Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• input60
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22-09 12:52
Mijn vraag
Ik heb begrepen dat de ondersteuning voor Windows 10 stopt.
Maar wat is dan de goedkoopste oplossing om naar Windows 11 te upgraden voor mijn desktop.
En is het verstandig om eerst nog een backup te maken van Windows 10 of hoef ik mij daarover geen zorgen te maken.

.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:05
Naast dat je wel heel weinig informatie geeft of het überhaupt kan, is een upgrade naar Windows 11 gratis.
Is het verstandig om een backup te maken? Dat zou je allang voor elkaar moeten hebben, dus ja.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Je computer moet wel aan de minimale systeemeisen voldoen, maar verder is het gratis en krijg je de update ook gewoon aangeboden via Windows Update.

- Minimaal een Intel processor uit de 8e generatie (voorbeeld Core i3-8100)
- Minimaal een AMD processor van de Ryzen 2000 serie (Uitgesloten de 2200G/2400G) (voorbeeld Ryzen 5 2600)
- TPM 2.0 actief in de BIOS
- Secureboot en UEFI boot actief

Vrijwel alle computers van 2018 en daarna kunnen vanzelf of met kleine aanpassingen klaargemaakt worden voor W11.

Welke pc met welke componenten heb je?

I reject your reality and substitute my own

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@nelizmastr Secure boot is geen eis, ik heb heel lang Windows 11 zónder aanpassingen gedraaid zonder het aan te hebben, met de open bèta van Battlefield 6 kwam ik er vervolgens achter dat het uit stond. ;)

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Stel dat je niet over kan naar W11 en geen budget hebt om nieuwe hardware aan te schaffen, kan je ervoor kiezen om instellingen naar Microsoft cloud te backuppen. De ondersteuning voor W10 eindigt dan een jaar later voor je machine.

nieuws: Microsoft geeft gebruikers die back-up maken gratis jaar lang Windows...

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:12
input60 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 21:01:
Klopt. Maar voor een kleine vergoeding wil Microsoft ervoor zorgen dat Windows 10 nog een jaar ondersteund wordt. Zie de andere berichten in dit draadje.
Maar wat is dan de goedkoopste oplossing om naar Windows 11 te upgraden voor mijn desktop.
Die is in principe gratis. Als je PC Windows 11 aan kan en dus aan alle systeemeisen voldoet zou hij al een tijdje een update voor Windows 11 aangeboden moet krijgen. Dat je nog geen Windows 11 upgrade hebt gekregen kan betekenen dat je PC niet aan de eisen van Windows 11 voldoet.
En is het verstandig om eerst nog een backup te maken van Windows 10 of hoef ik mij daarover geen zorgen te maken.
Wat bedoel je daarmee? Van je eigen documenten zoals afbeeldingen, foto's, word-documenten en email moet je een backup maken. Van de programma's moet je zorgen voor de installatieprogramma's zodat je die bij een probleem altijd opnieuw kan installeren.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Zoals @nelizmastr vroeg moet je aangeven waaruit je desktop computer bestaat. Pas dan kunnen we je helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:25

mb1

Mijn dochter gebruikt een HP EliteBook 1040 G4-1EP15EA (Elitebook 1040 G4 Series) naar volle tevredenheid voor haar opleiding.
Nu is deze voorzien van een 7e generatie ProcessorIntel Core i7-7500U 2 x 2.7 - 3.5 GHz, Kaby Lake
Dit lijkt de bottleneck om naar W11 te kunnen.
Is het werkelijk zo dat je met een 8e generatie i3 wel kunt upgraden maar met deze niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• input60
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22-09 12:52
nelizmastr schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 08:27:
Je computer moet wel aan de minimale systeemeisen voldoen, maar verder is het gratis en krijg je de update ook gewoon aangeboden via Windows Update.

- Minimaal een Intel processor uit de 8e generatie (voorbeeld Core i3-8100)
- Minimaal een AMD processor van de Ryzen 2000 serie (Uitgesloten de 2200G/2400G) (voorbeeld Ryzen 5 2600)
- TPM 2.0 actief in de BIOS
- Secureboot en UEFI boot actief

Vrijwel alle computers van 2018 en daarna kunnen vanzelf of met kleine aanpassingen klaargemaakt worden voor W11.

Welke pc met welke componenten heb je?
Ik heb zojuist gekeken bij de optie update en mijn pc doet niet aan de systeemeisen voor Windows 11.
Volgens het programma CPU-Z heb ik een intel Pentium Gold G5420 Coffee lake
En een moederbord van Gigabyte model B365M DS3H
Memory is DDR4 32 GB
Nu wil ik zelf niet backuppen naar de cloud maar eventueel support kopen om nog een jaar van Windows 10 gebruik te maken. Maar waar ik dan die support kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
input60 schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:26:
Nu wil ik zelf niet backuppen naar de cloud maar eventueel support kopen om nog een jaar van Windows 10 gebruik te maken. Maar waar ik dan die support kopen.
Zie:
Windows 10 tot 2032?

En met laatste updates:
Geen ESU mogelijkheid bij mijn Windows 10?

[ Voor 5% gewijzigd door The_Doman op 21-09-2025 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:30

nelizmastr

Goed wies kapot

input60 schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:26:
[...]

Ik heb zojuist gekeken bij de optie update en mijn pc doet niet aan de systeemeisen voor Windows 11.
Volgens het programma CPU-Z heb ik een intel Pentium Gold G5420 Coffee lake
En een moederbord van Gigabyte model B365M DS3H
Memory is DDR4 32 GB
Coffee Lake voldoet wel aan de eisen, maar je moet wel zelf de BIOS in om TPM aan te zetten en je moet UEFI boot actief hebben. Daarna krijg je de update vanzelf en kost het niks.

Makkelijkste manier voor de TPM is simpelweg de BIOS updaten naar de nieuwste versie, dan staat het namelijk al gelijk aan.

[ Voor 8% gewijzigd door nelizmastr op 21-09-2025 17:08 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-10 16:17

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat heb je allemaal zelf al geprobeerd om tot een antwoord te komen? Via de Microsoft pagina is al vrij veel basis-info te vinden: Hoe kan ik Windows 11 krijgen?

Er wordt op dit forum wél verwacht dat je zelf wat onderzoek doet, en niet simpelweg je vragen dumpt. Zie ook: https://gathering.tweakers.net/forum/faq#quickstart

Ik sluit dit topic dan ook. Ik zou je willen aanraden om de forum-FAQ rondom het maken van een goede topicstart te lezen (en zelf wat info op te zoeken). Mocht je dan nog vragen hebben, stel ze dan gerust, maar geef dan wel aan wat je zelf allemaal al geprobeerd hebt. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.