• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:44
Alle buitenlandse zaken van Lukoil (buiten Rusland) wordt aan Amerikaanse investeerder Carlyle Group verkocht aldus RTLZ https://www.rtl.nl/nieuws...ezittingen-vanwege-oorlog

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
"This is absolutely total fake news from anonymous European diplomats who are trying to be relevant. The meeting at Mar-a-Lago was positive and productive," White House Deputy Press Secretary Anna Kelly said in a statement to AFP.
Bron

Positive and productive:

Afbeeldingslocatie: https://www.euractiv.com/content/uploads/sites/2/2026/01/616427327_1303697055120911_8484143856328887338_n.jpg

Dat straalt dhr. Fico dan in ieder geval niet uit op deze foto :D je ziet hier twee heren die niet een gedeelde emotie hebben over de situatie (hetgeen ze zojuist hebben besproken?), dat lijkt me wel duidelijk.
The US-based portal quoted anonymous “diplomats” who claimed to have heard second hand that Fico told other European leaders after meeting Trump in Mar-a-Lago recently that he was concerned about Trump’s “psychological state” and that the American president came across as “dangerous”
Is dit hoe iemand eruit ziet die zojuist sprak met iemand die gevaarlijk overkwam? Die intimiderend was? In ieder geval lijkt Donald zich van geen kwaad bewust.

Er zouden diverse getuigen van de uitspraken van Fico zijn. Ik denk alleen niet dat Fico het toe kan geven, dat zou de belangen teveel schaden. Vandaar deze damage control post, waarmee hij ogenschijnlijk zijn loyaliteit bewijst.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:13
Milo85 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:40:
[...]

Oftewel, ik krijg mijn zin niet dat er lagere rente komt, dus grijp ik maar weer terug naar mijn paradepaardje tarieven opleggen.
Tsja, de rente wordt door meer dan alleen de inflatie bepaald...
Bijvoorbeeld door waardedaling van de munt en vooruitlopend op de inflatie die daar uit volgt :P

Powell is niet de enige FED bankier die de rente op dit punt wil houden.
Jerie schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:45:
[...]

Bron

Positive and productive:

[Afbeelding]

Dat straalt dhr. Fico dan in ieder geval niet uit op deze foto :D je ziet hier twee heren die niet een gedeelde emotie hebben over de situatie (hetgeen ze zojuist hebben besproken?), dat lijkt me wel duidelijk.

[...]

Is dit hoe iemand eruit ziet die zojuist sprak met iemand die gevaarlijk overkwam? Die intimiderend was? In ieder geval lijkt Donald zich van geen kwaad bewust.

Er zouden diverse getuigen van de uitspraken van Fico zijn. Ik denk alleen niet dat Fico het toe kan geven, dat zou de belangen teveel schaden. Vandaar deze damage control post, waarmee hij ogenschijnlijk zijn loyaliteit bewijst.
Ziet er uit alsof iemand net anale sex gehad heeft en de ontvanger wasn't too happy about that :+

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:34
https://www.nu.nl/buitenl...derale-agenten.html#nujij

Die Alex had dus al eerder wat mot gehad met de "autoriteiten" schijnbaar is dat tegenwoordig reden genoeg om afgeknald te worden enige tijd later.
De reacties eronder zijn ook vrij misselijkmakend eerlijk gezegd

• Jerie
  • Niet online
Milo85 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:40:
[...]

Oftewel, ik krijg mijn zin niet dat er lagere rente komt, dus grijp ik maar weer terug naar mijn paradepaardje tarieven opleggen.
Hehe,
we should be paying the LOWEST INTEREST RATE OF ANY COUNTRY IN THE WORLD
Gaan we uit van Standard & Poor's, Fitch, en Moody's:

Australia, Canada, Denmark, European Union, Germany, Liechtenstein, Luxembourg, Netherlands, New Zealand, Norway, Singapore, Sweden, Switzerland komen in minstens twee van de drie voor als zijnde AAA.

De VS zit daar structureel bij alledrie onder met AA+ of Aa1 (komt neer op hetzelfde).

S&P:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1a/BlankMap-World_S%26P.svg/1280px-BlankMap-World_S%26P.svg.png

Fitch:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ae/Fitch_sovereign_ratings_map.svg/1280px-Fitch_sovereign_ratings_map.svg.png

Moodys:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b8/Moodys_sovereign_ratings_map.svg/1280px-Moodys_sovereign_ratings_map.svg.png

Bron: Wikipedia: List of countries by credit rating

En dit is allesbepalend voor de rente over staatsobligaties.

Wat je bijvoorbeeld hier ook terugziet:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6f/Eurozone_long-term_government_bond_yields.png

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Jerie
  • Niet online
squashedraven schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:58:

Die Alex had dus al eerder wat mot gehad met de "autoriteiten" schijnbaar is dat tegenwoordig reden genoeg om afgeknald te worden enige tijd later.
Sorteer op 'meest gerespecteerd' i.p.v. 'nieuwste' en je krijgt echt prima reacties te lezen.

• Plasma_Wolf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:26

Plasma_Wolf

Student

mekkieboek schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:52:
[...]

Veel meer dan 'foei' zeggen, kunnen de DEMs niet. Ze hebben niet voldoende stemmen om effectief in te grijpen. Zelfs het door Schumer aangekondigde blokkeren van nieuwe funding voor ice gaat nu niet helpen, ice zit op een enorme oorlogskas.
Voor de beeldvorming van de DEMs is het absoluut gruwelijk dat ze niet verder lijken te komen dan pleisters en jodium.
Als oppositiepartij zit je altijd in deze situatie. Of je 'foei' zegt of belooft om de hele handel op te doeken zodra je de macht hebt, een goed functionerende regering kan er lak aan hebben, en gewoon het eigen plan uitvoeren. Maar er zijn een aantal problemen met deze aanname:

1. Er is in de VS momenteel geen goed functionerende regering. Dat betekent dat goede druk van de oppositiepartij de regering doet buigen. In Minnesota zijn is de cosplay-SS'er na de moord op Alex Pretti weggehaald, en de huidige situatie (Homan erheen sturen) is een poging om de indruk te wekken dat ze hun gedrag kunnen verbeteren (keeping up appearances). Dit vertelt ons dat de druk van de inwoners van Minnesota werkt, en de inwoners zitten niet eens in het congres. Meer druk zal meer bereiken.
2. De Dems gaan er vanuit dat ze na de midterms aan de macht zijn, omdat de GOP het zo totaal verknald. Wat doen de Dems nu? Ze zeggen dat als ICE goed getraind wordt, ze gewoon door mogen gaan met deze massadeportaties. Daar komt bij dat de regels van training en bodycams gewoon genegeerd kunnen worden. De Democratische senatoren vragen om een pleister voor iemand die bruut is neergeknald. En dit is de positie van de Dems voordat er enige onderhandeling met de GOP heeft plaatsgevonden. Deze berichtgeving is niet echt hoopvol voor de kiezer dat het dan beter wordt. Men wil zien wat er gaat gebeuren als ze op een partij gaan stemmen. Ze willen hun straten weer veilig, ze willen dat hun buren niet opeens worden binnengevallen door een arrestatieteam en worden weggesleept naar een concentratiekamp in Texas.

De Democraten moeten dus maximale druk zetten, en laten zien dat ze kunnen werken voor de mensen van we ze deze baan hebben gekregen. Dit was ook duidelijk tijdens de vorige shutdown. Het handjevol verkiezingen dat in november plaatsvond, waren duidelijk gewonnen door de Democraten. De GOP was als een bokser in de hoek van de ring, 20 klappen gekregen en bijna knock-out. Wat doe Schumer? Hij heft de shutdown op, voor een budget volledig zoals de GOP het wil, tegenover een belofte voor een stemming over verlenging van de ACA, een belofte waaraan het huis en de senaat niet hoeven te voldoen. Ik was verbaasd dat de stemming überhaupt plaatsvond (na het nieuwjaar, toen de kosten van de verzekering omhoogschoten, en de inwoners van republikeinse districten hun afgevaardigde onder druk zetten). De stemming is in de senaat afgeschoten. Dus de Democraten hebben hun winst bij de verkiezingen totaal verkwanseld.

Dat is de indruk die ze nu wekken: elke kans, elke mogelijkheid moet gesaboteerd worden door de Dems in de senaat, zodat de situatie zo erg mogelijk is en er zoveel mogelijk voor de Dems stemmen in de midterms. Dit gaat niet gebeuren. Allereerst zal het Trump-regime er wel voor zorgen dat de situatie zo erg mogelijk is, daar hoeven de Dems echt niet voor te helpen. Ze hoeven alleen maar te laten zien dat ze er alles aan doen om Trump te saboteren. Met het bericht "geen cent naar ICE, iedereen wordt onderzocht, niemand ontsnapt aan een rechtszaak als ze zich schuldig hebben gemaakt aan ontvoering, mishandeling (of erger: moord)" - daarmee zullen ze de midterms winnen.

Vergelijk het met hoe ze in deze situatie terecht zijn gekomen: tijdens de campagne riepen Trump en Miller "mass deportation now," ze gingen in het uiterste zitten en op geen enkel moment een compromis aan. Ze wonnen en ze voerden het uit. Dat is het niveau dat de Dems moeten laten zien. Misschien niet om iets voor elkaar te krijgen, maar om te laten zien dat ze aan deze chaos een eind maken.

• Jerie
  • Niet online
squashedraven schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:28:
[...]

is dat laatste wel zo? hier mag je namelijk ook de achternaam voeren van je partner maar je wettelijke naam blijft altijd je geboortenaam (tenzij via de officiele wegen aangepast natuurlijk). Dus Jan prins trouwt met Henk Koning en gaat Jan Koning-Prins heten voor de buitenwereld maar officieel is het nog steeds Jan Prins (zo staat het zelfs in het trouwboekje)
(In 2020 getrouwd.)

Je hebt vier keuzes in Nederland:

1) JouwAchternaam.
2) JouwAchternaam-PartnerAchternaam.
3) PartnerAchternaam-JouwAchternaam.
4) PartnerAchternaam.

Voor kinderen is het inmiddels ook leuk geworden: hierbij hebben ouders bij geboorte dezelfde keuzes als bovenstaande. Dat houdt in dat bij optie 2 of 3 je een gezin kunt hebben waarbij iedereen twee achternamen heeft.

Wij kozen overigens voor optie 4 (omdat bij de geboorte van de eerste we kozen voor PartnerAchternaam van kind; we hadden toen nog geen 4 opties, maar ik weet niet of we anders wel voor 2 of 3 hadden gekozen).

Systemen binnen de Nederlandse overheid gebruiken 4. Handmatige notities van ambtenaren uiteraard niet. Met regelmaat moet ik e.e.a. uitleggen, maar we komen er uiteindelijk wel uit. Iets als BSN en voornaam kloppen ook.

Wat betreft Trump is zo'n maatregel uiteraard pestgedrag, targeted. Daar is hij goed in. Want het zou wat zijn als ik vanwege optie 4 ineens niet meer zou mogen stemmen. Het gaat om het BSN.

[ Voor 6% gewijzigd door Jerie op 29-01-2026 15:28 ]

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:48

Garyu

WW

Plasma_Wolf schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:26:
[...]

Als oppositiepartij zit je altijd in deze situatie. Of je 'foei' zegt of belooft om de hele handel op te doeken zodra je de macht hebt, een goed functionerende regering kan er lak aan hebben, en gewoon het eigen plan uitvoeren. Maar er zijn een aantal problemen met deze aanname:

1. Er is in de VS momenteel geen goed functionerende regering. Dat betekent dat goede druk van de oppositiepartij de regering doet buigen. In Minnesota zijn is de cosplay-SS'er na de moord op Alex Pretti weggehaald, en de huidige situatie (Homan erheen sturen) is een poging om de indruk te wekken dat ze hun gedrag kunnen verbeteren (keeping up appearances). Dit vertelt ons dat de druk van de inwoners van Minnesota werkt, en de inwoners zitten niet eens in het congres. Meer druk zal meer bereiken.
2. De Dems gaan er vanuit dat ze na de midterms aan de macht zijn, omdat de GOP het zo totaal verknald. Wat doen de Dems nu? Ze zeggen dat als ICE goed getraind wordt, ze gewoon door mogen gaan met deze massadeportaties. Daar komt bij dat de regels van training en bodycams gewoon genegeerd kunnen worden. De Democratische senatoren vragen om een pleister voor iemand die bruut is neergeknald. En dit is de positie van de Dems voordat er enige onderhandeling met de GOP heeft plaatsgevonden. Deze berichtgeving is niet echt hoopvol voor de kiezer dat het dan beter wordt. Men wil zien wat er gaat gebeuren als ze op een partij gaan stemmen. Ze willen hun straten weer veilig, ze willen dat hun buren niet opeens worden binnengevallen door een arrestatieteam en worden weggesleept naar een concentratiekamp in Texas.

De Democraten moeten dus maximale druk zetten, en laten zien dat ze kunnen werken voor de mensen van we ze deze baan hebben gekregen. Dit was ook duidelijk tijdens de vorige shutdown. Het handjevol verkiezingen dat in november plaatsvond, waren duidelijk gewonnen door de Democraten. De GOP was als een bokser in de hoek van de ring, 20 klappen gekregen en bijna knock-out. Wat doe Schumer? Hij heft de shutdown op, voor een budget volledig zoals de GOP het wil, tegenover een belofte voor een stemming over verlenging van de ACA, een belofte waaraan het huis en de senaat niet hoeven te voldoen. Ik was verbaasd dat de stemming überhaupt plaatsvond (na het nieuwjaar, toen de kosten van de verzekering omhoogschoten, en de inwoners van republikeinse districten hun afgevaardigde onder druk zetten). De stemming is in de senaat afgeschoten. Dus de Democraten hebben hun winst bij de verkiezingen totaal verkwanseld.

Dat is de indruk die ze nu wekken: elke kans, elke mogelijkheid moet gesaboteerd worden door de Dems in de senaat, zodat de situatie zo erg mogelijk is en er zoveel mogelijk voor de Dems stemmen in de midterms. Dit gaat niet gebeuren. Allereerst zal het Trump-regime er wel voor zorgen dat de situatie zo erg mogelijk is, daar hoeven de Dems echt niet voor te helpen. Ze hoeven alleen maar te laten zien dat ze er alles aan doen om Trump te saboteren. Met het bericht "geen cent naar ICE, iedereen wordt onderzocht, niemand ontsnapt aan een rechtszaak als ze zich schuldig hebben gemaakt aan ontvoering, mishandeling (of erger: moord)" - daarmee zullen ze de midterms winnen.

Vergelijk het met hoe ze in deze situatie terecht zijn gekomen: tijdens de campagne riepen Trump en Miller "mass deportation now," ze gingen in het uiterste zitten en op geen enkel moment een compromis aan. Ze wonnen en ze voerden het uit. Dat is het niveau dat de Dems moeten laten zien. Misschien niet om iets voor elkaar te krijgen, maar om te laten zien dat ze aan deze chaos een eind maken.
Ik denk dat je een goed punt te pakken hebt - ze kunnen niet heel veel doen in de oppositie.

Daarnaast denk ik dat de Democraten nu vooral de huidige regering hun gang laat gaan zodat de gemiddelde Amerikaan de problemen ook echt aan het voelen is voordat ze naar de stembus gaan in November. Als ze nu alles succesvol tegenhouden, dan kan de gemiddelde stemmer denken "ach, zo erg als iedereen zegt is het helemaal niet, mijn portemonnee is er niet dunner op geworden". Als je tien maanden lang 3x zoveel hebt mogen betalen voor je zorgpremie, wedden dat er dan meer mensen op de democraten gaan stemmen? Never waste a good crisis...

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:13
Garyu schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:32:
[...]

Ik denk dat je een goed punt te pakken hebt - ze kunnen niet heel veel doen in de oppositie.

Daarnaast denk ik dat de Democraten nu vooral de huidige regering hun gang laat gaan zodat de gemiddelde Amerikaan de problemen ook echt aan het voelen is voordat ze naar de stembus gaan in November. Als ze nu alles succesvol tegenhouden, dan kan de gemiddelde stemmer denken "ach, zo erg als iedereen zegt is het helemaal niet, mijn portemonnee is er niet dunner op geworden". Als je tien maanden lang 3x zoveel hebt mogen betalen voor je zorgpremie, wedden dat er dan meer mensen op de democraten gaan stemmen? Never waste a good crisis...
Verkiezingen en standpunten zijn onbelangrijk, "It's the economy, stupid".
En met het huidige beleid gaat hard de grond in, dus voor en landslide overwinning moeten de Democraten zo weinig mogelijk doen om het te verbeteren, op wat roepen van de zijlijn na.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15:49
Grootste probleem voor de Democraten is ook dat Johnson het congres liever dichtgooit dan dat ie iets in stemming brengt. Vertragen, afleiden en tegenhouden is het devies

En inmiddels denk ik dat ze wel doorhebben dat niemand luistert naar een eerlijk verhaal, men moet er zelf achter komen

[ Voor 26% gewijzigd door Alex_79 op 29-01-2026 15:41 ]

• DNA_Saint
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:41

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

squashedraven schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:58:

Logisch dat de overheid graaft naar alles wat met pretti te maken heeft.
Alsof de agenten die hem neerschoten dit wisten. 8)7

Zie ook niks schokkends aan het artikel. Hij werd aangehouden na een confrontatie, en daarna dus weer vrijgelaten.

Huub Huub Barbatruc!

• Jerie
  • Niet online
olympusdenk schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 06:59:
[...]

Niet alleen TikTok, nog een opvallende: voor wie Anthropic niet kent, dit is het bedrijf achter Claude, één van de meest geavanceerde AI-systemen ter wereld. Hun Claude Code is een agentic AI coding tool — AI die autonoom complexe taken kan uitvoeren, code kan schrijven, systemen kan analyseren, en zelfstandig beslissingen kan nemen. Anthropic positioneert zichzelf nadrukkelijk als “the responsible and safe AI company.”. Een mooi mantra die je je makkelijk kan veroorloven als scale-up. Google had ooit “Don’t be evil.” Tot het geld begon te stromen.

[...]

Palantir ontwikkelde een app waarmee ICE HIPAA-beschermde medische gegevens van miljoenen mensen kon doorzoeken om deportatietargets te vinden. Zorgwekkend, want Claude wordt al ingezet voor de ontwikkeling van dit soort systemen — en nu lijkt het erop dat Anthropic de AI-motor levert voor Palantirs defensie-apparaat.

Uit twee monden spreken: Anthropic-CEO Dario Amodei sprak deze week publiekelijk zijn afschuw uit over “the horror we’re seeing in Minnesota” en benadrukte “the importance of preserving democratic values and rights at home.” — Grote woorden, maar niet makkelijk te rijmen met een samenwerking die ICE toegang geeft tot miljoenen medische dossiers én de deportatiemachine draaiende houdt. Ik wil er eigenlijk geen Godwin aan ophangen, maar de grote techbedrijven deportatie-administratie parallellen zijn ongemakkelijk.
Oef, bedankt voor het linken. Wanneer de keuze was tussen Claude en OpenAI dan zag ik Claude als minder ernstig, om een aantal redenen. Ze zijn financieel gezonder dan OpenAI (kleiner team ook), hoewel het toch tegenviel zo las ik onlangs:

Anthropic underestimated cash burn, -$5.2B on a $9B ARR with ~30M monthly users, while OpenAI had -$8.5B cash burn on $20B ARR serving ~900M weekly users

Ook durfde de CEO op Davos in te gaan tegen Trump en Nvidia:

Anthropic’s CEO stuns Davos with Nvidia criticism

Natuurlijk zit daar een groot stuk eigenbelang.

Als je ziet wat de Chinezen kunnen met open modellen en beperkte toegang tot hardware, dan is de vraag wat ze kunnen met toegang tot de beste hardware relevant.

Altman schreef 'tien jaar geleden':
I'm going to say something very unpopular in my world: Trump is right about some big things.

[...]

Trump's casual racism, misogyny, and conspiracy theories are without precedent among major presidential nominees. He has said that a judge of Mexican descent isn't treating him fairly because of his heritage and that we should ban Muslims from entering the country.

[...]

To anyone familiar with the history of Germany in the 1930s, it's chilling to watch Trump in action. Though I know intellectually it’s easy in hard economic times to rile people up with a hatred of outsiders, it's still surprising to watch this happen right in front of us.
Dat was hoe Altman erover dacht tien jaar geleden! Toen was Trump nog slechts kandidaat. Inmiddels is de VS onder Trump II heel wat verder afgegleden.

Ook JD Vance trok een dergelijke parallel. Maar nu doen beide vrolijk mee. Wat zegt dat over de huidige situatie?

• Jerie
  • Niet online
DNA_Saint schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:41:
[...]

Zie ook niks schokkends aan het artikel. Hij werd aangehouden na een confrontatie, en daarna dus weer vrijgelaten.
Nieuwste beleid rond ICE is dat ze zich moeten focussen op mensen die crimineel verleden hebben maar ook die eerder zijn aangehouden. Alsof het feit dat je bent aangehouden iets zegt over of je ergens schuldig voor bent gevonden (en zo ja, waarvoor?) Je hebt een strafblad, of niet. Klaar. En zelfs dat zegt niet alles. Je hebt immers met strafblad op zak buiten je straf om (bijv. gevangenschap) je straf uitgezeten. De maatschappij werkt zo niet want gaat al uit van recidive, maar toch.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:48

Garyu

WW

DropjesLover schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:39:
[...]

Verkiezingen en standpunten zijn onbelangrijk, "It's the economy, stupid".
En met het huidige beleid gaat hard de grond in, dus voor en landslide overwinning moeten de Democraten zo weinig mogelijk doen om het te verbeteren, op wat roepen van de zijlijn na.
En zoals Napoleon al zei: "Quand l'ennemi fait un faux mouvement, il faut se garder de l'interrompre". Ofwel, als je tegenstander een fout maakt, onderbreek hem dan daarbij niet.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:12

rapture

Zelfs daar netwerken?

Auredium schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:01:
Ik heb begrepen dat de crash zone van de Amerikaanse economie ligt op 4% interest of meer bovenop de staatsschuld. De interest rate staat momenteel op 3.406% en is aan het stijgen. Als deze de 4% doet aantikken dan wordt het onmogelijk voor de VS om zijn economie draaiende te houden. Die 1 Triljoen rente op hun staatsschuld wordt dan bijvoorbeeld per onmiddellijk niet meer te handhaven.

De zwakkere dollar in combinatie met het dumpen van US bonds door landen stuwt de interest rate omhoog. In die zin is het ook zeer riskant om de FED te laten runnen door een Trump sycofant.
De jaarlijkse rentekosten van de Amerikaanse staatsschuld is boven de Amerikaanse defensie-uitgaven gegaan. 1,2 trillion dollar per jaar rentekosten is de laatste update:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQLYF7gOxie6pn_M5_Ltut0KWS0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vR6Nhg8lWdpJbXXe1NJerO6b.png?f=fotoalbum_large
https://fred.stlouisfed.org/series/A091RC1Q027SBEA#

Trump heeft een oplossing: de defensie-uitgaven van 1 trillion dollar naar 1,5 trillion dollar verhogen. Dan zijn de rentekosten weer onder de defensie-uitgaven, niet waar? :+

De marktrente (bond yield US Treasuries) wordt ook wel risk free rate genoemd. Alle mogelijke beleggingen moeten uiteraard meer rendement dan de risk free rate opleveren. Het dumpen van staatsobligaties doet de prijs van de obligaties dalen en de bond yield (en risk free rate) stijgen.

Meerdere dagen per week is er veiling van US Treasuries: https://www.treasurydirect.gov/auctions/upcoming/

De bieders verwachten in primary market (waar de nieuwe aandelen, obligaties,... uitgegeven wordt) minstens even veel rendement als in de secondary market (de beurs waar de tweedehandsjes tussen de beleggers, handelaren,... verhandeld wordt).

Als je op de grafieken ziet dat de bond yield stijgt of omhoog knalt terwijl de aandelen dalen of omlaag knallen, dan gebeuren geldtransfers van de aandelenmarkt naar de obligatiemarkt.

Als de risk free rate naar 6, 7 of 8% stijgt, dan worden staatsobligaties de no-brainer en iedereen gooit de aandelen eruit. Het rendement van de aandelen zonder de risico's van de aandelen, wat wil je nog meer?

De Fed rente zit in een nauwe tunnel. Het mag niet te hoog gaan, want de waarde van oude bestaande US Treasuries mag niet te ver wegzakken en de grens was met het omvallen van SVB gedetecteerd. Tijdens de Coronajaren hadden veel banken hun geld in staatsobligaties belegd en te ver wegzakkende staatsobligaties zorgt ervoor dat de banken te diep onder water gaan. De rente mag niet te laag gaan, want dan geraken de banken/fondsen die leverage via de yen dollar carry trade regelen in de problemen.

De Japanse marktrente werd een lange tijd met Yield Curve Control neergedrukt zoals de Japanse 10 year bond yield zal niet meer dan 0,25%, 0,5%, 1,0%,... zijn en dat werd langzaam maar zeker losgelaten. De Amerikanen zagen hun kans om US Treasuries met ongeveer 4% (afhankelijk van looptijd) rendement kopen en als onderpand gebruiken voor het lenen tegen minder dan 1% rente. De renteopbrengsten van US Treasuries kunnen gemakkelijk de rentekosten van 4, 5, 6,... keren de onderpand aan yen lenen dekken. Ze shorten de yen voordat ze de yen verkopen en long dollar voordat ze dollar kopen om in Amerikaanse aandelen te beleggen of ze lenen het tegen 8% Amerikaanse hypotheekrente uit. Via deze leverage/hefboom route werd jarenlang verkoopdruk op de yen en koopdruk op de Amerikaanse dollar gezet. In 2008 was deze gratis hefboom truc bij enkele fondsen bekend en nu doet iedereen in Wall Street het. Gaat de Amerikaanse marktrente omlaag of de Japanse marktrente omhoog, dan wordt de spread tussen de marktrentes platgedrukt. De Japanse rente mag niet teveel stijgen en Amerikaanse rente mag niet teveel dalen.

Van de Fed rente moeten ze afblijven om de financiële equivalent van RMBK-reactor in Tsjernobyl niet te ontregelen. JPow wilt op een normale manier zijn termijn uitzitten en zijn laatste dag als Fed Chair is de derde vrijdag in mei dit jaar. Ook wel bekend als de mei (monthly) optie-expiratie.

De dotplot geeft de verwachtingen van de POMC participants in december 2025:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35XKy_jFRz5xJuIrq4HOeQ6JikE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qCFnn3v2XI45TBqibF1F72P3.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.federalreserv.../fomcprojtabl20251210.pdf

De rentebesluit was niet moeilijk.
Available indicators suggest that economic activity has been expanding at a solid pace. Job gains have remained low, and the unemployment rate has shown some signs of stabilization. Inflation remains somewhat elevated.

The Committee seeks to achieve maximum employment and inflation at the rate of 2 percent over the longer run. Uncertainty about the economic outlook remains elevated. The Committee is attentive to the risks to both sides of its dual mandate.

In support of its goals, the Committee decided to maintain the target range for the federal funds rate at 3‑1/2 to 3‑3/4 percent. In considering the extent and timing of additional adjustments to the target range for the federal funds rate, the Committee will carefully assess incoming data, the evolving outlook, and the balance of risks. The Committee is strongly committed to supporting maximum employment and returning inflation to its 2 percent objective.
https://www.federalreserv...ses/monetary20260128a.htm
Don't touch it!

En de BOJ is uiterst voorzichtig met de Japanse rente, want Japan is militair van de VS afhankelijk en wilt niet zomaar de fondsen/banken in Wall Street opblazen. Als ze iets veranderen, dan kondigen ze het heel vroeg aan zodat iedereen daarop kan anticiperen. Japanse rentebesluiten kan je zoals vergeelde kranten interpreteren nadat iedereen allang hun posities/portefeuille herschikt heeft.

Als een Trump sycofant aan de knoppen draait, kan de fallout van over de grote Plas naar hier waaien. Op de beurs kijken de handelaren naar wanneer er grootschalig long vol(atiliteit) gegaan wordt. Stijgende aandelenindexen zoals SPX en stijgende VIX tegelijkertijd is het inverse van normaal en foute boel.

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:56
[...]

Precies wat er gebeurt bij alles in de US. Iedereen moet publiekelijke door het slijk worden gehaald.

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:09
Plasma_Wolf schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:26:
Dat is wel een punt wat op zijn minst hoop geeft. De trump clan lijkt gevoelig voor publieke opinie, voor matige polls, hoe dingen in de media worden gepresenteerd, een afvallige MTG, de NRA die positie kiest, de leugens die worden weerlegd met beeldmateriaal. Als de midterms niet meer relevant zouden zijn dan is de publieke opinie / keeping up appearances ook niet relevant, zou je zeggen. Mogelijk is het nog niet zo simpel om de midterms opzij te schuiven, al zal dat vast een vd eieren in de mand zijn.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:04
[...]

....
een stukje uit de volkskrant van 17 januari;
Palantir heeft speciaal voor de klopjacht van ICE op immigranten in Amerikaanse steden een gebruiksvriendelijke app ontworpen, meldt onderzoekssite 404 Media op basis van openbare aanbestedingen, verklaringen van een betrokkene en interne documentatie van ICE.

Het systeem genaamd Elite (Enhanced Leads Identification & Targeting for Enforcement) kan een kaart genereren met potentiële te deporteren personen en toont van hen een dossier, plus een ‘betrouwbaarheidsscore’ voor het huidige adres van de persoon. Een ICE-agent kan op die kaart losse personen selecteren of een gebied selecteren waarbinnen alle personen zich bevinden.
dus ja, waarschijnlijk gingen er een paar vlagjes op bij Pretti
Pagina: 1 ... 57 58 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
Topic specifiek beleid
Lees s.v.p. in de topic start de kop "Discussiebeleid en moderatie" goed door:
[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek - deel II
Ontwikkelingen rond Venezuela, Groenland, etc mogen in Opkomst Amerikaans imperialisme (Venezuela etc.).