Mijn eerste indruk, waarbij mijn referentie is gebruik als eenzijdig gehoorapparaat (51dBhl rechts, verbeterd vanaf 60dBhl in maart, 55dBhl in april en >100dBhl in januari. Spraakherkenning 20-40% en wat ik hoor is op een draagtoon van een snerpende wekker - mijn rechteroor is officieel heel, heel erg stuk... officiële diagnose
onverklaarbare plotsdoofheid)
Ik ga me dus ook niet uitlaten over geluidskwaliteit... mijn tijd als zelfverklaarde audiofiel is hierdoor echt wel over.
Het doel van gehoorversterking op een oor wat nogal goed stuk is helpen met stemisolatie, positiebepaling en hopelijk gebruik maken van neuroplasticiteit en de spraakherkenning verbeteren.
Mijn vergelijk is een AudioNova V5 gehoortoestel (op proef) nog niet ingeregeld door Audiologisch centrum (Recept Audiologisch centrum kunnen ze blijkbaar niet bij Schoonenberg, met name tinnitus-maskering, en toestel ging defect op de dag van de afspraak met audioloog

) Het is een achter-het-oor model met op maat gemaakt oorstukje.
Comfort tussen de 2 is vergelijkbaar.
Op kantoor heb ik voornamelijk met de rechter AirPod gelopen, 1-op-1 vergelijk met de AudioNova.
En de ervaring doet absoluut niet onder voor de AudioNova. Ik denk zelfs iets beter. Fysieke vergadering kon ik persoon rechts van mij vrij goed volgen... Mijn indruk is iets beter dan met de AudioNova.
Met 2 AirPods is de ervaring nog beter, maar het klinkt nogal onwennig op links.
Op de fiets vind ik de AirPods een drama. Met ANC aan hoor ik wel wat ik niet wil horen (Wind geruis) en niet wat ik wel wil horen (Verkeer). Zonder ANC is het alleen maar herrie. niet te harden. Zonder ANC is muziek (of navigatie) dus ook niet te horen. Ik zal hiervoor dus absoluut de Shokz OpenRun blijven gebruiken.
In de trein werken de AirPods weer duidelijk beter dan de Shokz. Ik heb in drukke omgeving echt moeite om muziek en spraak te horen met de Shokz via het open oor, dus droeg vaak een licht dempend (zwem) oordopje.
Nadeel van de AirPods in vergelijk met de AudioNova: die werkt 2 dagen op een lading... Maar geen bijladen in de case zonder stroombron.
De AirPods case is duidelijk compacter (helft van volume).
En dan niet onbelangrijk: De AudioNova kost na 75% vergoeding basisverzekering bijna €500 incl laadcase (die meer kost dan de AirPods incl case)... en verzekering tegen verlies en diefstal (ziektekosten verzekering dekt maar 1x per 5 jaar)