Nu er wat serieuzere reviews uitkomen lijkt er wat meer consistentie in de resultaten te komen. Maar de conclusies blijven nog wel verschillend.
Ik begrijp dat zo'n beetje alle reviewers die hebben geprobeerd de output van de AirPods te meten het fout hebben gedaan. Ze zijn heel lastig te meten, omdat mbv de interne microfoon het geluid continu aangepast wordt aan hoe het klinkt in je oorkanaal. Elk oor is anders, maar zelfs in hetzelfde oor maakt het verschil in bv hoe ver je een AirPod naar binnen hebt geduwd en zeker welke tip je gebruikt. Dit wordt kort uitgelegd in de video van Lodewijk die al gepost is en wat uitgebreider in deze video van The Headphone Show:
Watch This BEFORE Apple AirPods Pro 3 Reviews
Lodewijk komt echter tot de conclusie dat het geluid van de APP3 fantastisch is, terwijl de reviewers van bovenstaande video zeer teleurgesteld zijn. Zij waren razend enthousiast over de APP2 en hadden hoge verwachtingen van de APP3. Maar die zijn voor hen dus niet waargemaakt door Apple. Opvallend verschil.
Apple AirPods Pro 3 Review: Disappointment of the Year?
Lodewijk geeft wel aan dat hij van de APP1 naar de APP3 is gegaan en dat maakt wel een groot verschil natuurlijk. Hij is van plan om een vergelijking te maken tussen de 2 en de 3, dus wie weet komt daar nog een andere conclusie uit,
Er lijkt wel veel overeenstemming te zijn over de verbeterde ANC en transparantie, maar ook hier is het enthousiasme van Lodewijk goeddeels te verklaren door de vergelijking met de APP1 denk ik. De stap naar de APP2 was op dit gebied a groot. Maar ook de mensen van The Headphone Show zijn te spreken over de ANC verbeteringen en zij zijn intensieve gebruikers van de APP2.
Wat betreft ervaringen van gebruikers heb ik toch wel de indruk dat een grote meerderheid de voorkeur heeft voor het geluid van de APP2 boven dat van de APP3. En dat gaat bijna universeel om het hoogste deel van het frequentiebereik. Apple biedt geen echte EQ mogelijkheden (de enkele voorkeuren adhv muziekgenre zijn veel te hardhandig en de accessibility opties zijn geen EQ) en het is denk ik ijdele hoop om te verwachten dat die er wel ooit gaan komen. Maar als de ervaring van gebruikers dusdanig algemeen negatief is, is er nog wel een kans dat Apple de curve bij zal stellen in een toekomstige firmware update. Wel opvallend dat het nodig zou zijn, want Apple heeft het neusje van de zalm aan audio engineers in huis die dit uiteraard weten. Het moet een bewuste keuze geweest zijn.
Ik ben voor nu vooral benieuwd naar de update van Lodewijk waarin hij de 3 met de 2 vergelijkt.