[3D printer] Snapmaker U1

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Budha
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-05 23:51

Budha

Online ergo sum

Ik ben even kwistig geweest en heb zes rollen filament van Snapmaker zelf gekocht (€16,10 per kg), dus daarmee dan geen issue wat betreft RFID. Echter, dat is geen oplossing voor het filament, waarvan het meeste PLA(+) van eSun, dat ik al had en geen RFID heeft. Jammer dat er nog geen paxx12 is gebaseerd op 1.3.0 van de officiële firmware.

Mijn U1 is zaterdag bezorgd. Wat een geweldig apparaat! Ik ben momenteel deze toolbox aan het printen. PTEG met PLA als support. Ben benieuwd of dat zo goed werkt als men beweerd.

• Budha

Budha

Online ergo sum

Update: ik heb geleerd dat PETG vast een prima supportmateriaal is voor PLA, maar dat het bij dit model niet werkt. Het probleem is dat er lange slierten PLA worden gelegd op een bed van PETG en aangezien die twee niet aan elkaar hechten mislukt de print.

• BluePress
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-05 14:57
Wat ik ook heb geleerd met PETG en PLA gemengd op 1 plaat is dat de prime tower extreem onstabiel is en zal de neiging hebben om te vallen omdat PLA en PETG niet aan elkaar hechten en dus op geen stabiliteit heeft wanneer de print hoger is dan enkele centimeters.
Hebben jullie enig idee hoe dit op te lossen valt?

• Beagon
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:08
BluePress schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:41:
Wat ik ook heb geleerd met PETG en PLA gemengd op 1 plaat is dat de prime tower extreem onstabiel is en zal de neiging hebben om te vallen omdat PLA en PETG niet aan elkaar hechten en dus op geen stabiliteit heeft wanneer de print hoger is dan enkele centimeters.
Wat je zou kunnen doen is PETG of PLA alleen gebruiken als interfacing material. Dit zorgt ervoor dat alleen de lagen waar hij ook echt contact maakt de andere filament gebruikt. Is geen permanenten oplossing, maar wel eentje die werkt in 90% van de gevallen.

• BluePress
Ik gebruik PETG ook alleen als interface materiaal. Ben ik gewoon te zuinig met de dimensies van mijn prime tower dan? Want ik denk bij mezelf, een kleine toren is minder verspild materiaal.
Het resultaat is echter keer op keer dat die toren omvalt wanneer hij te hoog wordt

• Budha

Budha

Online ergo sum

BluePress schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:41:
Toevallig zag ik dat dit probleem wordt genoemd in dit filmpje vanaf een minuut of 13.

Ik geloof dat je de optie Wipe tower moet instellen op je primaire filament zodat de wanden van hetzelfde materiaal worden gemaakt.

• BluePress
Even zo bekijkend in de slicer lijkt dat te werken.
Ik heb nog geen tijd gehad om het te testen met een print, maar ik ben hoopvol! Bedankt internet-vreemde!

• Skizzik0
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:17
Inderdaad de wall van je prime tower op één materiaal zetten. Ook kan het helpen om wat langzamer te gaan zodat je niet de PLA van de PETG interface sleept. Hiermee is het bij mij tot dusver goed gegaan.

• BluePress
Top tips! Hiermee moet printen met verschillende materialen een stuk gemakkelijker gaan!

• Budha

Budha

Online ergo sum

Inmiddels een kleine 50 uur printen verder en zodoende wat ervaringen opgedaan. Ik heb een aantal testprints gedaan die er werkelijk fantastisch uit kwamen. De tiny toaster op 0.12mm is echt verbluffend. Ik wist niet dat 3D prints er zo goed uit kunnen zien.

De benchy daarentegen is tot nu toe geen succes. De boeg ziet er gesmolten uit. Waarschijnlijk te weinig koeling of te hoge snelheid. Ik gebruik het meegeleverde filament. Iemand anders hier ervaring mee?

Helaas heb ik een vervelend euvel dat na ongeveer 30 uur is opgetreden en sindsdien niet meer is weggegaan. Ik krijg na elke print een Toolhead Swapping Anomaly foutmelding. Er zou een probleem zijn geweest met een pogopin. Snapmaker heeft hier een nette beschrijving voor op hun wiki, maar na meermaals schoonmaken met alcohol blijft de melding komen. Met de prints zelf is niets mis.

UPDATE: Het lijkt erop dat de ventilator van de toolswapper niet meer werkt. Zodoende wordt er te weinig gekoeld. Ik heb contact opgenomen met support.

[ Voor 8% gewijzigd door Budha op 26-04-2026 10:09 ]

• BluePress
Ik had een issue met een slechte verbinding met Toolhead 4 welke meer dan de anderen mislukte. Contact opgenomen met support en ze hadden me een nieuwe pogopin connector voor de slee opgestuurd. Ik heb nog geen tijd gehad/genomen om deze te vervangen, maar dat hadden ze wel snel geregeld, erg onder de indruk van de goede service hierover

• Budha

Budha

Online ergo sum

Support stuurt een nieuwe part cooling fan op. Ze hebben gevraagd of ik daarna wil terugkoppelen ook als het gelukt is. Er wordt tot nu toe redelijk vlot gereageerd en geen onzinstappen zoals "doe eerst eens een fabrieksreset" of iets dergelijks.

• Budha

Budha

Online ergo sum

Uiteindelijk heb ik een part cooling fan ontvangen en dat loste mijn problemen op. Goede service van Snapmaker!

Nu verder met een 3D versie van Catan printen.

• Beagon
Budha schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:05:
Uiteindelijk heb ik een part cooling fan ontvangen en dat loste mijn problemen op. Goede service van Snapmaker!

Nu verder met een 3D versie van Catan printen.
In 3 dagen? Dat is pas service.

Ik heb die van mij net opgehaald bij een leverancier hier in Nederland die nog voorraad had, ik heb veel hoop dat het een goede printer is!

• Budha

Budha

Online ergo sum

Beagon schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:11:
[...]

In 3 dagen? Dat is pas service.

Ik heb die van mij net opgehaald bij een leverancier hier in Nederland dje nog voorraad had, ik heb veel hoop dat het een hoede printer is!
Ja, gisteravond bezorgd. Heel fijn.

Veel plezier met je aanwinst. Het is een dijk van een apparaat.

Die 270 x 270mm bevalt mij ook wel, al was het maar om de buurman met een P1S jaloers te maken :*)

• Ohmarinus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:48

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Budha schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:15:
[...]

Ja, gisteravond bezorgd. Heel fijn.

Veel plezier met je aanwinst. Het is een dijk van een apparaat.

Die 270 x 270mm bevalt mij ook wel, al was het maar om de buurman met een P1S jaloers te maken :*)
Ziet er allemaal erg leuk uit inderdaad. Ik heb nu nog een X1C, die wil ik denk ik ook wel houden. De Snapmaker U1 komt er dan bij als 'tinker' machine. Wilde altijd al een toolchanger en ik denk dat het nu wel een beetje het moment aan het worden is om in te stappen.

De U1 is redelijk open source en ik zie op Reddit dat er veel aanpassingen aan te doen zijn zoals een stillere PSU fan, dempende foam aan de binnenzijde van de kunststof panelen en custom firmware waarbij de motor powers getuned zijn en de TMC settings in zijn aangepast om te zorgen dat 'ie zo stil mogelijk draait.

Allemaal zaken die ik op de X1C niet kan aanpassen.

Ik ga die topcover er denk ik wel bij bestellen en zit ook te kijken naar een Creality Space Pi X4 als filament drybox om dan vanuit te printen want filament rollen in de open lucht is voor mij een dikke no-go.

Voorlopig zie ik andere merken nog geen relevante toolchangers uitbrengen en ik lees eigenlijk ook alleen maar goede zaken over de customer service. Bovendien valt de hoeveelheid klachten online mij mee, en de meeste issues die op Reddit voorbij komen werden in de topics ook weer opgelost. Soms user error, soms toch ook een firmware issue, maar eigenlijk altijd wel een happy end.

Nu alleen eerst eventjes wat ruimte maken op mijn werktafel zodat de machine ook daadwerkelijk een plekje heeft, dus dat ga ik eerst doen. Zag op Reddit ook allerlei kortingscodes voorbij komen voor bijvoorbeeld 5% korting, en die werkt ook nog gewoon. Dus uiteindelijk kan ik hem scoren voor 849 ipv 899. (Omdat ik geen code wil delen die misschien zeer binnenkort verloopt: Google even voor de codes want er zijn er heel veel en sommige zijn verlopen maar de meesten doen het nog).

Ik las ook dat mensen de machine een week in hun winkelmandje lieten staan op de site van Snapmaker en dat ze daarna per email een korting van 50 euro aangeboden kregen. Dus ik wacht even of ik die ook nog krijg om dan te testen of die te combineren is met de 5% kortingscode.

Leuk om te zien dat Snapmaker na de eerdere vrij slecht presterende printers nu toch met een succesformule op de proppen is gekomen. Bambu lijkt een beetje teveel bezig te zijn met zichzelf relevant te houden door teveel nieuwe modellen aan te kondigen waarbij het de vraag is of mensen er echt op zitten te wachten. Omdat ze weigeren een echte toolchanger te bouwen (want ze willen aan de AMS vasthouden) lopen ze nu achter. De X2D met een zeer gedegradeerde 2e hotend die minder functies ondersteunt dan de main hotend en een bowden systeem hanteert :r heeft ook niet echt indruk op mij gemaakt.

Voor mij is multimaterial wel ideaal, vooral met PETG en TPU, materialen waar ik veel mee werk. Mijn hoop is dat ik met de U1 eindelijk op een degelijke manier verwijderbare supports kan printen zodat ik eindelijk die complexe machineonderdelen kan ontwerpen die ik altijd al wilde printen maar die op de X1C gewoon nooit goed uitkwamen doordat je zoveel moet purgen met die ene hotend, en dan nog is je layer adhesion verzwakt door het residue dat achterblijft in de hotend bij een material change.

Een dezer dagen zet ik de stap, ik kan niet wachten! :o

• dizzytal
  • Niet online
Nou dat van die korting bij een tijd in je winkelmandje weet ik niet hoor. Ik denk dat ik de mijne wel 2-3 weken in mn mandje had maar echt geen (extra) korting hoor. Printer doet verder echt niet onder voor mn Bambu ( die inmiddels toch verkocht is)

If you didn't win today, you can always win tomorrow

• p1lot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-05 20:47
Ohmarinus schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:10:
[...]
De U1 is redelijk open source en ik zie op Reddit dat er veel aanpassingen aan te doen zijn zoals een stillere PSU fan, dempende foam aan de binnenzijde van de kunststof panelen en custom firmware waarbij de motor powers getuned zijn en de TMC settings in zijn aangepast om te zorgen dat 'ie zo stil mogelijk draait.
Welke subreddit heb je het over? Mijn U1 staat bij mij in het bureau en hij is me echt veel te luid. Ik zit helaas ook aan de kan vant van de PSU en mobo waar de fans zitten. wil graag zoiets uitvoeren want nu kan ik eigenlijk enkel printen als ik er zelf niet ben.

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

p1lot schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 21:48:
[...]

Welke subreddit heb je het over? Mijn U1 staat bij mij in het bureau en hij is me echt veel te luid. Ik zit helaas ook aan de kan vant van de PSU en mobo waar de fans zitten. wil graag zoiets uitvoeren want nu kan ik eigenlijk enkel printen als ik er zelf niet ben.
Hi, dit is een van de voorbeelden om de PSU fan stiller te krijgen:
https://www.reddit.com/r/...fective_and_easy_psu_fan/

En dit is de guide waarmee ze middels firmware aanpassingen de machine stiller hebben gekregen:
https://www.reddit.com/r/...u1_significantly_quieter/

Uiteraard allemaal op eigen risico, maar als ik de U1 ga aanschaffen komende week, dan ga ik ook meteen even kijken of ik deze aanpassingen ga doen. Eerst test ik alleen die velocity en acceleratie settings en als het dan al stil genoeg is laat ik de firmware denk ik voor wat het is.

Er is ook custom firmware, maar ik denk dat ik zelf nog wel even op de officiele blijf zitten:
https://github.com/paxx12...xtended-Firmware/releases

Ik weet nog niet in hoeverre ik alles ga aanpassen in de firmware want er zitten ook kanttekeningen aan maar dit wordt ook besproken op de tweede link die ik deelde. Zoals dat er ook wordt vermeldt dat je al 85% van het resultaat kunt behalen door simpelweg de accel en velocity iets te verlagen (waarvoor je niet in de firmware hoeft te duiken).

Edit:
Fan heb ik net besteld bij Conrad:
https://www.conrad.nl/nl/...x-60-x-15-mm-2147513.html

Die zou dan donderdag binnen komen.

De printer en toebehoren ga ik morgen bestellen. Inclusief een setje 4 hardened nozzle hotends en de topcover pre-order.

Iemand nog tips voor must-have accessoires? Op mijn X1C heb ik iets van vijf platen maar ik gebruik eigenlijk alleen de Supertack voor PLA en de Textured PEI voor PETG. Bij de U1 zit de Textured PEI al, dus ik zoek dan eigenlijk alleen nog een goede optie voor PLA prints.

Verder wilde ik de Creality Space Pi X4 erbij kopen als filament droger om ook direct uit te printen. Deze stond op AliExpress voor een schappelijke prijs direct van de officiele Creality store. Maar ik sta open voor suggesties.

[ Voor 47% gewijzigd door Ohmarinus op 02-05-2026 23:14 ]

• p1lot
Thanks man, much appreciated. Die custom firmware was ik inderdaad ook al tegengekomen maar die ga ik nog even aan me laten voorbij gaan. De std firmware wordt heel regelmatig geupdate dus dat is wel ok.

Voor de accessories heb ik inderdaad ook de hardened nozzles, een non textured bed (niet van snapmaker) en heb de topcover normaal in augustus dacht ik. twijfel nog over een paar 0.2m nozzles voor mini's. maar dat print ik niet zo vaak dus ben niet zeker of ik dat ga aankopen.

Ik heb zelf 4 Polymaker dryboxes met een dryer erbij gekocht als bundel bij de U1, was toen voordelig. ik droog ze daarin en print dan rechtstreeks vanuit die boxes. Droogte blijft ook heel goed op punt zie ik aan de sensors. nadeel is wel dat de boxes naast en achter de printer moeten staan, dat neemt best veel plek in beslag.

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:29
dizzytal schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:54:
Nou dat van die korting bij een tijd in je winkelmandje weet ik niet hoor. Ik denk dat ik de mijne wel 2-3 weken in mn mandje had maar echt geen (extra) korting hoor. Printer doet verder echt niet onder voor mn Bambu ( die inmiddels toch verkocht is)
Laten zitten in winkelmandje weet ik niet. Die 5% wel, je kan na het kopen van een Snapmaker U1 namelijk ook je eigen affliate link krijgen waarmee je andere 5% korting kan geven en er zelf ook nog geld voor terug krijgt.

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 77G5, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat BB P80, Snapmaker U1

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYW8A0R_NxCKlNimAR6lcMxEhec=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hGXFkMusqep3sC5FjbqgI0sT.png?f=user_large

Nou ik heb besteld hoor!

Nu nog de Biqu Frostbite en de Creality Space Pi X4 bestellen en dan wordt het afwachten :)
Gisteren dus al die stille Sunon fan besteld om de PSU stiller te maken. En morgen fiets ik even langs de IKEA denk ik voor zo'n Samla doos. Of... Ik bedenk me nu dat ik er volgens mij nog een heb staan in de opslag die leeg is!

(De Creality store zijn trouwens keiharde afzetters, ik ga hem via AliExpress bestellen, bij Creality zetten ze ineens de discount coupon uit als je gaat afrekenen en rekenen ze ineens shipping, zo ga je van 159 euro naar 188 en ze gooien er ook nog shady buyer protection bij).

[ Voor 21% gewijzigd door Ohmarinus op 03-05-2026 20:08 ]

• MrBlueEyes
Ohmarinus schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:00:
[Afbeelding]

Nou ik heb besteld hoor!

Nu nog de Biqu Frostbite en de Creality Space Pi X4 bestellen en dan wordt het afwachten :)
Gisteren dus al die stille Sunon fan besteld om de PSU stiller te maken. En morgen fiets ik even langs de IKEA denk ik voor zo'n Samla doos. Of... Ik bedenk me nu dat ik er volgens mij nog een heb staan in de opslag die leeg is!

(De Creality store zijn trouwens keiharde afzetters, ik ga hem via AliExpress bestellen, bij Creality zetten ze ineens de discount coupon uit als je gaat afrekenen en rekenen ze ineens shipping, zo ga je van 159 euro naar 188 en ze gooien er ook nog shady buyer protection bij).
Ik heb de Pi X4 besteld via bol.com voor 149,-

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 77G5, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat BB P80, Snapmaker U1

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

MrBlueEyes schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:59:
[...]

Ik heb de Pi X4 besteld via bol.com voor 149,-
Oh dang dat is een goeie deal! Daar kost 'ie nu 200 trouwens. Met een levertijd van 1 tot 2 weken :+ Gewoon een AliExpress reseller gok ik.

[ Voor 21% gewijzigd door Ohmarinus op 03-05-2026 21:52 ]

• MrBlueEyes
Ohmarinus schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:50:
[...]

Oh dang dat is een goeie deal! Daar kost 'ie nu 200 trouwens. Met een levertijd van 1 tot 2 weken :+ Gewoon een AliExpress reseller gok ik.
Ik keek net toen was hij er. Maar "Rosesmart" lijkt er steeds 1 op voorraad te hebben. Nu is hij weer weg ja. Was ook toen ik hem bestelde, maar dag later weer beschikbaar, ik ontving hem ook heel snel.

• BluePress
Ik zit eraan te denken om de 1.3.0 paxx firmware te installeren zodra deze uit early access (of hoe dat ook heet) is.
Dat moet het ook mogelijk maken om RFID tags van andere filamenten te gebruiken als ik het goed heb, naast andere leuke extra's op de printer.

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

BluePress schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:41:
Ik zit eraan te denken om de 1.3.0 paxx firmware te installeren zodra deze uit early access (of hoe dat ook heet) is.
Dat moet het ook mogelijk maken om RFID tags van andere filamenten te gebruiken als ik het goed heb, naast andere leuke extra's op de printer.
Ze gebruiken de term Pre-Release :)

Overigens zag ik nog twee leuke topics op het forum voorbij komen van Snapmaker.

Zo is er de mogelijkheid om de filament feeders te verplaatsen met behulp van verlengkabels:
https://forum.snapmaker.c...he-filament-feeders/40272

Echter zou dit al kunnen met de stock cables omdat die vrij lang zijn die in het apparaat zitten:
Verder kijkt men naar opties om de RFID readers te verplaatsen, dit zou ook mogelijk zijn:
https://forum.snapmaker.c...xtend-rfid-coils/41020/20

Erg handig wanneer je bijvoorbeeld een externe filament storage optie gebruikt.

Zelf ben ik niet van plan om RFID te gaan gebruiken, maar ik wil wel gaan kijken of ik het in de Space Pi X4 kan toevoegen. Wellicht met handgemaakte coils, of kleiner formaat premade coils dan wat er in de Snapmaker zelf zit. Meer omdat ik gewoon benieuwd ben of zoiets kan werken.

[ Voor 4% gewijzigd door Ohmarinus op 04-05-2026 10:05 ]

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-05 12:08

Arfman

Drome!

BluePress schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:41:
Hier ook een tevreden Paxx12 gebruiker :)
RFID werkt mooi. Paar tagjes besteld en met TigerTag (iPhone, Android heeft veel meer opties) kun je zo'n tag wissen en er een Snapmaker compatibele tag van maken. Dan geef je aan welk type en kleur filament het is, schrijft de tag, plakt hem op de spoel (aan de kant die tegen de printer aan zit) en voila, af-fabriek ervaring. Filamentrol laden, type en kleur worden gedetecteerd en je bent klaar. Nu alleen nog SnOrca ooit zo ver zien te krijgen dat hij het filament van de printer overneemt.

Ook de andere features (30FPS camera, remote screen) gebruik ik heel vaak. Zeker een aanrader.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• BluePress
Arfman schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:37:
[...]

Hier ook een tevreden Paxx12 gebruiker :)

Ook de andere features (30FPS camera, remote screen) gebruik ik heel vaak. Zeker een aanrader.
Dat is wel een feature die ik graag zou willen hebben, want 1FPS op de camera is wel zwaar ondermaats.
Ik wacht echter wel even tot hij uit pre-release is, ik ben niet zo extreem tech savvy.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:14

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Krijgt net mailtje van dhl. Lijkt erop dat mijn plates eindelijk verzonden zijn.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Tylen schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:51:
Krijgt net mailtje van dhl. Lijkt erop dat mijn plates eindelijk verzonden zijn.
Nice, ik heb de Biqu Frostbite besteld. Die leek mij de meest waardevolle toevoeging voor nu.

De printer zelf op zondag besteld maar is nog niet verzonden helaas. Hopelijk komt 'ie deze week nog! Ik lees overal dat mensen de printer al met 3 tot 5 dagen hadden dus hopelijk heb ik dat geluk ook :)

Zie wel dat de drie dingen die ik erbij heb besteld allemaal preorder zijn, ik mag hopen dat ze de printer wel al los verzenden van de preorder zaken :+

[ Voor 13% gewijzigd door Ohmarinus op 05-05-2026 22:56 ]

• Tylen

Tylen

Topicstarter
Ohmarinus schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:06:
[...]

Nice, ik heb de Biqu Frostbite besteld. Die leek mij de meest waardevolle toevoeging voor nu.

De printer zelf op zondag besteld maar is nog niet verzonden helaas. Hopelijk komt 'ie deze week nog! Ik lees overal dat mensen de printer al met 3 tot 5 dagen hadden dus hopelijk heb ik dat geluk ook :)

Zie wel dat de drie dingen die ik erbij heb besteld allemaal preorder zijn, ik mag hopen dat ze de printer wel al los verzenden van de preorder zaken :+
Ik heb de Biqu CryoGrip Pro Glacier ook. Ook lekkere plaat. Maar had de originele carbon plate er ook bij besteld. Hij komt vandaag binnen als het goed is.

Van het weekend de zolder verbouwen en de printer een mooiere plaats geven. Hij staat nu echt in een verdom hoekje.

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Ondertussen heeft Snapmaker zojuist de printer en twee accessoires die in preorder stonden (setje hardened steel hotends en PTFE tubes) naar mij verzonden!

Dus ik denk dat ik met een beetje geluk nog dit weekend mag gaan spelen met deze mooie machine.

De filament droger komt vanavond, en de stille PSU fan is vandaag al afgeleverd.

Dan is het nu zaak om wel snel ruimte te gaan maken zodat ik ook daadwerkelijk aan de slag kan en niet zoals Tylen de printer in een verdomhoekje hoef te plaatsen tot ik boven plaats heb gemaakt :*)

• Tylen

Tylen

Topicstarter
CC3D Projects heeft zijn project voor de U1 gereleased. Ik denk dat ik de STL's ga aanschaffen en lekker alles binnenkort ga printen.

https://buymeacoffee.com/cc3dprojects/extras

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Tylen schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:01:
CC3D Projects heeft zijn project voor de U1 gereleased. Ik denk dat ik de STL's ga aanschaffen en lekker alles binnenkort ga printen.

Ondanks dat ik het een leuk project vind zou ik het zelf niet zo snel maken. Zie dan liever een injection molded storage oplossing. Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen als je het gemaakt hebt! Ik hoop dat 'ie in ieder geval bevalt. Gelukkig blokkeert deze in ieder geval niet de ventilatie van de PSU dus het is wel al beter dan de andere ontwerpen die eerder al voorbij kwamen :)

• Beagon
Tylen schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:01:

Hmmm ik gebruik graag de RFID reader icm Paxx firmware en eigen RFID chips. Lijkt erop dat die spoolholders de RFID functionaliteit weghalen.

Ik zag zelf de volgende: https://makerworld.com/en/models/2407642-snapmaker-u1-box

• Tylen

Tylen

Topicstarter
Beagon schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:08:
[...]

Hmmm ik gebruik graag de RFID reader icm Paxx firmware en eigen RFID chips. Lijkt erop dat die spoolholders de RFID functionaliteit weghalen.

Ik zag zelf de volgende: https://makerworld.com/en/models/2407642-snapmaker-u1-box
O die is eigenlijk veel mooier 🙈. Biqu heeft ook een mooie cover. Hmm toch eens alles op een rijtje gaan zetten.

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Tylen schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:30:
[...]

O die is eigenlijk veel mooier 🙈. Biqu heeft ook een mooie cover. Hmm toch eens alles op een rijtje gaan zetten.
Ik heb net de Creality Space Pi X4 ontvangen. Ziet er ook prima uit. Met geintegreerde droogfunctie. Nu de rest van de spullen nog. Hopelijk lukt het me om alles zo te plaatsen dat het filament smooth vanuit de drybox de machine in gaat. Dat pad goed krijgen is nog even uitvogelen. De hoogte heb ik wel op mijn werkblad dus wordt denk ik een kwestie van een toren bouwen van houten plaat ofzo waar de filament droger onder de printer staat op een slede die je naar voren kunt trekken om er bij te kunnen.

En dan de filament feeders verplaatsen op de printer naar de achterkant.

• p1lot
Ohmarinus schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:39:
en de stille PSU fan is vandaag al afgeleverd.
zou je wat foto's willen maken van wat het in houdt om de PSU fan te vervangen? ik heb wat "schrik van het onbenkende"..... maar wil echt het geluid terugdringen.

• MrBlueEyes
Ohmarinus schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:41:
[...]

Ik heb net de Creality Space Pi X4 ontvangen. Ziet er ook prima uit. Met geintegreerde droogfunctie. Nu de rest van de spullen nog. Hopelijk lukt het me om alles zo te plaatsen dat het filament smooth vanuit de drybox de machine in gaat. Dat pad goed krijgen is nog even uitvogelen. De hoogte heb ik wel op mijn werkblad dus wordt denk ik een kwestie van een toren bouwen van houten plaat ofzo waar de filament droger onder de printer staat op een slede die je naar voren kunt trekken om er bij te kunnen.

En dan de filament feeders verplaatsen op de printer naar de achterkant.
Ik ga voor deze oplossing. https://imgur.com/a/BZeb95G

Komende week komt die wasmachine houder binnen.

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

MrBlueEyes schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 01:06:
[...]

Dat is ook een mooie oplossing! Echter heb ik wel alle onderdelen liggen om zelf een raiser te bouwen, en dan iets compacter te maken (een grote bak vol met 2040 alu extrusies).

Maar als je de ruimte hebt zou ik ook voor die wasmachine houder gaan. Scheelt je weer klussen.

Voordeel van zelfbouw is dat je helemaal vrij bent in de keuzes die je maakt en dat die extrusies het toestaan om er allerlei tools op te hangen. Maar op die wasmachine raiser zou je denk ik ook wel allerlei leuke toolboxes kunnen ontwerpen die dan naast de printer komen te staan bijvoorbeeld.

Gisterochtend kreeg ik dus al de trackingcode, maar de machine en accessoires zijn nog steeds niet aan DHL geleverd, dus alleen aangemeld (status 'zending is aangemeld'). Ik denk dat het toch maandag gaat worden. Beetje irritant wanneer webwinkels die doen, komt de laatste tijd erg veel voor dat je dan een trackingcode krijgt en het product dan pas na twee dagen ofzo daadwerkelijk wordt verzonden. Is denk ik om te voorkomen dat mensen gaan mailen of hun pakket al is verzonden. Ik zie dat DHL ook op zaterdag levert, dus met een beetje geluk kan ik dan zondag beginnen met inrichten :) wishful thinking

[ Voor 4% gewijzigd door Ohmarinus op 07-05-2026 10:00 ]

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

p1lot schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 00:08:
[...]

zou je wat foto's willen maken van wat het in houdt om de PSU fan te vervangen? ik heb wat "schrik van het onbenkende"..... maar wil echt het geluid terugdringen.
Hier is een filmpje met uitleg. Ik ga denk ik zelf niet het stekkertje eraf knippen maar kijken of ik het passend kan maken. Ik wil de oude fan terug kunnen plaatsen ivm garantie. Dan wil ik de machine in originele staat terug kunnen brengen.

https://www.reddit.com/r/...fective_and_easy_psu_fan/

[ Voor 9% gewijzigd door Ohmarinus op 07-05-2026 11:54 ]

• MrBlueEyes
Ohmarinus schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:59:
[...]

Dat is ook een mooie oplossing! Echter heb ik wel alle onderdelen liggen om zelf een raiser te bouwen, en dan iets compacter te maken (een grote bak vol met 2040 alu extrusies).

Maar als je de ruimte hebt zou ik ook voor die wasmachine houder gaan. Scheelt je weer klussen.

Voordeel van zelfbouw is dat je helemaal vrij bent in de keuzes die je maakt en dat die extrusies het toestaan om er allerlei tools op te hangen. Maar op die wasmachine raiser zou je denk ik ook wel allerlei leuke toolboxes kunnen ontwerpen die dan naast de printer komen te staan bijvoorbeeld.

Gisterochtend kreeg ik dus al de trackingcode, maar de machine en accessoires zijn nog steeds niet aan DHL geleverd, dus alleen aangemeld (status 'zending is aangemeld'). Ik denk dat het toch maandag gaat worden. Beetje irritant wanneer webwinkels die doen, komt de laatste tijd erg veel voor dat je dan een trackingcode krijgt en het product dan pas na twee dagen ofzo daadwerkelijk wordt verzonden. Is denk ik om te voorkomen dat mensen gaan mailen of hun pakket al is verzonden. Ik zie dat DHL ook op zaterdag levert, dus met een beetje geluk kan ik dan zondag beginnen met inrichten :) wishful thinking
Ik had zelf pech met DHL. 19 april besteld. 22 april zou deze al bezorgd worden. Kreeg toen de melding van DHL dat hij 1 of 2 werkdagen vertraagd was en kwam toen uiteindelijk pas op zaterdag 25 april. Maarja dat ligt nu in het verleden.

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

MrBlueEyes schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:45:
[...]

Ik had zelf pech met DHL. 19 april besteld. 22 april zou deze al bezorgd worden. Kreeg toen de melding van DHL dat hij 1 of 2 werkdagen vertraagd was en kwam toen uiteindelijk pas op zaterdag 25 april. Maarja dat ligt nu in het verleden.
Ohja, handig. Wel fijn om te weten dat ze op zaterdag ook bezorgen. Ik kreeg net een mailtje dat 'ie waarschijnlijk morgen komt. We moeten nog maar even zien in hoeverre dat klopt.

• Budha

Budha

Online ergo sum

Mijn eerste grote project met de U1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qHfekuZu1VaOBDkG9NbuWEro74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X61nVhVEjjS6wPT3cXkgzKSs.jpg?f=fotoalbum_large

• Beagon
Budha schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:20:
Mijn eerste grote project met de U1.

[Afbeelding]
Mag ik vragen waar je de modellen vandaan hebt? Ziet er tof uit!

• Budha

Budha

Online ergo sum

Beagon schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:48:
[...]

Mag ik vragen waar je de modellen vandaan hebt? Ziet er tof uit!
https://makerworld.com/en/models/573919-the-settlers-of-catan-3d-board-improved

Ideaal voor de Snapmaker U1. Alsnog wel veel uren printen.

• Budha

Budha

Online ergo sum

Ik vind het wisselen van spoelen maar een gedoe, omdat je onnodig moet wisselen tussen het unload en load filament scherm. Dat had naar mijn mening prima in één scherm gekund of op zijn minst had het wisselen van scherm makkelijker kunnen zijn.

Dat de leds aan blijven na een print vind ik ook maar raar. Je zou dat wellicht kunnen oplossen door een commando aan de GCODE toe te voegen, maar het zou een instelling moeten zijn, of gewoon vanzelf uit na een aantal minuten.

Dat gezegd hebbende vind ik het scherm opvallend bruikbaar. Reageert goed op input, relevante informatie, coole thumbnails van je ontwerp.

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Budha schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:45:
Ik vind het wisselen van spoelen maar een gedoe, omdat je onnodig moet wisselen tussen het unload en load filament scherm. Dat had naar mijn mening prima in één scherm gekund of op zijn minst had het wisselen van scherm makkelijker kunnen zijn.

Dat de leds aan blijven na een print vind ik ook maar raar. Je zou dat wellicht kunnen oplossen door een commando aan de GCODE toe te voegen, maar het zou een instelling moeten zijn, of gewoon vanzelf uit na een aantal minuten.

Dat gezegd hebbende vind ik het scherm opvallend bruikbaar. Reageert goed op input, relevante informatie, coole thumbnails van je ontwerp.
Ik las elders dat dat inderdaad via GCODE zou moeten kunnen. Vind het zelf wel fijn dat er een beetje tinkeren bij blijft met deze machine. Zie het als een kracht dat we zoveel kunnen instellen, dan wel misschien niet via de UI maar middels GCODE.

Is dit wat je bedoelt?

https://www.reddit.com/r/snapmaker/comments/1swp1ve/is_there_a_way_to_turn_the_led_bar_off_on_the_u1/

Oplossing in de eerste comment :)

• Budha

Budha

Online ergo sum

Ja, dat is wat ik nodig heb. Zou het alsnog graag als een optie in het menu zien, maar dit werkt ook. :)

• Tylen

Tylen

Topicstarter
MrBlueEyes schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 01:06:
[...]

Ik vind dit toch de mooiste oplossing denk ik. Heb je een linkje van de houder? 🥰

• MrBlueEyes

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Nou, hier wel veel geluk gehad. Alles wat ik had besteld is vandaag binnen gekomen. Zowel de machine als de accessoires en de Biqu Frostbite flexplate.

Nu alles lekker installeren. Ik moet zeggen dat de verpakking er al goed bedacht uitziet. Normaal lees ik manuals niet, maar dat ga ik dit keer toch wel even doen ondanks dat ik alle relevante unboxings al heb gezien 😂

Boekje met guides is ook mooi en helder in elkaar gezet. Eerst ook maar eens alle firmware upgraden en alles calibreren. Nu ik er zo in blader zie ik dat ik de eerste helft van het boekje eigenlijk al op eigen houtje heb uitgevoerd 😅

Bij de machine werden geel, rood, zwart en wit filament geleverd. Als ik de eerste test draakjes op Reddit zie lijkt het erop dat veel mensen deze kleurencombinatie krijgen.

• Tylen

Tylen

Topicstarter

• MrBlueEyes
Ohmarinus schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:23:
Nou, hier wel veel geluk gehad. Alles wat ik had besteld is vandaag binnen gekomen. Zowel de machine als de accessoires en de Biqu Frostbite flexplate.

Nu alles lekker installeren. Ik moet zeggen dat de verpakking er al goed bedacht uitziet. Normaal lees ik manuals niet, maar dat ga ik dit keer toch wel even doen ondanks dat ik alle relevante unboxings al heb gezien 😂

Boekje met guides is ook mooi en helder in elkaar gezet. Eerst ook maar eens alle firmware upgraden en alles calibreren. Nu ik er zo in blader zie ik dat ik de eerste helft van het boekje eigenlijk al op eigen houtje heb uitgevoerd 😅

Bij de machine werden geel, rood, zwart en wit filament geleverd. Als ik de eerste test draakjes op Reddit zie lijkt het erop dat veel mensen deze kleurencombinatie krijgen.
Die kleuren zijn volgens mij gewoon standaard. Draakje is ook vanuit Snapmaker. Dus die is gemaakt om te gebruiken als eerste print.

• Tylen

Tylen

Topicstarter
Biqu popcap besteld. Merkte op dat ik altijd de ikea box eraf haalde alS ik erin wilde kijken. 🙈
edit:
En de wasmachineonderstel ook besteld. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Tylen op 13-05-2026 08:14 ]

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Ondertussen ben ik eindelijk begonnen aan het zelfgemaakte tafeltje om de U1 op te zetten. Net alles gezaagd, zometeen alles boren en tappen. Maar nu eerst lunchen.

Zijn jullie wasmachine onderstellen al binnen?

• MrBlueEyes
Ohmarinus schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:00:
Ondertussen ben ik eindelijk begonnen aan het zelfgemaakte tafeltje om de U1 op te zetten. Net alles gezaagd, zometeen alles boren en tappen. Maar nu eerst lunchen.

Ja en ook al de aanpassingen geprint, alleen nog niet in elkaar gezet. Ik ben ook nog even aan het kijken, hoe ik het filament naar de feeder kan krijgen. Misschien met een handfeeder. Ik zag ook opties om de feeders helemaal te verplaatsen met verlengkabels. Maar ik denk niet dat ik daaraan wil beginnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3cU5LsJMJuG4gbxMjSAgUFYmrNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XCrPYdo24PkJRjVFMZwnPaWr.jpg?f=fotoalbum_large

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Nou, ik heb de tafel eindelijk ook af. Hier een render:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPY_XH0eTeobOJka55wpNqQ52Lc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Uq9fojkHu5XD2CFf80McVlWL.png?f=fotoalbum_large

De groene box onder de machine is de Space Pi X4, heb die nog niet getest, moet ik wel even gaan doen een dezer dagen!

Ik wacht nog op de onderdelen (thrust bearings) voor de HULA voetjes, daar komt de machine dan op te staan. Verder heb ik ook de verlengkabels voor de filament feeders binnen, de feeders monteer ik op het frame aan de achterkant ergens ter hoogte van de bovenste houten plaat zodat die een gunstig filamentpad hebben van de droger naar de vier inputs boven/achterin de machine.

Het valt me wel direct op dat met de verhoging de printer een stuk meer invloed heeft op het schudden van het bureau. Als die HULA voetjes niet gaan helpen dan moet ik denk ik ook maar eens gaan kijken of ik een custom betonplaat kan gieten.

[ Voor 4% gewijzigd door Ohmarinus op 17-05-2026 17:03 ]

• Budha

Budha

Online ergo sum

Tot nu toe had ik eigenlijk geen problemen met de hechting van de meegeleverde PEI-plaat, maar recent een paar prints gedaan waarbij een groter vlak wordt geprint en die mislukten beide. Met PETG ging het daarna alsnog goed, maar voor PLA is het blijkbaar een probleem. De randen komen los en daarna begint de spaghetti. Daarom heb ik een Qibu Cryogrip Pro Glacier besteld. Overigens deed de AI detectie in beide gevallen niks. Dat zet ik nu dan maar uit.

TPU printen met PLA support werkt trouwens goed. Dat is toch wel een groot voordeel van deze toolchangers. :)

• Tylen

Tylen

Topicstarter
Ohmarinus schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:00:

Komt vandaag binnen. Straks nog even de 50x50cm tegel halen bij de gamma ;) Beetje extra gewicht erin.

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Budha schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:56:
Tot nu toe had ik eigenlijk geen problemen met de hechting van de meegeleverde PEI-plaat, maar recent een paar prints gedaan waarbij een groter vlak wordt geprint en die mislukten beide. Met PETG ging het daarna alsnog goed, maar voor PLA is het blijkbaar een probleem. De randen komen los en daarna begint de spaghetti. Daarom heb ik een Qibu Cryogrip Pro Glacier besteld. Overigens deed de AI detectie in beide gevallen niks. Dat zet ik nu dan maar uit.

TPU printen met PLA support werkt trouwens goed. Dat is toch wel een groot voordeel van deze toolchangers. :)
Ik heb die Frostbite plaat en die is perfect voor PLA. De textured PEI sheet heeft duidelijk een stuk minder goede hechting met PLA dus blij dat ik die Frostbite er al bij had gehaald. 45 graden en PLA blijft perfect zitten.

Glacier nog niet bekend mee, maar was voor Frostbite gegaan omdat die volgens de site van Biqu betere hechting had met PLA.

Zometeen mijn eerste multimaterial print proberen (PLA en PETG, en daarna TPU en PLA).

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Tylen schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:50:
[...]

Komt vandaag binnen. Straks nog even de 50x50cm tegel halen bij de gamma ;) Beetje extra gewicht erin.
Wat mij direct opvalt is dat de machine een stuk meer wiebel veroorzaakt op mijn bureau omdat de machine nu hoger staat. Ik denk dat zo'n tegel echt geen gek idee is! Ik overweeg nog om een heel nieuw meubel te ontwerpen waarbij de filament droger juist boven de printer staat. Maar eerst maar eens een tijdje aankijken hoe het met de huidige configuratie bevalt. Die Hula voetjes gaan ook zeker wat uitmaken denk ik.

[ Voor 24% gewijzigd door Ohmarinus op 18-05-2026 13:07 ]

• Budha

Budha

Online ergo sum

Ohmarinus schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:05:
[...]

Ik heb die Frostbite plaat en die is perfect voor PLA. De textured PEI sheet heeft duidelijk een stuk minder goede hechting met PLA dus blij dat ik die Frostbite er al bij had gehaald. 45 graden en PLA blijft perfect zitten.

Glacier nog niet bekend mee, maar was voor Frostbite gegaan omdat die volgens de site van Biqu betere hechting had met PLA.

Zometeen mijn eerste multimaterial print proberen (PLA en PETG, en daarna TPU en PLA).
Wat ik begrijp van de Biqu website is dat de Frostbite wat ruwer is en daarmee inderdaad betere hechting voor PLA geeft. De Glacier is wat gladder en heeft hogere temperaturen nodig om goed te hechten, maar is meer allround en ook geschikt voor TPU. Alsnog een stap omhoog ten opzichte van de meegeleverde plaat.

Ik zie mijzelf niet steeds build plates wisselen, dus dan maar het compromis.

Laat even weten hoe het combineren van materialen je bevalt. Ik ben in ieder geval enthousiast.

• Tylen

Tylen

Topicstarter
Ohmarinus schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:06:
[...]

Wat mij direct opvalt is dat de machine een stuk meer wiebel veroorzaakt op mijn bureau omdat de machine nu hoger staat. Ik denk dat zo'n tegel echt geen gek idee is! Ik overweeg nog om een heel nieuw meubel te ontwerpen waarbij de filament droger juist boven de printer staat. Maar eerst maar eens een tijdje aankijken hoe het met de huidige configuratie bevalt. Die Hula voetjes gaan ook zeker wat uitmaken denk ik.
Deze? https://makerworld.com/nl/models/417509-hula-v1-0-anti-vibration-feet-for-3d-printers#profileId-50214

Ik kijk het eerst even aan. Heb net het tafeltje in elkaar gezet. Maar ik dan dat ik de voetjes (die je erin moet draaien) er weer vanaf haal. Ziet er niet echt stevig uit. Tegel ook al gehaald (gamma 50x50x4.5). Als hij klaar is met de print zet ik hem erop.

• Tylen

Tylen

Topicstarter
Budha schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:55:
[...]

Wat ik begrijp van de Biqu website is dat de Frostbite wat ruwer is en daarmee inderdaad betere hechting voor PLA geeft. De Glacier is wat gladder en heeft hogere temperaturen nodig om goed te hechten, maar is meer allround en ook geschikt voor TPU. Alsnog een stap omhoog ten opzichte van de meegeleverde plaat.

Laat even weten hoe het combineren van materialen je bevalt. Ik ben in ieder geval enthousiast.
Ik heb de glazier. Maar die is mij een partij goed, ik krijg de pla prints er met moeite vanaf en meestal moet ik de schraper erbij pakken. Ben bang dat ik de plaat daarmee beschadig. Dus ik gebruik hem alleen nog voor grotere prints.

Heb overigens de smooth pei en carbon plaat van snapmaker ook binnen.

• Budha

Budha

Online ergo sum

Tylen schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:05:
[...]

Ik heb de glazier. Maar die is mij een partij goed, ik krijg de pla prints er met moeite vanaf en meestal moet ik de schraper erbij pakken. Ben bang dat ik de plaat daarmee beschadig. Dus ik gebruik hem alleen nog voor grotere prints.

Heb overigens de smooth pei en carbon plaat van snapmaker ook binnen.
Een nieuw probleem dus. :*)

Gaat het makkelijker los wanneer de plaat is afgekoeld? En heb je de Snapmaker platen al geprobeerd?

Platen verwisselen is natuurlijk niet moeilijk, maar heb je dan geen issues met de kalibratie en temperaturen?

• Tylen

Tylen

Topicstarter
Budha schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:12:
[...]

Een nieuw probleem dus. :*)

Gaat het makkelijker los wanneer de plaat is afgekoeld? En heb je de Snapmaker platen al geprobeerd?

Platen verwisselen is natuurlijk niet moeilijk, maar heb je dan geen issues met de kalibratie en temperaturen?
Met afkoelen zit het nog steeds heel vast. (first world problems ;)).

Je ik print eigenlijk containt op de smooth plei nu. De carbon werkt ook goed. Maar gebruik ik niet heel veel.

Misschien is het overbodige info en doen jullie dit al (ik deed het eigenlijk nooit) maar ik moet echt een bedlevel doen elke keer bij een plaat wissel (eigenlijk ook wel logisch)

• Tylen

Tylen

Topicstarter
Oke hij staat. Manual leveling ook even opnieuw gedaan. Printje loopt (propeller shooter, aanrader als je kids hebt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbP99N7y9qFAkZ_gVFsu88z6qrk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSRUYkx3nPeMbHyFZJZ5DFKl.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenkort de droger bestellen voor eronder. Maar voor nu, ikke grote blij.

[ Voor 8% gewijzigd door Tylen op 18-05-2026 14:42 ]

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Tylen schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:04:
[...]

Deze? https://makerworld.com/nl/models/417509-hula-v1-0-anti-vibration-feet-for-3d-printers#profileId-50214

Ik kijk het eerst even aan. Heb net het tafeltje in elkaar gezet. Maar ik dan dat ik de voetjes (die je erin moet draaien) er weer vanaf haal. Ziet er niet echt stevig uit. Tegel ook al gehaald (gamma 50x50x4.5). Als hij klaar is met de print zet ik hem erop.
Ja precies die, ik had ze in een eerdere post al gelinkt en wilde niet teveel spammen met links naar de HULA feet :X

Heb nu bijna alles geprint voor de voetjes en zit alleen nog te wachten tot de thrust bearings binnen komen. Vorige week al besteld maar nog niet geleverd.

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Budha schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:55:
[...]

Eerste multimaterial print is goed gegaan. Op die Frostbite plaat eerst dus een laagje PLA gelegd en daar bovenop de TPU omdat ik die niet direct op de Frostbite plaat durf te printen.

Nu nog even 1 klusje afronden en dan ga ik daarna PETG printen met PLA supports. PETG kan gelukkig gewoon op de Frostbite dus ik kies een schoon hoekje uit en daar ga ik het op printen. Al met al is het prima te doen met filament loaden en unloaden, alles is vrij rap (sneller dan mijn X1C kwa alle handelingen als filament wisselen en een print starten).

Maaaar voordat ik ga printen is het eerst toch echt even tijd om adaptive mesh leveling in te stellen. Ik merk dat er toch wat fluctuatie is per print in hoe de Z-offset is. Ondanks dat ik die erg goed heb getuned met de Frosbite plaat. Ik verwacht dat adaptive mesh leveling 'the best of both worlds' gaat zijn hiervoor. Lokaal proben scheelt tijd en geeft meer precisie precies op de plek waar het nodig is.

• MrBlueEyes
Tylen schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:16:
[...]

Met afkoelen zit het nog steeds heel vast. (first world problems ;)).

Je ik print eigenlijk containt op de smooth plei nu. De carbon werkt ook goed. Maar gebruik ik niet heel veel.

Misschien is het overbodige info en doen jullie dit al (ik deed het eigenlijk nooit) maar ik moet echt een bedlevel doen elke keer bij een plaat wissel (eigenlijk ook wel logisch)
Schud hij flink bij jou? Ik had speciaal dit bureau aangeschafd, maar ik merk dat hij met sommige prints echt enorm heen en weer gaat nu met die stellage erbovenop. Veel meer dan direct op het bureau. Dus misschien er dan maar naast zetten.

[ Voor 50% gewijzigd door MrBlueEyes op 19-05-2026 00:27 ]

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

MrBlueEyes schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:50:
[...]

Schud hij flink bij jou? Ik had speciaal dit bureau aangeschafd, maar ik merk dat hij met sommige prints echt enorm heen en weer gaat nu met die stellage erbovenop. Veel meer dan direct op het bureau. Dus misschien er dan maar naast zetten.

Ik heb deze nu: https://makerworld.com/nl/models/2044385-snapmaker-u1-automatic-feeder-angle-adjustment-bra#profileId-2467011

Er staat dat je de kabel wel een klein beetje uit de kast kan trekken. Maar bij mij lijkt in ieder geval aan de 3/4 kant echt niets eruit te komen. Bij 1/2 nog wel net lang genoeg bij 3/4 dus zeker niet.

Dus moet ik toch verleng kabels kopen?
Dat schudden is mij ook opgevallen. Het lijkt nu erger. Dus ik zat al te denken om een frame te bouwen waar de machine onderin staat en het filament bovenin of zoiets. En ik zag ook een mooie opstelling met de Space Pi X4 erachter en dan omgekeerd zodat de filamenten precies uitkomen bij de U1 inputs.

Echter ga ik eerst eens kijken hoeveel die HULA voetjes gaan doen. En ik zou zelfs voor de gein een tweede set HULA voetjes onder het frame zelf kunnen zetten. Vind ik eigenljk wel een experimentje waard.

[ Voor 5% gewijzigd door Ohmarinus op 18-05-2026 23:08 ]

• Tylen

Tylen

Topicstarter
MrBlueEyes schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:50:
[...]

Ik vind het schudden meevallen. Maar er ligt 4Kg aan gewichtjes op de cover ;)

• michel1991
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-05 17:49
Ik ben van plan de U1 binnenkort te bestellen. Waar kan dat het best? Op de website van Snapmaker is er een optie voor 'worry free check out' voor 18 euro, is dat het waard? Bij voorbaat dank!

• Beagon
michel1991 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:46:
Ik ben van plan de U1 binnenkort te bestellen. Waar kan dat het best? Op de website van Snapmaker is er een optie voor 'worry free check out' voor 18 euro, is dat het waard? Bij voorbaat dank!
Ik heb die van mij van een lokale leverancier: multi-3d-printshop. Kon hem ook direct ophalen in Haarlem. Zo te zien nog 2 op voorraad

• Budha

Budha

Online ergo sum

Op de shop van Snapmaker zelf zijn de verzendkosten inmiddels inbegrepen en voor klanten binnen de EU houden ze 2 jaar garantie aan. Dus ik zou 'm bij Snapmaker kopen.

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Vergeet niet ook een kortingscode te gebruiken zoals SNP_FIVE

Deze geeft je 5% korting op je aankoop, en die korting wordt ook gerekend over eventuele extras die je bijbestelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90eKTrbRIpRROuML76Yj05DUhfk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zxWz1VVTJ9B1jVNbcB6xEOzB.png?f=user_large

• MrBlueEyes
Ohmarinus schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:43:
[...]

Vergeet niet ook een kortingscode te gebruiken zoals SNP_FIVE

Deze geeft je 5% korting op je aankoop, en die korting wordt ook gerekend over eventuele extras die je bijbestelt.

[Afbeelding]
Ja, ze hebben een mooi affliate programma voor iedereen. Dus die 5% korting is altijd te krijgen op je bestelling.

Ik heb zelf ook direct bij Snapmaker besteld.

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

MrBlueEyes schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:11:
[...]

Ja, ze hebben een mooi affliate programma voor iedereen. Dus die 5% korting is altijd te krijgen op je bestelling.

Ik heb zelf ook direct bij Snapmaker besteld.
Yes, en omdat affiliate codes hier niet gedeeld mogen worden, deel ik de algemene kortingscode die niet aan een affiliate is gelinkt :)

• Tylen

Tylen

Topicstarter
Tylen schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:59:
[...]

Ik vind het schudden meevallen. Maar er ligt 4Kg aan gewichtjes op de cover ;)
O, er ligt 2x 5Kg op haha. 10Kg op de cover dus ;)

• MrBlueEyes
Tylen schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:22:
[...]

O, er ligt 2x 5Kg op haha. 10Kg op de cover dus ;)
Ja, maar geen bureau eronder maakt het verschilt. Mijn U1 staat op een rubberen mat van 8,5kg en een beton tegel van 22 kg. Maar de boel beweegt meer dan toen hij direct op het bureau stond.

• Budha

Budha

Online ergo sum

Ik heb de Biqu CryoGrip Glacier besteld en nu vraag ik mij af wat ik nu moet aanpassen qua temperaturen? Hopelijk hoeft niet voor ieder filament de temperaturen worden aangepast, toch?

• MrBlueEyes
Budha schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:19:
Ik heb de Biqu CryoGrip Glacier besteld en nu vraag ik mij af wat ik nu moet aanpassen qua temperaturen? Hopelijk hoeft niet voor ieder filament de temperaturen worden aangepast, toch?
Ik heb ze beiden besteld van Biqu. Volgens mij kan je het beste een profiel aanmaken in SNORCA daarvoor.

• Tylen

Tylen

Topicstarter
Budha schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:19:
Je moet in de printer eigenschappen (in snorca) even aanzetten dat je andere platen gebruikt. En dan kan je de plaat kiezen in snorca. Zal zo even screenshots maken.

• Tylen

Tylen

Topicstarter
Vink aan: multi bed types.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tN-DSFU7V_tHxptprYKfzqaeu0g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VNH3LpUepE4ZG7K3uoaBKyTV.jpg?f=user_large

En kies de cool plate. Deze builtin gaat naar 35 graden, je zou je eigen plate nog kunnen maken maar ik print ook met deze en gaat perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRCLw-M319CBPkeeugjkx5MYu2c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JXtZSrp1fY2dTv6fHgB3ic2M.jpg?f=user_large

• Tylen

Tylen

Topicstarter
Oeps, zit ik mooie screenshots te maken en start daarna een printje.... staat hij nog op de coolplate ipv smooth pei ;) Maar voorlopig werkt het nog goed haha. Laat hem wel door printen. Het is overigens 35 graden op de coolplate. (heb berichtje geupdate)

• Beagon
Tylen schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:04:
Oeps, zit ik mooie screenshots te maken en start daarna een printje.... staat hij nog op de coolplate ipv smooth pei ;) Maar voorlopig werkt het nog goed haha. Laat hem wel door printen. Het is overigens 35 graden op de coolplate. (heb berichtje geupdate)
Wat ik me al een tijdje afvraag: wat is nou precies het voordeel van printen op een cool plate? Is dit alleen energie technisch handig of zitten hier ook echr voordelen aan zoals print kwaliteit?

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Beagon schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:22:
[...]

Wat ik me al een tijdje afvraag: wat is nou precies het voordeel van printen op een cool plate? Is dit alleen energie technisch handig of zitten hier ook echr voordelen aan zoals print kwaliteit?
Een van de voordelen is dat de printkamer minder heet wordt en je daardoor minder snel heat creep krijgt in je hotend. Heat creep is wanneer je filament (voornamelijk met PLA) al te warm is voor extrusie en vervormt in de extruder omdat het door de warmte zachter wordt en in elkaar wordt gedrukt tussen extruder gear en de bovenste opening van je hotend. Hierdoor wordt het filament effectief iets groter in diameter en loopt het meestal vast in de throat van de cold end. Vroege tekenen hiervan zijn ineens stringing of missende extrusie aan het begin van elke lijn doordat retraction en deretraction beide niet soepel meer werken omdat het dikkere filament stroever door de hotend opening gaat. Uiteindelijk loopt het dan vast maar vaak is de print al verpest voordat het vastloopt. Dit betekent vrijwel altijd een mislukte print. Hierom zetten de meeste mensen de top cover op een kiertje en het deurtje aan de voorkant ook. Zo kan de warme lucht in de build chamber ververst worden met koelere lucht en blijft het filament hopelijk koel genoeg totdat het daadwerkelijk is waar het hoort te smelten.

Ander voordeel is dat er minder ambient heat is waardoor het koelen van de print beter werkt en je overhangs waarschijnlijk wat beter printen.

En natuurlijk de energiebesparing en het feit dat de kamer waar je printer staat ook aanzienlijk minder snel heet wordt.

[ Voor 31% gewijzigd door Ohmarinus op 21-05-2026 15:07 ]

• p1lot
Ohmarinus schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:48:
[...]

Ander voordeel is dat er minder ambient heat is waardoor het koelen van de print beter werkt en je overhangs waarschijnlijk wat beter printen.
Lijkt me voor materiaal dat gevoelig is aan warping dan eerder in de omgekeerde richting te werken: als de temperatuur in de printer wat hoger is trekt het plastic minder snel samen en zou je minder last van warping moeten hebben.

Zo houdt ik bvb altijd de kamer gesloten bij printen met PETG en de warping is duidelijk minder. Bij PLA liever met de kap op een kier en deurtje lichtjes open inderdaad

• Tylen

Tylen

Topicstarter
Popcap is binnen. Veel beter zo. Ik twijfel nog of ik de Creality SpacePi X4 ga halen voor eronder. Dan is hij wel helemaal af. (Ik heb de aanpassing ervoor al wel geprint 🙈)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEp9ALNkEII6lPXoZhfJglRC4ew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2piCmbSFsEytevJaDmTfkqui.jpg?f=fotoalbum_large

• p1lot
ziet er strak uit zo met die topcover! ik was ook zo een wasmachine-tafeltje aan het overwegen maar het lijkt me dat hij dan enorm gaat wiebelen. heb je daar last van met die steen erop ?

• MrBlueEyes
Tylen schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:26:
Popcap is binnen. Veel beter zo. Ik twijfel nog of ik de Creality SpacePi X4 ga halen voor eronder. Dan is hij wel helemaal af. (Ik heb de aanpassing ervoor al wel geprint 🙈)

[Afbeelding]
Ja is de popcap veel beter dan de SAMLA oplossing? En zo ja waarom?

• Tylen

Tylen

Topicstarter
p1lot schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:47:
ziet er strak uit zo met die topcover! ik was ook zo een wasmachine-tafeltje aan het overwegen maar het lijkt me dat hij dan enorm gaat wiebelen. heb je daar last van met die steen erop ?
Ik vind het wiebelen meevallen. Tuurlijk beweegt het wat meer dan toen hij op de grond stond maar ik vind het meevallen. Zal eens kijken of ik een filmpje kan maken.
MrBlueEyes schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 23:51:
[...]

Ja is de popcap veel beter dan de SAMLA oplossing? En zo ja waarom?
Oja 100%. Die SAMLA was gewoon tijdelijk en niet heel mooi. Deze is goed doorzichtig en hoef je dus nooit meer eraf te halen. Er zit ook een deurtje in. Hij zit er strakker om. Is zelf een beetje stiller.
Tylen schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:40:
Binnenkort de droger bestellen voor eronder. Maar voor nu, ikke grote blij.
Oke dat ging sneller dan verwacht. Kreeg een amazon gift card van een leverancier gisteren. Dus toch maar die Creality Space Pi X4 besteld ;)

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

p1lot schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:40:
[...]

Lijkt me voor materiaal dat gevoelig is aan warping dan eerder in de omgekeerde richting te werken: als de temperatuur in de printer wat hoger is trekt het plastic minder snel samen en zou je minder last van warping moeten hebben.

Zo houdt ik bvb altijd de kamer gesloten bij printen met PETG en de warping is duidelijk minder. Bij PLA liever met de kap op een kier en deurtje lichtjes open inderdaad
Je wil dat de temperatuur zo snel mogelijk onder de Tg (glass transition temperature) komt zodat het plastic niet meer vervormt ;)

• MrBlueEyes
De Wifi is wel echt bedroevend van de printer. Ook al zegt de printer dat de verbinding goed is. Via de telefoon app en snorca toch vaak de melding printer is offline of zoals nu een enorm trage verbinding om de print te uploaden.

Waar ligt dat toch aan? LAN is ook niet echt handig op die plek, ik denk er nu aan om een wifi extender naar lan naar usb te gebruiken. Misschien lost dat het op? Geen idee of een usb wifi extender ook zou werken.

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

MrBlueEyes schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:15:
De Wifi is wel echt bedroevend van de printer. Ook al zegt de printer dat de verbinding goed is. Via de telefoon app en snorca toch vaak de melding printer is offline of zoals nu een enorm trage verbinding om de print te uploaden.

Waar ligt dat toch aan? LAN is ook niet echt handig op die plek, ik denk er nu aan om een wifi extender naar lan naar usb te gebruiken. Misschien lost dat het op? Geen idee of een usb wifi extender ook zou werken.
Heb je de wifi op de machine al op maximale compatibiliteitsmodus gezet?

• MrBlueEyes
Ohmarinus schreef op zondag 24 mei 2026 @ 07:46:
[...]

Heb je de wifi op de machine al op maximale compatibiliteitsmodus gezet?
Waar zit dat?

• Skizzik0
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:17
Der Thomas heeft ook een review gepubliceerd van de U1: YouTube: This printer eats Bambu for Breakfast

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Ja, beetje verstopt. Als je naar de wifi lijst met netwerken gaat, dan moet je helemaal naar onderen scrollen. Erg contra-intuitief. Voor mij heeft deze setting alle issues verholpen ondanks dat de verbinding het aanvankelijk prima leek te doen.

Meer info:
https://wiki.snapmaker.com/en/snapmaker_orca/unstable_connection

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fi5GKOelW4BrUQgYOJx54lk6VzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h3amMpILrVmrxqzDJYR4eMQz.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 2 Laatste