• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-08 22:01
De Wifi is wel echt bedroevend van de printer. Ook al zegt de printer dat de verbinding goed is. Via de telefoon app en snorca toch vaak de melding printer is offline of zoals nu een enorm trage verbinding om de print te uploaden.

Waar ligt dat toch aan? LAN is ook niet echt handig op die plek, ik denk er nu aan om een wifi extender naar lan naar usb te gebruiken. Misschien lost dat het op? Geen idee of een usb wifi extender ook zou werken.

MSI X870E CARBON WIFI, AMD 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 77G5, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold 8 Ultra 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat BB P80, Snapmaker U1

• Ohmarinus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-08 14:37

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

MrBlueEyes schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:15:
De Wifi is wel echt bedroevend van de printer. Ook al zegt de printer dat de verbinding goed is. Via de telefoon app en snorca toch vaak de melding printer is offline of zoals nu een enorm trage verbinding om de print te uploaden.

Waar ligt dat toch aan? LAN is ook niet echt handig op die plek, ik denk er nu aan om een wifi extender naar lan naar usb te gebruiken. Misschien lost dat het op? Geen idee of een usb wifi extender ook zou werken.
Heb je de wifi op de machine al op maximale compatibiliteitsmodus gezet?

• MrBlueEyes
Ohmarinus schreef op zondag 24 mei 2026 @ 07:46:
[...]

Heb je de wifi op de machine al op maximale compatibiliteitsmodus gezet?
Waar zit dat?

MSI X870E CARBON WIFI, AMD 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 77G5, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold 8 Ultra 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat BB P80, Snapmaker U1

• Skizzik0
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:32
Der Thomas heeft ook een review gepubliceerd van de U1: YouTube: This printer eats Bambu for Breakfast

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Ja, beetje verstopt. Als je naar de wifi lijst met netwerken gaat, dan moet je helemaal naar onderen scrollen. Erg contra-intuitief. Voor mij heeft deze setting alle issues verholpen ondanks dat de verbinding het aanvankelijk prima leek te doen.

Meer info:
https://wiki.snapmaker.com/en/snapmaker_orca/unstable_connection

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fi5GKOelW4BrUQgYOJx54lk6VzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h3amMpILrVmrxqzDJYR4eMQz.png?f=fotoalbum_large

• MrBlueEyes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/thvUI80CGveHXbzuwvmYuvG8G6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZ34vFcJ35nN8DfuYKQeHbMy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNCBlIZHsIH-2o7X3mc4CxTIduc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h8L6wQSUIQD0m4zpVFMf0iMr.jpg?f=fotoalbum_large

De printer print nu vanuit de droger. Werkt nu top. M10 werkt voor mij beter dan M6.

Alleen mooie afwerking samen met support geeft mij nog uitdagingen. PLA op PLA geeft met verschillende instellingen uitdagingen om het los te krijgen. Zeker bij deze print waarbij de support de hele onderkant bedekt. https://makerworld.com/nl/models/2044385-snapmaker-u1-automatic-feeder-angle-adjustment-bra#profileId-2467011

Na hard los trekken en knippen op vele plekken lukte het eenmaal wel. Met PLA + PETG support kreeg ik draderig PETG of hele lelijke afwerking onder de PETG support.

Ik heb geen idee meer hoe ik het de eerste keer deed, toen leek het allemaal wel goed te gaan. Volgens mij was dat ook met PETG support en standaard instellingen. Misschien speelde ik nu juist te veel met de instellingen.

De afbeelding is van deze: https://makerworld.com/nl/models/2691411-filament-ptfe-feed-adapter-snapmaker-u1 Daar heb ik PETG met PETG support gebruikt, alleen is hij dus niet helemaal mooi. Ookal is het de binnenkant dus niet echt belangrijk. Ik had eerst trouwens deze voor M6 https://makerworld.com/nl/models/2176077-snapmaker-u1-ptfe-adapter-m6-m10-ecas04 alleen merkte ik dat het gat er soms niet helemaal top voor zat met de M6 schroeven waardoor ik de schroef heen en weer moest bewegen om het filament er goed in te krijgen. Nu met de M10 lijkt het een stuk soepeler te gaan.

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:32
ik heb de duik gedaan, net een U1 besteld.... mijn eerste 3d printer. lees hier al heel veel dingetjes die ik al wel ga implementeren zoals waar ik hem plaats en afdekking enzo. zat erg lang te twijfellen om toch niet voor de Flashforge te gaan, zag toen dat deze nog wel even ging duren en daar had ik dan ook gewoon geen zin in, plus ik kon geen hardened steel nozzles vinden voor de creator 5. en wil toch wel wat van de versterkte filamenten gaan gebruiken.

ben ook erg benieuwd hoe en of ik lasergesneden metalen delen goed kan integreren in mijn prints om gecombineerde materialen prints nog beter te maken. (werk met fiberlasersnijmachines vanaf +/- 8KW t/m 60KW)

[ Voor 18% gewijzigd door Tvdl2000 op 24-05-2026 20:55 ]

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Er is een nieuwe firmware update uit. Weinig spannends:

https://wiki.snapmaker.com/en/snapmaker_u1/firmware/release_notes/v140

New Features

1. Added Traditional Chinese and Russian language support.
  2. Added LED Off After Print option in Settings > Print Preferences.

Bug Fixes

1. Fixed an issue where the number of objects was not fully displayed in the Skip Object feature.
  2. Fixed an issue where an excessively long extrusion occasionally occurred after using the Skip Object feature.

Improvements

1. Increased the maximum number of supported objects in the Skip Object feature to 64.
  2. Updated the AI defect detection model to improve detection workflow and user experience.
  3. Improved system performance and stability, and reduced MCU control timeout issues.

• Budha
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:13

Budha

Online ergo sum

Ohmarinus schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:02:
Er is een nieuwe firmware update uit. Weinig spannends:

https://wiki.snapmaker.com/en/snapmaker_u1/firmware/release_notes/v140

New Features

1. Added Traditional Chinese and Russian language support.
  2. Added LED Off After Print option in Settings > Print Preferences.

Bug Fixes

1. Fixed an issue where the number of objects was not fully displayed in the Skip Object feature.
  2. Fixed an issue where an excessively long extrusion occasionally occurred after using the Skip Object feature.

Improvements

1. Increased the maximum number of supported objects in the Skip Object feature to 64.
  2. Updated the AI defect detection model to improve detection workflow and user experience.
  3. Improved system performance and stability, and reduced MCU control timeout issues.
Mooi, ze hebben naar mij geluisterd. Het stoorde mij, misschien meer dan nodig, dat het licht aanblijft na een print. :)

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:34

Tylen

Neem mij niet te serieus

Topicstarter
Gaaf zo. Mijn ptfe tubes zijn nog niet goed (moet nog even gaatjes boren door het tafeltje) maar ikke blij zo. Nu nog mooi rekje maken voor de rollen filament. En de plate houder monteren aan de zijkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRZTv-ar02Q8pgRsB2LmhQKn79I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ZeUFgxhGpMR01nd93c6xWQF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Tylen op 31-05-2026 10:55 . Reden: Edit: En ja deze print ging fout want petg op coolplate is nogo ;) ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03:28
Kan iemand me vertellen hoe deze printer in gebruik en qua lawaai is in vergelijking met een Bambu A1? Ik wil upgraden naar een meerkleurenprinter, maar zit niet te wachten op veel onderhoud of een printer die het hele huis wakker houdt.

Ik zal ook nog op zoek moeten naar een mooi tafeltje of 'm op de grond moeten zetten, want op mijn bureau past hij helaas niet.

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

SnOrca heeft een nieuwe update zag ik net.

Hier meer info over wat er aangepast is. Lijkt erop dat er vooral focus ligt op Full Spectrum helaas (een functie die ik zelf toch niet zal gebruiken en ik zie liever gewoon verbeteringen van de software zelf):
https://github.com/Snapmaker/OrcaSlicer/releases/tag/v2.3.3

• MrBlueEyes
Tylen schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:22:
Gaaf zo. Mijn ptfe tubes zijn nog niet goed (moet nog even gaatjes boren door het tafeltje) maar ikke blij zo. Nu nog mooi rekje maken voor de rollen filament. En de plate houder monteren aan de zijkant.

[Afbeelding]
Heb je instellingen aangepast voor het gebruiken van de Frostbite plaat? Alleen bed temperatuur of ook de Z-offset?

• Tylen

Tylen

Neem mij niet te serieus

Topicstarter
MrBlueEyes schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:52:
[...]

Heb je instellingen aangepast voor het gebruiken van de Frostbite plaat? Alleen bed temperatuur of ook de Z-offset?
Nope. Gewoon de coolplate selecteren in snorca en printen maar (wel eerste keer bij plate wissel de bed leveling doen).

• MrBlueEyes
Tylen schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:44:
[...]

Nope. Gewoon de coolplate selecteren in snorca en printen maar (wel eerste keer bij plate wissel de bed leveling doen).
Ja, dus multi plate aangezet.

En dan heb je (smooth)coolplate en textured coolplate. Maar voor de frostbrite heb je dus de smooth gebruikt (die in instellingen gewoon coolplate wordt genoemd)?

• Tylen

Tylen

Neem mij niet te serieus

Topicstarter
MrBlueEyes schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:46:
[...]

Ja, dus multi plate aangezet.

En dan heb je (smooth)coolplate en textured coolplate. Maar voor de frostbrite heb je dus de smooth gebruikt (die in instellingen gewoon coolplate wordt genoemd)?
Yuup. Zie hier: Tylen in "[3D printer] Snapmaker U1"

• MrBlueEyes
Hmm, maar de temperatuur voor de filaments zijn veel lager dan BIQ zelf aangeeft. Geeft dat geen problemen?

PETG krijgt bij Supertrack 35graden en bij coolplate zelfs 0 graden. BIQ geeft bij Frostbite 50-70 aan en biij Glacier 60 -75.

Bij SnapSpeed PLA bij supertrack 35 en coolplate 65.

Dan gaat er toch wat verkeerd? Of heb je die wel aangepast?

• Tylen

Tylen

Neem mij niet te serieus

Topicstarter
@MrBlueEyes ja klopt petg op de supertrack krijgt idd 35 graden. En dat werkt niet ;) Dus ik zou hem idd moeten aanpassen. Maar dan kan ik dus net zo goed de normale plaat pakken. Het gaat er bij mij niet in dat in een coolplate op 50-70 moet instellen ;) Dan is het geen coolplate meer. Dus ik doe pla op de coolplate (35 graden) en dat gaat perfect. Ik krijg het pla er echt heel slecht vanaf ook haha. Zo goed is die plaat.

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Ik moest zelf voor de Frostbite PLA op 45C printen (Snapspeed PLA), en PETG op 70C.

Op 40C bleef PLA toch minder goed zitten.

PETG kan misschien nog wel iets lager, kreeg gisteren de purge tower niet los. Verder eigenlijk probleemloos kunnen printen.

Heb een tweede Frostbite besteld zodat ik voor PLA en PETG een dedicated plate heb.

• MrBlueEyes
Ik heb zelf nu glacier en de Frostbite. Voor nu alleen nog de glacier gebruikt. Voor nu doormiddel van een eigen printer profiel met het idee dat eventueel een eigen z-offset nodig is. Ook al staat hij bij de glacier gewoon op de default van 0. Dus even kijken of ik het bij multiplate met alleen filament profielen kan laten.

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

MrBlueEyes schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:24:
Ik heb zelf nu glacier en de Frostbite. Voor nu alleen nog de glacier gebruikt. Voor nu doormiddel van een eigen printer profiel met het idee dat eventueel een eigen z-offset nodig is. Ook al staat hij bij de glacier gewoon op de default van 0. Dus even kijken of ik het bij multiplate met alleen filament profielen kan laten.
Ja eerlijk gezegd heb ik voor zowel textured PEI en Frostbite dezelfde Z-offset gebruikt. Lijkt voor mij iig geen verschil te maken. Ik calibreer wel al mijn filaments op de frostbite plaat omdat ik die toch wel voornamelijk ga gebruiken.

Kreeg net een mailtje dat de tweede frostbite plaat deze week al komt dus ik ga maar eens hard aan de slag om een opslagmogelijkheid te ontwerpen voor de spare plates!

• MrBlueEyes
Ohmarinus schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:26:
[...]

Ja eerlijk gezegd heb ik voor zowel textured PEI en Frostbite dezelfde Z-offset gebruikt. Lijkt voor mij iig geen verschil te maken. Ik calibreer wel al mijn filaments op de frostbite plaat omdat ik die toch wel voornamelijk ga gebruiken.

Kreeg net een mailtje dat de tweede frostbite plaat deze week al komt dus ik ga maar eens hard aan de slag om een opslagmogelijkheid te ontwerpen voor de spare plates!
Ik heb zelf deze: https://makerworld.com/nl/models/2234987-snapmaker-u1-buildplate-holder#profileId-2432091 Die ondersteund 3 platen. Hij deed wel moeilijk met printen bij gebruik van 2 kleuren. Had hij steeds ruimte problemen met prime tower. Uiteindelijk in 1 kleur geprint dat ging wel goed.

• Budha

Budha

Online ergo sum

Nog in pre-release, maar de paxx12 firmware op basis van 1.4.0 komt eraan. Die heb ik zelf nog niet eerder geinstalled, maar ga het nu eens proberen.

https://github.com/paxx12-snapmaker-u1/SnapmakerU1-Extended-Firmware/releases

[ Voor 36% gewijzigd door Budha op 02-06-2026 22:05 ]

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

MrBlueEyes schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:02:
[...]

Ik heb zelf deze: https://makerworld.com/nl/models/2234987-snapmaker-u1-buildplate-holder#profileId-2432091 Die ondersteund 3 platen. Hij deed wel moeilijk met printen bij gebruik van 2 kleuren. Had hij steeds ruimte problemen met prime tower. Uiteindelijk in 1 kleur geprint dat ging wel goed.
Ja zoiets heb ik wel gemaakt voor mijn X1C platen. Ook zelf ontworpen. En voor de platen van de U1 wil ik ook een custom design maken wat mooi bij mijn DIY printertafel past. Ik doe het puur voor het belonende gevoel dat je iets nuttigs hebt ontworpen en gemaakt.

• MrBlueEyes
Budha schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:05:
Nog in pre-release, maar de paxx12 firmware op basis van 1.4.0 komt eraan. Die heb ik zelf nog niet eerder geinstalled, maar ga het nu eens proberen.

https://github.com/paxx12-snapmaker-u1/SnapmakerU1-Extended-Firmware/releases
Die ga ik straks installeren. Ik heb nu de v1.3.0-paxx12-17 toen ik hem installeerde was dat de pre-release variant. Volgens mij is hij niet veranderd nu deze latest release is.

• Tylen

Tylen

Neem mij niet te serieus

Topicstarter
Ohmarinus schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:26:
[...]

Ik heb het nu zo zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTsNcig8lMSsJkF7beSwsXE85Qc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YT1OLk6gB22uUJrxn3Y7aIhA.jpg?f=fotoalbum_large

• Tylen

Tylen

Neem mij niet te serieus

Topicstarter
Zojuist mijn eerst extruder jam gehad. Hij moest helemaal uit elkaar haha. Maar goed hij werkt weer. Toch bijna een half jaar probleemloos geprint ;) Leuk was dat het ook nog eens met snapmaker filament zelf was (de gele die erbij geleverd was)

• Budha

Budha

Online ergo sum

De Snapmaker filamenten zijn eindelijk weer grotendeels op voorraad. Klopt het dat dit eigenlijk Polymaker filament is?

De U1 is nu ook nog voor 50 euro minder te koop. Zou dat een reactie zijn op de Flashforge Creator 5? Mij dunkt dat de U1 momenteel zo populair is dat extra korting niet nodig is.

• MrBlueEyes
Budha schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:06:
De Snapmaker filamenten zijn eindelijk weer grotendeels op voorraad. Klopt het dat dit eigenlijk Polymaker filament is?

De U1 is nu ook nog voor 50 euro minder te koop. Zou dat een reactie zijn op de Flashforge Creator 5? Mij dunkt dat de U1 momenteel zo populair is dat extra korting niet nodig is.
Via speciale coupons nu zelfs voor €769,- te krijgen.

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-08 11:12
MrBlueEyes schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:51:
[...]

Via speciale coupons nu zelfs voor €769,- te krijgen.
Heb je toevallig informatie over die speciale coupons? :)

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• MrBlueEyes
coptician schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:58:
[...]

Kwamen langs in de nieuwsbrief.

• Tylen

Tylen

Neem mij niet te serieus

Topicstarter
coptician schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:58:
[...]

Staan in de email. 1 van €50,- en 1 van €30,-

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

MrBlueEyes schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:11:
[...]

Kwamen langs in de nieuwsbrief.
Die ik nooit gehad heb :D

Zag het op Discord ook al voorbij komen. Gek genoeg heb ik de mail nooit gehad ondanks dat ik wel subbed ben op de nieuwsbrief. Anyway, ik heb toch al alles wat ik nodig heb. Helaas net iets langer dan een maand geleden besteld, anders had ik geld kunnen terug krijgen omdat Snapmaker 1 maand aanhoudt voor de prijsgarantie.

• MrBlueEyes
Wel mooie coupon, heb toch maar alvast wat extra hot-ends besteld.

• Beagon
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-08 16:07
MrBlueEyes schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 23:59:
Wel mooie coupon, heb toch maar alvast wat extra hot-ends besteld.
Zou je hem eventueel kunnen delen? Ik heb namelijk geen e-mail gehad.

• Tylen

Tylen

Neem mij niet te serieus

Topicstarter
Beagon schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 06:02:
[...]

Zou je hem eventueel kunnen delen? Ik heb namelijk geen e-mail gehad.
Het zijn private coupons.

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Ik heb zelf ook geen coupons gekregen maar hoor er wel veel anderen over. Geen idee wat de onderscheidende factor in dit geval is helaas. Was handig geweest als dat duidelijker is, zodat mensen niet het gevoel hebben dat ze coupons mislopen.

Verder heeft Snapmaker gisteren zowel de firmware als SnOrca geudate omdat er in beide best wel grove errors voorkwamen.

https://www.reddit.com/r/snapmaker/comments/1u2olvt/snapmaker_u1_firmware_v141_released/

https://www.reddit.com/r/snapmaker/comments/1u2njux/snapmaker_orca_v234_released/

• MrBlueEyes
Ik merkte dat mijn filament rollen van karton wanneer ze bijna leeg zijn naar voren werden getrokken/opzij bewogen in mijn Creality SpacePi X4.

Hiervoor heb ik deze spool weight houder voor geprint.

https://makerworld.com/nl/models/35531-universal-spool-weight-for-500g-weight

Deze vulde ik met de volgende 500g gewichten.

https://www.amazon.nl/dp/B01B3TJ1RY

Werkt echt top!

• Budha

Budha

Online ergo sum

Hebben jullie dit filmpje gezien?
Het gaat over optimalisaties die je kunt doen op de U1 om sneller te printen zonder zichtbaar verlies in kwaliteit. De meeste aanpassingen zorgen voor slechts een kleine tijdwinst. Het meeste voordeel wordt gehaald uit de instellingen voor de prime tower.

Ik stoor mij nogal aan de standaard instellingen voor de prime tower. Dat ding is vaak zo groot en het kost veel tijd en filament. Waar het kan gebruik ik de optie No sparse layers, maar dat is niet altijd mogelijk en de winst wisselt nogal.

Passen jullie de standaard instellingen voor de prime tower aan en zo ja, wat dan?

• Budha

Budha

Online ergo sum

Ik kreeg een error code 0002 0523 0002 0038 op kop 3. Dat wijst normaal op een moeizame doorvoer van het filament. Kan vast zitten in het slangetje, maar ook een blokkade zijn van de kop. Om kort te zijn, na het demonteren van de printerkop toch maar eens in Gemini gegooid en die had gelijk. Het blijkt door de instelling Air Print Detection te liggen. Na het uitzetten daarvan werkt alles gewoon weer.

Ik vond het al gek, want er was geen extrusion probleem. Ik weet dat sinds 1.4.0 hier iets in is aangepast. Zou het aan de nieuwe firmware liggen?

• coachmans
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-07 14:41
Ik heb die melding ook een paar keer gehad nu. En vervolgens kan ik gewoon resumen, dus lijkt meer een bug dan een fout

• MrBlueEyes
Budha schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:05:
Hebben jullie dit filmpje gezien?

[YouTube: How To Print Multi-Color 2.5x Faster!]
Het gaat over optimalisaties die je kunt doen op de U1 om sneller te printen zonder zichtbaar verlies in kwaliteit. De meeste aanpassingen zorgen voor slechts een kleine tijdwinst. Het meeste voordeel wordt gehaald uit de instellingen voor de prime tower.

Ik stoor mij nogal aan de standaard instellingen voor de prime tower. Dat ding is vaak zo groot en het kost veel tijd en filament. Waar het kan gebruik ik de optie No sparse layers, maar dat is niet altijd mogelijk en de winst wisselt nogal.

Passen jullie de standaard instellingen voor de prime tower aan en zo ja, wat dan?
width 20 -25 en prime ook iets van 20. Width ligt er ook aan hoe hoog je print is natuurlijk.

[ Voor 31% gewijzigd door MrBlueEyes op 15-06-2026 23:30 ]

• Beagon
Budha schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:13:
Ik kreeg een error code 0002 0523 0002 0038 op kop 3. Dat wijst normaal op een moeizame doorvoer van het filament. Kan vast zitten in het slangetje, maar ook een blokkade zijn van de kop. Om kort te zijn, na het demonteren van de printerkop toch maar eens in Gemini gegooid en die had gelijk. Het blijkt door de instelling Air Print Detection te liggen. Na het uitzetten daarvan werkt alles gewoon weer.

Ik vond het al gek, want er was geen extrusion probleem. Ik weet dat sinds 1.4.0 hier iets in is aangepast. Zou het aan de nieuwe firmware liggen?
Ik had het in 1.3.0 ook bij mijn 3e printhead, eerst de levels steeds wat lager en toen de Air Print Detection helemaal uitgezet. Sinds 1.4.0 en 1.4.1 heb ik ze niet meer aangezet

• MrBlueEyes
Ik heb nu 2x zonder problemen kunnen verder printen nadat mijn filament op was. Werkt goed. Ookal was 1x het snachts dat hij leeg raakte dus zie je wel duidelijk wanneer hij uren later weer verder kon toen ik het filament verving, maarja dat is aan mij.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Zo ik kom mijzelf ook melden in dit topic! Ik heb sinds gisteren mij U1 Geinstalleerd en ik moet zeggen alleen het opzetten en uitpakken is al een genot. De handleiding zit goed in elkaar en je ziet dat er over zaken is nagedacht. (ik grapte zelfs dat EpicfailWife dit had kunnen doen).

Na opstarten en toch wat leermomenten oa: niet filament pre-loaden en denken dat het dan goed is :X de testprint gedaan. Deze is er zeer netjes uitgekomen en tevens maar een lijstje gemaakt met alle ideeën die ik had om te gaan printen (ik heb nog wel wat uurtjes te gaan }) )

Vanmorgen meteen Firmware ge-updated, Echter zag ik ook ergens een firmware optie voorbij komen dat hij iets stiller wordt? hij kan op sommige punten wel wat luid zijn..

Al om al. ben ik zeer tevreden en ik zal nog wel wat vaker hier komen :)

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• Tylen

Tylen

Neem mij niet te serieus

Topicstarter
epicfailguy23 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:17:
Zo ik kom mijzelf ook melden in dit topic! Ik heb sinds gisteren mij U1 Geinstalleerd en ik moet zeggen alleen het opzetten en uitpakken is al een genot. De handleiding zit goed in elkaar en je ziet dat er over zaken is nagedacht. (ik grapte zelfs dat EpicfailWife dit had kunnen doen).

Na opstarten en toch wat leermomenten oa: niet filament pre-loaden en denken dat het dan goed is :X de testprint gedaan. Deze is er zeer netjes uitgekomen en tevens maar een lijstje gemaakt met alle ideeën die ik had om te gaan printen (ik heb nog wel wat uurtjes te gaan }) )

Vanmorgen meteen Firmware ge-updated, Echter zag ik ook ergens een firmware optie voorbij komen dat hij iets stiller wordt? hij kan op sommige punten wel wat luid zijn..

Al om al. ben ik zeer tevreden en ik zal nog wel wat vaker hier komen :)
Wil je hem stiller dan is de snelle fix om er een cover op te doen. dE ikea hack is het goedkoopst ;)

• epicfailguy23
  • Nu online
Tylen schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:42:
[...]

Wil je hem stiller dan is de snelle fix om er een cover op te doen. dE ikea hack is het goedkoopst ;)
Die stond al hoog op het lijstje ja. samen met alle andere punten om hem nog beter te maken ;). Voor de U1 prints heb ik staan:

- Ikea cover, Toolbakje, Clips voor de filament naar headers, spacer voor filament op rol (ik zag er nog niet eentje waar ik heel wild van werd :X) en wellicht een onder storage voor de filament rollen, ze steken nu uit (wat kan) maar hoogte komt mij beter uit dan breedte :7

Hoe bewaren jullie de 'open' rollen filament? gewoon los in een rekje ernaast of is een droogkast vereist zoals velen doen? Bij mij staat de U1 in thuiskantoor, die redelijk dezelfde temp heeft door het jaar heen. tot nu toe ook gewoon standaard PLA rollen.

• Beagon
epicfailguy23 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:48:
[...]

Die stond al hoog op het lijstje ja. samen met alle andere punten om hem nog beter te maken ;). Voor de U1 prints heb ik staan:

- Ikea cover, Toolbakje, Clips voor de filament naar headers, spacer voor filament op rol (ik zag er nog niet eentje waar ik heel wild van werd :X) en wellicht een onder storage voor de filament rollen, ze steken nu uit (wat kan) maar hoogte komt mij beter uit dan breedte :7

Hoe bewaren jullie de 'open' rollen filament? gewoon los in een rekje ernaast of is een droogkast vereist zoals velen doen? Bij mij staat de U1 in thuiskantoor, die redelijk dezelfde temp heeft door het jaar heen. tot nu toe ook gewoon standaard PLA rollen.
Ik bewaar mijn filament in ikea 365 10.6L bakken met silica gel containers erin:

https://applink.ikea.com/tY8M9r9M4w--10393064--nl--nl

https://makerworld.com/en/models/1224862-ikea-365-10-6l-dry-box-filament-storage#profileId-1242411

• MrBlueEyes
epicfailguy23 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:48:
[...]

Ik heb ze nu in voedselzakken die ik met een klein pompje vacuüm zuig.
Ook een mooie oplossing!

[ Voor 24% gewijzigd door MrBlueEyes op 17-06-2026 23:14 ]

• Budha

Budha

Online ergo sum

Ik doe mijn rollen filament in hersluitbare zakken van Ikea en gooi er silicacelzakjes bij. Dat bewaar ik in de originele dozen in een kast onder mijn printer.

Het meeste van mijn filament is PLA en dat is niet zo moeilijk. De kamer is ook niet erg vochtig. Heel soms gooi ik eens een rol in de droger als het begint te breken of gaat stringen.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-08 18:18

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik heb zojuist ook de U1 binnengekregen. Meteen een setje filaments erbij omdat de rfid functie me wel erg aanspreekt. Wat is jullie ervaring met Snapmaker filaments? Nog go-to soorten of varianten te vermijden?

• Beagon
Edmin schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:46:
Ik heb zojuist ook de U1 binnengekregen. Meteen een setje filaments erbij omdat de rfid functie me wel erg aanspreekt. Wat is jullie ervaring met Snapmaker filaments? Nog go-to soorten of varianten te vermijden?
Snapmaker Filament is rebranded Polymaker. Polymaker is voor mij DE filament die altijd werkt. Top filament dus of je het nou van Snap of van Polymaker hebt 😁

Mooie hiervan is dat je dus de Snapmaker profielen kan gebruiken voor Polymaker filaments en visa versa

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Beagon schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:01:
[...]

Snapmaker Filament is rebranded Polymaker. Polymaker is voor mij DE filament die altijd werkt. Top filament dus of je het nou van Snap of van Polymaker hebt 😁

Mooie hiervan is dat je dus de Snapmaker profielen kan gebruiken voor Polymaker filaments en visa versa
Ah top. Dat geeft ook wat meer keuzevrijheid en verkoopkanalen. :)

• epicfailguy23
  • Nu online
Nou de printer staat niet bepaald stil bij mij de afgelopen weken, fillament gaat er redelijk hard doorheen (luxe issues). Echter nu wilde ik nieuwe bij bestellen op de snapmaker site (iets met nog weinig andere merken willen proberen omdat het toch nog wat trial en error is)

Maar zo goed als alle filament zijn op en dus niet leverbaar. Waar bestellen jullie over het algemeen jullie filament en waar letten jullie op? Ik moet ook zeggen dat de Tag ook wel lekker werk. zonder issues filament wisselen.

oh nog een noobvraag: ik heb laatst wat supports geprint met PLA (op PLA) maar die gaan er niet altijd lekker vanaf en heb soms een dremel moeten pakken :X Ik zag dat er speciale filament voor is. is dat het waard of moet ik meer tweaken?

• Beagon
epicfailguy23 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:16:
Nou de printer staat niet bepaald stil bij mij de afgelopen weken, fillament gaat er redelijk hard doorheen (luxe issues). Echter nu wilde ik nieuwe bij bestellen op de snapmaker site (iets met nog weinig andere merken willen proberen omdat het toch nog wat trial en error is)

Maar zo goed als alle filament zijn op en dus niet leverbaar. Waar bestellen jullie over het algemeen jullie filament en waar letten jullie op? Ik moet ook zeggen dat de Tag ook wel lekker werk. zonder issues filament wisselen.

oh nog een noobvraag: ik heb laatst wat supports geprint met PLA (op PLA) maar die gaan er niet altijd lekker vanaf en heb soms een dremel moeten pakken :X Ik zag dat er speciale filament voor is. is dat het waard of moet ik meer tweaken?
Polymaker direct bij PolyMaker(zakelijk) of bij Polyfab3D. Is jammer genoeg nooit de volgende dag geleverd, maar wel altijd goed spul. (PolyMaker is de maker van Snapmaker filaments, zijn nagenoeg identiek).

Je kan speciale filament mopen voor supports maar die zijn vaak best prijzig, waar je mee kan beginnen is een goedkope rol PETG van SUNLU oid kopen en deze gebruiken als support materiaal (en visa versa PLA als support bij PETG).

YouTube: Using PETG as a Support Interface for PLA prints #3dprinter #bambulaba1

[ Voor 4% gewijzigd door Beagon op 02-07-2026 11:22 ]

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

epicfailguy23 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:16:

Zoals Beagon meldt, is PETG prima om als removable support te gebruiken met PLA.

Ik heb al veel TPU, PETG en PLA geprint met removable supports en dit ging met de U1 fantastisch. Was wel een beetje tunen kwa settings, maar dat is gewoon het leerproces.

TPU prints? PLA als support interface.

PETG prints? PLA als support interface.

PLA prints? PETG als support interface.

Let wel op dat je de prime tower wall in hetzelfde filament print, anders gaat het mis. Zelfde geldt voor support Z distance die naar 0 moet, en zorg ook dat je de support zelf (los van de interface) op het materiaal zet wat het meest in je print voor komt.

Zo zijn er nog wat zaken waar je op moet letten. Zoals dat je geen materialen moet mixen op de eerste laag van je print wanneer deze materialen niet op je plate mogen. En verder is het af te raden om PLA en PETG op dezelfde plaat te printen ivm adhesion issues, tenzij je graag je plaat wast. Als je dan PETG print. En PLA als support material wil gebruiken, dan kan op de plekjes waar PLA op de eerste laag geprint wordt, zorgen voor slechtere adhesion wanneer je daar PETG op wil printen.

Soms ontkom je er niet aan, maar uiteindelijk komt het allemaal neer op logica.

• Tylen

Tylen

Neem mij niet te serieus

Topicstarter
Over 1 dag loopt de 10 jaar verjaardag acties af ;) Iemand nog Interesse in de 50 euro coupon waarmee je de printer (de U1) met korting kan kopen?
spoiler:
10Anniv-ga88cf

[ Voor 4% gewijzigd door Tylen op 09-07-2026 08:02 ]

• Tylen

Tylen

Neem mij niet te serieus

Topicstarter
Even mijn frustratie uiten "BEN HELEMAAL KLAAR MET DIE GOEDKOPE TROEP FILLAMENT" zo.. ;) Vanaf nu alleen nog maar polymaker, snapmaker of bambulabs fillament.

• Beagon
Tylen schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:50:
Even mijn frustratie uiten "BEN HELEMAAL KLAAR MET DIE GOEDKOPE TROEP FILLAMENT" zo.. ;) Vanaf nu alleen nog maar polymaker, snapmaker of bambulabs fillament.
Welkom bij de club haha Ik heb nog wat ESUN maar dat is omdat ik teveel had ingekocht voor ik had ervaren wat voor zooi het was... :(

• Tweakiers
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 03-08 22:29
Tylen schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:01:
Over 1 dag loopt de 10 jaar verjaardag acties af ;) Iemand nog Interesse in de 50 euro coupon waarmee je de printer (de U1) met korting kan kopen?
spoiler:
10Anniv-ga88cf
Dankje,

Net de U1 besteld met de kortingscode.

Iemand nog tips? (Mijn eerste 3D printer)

Onderhoudsintervallen volgen snap ik.
https://wiki.snapmaker.com/en/snapmaker_u1/troubleshooting/Core_Components_Maintenance_Guide

• Tylen

Tylen

Neem mij niet te serieus

Topicstarter
Net de first layer even gekalibreerd want ik werd gek van de goedkope fillament problemen ;)

Head 1 en 2 gaven de meeste issues en die heb ik ook ook los gehaald. Nu zag ik in dit filmpje dat je de printkop wel redelijk los moet houden van de sensor: YouTube: U1 Video Guide: Poor First Layer Quality Troubleshooting

En ja, ze zaten tegen elkaar aan ;) Dus even netjes gemaakt en elke kop heeft nu wel een verschillende z-offset maar ik ben er blij mee.

• Tylen

Tylen

Neem mij niet te serieus

Topicstarter
Tylen schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:08:
Net de first layer even gekalibreerd want ik werd gek van de goedkope fillament problemen ;)

Head 1 en 2 gaven de meeste issues en die heb ik ook ook los gehaald. Nu zag ik in dit filmpje dat je de printkop wel redelijk los moet houden van de sensor: YouTube: U1 Video Guide: Poor First Layer Quality Troubleshooting

En ja, ze zaten tegen elkaar aan ;) Dus even netjes gemaakt en elke kop heeft nu wel een verschillende z-offset maar ik ben er blij mee.
Oke ik moet hierop terugkomen. Ik las in de release notes dat je na upgraden een multi toolhead offset calibratie moet doen zonder fillament erin. (En als je 1.5.0 of .1 draait dat je de 1.5.2 beta moet installeren). Heb alles dus maar even hersteld en 1.5.2 beta geinstalleerd. De calibratie loopt. Morgen even testen of alles weer mooi strak is ook met die goedkope fillament (ook al ga ik het echt nooit meer kopen 🤣)

• MrBlueEyes
Tylen schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:42:
[...]

Oke ik moet hierop terugkomen. Ik las in de release notes dat je na upgraden een multi toolhead offset calibratie moet doen zonder fillament erin. (En als je 1.5.0 of .1 draait dat je de 1.5.2 beta moet installeren). Heb alles dus maar even hersteld en 1.5.2 beta geinstalleerd. De calibratie loopt. Morgen even testen of alles weer mooi strak is ook met die goedkope fillament (ook al ga ik het echt nooit meer kopen 🤣)
Hmm volgens mij zit er echt niet zo veel verschil tussen de verschillende merken.

• Tylen

Tylen

Neem mij niet te serieus

Topicstarter
MrBlueEyes schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:45:
[...]

Hmm volgens mij zit er echt niet zo veel verschil tussen de verschillende merken.
Dat denk ik dus nu ook. Ik had echt issues met de first layer (ja niet door de firmware). Maar gewoon even goed alle instellingen nalopen en weer terug naar de basis. Inclusief release notes lezen ;)

• Tylen

Tylen

Neem mij niet te serieus

Topicstarter
Zojuist mijn eerst echt lange print aangezet (37 uur). We gaan weekendje weg dus kan die lekker printen. De Robo Octo van Mat Mire Makes.

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 06-08 18:53
En nu maar hopen dat het goed gaat ?

• epicfailguy23
  • Nu online
Zo, over grote prints gesproken. De mijne is zojuist af.

Mijn zoontje van 3,5 vindt het 3d printen iets magisch en na een groot aantal printjes voor mijzelf mocht hij iets kiezen. De keuze voor hem simpel. de enige echte PawPatrol toren. Ik dacht appeltje eitje.

Het bleek een model te zijn van circa 80u met 22 platen waarvan een aantal met AMS, de langste print duurde 10,5u . Daarnaast nog randzaken zoals schroeven en lagers. Maar Epicfailguy liet zich niet kennen en is aan de slag gegaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_lW3aH0LYkNMAsZpmkaJsobx3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jAUWC4VYuCyNGHllelQBlWlf.jpg?f=fotoalbum_large Zo zag de werkbank tussendoor eruit :X

En na veel schuren + plakken en schroeven mag het resulataat er wel wezen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpJnVVDd4jAD6p8iPkoDuH20Gyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xLKeUo2eyFs6kZHYpWdn1ciU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dH4NwWxHgvwvq7B08IUQH9cEJpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qRYBVjXuXrXCAGJM01AjuILN.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is dus met werkende lift (en lockpositie) Stickers via via geregeld. Al om al ben ik er toch een week of 2 zoet mee geweest. Was het goedkoper geweest om hem zelf te halen, waarschijnlijk wel... maar een hobby mag iets kosten toch :)

Wellicht voor de tweaker niet het meest bijzondere object, maar we een leuk staaltje printwerk.

• Tylen

Tylen

Neem mij niet te serieus

Topicstarter
Haha super gaaf toch. Helemaal leuk als je hem zelf kan maken.

• Tylen

Tylen

Neem mij niet te serieus

Topicstarter
wim62 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:22:
En nu maar hopen dat het goed gaat ?
Beetje vertrouwen erin ;)

• Tylen

Tylen

Neem mij niet te serieus

Topicstarter
Nog 12,5 uur. Ziet er goed uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-oCXI_AsuFV0sU9fyW6CF-BwXwY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nuNil4r5WdF7Ej6THOJkskuL.png?f=fotoalbum_large

• Budha

Budha

Online ergo sum

Iemand deze review gezien?

• BluePress
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:46
Nu deze review gezien en ik denk dat ik mezelf ook goed kan vinden in de conclusie.

Ik zie dat ik intussen ook meer dan 1000 uur op mijn U1 heb en ben er zeer tevreden over.

TPU heb ik niet echt geprobeerd, evenals engineering materialen zoals ABS, maar zou in theorie moeten kunnen blijkbaar.

De pros en cons zijn ook valide, hoewel ik nog niet een keer het probleem heb gehad dat spoelen niet passen op de spoelhouders snap ik dat dit wel zou kunnen gebeuren.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Voor de Ikea topcover modders onder ons: hoe beinvloedt de gesloten ruimte de kwaliteit van (m.n. PLA) prints? Ik lees dat er invloed kan zijn, maar zie nergens terug of dat ook zo ervaren wordt. De origenele cover met fan is me gewoonweg te duur, maar wat extra geluidsdemping en stofbescherming is wel welkom.

• epicfailguy23
  • Nu online
Edmin schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:57:
Voor de Ikea topcover modders onder ons: hoe beinvloedt de gesloten ruimte de kwaliteit van (m.n. PLA) prints? Ik lees dat er invloed kan zijn, maar zie nergens terug of dat ook zo ervaren wordt. De origenele cover met fan is me gewoonweg te duur, maar wat extra geluidsdemping en stofbescherming is wel welkom.
Ik heb deze cover, ook redelijk snel gemaakt nadat ik de U1 had. Heb hem voornamelijk vanwege het geluid. Maar ik merk weinig tot niks geks aan de prints. Print nu voornamelijk PLA.

Dus ik vindt het moeilijk te zeggen dat er (negatieve) invloed is. Maar heb nog niks geks ervaren ;)

• BluePress
Ik heb de befaamde Ikea bak ondersteboven met een print om het netjes op zijn plek te houden. Buiten het feit dat het (best wel wat) geluid tegenhoudt heb ik weinig te melden over het printen van materialen anders dan PLA. Omdat deze printer daar toch niet optimaal voor is heb ik het nog niet echt geprobeerd. Ik verwacht dat het best zou kunnen als ik een gladde plaat ervoor koop.

• Tylen

Tylen

Neem mij niet te serieus

Topicstarter
Heb ondertussen een andere cover maar heb de ikea cover vanaf het begin erop gehad. Had geen negatieve invloed op de prints.

• Skizzik0
Ik moet toegeven dat ik voor PLA prints mijn topcover eraf laat, om het risico op jams door heat creep te verminderen. Met PETG laat ik 'm er altijd op en daar geen problemen door ondervonden, terwijl het wel het geluid merkbaar vermindert. Buiten gebruik heb ik de cover er altijd op om stof uit de printer te houden; scheelt weer in onderhoud (leadscrews zou je maandelijks moeten reinigen maar daar heb ik me nog niet aan gehouden).
edit:
Hier een recent voorbeeld van heat creep uit de Snapmaker subreddit: https://reddit.com/gallery/1v3fqsy

[ Voor 11% gewijzigd door Skizzik0 op 22-07-2026 20:32 ]

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Ik heb zelf de IKEA 65L doos gebruikt. Die past zonder dat je een mount hoeft te printen. En de achterkant steekt wat uit waardoor je toch nog wat airflow hebt.

Langste PLA print die ik heb gedaan is 12 uur en nog geen problemen gehad. Deurtje op een kier.

Met langere prints zou er denk ik wel kans zijn op heat creep, vooral in de zomer. Deurtje verder open zetten helpt dan denk ik wel.

(Chamber temp zou je maximaal rond de 45 graden willen hebben denk ik, het lijkt erop dat het dan bij de meeste mensen nog goed gaat met PLA).

[ Voor 8% gewijzigd door Ohmarinus op 22-07-2026 07:53 ]

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dank allemaal voor de responses. De printer staat bij mij in de CV-ruimte aan de overloop op de eerste verdieping. Over het algemeen is die verdieping goed gekoeld door de airco dus heat creep zou voorkomen kunnen worden. Het gaat me inderdaad om stof en het voorkomen van klagende gezinsleden bij prints die in de nacht door moeten draaien ;) Zo te lezen moet dat goed lukken.

Thx!

• MrBlueEyes
Edmin schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 17:44:
Dank allemaal voor de responses. De printer staat bij mij in de CV-ruimte aan de overloop op de eerste verdieping. Over het algemeen is die verdieping goed gekoeld door de airco dus heat creep zou voorkomen kunnen worden. Het gaat me inderdaad om stof en het voorkomen van klagende gezinsleden bij prints die in de nacht door moeten draaien ;) Zo te lezen moet dat goed lukken.

Thx!
Ik heb de variant met IKEA topcover met schuif systeem, waardoor je hem op een stand kan zetten met ongeveer 2cm opening aan de voorkant wanneer nodig.

• epicfailguy23
  • Nu online
Hmm zojuist 2x een foute print gehad (aan het begin), die ik denk ik aan heat creep de schuld kan geven..
mijn vrouw wil heel graag een mooie 3dprint van een flessenhouder. Bij comments op makerworld is ook netjes aangegeven dat dit een best complex model is maar zo eigenwijs als ik ben toch zonder na te denken starten.

Vrij aan het begin kreeg ik een error: spaghetti warning en ik zag dat 1 klein deel op de support was losgekomen. (dus een terechte stop) Zonder er bij na te denken: wederom aangezet. er beter op gelet en ik zag dat het model van de support afbuigen/glijden. Dus ik denk simpel dat de PLA niet goed genoeg geset was.

Bij poging 3, Ikea bak er vanaf. printsnelheid naar 75% gezet en nu loopt hij soepel :7

Voor de impressie wat losliet. Ik denk gewoon te kleine supports icm vorm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmVakt24Wt6J0Cv4eFhy6OlyN3Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0A2Bwc5epeeHPK3QQdAg3Xny.jpg?f=user_large
Resultaat tot nu toe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6AtS2Fc89iyFPMWiHifDhQAWZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XcH2wjFKIcYqmL3N3ySLfMGr.jpg?f=fotoalbum_large

dus nu gaat hij lekker :)

• Budha

Budha

Online ergo sum

epicfailguy23 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:54:
Hmm zojuist 2x een foute print gehad (aan het begin), die ik denk ik aan heat creep de schuld kan geven..
mijn vrouw wil heel graag een mooie 3dprint van een flessenhouder. Bij comments op makerworld is ook netjes aangegeven dat dit een best complex model is maar zo eigenwijs als ik ben toch zonder na te denken starten.

Vrij aan het begin kreeg ik een error: spaghetti warning en ik zag dat 1 klein deel op de support was losgekomen. (dus een terechte stop) Zonder er bij na te denken: wederom aangezet. er beter op gelet en ik zag dat het model van de support afbuigen/glijden. Dus ik denk simpel dat de PLA niet goed genoeg geset was.

Bij poging 3, Ikea bak er vanaf. printsnelheid naar 75% gezet en nu loopt hij soepel :7

Voor de impressie wat losliet. Ik denk gewoon te kleine supports icm vorm.
[Afbeelding]
Resultaat tot nu toe:
[Afbeelding]

dus nu gaat hij lekker :)
De hechting van de meegeleverde plaat vind ik niet geweldig, maar al die problemen zijn bij mij opgelost door de Biqu CryoGrip Glacier. Voor wat dat kost hoef je het ook niet te laten.

• Tylen

Tylen

Neem mij niet te serieus

Topicstarter
Ik heb een serieus probleem. Halvewege een print klapt de printer er helemaal mee. No toolheads detected. Reboot lost niets op. Ik moet de halve printer uit elkaar halen om te zien waar het probleem zit: https://wiki.snapmaker.co...ting/no_toolhead_detected

Morgen maar even doen. Ik hoop kabeltjes los ofzo maar vrees het ergste (lijkt mij ook stug dan er plots iets los is gekomen)

• Tylen

Tylen

Neem mij niet te serieus

Topicstarter
Toolhead 3 is kapot. Support ticket aangemaakt. Helaas werkt de printer niet met maar 3 toolheads :( Dus ik moet wachten.

• Skizzik0
Tylen schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:59:
Toolhead 3 is kapot. Support ticket aangemaakt. Helaas werkt de printer niet met maar 3 toolheads :( Dus ik moet wachten.
Als je niet kan wachten heeft de Paxx12 firmware de optie om een kapotte toolhead te bypassen, of je kan het handmatig doen: https://wiki.snapmaker.co.../bypass_a_faulty_toolhead

[ Voor 15% gewijzigd door Skizzik0 op 24-07-2026 12:15 ]

• Tylen

Tylen

Neem mij niet te serieus

Topicstarter
Skizzik0 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:13:
[...]

Als je niet kan wachten heeft de Paxx12 firmware de optie om een kapotte toolhead te bypassen, of je kan het handmatig doen: https://wiki.snapmaker.co.../bypass_a_faulty_toolhead
O dat zou wel top zijn. Even afwachten op support en dan ga ik die route nemen ja. Thnx voor de link.

• Tylen

Tylen

Neem mij niet te serieus

Topicstarter
Helaas werkt het bypassen van de toolhead niet (niet in de originele fm en niet in de paxx firmware). Ik kan namelijk de usb-c connector niet aansluiten omdat hij dan kortsluiting maakt. dus die hangt los, en hij verwacht wel een aangesloten toolhead.

• Tylen

Tylen

Neem mij niet te serieus

Topicstarter
Nieuwe toolhead printplaat gekregen. Printer doet het weer. Gelukkig. Support doet niet moeilijk en hadden me snel geholpen. Erg netjes.

• BluePress
Hebben jullie al de nieuwe functie van SnOrca geprobeerd om kleuren te mixen, en dan in het specifiek met de Subdivide Mix Layer?
Hierbij kan je printen op 0,24mm hoogte maar worden de kleuren alsnog gemengd binnen de 0,24mm van de layer height.

Wombley kan dit veel beter uitleggen dan ik in een korte text post:
YouTube: Big Boost for Full Spectrum on the Snapmaker U1 (SML)

• epicfailguy23
  • Nu online
Ik heb het geprobeerd :) en mijn ervaring:

Kijk goed naar de orientatie van je model, de eerste en de laatste laag zijn 'natuurlijk' de kleur die die als laatste heeft gemaakt (wel licht faded). Dus mijn orangje telefoonhoesje is geel aan de ene kant en rood aan de scherm kant :+ het heeft wel wat ;)

ik merk dat gradiant niet lekker werk iig niet in de voorbeeld dus niet durven starten. Hij doet dan meer mixen dan het netjes over laten lopen.

Kunst is wel het instellen van de lagen ect, maar snapmaker heeft er duidelijke filmpjes van.

• BluePress
epicfailguy23 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:40:
Ik heb het geprobeerd :) en mijn ervaring:

Kijk goed naar de orientatie van je model, de eerste en de laatste laag zijn 'natuurlijk' de kleur die die als laatste heeft gemaakt (wel licht faded). Dus mijn orangje telefoonhoesje is geel aan de ene kant en rood aan de scherm kant :+ het heeft wel wat ;)

ik merk dat gradiant niet lekker werk iig niet in de voorbeeld dus niet durven starten. Hij doet dan meer mixen dan het netjes over laten lopen.

Kunst is wel het instellen van de lagen ect, maar snapmaker heeft er duidelijke filmpjes van.
Heb je ook al de (EXPERIMENTAL) Subdivide Mix Layer gebruikt?
Ik merk na 1 print dat de lijnen met gemixt filament er veel beter uitzien. Zelfs de onderste laag is gemengd! Het is wel zichtbaar bij rondingen en dan specifiek aan de onderzijde van een ronding. Ik weet niet precies waarom, maar dat is een fantastische vooruitgang, en omdat je ook op 0,24mm kan printen zijn je print tijden een stuk minder lang, en het resultaat mag er wel zijn!

• epicfailguy23
  • Nu online
Nee nog niet, zeker er een keer induiken. tot nu toen alleen veel 'standaard' dingen aan het printen dat ik nog geen tijd heb gehad om dit lekker uit te zoeken })

Maar dat wil niet zeggen om er niet vol in te duiken, ik denk als ik mijn telefoon nog een paar keer uit mijn broekzak laat vallen dan zal er wel een nieuw hoesje komen O-) , pla is er niet helemaal voor gemaakt om 203281791 keer te vallen als je niet oplet :X dus ik denk nog 4x zeker moet lukken :+

• BluePress
Ik heb net een paar dingetjes geprint met die functie aan (had geen oranje, maar wel rood en geel) en het is een beter mix-resultaat moet ik zeggen.
Wat jij ook al zei, je moet wel opletten voor de orientatie maar dat is in dit geval meer voor de supports dan voor het mengen zelf. Ik heb 1 print waarbij de eerste laag ook een gemengde laag was en je ziet de kleur ook echt als de mengkleur van de eerste tot de laatste laag.

Het heeft wat meer printjes nodig, maar tot nu toe zijn die resultaten erg bevredigend.
Nu nog kunnen printen met kleuren mengen en met een betere support voor PLA, maar meestal heb ik wel alle 4 mijn nozzles nodig om de juiste kleuren te kunnen gebruiken.

• epicfailguy23
  • Nu online
Oh dat is al een mooie stap in de richting. Ik heb zelf ook het idee dat de supports bij PLA beter worden.
De laatste tijd haal ik ze er zonder issues vanaf (en breken ze meestal mooi) Misschien ben ik er zelf wat handiger in geworden :+

• BluePress
Ik heb dus een paar figuurtjes geprint waarbij dit gebeurt als je hem met gezicht naar boven print, en zijn rug de onderkant van de print wordt:Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/1480569041340072018/1534811516560478298/IMG_7212.jpg?ex=6a757c1c&is=6a742a9c&hm=979f7742fd3fe50c08692c636c7f03124f14aea6b0a65f44d89cebd716208a16&=&format=webp&width=1536&height=1152

Het resultaat aan de voorkant is dan weer wel erg mooi, en layer lines zijn misschien wel zichtbaar, maar je ziet geen rood/geel meer:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/1480569041340072018/1534805842367610890/IMG_7211.jpg?ex=6a7576d4&is=6a742554&hm=83d0f21389a1ca720ce907805a43cc42eba04c3eb9c2ea8df6c9120ff8e15976

De rechter is met SML geprint, de linker met de hele kleine layerheight van 0,08mm.

De rechter was overigens sneller klaar dan de kleinere links van hem omdat deze op 0,24mm is geprint (waardoor je ook de stairstepping beter ziet, ook omdat hij met gezicht naar boven was georienteerd).

• epicfailguy23
  • Nu online
Oh je ziet wel het verschil ja, als je de video van U1 bekijkt adviseren ze volgens mij ook voor multicolour een hoogte van 0,1mm ish omdat anders inderdaad de kleurlagen gaat zien.

Ik heb ook gezien dat er een setting is dat hij zelf moet bepalen aan de hand van de kleur mening welke dikte die moet aanhouden, dit schijnt te helpen met printtijd. dan kunnen de standaard kleuren met 0,2 gedaan worden en de menging pakt hij rond de 0,1.

Note: heb er nog te weinig mee geëxperimenteerd

• epicfailguy23
  • Nu online
Ander iets: ik merk nu wel de laatste tijd dat als ik de kap op de printer zet er toch wat heatcreep onstaat. ik weet niet of dat door de luchtvochtigheid komt of iets anders? Precizere modellen (of dunne) die doe ik nu zonder kap. simpele doorstamp dingen toch wel met kap. Heeft iemand hetzelfde de laatste tijd?

• BluePress
Wanneer je de gewone colour mixing gebruikt, dan krijg je, zoals de linker in de tweede foto, hele kleine layer height en dan ook hoog detail, omdat je anders inderdaad de kleur lijnen gaat zien.

De Subdivide Mix Layer (SML) heeft dus een algemene layer height van 0,24mm (dat heb ik gebruikt, omdat het een veelvoud is van de 0,08 die ik anders zou gebruiken) en deponeert dan alleen voor het kleuren mengen een variabele hoogte van jouw 2 kleuren waardoor je niet alleen een variabele ratio kan gebruiken in plaats van ratios op basis van jouw lagen.

Zie deze still uit de youtube video die ik heb gelinkt. Hoe het exact werkt is magisch voor mij, maar het werkt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-_zn8PHMbRmIj1fTiJIri7N1mo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ASWtOswKVG29QOzowf4Cx569.png?f=fotoalbum_large Hierbij heeft hij bij basic een 2:1 verhouding van rood en geel en 1:1 verhouding geel en blauw.

Bij de SML is het nog steeds dezelfde verhouding, maar met minder pass throughs van je toolhead.

Als ik het goed begrijp moet je voor de basic, per kleur dus 3 lagen deponeren, en 2 of 3 tool changes per laag. Bij SML heb je per laag maar 3 tool changes nodig omdat je die doet per kleur. Dus minder lagen en minder tool changes.

Maar kan je aanraden die video te checken, daar zit wat zeer nuttige informatie ook in.

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

epicfailguy23 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:11:
Ander iets: ik merk nu wel de laatste tijd dat als ik de kap op de printer zet er toch wat heatcreep onstaat. ik weet niet of dat door de luchtvochtigheid komt of iets anders? Precizere modellen (of dunne) die doe ik nu zonder kap. simpele doorstamp dingen toch wel met kap. Heeft iemand hetzelfde de laatste tijd?
Misschien dat heatcreep wat prevalenter is nu de buitentemperaturen ook een stuk hoger zijn? Of staat je printer in een climate controlled ruimte?

• epicfailguy23
  • Nu online
Naja climate controlled ruimte is wat overdreven, die staat in mijn 'kantoor' Het hele huis heeft vloerverwarming/koeling. dus temp ligt tussen 20-23 graden. Luchtvochtigheid scheel wel wat hier en daar. gemiddeld nu (sinds ik het meet) rond de 60%

Pagina: 1 2 3 Laatste