Budha schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:15:
[...]
Ja, gisteravond bezorgd. Heel fijn.
Veel plezier met je aanwinst. Het is een dijk van een apparaat.
Die 270 x 270mm bevalt mij ook wel, al was het maar om de buurman met een P1S jaloers te maken

Ziet er allemaal erg leuk uit inderdaad. Ik heb nu nog een X1C, die wil ik denk ik ook wel houden. De Snapmaker U1 komt er dan bij als 'tinker' machine. Wilde altijd al een toolchanger en ik denk dat het nu wel een beetje het moment aan het worden is om in te stappen.
De U1 is redelijk open source en ik zie op Reddit dat er veel aanpassingen aan te doen zijn zoals een stillere PSU fan, dempende foam aan de binnenzijde van de kunststof panelen en custom firmware waarbij de motor powers getuned zijn en de TMC settings in zijn aangepast om te zorgen dat 'ie zo stil mogelijk draait.
Allemaal zaken die ik op de X1C niet kan aanpassen.
Ik ga die topcover er denk ik wel bij bestellen en zit ook te kijken naar een Creality Space Pi X4 als filament drybox om dan vanuit te printen want filament rollen in de open lucht is voor mij een dikke no-go.
Voorlopig zie ik andere merken nog geen relevante toolchangers uitbrengen en ik lees eigenlijk ook alleen maar goede zaken over de customer service. Bovendien valt de hoeveelheid klachten online mij mee, en de meeste issues die op Reddit voorbij komen werden in de topics ook weer opgelost. Soms user error, soms toch ook een firmware issue, maar eigenlijk altijd wel een happy end.
Nu alleen eerst eventjes wat ruimte maken op mijn werktafel zodat de machine ook daadwerkelijk een plekje heeft, dus dat ga ik eerst doen. Zag op Reddit ook allerlei kortingscodes voorbij komen voor bijvoorbeeld 5% korting, en die werkt ook nog gewoon. Dus uiteindelijk kan ik hem scoren voor 849 ipv 899. (Omdat ik geen code wil delen die misschien zeer binnenkort verloopt: Google even voor de codes want er zijn er heel veel en sommige zijn verlopen maar de meesten doen het nog).
Ik las ook dat mensen de machine een week in hun winkelmandje lieten staan op de site van Snapmaker en dat ze daarna per email een korting van 50 euro aangeboden kregen. Dus ik wacht even of ik die ook nog krijg om dan te testen of die te combineren is met de 5% kortingscode.
Leuk om te zien dat Snapmaker na de eerdere vrij slecht presterende printers nu toch met een succesformule op de proppen is gekomen. Bambu lijkt een beetje teveel bezig te zijn met zichzelf relevant te houden door teveel nieuwe modellen aan te kondigen waarbij het de vraag is of mensen er echt op zitten te wachten. Omdat ze weigeren een echte toolchanger te bouwen (want ze willen aan de AMS vasthouden) lopen ze nu achter. De X2D met een zeer gedegradeerde 2e hotend die minder functies ondersteunt dan de main hotend en een bowden systeem hanteert

heeft ook niet echt indruk op mij gemaakt.
Voor mij is multimaterial wel ideaal, vooral met PETG en TPU, materialen waar ik veel mee werk. Mijn hoop is dat ik met de U1 eindelijk op een degelijke manier verwijderbare supports kan printen zodat ik eindelijk die complexe machineonderdelen kan ontwerpen die ik altijd al wilde printen maar die op de X1C gewoon nooit goed uitkwamen doordat je zoveel moet purgen met die ene hotend, en dan nog is je layer adhesion verzwakt door het residue dat achterblijft in de hotend bij een material change.
Een dezer dagen zet ik de stap, ik kan niet wachten!