epicfailguy23 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:16:
Nou de printer staat niet bepaald stil bij mij de afgelopen weken, fillament gaat er redelijk hard doorheen (luxe issues). Echter nu wilde ik nieuwe bij bestellen op de snapmaker site (iets met nog weinig andere merken willen proberen omdat het toch nog wat trial en error is)
Maar zo goed als alle filament zijn op en dus niet leverbaar. Waar bestellen jullie over het algemeen jullie filament en waar letten jullie op? Ik moet ook zeggen dat de Tag ook wel lekker werk. zonder issues filament wisselen.
oh nog een noobvraag: ik heb laatst wat supports geprint met PLA (op PLA) maar die gaan er niet altijd lekker vanaf en heb soms een dremel moeten pakken

Ik zag dat er speciale filament voor is. is dat het waard of moet ik meer tweaken?
Zoals Beagon meldt, is PETG prima om als removable support te gebruiken met PLA.
Ik heb al veel TPU, PETG en PLA geprint met removable supports en dit ging met de U1 fantastisch. Was wel een beetje tunen kwa settings, maar dat is gewoon het leerproces.
TPU prints? PLA als support interface.
PETG prints? PLA als support interface.
PLA prints? PETG als support interface.
Let wel op dat je de prime tower wall in hetzelfde filament print, anders gaat het mis. Zelfde geldt voor support Z distance die naar 0 moet, en zorg ook dat je de support zelf (los van de interface) op het materiaal zet wat het meest in je print voor komt.
Zo zijn er nog wat zaken waar je op moet letten. Zoals dat je geen materialen moet mixen op de eerste laag van je print wanneer deze materialen niet op je plate mogen. En verder is het af te raden om PLA en PETG op dezelfde plaat te printen ivm adhesion issues, tenzij je graag je plaat wast. Als je dan PETG print. En PLA als support material wil gebruiken, dan kan op de plekjes waar PLA op de eerste laag geprint wordt, zorgen voor slechtere adhesion wanneer je daar PETG op wil printen.
Soms ontkom je er niet aan, maar uiteindelijk komt het allemaal neer op logica.