Op de site van onze zwemvereniging hebben wij een foto gebruikt, die bij nader inzien van het ANP is. Ik heb - als webmaster - hier een mail over gekregen van fairlicensing@anp.nl.
De bewering klopt; wij hebben die foto in een bericht van 2016 opgenomen. Ter info, maar verder niet relevant: het gaat om onderstaande foto van het plaatsnaambord van Emmeloord. We hebben een claim van €370 gekregen, maar die willen we niet betalen. De normale licentie voor deze foto is €97 voor een non-profit organisatie, online gebruik tot 10 jaar.

https://www.anpfoto.nl/search.pp?pictureid=315514706
Op basis van het artikel over copyright van @Arnoud Engelfriet en dan met name het stuk "Wat te doen" zijn we van plan zijn advies te volgen en de licentiekosten + 25% over te maken.
Mijn vraag is praktisch van aard, namelijk is onderstaande mail een correcte mail om te sturen?
De bewering klopt; wij hebben die foto in een bericht van 2016 opgenomen. Ter info, maar verder niet relevant: het gaat om onderstaande foto van het plaatsnaambord van Emmeloord. We hebben een claim van €370 gekregen, maar die willen we niet betalen. De normale licentie voor deze foto is €97 voor een non-profit organisatie, online gebruik tot 10 jaar.

https://www.anpfoto.nl/search.pp?pictureid=315514706
Op basis van het artikel over copyright van @Arnoud Engelfriet en dan met name het stuk "Wat te doen" zijn we van plan zijn advies te volgen en de licentiekosten + 25% over te maken.
Mijn vraag is praktisch van aard, namelijk is onderstaande mail een correcte mail om te sturen?
Edit: per ongeluk @fopjurist genoemd als auteur, mijn excuses!Beste lezer,
in reactie op uw email van 4 augustus 2025 meldt u dat wij als vereniging XYZ inbreuk hebben gemaakt op uw copyright. Dit zou gebeurd zijn in een bericht op onze site van 24 oktober 2016. Wij vinden dat als vereniging heel vervelend voor u.
U claimt dat het gaat om de afbeelding met uw identificatienummer 315514706. Op basis van de informatie op uw eigen website bij deze afbeelding hebben we het bedrag als volgt bepaald:
• Wij zijn een vereniging zonder winstoogmerk, zie ook onze statuten: www.xyz.nl/statuten
• Het bericht is alleen online geplaatst
• Het bericht is van 2016 en dus minder dan 10 jaar geleden.
Hierdoor komen we op een bedrag van €97 aan licentiekosten. Uit coulance hebben wij hier een opslag van 25% op gedaan en zojuist €125 overgemaakt. We beschouwen de zaak daarmee als gesloten.
Met vriendelijke groeten,
Webmaster XYZ
... en gaat over tot de orde van de dag