JohanNL schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:52:
[...]
Nouja om ze een troll te noemen gaat ook wel wat ver, zo'n kantoor met juristen en ' online detectives ' is gewoonweg ook niet gratis.
Zij beweren dat ze daadwerkelijk schade hebben geleden en die kosten hebben gemaakt.
Als het zo is dat mensen of organisaties zelf maar een bedrag kunnen kiezen zonder verdere consequenties, dan geeft dat ook een bepaald signaal af naar iedereen die graag wat content van het ANP voor zichzelf wil gebruiken.
Wellicht zullen sommigen dan gewoon denken van ' Op zich vind ik de prijs die ze vragen voor hun licentie wel oké, maar ik schaf hem nog niet aan terwijl ik hun auteursrechtelijk materiaal wel gebruik. Komen ze hier later achter, dan onderhandel ik over de prijs die voor mij het beste uit komt. Ze stappen toch niet naar de rechter dus ik kom hier wel mee weg. '
Het hele idee van het ANP is toch om alle schijn van dat zoiets mogelijk is te doen verdwijnen.
Zelfde concept zie je ook bij de supermarkt bijvoorbeeld met die ' vaste boete ' van €181 voor winkeldiefstal.
Als jij een zak snoep steelt van een euro en ze komen hierachter, dan gaan ze ook gewoon die €181 van jou vorderen en laten ze je niet gaan met ' oh ik vind dat 25 euro extra schadevergoeding wel genoeg is '
Dan kun je er ook vanuit gaan dat - naast strafrechtelijk - nog een civiele procedure krijgt voor €181
Niet perse omdat je naderhand die €181 dan ook daadwerkelijk moet betalen, maar meer zodat het duidelijk is dat je er niet zo makkelijk mee wegkomt en zij de regie hebben.
Alleen is er in het geval van gestolen snoep of wat voor product dan ook fysiek wat gestolen. Er is daadwerkelijk minder voorraad; minder te verkopen. In het geval van een foto die al dan niet per ongeluk gebruikt is zonder vergoeding te betalen gaat die vlieger niet op. 370 euro vragen voor een foto waarvan de licentie nog geen 100 euro bedraagt is gewoon te schofterig voor woorden. Vaak is het opsporen van dit soort dingen ook grotendeels geautomatiseerd. Dus is er daadwerkelijk zoveel geleden schade of is er zoveel schade omdat bepaalde organisaties er als bloedhonden bovenop zitten? Kijk, als een auteursrechtelijke foto gebruikt wordt door een professionele toko met winstoogmerk dan snap ik dat je er een slaatje uit wilt slaan, maar bij een zwemvereniging? Da's gewoon laag.
Ik ben zelf fotograaf en mij is wel 's gevraagd of foto's gebruikt konden worden. Vaak betrof het dan een individu die het wilde gebruiken in een presentatie, of een (vrijwillige) organisatie die het wide gebruiken op de website. Prima joh. Bronvermelding erbij en 't is goed. Ik ga in dat soort gevallen niet moeilijk lopen doen om die paar tientjes, wetende dat dat geld er vaak niet echt is. Mogelijk dat foto's van me wel 's gebruikt zijn zonder toestemming, maar daar kan ik ook echt niet wakker van liggen en ik zou al helemaal geen paar honderd euro durven vragen voor zoiets. Dat heeft het mij niet gekost, hadden ze never nooit betaald en ik wil verenigingen niet uit gaan lopen zuigen.
Toevallig een tijdje terug meegemaakt dat een tijdschrift van een vereniging zonder bronvermelding twee foto's van me had gebruikt. Nou had er in dit geval toestemming voor gegeven aangezien mijn moeder de foto's ingestuurd had, maar die had bij de inzending wel duidelijk mijn naam vermeld:
Zojuist kreeg ik twee foto's doorgestuurd van jullie tijdschrift. Eentje van de voorkant, en eentje van pagina 24. In beide gevallen is daar een foto te zien die door mij is gemaakt, maar enige vorm van naamsvermelding ontbreekt. Nou weet ik toevallig wie die foto's ingezonden heeft en ik ken uiteraard de hond, maar met een beetje pech was de situatie iets anders geweest.
Nou maakt het mij verder weinig uit, want de foto's zijn in de vrije tijd genomen en nooit bedoeld om geld mee te verdienen, maar onrechtmatig gebruik van fotografisch materieel kan financieel gezien echt hele nare gevolgen hebben. Dan praat je al snel over een claim van enkele honderden euro's waarbij je als uitgever of publicist totaal machteloos staat.
Ik weet niet wat jullie proces is voor wat betreft het aangeleverd krijgen van foto's, maar misschien is het geen overbodige luxe in het vervolg om twee dingen te vragen:
- Betreft het een eigen foto of is er toestemming de foto te gebruiken in een publicatie?
- Wie is de maker van de foto?
Dat laatste zou je vervolgens moeten vermelden in de publicatie zelf. Dat kan met een kleine tekst in of onder de foto, of desnoods op een losse pagina waarin al dat soort zaken staan.
Nogmaals, ik laat dit verder rusten omdat ik er geen (financiële) schade aan overhoud, maar wilde het toch even meegeven.
Zo kan het ook. En heel eerlijk, zo'n foto van een plaatsnaambord valt in mijn ogen in dezelfde categorie. Iedereen kan naar zo'n bord fietsen/lopen/rijden en er een foto van maken. Daar een boete van 370 op gooien is gewoon zwaar buiten proporties. Dat er achteraf zonder al teveel gedoe 125 euro betaald is vind ik echt heel netjes. Ja, er is een fout gemaakt, dat wordt erkent, we betalen de licentie + extra en klaar. Dus @
P_Tingen, succes met de afhandeling en hopelijk bijten deze blaffende honden niet!