Hoi allemaal,
ik ben gisteren ook gepakt door de ANP fair licensing. Het gaat over 2 foto's die ik 8 jaar geleden op een website plaatste, als informatie/documentatie. En dat mocht natuurlijk niet, ik weet. Niet over nagedacht, stom. Het is een kunstenaarsproject website die nooti wordt bezocht. Behalve door mijzelf af en toe en door de ANP licensing bot. Of ik maar even €838 wil aftikken. wtf!
Ze zeggen:
"Het lijkt erop dat je gebruik hebt gemaakt van één of meerdere foto's uit onze ANP-beeldbank op jouw website
Ondanks dat foto’s eenvoudig van het internet te halen zijn, geldt voor vrijwel elke foto het auteursrecht. Als je een foto gebruikt, moet je daarvoor betalen. Zo verdienen de fotografen hun brood. Als er onrechtmatig gebruik gemaakt wordt van onze foto’s, dan is het aan het ANP om misgelopen inkomsten te achterhalen.
Bekijk deonderstaande schermafbeelding om te zien over welke foto(‘s) hetgaat en de betreffende plaatsing:
Graag bieden we een oplossing voor het probleem dat is ontstaan door mogelijk onrechtmatig gebruik van ons fotomateriaal.
Meld je aan bij
https://fairlicensing.anp.nl met jouw case-ID en pincode om de bijbehorende licentie aan te schaffen voor een bedrag van €838.72 ter compensatie van de geconstateerde inbreuk, of maak gebruik van de onderstaande knop.
Naar schikkingsportaal
Als je voor 07/01/2026 gebruik maakt van ons schikkingsvoorstel, ontvang je een korting van 10% op het totaalbedrag.
Beschik je al over een geldige licentie voor het gebruik van de foto('s)? Dan kun je de licentie uploaden na het inloggen.
Heb je vragen over Fair Licensing of de schikkingsvoorstellen? Neem dan contact met ons op via fairlicensing@anp.nl of 070 4141 123.
Bekijk onze FAQ pagina voor antwoorden op de meest gestelde vragen.
Met vriendelijke groet,
Team Fair Licensing
=========================
ik wil met de adviezen die ik hier las de schade voor mezelf beperken door 125% van 2x €97
dank daarvoor
Goed op te weten wb de licentie: de fotograaf van de foto krijgt 50% van de licentie. Dus elke foto die wordt verkocht daarvan steekt ANP 50% in zijn zak. (platform, admistratiekosten etd)
De vraag is sowieso of de fotograaf inderdaad die 48 piek per foto gaat ontvangen.
En als het gaat over 'boterham verdienen', dan is het duidelijk niet de fotograaf die hier ibeter van wordt: ruim 700 piek gaat dan dus in de zak van ANP/John de Mol
Vraag aan @Arnout Engelfriet:
Wat ANP dus ook doet, ontdekte ik toevallig, is biomwetrische gegevens opslaan. En volgens mij is dat verboden. (AVG). Mijn biometrische gegevens worden ongevraagd en zonder toestemming op hun servers bewaard en openbaar gemaakt. MIsschien moet ik een stevige claim indienen?
En @
P_Tingen hoe ist het verder afgelopen met jullie verhaal? Ben benieuwd!