Ik wil mijn ervaringen hier delen:
Op zondag 17 augustus heb ik twee batterijen en uitbreidingsbatterijen besteld, twee keer de Anker SOLIX Solarbank 3 E2700 Pro met elk een uitbreidingsset van één BP2700, zo heb ik maximaal een kleine 10 Kwh als je rekening houdt met de 10% lading die minimaal in het systeem moet achterblijven. Woensdag 20 augustus wordt alles afgeleverd, inclusief twee gratis P1 meters, één was genoeg geweest, maar deze kreeg ik er gratis bij. Installatie van de batterijen gaat voorspoedig, op elkaar gezet en zo heb je een batterij van 5 Kwh elk. Ik wil hier mee twee fasen voeden, mocht het bevallen dan kan ik er altijd nog een derde set bij bestellen. Batterijen worden in de Anker app direct herkend en dat lijkt allemaal goed te gaan. Tot ik ook de P1 meter aan moet sluiten, op de P1 aansluiting van de slimme meter (eerste connectie gaat via Bluetooth en daarna zet je op de Wifi, alleen 2.4 Ghz wordt ondersteund, maar dat heb ik al apart benoemd in mijn router en alleen de 2.4 Ghz actief. En daar gaat het mis, wat ik ook doe. De app ziet de P1 meter, maar zodra ik de Wifi erbij haal gaat de P1 meter offline en krijg deze niet meer aan de praat. De volgende dag de helpdesk van Anker gebeld (in Duitsland), maar krijg een bandje, zo druk dus alleen via email help te bekomen. Ik maak een mooie mail met plaatjes en heb de volgende vrijdag antwoord. Helaas ook met hun aanwijzingen blijft de P1 meter offline. Ik probeer het systeem op mijn andere router te zetten, maar ook de P1 meter blijft offline, na eerst door Bluetooth te zijn herkend. Op zaterdag nogmaals diverse pogingen om mijn P1 meter proberen aan te sluiten, maar niets lukt. Dan krijg ik de melding dat er een update beschikbaar is, met specifiek voor P1 meter in the Netherlands. Zou dat de verbindingsproblemen oplossen? Ik laat de update uitvoeren en tot mijn schrik / verbazing lijken de batterijen online, maar krijg ik een foutmelding dat ze daadwerkelijk offline zijn en dat er vanuit de app geen sturing meer mogelijk is, anders dan de Mood instelling, hahaha, ik kan een mooie blauwe streep op de batterij krijg, maar noch lading er in, noch eruit. Opnieuw mail naar de helpdesk, maar tot op heden blijft het stil. Mocht iemand nog slimme ideën hebben om de P1 meter aan de praat te krijgen, dan hoor ik het graag. Ik blijf hier verslag doen van hoe het verder gaat...
O ja, in de app zie ik wel de twee batterijen staan als samengevoegd maar als je deze werkelijk als één geheel wilt zien, dan moet je nog er nog een Anker SOLIX Power Dock bij kopen, deze is nog niet leverbaar (
https://www.ankersolix.co...arbank3-a17c5-multisystem). Daar wacht ik eerst maar even mee.