[ESS] Anker Solix Solarbank 3 E2700 Pro Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 15.108 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixrobin
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:03
FF1987 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:20:
[...]

Wat is de locatie in Duitsland waar die bij jou blijft hangen? Bij mij is er 2 dagen geleden nog een update geweest voor het DPD depot in Krostitz.
Hij is bij mij om de hoek, in Veenendaal. Dat maakt het extra zuur.
De reis die hij heeft afgelegd was van Krostitz naar Unna en van Unna naar Veenendaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Revodrone
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-10 12:47
Ik heb de Anker Solix Powerbank 3 nu al een paar maanden in gebruik. Bij mij werd nog geen P1 meter geleverd, maar een Slimme meter met CT klemmen. Wellicht niet ideaal om aan te sluiten, maar prima te doen. Het werkte iig in een keer!

In eerste instantie heb ik hem gewoon in het stopcontact gestopt om 0 op de meter te realiseren. Dat werkt prima. Vervolgens heb ik hem naar de garage verplaatst en 2 zonnepanelen op aangesloten (meer heb ik nog niet). Ook dit draaide probleemloos (zelfde modus). Vervolgens heb ik hem in AI mode gezet. Wat ik nu zie is dat hij soms 's nachts een beetje gaat laden en dit wordt overdag weer teruggegeven aan het huis. Wellicht heeft dit er ook mee te maken dat hij met het huidige zonnetje vaak op 10% lading blijft hangen. HW geeft aan dat er soms nog 0,1kWh wordt teruggeleverd (aan het net) op een dag. Wellicht dat ik hem op 200Watt maximaal terugleveren ga zetten om de batterij wat meer te laten 'leven'.

Reden voor mij om voor dit systeem te gaan zijn de 4 MPPT's. Dit i.v.m. schaduw en verschillende windrichtingen van de zonnepanelen. Bouwkwaliteit vind ik erg goed en het apparaat zelf ziet er ook nog eens goed uit. Juist het 800Watt terugleveren is voor mij ideaal, want het systeem zelf is gewoon op een stopcontact aangesloten. Ooit is er wel van het huis naar de garage een kabel aangelegd, maar hoe en wat weet ik ook niet (zijn verschillende percelen met andere huizen er tussen). Een kabel erbij is voor nu geen optie, maar de Powerbank 3 zorgt er voor dat ik nu 4 panelen erbij kan leggen (dan is de ruimte op).

Op een dag.......ben je het allemaal vergeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixrobin
Revodrone schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:11:
Ik heb de Anker Solix Powerbank 3 nu al een paar maanden in gebruik. Bij mij werd nog geen P1 meter geleverd, maar een Slimme meter met CT klemmen. Wellicht niet ideaal om aan te sluiten, maar prima te doen. Het werkte iig in een keer!

In eerste instantie heb ik hem gewoon in het stopcontact gestopt om 0 op de meter te realiseren. Dat werkt prima. Vervolgens heb ik hem naar de garage verplaatst en 2 zonnepanelen op aangesloten (meer heb ik nog niet). Ook dit draaide probleemloos (zelfde modus). Vervolgens heb ik hem in AI mode gezet. Wat ik nu zie is dat hij soms 's nachts een beetje gaat laden en dit wordt overdag weer teruggegeven aan het huis. Wellicht heeft dit er ook mee te maken dat hij met het huidige zonnetje vaak op 10% lading blijft hangen. HW geeft aan dat er soms nog 0,1kWh wordt teruggeleverd (aan het net) op een dag. Wellicht dat ik hem op 200Watt maximaal terugleveren ga zetten om de batterij wat meer te laten 'leven'.

Reden voor mij om voor dit systeem te gaan zijn de 4 MPPT's. Dit i.v.m. schaduw en verschillende windrichtingen van de zonnepanelen. Bouwkwaliteit vind ik erg goed en het apparaat zelf ziet er ook nog eens goed uit. Juist het 800Watt terugleveren is voor mij ideaal, want het systeem zelf is gewoon op een stopcontact aangesloten. Ooit is er wel van het huis naar de garage een kabel aangelegd, maar hoe en wat weet ik ook niet (zijn verschillende percelen met andere huizen er tussen). Een kabel erbij is voor nu geen optie, maar de Powerbank 3 zorgt er voor dat ik nu 4 panelen erbij kan leggen (dan is de ruimte op).
Mooi om te horen dat het goed bij jou werkt met de Smart Meter van Anker! Daar zal ik ook mee aan de slag gaan als die nieuwe P1 meter niet werkt.
Goed om ook nog wat positiviteit tussen al dat geklooi met die P1 meter te lezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volanker
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 11:50
Anker benaderd inzake (nieuwe) P1-meter, blijft blauw knipperen, versie 1.3.0.4, wil niet updaten. Eerlijk P1meter lijkt me geen nieuw versie , zelfs serienummer is lager dan de eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixrobin
Volanker schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:21:
Anker benaderd inzake (nieuwe) P1-meter, blijft blauw knipperen, versie 1.3.0.4, wil niet updaten. Eerlijk P1meter lijkt me geen nieuw versie , zelfs serienummer is lager dan de eerste.
Hou ons op de hoogte, ben benieuwd wat ze zeggen!

Anker heeft mij zojuist ook beantwoord op mijn logistieke issues. Ze hebben DPD een onderzoek laten starten wat er aan de hand is en zullen me binnen 2-5 werkdagen een update geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlvk55
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:52
Heb de zogenaamde nieuwe P1 meters binnen. Weer versie 1.3.0.4. ik geef de hoop op. Hopelijk verloopt het retourproces wel soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:09
@tlvk55 Ik ben in afwachting van mijn nieuwe P1 meter. Zal even duren.
Ik snap niet helemaal wat Anker nu doet, want zoals ik het heb begrepen zal er een P1 meter komen die wel universeel zou moeten zijn. M.a.w. werken op alle meters.

Zelf heb ik besloten, wanneer de P1 meter weer problemen geeft het dichterbij huis te zoeken bij deze partij.
Zij gaven aan dat ze vooraf ook zullen garanderen dat het werkt voordat ik deze bestel.

Ik kreeg door van anker dat ik die van mij niet hoef te retourneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astg
  • Nu online
Hallo iedereen,

Ik heb identiek hetzelfde probleem als velen hier met de p1 meter.
De nieuwe versie van de p1 meter zou vandaag toekomen, maar hij ligt ook al bij DPD sinds 06/10 zonder update.
De app en website van DPD deed vandaag ook moeilijk merkte ik.
Mss hebben ze problemen met hun IT systeem en dat er daardoor niets geleverd wordt?
Als ik de reacties hier verder lees heb ik er sowieso ook al niet veel vertrouwen in dat het probleem opgelost wordt met de nieuwe p1 meter ☺️
Nog een kleine tip voor de mensen die een home assistant hebben draaien. Ik heb een automation aangemaakt die de batterij laat opladen via de backup optie, zodra er meer dan 200w naar het net gaat. (data van de homewizard meter). Het is zeker geen perfecte oplossing, maar werkt wel goed als workaround totdat er een definitieve oplossing is.

[ Voor 25% gewijzigd door Astg op 09-10-2025 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FF1987
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Astg schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 18:55:
Hallo iedereen,

Ik heb identiek hetzelfde probleem als velen hier met de p1 meter.
De nieuwe versie van de p1 meter zou vandaag toekomen, maar hij ligt ook al bij DPD sinds 06/10 zonder update.
De app en website van DPD deed vandaag ook moeilijk merkte ik.
Mss hebben ze problemen met hun IT systeem en dat er daardoor niets geleverd wordt?
Als ik de reacties hier verder lees heb ik er sowieso ook al niet veel vertrouwen in dat het probleem opgelost wordt met de nieuwe p1 meter ☺️
Nog een kleine tip voor de mensen die een home assistant hebben draaien. Ik heb een automation aangemaakt die de batterij laat opladen via de backup optie, zodra er meer dan 200w naar het net gaat. (data van de homewizard meter). Het is zeker geen perfecte oplossing, maar werkt wel goed als workaround totdat er een definitieve oplossing is.
Ze hebben de DPD site van de week vernieuwd. Kreeg eerder deze week een error bij inloggen. Na een paar uur zag ik dat de layout was gewijzigd.

Vanmorgen ook nog even contact opgenomen of ze meer informatie kunnen achterhalen bij DPD. Kreeg hetzelfde antwoord als hierboven, dat ze het gaan uitzoeken. Daarnaast had ik nog gekeken of je meter zelf kunt flashen via USB. Maar zag niet echt een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlvk55
@rem_hopster

Ik heb er geen vertrouwen meer in.
Met het retour bedoelde ik. Terugsturen van de twee accu's met alle uitbreidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
@tlvk55 ik begrijp je frustratie. Maar zelf heb ik vertrouwen in het gesprek wat ik heb gehad met solarsupply uit den helder. Ik krijg volgende week een email wanneer zij de p1 binnen hebben.
Doet die van anker het niet die ik nog moet ontvangen geef ik graag 30 euro uit, wanneer zij de garantie geven dat het met mijn meter gaat werken.

Als daar een kink zou zijn, dan laat ik de andere meter inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixrobin
rem_hopster schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:11:
@tlvk55 ik begrijp je frustratie. Maar zelf heb ik vertrouwen in het gesprek wat ik heb gehad met solarsupply uit den helder. Ik krijg volgende week een email wanneer zij de p1 binnen hebben.
Doet die van anker het niet die ik nog moet ontvangen geef ik graag 30 euro uit, wanneer zij de garantie geven dat het met mijn meter gaat werken.

Als daar een kink zou zijn, dan laat ik de andere meter inbouwen.
Hou ons zeker op de hoogte, ik heb er ook 100% dat geld voor over. Een elektricien inschakelen voor de smart meter is immers duurder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astg
  • Nu online
Reactie ontvangen van Anker. Ze hebben dus per ongeluk ook oude P1 meters verstuurd.

Allereerst willen wij u hartelijk bedanken voor uw voortdurende vertrouwen in en steun voor onze producten. Wij hechten veel waarde aan uw gebruikerservaring en blijven ons inzetten voor het leveren van stabiele, compatibele en hoogwaardige productdiensten.

Onlangs hebben we compatibiliteitsverschillen vastgesteld tussen bepaalde batches van de P1-meter en sommige huishoudelijke elektriciteitsmeters, wat de normale werking kan beïnvloeden. Hoewel we onmiddellijk technische verbeteringen hebben doorgevoerd en zijn begonnen met de massaproductie van de bijgewerkte P1-meter, heeft een operationele vergissing tijdens de overgang van de magazijnvoorraad ertoe geleid dat een klein aantal oudere versies is verzonden. Wij bieden onze oprechte excuses aan voor deze vergissing.

Aangezien de logistieke tracking voor de P1 Meter die eerder naar u is verzonden, afwijkingen vertoonde, zullen we ervoor zorgen dat u zo snel mogelijk de nieuwste versie van de P1 Meter als vervanging ontvangt, zodat u zo snel mogelijk van een optimale gebruikerservaring kunt genieten. Deze wordt onmiddellijk naar uw afleveradres verzonden. Zodra het product is verzonden, zullen we u onmiddellijk de trackinginformatie verstrekken ter referentie.

Belangrijke gebruiksopmerkingen:
1. Als u vervolgens de oudere P1-meter ontvangt (die met de abnormale logistieke tracking), installeer of gebruik deze dan niet. Wacht tot u de nieuwste versie van de P1-meter ontvangt (die nu opnieuw wordt verzonden) voordat u doorgaat met de installatie en het gebruik volgens de instructies.

2. De oudere versie van de meter valt niet langer onder de garantie. De nieuwe versie wordt geleverd met twee jaar garantie.

3. Hoewel de oudere versie niet compatibel is met uw huishoudelijke elektriciteitsmeter, blijft deze compatibel met andere metertypes die door de vorige versie worden ondersteund en zal deze zonder productstoringen blijven functioneren. U kunt de oudere meter naar eigen inzicht weggooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FF1987
  • Niet online
Astg schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 06:44:
Reactie ontvangen van Anker. Ze hebben dus per ongeluk ook oude P1 meters verstuurd.

Allereerst willen wij u hartelijk bedanken voor uw voortdurende vertrouwen in en steun voor onze producten. Wij hechten veel waarde aan uw gebruikerservaring en blijven ons inzetten voor het leveren van stabiele, compatibele en hoogwaardige productdiensten.

Onlangs hebben we compatibiliteitsverschillen vastgesteld tussen bepaalde batches van de P1-meter en sommige huishoudelijke elektriciteitsmeters, wat de normale werking kan beïnvloeden. Hoewel we onmiddellijk technische verbeteringen hebben doorgevoerd en zijn begonnen met de massaproductie van de bijgewerkte P1-meter, heeft een operationele vergissing tijdens de overgang van de magazijnvoorraad ertoe geleid dat een klein aantal oudere versies is verzonden. Wij bieden onze oprechte excuses aan voor deze vergissing.

Aangezien de logistieke tracking voor de P1 Meter die eerder naar u is verzonden, afwijkingen vertoonde, zullen we ervoor zorgen dat u zo snel mogelijk de nieuwste versie van de P1 Meter als vervanging ontvangt, zodat u zo snel mogelijk van een optimale gebruikerservaring kunt genieten. Deze wordt onmiddellijk naar uw afleveradres verzonden. Zodra het product is verzonden, zullen we u onmiddellijk de trackinginformatie verstrekken ter referentie.

Belangrijke gebruiksopmerkingen:
1. Als u vervolgens de oudere P1-meter ontvangt (die met de abnormale logistieke tracking), installeer of gebruik deze dan niet. Wacht tot u de nieuwste versie van de P1-meter ontvangt (die nu opnieuw wordt verzonden) voordat u doorgaat met de installatie en het gebruik volgens de instructies.

2. De oudere versie van de meter valt niet langer onder de garantie. De nieuwe versie wordt geleverd met twee jaar garantie.

3. Hoewel de oudere versie niet compatibel is met uw huishoudelijke elektriciteitsmeter, blijft deze compatibel met andere metertypes die door de vorige versie worden ondersteund en zal deze zonder productstoringen blijven functioneren. U kunt de oudere meter naar eigen inzicht weggooien.
Hier hetzelfde bericht ontvangen. Dat wordt weer wachten. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Aan de andere kant wel netje toch? Dat ze gelijk een excuus mail sturen en de juiste nasturen? Diverse grote merken kunnen hier nog van leren..

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixrobin
Ik vind het ook erg netjes van ze. En het geeft ook weer meteen wat meer hoop :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rem_hopster
Top, want het verhaal van de shop klopt dus ook, dat zij een batch ontvangen van anker met P1 meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volanker
  • Laatst online: 11:50
Idem hier…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astg
  • Nu online
Mijn nieuwe P1 meter is ondertussen verzonden (opnieuw via DPD 🤨🤞🤞)

Ik had nog gevraagd welke de opties zijn om nog 1 of 2 extra solarbanks bij de plaatsen en kreeg onderstaande antwoord:
1. Laadvermogen. Indien u drie Solarbank 3 E2700 Pro apparaten gebruikt, kan elk apparaat afzonderlijk functioneren en opladen. Het maximale laadvermogen per Solarbank 3 E2700 Pro is 1800W.

2. Compatibiliteit tussen Solarbank 3 en Solarbank 2 AC.
Helaas kan de Solarbank 3 E2700 Pro niet worden gebruikt in combinatie met een Solarbank 2 AC. Indien u ervoor kiest om extra Solarbank 2 AC te gebruiken, moet elk systeem afzonderlijk worden beheerd; verschillende modellen communiceren niet met elkaar.Indien uw Solarbank 3 E2700 Pro echter samenwerkt met een P1-meter, en er wordt gedetecteerd dat andere systemen (Solarbank 2 AC) overtollige energie terugleveren aan het net, kan deze energie worden gebruikt om uw Solarbank 3 E2700 Pro op te laden.

3. P1-meter en communicatie met meerdere apparaten
Helaas kan momenteel één P1-meter slechts met één Solarbank communiceren. Wilt u meerdere apparaten synchroon laten werken in de modus “eigen verbruik”, dan raden wij aan een slimme meter te gebruiken. Let op: ook een slimme meter kan maar met één Solarbank communiceren en het is niet aan te bevelen meerdere slimme meters op dezelfde huishoudelijke hoofdmeter aan te sluiten.Indien u slechts één verdeelkast heeft, raden wij aan elke slimme meter enkel-fase (single-phase) aan te sluiten. Op deze manier kan de slimme meter van die fase communiceren met de Solarbank op dezelfde fase, wanneer er vermogensvraag is van de gekoppelde apparaten.

4. Weergave en beheer in de app.
Bij het gebruik van drie Solarbank-units dient u drie afzonderlijke systemen op te zetten. U kunt deze systemen wel allemaal beheren met één account en apart inloggen binnen dezelfde app. De systemen hebben geen invloed op elkaar.

Als dat klopt lijkt het me niet erg zinvol om dat te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincentkok
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:40
Had wel verwacht dat de p1 meerdere accu's kon aan sturen. Ben blij dit te lezen. Had de gedachte om er nog een bij te plaatsen. Dus 2 solerbanks onder 1 p1 meter. En dan nom aangestuurd worden.
Hoop dat ze snel wat gaan doen aan de p1 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:11
Zojuist een Anker SOLIX Solarbank 3 E2700 Pro + Smart Meter gekocht :-)
Is het mogelijk om deze te koppelen in de HomeWizard app of moet je daar echt de HW batterij voor hebben?

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - Anker Solix Solarbank 3 Pro - iPhone 17 Pro 256 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixrobin
aGraPusher schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 20:46:
Zojuist een Anker SOLIX Solarbank 3 E2700 Pro + Smart Meter gekocht :-)
Is het mogelijk om deze te koppelen in de HomeWizard app of moet je daar echt de HW batterij voor hebben?
Daar moet je een HW batterij voor hebben ;) Anker heeft een eigen app voor haar eigen batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixrobin
Bij mij is inmiddels ook bevestigd dat het verloren pakket bij dpd de oude p1 meter bevatte. De nieuwe is vandaag overhandigd en volgens de app denken ze dat hij donderdag geleverd wordt. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
@ixrobin heel benieuwd ook!

Ik moet nog geduld hebben en kreeg van anker door dat de p1 meter binnenkort ingepakt wordt en daarna verzonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincentkok
Dan ben ik benieuwd welke versie van de firmware erop staat. Zouden jullie dat willen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
Hi all,

Kreeg net een mail van solarsupply dat de nieuwe p1 meters ook bij hun te bestellen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mudbiker
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:09
ixrobin schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:18:
Bij mij is inmiddels ook bevestigd dat het verloren pakket bij dpd de oude p1 meter bevatte. De nieuwe is vandaag overhandigd en volgens de app denken ze dat hij donderdag geleverd wordt. Ben benieuwd!
Heb vandaag mijn nieuwe "oude" P1 meter ontvangen. Helaas ook hier het oude type ontvangen: AE1R0. Toch maar geprobeert de firmware te updaten. Blijft helaas van 0.0.0.0 op 1.3.0.4 hangen.
Vandaag nieuwe DPD bevestiging ontvangen van een P1 meter die wel uit een vernieuwde revisie batch zou moeten komen.

Ligt nu bij DPD Krostitz. Zodra die binnen is doe ik een update. Fingers crossed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mudbiker
Voor de liefhebbers van een P1 meter met een revisie AE1R0. Heb er nu 3 ( waarvan 1 van Solarsupply). Mogen voor een zacht prijsje overgenomen worden.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB72
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:59
Pffff.....gaat wel lekker daar. En DPD is blijkbaar een onbetrouwbare partner. Vorig weekend Solarbank 2 E1600 AC besteld incl. 1x BP2700 uitbreidingsbatterij +Gratis P1 meter.

Base unit Solarbank 2 E1600 AC vorige week woensdag ontvangen. Vandaag de uitbreidingsbatterij BP2700 ontvangen. Beide via UPS. P1 meter via DPD is zoek. Vorige week donderdag verstuurd. Contact gehad met DPD. Moest maar contact opnemen met Anker. Dat gedaan. Zij gaan het uitzoeken. Heb gezegd dat ik voor het eind van de week wil weten of deze nog komt en anders moeten ze maar een nieuwe opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FF1987
  • Niet online
BB72 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:48:
Pffff.....gaat wel lekker daar. En DPD is blijkbaar een onbetrouwbare partner. Vorig weekend Solarbank 2 E1600 AC besteld incl. 1x BP2700 uitbreidingsbatterij +Gratis P1 meter.

Base unit Solarbank 2 E1600 AC vorige week woensdag ontvangen. Vandaag de uitbreidingsbatterij BP2700 ontvangen. Beide via UPS. P1 meter via DPD is zoek. Vorige week donderdag verstuurd. Contact gehad met DPD. Moest maar contact opnemen met Anker. Dat gedaan. Zij gaan het uitzoeken. Heb gezegd dat ik voor het eind van de week wil weten of deze nog komt en anders moeten ze maar een nieuwe opsturen.
Kan even duren voordat ze binnenkomen. De vorige verkeerd geleverde P1 meter was uiteindelijk na 10 dagen binnen. De nieuwe P1 meter is al 5 dagen onderweg. En kan nog niet precies zien wanneer deze er is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dls123
  • Laatst online: 16-10 15:51
Ik heb de mijne net binnen (eindelijk de nieuwe P1!).

Het werkt! Wel eerst even resetten vooraleer ik ze kon koppelen.

Het flikkert ook wat groen, wat zou kunnen wijzen op een netwerkissue. Maar de data komt door. Nul op de meter. Ik ben momenteel tevreden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixrobin
dls123 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:38:
Ik heb de mijne net binnen (eindelijk de nieuwe P1!).

Het werkt! Wel eerst even resetten vooraleer ik ze kon koppelen.

Het flikkert ook wat groen, wat zou kunnen wijzen op een netwerkissue. Maar de data komt door. Nul op de meter. Ik ben momenteel tevreden. :)
Kijk, dat is mooi nieuws! Veel plezier met je werkende systeem :) Ben wel nieuwsgierig, is het modelnummer anders en op welke firmware kwam hij binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB72
FF1987 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:54:
[...]

Kan even duren voordat ze binnenkomen. De vorige verkeerd geleverde P1 meter was uiteindelijk na 10 dagen binnen. De nieuwe P1 meter is al 5 dagen onderweg. En kan nog niet precies zien wanneer deze er is.
En dan nog te hopen dat het de nieuwe versie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB72
Het moet niet gekker worden. Vanochtend in 1 keer updates over de levering van mijn P1 meter en hij is zojuist bezorgd door DPD. Ben helaas niet thuis, dus kan nog niet bevestigen dat het de "nieuwe" versie is.

Weet iemand overigens wanneer die NORD POOL dynamische tarieven integratie live gaat of is deze al live ? Op de Anker Solix website staat Q4 2025.

[ Voor 27% gewijzigd door BB72 op 16-10-2025 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brockhaus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-10 19:30
BB72 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:26:
...
Weet iemand overigens wanneer die NORD POOL dynamische tarieven integratie live gaat of is deze al live ? Op de Anker Solix website staat Q4 2025.
Die is al live :-) alleen helaas wel per uur en niet per kwartier zoals dat nu bij Tibber al het geval is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgvNRrlXc_o_T9UTIDGWnQMcYPA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HI0Uusmoa0vF5MzG56lQ0l3c.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB72
Dank je wel. Nice en prima voor mij. Zit bij Zonneplan, die hebben nog uurtarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixrobin
@mudbiker is jouw meter inmiddels al verder dan Krostitz? Mijn laatste update was dinsdagmiddag “Your parcel is on its way” vanuit Korstitz. Vraag me af of hij nu weer kwijt is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BB72
Mijn P1 meter is binnen. Gelukkig de nieuwe variant. Op de meter en de grote sticker op de doos staat gewoon model AE1R0. Er zit op die grote sticker nog een kleinere sticker rechtsonder en daar staat New AE1R0G10. Meter was in no-time geïnstalleerd. Firmware 1.5.0.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FF1987
  • Niet online
BB72 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:17:
Mijn P1 meter is binnen. Gelukkig de nieuwe variant. Op de meter en de grote sticker op de doos staat gewoon model AE1R0. Er zit op die grote sticker nog een kleinere sticker rechtsonder en daar staat New AE1R0G10. Meter was in no-time geïnstalleerd. Firmware 1.5.0.3
Die extra stickers staan helaas ook op de 'oude' meters. Beide meters die ik heb gekregen hebben dezelfde sticker en model AE1R0G10. Ik hoop dat de nieuwe maandag komt. De vorige was er ook na 10 dagen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB72
Ok. Had geen andere meter om aan te refereren ;-), maar bedankt voor deze aanvulling. Firmware versie is dan waarschijnlijk het enige waar je de "nieuwe" meter aan kan herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentkok
Versie moet minimaal 1.4... zijn om goed te kunnen werken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aryan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:48
Ik heb inmiddels ook de nieuwe p1 meter binnen met firmware 1.5.0.3 en eindelijk werkt de volledige setup. Als scenario heb ik nu de slimme modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB72
Brockhaus schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:23:
[...]

Die is al live :-) alleen helaas wel per uur en niet per kwartier zoals dat nu bij Tibber al het geval is.
[Afbeelding]
Helaas nog niet live op de Solarbank 2 E1600 AC. Vanochtend contact gehad met Anker support. Ze zijn dit nu wel geleidelijk aan, aan het uitrollen voor dit model. Ik zou het voor het eind van het jaar moeten hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remcoudb
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-10 12:40
Nou die van mij kwam ook onverwachts vandaag ineens binnen en het lijkt te werken! Op welke modus zetten jullie hem? Ik heb hem nu op de slimme modus, maar wat vul ik in bij de Nordpol prijzen om op dezelfde prijzen te komen als in mijn Zonneplan app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixrobin
Fijn om te horen dat het bij jullie allemaal werkt! Ik heb Anker helaas weer moeten mailen, want DPD geeft wederom aan dat het pakketje zoek is en dat Anker onderzoek moet laten starten. Wat een kneuzen zijn het zeg!

Ik heb Anker gevraagd of ze zo snel mogelijk een nieuwe met DHL willen sturen. Ben benieuwd of ze erin mee gaan of weer eerst een nieuw onderzoek af willen wachten.

[ Voor 4% gewijzigd door ixrobin op 17-10-2025 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB72
Remcoudb schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:16:
Nou die van mij kwam ook onverwachts vandaag ineens binnen en het lijkt te werken! Op welke modus zetten jullie hem? Ik heb hem nu op de slimme modus, maar wat vul ik in bij de Nordpol prijzen om op dezelfde prijzen te komen als in mijn Zonneplan app?
Weet niet welk model je hebt. Maar bij de E2700 Pro zou je dus het Dynamic Rate Plan moeten kunnen configureren, zoals aangegeven hierboven door @Brockhaus .

Heb je de E1600 AC dan moet je daarvoor nog even geduld hebben.

Ik heb zelf een schema aangemaakt die ongeveer het dagelijkse Zonneplan schema volgt in de "Schedule Mode". Laat de accu dan elke dag in de middag laden als het prijzen het gunstigst zijn d.m.v. de "Manual Backup Power" mode.

Dit totdat de AI Nord POOL integratie beschikbaar is voor de E1600 AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixrobin
Remcoudb schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:16:
@Remcoudb je geeft aan dat ie onverwachts kwam. Kreeg je geen updates van DPD? Anker gaf net namelijk een reactie over mijn pakket dat DPD blijkbaar issues heeft met tracking updates voor Nederland, dus ik probeer mezelf hoop te geven dat mijn pakketje misschien ook al verder is dan de tracking info laat weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darnie
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:07
Nieuwe p1 hier ook binnen
Werkt prima 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mudbiker
ixrobin schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 18:16:
@mudbiker is jouw meter inmiddels al verder dan Krostitz? Mijn laatste update was dinsdagmiddag “Your parcel is on its way” vanuit Korstitz. Vraag me af of hij nu weer kwijt is.
Nee same here. Status is nog steeds hetzelfde. 10-10 Korstitz.😒

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoudb
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-10 12:40
ixrobin schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:21:
[...]

@Remcoudb je geeft aan dat ie onverwachts kwam. Kreeg je geen updates van DPD? Anker gaf net namelijk een reactie over mijn pakket dat DPD blijkbaar issues heeft met tracking updates voor Nederland, dus ik probeer mezelf hoop te geven dat mijn pakketje misschien ook al verder is dan de tracking info laat weten
Ik krijg vandaag om 12.00 een mail van Anker dat die onderweg was met een trackingscode en een uur later stonden ze voor de deur. Ik ga voor je duimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixrobin
mudbiker schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 18:07:
[...]

Jammer, ik denk dat we in hetzelfde schuitje zitten dan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FF1987
  • Niet online
[...]

Ook hier hetzelfde. Kreeg vandaag nog een mail van support of ik de nieuwe P1 meter had ontvangen. Blijkbaar zijn er meer die langer wachten op de nieuwe meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
Ik moet blijkbaar geduld hebben, want nog steeds geen enkel bericht dat P1 meter verzonden is. Dag 10 nu al na de mail van anker, maar volgens deze mail zou ik tussen de 10 en 15 dagen er een mogen verwachten. Dus ze hebben nog even, maar wordt er wel wat gefrustreerd door. Maar er zijn ergere dingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentkok
Is er al iemand die het gelukt is van firmware 1.4.1.1 naar de 1.5.1.1 te gaan. Vandaag weer geprobeerd maar....je snapt het al.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Wij hebben de Anker Solix 3 E2700 Pro getest en review over geschreven. Mocht je interesse hebben kun je die hier lezen. Mooie compacte batterij met goede RTE en veel mogelijkheden, zeker voor set-and-forget gebruikers. Voor Home Assistant gebruikers zitten er wat beperkingen in de API (zoals maar per 30 seconde opdracht kunnen geven enz). Maar al met al een mooie batterij voor veel gebruikers naar onze mening.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Darnie schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 17:37:
Nieuwe p1 hier ook binnen
Werkt prima 👍
Welke firmware heeft deze ? Hier een versie met firmware 1.4.0.1 met problemen, echter ook een 1.3.0.4 zonder problemen. Helaas niet te downgraden/upgraden (tientallen keren geprobeerd, met veranderende kleurtjes etc, geen verandering).

Eigenlijk zou ik het mooiste vinden als Anker de homewizard p1 zou ondersteunen, dat ding is absurd stabiel ....

[ Voor 12% gewijzigd door tweazer op 19-10-2025 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB72
Aan de reacties van iedereen die een nieuwe meter heeft ontvangen te zien, hebben deze allemaal 1.5.0.3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astg
  • Nu online
Goed te lezen dat de nieuwe p1 meter voor iedereen werkt.
Die van mij ligt ook al sinds 10/10 in Krostitz.
Ik begrijp niet dat ze blijven versturen via DPD, terwijl ze weten dat het nergens op trekt...
Maar oke, het is wel al goed om te horen dat het gaat werken als hij ooit aankomt 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimate-Dennus
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:21
Heel blij om te lezen dat de nieuwe P1 meters bij iedereen (na lang wachten) binnen komen en ook het juiste resultaat geven in een werkend systeem. Zoals ik al aangaf het wachten is vervelend maar de uiteindelijke beloning dat het systeem nu juist werkt is natuurlijk een geruststelling voor iedereen. Hopelijk krijgt iedereen die er nog op wacht hem binnenkort ook binnen zodat iedereen er lekker mee aan de slag kan. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zel_91
  • Laatst online: 27-10 09:23
Brockhaus schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:23:
[...]

[Afbeelding]
Heyhey, nee hoor! Sinds 30 september is bij Anker SOLIX ook per kwartier de dynamische tarieven van Nordpol beschikbaar!! Anker SOLIX is dus volledig te integreren met Nordpool zijn dynamische tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlvk55
Nog steeds pakket vast sinds 10 oktober... Klantenservice van Anker doet vrij weinig heb ik het gevoel.

is bij iemand anders het pakket wat al vastzit vanaf 10 oktober in Krostitz al wel verschoven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixrobin
tlvk55 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:32:
Nog steeds pakket vast sinds 10 oktober... Klantenservice van Anker doet vrij weinig heb ik het gevoel.

is bij iemand anders het pakket wat al vastzit vanaf 10 oktober in Krostitz al wel verschoven?
Helaas, hier ook nog geen update. De klantenservice vroeg me vrijdag nog even geduld te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FF1987
  • Niet online
tlvk55 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:32:

Hier hetzelfde, sinds 10 oktober geen update meer gehad van DPD. Kreeg vanmorgen nog wel een mail dat Anker support contact heeft opgenomen met DPD voor snellere verwerking en doorgeven van leveringsupdates. Had gehoopt dat de P1 meter vandaag zou komen. Maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astg
  • Nu online
Idem hier, sinds 10/10 geen update meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentkok
Vraag..
Weten we zeker dat de p1 maar met 1 anker omvormer kan communiceren. Want wij kunnen in Noordwijk subsidie krijgen op een batterij. Dan koop ik hem voor 899. Das een goede deal. Graag zie ik jullie reacties hier over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimate-Dennus
vincentkok schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:29:
Vraag..
Weten we zeker dat de p1 maar met 1 anker omvormer kan communiceren. Want wij kunnen in Noordwijk subsidie krijgen op een batterij. Dan koop ik hem voor 899. Das een goede deal. Graag zie ik jullie reacties hier over.
Eén p1 meter kan slecht 1 complete Solarbank 3 Pro aansturen. Tenzij meerdere Solarbank 3 Pro units geconfigureerd worden als een (zelfbouw) parralel systeem kun je ze met een P1 meter aansturen.

Als je dan toch bezig bent en je hebt niet 3 losse stopcontacten of een vrije krachtgroep voor 3 losse Solarbanks overweeg dan de Powerdock. Ik adviseer mijn klanten in deze situatie altijd de PowerDock aangezien de bekabeling dan toch gerealiseerd moet worden. Speel je gelijk safe met laad/ontlaad vermogen omdat ze dan toch op hun eigen centraal kast zitten. De Powerdock werkt met de huidige versie nog niet met de P1 meter. Dit wordt overwogen door Anker en wellicht beschikbaar gemaakt met toekomstige update's voor nu ben je dan aangewezen op de Smart meter.

Maar dit is aan iedereen zelf om de keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

@Jerryvh Gezien de toenemende interesse in de Solarbank 3: De huidige topicstart is destijds vrij ad-hoc tot stand gekomen, wil jij hier nog een upgrade aan geven? Of laat je dit liever aan iemand anders over? Hoor het graag, mag evt. ook per DM.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixrobin
Mijn pakket heeft eindelijk een update! Hij is inmiddels in Veenendaal op het depot. Hopelijk komt hij dan toch deze week :)

Is die van jullie nu ook in NL?

[ Voor 12% gewijzigd door ixrobin op 22-10-2025 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FF1987
  • Niet online
ixrobin schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 07:10:
Mijn pakket heeft eindelijk een update! Hij is inmiddels in Veenendaal op het depot. Hopelijk komt hij dan toch deze week :)

Is die van jullie nu ook in NL?
Wordt hier als het goed is vandaag ook geleverd. Anker heeft alleen een bericht uitgestuurd om de zending te onderscheppen en hebben wederom een nieuwe zending aangemaakt. Ze hebben aangegeven dat ze het via DHL willen gaan proberen. Maar de nieuwe zending is door Anker aangemeld bij DPD. Heb aangegeven dat ze beter even kunnen wachten, anders moet ik nog langer wachten. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixrobin
FF1987 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:10:
[...]

Wordt hier als het goed is vandaag ook geleverd. Anker heeft alleen een bericht uitgestuurd om de zending te onderschappen en hebben wederom een nieuwe zending aangemaakt. Ze hebben aangegeven dat ze het via DHL willen gaan proberen. Maar de nieuwe zending is door Anker aangemeld bij DPD. Heb aangegeven dat ze beter even kunnen wachten, anders moet ik nog langer wachten. :|
Moet niet gekker worden. Ik had vorige week al gevraagd om het een derde keer te sturen, maar dan met DHL en daarop zeiden ze dat ze niet via DHL kunnen zenden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

ixrobin schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:17:
[...]

Moet niet gekker worden. Ik had vorige week al gevraagd om het een derde keer te sturen, maar dan met DHL en daarop zeiden ze dat ze niet via DHL kunnen zenden
Kunnen of willen? DHL mag volgens mij onder ADR-voorschriften accu's versturen. Zie hier zo'n white label DHL busje rondrijden, die mag dat niet, maar er komt ook weleens een officiële DHL bus langs en die mag dat naar mijn weten wel.

Het is waarschijnlijk zo dat hun logistische proces er niet op is ingericht. En dan kan ik mij voorstellen dat het lastig is om verschillende bezorgdiensten te hanteren.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixrobin
Taro schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:26:
[...]

Kunnen of willen? DHL mag volgens mij onder ADR-voorschriften accu's versturen. Zie hier zo'n white label DHL busje rondrijden, die mag dat niet, maar er komt ook weleens een officiële DHL bus langs en die mag dat naar mijn weten wel.

Het is waarschijnlijk zo dat hun logistische proces er niet op is ingericht. En dan kan ik mij voorstellen dat het lastig is om verschillende bezorgdiensten te hanteren.
In dit specifieke geval gaat het alleen om de P1 meter, dus ik ga zelf uit van "willen" ;)
Dit was letterlijk wat ze stuurden over DHL:
"Unfortunately, we can only ship via DPD and are unable to send the package through DHL. We truly appreciate your understanding in this matter."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

ixrobin schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:28:
[...]

In dit specifieke geval gaat het alleen om de P1 meter, dus ik ga zelf uit van "willen" ;)
Dit was letterlijk wat ze stuurden over DHL:
"Unfortunately, we can only ship via DPD and are unable to send the package through DHL. We truly appreciate your understanding in this matter."
Ah, daar hebben ze waarschijnlijk geen gunstige afspraken mee en dus ook geen koppeling met hun logistieke proces.

Krijg hier de accu hopelijk volgende week ook binnen, maar de P1-meters waren slecht beschikbaar en dus moet ik het even met de Shelly doen, ook prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB72
Accu's verzenden ze (in mijn mijn geval tenminste) met UPS. Dan kunnen ze die P1 in ieder geval ook met UPS versturen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FF1987
  • Niet online
BB72 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:34:
Accu's verzenden ze (in mijn mijn geval tenminste) met UPS. Dan kunnen ze die P1 in ieder geval ook met UPS versturen lijkt mij.
Denk dat het verschilt waar je de bestelling plaatst. Bij mij kwam die met een vrachtwagen via een of andere lokale vervoerder en via de officiële Anker website de bestelling geplaatst.

Ben wel benieuwd hoe jullie support hebben gekregen. Zie hierboven een support quote in het Engels. Ik heb Nederlandse Anker support (support@anker.com) gekregen.

[ Voor 5% gewijzigd door FF1987 op 22-10-2025 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB72
Ik in het Engels via een Duitse Anker Support medewerker (via support@anker.com).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixrobin
Ik heb dus ook Engelse support. En ook zojuist zie ik in de DPD app een nieuwe zending die is aangemaakt. Wat een shitshow haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FF1987
  • Niet online
Inmiddels ontvangen en aangesloten. Dacht eerst dat de nieuwe P1 meter stuk was omdat deze geen verbinding maakte met bluetooth. Na een reset kreeg ik verbinding met de nieuwe meter. De firmware die erop staat is v1.5.0.3 en het lijkt erop dat de slimmer meter wordt uitgelezen. Nu een paar dagen actief houden en kijken of waarden correct zijn met wat er heen en weer gaat qua data. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
Hoe lang hebben de meeste mensen moeten wachten na het bevestigingsmailtje van anker dat er een nieuwe P1 meter wordt gestuurd. Ik heb zelfs nog niet eens een track and trace code.
Reactie van anker was dat ik geduld moet hebben en het 10 tot 15 dagen kan duren.
Datum email: 8 oktober.

Het is zo bijzonder...krijg net een mail met trackingcode dpd

[ Voor 10% gewijzigd door rem_hopster op 22-10-2025 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixrobin
rem_hopster schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:12:
Hoe lang hebben de meeste mensen moeten wachten na het bevestigingsmailtje van anker dat er een nieuwe P1 meter wordt gestuurd. Ik heb zelfs nog niet eens een track and trace code.
Reactie van anker was dat ik geduld moet hebben en het 10 tot 15 dagen kan duren.
Datum email: 8 oktober.

Het is zo bijzonder...krijg net een mail met trackingcode dpd
Ik heb er pas 1x eentje gekregen. Ik zag bij mij de zendingen binnenkomen in de DPD app. Wellicht handig om daar een account aan te maken en te koppelen aan je adres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlvk55
Toch 2 nieuwe P1 meters ontvangen vandaag.

1tje werkt, de andere heeft exact dezelfde fout als de oudere P1 meters. Beiden zitten wel op de nieuwe firmware.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ixrobin
Bij mij is hij ook eindelijk binnen. Ook de nieuwe met firmware 1.5.0.3. Werkt goed met mijn meter. Heb ook een P1 meter van HomeWizard eraan hangen en de data lijkt te kloppen, al is het moeilijk 100% te verifieren want HomeWizard data update elke seconde en dat doet de Anker app niet ivm de cloud connectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Astg
  • Nu online
Mijn p1 meter is vandaag aangekomen en werkt goed. Wel ook eerst een reset moeten doen. (knop 10s ingedrukt houden)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mudbiker
[...]

Tadaaaa, vandaag ook de nieuwe P1 ontvangen. Firmware 1.5.0.3. Eindelijk. Helemaal happy, eigen verbruik modus doet het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimate-Dennus
Het P1 feest kan bijna voor iedereen beginnen! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentkok
Heeft iemand al de heilige graal gevonden om van 1.4... naar firmware 1.5.... te komen. Gisteren p 1 meter met extra stroom geprobeerd en uit mijn systeem gehaald en opnieuw geïnstalleerd. Was ook niet de oplossing. Eerst 5 sec de knop in drukken en dan 5x snel lukt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Nu online
Hier nog geen updates voor elkaar gekregen, de ene p1 meter vast op firmware 1.4.0.1 (werkt niet), de andere op 1.3.0.4 (werkt wel). Updaten naar een nieuwe firmware lukt in het geheel niet. Tickets lopen bij Anker. Meerdere keren overigens gevraagd of ze naast de shelly em3 ook de homewizard p1 kunnen ondersteunen, die werkt tenminste wel, rock solid!.
Hier heb ik overigens een anker smartmeter met ferriet kralen teveel (en werkende p1 meters met firmware >= 1.5.0.3 te weinig)..
Ik zie dat beide anker p1 meters zich bekend maken met mdns op het netwerk, oftewel qua ip stack lijkt alles te werken. Qua firmware (updaten) en p1 uitlezen/integreren negatieve resultaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixrobin
vincentkok schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:18:
Heeft iemand al de heilige graal gevonden om van 1.4... naar firmware 1.5.... te komen. Gisteren p 1 meter met extra stroom geprobeerd en uit mijn systeem gehaald en opnieuw geïnstalleerd. Was ook niet de oplossing. Eerst 5 sec de knop in drukken en dan 5x snel lukt ook niet.
Ik zou denk ik contact opnemen met Anker en vragen om de nieuwe P1 meter. Ik merk dat deze meter zich heel anders gedraagt qua lampjes die knipperen etc. Misschien dat die ook beter in staat is om de firmware te upgraden.

[ Voor 13% gewijzigd door ixrobin op 23-10-2025 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixrobin
Is het toevallig iemand al gelukt om de E2700 zo in te richten dat hij overdag alleen oplaadt met alle overtollige geproduceerde stroom en pas gaat ontladen in de avond? Ik dacht dat dit met Custom Mode wel zou lukken door hem overdag een limiet van 0 watt te geven en in de avond op 800 watt.
Helaas heeft dit niet het gewenste resultaat. Ik merk dat hij al het stroomoverschot nu het net op knalt in plaats van de batterij oplaadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:48
Ik woon in Duitsland en heb de Solix 2 en ik heb hier een smart-meter bij gekregen. Wat is eigenlijk het verschil tussen een smartmeter en een P1 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Analamoebe schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:01:
Ik woon in Duitsland en heb de Solix 2 en ik heb hier een smart-meter bij gekregen. Wat is eigenlijk het verschil tussen een smartmeter en een P1 meter?
De Smart Meter is een meter met CT-klemmen en die moet je in de meterkast inbouwen, doorgaans door een elektricien. Een P0- of P1-meter kan je in de P1-poort van de slimme meter prikken en is veel makkelijker te installeren. Een CT-meter is daarnaast iets minder nauwkeurig.

Heb je bijv. een slimme meter die maximaal iedere 10 seconden een update geeft, dan kan een CT-meter een uitkomst zijn. En met bijv. een Shelly CT-meter kan je heel veel producten aansturen ipv een P1-meter per producent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Hier is ie overigens zojuist gearriveerd :) De extra accu volgt over 5-7 werkdagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fogNIdJe7EZN3WcLHieYOJEqQyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X25ZP2WdYvouLR975HKzvLBO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:48
Taro schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:09:
[...]

De Smart Meter is een meter met CT-klemmen en die moet je in de meterkast inbouwen, doorgaans door een elektricien. Een P0- of P1-meter kan je in de P1-poort van de slimme meter prikken en is veel makkelijker te installeren. Een CT-meter is daarnaast iets minder nauwkeurig.

Heb je bijv. een slimme meter die maximaal iedere 10 seconden een update geeft, dan kan een CT-meter een uitkomst zijn. En met bijv. een Shelly CT-meter kan je heel veel producten aansturen ipv een P1-meter per producent.
Helder! Hier in Duitsland wordt de Solix standaard met een smartmeter geleverd. Ik ga er van uit omdat we in Duitsland nog geen slimme meters hebben :P
Inbouwen van m'n smartmeter heb ik overigens door een electricien laten doen, kostte me €20 en een bak koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Nu online
ixrobin schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:36:
Is het toevallig iemand al gelukt om de E2700 zo in te richten dat hij overdag alleen oplaadt met alle overtollige geproduceerde stroom en pas gaat ontladen in de avond? Ik dacht dat dit met Custom Mode wel zou lukken door hem overdag een limiet van 0 watt te geven en in de avond op 800 watt.
Helaas heeft dit niet het gewenste resultaat. Ik merk dat hij al het stroomoverschot nu het net op knalt in plaats van de batterij oplaadt.
Met 0 overdag en een waarde in de avond zal de solarbank overdag opladen totdat deze vol is, daarna het overtollig vermogen naar de grid sturen en het accu vermogen 's-avonds vrijgeven. De enige manier om dit anders te doen is je zwembad/vijver/sauna/relais (net zoals de solarbank) aan te sturen via homeassistant en te koppelen met de waarden van je solarbank.
Overigens kun je de output verhogen naar 1200W (vpn frankrijk kiezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixrobin
tweazer schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:36:
[...]

Met 0 overdag en een waarde in de avond zal de solarbank overdag opladen totdat deze vol is, daarna het overtollig vermogen naar de grid sturen en het accu vermogen 's-avonds vrijgeven. De enige manier om dit anders te doen is je zwembad/vijver/sauna/relais (net zoals de solarbank) aan te sturen via homeassistant en te koppelen met de waarden van je solarbank.
Overigens kun je de output verhogen naar 1200W (vpn frankrijk kiezen).
Gek, bij mij zag ik dus dat de batterij niks van de overtollige stroom pakte om mee op te laden. Ik zal Anker eens vragen hoe dat zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Nu online
ixrobin schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:14:
[...]
Ik zal Anker eens vragen hoe dat zit
Probeer eens van grid te laden (manual backup power), je zou dan tot 1200W van het grid moeten kunnen laden.
Je kunt in de app zien hoeveel solar input je hebt, waar dat vermogen blijft, kopje solar linksboven versus lnksonder waarde en waarden grid en grid <-> solarbank. Je solar input verdwijnt niet zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Nu online
Side note, net een update voor de power dock uitgekomen,v,0,0,38 enkel bug fixes, nog geen ondersteuning voor de solarbank 2 E1600 AC.

Andere firmware versies vziw:
anker plug: 0.0.2.7
solarbank 2 E1600 AC v1.0.5.2
BP 1600/2700 V0.3.3.2
solarbank 2 e1600 pro v1.0.6.4
p1 meter v1.5.0.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixrobin
tweazer schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:26:
[...]

Probeer eens van grid te laden (manual backup power), je zou dan tot 1200W van het grid moeten kunnen laden.
Je kunt in de app zien hoeveel solar input je hebt, waar dat vermogen blijft, kopje solar linksboven versus lnksonder waarde en waarden grid en grid <-> solarbank. Je solar input verdwijnt niet zomaar.
Manueel laden gaat prima. Dan pakt hij 1200 watt. Maar b.v. in dit screenshot van vanmiddag zie je dat er solar werd opgewekt, maar alle overtollige solar naar het grid ging en niet naar de solarbank:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QujEhaGHIQCtf_6zHVVwgNy-WFw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IZiAZn8WnW5yyassWNUbQRay.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rem_hopster
Vandaag een verrassing. De nieuwe P1 meter binnen.
Dus net geïnstalleerd en yes het werkt.
Weekend maar eens kijken naar alle instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Modbreak:Er is een opvolger voor dit topic aangemaakt incl. uitgebreidere topicstart: Het grote Anker Solix plug-and-play thuisaccu systemen topic.

@Jerryvh We hebben helaas niet van je vernomen of je daar ook aan bij wil dragen, als dat alsnog het geval is voegen we je graag toe als topicstarter, laat het ons dan even weten.

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.