• dls123
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 14:58
ixrobin schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:11:
Ik heb nu ook de E2700 met de P1 meter binnen, maar ik krijg de P1 meter niet geüpdatet. De versie is 1.3.0.4 en deze versie is niet in staat mijn meter uit te lezen (Iskra AM550). De led knippert wild in het blauw. Als ik 5 keer op de iot knop druk zie ik dat hij wil updaten, knippert 1x groen, dan een paar seconden niks, dan heel vaak en snel achter elkaar groen, gevolgd door het snelle blauwe geknipper dat het signaal niet gelezen wordt. De firmware blijft op 1.3.0.4 steken. Ook al met/zonder actieve P1 splitter geprobeerd en ook inclusief de voeding op de P1 splitter/direct op de P1 meter aangesloten. Ik ga de support van Anker maar even benaderen.
Exact hetzelfde probleem hier. Ook als ik het unplug en even via de USB-C de voeding geef. Dan nog steeds zichtbaar in de app, maar zelfde gedrag. Kapotte P1-poort?

• FF1987
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
ixrobin schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:36:
[...]

Jullie krijgen allemaal een stuk sneller antwoord dan ik, sta er van te kijken.
Maar er komt dus een nieuwe P1 meter die wel compatible is met de landys meter? Weet je toevallig of die compatible is met alle slimme meters? Ben vooral benieuwd wat de reden is achter een nieuwe iteratie P1 meter, terwijl de huidige pas net uit is.
Inmiddels al een reactie mogen ontvangen? Toevallig heb ik op het moment hetzelfde probleem. In begin kreeg ik de P1 meter niet online. Maar na een update van de Solarbank wel. Data komt op het moment niet door en krijg de firmware niet geupdate. Met de Homewizard P1 meter kwam de data wel door. Ben daarom benieuwd of er een oplossing komt. Zonde dat de Solarbank hierdoor niet echt te gebruiken is.

• ixrobin
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:17
dls123 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:42:
[...]

Exact hetzelfde probleem hier. Ook als ik het unplug en even via de USB-C de voeding geef. Dan nog steeds zichtbaar in de app, maar zelfde gedrag. Kapotte P1-poort?
De poort is niet kapot, want ik heb nog een P1 meter van HW aan de splitter hangen die het goed doet.

• ixrobin
FF1987 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:45:
[...]

Inmiddels al een reactie mogen ontvangen? Toevallig heb ik op het moment hetzelfde probleem. In begin kreeg ik de P1 meter niet online. Maar na een update van de Solarbank wel. Data komt op het moment niet door en krijg de firmware niet geupdate. Met de Homewizard P1 meter kwam de data wel door. Ben daarom benieuwd of er een oplossing komt. Zonde dat de Solarbank hierdoor niet echt te gebruiken is.
Helaas nog niet. Gisterochtend gaven ze 1-2 werkdagen als reactietijd aan. Ik ga ze morgenochtend mailen.

Het is inderdaad zonde. Maar als ik hoor dat ze mogelijk met een nieuwe iterative P1 meter komen heb ik er wel vertrouwen in. En anders ga ik kijken naar een kWh meter van ze, want ik ben verder wel erg te spreken over hun batterij!

• perfektidoeda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:35
Darnie schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:32:
Iemand nog interesse in twee smartplugs?
Ik heb deze erbij gekregen, maar ik ga ze niet gebruiken.
Mocht je ze nog niet kwijt zijn dan wil ik ze wel (overnemen). _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perfektidoeda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:35
Bammos schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:24:
Ikzelf heb ook de Solarbank 3 Pro met uitbreidingsbatterij en deze kan inderdaad 1200Watt laden en 800Watt ontladen. Als je hem instelt met VPN naar Duitsland, dan kan hij ook in Nederland ontladen met 1200Watt .
Verder zag ik dat Anker een nieuw product (https://www.ankersolix.co...arbank3-a17c5-multisystem) heeft gemaakt zodat je meer Solarbanken aan elkaar kunt koppelen waardoor de output niet max 1200Watt is maar bijv. 2400Watt met een max van 4800Watt (kunnen er max 4 aangesloten worden).
Kun je meer details geven over het instellen met VPN naar Duitsland zodat hij kan ontladen met 1200 watt ipv 800 watt, dat scheelt een slok op een borrel.

• Brockhaus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:42
Bammos schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:24:
Ikzelf heb ook de Solarbank 3 Pro met uitbreidingsbatterij en deze kan inderdaad 1200Watt laden en 800Watt ontladen. Als je hem instelt met VPN naar Duitsland, dan kan hij ook in Nederland ontladen met 1200Watt ...
Dat VPN is wel interessant! Al een idee hoe?

Al ben ik nu een beetje huiverig voor om alles opnieuw in te stellen omdat ik door een of andere vage manier wel de huidige P1 meter werkend gekregen heb met een Landis Gyr E360 3 fasen meter 😃.

[Update 13.57] Blijkbaar kon ik dat zelf al unlocken! Firmware versie v1.0.2.6.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYiySyPnDzVqLODfecRgTu7c0JM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AFvgI5ewl68G4aaqhUYZPv3u.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Brockhaus op 18-09-2025 13:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultimate-Dennus
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:44
denan schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:05:
[...]

Hier ook een ISKRA (AM550 3-fase) dus net het formulier ingevuld en ik wacht maar even met de aanschaf.
Goedemiddag allemaal,

Ik verkoop en installeer zelf via mijn bedrijf ook de Anker producten.
Via deze weg kan ik bevestigen dat er ook meters zijn die werken en die niet vermeld staan op de door jullie gedeelde P1 meter pagina.

Bijvoorbeeld de ISKRA AM550 3 fase P1 meter werkt met de Anker P1. Dit kan ik bij deze bevestigen.
Mocht hij niet werken probeer hem dan te gebruiken met een splitter of controleer echt goed je netwerk instellingen.

• Ultimate-Dennus
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:44
Voor de mensen met de Landis en Gyr E360 kun je is proberen om doormiddel van een actieve P1 splitter van homewizard hem te stoppen in poort 2. Bijvoorbeeld bij de Zendure batterijen met de P1 en in combinatie met deze meter is het zo dat de P1 dan ineens actief wordt. Het probleem zit hem namelijk met sommige modellen slimme meters en P1 meters dat het signaal eerst gesplit moet worden alvorens hij werkt. Uiteraard werken de fabrikanten aan oplossingen om voor iedereen dit zo goed mogelijk te krijgen. Vandaar ook de verhalen over nieuwe versie's. Daar zit hardware matig een kleine aanpassing in om ook zo met niet werkende slimme meters overweg te kunnen. En ik weet dan is geduld hebben altijd even shit...

Helaas hebben wij geen Landis meters in onze regio dus kan ik dit helaas niet zelf testen, maar vanuit china heb ik wel begrepen dat bovengenoemde oplossing voor veel mensen met de huidige P1 de oplossing was. (Ze hebben de meters namelijk laten importeren, dit doen ze nog steeds om zo veel mogelijk rotte appels eruit tehalen en alles compatible te maken)

Mijn enige advies is mocht je het niet werkend krijgen met je huidige P1, wacht geduldig af... heb je geen geduld laat alsjeblieft een smart meter installeren. Als het Anker systeem draait is het echt een heel fijn systeem met hele goede AI features en een super overzichtelijke app!

Daarnaast voor mensen die nu klein beginnen en willen opschalen, binnenkort komt de PowerDock ook in Nederland en kun je legaal op een juiste manier volledig vermogen gebruiken. Anker heeft er helaas tot op heden voor gekozen om locatie gebaseerd de systemen vast te zetten tot 800 Watt output vermogen. Maar aan de andere kant is daar ook een goede veiligheids reden voor. Tweakers weten over het algemeen wel wat ze doen door zichzelf slim in te lezen, de gemiddelde consument daarin tegen zoekt soms de grenzen op. :)

• Brockhaus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:42
Ultimate-Dennus schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:38:
[...]

Goedemiddag allemaal,

Via deze weg kan ik bevestigen dat er ook meters zijn die werken en die niet vermeld staan op de door jullie gedeelde P1 meter pagina.

Bijvoorbeeld de ISKRA AM550 3 fase P1 meter werkt met de Anker P1. Dit kan ik bij deze bevestigen.
Mocht hij niet werken probeer hem dan te gebruiken met een splitter of controleer echt goed je netwerk instellingen.
Bij mij zit die met een homewizard splitter in de laatste poort, op nr. 2 zit tibber, ik had hem actief van stroom voorzien bij het instellen en installeren van de firmware update, maar daarna is die "van de stroom af", enkel power via de P1 poort. Ik heb wel een Fritzbox 7590 ax als router staan, misschien ligt het daaraan?

Nu heb ik er een Solix 3 pro staan, maar binnenkort wordt dat er 3+1 extra batterij met powerdock! *O*

• ixrobin
[...]

Goedemiddag allemaal,

Super bedankt voor het delen! Helaas heb ik de 1 fase P1 Meter van ISKRA AM550, de ED.01. Ik zal vanavond proberen om hem in poort 2 van de HW splitter te stoppen en kijken of dat helpt.

• ixrobin
Ik heb inmiddels een reactie van de klantenservice en voor nu bevestigen ze dat van ISKRA alleen de AM550 TD2.04 compatible is. Dat is de 3 fase meter waar Ultimate-Dennus het over heeft.
Andere ISKRA modellen zijn nog niet getest, dus specifiek voor mijn 1 fase model (AM550 ED.01) kunnen ze niet bevestigen noch ontkennen dat hij compatible is.

En ze bevestigen inderdaad de komst van een nieuwe P1 meter die meer meters moet ondersteunen en in oktober beschikbaar komt.

Ik denk dat ik nog even wacht met het laten plaatsen van hun kWh meter en vraag of ze me de nieuwe P1 meter over een maand kunnen sturen als alternatief. En als dat dan nog steeds niet werkt, ga ik vragen of ze me kosteloos de kWh meter kunnen sturen als oplossing.

[ Voor 12% gewijzigd door ixrobin op 18-09-2025 14:18 ]

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:33
[...]

Goedemiddag allemaal,

Thnx! En nu je er toch bent -> Wat is jouw ervaring met de anker producten t.o.v. de rest van de markt? Ik neem aan dat jullie ook de alternatieven (marstek/etc) installeren?

• dls123
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 14:58
ixrobin schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:07:
[...]

Super bedankt voor het delen! Helaas heb ik de 1 fase P1 Meter van ISKRA AM550, de ED.01. Ik zal vanavond proberen om hem in poort 2 van de HW splitter te stoppen en kijken of dat helpt.
Houd ons op de hoogte!

• ixrobin
Helaas, hem in poort 2 prikken maakt niks uit bij mij. Op poort 1 zit de P1 meter van HW en die doet het wel prima.

• vincentkok
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:07
Hi
Ik probeer al een tijdje mijn firmware update op de p1 meter te krijgen..
Ik druk 5 x snel maar niks. ik zit nu op 1.4.0.1
Volgens Anker is 1.5.0.3 uit en ik krijg ook een melding om te upgrade.
iemand ideeën om dit voor elkaar te krijgen.
Ben wel blij met het systeem.
Draait bij mij op 0 op de meter, en ik heb er nu 2 accu pakketten op zitten.
Pagina: 1 2 Laatste