Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.
Laat maar. Was in de war met de modellen 🙈zevenhuis010 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:29:
Ik heb de prolife max genomen. Die zijn niet op voorraad. De design is denk ik wel gelijk leverbaar. De boot is er bijna ;-)
[ Voor 20% gewijzigd door Erik1805 op 09-01-2026 19:47 ]
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.
[ Voor 3% gewijzigd door zevenhuis010 op 09-01-2026 19:44 ]
Same. 10% netto loon verschil....Erik1805 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:33:
[...]
Ik heb mijn Volvo ingeleverd vanwege de bijtelling in de lease. Ik krijg nu een mobiliteits budget en koop de b10 privé. Win win
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Dat is niet perse waar, benzine wellicht. Maar elektrisch niet.Torched schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:28:
[...]
Over het algemeen is de bijtelling en netto kosten vele malen lager dan wat een eigen auto kost. Er zijn zeer weinig auto's die je voor de 24c de km kan rijden.
Je wordt niet verplicht tot privé rijden en bijtelling betalen toch?
Als je minder dan 15K rijd per jaar en bijna alleen voor werk zoals heel veel mensen is dat dus niet zo.
Je moet prive best wel veel gebruik willen maken van een auto als het moet lonen.
Als je gebruik kan maken van een mobiliteitsbudget kom je zomaar €300-500 netto per maand goedkooper uit!
Na 3 jaar is het vaak al puur winst, terwijl je een zakelijke leaseauto vaak 5 jaar moet rijden.
Zelfs met een private lease B10 zou je al snel €200/300 per maand extra netto overhouden.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Ja tov je mobiliteits budget. Maar die vergoeding is dan meer als de 24 cent de km. Als ik deze zo doorreken kom ik op zo'n 25 tot 28 cent de km en dan ben ik voorzichtig met onderhoud. En duur met electra (30 cent de kwh)Bschnitz schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:03:
[...]
Dat is niet perse waar, benzine wellicht. Maar elektrisch niet.
Als je minder dan 15K rijd per jaar en bijna alleen voor werk zoals heel veel mensen is dat dus niet zo.
Je moet prive best wel veel gebruik willen maken van een auto als het moet lonen.
Als je gebruik kan maken van een mobiliteitsbudget kom je zomaar €300-500 netto per maand goedkooper uit!
Na 3 jaar is het vaak al puur winst, terwijl je een zakelijke leaseauto vaak 5 jaar moet rijden.
Zelfs met een private lease B10 zou je al snel €200/300 per maand extra netto overhouden.
Wat voor onderhoud? Er is bijna geen onderhoud voor elektrische autos, sowieso niet de eerste 5 jaar.Torched schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 08:50:
[...]
Ja tov je mobiliteits budget. Maar die vergoeding is dan meer als de 24 cent de km. Als ik deze zo doorreken kom ik op zo'n 25 tot 28 cent de km en dan ben ik voorzichtig met onderhoud. En duur met electra (30 cent de kwh)
Stroom is hooguit 21c en geen 30c, je laad grotendeels immers thuis.
Duurste is de verzekering.... Maar als je een paar jaar opgebouwd heb valt dat ook mee...
Die vergoeding mag binnen je mobiliteitsbudget netto uitgerekend worden, dus stel je krijgt €800 bruto dan zou dat zomaar €500 netto kunnen worden.
Bijvoorbeeld, wij rijden maar 5K km per jaar prive, en 10-15K km voor de zaak.
Dat was echt niet meer goed te praten.
Hangt ervan af welke je pakt. Wij hebben de 2 ster genomen, daar zit 3 jaar nieuwwaarde op en anwb en vervangend vervoer.Erik1805 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:47:
Ik heb diverse verzekeringen bekeken maar die van stellantis is wel prijzig.
Maar dat hoef je natuurlijk niet allemaal te doen
Ohra was dacht ik best goed te doen....
Centraal Beheer ook erg goed qua voorwaarden. En kost met de schadevrije jaren 65 euro per maand. Ook 3 jaar nieuwwaarde en vervangend vervoer.Bschnitz schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:05:
[...]
Hangt ervan af welke je pakt. Wij hebben de 2 ster genomen, daar zit 3 jaar nieuwwaarde op en anwb en vervangend vervoer.
Maar dat hoef je natuurlijk niet allemaal te doen
Ohra was dacht ik best goed te doen....
Dan heb jij heel veel schadevrije jaren, dat is het verschilErik1805 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:18:
[...]
Centraal Beheer ook erg goed qua voorwaarden. En kost met de schadevrije jaren 65 euro per maand. Ook 3 jaar nieuwwaarde en vervangend vervoer.
Wij betalen het dubbele ivm geen schadevrij jaren, kreeg ik niet mee helaas. Stellantis was wel zo lief om ons 2 jaar te geven.
€65 was voor ons WA 😅
Ja heb 14 schadevrije jaren 😅 maar bij stellantis betaal ik dan 80 euro. Wel een verschilBschnitz schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:28:
[...]
Dan heb jij heel veel schadevrije jaren, dat is het verschil
Wij betalen het dubbele ivm geen schadevrij jaren, kreeg ik niet mee helaas. Stellantis was wel zo lief om ons 2 jaar te geven.
€65 was voor ons WA 😅
[ Voor 7% gewijzigd door Erik1805 op 10-01-2026 11:33 ]
Dan is het echt inderdaad een heel ander verhaal, blijkbaar had mijn bedrijf een verzekering die staat op de naam van het bedrijf zelf en dan kan je de jaren niet meenemen. 🙃 14 jaar weg die ik blijkbaar nooit had opgebouwd 😑.
Ik vind het best lastig kiezen. Twijfel tussen de witte of de galaxy zilver.
Ik krijg over 2 weken de zwarteRayMan80 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:09:
Welke kleuren hebben jullie in bezit met de B10?
Blauwe hier, vond die silver en die witte idd ook wel leuk maar levertijden waren me te lang.RayMan80 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:09:
Ja die wilde ik eigenlijk ook maar zwart is heftig met vuil en krassen...
Ik denk dat ik helemaal gek word elke dag haha.
Oh meen je niet, ik dacht dat juist de blauwe langer duurde.Bschnitz schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:25:
[...]
Blauwe hier, vond die silver en die witte idd ook wel leuk maar levertijden waren me te lang.
Wat waren de levertijden van de witte en silver?
Ik vind zwart er chique uit zien. En het is voor mij een gebruiksvoorwerp dus krassen zullen onvermijdelijk zijn 😅RayMan80 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:40:
[...]
Ja die wilde ik eigenlijk ook maar zwart is heftig met vuil en krassen...
Ik denk dat ik helemaal gek word elke dag haha.
Maanden voor mij, maar ja in rij er al best lang mee nu, maar er waren nog maar 5 blauwe toen, dus ja dat klopt. Wit en silver stond op de planning voor februari en zo lang kon ik niet wachten.RayMan80 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:41:
[...]
Oh meen je niet, ik dacht dat juist de blauwe langer duurde.
Wat waren de levertijden van de witte en silver?
Zit nu bijna tegen 3000km aan....
Klopt helemaal dat vind ik ook maar ik ben niet een echte poetser maar meer eentje door de wasstraat.Erik1805 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:48:
[...]
Ik vind zwart er chique uit zien. En het is voor mij een gebruiksvoorwerp dus krassen zullen onvermijdelijk zijn 😅
Ja ik moet hem voor mei hebben om in te ruilen.Bschnitz schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:48:
[...]
Maanden voor mij, maar ja in rij er al best lang mee nu, maar er waren nog maar 5 blauwe toen, dus ja dat klopt. Wit en silver stond op de planning voor februari en zo lang kon ik niet wachten.
Zit nu bijna tegen 3000km aan....
Maar gaaf al maanden ervaring dus met een B10, nog tegen dingen aangelopen of totaal geen problemen?
Ik zie steeds berichten voorbij komen van wegslepen door die V2L error.
[ Voor 6% gewijzigd door RayMan80 op 12-01-2026 18:58 ]
Geen issues gehad, alleen effe wennen hoe of wat.RayMan80 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:57:
[...]
Klopt helemaal dat vind ik ook maar ik ben niet een echte poetser maar meer eentje door de wasstraat.![]()
[...]
Ja ik moet hem voor mei hebben om in te ruilen.
Maar gaaf al maanden ervaring dus met een B10, nog tegen dingen aangelopen of totaal geen problemen?
Zal morgen effe foto maken en uitleggen hoe je de airco juist moet gebruiken.
Komen allemaal videos langs die zeggen dat de auto niet warm wordt etc. allemaal onzin. Snappen gewoon niet hoe deze auto werkt....
Ik zit met 22c met -5 in de auto zonder issues.
V2L zie je links en rechts wel voorbij komen. Hoop dat ze met een update dit fixen. Want anders is het een soort Russische rouletteRayMan80 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:57:
[...]
Klopt helemaal dat vind ik ook maar ik ben niet een echte poetser maar meer eentje door de wasstraat.![]()
[...]
Ja ik moet hem voor mei hebben om in te ruilen.
Ja daarom twijfelde ik ook maar ik ga vanuit dat in mei alle kleine bugs eruit moeten zijn, ook al heeft schijnbaar er maar een aantal last van.Erik1805 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:16:
[...]
V2L zie je links en rechts wel voorbij komen. Hoop dat ze met een update dit fixen. Want anders is het een soort Russische roulette
Maar die update moet er komen want er zijn mensen die al sinds eind december op die nieuwe OTA versie zitten te wachten.
Ik hoop toch eerder dan mei 😬. V2L uitschakelen lijkt mij een goede optieRayMan80 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:40:
[...]
Ja daarom twijfelde ik ook maar ik ga vanuit dat in mei alle kleine bugs eruit moeten zijn, ook al heeft schijnbaar er maar een aantal last van.
Maar die update moet er komen want er zijn mensen die al sinds eind december op die nieuwe OTA versie zitten te wachten.
Yea, had hem ook al verwacht zowel als Malaysia als in Australië is die zelfs aangekondigd. Dus kan echt niet meer lang zijn ....RayMan80 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:40:
[...]
Ja daarom twijfelde ik ook maar ik ga vanuit dat in mei alle kleine bugs eruit moeten zijn, ook al heeft schijnbaar er maar een aantal last van.
Hahaha ja dat snap ik want als je al in bezit bent van een B10 zoals Bschnitz kan ik mij voorstellen dat hetErik1805 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:45:
[...]
Ik hoop toch eerder dan mei 😬. V2L uitschakelen lijkt mij een goede optie
prettiger rijd als je weet dat die bug eruit is.
Ik heb een paarse zoemende bijRayMan80 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:09:
Dit lukt niet altijd. Rij zelf tussen de 48 en 60.000 km per jaar probeer dan maar eens private lease te doen..Bschnitz schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:29:
[...]
Np, zo heb ik 6 jaar lang €125 meer per maand betaald dan gedacht 💸.
Nooit meer zakelijke lease voor mij, dat icm geen kilometervergoeding 💸.
Uiteindelijk betaal je voor de auto om naar werk te gaan terwijl andere geld krijgen.
Kan je nog beter private lease doen, dan krijg je en kilometervergoeding en geen bijtelling en geen extra aftrek korting 💰
PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West
Ja maar wat is zakelijk en wat is prive. Gaat om te verhouding natuurlijk.rjhilbrink schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:46:
[...]
Dit lukt niet altijd. Rij zelf tussen de 48 en 60.000 km per jaar probeer dan maar eens private lease te doen..
Gebruik nooit de snel opwarmen menus in de auto of in de app! Die zetten al je airco instellingen weer op fabrieksinstellingen nadat ze klaar zijn = arschkalt en je ramen beslaan weer.
Airco aan of uit, sneller of rustiger, warmer of kouder = OK.
Veilige functies:
Spiegel verwarmen, stuur verwarmen en achterruitverwarming en natuurlijk stoel verwarmen en koeling.
Juiste instellingen voor airco: 18-20c zomer en 22-24 winter icm stand 3.
Wil je bijvoorbeeld wel heel snel ontdooien, zet hem zelf effe op stand 6 ofzo in de auto of via de app.
Soms start de auto zonder airco aan, dan hoef je alleen op de airco icoon te drukken zodat die weer groen is en alles blijft goed.
Let dus op dat de eerste 4 groen zijn, anders staat er bijvoorbeeld alleen gezicht aan, dan is het koud.
:strip_exif()/f/image/34l1tZyyYN079O2cFFTROQnD.jpg?f=fotoalbum_large)
ECO = waardeloos. 1 week getest maar kan net zo goed weg, dan doet de airco niet meer wat die moet doen en is dus zinloos.
[ Voor 4% gewijzigd door Bschnitz op 13-01-2026 17:27 ]
Top dankjewel Bschnitz, ik sla deze op en over 5 maanden zal ik het gaan gebruiken.Bschnitz schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:34:
Airco B10 tips!
Gebruik nooit de snel opwarmen menus in de auto of in de app! Die zetten al je airco instellingen weer op fabrieksinstellingen nadat ze klaar zijn = arschkalt en je ramen beslaan weer.
Airco aan of uit, sneller of rustiger, warmer of kouder = OK.
Veilige functies:
Spiegel verwarmen, stuur verwarmen en achterruitverwarming en natuurlijk stoel verwarmen en koeling.
Juiste instellingen voor airco: 18-20c zomer en 22-24 winter icm stand 3.
Wil je bijvoorbeeld wel heel snel ontdooien, zet hem zelf effe op stand 6 ofzo in de auto of via de app.
Soms start de auto zonder airco aan, dan hoef je alleen op de airco icoon te drukken zodat die weer groen is en alles blijft goed.
[Afbeelding]
ECO = waardeloos. 1 week getest maar kan net zo goed weg, dan doet de airco niet meer wat die moet doen en is dus zinloos.
Dit is mij tijdje geleden verteld door dealer in Rotterdam . Dit omdat de trekhaak die ze nu bieden tot 60kg gaat en dat te weinig is voor 2 elec. fietsen.
Dat maakt voor een lease maatschappij niet uit. het gaat over het totaal gereden aantal kilometers. Meestal is de max 30.000 en dan in mijn geval nog max 30.000 extra km (per km afrekenen graag). Waarbij het de vraag is of je er dan ook nog 5 jaar in mag rijden. Waarschijnlijk wordt dat minder wat de maandlasten ook laat verhogen..Bschnitz schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:53:
[...]
Ja maar wat is zakelijk en wat is prive. Gaat om te verhouding natuurlijk.
PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West
Ik rijdt nu (nog) via Athlon Flex, maar daar wil mijn werkgever vanaf stappen. Mijn huidige Kia Cee'd SW mag ik dan inleveren en de B10 is een mooie vervanger (ook bijtellingstechnisch
Binnenkort maar eens een proefritje plannen. Vraagje voor nu, heeft iemand een filmpje van het "dynamisch" achterlicht? Whatever dat betekenen mag
What seems to be the officer, problem?
Is niet op de B10, alleen op de C10.Xilvaro schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:00:
...
Vraagje voor nu, heeft iemand een filmpje van het "dynamisch" achterlicht? Whatever dat betekenen mag
What seems to be the officer, problem?
Niet de achterlichten. Alleen de "balk" achterop, die zou dus iets anders aan moeten gaan, thats it. Niks bijzonders.Xilvaro schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:38:
Ik bedoelde de "animatie" in de achterlichten. Wordt als extra genoemd op de Design uitvoering.
Dat komt overeen met Malaysia en Australië. Wellicht hebben ze dan toch achter af gekozen voor een global release. Zou best kunnen komen door die V2L error.Arthur1234 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:40:
Dealer vertelde mij dat de nieuwe B10 OTA update voor NL wordt uitgerold op 19-21 januari 2026. Fingers crossed!
Dat zou wel mooi zijn. Geeft toch wat meer rust.Bschnitz schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:47:
[...]
Dat komt overeen met Malaysia en Australië. Wellicht hebben ze dan toch achter af gekozen voor een global release. Zou best kunnen komen door die V2L error.
Gefeliciteerd! Als er vragen zijn horen we het wel! Veel plezier alvastRode76 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:38:
Ben erg benieuwd naar de update! Gisteren de B10 gekregen na 3 maanden wachten. Heb er wel AllSeason banden onder laten leggen. Er zat ook een grannyloader bij, wat ik niet had verwacht.
Gefeliciteerd. Welke kleur en uitvoering heb je?Rode76 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:38:
Ben erg benieuwd naar de update! Gisteren de B10 gekregen na 3 maanden wachten. Heb er wel AllSeason banden onder laten leggen. Er zat ook een grannyloader bij, wat ik niet had verwacht.
Op naar de volgende update.....
PV:22x 275Wp =>6050Wp || Thuisbatterij: 2025 IndeVolt Powerflex 2000 2x 6 kWh || Auto's: 2025 Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh; 2025 Leapmotor T03; 1998 Ford Mustang SVT Cobra 4.6 lt Cabrio