Een echte berekening ben ik niet niet tegengekomen, wat het nogal lastig maakt om hier een échte keuze in te maken.
Als ik alles op een rij zet, en wat aannames doe, kom ik in jouw geval uit op een verschil van ~ € 1200,- na 23 jaar. Op basis van de info die je geeft, 155k lening, de rente en je maandelijkse bedrag, kom ik op nog 22,5 jaar uit dat je die lening nog hebt (als die annuïtair is). Klopt dat? Zo ja, dan bij 25k aflossen:
- zou je na 23 jaar (voor het makkelijke rekenen), je een rente (netto inc hra) bespaard hebben van ~ € 2500,-
- ~ € 7800,- misgelopen zijn aan rente als dat geld op een spaarrekening stond tegen 1,25%
Maar.... Als je kiest om direct je maandlasten te verlagen, scheelt je dat ~€ 100,- per maand. Ga je dat geld ook weer sparen tegen 1,25%, dan heeft dat na 23 jaar ook ~€ 6500 aan rente opgeleverd. Dat maakt het verschil na 23 jaar nog maar ~ € 1300,-
Dus blijf je sparen? Dan heb je 1300 extra rente gekregen op je spaargeld, maar betaal je wel 2500 extra rente op je hypotheek. Los je af, dan bespaar je die 2500 euro op je hypotheek, maar loop je een 1300 euro rente mis op je spaar geld.
Heel eerlijk: over 23 jaar zou het mij om het even zijn, het gaat dan om maar 1200 euro, dus 50 euro per jaar of ~4 euro in de maand.
De keuze vind ik dus meer bij je eigen voorkeur liggen dan een puur financiële. Als je het geld écht niet nodig bent, lekker aflossen. De kans dat je dat geld uiteindelijk toch gaat uitgeven aan iets is natuurlijk heel groot in die 23 jaar. Een hypotheek die is afgelost ga je lang niet zo snel weer ophogen. Dus de kans dat je met aflossen uiteindelijk beter af bent is denk ik groter.
Als ik de spaarrente op 2,65% zet voor 10 jaar deposito's (huidige NL max), dan loopt het verschil op tot 5000 euro in het voordeel van sparen over 23 jaar. Nog steeds niet een heel groot verschil vind ik, wederom met het idee dat je spaargeld waarschijnlijk geen 23 jaar laat staan, maar die afgeloste hypotheek nooit weer ophoogt.
[
Voor 9% gewijzigd door
barbarbar op 08-08-2025 14:49
]