Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:50

nitrodesign

There is more joy on a ...

Topicstarter
Wellicht heeft iemand hier een passend antwoord op.

Momenteel zit ik in een dilemma, wij hebben nog een hypotheek van 155k tegen 1,29% rente die in 2030 afloopt en wij betalen € 663,- per maand.

Ook hebben wij een aardig centje op de bank en wij mogen in theorie 100% boetevrij aflossen, wat we willen aflossen zal tussen de 15k / 25k zijn.

Nu is de vraag wat kan ik het beste doen?

De rente op de bank is momenteel 1,25%.

In ons achterhoofd houdend dat wij wel naar een andere woning aan het oriënteren zijn.

Zoek je nog een leuk gepersonaliseerde gift, Check Custodo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:45

FreakNL

Well do ya punk?

Met die rentestand kun je beter niet aflossen.

Zet het op een deposito van een jaar en je bent spekkoper.
https://www.spaarrente.nl/spaardeposito/1-jaar/vergelijken

https://www.ayvensbank.nl...06JTbQEAAYAiAAEgIByvD_BwE

Je netto rente na HRA is zelfs onder de 1% dus zelfs op die spaarrekening van 1.25% laten staan is nog beter.

* ik ga er even vanuit dat je geen VRH betaald, dan wordt de berekening iets anders.
** ik ga er ook vanuit dat je recht hebt op HRA

Er is geen enkele financiële reden om deze lening af te lossen. Zeker niet als je wellicht nog wilt verhuizen.

[ Voor 132% gewijzigd door FreakNL op 04-08-2025 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ik ben géén financieel expert, maar aflossen van een dergelijke hypotheek klinkt niet logisch. Dat geld is bijna gratis, en je kan met die 10 tot 25k ook een nieuwe keuken kopen voor je volgende huis, of beleggen als je het helemaal niet op korte termijn nodig hebt.. (zeg minimaal de komende 10jr)

Overigens is er veel info te vinden op zowel tweakers als daarbuiten. Heb je al eens gezocht op 't forum bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Aflossen is complete kapitaalvernietiging, niet doen dus. Zo lang mogelijk de lening houden.

1.25% rente is trouwens absurd laag, ik zou je geld bij een andere bank stallen.

[ Voor 31% gewijzigd door stin00 op 04-08-2025 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:06
Tegen 1,29% met HRA ga je nu niet aflossen, dat is nagenoeg gratis geld. Zet het op een deposito of op een fatsoenlijke spaarrekening en krijgt meer rente dan je betaalt voor je hypotheek. Tegen de tijd dat in 2030 je rente herzien wordt kan je dan alsnog aflossen.

Geld dat je in de stenen stopt krijg je er niet weer uit zonder een nieuwe/hogere hypotheek af te sluiten of een andere woning te kopen. Je hebt nu flexibiliteit, als je straks een nieuwe keuken wilt, een andere badkamer of idd toch dat andere huis heb je meer aan euro's op je bankrekening dan aan een lagere hypotheek, zeker met deze rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:01

Honesty

kattenneus!

Je hebt bijvoorbeeld bij de rabobank een 90 dagen rekening(dat je 90 dagen van te voren je opname moet doen) a 1,95%. Als je het daar opzet kan je er bij nood bij(als je buffer leeg raakt) en anders kan je het in 2030 opnemen om dan af te lossen als de rente omhoog gaat. (ga er vanuit dat je nhg hebt of de laagste rentes haal met dat tarief.)

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:11

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

FreakNL schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:25:
Met die rentestand kun je beter niet aflossen.

Zet het op een deposito van een jaar en je bent spekkoper.
https://www.spaarrente.nl/spaardeposito/1-jaar/vergelijken

https://www.ayvensbank.nl...06JTbQEAAYAiAAEgIByvD_BwE

Je netto rente na HRA is zelfs onder de 1% dus zelfs op die spaarrekening van 1.25% laten staan is nog beter.

* ik ga er even vanuit dat je geen VRH betaald, dan wordt de berekening iets anders.
** ik ga er ook vanuit dat je recht hebt op HRA

Er is geen enkele financiële reden om deze lening af te lossen. Zeker niet als je wellicht nog wilt verhuizen.
Je vergeet een best belangrijk ding.

Als je aflost gaan direct je maandelijkse lasten omlaag. Dus daar “verdien” je ook meteen op.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:18

de Peer

under peer review

Tylen schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 06:18:
[...]

Je vergeet een best belangrijk ding.

Als je aflost gaan direct je maandelijkse lasten omlaag. Dus daar “verdien” je ook meteen op.
Welke definitie van verdienen hanteer jij hier?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

de Peer schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 06:23:
[...]

Welke definitie van verdienen hanteer jij hier?
Ik had het tussen quotes gezet he ;). Maar als je (als voorbeeld) €100,- minder maandlasten hebt dan is dat weer extra geld. En dat is elke maand….

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:33
Tylen schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 06:26:
[...]

Ik had het tussen quotes gezet he ;). Maar als je (als voorbeeld) €100,- minder maandlasten hebt dan is dat weer extra geld. En dat is elke maand….
Kun je nagaan als je dat geld belegt in een wereldwijde ETF en wat je dan ‘verdient’.

Aflossen is bijna nooit een goed idee, zeker niet als je zo’n belachelijk lage rente hebt. Beleg het en laat je vermogen harder groeien doordat je simpel gezien meer rendement hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:28
Ja, en geld wat op een spaarrekening staat levert rendement op wat vervolgens ook weer rendement oplevert (Compound interest).

Dit cumulatieve effect werkt twee kanten op. Aflossen kost gewoon geld, iedere maand weer.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Laatst online: 22:44
Wat je ook kan doen is elk jaar een klein bedrag aflossen.

Je zou je geld kunnen beleggen en met (een deel van) de opbrengst ieder jaar een beetje kunnen aflossen.

Zo hou je je geld bij de hand, mocht je het ooit nodig hebben, en los je toch steeds een beetje af.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hoeveel heb je per maand over en wat heb je al staan op de spaarrekening?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:12
@nitrodesign wat is/vind jij een aardig zakcentje. Zelf houd ik een een jaarsalaris op de spaar en alles daarboven gaat naar andere projecten. Heb je meer spaargeld dan dat je belasting vrij mag hebben?

Iedereen roept NIET AFLOSSEN, zelf doe ik het anders en los ik elk jaar wat af, voelt goed om minder schuld te hebben.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:38
gielie schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:17:
@nitrodesign wat is/vind jij een aardig zakcentje. Zelf houd ik een een jaarsalaris op de spaar en alles daarboven gaat naar andere projecten. Heb je meer spaargeld dan dat je belasting vrij mag hebben?

Iedereen roept NIET AFLOSSEN, zelf doe ik het anders en los ik elk jaar wat af, voelt goed om minder schuld te hebben.
het voelt misschien goed, maar het is financieel onverstandig.

Stel je hebt 50.000 euro
- als je aflost op je hypotheekschuld met 1% rente bespaar je dus 500 euro op jaarbasis
- als je het op een spaarrekening zet tegen 2% rente dan ontvang je 1.000 euro aan rente. Je betaalt wel 500 euro aan rente.

Oftewel; je maakt 500 euro winst door het geld niet af te lossen.

Is even bruto/grof en dan sla ik het stuk over 'vast in de stenen' over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Idem hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
[...]

De rente is 166 euro, de rest van het bedrag is aflossing. Aflossen verlaagt idd de maandelijkse aflossing, maar qua rente mag je meer dan de halve hypotheek aflossen om aan 100 euro besparing te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-10 08:45
Ramon schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 07:41:
Wat je ook kan doen is elk jaar een klein bedrag aflossen.

Je zou je geld kunnen beleggen en met (een deel van) de opbrengst ieder jaar een beetje kunnen aflossen.

Zo hou je je geld bij de hand, mocht je het ooit nodig hebben, en los je toch steeds een beetje af.
Maar er is toch een optimale situatie: ofwel aflossen ofwel sparen/investeren. Waarom zou je dit dan langzaamaan doen? TS geeft aan dat hij het geld over heeft. Daarmee geeft hij dus ook aan dat hij het niet ooit nog nodig heeft.
Tegelijkertijd geeft TS aan dat hij een andere woning wil kopen. Dan zeker niet aflossen! Je gaat nu een lening met een netto rente van onder de 1% aflossen zodat je bij aankoop van je nieuwe woning naar 3% netto rente kan.

M.i. moet je met zo'n lage rente überhaupt nooit aflossen. Zelfs gewoon op een spaarrekening zetten levert meer op.
Gezien de hoogte van het bedrag zou ik zelf kiezen voor beleggen. Ja, er is kans dat je, zodra je hypotheek afloopt in de min staat. Echter, als je in 2030 naar 5% rente zou gaan, wat doet dat dan met je maandlasten en kan je die stijging opvangen? Volgens mij is die stijging niet zo enorm groot, mede door het relatief lage bedrag wat er nog open staat.

Als je hier de vraag stelt: wat kan ik het beste doen dan ga ik uit van een financieel optimale situatie.
Dat gezegd hebbende: als je rustiger slaapt/je beter voelt bij aflossen dan is daar niks mis mee, mensen blijven grotendeels gevoelswezens.

[ Voor 20% gewijzigd door superkoex9 op 05-08-2025 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Ja maar dat is een sigaar uit eigen doos. En financieel gezien ook gewoon zeer ongunstig.

Die 100 euro heb je eerst zelf moeten inleggen.

Aflossen met een dergelijke lage rente doe je liefst zo weinig mogelijk en liefst zo laat mogelijk (inflatie). En al helemaal als je straks nog een nieuwe woning wil kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 05-08-2025 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:56
Je kan toch ook voor looptijd verkorting kiezen? Buiten of het financieel ver- on onverstandig is, kan dit positief uitpakken. Bijvoorbeeld als je 30 jaar HRA gaat overschrijden.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:28
Microstar schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:47:
Je kan toch ook voor looptijd verkorting kiezen? Buiten of het financieel ver- on onverstandig is, kan dit positief uitpakken. Bijvoorbeeld als je 30 jaar HRA gaat overschrijden.
Zo lang deze rente vast staat is aflossen niet interessant met of zonder HRA. Situatie wordt alleen anders wanneer het rentecontract afloopt.

Een lening met vaststaande rente op dit niveau is gewoon geld waard. Als je hierop aflost zal de bank je dankbaar zijn.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:30
President schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:22:
[...]

Stel je hebt 50.000 euro
- als je aflost op je hypotheekschuld met 1% rente bespaar je dus 500 euro op jaarbasis
- als je het op een spaarrekening zet tegen 2% rente dan ontvang je 1.000 euro aan rente. Je betaalt wel 500 euro aan rente.

En het stuk dat je misschien het risico op renteverhoging wil afdekken. De rente op dit moment is ~3 keer meer dan TS nu betaald, hoe de stand in 2030 is weet niemand. Het is financieel verstandig om daar rekening mee te houden.

Afhankelijk van je situatie kan het dus heel verstandig zijn om te zorgen dat je ofwel voortijdig aflost, ofwel het ergens hebt staan zodat je in 2030 direct kan aflossen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:41
nitrodesign schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:20:

In ons achterhoofd houdend dat wij wel naar een andere woning aan het oriënteren zijn.
Die lage hypotheekrente wil je straks meeverhuizen, wat je nu extra aflost moet je dan straks extra lenen tegen 3,**%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:51
President schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:22:
[...]

Stel je hebt 50.000 euro

Vergeet niet dat veel mensen die 50K kunnen makkelijk kunnen 'missen' vaak al ver over de vermogensrendementsheffing-drempel zitten. Dus van die 500 euro 'winst' gaat nog wel belasting af. Al is dat nog altijd vrij weinig.

Geheel los daarvan kán er nog een reden zijn om aflossen aantrekkelijk te maken: gehele onafhankelijkheid van de bank. Met een afgelost huis mag je in principe doen wat je wilt. Zit er een hypotheek op, dan heb je voor een aantal zaken (zoals verhuur) toestemming nodig van de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 23:21
Niet aflossen, je kan met gemak meer rendement maken dan 1,29% met het geld. Die 1,29% wil je straks ook weer meenemen en zo lang mogelijk van profiteren. Daarbij geldt de hevige inflatie ook op je schulden, dus je spaargeld wordt wel minder waard, maar de openstaande schuld ook. Daarbij wordt je schuld steeds 'minder waard' en makkelijker aflosbaar. Het is belastingtechnisch ook heel slim een schuld te hebben (die je relatief makkelijk kan aflossen) als je meer spaargeld heb als dat je onbelast mag hebben.

Ook interessant: https://hypotheek.nl/nieu...taald-hypotheek-afgelost/.

[ Voor 7% gewijzigd door Jumpman op 05-08-2025 09:36 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:16
Bij 4% rente is het een ander verhaal maar dit is zo laag dat het juist gunstig is om het niet af te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:22
Normaliter ben ik voor aflossen en ik zou dit zelf ook doen. Looptijdverkorting ipv maandbedrag verlagen. Dat kan bijvoorbeeld door zelf elke maand het nieuwe maandbedrag aan te vullen met een automatische extra aflossing.

MAAR met een rente van 1.29% zou ik beginnen met een spaarrekening bij Garantibank. Momenteel 6 maanden 2.55% over alles vanaf de startdatum. Dus als de bliksem je spaargeld (tot aan de DGS limiet) daarheen brengen en gedurende die 6 maanden je goed voorbereiden op de stappen daarna - investeren, sparen, aflossen. Voor sparen kun je bijvoorbeeld Het spaartopic - Deel 4 volgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:58
Fout tweakers

[ Voor 96% gewijzigd door Road-runner83 op 05-08-2025 11:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:58

Zo doen wij het ook (weliswaar aflossingsvrije hypotheek en hogere rente en vanaf sept een nog hogere rente ivm nieuwe renteperiode).

Daarnaast een andere reden voor TS: het is aannemelijk dat de rente in 2030 hoger staat dan de huidige rente. Dan is een lagere schuld sowieso wel een stuk fijner.

Edit: met 100% boetevrij aflossen is het idd verstandiger om je geld in een deposito te zetten voor 4jr en dan in 2030 af te lossen als de rente flink hoog staat. Wij mogen max 10% aflossen per jaar dus dat is een ander verhaal....

[ Voor 13% gewijzigd door Road-runner83 op 05-08-2025 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Road-runner83 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:44:
[...]
Wij mogen max 10% aflossen per jaar dus dat is een ander verhaal....
Da's dan wel 10% van de oorspronkelijke hoofdsom of 100% bij verkoop/verhuizen neem ik aan? Als je een forse hypotheek had is 10% per jaar nog steeds wel een fors bedrag, tegenwoordig al snel 35K of meer. En dat moet je dan wel jaarlijks na belastingen als overtollig inkomen hebben.

In het algemeen is het verstandig om - als je een eigen huis hebt - minimaal 50+K als relatief snel opneembare reserve te hebben. Daarnaast is het slim om (zeker als de spaarrente hoger is dan de hypotheek rente het heffingsvrij vermogen als reserve aan te houden. Boven het heffingsvrije vermogen spelen andere berekeningen mee. Beleggen is risicovol, zeker in de huidige markt en crypto met geld voor je huis - tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:53
Zoals al meervoudig gezegd, met 1,29% kan je 't elders wegzetten met een hoger rendement.
veilige optie is sparen met deposito. Vastzetten voor langere tijd met hogere rente. Vaak is er een beding mogelijk dat je 't wel voortijdig kan opnemen voor je (ver)huis plannen.

Dus wat @Road-runner83 zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

whatyoudoing schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:08:
[...]

En het stuk dat je misschien het risico op renteverhoging wil afdekken. De rente op dit moment is ~3 keer meer dan TS nu betaald, hoe de stand in 2030 is weet niemand. Het is financieel verstandig om daar rekening mee te houden.

Afhankelijk van je situatie kan het dus heel verstandig zijn om te zorgen dat je ofwel voortijdig aflost, ofwel het ergens hebt staan zodat je in 2030 direct kan aflossen.
Ja ho, ik zeg niet dat je het moet opmaken.

Het gaat om de keuze:
Aflossen
Sparen

Sparen is gewoon veel beter in deze situatie. Aflossen kan altijd nog. Ik heb een leningdeel waarvan de rentevaste periode in 2032 afloopt. Ik zorg ervoor dat ik dat geld rond die tijd heb liggen en maak dan een keuze (in 1 keer aflossen of de hypotheekrente weer vastzetten (en dat plukje geld ook vastzetten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Road-runner83 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:44:
[...]
..

Edit: met 100% boetevrij aflossen is het idd verstandiger om je geld in een deposito te zetten voor 4jr en dan in 2030 af te lossen als de rente flink hoog staat. Wij mogen max 10% aflossen per jaar dus dat is een ander verhaal....
Als je rentevaste periode afloopt mag je altijd 100% boetevrij aflossen.

[ Voor 27% gewijzigd door FreakNL op 05-08-2025 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

stin00 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:40:
Aflossen is complete kapitaalvernietiging, niet doen dus. Zo lang mogelijk de lening houden.
Het is geen "complete kapitaalvernietiging". Het is niet zo dat de hypotheekverstrekker juichend het geld in ontvangst neemt en TS vervolgens alsnog die 15/25 k af moet lossen. Dus het kapitaal zit in de stenen en is niet "vernietigd".
1.25% rente is trouwens absurd laag, ik zou je geld bij een andere bank stallen.
En dat ben ik dan wel weer met je eens. Hoewel ik eerder zou kijken naar een deposito voor 1 of 2 jaar (3 of 4 levert nauwelijks tot niets meer op ten opzichte van de 1 of 2 jaars), of een goede spaarrekening.

Maar het ligt ook aan TS en waar hij zich goed bij voelt: als hij zich prettiger voelt bij een lagere schuld dan is aflossen een optie, maar dan zou ik er voor kiezen om de looptijd te verkorten. Maar ook dat is een persoonlijke keuze. En misschien ook afhankelijk van de vraag of de hypotheek wel mee kan verhuizen: als dat kan zou ik de schuld zo hoog mogelijk houden.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Pietervs schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:57:
[...]
Het is geen "complete kapitaalvernietiging". Het is niet zo dat de hypotheekverstrekker juichend het geld in ontvangst neemt en TS vervolgens alsnog die 15/25 k af moet lossen. Dus het kapitaal zit in de stenen en is niet "vernietigd".
De hypotheekverstrekker zal 100% zeker gaan juichen als zo'n goedkope lening wordt afgelost *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

stin00 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:08:
[...]

De hypotheekverstrekker zal 100% zeker gaan juichen als zo'n goedkope lening wordt afgelost *O*
dat is zeker :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:48
Tja, ik zit in het wel-aflossen-kamp.

Zelf nog iets minder dan 50K te gaan tegen 2,4% rente dus per maand wil de bank nu nog een dikke 300 euro hebben. Ik weet dat je het via Raisin tegen een hogere rente weg kan zetten
maar ik word helemaal vrolijk en blij en happy van het idee dat de dag dat we hypotheekvrij zullen zijn volgens plan uiterlijk 7 juli 2027 zal zijn.

Gewoon alleen nog je verzekeringen etcetera qua vaste lasten en verder niets. Lijkt me heerlijk :)

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
DePaul schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:26:

Zelf nog iets minder dan 50K te gaan tegen 2,4% rente dus per maand wil de bank nu nog een dikke 300 euro hebben. Ik weet dat je het via Raisin tegen een hogere rente weg kan zetten
maar ik word helemaal vrolijk en blij en happy van het idee dat de dag dat we hypotheekvrij zullen zijn volgens plan uiterlijk 7 juli 2027 zal zijn.

Gewoon alleen nog je verzekeringen etcetera qua vaste lasten en verder niets. Lijkt me heerlijk :)
Bij 2,4% moet je je best doen om meer rendement te halen. TS betaalt de helft aan rente. Bij de renteherziening kan je de hele hypotheek boetevrij aflossen als je wilt, dus opsparen en rente trekken tot de renteherziening geeft je een beter rendement en meer vrijheid.

Verder ben ik het met je eens hoor... ik heb in het begin al vrij snel 20K van de 73500 afgelost van spaargeld dat ik over had. Vervolgens kwam er een tijdje waarbij uitgaven>inkomsten waren en was dat spaargeld zomaar weg. Ik was blij dat ik over die 20K geen 5,15% rente hoefde te betalen toen het hier even wat minder ging. Als ik het niet had afgelost was het een jaar later ook gewoon weg geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

2.4% is 1.6% na HRA. Dat is vrij makkelijk beter te laten renderen dan aflossen….

Verder moet iedereen doen waar hij blij van wordt maar ik ben zelf blij dat ik mezelf ingelezen heb op Tweakers. Ik los nauwelijks extra af omdat het elders veel beter rendeert… Ik zou dan ook niet happy worden van hypotheek-vrij als ik daardoor elders rendement gemist zou hebben….

[ Voor 25% gewijzigd door FreakNL op 05-08-2025 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat bedrag is inclusief aflossing? Want dat moet je natuurlijk niet meerekenen. Je moet alleen kijken wat je (netto) aan rente kwijt bent .

Verder voelt de hypotheek niet als molensteen hier. Bij jou blijkbaar wel?

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 05-08-2025 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin3punt0
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-09 19:08
Vorig jaar heb ik mijn hele hypotheek afgelost.

Ja ik had misschien meer rendement kunnen behalen. Maar geen hypotheek lasten hebben is toch ook wel heel prettig.

Het voelt voor mij als een vinkje. Ik maak me er niet meer druk over. Als jij ook zo bent zou ik het aflossen.

Maar probeer je het maximale rendement halen. En heb je de discipline dat je het geld ook echt voor je huis aflossing gaat gebruiken. Dan kan je er ook voor kiezen om niet af te lossen. Bedenk dan wel. Ga je met je geld beleggen. Houdt er dan wel rekening mee dat je beleggingen ook ineens minder waard kunnen worden. Daar moet je wel tegen kunnen.

Het is dus heel persoonlijk. Er is naar mijn mening geen goed of fout.

[ Voor 13% gewijzigd door Erwin3punt0 op 05-08-2025 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiangtao.L
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:21
_JGC_ schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:55:
[...]

Bij 2,4% moet je je best doen om meer rendement te halen. TS betaalt de helft aan rente. Bij de renteherziening kan je de hele hypotheek boetevrij aflossen als je wilt, dus opsparen en rente trekken tot de renteherziening geeft je een beter rendement en meer vrijheid.
En vergeet de hypotheekrenteaftrek niet die 2,4% rente kost je netto misschien maar 1,5%. Aflossen lijkt dan ineens minder aantrekkelijk. Met liquide geld kun je vaak meer rendement halen én blijf je flexibel. Als je aflost, zit het geld vast in je huis en terughalen is lastig en lang niet altijd gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC

En als je het goed doet zul je zien dat je spaarrekening na aflossen hard toeneemt... Ook al omdat je minder belasting hoeft te betalen (Wet Hillen, kleine woningschuld).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:18
Hier huis in zes jaar afgelost.Wellicht financieel niet het slimste maar het geeft veel gemoedsrust.Is ook veel waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:07
Wij lossen hier ook vesneld af, ik wil gewoon zo vlug mogelijk een lage hypotheek hebben, zodat ik neit minimaal 40u/w aan de bak moet voor mensen die moeite hebben met veranderingen in de ICT. Dat is me eventueel financieel verlies wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-10 08:54
haya schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:59:
Hier huis in zes jaar afgelost.Wellicht financieel niet het slimste maar het geeft veel gemoedsrust.Is ook veel waard.
Dat is een ton per jaar. Dat gaat ons niet lukken. We zitten ook meer in het beleggen-kamp. Zelfs pessimistisch rendement levert meer op dan versneld aflossen oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-10 12:06

Dido

heforshe

Heel interesaant, maar wel verwarrend, ze doen daar meermaals alsof je het eigenwoningforfait aan de BD moet betalen, maar dat is niet zo.
Het EWF wordt bij je belastbaar inkomen geteld, en daar betaal je belasting over.

Ze doen een voorbeeldberekening met een WOZ-waarde van 3,5 ton, en komen dan op 1300 euro, maar dat is dus niet wat je betaalt!

Zelfs als we Hillen even buiten beschouwing laten betaal je alleen belasting over die 1300 euro, niet de volle mep.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
O085105116N schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:18:
Wij lossen hier ook vesneld af, ik wil gewoon zo vlug mogelijk een lage hypotheek hebben, zodat ik neit minimaal 40u/w aan de bak moet voor mensen die moeite hebben met veranderingen in de ICT. Dat is me eventueel financieel verlies wel waard.
Maar dat slaat nergens op voor TS. Als hij z'n hypotheek met 1,29% rente versneld aflost moet hij juist langer doorwerken omdat het rendement veel lager is dan datzelfde vermogen verdelen over een spaarrekening, deposito en aandelen.

Als je toekomstbeeld minder werken is dan is de juiste financiële keuze maken nog veel belangrijker dan gaan voor een emotionele 'lage hypotheek / schuld vrij' beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

stin00 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:25:
[...]

Maar dat slaat nergens op voor TS. Als hij z'n hypotheek met 1,29% rente versneld aflost moet hij juist langer doorwerken omdat het rendement veel lager is dan datzelfde vermogen verdelen over een spaarrekening, deposito en aandelen.

Als je toekomstbeeld minder werken is dan is de juiste financiële keuze maken nog veel belangrijker dan gaan voor een emotionele 'lage hypotheek / schuld vrij' beslissing.
In mijn geval (en wellicht ook de TS);
Ik heb een restant op mijn hypotheek wat nog niet eens 25% van de marktwaarde is van het huis. Zit dus 0 risico aan.

Wel zorg ik dat ik het openstaande bedrag heb liggen. Ik heb een leningdeel waar de rentevaste periode in 2032 afloopt. Ik heb het bedrag wat dan nog openstaat vastzitten in een deposito ( met een hogere rente dan de huidige hypotheekrente) die een paar maanden eerder afloopt.

Dat geeft meer dan voldoende gemoedsrust en het is financieel ook nog beter dan nu aflossen…

Ik snap ook wel dat het emotioneel lekker is als de bank niet elke maand honderden euro’s afschrijft… Maar besef je dat het echt een emotioneel iets is, financieel verstandig is het echt niet….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-09 19:50
Hoe zou je(TS) voelen als de schuld is gehalveerd? Zou je dan nog steeds alles willen aflossen? Je kan er voor kiezen half af te lossen en de andere helft te beleggen/sparen met een hogere rendement. Als je na een jaar nog steeds aan die hypotheek denkt, dan kan je het alsnog aflossen. Maar misschien voelt die andere helft helemaal niet meer zo zwaar om te laten staan.
Gemoedsrust is een goed argument om af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
FreakNL schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:49:
[...]

Ik snap ook wel dat het emotioneel lekker is als de bank niet elke maand honderden euro’s afschrijft… Maar besef je dat het echt een emotioneel iets is, financieel verstandig is het echt niet….
In geval van de TS vind ik het ook niet verstandig om NU extra af te lossen zolang hij op een andere manier met redelijke zekerheid extra rendement kan halen.

Maar ik heb ooit nog 8-9% hypotheekrente gehad en, jawel, 12 ,5% op kort lopende deposito's.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37

Ik dacht een paar jaar geleden, toen alle Nederlandse spaarrekeningen op 0% spaarrente stonden, slim te zijn en heb toen enkele tienduizenden afgelost van mijn hypotheek met een hypotheekrente van 2,45%. Daar heb ik nu nog steeds een beetje spijt van.

De lagere maandlasten zijn leuk, maar na 2 maanden ben je dat alweer vergeten. Maar, in jouw geval, 50k meer of minder op je rekening hebben staan maakt nogal een verschil.

Als ik, met de kennis van nu, de keuze zou hebben tussen:
  1. €50.000 op de bank, met een spaarrente van 2% en €50.000 hypotheek tegen een netto hypotheekrente van 1,6% (2,40% minus HRA)

of

2. €0 op de bank en geen hypotheek
Dan wist ik het wel.

#1 levert je namelijk €200 per jaar meer op, enkel en alleen voor het hebben van 50k op je spaarrekening, waar je ook nog eens te allen tijde gebruik van kunt maken. Iets wat je niet kan zeggen van 50k vervroegd in je hypotheek stoppen.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

@DjoeC Ja ik moet er even bijzeggen;

Als je onder de VRH zit en je kan spaarrente pakken die hoger is dan hypotheekrente*0,62 dan is sparen gewoon beter :)

Dus als je een hypotheekrente van 3% hebt? En een spaarrente van 2%? Dan kun je beter gewoon sparen.

/edit
Wat @Hahn dus zegt... Als het ongeveer gelijk is (dus het scheelt geen honderden euro's op jaarbasis); Hou het geld liquide.

En ik blijf het zeggen;
Je maandlast is alleen je rente.

[ Voor 29% gewijzigd door FreakNL op 05-08-2025 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:34
Erwin3punt0 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:06:
Maar probeer je het maximale rendement halen. En heb je de discipline dat je het geld ook echt voor je huis aflossing gaat gebruiken. Dan kan je er ook voor kiezen om niet af te lossen. Bedenk dan wel. Ga je met je geld beleggen. Houdt er dan wel rekening mee dat je beleggingen ook ineens minder waard kunnen worden. Daar moet je wel tegen kunnen.
Dat is alleen relevant als het een aflossingsvrije hypotheek is. Als je een annuïtaire of lineaire hypotheek hebt is die na de looptijd sowieso afgelost. Als je het standaard schema van aflossing prima vindt en die lasten zonder problemen kan dragen kan je met het overige geld wat je spaart/belegt (boven je buffer) ook leuke dingen gaan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Hahn schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:43:
[...]

Ik dacht een paar jaar geleden, toen alle Nederlandse spaarrekeningen op 0% spaarrente stonden, slim te zijn en heb toen enkele tienduizenden afgelost van mijn hypotheek met een hypotheekrente van 2,45%. Daar heb ik nu nog steeds een beetje spijt van.

De lagere maandlasten zijn leuk, maar na 2 maanden ben je dat alweer vergeten. Maar, in jouw geval, 50k meer of minder op je rekening hebben staan maakt nogal een verschil.

1. €50.000 op de bank, met een spaarrente van 2% en €50.000 hypotheek tegen een netto hypotheekrente van 1,6% (2,40% minus HRA)

of

Dan wist ik het wel.

#1 levert je namelijk €200 per jaar meer op, enkel en alleen voor het hebben van 50k op je spaarrekening, waar je ook nog eens te allen tijde gebruik van kunt maken. Iets wat je niet kan zeggen van 50k vervroegd in je hypotheek stoppen.
Tja, de vraag die jij je moet stellen is of je keuzes na aflossen wel de juiste geweest zijn. "alweer vergeten" klinkt alsof de besparing onmiddellijk in de "algemene middelen" is gaan meedraaien. Tja, dan merk je inderdaad niks van de besparing. Maar als je de besparing gebruikt voor "iets speciaals" dat je tot dan toe niet kon/wilde doen, ligt het verhaal natuurlijk anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
DjoeC schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:13:
[...]

Tja, de vraag die jij je moet stellen is of je keuzes na aflossen wel de juiste geweest zijn. "alweer vergeten" klinkt alsof de besparing onmiddellijk in de "algemene middelen" is gaan meedraaien. Tja, dan merk je inderdaad niks van de besparing. Maar als je de besparing gebruikt voor "iets speciaals" dat je tot dan toe niet kon/wilde doen, ligt het verhaal natuurlijk anders.
Wat zou ik precies niet kunnen of willen doen met 10.000 euro op de bank, wat ik wel kan doen zonder dat op de bank, maar met een paar tientjes minder kosten per maand?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:24
Zoals meerderen hebben gezegd; Ik zou ook niet aflossen.

Na HRA is de rente die TS betaald ongeveer 0.8%
Dus 10k aflossen levert je een rentevoordeel op van 80,- per jaar ofwel 6,67 per maand.

Deposito rente 1 jaar is ongeveer 2.7% momenteel.
Dus 10k een jaar vastzetten levert je 270,- op aan rente.

Resultaat deposito tov aflossen is 190,- positief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:56

Metro2002

Memento mori

Nog los van het verloren rendement als je het geld op een spaarrekening zou zetten, een deposito zou afsluiten of zou gaan beleggen. TS geeft ook aan dat hij wil verhuizen, dan moet je zéker niet aflossen omdat je deze goedkope hypotheekrente dan gewoon kan meenemen voor het deel dat nog openstaat.

Anders mag je ineens meer dan het dubbele aftikken voor je nieuwe hypotheekdeel dat je nu zou aflossen. Zonde. Echt niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Hahn schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:26:
[...]

Wat zou ik precies niet kunnen of willen doen met 10.000 euro op de bank, wat ik wel kan doen zonder dat op de bank, maar met een paar tientjes minder kosten per maand?
Mijn opmerking was gebaseerd op: wat doe je met de besparing NA aflossing, niet op: ga ik aflossen en besparen of niet. Die paar tientjes per maand gaan - als je het goed doet weer groeien op dezelfde manier als die eerste 10.000.

Maar nogmaals: de overwegingen zijn objectief (rekenen) en subjectief (voel je je beter na extra aflossen of niet). En da's persoonlijk.

Maar de opmerking "je merkt het niet" of juist wel is het gevolg van de keuze wat je met die besparing gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
FreakNL schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:03:
[...]

Dat bedrag is inclusief aflossing? Want dat moet je natuurlijk niet meerekenen. Je moet alleen kijken wat je (netto) aan rente kwijt bent .

Verder voelt de hypotheek niet als molensteen hier. Bij jou blijkbaar wel?
Nee, is inclusief de aflossing. Hier voelt de molensteen ook (totaal) niet als een molensteen, eerder als een irritant klein kriebel steentje in je schoen wat je er bijna uit hebt gevist :D

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
Hahn schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:43:
[...]

of

Dan wist ik het wel.

Eh ja, maar het aflossen van die 50K betekent (gelukkig, uiteraard, natuurlijk, zeker) niet dat er 0 op de bank overblijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Optiniels
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:00
Inderdaad voor iedereen een andere afweging. Zelf los ik ook niet extra af. Naast het vaak genoemde feit dat het qua rendement niet interessant is, is het ook niet zo dat inflatie in je voordeel werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:38
BernardV schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:47:
Deposito rente 1 jaar is ongeveer 2.7% momenteel.
Nouja, die is ongeveer 2 a 2,1 bij de Nederlandse banken.

Die 2,7 is volgens mij bij geen enkele Nederlandse of ander Europese garantiestelsel te vinden?

Maar @nitrodesign heb je inmiddels een conclusie getrokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
DePaul schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:01:
[...]

Eh ja, maar het aflossen van die 50K betekent (gelukkig, uiteraard, natuurlijk, zeker) niet dat er 0 op de bank overblijft
In mijn situatieschets wel.

Doet er verder ook weinig toe. Ik heb ook liever 100k op de bank met een hypotheek, dan 50k op de bank zonder hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
President schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:20:
[...]

Nouja, die is ongeveer 2 a 2,1 bij de Nederlandse banken.

Die 2,7 is volgens mij bij geen enkele Nederlandse of ander Europese garantiestelsel te vinden?

Maar @nitrodesign heb je inmiddels een conclusie getrokken?
2.55% momenteel als nieuwe klant bij Garantibank (NL DGS) vrij opneembaar, 1e 6 maanden. Rekening openen hoef je t huis niet voor uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:11
Optiniels schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:12:
Inderdaad voor iedereen een andere afweging. Zelf los ik ook niet extra af. Naast het vaak genoemde feit dat het qua rendement niet interessant is, is het ook niet zo dat inflatie in je voordeel werkt?
Nee

Als je 100k schuld en 100k spaargeld hebt werkt de inflatie niet in je voordeel noch in je nadeel.

als je alleen 100k schuld hebt, ja dan werkt inflatie in je voordeel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-10 10:46
Rekentechnisch is het onhandig om af te lossen, maar schulden brengen altijd risico's met zich meebrengen. Of dat risico aanvaardbaar is kan alleen TS bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 20:51
huppelepups schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:39:
Rekentechnisch is het onhandig om af te lossen, maar schulden brengen altijd risico's met zich meebrengen. Of dat risico aanvaardbaar is kan alleen TS bepalen.
Die risico’s zijn er eigenlijk alleen op het moment dat je het geld waarmee je niet aflost uitgeeft of belegt. Als je kiest voor veilig wegzetten (bijv depositio en < 100k op een rekening, gedekt door depositogarantstelsel) dan is er in praktijk geen risico. Als je offensief belegt óf je geld uitgeeft aan andere zaken dan neem je inderdaad wel een risico, al is zelfs die vaak nog beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-10 08:45
huppelepups schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:39:
Dat is dus niet perse waar. In dit geval kan het zo zijn. Stel je hebt een hypotheek van 200k met maandelijkse lasten van 1000 euro en je lost 50k extra af om je maandlasten te drukken. Als je vervolgens geen/weinig spaargeld overhoud en je baan verliest dan heb je dus geen geld om je hypotheek van 750 euro(3/4 van 1000 voor het gemak) te betalen. De bank gaat dan zeker moeilijk doen ( en terecht natuurlijk). Los je niet extra af dan kan je je hypotheek nog ruim 4 jaar betalen van je spaargeld.

Overigens beperkt van toepassing op ts, die geeft aan dat hij nog voldoende spaargeld overhoud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Een schuld aflossen is mentaal ook heel waardevol, vaak meer dan de echte cijfertjes aantonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-10 10:46
Valorian schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:55:
[...]

Die risico’s zijn er eigenlijk alleen op het moment dat je het geld waarmee je niet aflost uitgeeft of belegt. Als je kiest voor veilig wegzetten (bijv depositio en < 100k op een rekening, gedekt door depositogarantstelsel) dan is er in praktijk geen risico. Als je offensief belegt óf je geld uitgeeft aan andere zaken dan neem je inderdaad wel een risico, al is zelfs die vaak nog beperkt.
Ja oke, in dit geval is er eigenlijk geen risico. Ik heb alleen wel mijn twijfels of het nog zo rendabel is als je boven de heffingsvrije voet komt voor vermogensbelasting en het hangt allemaal af van de rentestanden.
Daarnaast heeft het gevoel van vrijheid ook een waarde.
superkoex9 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:07:
[...]

Dat is dus niet perse waar. In dit geval kan het zo zijn. Stel je hebt een hypotheek van 200k met maandelijkse lasten van 1000 euro en je lost 50k extra af om je maandlasten te drukken. Als je vervolgens geen/weinig spaargeld overhoud en je baan verliest dan heb je dus geen geld om je hypotheek van 750 euro(3/4 van 1000 voor het gemak) te betalen. De bank gaat dan zeker moeilijk doen ( en terecht natuurlijk). Los je niet extra af dan kan je je hypotheek nog ruim 4 jaar betalen van je spaargeld.

Overigens beperkt van toepassing op ts, die geeft aan dat hij nog voldoende spaargeld overhoud.
Het zou dan ook wel vrij idioot zijn om geen/weinig spaargeld over te houden + in Nederland zijn wij zeer goed beschermd tegen baan verlies met alle vergoedingen, toeslagen, uitkeringen en ontslagregels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nitrodesign
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:50

nitrodesign

There is more joy on a ...

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties, wat ik zo lees is idd aflossen alleen interessant als dat mentaal goed voelt.

Ook als voelt dat niet goed om het niet te doen, kies ik om niet af te lossen omdat dit financieel niet verstandig is (vanwege de rentestand).

Het enige waar ik rekening mee dien te houden zoals hier eerder is benoemd is op het moment als mijn rente periode afloopt (2030), dan is natuurlijk de vraag wat dan de rentestand is.

Achteraf gezien had ik het beter vast kunnen zetten voor 20/30 jaar, maar dat is altijd achteraf.

Het geld heb ik momenteel niet nodig en 10% van ons salaris wordt al geherinvesteerd (aandelen, pensioen, crypto, kind).

Dan zal ik eens kijken bij wie ik het geld ga neerzetten voor een depositio.

Bedankt allemaal.

Zoek je nog een leuk gepersonaliseerde gift, Check Custodo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Schway schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:14:
Een schuld aflossen is mentaal ook heel waardevol, vaak meer dan de echte cijfertjes aantonen.
in plaats van de schuld aflossen kun je dan ook proberen die mentale hersenkronkel op te lossen op de 1 of andere manier, bijvoorbeeld door meer te leren over financiën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 19:41
@nitrodesign de rente daalt weer, wellicht komt er een moment dat je een interessant verlengvoorstel voor de komende periode kunt laten maken, met rentemiddeling.

Die van ons hebben we jaar of wat geleden vastgezet voor 30 jaar tegen 1.8% en daar lossen we de komende 30 jaar een klein deel maar van af. De rest gaat een ETF in. Onze LTV is < 50%. We hebben dus in het verleden al meer afgelost, maar aflossen kan ook door eerst te sparen in een andere pot met rendement. Als de inflatie 3% is en je rente 1,29% dan verdien je alleen daar al mee door niet af te lossen..

Maargoed, ben voor aflossen, al kan dat dus op verschillende manieren.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-09 16:17
Een echte berekening ben ik niet niet tegengekomen, wat het nogal lastig maakt om hier een échte keuze in te maken.

Als ik alles op een rij zet, en wat aannames doe, kom ik in jouw geval uit op een verschil van ~ € 1200,- na 23 jaar. Op basis van de info die je geeft, 155k lening, de rente en je maandelijkse bedrag, kom ik op nog 22,5 jaar uit dat je die lening nog hebt (als die annuïtair is). Klopt dat? Zo ja, dan bij 25k aflossen:

- zou je na 23 jaar (voor het makkelijke rekenen), je een rente (netto inc hra) bespaard hebben van ~ € 2500,-
- ~ € 7800,- misgelopen zijn aan rente als dat geld op een spaarrekening stond tegen 1,25%

Maar.... Als je kiest om direct je maandlasten te verlagen, scheelt je dat ~€ 100,- per maand. Ga je dat geld ook weer sparen tegen 1,25%, dan heeft dat na 23 jaar ook ~€ 6500 aan rente opgeleverd. Dat maakt het verschil na 23 jaar nog maar ~ € 1300,-

Dus blijf je sparen? Dan heb je 1300 extra rente gekregen op je spaargeld, maar betaal je wel 2500 extra rente op je hypotheek. Los je af, dan bespaar je die 2500 euro op je hypotheek, maar loop je een 1300 euro rente mis op je spaar geld.

Heel eerlijk: over 23 jaar zou het mij om het even zijn, het gaat dan om maar 1200 euro, dus 50 euro per jaar of ~4 euro in de maand.

De keuze vind ik dus meer bij je eigen voorkeur liggen dan een puur financiële. Als je het geld écht niet nodig bent, lekker aflossen. De kans dat je dat geld uiteindelijk toch gaat uitgeven aan iets is natuurlijk heel groot in die 23 jaar. Een hypotheek die is afgelost ga je lang niet zo snel weer ophogen. Dus de kans dat je met aflossen uiteindelijk beter af bent is denk ik groter.

Als ik de spaarrente op 2,65% zet voor 10 jaar deposito's (huidige NL max), dan loopt het verschil op tot 5000 euro in het voordeel van sparen over 23 jaar. Nog steeds niet een heel groot verschil vind ik, wederom met het idee dat je spaargeld waarschijnlijk geen 23 jaar laat staan, maar die afgeloste hypotheek nooit weer ophoogt.

[ Voor 9% gewijzigd door barbarbar op 08-08-2025 14:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@barbarbar ik denk dat vooral belangrijk is of je de discipline hebt het geld te laten staan en evt voor langer vast te zetten (= hoger rendement) of dat je het fijner vindt een lagere lening te hebben.

Onze uitdaging bleek al snel dat het meeste van ons vermogen in ons huis zit. Daar kan ik nu niets mee, anders dan blij zijn met een hypotheek van 380 netto voor een huis van 900k. Dus, die laat ik zo, rest gaat in de verschillende potjes: sparen (noodfonds e.d), ETF en nog wat andere dingen, zoals familieleningen, hobby investering en wat crypto.

En elk jaar even de boel op een rij of het nog past bij onze situatie, doelen etc.

Ben blij dat er steeds meer mensen lijken te zijn die lekker aan de slag gaan met hun financiën en een plan maken.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-09 16:17
NiGeLaToR schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:48:
@barbarbar ik denk dat vooral belangrijk is of je de discipline hebt het geld te laten staan en evt voor langer vast te zetten (= hoger rendement) of dat je het fijner vindt een lagere lening te hebben.

Onze uitdaging bleek al snel dat het meeste van ons vermogen in ons huis zit. Daar kan ik nu niets mee, anders dan blij zijn met een hypotheek van 380 netto voor een huis van 900k. Dus, die laat ik zo, rest gaat in de verschillende potjes: sparen (noodfonds e.d), ETF en nog wat andere dingen, zoals familieleningen, hobby investering en wat crypto.

En elk jaar even de boel op een rij of het nog past bij onze situatie, doelen etc.

Ben blij dat er steeds meer mensen lijken te zijn die lekker aan de slag gaan met hun financiën en een plan maken.
Heb inderdaad ook nog even met een hogere spaarrente gerekend. Dan komt het (uiteraard) wel in voordeel van sparen uit, ongeveer 5k. Maar dat is over 23 jaar gerekend alsnog maar 18 euro in de maand. Zou ik eerlijk gezegd alsnog voor aflossen kiezen, want die 18 euro ga je toch niet krijgen, met 25k op de rekening is die andere auto ook wel leuk, en weg is je voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
barbarbar schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:52:
[...]

Heb inderdaad ook nog even met een hogere spaarrente gerekend. Dan komt het (uiteraard) wel in voordeel van sparen uit, ongeveer 5k. Maar dat is over 23 jaar gerekend alsnog maar 18 euro in de maand. Zou ik eerlijk gezegd alsnog voor aflossen kiezen, want die 18 euro ga je toch niet krijgen, met 25k op de rekening is die andere auto ook wel leuk, en weg is je voordeel.
Denk dat ik het met je eens ben: zo de LTV liever zien zakken, wie weet is er nog een rentevoordeel ook als je onder de 75 en 50% komt bijv.

We hebben zelf dus deze stap als eerste gezet, maar dat was met 5,9% bij de start en 2800,- per maand aan hypotheek (in 2011) voor je maandlasten ook enorm fijn.

Zou wel differentiëren en ook aan een ETF spaardoel > 10 jaar gaan denken bijv en uiteraard genoeg liquide houden voor onvoorziene situaties. Je kunt je hypotheek niet betalen van overwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:21:
[...]

in plaats van de schuld aflossen kun je dan ook proberen die mentale hersenkronkel op te lossen op de 1 of andere manier, bijvoorbeeld door meer te leren over financiën.
Klinkt niet alsof jij ooit in de schulden heb gezeten, dan wist je wel dat het zeker geen hersenkronkel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Schway schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:40:
[...]

Klinkt niet alsof jij ooit in de schulden heb gezeten, dan wist je wel dat het zeker geen hersenkronkel is.
Ik heb het dan ook niet over problematische schulden waar mensen een trauma van hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:33
Mijn 2 centen:
Beleggen is niet zonder risico's.
Aflossen is gegarandeerd elke maand meer geld overhouden en gegarandeerd een kopzorg minder, rust in je hoofd.
Iedereen denkt er anders over en dat is natuurlijk prima.
Doe waar jij je goed bij voelt.
Pagina: 1