Uit welke doos komt hij dan? Ik krijg toch echt elke maand een bedrag op mijn rekening gestort dat ik niet meer krijg als de aftrek stopt. En dat bedrag loop jij mis.Cpt00kirk schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:08:
We krijgen geen hypotheekaftrek (nooit gehad, is ook een sigaar uit eigen doos BTW)
Was handig geweest als je 'of' gezegd had, danTito129 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:32:
[...]
Ik weet vrij zeker dat of is. Zeker niet en.
2 lening delen. Dus 20k op het aflossingsvrije lening deel. Geeft bij een besparing van 50,-
Op het annuïteiten deel heeft het 110,- besparing.
The devil is in the details.
En mijn 2 centen over sparen of aflossen. En dan ga ik er even vanuit dat er sprake is van een 'normaal' inkomen. Natuurlijk ga je pas extra aflossen (want volgens mij hebben we het daar over) als je spaarrekening eigenlijk net iets te gemakkelijk volloopt en je daar eigenlijk geen logische bestemming voor hebt. Dan zou ik in eerste instantie aflossen op mijn hypotheek. Niet omdat dit het hoogste rendement geeft, maar wel de meeste zekerheid. Sparen is tegen de huidige rentes eigenlijk niet zo heel serieus te nemen. Beleggen is een goed alternatief, maar brengt weer meer onzekerheid met zich mee. En de resultaten van beleggen zijn gemiddeld genomen natuurlijk best behoorlijk, maar dat hangt wel enorm af van het instap en uitstap moment. Er zijn in 2008 heel wat pensionado's teruggekeerd naar de arbeidsmarkt. Heb ik 0 zin als het zover is. Eigenlijk zie ik beleggen pas als een serieuze optie als je echt serieus geld over hebt. Een 10tal maandsalarissen op je spaarrekening. Je lost elk jaar al €5000 - €10.000 extra af en dan nog houd je geld over. Dan begrijp ik het.
Dat hangt natuurlijk helemaal af van je hypotheek. Ik heb bijvoorbeeld een hypotheekrente van 2,45%, wat met hypotheekrenteaftrek op een kleine 1,6% uitkomt.Marcel a schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:10:
Sparen is tegen de huidige rentes eigenlijk niet zo heel serieus te nemen.
Dus elke spaarrekening met 1,6% rente of hoger verdient meer dan dat ik betaal aan hypotheekrente. En er zijn meerdere spaarrekeningen te vinden die rond de 2% zitten.
Top die kende ik nog niet.Taatort schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:02:
Je zou het kunnen berekenen met onderstaand rekentool speciaal hiervoor ontwikkeld.
https://www.berekenhet.nl...eek-aflossen-of-niet.html
Heb al vaker gebruik gemaakt van de (andere) rekentools op deze website. Superhandig.
Ondanks een loopt tijd van 20 jaar , geeft aflossen geen voordeel.
De HRA zorgt er voor dat de hypotheek rente van 2,84% richt het niveau van sparen gaat.
Je bedoelt dat je dan 0,4% rente 'verdient'? Ik wil niet cynisch of ondankbaar overkomen, maar daarvoor ga ik niet eens de moeite doen om een rekening te openen. Gewoon lekker aflossen.Hahn schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:28:
[...]
Dat hangt natuurlijk helemaal af van je hypotheek. Ik heb bijvoorbeeld een hypotheekrente van 2,45%, wat met hypotheekrenteaftrek op een kleine 1,6% uitkomt.
Dus elke spaarrekening met 1,6% rente of hoger verdient meer dan dat ik betaal aan hypotheekrente. En er zijn meerdere spaarrekeningen te vinden die rond de 2% zitten.
Oké. Dat zijn een hoop post ineens!
In ons geval zitten we in dubio. We sparen dus met 2% rente. Maar die 118 euro voordeel, zorgt er wel voor dat we 32 euro aan rente per maand mislopen. Daarnaast nog de HRA. Dus netto zal het voordeel zo’n 6 tientjes zijn?
Maar uiteindelijk is onze schuld wel lager en houden we nog steeds een goed bedrag aan spaargeld over. De keuze is niet altijd even makkelijk.
In ons geval zitten we in dubio. We sparen dus met 2% rente. Maar die 118 euro voordeel, zorgt er wel voor dat we 32 euro aan rente per maand mislopen. Daarnaast nog de HRA. Dus netto zal het voordeel zo’n 6 tientjes zijn?
Maar uiteindelijk is onze schuld wel lager en houden we nog steeds een goed bedrag aan spaargeld over. De keuze is niet altijd even makkelijk.
KIA EV3 GT-Line LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Die rekening is binnen een dag gratis geopend en je start direct met extra vermogen opbouwen, veel eenvoudiger wordt het niet.Marcel a schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 19:08:
[...]
Je bedoelt dat je dan 0,4% rente 'verdient'? Ik wil niet cynisch of ondankbaar overkomen, maar daarvoor ga ik niet eens de moeite doen om een rekening te openen. Gewoon lekker aflossen.
Een hypotheek met 2,45% rente aflossen is kapitaalvernietiging. Helemaal als je ooit nog wil verhuizen naar een duurdere woning. Dan kan je beter je lage rente hypotheek meeverhuizen + spaargeld inleggen dan dat je dat extra bedrag ineens tegen 4% moet lenen.
Ja, dat is slechts 0,4-0,6% winst, maar een rekening openen kost een paar minuten en je hebt tientallen tot honderden euro's extra winst. Elk jaar.Marcel a schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 19:08:
[...]
Je bedoelt dat je dan 0,4% rente 'verdient'? Ik wil niet cynisch of ondankbaar overkomen, maar daarvoor ga ik niet eens de moeite doen om een rekening te openen. Gewoon lekker aflossen.
Ik vind dat meer dan de moeite waard. Als jij dat niet vindt, moet je dat zelf weten.