Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreijnhoudt
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-09 05:54
ja3 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:40:
[...]

Positief (bijv 800) is ontladen, negatief (bijv -1200) is laden. En 0 is stilstaan. Dit is zo gedaan om samen te werken met de Power by the hour app. (zie eventueel topic start voor meer info hierover)
Soms is het heel simpel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
ja3 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:26:
[...]

Heb wat kleine aanpassingen gedaan en extra logging in v1.0.9. Denk wel dat het iets te maken heeft met meerdere Zendure devices binnen het netwerk.
Update naar 1.0.9 met zelfde resultaat
Rapport verstuurd: 2cf70ca9-9696-4048-aa15-64e4586b4476

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48

ja3

avdl72 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:45:
[...]

Update naar 1.0.9 met zelfde resultaat
Rapport verstuurd: 2cf70ca9-9696-4048-aa15-64e4586b4476
Werken wel goed die rapporten en extra logs. Maar het probleem is dat de Homey je batterij niet kan vinden. (eventueel kunnen we verder in DM om uit te zoeken). Alleen je SmartMeter wordt gevonden. Dit wordt door middels van mdns. Maar het lijkt erop dat er geen broadcasts worden uitgezonden door 2400AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
ja3 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:04:
[...]

Werken wel goed die rapporten en extra logs. Maar het probleem is dat de Homey je batterij niet kan vinden. (eventueel kunnen we verder in DM om uit te zoeken). Alleen je SmartMeter wordt gevonden. Dit wordt door middels van mdns. Maar het lijkt erop dat er geen broadcasts worden uitgezonden door 2400AC.
De accu stond in standby omdat hij vol was, en blijkbaar stuurt hij dan ook geen mDNS uit.
Ik heb hem nu handmatig langer laten ontlaten ontladen en na een tijdje was het apparaat in Homey weer terug.

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ja3

ja3

avdl72 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:16:
[...]

De accu stond in standby omdat hij vol was, en blijkbaar stuurt hij dan ook geen mDNS uit.
Ik heb hem nu handmatig langer laten ontlaten ontladen en na een tijdje was het apparaat in Homey weer terug.
Zal in de volgende versie het ip adres opslaan van de laatste connectie, dan zal hij waarschijnlijk zonder de mDNS ook werken.
Verder nog ideeën? Ik ga dit weekend even kijken wat er voor nodig is om de app officieel in de Homey Store te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
ja3 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:41:
[...]

Zal in de volgende versie het ip adres opslaan van de laatste connectie, dan zal hij waarschijnlijk zonder de mDNS ook werken.
Verder nog ideeën? Ik ga dit weekend even kijken wat er voor nodig is om de app officieel in de Homey Store te krijgen.
Ik snap niet dat na elke update het apparaat niet beschikbaar is.
En het wordt vreemder toen mij opviel dat hij wel de waardes op de achtergrond registreert.
In de screenshots zie je die. En ook de Insights worden bijgewerkt.

Edit:
Na een herstart van mij wifi access points was het apparaat weer online 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxbODg7t5-7SGwgjg2bCwiYC5EA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eb930BbA2lrYz0dcJTL0grQY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bf1jfAb7q9O6z5aTsxmENw6ta_U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T4PmHCBWpGFT7jvTsI5j7Fzv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q49cOS07poZ4y-vwBP2MdDC1C9M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ARbhza6cxzJJbabMAxZRxQG.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
Voor nu heb ik geen ideeën nog om toe te voegen aan de app.
Lijkt me goed om er een officiële live versie van te maken. Dan kunnen we hem verder uitproberen door extra dingen er een te gaan bouwen enzo. Dan komen er wel weer nieuwe inzichten over mogelijkheden.

Wellicht handig om op het Homey forum een draadje aan te maken, net zoals bij iedere app. Niet iedereen zit op Tweakers tenslotte.

Voor nu nogmaals bedankt voor de effort die je erin hebt gestoken 👍🏻

[ Voor 16% gewijzigd door avdl72 op 07-08-2025 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3

ja3

Ik zie dat de P1 meter (& misschien andere meters) van Zendure ook dezelfde API hebben. Dus daar is ook wel integratie mee mogelijk. Alhoewel er natuurlijk veel andere meters zijn die al goed werken met Homey dus dat is misschien verspilde moeite. (Homey/Homewizard P1 bijv)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rreijnhoudt
Suggestie kan zijn dat het RTE % teveel decimalen heeft. Geen decimalen is prima denk ik.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXtBBRKIp75q3EIXn-JW7DEITwk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tFjlOdREgkDtqunQDFBCFWRL.png?f=fotoalbum_large

En het bovenste flow kaartje uit de topicstart heb ik niet kunnen vinden. Maar dat is misschien een vraag voor de PBTH app. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4HchOa9TCShY_i3ouVbTDBZLGg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SKS2lqGq4AN1M4GSxf6Dm99S.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:47
rreijnhoudt schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 22:00:
Suggestie kan zijn dat het RTE % teveel decimalen heeft. Geen decimalen is prima denk ik.[Afbeelding]

En het bovenste flow kaartje uit de topicstart heb ik niet kunnen vinden. Maar dat is misschien een vraag voor de PBTH app. [Afbeelding]
Ik denk dat jij bedoeld de flow kaart voor roi vermogen? Die staat bij advanced flow bij "als" tenminste als je een thuisbatterij gekoppeld hebt aan de PBTH app.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreijnhoudt
geert1992 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 22:08:
[...]

Ik denk dat jij bedoeld de flow kaart voor roi vermogen? Die staat bij advanced flow bij "als" tenminste als je een thuisbatterij gekoppeld hebt aan de PBTH app.
Die inderdaad. Ik zie m ook daar niet staan. Alleen 'Nieuw XOM vermogen beschikbaar' en een heleboel andere kaartjes over de variabelen, maar niet die van ROI...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
rreijnhoudt schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 23:43:
[...]

Die inderdaad. Ik zie m ook daar niet staan. Alleen 'Nieuw XOM vermogen beschikbaar' en een heleboel andere kaartjes over de variabelen, maar niet die van ROI...
Excuses, ik was aan het slapen. Die staat bij dan....

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreijnhoudt
geert1992 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 23:48:
[...]

Excuses, ik was aan het slapen. Die staat bij dan....
Daar zie ik dus gek genoeg de Zendure niet tussen staan. Terwijl ie wel gewoon als 'thuisbatterij monitor' in PBTH is aangemaakt. Bij EN vind ik dan nog wel een kaartje met 'de prijs is het beste om de thuisbatterij te .... Met een minimaal prijsverschil X'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
rreijnhoudt schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 00:12:
[...]

Daar zie ik dus gek genoeg de Zendure niet tussen staan. Terwijl ie wel gewoon als 'thuisbatterij monitor' in PBTH is aangemaakt. Bij EN vind ik dan nog wel een kaartje met 'de prijs is het beste om de thuisbatterij te .... Met een minimaal prijsverschil X'
Wil jij eens een screenshot sturen waar jij hem verwacht tegen te komen? Maar niet ziet staan? Klik jij op; toevoegen - dan - powerbythehour - je thuisbatterij monitor? Want daar moet hij staan.

[ Voor 76% gewijzigd door geert1992 op 08-08-2025 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreijnhoudt
geert1992 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 08:24:
[...]

Wil jij eens een screenshot sturen waar jij hem verwacht tegen te komen? Maar niet ziet staan? Klik jij op; toevoegen - dan - powerbythehour - je thuisbatterij monitor? Want daar moet hij staan.
De thuisbatterij monitor heet bij mij 'Zendure 2400AC'. Ik gebruik inderdaad de volgorde die jij aangeeft: Toevoegen > dan > powerbythehour > je thuisbatterij monitor.

Bij ALS zie ik dit staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-JiFuZoKfCyzt5A_1cfx_hhMGA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sm6QqLibfUA7zTV8xfgJuqd9.png?f=fotoalbum_large

Bij EN zie ik dit staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osuNO2krf_xb9M1El7czjgkdSXk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3793mWoLaYnv2CpJ8rN4CFJC.png?f=fotoalbum_large

Bij DAN zie ik dit staan (dus geen Zendure 2400AC):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRqX2hhr4FbTddXqTgkc3-pA4gs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cC7FwHUCfuA3RcqDrkWbAlGc.png?f=fotoalbum_large

Gek toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
rreijnhoudt schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:30:
[...]

De thuisbatterij monitor heet bij mij 'Zendure 2400AC'. Ik gebruik inderdaad de volgorde die jij aangeeft: Toevoegen > dan > powerbythehour > je thuisbatterij monitor.

Bij ALS zie ik dit staan:
[Afbeelding]

Bij EN zie ik dit staan:
[Afbeelding]

Bij DAN zie ik dit staan (dus geen Zendure 2400AC):[Afbeelding]

Gek toch?
Dat is raar inderdaad, ik zou er een virtueel apparaat tussen hangen, zoals Astra en ik hebben omschreven in de TS. Dat moet zeker weten werken.

Misschien komt het wel omdat er een bepaalde entiteit ontbreekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ja3

ja3

@rreijnhoudt @geert1992 Ik heb even in de code gekeken van de PBTH app en het is alleen beschikbaar voor de Homey Pro 2023 (of nieuwer). Waarom weet ik niet.
code:
1
2
3
4
5
// check if on HP2023 > add advanced ROI capabilities
      const HP2023 = this.homey.platformVersion === 2;
      if (HP2023) {
        allCaps.push('roi_duration');
      }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
ja3 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:46:
@rreijnhoudt @geert1992 Ik heb even in de code gekeken van de PBTH app en het is alleen beschikbaar voor de Homey Pro 2023 (of nieuwer). Waarom weet ik niet.
code:
1
2
3
4
5
// check if on HP2023 > add advanced ROI capabilities
      const HP2023 = this.homey.platformVersion === 2;
      if (HP2023) {
        allCaps.push('roi_duration');
      }
Aaargh, soms hoeft het niet zo moeilijk te zijn, en is er een duidelijke verklaring.
Even het stukje achtergrond informatie; deze berekening is behoorlijk zwaar voor een homey, en verwacht dat de eerdere generatie hier niet "sterk" genoeg voor is.

Bedankt voor het uitpluizen @ja3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreijnhoudt
geert1992 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:01:
[...]

Aaargh, soms hoeft het niet zo moeilijk te zijn, en is er een duidelijke verklaring.
Even het stukje achtergrond informatie; deze berekening is behoorlijk zwaar voor een homey, en verwacht dat de eerdere generatie hier niet "sterk" genoeg voor is.

Bedankt voor het uitpluizen @ja3
Thanks voor het uitzoeken en meedenken! Dan ga ik eens nadenken over hoe ik het anders kan oplossen. Suggesties altijd welkom :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3

ja3

rreijnhoudt schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:10:
[...]
Thanks voor het uitzoeken en meedenken! Dan ga ik eens nadenken over hoe ik het anders kan oplossen. Suggesties altijd welkom :-)
Ik zag bij jouw 'En' kaarten volgens mij wel de checks of het het beste is om te ontladen/laden? Die kun je ook elke 10 minuten bijvoorbeeld uitvoeren. Dan heb je min of meer hetzelfde.

Ook nieuws:
Your app is currently under review. This process may take up to two weeks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
@ja3 vannacht automatisch geupdate naat v1.0.11 en wederom het apparaat niet beschikbaar. Dus je eerdere oplossing door het ip adres te onthouden werkt niet.
Vreemde is dat het apparaat op de achtergrond wel alles registreert en dus blijkt te werken. Alleen aan de voorkant heeft hij de status niet beschikbaar met een rood uitroep teken.

Bij de update naar v1.0.5 was het apparaat ook heel even niet beschikbaar, maar kwam na enkele minuten weer online.
Sinds v1.0.8 is dit structureel geworden, en helpt het alleen om de wifi access point te herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3

ja3

@avdl72 Hoe dat is gekomen sinds v1.0.5 weet ik niet, vermoed toch aan de netwerk kant gezien er geen wijzigingen daaraan zijn gedaan. Maar de ip opslaan werkt dus wel want daardoor komen de waarden binnen.

Ik heb nu nog even een nieuwe versie gemaakt waarin ik ook de status van het device aanpas (v1.0.12). Er zijn nu 6 gebruikers van de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 10:42
Ik heb gekeken en geprobeerd over te nemen het discovery aspect. In mijn app gebruikte ik dat niet en verbond IP. Ik snap de voordelen van discovery maar vraag me af of dat voordelen biedt. En posten naar de Zendure is nu de volgende stap. Wat is daar mee te doen en aan te sturen, wat voor ideeën hebben jullie daarbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3

ja3

Idefix70 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:00:
Ik heb gekeken en geprobeerd over te nemen het discovery aspect. In mijn app gebruikte ik dat niet en verbond IP. Ik snap de voordelen van discovery maar vraag me af of dat voordelen biedt. En posten naar de Zendure is nu de volgende stap. Wat is daar mee te doen en aan te sturen, wat voor ideeën hebben jullie daarbij?
Het is verplicht om discovery te gebruiken om een app in de Homey store te krijgen. Neem aan dat dit is om Homey zelf als platform laagdrempelig te houden. Eventueel mag je wel als aanvulling geavanceerde opties aanbieden.

Ik gebruik het posten nu om het vermogen in te stellen op basis van de dynamische tarieven. En nul-op-meter kun je ook met Homey doen. Dan hoef je niet een (P1) meter van Zendure te hebben.

Hoe zet jij op dit moment de Zendure in op welke stand (NOM / dynamisch / anders)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
ja3 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:09:
[...]
Hoe zet jij op dit moment de Zendure in op welke stand (NOM / dynamisch / anders)?
Ik draai nu nog op Zenki. De reden is omdat ik wil weten wat hij doet en hoe slim hij is. Tot oo heden nog niet zo. Hij is bij overcapaciteit van de zonnepanelen en een tarief van 25ct aan het laden, terwijl over 2 uur het tarief 8ct is met voldoende zon. Dus de laaduren leveren mij iet zoveel op dan wanneer hij 2 uur zou wachten.

Verder volg ik ook dit forum https://community.homey.a...-venus-slim-aan-nl/140156
Daar krijg ik wel leuke ideeën van en ben benieuwd of die met Zendure te realiseren zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
ja3 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 08:59:
Ik heb nu nog even een nieuwe versie gemaakt waarin ik ook de status van het device aanpas (v1.0.12). Er zijn nu 6 gebruikers van de app.
Update uitgevoerd en het device is online gebleven nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
@ja3 ah, ik had me nog onvoldoende verdiept hoe een app in de store te publiceren. Ok check, discovery it is.

Goed je dat me die toelichting geeft. Hoe zou je NOM met Homey doen dan?

Mijn omstandigheden zijn specifiek. Ik woon sinds het voorjaar in Frankrijk. 1 Fase aansluiting, P1 kent Frankrijk niet dus Shelly pro 3em, terugleveren mag ik niet. Ik heb een SF800pro om stomweg goedkoper uit te zijn. Zenki stuurt het thans aan. Ik ben niet ontvreden over de gebruikte algoritmes maar het is beperkt. Ik was niet altijd op dezelfde dag/tijdstip, idem ovengebruik. Ook vindt Zenki het een goed idee tussen 4-6 op te laden tegen daltarief en dat in de ochtend weer terug te geven. Prijsverschil weegt nauwelijks op tegen verbruik van de omvormer.

Ik begon met de app omdat ik stomweg teveel tijd over heb, nul programmeerervaring heb en met Chantal (chatGPT) stomverbaasd ben hoe ver ik kom. Daarbij heb ik ook meteen aansturing van bv boiler, uitlezen van de dagkleur van mijn EDF tempo abonnement meegenomen.

Beter is natuurlijk jouw initiatief: 1 app voor iedereen die aansturing doet, NOM, wat voor meter dan ook gebruikt.

Ik begon met drie devices: SF800pro (generiek, ook stukje aansturing), Zendure Batterij (voor energy tab en schaalbaarheid) en Zendure PV (ook voor energy tab en schaalbaarheid).

Nu ik jouw opzet zie lijkt me twee devices het beste.
Aan mijn toevoegingen heb je mogelijk niet zoveel maar met plezier kijk en denk ik mee.

Als antwoord op je laatste vraag: ik wil aansturen op NOM, uiteindelijk zo min mogelijk betalen aan mijn energieleverancier, en mijn grootverbruikers voor zover dat kan slim aansturen.

PS: ik snap de werking van PBTH Batterij monitor niet in verhouding tot jouw app.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ja3

ja3

NOM kan in simpelste vorm in principe zo: Meter P1/CT toevoegen in Homey, Zendure toevoegen in Homey. Iedere paar seconden rekensommetjes maken in flows en daar heb je Nul op meter.

PBTH app zelf zou ik zeggen probeer hem eens uit. In de basis voert hij allerlei berekeningen voor je uit die je anders zelf zou moeten maken met je batterij. Zoals de nul op meter of dynamische tarieven.

Als je een batterij hebt gemaakt met een Homey app dan heeft de PBTH app de mogelijkheid om deze in te laden. Maar eigenlijk staat dat volgens mij uitgelegd in de topic start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-08 13:06
@ja3 is met Homey ook (redelijk simpel) mijn probleem met de trage data levering vanuit mijn 4.2 meter op te lossen? Zit daar toch wel aan vast vrees ik.

One cookie a day keeps the doctor away !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3

ja3

ppaulv schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:04:
@ja3 is met Homey ook (redelijk simpel) mijn probleem met de trage data levering vanuit mijn 4.2 meter op te lossen? Zit daar toch wel aan vast vrees ik.
Nee hij kan niet toveren helaas.

Ik heb ook een 4.2 meter. En had de Homey P1 meter aan Zendure gekoppeld. En dat werkt wel (met de PBTH app op de Homey), alleen je hebt gewoon vertraging.

Al overwogen om een nieuwe meter aan te vragen? Kan bij de meeste netbeheerders voor een kleine bijdrage. Anders is een oplossing met CT klemmen ook nog een optie (maar is misschien zelfs duurder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
@ja3 Kan ik de Zendure CT meter koppelen via jouw app? En kan hij dan dezelfde functies leveren als de HW P1 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3

ja3

avdl72 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:36:
@ja3 Kan ik de Zendure CT meter koppelen via jouw app? En kan hij dan dezelfde functies leveren als de HW P1 meter?
Ik denk dat het wel gemaakt kan worden maar heb hem zelf niet. Ik heb alleen de Zendure P1 meter (die nog niet werkt hier). Kun je doorgeven wat voor data de http api levert? ( http://[ip]/properties/report )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
ja3 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:14:
[...]

Nee hij kan niet toveren helaas.

Ik heb ook een 4.2 meter. En had de Homey P1 meter aan Zendure gekoppeld. En dat werkt wel (met de PBTH app op de Homey), alleen je hebt gewoon vertraging.

Al overwogen om een nieuwe meter aan te vragen? Kan bij de meeste netbeheerders voor een kleine bijdrage. Anders is een oplossing met CT klemmen ook nog een optie (maar is misschien zelfs duurder).
Ik zat te denken aan een scenario waarin de geleverde energie aan het grid een bepaalde waarde moet overstijgen voor minimaal een x-aantal seconden/minuten. Bijvoorbeeld als geleverde stroom naar buiten toe langer dan 5 minuten meer dan 1kW bedraagt, ga dan de accu opladen.
Dat zou het flipper-effect teniet moeten doen denk ik.
Energie verbruik van wasmachine en vaatwasser kan ik niet negeren denk ik, maar die 5 minuten zouden dat op moeten vangen. Weet alleen niet of dit simpel te regelen is in Homey.

Overigens zit ik wat te lezen over de Homey Pro en de Bridge maar ik heb meteen een voorkeur voor de Pro om niet alle sturing kwijt te raken als er iets mis is met wifi of internet. Neem aan dat jij daar ook zo over denkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3

ja3

ppaulv schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:45:
[...]

Ik zat te denken aan een scenario waarin de geleverde energie aan het grid een bepaalde waarde moet overstijgen voor minimaal een x-aantal seconden/minuten. Bijvoorbeeld als geleverde stroom naar buiten toe langer dan 5 minuten meer dan 1kW bedraagt, ga dan de accu opladen.
Dat zou het flipper-effect teniet moeten doen denk ik.
Energie verbruik van wasmachine en vaatwasser kan ik niet negeren denk ik, maar die 5 minuten zouden dat op moeten vangen. Weet alleen niet of dit simpel te regelen is in Homey.

Overigens zit ik wat te lezen over de Homey Pro en de Bridge maar ik heb meteen een voorkeur voor de Pro om niet alle sturing kwijt te raken als er iets mis is met wifi of internet. Neem aan dat jij daar ook zo over denkt?
Ja dit kun je wel in elkaar zetten met een flow of homeyscript. PBTH heeft standaard ook dat hij een curve hanteert voor de nul-op-meter (langzaam volgen van vermogen). Dus dat kan je ook proberen.

Op dit moment nog niet met de Zendure P1 meter omdat deze nog niet ingeladen kan worden in Homey (itt Homewizard P1 of Homey P1). Maar misschien kunnen we dat wel maken.

Alles wat ik beschrijf over Homey is de Homey Pro. Heeft me al vaak gered dat alles nog werkte als het internet stuk was. Gebeurd helaas een paar keer per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
ja3 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:39:
[...]

Ik denk dat het wel gemaakt kan worden maar heb hem zelf niet. Ik heb alleen de Zendure P1 meter (die nog niet werkt hier). Kun je doorgeven wat voor data de http api levert? ( http://[ip]/properties/report )
Ik krijg deze informatie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
{"timestamp":1754823844,"messageId":238,"deviceId":"xxxxxxxx","a_aprt_power":0,"b_aprt_power":0,"c_aprt_power":-33,"total_power":-33}
{"timestamp":1754824003,"messageId":240,"deviceId":"xxxxxxxx","a_aprt_power":0,"b_aprt_power":0,"c_aprt_power":60,"total_power":60}
{"timestamp":1754824051,"messageId":241,"deviceId":"xxxxxxxx","a_aprt_power":0,"b_aprt_power":0,"c_aprt_power":-618,"total_power":-618}
{"timestamp":1754824072,"messageId":242,"deviceId":"xxxxxxxx","a_aprt_power":0,"b_aprt_power":0,"c_aprt_power":-1646,"total_power":-1646}
{"timestamp":1754824118,"messageId":243,"deviceId":"xxxxxxxx","a_aprt_power":0,"b_aprt_power":0,"c_aprt_power":-1899,"total_power":-1899}
{"timestamp":1754824137,"messageId":244,"deviceId":"xxxxxxxx","a_aprt_power":0,"b_aprt_power":0,"c_aprt_power":-1905,"total_power":-1905}
{"timestamp":1754824266,"messageId":246,"deviceId":"xxxxxxxx","a_aprt_power":0,"b_aprt_power":0,"c_aprt_power":-4235,"total_power":-4235}
{"timestamp":1754824303,"messageId":247,"deviceId":"xxxxxxxx","a_aprt_power":0,"b_aprt_power":0,"c_aprt_power":-4244,"total_power":-4244}

a_aprt_power = fase 1 naar grid
b_aprt_power = fase 2 naar grid
c_aprt_power = fase 3 naar grid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3

ja3

@avdl72 Aan homey koppelen om de NOM berekening te verplaatsen kan zeker in dit geval, alleen net als de batterijen mist deze een totaal getal. Dus eventueel het totaal verbruik/teruglevering aan huis zal bij deze een schatting zijn (of niet). Volgens mij geeft ook de Zendure P1 geen totalen door.

Ik zou dus nog niet de Zendure P1/CT aanraden als primair Homey energy device maar goed als je hem hebt liggen waarom niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
ja3 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:47:
@avdl72 Aan homey koppelen om de NOM berekening te verplaatsen kan zeker in dit geval, alleen net als de batterijen mist deze een totaal getal. Dus eventueel het totaal verbruik/teruglevering aan huis zal bij deze een schatting zijn (of niet). Volgens mij geeft ook de Zendure P1 geen totalen door.

Ik zou dus nog niet de Zendure P1/CT aanraden als primair Homey energy device maar goed als je hem hebt liggen waarom niet.
Klopt.
Mijn doel is ook niet om de bestaande Homewizard P1 te vervangen, maar sneller te kunnen berekenen.
De Zendure CT die ik heb geeft constant de waardes door ivm de CT klemmen op de hoofdaansluiting. De Slimme Meter die ik heb is nog oud en geeft om de 10 seconden een waarde door.

Ik wil uiteindelijk een flow gaan bouwen die NOM doet en daarbij ok rekening met dynamische prijzen en verwachte verbruik en opwek.
Daarom dacht ik de Zendure CT Meter te gebruiken om sneller te kunnen berekenen. Mits Homey dat ook aankan 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
@ja3
'Op dit moment nog niet met de Zendure P1 meter omdat deze nog niet ingeladen kan worden in Homey (itt Homewizard P1 of Homey P1). Maar misschien kunnen we dat wel maken.'
Ik heb nu beide P1 metes, HW en Zendure. Dus als Homey (beter) werkt met een van de twee is dat prima.
Denk er nu over de Zendure te behouden en die Homey Pro erbij te nemen. Misschien een black friday actie .... ga straks eerst 2 maanden op vakantie 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3

ja3

ppaulv schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 14:06:
@ja3
Ik heb nu beide P1 metes, HW en Zendure. Dus als Homey (beter) werkt met een van de twee is dat prima.
Denk er nu over de Zendure te behouden en die Homey Pro erbij te nemen. Misschien een black friday actie .... ga straks eerst 2 maanden op vakantie 8-)
HW werkt prima voor zover ik heb gehoord.
avdl72 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:54:
Daarom dacht ik de Zendure CT Meter te gebruiken om sneller te kunnen berekenen. Mits Homey dat ook aankan 😉
Ik heb hem als test alweer draaien, kan momenteel even geen test update uploaden omdat hij in review staat voor release.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAdnnB72MbtDslAkXeCl4yi-hOw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VClwUgMMaviavqiQnptoKMht.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Astra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 10:35
@ja3 Dank voor het maken van de app! Heel gaaf om de ontwikkeling zo te zien :)

Heb wel een vraag, is het ook mogelijk om tijdens installatie van het apparaat, of misschien via de config van de app het IP adres in te geven van de Zendure accu? Mijn Homey kan hem niet vinden, wat op zich logisch is omdat de accu bij mij in een apart netwerksegment staat en mDNS niet werkt.

Rechtstreeks communiceren op basis van IP adres kan wel (script wat @geert1992 en ik samen gemaakt hebben uit topicstart werkt goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3

ja3

Astra schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:05:
@ja3 Dank voor het maken van de app! Heel gaaf om de ontwikkeling zo te zien :)

Heb wel een vraag, is het ook mogelijk om tijdens installatie van het apparaat, of misschien via de config van de app het IP adres in te geven van de Zendure accu? Mijn Homey kan hem niet vinden, wat op zich logisch is omdat de accu bij mij in een apart netwerksegment staat en mDNS niet werkt.

Rechtstreeks communiceren op basis van IP adres kan wel (script wat @geert1992 en ik samen gemaakt hebben uit topicstart werkt goed).
Ja uiteindelijk gebeurd alles via IP. Het is alleen dat je hem niet kan toevoegen omdat dit de door Homey gewenste manier is om devices toe te voegen.

Heb je toevallig een voorbeeld van een app die het doet zoals jij het in gedachte hebt? Makkelijker kopiëren dan zelf bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astra
ja3 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:09:
[...]

Heb je toevallig een voorbeeld van een app die het doet zoals jij het in gedachte hebt? Makkelijker kopiëren dan zelf bedenken.
Goeie vraag... ik ga kijken voor je. Meeste koppelingen die er in dat segment gemaakt worden van de apparaten zijn cloud koppelingen, niet rechtstreeks op IP basis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
ja3 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:09:
[...]

Ja uiteindelijk gebeurd alles via IP. Het is alleen dat je hem niet kan toevoegen omdat dit de door Homey gewenste manier is om devices toe te voegen.

Wellicht de Raspberry Pi of Shelly app?
Bij beiden kan er naast auto discover handmatig een IP opgegeven worden.

[ Voor 11% gewijzigd door avdl72 op 11-08-2025 13:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idefix70
Ik zat hier ook mee te hannesen en het kan wel als volgt:

// Probeer mDNS discovery eerst
try {
const devices = await mdnsDiscover();
if (devices.length === 0) {
// fallback: vraag gebruiker IP in te vullen
await Homey.flow.runFlowCard('ask_user_ip');
}
} catch (e) {
// fallback als mdns faalt
await Homey.flow.runFlowCard('ask_user_ip');
}

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ja3

ja3

Ik ga ermee aan de slag de komende dagen. Maar nog veel belangrijker. De app is goedgekeurd!

https://homey.app/en-nl/a...rs.zendure/Zendure-Local/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astra
ja3 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:52:
Ik ga ermee aan de slag de komende dagen. Maar nog veel belangrijker. De app is goedgekeurd!

https://homey.app/en-nl/a...rs.zendure/Zendure-Local/
Fijn, ik ben benieuwd, test het graag!

En gefeliciteerd met de goedkeuring!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ja3

ja3

Vanavond 2 test updates gelanceerd:
- Mogelijkheid om Zendure meters toe te voegen. (P.S. Ik raad ze niet aan t.o.v. Homey P1/HW P1.)
- Mogelijkheid om Batterij op ip te zoeken als er niks met mDNS gevonden wordt. (Werkt nog niet met meters).

Zelf natuurlijk niet alle scenario's kunnen testen. Daarom is het een test app!

[ Voor 12% gewijzigd door ja3 op 11-08-2025 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
ja3 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:27:
Vanavond 2 test updates gelanceerd:
- Mogelijkheid om Zendure meters toe te voegen. (P.S. Ik raad ze niet aan t.o.v. Homey P1/HW P1.)
- Mogelijkheid om Batterij op ip te zoeken als er niks met mDNS gevonden wordt. (Werkt nog niet met meters).

Zelf natuurlijk niet alle scenario's kunnen testen. Daarom is het een test app!
Deze update werkt.
Ik heb de Zendure CT als device toegevoegd en deze meet echt elke seconde.
En ja…. Het is geen alternatief voor de Homey P1 of Homewizard P1 apparaat om je slimme meter uit te lezen. Maar wel een goede aanvulling om uit te testen en snel te kunnen reageren als je een trage Slimme Meter in je meterkast hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astra
dank voor de update; met het handmatig toevoegen vind de app mijn accu. Wel grappig, er zit een verschil in het script en jouw app qua gemeten temperatuur; script vind de accu 30,2, app zegt accu is 40.

Waarbij jouw app klopt overigens, want als ik mijn temperatuurmeter op de accu richt ligt dat een stuk dichter bij de 40 dan bij de 30 :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORdi5QJg0d1itQmt011lq0LCuSw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5E5BmtpsOj9vXwuVOdVbcyxb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nf_tSFQsfw9x1I_XHFSXrDFWjq4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9spagyWRTAz9dBHSnmYcdfHd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3

ja3

Astra schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:23:
dank voor de update; met het handmatig toevoegen vind de app mijn accu. Wel grappig, er zit een verschil in het script en jouw app qua gemeten temperatuur; script vind de accu 30,2, app zegt accu is 40.

Waarbij jouw app klopt overigens, want als ik mijn temperatuurmeter op de accu richt ligt dat een stuk dichter bij de 40 dan bij de 30 :)
Ik gebruik nu de hyperTmp waarde (dus temperatuur van de omvormer). Deze is in Kelvin, dus die reken ik nog om: (hyperTmp - 2731) / 10

Ik vond de losse/gecombineerde batterij temperaturen (ook in Kelvin volgens mij) zelf minder nuttig. Maar die zouden ook nog gebruikt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astra
Daar zit het verschil volgens mij; script doet gemiddelde accu temperatuur. Persoonlijk heb ik ook liever de omvormer. Was zelf nog niet toegekomen aan het kijken of ik dat in het script aan kon passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
Hierbij een vergelijk tussen de Insights van de P1 meter en Zendure CT Meter.
Het valt mij op dat alleen bij schommelende stroomafname de Zendure nauwkeuriger is door zijn metingen per seconden. Verder geen echte grote uitschieters.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CM_KSsZZNv7FUCPjkEosCvaAPn4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m0hUEC4jPwbZ2OKyrDGfNH8y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3

ja3

avdl72 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:01:
Hierbij een vergelijk tussen de Insights van de P1 meter en Zendure CT Meter.
Het valt mij op dat alleen bij schommelende stroomafname de Zendure nauwkeuriger is door zijn metingen per seconden. Verder geen echte grote uitschieters.
Bedankt voor dit overzicht. Eigenlijk zou je de afwijking tussen de meters elke seconde op een hoop moeten kunnen gooien om zo het verschil op dag basis te zien. Dan weten we of we iedereen naar de DSMR 5 meter moeten haasten voor NOM of dat dat nog wel een paar jaar kan wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astra
Denk je dat in de app ook voor de smart meters een optie voor handmatig IP adres invoeren kan toevoegen?

Ik ben namelijk benieuwd welke informatie je er uit kan halen. Niet zonder reden; ik heb nu al een aantal keer gehad dat de Zenlink functie tussen mijn 3CT meter en accu uitvalt en dan gaat hij terug naar de default waardes. Ik zou dan via Homey willen kijken of ik een push bericht kan instellen die mij verteld dat de link weer uit is, of beter nog, het via een flow kan heractiveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
Astra schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:24:
Denk je dat in de app ook voor de smart meters een optie voor handmatig IP adres invoeren kan toevoegen?

Ik ben namelijk benieuwd welke informatie je er uit kan halen. Niet zonder reden; ik heb nu al een aantal keer gehad dat de Zenlink functie tussen mijn 3CT meter en accu uitvalt en dan gaat hij terug naar de default waardes. Ik zou dan via Homey willen kijken of ik een push bericht kan instellen die mij verteld dat de link weer uit is, of beter nog, het via een flow kan heractiveren.
Zie deze post https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83133470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astra
Hmm. die heb ik even gemist... dank je wel, maar helaas komt er dus niet de info uit die ik graag zou willen.

• avdl72
  • Niet online
Heeft er iemand al leuke flows gemaakt met de nieuwe app, en wil je die hier delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3

ja3

Ik zat te spelen met NOM, maar dat wil ik eigenlijk momenteel niet toepassen. Gewoon lekker dynamisch. Maar daar wordt de app wel saai van. Met nog een kleine killswitch optie als ik zelf wat wil testen.

Alleen de PBTH app zit er wel een beetje naast met de berekeningen en ik weet dan eigenlijk niet hoe ik hem moet corrigeren. Hij neemt eigenlijk net te weinig tijd voor het laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDRRJteiHB3y8dm2_NH78uNJN88=/800x/filters:strip_exif()/f/image/byrZnrdTvfUDWC86qgSPvPFz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door ja3 op 15-08-2025 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
Zou er een mogelijkheid zijn om then de Zendure cloud te praten?
Het zou dan mogelijk kunnen zijn om vanuit de app de 2400AC in of uit HEMS te halen.
Use case: normaal draaien in NOM met HEMS en bij gunstige dynamische prijzen overschakelen naar beheer via Homey.
Ik heb al gezocht maar niet kunnen vinden om tegen hun API van de cloud aan te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreijnhoudt
geert1992 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 23:33:
[...]
Wat ik persoonlijk erg sterk vind aan de Power by the Hour-app van Homey in combinatie met de Thuisbatterij Monitor, is dat je je accu volledig automatisch kunt laten handelen op basis van een opgegeven spread. Je voert alleen je capaciteit, vermogen en de laad- en ontlaadverliezen in, en de rest gaat vanzelf.

Daarnaast kun je via flows instellen dat er met allerlei factoren rekening wordt gehouden. Zo schakelen mijn zonnepanelen bijvoorbeeld automatisch uit bij negatieve stroomprijzen, en mogen de batterijen op het hoogst mogelijke vermogen vol gepompt worden. Heb er geen omkijken meer naar;
[Afbeelding]

Zou je die code niet kunnen delen met Zendure? Dat ze hem na kunnen bouwen? Alleen dan buiten Homey om?
Ik quote je even hier vanuit het Zendure topic. Heb jij enig idee hoe die algoritmes werken? Als in, hoe wordt de het beste moment van laden/ontladen bepaald? Hoe kun je zien wat de momenten zijn wanneer er geladen/ontladen wordt? Lijkt in die grafiek zichtbaar te worden, bij mij wordt er niks aangepast als ik bv. een hoger vermogen in de thuisbatterij monitor invul. Ook zie ik die grafiek alleen maar bij het 'apparaat' Stroomprijs en niet bij het 'apparaat' Thuisbatterij monitor. Dat komt dan misschien weer doordat ik op een Homey Early 2018 draai.

Veel vragen, ook gezocht in het Homey PBTH-topic, maar weinig antwoorden kunnen vinden. Het zal werken, maar het is voor mij nu voornamelijk een black box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
rreijnhoudt schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:15:
[...]

Ik quote je even hier vanuit het Zendure topic. Heb jij enig idee hoe die algoritmes werken? Als in, hoe wordt de het beste moment van laden/ontladen bepaald? Hoe kun je zien wat de momenten zijn wanneer er geladen/ontladen wordt? Lijkt in die grafiek zichtbaar te worden, bij mij wordt er niks aangepast als ik bv. een hoger vermogen in de thuisbatterij monitor invul. Ook zie ik die grafiek alleen maar bij het 'apparaat' Stroomprijs en niet bij het 'apparaat' Thuisbatterij monitor. Dat komt dan misschien weer doordat ik op een Homey Early 2018 draai.

Veel vragen, ook gezocht in het Homey PBTH-topic, maar weinig antwoorden kunnen vinden. Het zal werken, maar het is voor mij nu voornamelijk een black box.
Klopt, de vorige versie van Homey ondersteunt dit niet, omdat het een te zware berekening is.
Volgens mij komt er wel een JSON uit; je zou kunnen kijken of je die kunt opvangen en daaruit iets opzetten.

Alle details weet ik niet precies. Voor mij werkt het zoals ik het in gedachten had, waardoor ik nooit de behoefte heb gehad om het verder uit te zoeken.

Wat ik eventueel wel kan doen, is kijken hoe die JSON eruitziet. Maar hoe je dit zou kunnen toepassen op een Homey uit 2018, dat gaat voor mij net wat te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3

ja3

Even kijken wat voor leuks we hier weer mee kunnen: nieuws: Homey voegt ondersteuning voor dynamische energietarieven toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
Niet beschikbaar in Frankrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreijnhoudt
geert1992 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:19:
[...]

Klopt, de vorige versie van Homey ondersteunt dit niet, omdat het een te zware berekening is.
Volgens mij komt er wel een JSON uit; je zou kunnen kijken of je die kunt opvangen en daaruit iets opzetten.

Alle details weet ik niet precies. Voor mij werkt het zoals ik het in gedachten had, waardoor ik nooit de behoefte heb gehad om het verder uit te zoeken.

Wat ik eventueel wel kan doen, is kijken hoe die JSON eruitziet. Maar hoe je dit zou kunnen toepassen op een Homey uit 2018, dat gaat voor mij net wat te ver.
Thanks, ja ik zal er nog eens induiken als ik rijd heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreijnhoudt
Mooie ontwikkeling vanuit Homey. Erg jammer dat al die nieuwe functies niet beschikbaar zijn voor de early adapters (het is niet de eerste keer). Je wordt als all time supporter van Homey gedwongen om de nieuwe hardware aan te schaffen. Het zou Homey sieren op z'n minst een trade in program oid te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:25
geert1992 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:04:
[...]

Voor de 2400ac/sf800pro moeten we nog verder bouwen aan een manier om hem aan te sturen vanuit homey. Ik ben afhankelijk van @Astra want heb zelf alleen maar hypers. Als anderen input hebben is is dat meer dan welkom.
Wat kun je allemaal zien bij Hypers en hoe doe je dat?
Ik zie alleen maar een SOC en verder niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
Waarvoor zou je het flow kaartje “Meterstanden op nul zetten” gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3

ja3

avdl72 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:07:
Waarvoor zou je het flow kaartje “Meterstanden op nul zetten” gebruiken?
Kun je RTE berekening opnieuw doen mocht je dat willen.

Ik heb af en toe zelf wat problemen met de PBTH app. Deze lijkt dan geen trigger te geven om te starten met laden of ontladen. Een uur later komt dit weer goed maar dan is er dus een uur gemist. Iemand dit toevallig ook gemerkt?
Pagina: 1 2 Laatste