Beste leden,
Ik werk al bijna 2 jaar bij een technisch bedrijf (Lo*) als leerling-elektromonteur via een BBL-traject. Tijdens mijn dienstverband heb ik twee opleidingen succesvol afgerond:
MBO Elektrotechniek
Installatiedeskundige BMI
Mijn contract loopt binnenkort af en mijn werkgever heeft besloten het niet te verlengen. Ze hebben aangegeven dat het besluit van henzelf komt – vermoedelijk vanwege interne redenen binnen het bedrijf.
Nu willen ze dat ik meer dan €3.600 aan studiekosten terugbetaal, terwijl ik:
beide diploma’s behaald heb,
én het initiatief tot beëindiging niet van mij komt.
Volgens mijn ondertekende studieovereenkomsten:
hoef ik niets terug te betalen als ik mijn diploma haal;
en mag de werkgever bij beëindiging alleen de kosten verrekenen met de transitievergoeding, niet méér.
Toch probeert HR dit nu alsnog op mij te verhalen. Ze zeggen zelfs dat “zij ook via DUO haar studie heeft moeten terugbetalen, dus waarom ik niet?”. Maar dat lijkt mij niet relevant, want dit is geen studielening – dit is een werk-gerelateerde afspraak.
Mijn vraag is: Mogen zij zich alsnog beroepen op terugbetaling van studiekosten (bovenop de transitievergoeding) als ze zélf mijn contract beëindigen, en ik wél mijn diploma heb gehaald?
Alvast heel erg bedankt voor jullie inzichten of ervaringen
Groet,
Fernando
:strip_exif()/f/image/74yFuS07sqwR8FRe6bDJcvNy.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik werk al bijna 2 jaar bij een technisch bedrijf (Lo*) als leerling-elektromonteur via een BBL-traject. Tijdens mijn dienstverband heb ik twee opleidingen succesvol afgerond:
MBO Elektrotechniek
Installatiedeskundige BMI
Mijn contract loopt binnenkort af en mijn werkgever heeft besloten het niet te verlengen. Ze hebben aangegeven dat het besluit van henzelf komt – vermoedelijk vanwege interne redenen binnen het bedrijf.
Nu willen ze dat ik meer dan €3.600 aan studiekosten terugbetaal, terwijl ik:
beide diploma’s behaald heb,
én het initiatief tot beëindiging niet van mij komt.
Volgens mijn ondertekende studieovereenkomsten:
hoef ik niets terug te betalen als ik mijn diploma haal;
en mag de werkgever bij beëindiging alleen de kosten verrekenen met de transitievergoeding, niet méér.
Toch probeert HR dit nu alsnog op mij te verhalen. Ze zeggen zelfs dat “zij ook via DUO haar studie heeft moeten terugbetalen, dus waarom ik niet?”. Maar dat lijkt mij niet relevant, want dit is geen studielening – dit is een werk-gerelateerde afspraak.
Mijn vraag is: Mogen zij zich alsnog beroepen op terugbetaling van studiekosten (bovenop de transitievergoeding) als ze zélf mijn contract beëindigen, en ik wél mijn diploma heb gehaald?
Alvast heel erg bedankt voor jullie inzichten of ervaringen
Groet,
Fernando
:strip_exif()/f/image/74yFuS07sqwR8FRe6bDJcvNy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ee1JoECOuUXymjrDpOofL6Zx.jpg?f=fotoalbum_large)