Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ralfefernandes1
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15-08 18:46
Beste leden,

Ik werk al bijna 2 jaar bij een technisch bedrijf (Lo*) als leerling-elektromonteur via een BBL-traject. Tijdens mijn dienstverband heb ik twee opleidingen succesvol afgerond:

MBO Elektrotechniek
Installatiedeskundige BMI
Mijn contract loopt binnenkort af en mijn werkgever heeft besloten het niet te verlengen. Ze hebben aangegeven dat het besluit van henzelf komt – vermoedelijk vanwege interne redenen binnen het bedrijf.

Nu willen ze dat ik meer dan €3.600 aan studiekosten terugbetaal, terwijl ik:
beide diploma’s behaald heb,
én het initiatief tot beëindiging niet van mij komt.

Volgens mijn ondertekende studieovereenkomsten:
hoef ik niets terug te betalen als ik mijn diploma haal;
en mag de werkgever bij beëindiging alleen de kosten verrekenen met de transitievergoeding, niet méér.

Toch probeert HR dit nu alsnog op mij te verhalen. Ze zeggen zelfs dat “zij ook via DUO haar studie heeft moeten terugbetalen, dus waarom ik niet?”. Maar dat lijkt mij niet relevant, want dit is geen studielening – dit is een werk-gerelateerde afspraak.
Mijn vraag is: Mogen zij zich alsnog beroepen op terugbetaling van studiekosten (bovenop de transitievergoeding) als ze zélf mijn contract beëindigen, en ik wél mijn diploma heb gehaald?

Alvast heel erg bedankt voor jullie inzichten of ervaringen

Groet,
Fernando
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zNi_7QdsLW4J8VzENbRNV9Et2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/74yFuS07sqwR8FRe6bDJcvNy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pZueaYJFZfQhae6euZkbJCYYRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ee1JoECOuUXymjrDpOofL6Zx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +53 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Lol, creatieve HR mevrouw persoon daar!

Nee dat mag niet. De overeenkomst is vrij duidelijk wat mij betreft.

2A en 2D zijn lekker conflicterend ook: (2a) ze betalen als je de studie hebt afgerond, maar (2d) je moet wel terugbetalen? Wat is het nou?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:25
Nee, dat mag niet.
Is er sprake van een transitievergoeding?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

2d gaat niet op omdat 'werknemer' het dienstverband niet beëindigd.
onder punt 3b is inderdaad wel erg creatief en niet gebruikelijk.

(onder 3b staat overigens niet de wettelijk verplichte lineaire afbouw tabel van het bedrag, en die onder 2d is ook niet lineair)

[ Voor 65% gewijzigd door YakuzA op 16-07-2025 12:41 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:16
Krom opgestelde teksten, maar dan geldt het uitgangspunt dat degene die het opschrijft verantwoordelijk is voor het feit dat het niet ambigue is.

Kortom: ze kunnen de boom in. Verrekening met transitievergoeding en verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:25
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Meloenen op 16-07-2025 12:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ralfefernandes1
Meloenen schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:20:
Nee, dat mag niet.
Is er sprake van een transitievergoeding?
Já, van 700 euro, die mogen ze wel houden, hield ik daar sowieso geen rekening mee

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wat me niet helemaal duidelijk is, op welke grond HR denkt dit te kunnen doen. Alleen omdat mevrouw van de HR zelf een studieschuld heeft moeten aflossen bij DUO lijkt me niet de officiële reden. Het contract lijkt me vrij duidelijk (als er tenminste niet nog ergens een deel rondzweeft die niet gedeeld is in dit topic), welk deel bestaat nou onenigheid over?

[ Voor 13% gewijzigd door naitsoezn op 16-07-2025 12:25 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:31
Lees hier ook dat een studiekostenbeding alleen geldig is als je zelf kiest om weg te gaan.

https://www.juridischloke...arden/studiekostenbeding/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
in al mijn werkjaren,

Wanner de werkgever het contract ontbind/niet verlengd zijn het zijn kosten.
ik vind 3b een beetje gek. vraag me af of het stand kan houden.
ik denk gezien de machts verhouding tussen werkgever en werknemer niet. Maar dat is meer voor een advocaat/jurist.

En volgens mij is er een juridische vergoeding in de vaststelling overeenkomst beschikbaar.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Nu online
Overigens mist er een aantal artikelen; het gaat van 2b naar 2d en dan 3b? Waar zijn 2c en 3a?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

SCIxX schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:26:
Lees hier ook dat een studiekostenbeding alleen geldig is als je zelf kiest om weg te gaan.

Die zijn iig duidelijk :)
Wanneer is een studiekostenbeding geldig?

Voor een studiekostenbeding zijn regels. Er moet in staan:

- dat u alleen studiekosten betaalt als u zelf ontslag neemt. Of als uw werkgever uw tijdelijke contract wil verlengen en u daar niet mee akkoord gaat.
- voor welke periode het studiekostenbeding geldt. Bijvoorbeeld dat u studiekosten terugbetaalt als u binnen 2 jaar na de opleiding weggaat bij uw werkgever.
- welk bedrag u moet betalen
- dat hoe langer u blijft, hoe kleiner het bedrag wordt. Als u weggaat na 1 jaar, betaalt u bijvoorbeeld 75% van de studiekosten terug. Na 2 jaar nog maar 50%.

Staan deze afspraken niet allemaal in het studiebeding? Of heeft u het studiebeding niet ondertekend? Dan is het niet geldig. U hoeft geen studiekosten terug te betalen.
Het voldoet iig niet aan punt 1 en punt 4. Qua punt 4 dat je na 1 jaar nog 100% moet terugbetalen mag dus ook niet.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 16-07-2025 12:40 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +61 Henk 'm!

• mitalp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:10
Ralfefernandes1 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:24:
[...]

Já, van 700 euro, die mogen ze wel houden, hield ik daar sowieso geen rekening mee
Je bent onnodig genereus, je hebt recht op die €700 en je zou conform artikel 2a niet akkoord moeten gaan met verrekening. Wat mij betreft is dit bijzonder amateuristisch gedrag van je werkgever, dat mag niet beloond worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ben wel benieuwd op grond waarvan de werkgever meent dat het legaal is om deze studiekosten te verrekenen met de transitievergoeding. Ik lees nergens in de parlementaire stukken of de wet terug dat dit zou moeten kunnen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Goed verhaal van HR. Duo is een lening van de staat. Dit is een overeenkomst met je werkgever 🤣

Acties:
  • +109 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
En als HR zegt ‘ik moet mijn studiekosten toch ook aan duo terugbetalen’ dan zou ik reageren met: ‘dat zou ik in jouw geval niet doen want het lijkt er niet op dat je waar voor je geld hebt gekregen…’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:23
Ik zou van het HR mens eens vragen waar ze denkt dat ze ooit met jou heeft afgesproken dat jij dat gaat betalen, als ze dat niet heeft met jouw handtekening erbij dan ben je klaar en pak je gewoon die 700 euro mee. Lekker voor jou, je hebt er recht op en goeie leerschool voor het bedrijf, beter afspraken maken die wettelijk houdbaar zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:44
[...]

NIET doen, deze moet je gewoon invorderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Ralfefernandes1 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:11:

Toch probeert HR dit nu alsnog op mij te verhalen. Ze zeggen zelfs dat “zij ook via DUO haar studie heeft moeten terugbetalen, dus waarom ik niet?”.
Even voor mijn beeldvorming: je laat 2 overeenkomsten zien 1 BBL en 1 die niet op jou situatie van toepassing is? Ik zie namelijk 2 verschillende studiekostenbedingen Ik zie verder ook niet dat verrekening mag plaatsvinden ter hoogte van MAX de transitievergoeding. Verrekenen op zichzelf kan ook met een hoger terug te betalen bedrag. Dus welke ovk is van toepassing op jou?

[ Voor 79% gewijzigd door pennywiser op 16-07-2025 13:19 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:16
Ik zou die kosten van de advocaat via je VSO meenemen en die hier meteen op zetten.
A, jij hoeft die studiekosten helemaal niet zelf te betalen. Jij gaat niet weg, zij willen jou weg.
B, die 700 euro (wellicht zelfs meer? Geen idee precies, maar advocaat) heb je gewoon recht op. Niet verrekenen. Ze proberen gewoon op twee manieren te verdienen.
Daarnaast zijn er genoeg bedrijven die je graag zien komen hoor met je papieren.
C. Laat je niet naaien!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je hoeft niets te betalen, dat staat in artikel 2a. Werkgever betaalt. De rest is irrelevant.

Bovendien beëindigt de werkgever het contract.

Je hebt wellicht rechtsondersteuning nodig om dit op te lossen als men het niet wil begrijpen.

Het eerste en belangrijkste advies daarbij is niets te ondertekenen voordat je rechtsondersteuning van een jurist hebt geregeld. Laat je niet onder druk zetten.

Als je geen rechtsbijstandverzekering hebt en niet te hoog salaris en spaargeld kun je gratis terecht bij het al aangehaalde Juridisch Loket voor advies. Zij verwijzen ook door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:55

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Op basis van wat er staat zou dit dan inderdaad ook de max zijn.

Verder is dit een prima en standaard amortisatie-regeling tot punt 3B. Ik had dat gedeelte 3b eruit laten halen. Laat dat een les zijn voor de volgende keer. Maar je hebt hiervoor getekend dus dat is oude koeien.. Alsnog blijft wel staan; 700 max.

/edit
En zelfs dat niet lees ik nu hierboven..

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 16-07-2025 13:03 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:41

dragonhaertt

@_'.'

Volgens artikel 2 hoef jij geen studiekosten te betalen, je zegt immers de overeenkomst niet zelf op (2d)

Volgens artikel 3 mag de werkgever je verschuldigde studiekosten (€0) verrekenen met de transitievergoeding.

Jij hebt dus gewoon recht op 700 transitievergoeding en hoeft geen studiekosten te betalen.

Artikel 3 is een losstaand artikel en geen voorwaarde van de studiekosten (artikel 2)

Als je er zelf niet uitkomt, en geen rechtsbijstandverzekering hebt kan je het juridisch loket een berichtje sturen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-08 23:32
Arunia schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:01:
Ik zou die kosten van de advocaat via je VSO meenemen en die hier meteen op zetten.
A, jij hoeft die studiekosten helemaal niet zelf te betalen. Jij gaat niet weg, zij willen jou weg.
B, die 700 euro (wellicht zelfs meer? Geen idee precies, maar advocaat) heb je gewoon recht op. Niet verrekenen. Ze proberen gewoon op twee manieren te verdienen.
Daarnaast zijn er genoeg bedrijven die je graag zien komen hoor met je papieren.
C. Laat je niet naaien!
TS geeft aan dat zijn contract binnenkort afloopt, er zal dus hoogstwaarschijnlijk geen sprake zijn van een vaststellingsovereenkomst. (Die is tenslotte niet nodig wanneer het contract van rechtswege afloopt).
Van het vergoeden van advocaatkosten zal dan ook geen sprake zijn.

Voor wat betreft de transitievergoeding, lijkt dit me een goed artikel, waarin ook een aantal extra voorwaarden staat waaraan de verrekening moet voldoen bij een BBL opleiding:
https://vangelderen.nl/ar...oeding-mindering-brengen/

iRacing Profiel

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• agile_tester
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-08 16:45
En laat alle verdere communicatie met HR vanaf nu schriftelijk verlopen.
Als dat niet mogelijk is, kom er dan op terug via de mail. b.v: "Om nog even terug te komen op ons eerdere gesprek, begrijp ik goed dat..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfefernandes1
agile_tester schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:17:
En laat alle verdere communicatie met HR vanaf nu schriftelijk verlopen.
Als dat niet mogelijk is, kom er dan op terug via de mail. b.v: "Om nog even terug te komen op ons eerdere gesprek, begrijp ik goed dat..."
Ik zei tegen hun dat ik vrijdag antwoord zou geven. Ze willen dat ik in plaats van mijn vakantiedagen opneemt, dat ik toch beter moet gaan werken om de studiekosten te dekken

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Ralfefernandes1 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:21:
[...]

Ik zei tegen hun dat ik vrijdag antwoord zou geven. Ze willen dat ik in plaats van mijn vakantiedagen opneemt, dat ik toch beter moet gaan werken om de studiekosten te dekken
Ahhahah hunnie kunnen zoveel willen.
Maar tussen willen en krijgen staat een persoon, en dat ben jij.

Mijn visie.

1. 700 euro vergoeding krijgen.
2. Geen studie kosten betalen.
3. vakantie opnemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agile_tester
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-08 16:45
jack zomer schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:27:
[...]

Ahhahah hunnie kunnen zoveel willen.
Maar tussen willen en krijgen staat een persoon, en dat ben jij.

Mijn visie.

1. 700 euro vergoeding krijgen.
2. Geen studie kosten betalen.
3. vakantie opnemen..
punt 3 zou ik niet doen zolang je geen advocaat/jurist hebt die jou bijstaat.
Anders kunnen ze je beschuldigen van werkweigering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:52

bonzz.netninja

Niente baffi

agile_tester schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:32:
[...]

punt 3 zou ik niet doen zolang je geen advocaat/jurist hebt die jou bijstaat.
Anders kunnen ze je beschuldigen van werkweigering.
Ja idd. De werkgever kan legale gronden hebben om niet mee te werken aan een verlof

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:16
Wild Chocolate schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:17:
[...]

TS geeft aan dat zijn contract binnenkort afloopt, er zal dus hoogstwaarschijnlijk geen sprake zijn van een vaststellingsovereenkomst. (Die is tenslotte niet nodig wanneer het contract van rechtswege afloopt).
Van het vergoeden van advocaatkosten zal dan ook geen sprake zijn.

Voor wat betreft de transitievergoeding, lijkt dit me een goed artikel, waarin ook een aantal extra voorwaarden staat waaraan de verrekening moet voldoen bij een BBL opleiding:
https://vangelderen.nl/ar...oeding-mindering-brengen/
Ah, shoot. Die had ik inderdaad gemist. Dan is die 700 euro prima en mogen ze nog steeds fluiten naar het geld voor die studie. Daar is de wet wel duidelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:45
[...]

Wat veel mensen geen rekening mee houden met dit soort zaken is dat werkgevers heel vaak zaken opstellen die niet wettelijk mogelijk zijn. zo ook hier.

- Zij willen zich aan het contract houden wat wettelijk helemaal niet kan en mag
Jij aan de wet

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:59

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

[...]

Intimidatie bovenop illegale praktijken. Klinkt als een lekker amateuristische toko.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:24

Honesty

kattenneus!

Wees maar blij dat je weg bent daar, succes met je volgende werkgever en hoop voor je dat het allemaal nog een beetje meevalt. Meestal als je je rechten kent en dat ook doorgeeft binden ze wel in en laten ze je met rust. Anders naar rechtwinkel of juridisch loket die een brief kunnen opstellen waarna je altijd als ze in gebreken blijven wel de weg naar een advocaat kunnen gaan.

Lang niet meer mee te maken gehad maar kan je bij UWV ook niet voor conflicten over transitievergoedingen terecht?

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Ik lees ipv van vakantie dagen.

Dat lees is als die dagen zijn al akkoord, en daar willen ze nu op terug komen.
Zolang het op papier staat, kan ik binnen het bedrijf waarin te werkt geen rede bedenken die zwaarwegend is waardoor de werkgever er op terug kan komen.

De aanwezigheid van HR geeft aan dat er het hier niet over een bedrijf hebben met 4 werknemers.

Maar juridisch advies vragen is nooit fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:45
SCIxX schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:26:

Alleen als die niet verplicht is. Was deze verplicht voor de functie dan mogen ze het niet terugvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 44aardbeien
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18-08 21:51
[...]

Op grond waarvan dan? Dat er in dat artikel is bedongen dat er studiekosten mee verrekend mag worden, betekent niet dat je enige studiekosten ook verschuldigd bent.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:44
[...]

Wacht even, is deze vergoeding bruto of netto?
De (standaard / minimum) transitievergoeding is 1/3 maandsalaris per gewerkt jaar. Je geeft aan dat je (bijna) twee jaar bij deze werkgever hebt gewerkt. Dus je krijgt (ongeveer) 2/3 maandsalaris mee. Als dit 700 euro is, zou je maandsalaris ongeveer € 1.050,- zijn.

Nu kán het zijn dat je:
  • In deeltijd hebt gewerkt.
  • Je, toen je elf jaar oud was, een Tweakers-account hebt geopend.
Maar ik verbaas me hogelijk over dit bedrag. Je werkgever volgt de CAO-Elektrotechniek?

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:29

Heb je over dit alles met je direct leidinggevende gesproken? Ik zou proberen om hem/haar op HR af te sturen.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:28
bonzz.netninja schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:37:
[...]

Ja idd. De werkgever kan legale gronden hebben om niet mee te werken aan een verlof
Dat klopt, maar imho hoort een verschil van inzicht over al dan niet moeten terugbetalen van een studieregeling niet bij de gewichtige redenen die de werkgever wettelijk moet hebben om een verlofaanvraag te mogen weigeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-08 23:42

Grannd

da Granndest

Bernard0343 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:13:
[...]

Wacht even, is deze vergoeding bruto of netto?
De (standaard / minimum) transitievergoeding is 1/3 maandsalaris per gewerkt jaar. Je geeft aan dat je (bijna) twee jaar bij deze werkgever hebt gewerkt. Dus je krijgt (ongeveer) 2/3 maandsalaris mee. Als dit 700 euro is, zou je maandsalaris ongeveer € 1.050,- zijn.

Nu kán het zijn dat je:
  • In deeltijd hebt gewerkt.
  • Je, toen je elf jaar oud was, een Tweakers-account hebt geopend.
Maar ik verbaas me hogelijk over dit bedrag. Je werkgever volgt de CAO-Elektrotechniek?
Het is een BBL-contract, dat is meestal 32 uur werken en één dag naar school.

Rare werkgever die wél opleidingen betaald voor z'n werknemers maar diezelfde medewerkers vervolgens weer laat lopen.

Hoop dat ze hier niet mee wegkomen, beetje de barmhartige samaritaan en goeie werkgever spelen dat je de opleiding van een werknemer wil betalen maar vervolgens achteraf diegene met de (zelf opgelegde) kosten opzadelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Grannd op 16-07-2025 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-08 18:52
migchiell schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:15:
[...]

Dat klopt, maar imho hoort een verschil van inzicht over al dan niet moeten terugbetalen van een studieregeling niet bij de gewichtige redenen die de werkgever wettelijk moet hebben om een verlofaanvraag te mogen weigeren.
En me dunkt dat als er wordt gewerkt in plaats van vakantie opgenomen, de openstaande vakantiedagen netjes uitbetaalt moeten worden. Dat is waarom de meeste werkgevers juist blij zijn als je voor het einde van het contract openstaande vakantiedagen opneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
Grannd schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:17:
[...]

Het is een BBL-contract, dat is meestal 32 uur werken en één dag naar school.

Rare werkgever die wél opleidingen betaald voor z'n werknemers maar diezelfde medewerkers vervolgens weer laat lopen.
Op het moment dat TS 32 uur werkt dan kan ik de hoogte van de transitievergoeding niet goed verklaren. Volgens mij is de formule:
  • 1/3 maandsalaris voor alle volledige dienstjaren.
  • 1/36 maandsalaris voor resterende volledige maanden.
  • 1/1095 maandsalaris voor de dagen die overblijven.
Ik heb in het MBO gewerkt, weet hoe BBL-opleidingen werken. Minimum aantal uren dat gewerkt moet worden om de opleiding succesvol af te ronden is 20 uur per week, minder mag niet. Het kan zijn dat TS inderdaad 20 uur werkt. Als hij 32 uur werkt, lijkt mij dat deze vergoeding hoger moet zijn.

@Ralfefernandes1 Valt dit bedrijf onder een CAO? Zo ja, welke? En hoeveel uur werkte je per week?

Oeps, ik had over deze post van @Wild Chocolate heen gelezen. Excuses! Vraag is wél, mogen de kosten voor de opleiding van TS ook in mindering worden gebracht nu de werkgever het initiatief neemt om de arbeidsovereenkomst niet te verlengen.

[ Voor 13% gewijzigd door Bernard0343 op 16-07-2025 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfefernandes1
Bernard0343 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:32:
[...]

Op het moment dat TS 32 uur werkt dan kan ik de hoogte van de transitievergoeding niet goed verklaren. Volgens mij is de formule:
  • 1/3 maandsalaris voor alle volledige dienstjaren.
  • 1/36 maandsalaris voor resterende volledige maanden.
  • 1/1095 maandsalaris voor de dagen die overblijven.
Ik heb in het MBO gewerkt, weet hoe BBL-opleidingen werken. Minimum aantal uren dat gewerkt moet worden om de opleiding succesvol af te ronden is 20 uur per week, minder mag niet. Het kan zijn dat TS inderdaad 20 uur werkt. Als hij 32 uur werkt, lijkt mij dat deze vergoeding hoger moet zijn.

@Ralfefernandes1 Valt dit bedrijf onder een CAO? Zo ja, welke? En hoeveel uur werkte je per week?
Ik moest 4 dagen naar mijn werk en 8 uurtjes per dag werken en een dag per week naar school.

Valt onder de Metaal & Techniek CAO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
Ralfefernandes1 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:52:
[...]

Ik moest 4 dagen naar mijn werk en 8 uurtjes per dag werken en een dag per week naar school.

Valt onder het Metaal & Techniek CAO
Deze CAO kan je hier vinden. Check in de salaristabel (artikel 33c) of je salaris klopt. Werd de schooldag doorbetaald? Dat is wel zo in de cao geregeld (artikel 72 punt 2).
Tip: lees de rest van de CAO ook door.

Je zou contact op kunnen nemen met het Juridisch Loket, misschien dat zij kunnen uitzoeken of je werkgever terecht de opleidingskosten inhoudt op je transitievergoeding. Dit lijken ze te mógen doen, maar de vraag is of ze dit óók mogen doen als zíj het initiatief nemen om de arbeidsovereenkomst te beëindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:17
Ralfefernandes1 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:11:
Nu willen ze dat ik meer dan €3.600 aan studiekosten terugbetaal, terwijl ik:
beide diploma’s behaald heb,
én het initiatief tot beëindiging niet van mij komt.

Volgens mijn ondertekende studieovereenkomsten:
hoef ik niets terug te betalen als ik mijn diploma haal;
en mag de werkgever bij beëindiging alleen de kosten verrekenen met de transitievergoeding, niet méér.

Toch probeert HR dit nu alsnog op mij te verhalen. Ze zeggen zelfs dat “zij ook via DUO haar studie heeft moeten terugbetalen, dus waarom ik niet?”. Maar dat lijkt mij niet relevant, want dit is geen studielening – dit is een werk-gerelateerde afspraak.
Mijn vraag is: Mogen zij zich alsnog beroepen op terugbetaling van studiekosten (bovenop de transitievergoeding) als ze zélf mijn contract beëindigen, en ik wél mijn diploma heb gehaald?

Alvast heel erg bedankt voor jullie inzichten of ervaringen
Kort door de bocht, nee
Hun zeggen de arbeidsovereenkomst met jou op, ze proberen nu van 2 walletjes te eten.

Geen idee of er andere zaken of factoren spelen waarom TS er uit moet bij werkgever maar dit kan wel meespelen.

Niet mee akkoord gaan en laat hier zeker iemand met verstand er naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:44
Klinkt alsof de HR medewerker er nogal op los fantaseert. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt kun je eventueel ook daar terecht voor advies en om de gang van zaken te controleren.

Laat ze hun plan op papier zetten! Mondelinge toezeggingen etc. heb je straks niets meer aan.

[ Voor 20% gewijzigd door Racing-Paradise op 16-07-2025 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:47
Mocht je nog thuiswonend zijn, kan je waarschijnlijk gebruik maken van de rechtsbijstand verzekering van je ouders.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfefernandes1
targaryanwolf schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:17:
[...]

Kort door de bocht, nee
Hun zeggen de arbeidsovereenkomst met jou op, ze proberen nu van 2 walletjes te eten.

Geen idee of er andere zaken of factoren spelen waarom TS er uit moet bij werkgever maar dit kan wel meespelen.

Niet mee akkoord gaan met?

Bij hun heb ik een leertraject contract die ongeveer 2 jaar duurt. Maar plotseling kreeg ik te horen dat het mijn contract niet wordt verlengd. Dan kan ik toch niets anders doen dan accepteren?

Ik heb sinds vandaag een nieuwe werkgever. En mijn contract loopt tot eind juli

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Ralfefernandes1
targaryanwolf schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:17:
[...]

Kort door de bocht, nee

Ik heb inmiddels via het juridisch loket een advocaat toegewezen gekregen.

Ik ga kijken of ik morgen de advocaat kan bellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• targaryanwolf
Ralfefernandes1 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:23:
[...]

Bij hun heb ik een leertraject contract die ongeveer 2 jaar duurt. Maar plotseling kreeg ik te horen dat het mijn contract niet wordt verlengd. Dan kan ik toch niets anders doen dan accepteren?

Tegen het niet verlengen van je contract kun je weinig doen.

Nee hoor, hun willen jou eruit bonjouren.
1. Je hoeft geen studieschulden te betalen.
2. Je heb recht op een transitievergoeding
3. Je openstaande verlof dagen mag je in goed overleg met werkgever opnemen. (de noemer we hebben je nodig want is het druk gaat niet op, want ze zijn je liever kwijt dan rijk)

Ik weet niet of je verwijtbaar hebt gehandeld dat ze een hele goede reden hebben om je te ontslaan maar dan had dit op staande voet moeten gebeuren, dus laat je niet naaien.

Laat er wel even een jurist oid overheen kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door targaryanwolf op 16-07-2025 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:26
Dan nog heb je rechten, bel een advocaat/rechtsbijstand
Wel fijn dat je zo snel een andere werkgever hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfefernandes1
targaryanwolf schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:26:
[...]

3. Je openstaande verlof dagen mag je in goed overleg met werkgever opnemen. (de noemer we hebben je nodig want is het druk gaat niet op, want ze zijn je liever kwijt dan rijk)

Ik weet niet of je verwijtbaar hebt gehandeld dat ze een hele goede reden hebben om je te ontslaan maar dan had dit op staande voet moeten gebeuren, dus laat je niet naaien.

De vakantiedagen was eigenlijk al goed gekeurd en nu willen ze intrekken. Aanstaande vrijdag moet ik dan beantwoorden of ik aanstaande maandag wil (gratis) werken om de studiekosten te dekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:47
[...]

Gefeliciteerd met je nieuwe baan!

Wat @targaryanwolf probeert te zeggen is dat je niet akkoord moet gaan met de voorwaarden die zij stellen:
  • Terugbetalen studiekosten
  • geen transitie vergoeding
  • doorwerken in je al goedgekeurde vakantie.
Daar moet je niet mee akkoord gaan. De studiekosten hoef je niet te vergoeden want de werkgever beëindigd je contract, je hebt recht op een transitievergoeding en je vakantiedagen heb je recht op want die zijn al eerder goedgekeurd en als je uren over hebt, dienen ze die uit te betalen.

Indien je uren tekort komt vanwege je voorgenomen vakantie en het feit dat je contract ontboionden wordt, dan mogen ze dat verrekenen met je laatste loonstrookje.

let wel: IANAL

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bernard0343
targaryanwolf schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:26:
[...]

Tegen het niet verlengen van je contract kun je weinig doen.

Let wel, TS had een, voorzover ik begrijp, tijdelijke arbeidsovereenkomst. Deze loopt af en wordt niet verlengd door de werkgever. Het inhouden van de opleidingskosten op de transitievergoeding is bij BBL-ers toegestaan, maar of die vlieger, gezien de arbeidsovereenkomst van TS in dit geval ook opgaat is niet duidelijk.
TS mag inderdaad zijn verlof 'gewoon' opnemen, de werkgever kan niet hard maken dat het verlof van een leerling/junior medewerker, waarvan de werkgever de arbeidsovereenkomst niet verlengd 'de bedrijfsvoering ernstig zal verstoren'.

@Ralfefernandes1 gefeliciteerd met je nieuwe baan! *O* en veel succes bij de advocaat morgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-08 13:18
Saint2Saint schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:30:
[...]

Gefeliciteerd met je nieuwe baan!

Wat @targaryanwolf probeert te zeggen is dat je niet akkoord moet gaan met de voorwaarden die zij stellen:
  • Terugbetalen studiekosten
  • geen transitie vergoeding
  • doorwerken in je al goedgekeurde vakantie.
Daar moet je niet mee akkoord gaan. De studiekosten hoef je niet te vergoeden want de werkgever beëindigd je contract, je hebt recht op een transitievergoeding en je vakantiedagen heb je recht op want die zijn al eerder goedgekeurd en als je uren over hebt, dienen ze die uit te betalen.

Indien je uren tekort komt vanwege je voorgenomen vakantie en het feit dat je contract ontboionden wordt, dan mogen ze dat verrekenen met je laatste loonstrookje.

let wel: IANAL
Dit is het juiste antwoord voor TS.. Succes Fernando, laat je niet gek maken.
Zij hebben in deze situatie heel erg weinig te willen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• targaryanwolf
Ralfefernandes1 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:27:
[...]

De vakantiedagen was eigenlijk al goed gekeurd en nu willen ze intrekken. Aanstaande vrijdag moet ik dan beantwoorden of ik aanstaande maandag wil (gratis) werken om de studiekosten te dekken
Ik zou dan antwoorden met: dat je NIET komt werken omdat jou aangevraagde vakantie al goedgekeurd is/was en je nu al plannen hebt. Dat het gratis werken niet aan de orde is gezien jij niet verplicht bent om de gemaakte studiekosten terug te betalen omdat de werkgever besluit om de arbeidsovereenkomst niet voort te zetten.

Het beste kun je dan wat artikelen vanuit het CAO en of personeelshandboek quoten om je zaak wat kracht bij te zetten.

Maar goed, bovenstaande een jurist van rechtsbijstand oid ook wel gaan aangeven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pennywiser
[...]

Het wordt nog gekker hoor ik wel. Meld dit verzoek ook duidelijk aan de advocaat morgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:05
[...]

Misschien daadwerkelijk advies bij een advocaat inwinnen, en laten weten dat je even geen antwoord kan geven omdat je juridisch advies moet inwinnen..?

Niet opgenomen vakantiedagen moeten gewoon uitbetaald worden bij de eindafrekening.

Dus;
- Salaris / loon
- Vakantiegeld
- Vakantiedagen (gewoon hoeveelheid uur dat je open hebt staan/niet hebt opgenomen maal je uurloon)
- Transitievergoeding (eventueel verminderd met de BMI studiekosten, deze mogen dus NIET van je loon, vakantiedagen, vakantiegeld of andere vergoedingen af!)
- Bonus/winstdeling/opgebouwde 13e maand
- Bruto deel reiskosten
- Eventueel andere loondelen
- Minus belasting, pensioenpremie etc
- Netto deel reiskosten
- Netto onkostenvergoedingen optellen
- Resultaat netto op rekening

Ik denk niet dat het iets anders zou worden.

Voor de BBL overeenkomst kan ik mij niet voorstellen dat ze iets in rekening mogen brengen, op alle punten die vermeld zijn.

Bij BMI; Verder is punt 3b erg onduidelijk, er staat geen berekening bij, of dat de berekening van 2 over genomen wordt.. en indien er onduidelijkheid is in een overeenkomst komt de interpretatie die de werknemer bevorderd van te pas (de werkgever heeft dan pech).

Dus zeker de interpretatie volhouden dat ze alleen van de transitievergoeding mogen verrekenen, en NIET van loon / vakantiedagen / vakantiegeld / andere vergoedingen. Ik ben geen jurist maar ik denk dat als een rechter hierover zal buigen dat het zo wel zal aflopen.

Oh en absoluut niet gratis komen werken, elk uurtje moet betaald worden, alles noteren en schrijven, en documenteren nu. Opslaan op prive mail of eigen onedrive/gdrive/eigen cloud! Screenshots maken van hun systeem om uren in te vullen, en mailtjes met bevestiging van uren naar jezelf sturen (want toegang tot bedrijfsmail zal mogelijk wegvallen).

Dus leuk dat ze 3.600, of 36.000, of zelfs 1.000.000.000 euro claimen omdat je de schuld van alle DUO ex-studenten moet afbetalen (sow hey, butthurt HR medewerker vibe), ze mogen alleen je "700 euro transitievergoeding" inhouden (of iig het exact bedrag aan transitievergoeding dat je zal krijgen, tot een maximum van 3.600 eur), niks meer.

Misschien dat ze ook beetje normaal gaan doen als je ze laat weten dat je tijd nodig hebt voor een antwoord omdat je met een advocaat in gesprek bent (of het kan averechts werken en dan zullen ze agressiever zijn, moet je zelf inschatten).

Iig veel success en zou ik fijn vinden als je ons updates geeft!

[ Voor 78% gewijzigd door grasmanek94 op 16-07-2025 16:53 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:14
grasmanek94 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:29:
[...]

Misschien daadwerkelijk advies bij een advocaat inwinnen, en laten weten dat je even geen antwoord kan geven omdat je juridisch advies moet inwinnen..?
idd, ik zou daarnaast deze situatie ook aan de school communiceren zodat ze ook meteen weten dat ze geen BBL studenten bij deze werkgever meer moeten gaan plaatsen.

Bizarre situatie, veel succes alvast :(

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:21

franssie

Save the albatross

Beetje meer metaniveau, maar ik snap dit soort dingen nooit zo. Iedereen zit te springen op om vakmensen en toch hoor en lees ik dat het vinden van stages moeilijk is, en zo omgaan met een BBL leerling. Er zou werk genoeg moeten zijn dus vreemd dat dit bedrijf dan zulke 'zuinige' acties moet ondernemen om geld te besparen op een niet toegestane, maar zeker ook niet nette manier.

Dus sowieso goed dat TS er weg is lijkt mij, ook bij verlenging zat er geheid gedonder aan te komen, verhaal leest als een zinkend schip dat bedrijf.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Smobbo schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:21:
Krom opgestelde teksten, maar dan geldt het uitgangspunt dat degene die het opschrijft verantwoordelijk is voor het feit dat het niet ambigue is.

Kortom: ze kunnen de boom in. Verrekening met transitievergoeding en verder niet.
Ze kunnen de boom in, maar verrekening met transitie vergoeding? Dus dat is alsnog betalen? ;) Doesn't make sense.

@Ralfefernandes1 Over wat voor opleidingen hebben we het? Zijn dit additionele opleidingen bovenop de opleiding via het bedrijf (want BBL traject)? Met andere woorden, die twee opleidingen, zijn dat opleidingen bovenop de BBL opleiding vanuit school/bedrijf?

De opleiding waarover gesproken wordt uit punt 2 van jouw contract, lijkt mij de opleiding vanuit BBL en dus school. Dat lijken me dus niet additionele opleidingen die je gedurende de BBL periode hebt gedaan vanuit het werk. Wellicht heb je daar dus ook een additioneel contract voor?

[ Voor 37% gewijzigd door CH4OS op 16-07-2025 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfefernandes1
Bossie schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:35:
[...]

idd, ik zou daarnaast deze situatie ook aan de school communiceren zodat ze ook meteen weten dat ze geen BBL studenten bij deze werkgever meer moeten gaan plaatsen.

Bizarre situatie, veel succes alvast :(
Komt dan toch hierdoor het bedrijf niet in de problemen? Dan lijkt mij niet slim, want het is niet mijn intentie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ralfefernandes1 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:05:
Komt dan toch hierdoor het bedrijf niet in de problemen? Dan lijkt mij niet slim, want het is niet mijn intentie...
Aan de andere kant wil de school vast ook niet dat andere leerlingen in dit soort perikelen komen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfefernandes1
CH4OS schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:53:
[...]
Ze kunnen de boom in, maar verrekening met transitie vergoeding? Dus dat is alsnog betalen? ;) Doesn't make sense.

@Ralfefernandes1 Over wat voor opleidingen hebben we het? Zijn dit additionele opleidingen bovenop de opleiding via het bedrijf (want BBL traject)? Met andere woorden, die twee opleidingen, zijn dat opleidingen bovenop de BBL opleiding vanuit school/bedrijf?

De opleiding waarover gesproken wordt uit punt 2 van jouw contract, lijkt mij de opleiding vanuit BBL en dus school. Dat lijken me dus niet additionele opleidingen die je gedurende de BBL periode hebt gedaan vanuit het werk. Wellicht heb je daar dus ook een additioneel contract voor?
Er een, liep via (MBO Amersfoort) BBL traject vanuit school en de andere ging via een particulier instelling (BMI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ah check. Dankjewel voor de opheldering. Dan zou ik zeggen: contact opnemen met de school en de BMI instelling, kijken wat die zeggen. Jij hebt de opleidingen immers succesvol afgerond en zij willen niet het contract verlengen. Dus dan liggen de kosten gewoon bij het bedrijf, niet bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfefernandes1
CH4OS schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:53:
[...]

Hieronder is de voorwaarden van de tweede opleiding die niet via MBO traject ging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pZueaYJFZfQhae6euZkbJCYYRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ee1JoECOuUXymjrDpOofL6Zx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@Ralfefernandes1 Ja, basicly dezelfde voorwaarden dus. :) Lijkt me dat je weinig hoeft te vrezen, maar neem voor de zekerheid even contact op met school en de andere partij, zodat zij ervan weten. Wellicht hebben zij ook met dit bijltje gehakt in het verleden. Een beetje vreemd is het namelijk wel, om jou de rekening te laten betalen voor hun keuze niet verder te willen met jou.

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 16-07-2025 17:36 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:20
Wow... dat er zulke slechte werkgevers zijn. Niet te geloven. Ik heb het nog nooit meegemaakt. Bij opzegging door medewerker vindt er eventueel terugbetaling plaats. Bij opzegging door de werkgever valt het onder het risico van werkgever.

Stel je toch eens voor dat je werkgever "eist" dat je opleidingen moet doen om mee te blijven doen in de markt en ze je daarna ontslaan en je opeens alles mag terugbetalen.

Eigenlijk moeten werkgevers als deze gewoon aan de schandpaal.

Emos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
[...]

Schaamteloos zeg, dat ga je natuurlijk niet doen.

Laat je goed bijstaan. Dit is wel een hele slechte werkgever :/

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Emos schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:19:
Stel je toch eens voor dat je werkgever "eist" dat je opleidingen moet doen om mee te blijven doen in de markt en ze je daarna ontslaan en je opeens alles mag terugbetalen.
BBL is Beroepsbegeleidende Leerweg, de medewerker krijgt een opleiding en wordt betaald voor werk. De aanstaande leerling/werknemer weet vooraf dat het gaat om zo'n vorm van werken en leren en daarvoor wordt een contract gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:25

ViezeVis

Sample Text

Ralfefernandes1 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:05:
[...]

Ik snap dat je beleefd blijft, maar probeer ook realistisch te blijven. Wat hier gebeurd is not done. Menig Tweaker heeft hier al het nodige over gezegd.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:46
Het feit dat een HR medewerker:

1. of niet doorheeft dat dit gewoon in de contractvoorwaarden staat (betwijfel ik)
2. jou bewust een oor aan wil naaien (met medeweten van de baas waarschijnlijk) door jou te laten betalen

Moet je geen greintje medelijden met dit soort bedrijven en met gestrekt been erin gaan.

- gewoon de transitievergoeding laten betalen, geen discussie
- geen studiekosten
- en je goedgekeurde vakantie

Alle communicatie via de mail laten verlopen en als ze hier niet mee akkoord gaat er alleen nog via je rechtsbijstand/advocaat zal worden gecommuniceerd.

Weg met dit soort figuren die bewust misbruik van de situaties maken en mensen een poot uit willen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb even snel gelezen maar vind vooral interessant:

Bij <= 12 maanden: 100% terugbetalen.
Bij >12 maar <= 24 maanden: 1/24 per maand minder terugbetalen.
Bij >24 maanden: 0%. terugbetalen

Het lijkt alsof je bij >12 maar <=24 maanden naar rato. terugbetaalt, maar daar zitten maar 12 maanden tussen... waarin je een 1/24 stap maakt. Logisch is natuurlijk 100% betalen na 1 jaar, 0% na 2 jaar dus elke maand een stapje van 1/12 ipv 1/24 ;)

Ziet er allemaal lekker gedegen uit.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:04:
Ik heb even snel gelezen maar vind vooral interessant:

Bij <= 12 maanden: 100% terugbetalen.
Bij >12 maar <= 24 maanden: 1/24 per maand minder terugbetalen.
Bij >24 maanden: 0%. terugbetalen

Het lijkt alsof je bij >12 maar <=24 maanden naar rato. terugbetaalt, maar daar zitten maar 12 maanden tussen... waarin je een 1/24 stap maakt. Logisch is natuurlijk 100% betalen na 1 jaar, 0% na 2 jaar dus elke maand een stapje van 1/12 ipv 1/24 ;)

Ziet er allemaal lekker gedegen uit.
Misschien bedoelen ze dat je na het eerste jaar die 12 maanden daarvan meetelt en het tweede jaar doorgaat van 12/24 naar 24/24?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

BounceMeister schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:13:
[...]

Misschien bedoelen ze dat je na het eerste jaar die 12 maanden daarvan meetelt en het tweede jaar doorgaat van 12/24 naar 24/24?
Denk ook dat dat de geest van de overeenkomst is, of 1/12 "afbouw" per maand. Maar goed, je zet dingen juist op schrift om dingen helder te maken.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
[...]

Aangezien het contract al eind juli afloopt... Ze hebben je toch wel uiterlijk eind juni schriftelijk laten weten dat het contract niet wordt verlengd?

Anders laat je advocaat boven op de rest ook maar meteen om een aanzegvergoeding vragen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfefernandes1
Xander schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:23:
[...]

Aangezien het contract al eind juli afloopt... Ze hebben je toch wel uiterlijk eind juni schriftelijk laten weten dat het contract niet wordt verlengd?

Anders laat je advocaat boven op de rest ook maar meteen om een aanzegvergoeding vragen.
Dit klopt. Ze hebben mij 2 maanden geleden mij op de hoogte gesteld dat mijn contract niet verlengd wordt. En sinds vorige week donderdag ben ik vrij. Vandaag belden ze mij op met het verzoek dat ik toch mijn goedgekeurd vakantiedagen niet moet opnemen maar juist doorwerken om de studiekosten te betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Ralfefernandes1 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:26:
[...]

Dit klopt. Ze hebben mij 2 maanden geleden mij op de hoogte gesteld dat mijn contract niet verlengd wordt.
Jammer, anders had je er nog wat meer geld uit kunnen slepen en dat zou ik gezien hoe het bedrijf zich opstelt niet nalaten. ;)
En sinds vorige week donderdag ben ik vrij. Vandaag belden ze mij op met het verzoek dat ik toch mijn goedgekeurd vakantiedagen niet moet opnemen maar juist doorwerken om de studiekosten te betalen.
Dit is zoals gezegd natuurlijk onzin. Al zou je gaan werken, dan moet je die uren gewoon uitbetaald krijgen / de vakantiedagen die je overhoudt uitbetaald krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trenza
  • Laatst online: 19-08 21:08
Als je een contract voor bepaalde tijd hebt dan eindigt dit van rechtswege, niet op initiatief van werkgever of op initiatief vab de werknemer.

In de voorwaarden voor terugbetaling van studiekosten wordt dit niet genoemd. (Dus waarom zou je terug moeten betalen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfefernandes1
trenza schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:52:
Als je een contract voor bepaalde tijd hebt dan eindigt dit van rechtswege, niet op initiatief van werkgever of op initiatief vab de werknemer.

In de voorwaarden voor terugbetaling van studiekosten wordt dit niet genoemd. (Dus waarom zou je terug moeten betalen?)
Volgens mij is wel ergens te lezen dat als je niet binnen 2 jaar je studie afmaakt dat je dan wel voor de studiekosten moeten draaien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wow... dat er zulke slechte werkgevers zijn. Niet te geloven. Ik heb het nog nooit meegemaakt.
Tsja, veel kleine werkgevers hebben veel verstand van hun vakgebied en weinig van arbeidsrecht. Dan wordt er vaak geredeneerd op basis van beperkt begrip van de wet samen met wat ze zelf redelijk vinden, en dat ligt helaas lang niet altijd in lijn met de wet.

Slim van TS dat hij het even controleert, volgende stap is juridische hulp en dan is het meestal snel opgehelderd :)

[ Voor 4% gewijzigd door eamelink op 16-07-2025 23:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:42
De voorwaarden zijn glashelder. Ik denk dat de HR-medewerker een lesje begrijpend lezen mag gaan volgen en haar vooringenomenheid voortaan naast zich neer moet leggen.

Succes bij je nieuwe werkgever. Hopelijk is dit probleem snel afgerond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

trenza schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:52:

Ja maar toch nee :P
Sluiten werkgever en werknemer een tijdelijk contract van 6 maanden of langer af? Dan geldt de aanzegtermijn. Dit betekent dat de werkgever op tijd moet laten weten of de overeenkomst na afloop wel of niet wordt voortgezet. Hij moet dit schriftelijk doen.
edit: Maar inderdaad is er geen enkele reden tot betaling

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 16-07-2025 23:30 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Dit klopt. Ze hebben mij 2 maanden geleden mij op de hoogte gesteld dat mijn contract niet verlengd wordt. En sinds vorige week donderdag ben ik vrij. Vandaag belden ze mij op met het verzoek dat ik toch mijn goedgekeurd vakantiedagen niet moet opnemen maar juist doorwerken om de studiekosten te betalen.
Dat is 100% onzin. Je bent niets verschuldigd aan de werkgever. En ze mogen alleen bij zwaarwegende redenen vragen om je vakantie op te schorten en die zijn er niet in jouw geval, want ze wilden het contract niet verlengen.

Vraag de jurist om een antwoord te formuleren, zelf niets meer communiceren behalve dat je contact hebt opgenomen met een jurist en momenteel niets kunt zeggen. De telefoon niet opnemen is ook een optie, dan moeten ze het via email/app afhandelen en dan ligt het vast. Maak een screenshot in geval van gebruik van een app.

Je mag als deelnemer aan een gesprek het gesprek opnemen. Een opname kan van belang zijn als bewijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
@trenza doelt denk ik niet op de aanzegtermijn, maar op artikel 3b uit de overeenkomsten: "Als werkgever de arbeidsovereenkomst beëindigd" / "Als werkgever het dienstverband beëindigd".

Doet de werkgever dit? Nee, de overeenkomst eindigt vanwege rechtswege, de werkgever heeft alleen maar besloten om geen nieuwe arbeidsovereenkomst aan te bieden.

Zo had ik hem nog niet gelezen maar het klinkt wel verdomd logisch. :) (Maar IANAL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:03
Ik hoor dit soort geintjes vaker van stagebedrijven. Laat ze je niet opjutten, ik durf te wedden dat ze dit bij de vorige ook hebben gedaan en bij de volgende weer doen

Gebeurt vaak dat een model aovk jaren geleden is opgesteld, en dat er in die jaren aan gesleuteld is door iemand met weinig verstand van zaken (dat verklaard die rare sprong waarschijnlijk) en dat er nu iemand zit die dit soort nonsens uitkraamt, onbelemmerd door gebrek van kennis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
Wow... dat er zulke slechte werkgevers zijn. Niet te geloven. Ik heb het nog nooit meegemaakt. Bij opzegging door medewerker vindt er eventueel terugbetaling plaats. Bij opzegging door de werkgever valt het onder het risico van werkgever.

Eigenlijk moeten werkgevers als deze gewoon aan de schandpaal.
Denk eerder dat die HR miep er een zooitje van maakt en dat de directeur eigenaar vooral druk bezig in het veld is, zie je wel vaker bij bouwbedrijven.

Ik had gewoon de directeur in mijn CC meegenomen met onderbouwing waarom het wettelijk niet in de haak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
Xander schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 06:18:
[...]

@trenza doelt denk ik niet op de aanzegtermijn, maar op artikel 3b uit de overeenkomsten: "Als werkgever de arbeidsovereenkomst beëindigd" / "Als werkgever het dienstverband beëindigd".

Doet de werkgever dit? Nee, de overeenkomst eindigt vanwege rechtswege, de werkgever heeft alleen maar besloten om geen nieuwe arbeidsovereenkomst aan te bieden.

Zo had ik hem nog niet gelezen maar het klinkt wel verdomd logisch. :) (Maar IANAL)
Werkgever kiest er voor om geen nieuwe overeenkomst aan te bieden, dan lijkt mij het mij niet redelijk dat wg nu zegt, Ohja TS we verlegen je contract niet :-( btw you owe us €3600,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:29

Seraphin

Meep?

[...]

Dat is in strijd met hun eigen (vage) contract; zelfs als je ze helemaal gelijk geeft met het verrekenen van studiekosten, dan gaat dat alleen ten koste van de transitievergoeding.

Vakantiedagen die je nog hebt staan als je (bijna) uit dienst gaat, neem je op of laat je uitbetalen. Jouw werkgever probeert je vakantiedagen dus zelf te houden. Let er op dat ze niet óók je opgebouwde vakantiegeld proberen in te pikken.

Rommelig zaakje. Zo'n opmerking van HR over DUO is lachwekkend en tenenkrommend tegelijk, en geeft aan dat ze zelf niet weten wat ze doen.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-08 18:47
*knip* AI-gegenereerde antwoorden zijn ongewenst.

[ Voor 97% gewijzigd door Zr40 op 17-07-2025 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 14:34

Qwerty-273

Meukposter

franssie schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:43:
Beetje meer metaniveau, maar ik snap dit soort dingen nooit zo. Iedereen zit te springen op om vakmensen en toch hoor en lees ik dat het vinden van stages moeilijk is, en zo omgaan met een BBL leerling. Er zou werk genoeg moeten zijn dus vreemd dat dit bedrijf dan zulke 'zuinige' acties moet ondernemen om geld te besparen op een niet toegestane, maar zeker ook niet nette manier.
Het kost het bedrijf natuurlijk ook behoorlijk wat aan opleidingskosten op de werkvloer (want de begeleider is aan het begeleiden ipv te knallen als een malle om het werk zo snel mogelijk af te hebben). Als er na zo'n periode geen "klik" is tussen de persoon en het bedrijf (of verschillende teams die daar werken) dan zie je vaak dat er buiten de lijntjes gestapt wordt. Arbeidsrecht is dan al heel snel ondergeschikt aan de mening/onderbuik gevoel van "kantoor/baas". Ook het gros van de mensen zullen het maar accepteren om niet in een conflict te raken (het zijn ook maar net volwassenen tegen die tijd waarbij je al heel snel gestuurd kan worden). Een nette brief van het juridisch loket zal al heel veel helpen om HR op het juiste pad van arbeidsrecht te wijzen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Qwerty-273 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:40:
[...]

Het kost het bedrijf natuurlijk ook behoorlijk wat aan opleidingskosten op de werkvloer (want de begeleider is aan het begeleiden ipv te knallen als een malle om het werk zo snel mogelijk af te hebben). Als er na zo'n periode geen "klik" is tussen de persoon en het bedrijf (of verschillende teams die daar werken) dan zie je vaak dat er buiten de lijntjes gestapt wordt. Arbeidsrecht is dan al heel snel ondergeschikt aan de mening/onderbuik gevoel van "kantoor/baas". Ook het gros van de mensen zullen het maar accepteren om niet in een conflict te raken (het zijn ook maar net volwassenen tegen die tijd waarbij je al heel snel gestuurd kan worden). Een nette brief van het juridisch loket zal al heel veel helpen om HR op het juiste pad van arbeidsrecht te wijzen.
Tsja, dat valt onder ondernemersrisico wat mij betreft. Als ik kan kiezen tussen twee bedrijven waarvan er eentje een leeropleiding biedt en de ander niet kies ik voor die die een opleiding biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

franssie schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:43:

Dus sowieso goed dat TS er weg is lijkt mij, ook bij verlenging zat er geheid gedonder aan te komen, verhaal leest als een zinkend schip dat bedrijf.
offtopic:
Er is geen geen tekort aan personeel. Er is een tekort aan goed personeel. Dat verklaart ook direct waarom stages lastiger aan te komen zijn, want die kunnen (nog) niet ingezet worden als goede vakmensen. Zeer kortzichtig inderdaad, maar wat dat betreft een prima weerspiegeling van de huidige maatschappij / politiek klimaat ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skywalker27
Skywalker27 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:35:
[mbr]*knip* AI-gegenereerde antwoorden zijn ongewenst.[/]
Ok sorry,

Kort antwoord dan want wij hebben dit vanuit de OR ook bij de poot gehad. Als je opleiding functioneel vereist is voor je werk. Dan mag de werkgever jou de kosten niet laten terug betalen sinds aug 2022. Dit geld ook voor afspraken die voor aug 2022 zijn gemaakt.

Tevens voor andere kosten die ook nog wel eens smerig worden verrekend. Gebeurd het gene bij contract beëindiging je opleidingsuren in een keer met je uit te keren verlof uren worden verrekend.

Hiervoor geld;

De werkgever betaald de kosten volledig, Opleidingstijd geld als werktijd. De werknemer hoeft de kosten niet terug te betalen ook niet bij ontslag.

[ Voor 1% gewijzigd door Skywalker27 op 17-07-2025 10:18 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bernard0343
Qwerty-273 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:40:
[...]

Bedenk wel dat er voor BBL-leerlingen 'aparte' salarisschalen zijn. Je zou kunnen stellen dat de kosten voor de werkgever al (deels) verdisconteerd zijn in het salaris van de werknemer.

Goed punt, de 'onderbuik' van de werkgever kan / gaat regelmatig een rol spelen. Máár, ik kan je uit eigen ervaring ook vertellen dat, zélfs als een werkgever zich precies aan de CAO / arbeidsovereenkomst houden, ook werknemers het héél onredelijk vinden als dit een keertje in het nadeel van de werknemer uitvalt. Overigens zegt dit niets over de strapatsen van deze werkgever, het is lovenswaardig dat TS dit gedoe aan een advocaat voorlegt en niet meegaat in het gezwatel van de HR-dame.

@Skywalker27 Let op (weet ik ook pas sinds gisteren), er is een uitzondering voor BBL-opleidingen gemaakt. Zie deze post eerder in dit topic.

[ Voor 6% gewijzigd door Bernard0343 op 17-07-2025 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
Klopt maar BBL- valt in principe onder categorie verplichte scholing.

bron;

• Ministerie van SZW – Richtlijn transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden
• SBB – Studiekosten bij BBL-opleidingen
• Art. 7:611a BW – Scholingsverplichting werkgever

Voorbeeld;

MBO BBL vrachtwagenmonteur
• Is de opleiding tot MBO vrachtwagenmonteur vereist om het werk te kunnen uitvoeren, dan is het een verplichte opleiding.
• Werkgever mag dan geen kosten terug vragen van de werknemer, ook niet bij vroegtijdig vertrek.
• Alleen voor aanvullende scholing of vrijwillige opleidingen naast de BBL-opleiding zou een terugbetalingsregeling geldig kunnen zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door Skywalker27 op 17-07-2025 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
Skywalker27 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:47:

bron;

• Ministerie van SZW – Richtlijn transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden

Voorbeeld;

• Is de opleiding tot MBO vrachtwagenmonteur vereist om het werk te kunnen uitvoeren, dan is het een verplichte opleiding.
• Werkgever mag dan geen kosten terug vragen van de werknemer, ook niet bij vroegtijdig vertrek.
• Alleen voor aanvullende scholing of vrijwillige opleidingen naast de BBL-opleiding zou een terugbetalingsregeling geldig kunnen zijn.
De arbeidsovereenkomst van TS was een leer/werk-overeenkomst. Hij kwam in dienst als leerling-elektromonteur. Dat is een andere situatie dan die waarin een medewerker die al in dienst is, omgeschoold wordt naar een ándere functie. Gelukkig gaat TS vandaag naar een advocaat, die zal, als het goed is, beter kunnen uitzoeken of de werkgever van TS een punt heeft. ;)

Trouwens, kweenie of @Ralfefernandes1 kan uitzoeken of zijn werkgever gebruik heeft gemaakt van de door jou aangehaalde subsidieregeling. Mocht werkgever deze subsidie ontvangen hebben, dan zal het subsidiebedrag niet aan hem doorberekend moeten worden. Dus TS, leg dit voor aan je advocaat(!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfefernandes1
Skywalker27 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:47:

bron;

Voorbeeld;

Volgens mijn contract heb ik de opleiding BMI afgerond met goed gevolg en staat er niets over inhouding op transitievergoeding. Deze opleiding is vermoedelijk verplicht voor de functie. Kan de werkgever dan wel €700 inhouden, of mag dat wettelijk gezien niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ehh7y2_Lhhqp75tpnB4bEfKhiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SmdPBLJVxpwEBX5kJqGjON8r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
Ralfefernandes1 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:16:
[...]

Volgens mijn contract heb ik de opleiding BMI afgerond met goed gevolg en staat er niets over inhouding op transitievergoeding. Deze opleiding is vermoedelijk verplicht voor de functie. Kan de werkgever dan wel €700 inhouden, of mag dat wettelijk gezien niet?

[Afbeelding]
  • Deze BMI-opleiding is géén BBL-opleiding. Dus werkgever mag dat argument niet gebruiken om (een deel van de studiekosten) in te houden*.
  • De arbeidsovereenkomst wordt op initiatief van de werkgever niet verlengd. Dit betekent dat opleidingskosten voor ándere cursussen / opleidingen dan een BBL-opleiding** niet door de werkgever mogen worden ingehouden.

*= Ik kan mij één, heel uitzonderlijke, situatie voorstellen waarin deze BMI-opleiding door een werkgever die iets te zaniken wil hebben, wel 'gezien' kan worden als onderdeel van de BBL-opleiding:
    Als je het certificaat van de BMI opleiding hebt gebruikt om een deel van de BBL-opleiding af te ronden (dus je hebt de BMI-opleiding gebruikt om een vrijstelling te krijgen of als vervanging voor een examen). Maar zelfs dán valt er op het standpunt van werkgever veel af te dingen. Maar als de BMI-opleiding losstaat van de BBL-opleiding, dan kan werkgever niets met deze kosten.

**=Check dit bij de advocaat.

[ Voor 22% gewijzigd door Bernard0343 op 17-07-2025 12:27 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Ralfefernandes1 Kun je de andere artikelen ook posten? Dit is alleen (een deel van?) artikel 1.

1.b heeft een verkeerde zinsconstructie. Er staat ook niet hoeveel dagen je hebt gevraagd. De overeenkomst gaat volgens de tekst over de vrijwillige aanvraag van een opleiding. Als je werkgever de opleiding toch heeft verplicht zal dat van belang zijn, dat moet je wel aannemelijk kunnen maken.

Posters op dit forum hebben niet het volledige overzicht van jouw situatie. De jurist die je contacteert zou over alle stukken moeten beschikken, denk hierbij aan arbeidscontracten, CAO's, studieovereenkomsten, overige overeenkomsten, loonstroken en jaaroverzichten. Het is aan te raden die mee te nemen bij een gesprek of digitaal te overhandigen aan de jurist. Daarmee kan de jurist aan de slag.
Pagina: 1 2 3 Laatste