• Ralfefernandes1
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:08
Beste leden,

Ik werk al bijna 2 jaar bij een technisch bedrijf (Lo*) als leerling-elektromonteur via een BBL-traject. Tijdens mijn dienstverband heb ik twee opleidingen succesvol afgerond:

MBO Elektrotechniek
Installatiedeskundige BMI
Mijn contract loopt binnenkort af en mijn werkgever heeft besloten het niet te verlengen. Ze hebben aangegeven dat het besluit van henzelf komt – vermoedelijk vanwege interne redenen binnen het bedrijf.

Nu willen ze dat ik meer dan €3.600 aan studiekosten terugbetaal, terwijl ik:
beide diploma’s behaald heb,
én het initiatief tot beëindiging niet van mij komt.

Volgens mijn ondertekende studieovereenkomsten:
hoef ik niets terug te betalen als ik mijn diploma haal;
en mag de werkgever bij beëindiging alleen de kosten verrekenen met de transitievergoeding, niet méér.

Toch probeert HR dit nu alsnog op mij te verhalen. Ze zeggen zelfs dat “zij ook via DUO haar studie heeft moeten terugbetalen, dus waarom ik niet?”. Maar dat lijkt mij niet relevant, want dit is geen studielening – dit is een werk-gerelateerde afspraak.
Mijn vraag is: Mogen zij zich alsnog beroepen op terugbetaling van studiekosten (bovenop de transitievergoeding) als ze zélf mijn contract beëindigen, en ik wél mijn diploma heb gehaald?

Alvast heel erg bedankt voor jullie inzichten of ervaringen

Groet,
Fernando
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zNi_7QdsLW4J8VzENbRNV9Et2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/74yFuS07sqwR8FRe6bDJcvNy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pZueaYJFZfQhae6euZkbJCYYRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ee1JoECOuUXymjrDpOofL6Zx.jpg?f=fotoalbum_large

• Ralfefernandes1
CH4OS schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:53:
[...]
Ze kunnen de boom in, maar verrekening met transitie vergoeding? Dus dat is alsnog betalen? ;) Doesn't make sense.

@Ralfefernandes1 Over wat voor opleidingen hebben we het? Zijn dit additionele opleidingen bovenop de opleiding via het bedrijf (want BBL traject)? Met andere woorden, die twee opleidingen, zijn dat opleidingen bovenop de BBL opleiding vanuit school/bedrijf?

De opleiding waarover gesproken wordt uit punt 2 van jouw contract, lijkt mij de opleiding vanuit BBL en dus school. Dat lijken me dus niet additionele opleidingen die je gedurende de BBL periode hebt gedaan vanuit het werk. Wellicht heb je daar dus ook een additioneel contract voor?
Hieronder is de voorwaarden van de tweede opleiding die niet via MBO traject ging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pZueaYJFZfQhae6euZkbJCYYRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ee1JoECOuUXymjrDpOofL6Zx.jpg?f=fotoalbum_large

• Ralfefernandes1
Skywalker27 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:47:
Klopt maar BBL- valt in principe onder categorie verplichte scholing.

bron;

• Ministerie van SZW – Richtlijn transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden
• SBB – Studiekosten bij BBL-opleidingen
• Art. 7:611a BW – Scholingsverplichting werkgever

Voorbeeld;

MBO BBL vrachtwagenmonteur
• Is de opleiding tot MBO vrachtwagenmonteur vereist om het werk te kunnen uitvoeren, dan is het een verplichte opleiding.
• Werkgever mag dan geen kosten terug vragen van de werknemer, ook niet bij vroegtijdig vertrek.
• Alleen voor aanvullende scholing of vrijwillige opleidingen naast de BBL-opleiding zou een terugbetalingsregeling geldig kunnen zijn.
Volgens mijn contract heb ik de opleiding BMI afgerond met goed gevolg en staat er niets over inhouding op transitievergoeding. Deze opleiding is vermoedelijk verplicht voor de functie. Kan de werkgever dan wel €700 inhouden, of mag dat wettelijk gezien niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ehh7y2_Lhhqp75tpnB4bEfKhiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SmdPBLJVxpwEBX5kJqGjON8r.jpg?f=fotoalbum_large

• Ralfefernandes1
mrmrmr schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:56:
@Ralfefernandes1 Kun je de andere artikelen ook posten? Dit is alleen (een deel van?) artikel 1.

1.b heeft een verkeerde zinsconstructie. Er staat ook niet hoeveel dagen je hebt gevraagd. De overeenkomst gaat volgens de tekst over de vrijwillige aanvraag van een opleiding. Als je werkgever de opleiding toch heeft verplicht zal dat van belang zijn, dat moet je wel aannemelijk kunnen maken.

Posters op dit forum hebben niet het volledige overzicht van jouw situatie. De jurist die je contacteert zou over alle stukken moeten beschikken, denk hierbij aan arbeidscontracten, CAO's, studieovereenkomsten, overige overeenkomsten, loonstroken en jaaroverzichten. Het is aan te raden die mee te nemen bij een gesprek of digitaal te overhandigen aan de jurist. Daarmee kan de jurist aan de slag.
Dit is het tweede deel van de contract.

Van het juridisch loket, hoef ik mijn dagen niet in te leveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdjvDq3IsO4wKTR6o4ostYF9T30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ehb0PuRhq5tqsep5nJhLYSBi.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1