Crafter naar camper – Het grote ombouwavontuur is begonnen!

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 21:57
franssie schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 00:23:
[...]

Jullie bouwen dus een vast bed?
Ja dat blijft er geen ruimte over.
Ja mogelijk wel, maar misschien dat we voor een hefbed gaan. We hebben binnenkort 3 weken vakantie, en in week 1 willen we de nieuwe vloer gaan plaatsen, en in week 2 willen we de indeling (bed/keuken/ramen e.d.) gaan bepalen.
Maar ook met een hefbed zie ik er geen ruimte voor.
mydogisgone schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 00:19:
[...]

De stukken waar je geen armaflex kwijt kan. Dat zijn vaak de busstijlen of kokers.
Zie foto hieronder. Heb het even gemarkeerd. :)

[Afbeelding]
Ah duidelijk, thnx!

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Remy!!!! schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:46:
[...]

Vooralsnog gaan we niet voor een natte cel, want daar hebben we te weinig ruimte voor, en toen we de vorige keer met de camper waren (die wel een natte cel heeft) hebben we die maar 2x gebruikt, en dat was puur om het te ervaren.
Wat je zou kunnen overwegen is een oplossing die bijv possl ook vaak gebruikt: een flexibele wand zodat je een natte cel in het midden maakt. Sowieso even spieken bij possl voor indeling ideetjes; zij zijn heer en meester in buscampers. https://buscamper.nl/possl-camper-interieur/

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remy!!!!
De vloer is gearriveerd!
De komende dagen veel sociale plannen, maar zondag/maandag gaan we het (spuit)lakken afronden, en dan gaan we de oude bodemplaat gebruiken als template voor de nieuwe vloer, en dan kan de vloer erin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kChj08EzKnWihkj0oxxCoXTLQIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WHp6T9S154sSETlAspPcAZ8R.jpg?f=fotoalbum_large

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Mooi dat het spul binnen is. Blijf je nog steeds bij de indeling van je OP/TS?
Ik raadt dat nog steeds af, je hebt nul doorloop, staat elkaar steeds in de weg. Een deels wegneembaar deel uit het bed kan al wat loopruinte schelen, probeer maar eens samen pasta af te gieten in je toilet :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remy!!!!
franssie schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 22:32:
Mooi dat het spul binnen is. Blijf je nog steeds bij de indeling van je OP/TS?
Ik raadt dat nog steeds af, je hebt nul doorloop, staat elkaar steeds in de weg. Een deels wegneembaar deel uit het bed kan al wat loopruinte schelen, probeer maar eens samen pasta af te gieten in je toilet :P
Als deze vloer erin zit dan gaan we de indeling bespreken/bekijken/'maken'.
We gaan de indeling eerst maken van wat hout+3mm mdf zodat het snel/makkelijk te maken/aanpasbaar is. En als we tevreden zijn, dan gaan we de plannen definitief maken.
Ik neig erg naar een hefbed, zodat we achter nog een zitgedeelte kunnen maken, maar even kijken of dat haalbaar is qua idee.
En we gaan komende week (of de week erop) langs bij Pössl om wat inspiratie op te doen, en het zou zomaar kunnen dat de uiteindelijke indeling totaal anders wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 07:55

SeatRider

Hips don't lie

Ter inspiratie, op Discovery had je een show van een gast die busjes ombouwde tot camper. Niet zo extreem, wel veel leuke ideeën.

https://www.discoveryuk.com/series/van-go/

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:30
Gisteren bij autoweek een leuke ombouw van een sprinter, is dst hetzelfde onderstel?

YouTube: Mercedes Sprinter 316 CDI L3H4 - 2016 - 198.199 km - Camper op de brug

don't mind me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
Naar mijn weten niet, het oude crafter model (voor 2017) kwam volgens mij wel uit dezelfde fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 17:20

mjl

Ugh

Ik las ergens dat je nog nadenkt over de vloer. Maar underlayment vind ik zelf niet lelijk, dus mischien is schuren en oneffenheden met ‘kneedbaar hout’ plamuren en daarna parketlak er over ook een optie? Parketlak is eventueel ook met kleurtjes of whitewash te krijgen.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
mjl schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:06:
Ik las ergens dat je nog nadenkt over de vloer. Maar underlayment vind ik zelf niet lelijk, dus mischien is schuren en oneffenheden met ‘kneedbaar hout’ plamuren en daarna parketlak er over ook een optie? Parketlak is eventueel ook met kleurtjes of whitewash te krijgen.
Dat is wel een interessant idee! Maar waar wij mee zitten is dat we de honden mee hebben, en dan hoor je de nagels best wel goed op zo’n houten vloer. Maar als de vloer erin ligt gaan we gewoon eens kijken hoeveel herrie het echt maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gbspeel
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Remy!!!! schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:11:
[...]

Dat is wel een interessant idee! Maar waar wij mee zitten is dat we de honden mee hebben, en dan hoor je de nagels best wel goed op zo’n houten vloer. Maar als de vloer erin ligt gaan we gewoon eens kijken hoeveel herrie het echt maakt.
Als ik terugkijk naar de startpost, had je PVC als idee om de vloer af te werken. Daarbij zul je de nagels van de honden wellicht net zo goed horen, aangezien het een hard oppervlak is.

Als basis lijkt me dan het idee van @mjl mooi om een egale, nette en vochtdichte vloer te maken. Daar bovenop misschien een tapijtcoupon die je aan het einde van het seizoen vaarwel zegt. Volgend jaar een ander kleurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
gbspeel schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:33:
[...]

Als ik terugkijk naar de startpost, had je PVC als idee om de vloer af te werken. Daarbij zul je de nagels van de honden wellicht net zo goed horen, aangezien het een hard oppervlak is.

Als basis lijkt me dan het idee van @mjl mooi om een egale, nette en vochtdichte vloer te maken. Daar bovenop misschien een tapijtcoupon die je aan het einde van het seizoen vaarwel zegt. Volgend jaar een ander kleurtje.
Klopt trouwens, we hebben nu in de woonkamer/keuken ook pvc en daar hoor je het ook wel. Vooral in de woonkamer want daar zit een houten vloer onder, in de keuken zit er een betonnen vloer onder, en hoor je het naar mijn idee minder.

Maar idd een tapijt die je ieder seizoen door wisselt is ook een idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

In onze Nugget ligt een harde vloer, ik neem aan PVC, een onze hond hoorden we nauwelijks. Wel vloer met hout reliëf, fijn voor de grip. Veegt of dweilt zo schoon, geen krassen.
In een huis is de vloer veel groter en werkt deels als klankkast, in een busje speelt dat veel minder, daar heb je ook nauwelijks akoestiek.

[ Voor 0% gewijzigd door franssie op 22-08-2025 18:50 . Reden: +ook ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Nog wat random tips:

Je wil eigenlijk je keukenblok aan de schuifdeurkant, evt met een extra opklap werkblad.
Dan kan er een (uitschuif/opklaptafel aan de andere kant, zodat je aan een tafeltje kan eten.

Qua stabilisatie: kijk eens bij sawiko: die hebben uitdraaipootjes die je onder je chassis monteert, het "wiegen" is dan niet weg, maar een stuk minder.

Qua hefbed: doen. Ik zag vorig jaar een stel die onder het hefbed een scooter meenam voor op locatie. Vond ik slim.

Denk ook aan vliegenhorren/verduistering bij alle ramen. Ook voorkant: remi heeft daar dure/pasklare dingetjes voor.
Voordat je alles dichtbouwt van binnen: monteren van luifel, en evt rail voor fietstent oid, doorvoeren voor verlichting etc is makkelijker als je er nog bijkan. Voor dat soort doorvoeren is sikaflex je vriend.

What else: is sommige landen (duitsland!) moeten je hondjes vast in de auto. Denk dus aan een paar stevige ankerpunten waar je een harnas aan vast kan maken.

Denk ook aan extra sloten (heosafe oid), want busjes zijn nogal makkelijk open te maken.

Weeg de bus zoals ie nu is, en weeg alles wat je erin stopt. Gewicht is een ding bij campers. Je blijft denk ik exht wel weg bij de 3500 kilo, maar hoe lichter hoe beter je rij eigenschappen blijven. Je kan altijd nog je vering upgraden: de grote spelers zijn goldschmitt, vbairsuspension (hebben ook gewone veren) en carsupport. Bij wisselende belading achter is lucht hulpvering handig.

[ Voor 14% gewijzigd door teacher op 24-08-2025 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
teacher schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:12:
Nog wat random tips:

Je wil eigenlijk je keukenblok aan de schuifdeurkant, evt met een extra opklap werkblad.
Dan kan er een (uitschuif/opklaptafel aan de andere kant, zodat je aan een tafeltje kan eten.
We weten nog niet of we de gehele keuken aan die kant plaatsen, maar aan de schuifdeurkant komt er sowieso een kastje, waar we dan idd ook een uitschuif/opklaptafel maken.
Qua stabilisatie: kijk eens bij sawiko: die hebben uitdraaipootjes die je onder je chassis monteert, het "wiegen" is dan niet weg, maar een stuk minder.
Ik zat al met een schuin oog naar de Moca te kijken, die is nog goed betaalbaar.
Qua hefbed: doen. Ik zag vorig jaar een stel die onder het hefbed een scooter meenam voor op locatie. Vond ik slim.
Ik neig er ook steeds meer naar, maar we gaan het de komende week zien/ervaren als we met onze proefindeling gaan spelen.
Onder het hefbed komen de honden te liggen tijdens het rijden.
Denk ook aan vliegenhorren/verduistering bij alle ramen. Ook voorkant: remi heeft daar dure/pasklare dingetjes voor.
Voordat je alles dichtbouwt van binnen: monteren van luifel, en evt rail voor fietstent oid, doorvoeren voor verlichting etc is makkelijker als je er nog bijkan. Voor dat soort doorvoeren is sikaflex je vriend.
Horren e.d. moeten we nog even naar kijken, maar is wel een fijne/belangrijke.
Klopt, we gaan het meeste inbouwen/plaatsen qua elektra e.d. voordat we alles dichtbouwen. Maar we willen de 'hoofdader' van elektra wel ten alle tijden goed bereikbaar houden mochten we iets willen uitbreiden/vervangen. En tevens misschien 1 of 2 lege buizen (met een touwtje erin) plaatsen, zodat ik later nog wat makkelijker elektra kan toevoegen.
Ik denk/vermoed dat we de zonnepanelen e.d. op een frame op het dak gaan plaatsen, en we een eventuele luifel daar ook aan vast maken.
What else: is sommige landen (duitsland!) moeten je hondjes vast in de auto. Denk dus aan een paar stevige ankerpunten waar je een harnas aan vast kan maken.
Goed punt! Daar moeten we idd rekening mee houden!
Weeg de bus zoals ie nu is, en weeg alles wat je erin stopt. Gewicht is een ding bij campers. Je blijft denk ik exht wel weg bij de 3500 kilo, maar hoe lichter hoe beter je rij eigenschappen blijven. Je kan altijd nog je vering upgraden: de grote spelers zijn goldschmitt, vbairsuspension (hebben ook gewone veren) en carsupport. Bij wisselende belading achter is lucht hulpvering handig.
Hij is nu geschorst dus we kunnen hem nu niet meer zo makkelijk wegen, maar ik weet het leeg gewicht, en ik kan de spullen die we eruit hebben gehaald ook wel wegen, dan kom ik ongeveer op het huidige leeg gewicht. Maar dan moet ik het tussenschot wel in stukken gaan zagen, want die krijg ik niet zo 1,2,3 op de weegschaal :+
En ik vermoed ook wel dat we ruim onder de 3500 kilo blijven, maar gewicht is wel een punt waar ik rekening mee houdt. Want het loopt heeeel makkelijk heel snel op, en dan alleen al met dingen waar je niet snel over nadenkt, zoals bijv. nu de primer en lak e.d.. We hebben 10 bussen primer gebruikt (400ml), en al 16 bussen lak (400ml), en dan moet de blanke lak er nog op. Nou weet ik niet of we echt kunnen zeggen 26x400ml = 10.4l, want tijdens het sprayen vernevelt er ook veel. Maar ook simpele dingen zoals schroeven, tellen ook wel op. Het lijkt soms weinig, maar 5kg hier, 10kg daar telt wel hard op.
Nu ik het er zo over heb, ga ik misschien maar eens even een gewicht tabblad aanmaken in m'n sheet om het een beetje bij te houden, het zou dan vast niet voor 100% kloppen, maar iig wel een ruwe gok.

En ik ga dadelijk even onder de bus kruipen en meten hoeveel ruimte er nog is voor de bumpstops, en als we bijna klaar zijn nog eens een keer meten om te zien of we 'direct' al de vering moeten upgraden, of dat we het wel gaan ervaren tijdens het rijden.

Bedankt voor de tips! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 17:20
teacher schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:12:
Nog wat random tips:

Weeg de bus zoals ie nu is, en weeg alles wat je erin stopt. Gewicht is een ding bij campers.
Voor caravans bestaan er weegschalen om de aslast te meten. Die zijn regelmatig tweedehands op Marktplaats te koop voor weinig. Op die manier kun je een indicatie van de wieldruk krijgen. Tel ze alle 4 op en je hebt de totale massa.
Als voorbeeld, Reich Caravanweger. Of als alternatief Obelink eigen merk voor €109.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Mocht je mijn weger willen lenen, dm. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Of met de camper naar de vuilnisstort rijden, die hebben een geijkte weegbrug.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

aReaRe schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:08:
Of met de camper naar de vuilnisstort rijden, die hebben een geijkte weegbrug.
Klopt, maar de bus is geschorst. Vandaar de weegschaaltjes danwel excelsheet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

franssie schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:13:
[...]

Klopt, maar de bus is geschorst. Vandaar de weegschaaltjes danwel excelsheet.
Dat detail over het hoofd gezien :+

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Remy!!!!
Het is weer eens tijd voor een update!
Het spuiten/lakken is zo goed als afgerond, we willen nog een aantal zwarte onderdelen een nieuwe zwarte laag geven, maar dat komt binnenkort wel. De buitenkant heeft nog wel een paar plekken die we willen aanpakken, maar ook daar gaan we binnenkort mee aan de slag.
Het lakken ging opzich best snel, maar de spuitbussen gingen er ook erg snel doorheen... En dat gaf helaas vaak wat wachttijd ivm bestellen/leveren.
En we hebben er gelijk een timelapse van gemaakt:

En verder ligt de vloer er ook al in, hij moet nog vast gekit worden, en tussen de kieren moet nog pur gespoten worden. En als je goed kijkt dan zie je dat ik een foutje heb gemaakt, succes met zoeken :+
En wel grappig om te zien dat je nu al een flink verschil ziet, en we zijn eigenlijk nog maar net begonnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCgAzkNs8sF07nmq6nt8IrXpHhY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rCsCRI4ky6LmOETceF2atlZz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yS7STq7UT9ECxSmNpNo01zAAzLw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5BcgRYUKt0qJ9o2pRA3oyx4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2P9Byaax4Bhb8pF09tm5LywwsLc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ijCofCwaHDFQ8oHyMo4XzLRU.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gbspeel
  • Nu online
Bedoel je dat dit niet helemaal recht is? Maakt het contact met de wielkast?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6eUzCQlSige3HMHq5OsAu_JDnm0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LhZXil8BIiDPCxMDKie4lqc8.png?f=user_large

Leuke metamorfose zo! Geeft vast extra energie om verder te gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
gbspeel schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:42:
Bedoel je dat dit niet helemaal recht is? Maakt het contact met de wielkast?
[Afbeelding]

Leuke metamorfose zo! Geeft vast extra energie om verder te gaan!
Nee dat is het niet, er zijn helaas wel meer plekken niet perfect recht :P

En het geeft zeker energie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:07
@Remy!!!! de richting van de platen is haaks op elkaar, voor sommige (ik o.a.) erg moeilijk te accepteren ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-09 20:51
de hoek rechtsvoor, mooi uitgespaard voor die balk die daar toch niet zat :)

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:04

Maximus

There is no substitute

Remy!!!! schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:11:
Het is weer eens tijd voor een update!
Het spuiten/lakken is zo goed als afgerond, we willen nog een aantal zwarte onderdelen een nieuwe zwarte laag geven, maar dat komt binnenkort wel. De buitenkant heeft nog wel een paar plekken die we willen aanpakken, maar ook daar gaan we binnenkort mee aan de slag.
Het lakken ging opzich best snel, maar de spuitbussen gingen er ook erg snel doorheen... En dat gaf helaas vaak wat wachttijd ivm bestellen/leveren.
En we hebben er gelijk een timelapse van gemaakt:
[YouTube: Camper timelapse lakken]

En verder ligt de vloer er ook al in, hij moet nog vast gekit worden, en tussen de kieren moet nog pur gespoten worden. En als je goed kijkt dan zie je dat ik een foutje heb gemaakt, succes met zoeken :+
En wel grappig om te zien dat je nu al een flink verschil ziet, en we zijn eigenlijk nog maar net begonnen.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Heel cool! Wel duidelijk wie werkt en wie 'werkt' @Remy!!!! ;) :+

PhD i.o.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remy!!!!
pc_freak1 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:25:
de hoek rechtsvoor, mooi uitgespaard voor die balk die daar toch niet zat :)
Afbeeldingslocatie: https://media.tenor.com/YviIkAMYSHMAAAAe/tyler-hynes-hynies.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
Maximus schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:34:
[...]

Heel cool! Wel duidelijk wie werkt en wie 'werkt' @Remy!!!! ;) :+
Hahaha ja verschil moet er wezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
MarcelGo schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:23:
@Remy!!!! de richting van de platen is haaks op elkaar, voor sommige (ik o.a.) erg moeilijk te accepteren ;)
Hahaha, ik had deze reactie al verwacht, maar dit was de meeste logische indeling. Ik had het ook normaal kunnen door leggen, maar dan hadden we veel over gehouden.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Remy!!!!
De vloer ligt er nu vast in, we hebben hem op de ribbels gekit, en langs de randen flexibele pur gespoten. Tussen de tong en groef verbindingen er ook kit, en daarna heb ik ook nog wat kit gedaan tussen de spleten bij de tong en groef verbindingen.
Het foutje is ondertussen ook hersteld, de reden dat ik die was vergeten is wel grappig. Toen ik de bodemplaat eruit haalde, toen zat dat gedeelte los van de bodemplaat. Toen dacht ik nog, die moet ik bewaren, voor als we de bodemplaat als template gaan gebruiken. En raad eens wat ik niet heb gedaan? :+ Achja, gelukkig is het makkelijk hersteld.
Ik heb als laatst over alle kieren aluminium tape gedaan, dit om eventuele tochtplekken te voorkomen (al vermoed ik dat we daar sowieso geen last van hadden).
Toen de vloer er nog 'droog' (dus zonder kit e.d.) in lag, toen kraakte hij nogal, maar alle kraakgeluiden zijn verdwenen.

Afgelopen week zijn we nog langs geweest bij Pössl om even wat inspiratie op te doen, en het verbaasde ons enorm hoe praktisch zij de 'kleine' campers hebben ingedeeld. Er staan daar diverse van 5,4m en 6m, en als je erin staat oogt het ruimer dan onze lege bus :D _/-\o_
Helaas waren bijna alle indelingen hetzelfde, ze hadden allemaal een douche en ook allemaal een zitting achter de bestuurdersstoel. We hadden graag een iets andere indeling gezien.
En gisteren zijn we bij Vanly geweest, en Jordi had toevallig een Crafter L3H3 klaar staan die volledig was ingericht, dus daar konden we mooi even in kijken/rondlopen. Fijn bedrijf en aardige kerel! En de afwerking van de ombouwkits is erg netjes!

De komende dagen gaan we aan de slag met de test indeling, we willen (in theorie) het volgende:
- Een hoekbank, maar dat de honden nog wel via de achterdeuren naar binnen kunnen. Mogelijk middels een opklapbaar gedeelte van de hoekbank.
- Een hefbed, maar ik zou wel graag de kasten boven de bank/bed willen behouden, dus even kijken of we daar iets leuks voor kunnen verzinnen. Misschien middels de oplossing zoals Pössl het heeft gedaan. Maar daar gaan we nog even goed naar kijken.
- Keukenblok bij de schuifdeur, met een koelkast aan de kopse kant, en als het kan dat de deur beide kanten open kan, zo kan je dan makkelijk van binnen en van buiten iets uit de koelkast pakken.
- Een hoge kast, de locatie moeten we nog bepalen.

Zodra we met de testopstelling bezig gaan, zullen er zeker weer foto's voorbij komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49aO5XTafo1rPvU7tQh6q0Vvbog=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JzXsRlAvMaL2gRoX3EPQ4NNl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PmSrR2Dcpw0LdsNn9aQ42_bfLI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ljc394cSVhORquRPLSeu8fFw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQbsZc7uZFcgXh2CE-bnD0QANog=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kdu1KzASn7PbCe4L4oNOr2D4.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7OmmRHO_i6Lp7qyuO_1kNGQW0I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WgmIWWmeFzSMl7nxdRz8AyoS.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeeuw
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:20

Zeeuw

5.6

Dit weekend tot en met volgend weekend is de Caravan Salon in Düsseldorf bezig. Loop daar een rondje en je hebt genoeg inspiratie.

Read the badge, Bitch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
Zeeuw schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:35:
Dit weekend tot en met volgend weekend is de Caravan Salon in Düsseldorf bezig. Loop daar een rondje en je hebt genoeg inspiratie.
Bedankt voor de tip! We gaan even kijken of we aankomende week die kant op gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
Gisteren zijn we druk geweest om de indeling/inrichting te bepalen, en het idee is nu om achter een U-bank te maken, met een hefbed in het midden (zoals hier). Op die manier behouden we de kastjes boven de bank, maar kunnen we wel snel een bed 'maken' voor als we willen slapen. Tevens komt er nog een tafel bij de U-Bank.
De kast achter de bestuurdersstoel komt de wc in (uitschuifbaar), en we gaan de stoelen waarschijnlijk niet draaibaar maken (iig niet de bestuurdersstoel). En als we het bankje vooraan verwijderen komt daar ook een gasgeveerde stoel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RBmxaGZm8d3kRIR_OxQKCghUuI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ejWcfmPuRj10c79T9NGE3DjR.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZ2loT40U7DEukt7pCeVgOwzOPI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ikPvpRRUSZhJc9j5nrEQSDYz.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AF_iwlJXryi7TjgRLZrg8oKcflw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2GCkc8SMCEOKY0yVVqMDDYgJ.png?f=fotoalbum_tile
Gisterenavond en vanmiddag nog even snel wezen knutselen met wat simpel hout om onze indeling te testen. En in theorie zou het moeten werken.
Het hefbed zal ik mogelijk zelf gaan maken met een rolluikmotor e.d., dat scheelt aanzienlijk vergeleken de echte sets.
Vele details moeten we allemaal nog uitwerken, maar de komende dagen ga ik ook op dezelfde manier de keuken en de andere kasten maken. En mocht het dan allemaal bevallen/kloppen, dan gaan we bepalen waar we de ramen/dakraam/ventilatoren plaatsen, en dan kunnen we isoleren e.d.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MoyQIbe87Wub34J39-5GJLj6zPs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hnaEfjMjIM6ttmggmJaRgNQi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiWP1mKC0I9NQDeJxOeOiH81gao=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ob6KFcup8QQm8Y1MQx59kYt0.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gbspeel
  • Nu online
Remy!!!! schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:11:
- Keukenblok bij de schuifdeur, met een koelkast aan de kopse kant, en als het kan dat de deur beide kanten open kan, zo kan je dan makkelijk van binnen en van buiten iets uit de koelkast pakken.
Een tijdje geleden heb ik hier ook naar zitten kijken, maar dan voor het spelen met de inrichting van een Predom XTrail. De koelkast wilde ik onder het bed hebben, net als lage keukenkastjes met lade-inrichting.

Toen ik zocht op "camper koelkast lade" kwam ik bij Webasto terecht. Op de kopse kant zowel van buiten als van binnen op eenzelfde manier te bedienen, vullen en legen. Het zijn ook compressor-koelkasten, zoals je wensst.

Geen idee of er nog meer merken zijn met een dergelijk aanbod. Heb destijds niet verder gezocht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik zou dan ook kijken naar Dometic, een merk die dat soort dingen al lang maakt, eerder was de naam Waeco.
Webasto associeer ik met slechte standkachels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gbspeel
  • Nu online
Wordt die U-bank modulair? Ik zou zelf het middenstuk uitneembaar en zo licht mogelijk maken en daar een "koffer" van maken waarin je beddegoed kunt opslaan. Het middenstuk kun je dan op b.v. de bijrijdersstoel of in een tentje stallen. De honden kunnen dan ook via de achterdeuren naar binnen wanneer je wil.

Wat is trouwens de reden dat je de honden via de achterdeur naar binnen wil kunnen laten, naast de zijdeur?

Daarnaast wil je denk ik ook wel dat het hefbed rust op een solide basis, dus niet alleen aan touwen/een ander ophangmechanisme hangt. Dat zag ik nog niet terug in de test.

[ Voor 17% gewijzigd door gbspeel op 31-08-2025 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
gbspeel schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 15:35:
[...]

Een tijdje geleden heb ik hier ook naar zitten kijken, maar dan voor het spelen met de inrichting van een Predom XTrail. De koelkast wilde ik onder het bed hebben, net als lage keukenkastjes met lade-inrichting.

Toen ik zocht op "camper koelkast lade" kwam ik bij Webasto terecht. Op de kopse kant zowel van buiten als van binnen op eenzelfde manier te bedienen, vullen en legen. Het zijn ook compressor-koelkasten, zoals je wensst.

Geen idee of er nog meer merken zijn met een dergelijk aanbod. Heb destijds niet verder gezocht.
franssie schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:02:
Ik zou dan ook kijken naar Dometic, een merk die dat soort dingen al lang maakt, eerder was de naam Waeco.
Webasto associeer ik met slechte standkachels.
Qua koelkast moeten we echt nog kijken wat we willen, want naast het feit dat we voor een 'dubbeldeur' (of hoe zo'n optie ook heet) kunnen gaan, kunnen we misschien ook voor een meerdere lade koelkast gaan.
(over)morgen ga ik de testmodule voor de keuken maken, en vanuit daar gaan we kijken wat voor koelkast wij willen (zowel qua soort, als qua formaat).
gbspeel schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:10:
Wordt die U-bank modulair? Ik zou zelf het middenstuk uitneembaar en zo licht mogelijk maken en daar een "koffer" van maken waarin je beddegoed kunt opslaan. Het middenstuk kun je dan op b.v. de bijrijdersstoel of in een tentje stallen. De honden kunnen dan ook via de achterdeuren naar binnen wanneer je wil.
De doorgang van de U-bank waar de honden naar binnen kunnen moet klapbaar zijn, dus dat wordt mogelijk gewoon een simpele plank+kussen met scharnieren.
En mochten we ons hefbed plan echt doorzetten, dan blijven de dekens erop liggen als het bed op z'n hoogst staat, en zullen we de kussen in een kast plaatsen.
Wat is trouwens de reden dat je de honden via de achterdeur naar binnen wil kunnen laten, naast de zijdeur?
Het is en/en, als we gewoon in de camper zitten en we gaan met de honden naar buiten, dan zal dat 90% van de tijd via de zijkant gaan.
Maar er zullen ook momenten zijn dat we ze liever niet via die kant eruit laten gaan, want we zitten dan aan een drukke weg, of andere 'risicovolle situaties'.
En in verband met de leeftijd (en gezondheid) van de oudste hond gebruiken wij altijd een loopplank. En voor de zijkant zullen wij een extra (elektrische) opstapje maken, maar misschien dat we ook voor de achterkant voor een (elektrische) opstapje gaan.
Daarnaast wil je denk ik ook wel dat het hefbed rust op een solide basis, dus niet alleen aan touwen/een ander ophangmechanisme hangt. Dat zag ik nog niet terug in de test.
Dat klopt zeker! Het plan is nu om de rugkussens ergens anders te leggen als het bed naar beneden gaat, waardoor de zitkussens naar achter kunnen, en je dan een rand van 10á20(?)cm hebt waar het bed op kan rusten.
Dat komt idd niet terug in onze huidige testopstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Houd je met zo'n hefbed nog wat stahoogte over?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
evilution schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:10:
Houd je met zo'n hefbed nog wat stahoogte over?
Niet extreem veel (150á160cm), maar op die plek zitten we alleen maar, dus we hebben er alleen last van met opstaan/zitten e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Remy!!!! schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:18:
[...]

Niet extreem veel (150á160cm), maar op die plek zitten we alleen maar, dus we hebben er alleen last van met opstaan/zitten e.d.
Ik zou dat wel benauwend vinden en liever iets van een slaapbank maken denk ik.

Leuk project wel :)

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Remy!!!!
evilution schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:24:
[...]

Ik zou dat wel benauwend vinden en liever iets van een slaapbank maken denk ik.

Leuk project wel :)
Snap ik, maar wij hebben geen zin om iedere avond de boel om te moeten bouwen voor het slapen gaan. Als ik moe ben wil ik gewoon naar bed, en niet eerst Transformers meets Tetris spelen :+

Thnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gbspeel
  • Nu online
Remy!!!! schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:30:
Snap ik, maar wij hebben geen zin om iedere avond de boel om te moeten bouwen voor het slapen gaan. Als ik moe ben wil ik gewoon naar bed, en niet eerst Transformers meets Tetris spelen :+
Dit is precies de reden dat m'n opa en oma destijds een Lander 474 (caravan) hebben gekocht. Van de zit achter hebben ze een vast bed gemaakt met goede matrassen. Voor de rest was er genoeg ruimte voor een natte cel, keuken en zitgedeelte. (Dat met 3 honden)

Een hefbed waarbij je met weinig tot geen werk de struik in kan duiken kan ik goed begrijpen. Persoonlijk zou ik dan wel zonder opmaken een tweepersoonsbed willen neerlaten, zoals in de Smarty Van. Even bedenken of je de kastruimte kan missen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
gbspeel schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 23:14:
[...]

Dit is precies de reden dat m'n opa en oma destijds een Lander 474 (caravan) hebben gekocht. Van de zit achter hebben ze een vast bed gemaakt met goede matrassen. Voor de rest was er genoeg ruimte voor een natte cel, keuken en zitgedeelte. (Dat met 3 honden)

Een hefbed waarbij je met weinig tot geen werk de struik in kan duiken kan ik goed begrijpen. Persoonlijk zou ik dan wel zonder opmaken een tweepersoonsbed willen neerlaten, zoals in de Smarty Van. Even bedenken of je de kastruimte kan missen of niet.
Het liefst zou ik ook voor een tweepersoonshefbed gaan, maar de hoeveelheid kastruimte die je dan inlevert vind ik dan weer een te groot nadeel.
Ik had gisteren al even gekeken maar de ruimte onder de U-bank is voor 50á70% al in gebruik voor elektra/boiler etc. dus in die ruimte kunnen we weinig andere dingen meer in kwijt.
Op het camperforum kwam iemand al met het idee om de kasten onder het bed vast te maken, maar dan heb je geen/weinig zitruimte meer als het bed omhoog is.
Dus tenzij iemand een geweldige oplossing heeft om meer kastruimte te creeëren? Ik ben al op zoek naar de bouwplannen van de Tardis, maar dat schiet nog niet echt op :+

Een ander idee is een hefdak, waar het bed in zit, maar die zijn naar mijn idee (totaal) niet geisoleerd, en aangezien Lieke nogal een koukleum is, is dat ook niet echt een oplossing, nog even naast het feit dat ik het nogal lelijk vind, en flink duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gbspeel
  • Nu online
Remy!!!! schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 23:26:
Het liefst zou ik ook voor een tweepersoonshefbed gaan, maar de hoeveelheid kastruimte die je dan inlevert vind ik dan weer een te groot nadeel.
Hebben jullie die kastruimte ook echt nodig? Zo ja, waarvoor? (Geen kritiek, ik probeer slechts een klankbord te zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
gbspeel schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 23:37:
[...]

Hebben jullie die kastruimte ook echt nodig? Zo ja, waarvoor? (Geen kritiek, ik probeer slechts een klankbord te zijn.)
Ik vermoed van wel, we zijn met 2 volwassenen en 2 'grote' honden. Dus als we 2 weken weg willen, dan hebben we ongeveer 20kg aan voer voor de honden nodig. Wat niet altijd goed verkrijgbaar is (en naar mijn idee al helemaal niet in het buitenland) (en onze oudste is nogal gevoelig qua voer), dus dat neemt al aardig wat ruimte in beslag.
Toen wij de vorige keer met een camper weg waren toen hadden wij (ongeveer) de 5 bovenste kastjes nodig van deze indeling voor onze kleding/handdoeken/jassen etc..
Dus misschien dat we het iets teveel kasten willen plaatsen, maar liever iets teveel, dan dat we later denken (en misschien niet meer kunnen aanpassen) 'hadden we maar meer plek'. Dat probleem hebben we al jaren in ons huidige huis :+

En kritiek/klankbord/sparren vind ik alleen maar fijn, dus thnx! Wordt allemaal (van iedereen!) enorm gewaardeerd! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
En als je niet de hoogte in gaat maar de diepte?

Dus de hele zithoek/bed iets verhogen, en dan het middenstuk van het bed in de bodem verstoppen?

don't mind me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
Pindakaas schreef op maandag 1 september 2025 @ 08:39:
En als je niet de hoogte in gaat maar de diepte?

Dus de hele zithoek/bed iets verhogen, en dan het middenstuk van het bed in de bodem verstoppen?
Misschien dat ik het dan niet goed voor mij zie, maar dan moeten we het bed alsnog redelijk veel ombouwen?

We zijn vanavond weer de bus in gedoken, en we gaan eerdaags nog een andere variant bekijken/maken. En dat is een hefbed over de hele breedte (dus gewoon een normaal formaat). En dan de kastjes vast aan de onderkant van het bed. Iemand hier of op het camperforum had dat al eerder als idee geopteerd, maar die leek ons niet echt haalbaar, maar in theorie zou het moeten kunnen. Alles valt of staat wel met de dikte van het matras, hoogte van de kastjes en de dikte van de zitkussens.

En het voordeel (als ik het goed weet uit te leggen...), bovenaan is de bus smaller, dus het bed kan maar 150cm breed worden (of lang, net hoe je het bekijkt :+), en als hij volledig naar beneden is gezakt, dan heb je aan beide kanten dus een kier van ~15cm over. Maar doordat de kastjes die onder het bed hangen, dan o.a. steunen op de bank, zal je waarschijnlijk genoeg ruimte hebben dat de rugkussens kunnen blijven staan, en die ervoor zorgen dat het bed weer ~180cm lang is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jA8hbfZzFxK4yjEw5NyAW88o5Lc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rRVCEz5Z1INd0Aw9BBNwrY07.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksTHuiW27yRzdM1btZG5mEMVK8E=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/On2Nnvc8LzBns54iuXLevx7w.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Is het plaatsen van flares, om het liggedeelte wat breder te maken, nog een optie?
180cm lijkt me vrij krap.

Zoiets als gedaan is in deze blog dus: https://vrolijkopreis.nl/flares-camper/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Trasos schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:39:
Is het plaatsen van flares, om het liggedeelte wat breder te maken, nog een optie?
180cm lijkt me vrij krap.

Zoiets als gedaan is in deze blog dus: https://vrolijkopreis.nl/flares-camper/
Dat is inderdaad ook nog een optie, maar dat gaan we mogelijk niet doen, want we liggen (bijna) nooit languit in bed (we liggen bijna altijd als een foetus in bed :+ ) en we vinden flares nogal lelijk. Maar het zijn wel hele praktische opties om de slaapplek te verbreden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik kwam trouwens deze tegen:
https://autoterm.com/

De boiler kan je op allerlei manieren verwarmen, met pv, met motorkoelvloeistof, met de hetelucht heater, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

We hadden zo'n boiler ooit in een zeilboot, half uurtje op de motor varen en we konden douchen. Werkt ook op 230V.
Echt ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Remy!!!! schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:26:
[...]

Misschien dat ik het dan niet goed voor mij zie, maar dan moeten we het bed alsnog redelijk veel ombouwen?
Nu moet je de boel laten zakken. Als je de bodem ophoog krikt (a la verstelbaar bureau), dan komt het op hetzelfde neer qua moeite? Alleen je beddengoed moet je wellicht opruimen dan inderdaad.

don't mind me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
Pindakaas schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:20:
[...]

Nu moet je de boel laten zakken. Als je de bodem ophoog krikt (a la verstelbaar bureau), dan komt het op hetzelfde neer qua moeite? Alleen je beddengoed moet je wellicht opruimen dan inderdaad.
Ah duidelijk, nee dat gaat hem niet worden, want we willen de honden eventueel een plek onder het bed bieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Je zou ook nog aan een soort Murphy bed kunnen denken die aansluit op een lengte bank.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Remy!!!!
Tijd voor een kleine update!
De afgelopen tijd druk bezig geweest met de indeling bepalen, en dat is zo makkelijk nog niet...
Zo hadden wij 2 ideeën (groot/klein hefbed) die we wouden uitwerken met wat simpele planken/balken/platen/karton. En daarnaast hadden we toch alles al voorhanden om een indeling met een vast bed te testen. Maar de kans is groot dat we totaal voor een andere optie gaan... :+

Ik zal jullie even meenemen in de opties die we hebben besproken/'gebouwd':

1. Groot hefbed:
Deze hebben we al eens eerder besproken, dan komt er een hefbed, met aan de onderkant van het hefbed de kastjes. Of mogelijk dat we de kastjes aan 1 kant weglaten om iets meer zithoogte te creëren.
Voordelen:
- Bed blijft opgemaakt, je ligt op een volledig matras zonder dat je last hebt van spleten (die zijn er wel, maar onder je kussen en bij je enkels).
- Honden hebben voldoende stahoogte onder het bed.
- De zithoek is erg ruim
- Woon/keuken gedeelte is beschikbaar voor kasten e.d.
- Makkelijk in/uit bed 's nachts
- Garagebox ruimte is goed bereikbaar

Nadelen:
- Minder zithoogte op de bank als het bed omhoog is
- Laag plafond als het bed omhoog is.
- De kastjes onder het bed kunnen niet heel hoog/groot zijn, want dat heeft direct veel invloed op je zithoogte. Tevens kunnen de zittingen/garagebox niet te hoog zijn, waardoor deze ook aan de kleine kant zijn.
- Als het bed omhoog is, dan is er minder ventilatie mogelijk, want het bed blokkeert het dakraam/ventilator.
- Lastigere/duurdere constructie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqX8096CYrHkizbGXWzWHwGIynA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJ0pcVscNYPWg0ZkvZPlDknu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FW6MfCNgRWYlBGDj5trhDyPgHYw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jNwlVhmlLT5eIYtd9StWRuTr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VucbcjhE4br9GBRSzC94QLtWLr0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r25dnuilxt8bUcSbnvFvgsLg.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksTHuiW27yRzdM1btZG5mEMVK8E=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/On2Nnvc8LzBns54iuXLevx7w.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jA8hbfZzFxK4yjEw5NyAW88o5Lc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rRVCEz5Z1INd0Aw9BBNwrY07.png?f=fotoalbum_tile

2. Klein hefbed:
Hierbij komen de kasten aan de plafond/muur te hangen, en hebben we alleen een bed gedeelte wat ontbreekt qua open ruimte tussen je banken.

Voordelen:
- Meer zithoogte in de zithoek.
- Grote zithoek.
- De kastjes boven de zithoek kunnen groter/hoger zijn.
- De garageboxen/zittingen kunnen iets hoger.
- Woonkamer beschikbaar voor kastruimte
- Garagebox goed beschikbaar

Nadelen:
- Kastjes alleen goed benaderbaar als het bed omlaag is (en door over het bed te kruipen), want anders blokkeert het bed de kastjes. Je kan wel werken met schuifdeuren, maar je bent dan alsnog beperkt qua opening van de kasten.
- Spleten in het matras ter hoogte van de schouders en knie
- Opmaken van het bed kost meer moeite/tijd
- Gebruik je dan de bankkussens als matras (voor hoofd/voeten), dan is dat niet heel hygiënisch, maar is wel op te lossen door extra kussenhoezen eromheen doen bij het opmaken van het bed, maar kost weer meer moeite (je merkt het al, we zijn lui :+ ).
- Als het bed naar beneden is, kunnen de honden er niet onder. Is met diverse omwegen wel op te lossen, maar ook dat waren allemaal matige oplossingen.
- Als het bed omhoog is, dan is er minder ventilatie mogelijk, want het bed blokkeert het dakraam/ventilator.
- Lastigere/duurdere constructie
- Iets lastiger in/uit bed stappen in verband met de banden/touwen van de hefconstructie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PF9ryRa3TG2JTAWi1aRqXyrLtcs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WQLEClfZwNwJnfmT2bHAsGD6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXsSv6JW_lWxDiVs_VZ9wBgYKJk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZEphjTD6xxFIGryTHZzp7uHe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AF_iwlJXryi7TjgRLZrg8oKcflw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2GCkc8SMCEOKY0yVVqMDDYgJ.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZ2loT40U7DEukt7pCeVgOwzOPI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ikPvpRRUSZhJc9j5nrEQSDYz.png?f=fotoalbum_tile

3. Vast bed:
Deze behoeft weinig uitleg, dan hebben we achterin een vast bed. Het grote nadeel is, dat we dan ergens anders zitruimte moeten creëren. En dat kan wel door de bestuurder en/of passagiersstoel draaibaar te maken, maar als we de bestuurderstoel draaibaar maken (dan verliezen we de gasgeveerde stoel, want die mag niet draaibaar in NL), en dan kunnen we niet fatsoenlijk daarachter een kast kwijt.

Voordelen:
- Standaard opgemaakt bed, als je naar bed wilt hoef je geen moeite te doen.
- Ruimste/langste bed mogelijk.
- Honden hebben meer dan voldoende ruimte onder het bed.
- Zeer ruime garageboxen.
- Kastjes boven het bed, en zijn redelijk groot/hoog te maken.
- Kastjes aan de kopse kant van het bed (bij de deuren) mogelijk.
- Ventilatie wordt niet beperkt, zoals bij de hefbed opties.

Nadelen:
- Zithoek moet in de woonkamer/keuken, en die zal minder ruim zijn, en daardoor moeten we kastruimte inleveren.
- Garagebox is slechter bereikbaar.
- Geen doorloop naar achter mogelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAqt9EnWhHyHOh31tTgxTlFINuA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y5QVOvJigCreqtlGgebVfhA2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwBx_6PTVHEn73IZT6z9MHNmmIo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8hEpWtDmxAvRDgm46jXC1I1S.png?f=fotoalbum_tile
4. Dubbele Murphy bedden:
Dit was wel een leuke, we waren eigenlijk al klaar met onze bespreking/beslissing, en we wouden voor optie 1 (grote hefbed) gaan. Maar toen gingen we willekeurig ideeën spuien:
- Draaiend bed, met spiegels erboven en een discobal :+ :D /s
- Normaal Murphy bed, maar die kwam niet goed uit als we de kastjes wouden behouden.
- Stapelbedden, maar toen dreigde Lieke met een scheiding :+
Maar toen kwamen we op het idee om voor dubbele Murphy bedden, waarbij we de achterkant van het Murphybed gebruiken als rugleuning voor de bank (met een rugkussen.

Voordelen:
- Bed opmaken is relatief makkelijk (maar niet zo makkelijk als een vast bed, of groot hefbed).
- Makkelijke bouwconstructie.
- Lengte bedden zijn iets beter mogelijk.
- Iets hogere garageboxen (niet heel veel hoger dan bij het hefbed idee, maar wel een paar cm extra).
- 1 persoon kan al gaan slapen (of blijven liggen), terwijl de andere al/nog op de bank zit
- Makkelijk in/uit stappen
- Ventilatie wordt niet beperkt, zoals bij de hefbed opties.

Nadelen:
- Smallere doorgang tussen de banken
- De woonkamer omtoveren naar bed is iets meer moeite dan het grote hefbed
- In de breedte slapen is niet echt mogelijk omdat er een spleet precies in het midden zit. Is wel op te lossen met een spleetvuller (of hoe het ook wordt genoemd :+ ) of een topper.
- Minder hoogte voor de honden onder het bed
- Niet perse een nadeel, maar we moeten goed nadenken over de scharnier constructie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBHRerGywXcBwwW3kULvDqkgPAQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pC3HmDJZXkHhoeBpQS6MbxQP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gr-bY0L2qBBV-UaNnhPPcSnyL8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/r3JT496hGWyb4Gjha6HWvJ7a.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5WkR2xICYZJjhx0GDUsmmjXn5Q8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DEAOd6J6D2R2l9S3wKCFy45f.png?f=fotoalbum_tile

Nu zitten wij dus in dubio, want we waren bijna overtuigd om voor het grote hefbed te gaan, totdat we de dubbele Murphy optie gingen uitwerken.
Zijn er nog bepaalde punten (voor/nadelen), die wij over het hoofd zien bij optie 1 en 4?

Ter info, de 3D renders zijn van diverse scenario's/datums genomen, dus die verschillen soms qua indeling van de keuken/woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:07
Het lijkt alsof er tussen de 2 murphy bedden/banken weinig ruimte overblijft…

Overigens complimenten over je aanpak en dank voor de tip over Vanly, van de week even wezen kijken en dat zag er ook erg netjes uit.

Succes!

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
MarcelGo schreef op zondag 7 september 2025 @ 22:47:
Het lijkt alsof er tussen de 2 murphy bedden/banken weinig ruimte overblijft…
Klopt, dat is ook wel een nadeel, maar het is nog wel voldoende voor loopruimte en er komt natuurlijk ook nog een Lagun tafel (of soortgelijk iets).
Maar vandaar dat we ook keuzestress hebben :+ Gelukkig gaan we de komende dagen even op vakantie, dus dan kunnen we goed nadenken, en hopelijk hebben jullie genoeg tips/info/etc om de keuze voor ons te maken :+
Overigens complimenten over je aanpak en dank voor de tip over Vanly, van de week even wezen kijken en dat zag er ook erg netjes uit.

Succes!
Thanks! En ook echt veel lof voor m'n vrouw. Ik had waarschijnlijk al impulsief diverse keuzes gemaakt en uitgevoerd, en later gedacht 'hmmm dat was misschien niet zo handig :') '.
Vanly is echt wel een leuk bedrijf! En qua prijzen ook best goed betaalbaar. Ik zag vandaag een filmpje over een (soort van) concurent (ventje) en dat was best prijzig...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:19
Ik kan er weinig over zeggen maar ik heb een aantal keer geslapen in de camper van mijn ouders, op een fiat ducato onderstel. Die hebben een bed in de breedte van de camper en is ongeveer 1.40M breed en 1.90/95 lang. (vast bed).

Ik vind het maar krap aan en voor een nachtje gaat dat wel, maar als ik 3 weken daarmee op pad zou zijn zou ik daar echt niet beter van worden. Nachtrust is ontzettend belangrijk, niet alleen lichamelijk maar ook je gemoedstoestand. Ik zou in elk geval kiezen voor een bed waarbij je voldoende ruimte hebt, waarbij je je gewoon kan strekken en jezelf eens kan omdraaien zonder dat je de ander uit bed duwt bij wijze van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:12

B64

Robbie T schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:13:
Ik kan er weinig over zeggen maar ik heb een aantal keer geslapen in de camper van mijn ouders, op een fiat ducato onderstel. Die hebben een bed in de breedte van de camper en is ongeveer 1.40M breed en 1.90/95 lang. (vast bed).

Ik vind het maar krap aan en voor een nachtje gaat dat wel, maar als ik 3 weken daarmee op pad zou zijn zou ik daar echt niet beter van worden. Nachtrust is ontzettend belangrijk, niet alleen lichamelijk maar ook je gemoedstoestand. Ik zou in elk geval kiezen voor een bed waarbij je voldoende ruimte hebt, waarbij je je gewoon kan strekken en jezelf eens kan omdraaien zonder dat je de ander uit bed duwt bij wijze van.
Dat ligt er helemaal aan hoe lang je bent. Ik ben krap 1,75 (en m'n partner is nog kleiner) en dat gaat prima op die 1,90.

Maar als ik me niet vergis is een Crafter op die hoogte nog een stukkie smaller, en daardoor minder geschikt voor een dwars bed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Nadeel van een dwarsbed zou voor ons zijn dat er iemand over de ander moet kruipen als diegene 's nachts er even uit wil.
Wat je in campers soms ziet, en in boten heel veel, is dat een bed enigszins V-vormig is. Je schouders plus armen hebben meer ruimte nodig dan je heupen, en je voeten weer weer minder. Dat kan Net de ruimte winst geven om in een langsbed een atstapje te maken met wat bergruimte erin bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 23:23
Remy!!!! schreef op zondag 7 september 2025 @ 22:05:
......
Nadelen:
- Kastjes alleen goed benaderbaar als het bed omlaag is (en door over het bed te kruipen), want anders blokkeert het bed de kastjes. Je kan wel werken met schuifdeuren, maar je bent dan alsnog beperkt qua opening van de kasten.
........
Ok, complete random gedachte die bij mij op kwam, maar kan je niet een soort "verticale lades" maken. Dus je trekt de bodem omlaag met een rail zodat je bij de inhoud kan komen terwijl je bed omhoog is? Nadeel is wel dat een dergelijk systeem ruimte inneemt ten koste van je laadruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 09:00
Zo'n Crafter is 183cm breed als ik diverse tekeningen moet geloven. Dan kan je, tenzij je kleiner bent dan de foto's doen geloven toch amper de bus als breedteslaper gebruiken.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
Robbie T schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:13:

B64 schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:35:
[...]

Dat ligt er helemaal aan hoe lang je bent. Ik ben krap 1,75 (en m'n partner is nog kleiner) en dat gaat prima op die 1,90.

Maar als ik me niet vergis is een Crafter op die hoogte nog een stukkie smaller, en daardoor minder geschikt voor een dwars bed.
franssie schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:15:
Nadeel van een dwarsbed zou voor ons zijn dat er iemand over de ander moet kruipen als diegene 's nachts er even uit wil.
Wat je in campers soms ziet, en in boten heel veel, is dat een bed enigszins V-vormig is. Je schouders plus armen hebben meer ruimte nodig dan je heupen, en je voeten weer weer minder. Dat kan Net de ruimte winst geven om in een langsbed een atstapje te maken met wat bergruimte erin bijvoorbeeld.
LordSinclair schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:23:
Zo'n Crafter is 183cm breed als ik diverse tekeningen moet geloven. Dan kan je, tenzij je kleiner bent dan de foto's doen geloven toch amper de bus als breedteslaper gebruiken.
Ik bundel de reacties omtrent het bed even samen.
We zijn er nog niet helemaal over uit of we voor een lengte of dwarsbed gaan (en mogelijk een aangepaste variant waar @franssie het over heeft).
Maar slaap comfort vinden wij beiden wel erg belangrijk, maar wij liggen zo goed als nooit languit in bed, bijna altijd in foetus houding. Dus op die manier kunnen wij uit met een minder lang bed.
Het klopt inderdaad dat de Crafter op z'n max ~183cm is en dat is nog zonder isolatie/wandbekleding e.d.. Dus als we voor een dwarsbed gaan, dan zal die op z'n max 175cm worden.
Als we terug zijn van vakantie dan gaan we een houten frame maken, en die in ons huidige bed plaatsen, om zo de kleinere bedopties te testen/simuleren. Het kan zomaar zijn dat we dan alsnog goed uitkunnen met een dwarsbed, maar de kans is ook aanwezig dat we er dan achter komen dat we echt wel een lengtebed willen. Als we voor een lengtebed gaan dan hebben we voor het hefbed en murphybed mogelijk al een oplossing om het bed langer te maken, zonder dat we direct ruimte hoeven in te leveren in de woonkamer/keuken.
En als we toch met een dwarsbed uitkomen, dan zijn we er van bewust dat we soms over elkaar moeten kruipen om uit bed te gaan, maar dat is niet echt een issue.
Minneyar schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:44:
[...]

Ok, complete random gedachte die bij mij op kwam, maar kan je niet een soort "verticale lades" maken. Dus je trekt de bodem omlaag met een rail zodat je bij de inhoud kan komen terwijl je bed omhoog is? Nadeel is wel dat een dergelijk systeem ruimte inneemt ten koste van je laadruimte.
Dat is wel een geniaal idee! Maar we gaan sowieso niet voor het smalle hefbed scenario, maar jouw idee is mogelijk wel bruikbaar bij andere kastjes. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 09:00
Je zegt zo goed als nooit, dus wel af en toe, dat gaat dus niet in de breedte. Je kan dan dus nooit even lekker op je rug liggen oid.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-09 14:31

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Ik zag laatst een filmpje waarbij ze juist bij het slaap gedeelte iets hadden verbreed waardoor je wel lekker lang uit kan liggen:

YouTube: DE CAMPER VERBREDEN en Winterproof isoleren.

Misschien een optie voor jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-09 18:05
Kwam toevallig op deze post terecht en met veel enthousiasme de stappen tot nu toe zitten lezen. Valt mij op dat jullie echt heel goed nadenken en afwegen over de keuzes die nu gemaakt moeten worden, waar jullie vele jaren profijt van zullen hebben.

Ik blijf het project volgen!
Pagina: 1 2 Laatste