Het begin
En toen hadden we opeens vergevorderde plannen om een Volkswagen Crafter om te bouwen naar een camper...Maar voor we zover zijn, eerst een paar maanden terug in de tijd.
We zaten al een tijdje te twijfelen om een 2e auto erbij te nemen, dit om een aantal redenen:
- Voor als m'n vrouw (Lieke) met de auto naar het werk is, en ik hem nodig heb voor de honden
- Vervoeren van grote klusmaterialen etc.
- Grote dingen naar de stort brengen
- De 2e auto zou dan gebruikt worden voor het vervoeren van de honden, zodat de Skoda 'schoon' zou blijven.
- We hopen ergens de komende jaren te verhuizen naar onze toekomstige boerderij, dus voor het verhuizen en klussen op de boerderij hebben we een ruime auto nodig.
- We hadden nog ruimte op de oprit
Allemaal geen hele noodzakelijke punten, behalve de eerste want 1 van de honden was laatst behoorlijk ziek geworden, en toen moest ik iemand anders regelen om ons te vervoeren naar de dierenarts. Dus toen was eigenlijk de beslissing genomen, er komt een 2e auto.
Maarja, waar begin je dan? Want wij hebben nu een Skoda Fabia. Erg fijne auto, relatief klein en wendbaar, lage wegenbelasting en brandstofverbruik. Maar een 2e 'kleine' auto erbij is dan sowieso niet handig aangezien we ook makkelijk grote dingen willen vervoeren.
Ik zat eerst te kijken naar de Volkswagen Caddy, Renault Kangoo achtige auto's. Een stuk ruimer achterin, maar nog relatief 'klein en wendbaar'.
Gelukkig heeft m'n schoonvader een Kangoo, dus we konden even makkelijk kijken hoeveel ruimte er echt beschikbaar was (want afmetingen op het internet is toch anders dan daadwerkelijk zo'n auto van binnen zien). En dat viel ons eigenlijk tegen, groot plaat materiaal zou misschien net passen, maar een goeie modulaire hoekbank zou je echt meerdere op en neer moeten rijden.
Dus toen zijn we verder gaan kijken naar een stapje groter, en kwamen wij al heel snel uit bij een Volkswagen Transporter (model T5/T6).
Die vinden wij beide erg mooi, en zou in theorie voldoende ruimte achterin hebben.
Echter, toen ging het balletje rollen, waarom maken we er geen camper van? Dan kunnen we er lekker mee op vakantie, de hondjes mee, en (bijna) overal gaan en staan waar we willen.
(Ter info, toen hadden we ons nog niet ingelezen in de camper eisen van het RDW/Belastingdienst)
Want wij hebben 2 jaar terug al een reis van 2 weken in Schotland in de camper van de stiefvader van Lieke gemaakt (zonder honden), en dat was ons erg goed bevallen, en een camper stond eigenlijk al langer op ons lijstje, maar nu halen we hem een paar jaar eerder dan gepland.
Twee weken later hadden wij een proefrit gepland bij een dealer die een mogelijk interessante Transporter L1/H1 te koop had staan. Daar eenmaal aangekomen vielen ons een paar dingen op:
1. De laadruimte was best ruim, maar als we ook nog een bed kwijt wouden, en daaronder de honden, dan werd het wel heel krap.
2. De stahoogte was te laag, maar we wisten toen ook nog niet dat de RDW/Belastingdienst bepaalde eisen stelt aan de auto als je hem keurt/ombouwt naar camper.
3. De auto was aan de onderkant enorm verroest, het bleek dat deze uit Zweden kwam, en daar nogal last heeft gehad van het zeewater. Tevens waren de kilometerstanden ook erg twijfelachtig.
Dus vooral met punt 1 en 2 zijn wij terug naar de tekentafel gegaan.
De Crafter
Omdat wij erg gecharmeerd zijn van de Transporter zijn wij eigenlijk gelijk gaan kijken of Volkswagen nog grotere modellen beschikbaar had. En gelukkig hebben ze de Volkswagen Crafter in het assortiment.In de tussentijd hadden we ons wel goed ingelezen in alle camperombouw eisen van het RDW/Belastingdienst, dus we wisten gelijk dat we voor een L3H3 zouden gaan. Dat is de benaming die Volkswagen hanteert voor de nieuwe 2017 modellen, maar is vergelijkbaar met de oude L2H2.
Tevens zaten we ook naar de MAN TGE te kijken, want die is qua model hetzelfde, maar een ander logo (en vaak wat soberder uitgerust).
Dus toen weer dagen/weken gaan (onder)zoeken naar de beste Crafter voor ons budget (toen ~€10.000), ik had in Excel een mooie lijst bijgehouden van beschikbare Crafters, met hun km-stand, opties, bedrag, etc.
totdat Lieke aan mij vroeg "maar hebben die wel een passagiersairbag?"

Dat bleek toen in alle gevallen niet aanwezig te zijn (van de auto's in m'n Excel lijst)...
Dus je raad het al, we gingen weer terug naar de tekentafel, maar deze keer vooral om te kijken willen we het budget gaan verhogen?
Want er waren wel Crafters te vinden met passagiersairbag, maar dat waren over het algemeen de luxere modellen, en die gingen al snel richting de €13.000 excl. BTW. En nu kunnen wij wel goed sparen, maar er zit soms ook een limiet aan wat je voor iets wilt uitgeven. Want naast de aanschaf komen er natuurlijk nog vele andere kosten bij, denk bijv. aan BPM van gemiddeld €3.000 (als je een bestelauto omzet naar personen of kampeerauto, dan moet je BPM betalen, als de auto jonger is dan 17 jaar...), maar logischerwijs ook de kosten om de Crafter om te bouwen naar camper.
Na lang wikken en wegen besloten om door te sparen, en het budget nogmaals te verhogen (we begonnen ongeveer bij de €6.000 toen we naar de caddy keken
Uiteindelijk hadden wij een paar Crafters bezichtigd:
1. Had volgens de advertentie een passagiersairbag, maar was nergens duidelijk zichtbaar op het dashboard. Had geen onderhoudsboekjes, dus moest de verkoper bij de dealer opvragen.
Toen dachten we al, laat maar zitten, door naar de volgende.
2. Kwamen we op locatie aan, en daar stond de Crafter niet, dus moesten door naar een andere locatie waar hij wel stond. Vervolgens stond hij daar volledig ingebouwd tussen andere auto's. De auto zelf wou niet starten want de accu was leeg, en hij mocht de weg niet op want APK was verlopen en hij had geen groene kentekenplaten...
Door de bovenstaande acties (en ook de eerdere Transporter) begon de moed in onze schoenen te zakken.
Gelukkig wist ik nu precies waar ik op moest letten voor de passagiersairbag, en we hadden ons budget weer iets verhoogt om voor de 'betere/nettere' Crafters te kunnen gaan.
Insert Crafter 3:
Ik had een erg mooie Crafter gevonden, mooie prijs, zag er netjes uit, en ik dacht te zien dat de passagiersairbag aanwezig was, voor de zekerheid nog even nagevraagd, en de verkoper gaf aan dat die erin zat. Dus toen gelijk een afspraak gemaakt voor de dag erna om een proefrit te doen.
Ook dit was weer 1,5 uur rijden (2 uur terugrijden..., waarom vinden we nooit leuke auto's in de buurt?...).
Toen we daar eenmaal waren aangekomen, bleek dat er miscommunicatie was, en ze ons pas een dag later hadden verwacht.
Maar goed, geen probleem we konden alsnog wel een proefrit doen, maar je raad het al! Ook deze wou niet starten... De accu was leeg, en de auto die ervoor stond wou ook niet starten.
Dus we kregen toen 1000maal excuses, en ze zouden ervoor zorgen dat hij binnenkort klaar zou staan voor een proefrit.
Tevens heeft hij een deuk linksboven, en een roestplekje aan de rechterkant.
Dat waren de mindere punten, de voordelen:
- De auto is van binnen als nieuw, terwijl hij uit 2017 komt.
- Wij worden de 2e eigenaar
- Onder de motorkap zagen we niets vreemds (geen lekkages oid).
- Onder de auto zag het er ook allemaal erg goed uit
Dus we hebben besloten (in overleg met de dealer) dat we vrijdag de 25e een proefrit gaan doen, zij gaan deze week de APK doen en de auto een grote beurt geven, zodat als de proefrit bevalt, wij hem 'gelijk' mee kunnen nemen.
:strip_exif()/f/image/Bac8Is1gqyvTA3yAfFr0560Q.png?f=user_large)
Mocht dit hem niet worden om wat voor reden dan ook, dan hebben we nog 2 Crafters die mogelijk interessant zijn.
Camperombouw
Voordat wij hem echt als camper gaan gebruiken moet er natuurlijk heel veel gebeuren, en daarom heb ik dit topic aangemaakt, zowel als verslag voor onszelf, maar ook om jullie de hemd van het lijf te vragen waar nodig.We hebben ondertussen aardig duidelijk hoe we de bus willen, en zullen (bijna) alles zelf doen. Gelukkig heb ik zelf genoeg kennis/ervaring met hout en elektra, ik heb echter (nog) weinig kennis van auto's. Maar dat is vast wel te leren, en anders heb ik diverse mensen in de familie/vriendengroep die in een garage werken, dus dat komt wel goed.
In het programma Vanspace 3D heb ik al een 'schets' gemaakt van hoe we het mogelijk willen hebben.
Het bed komt achterin, met daaronder ruimte voor de honden voor als we aan het rijden zijn. Daar komt nog iets van een hekje of iets dergelijks zodat ze niet alle kanten op kunnen gaan tijdens het rijden.
We zitten nog te twijfelen wat we met het bed doen, of over de lengte, of over de breedte. Wij zijn beide niet echt de types die languit in bed liggen, dus als wij het bed over de breedte doen, dan kunnen we wat meer ruimte creëren in de rest van de camper (maar moeten we wel rekening houden met de Belastingdienst regels).
Tevens zit ik eraan te denken om er misschien een hefbed van te maken (zoals deze beste man het heeft gedaan), zodat we extra zitplekken hebben.
Maar als we de camper hebben gaan we eerst rustigaan met kartonnen dozen e.d. kijken hoe het echt zit qua indeling. Dus de kans is aanwezig dat de indeling gaat veranderen.
Tevens willen we bepaalde dingen makkelijk demontabel maken zodat hij ook makkelijk inzetbaar is als verhuis/klusbus.
En waar nodig ga ik zoveel mogelijk op het gewicht letten qua materiaalkeuze, bijv. hout vs aluminium. Aluminium is een optie die men snel gebruikt omdat het licht is, maar vergeleken hout is dat niet altijd het geval.
![]() | ![]() |
Todo
Dan de lijst met dingen die we (nu) willen gaan doen, en staat ook enigszins op logische volgorde, al zullen sommige acties wel door elkaar lopen:Schorsen:
Wij verwachten minimaal 6 maanden bezig te zijn met de ombouw, en we zullen vooral in de eerste week de Crafter gebruiken om wat groot spul in huis te halen (ook niet camper gerelateerd). En daarna zullen wij hem schorsen, dit bespaart ons flink wat kosten per maand, maar brengt ook mogelijk een aantal nadelen met zich mee.
- Accu loskoppelen, en aan een druppellader hangen?
- De auto af en toe heen en weer rijden om flatspots op de banden te voorkomen, maar dan moeten we weer de accu erin doen.
- De Crafter komt op de oprit te staan met grind, dus we kunnen hem niet heel makkelijk op assteunen plaatsen (naar mijn idee), maar ook geen idee of dat wel handig is voor tijdens het klussen in de Crafter.
- Willen we hem wel of niet verzekeren, officieel hoeft het niet als hij geschorst is, maar mochten we ruit/stormschade krijgen, dan moeten we het zelf betalen.
- Vergeten we hier nog belangrijke punten?
- En ja we zijn ons er bewust van dat al we hem schorsen, we hem dus ook niet als 2e auto kunnen gebruiken in noodgevallen.
Demontage en schoonmaak:
- Verwijderen van bestaande betimmering, vloer en tussenschot
- Grondige reiniging van de laadruimte
- Controle en repareren van lekkages
- Bestaande kabels die van voor naar achter lopen goed wegwerken
Roestbehandeling en carrosserie:
- Deuken verwijderen, er zit dus een deuk linksboven. Ik wil kijken in hoeverre ik die zelf (of met hulp van vrienden) kan uitdeuken. En of we hem eventueel willen laten uitdeuken.
- Inspectie op roest (met name bodemplaat, wielkasten, naden)
- Verwijderen van roest
- Behandelen met roestomvormer + primer
- Lakken
Ramen en dakluiken plaatsen:
We weten nog niet hoeveel ramen we extra gaan plaatsen, maar er komt er sowieso 1 op de plek waar we koken, en mogelijk 1 in iedere achterdeur. Wel met privacyglas zodat men minder makkelijk naar binnen kan kijken.
- Uitsnijden van zijpanelen voor de ramen
- Uitsnijden van dak voor de ventilatie
- Plaatsen van camperramen
- Plaatsen van ventilatie. Aangezien we met z'n 2en zijn en we onze 2 honden meenemen willen we wel fatsoenlijke ventilatie voor alle luchtjes
- Plaatsen Airco? hier twijfelen we nog aan. We gaan de camper erg goed isoleren (voor zover het kan), en met de ventilatie erbij hoop ik in de eerste instantie dat er geen airco nodig is. Maar tijdens de bouw gaan we er al wel rekening mee houden. Dus de plek bepalen, en vrij houden van kabels e.d., en we leggen alvast een kabel aan indien nodig.
- Zonnepanelen
Isolatie:
- Vloerisolatie, ik zat zelf te denken aan een PIR plaat verlijmd met OSB. Dat scheelt weer gedoe met zelf verlijmen van de isolatie aan het hout. En we moeten nog even kijken naar de dikte van de isolatie, ik neig voor nu naar de 30mm optie.
- Ontdreuningsplaten
- Armaflex
- Polyesterwol
Wanden/plafond/vloer:
- Plafond afwerken
- Wanden afwerken
- Plafon/wandkasten plaatsen
- Verlichting in plafond verwerken
- Vloer afwerken, pvc?
Electra/Accu e.d.:
- Accu, inverter etc.. In dit geval gaan we voor een redelijk dure optie, maar dat heeft 2 redenen:
1. Je kan voor de (eventueel) goedkopere modulaire optie gaan (dus losse accu, losse inverter, losse MPPT, losse DC tot DC etc.), maar dan ben je flink veel tijd kwijt met het installeren van alles. Wat ik hier en daar hoor en lees zijn zelfs de experts er 20 tot 40 uur mee bezig om het goed geregeld te krijgen.
2. We gaan voor een 5kwh accu, dit lijkt veel, maar we gaan op inductie koken, er komt mogelijk een airco, en we willen de mogelijkheid hebben om meerdere dagen offgrid te zijn. En mocht de 5kwh te weinig zijn, dan kunnen we nog een 2e (of zelfs een 3e) 5kwh accu erbij zetten.
- Stopcontacten
- Schakelaars
- Verlichting
- Vloerverwarming, aangezien we maar weinig m2 hebben kost dit weinig. Tevens gaan we het niet aanleggen onder het bed, zodat de honden altijd een koude plek hebben om te liggen als ze dat willen.
Keuken:
- Keukenblok/kast maken
- Inductie kookplaat
- Compressor Koelkast
Water:
- Waterpomp
- Schoonwatertank
- Grijswatertank
- Boiler
- Kraan + gootsteen
- Leidingen e.d.
Bed:
- Hefbed?
Stoelen/tafel:
- De stoelen komen op een draaiplateu, zodat we die kunnen gaan gebruiken als hoofdzitplaats.
- De 2-zits passagierstoel moet vervangen worden voor een normale stoel, anders mag hij niet draaibaar worden volgens de NL wetgeving.
- Tafel plaatsen zodat we die vanaf de stoelen goed kunnen gebruiken
Toilet:
Dit moeten nog uitzoeken of we het willen, en waar.
Douche:
Er komt geen dedicated doucheruimte in, misschien dat we wel iets van een buitendouche mogelijk gaan maken.
Keuring:
- Ontschorsen
- Naar het RDW om de Crafter te laten keuren naar camper, en laten wegen om te zien wat ons uiteindelijke gewicht is.
Vakantie!:
- Ons plan is om ergens volgend jaar met de camper richting Ierland te gaan.
Het bovenstaande is in ieder geval hetgeen wat we voor 90% zekerheid erin willen, maar er zijn nog diverse andere opties die we mogelijk willen:
- Luifel?
- Mooiere/betere banden/velgen eronder
- Bullbar
- Trap achterop, waar ook tevens het reservewiel op kan
- Laten wrappen in een mooie kleur (of spuiten?)
- Nivelleersysteem zodat hij minder heen en weer schud als je er doorheen loopt
- Betere vering, maar eerst even kijken of het nodig is als hij klaar is.
- Stickers op de zijkant met de silhouetten van onze honden
- ???
Mochten er vragen/tips of opmerkingen zijn, dan hoor ik het graag.
Maar voor nu is het nog even een paar dagen afwachten voordat het echte werk gaat beginnen, maar we zitten al diverse dagen te popelen om te beginnen!
Het gereedschap e.d. is in ieder geval al in huis, nu de Crafter nog
Tijd en kosten
Wij willen voor onszelf duidelijk inzicht hebben over de kosten en tijd die wij kwijt zijn aan de ombouw.Mochten wij hem ooit willen verkopen, dan kunnen we aan de hand van deze info een verkoopprijs bepalen. Maar mocht het zo leuk/goed bevallen, dan ga ik in de toekomst misschien wel vaker campers (om)bouwen (zeg ik nu

De gemaakte kosten zijn allemaal inclusief btw.
De hoeveelheid uur per dag wordt ‘berekend’ als volgt: als we beide van 12:00 tot 14:00 bezig zijn, dan noteer ik 4uur.
De uren zijn alleen van de noeste arbeid, en niet van alle uren dat we dingen aan het uitzoeken/plannen zijn.
Omdat vele van jullie hier misschien ook wel nieuwsgierig naar zijn, kan je het inzien via deze link.
Inhoudsopgave
Hieronder een overzicht naar posts omtrent de ombouw, of belangrijke info e.d.:1. Het begin (deze post)
2. De bus is binnen!
3. Het eerste sloopwerk is begonnen...
4. Korte update, het meeste sloopwerk is gedaan
5. Kit en roest verwijderen, en deuren hebben primer.
6. Lakken is klaar, en de vloer ligt er in.
7. De vloer ligt vast.
8. De indeling is aangepast, en we hebben een eerste opzet voor de proefindeling.
9. Keuzestress!
[ Voor 6% gewijzigd door Remy!!!! op 07-09-2025 22:10 ]