Crafter naar camper – Het grote ombouwavontuur is begonnen!

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:45

Het begin

En toen hadden we opeens vergevorderde plannen om een Volkswagen Crafter om te bouwen naar een camper...
Maar voor we zover zijn, eerst een paar maanden terug in de tijd.
We zaten al een tijdje te twijfelen om een 2e auto erbij te nemen, dit om een aantal redenen:
- Voor als m'n vrouw (Lieke) met de auto naar het werk is, en ik hem nodig heb voor de honden
- Vervoeren van grote klusmaterialen etc.
- Grote dingen naar de stort brengen
- De 2e auto zou dan gebruikt worden voor het vervoeren van de honden, zodat de Skoda 'schoon' zou blijven.
- We hopen ergens de komende jaren te verhuizen naar onze toekomstige boerderij, dus voor het verhuizen en klussen op de boerderij hebben we een ruime auto nodig.
- We hadden nog ruimte op de oprit :+

Allemaal geen hele noodzakelijke punten, behalve de eerste want 1 van de honden was laatst behoorlijk ziek geworden, en toen moest ik iemand anders regelen om ons te vervoeren naar de dierenarts. Dus toen was eigenlijk de beslissing genomen, er komt een 2e auto.

Maarja, waar begin je dan? Want wij hebben nu een Skoda Fabia. Erg fijne auto, relatief klein en wendbaar, lage wegenbelasting en brandstofverbruik. Maar een 2e 'kleine' auto erbij is dan sowieso niet handig aangezien we ook makkelijk grote dingen willen vervoeren.

Ik zat eerst te kijken naar de Volkswagen Caddy, Renault Kangoo achtige auto's. Een stuk ruimer achterin, maar nog relatief 'klein en wendbaar'.
Gelukkig heeft m'n schoonvader een Kangoo, dus we konden even makkelijk kijken hoeveel ruimte er echt beschikbaar was (want afmetingen op het internet is toch anders dan daadwerkelijk zo'n auto van binnen zien). En dat viel ons eigenlijk tegen, groot plaat materiaal zou misschien net passen, maar een goeie modulaire hoekbank zou je echt meerdere op en neer moeten rijden.

Dus toen zijn we verder gaan kijken naar een stapje groter, en kwamen wij al heel snel uit bij een Volkswagen Transporter (model T5/T6).
Die vinden wij beide erg mooi, en zou in theorie voldoende ruimte achterin hebben.
Echter, toen ging het balletje rollen, waarom maken we er geen camper van? Dan kunnen we er lekker mee op vakantie, de hondjes mee, en (bijna) overal gaan en staan waar we willen.
(Ter info, toen hadden we ons nog niet ingelezen in de camper eisen van het RDW/Belastingdienst)

Want wij hebben 2 jaar terug al een reis van 2 weken in Schotland in de camper van de stiefvader van Lieke gemaakt (zonder honden), en dat was ons erg goed bevallen, en een camper stond eigenlijk al langer op ons lijstje, maar nu halen we hem een paar jaar eerder dan gepland.

Twee weken later hadden wij een proefrit gepland bij een dealer die een mogelijk interessante Transporter L1/H1 te koop had staan. Daar eenmaal aangekomen vielen ons een paar dingen op:
1. De laadruimte was best ruim, maar als we ook nog een bed kwijt wouden, en daaronder de honden, dan werd het wel heel krap.
2. De stahoogte was te laag, maar we wisten toen ook nog niet dat de RDW/Belastingdienst bepaalde eisen stelt aan de auto als je hem keurt/ombouwt naar camper.
3. De auto was aan de onderkant enorm verroest, het bleek dat deze uit Zweden kwam, en daar nogal last heeft gehad van het zeewater. Tevens waren de kilometerstanden ook erg twijfelachtig.

Dus vooral met punt 1 en 2 zijn wij terug naar de tekentafel gegaan.

De Crafter

Omdat wij erg gecharmeerd zijn van de Transporter zijn wij eigenlijk gelijk gaan kijken of Volkswagen nog grotere modellen beschikbaar had. En gelukkig hebben ze de Volkswagen Crafter in het assortiment.
In de tussentijd hadden we ons wel goed ingelezen in alle camperombouw eisen van het RDW/Belastingdienst, dus we wisten gelijk dat we voor een L3H3 zouden gaan. Dat is de benaming die Volkswagen hanteert voor de nieuwe 2017 modellen, maar is vergelijkbaar met de oude L2H2.
Tevens zaten we ook naar de MAN TGE te kijken, want die is qua model hetzelfde, maar een ander logo (en vaak wat soberder uitgerust).
Dus toen weer dagen/weken gaan (onder)zoeken naar de beste Crafter voor ons budget (toen ~€10.000), ik had in Excel een mooie lijst bijgehouden van beschikbare Crafters, met hun km-stand, opties, bedrag, etc.
totdat Lieke aan mij vroeg "maar hebben die wel een passagiersairbag?" :X
Dat bleek toen in alle gevallen niet aanwezig te zijn (van de auto's in m'n Excel lijst)...
Dus je raad het al, we gingen weer terug naar de tekentafel, maar deze keer vooral om te kijken willen we het budget gaan verhogen?
Want er waren wel Crafters te vinden met passagiersairbag, maar dat waren over het algemeen de luxere modellen, en die gingen al snel richting de €13.000 excl. BTW. En nu kunnen wij wel goed sparen, maar er zit soms ook een limiet aan wat je voor iets wilt uitgeven. Want naast de aanschaf komen er natuurlijk nog vele andere kosten bij, denk bijv. aan BPM van gemiddeld €3.000 (als je een bestelauto omzet naar personen of kampeerauto, dan moet je BPM betalen, als de auto jonger is dan 17 jaar...), maar logischerwijs ook de kosten om de Crafter om te bouwen naar camper.

Na lang wikken en wegen besloten om door te sparen, en het budget nogmaals te verhogen (we begonnen ongeveer bij de €6.000 toen we naar de caddy keken :+ ).
Uiteindelijk hadden wij een paar Crafters bezichtigd:
1. Had volgens de advertentie een passagiersairbag, maar was nergens duidelijk zichtbaar op het dashboard. Had geen onderhoudsboekjes, dus moest de verkoper bij de dealer opvragen.
Toen dachten we al, laat maar zitten, door naar de volgende.
2. Kwamen we op locatie aan, en daar stond de Crafter niet, dus moesten door naar een andere locatie waar hij wel stond. Vervolgens stond hij daar volledig ingebouwd tussen andere auto's. De auto zelf wou niet starten want de accu was leeg, en hij mocht de weg niet op want APK was verlopen en hij had geen groene kentekenplaten...

Door de bovenstaande acties (en ook de eerdere Transporter) begon de moed in onze schoenen te zakken.
Gelukkig wist ik nu precies waar ik op moest letten voor de passagiersairbag, en we hadden ons budget weer iets verhoogt om voor de 'betere/nettere' Crafters te kunnen gaan.
Insert Crafter 3:
Ik had een erg mooie Crafter gevonden, mooie prijs, zag er netjes uit, en ik dacht te zien dat de passagiersairbag aanwezig was, voor de zekerheid nog even nagevraagd, en de verkoper gaf aan dat die erin zat. Dus toen gelijk een afspraak gemaakt voor de dag erna om een proefrit te doen.
Ook dit was weer 1,5 uur rijden (2 uur terugrijden..., waarom vinden we nooit leuke auto's in de buurt?...).
Toen we daar eenmaal waren aangekomen, bleek dat er miscommunicatie was, en ze ons pas een dag later hadden verwacht.
Maar goed, geen probleem we konden alsnog wel een proefrit doen, maar je raad het al! Ook deze wou niet starten... De accu was leeg, en de auto die ervoor stond wou ook niet starten.
Dus we kregen toen 1000maal excuses, en ze zouden ervoor zorgen dat hij binnenkort klaar zou staan voor een proefrit.
Tevens heeft hij een deuk linksboven, en een roestplekje aan de rechterkant.
Dat waren de mindere punten, de voordelen:
- De auto is van binnen als nieuw, terwijl hij uit 2017 komt.
- Wij worden de 2e eigenaar
- Onder de motorkap zagen we niets vreemds (geen lekkages oid).
- Onder de auto zag het er ook allemaal erg goed uit
Dus we hebben besloten (in overleg met de dealer) dat we vrijdag de 25e een proefrit gaan doen, zij gaan deze week de APK doen en de auto een grote beurt geven, zodat als de proefrit bevalt, wij hem 'gelijk' mee kunnen nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJPyFDcdOzO8U7uMEuQ_4_MYw6U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Bac8Is1gqyvTA3yAfFr0560Q.png?f=user_large

Mocht dit hem niet worden om wat voor reden dan ook, dan hebben we nog 2 Crafters die mogelijk interessant zijn.

Camperombouw

Voordat wij hem echt als camper gaan gebruiken moet er natuurlijk heel veel gebeuren, en daarom heb ik dit topic aangemaakt, zowel als verslag voor onszelf, maar ook om jullie de hemd van het lijf te vragen waar nodig.
We hebben ondertussen aardig duidelijk hoe we de bus willen, en zullen (bijna) alles zelf doen. Gelukkig heb ik zelf genoeg kennis/ervaring met hout en elektra, ik heb echter (nog) weinig kennis van auto's. Maar dat is vast wel te leren, en anders heb ik diverse mensen in de familie/vriendengroep die in een garage werken, dus dat komt wel goed.

In het programma Vanspace 3D heb ik al een 'schets' gemaakt van hoe we het mogelijk willen hebben.
Het bed komt achterin, met daaronder ruimte voor de honden voor als we aan het rijden zijn. Daar komt nog iets van een hekje of iets dergelijks zodat ze niet alle kanten op kunnen gaan tijdens het rijden.
We zitten nog te twijfelen wat we met het bed doen, of over de lengte, of over de breedte. Wij zijn beide niet echt de types die languit in bed liggen, dus als wij het bed over de breedte doen, dan kunnen we wat meer ruimte creëren in de rest van de camper (maar moeten we wel rekening houden met de Belastingdienst regels).
Tevens zit ik eraan te denken om er misschien een hefbed van te maken (zoals deze beste man het heeft gedaan), zodat we extra zitplekken hebben.
Maar als we de camper hebben gaan we eerst rustigaan met kartonnen dozen e.d. kijken hoe het echt zit qua indeling. Dus de kans is aanwezig dat de indeling gaat veranderen.
Tevens willen we bepaalde dingen makkelijk demontabel maken zodat hij ook makkelijk inzetbaar is als verhuis/klusbus.
En waar nodig ga ik zoveel mogelijk op het gewicht letten qua materiaalkeuze, bijv. hout vs aluminium. Aluminium is een optie die men snel gebruikt omdat het licht is, maar vergeleken hout is dat niet altijd het geval.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwBx_6PTVHEn73IZT6z9MHNmmIo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8hEpWtDmxAvRDgm46jXC1I1S.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmffPsZ9vy0nCCU7Xv5MRF9RTFQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gTbTFVNY33v6PnHD27Y4V4qw.png?f=fotoalbum_tile

Todo

Dan de lijst met dingen die we (nu) willen gaan doen, en staat ook enigszins op logische volgorde, al zullen sommige acties wel door elkaar lopen:

Schorsen:
Wij verwachten minimaal 6 maanden bezig te zijn met de ombouw, en we zullen vooral in de eerste week de Crafter gebruiken om wat groot spul in huis te halen (ook niet camper gerelateerd). En daarna zullen wij hem schorsen, dit bespaart ons flink wat kosten per maand, maar brengt ook mogelijk een aantal nadelen met zich mee.
- Accu loskoppelen, en aan een druppellader hangen?
- De auto af en toe heen en weer rijden om flatspots op de banden te voorkomen, maar dan moeten we weer de accu erin doen.
- De Crafter komt op de oprit te staan met grind, dus we kunnen hem niet heel makkelijk op assteunen plaatsen (naar mijn idee), maar ook geen idee of dat wel handig is voor tijdens het klussen in de Crafter.
- Willen we hem wel of niet verzekeren, officieel hoeft het niet als hij geschorst is, maar mochten we ruit/stormschade krijgen, dan moeten we het zelf betalen.
- Vergeten we hier nog belangrijke punten?
- En ja we zijn ons er bewust van dat al we hem schorsen, we hem dus ook niet als 2e auto kunnen gebruiken in noodgevallen.

Demontage en schoonmaak:
- Verwijderen van bestaande betimmering, vloer en tussenschot
- Grondige reiniging van de laadruimte
- Controle en repareren van lekkages
- Bestaande kabels die van voor naar achter lopen goed wegwerken

Roestbehandeling en carrosserie:
- Deuken verwijderen, er zit dus een deuk linksboven. Ik wil kijken in hoeverre ik die zelf (of met hulp van vrienden) kan uitdeuken. En of we hem eventueel willen laten uitdeuken.
- Inspectie op roest (met name bodemplaat, wielkasten, naden)
- Verwijderen van roest
- Behandelen met roestomvormer + primer
- Lakken

Ramen en dakluiken plaatsen:
We weten nog niet hoeveel ramen we extra gaan plaatsen, maar er komt er sowieso 1 op de plek waar we koken, en mogelijk 1 in iedere achterdeur. Wel met privacyglas zodat men minder makkelijk naar binnen kan kijken.
- Uitsnijden van zijpanelen voor de ramen
- Uitsnijden van dak voor de ventilatie
- Plaatsen van camperramen
- Plaatsen van ventilatie. Aangezien we met z'n 2en zijn en we onze 2 honden meenemen willen we wel fatsoenlijke ventilatie voor alle luchtjes :+
- Plaatsen Airco? hier twijfelen we nog aan. We gaan de camper erg goed isoleren (voor zover het kan), en met de ventilatie erbij hoop ik in de eerste instantie dat er geen airco nodig is. Maar tijdens de bouw gaan we er al wel rekening mee houden. Dus de plek bepalen, en vrij houden van kabels e.d., en we leggen alvast een kabel aan indien nodig.
- Zonnepanelen

Isolatie:
- Vloerisolatie, ik zat zelf te denken aan een PIR plaat verlijmd met OSB. Dat scheelt weer gedoe met zelf verlijmen van de isolatie aan het hout. En we moeten nog even kijken naar de dikte van de isolatie, ik neig voor nu naar de 30mm optie.
- Ontdreuningsplaten
- Armaflex
- Polyesterwol

Wanden/plafond/vloer:
- Plafond afwerken
- Wanden afwerken
- Plafon/wandkasten plaatsen
- Verlichting in plafond verwerken
- Vloer afwerken, pvc?

Electra/Accu e.d.:
- Accu, inverter etc.. In dit geval gaan we voor een redelijk dure optie, maar dat heeft 2 redenen:
1. Je kan voor de (eventueel) goedkopere modulaire optie gaan (dus losse accu, losse inverter, losse MPPT, losse DC tot DC etc.), maar dan ben je flink veel tijd kwijt met het installeren van alles. Wat ik hier en daar hoor en lees zijn zelfs de experts er 20 tot 40 uur mee bezig om het goed geregeld te krijgen.
2. We gaan voor een 5kwh accu, dit lijkt veel, maar we gaan op inductie koken, er komt mogelijk een airco, en we willen de mogelijkheid hebben om meerdere dagen offgrid te zijn. En mocht de 5kwh te weinig zijn, dan kunnen we nog een 2e (of zelfs een 3e) 5kwh accu erbij zetten.
- Stopcontacten
- Schakelaars
- Verlichting
- Vloerverwarming, aangezien we maar weinig m2 hebben kost dit weinig. Tevens gaan we het niet aanleggen onder het bed, zodat de honden altijd een koude plek hebben om te liggen als ze dat willen.

Keuken:
- Keukenblok/kast maken
- Inductie kookplaat
- Compressor Koelkast

Water:
- Waterpomp
- Schoonwatertank
- Grijswatertank
- Boiler
- Kraan + gootsteen
- Leidingen e.d.

Bed:
- Hefbed?

Stoelen/tafel:
- De stoelen komen op een draaiplateu, zodat we die kunnen gaan gebruiken als hoofdzitplaats.
- De 2-zits passagierstoel moet vervangen worden voor een normale stoel, anders mag hij niet draaibaar worden volgens de NL wetgeving.
- Tafel plaatsen zodat we die vanaf de stoelen goed kunnen gebruiken

Toilet:
Dit moeten nog uitzoeken of we het willen, en waar.

Douche:
Er komt geen dedicated doucheruimte in, misschien dat we wel iets van een buitendouche mogelijk gaan maken.

Keuring:
- Ontschorsen
- Naar het RDW om de Crafter te laten keuren naar camper, en laten wegen om te zien wat ons uiteindelijke gewicht is.

Vakantie!:
- Ons plan is om ergens volgend jaar met de camper richting Ierland te gaan.

Het bovenstaande is in ieder geval hetgeen wat we voor 90% zekerheid erin willen, maar er zijn nog diverse andere opties die we mogelijk willen:
- Luifel?
- Mooiere/betere banden/velgen eronder
- Bullbar
- Trap achterop, waar ook tevens het reservewiel op kan
- Laten wrappen in een mooie kleur (of spuiten?)
- Nivelleersysteem zodat hij minder heen en weer schud als je er doorheen loopt
- Betere vering, maar eerst even kijken of het nodig is als hij klaar is.
- Stickers op de zijkant met de silhouetten van onze honden
- ???

Mochten er vragen/tips of opmerkingen zijn, dan hoor ik het graag.
Maar voor nu is het nog even een paar dagen afwachten voordat het echte werk gaat beginnen, maar we zitten al diverse dagen te popelen om te beginnen!
Het gereedschap e.d. is in ieder geval al in huis, nu de Crafter nog _/-\o_

Tijd en kosten

Wij willen voor onszelf duidelijk inzicht hebben over de kosten en tijd die wij kwijt zijn aan de ombouw.
Mochten wij hem ooit willen verkopen, dan kunnen we aan de hand van deze info een verkoopprijs bepalen. Maar mocht het zo leuk/goed bevallen, dan ga ik in de toekomst misschien wel vaker campers (om)bouwen (zeg ik nu :D :X ), en ook dan is het goed om te weten hoeveel alles heeft gekost en hoe lang we ermee bezig zijn geweest.
De gemaakte kosten zijn allemaal inclusief btw.
De hoeveelheid uur per dag wordt ‘berekend’ als volgt: als we beide van 12:00 tot 14:00 bezig zijn, dan noteer ik 4uur.
De uren zijn alleen van de noeste arbeid, en niet van alle uren dat we dingen aan het uitzoeken/plannen zijn.
Omdat vele van jullie hier misschien ook wel nieuwsgierig naar zijn, kan je het inzien via deze link.

Inhoudsopgave

Hieronder een overzicht naar posts omtrent de ombouw, of belangrijke info e.d.:

1. Het begin (deze post)
2. De bus is binnen!
3. Het eerste sloopwerk is begonnen...
4. Korte update, het meeste sloopwerk is gedaan
5. Kit en roest verwijderen, en deuren hebben primer.
6. Lakken is klaar, en de vloer ligt er in.
7. De vloer ligt vast.
8. De indeling is aangepast, en we hebben een eerste opzet voor de proefindeling.
9. Keuzestress!

[ Voor 6% gewijzigd door Remy!!!! op 07-09-2025 22:10 ]

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Lijkt me een leuk project om te volgen.
Heb zelf ook wel eens zoiets in gedachten gehad om te gaan doen.
Maar ik denk dat ik het voorlopig maar bij kijken bij een ander laat.

Ben benieuwd hoe het morgen afloopt met de proefrit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gaaf. Wel een flinke bak werk. Succes ermee.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k_doorman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 23:57
Vorig jaar hebben mijn vriendin en ik ook een camper gebouwd, op basis van een fiat ducato L2H2. Ik zie dat je een aantal keuzes maakt die in zelfbouw camperland niet heel standaard zijn. Voornamelijk vloerverwarming (waar de meeste dit met een diesel kachel doen) en inductie koken, wat vrij veel vraagt van je accu. Dit zou je af en toe een verplichting kunnen geven om een eind te rijden, of op een camping aan de stroom te gaan staan.

Wat betreft ventilatie zijn wij suuuper tevreden met een maxxfan boven de keuken, die dan gelijk als afzuigkap dient en een klapraam boven het bed. Hierdoor kan je, ook snachts, een natuurlijke luchtstroom creeeren.

Verder ben ik wel benieuwd naar je budget, als ik zo kijk naar je lijst van dingen te doen, (met 7k voor elektra!) ben je zo 20k tot 25k verder voor de inbouw. Wel beetje afhankelijk van de netheid waarmee je wil bouwen.

Eventueel nog dingen om over na te denken, fietsenrek, zonnepanelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09-09 12:11
Dit gaat veel geld kosten en dan zit je nog steeds met een zelfbouw camper en alle compromissen die daarbij horen.

Kun je niet beter dan een camper kopen? Met een professionele inbouw? Voor 30-40k staat er genoeg leuk te koop

[ Voor 9% gewijzigd door Tillumen op 24-07-2025 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Trasos schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:52:
Lijkt me een leuk project om te volgen.
Heb zelf ook wel eens zoiets in gedachten gehad om te gaan doen.
Maar ik denk dat ik het voorlopig maar bij kijken bij een ander laat.

Ben benieuwd hoe het morgen afloopt met de proefrit.
Wij zijn ook erg benieuwd! Maar we hebben er goeie hoop in!
Juup schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:04:
Gaaf. Wel een flinke bak werk. Succes ermee.
Het gaat zeker een half jaar duren voordat hij fatsoenlijk in de isolatie/elektra e.d. zit, en dan moet de echte afwerking nog, dus het is zeker een bak werk, maar we hebben er vertrouwen in 8)
k_doorman schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:17:
Vorig jaar hebben mijn vriendin en ik ook een camper gebouwd, op basis van een fiat ducato L2H2. Ik zie dat je een aantal keuzes maakt die in zelfbouw camperland niet heel standaard zijn. Voornamelijk vloerverwarming (waar de meeste dit met een diesel kachel doen) en inductie koken, wat vrij veel vraagt van je accu. Dit zou je af en toe een verplichting kunnen geven om een eind te rijden, of op een camping aan de stroom te gaan staan.
Ah tof! Heb je nog algemene tips of dingen waar wij rekening mee moeten houden met de zelfbouw?
Klopt vloerverwarming is niet heel standaard, maar ik vond de diesel kachel bij de camper 2 jaar terug niet zo heel fijn (zeker niets mis mee!), een beetje te overdreven warmte vanaf 1 plek zeg maar. Vloerverwarming is dan wat subtieler/geleidelijker. Mochten we later een airco toevoegen, dan kunnen we ook op die manier nog verwarmen indien de vloerverwarming niet voldoende verwarmt.
Naar mijn idee zie je inductie juist de afgelopen jaren mee opkomen, qua accu's e.d. is dat ondertussen een stuk beter te doen, maar je bent wel meer afhankelijk van je accu en/of zonnepanelen/camping e.d..
Mochten we merken dat de camper echt goed bevalt, en we toch iets te vaak aan de walstroom moeten, dan hebben we nog de optie om er tot 2 accu's bij te plaatsen, niet dat we dat perse willen qua gewicht/geld.
Wat betreft ventilatie zijn wij suuuper tevreden met een maxxfan boven de keuken, die dan gelijk als afzuigkap dient en een klapraam boven het bed. Hierdoor kan je, ook snachts, een natuurlijke luchtstroom creeeren.
Goed om te horen! Jullie missen de maxxfan dus niet boven het bed? Het klapraam erbij voldoende qua doorstroom?
Verder ben ik wel benieuwd naar je budget, als ik zo kijk naar je lijst van dingen te doen, (met 7k voor elektra!) ben je zo 20k tot 25k verder voor de inbouw. Wel beetje afhankelijk van de netheid waarmee je wil bouwen.
We hebben niet echt een budget, maar zullen zeker niet helemaal los gaan, want we zijn ook nog aan het sparen voor onze toekomstige boerderij... Maar ik vermoed dat we de 20k zeker wel gaan aantikken.
Eventueel nog dingen om over na te denken, fietsenrek, zonnepanelen?
Fietsenrek bekijken we later, vorige keer in Schotland hadden we bijna niet gefietst, maar mochten we het missen kunnen we het altijd nog toevoegen.
Zonnepanelen komen er zeker op, maar zodra we de Crafter hebben gaan we kijken/uitmeten hoeveel panelen er mogelijk zijn. Het liefst ga ik voor 3 panelen, maar met 2 maxxfans en mogelijk een airco gaat dan lastig worden vermoed ik.
Tillumen schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:45:
Dit gaat veel geld kosten en dan zit je nog steeds met een zelfbouw camper en alle compromissen die daarbij horen.

Kun je niet beter dan een camper kopen? Met een professionele inbouw?
Daar hebben wij ook naar gekeken, maar een fatsoenlijke camper gaat al snel richting de 30k (en makkelijk daar overheen), en dan moet je geluk hebben dat het jouw smaak is qua inrichting, maar ook qua apparatuur e.d..
En wij hebben bepaalde eisen voor de locatie van de honden, en die zie ik bijna niet terug in 'normale' campers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:49

Soggy

vroemmmm

Kijk even op de site van ByNomads, die hebben een regelijk bruikbaar stappenplan om je camper zelf te bouwen. Let vooral ook op de volgorde waarin je zaken aanlegt, ver vooruitdenken omdat je niet nogmaals bij je electraleidingen kunt wanneer de isolatie erin zit bijvoorbeeld.

Ik zou zelf blijven opteren om te koken op gas, daarmee blijf je veel flexibeler dan wanneer je alles op elektra wilt. Er bestaan ook kant en klare sets om een ombouw/typegoedkeuring op camperkenteken te krijgen, om daarna alles er weer uit te trekken en de definitieve inrichting zelf te maken. Niet helemaal de juiste weg, maar wel praktisch.

If it works, tweak it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Soggy schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 22:27:
Kijk even op de site van ByNomads, die hebben een regelijk bruikbaar stappenplan om je camper zelf te bouwen. Let vooral ook op de volgorde waarin je zaken aanlegt, ver vooruitdenken omdat je niet nogmaals bij je electraleidingen kunt wanneer de isolatie erin zit bijvoorbeeld.
Die ken ik idd, en daar zal ik waarschijnlijk ook de armaflex e.d. bestellen.
In m'n hoofd heb ik wel een plan dat de elektra zoveel mogelijk bereikbaar blijft indien nodig, maar we moeten nog even zien of dat in werkelijkheid gaat lukken.
Ik zou zelf blijven opteren om te koken op gas, daarmee blijf je veel flexibeler dan wanneer je alles op elektra wilt. Er bestaan ook kant en klare sets om een ombouw/typegoedkeuring op camperkenteken te krijgen, om daarna alles er weer uit te trekken en de definitieve inrichting zelf te maken. Niet helemaal de juiste weg, maar wel praktisch.
Je bent met gas inderdaad wel flexibeler, maar kost je ook weer extra ruimte (maar we hebben nu een grotere accu nodig, dus het is waarschijnlijk om het even).
Wat ik zo lees kunnen we goed uit met een 5kw accu, en mocht dat te weinig zijn dan gaan we wel weer verder kijken/denken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:13
De Vantast heeft ook.mooie voorbeelden en bouwpakketten. Ik hoop dat je spaarpot het aan kan want dit gaat duur worden.

Paar dingen op je plan:
De belangrijkste keuze in een camper is het bed. Doe je permanent bed met opslag eronder of ombouw tussen tafels en bed? Heb zelf ervaring met ombouw en ik vind t klote. Na twee weken toeren bouw je dat bed niet meer terug naar tafelstand en heb je gewoon een groot bed waar je op leeft.

Ga anders eens kijken op een camper-showdag of meeting van een camperclub dan zie je de verschillen.

Vloerverwarming moet je absoluut niet doen.je hebt straks 2 of 3 m2 aan vloeroppervlakte. Daar kun je bijna geen energie in kwijt, de stelregel is dat een vloer 100W per m2 af kan geven aan de ruimte. Heb je dus straks 200 of 300W verwarmingsvermogen... Geloof me, dat doet niks. Dus niet aan beginnen.

2 max fans is onzinnig in zo'n miniruimte. Doe gewoon wat iedereen doet en zet dat ding bij de keuken zodat er iets van afzuiging is als je kookt. Dan heb je met 1 maxfan minder ook weer makkelijker ruimte voor panelen op t dak.

Grote spullen verplaatsen kun je vergeten na de ombouw dus als dat je doel is moet je een kar erbij kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Fr33z op 24-07-2025 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
We hebben hier net een nieuwe tent gekocht en totaal geen plannen om ook zoiets te gaan doen, maar bij deze toch het topic gevolgd :+

Super stoer en tof project. Stiekem zou ik zoiets ook graag willen doen, maar met 3 (jonge) kinderen, gebrek aan ruimte en dus nieuwe tent waar we de komende jaren hopelijk veel plezier mee gaan hebben, zit het er voorlopig niet in.

Wellicht over een paar jaar. Ben benieuwd naar dit avontuur @Remy!!!!!

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Fr33z schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 23:08:
De Vantast heeft ook.mooie voorbeelden en bouwpakketten. Ik hoop dat je spaarpot het aan kan want dit gaat duur worden.
Die kende ik nog niet, ik ga er eens naar kijken. Het voordeel is dat ik de kennis en gereedschap heb om het hele interieur zelf te bouwen, dus dat scheelt al enorm veel geld.
Paar dingen op je plan:
De belangrijkste keuze in een camper is het bed. Doe je permanent bed met opslag eronder of ombouw tussen tafels en bed? Heb zelf ervaring met ombouw en ik vind t klote. Na twee weken toeren bouw je dat bed niet meer terug naar tafelstand en heb je gewoon een groot bed waar je op leeft.
Ik zou zelf het liefst voor een hefbed gaan, dan hebben we zitplaatsen (en iets mindere stahoogte op die plek), en plek voor het bed als we gaan slapen.
Ga anders eens kijken op een camper-showdag of meeting van een camperclub dan zie je de verschillen.

Vloerverwarming moet je absoluut niet doen.je hebt straks 2 of 3 m2 aan vloeroppervlakte. Daar kun je bijna geen energie in kwijt, de stelregel is dat een vloer 100W per m2 af kan geven aan de ruimte. Heb je dus straks 200 of 300W verwarmingsvermogen... Geloof me, dat doet niks. Dus niet aan beginnen.
Hmm goed punt zo had ik er nog niet over gedacht, bedankt!
Grote spullen verplaatsen kun je vergeten na de ombouw dus als dat je doel is moet je een kar erbij kopen.
Ik heb de ijdele hoop dat dat nog wel gaat lukken met een hefbed, maar we gaan het meemaken.
Denman schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 23:20:
We hebben hier net een nieuwe tent gekocht en totaal geen plannen om ook zoiets te gaan doen, maar bij deze toch het topic gevolgd :+

Super stoer en tof project. Stiekem zou ik zoiets ook graag willen doen, maar met 3 (jonge) kinderen, gebrek aan ruimte en dus nieuwe tent waar we de komende jaren hopelijk veel plezier mee gaan hebben, zit het er voorlopig niet in.

Wellicht over een paar jaar. Ben benieuwd naar dit avontuur @Remy!!!!!
Haha ja altijd mooi dit soort topics, zo volg ik ook diverse projecten wat ik zelf nooit zal doen (zeg ik nu…).

Je moet er inderdaad wel echt de tijd voor hebben, gelukkig hebben wij dat wel redelijk. Ik werk maar 4 dagen, en heb de avonden over het algemeen wel vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gbspeel
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Mocht je de camper een hoog tweakers-gehalte willen geven, is het YouTube-kanaal van Smarty Van leuk om te bekijken. Behalve inzicht in het smart-gedeelte, geeft het misschien ook ideeën voor de inrichting en afwerking. Zij hebben ook een hef-bed.

Op de site van Studio Eco (opmaak van de site is stuk), vond ik ooit ook nog wat ideeën. Vooral verwarming en de watervoorziening vond ik interessant: tanks (maatwerk) voor schoon en vuil water onder de bus om ruimte te besparen. Wie weet kun je er wat mee.

Verder: tof project, heb 'm ook bij m'n te volgen topics gezet. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 13:10
Zo af en toe komt er op het YouTube-kanaal van TinyDocu ook wel eens een leuke van-to-camper ombouw tegen. Vind het altijd wel leuk om te zien wat voor keuzes de eigenaren hebben gemaakt (en wat ze volgende keer weer zouden doen ((of toch anders)).

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Remy!!!!
Daar is hij dan! Het was eventjes rijden (en nog een tussenstop in Houten voor wat archiefkasten), maar we hebben hem eindelijk! Komende week nog een paar keer gebruiken om wat groot spul in huis te halen, en dan gaan we hem schorsen.
De plannen voor de komende tijd:
- Tussenschot + bodemplaat eruit.
- Controleren hoe de bodem is, en of we deze nog wat liefde moeten geven.
- Grondig reinigen
- Controleren en dichten van lekkages

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyVi_EfayVqYkOoeefFrZlVB0TI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NXblc5ci2pHTWtwBGcUQIChh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
CappieL schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:36:
Zo af en toe komt er op het YouTube-kanaal van TinyDocu ook wel eens een leuke van-to-camper ombouw tegen. Vind het altijd wel leuk om te zien wat voor keuzes de eigenaren hebben gemaakt (en wat ze volgende keer weer zouden doen ((of toch anders)).
Klopt ik vind de keuze van andere ook altijd erg interessant, maar vooral ook erg leerzaam.
gbspeel schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:56:
Mocht je de camper een hoog tweakers-gehalte willen geven, is het YouTube-kanaal van Smarty Van leuk om te bekijken. Behalve inzicht in het smart-gedeelte, geeft het misschien ook ideeën voor de inrichting en afwerking. Zij hebben ook een hef-bed.

Op de site van Studio Eco (opmaak van de site is stuk), vond ik ooit ook nog wat ideeën. Vooral verwarming en de watervoorziening vond ik interessant: tanks (maatwerk) voor schoon en vuil water onder de bus om ruimte te besparen. Wie weet kun je er wat mee.

Verder: tof project, heb 'm ook bij m'n te volgen topics gezet. Ben benieuwd!
Bedankt voor de tips, ik zal er eens naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Dit topic ga ik absoluut volgen! Veel succes!!

Wij (vooral ik) denk er ook wel eens over na om een busje om te bouwen. Lijkt me erg leuk en leerzaam.

Wij kamperen ook vaak. Soms met ons baco tent maar we huren ook vaak een camper (bus en van). Nu ook in Canada rijden we rond in een kampeerbusje.

Wij zijn “fan” van zo’n Coleman gaspitje. We zijn nog geen land tegengekomen dat je niet ergens een gasbus kan kopen die werkt op de Coleman. De Coleman neemt weinig plek in, je kan hem bergen waar je wilt en die is portable. Ook ideaal. Je houdt (denk ik) dan ruimte in je keuken over om voor andere dingen te gebruiken.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Zo cool, lijkt me geweldig om zelf te doen en er dan op uit te trekken.... deze ga ik volgen, veel succes

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:37
Leuk topic!
Heb afgelopen vakantie alleen de inductie gebruikt en dat werkt prima. Ook een waterkoker is handig en niet duur(3€)
Ca 1L water koken gaf ca 3% accuverbruik (3,5kWh)
Zeker met goede zonnepanelen moet dat goed gaan, ben blij om ook in de camper geen gas meer te hebben.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
Ik kwam - puur toeval - deze tegen, al kan je het enkel als voorbeeld gebruiken.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
streamnl schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 01:27:
Dit topic ga ik absoluut volgen! Veel succes!!

Wij (vooral ik) denk er ook wel eens over na om een busje om te bouwen. Lijkt me erg leuk en leerzaam.

Wij kamperen ook vaak. Soms met ons baco tent maar we huren ook vaak een camper (bus en van). Nu ook in Canada rijden we rond in een kampeerbusje.

Wij zijn “fan” van zo’n Coleman gaspitje. We zijn nog geen land tegengekomen dat je niet ergens een gasbus kan kopen die werkt op de Coleman. De Coleman neemt weinig plek in, je kan hem bergen waar je wilt en die is portable. Ook ideaal. Je houdt (denk ik) dan ruimte in je keuken over om voor andere dingen te gebruiken.
Toffe tent! Wij hebben op zolder ook een soortgelijke tent (qua vorm), lekker ruim! Maar neemt wel enorm veel ruimte in in de auto.
Oeee tof! Lijkt mij ook een enorm mooi land om naar toe te gaan, helaas kunnen we dan onze camper niet meenemen (of hij moet op de boot :+ ).

Die Coleman ziet er wel handig uit! Maar we willen volledig gasloos zijn, en ik weet ook niet of zo'n portable toestel goedgekeurd wordt door het RDW voor keuring naar camper.
Yalopa schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 07:29:
Zo cool, lijkt me geweldig om zelf te doen en er dan op uit te trekken.... deze ga ik volgen, veel succes
Thnx!
technopeuter schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:38:
Leuk topic!
Heb afgelopen vakantie alleen de inductie gebruikt en dat werkt prima. Ook een waterkoker is handig en niet duur(3€)
Ca 1L water koken gaf ca 3% accuverbruik (3,5kWh)
Zeker met goede zonnepanelen moet dat goed gaan, ben blij om ook in de camper geen gas meer te hebben.
Aan een waterkoker zit ik nog te twijfelen, want is de inductie eventueel niet snel genoeg om je water te koken? Of duurt dat te lang en verbruikt het daardoor te veel?
Comp User schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:11:
Ik kwam - puur toeval - deze tegen, al kan je het enkel als voorbeeld gebruiken.
Klopt die kennen we, erg interessant om het zo te zien, en qua prijs valt het nog enigszins mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 15:57

franssie

Save the albatross

Gasloos is wel fijn, hebben wij niet. Hoewel wij dus een gastel binnen hebben in de Ford westfalia Nugget, gebruiken we die eigenlijk nooit.
Bijna alles doe ik buiten op de Cobb en het gas cassette toestel. Werkt fijner, meer ruimte om te werken,minder vocht binnen.
Als je toch een omvormer en zware accu hebt kan je altijd nog een waterkoker bijkopen. Die gebruik ik wil binnen om even water te koken voor koffie als het buiten ruk weer is.

Edit kijk ook eens naar de indeling van https://ventje.com met de keuken bereikbaar van binnen en buiten. Als ik zelf zou bouwen lijkt mij dat erg handig. Sowieso is hun modulaire bouw inspirerend.

Edit 2 : voor water, overweeg (ook) een handpomp, verspil je minder water. Ik heb mijn elektrische pomp vervangen door een handpomp hiervoor.

[ Voor 28% gewijzigd door franssie op 26-07-2025 11:30 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:37
Waterkoker is efficiënter dan inductie en een 1000W is voldoende. Wij durven onderweg dan gewoon water te koken. Zou ik met gas of inductie nooit doen.
De waterkoker zetten we dan in de wasbak. Mag het gewoon fout gaan.
We gebruiken de waterkoker voor noodles, thee en koffie. Geen andere apparatuur ervoor nodig

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:11
Puur als gedachten-experiment: Is er geen mogelijkheid om zo'n busje compleet om te bouwen naar EV?
Dan kun je alles elektrisch doen, en hoef je je geen zorgen te maken dat de accu snel leeg raakt, laden kan bijna overal. Het zal qua accupakket wat ruimte kosten, maar met slim plaatsen van de accupakketten moet dat bij zo'n bus toch te doen zijn, lijkt me. Op TV heb ik wat afleveringen gezien van een programma waarin ze brandstofvoertuigen ombouwen naar EV en, voor wat ik er van gezien heb, is er best het e.e.a. mogelijk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Laatst online: 14:18

mjl

Ugh

Kan je die 5kwh accu’s ook gebruiken als thuis accu en ze zo inbouwen dat je ze makkelijk kunt uitbouwen en in huis zetten? En de zonnepanelen met zo (of de auto aan je grid koppelen om dit te doen :)

Qua banden: zo nu en dan ff opkrikken en de wielen met de hand draaien?

[ Voor 16% gewijzigd door mjl op 26-07-2025 17:35 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Nog wat gedachten, waarom een boiler als je geen douche wil? Dat gezegd hebbende, ooit een zeilboot gehad waar de boiler opgewarmde op het koelwater van de motor ( open circuit) dus geen idee of dat met een bus ook kan ( gesloten circuit). Maar ideaal.

Isolatie zijwanden en dak is belangrijker dan de vloer wellicht. Bij hitte en koude zou ik niet zonder willen.
Vergeet een dakluik niet, voor ventilatie bij hitte. Zoek een afmeting waar een ventilator en hor in past.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
technopeuter schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:57:
Waterkoker is efficiënter dan inductie en een 1000W is voldoende. Wij durven onderweg dan gewoon water te koken. Zou ik met gas of inductie nooit doen.
We gebruiken de waterkoker voor noodles, thee en koffie. Geen andere apparatuur ervoor nodig
Hoezo zou dat efdicienter zijn dan? Inductie lijkt me qua efficientie erg gelijkwaardig aan de waterkoker.

En.om.de vraag van de TS te beantwoorden: een klein theeketeltje op.inductie zal.ongeveer evenveel stroom nodig hebben als diezelfde hoeveelheid water koken in een waterkokertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
franssie schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:21:
Gasloos is wel fijn, hebben wij niet. Hoewel wij dus een gastel binnen hebben in de Ford westfalia Nugget, gebruiken we die eigenlijk nooit.
Bijna alles doe ik buiten op de Cobb en het gas cassette toestel. Werkt fijner, meer ruimte om te werken,minder vocht binnen.
Als je toch een omvormer en zware accu hebt kan je altijd nog een waterkoker bijkopen. Die gebruik ik wil binnen om even water te koken voor koffie als het buiten ruk weer is.
En wij hebben in huis ook inductie, en dat vind ik ideaal koken, geen hete handvaten meer, minder hitte dat ontsnapt etc...
Edit kijk ook eens naar de indeling van https://ventje.com met de keuken bereikbaar van binnen en buiten. Als ik zelf zou bouwen lijkt mij dat erg handig. Sowieso is hun modulaire bouw inspirerend.

Edit 2 : voor water, overweeg (ook) een handpomp, verspil je minder water. Ik heb mijn elektrische pomp vervangen door een handpomp hiervoor.
Hmm handpomp klinkt ook wel logisch eigenlijk, ook eens even naar kijken.
technopeuter schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:57:
Check, waterkoker it is :)
Yaksa schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:06:
Puur als gedachten-experiment: Is er geen mogelijkheid om zo'n busje compleet om te bouwen naar EV?
Dan kun je alles elektrisch doen, en hoef je je geen zorgen te maken dat de accu snel leeg raakt, laden kan bijna overal. Het zal qua accupakket wat ruimte kosten, maar met slim plaatsen van de accupakketten moet dat bij zo'n bus toch te doen zijn, lijkt me. Op TV heb ik wat afleveringen gezien van een programma waarin ze brandstofvoertuigen ombouwen naar EV en, voor wat ik er van gezien heb, is er best het e.e.a. mogelijk.
Nooit over nagedacht, maar lijkt mij nogal een prijzige optie? En lijkt mij ook wel zonde van het gewicht, maar aan de andere kant gaat er ook wat gewicht uit (motor e.d. eruit denk ik?). Maar is iig niet een optie voor ons.
We hebben wel met een schuin oog naar een E-Crafter gekeken, maar die had vaak maar een actieradius van 120km, dus dat schiet niet echt op als je op reis wilt.
mjl schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:34:
Kan je die 5kwh accu’s ook gebruiken als thuis accu en ze zo inbouwen dat je ze makkelijk kunt uitbouwen en in huis zetten? En de zonnepanelen met zo (of de auto aan je grid koppelen om dit te doen :)

Qua banden: zo nu en dan ff opkrikken en de wielen met de hand draaien?
Dat Ecoflow systeem is overal te gebruiken, Huis/Boot/Auto. Hoe het verder aangesloten moet worden in de meterkast e.d. zou ik niet weten.
Wij hebben geen zonnepanelen op het huis, het dak is niet echt gunstig qua ligging, maar anders was het misschien wel een interessant idee!

Qua banden moeten we nog even kijken, ik vermoed dat we hem gewoon eens in de zoveel tijd heen en weer rijden.
franssie schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:00:
Nog wat gedachten, waarom een boiler als je geen douche wil? Dat gezegd hebbende, ooit een zeilboot gehad waar de boiler opgewarmde op het koelwater van de motor ( open circuit) dus geen idee of dat met een bus ook kan ( gesloten circuit). Maar ideaal.
We willen geen douche in de camper, maar misschien wel buiten de camper, beetje zoals dit. Maar ook dit weten we nog niet zeker. Mochten we helemaal geen douche willen, dan zullen we waarschijnlijk de boiler ook achterwege laten.
Isolatie zijwanden en dak is belangrijker dan de vloer wellicht. Bij hitte en koude zou ik niet zonder willen.
Vergeet een dakluik niet, voor ventilatie bij hitte. Zoek een afmeting waar een ventilator en hor in past.
Qua isolatie gaan we het naar mijn idee wel goed aanpakken, dus dat komt wel goed.
We gaan 2 Maxxfan deluxe ventilatoren plaatsen, en daar kan ook een hor op worden geplaatst.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Remy!!!!
Vandaag de eerste dingen gedaan:
- Tussenschot eruit, zo'n ding is nog verassend zwaar trouwens! :o
- Panelen en planken eruit gehaald, en die zaten allemaal vast gekit...
- En als laatst de bodemplaat eruit gehaald, en die zat ook vast gekit, en dat was wel een lastige om er goed uit te krijgen...

Er moeten nog een paar planken uit, maar ik had geen puf/zin/energie meer, en had honger :9

De eerst volgende stappen:
- Overige planken eruit
- Schoonmaken, kit resten verwijderen
- Er zitten een paar gaten in de vloer, die gaan we dichten, nog even kijken of we dat kitten of een puttystick gebruiken, of als iemand nog tips heeft? Het zijn gaten van 2á3mm, dus niet echt extreem groot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCgAzkNs8sF07nmq6nt8IrXpHhY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rCsCRI4ky6LmOETceF2atlZz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBvLNdfNrnDxdKSUe3qtiZSG6b0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QM8wXgJLhKZ5AMFxUcDXzaZ5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wcmjt-gwUMJ8_HfYw_r0C44lUgA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VfjbbJkl7Yh8hGoVvOlTGctL.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGeM9cZsS_BKfJR48zEcqet63zM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJ1k7ag9wIYXR0XvgfVP0nGF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6nXnTElA7WSpW7vfuyr34-xRpk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TwP1jwhxTdANAQqYa9YQ2TfE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZOVmRwDnIeVl-0LQ74c0pY59RE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q13SEV9tEspVvStFBGWxVStH.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myHp7qnQFlqWqW94vtF9oAY_GtQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v68I6oyk5TeEmQvEsfvydNAl.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Sikaflex wordt in de watersport veel gebruikt om te dichten en te hechten. Er zijn verschillende soorten dus lees de bijsluiters.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:04

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Draaistoelen voor de chauffeur en bijrijder zijn absolute musts wat mij betreft. Dat maakt de ruimte veel nuttiger en geeft heerlijke stoelen om in te eten en chillen bij slechter weer.

Wat je ook gaat doen. Gebruik zo min mogelijk hout. Dat werkt misschien makkelijk. Maar is vaak (te) zwaar op een gegeven moment. Kijk naar prefab onderdelen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Laatst online: 14:18

mjl

Ugh

Als ik het binnenwerk na het strippen zonnige vraag ik me altijd af, hoe weet je wat je wel of niet kunt wegsnijden van het staal zonder de integriteit van de constructie aan te tasten.

Ik neem overigens aan dat je alle onderdelen bewaard, alleen de bodemplaat is natuurlijk al een perfecte om als een mal (eventueel in stukken) te gebruiken voor je isolatie.

De stalen bodem plaat, kan die er ook nog uit om daar onder ruimte te vinden voor bijv water tanks of andere installatie spullen? Of kan je van onderaf bijv wat monteren (geen idee of er überhaupt nog holtes onder zitten) en dan draden/buizen/slangen doorvoeren.

Je ziet bij Amerikaanse verbouwing programma’s ook wel dat ze met een soort schuim isoleren direct op de muur gespoten, geen idee hoe zwaar dat is maar voor bijv. Pir te monteren kan je daar eventueel nog isolatie winst mee boeken tussen minder vlakke delen en pir plaat. Lijkt me dat dat eventuele condens holtes ook voorkomt? Purren kan altijd ook natuurlijk :)

Nog even reagerend op het idee qua thuis accu: je had het ook over zonnepanelen voor op de bus, in de zomer zou je mooi je nacht sluipverbruik in de accu’s kunnen opslaan en gebruiken door de bus in het zonnetje te zetten opnieuw boerderij straks. Er zijn vast wel tweakers die hier technisch kunnen adviseren.

Aangezien we op tweakers zitten. Ga je ook nog iets doen met smart (mobile)home spullen? Of en media center inbouwen etc? Wifi, internet, starlink (op z’n minst een travel router setup neem ik aan).

An qua inductie: ik vind het ook ideaal koken! Ik gebruik van die goedkope Lidl dingen (ik zou in de bus iets degelijkers pakken…) om in de buiten keuken te koken als ik geen zin heb de Coleman benzine brander aan te zwengelen…

Een beetje dubbel of tripple kookplaat trekt alleen wel al snel richting de 16A of kleinere plaatjes zijn 10A, let goed op dat je piek vermogen van de accu niet overschreden wordt.. het is zeker zwaarder qua gewicht dan een gas stel vanwege de glasplaat (even gasfles vs accu niet nagerekend… gasflessen zin ook heel licht verkrijgbaar van kunstof.

Je noemt een nivileer systeem, maar als je op een ‘vaste’ plek staat dan draai je toch van die pootjes uit als bij een caravan? Ook handig bij een lekke band.

Bij een camper denk ik altijd zo van: dan zit je zo vast aan je camping…. Gaat er ook een fietsenrek op komen (je had het over een trap met reserveband, dus ik verwacht niet dat dit past.

Eventueel nog een ‘roofrack’ ideaal om langere planken of balken e.d. bij de hornbach te halen zonder een aanhanger mee te nemen.

En ik heb nog niks kunnen vinden over het gewicht, je moet neem ik aan onder een bepaald technisch maximum van de bus blijven en <3500 kilo.

Oh, en trekhaak is ook handig (als er nog gewicht over blijft voor de combinatie voor een aanhanger..?

[ Voor 103% gewijzigd door mjl op 26-07-2025 21:51 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Ircghost schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:18:
Draaistoelen voor de chauffeur en bijrijder zijn absolute musts wat mij betreft. Dat maakt de ruimte veel nuttiger en geeft heerlijke stoelen om in te eten en chillen bij slechter weer.
Die staan ook zeker op de planning, maar wel met 2 'maren':
1. De bestuurdersstoel is gas-geveerd, en daar kan dus geen draaiplateau onder. Dus we moeten die hele stoel vervangen.
2. De passagierskant is een 2zits, en in NL mag je die niet draaibaar maken... Dus ook die stoel moet worden vervangen.

Dus naast het aanschaffen van de draaiplateaus (á €300 per stuk), moeten we ook beide stoelen vervangen... Ik heb mogelijk al wel een adresje gevonden voor 'nieuwe' stoelen, en daar kan ik hopelijk de huidige stoelen ook aan kwijt. En anders gaan we de MP route op.
Wat je ook gaat doen. Gebruik zo min mogelijk hout. Dat werkt misschien makkelijk. Maar is vaak (te) zwaar op een gegeven moment. Kijk naar prefab onderdelen enzo.
Tja dat is een lastige, want je ziet ook veel mensen Aluminium profielen gebruiken, maar dat is niet altijd een lichtere optie.

En je opmerking omtrent de prefab onderdelen, wat had je dan in gedachte, want die zijn toch ook vaak van hout? Of zie ik iets over het hoofd?
mjl schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:24:
Als ik het binnenwerk na het strippen zonnige vraag ik me altijd af, hoe weet je wat je wel of niet kunt wegsnijden van het staal zonder de integriteit van de constructie aan te tasten.
Dat is een goeie vraag, en van de zijkanten kan je redelijk wat weghalen. Maar bij het dak moet je wel rekening houden met de steunbalken.
Ik neem overigens aan dat je alle onderdelen bewaard, alleen de bodemplaat is natuurlijk al een perfecte om als een mal (eventueel in stukken) te gebruiken voor je isolatie.
Klopt, de bodemplaat heb ik zo goed als het kon, er zo netjes mogelijk uit gehaald, om die als mal te gebruiken.
De stalen bodem plaat, kan die er ook nog uit om daar onder ruimte te vinden voor bijv water tanks of andere installatie spullen? Of kan je van onderaf bijv wat monteren (geen idee of er überhaupt nog holtes onder zitten) en dan draden/buizen/slangen doorvoeren.
De stalen bodemplaat kan er niet uit, maar je kan inderdaad wel aan de onderkant watertanks (voor schoon en vuil water) monteren. Dit is even een voorbeeld, maar die zijn dus per merk/model op maat gemaakt.
En daar gaan we ook voor, dan behoudt je meer ruimte in de camper, en komt het zwaartepunt wat lager te liggen.
Je ziet bij Amerikaanse verbouwing programma’s ook wel dat ze met een soort schuim isoleren direct op de muur gespoten, geen idee hoe zwaar dat is maar voor bijv. Pir te monteren kan je daar eventueel nog isolatie winst mee boeken tussen minder vlakke delen en pir plaat. Lijkt me dat dat eventuele condens holtes ook voorkomt? Purren kan altijd ook natuurlijk :)
Voor de vloer gaan we wel voor PIR (verlijmd met OSB), maar voor de wanden voor Armaflex, en daar overheen polyesterwol.
Nog even reagerend op het idee qua thuis accu: je had het ook over zonnepanelen voor op de bus, in de zomer zou je mooi je nacht sluipverbruik in de accu’s kunnen opslaan en gebruiken door de bus in het zonnetje te zetten opnieuw boerderij straks. Er zijn vast wel tweakers die hier technisch kunnen adviseren.

Aangezien we op tweakers zitten. Ga je ook nog iets doen met smart (mobile)home spullen? Of en media center inbouwen etc? Wifi, internet, starlink (op z’n minst een travel router setup neem ik aan).
Vooralsnog weinig echte 'tweaker' achtige plannen. Wifi/Internet doen we gewoon middels onze telefoons, ik zie het nut (vooralsnog) er nu niet in om een router erbij te nemen. Maar geef maar een gil als ik het mis heb!
An qua inductie: ik vind het ook ideaal koken! Ik gebruik van die goedkope Lidl dingen (ik zou in de bus iets degelijkers pakken…) om in de buiten keuken te koken als ik geen zin heb de Coleman benzine brander aan te zwengelen…

Een beetje dubbel of tripple kookplaat trekt alleen wel al snel richting de 16A of kleinere plaatjes zijn 10A, let goed op dat je piek vermogen van de accu niet overschreden wordt.. het is zeker zwaarder qua gewicht dan een gas stel vanwege de glasplaat (even gasfles vs accu niet nagerekend… gasflessen zin ook heel licht verkrijgbaar van kunstof.
Ik weet het nog niet 100% zeker, maar mogelijk komt deze inductie plaat erin, die wordt wel vaker gebruikt in campers.
Je noemt een nivileer systeem, maar als je op een ‘vaste’ plek staat dan draai je toch van die pootjes uit als bij een caravan? Ook handig bij een lekke band.
Ja dat wordt ook nog een ding om goed uit te zoeken, want daar heb je vele opties in:
1. 'Simpele' pootjes die je uitdraait zoals bij een caravan
2. Elektrisch bedienbare pootjes (middels luchtdruk/hydrauliek), maar die zijn dan nog 'simpel'
3. Elektrisch bedienbare pootjes die middels een automatisch nivileer systeem controleren of je waterpas staat, en dat allemaal automatisch regelen.

Optie 3 gaan we niet doen, want dat gaat richting de €7000. Dus misschien dat het optie 1 wordt, maar daar gaan we te zijner tijd even naar kijken.
Bij een camper denk ik altijd zo van: dan zit je zo vast aan je camping…. Gaat er ook een fietsenrek op komen (je had het over een trap met reserveband, dus ik verwacht niet dat dit past.
In theorie kan een trap met reserveband samen met een fietsenrek, maar onze vorige campervakantie hebben wij de fietsen ook maar 1x gebruikt. En vanaf nu willen we de honden meenemen, en die nemen wij nooit aan de fiets mee. Dus vooralsnog verwacht ik niet dat wij er een fietsenrek op doen.
Eventueel nog een ‘roofrack’ ideaal om langere planken of balken e.d. bij de hornbach te halen zonder een aanhanger mee te nemen.
Er zitten al dakdragers op, dus dat komt goed. Maar moet nog even kijken of die niet in de weg gaan zitten met de ventilatoren e.d.
En ik heb nog niks kunnen vinden over het gewicht, je moet neem ik aan onder een bepaald technisch maximum van de bus blijven en <3500 kilo.
Huidige leeggewicht is 2028kg, en hij mag max 3500kg hebben, dus we hebben voldoende speling.
Oh, en trekhaak is ook handig (als er nog gewicht over blijft voor de combinatie voor een aanhanger..?
Die zit er gelukkig al op! :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:18

Maximus

There is no substitute

@Remy!!!! gefeliciteerd! Leuk project!

Als je de auto wegzet - ik doe dat met een klassieker in de winter ook ongeveer een maand of vier tot vijf:
  • Zorg dat de tank vol is
  • De accu kun je loskoppelen, gewenst is dit niet ivm alarm en de technische systemen. Beste is accu er aan laten en dan een CTEK druppellader aan te sluiten. Zorg dat je de aansluiting maakt met de 'CTEK comfort' (dat gele ding in de link), die kan op de accu blijven zitten bij normaal gebruik en maakt aansluiten zo veel makkelijker: https://www.amazon.nl/CTE...comfort%2Caps%2C64&sr=8-2
  • Zorg dat je de banden oppompt met een hoger aantal bar. Ik zet ze zelf op advies van mijn dealer op 3,0 voor (normaal 2,5) en achter 3,5 (normaal 3). Wat je kunt doen, dat doe ik als extra bescherming, leg er piepschuimen platen onder (die van 3cm dik) en rol daar de auto op. Dan heb je én de ballonbanden én de bescherming van het piepschuim.
De tips komen van de dealer zelf. Werkt voor mij geweldig.

Topic volgen staat aangeklikt. Gaaf hoor!

[ Voor 31% gewijzigd door Maximus op 27-07-2025 07:53 ]

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Lol nivelleersysteem? Alle buscampers die ik.ken hebben hooguit 2 van die driehoekige blokjes voor onder het wiel waar je de bus op.kan rijden om.1 kant wat hoger of lager te maken. Werkte voor ons prima tijdens 6 weekse trip Zweden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Youtube staat vol met converteer bus naar camper filmpjes, daar kun je heel veel van leren, zitten echt heel mooie bij.

Ik had trouwens voor een Mercedes Sprinter gegaan, zijn veel meer onderdelen en guides voor te vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Maximus schreef op zondag 27 juli 2025 @ 07:42:
@Remy!!!! gefeliciteerd! Leuk project!

Als je de auto wegzet - ik doe dat met een klassieker in de winter ook ongeveer een maand of vier tot vijf:
  • Zorg dat de tank vol is
  • De accu kun je loskoppelen, gewenst is dit niet ivm alarm en de technische systemen. Beste is accu er aan laten en dan een CTEK druppellader aan te sluiten. Zorg dat je de aansluiting maakt met de 'CTEK comfort' (dat gele ding in de link), die kan op de accu blijven zitten bij normaal gebruik en maakt aansluiten zo veel makkelijker: https://www.amazon.nl/CTE...comfort%2Caps%2C64&sr=8-2
  • Zorg dat je de banden oppompt met een hoger aantal bar. Ik zet ze zelf op advies van mijn dealer op 3,0 voor (normaal 2,5) en achter 3,5 (normaal 3). Wat je kunt doen, dat doe ik als extra bescherming, leg er piepschuimen platen onder (die van 3cm dik) en rol daar de auto op. Dan heb je én de ballonbanden én de bescherming van het piepschuim.
De tips komen van de dealer zelf. Werkt voor mij geweldig.

Topic volgen staat aangeklikt. Gaaf hoor!
Bedankt voor de tips!
- Met betrekking tot de tank volhouden, zit daar geen verschil in tussen benzine en diesel? (geen idee wat jouw oldtimer gebruikt?).
- Ik heb die druppellader op m'n lijst gezet, binnenkort eens even naar kijken.
- Heb je geen kans dat het piepschuim na een tijdje kapot gaat? Want die van ons staat buiten, en door het weer (of door ons/honden) gaat het denk ik wel snel kapot? Maar misschien dat ik wel iets van XPS oid kan gebruiken.
Fr33z schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:05:
Lol nivelleersysteem? Alle buscampers die ik.ken hebben hooguit 2 van die driehoekige blokjes voor onder het wiel waar je de bus op.kan rijden om.1 kant wat hoger of lager te maken. Werkte voor ons prima tijdens 6 weekse trip Zweden
Die oprijblokken zijn voor het 'waterpas' zetten van je camper, wij willen mogelijk een nivelleersysteem gebruiken zodat de bus niet heen en weer schud als je er doorheen loopt.
Navi schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:13:
Youtube staat vol met converteer bus naar camper filmpjes, daar kun je heel veel van leren, zitten echt heel mooie bij.

Ik had trouwens voor een Mercedes Sprinter gegaan, zijn veel meer onderdelen en guides voor te vinden..
Klopt YT is echt enorm nuttig!
We hebben ook een tijdje naar een sprinter gekeken, maar uiteindelijk niet voor gekozen:
- Vinden wij qua uiterlijk minder mooi (maarja dat is een smaak kwestie)
- Is over het algemeen wat duurder, of de bussen binnen ons budget zijn dan flink afgeragd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Remy!!!! schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:28:
[...]

Bedankt voor de tips!
- Met betrekking tot de tank volhouden, zit daar geen verschil in tussen benzine en diesel? (geen idee wat jouw oldtimer gebruikt?).
- Ik heb die druppellader op m'n lijst gezet, binnenkort eens even naar kijken.
- Heb je geen kans dat het piepschuim na een tijdje kapot gaat? Want die van ons staat buiten, en door het weer (of door ons/honden) gaat het denk ik wel snel kapot? Maar misschien dat ik wel iets van XPS oid kan gebruiken.
Mijn oudje gebruikt Euro 98. Geen idee of diesel uitmaakt. Zelf doe ik altijd vol, op tip van de dealer.

Piepschuim buiten is idd minder handig; wellicht iets van foam of plastic? Je hebt van die outdoor banden houders die rond zijn waardoor je band er in rolt. Ik ken ze indoor van de 911, alleen ik heb hem altijd binnen en werkt piepschuim.

PhD i.o.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat schudden van de bus valt bij mij enorm mee, het zijn transport bussen dus al zeer stevig afgeveerd. Al zag ik vandaag een bus staan met twee losse krikken bij de achterbumper, dat werkt blijkbaar ook :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Even een vraagje, we zagen vanmiddag dat er een camera (iig ik denk dat het een camera is?) boven het kenteken zit. Maar bovenop de bus zit er ook een camera, en die wordt gebruikt zodra je achteruit rijdt.
Deze lijkt niet te werken, we zien ook dat hij half is aangesloten?
Iemand enig idee wat het nut van deze camera is? En hoe/wat/wanneer hij wordt gebruikt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJfDiI8f4rQc4aCOzC-GF-gipuk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJiKS0g0ILVCTEBvpXeFUTBr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUJcUbfcV5NG4qZ6a8NbVxyzlMU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z1zM9EodznrpHeIXE4s40eKZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Remy!!!! schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:32:
Even een vraagje, we zagen vanmiddag dat er een camera (iig ik denk dat het een camera is?) boven het kenteken zit. Maar bovenop de bus zit er ook een camera, en die wordt gebruikt zodra je achteruit rijdt.
Iemand enig idee wat het nut van deze camera is? En hoe/wat/wanneer hij wordt gebruikt?

[Afbeelding][Afbeelding]
Je kunt kiezen tussen extreme groothoek en normale achteruitrijcamera? Bij onze nieuwe crafter wel en dat zou een verklaring kunnen zijn…

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
MarcelGo schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:37:
[...]

Je kunt kiezen tussen extreme groothoek en normale achteruitrijcamera? Bij onze nieuwe crafter wel en dat zou een verklaring kunnen zijn…
En waar kan je dat kiezen? Want als de auto in z'n achteruit staat dan switcht het scherm wel naar de camera, maar ik heb daar geen keuze tussen de camera's. Ik kan dan wel switchen naar fullscreen parkeersensoren.
Ik heb ook in de systeem settings gekeken, maar daar kan ik helemaal niets vinden over camera's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
@Remy!!!! bij ons is dat een keuze op het scherm nadat je deze hebt ingeschakeld, maar dat is misschien iets van de laatste modeljaren.

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:38

[Afbeelding][Afbeelding]
Misschien dat iemand als @Antera of @Rainesh dit weet, die bouwen dat soort spul ook achteraf in bij diverse auto's als ik mij niet vergis.

Anders misschien eens vragen in
Hét grote Volkswagen Topic - Deel 5
of
Verborgen autofuncties activeren d.m.v. VCDS

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:07

[Afbeelding][Afbeelding]
Kan zijn dat ie voor trailer assist gebruikt wordt, heb je een trekhaak? Beeldkabel erbij trekken, aansluiten en coderen en dan heb je een achteruitrijcamera

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Rainesh schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:20:
[...]

Kan zijn dat ie voor trailer assist gebruikt wordt, heb je een trekhaak? Beeldkabel erbij trekken, aansluiten en coderen en dan heb je een achteruitrijcamera
Er zit inderdaad een trekhaak op, ik zal binnenkort eens kijken of ik meer duidelijk kan krijgen.
Net even gegoogled op Trailer assist, maar dat hebben we volgens mij niet, maar we hebben wel Park Assist, zou het daarvoor kunnen zijn?

[ Voor 15% gewijzigd door Remy!!!! op 28-07-2025 11:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 07:55

SeatRider

Hips don't lie

Remy!!!! schreef op zondag 27 juli 2025 @ 00:45:
[...]

Die staan ook zeker op de planning, maar wel met 2 'maren':
1. De bestuurdersstoel is gas-geveerd, en daar kan dus geen draaiplateau onder. Dus we moeten die hele stoel vervangen.
2. De passagierskant is een 2zits, en in NL mag je die niet draaibaar maken... Dus ook die stoel moet worden vervangen.
Een gas-geveerde bestuurdersstoel is wel HEEL comfortabel, weet je zeker dat je dat wilt vervangen?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

SeatRider schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:38:
[...]

Een gas-geveerde bestuurdersstoel is wel HEEL comfortabel, weet je zeker dat je dat wilt vervangen?
Eens. En wij draaien de bestuurdersstoel niet vaak om. De bijrijdersstoel dan wel weer standaard.
Maar bij ons zit er een halve bank achter de voorste rij, met de bijrijdersstoel kan dan een van ons onderuit hangen en de ander op het bankje (wij reizen altijd met ons tweeën) . Maar dat hangt dus van de inrichting af, en of je met meer mensen samen gaat zitten binnen, dan is een draaibare bestuurdersstoel wel weer handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
SeatRider schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:38:
[...]

Dat staat wel op de planning, hij zit idd erg lekker, maar aangezien het een 'relatief' 'kleine' camper is, willen we de ruimte zo nuttig mogelijk gebruiken. Maar de stoelen staan redelijk laag op de planning, dus we hebben nog alle tijd om hierover te beslissen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Bijrijdersstoel zou ik wel gelijk plaatsen en draaibaar maken. Dan loop je makkelijker van voren de cabine in dan als er zo'n breed bankje staat. En dat doe je vaker dan je zou denken. Ook komt er dan plaats voor een klein los koelboxje tussen de stoelen zou je dat willen voor wat versnaperingen tijdens het rijden (of juist in de file).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
franssie schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:13:
Bijrijdersstoel zou ik wel gelijk plaatsen en draaibaar maken. Dan loop je makkelijker van voren de cabine in dan als er zo'n breed bankje staat. En dat doe je vaker dan je zou denken. Ook komt er dan plaats voor een klein los koelboxje tussen de stoelen zou je dat willen voor wat versnaperingen tijdens het rijden (of juist in de file).
We gaan hem binnenkort schorsen, dus mochten we daarna 'last' van dat bankje krijgen, dan kan ik hem er gewoon uithalen/verkopen (wel even opletten op de airbagsensor, daar moest ik nog iets mee, tegen die tijd even opzoeken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Oh ja, schiet me net te binnen, voor laaggewicht plaatmateriaal bestaat er ook zoiets als woodcore etc https://www.vc-wood.com/f...eur/Lisocore/LISOCORE.pdf

Zijn meerdere merken en varianten. Maar zal niet goedkoper zijn dan spaanplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
franssie schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:56:
Oh ja, schiet me net te binnen, voor laaggewicht plaatmateriaal bestaat er ook zoiets als woodcore etc https://www.vc-wood.com/f...eur/Lisocore/LISOCORE.pdf

Zijn meerdere merken en varianten. Maar zal niet goedkoper zijn dan spaanplaat.
Topper! Ik was al op zoek naar zo'n soort product. Op YT zag ik men soms "Airplywood" gebruiken, maar ik kon zo snel geen soortgelijke optie hier in NL vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Remy!!!! schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:03:
[...]

Topper! Ik was al op zoek naar zo'n soort product. Op YT zag ik men soms "Airplywood" gebruiken, maar ik kon zo snel geen soortgelijke optie hier in NL vinden.
Het verschil tussen een camper en een boot is kleiner dan velen denken, dus kijk ook rond bij de jachtbouw (ook voor led-lees-lampjes, deurbeslag. etc etc) voorbeeldje https://www.lankhorst-tas...zelfsluitend/Product.aspx
Meestal niet goedkoop helaas maar misschien zoek je nog zoiets :P
Campingwinkels hebben soms vergelijkbaar materiaal voor minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MOOS
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-09 09:16
Remy!!!! schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:37:
[...]

We gaan hem binnenkort schorsen, dus mochten we daarna 'last' van dat bankje krijgen, dan kan ik hem er gewoon uithalen/verkopen (wel even opletten op de airbagsensor, daar moest ik nog iets mee, tegen die tijd even opzoeken).
Leuk project en wat een mooie bus! Ik heb zelf een Ford Transit L2H2 uit 2018 omgebouwd tot camper, dus herkenbaar.

Houd er rekening mee dat je mogelijk in de knoop komt met de handrem. Die moet vaak worden verlaagd. Probleem is bij de bestuurdersstoel ook dat deze alleen 180 graden gedraaid kan worden anders kun je de handrem niet aantrekken. Nog een issue kan zijn dat je tijdens het draaien van de stoel met je voet op het rempedaal moet staan.

Denk ook aan de zithoogte, door het toevoegen van het plateau kom je een flink stuk hoger te zitten, wat een probleem kan zijn. Het stoelframe vermaken wil je echt voorkomen.

Wat betreft het airbaglampje dat heb ik ook gehad, en dat kun je oplossen met behulp van een airbag-dummy van Amazon.

De plateaus die ik heb gebruikt zijn van Mobiframe. Als je die direct uit Polen haalt, scheelt dat aanzienlijk vergeleken met Nederlandse webshops. Als je contactinfo wilt, kun je me een PB sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Laatst online: 01:23
MOOS schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:14:
[...]
Houd er rekening mee dat je mogelijk in de knoop komt met de handrem. Die moet vaak worden verlaagd. Probleem is bij de bestuurdersstoel ook dat deze alleen 180 graden gedraaid kan worden anders kun je de handrem niet aantrekken. Nog een issue kan zijn dat je tijdens het draaien van de stoel met je voet op het rempedaal moet staan.
Die voet op de rem is nergens voor nodig. Gewoon er voor zorgen dat de bus in de eerste versnelling staat (of P als het een automaat is) en deze gaat nergens naartoe als de handrem er even van af is.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Jaapio_B schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:19:
[...]

Die voet op de rem is nergens voor nodig. Gewoon er voor zorgen dat de bus in de eerste versnelling staat (of P als het een automaat is) en deze gaat nergens naartoe als de handrem er even van af is.
haha, klopt, duurde even voor dat ik daar dus aan dacht (jaartje oid).

@MOOS Mooi spul hebben ze daar wel: bijvoorbeeld dat achterbank bed systeem is behoorlijk doordacht https://mobiframe.com/wp-.../08/Katalog_MOBIFRAME.pdf

[ Voor 18% gewijzigd door franssie op 28-07-2025 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
franssie schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:14:
[...]

Het verschil tussen een camper en een boot is kleiner dan velen denken, dus kijk ook rond bij de jachtbouw (ook voor led-lees-lampjes, deurbeslag. etc etc) voorbeeldje https://www.lankhorst-tas...zelfsluitend/Product.aspx
Meestal niet goedkoop helaas maar misschien zoek je nog zoiets :P
Campingwinkels hebben soms vergelijkbaar materiaal voor minder.
Ja klopt, dat hoorde ik laatst ook al, en het is net zoals bij de 3 B's (Bruiloft, Begrafenis, Baby), extra duur...
Maar ik ga dat soort sites zeker meenemen in de zoektochten.
MOOS schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:14:
[...]

Leuk project en wat een mooie bus! Ik heb zelf een Ford Transit L2H2 uit 2018 omgebouwd tot camper, dus herkenbaar.
Thnx! Tof! Hoe was de ombouw gegaan? Heb je toevallig foto's? :*)

Denk ook aan de zithoogte, door het toevoegen van het plateau kom je een flink stuk hoger te zitten, wat een probleem kan zijn. Het stoelframe vermaken wil je echt voorkomen.
Als ik de bestuurdersstoel ga vervangen, dan moet er direct een nieuw frame onder, want de huidige gas-geveerde stoel heeft een ander frame dan een normale stoel. Dus daar moeten we sowieso rekening mee houden. Maar dan komen we weer op het punt van de passagiersstoel, die wil je ook wel op dezelfde hoogte als de bestuurdersstoel, dus dan moeten we dat frame mogelijk ook vervangen (maar ook daar moet ik nog verder naar kijken).
Wat betreft het airbaglampje dat heb ik ook gehad, en dat kun je oplossen met behulp van een airbag-dummy van Amazon.
En je moet bij het loskoppelen van de airbag-stoel aansluiting dacht ik rekening houden met een bepaalde volgorde, anders moet de garage de airbag weer resetten oid? Dat had ik ooit ergens gehoord, maar weet het niet meer 100% zeker. Mocht die reset nodig zijn, dan is het misschien nog wel handig om zelf een VCDS aan te schaffen, zodat ik dat soort dingen zelf kan doen (ervan uitgaande dat je daarmee die reset uitvoert...). Met 2 garagebezoeken heb je het geld er alweer uit (en is ook bruikbaar bij onze andere auto).
De plateaus die ik heb gebruikt zijn van Mobiframe. Als je die direct uit Polen haalt, scheelt dat aanzienlijk vergeleken met Nederlandse webshops. Als je contactinfo wilt, kun je me een PB sturen.
Top, ik zal het onthouden zodra we die dingen gaan aanschaffen.

[ Voor 15% gewijzigd door Remy!!!! op 28-07-2025 16:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Remy!!!!
En gelijk even een korte update.
Gisteren zijn we nog even een paar uurtjes bezig geweest om alle laatste houten panelen en latten te verwijderen. Vandaag is Lieke bezig geweest om alle kitresten te verwijderen, dat doen we vooralsnog met de multitool + een mes erop, en dat gaat wel redelijk, maar niet heel erg snel. Mocht iemand nog tips hebben?... We zijn redelijk op weg, dus we gaan vermoedelijk gewoon met de multitool verder.
Net ook alvast roestomvormer, autolak (in de juiste kleur), blanke lak, en de acculader besteld. Dan kunnen we de komende dagen alle beschadigingen even iets opschuren en lakken, en alle roestplekken (valt gelukkig erg mee!) behandelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkdFSxV-Ucbo6iMQeYQK-amHTvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FMc0zPX8CjDGocioNtEPdQ2B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Remy!!!! schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:07:
En gelijk even een korte update.
Gisteren zijn we nog even een paar uurtjes bezig geweest om alle laatste houten panelen en latten te verwijderen. Vandaag is Lieke bezig geweest om alle kitresten te verwijderen, dat doen we vooralsnog met de multitool + een mes erop, en dat gaat wel redelijk, maar niet heel erg snel. Mocht iemand nog tips hebben?... We zijn redelijk op weg, dus we gaan vermoedelijk gewoon met de multitool verder.
Kit en lijmresten verwijderen wij op de zaak meestal met bio ethanol die je voor weinig koopt bij de AC-Tion ;)

Met van die goedkope pannesponjes aanbrengen en poetsen.

[ Voor 3% gewijzigd door aReaRe op 28-07-2025 16:51 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remy!!!!
@aReaRe thnx! Ik ga zo gelijk even langs de AC-Tion :P

Ik heb de Topicstart tevens even iets geüpdatet, en nu ook voorzien van een kosten en tijd overzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 13:34
Supertof project. Heb geen geld en ruimte, maar anders kwam het hier ook op het projectenlijstje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ha ik zie in je overzicht dat je inderdaad voor sikaflex bent gegaan, gelukkig. Voor dit soort toepassingen is eigenlijk niets uit een bouwmarkt geschikt. Niets erger dan zelfs de kleinste lekkage met bijbehorende vochtproblemen in je houten constructie en roest in je wagen.

Nog een brainfart, je had het over vloerverwarming dacht ik, ik zou dat heroverwegen. Vloerverwarming is comfortabel in een woning, maar in een camper of boot het je veel meer te maken met vocht. Eem hete lucht verwarming is dan veel beter om het vocht te verdrijven.
Tip: zou je een natte cel overwegen (wc hokje met mogelijkheid je te wassen en dan is een boiler wel fijn) maak daar dan ook een afsluitbare luchtuitlaat. Dit wordt in heel veel zeilboten bewust gedaan zodat je daar je natte kleding etc kan laten drogen met warme lucht, raampje op een kier en stoken. De andere uitlaten laat je dan dicht staan, tenzij het in de rest van de camper ook klam is.

In de watersport worden de Webasto en Eberspacher standkachels vaak bij kapotgaan (want dat doen ze veel) vervangen door Planar. https://standkachels.nl/planar-standkachel/

Robuuste kachels die niet bij het minste of geringste kaduuk gaan zoals mijn Eberspacher om de vijf jaar een nieuwe dieselpomp nodig heeft (a paar honderd euro). Als je voor een diesel kachel zou kiezen, zorg dat de inlaat op ca 1/3 van je tank komt, zodat je kachel nooit je hele tank kan leegtrekken.

edit: Brain fart 3:
Heb al nagedacht over de mogelijkheid om goed onder de camper te komen? Ik ben daar nog niet uit, daar zit bij namelijk de kachel bijvoorbeeld, maar ook de grijswaterafvoer, maar mijn busje weegt al 2200 kilo schoon, dus die zet ik niet zo maar op een bok. En vroeger kon je overal en nergens een brug huren, maar dat is bij mij in de buurt (randstad) ook een stuk lastiger geworden en met een geschorste wagen kan je daar ook niet komen.

[ Voor 80% gewijzigd door franssie op 28-07-2025 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
franssie schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:21:
Ha ik zie in je overzicht dat je inderdaad voor sikaflex bent gegaan, gelukkig. Voor dit soort toepassingen is eigenlijk niets uit een bouwmarkt geschikt. Niets erger dan zelfs de kleinste lekkage met bijbehorende vochtproblemen in je houten constructie en roest in je wagen.
Klopt die had ik van te voren al aangeschaft, die blijkt erg veelzijdig te zijn qua toepassingen.

Nog een brainfart, je had het over vloerverwarming dacht ik, ik zou dat heroverwegen. Vloerverwarming is comfortabel in een woning, maar in een camper of boot het je veel meer te maken met vocht. Eem hete lucht verwarming is dan veel beter om het vocht te verdrijven.
Hmm ja goed punt, iemand anders had het er ook al over dat de vloerverwarming te weinig zou toevoegen qua m2. Dus we zijn daar sowieso al over aan het nadenken/twijfelen.
Tip: zou je een natte cel overwegen (wc hokje met mogelijkheid je te wassen en dan is een boiler wel fijn) maak daar dan ook een afsluitbare luchtuitlaat. Dit wordt in heel veel zeilboten bewust gedaan zodat je daar je natte kleding etc kan laten drogen met warme lucht, raampje op een kier en stoken. De andere uitlaten laat je dan dicht staan, tenzij het in de rest van de camper ook klam is.

In de watersport worden de Webasto en Eberspacher standkachels vaak bij kapotgaan (want dat doen ze veel) vervangen door Planar. https://standkachels.nl/planar-standkachel/

Robuuste kachels die niet bij het minste of geringste kaduuk gaan zoals mijn Eberspacher om de vijf jaar een nieuwe dieselpomp nodig heeft (a paar honderd euro). Als je voor een diesel kachel zou kiezen, zorg dat de inlaat op ca 1/3 van je tank komt, zodat je kachel nooit je hele tank kan leegtrekken.
Thnx voor de tips! _/-\o_
edit: Brain fart 3:
Heb al nagedacht over de mogelijkheid om goed onder de camper te komen? Ik ben daar nog niet uit, daar zit bij namelijk de kachel bijvoorbeeld, maar ook de grijswaterafvoer, maar mijn busje weegt al 2200 kilo schoon, dus die zet ik niet zo maar op een bok. En vroeger kon je overal en nergens een brug huren, maar dat is bij mij in de buurt (randstad) ook een stuk lastiger geworden en met een geschorste wagen kan je daar ook niet komen.
Ja wel over nagedacht, maar nog niet echt een goeie oplossing ervoor. Ik heb nu wel zo'n mooie monteurmat :+ , maar dat schiet niet op qua ruimte creëren... In theorie is er 'redelijk' wat ruimte onder de bus (iig een stuk meer dan onze Skoda Fabia), maar ik moet nog zien hoe zich dat in de praktijk gaat uiten als ik bijv. de schoon/grijs-watertanks moet plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:07
Remy!!!! schreef op zondag 27 juli 2025 @ 00:45:
[...]

Ik weet het nog niet 100% zeker, maar mogelijk komt deze inductie plaat erin, die wordt wel vaker gebruikt in campers.
Ik zou voor een losse inductie kookplaat gaan. Geen inbouw

Makkelijker met reparatie, want geen gat, maar ook geen afwijkende maten.
Flexibiliteit waar je het neer zet, Met lekker weer wil je misschien wel buiten koken ;)
Opbergen en dan heb je meer ruimte in je keuken...

Win, win en win...
Althans, dat vind ik ;)

https://www.dewitgoedspec...ijstaande-kookplaten.html

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Loft schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:49:
[...]

Flexibiliteit waar je het neer zet, Met lekker weer wil je misschien wel buiten koken ;)

Win, win en win...
Althans, dat vind ik ;)

Volgens de belastingdienst moet de kookinstallatie vast zijn ingebouwd.
https://www.belastingdien...seisen_kampeerauto_camper
een vast ingebouwde kookgelegenheid bestemd voor gebruik in de binnenruimte
Dit mag een vaste magnetron zijn die stroom krijgt door een energiebron die in de kampeerauto aanwezig is.
Maar hoe vast nu precies vast is - is mij onduidelijk. Als je inductieplaat vastzet met twee klemmen lijkt mij dat vast, maar toch eenvoudig te verwijderen.
Maar inderdaad, buiten koken is zo veel fijner dat dat een pluspunt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:07
franssie schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:56:
[...]

Volgens de belastingdienst moet de kookinstallatie vast zijn ingebouwd.
https://www.belastingdien...seisen_kampeerauto_camper

[...]

Maar hoe vast nu precies vast is - is mij onduidelijk. Als je inductieplaat vastzet met twee klemmen lijkt mij dat vast, maar toch eenvoudig te verwijderen.
Maar inderdaad, buiten koken is zo veel fijner dat dat een pluspunt is.
Haha.. Ik wist niet dat men daar ook regels voor heeft in dit land. Hadden we natuurlijk kunnen verwachten :+ ;) Wat een betutteling weer.

Succes met maken van de keuze en hoe dit op te lossen. Los is zoveel makkelijker.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Loft schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:49:
[...]

Win, win en win...
Althans, dat vind ik ;)

Wel makkelijker idd, maar over het algemeen wel minder mooi.
En we kunnen het nog altijd onder het werkblad verwerken zoals @PheraX _/-\o_
Geen idee of we dat doen, maar is wel erg mooi! En praktisch qua werkruimte e.d.
En zoals @franssie al zegt, volgens mij moet hij idd vast zitten, maar goed wat is vast?...

[ Voor 3% gewijzigd door Remy!!!! op 31-07-2025 15:58 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Remy!!!!
Weer even een update, de afgelopen dagen zijn we vooral druk geweest met alle kit verwijderen. Tevens zijn we begonnen met de roestplekken verwijderen.
Alle deuren hebben al een laag primer erop zitten, 1 deur moet nog een stukje maar de spuitbus was leeg :+ .
De planning voor de komende tijd:
- Verder met de vloer, alle kit en roest verwijderen
- Gaten vullen
- Primeren

De komende week hebben we weinig tijd, dus de volgende update zal wel even op zich laten wachten.
Maar ik moet zeggen, alles gaat sneller dan ik had verwacht! Maar goed, we zijn nog maar net begonnen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JdLnUTEPBA-R2U7E4n-FmtO0vI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q73z2du26lpEkDulV02bnayL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7OYbaeTPTM_tU7c18MzJIWLr2E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TfOTTW9jRfWzBE8NeltnE4pq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pz0XYcp1ooDV1MBVv2WDz1ZZxag=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zp5I6xAKbCJd5N5PZAdR59j7.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MOOS
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-09 09:16
Remy!!!! schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:53:
Thnx! Tof! Hoe was de ombouw gegaan? Heb je toevallig foto's? :*)
Ik zal eens graven in iCloud. Onderstaande foto is misschien leuk ter inspiratie, dit zie je namelijk niet zo vaak.

Ik heb een frame gebouwd van 4040 en 4080 profielen voor een zonnepaneel dat eigenlijk bedoeld is voor op een huis. In vergelijking met camper/bootpanelen is dit een stuk goedkoper en levert het bovendien meer op (deze is 430W).

Ik gebruik dit in combinatie met een Victron MPPT. Sowieso kan ik Victron-spullen van harte aanbevelen. Ik ben ook erg tevreden over de MultiPlus, de smartphone app waarmee je o.a. de walstroom kunt begrenzen op de camping werkt erg goed.

Minder blij ben ik met mijn MaxxFan. Zeker als je hem voorin tegen de cabine plaatst, maakt hij tijdens het rijden ontzettend veel lawaai. Zo erg dat je de radio niet kunt verstaan. Ik stop daarom altijd een stuk isolatiemateriaal in het gat tijdens het rijden en eerlijk gezegd vind ik dat onacceptabel voor een dakluik van ruim 300 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hadtJQQpGXsBI1rPDVyKcfXLF7M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ADbGz5UNf0wuwbJ3FYsnC0XN.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
Ondertussen weer een paar dagen verder, en we zijn bijna klaar met de hele laadruimte spuiten. We wachten nog op een aantal spuitbussen zodat we de vloer af kunnen ronden. Dan nog een laagje blanke lak en dan kunnen we verder met de volgende stap.
Zodra we klaar zijn met spuiten zal ik wat foto's en een timelapse delen.

Nog even een vraag/sparren.
We gaan de vloer maken middels PIR verlijmd met underlayment. Dan hebben we een redelijk goed geisoleerde vloer (zover dat mogelijk is met een camper), en een goeie ondergrond om dingen in vast te schroeven zonder dat we direct in de bodemplaat van de carrosserie uitkomen.
Maar ik/we twijfelen nog even, is het nog handig om eerst een laag armaflex op de vloer te doen? Dit als extra geluidsisolatie? Naar mijn idee is het niet echt nodig, en is de PIR al voldoende. Maar toch even een dubbelcheck.
MOOS schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:11:
[...]

Ik zal eens graven in iCloud. Onderstaande foto is misschien leuk ter inspiratie, dit zie je namelijk niet zo vaak.

Ik heb een frame gebouwd van 4040 en 4080 profielen voor een zonnepaneel dat eigenlijk bedoeld is voor op een huis. In vergelijking met camper/bootpanelen is dit een stuk goedkoper en levert het bovendien meer op (deze is 430W).
Excuus, ik zag dat ik nog niet had gereageerd, zo'n frame is wel een slim idee! Dat staat hier ook op de planning, dan kunnen we daar eventueel ook de luifel aan monteren (als we een luifel gaan plaatsen).
Ik gebruik dit in combinatie met een Victron MPPT. Sowieso kan ik Victron-spullen van harte aanbevelen. Ik ben ook erg tevreden over de MultiPlus, de smartphone app waarmee je o.a. de walstroom kunt begrenzen op de camping werkt erg goed.
Wij zaten in het begin ook heel erg te neigen voor een Victron setup, maar ik denk dat ik graag wat tijd bespaar en voor een iets "simpelere" oplossing ga.
Minder blij ben ik met mijn MaxxFan. Zeker als je hem voorin tegen de cabine plaatst, maakt hij tijdens het rijden ontzettend veel lawaai. Zo erg dat je de radio niet kunt verstaan. Ik stop daarom altijd een stuk isolatiemateriaal in het gat tijdens het rijden en eerlijk gezegd vind ik dat onacceptabel voor een dakluik van ruim 300 euro.
Dat probleem las/hoorde ik laatst ook al bij iemand anders... Wij gaan hem wel iets verder naar achter plaatsen, maar we nemen er wel 2... Dus hier moeten we nog even goed over nadenken, want ik snap het probleem wel, maar ik kan mij zo snel niet bedenken hoe je het met een andere variant kan voorkomen? Want als hij veel platter wordt, dan zou de ventilator een stuk meer binnen de camper vallen, en dat willen we dan ook weer niet.
Ziet er goed uit! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
En waar zijn de update foto’s ?? })

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Remy!!!!
streamnl schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 22:19:
En waar zijn de update foto’s ?? })
Zodra we klaar zijn met spuiten zal ik wat foto's en een timelapse delen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPQcREHZ2vC3tDZ5AtrqzBw9qyU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XUTmF4JNHqQu4pgM1rgA6JSP.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

PhD i.o.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Waarom.zou je in een ruimte van 5m2 dan 2 ventilatoren plaatsen? Het is jouw geld hoor maar lijkt me zonde om 2 Maxxfans te kopen. Beperkt ook sterk in zonnepanelen/dakrek.

Ik schrik nogal van de prijs van die ecoflow die je linkt, voor 6000 euro kun je ruim 18000 kwh kopen thuis :-0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 19:01
Ken je die gasten van faroutride.com? Hebben mooie ombouw op een Ford transit. Mooie oplossingen etc.

Heb je wel ervaring met een buscamper? Wij hebben er een aantal gehuurd. Eigenlijk was een groot dakluik boven keuken/woon gedeelte en achterin bij het bed voldoende. Als die bij bed een fan heeft kan je waarschijnlijk meer dan genoeg koelen. Ik zou richten op goede stroom ipv zoveel mogelijk luiken oid. Koelkast zou ik Compressor doen. Wij waren erg gecharmeerd van de Truma Combi D. Die deed alles op diesel en was uitgebreid te programmeren. Zo heb je alleen nog gas nodig voor het koken, en de rest gaat op diesel. Enige nadeel is de stank bij opstart.

Check ook of je nog hulpveren oid moet plaatsen. Je ziet vaak dat de Ducato bussen van hulpveren op lucht worden voorzien. Die zijn dan af te stellen.

En misschien moet je iets via ODB gaan flashen. Je wil namelijk niet dat de dagrijverlichting aan gaat elke keer als je de schuifdeur open of dicht doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Fr33z schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:23:
Waarom.zou je in een ruimte van 5m2 dan 2 ventilatoren plaatsen? Het is jouw geld hoor maar lijkt me zonde om 2 Maxxfans te kopen. Beperkt ook sterk in zonnepanelen/dakrek.
Omdat we er met 2 mensen en 2 honden in zitten, dan wil je wel een beetje frisse lucht :P
Ik schrik nogal van de prijs van die ecoflow die je linkt, voor 6000 euro kun je ruim 18000 kwh kopen thuis :-0
Klopt het is helaas niet goedkoop.
twowheeler schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:51:
Ken je die gasten van faroutride.com? Hebben mooie ombouw op een Ford transit. Mooie oplossingen etc.
Niet bekend mee, maar ziet er interessant/leerzaam uit, ik ga er eens naar kijken, thnx!
Heb je wel ervaring met een buscamper? Wij hebben er een aantal gehuurd.
We hebben 2 jaar terug 2 weken met een camper in Schotland gereden, geweldige ervaring en een erg mooi en vriendelijk land!
Eigenlijk was een groot dakluik boven keuken/woon gedeelte en achterin bij het bed voldoende. Als die bij bed een fan heeft kan je waarschijnlijk meer dan genoeg koelen. Ik zou richten op goede stroom ipv zoveel mogelijk luiken oid.
1 Maxxfan en een luik zou ook nog een optie kunnen zijn, moeten we nog even naar kijken.
Koelkast zou ik Compressor doen.
Wij waren erg gecharmeerd van de Truma Combi D. Die deed alles op diesel en was uitgebreid te programmeren. Zo heb je alleen nog gas nodig voor het koken, en de rest gaat op diesel. Enige nadeel is de stank bij opstart.
Koelkast gaat idd een compressor variant worden, maar we gaan nog kijken welke (qua merk/formaat e.d.). We hebben eind deze maand 3 weken vakantie, dan gaan we de vloer erin leggen en gaan we de indeling bepalen (en dus mogelijk ook het formaat koelkast).
Verwarming wouden we eigenlijk via vloerverwarming doen, maar we kregen hier al de tip dat dat te weinig warmte zou opleveren, dus we moeten nog even kijken welke optie we nemen.
Check ook of je nog hulpveren oid moet plaatsen. Je ziet vaak dat de Ducato bussen van hulpveren op lucht worden voorzien. Die zijn dan af te stellen.
Klopt, ik zag dat laatst ook al bij een filmpje van Carrec, vooralsnog is het natuurlijk nog niet nodig, maar zodra de camper zo goed als af is gaan we kijken (of laten controleren) hoe de vering erbij staat, en indien nodig gaan we betere/andere vering laten plaatsen.
En misschien moet je iets via ODB gaan flashen. Je wil namelijk niet dat de dagrijverlichting aan gaat elke keer als je de schuifdeur open of dicht doet.
Hmm goed punt, eens even naar kijken, thnx!

[ Voor 69% gewijzigd door Remy!!!! op 15-08-2025 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Luik.of.raam is wat de meeste mensen doen. 2 maxxfans heb je eigenlijk niks aan want dan kun je wel dubbelhard lucht afzuigen maar het moet toch ook ergens naar binnen. Logischer om dan een zijraam.op.een kiertje te doen of een dakluikje boven het slaapdeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
Fr33z schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:54:
Luik.of.raam is wat de meeste mensen doen. 2 maxxfans heb je eigenlijk niks aan want dan kun je wel dubbelhard lucht afzuigen maar het moet toch ook ergens naar binnen. Logischer om dan een zijraam.op.een kiertje te doen of een dakluikje boven het slaapdeel.
De maxxfan kan zuigen en blazen, dus dan heb je toch een luchtstroom als je er 2 hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
Ja maar als je al.zuigt op 1 plek is blazen echt overbodig op een andere plek die minder dan 2m verderop in dezelfde ruimte zit. Ik vind het helemaal mooi om veel technische snufjes te hebben maar dit klinkt als geldverspilling en vooral extra kans op iets wat stukgaat etc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

1 woord: "ISOLEREN" zodoende dat je heel veel warmte in de zomer buitenhoud.
een redelijk voorbeeld ;) YouTube: Insulate Your Camper Van. Or Just Watch Me Do It. Whatever.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remy!!!!
Damic schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:14:
1 woord: "ISOLEREN" zodoende dat je heel veel warmte in de zomer buitenhoud.
een redelijk voorbeeld ;) YouTube: Insulate Your Camper Van. Or Just Watch Me Do It. Whatever.
Klopt, dat staat ook erg hoog op onze prioriteitenlijst, volgende week komt de vloer binnen met 3cm pir isolatie. Op de muren en plafonds komt 19mm armaflex en 4cm polyesterwol. Dan houdt het ook wel een beetje op qua isolatie-opties, zonder heel veel ruimte in te leveren.

Jullie moeten helaas nog even geduld hebben voor de foto’s want het spuiten van de binnenkant gaat minder snel dan verwacht, of nouja eigenlijk gaan de spuitbussen er te snel doorheen :X

Als voorproefje heb ik wel een foto dat we klaar waren met de primer aanbrengen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vx2ZFYVjXalSOvHfKfWQPGR4un4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oruvbK266MABpCMVTdHuIUre.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
pir doet helaas weinig tegen warmte van buiten, daarvoor heb je toch spul.met.massa nodig zoals houtvezelplaat. Dat wordt weinig gedaan in campers maar steeds meer op zolders enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Fr33z schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:23:
Ik eigenlijk ook wel, ben een beetje kwijt waarom dit nodig was, dacht voor binnen koken op inductie. Hoewel gasvrij erg gaaf is, is mijn ervaring dat ik de afgelopen 12 jaar misschien 4 maal binnen heb gekookt, dus eens in de drie jaar. Gasfles staat dan ook gewoon dicht.
Als dat de enige overweging is zou ik gezien het percentage van het budget daar zelf nog eens over nadenken. Er zijn ook kookplaten namelijk die op diesel werken, een dat heb je al voor voortdrijving en kachel.
https://www.dewitschijnde...sel-cooker-x100-kookplaat

Edit betere (want geen Webasto), geschikt voor boten, dus kan je ook koken als je schreef staat
https://www.nauticgear.nl...l-inbouw-wallas-85du.html

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 16-08-2025 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Fr33z schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:05:
pir doet helaas weinig tegen warmte van buiten, daarvoor heb je toch spul.met.massa nodig zoals houtvezelplaat. Dat wordt weinig gedaan in campers maar steeds meer op zolders enzo.
Bij een camper komt de meeste warmte niet van onder, dus pir in de vloer lijkt mij prima. Dak en zijwanden zijn belangrijker maar dan nog, een camper heeft meestal ook veel enkel glas dus is de winst van isolatie ook beperkt. Als je bij 35C in de volle zon staat, helpt niets is mijn ervaring. Sta je bij -20C in de sneeuw, dan is het een ander verhaal maar zo een kleine ruimte krijgt een Planar diesel hetelucht verwarming ook gewoon wel warm. Een dan ook blijven de ramen de koude bruggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
Fr33z schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:05:
Hmm voor het eerst dat ik iemand hoor over houtvezelplaat voor isolatie.
Als ik even snel kijk, dan is de Rd waarde daarvan nogal laag? Vooral als ik het vergelijk met de PIR die wij hebben besteld. Nou zegt de Rd waarde misschien niet alles (geen idee eerlijk gezegd), maar ik vind het wel een aardig verschil.
franssie schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:09:
[...]

Ik eigenlijk ook wel, ben een beetje kwijt waarom dit nodig was, dacht voor binnen koken op inductie. Hoewel gasvrij erg gaaf is, is mijn ervaring dat ik de afgelopen 12 jaar misschien 4 maal binnen heb gekookt, dus eens in de drie jaar. Gasfles staat dan ook gewoon dicht.
Vooralsnog hebben wij op de planning staan (niet direct) om een airco in te bouwen, en dat vreet nogal wat stroom. Die airco willen we mogelijk ook voor het verwarmen gebruiken (ook moeten we nog even verder kijken of we het vloerwarming plan doorzetten, daar gaan we binnenkort weer even induiken).
Toen we eenmaal hadden besloten om er een airco in te plaatsen wisten we dat we qua elektra/accu een flink systeem moesten neerzetten. Vanuit daar hebben we eigenlijk besloten om dan ook gelijk voor inductie te gaan. Als je al een enorme accu + inverter hebt, dan vind ik het eigenlijk zonde om daar niet voor te gaan.
Mochten we merken dat we toch geen airco nodig hebben, en we op manier X gaan verwarmen, dan hebben we alsnog een beste accu waarmee we makkelijker/langer off-grid kunnen zijn.
Dus het is een beetje een opeenstapeling geworden van opties die onze elektra/accu eisen nogal hoog maken.
En ja we kunnen voor een "goedkoper" Victron systeem gaan, maar met de Ecoflow bespaar ik mij enorm veel tijd qua inbouwen van alle onderdelen die bij de Victron los zijn.
Als dat de enige overweging is zou ik gezien het percentage van het budget daar zelf nog eens over nadenken. Er zijn ook kookplaten namelijk die op diesel werken, een dat heb je al voor voortdrijving en kachel.
https://www.dewitschijnde...sel-cooker-x100-kookplaat

Edit betere, geschikt voor boten, dus kan je ook koken als je schreef staat
https://www.nauticgear.nl...l-inbouw-wallas-85du.html
Oei! Dat zijn ook best pittige bedragen! :X Maar het is idd een optie, maar die overwegen wij (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:46

ThsAdrns

Be the change!

Remy!!!! schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:30:
[...]

Hmm voor het eerst dat ik iemand hoor over houtvezelplaat voor isolatie.
Als ik even snel kijk, dan is de Rd waarde daarvan nogal laag? Vooral als ik het vergelijk met de PIR die wij hebben besteld. Nou zegt de Rd waarde misschien niet alles (geen idee eerlijk gezegd), maar ik vind het wel een aardig verschil.
Je kijkt naar het juiste: de Rd-waarde. Houtvezelplaat isoleert dus per cm dikte niet zo best. Maar het heeft een meerwaarde in het buitenhouden van stralingswarmte door de faseverschuiving. Je zou moeten kijken of je er voldoende dikte van kwijt kunt om de gewenste vertraging te bereiken en zo de warmte buiten te houden.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
ThsAdrns schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:53:
[...]

Je kijkt naar het juiste: de Rd-waarde. Houtvezelplaat isoleert dus per cm dikte niet zo best. Maar het heeft een meerwaarde in het buitenhouden van stralingswarmte door de faseverschuiving. Je zou moeten kijken of je er voldoende dikte van kwijt kunt om de gewenste vertraging te bereiken en zo de warmte buiten te houden.
Interessant, thnx!
Maar we gaan niet nog meer hoogte aanbrengen, want de 30mm PIR met 18mm underlayment is al best veel, en dan moeten we nog een vloer daarop doen (daar moeten we ook nog een keuze in maken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 22:30
En met isoleren probeer je de warmte buiten te houden, maar met ventileren haal je de warmte weer mee naar binnen? Ik zou mij er niet zo'n zorgen over maken.
Airco klinkt prima in zo'n ruimte. Dakairco? Ook voor verwarmen een acceptabele stroomvraag?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Pindakaas schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:16:
En met isoleren probeer je de warmte buiten te houden, maar met ventileren haal je de warmte weer mee naar binnen? Ik zou mij er niet zo'n zorgen over maken.
Airco klinkt prima in zo'n ruimte. Dakairco? Ook voor verwarmen een acceptabele stroomvraag?
Isoleren werkt natuurlijk ook tegen de kou, maar goed dan heb je hetzelfde probleem qua ventileren.
Mochten we voor een airco gaan dan wordt het idd een dakairco, en in theorie moet de accu van 5kWh dat wel aankunnen, mochten we tegen die tijd merken dat we tekort komen kunnen we in theorie nog 2 5kWh accu's toevoegen. Maar goed, dat wordt naast een financieel 'probleem' ook een gewicht 'probleem'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Twee maxxfans is echt nergens voor nodig: ik heb er 1 en die trekt echt veel lucht naar binnen. Fan aan de achterkant, luikje open aan de voorkant. Als we koken zet ik hem op blazen en zet ik het raampje bij de keuken open, alle kookluchtjes worden dan naar buiten gedrukt.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
teacher schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:28:
Twee maxxfans is echt nergens voor nodig: ik heb er 1 en die trekt echt veel lucht naar binnen. Fan aan de achterkant, luikje open aan de voorkant. Als we koken zet ik hem op blazen en zet ik het raampje bij de keuken open, alle kookluchtjes worden dan naar buiten gedrukt.
En dan heb je vooraan een dakluik? Want als we 1 maxxfan weg kunnen halen, en een raam bij de keuken nemen die open kan, dan hebben we weer meer ruimte voor zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Yes. Wat je nog wil overwegen is een beluchter/paddestoel in je natte cel, of een kleine aparte ventilator.
De maxxfan draait hier eigenlijk altijd, op standje 20% en 10% snachts. Hij gaat uit als we rijden.

Verdere gedachtes: je kan verwarmen en koken op gas, maar ook op diesel, en daar heb je heel veel liter van bij je. Dieselboiler kan ook, evt met een warmtewisselaar op je motorkoeling. Je zou ook vloerverwarming kunnen infrezen, maar een heteluchtverwarming is ook prima. Er bestaan ook extra heaters die je aansluit op het koelsysteem van je motor.

What else:
Compressorkoelkast!
Buitendouche aansluiting.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
teacher schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:40:
Yes. Wat je nog wil overwegen is een beluchter/paddestoel in je natte cel, of een kleine aparte ventilator.
De maxxfan draait hier eigenlijk altijd, op standje 20% en 10% snachts. Hij gaat uit als we rijden.
Vooralsnog gaan we niet voor een natte cel, want daar hebben we te weinig ruimte voor, en toen we de vorige keer met de camper waren (die wel een natte cel heeft) hebben we die maar 2x gebruikt, en dat was puur om het te ervaren.
Verdere gedachtes: je kan verwarmen en koken op gas, maar ook op diesel, en daar heb je heel veel liter van bij je. Dieselboiler kan ook, evt met een warmtewisselaar op je motorkoeling.
Mochten we wat meer van het full-elektra idee afstappen dan gaan we daar wel naar kijken idd.
Je zou ook vloerverwarming kunnen infrezen, maar een heteluchtverwarming is ook prima. Er bestaan ook extra heaters die je aansluit op het koelsysteem van je motor.
Als we voor de vloerverwarming gaan dan hoeven we die niet in te frezen.
Ik zag laatst idd dat men best wel vaak het koelsysteem van de motor gebruikt voor diverse opwarm mogelijkheden, dat is wel een interessant idee!
What else:
Compressorkoelkast!
Buitendouche aansluiting.
- Compressorkoelkast, die komt sowieso!
- Buitendouche aansluiting, als we een boiler gaan plaatsen, dan komt er waarschijnlijk ook een optie voor een buitendouche aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Remy!!!! schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:46:
[...]

Vooralsnog gaan we niet voor een natte cel, want daar hebben we te weinig ruimte voor, en toen we de vorige keer met de camper waren (die wel een natte cel heeft) hebben we die maar 2x gebruikt, en dat was puur om het te ervaren.

[...]

Mochten we wat meer van het full-elektra idee afstappen dan gaan we daar wel naar kijken idd.

[...]

Als we voor de vloerverwarming gaan dan hoeven we die niet in te frezen.
Ik zag laatst idd dat men best wel vaak het koelsysteem van de motor gebruikt voor diverse opwarm mogelijkheden, dat is wel een interessant idee!

[...]

- Compressorkoelkast, die komt sowieso!
- Buitendouche aansluiting, als we een boiler gaan plaatsen, dan komt er waarschijnlijk ook een optie voor een buitendouche aansluiting.
Nu ben ik wel erg benieuwd naar welke indeling jullie gaan uitvoeren, met een L2/L3 is de ruimte voor een natte cel (zeker gedeeld met schuif toilet) er namelijk echt wel.
En een buitendouche is ook gewoon fijn om je wandelschoenen of je honden af te spoelen, daar is geen boiler voor nodig, gewoon stromend water uit de tank (daar gebruiken wij het voor, al hebben al even geen hond meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
franssie schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 23:32:
[...]

Nu ben ik wel erg benieuwd naar welke indeling jullie gaan uitvoeren, met een L2/L3 is de ruimte voor een natte cel (zeker gedeeld met schuif toilet) er namelijk echt wel.
De indeling staat nog niet 100% vast, maar het wordt ongeveer dit. Dus dat wordt naar mijn idee wel heel krap voor een natte cel? Of zie ik iets over het hoofd? Of we moeten voor deze oplossing gaan, wat ik wel echt geniaal vind! En ik ook wel in het achterhoofd houdt voor eventuele andere ideeën/oplossingen.
En een buitendouche is ook gewoon fijn om je wandelschoenen of je honden af te spoelen, daar is geen boiler voor nodig, gewoon stromend water uit de tank (daar gebruiken wij het voor, al hebben al even geen hond meer).
Dat klopt trouwens, ook als we geen boiler nemen dan komt er waarschijnlijk wel een buiten wateraansluiting voor dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:59

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Remy!!!! schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:55:
[...]

Klopt, dat staat ook erg hoog op onze prioriteitenlijst, volgende week komt de vloer binnen met 3cm pir isolatie. Op de muren en plafonds komt 19mm armaflex en 4cm polyesterwol. Dan houdt het ook wel een beetje op qua isolatie-opties, zonder heel veel ruimte in te leveren.

Jullie moeten helaas nog even geduld hebben voor de foto’s want het spuiten van de binnenkant gaat minder snel dan verwacht, of nouja eigenlijk gaan de spuitbussen er te snel doorheen :X

Als voorproefje heb ik wel een foto dat we klaar waren met de primer aanbrengen.
[Afbeelding]
Armaflex 19mm icm wol is prima. Zorg er iig voor dat de kokers kunnen ademen. Want vocht wil je absoluut niet opsluiten in je bus.

Zie hier een voorbeeld van isolatie in een Sprinter 4x4 bus. Schapenwol en armaflex
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTnX5X-Mya-ubBL5TI6SIkNXDsA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ujq2HHKjlrIubaUWJjhITJ03.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je hebt ook airco's dat je onder de bus kunt hangen eventueel (*dacht ik)
ook even de todo ts erbij gehaald:
- Accu loskoppelen, en aan een druppellader hangen? >> Yes zeker doen
- De auto af en toe heen en weer rijden om flatspots op de banden te voorkomen, maar dan moeten we weer de accu erin doen. >> Op as steunen zetten zodoende dat het gewicht juist van de grond is, zie wel dat de as steunen verborgen zijn.
- De Crafter komt op de oprit te staan met grind, dus we kunnen hem niet heel makkelijk op assteunen plaatsen (naar mijn idee), maar ook geen idee of dat wel handig is voor tijdens het klussen in de Crafter. >> de as steunen op een osb plaat zetten is misschien een idee?
- Willen we hem wel of niet verzekeren, officieel hoeft het niet als hij geschorst is, maar mochten we ruit/stormschade krijgen, dan moeten we het zelf betalen. >> Kun je die tijdelijk apart verzekeren voor schade (brand/storm)? Even overleggen met verzekering
Voor te koelen (airco zou ik zien naar een 48Vdc (of 24Vdc) model dat je in split unit vorm hebt, die zul je vooral vinden bij vrachtwagens e.d.

[ Voor 6% gewijzigd door Damic op 17-08-2025 00:14 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Damic schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 00:08:
Je hebt ook airco's dat je onder de bus kunt hangen eventueel (*dacht ik)
ook even de todo ts erbij gehaald:

[...]
- Accu loskoppelen, en aan een druppellader hangen? >> Yes zeker doen
De momenten dat we aan het klussen zijn in de bus hangt ie aan de druppellader.
- De auto af en toe heen en weer rijden om flatspots op de banden te voorkomen, maar dan moeten we weer de accu erin doen. >> Op as steunen zetten zodoende dat het gewicht juist van de grond is, zie wel dat de as steunen verborgen zijn.
We rijden hem nu heeeel af en toe heen en weer. Maar er staan ook nieuwe banden+velgen op de planning, dus mocht het mis gaan gaan flat spots, dan is dat ook geen probleem.
- De Crafter komt op de oprit te staan met grind, dus we kunnen hem niet heel makkelijk op assteunen plaatsen (naar mijn idee), maar ook geen idee of dat wel handig is voor tijdens het klussen in de Crafter. >> de as steunen op een osb plaat zetten is misschien een idee?
We zetten hem niet op een krik/assteunen, voelt toch wat fijner zo klussen, en voorkomt dat de de veren e.d. door gaan hangen.
- Willen we hem wel of niet verzekeren, officieel hoeft het niet als hij geschorst is, maar mochten we ruit/stormschade krijgen, dan moeten we het zelf betalen. >> Kun je die tijdelijk apart verzekeren voor schade (brand/storm)? Even overleggen met verzekering
We zijn bezig met NKC om een aanbouwverzekering te regelen, dat houdt in dat we tussen de €20 en 40 per maand betalen voor brand/schade/diefstal, maar dat we er niet mee mogen rijden (maar dat klopt ook, want hij is geschorst).
mydogisgone schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 23:58:
[...]

Armaflex 19mm icm wol is prima. Zorg er iig voor dat de kokers kunnen ademen. Want vocht wil je absoluut niet opsluiten in je bus.

Zie hier een voorbeeld van isolatie in een Sprinter 4x4 bus. Schapenwol en armaflex
[Afbeelding]
Wat bedoel je met de kokers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:59

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Remy!!!! schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 00:14:
[...]

Wat bedoel je met de kokers?
De stukken waar je geen armaflex kwijt kan. Dat zijn vaak de busstijlen of kokers.
Zie foto hieronder. Heb het even gemarkeerd. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38yQdUt3yPdEzld7-f2WglPhIH8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vIBFxItulKFckmmkR6CfpAyl.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Remy!!!! schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 23:39:
[...]

De indeling staat nog niet 100% vast, maar het wordt ongeveer dit. Dus dat wordt naar mijn idee wel heel krap voor een natte cel? Of zie ik iets over het hoofd? Of we moeten voor deze oplossing gaan, wat ik wel echt geniaal vind! En ik ook wel in het achterhoofd houdt voor eventuele andere ideeën/oplossingen.

[...]

Dat klopt trouwens, ook als we geen boiler nemen dan komt er waarschijnlijk wel een buiten wateraansluiting voor dat soort dingen.
Jullie bouwen dus een vast bed?
Ja dat blijft er geen ruimte over.

Pagina: 1 2 Laatste