Crafter naar camper – Het grote ombouwavontuur is begonnen!

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:06
Het is alweer te lang geleden dat we een update hebben gegeven!
Ondertussen zijn we "bijna" klaar met de Armaflex isolatie, het moet alleen nog op onderkant van de schuifdeur en achterdeuren, maar de deuren hebben vele gekke hoekjes/gaten/plekken waardoor het lastig is om de Armaflex overal te plakken, maar Lieke is daar ondertussen expert in geworden! _/-\o_
In de tussentijd ben ik bezig geweest met de polyesterwol plaatsen/plakken waar het kan.
Ik denk/hoop dat we ergens deze maand voor 90á95% klaar zijn met isoleren, de laatste paar procent zal mogelijk pas later worden gedaan als bijv. de dakraam/ventilator erin zit, dan kunnen we die plekken afronden, en diverse plekken waar we elektra doorheen willen geleiden laten we nu nog vrij van polyesterwol zodat de kabels er nog doorheen kunnen.
Eind deze maand gaan we weer een grote bestelling doen:
- Dakraam
- Dakventilator
- Achterramen
- Schuifdeurklapraam
- Flares
En als het dan droog is (mooie timing :+ ) gaan we flinke gaten maken in de camper...

Ondertussen zijn we ons ook aan het oriënteren omrent de grijs/schoonwater tanks, en waar we die onder de bus gaan plaatsen. De grijswatertank komt onder de schuifdeur, en de schoonwatertank op de plek van het reservewiel.
In de toekomst willen we het reservewiel middels een frame op de achterdeur plaatsen, zoals deze optie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3zgjuEM400kBqqPpvqUBkUUp0E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n0bbvOETRkmkQx6tAtizeUDs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8H8UThqpWUbAewB174jtineddS4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VREzby8xPLDNxsjM3hoDhLiS.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 17% gewijzigd door Remy!!!! op 15-11-2025 16:39 ]

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:28

franssie

Save the albatross

Met wiel achterop (wat er natuurlijk stoer uitziet, en het ook makkelijk bereikbaar is) kan wel problemen opleveren mocht je een fietsen mee willen nemen als ik zo die foto zie?
Verder prima oplossing, hoeveel liter past er in de reservewiel ruimte (ik neem dan aan dat die er speciaal voor te koop zijn of laat je wat lassen van RVS). En kan je ook eenvoudig bij de mangaten van grijs en schoon? Je zal er echt ooit eens bij moeten vanwege een verstopping of grondig schoonmaken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Remy!!!!
franssie schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 16:50:
Met wiel achterop (wat er natuurlijk stoer uitziet, en het ook makkelijk bereikbaar is) kan wel problemen opleveren mocht je een fietsen mee willen nemen als ik zo die foto zie?
Klopt, het kan wel, maar ze komen dan wel erg hoog te zitten. De eerst komende tijd verwacht ik toch niet dat we meerdere fietsen mee gaan nemen, hooguit 1. Aangezien we 9 van de 10x met de honden op vakantie zullen gaan, en ze beide niet naast te fiets mogen/kunnen lopen. De jongste hond kan het mogelijk wel, maar is nogal lomp/enthousiast, en de ander gaat dat qua langere afstand niet trekken.
Verder prima oplossing, hoeveel liter past er in de reservewiel ruimte (ik neem dan aan dat die er speciaal voor te koop zijn of laat je wat lassen van RVS). En kan je ook eenvoudig bij de mangaten van grijs en schoon? Je zal er echt ooit eens bij moeten vanwege een verstopping of grondig schoonmaken.
De verswatertank moeten we nog even goed induiken, er zijn 'speciale' tanks beschikbaar voor onder de Crafter, maar 9 van de 10 worden in Engeland verkocht, en die zijn niet geschikt voor EU modellen. En die tanks zijn op maat gemaakt, en daardoor een heeeel stuk duurder.
Wij gaan mogelijk voor een normale tank zoals bijvoorbeeld deze, of voor een iets grotere maat, maar daarvoor moet ik binnenkort eens goed onder de camper kijken wat er mogelijk is. Tegen die tijd nog wel even kijken hoe we hem gaan ophangen, want als de tank vol is en je rijd over hobbelig terrein wil je wel dat hij goed vast zit...
En voor het grijswater gaan we voor deze, niet heel groot, maar naar ons idee hoeft die niet extreem groot te zijn.

• franssie

franssie

Save the albatross

Grijs hoeft in theorie niet groter te zijn dan schoon, afhankelijk van waar je je schone water voor gebruikt. Is het alleen tandenpoetsen dan is het bijna 1 op 1, zet je koffie, thee, etc met dat schone water, dan scheelt dat al veel. Ik zou wel 1 op 1 proberen te richten, een volle grijze tank waar je die niet kan legen is lastig. Drinkwater heb je meestal toch wel reserve in flessen oid.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:43

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kijk voor de tanks eens bij rotterdamplastics.nl
En als je flares gaat doen, check dan ook de loop van je schuifdeur ivm eventuele aanpassingen.
En als je dus veel gaat kitten, verwen jezelf met een elektrische kitspuit.

Wat je nog kan doen is een ozongenerator in je schoonwatertank hangen https://www.tank-o3.nl/ dan heb je veel minder gedoe met reinigen en desinfecteren van je tank.

[ Voor 29% gewijzigd door teacher op 15-11-2025 23:43 ]

Wise enough to play the fool

• Remy!!!!
teacher schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 23:08:
Kijk voor de tanks eens bij rotterdamplastics.nl
Zie m'n linkjes :+
En als je flares gaat doen, check dan ook de loop van je schuifdeur ivm eventuele aanpassingen.
Klopt dat is waarschijnlijk wel nodig idd.
En als je dus veel gaat kitten, verwen jezelf met een elektrische kitspuit.
Ik zoek altijd redenen om nieuw gereedschap te halen, maar m'n huidige handmatige kitspuit is eigenlijk best wel goed/fijn.
Wat je nog kan doen is een ozongenerator in je schoonwatertank hangen https://www.tank-o3.nl/ dan heb je veel minder gedoe met reinigen en desinfecteren van je tank.
Hmm interessant, nog niet eerder van gehoord/gelezen, eens even naar kijken, thnx!

• teacher

teacher

Dysgaf!

* teacher had precies op die ene geklikt die geen rotterdamplastics was. :+

• Remy!!!!
Vanavond even bezig geweest met een voorzichtige opzet van het elektra schema, maar ik zit nog met een paar vraagstukken:
1. Ik heb voor de zonnepanelen een switch zodat ik deze kan uitschakelen als ik met de elektra aan de slag ga. Maar is het ook handig (of moet het?) om een schakelaar te plaatsen voor de 12V DC en 230V AC?
Via de Ecoflow Power Distribution Panel kan ik de 230V groepen al uitschakelen, en de 12V groepen kan ik de zekering uit trekken. Via de Ecoflow Console kan ik softwarematig de boel 1 voor 1 uitschakelen, en/of het gehele 12V/230V gedeelte.
Afbeeldingslocatie: https://www.campervan-hq.com/cdn/shop/files/Installingonawallsurface-ac-dcpanel-1.webp?v=1685525407&width=1500

2. Is een aardlekautomaat nuttig/handig bij de walstroom? Naar mijn idee wel.

3. Zie ik nog belangrijke dingen over het hoofd? Vast wel...

Ter info, ik moet nog diverse dingen toevoegen:
- Aardepunten, die ik wil het nog wat duidelijker zichtbaar maken.
- Kabeldiktes moet ik nog erin zetten.
- De kleuren van de kabels moet ik hier en daar nog aanpassen/toevoegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2gGH3xPVw2Ynp7pCjgplaVCI1_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s3lhb1I41oeqNPriVWg6K4pd.png?f=fotoalbum_large

• franssie

franssie

Save the albatross

Als zeiler ken ik dit boek, lijkt me voor een camper ook wel bruikbaar
https://www.bol.com/nl/nl...an-boord/9300000195601287

en ja je wil een eigen aardlekschakelaar.

edit: en eigenlijk wil je alles DC en ook AC kunnen afschakelen zodat je op dat deel veilig kan werken, nu maar ook onderweg. Dat is bij een camper of boot misschien nog wel belangrijker dan bij een thuis installatie waar toch alles altijd stabiel en hetzelfde is.

[ Voor 42% gewijzigd door franssie op 18-11-2025 22:10 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ja, je wil een aardlekautomaat. Maar bedenk wel dat je buiten de camper geen "aarde" hebt.
Ja, je wil je 230 apart af kunnen schakelen
Ja, je wil je 12v apart af kunnen schakelen
Ja, je wil ook je waterpomp apart af kunnen schakelen.
Ja, je wil een massa schakelaar op je accu.

[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 18-11-2025 22:52 ]

• Remy!!!!
Top duidelijk, dan neem ik dat mee in m’n plannen, thnx!

• Remy!!!!
teacher schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 22:38:
Ja, je wil een massa schakelaar op je accu.
Om nog even hier op terug te komen, die schakelaar wil je voor het moment dat je de camper een langere tijd stil hebt staan, om sluipverbruik te voorkomen neem ik aan?
In dat geval zullen wij de stekker van de accu loskoppelen van de powerhub. Want het is een 'speciale' stekker van Ecoflow, die ik een beetje zonde vind om aan te passen om er een schakelaar tussen te zetten.
Of zie ik nog een reden over het hoofd?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Kan zeker, maarrrrr alle andere systemen in je auto blijven ook een (heel klein beetje) verbruiken. Staat je camper een tijdje stil, dan is een massa schakelaar echt handig, want je accu is niet zo blij met diepteontlading.

Stel, je zet hem in een stalling, dan is (soms) een massa schakelaar verplicht.
Stel, er gaat onderweg iets gillend fout met je stroomvoorziening maak je in 1 handeling alles spanningsloos.

Dus je wil een massa schakelaar fysiek tussen de massakabel van je accu zetten; die van mij zit in het dashboardkastje middenin. Je zou daar ook je druppellader aansluiting heen kunnen brengen.

• Remy!!!!
teacher schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:27:
Kan zeker, maarrrrr alle andere systemen in je auto blijven ook een (heel klein beetje) verbruiken. Staat je camper een tijdje stil, dan is een massa schakelaar echt handig, want je accu is niet zo blij met diepteontlading.

Stel, je zet hem in een stalling, dan is (soms) een massa schakelaar verplicht.

Dus je wil een massa schakelaar fysiek tussen de massakabel van je accu zetten; die van mij zit in het dashboardkastje middenin. Je zou daar ook je druppellader aansluiting heen kunnen brengen.
Ahhh wacht, ik had het over de Ecoflow accu, maar jij bedoelt de auto accu? Of begrijp ik het alsnog verkeerd?
Stel, er gaat onderweg iets gillend fout met je stroomvoorziening maak je in 1 handeling alles spanningsloos.
Maar met zonnepanelen red je dat dan alsnog niet? Want die moet je dan toch ook los uitschakelen?

Even voor de zekerheid, ik wil je info niet in twijfel trekken, maar ben op dit gebied soms nogal een n00b en nog hard lerend, dus waardeer dit zeker! _/-\o_

• teacher

teacher

Dysgaf!

ik had het idd over de de auto.

Als je panelen de 12v accu laden, dan zal er alleen spanning op de solarkabels staan (tot aan de mppt). wil je die apart isoleren moet er een DC isolator tussen. Als ze direct aan de ecoflow zitten, ben jij de expert en ik de noob, want ik heb geen ecoflow. :)

• Remy!!!!
Duidelijk, we zullen hem niet heel snel in een stalling zetten, maar ik moet eerdaags nog even aan de slag met de druppellader, heb een extra lange kabel geregeld om het aansluiten nog wat makkelijker te maken. En dan kan ik dat eigenlijk net zo goed regelen.
Als je panelen de 12v accu laden, dan zal er alleen spanning op de solarkabels staan (tot aan de mppt). wil je die apart isoleren moet er een DC isolator tussen. Als ze direct aan de ecoflow zitten, ben jij de expert en ik de noob, want ik heb geen ecoflow. :)
Klopt, daarom plaats ik ook een DC isolater er tussen, maar ze zitten wel direct aan de ecoflow, maar zijn net weer wat andere kabels die ik wat 'netter' kan aanpassen.

Pagina: 1 2 3 Laatste