To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Van wat bekend is gebruikt WhatsApp een combinatie van heuristieken, onder meer de reputatie van een telefoonnummer, e.d., maar ze gebruiken ook Play Integrity als één van de indicatoren (op GrapheneOS kun je zien dat WhatsApp een Play Integrity verificatie doet). Dus het is sowieso goed om het via de Play Store te installeren (dus op /e/OS via App Lounge) en in de microG instellingen even to controleren of Play Intergrity support toevallig niet uit staat en evt. met een Google account inloggen.franssie schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 19:41:
Ik ben aan het proberen over te gaan naar e/os en het meeste lijkt te werken.
Helaas heb ik Whatsapp nodig maar registreren lukt voor geen meter.
Via de App Lounge gedownload, maar ook via de whatsapp site de apk gedownload, bij beide blijf ik op hetzelfde punt hangen: Die uit de store heeft de SMS beperking niet maar ik kom niet verder.
Ik kom niet voorbij het scherm waar ik mijn telefoonnummer kan en moet invoeren, als ik op "Next" klikt zegt ie een seconde "Connecting" en dan blijf ik op dat scherm. (edit - natuurlijk met de sim kaart erin)
Nu dacht ik dat het er aan lag dat Whatsapp geen toegang heeft tot SMS, maar die optie is grijs en met geen mogelijkheid aan te zetten ... ik kan tenminste niets vinden na een uurtje zoeken.
Iemand enig idee?
Verder is het goed niet te vaak/snel achterelkaar pogingen te doen, de WhatsApp servers throttlen dat vrij snel. Ook is het even oppassen dat /e/OS soms bepaalde UI elementen niet goed rendered, waardoor het kan gebeuren dat je wat tekst mist.
Tsja, sommige werkgevers gebruiken het en in sommige sociale cirkels kom je er niet omheen (bijv. sport voor de kinderen, etc.). Persoonlijk heb ik meer het beleid iedereen stapje voor stapje over te krijgen op Signal. Dat is met directe familie en een aantal vrienden al gelukt. Maar compleet van WhatsApp af gaan is helaas niet voor iedereen weggelegd.JayPe schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:33:
Het idee dat je niet wilt horen:
Zet uit je hoofd dat je WhatsApp nodig hebt.
Ik was ooit pionier met WA (ik had het al op mijn pre-Android Nokia-brick-phone). Maar ben er al zeker 4 jaar van verlost. Gewoon overstappen op een andere messenger (Signal had mijn voorkeur) en WhatsApp verbannen..
Werkgevers: Snap ik, ik heb de 'luxe' van twee telefoons: Werk en prive gescheiden.danieldk schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 21:00:
[...]
Tsja, sommige werkgevers gebruiken het en in sommige sociale cirkels kom je er niet omheen (bijv. sport voor de kinderen, etc.). Persoonlijk heb ik meer het beleid iedereen stapje voor stapje over te krijgen op Signal. Dat is met directe familie en een aantal vrienden al gelukt. Maar compleet van WhatsApp af gaan is helaas niet voor iedereen weggelegd.
Sociale cirkels; bekend ook ( ik ben helemaal van WhatsApp af, en ben daardoor soms echt wel de Paria. Gelukkig ook wel een dikke huid. No-FOMO.
Tip voor de periode dat je nog WhatsApp hebt: Overstap of 'dubbele messenger' voor bijvoorbeeld familie of vrienden: Zodra iemand zowel via Signal als WA bereikbaar is: blokkeren op WA. Voorkomt dat men jou alsnog via WA berichten stuurt, en je terugvalt naar oude gewoontes.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Nou een beetje een vreemde update. Maar het werkt wel.
Omdat ik er een beetje misselijk van werd om steeds mijn simkaart te wisselen tussen mijn android samsung A54 en de e/os telefoon had ik een eSim gekocht voor een tientje.
Registreerde gelijk op W'app en toen kon ik van telefoonnummer wisselen in W' app.
Geen idee waarom het niet met een echte simkaart lukte maar soit.
Ik ben over.
Thuis in de lade ligt de android nog voor apps die ik nog niet heb getest of overgezet, en dat is prima.
Omdat ik er een beetje misselijk van werd om steeds mijn simkaart te wisselen tussen mijn android samsung A54 en de e/os telefoon had ik een eSim gekocht voor een tientje.
Registreerde gelijk op W'app en toen kon ik van telefoonnummer wisselen in W' app.
Geen idee waarom het niet met een echte simkaart lukte maar soit.
Ik ben over.
Thuis in de lade ligt de android nog voor apps die ik nog niet heb getest of overgezet, en dat is prima.
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Welkom bij de club! Qua launchers kan ik nog deze aanraden: https://kvaesitso.mm20.de/ralphdavidvdb schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:07:
[..] De standaard launcher kan ik ook niet aan wennen. Dus nu ook met Lawnchair aan de slag.
Deze draai ik nu na jaren de standaard /e launcher en lawnchair te hebben gebruikt. En hoewel die twee ook prima waren, ben ik o.a. redelijk gevallen voor de mogelijkheid om veelgebruikte apps te openen door een kant op te swipen op het homescreen
Ik zou sowieso een ander toestel achter de hand houden voor het geval een bedrijf weer eens besluit dat ze strong Google Play Integrity willen vereisen. Het zou niet de eerste keer zijn dat bijvoorbeeld een bank (tijdelijk) niet werkt op niet-gecertificeerd Android. Niet om te 'mainen' zoals ze dat tegenwoordig noemen, maar om in een noodgeval iets te kunnen doen of checken.franssie schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:39:
Voor mij reden om die bank te verlaten. Banken voldoende.danieldk schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:16:
[...]
Ik zou sowieso een ander toestel achter de hand houden voor het geval een bedrijf weer eens besluit dat ze strong Google Play Integrity willen vereisen. Het zou niet de eerste keer zijn dat bijvoorbeeld een bank (tijdelijk) niet werkt op niet-gecertificeerd Android. Niet om te 'mainen' zoals ze dat tegenwoordig noemen, maar om in een noodgeval iets te kunnen doen of checken.
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA