• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dipmOPvzZg1C4_m8AhqW1XNfEww=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DGirClgpQlfwqydJODRuBKpT.png?f=fotoalbum_large

En jawel, daar is de update voor de FP6

• joost308
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:40
Op mijn FP6 (gekocht met /e/OS) net naar de nieuwste versie bijwerkt, maar nu maakt hij geen verbinding meer met mijn WIFI.

Andere devices (android telefoons, tablets en (windows) laptops) net als een handjevol smart devices via wifi geen probleem.

Wat ik heb gedaan (omdat ik de telefoon verdenk, de rest heeft geen problemen en dit is het enige apparaat met een wijziging;
  • nieuwe versie /e/os) is wifi reset gebruikt (rechtsboven bij wifi instellingen)
  • meerdere malen telefoon helemaal uit gezet en weer aan
  • wifi netwerk verwijderd en weer toegevoegd
  • Instellingen -> systeem -> opties voor resetten bluetooth en wifi gereset..
Allemaal zonder enig effect de melding is vaak verbindingsfout... tsja mooie functionele melding

Op mijn unify controller (ja ik heb allemaal Ubiquiti hier ap's zijn nog AC LR) zie ik niets bijzonders/geen fouten.

Er was in mijn huishouden nog iemand met een soort gelijk probleem op android 16 (Grafene OS Pixel8), daar werkte het netwerk toevoegen wel (even) en uiteindelijk is het "spontaan" opgelost.

Herkent iemand deze problemen met een FP na de upgrade met Android 16? En vooral benieuwd naar een mogelijke oplossing.

• Falco
joost308 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 18:53:
Op mijn FP6 (gekocht met /e/OS) net naar de nieuwste versie bijwerkt, maar nu maakt hij geen verbinding meer met mijn WIFI.

Andere devices (android telefoons, tablets en (windows) laptops) net als een handjevol smart devices via wifi geen probleem.

Wat ik heb gedaan (omdat ik de telefoon verdenk, de rest heeft geen problemen en dit is het enige apparaat met een wijziging;
  • nieuwe versie /e/os) is wifi reset gebruikt (rechtsboven bij wifi instellingen)
  • meerdere malen telefoon helemaal uit gezet en weer aan
  • wifi netwerk verwijderd en weer toegevoegd
  • Instellingen -> systeem -> opties voor resetten bluetooth en wifi gereset..
Allemaal zonder enig effect de melding is vaak verbindingsfout... tsja mooie functionele melding

Op mijn unify controller (ja ik heb allemaal Ubiquiti hier ap's zijn nog AC LR) zie ik niets bijzonders/geen fouten.

Er was in mijn huishouden nog iemand met een soort gelijk probleem op android 16 (Grafene OS Pixel8), daar werkte het netwerk toevoegen wel (even) en uiteindelijk is het "spontaan" opgelost.

Herkent iemand deze problemen met een FP na de upgrade met Android 16? En vooral benieuwd naar een mogelijke oplossing.
Het helpt jou niet helaas, maar ik heb mijn FP6 (origineel met Android) vandaag geüpdatet naar /e/OS 4.1.1 middels ota.

Nog geen problemen ondervonden, ook niet met wifi.

• Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-08 18:13
Hier ook geen problemen. Merk eigenlijk niets van de update.

Had gehoopt dat ze die maffe APN's zouden hebben verwijderd, maar helaas.

• Falco
Als ik iets moet zeggen, dan lijkt het alsof de speakers ineens harder/zuiverder zijn.

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Op vakantie, dus niet zo erg, maar krijg hem nog niet aangeboden.

• S91
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:15

S91

Mit-46 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 17:54:
Heeft iemand ervaring met een andere TTS engine/app?

Ik heb nu SherpaTTS geprobeerd
Hier ook SherpaTTS en bevalt heel goed. Had hetzelfde probleem maar dan met Mapy.

Falco schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 19:29:
Het helpt jou niet helaas, maar ik heb mijn FP6 (origineel met Android) vandaag geüpdatet naar /e/OS 4.1.1 middels ota.
Nog geen problemen ondervonden, ook niet met wifi.
Idem. Nog geen verschillen gemerkt door Android 16. Heb inderdaad ook het idee dat de speaker beter is geworden.
Ze hebben de Seedvault backup wel vervangen door iets anders. Ik was net aan het herinstalleren vanwege bootloader relock en ben héél blij dat ik even gewacht heb met de update anders had ik niks aan m'n backup gehad :+

[ Voor 4% gewijzigd door S91 op 05-08-2026 09:35 ]

• mark777
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 24-08 11:43
Gebruikt iemand ook de mywheels app? Of werkt dat niet?

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:14
mark777 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:16:
Gebruikt iemand ook de mywheels app? Of werkt dat niet?
Greenwheels werkt iig. :)

Hier ook eindelijk de ota 4.11 beschikbaar. Van het weekend maar eens updaten

[ Voor 17% gewijzigd door FitTiv op 07-08-2026 10:48 ]

• S91

S91

Vraagje. Zijn er hier ook chromecast gebruikers? Ik heb nog geen manier gevonden om op /e/os/ een stream url naar een Chromecast te sturen, bijvoorbeeld van internetradio. Zodat de chromecast hem rechtstreeks gaat streamen.
Wat wel lukt is met bijv. VLC vanaf m'n telefoon streamen naar chromecast. VLC heeft een eigen chromecast implementatie. Maar dan gaat het altijd via mijn telefoon. Als mijn telefoon buiten wifibereik gaat stopt dus de stream.
Op reguliere Android was ik gewend dit met TuneIn of Google Chrome te doen maar die hebben de chromecast service van Google nodig, die (nog) niet is geïmplementeerd in /e/os/.
Ben benieuwd of iemand een app of een trucje hiervoor weet.

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Ze hebben de Seedvault backup wel vervangen door iets anders. Ik was net aan het herinstalleren vanwege bootloader relock en ben héél blij dat ik even gewacht heb met de update anders had ik niks aan m'n backup gehad :+
Wat is naast de backup via Murena Workspace de beste manier voor algehele backup? Volgens mij is het gratis Murena account tot 2GB.

[ Voor 14% gewijzigd door Maarten69 op 07-08-2026 15:55 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

• S91

S91

@Maarten69 ik denk wachten tot de volgende versie. Ik las ergens dat ze de functionaliteit in de volgende versie weer terugbrengen, en zelfs dat iemand via de helpdesk gratis tijdelijke uitbreiding van z'n Murena opslagruimte gekregen had in afwachting ervan.

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-08 22:45

L0g0ff

omg

Maarten69 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:54:
[...]

Wat is naast de backup via Murena Workspace de beste manier voor algehele backup? Volgens mij is het gratis Murena account tot 2GB.
Het enige wat ik backup is mijn foto's en video's met immich. Signal in-app en van alle andere apps is of een saas dienst of ik accepteer data loss.

Waar wil je verder nog een backup van?

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-08 20:30
MyWheels werkt zonder problemen. Alleen jammer van de Google Maps-integratie voor de looproute naar de auto, maar die functionaliteit is niet essentieel.

• Falco
Zijn er hier meer mensen met KPN?

Ik probeer de KPN TV+ app te installeren, dat lukt wel maar als ik probeer in te loggen krijg ik iedere keer login fout...

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:56

JayPe

Ondertitel

IKEA app, inloggen? Iemand gelukt?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:33

franssie

Save the albatross

JayPe schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 23:35:
IKEA app, inloggen? Iemand gelukt?
De Ikea winkel app, ja werkt (edit al had ik wel gedoe met inloggen omdat ik FF gebruik standaard, moest dat even terug zetten naar de standaard browser dacht ik en handmatig inloggen oid)
De Ikea Home app moet ik nog proberen.

[ Voor 27% gewijzigd door franssie op 08-08-2026 00:15 ]

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• Jan_2teP
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-08 23:20
NL-Alert

Gisterenavond 07 aug 2026 is er vanwege een brand aan de Doklaan in Rotterdam-Charlois een NL-alert uitgezonden in de regio's Rotterdam-Zuid, Barendrecht en de HoekscheWaard.
Mijn huisgenoot ontving er één op een 'echte' Adroid 16 smartphone met Hollandsnieuwe.
Op mijn PF6 met e/OS/ 4.1.1. (A16) en provider KPN ontving ik niets. NL Alert stond Aan op de Instellingen. We waren beiden tegelijkertijd op dezelfde plaats in dit gebied.
Is er iemand met een PF6 en e/OS/ die wel dit NL-Alert ontvangen heeft?

[ Voor 7% gewijzigd door Jan_2teP op 08-08-2026 10:27 ]

• Mit-46
Ik heb deze wel eens ontvangen tijdens de maandelijkse test.

Afgelopen week toevallig niet, maar toen ging het alarm hier ook niet af. Kon hem wel horen in verte.
Geen idee of dat er mee te maken kan hebben anders is het toeval.

Toen had ik overigens nog geen A16 update volgens mij.

Ik heb HollandsNieuwe.

Heb je hem wel ontvangen afgelopen maandag tijdens de maandelijkse test?

[ Voor 21% gewijzigd door Mit-46 op 08-08-2026 18:27 ]

• Maarten69
  • Niet online
Ik heb hem ook niet ontvangen.
Fairphone 6 /e/OS 4.1.1 (Android 16).
Provider 50+ mobiel (Vodafone)

Alles staat goed en ik zie mijn (enige) melding van juni (juli en aug ontbreken):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNZHpNMHTHBJ8dN9eHgs5u-vL8c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2ngJat1zx2nnWEanEAjWNsHz.png?f=fotoalbum_large
Zoek in instellingen op "noodmeldingsgeschiedenis".

[ Voor 98% gewijzigd door Maarten69 op 08-08-2026 19:07 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

• S91

S91

Maarten69 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:57:
Alles staat goed en ik zie mijn (enige) melding van juni
Klopt precies want het laatste testbericht was ook van juni 😁 testberichten komen 2x per jaar, in juni en december.

• Maarten69
  • Niet online
S91 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:04:
[...]

Klopt precies want het laatste testbericht was ook van juni 😁 testberichten komen 2x per jaar, in juni en december.
Haha, weer wat geleerd vandaag. Dankjewel!

• Jan_2teP
Re: NL-alert
Ook ik heb in de 'geschiedenis' het testbericht van 1 juni 2026 staan.
Dat was wel met het toenmalige os versie OS 3.7.3
Dit laatste moeten we er wel bij betrekken.

Afgelopen vrijdagavond had ik het echte NL-alert i.v.m. zwarte rook, moeten ontvangen met OS 4.1.1 op mijn PF6
Maar ik kreeg de melding niet in regio 'ten zuiden van Rotterdam' en mijn huisgenoot op een ander merk smartphone wel.

• Joab9000
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13:18
In België werken ze via sms, gebaseerd op de zendmast. Werkt dus onafhankelijk van het toestel.

NL Alert werkt precies met een app? Zou het kunnen dat e/OS geen locatie doorstuurt om de privacy te beschermen?

• Keypunchie
  • Niet online
Het is een GSM protocol (cell broadcast). Het enige dat de telefoons extra doen, is als ze dit ontvangen wat extra toeters en bellen laten afgaan.

Zonder meer datapunten is het moeilijk te zeggen of deze telefoon het niet ontvangen heeft, dat de instellingen misschien verkeerd staan, of dat het een software-bug is.

(Overigens ook een reden waarom het afstoten van het WAS ("luchtalarm") een nogal kortzichtig idee is. Doe allebei. WAS en NL-Alert ondersteunen elkaar)

[ Voor 52% gewijzigd door Keypunchie op 09-08-2026 08:17 ]

• Jan_2teP
@Joab9000
Bedankt voor je reactie.
Naast de aparte app, die ik nog niet heb, werkt hier in Nederland ook alles via de zendmasten:
https://www.nl-alert.nl/documenten/videos/2023/09/01/ik-was-in-de-buurt-waarom-kreeg-ik-geen-nl-alert
Mogelijk was ik nog ingelogd op een andere zendmast die buiten het gebied viel.
Misschien dat andere PF6 bezitters, die dit topic veel later pas lezen, en in het 'ten zuiden van Rotterdam' gebied wonen, een reactie kunnen geven?

• joucek
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:08
joucek schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:44:
Mijn Samsung A52 met e/OS 4.0 crasht na ca. twee dagen met een groen scherm
In aansluiting op mijn bovenstaande eerdere post : ik heb mijn A52 met e/OS stabiel gekregen door bij Vergrendelscherm / Inactief scherm de schermweergave als de telefoon uitgeschakeld is, uit te zetten. Mijn telefoon toont dus niet meer continu de tijd e.d., maar heeft gewoon een zwart scherm. Dat vind ik niet erg, en nu is hij stabiel en gaat de batterij veel langer mee.

• joucek
.

[ Voor 99% gewijzigd door joucek op 09-08-2026 21:17 ]

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-08 20:30
Ik heb m ook niet gehad (FP4) terwijll dat wel had gemoeten...

• joucek
Wie heeft ook last van meldingen van 'Account Manager' (authenticatie mislukt) ?

Ik heb een account op murina.io aangemaakt, zodat de mijn e/OS telefoon contactpersonen en lokale bestanden naar de cloud kan synchroniseren. Dit is nu een gratis account.

Echter, er treden dagelijks authenticatiefouten op die met pushberichten worden gesignaleerd :

Account Manager
Your account xxx xxx
Authenticatie mislukt (controleer inloggegevens)

Ik heb het account al een keer verwijderd en opnieuw ingesteld, en ook een speciaal application password op het murena.io portal aangemaakt en de telefoon daarmee laten synchroniseren.

De vervelende foutmeldingen zoals bovenstaand blijven echter komen, en kunnen niet uitgezet worden.

Ik zie ook meldingen van dit probleem op het forum van E Foundation (zie hier). Blijkbaar ben ik niet de enige met dit probleem, en is het al een tijdje gaande. Het ondermijnt mijn vertrouwen in Murena nogal - dat ze zoiets niet kunnen fixen.

Wie van jullie ervaart dit ook ? en wie heeft een oplossing ?

NB : Samsung A52 met e/OS 4.11

• Falco
joucek schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:40:
Wie heeft ook last van meldingen van 'Account Manager' (authenticatie mislukt) ?

Ik heb een account op murina.io aangemaakt, zodat de mijn e/OS telefoon contactpersonen en lokale bestanden naar de cloud kan synchroniseren. Dit is nu een gratis account.

Echter, er treden dagelijks authenticatiefouten op die met pushberichten worden gesignaleerd :

Account Manager
Your account xxx xxx
Authenticatie mislukt (controleer inloggegevens)

Ik heb het account al een keer verwijderd en opnieuw ingesteld, en ook een speciaal application password op het murena.io portal aangemaakt en de telefoon daarmee laten synchroniseren.

De vervelende foutmeldingen zoals bovenstaand blijven echter komen, en kunnen niet uitgezet worden.

Ik zie ook meldingen van dit probleem op het forum van E Foundation (zie hier). Blijkbaar ben ik niet de enige met dit probleem, en is het al een tijdje gaande. Het ondermijnt mijn vertrouwen in Murena nogal - dat ze zoiets niet kunnen fixen.

Wie van jullie ervaart dit ook ? en wie heeft een oplossing ?

NB : Samsung A52 met e/OS 4.11
Ik heb dit probleem ook sinds de update naar 4.1.1 op mijn FP6.

Ook heb ik sindsdien het probleem dat de App lounge me uitlogt (heb dedicated Google account alleen daarvoor). Gaat dan een paar dagen goed en vervolgens weer uitgelogd.

Beide heel vervelend, maar ik heb (nog) geen oplossing gevonden helaas.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:02
+1. Erg vervelend.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• KucingT
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-08 23:37
Hoi,
Een echte tweaker ben ik niet, maar ik heb e/os best prima aan de praat. Twee issues waar ik nu tegenaan loop en hopelijk heeft er iemand een suggestie.

A) Spraak enginge klinkt afschuwelijk in de navigatie (veel kraken) (Sherpa TTS/Kaldi/Engels), terwijl als ik de probeer audio van ze afspeel, het prima klinkt. Wat kan ik doen?

B) Koppeling met Android Auto: hoe doe ik dit op een manier die een goede balans houdt tussen stabiliteit en gebruiksvriendelijkheid en privacy anderzijds?

Ik zag drie wegen:
1) installeer Play Store, Google apps op E/OS en het werkt waarschijnlijk perfect. Alleen is mijn E/OS telefoon even erg als iedere andere telefoon qua privacy.
2) installeer Magisk en ga vanaf daar Android Auto installeren. Dit is privacy vriendelijk maar dusdanig complex dat ik mijzelf dat niet zie doen en het tot een goed einde te brengen.

3) Compromis: Draai Google Play in Shelter / Werkprofiel incl Android Auto. Hoe doe ik dat en installeer ik enkel Google Play in Shelter? Ik weet niet goed hoe ik dit doe en twijfel of ik de consequenties voldoende overzie maar mij lijkt dit de beste optie. Hoe doe ik dit?

Ik heb al Google Maps draaiend in werkprofiel en mij is niet duidelijk of dit nu draait op play services in werkprofiel of microG. Hoe zie ik dat?

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-08 22:45

L0g0ff

omg

KucingT schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 06:33:
Hoi,
Een echte tweaker ben ik niet, maar ik heb e/os best prima aan de praat. Twee issues waar ik nu tegenaan loop en hopelijk heeft er iemand een suggestie.

A) Spraak enginge klinkt afschuwelijk in de navigatie (veel kraken) (Sherpa TTS/Kaldi/Engels), terwijl als ik de probeer audio van ze afspeel, het prima klinkt. Wat kan ik doen?

B) Koppeling met Android Auto: hoe doe ik dit op een manier die een goede balans houdt tussen stabiliteit en gebruiksvriendelijkheid en privacy anderzijds?

Ik zag drie wegen:
1) installeer Play Store, Google apps op E/OS en het werkt waarschijnlijk perfect. Alleen is mijn E/OS telefoon even erg als iedere andere telefoon qua privacy.
2) installeer Magisk en ga vanaf daar Android Auto installeren. Dit is privacy vriendelijk maar dusdanig complex dat ik mijzelf dat niet zie doen en het tot een goed einde te brengen.

3) Compromis: Draai Google Play in Shelter / Werkprofiel incl Android Auto. Hoe doe ik dat en installeer ik enkel Google Play in Shelter? Ik weet niet goed hoe ik dit doe en twijfel of ik de consequenties voldoende overzie maar mij lijkt dit de beste optie. Hoe doe ik dit?

Ik heb al Google Maps draaiend in werkprofiel en mij is niet duidelijk of dit nu draait op play services in werkprofiel of microG. Hoe zie ik dat?
Volgens mij is er nog een optie 4. Stubs. Zoek even in dit topic naar stub. Er is hier en daar wel een linkje met uitleg. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik daar geen ervaring mee heb. Ik heb zelf de meest lelijke optie dat is google maps met alle rotzooi erbij. Dat is de standaard beschreven optie door /e/os en werkt inderdaad goed. Alleen zou ik liever een keer naar een methode over stappen die wat privacy vriendelijker is.

Die van je shelter methode kende ik overigens niet en vind ik wel geniaal als dat zou werken. Dan staat dat by default uit totdat je het nodig hebt en dan zet je werk profiel aan. Enige nadeel (als dat werkt) wat ik me zo kan bedenken is dat je andere Android auto integraties dan mogelijk niet meer werken als pocketcasts, spotify en signal in de auto.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• S91

S91

KucingT schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 06:33:.
Heb je 'apply system settings' uit staan in de SherpaTTS instellingen? Dat hielp bij mij. En SherpaTTS staat wel als preferred TTS engine in de android TTS instellingen?

• KucingT
@S91 Dank voor de tips. Apply system settings stond aan. Ik heb het uitgezet, maar dat had geen effect helaas. Het geluid is alsof de speaker het geluid niet aankan: vervormd en krakend. Ik zet de instelling zo terug. Je tweede suggestie heb ik ook gevolgd: Sherpa TTS staat als default in de settings. Ik heb voor de zekerheid taal op Engels gezet, maar dat bracht helaas geen oplossing.

@L0g0ff Dank voor je suggestie. Ik ga eens in 'Stubs' duiken.

• Mit-46
Hoe hoog staat je volume in SherpaTTS? Ik heb die van mij op 1.5 staan.
Verder heb ik juist weer alle 3 de dingen aangevinkt, maar geen idee of het bovenste uit kan. Het werkt nu dus ik laat het maar zo, want ik heb er ook mee zitten stoeien voordat het goed werkte.

Mijn telefoon had ik ook in het Engels, maar de gesproken taal in het Nederlands. Dit werd uiteindelijk een rare mix van Nederlands en Engels. Heeft even geduurd voordat ik dit goed kreeg en uiteindelijk maar de taal van de telefoon in het Nederlands gezet, want met Engels bleef het maar raar ondanks dat de TomTom app stond ingesteld op Nederlands.

Misschien zit er nog een instelling voor geluid in jouw navigatie app?
Anders eens beide apps opnieuw installeren.

Wat betreft Android Auto is de stub apps variant de "Googleloze" variant voor zover Android "Googleloos" is. :o
Mijn AA is draadloos en in het werkprofiel kan je geen draadloze verbinding maken, want anders had ik het ook nog daarin gedraaid. Ik gebruik Island. Volgens mij een fork van Shelter.

[ Voor 54% gewijzigd door Mit-46 op 11-08-2026 09:59 ]

• Keypunchie
  • Niet online
Het issue met Murena account lost zichzelf meestal wel op, is mijn ervaring. Deze keer leek het wat persistenter, maar uiteindelijk in kunnen loggen.

Voelt inderdaad niet super betrouwbaar aan.

• KucingT
Mit-46 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:53:
Hoe hoog staat je volume in SherpaTTS? Ik heb die van mij op 1.5 staan.
Verder heb ik juist weer alle 3 de dingen aangevinkt, maar geen idee of het bovenste uit kan. Het werkt nu dus ik laat het maar zo, want ik heb er ook mee zitten stoeien voordat het goed werkte.

Mijn telefoon had ik ook in het Engels, maar de gesproken taal in het Nederlands. Dit werd uiteindelijk een rare mix van Nederlands en Engels. Heeft even geduurd voordat ik dit goed kreeg en uiteindelijk maar de taal van de telefoon in het Nederlands gezet, want met Engels bleef het maar raar ondanks dat de TomTom app stond ingesteld op Nederlands.

Misschien zit er nog een instelling voor geluid in jouw navigatie app?
Anders eens beide apps opnieuw installeren.

Wat betreft Android Auto is de stub apps variant de "Googleloze" variant voor zover Android "Googleloos" is. :o
Mijn AA is draadloos en in het werkprofiel kan je geen draadloze verbinding maken, want anders had ik het ook nog daarin gedraaid. Ik gebruik Island. Volgens mij een fork van Shelter.
Dankjewel! Ik heb het kunnen oplossen. Mijn volume in Sherpa stond op 2/5 en nu op 1/5. Qua luidheid merk ik geen verschil, maar de verstoring is weg!

• Mit-46
Top! d:)b

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:20
Geplaatst in de Fairphone 6 topic.

[ Voor 97% gewijzigd door Evertt op 13-08-2026 08:28 ]

• Joab9000
Ik ben volledig ont-Googled, maar wil nog een stap verder gaan. Ik overweeg om over te stappen van iPhone (the lesser of two evils) naar Fairphone + e/OS (of Jolla + Sailfish). Maar na het volgen van dit forum begin ik er toch meer en meer aan te twijfelen of het wel een goed idee is...

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:22
Wat maakt dat je twijfelt? Dan kunnen we meedenken of /e/os een fit is of niet.

• DiedX
BounceCloud schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:27:
Wat maakt dat je twijfelt? Dan kunnen we meedenken of /e/os een fit is of niet.
Precies dat. Waar twijfel je aan?

• Joab9000
@BounceCloud @DiedX bedankt, dat is heel aardig.

Ik besef dat ik wat "gemak" moet opgeven als ik overstap naar een alternatief OS, maar er zijn grenzen aan. :)

Ik heb nog een werktelefoon, dus als er een handvol apps niet werken, kan ik die als backup gebruiken, maar dat kan natuurlijk enkel met apps die ik niet dagelijks nodig heb (heb mijn werktelefoon niet altijd bij me). Wat me vooral afschrikt is dat ik lees dat apps eerst wel werken en dan plots niet meer. Ik zou bvb bereid zijn om van bank te veranderen, als mijn bank niet werkt met e/OS maar een andere wel, maar dan moet ik natuurlijk weten dat dit zo blijft, en die zekerheid is er niet.
Ook apps voor het OV zijn wel problematisch als die niet werken, want die kan ik niet op mijn werktelefoon laten staan.
Dit gaat allemaal over de proprietary apps waar geen alternatieven voor zijn.

Een tweede ding dat me afschrikt, is dat je blijkbaar een Google Account moet hebben, en ermee moet inloggen in de e/OS app store voor sommige apps. Dat gaat voor mij voorbij aan het idee van ont-Googlen (daarom heb ik de combinatie Graphene + Pixel ook nooit gesnapt).

En daarnaast lees ik hier vaak over gebruikers met verschillende andere (kleinere) problemen, en meestal bestaat er wel een oplossing of workaround, maar is dan telkens een beetje geklooi wat je ook niet wil hebben als je op vakantie bent of zo... Maar misschien is het alleen maar de perceptie van dit forum. :-)

• Mit-46
Ik kom van een iPhone, heb hem nog steeds want deze is van mijn werkgever en ik gebruikte deze voorheen ook privé, maar ik zou nooit meer willen overstappen. Niet naar iOS en niet naar Google Android.
In mijn geval zie ik daarvoor geen één reden.

Alle apps die ik wil gebruiken zijn te gebruiken. Echter gebruikt niemand exact allemaal dezelfde apps dus de ervaring zal per persoon verschillen.

Verder denk ik niet dat je gemak hoeft op te geven. Je moet alleen wel uitzoeken hoe je hetzelfde gemak kan ervaren zonder gevangen te zijn door die grote bedrijven, want zij willen graag dat je binnen hun "gevangenis" blijft ;)
Mijn telefoon werkt prima, doet alles wat ik wil dus ik heb geen gemak ingeleverd.

Ook hier geldt dat niet iedereen hetzelfde doet met zijn/haar telefoon dus ook deze ervaringen zal verschillen per persoon.

Als laatste heb je helemaal nergens een Google account voor nodig als je dit niet wilt. Sowieso niet voor het downloaden van apps.

**edit:
Voor betaalde apps wellicht wel.

[ Voor 13% gewijzigd door Mit-46 op 13-08-2026 11:39 ]

• joucek
Je hebt geen Google account nodig om via AppLounge apps toe te voegen (zoals ING, OV). Je kunt die gewoon anoniem installeren. Misschien dat je Google account wel nodig is voor betaalde apps.

Mijn ervaring van de afgelopen drie maanden is dat ik geen enkel probleem heb gehad met apps die het niet deden of niet (anoniem) beschikbaar waren.

Maar ik herken de zorgen van Joab9000 - ik hou een Android telefoontje thuis achter de hand voor het geval dat.

• Falco
Joab9000 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:25:

Ik besef dat ik wat "gemak" moet opgeven als ik overstap naar een alternatief OS, maar er zijn grenzen aan. :)

Ik heb nog een werktelefoon, dus als er een handvol apps niet werken, kan ik die als backup gebruiken, maar dat kan natuurlijk enkel met apps die ik niet dagelijks nodig heb (heb mijn werktelefoon niet altijd bij me). Wat me vooral afschrikt is dat ik lees dat apps eerst wel werken en dan plots niet meer. Ik zou bvb bereid zijn om van bank te veranderen, als mijn bank niet werkt met e/OS maar een andere wel, maar dan moet ik natuurlijk weten dat dit zo blijft, en die zekerheid is er niet.
Ook apps voor het OV zijn wel problematisch als die niet werken, want die kan ik niet op mijn werktelefoon laten staan.

Een tweede ding dat me afschrikt, is dat je blijkbaar een Google Account moet hebben, en ermee moet inloggen in de e/OS app store voor sommige apps. Dat gaat voor mij voorbij aan het idee van ont-Googlen (daarom heb ik de combinatie Graphene + Pixel ook nooit gesnapt).

En daarnaast lees ik hier vaak over gebruikers met verschillende andere (kleinere) problemen, en meestal bestaat er wel een oplossing of workaround, maar is dan telkens een beetje geklooi wat je ook niet wil hebben als je op vakantie bent of zo... Maar misschien is het alleen maar de perceptie van dit forum. :-)
Ik herken de zorgen en heb zelf de stap wel gewaagd een tijdje geleden.

Ik ben eerlijk gezegd heel tevreden met de overstap, maar ik zie wel dat het nog niet zo stabiel is als mijn Samsung S21FE was.

Voor wat betreft de apps, ik weet niet welke OV apps je gebruikt, maar de NS app werkt bij mij gewoon. Qua banken heb ik Triodos, Openbank, Curve en Bunq en die werken ook allemaal. Ook de ANWB creditcard app werkt, alleen het instellingen menu kan ik naderhand niet in (maar dat belemmert de app werking verder niet).

Voor wat betreft apps installeren. Ik heb, volgens advies van /e/OS, een nieuw account aangemaakt bij Google voor alleen de App Lounge. Ik log met dat account dan ook alleen in op de App Lounge, en dat werkt vooralsnog goed. Merk dat ik sinds de update naar /e/OS 4.1.1 op mijn FairPhone wel eens uitgelogd wordt. Maar dat was hiervoor op 3.7.3 en 4.0 niet, dus ik hoop dat het een tijdelijk dingetje is...

Wat mij geholpen heeft is dat ik nog 2 oude telefoons had liggen (Oneplus5 en een Samsung A52 4G). Van beide was software ondersteuning gestopt, maar daar kon wel /e/OS op en kon ik dus testen. Wellicht heb je die optie ook?

• Joab9000
Falco schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:54:
[...]

Wat mij geholpen heeft is dat ik nog 2 oude telefoons had liggen (Oneplus5 en een Samsung A52 4G). Van beide was software ondersteuning gestopt, maar daar kon wel /e/OS op en kon ik dus testen. Wellicht heb je die optie ook?
Nee, ik heb enkel een oude iPhone liggen, dus dat is helaas geen optie.

• Signum666
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-08 19:30
Heeft iemand een idee waarom ik niet kan bellen of SMS'en na het installeren van /e/OS op een Pixel 8 Pro? Installatie liep vrij vlekkeloos, maar ik krijg het niet voor elkaar om dit te fixen. Ik heb wel gewoon een 5G symbool rechtsboven, en internet werkt ook (is alleen enorm traag). Ik had de APN instellingen al aangepast. Ik heb een KPN fysieke SIM in de telefoon zitten. IMS status staat op niet geregistreerd.

• Mit-46
Voor wat betreft apps installeren. Ik heb, volgens advies van /e/OS, een nieuw account aangemaakt bij Google voor alleen de App Lounge. Ik log met dat account dan ook alleen in op de App Lounge, en dat werkt vooralsnog goed. Merk dat ik sinds de update naar /e/OS 4.1.1 op mijn FairPhone wel eens uitgelogd wordt. Maar dat was hiervoor op 3.7.3 en 4.0 niet, dus ik hoop dat het een tijdelijk dingetje is...
Waarom heb je dit gedaan? Heb je betaalde apps?

• Falco
Mit-46 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:34:
[...]

[...]

Waarom heb je dit gedaan? Heb je betaalde apps?
Omdat dat het advies was vanuit /e/OS tijdens installatie. Heb er toen verder niet zo over nagedacht. En ja, ik had ook betaalde apps.

• Keypunchie
  • Niet online
Ik wist niet eens dat je ook een account voor App Lounge kon hebben... Zie het nu dankzij dit topic, blijkbaar ben ik "anonymous" ingelogd :D

Moet zeggen, die App Lounge vind ik vrij sterk punt van e/os. Dat werkt gewoon.

• Joab9000
Ik zag onlangs trouwens ook deze Gigaset telefoon aangeboden op Murena. Heeft iemand hier ervaring mee? Is wel een stuk goedkoper dan Fairphone, maar ook nog steeds Europees en (in theorie) goed repareerbaar. Ook de specs lijken me niet slecht.

• DiedX
Joab9000 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:20:
Ik zag onlangs trouwens ook deze Gigaset telefoon aangeboden op Murena. Heeft iemand hier ervaring mee? Is wel een stuk goedkoper dan Fairphone, maar ook nog steeds Europees en (in theorie) goed repareerbaar. Ook de specs lijken me niet slecht.
Ik heb er 1. Ama

• Mit-46
Joab9000 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:20:
Ik dacht ook dat die Europees was, maar de eigenaar is sinds enige jaren Chinees ben ik op gewezen.
In hoeverre iemand dit een probleem vind moet een ieder natuurlijk zelf bepalen.

De Fairphone komt ook uit China ondanks Nederlandse eigenaar :)

Verder volgens mij mooi toestel voor de prijs.

[ Voor 15% gewijzigd door Mit-46 op 13-08-2026 13:45 ]

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:22

Hele logische punten. Laat mij ze even afgaan
Ik snap je zorg en die heb ik ook. Tot op heden ben ik nog geen apps tegengekomen die niet werken, of die eerst wel werkten, maar toen niet meer. Maar er zijn zeker voorbeelden, zoals die van Volkswagen.

Ik heb zelf daarom een Fairphone 6 gekocht bij Fairphone met stock-Android (dus: geen /e/os) en er zelf /e/os opgezet. Op deze manier, mocht ik in de toekomst vastlopen omdat voor mij kritieke apps niet meer werken, kan ik zelf terug naar stock Android.

Waar je wel rekening mee moet houden, is dat er niet voor elke Google- of Apple-app een één-op-één vervanging bestaat. Google Maps is bijvoorbeeld een geweldig product vanuit gebruikersperspectief. De open-source alternatieven vind ik minder sterk: hoewel de kaart, vaak gebaseerd op OpenStreetMap, vaak zelfs beter is dan die van Google, ontbreekt live verkeersinformatie grotendeels of afwezig, zijn POI's incompleet en is de beschikbare informatie lang niet zo rijk als bij Google Maps. Ook de stembegeleiding (TTS) vind ik van een veel mindere kwaliteit. De alternatieven zijn zeker bruikbaar, maar de gebruikerservaring van Google en Apple is simpelweg beter, wat ook begrijpelijk is, gezien hun budgetten en gebruikersbasis.
Ik ben zelf niet ingelogd in de /e/OS app store, maar via MicroG wel met een Google Account. Dat gebruik ik met name omdat het gezin nog wel in Google zit en ik anders niet in de agenda kom, etc. Ik denk echter niet dat je een Google account nodig hebt als je niets op het Google platform hebt.
Ik heb zelf die ervaring niet, maar ik lees het wel vaak over Android Auto werkend krijgen. Ik denk dat je die workarounds vaker ziet als gebruikers de randen gaan opzoeken en bijvoorbeeld toch Google functionaliteit willen gebruiken op een besturingssysteem waar dat bewust uitgehaald is. Maar het blijft een feit dat men met /e/OS een Google-first besturingssysteem min-of-meer 'hackt' om dat zelfde Google eruit te halen en daarbij kun je inderdaad wel problemen verwachten.

• Joab9000
Mit-46 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:44:
[...]

Ik dacht ook dat die Europees was, maar de eigenaar is sinds enige jaren Chinees ben ik op gewezen.
In hoeverre iemand dit een probleem vind moet een ieder natuurlijk zelf bepalen.

De Fairphone komt ook uit China ondanks Nederlandse eigenaar :)

Verder volgens mij mooi toestel voor de prijs.
Ah dank je voor de aanvulling, ik vind dat wel belangrijk ja :) ik heb 2 jaar geleden Suunto gekocht als Europees alternatief voor Shokz, bleek achteraf dan het van oorsprong Finse bedrijf ook in Chinese handen is... :-(
Alle fabrieken staan sowieso in China, kunnen we niet omheen, maar de eigenaar wel ;-)

• Joab9000
BounceCloud schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:50:
[...]

Hele logische punten. Laat mij ze even afgaan

[...]

Ik snap je zorg en die heb ik ook. Tot op heden ben ik nog geen apps tegengekomen die niet werken, of die eerst wel werkten, maar toen niet meer. Maar er zijn zeker voorbeelden, zoals die van Volkswagen.

Ik heb zelf daarom een Fairphone 6 gekocht bij Fairphone met stock-Android (dus: geen /e/os) en er zelf /e/os opgezet. Op deze manier, mocht ik in de toekomst vastlopen omdat voor mij kritieke apps niet meer werken, kan ik zelf terug naar stock Android.

Waar je wel rekening mee moet houden, is dat er niet voor elke Google- of Apple-app een één-op-één vervanging bestaat. Google Maps is bijvoorbeeld een geweldig product vanuit gebruikersperspectief. De open-source alternatieven vind ik minder sterk: hoewel de kaart, vaak gebaseerd op OpenStreetMap, vaak zelfs beter is dan die van Google, ontbreekt live verkeersinformatie grotendeels of afwezig, zijn POI's incompleet en is de beschikbare informatie lang niet zo rijk als bij Google Maps. Ook de stembegeleiding (TTS) vind ik van een veel mindere kwaliteit. De alternatieven zijn zeker bruikbaar, maar de gebruikerservaring van Google en Apple is simpelweg beter, wat ook begrijpelijk is, gezien hun budgetten en gebruikersbasis.

[...]

Ik ben zelf niet ingelogd in de /e/OS app store, maar via MicroG wel met een Google Account. Dat gebruik ik met name omdat het gezin nog wel in Google zit en ik anders niet in de agenda kom, etc. Ik denk echter niet dat je een Google account nodig hebt als je niets op het Google platform hebt.

[...]

Ik heb zelf die ervaring niet, maar ik lees het wel vaak over Android Auto werkend krijgen. Ik denk dat je die workarounds vaker ziet als gebruikers de randen gaan opzoeken en bijvoorbeeld toch Google functionaliteit willen gebruiken op een besturingssysteem waar dat bewust uitgehaald is. Maar het blijft een feit dat men met /e/OS een Google-first besturingssysteem min-of-meer 'hackt' om dat zelfde Google eruit te halen en daarbij kun je inderdaad wel problemen verwachten.
Bedankt voor de toelichting! Ik gebruik zelf inderdaad geen Google-producten (ook voor Maps een combinatie van Mapy, Magic Earth en Here Wego), dus ben wel al gewoon om "minder goede" apps te gebruiken om Google uit mijn leven te weren.

Ik rij ook niet met de auto, dus Android Auto is niet belangrijk voor mij, en zelfs al zou ik met de auto rijden, ik zou het niet willen gebruiken :-D Dan nog liever mijn zakelijke iPhone met Carplay :-)
Maar de app van Volkswagen is inderdaad een voorbeeld van een app die vroeger wel werkte, en nu niet meer. Die app zelf boeit me uiteraard niet, maar het is als voorbeeld niet echt motiverend... Helaas heb ik over Revolut hetzelfde gehoord/gelezen, dat is wel vervelender. Jullie antwoorden zijn heel helpvol, bedankt daarvoor!

• Mit-46
Pin mij er niet op vast, maar volgens mij is er weinig tot geen verschil tussen Carplay en Android Auto.

Beide delen net zoveel of net zo weinig data.
Het zijn de apps die je gebruikt op jouw telefoon die de data verzamelen/delen.

Android Auto gebruiken zonder Google apps zorgt er dus voor dat je geen data deelt met Google (want het zijn de apps die dat doen).

Ik gebruik zelf TomTom, Flitsmeister en Spotify met Android Auto als ik in de auto zit (maar ook zonder AA wanneer met ik met de motor ben) en die verzamelen allerlei data. :o

[ Voor 22% gewijzigd door Mit-46 op 13-08-2026 15:20 ]

• S91

S91

@Joab9000 Korte aanvulling nog. Hier sinds kort overgestapt op /e/os/ op een Fairphone 6. Ik heb het er net als @BounceCloud zelf opgezet.
Het enige waar ik de backup android telefoon nog voor pak is Chromecast. Alle andere belangrijke dingen werken gewoon. Bankieren (o.a. Revolut) en contactloos betalen (Curve) ook geen issues. Een paar apps weigerden dienst zolang de bootloader nog ontgrendeld was, met name Revolut, N26 en NPO Start, maar werken nu goed.
Er zijn een paar dingetjes waar ik van tevoren even niet over nagedacht had (bijv. Google Find My Device en synchronisatie van contacten) waar ik even een nieuwe oplossing voor moest vinden maar erger dan dat werd het niet. Oja en de Toolstation app wil niet starten, maar volgens mij is dat de enige, met ergens tussen de 100 en 150 apps.

• Joab9000
Hier krijg ik toch weer moed en hoop van, bedankt allemaal!

• danieldk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:35
Joab9000 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:50:
[...]

Ah dank je voor de aanvulling, ik vind dat wel belangrijk ja :) ik heb 2 jaar geleden Suunto gekocht als Europees alternatief voor Shokz, bleek achteraf dan het van oorsprong Finse bedrijf ook in Chinese handen is... :-(
Alle fabrieken staan sowieso in China, kunnen we niet omheen, maar de eigenaar wel ;-)
In die context is het dan nog wel nuttig om te melden dat Fairphone niet alleen een fabriek in China heeft, maar ook de ontwikkeling van de hardware en de software door een Chinese ODM gedaan wordt (T2Mobile). De eigenaar is natuurlijk wel Nederlands, ze hebben hun hart op de goede plek en ze zijn heel erg supportive w.b.t. alternatieve ROMs.

Voor mijzelf is dit wel een probleem, des te meer omdat de Fairphone Chinese blobs gebruikt voor image processing (van TCL). Maar ik begrijp ook goed dat dit voor andere mensen geen probleem is. Los daarvan zou ik wegens databeveiliging (ook ivm. werk e.d.) geen telefoon willen gebruiken zonder een aparte secure enclave (StrongBox KeyMint). Ook moet ik bij diefstal de telefoon op afstand kunnen leegvegen. Maar mensen hebben verschillende threat assessments op basis van hun persoonlijke omstandigheden.

At any rate, ik denk dat voor /e/OS Fairphone 6 één van de beste opties is, wacht wel met kopen - het gerucht is dat de Fairphone 6+ op 18 augustus uit komt. Of als security heel erg belangrijk is, dan is het (ironisch genoeg) ook de moeite naar een Pixel met GrapheneOS te kijken (dan krijg je de hele meuk, secure element, hardened allocators, MTE, etc.).

[ Voor 14% gewijzigd door danieldk op 14-08-2026 09:19 ]

• FitTiv
Ik zie te pas en te onpas opeens telkens in diverse apps een microfoon icoontje, na update van 4.0 naar 4.11. Zit ik niet op te wachten maar zie niet hoe ik het wegkrijg. Iemand tip?

Edit: net gevonden onder keyboard settings - murena offline tts

Case in point net onder "broncode": Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9h6YHXHDzTe1vFyYjzOJhfpNcI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xks34ZnJn7CQCIR0qi1QDSDG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door FitTiv op 15-08-2026 14:32 ]

• Maarten69
  • Niet online
@FitTiv misschien niet direct een antwoord, maar ik draai een opensource toetsenbord: link
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYQLCQBXd7K-b6kYdcLvJpfL39U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CXxknTta7aBNPFQqbCdK8U5Z.png?f=fotoalbum_large Hier kun je het desondanks blijkbaar wel uitzetten.

[ Voor 11% gewijzigd door Maarten69 op 15-08-2026 15:57 ]

• BertNL
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-08 23:34
Sinds de update naar 4.1.1 ervaar ik nogal wat issues met diverse apps. Starten op maar na openingsscherm van de app blijft de app daar hangen en rolt niet verder uit. Bijvoorbeeld: Buienradar en Tado. Ook binnen sommige nieuwsapps (Volkskrant/Trouw) laden nieuwsartikelen niet altijd of heel traag. Uit en aanzetten van het hele toestel (FP 6) werkt dan even. Zie ook https://community.e.foundation/t/problems-after-upgrade-4-1-1-fp6/83839 Wordt kennelijk aan gewerkt.

• danieldk
BertNL schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 11:16:
Sinds de update naar 4.1.1 ervaar ik nogal wat issues met diverse apps. Starten op maar na openingsscherm van de app blijft de app daar hangen en rolt niet verder uit. Bijvoorbeeld: Buienradar en Tado. Ook binnen sommige nieuwsapps (Volkskrant/Trouw) laden nieuwsartikelen niet altijd of heel traag. Uit en aanzetten van het hele toestel (FP 6) werkt dan even. Zie ook https://community.e.foundation/t/problems-after-upgrade-4-1-1-fp6/83839 Wordt kennelijk aan gewerkt.
Kun je checken of WiFi uit en weer aanzetten het oplost? Als dat het geval is, dan is het waarschijnlijk: https://forum.fairphone.com/t/dns-over-tls-ipv6-issues-apps-dont-load-data-over-wifi/130519

(Ik weet dat die draad over stock OS gaat, maar zie: https://forum.fairphone.com/t/dns-over-tls-ipv6-issues-apps-dont-load-data-over-wifi/130519/534 )

Als het inderdaad hetzelfde issue is, dan is het wel :facepalm:, aangezien het al bijna 6 maanden (!) een issue is sinds de update van Android 16 op FP6.

[ Voor 5% gewijzigd door danieldk op 16-08-2026 11:28 ]

• S91

S91

@BertNL
Hier geen issues. Heb na de update wel een paar disfunctionerende apps even opnieuw geïnstalleerd maar daarna geen problemen. Heb geen van de genoemde apps maar wel een heleboel andere vergelijkbare.

• danieldk
S91 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 12:48:
@BertNL
Hier geen issues. Heb na de update wel een paar disfunctionerende apps even opnieuw geïnstalleerd maar daarna geen problemen. Heb geen van de genoemde apps maar wel een heleboel andere vergelijkbare.
Het issue wat ik linkte komt alleen voor bij bepaalde routers. Ten eerste moet IPv6 aan staan en één trigger (maar niet de enige) is dat de router IPv6 router advertisements met lifetime 0 verstuurt voordat er een nieuwe advertisement wordt gestuurd. Bijvoorbeeld een aantal Fritz!Box modellen doen dit.

Het kan daarom dus zijn dat jij geen problemen hebt en anderen wel. De draad op het /e/OS forum lijkt qua verschijnselen heel erg op het issue dat ik linkte.

• BertNL
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-08 23:34
danieldk schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 12:54:
[...]

Het issue wat ik linkte komt alleen voor bij bepaalde routers. Ten eerste moet IPv6 aan staan en één trigger (maar niet de enige) is dat de router IPv6 router advertisements met lifetime 0 verstuurt voordat er een nieuwe advertisement wordt gestuurd. Bijvoorbeeld een aantal Fritz!Box modellen doen dit.

Het kan daarom dus zijn dat jij geen problemen hebt en anderen wel. De draad op het /e/OS forum lijkt qua verschijnselen heel erg op het issue dat ik linkte.
Klopt. Lijkt erg op elkaar. Ik heb nog geen verbetering gezien bij uitschakeling Wifi en gebruik 4g/5g. Maar zal het nog een keer proberen als er weer een app hapert. In ieder geval is Murena er van op de hoogte en wordt het probleem hopelijk sowieso verholpen in 4.1.2.

• Mit-46
App Lounge werkt bij mij niet goed meer. Ene keer wel andere keer niet. Of ze hebben dit weekend toevallig problemen, want ik kwam er vrijdag achter toen ik een app wilde downloaden.
Dat was op 5G en niet via wifi, maar tot op heden werkt het niet goed. Wifi of 5G maakt geen verschil.

Verder had ik het idee dat Whatsapp niet echt lekker meer werkte sinds deze week. Ook daarbij had ik niet het idee dat dit direct na de update is gaan optreden, maar wel vaker voorkomt.

Ik heb het idee dat soms de Advanced privacy app niet lekker lijkt te werken in het werkprofiel waardoor de verbinding van apps in het werkprofiel ook niet lekker werken.
(Ik gebruik voor het werkprofiel de app Insular.)

In het normale profiel hapert deze app nooit.

Ik heb ook het idee dat mijn batterij iets sneller leeg gaat sinds de update.

Nu zit ik af en toe ook de klieren met de telefoon dus ik kan nergens helemaal de vinger op leggen behalve App Lounge die echt niet goed werkt. :o

**edit:
De Advanced privacy van het werkprofiel is weer vastgelopen.
Als ik deze open zie ik onderstaande. Bij IP adres zie ik dan een draaiend cirkeltje. De app reageert verder niet goed. Kan het het schuifje bij IP adres niet aan of uitzetten. De andere reageren soms wel soms niet.
De enige manier om het op te lossen is de telefoon herstarten, want de apps in het werkprofiel hebben geen internet. Kwam erachter omdat mijn Whatsapp berichten niet werden verzonden.

Dit had ik voor de laatste update ook wel eens, maar heb het idee dat het nu vaker voorkomt.

Dit is dus alleen in het werkprofiel. De normale Advanced privacy (in het normale profiel) heeft dit nooit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_Szi6CSwk5jthCqDOZw0c4thx0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z9wAllwctNve0O64IgvcQZrQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Mit-46 op 16-08-2026 17:49 ]

• Chirrel
  • Laatst online: 17-08 12:57
Ja, +1. Was van Android overgestapt naaf EOS hierdoor, maar nu achtervolgt het me. :'( Met name Spotify moet een minuut laden elke keer op WiFi. Zodra ik naar 5G ga, is er niets aan de hand.
edit:
Een simpele her-install was voldoende, blijkbaar. Spotify werkt weer goed. Thanks voor de tips.

[ Voor 6% gewijzigd door Chirrel op 16-08-2026 19:32 ]

• FitTiv
FitTiv schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:31:
Ik zie te pas en te onpas opeens telkens in diverse apps een microfoon icoontje, na update van 4.0 naar 4.11. Zit ik niet op te wachten maar zie niet hoe ik het wegkrijg. Iemand tip?

Edit: net gevonden onder keyboard settings - murena offline tts

Case in point net onder "broncode": [Afbeelding]
Even een update van deze, in mijn werkprofiel dmv shelter zit die irritante microfoon knop ook nog, precies op de signal 'send' knop, wat mega irritant is.
Ik kan echter in het werkprofiel, ondanks gekloonde settings, de settings app niet vinden. Iemand een idee hoe ik dit uit het werkprofiel kan uitzetten? Wat super irritant dat dit standaard aanstaat zeg.. |:(

• Mit-46
FitTiv schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:51:
[...]

Even een update van deze, in mijn werkprofiel dmv shelter zit die irritante microfoon knop ook nog, precies op de signal 'send' knop, wat mega irritant is.
Ik kan echter in het werkprofiel, ondanks gekloonde settings, de settings app niet vinden. Iemand een idee hoe ik dit uit het werkprofiel kan uitzetten? Wat super irritant dat dit standaard aanstaat zeg.. |:(
Als ik in de instellingen app ga naar Systeem -> Toetsenbord -> Schermtoetsenbord dan kan ik daar kiezen tussen Persoonlijk en Werk.
Zo kan ik voor elk profiel apart de instellingen kiezen. Bij beide profielen staat Android-toetsenbord (AOSP) en Mura Voice to Text (offline).

(Ik gebruik wel Island Insular en niet Shelter)

[ Voor 13% gewijzigd door Mit-46 op 17-08-2026 11:26 ]

• Mit-46
Daarstraks wilde mijn ING app niet laden, maar gaf geen foutmelding. Wel nadat ik de wifi uitschakelde en op 5G zat.

Ben eens in mijn router gaan neuzelen en had daar bij wijze van test IPv4 uitgeschakeld terwijl 5G ook was uitgeschakeld op mijn telefoon.

Als ik dat doe en dus enkel IPv6 IP adressen krijg dan geeft de ING app een foutmelding:
Oeps! Er lijkt iets mis te zijn met uw internetverbinding. Controleer en probeer opnieuw.

De meeste apps werken wel gewoon, maar HollandsNieuwe werkt ook niet. Geeft geen foutmelding, maar een inlogscherm terwijl ik daar al ben ingelogd. Op inloggen drukken doet ook niets.
(Nadat ik IPv4 weer had ingeschakeld opende de app ook weer meteen, ingelogd.)

App Lounge doet het ook niet. Opent wel, maar geeft een time out foutmelding.

Al mijn andere apps doen het wel (PostNL, Spotify, Whatsapp, DHL, en eigenlijk alles).
En ook mijn laptop had gewoon een werkende internetverbinding met enkel IPv6.

Met IPv4 weer ingeschakeld deden bovenstaande 3 apps het wel weer meteen.

Nu heb ik het niet geprobeerd dmv IPv6 uit te schakelen, maar lijkt mij dat de apps dan wel werken.

Wat er nu aan de hand is laat ik in het midden, want ik heb hier verder geen verstand van.
Dit is enkel wat ik vandaag heb geconstateerd. Of dit al langer speelt weet ik niet, want ik had nooit echt aanleiding om het uit te zoeken dus ik gok van niet.

Als ik straks weer merk dat één van deze apps niet wil laden zal ik eens proberen IPv6 uit te schakelen voor de volledigheid.

[ Voor 3% gewijzigd door Mit-46 op 17-08-2026 13:21 ]

• FitTiv
Mit-46 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:19:
[...]

Als ik in de instellingen app ga naar Systeem -> Toetsenbord -> Schermtoetsenbord dan kan ik daar kiezen tussen Persoonlijk en Werk.
Zo kan ik voor elk profiel apart de instellingen kiezen. Bij beide profielen staat Android-toetsenbord (AOSP) en Mura Voice to Text (offline).

(Ik gebruik wel Island Insular en niet Shelter)
8)7 ik ben echt blind.
3x overheen gekeken blijkbaar...
Tnx O+

• Mit-46
Mijn ING app opende zojuist weer niet. Na deze open te laten staan kwam uiteindelijk dezelfde foutmelding als vanmiddag.

Heb nu IPv6 uitgeschakeld op mijn router om te kijken of het probleem zich dan niet meer voordoet. Weet wel heel zeker dat dit voorheen niet was, want anders was het mij wel opgevallen.

Heb nu toch het idee dat /e/OS v4 dezelfde kwalitatief uitermate teleurstellende bug heeft als de Fairphone 6 sinds de Android 16 update. |:(

Ik kan het niet helpen dat het mij mateloos irriteert. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Mit-46 op 17-08-2026 21:25 ]

• danieldk
Mit-46 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:24:

Heb nu toch het idee dat /e/OS v4 dezelfde kwalitatief uitermate teleurstellende bug heeft als Android 16 op de Fairphone 6.
Je zou toch zeggen dat Murena met Fairphone communiceert, blijkbaar niet dan, want deze bug is al sinds maart bekend.

• Mit-46
danieldk schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:26:
[...]

Je zou toch zeggen dat Murena met Fairphone communiceert, blijkbaar niet dan, want deze bug is al sinds maart bekend.
Ik denk dat dit mij dan ook vooral irriteert. Het speelt al sinds de A16 update uit is en dan toch diezelfde bug meebrengen.

Dat vind ik echt amateuristisch. :(

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
k draai de nieuwste versie van e/os op mijn Fairphone. Sinds een aantal maanden kunnen de camera’s vanuit een app niet meer geopend worden. Bijvoorbeeld vanuit mijn boekhoudapp (Yuki), als ik een bonnetje wil fotograferen dan opent de camera niet. Idem voor de app van de Rabobank, een selfie maken voor het openen van de rekening lukt niet.
Ik krijg geen foutmelding, er blijft gewoon eindeloos een cirkeltje in het midden van het scherm draaien.

Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen?

☀️ 7920 Wp | 🔋 Zendure Solarflow 800+ |🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• caspar M
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:15
Ik heb recent mijn zoon voorzien van zijn eerste mobiel. Uiteraard leek het mij een goed idee om hem dan te laten starten met E/OS en dan een afdankertje van mij. Zo heeft hij een telefoon om ons te bereiken indien nodig, en als die kapot gaat dan is het ook geen ramp en kan hij wennen aan E/OS.

Als eerste had ik een Xiaomi Redmi "Miatol" geprobeerd, maar die had heel veel software issues met E/OS. Zo waren er haperingen met iedere vorm van audio om de zoveel seconden. En het ergste was dat ouderwets bellen gewoon niet werkte. Iedere poging deed de oproep automatisch eindigen. Ik heb nog geprobeerd dit te tackelen met verschillende provider instellingen maar helaas.

Dus nu is het mijn Oneplus 6 geworden, die had 1 vaag probleem maar dat heb ik weten op te lossen. Het probleem was dat als je de parental controls wou instellen, de telefoon een reboot deed en in een bootloop kwam. Na wat zoekwerk bleek het een bokkende FRP te zijn. Die heb ik toen verwijderd via adb, toen werkte het feilloos.

Mocht dit na een poos prima bevallen dan gaan we eens kijken voor een FP denk ik zo.

• Falco
Dat is toch geinig, vandaag voor het eerst met mijn /e/OS FairPhone 6 in de trein naar het werk.

Waar mijn oude Samsung S21FE in de trein altijd beroerde ontvangst had, heb ik met de FP6 de hele reis (Arnhem-Zwolle) uitstekende ontvangst. Dit met dezelfde simkaart en provider.

Iets betere mobiele hardware in de FP6 blijkbaar.

• Keypunchie
  • Niet online
Licht verrassend!

Nou moet ik zeggen. Ik was met mijn Fairphone in de VS (het hol van de Big Tech leeuw!) in wat meer afgelegen gebieden richting de grens met Canada. Mijn mede-reisgenoten waren hoofdzakelijk verschillende iPhone-gebruikers. Zij verloren vaak net iets eerder goed signaal dan ik.

Nou hebben zij dan weer satelliet-opties ("SAT" of "SOS") wanneer het signaal echt helemaal weg was, maar goed, daar kun je dan weer geen muziek over streamen, haha.

• Mit-46
Naar aanleiding van deze link heb ik gisteravond op mijn router DNS over https ingesteld.

Vanavond nog geen één keer een app gehad die geen verbinding kon maken.
Morgen werk ik thuis dus kan ik het de hele dag testen, want heb nu enkel vanavond kunnen testen.

Vooralsnog lijkt het een oplossing welke ik toch al op mijn to-do lijstje had staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Mit-46 op 20-08-2026 23:26 ]

• Falco
Ik heb een suffe bug gevonden of wellicht ook het wifi probleem.

Ik heb Etar als agenda app. Dat heeft een app icoon wat de dag van de maand weergeeft. Vandaag zou dus 21 moeten zijn. Echter die datum staat alleen goed na een herstart van de telefoon.

Zou dat nog handiger kunnen of weet iemand een permanente fix?

Zit op /e/OS 4.1.1, 4.2 is nog niet beschikbaar via ota

• FitTiv
Falco schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:19:
Ik heb een suffe bug gevonden of wellicht ook het wifi probleem.

Ik heb Etar als agenda app. Dat heeft een app icoon wat de dag van de maand weergeeft. Vandaag zou dus 21 moeten zijn. Echter die datum staat alleen goed na een herstart van de telefoon.

Zou dat nog handiger kunnen of weet iemand een permanente fix?

Zit op /e/OS 4.1.1, 4.2 is nog niet beschikbaar via ota
Laatste versie etar?
Hier geen problemen met 4.1.1.
Timezone settings wellicht nog verkeerd na vakantie?

[ Voor 5% gewijzigd door FitTiv op 21-08-2026 12:39 ]

• Mit-46
Ik gebruik de standaard agenda app en het icoon staat op 7 mei. Wijzigt nooit.

Ben er inmiddels al aan gewend, maar wel suf.

Had dit al voor het wifi probleem met v3.***

**edit:
Wat mij nu per toeval opvalt is dat als ik swipe om apps te wisselen of af te sluiten dat er dan wel AUG 21 staat in het icoon bovenaan de agenda. 8)7

[ Voor 33% gewijzigd door Mit-46 op 21-08-2026 12:42 ]

• Falco
FitTiv schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:38:
[...]

Laatste versie etar?
Hier geen problemen met 4.1.1.
Timezone settings wellicht nog verkeerd na vakantie?
Ik heb alles verder op automatisch staan, niks aan gewijzigd ook

• Falco
Mit-46 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:39:
Ik gebruik de standaard agenda app en het icoon staat op 7 mei. Wijzigt nooit.

Ben er inmiddels al aan gewend, maar wel suf.

Had dit al voor het wifi probleem met v3.***

**edit:
Wat mij nu per toeval opvalt is dat als ik swipe om apps te wisselen of af te sluiten dat er dan wel AUG 21 staat in het icoon bovenaan de agenda. 8)7
Check, dat zie ik ook, heel raar eigenlijk alsof de standaard agenda dus ook de dag kan laten zien. Maar op de een of andere manier wordt dat geblokt. Heb die apps verder niks geweigerd dus dat kan het niet zijn...

• FitTiv
Ik heb wel de oude app "calendar notify" erbij geinstalleerd, wellicht dat dat nog verschil maakt?

https://apkpure.com/calen...liffcawley.calendarnotify

• Falco
Denk dat ik het gevonden heb. Het ligt aan mijn launcher Lawnchair.

Als ik terug ga naar de standaard Bliss launcher dan laat het agenda icoon wel de dag zien. Zal eens kijken of ik lawnchair nog kan tweaken.....

• FitTiv
Falco schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:23:
Denk dat ik het gevonden heb. Het ligt aan mijn launcher Lawnchair.

Als ik terug ga naar de standaard Bliss launcher dan laat het agenda icoon wel de dag zien. Zal eens kijken of ik lawnchair nog kan tweaken.....
Bijzonder, hier dus ook etar+4.11+lawnchair..versie 15 beta3

• Falco
Onze vriend Chat geeft me dit nog, maar dat lijkt niet te werken....

Knip, zie de huisregels:
Kunstmatige intelligentie (AI) mag als hulpmiddel worden gebruikt, maar grotendeels gegenereerde teksten zijn niet toegestaan.

[ Voor 82% gewijzigd door 13art op 23-08-2026 14:04 ]

• Mit-46
Ik ben wat verder wezen testen met het IPv6 geneuzel.
Voor wat het waard is;

Ik heb gister DNS over QUIC ingesteld op mijn router. Had daar zelf tot deze week nog nooit van gehoord, maar het schijnt een nog modernere variant te zijn dan DNS of HTTPS (encrypted DNS dus allemaal).

Ook dit zorgt ervoor dat ik geen verbindingsproblemen meer heb met IPv6. Dus zowel DNS over HTTPS als DNS over QUIC lossen het probleem op.
Blijft allemaal een oplossing voor een probleem welke er niet hoort te zijn!

Ik ben dit allemaal gaan proberen naar aanleiding van dit bericht: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85935024.
Door bovenstaande toe te passen gebruik je geen DNS met TLS encryptie over het TCP protocol en dan zijn er geen problemen met IPv6.
QUIC gebruikt wel TLS encryptie, maar over het UDP protocol en HTTPS gebruikt HTTPS encryptie en dus helemaal geen TLS.

Dit alles is ook van toepassing op IPv4, maar daarmee werkt het gewoon goed ongeacht welke variant van DNS je gebruikt (wat met IPv6 ook zo zou moeten zijn, want wie wil hier nu over nadenken :( ).

Bovenstaande met de kanttekening dat ik helemaal geen netwerkspecialist ben en maar hoop dat ik het goed begrijp.

Je moet een router hebben die deze functionaliteiten ondersteund. Mijn router heeft minimale ondersteuning voor DNS over HTTPS (alleen de oude variant en niet de moderne) en geen (normale) ondersteuning voor DNS over QUIC.

Doordat de (volledige) ondersteuning ontbreekt kan ik geen Quad9 DNS servers gebruiken wat ik wel wil en moet het dus via (container) work-arounds wat mijn router gelukkig wel weer ondersteund (maar ook dat niet volledig naar wens).
Nu heb ik dus een work-around op mijn router toegepast om een andere work-around (IPv6 uitschakelen) te voorkomen.
Gekkenwerk 8)7

Het werkt wel en ik kan wel de Quad9 DNS servers gebruiken zonder IPv6 uit te hoeven schakelen.

• danieldk
Mit-46 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 12:46:
QUIC gebruikt wel TLS encryptie, maar over het UDP protocol en HTTPS gebruikt HTTPS encryptie en dus helemaal geen TLS.
Even een kleine correctie: HTTPS gebruikt wel TLS (vroeger SSL, maar TLS is de opvolger). Verder zijn er een aantal DNS smaken:
  • Traditioneel DNS werkt op poort 53 via UDP gebruikt geen authenticatie/encryptie. Probleem is dat een man in the middle (MitM) je queries kan lezen en kan manipuleren. De andere standaarden proberen dit probleem op te lossen.
  • DNS over TLS (DoT) staat dicht bij oorpronkelijke DNS, gaat over poort 853 en verpakt het verkeer in TLS voor beveiliging. DoT werkt (beter) over TCP omdat UDP geen garanties geeft dat data daadwerkelijk aangekomen is, wat niet handig is voor een protocol waarbij blokjes gecodeerde data goed aan moeten komen en in de juiste volgorde [1].
  • DNS over HTTPS (DoH) gebruikt ook TLS, maar ligt verder weg bij het oorspronkelijke protocol, want het gebruikt HTTP(S) om te communiceren. Dat heeft een aantal voordelen, zoals hergebruik van bestaande HTTPS infra, maar het is ook moeilijker te analyseren en blokkeren, omdat het hetzelfde protocol en poort gebruikt als reguliere HTTPS verkeer. HTTP werkt sinds het begin der tijden over TCP.
  • QUIC is de basis van HTTP/3 en begint eigenlijk met twee constateringen: UDP heeft minder overhead dan TCP en we hebben TLS nodig voor veiligheid. Dus gebruikt QUIC UDP, maar maakt het het opzetten van TLS onderdeel van de QUIC handshake. Dus waar je met TCP eerst een TCP verbinding opzet en daarover een TLS verbinding, is dit bij QUIC één stap. Tsja, en als je dan toch QUIC hebt, dan kun je er ook meteen DNS over gooien (DoQ).
Verder is dit in principe orthogonaal aan IPv4 vs IPv6, al deze protocollen kunnen over IPv4 en IPv6. IP adressering gebeurt in de laag onder TCP/UDP (IP).

Waarom dit helpt bij deze bug is wat waziger en het aanpassen van de DNS servers lijkt ook alleen voor sommige mensen te helpen. Ik denk dat het grofweg iets is als: IPv6 faalt om een reden (router advertisement met lifetime 0 voor een bestaande prefix or een aantal andere mogelijkheden) en dan komt de Android DNS solver, die vermoedelijk een verbinding ever IPv6 gebruikt, in de problemen omdat de connectie dood is maar wellicht niet goed gesloten. IPv6 op de router uitzetten helpt meestal omdat dit verbindingsprobleem zich alleen voordoet met IPv6 (en DNS zonder een publiek IPv6 adres over IPv4 gaat). Andere DNS servers helpen misschien omdat de DNS sever bijvoorbeeld alleen over IPv4 werkt.

Sommige applicaties zullen ook wel werken omdat ze eigen resolvers gebruiken. Sommige browsers hebben bijvoorbeeld support voor DoH ingebouwd.

[1] Details: Wikipedia: Block cipher mode of operation

[ Voor 20% gewijzigd door danieldk op 23-08-2026 14:09 ]

• Mit-46
danieldk schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 13:58:
[...]

Even een kleine correctie: HTTPS gebruikt wel TLS (vroeger SSL, maar TLS is de opvolger). Verder zijn er een aantal DNS smaken:
  • Traditioneel DNS werkt op poort 53 via UDP gebruikt geen authenticatie/encryptie. Probleem is dat een man in the middle (MitM) je queries kan lezen en kan manipuleren. De andere standaarden proberen dit probleem op te lossen.
  • DNS over TLS (DoT) staat dicht bij oorpronkelijke DNS, gaat over poort 853 en verpakt het verkeer in TLS voor beveiliging. DoT werkt (beter) over TCP omdat UDP geen garanties geeft dat data daadwerkelijk aangekomen is, wat niet handig is voor een protocol waarbij blokjes gecodeerde data goed aan moeten komen en in de juiste volgorde [1].
  • DNS over HTTPS (DoH) gebruikt ook TLS, maar ligt verder weg bij het oorspronkelijke protocol, want het gebruikt HTTP(S) om te communiceren. Dat heeft een aantal voordelen, zoals hergebruik van bestaande HTTPS infra, maar het is ook moeilijker te analyseren en blokkeren, omdat het hetzelfde protocol en poort gebruikt als reguliere HTTPS verkeer. HTTP werkt sinds het begin der tijden over TCP.
  • QUIC is de basis van HTTP/3 en begint eigenlijk met twee constateringen: UDP heeft minder overhead dan TCP en we hebben TLS nodig voor veiligheid. Dus gebruikt QUIC UDP, maar maakt het het opzetten van TLS onderdeel van de QUIC handshake. Dus waar je met TCP eerst een TCP verbinding opzet en daarover een TLS verbinding, is dit bij QUIC één stap. Tsja, en als je dan toch QUIC hebt, dan kun je er ook meteen DNS over gooien (DoQ).
Verder is dit in principe orthogonaal aan IPv4 vs IPv6, al deze protocollen kunnen over IPv4 en IPv6. IP adressering gebeurt in de laag onder TCP/UDP (IP).

Waarom dit helpt bij deze bug is wat waziger en het aanpassen van de DNS servers lijkt ook alleen voor sommige mensen te helpen. Ik denk dat het grofweg iets is als: IPv6 faalt om een reden (router advertisement met lifetime 0 voor een bestaande prefix or een aantal andere mogelijkheden) en dan komt de Android DNS solver, die vermoedelijk een verbinding ever IPv6 gebruikt, in de problemen omdat de connectie dood is maar wellicht niet goed gesloten. IPv6 op de router uitzetten helpt meestal omdat dit verbindingsprobleem zich alleen voordoet met IPv6 (en DNS zonder een publiek IPv6 adres over IPv4 gaat). Andere DNS servers helpen misschien omdat de DNS sever bijvoorbeeld alleen over IPv4 werkt.

Sommige applicaties zullen ook wel werken omdat ze eigen resolvers gebruiken. Sommige browsers hebben bijvoorbeeld support voor DoH ingebouwd.

[1] Details: Wikipedia: Block cipher mode of operation
Ok, dank voor de toelichting. (y)
Het is erg complexe materie voor iemand die gewoon wilt dat zijn telefoon werkt. :D

Ik denk dat mijn router DoQ inderdaad over IPv4 doet. In de uitleg die ik heb gevolgd staat dat je de IPv4 en IPv6 verbindingen moet/kan controleren en enkel bij IPv4 zie ik een verbinding naar Quad9 via poort 853.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:33

franssie

Save the albatross

In België viel internet ook uit. Vriendin laten opzoeken dat het APN van YouFone gewoon "internet" is. Apn aanpassen lukte niet dus een nieuwe aangemaakt en weer online gelukkig, want de toegangscode van de camping kreeg ik pas onderweg in mijn email.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• Mit-46
Update 4.2 (voor de FP6 in ieder geval).
https://gitlab.e.foundation/e/os/releases/-/releases

Staat iets over APN's kunnen verwijderen, maar ik kan nog steeds de Chinese APN's niet verwijderen :(

Staat verder niets over de IPv6 DNS bug.

Geen boeiende update in mijn geval.

[ Voor 4% gewijzigd door Mit-46 op 25-08-2026 11:33 ]

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:56

JayPe

Ondertitel

Funda App wil ineens niet meer.

Beveiligingscontrole mislukt

We konden de beveiliging van je apparaat niet verifiëren. Daarom kun je de Funda-app niet gebruiken. Je kunt Funda wel via je browser blijven gebruiken.

Nou, lekker dan. Gelukkig net mijn huis al verkocht. Funda.. Fuck-da!

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• danieldk
JayPe schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:48:
Funda App wil ineens niet meer.

Beveiligingscontrole mislukt

We konden de beveiliging van je apparaat niet verifiëren. Daarom kun je de Funda-app niet gebruiken. Je kunt Funda wel via je browser blijven gebruiken.

Nou, lekker dan. Gelukkig net mijn huis al verkocht. Funda.. Fuck-da!
FWIW, ik heb het even op GrapheneOS geprobeerd en het is in ieder geval waarschijnlijk niet Play Strong integrity die het blokkeert, want op GOS werkt het wel. Ik zie wel dat de Play Integrity API aangeroepen wordt, maar aangezien dat passeert, checken ze waarschijnlijk alleen Basic Integrity. Waarschijnlijk detecteert Google's DroidGuard blob iets wat het niet bevalt.
Pagina: 1 ... 11 12 Laatste