Hallo Allen
Ik heb misschien wat nuttige informatie voor enkele mensen in verband met android auto en TomTomGO.
Sinds kort wou ik overschakelen naar E/OS fairphone 6, maar om zeker te zijn dat alle nodige apps werken heb ik E/OS op een oude GSM geinstalleerd.
Mijn setup :
Vendor Name : Nubia
Device name : Red Magic 5G
Device CodeName : NX659J
Version of /e/OS or Stock which existed previously : /e/OS 3.0.4-t-20250710507810-community-nx659j
Is the device Rooted / Not rooted
Device Built : A13 - e_nx659j-user 13 TQ3A.230901.001 eng.root.20250710.205625
Mijn ervaring :
- TomTomGO : Werkt , maar als je ziet hoeveel tracker deze app gebruikt wil je zoals ik nooit meer terug gaan naar deze app
- Android Auto heb ik werkend gekregen met stubs (valse google apps, dus geen connectie met google) en zelfs ook met gebruik van standaard E/OS maps app (Magic Earth), maar er zijn heel wat astrixen

.
Een heel belangrijk mijn Android versie is 13, geen garantie dat dit werkt op hogere versies, en ik gebruik " AAWireless TWO" draadloze android auto adapter (Hardware om USB naar draadloos om te zetten voor android auto) of je kan ook een tablet gebruiken met de HUR app 4.99 Eur te downloaden via app lounge maar helaas enkel te kopen via google play store
Je kan ook geen spraak functies gebruiken aangezien de Google apps geen echte apps zijn
Hier mijn korte guide :
- Download android auto via app lounge
- Download de google services stubs van deze E/OS forum website :
https://community.e.found...without-google-apps/64578
Google App stub
Google Maps stub - if it doesn’t start to download, click on View raw
Google TTS stub - if it doesn’t start to download, click on View raw
- Gaan naar android auto, druk enkele malen op de "build" zodat je de developers mode unlocked.
- Druk de 3 punten in de rechter hoek, ga naar "developer settings" menu en scroll naar onder en kies daar " Unknown sources" .
- Nu zou android Auto moeten werken, maar helaas zal je zien dat de "maps" app niet werkt, ik kreeg deze melding "no new messages"
Dit werkt wel voor de "Waze" app, dus als je enkel Waze wil gebruiken kan je hier stoppen en genieten van Android Auto
**********************************************************************************************
Om "Maps" te kunnen gebruiken zijn er 2 opties die voor mij werkte:
**********************************************************************************************
Optie 1 :AAWireless TWO wireless android auto adapter
- Om hier verder te gaan heb je de " AAWireless TWO " adapter nodig (ik kan enkel voor deze spreken en heb geen andere wireless android auto modules kunnen testen)
- Download "AAWireless" App
- Ga door de standaard connectie setup van AAWireless en Android Auto
Nu werkte voor mij de eerste keer de maps app , maar helaas werkte het daarna niet meer
- Dit kan je oplossen door in de ' AAwireless' app developer mode te unlocken
- Dit doe je door de build enkele malen te drukken (net zoals android auto app)
- Daarna ga je naar de "advance settings" en " developer mode" te selecteren
Optie 2 :gebruik een android tablet/telefoon met "HUR" app ("HeadUnit Reloaded" betalende app van "AAWireless" 4.99Euro)
- Download "HUR" op de telefoon of tablet waar je android auto op wil gebruiken (je zal hiervoor de app moeten kopen en inloggen in applounge met je google account voor het te downloaden)
- Download "Wi-Fi Launcher" (gratis app van "AAWireless") op de E/OS telefoon
- Volg de instructies van "HUR" en "Wi-Fi Launcher" apps voor de eerste setup
Nu zou je android auto moeten kunnen gebruiken met de E/OS maps app (niet getest met andere navigatie apps ), dit werkte toch voor mij
Nee, ik ben niet gesponsord door "AAWireless" , ik had deze al gekocht voor mijn auto
Hopelijk kan dit andere helpen en kunnen er andere gebruikers feedback op geven ivm hogere android versies als A13 en met andere Wireless android auto adapters
Moest je vragen hebben laat het zeker weten en ik zal ze proberen te antwoorden, maar ik ben geen expert