Ik gebruik de Google stubs apps (soort placeholder apps ipv de echte Google apps die nodig zijn) en wellicht heeft het hiermee te maken.Impossibl3 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:52:
[...]
Hier was ik al bang voor. Ik zit zelf te kijken naar e/OS op een Fairphone 6 (nog aan te schaffen). Maar Android Auto is voor mij wel echt een must. Ik las eerst dat dit wel aan de praat te krijgen is maar nu lees ik dat het niet (compleet) werkt. Hoe zit dat nou?
Android auto heeft de Google app, Google Maps en Google voice app nodig. Als je deze niet wilt heeft iemand "stub apps" gemaakt die AA dus voor de gek houdt en laat denken dat deze apps op jouw telefoon zijn geinstalleerd waardoor je het gewoon kan gebruiken. Zonder die apps kan je anders niet verder met het instellen.
Belangrijk hiermee wat ik heb ontdekt is dat je jouw telefoon niet automatisch updates moet laten installeren via de store, want wanneer er een update is voor deze apps dan denkt jouw telefoon dat het deze moet gaan updaten en gaat het dus deze apps installeren (althans, dat idee heb ik).
Door de stub app (een apk) dan opnieuw te installeren verdwijnt de melding dat er een update beschikbaar is in de store voor de desbetreffende app. Die 3 apk's staan op mijn telefoon dus dat is een kwestie van aanklikken in de Files app.
Ik heb het niet getest met de officiële Google apps, want die wil ik niet, maar die kan je wel installeren en wellicht werkt het dan wel beter. Geen idee of iemand dat heeft geprobeerd.
Je kan Android Auto namelijk niet in een sandbox draaien (bijvoorbeeld via Insular) dus ik wil daarom zeker geen onnodige Google apps installeren.
Eigenlijk kan het wel in Insular/sandbox draaien, maar ik kan dan niet wireless verbinden en mijn auto kan alleen wireless verbinden.
Ik denk wel dat dit ook een bug is, want de optie is er wel om wireless te verbinden, maar het wordt niet opgeslagen als ik het aanvink in de sandbox waardoor het niet werkt. Lijkt mij een bug, maar dat weet ik niet zeker.
Ik ben er in het Fairphone topic zojuist op gewezen dat er een update beschikbaar is in de store (je moet er wel zelf naar zoeken en in de resulaten ook echt AA aanklikken, want anders wordt het niet aangegeven). Deze ga ik morgenochtend meteen testen
Overigens werkt het wel, ook met de stubs apps. Alleen het toetstenbord in Waze komt niet naar voren dus een locatie moet ik intypen op mijn telefoon en Spotify gaat niet op full screen. Ik denk dat beide komt doordat het "denkt" dat ik aan het rijden ben en ook wanneer dit niet zo is. Bugs, maar wellicht lost de update veel of alles op.
Verder werkt het prima, maar vandaar de "niet perfect" opmerking
Ik zal morgen mijn bevindingen delen na de update.
[ Voor 30% gewijzigd door Mit-46 op 10-04-2026 22:48 ]
/f/image/GVXBGMOYRkv0t19zxVfP93CU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/iZFSP4f8dZhPn5aasVXelpEf.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KSRiEVWc453X89TVfVHDIjcs.png?f=fotoalbum_large)