Top, dank voor de tip!FitTiv schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:19:
[...]
Zoek even in dit topic op de handleidingen, er is wel iets mogelijk met alleen gmaps.
@Mit-46: goede tip van de ING. Toevallig vroeg mijn bank ook om een nieuwe identificatie dus heb dat geprobeerd. Scannen van het paspoort via NFC ging zonder problemen, dus aan de hardware ligt het niet.
DigiD wil nog steeds niet, ook niet als ik Advanced Privacy tijdelijk uitschakel of de app opnieuw installeer. Iemand anders nog tips, of werkt deze functie überhaupt niet op e/OS/?
DigiD wil nog steeds niet, ook niet als ik Advanced Privacy tijdelijk uitschakel of de app opnieuw installeer. Iemand anders nog tips, of werkt deze functie überhaupt niet op e/OS/?
Ik heb mijn vorige bericht aangepast, maar ik krijg het ook niet aan de gang.
Ook een Fairphone 6 (voor het geval dit wat uitmaakt).
Edit:
Een snelle blik op Google zegt dit:
De DigiD-app werkt op /e/OS, vaak via de Aurora Store, omdat de app sinds eind 2023 geen Google QR-scanner meer vereist.
Gebruikers op de /e/OS community raden aan de app via Aurora (anoniem) te downloaden en te installeren. Hoewel de app zelf functioneert, kunnen compatibiliteitsproblemen optreden op specifieke toestellen zoals de Fairphone 6, aldus e/OS community en Fairphone Community
Ik heb het niet geprobeerd.
Ook een Fairphone 6 (voor het geval dit wat uitmaakt).
Edit:
Een snelle blik op Google zegt dit:
De DigiD-app werkt op /e/OS, vaak via de Aurora Store, omdat de app sinds eind 2023 geen Google QR-scanner meer vereist.
Gebruikers op de /e/OS community raden aan de app via Aurora (anoniem) te downloaden en te installeren. Hoewel de app zelf functioneert, kunnen compatibiliteitsproblemen optreden op specifieke toestellen zoals de Fairphone 6, aldus e/OS community en Fairphone Community
Ik heb het niet geprobeerd.
[ Voor 90% gewijzigd door Mit-46 op 28-03-2026 13:54 ]
Voor Android auto: Jeroennl in "[/e/OS] Ervaringen & Discussie"
Is het een optie om de id check op een ander apparaat te doen? En dan te migreren met DigiD? Althans zo heeft het voor mij gewerkt, DigiD functioneert verder prima.nWn schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:42:
@Mit-46: goede tip van de ING. Toevallig vroeg mijn bank ook om een nieuwe identificatie dus heb dat geprobeerd. Scannen van het paspoort via NFC ging zonder problemen, dus aan de hardware ligt het niet.
Op een nieuwe Fairphone 6 e/OS Murena (pre-installed) is mijn ervaring dat de DigiD app zonder problemen werkt. De DigiD app geinstalleerd via de App Lounge. Standaard app instellingen. Hide IP staat uit. De DigiD app start zonder problemen op, en ik kan mij registreren waarbij via NFC mijn rijbewijs werd uitgelezen.nWn schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:42:
Same here, maar dan met /e/OS zelf geïnstalleerd. DigiD pakte zonder iets te hoeven wijzigen mijn paspoort.w.bruggeman schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 22:51:
[...]
Op een nieuwe Fairphone 6 e/OS Murena (pre-installed) is mijn ervaring dat de DigiD app zonder problemen werkt. De DigiD app geinstalleerd via de App Lounge. Standaard app instellingen. Hide IP staat uit. De DigiD app start zonder problemen op, en ik kan mij registreren waarbij via NFC mijn rijbewijs werd uitgelezen.
Ik had jouw bericht gevonden en ook gebruikt voor het instellen. Dank voor de instructies.Jeroennl schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 20:49:
[...]
Voor Android auto: Jeroennl in "[/e/OS] Ervaringen & Discussie"
Het is mij wel gelukt Android Auto aan de praat te krijgen door het installeren van de stubs i.p.v. de Google apps, maar helaas niet zoals ik het wil.
Ik wil het graag in de sandbox van Insular draaien, maar ik krijg het niet elkaar voor om van daaruit verbinding te maken.
Het is mij niet helemaal duidelijk of dat aan Android Auto ligt of aan bluetooth welke enkel werkt vanuit de "normale" omgeving.
Mijn auto heeft alleen wireless Android Auto en mij viel op dat ik in de normale omgeving in de developer instellingen "wireless connection" kon aanvinken, maar in de sandbox/Insular versie van Android Atuo werd deze instelling niet opgeslagen.
Ik gok dat het hiermee te maken heeft, maar ook gewoon bluetooth via de normale instellingen lijkt niet te werken in de sandbox/Insular. Het zoekt wel naar apparaten, maar laat geen apparaten uit de omgeving zien.
Wellicht heeft het één met het ander te maken.
Morgen nog eens verder speuren op het internet of dat wel mogelijk is.
Ik wil graag Waze gebruiken, maar wel alleen in de sandbox van Insular aangezien het een app is waar Google de eigenaar van is.
Mocht ik het niet aan de gang krijgen ga ik nog eens goed nadenken of ik niet gewoon mijn oude (werk)telefoon blijf gebruiken voor in de auto.
Niet ideaal dus hopelijk krijg ik het in de sandbox/Insular aan de gang.
[ Voor 3% gewijzigd door Mit-46 op 28-03-2026 23:36 ]
Dank voor de reacties! De DigiD app kan dus prima werken met NFC scan, goed om te weten. Ik kijk het voorlopig even aan, tot nu toe kan ik overal prima inloggen dus wie weet heb ik die paspoort scan op de Fairphone ook helemaal niet nodig.
Ik zit te twijfelen tussen een Fairphone 6 met /E/OS en een Google Pixel 10a met GrapheneOS. Ik heb veel reviews gelezen en youtube videos bekeken, maar ik kan de knoop niet doorhakken. Mijn huidige iPhone 12 werkt nog prima daarom wil ik sowieso niet teveel geld uitgeven.
Gaat het om het besturingssysteem wat de doorslag moet geven? Of weegt bijvoorbeeld een Nederlandse (duurzame) telefoon ook mee? Dat gaf bij mij in iedergeval de doorslag. Naast dan E/OS prima werkt
Voornamelijk privacy en ik wil ook uit het Apple ecosysteem.jaguarxj16 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:48:
Gaat het om het besturingssysteem wat de doorslag moet geven? Of weegt bijvoorbeeld een Nederlandse (duurzame) telefoon ook mee? Dat gaf bij mij in iedergeval de doorslag. Naast dan E/OS prima werkt
Vandaag is de de laatste dag dat je de 10a icm een abbo heel goedkoop kunt krijgen.NMMNG schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:44:
Ik zit te twijfelen tussen een Fairphone 6 met /E/OS en een Google Pixel 10a met GrapheneOS. Ik heb veel reviews gelezen en youtube videos bekeken, maar ik kan de knoop niet doorhakken. Mijn huidige iPhone 12 werkt nog prima daarom wil ik sowieso niet teveel geld uitgeven.
Als de twijfel vooral zit in het besturingssysteem. Dan zou je ook een refurbished/tweedehands pixel 8 kunnen kopen. Daarop kun je namelijk e/os, graphene én iodé uittesten.
Link?NikkelV schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:01:
[...]
Vandaag is de de laatste dag dat je de 10a icm een abbo heel goedkoop kunt krijgen.
Via Ben. Zie mobiel.nl, belsimpel.nl of bij Ben zelf.
Ik weet niet wat de Pixels kosten en hoe dat zich (hardwarematig) verhoud tot de Fairphone 6, maar de FP6 is niet goedkoop naar mijn mening wanneer je deze met e/OS erop koopt.NMMNG schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:59:
[...]
Voornamelijk privacy en ik wil ook uit het Apple ecosysteem.
Deze kan je alleen bij Fairphone en Murena kopen met /e/OS voorgeinstalleerd en voor naar mijn mening nog best wel de hoofdprijs.
Geen van de Nederlandse providers biedt deze aan met abonnement (althans, 2 weken terug nog niet) met /e/OS).
Ik heb op advies/aanraden vanuit dit topic de Google Android variant gekozen (met abonnement) en hier zelf meteen /e/OS opgezet.
Ik wilde ook graag uit het Apple eco systeem, maar dan ook meteen geen Amerikaanse of Chinese telefoon dus was de Fairphone (voor niet de hoofdprijs) nagenoeg de enige keuze.
Mooie bijkomstigheid is natuurlijk de repareerbaarheid en dat het een Nederlands toestel is.
Ik heb een iPhone 14 van mijn werk en die zal ik daarvoor nog gebruiken, maar ik gebruikte deze ook privé (dualsim). Dat doe ik nu niet meer, maar nog niet alle privé dingen gewist, maar het gaat in stapjes.
Ik wil bijvoorbeeld mijn oude @live account niet op mijn Fairphone installeren, omdat ik een account bij Proton heb aangemaakt en voor dat soort langzame "uitfaseerdingen" is de telefoon uitermate geschikt.
[ Voor 17% gewijzigd door Mit-46 op 29-03-2026 19:40 ]
De fairphone 6 is nu redelijk voordelig. Zelf ook /e/OS er op gezet.
Link:https://nl.pepper.com/share-deal-from-app/397517
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Je hebt mij overtuigd. Hoe moeilijk is het om zelf /e/OS te installeren?Maarten69 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:17:
Dat kostte die ook bij de Mediamarkt twee werken terug. Wellicht nog steeds.Maarten69 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:17:
Ik heb het i.c.m. met een abonnement bij Hollandsnieuwe genomen en dan is het toestel voor een 2jarig abonnement 16 euro per maand dus 384 voor het toestel uiteindelijk na 2 jaar.
De eerste 6 maanden 9 euro korting op het abonnement van 10 euro (30 000 MB/MIN/SMS) dus de eerste 6 maanden betaal ik 17 euro. Daarna 26 euro.
Dat is wel ook de Google Android variant.
[ Voor 22% gewijzigd door Mit-46 op 29-03-2026 19:38 ]
IIk heb het via adb gedaan, maar de webinstaller schijnt gemakkelijker te zijn.NMMNG schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:35:
[...]
Je hebt mij overtuigd. Hoe moeilijk is het om zelf /e/OS te installeren?
Via adb denk 30min, meeste tijd is rebooten.
Links: https://doc.e.foundation/devices/FP6
[ Voor 6% gewijzigd door Maarten69 op 29-03-2026 19:44 ]
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Ga je het met een Windows computer doen?NMMNG schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:35:
[...]
In dat geval heb ik het 2 weken terug gedaan en met de web installer van Murena is het makkelijk, maar het koppelen van de Android USB driver wanneer de telefoon in de bootloader modus is wordt niet beschreven in de web installer.
Even 1 of 2 pagina's teruglezen, want daar heb ik het beschreven incl. link naar een Youtube filmpje waarin je kan zien hoe je deze koppelt. Elke andere (logische) manier van een driver installeren en (Windows automatisch) laten koppelen werkt niet.
Los hiervan is het gewoon de stappen volgen van de web installer wat naar mijn mening verder een hele goede handleiding en installer tegelijk is.
Ook even 2 pagina's teruglezen, want daar heeft iemand ook de link gepost naar de how to op de Fairphone website hoe je de bootloader weer dicht kan zetten, want deze stap ontbreekt op de Murena website.
Met andere varianten van installeren heb ik geen ervaring dus daar kan ik niets over zeggen. Dit was niet moeilijk op het gekloot met de Android USB driver na, maar dat hoef je nu niet meer zelf uit te zoeken.
[ Voor 4% gewijzigd door Mit-46 op 29-03-2026 20:02 ]
Ik heb vandaag weer heel veel uren in de telefoon gestoken en met name in het koppelen met de auto.
Lang verhaal kort: Toch een lang verhaal:
Android Auto is niet te gebruiken vanuit een sandbow of work profile.
Andere auto launcher apps geprobeerd, Mirrorlink geprobeerd, want dat heeft mijn auto ook, maar al deze alternatieven waren eigenlijk geen alternatieven.
Goed, ik heb het allemaal uitgezocht en geprobeerd dus kan ik het loslaten.
De afgelopen twee weken heb ik met 2 telefoons rondgelopen en dat beviel mij voor geen meter dus mijn oude steeds maar meenemen tbv Carplay is geen oplossing op de lange termijn heb ik beseft.
Android Auto dus maar ingesteld met de "fake Google apps" en het moet maar. Helaas draait Waze dan ook niet in de sandbox, maar je kan niet alles hebben
Ik vind het er iets minder mooi uitzien vergeleken met Carplay en Spotify kan je niet in full screen openen waardoor je niet door een playlist heen kan. Goed, het zij zo!
Enkel morgen nog even kijken of de standaard muziekspeler dit wellicht oplost, want die had ik meteen uitgeschakeld bedacht ik mij later. Verder doet het wat ik wil en kan ik bedienen wat ik wil.
Daarna Lawnchair geinstalleerd en dat maakt weer veel goed! De telefoon is daarmee eigenlijk "perfect" functioneel gezien.. Alles wat mij aan de originele launcher een beetje stoorde werkt hiermee top. Heel blij mee!
De oude iPhone heb ik inmiddels bij mijn werklaptop gelegd. Dat is nu officieel enkel een werktelefoon en mijn FP6 met /e/OS is nu mijn daily
Dank voor alle nuttige tips iedereen!
Lang verhaal kort: Toch een lang verhaal:
Android Auto is niet te gebruiken vanuit een sandbow of work profile.
Andere auto launcher apps geprobeerd, Mirrorlink geprobeerd, want dat heeft mijn auto ook, maar al deze alternatieven waren eigenlijk geen alternatieven.
Goed, ik heb het allemaal uitgezocht en geprobeerd dus kan ik het loslaten.
De afgelopen twee weken heb ik met 2 telefoons rondgelopen en dat beviel mij voor geen meter dus mijn oude steeds maar meenemen tbv Carplay is geen oplossing op de lange termijn heb ik beseft.
Android Auto dus maar ingesteld met de "fake Google apps" en het moet maar. Helaas draait Waze dan ook niet in de sandbox, maar je kan niet alles hebben
Ik vind het er iets minder mooi uitzien vergeleken met Carplay en Spotify kan je niet in full screen openen waardoor je niet door een playlist heen kan. Goed, het zij zo!
Enkel morgen nog even kijken of de standaard muziekspeler dit wellicht oplost, want die had ik meteen uitgeschakeld bedacht ik mij later. Verder doet het wat ik wil en kan ik bedienen wat ik wil.
Daarna Lawnchair geinstalleerd en dat maakt weer veel goed! De telefoon is daarmee eigenlijk "perfect" functioneel gezien.. Alles wat mij aan de originele launcher een beetje stoorde werkt hiermee top. Heel blij mee!
De oude iPhone heb ik inmiddels bij mijn werklaptop gelegd. Dat is nu officieel enkel een werktelefoon en mijn FP6 met /e/OS is nu mijn daily
Dank voor alle nuttige tips iedereen!
Nog 1 tip:NMMNG schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:35:
[...]
Er zit geen USB kabel bij de telefoon.
Voor het installeren van e/OS heb je een USB-C kabel nodig die ook data overdacht kan doen. Dus niet 1 die enkel kan opladen.
Ik had er gelukkig nog 1 liggen van mijn monitor met hub, want ik was bijna heel teleurgesteld toen ik de telefoon had uitgepakt, wilde beginnen en even dacht dat ik geen goede kabel had. Alle andere kabeltjes die ik heb zijn namelijk alleen om op te laden.
Nb ik gebruik geen spotify, ymmv.Mit-46 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:01:
Maar, heb je al eens links onderin op een soort 3vaks knopje geduwd? Daar krijg ik altijd wel iets fullscreen mee
Jazeker, ik denk dat ik inmiddels overal wel op gedrukt hebFitTiv schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:00:
[...]
Nb ik gebruik geen spotify, ymmv.
Maar, heb je al eens links onderin op een soort 3vaks knopje geduwd? Daar krijg ik altijd wel iets fullscreen mee
Wat ik ervan begrijp is dit een Android Auto dingetje en niet gerelateerd aan /e/OS of een specifieke telefoon of auto.
Een keuze, om wat voor reden van dan ook, van Google zo lijkt het. Veel geklaag erover te vinden op het internet.
Held! Dit was na mijn overstap de enige app die ik veel gebruik, maar nooit aan de praat heb gekregen. Qua telefoon ben ik een 'gebruiker', het moet gewoon werken en ik heb geen zin om er uren in te steken om dingen uit te zoeken. Vreemd hoe dat kan verschillen per onderwerp, maar ja.w.bruggeman schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:16:
Deze week een Fairphone 6 e/OS Murena ontvangen, en had eigenlijk alleen problemen met de TomTom Go app (of zoals die tegenwoordig heet, de TomTom Go:Truck Expert app). De berichten in deze thread geven afwisselende ervaringen aan, met meest recent dat het niet werkt. Ik heb een betaald abonnement direct bij TomTom, dus ik heb wat zitten spelen om te kijken of het toch werkend te krijgen is. Hieronder wil ik mijn ervaringen delen.
...
Ik ga dit binnenkort even uitproberen, want ik mis de app wel. Ook al heet ie nu anders en heeft TomTom een berg mensen ontslagen en tijdje terug... Vooral de balk rechts met wat er aan zit te komen en hoe lang de file duurt was erg handig.
Bedankt voor het posten van de mogelijke oplossing!
Als het je daar voornamelijk om gaat, heb je met een Pixel voor hetzelfde (of minder) wel een heel erg veel betere telefoon (veel betere cameras, betere speakers, betere SoC, etc.).NMMNG schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:59:
[...]
Voornamelijk privacy en ik wil ook uit het Apple ecosysteem.
Bovendien is Fairphone wellicht uitgegeven door een Nederlands bedrijf, maar de hardware is gemaakt en software is onderhouden door een Chinees bedrijf (T2Mobile). Dat is voor /e/OS niet echt anders, want die gebruiken gewoon de upstream kernel/device/firmware trees. Tussen de binary firmware blobs zetten ook heel erg veel blobs van het Chinese TCL (vnl. voor camera/image processing). Zeker niet voor iedereen een probleem natuurlijk, maar zelf vond ik het problematisch (helaas pas uitgevonden na het kopen van een Fairphone 6, dus die is inmiddels van de hand gegaan).
Dus naar mijn idee moet je vooral voor Fairphone gaan als je een telefoon wilt die fair geproduceerd en heel erg repareerbaar is (wat ook nobele doelen zijn!).
[ Voor 7% gewijzigd door danieldk op 01-04-2026 11:33 ]
Edit:
ik ben maar tegen CoPilot gaan praten op mijn werk, omdat ik het via Google niet kon vinden en het niet kon verdragen
.
Lang verhaal kort:
De Google app wilt gaan updaten vanwege de Google stub app welke nodig is voor Android Auto.
Deze soort place holder heeft dezelfde package naam (com.google.android.googlequicksearchbox) waardoor de store denkt dat de originele app op de telefoon staat.
Wanneer er een nieuwe versie beschikbaar is in de store gaat die dus updaten (maar in mijn geval volgens mij de originele Google app installeren aangezien die er helemaal niet op staat).
/f/image/Yh5eU4YaEcIZ0CrcT7bPocbA.png?f=fotoalbum_large)
Korte versie van het antwoord, want ik ben even wezen doorvragen:
Oplossing ZONDER officiële Google‑app
Eerst de harde waarheid (belangrijk)
Android Auto kan NIET volledig, stabiel en officieel werken zonder enige Google‑componenten.
Maar: het kan wél werken zonder de officiële Google‑app, door stubs + microG / AA‑helpers te gebruiken.
Dit is precies wat de de‑googled community (/e/OS, Lineage microG) doet. [community....foundation], [community....foundation]
Ik heb nu automatische updates uitgeschakeld in de beide stores die ik heb, want dit had ik ingeschakeld.
Ben blij dat ik het op tijd zag, want voor het zelfde geldt was het geinstalleerd en had ik de melding mbt updates gewoon weggeswiped.
Wellicht nuttig voor andere in toekomst die ook Android Auto op deze manier hebben ingesteld.
Wanneer je automatisch updates laten installeren hebt ingeschakeld terwijl je ook de Google stub apps hebt geinstalleedr dan lijkt het erop dat de telefoon de Google apps gaat installeren wanneer er voor de originele varianten van deze apps updates beschikbaar zijn in de store.
Ik heb niet op "Update" gedrukt dus zeker weten doe ik niet.
ik ben maar tegen CoPilot gaan praten op mijn werk, omdat ik het via Google niet kon vinden en het niet kon verdragen
Lang verhaal kort:
De Google app wilt gaan updaten vanwege de Google stub app welke nodig is voor Android Auto.
Deze soort place holder heeft dezelfde package naam (com.google.android.googlequicksearchbox) waardoor de store denkt dat de originele app op de telefoon staat.
Wanneer er een nieuwe versie beschikbaar is in de store gaat die dus updaten (maar in mijn geval volgens mij de originele Google app installeren aangezien die er helemaal niet op staat).
/f/image/Yh5eU4YaEcIZ0CrcT7bPocbA.png?f=fotoalbum_large)
Korte versie van het antwoord, want ik ben even wezen doorvragen:
Oplossing ZONDER officiële Google‑app
Eerst de harde waarheid (belangrijk)
Android Auto kan NIET volledig, stabiel en officieel werken zonder enige Google‑componenten.
Maar: het kan wél werken zonder de officiële Google‑app, door stubs + microG / AA‑helpers te gebruiken.
Dit is precies wat de de‑googled community (/e/OS, Lineage microG) doet. [community....foundation], [community....foundation]
Ik heb nu automatische updates uitgeschakeld in de beide stores die ik heb, want dit had ik ingeschakeld.
Ben blij dat ik het op tijd zag, want voor het zelfde geldt was het geinstalleerd en had ik de melding mbt updates gewoon weggeswiped.
Wellicht nuttig voor andere in toekomst die ook Android Auto op deze manier hebben ingesteld.
Wanneer je automatisch updates laten installeren hebt ingeschakeld terwijl je ook de Google stub apps hebt geinstalleedr dan lijkt het erop dat de telefoon de Google apps gaat installeren wanneer er voor de originele varianten van deze apps updates beschikbaar zijn in de store.
Ik heb niet op "Update" gedrukt dus zeker weten doe ik niet.
[ Voor 83% gewijzigd door Mit-46 op 01-04-2026 13:37 ]
Heeft iemand anders sinds kort problemen met google play services? Ik had vorige week e/os 3.5, en nu 3.6 en heb het probleem dat google maps niet meer werkt. Hij zegt dat google play services te oud is en bijgewerkt moet worden.
Als ik play services probeer te updaten krijg ik deze fout:
-------------------
Update Fout!
De update kan niet worden uitgevoerd want de software handtekening van de update voor microG-diensten komt niet overeen met de geïnstalleerde versie op jouw telefoon. Om dit op te lossen kan je microG-diensten de-installeren en terug installeren vanuit de App Lounge. Opmerking: Dit bericht wordt niet meer weergegeven.
Google Play-services wordt gebruikt om kernfuncties zoals verificatie voor uw Google-services gesynchroniseerd te houden en om apps bij te werken.
----------------------
MicroG kan ik niet verwijderen en opnieuw installeren. Heb wel de cache en opslag geleegd en herstart, maar dat werkt niet.
Iemand een idee?
Als ik play services probeer te updaten krijg ik deze fout:
-------------------
Update Fout!
De update kan niet worden uitgevoerd want de software handtekening van de update voor microG-diensten komt niet overeen met de geïnstalleerde versie op jouw telefoon. Om dit op te lossen kan je microG-diensten de-installeren en terug installeren vanuit de App Lounge. Opmerking: Dit bericht wordt niet meer weergegeven.
Google Play-services wordt gebruikt om kernfuncties zoals verificatie voor uw Google-services gesynchroniseerd te houden en om apps bij te werken.
----------------------
MicroG kan ik niet verwijderen en opnieuw installeren. Heb wel de cache en opslag geleegd en herstart, maar dat werkt niet.
Iemand een idee?
Vandaag 'IMG-e-3.6-a15-20260312593772-official-FP6' geïnstalleerd op mijn nieuwe Fairphone6. Geen werkende GPS. Zie met GPS-test wel 48 satellieten maar maakt geen verbinding. Ook krijg ik Flitsmeister niet werkende maar misschien heeft dat te maken met een gebrek aan GPS.
Voor nu ga ik terug naar mijn samsung met google android. Voor mij lijkt /e/os nog niet ver genoeg om als consument te gaan gebruiken.
Voor nu ga ik terug naar mijn samsung met google android. Voor mij lijkt /e/os nog niet ver genoeg om als consument te gaan gebruiken.
Heb je gekeken naar de Advanced privacy instellingen?Odyssey schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:15:
Vandaag 'IMG-e-3.6-a15-20260312593772-official-FP6' geïnstalleerd op mijn nieuwe Fairphone6. Geen werkende GPS. Zie met GPS-test wel 48 satellieten maar maakt geen verbinding. Ook krijg ik Flitsmeister niet werkende maar misschien heeft dat te maken met een gebrek aan GPS.
De "fake location" bijvoorbeeld?
Als die staat ingesteld dat jij ergens anders op de wereld bent dan kan ik mij voorstellen dat een Flitsmeister niet goed werkt.
Ik gebruik Waze en dat werkt prima, maar deze is wel uitgezonderd van de "fake location" instelling.
Verder vind ik het erg fijn werken op mijn Fairphone 6. Het goed uitzoeken van alles en hoe bepaalde dingen zonder Google werkend te krijgen kostte wel veel tijd.
Eenmaal up and running is voor het mij persoonlijk gewoon een goed functionerende telefoon/OS zonder gebreken. Eigenlijk daarom juist met pluspunten aangezien het zonder Google apps/services prima werkt (voor mij).
De Advanced security instellingen zitten wel af en toe in de weg. Als je dat niet vergeet en altijd even bekijkt wanneer iets niet werkt dan is volgens mij het meeste wel goed werkend te krijgen.
Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen persoonlijke wensen dus dat zal bij iedereen verschillen.
[ Voor 35% gewijzigd door Mit-46 op 03-04-2026 16:33 ]
Ja daar heb ik inderdaad naar gekeken en ik heb de fake location services helemaal uitstaan. Het is niet alleen flitsmeister maar het hele systeem wat geen GPS heeft. Ook de meegeleverde maps applicatie doet het niet. Met een GPS test zie ik de verschillende satellieten wel maar een fix krijg ik niet. Met kort zoeken, lijken anderen hier ook problemen mee te ondervinden.Mit-46 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:22:
[...]
Heb je gekeken naar de Advanced privacy instellingen?
De "fake location" bijvoorbeeld?
Als die staat ingesteld dat jij ergens anders op de wereld bent dan kan ik mij voorstellen dat een Flitsmeister niet goed werkt.
Ik gebruik Waze en dat werkt prima, maar deze is wel uitgezonderd van de "fake location" instelling.
Verder vind ik het erg fijn werken op mijn Fairphone 6. Het goed uitzoeken van alles en hoe bepaalde dingen zonder Google werkend te krijgen kostte wel veel tijd.
Eenmaal up and running is voor het mij persoonlijk gewoon een goed functionerende telefoon/OS zonder gebreken. Eigenlijk daarom juist met pluspunten aangezien het zonder Google apps/services prima werkt (voor mij).
De Advanced security instellingen zitten wel af en toe in de weg. Als je dat niet vergeet en altijd even bekijkt wanneer iets niet werkt dan is volgens mij het meeste wel goed werkend te krijgen.
Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen persoonlijke wensen dus dat zal bij iedereen verschillen.
Interessant!
Ik heb (nog) nergens last van, maar meestal begint zo iets ergens. Hoop niet dat het een voorbode is
Ik heb (nog) nergens last van, maar meestal begint zo iets ergens. Hoop niet dat het een voorbode is
Zelfde versie e/OS/ maar geen problemen met gps. (Fairphone 6)
[ Voor 12% gewijzigd door Maarten69 op 04-04-2026 23:31 ]
Ik heb dezelfde image nog een keer geflashed en ditmaal werkt de GPS prima.
Ben reeds 15+ jaar iOS gebruiker en wil nu eindelijk gaan switchen naar een de-Googled alternatief. Wat zijn een paar essentiële dingen waar men rekening mee moet houden met migraten van iPhone naar Fairphone met e/OS?
Het belangrijkste is dat je nadenkt over wat je met je iCloud gaat doen (contacten, foto's). Zelf ben ik uiteindelijk maar naar het Murena Cloud dingetje overgestapt, die werkte het meest betrouwbaar voor mij.
Is er al een fix voor de gps?
Google maps geeft geen gps aan nu zijn voor Google maps veel alternatieven voor.
Maar de Sygic gps voor de navigatie geeft ook geen gps weer.
Of is de optie alleen om te downgraden naar 3.5
Google maps geeft geen gps aan nu zijn voor Google maps veel alternatieven voor.
Bij mij doet Gmaps het ook niet. Here wego daarentegen wel. Denk dat het een google dingetje is op t moment.Evertt schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:35:
Is er al een fix voor de gps?
Ik gebruik geen iCloud en heb een automatische backup ingesteld naar een andere cloud storage voor al mijn foto's en videos. Contacten heb ik al geëxporteerd als vCard. Dus dat is gewoon een kwestie van opnieuw importeren.Keypunchie schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:48:
Het belangrijkste is dat je nadenkt over wat je met je iCloud gaat doen (contacten, foto's). Zelf ben ik uiteindelijk maar naar het Murena Cloud dingetje overgestapt, die werkte het meest betrouwbaar voor mij.
hier geen problemen met gps en gmaps op 3.6.timpy007 schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:45:
[...]
Bij mij doet Gmaps het ook niet. Here wego daarentegen wel. Denk dat het een google dingetje is op t moment.
De foto's overzetten en mijn contacten waren juist de 2 dingen waar ik veel tijd aan kwijt was. Ik gebruikte echter helemaal geen cloudopslag en via de laptop ging het niet 1,2,3.Goodwin schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:00:
[...]
Ik gebruik geen iCloud en heb een automatische backup ingesteld naar een andere cloud storage voor al mijn foto's en videos. Contacten heb ik al geëxporteerd als vCard. Dus dat is gewoon een kwestie van opnieuw importeren.
Mijn contacten zaten in mijn Microsoft account en die gebruiken natuurlijk geen .vcf format waardoor ik moest uitzoeken hoe ik de boel geconverteerd kreeg.
Voor de rest was alles goed te doen zonder rare fratsen uit te halen naar mijn mening.
Volgens mij ben je er dus klaar voor!
Ik ben aan het prutsen geweest met m'n nieuwe FP6, en loop tegen een paar e/os dingetjes aan.
Anyhoe:
- Ik wil dus graag Google-loos proberen de telefoon in te richten. Ik lees hier en daar over F-droid, maar via de App Lounge die er al op staat in e/OS/, kan ik ook gewoon (anoniem?) zaken installeren? Zolang ik mij niet aanmeld met een Google-account, ben ik dan gevrijwaard van Google Invloed?
- De launcher vind ik niet zo prettig. Misschien moet ik gewoon wennen, misschien is ze gewoon erg kaal?
Als ik Launchair installeer, ben ik de snelkoppelingen naar Fake-IP, Fake Geo en Block App Trackers & Ads kwijt? Waar vind ik die Advanced Privacy instellingen terug als ik Launchair gebruik?
- Kan ik bepaalde Apps nu wel of niet gewoon installeren, of maak ik mij dan alsnog afhankelijk van Google?
NRC (krant app), Nu.nl (DPG), maar ook zaken zoals Strava, DigiD, LinkedIn: Gaat dat allemaal nu zo soepel omdat ik aan de achterkant gewoon de deur naar Google nog open heb staan?
Ik begrijp het nog niet zo goed allemaal geloof ik.
Anyhoe:
- Ik wil dus graag Google-loos proberen de telefoon in te richten. Ik lees hier en daar over F-droid, maar via de App Lounge die er al op staat in e/OS/, kan ik ook gewoon (anoniem?) zaken installeren? Zolang ik mij niet aanmeld met een Google-account, ben ik dan gevrijwaard van Google Invloed?
- De launcher vind ik niet zo prettig. Misschien moet ik gewoon wennen, misschien is ze gewoon erg kaal?
Als ik Launchair installeer, ben ik de snelkoppelingen naar Fake-IP, Fake Geo en Block App Trackers & Ads kwijt? Waar vind ik die Advanced Privacy instellingen terug als ik Launchair gebruik?
- Kan ik bepaalde Apps nu wel of niet gewoon installeren, of maak ik mij dan alsnog afhankelijk van Google?
NRC (krant app), Nu.nl (DPG), maar ook zaken zoals Strava, DigiD, LinkedIn: Gaat dat allemaal nu zo soepel omdat ik aan de achterkant gewoon de deur naar Google nog open heb staan?
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Uiteraard alleen de gratis apps.- Ik wil dus graag Google-loos proberen de telefoon in te richten. Ik lees hier en daar over F-droid, maar via de App Lounge die er al op staat in e/OS/, kan ik ook gewoon (anoniem?) zaken installeren? Zolang ik mij niet aanmeld met een Google-account, ben ik dan gevrijwaard van Google Invloed?
Veel daarvan hebben eigen trackers ingebouwd. Sommigen worden geblockt, sommigen niet.- Kan ik bepaalde Apps nu wel of niet gewoon installeren, of maak ik mij dan alsnog afhankelijk van Google?
Check: Ik heb (nog) een abo op Spotify, maar niet via de Playstore. Ik heb (nog) een abo op Netflix, maar niet via de PlayStore...Keypunchie schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:57:
[...]
Uiteraard alleen de gratis apps.
[...]
Veel daarvan hebben eigen trackers ingebouwd. Sommigen worden geblockt, sommigen niet.
Ik heb wel een paar dingen gekocht via de Playstore geloof ik., ik dacht Strava, maar dat kan ik vast ook via die dienstverlener zelf regelen.
Gaat mij er meer om, dat ik niet alsnog alles met Google/Meta/Amazon/WhoEver deel,.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Ik reageer mobiel, dus kan even niet stuk voor stuk quoten en beantwoorden.JayPe schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:38:
Ik ben aan het prutsen geweest met m'n nieuwe FP6, en loop tegen een paar e/os dingetjes aan.
Anyhoe:
De App Lounge is een vervanging van de Play Store omdat ze met behulp van een proxy de echte gebruiker proberen te verbergen. F-Droid is ook een app store, maar dan alleen voor opensource apps. F-Droid is dus geen vervanging van de App Lounge of Playstore, maar een hele specifieke niche app-store voor opensource. Overigens biedt de App Lounge ook apps uit F-Droid aan, maar in mijn ervaring doet die feed het vaak slecht. Ik heb daarom ook zelf F-Droid geïnstalleerd omdat ik veel opensource apps gebruik.
Ik gebruik Lawnchair als launcher omdat ik de standaard launcher ook te mager vond. Werkt prima en wordt vaker aangeraden. De instellingen die je noemt staan gewoon in het Instellingen menu van Android onder de noemer 'Advanced Privacy'.
Je zou kunnen overwegen om sommige apps met behulp van Shelter te installeren. Ze worden dan in een apart profiel gezet waardoor deze apps geïsoleerd worden en niet bij de data van andere apps kunnen. Zo heb ik LinkedIn daar in geïnstalleerd en ook ingesteld dat als ik het scherm van mijn telefoon uitzet dat de apps in Shelter automatisch ge-force killed worden.
DigiD heeft bij mijn weten weinig Google diensten, dus heb ik gewoon geïnstalleerd staan.
DigID werkt zonder google. https://www.logius.nl/act...ok-zonder-google-platform.BounceCloud schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:51:
DigiD heeft bij mijn weten weinig Google diensten, dus heb ik gewoon geïnstalleerd staan.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Zoals aangegeven kan je sommige apps in een sandbox draaien als je dit wilt. Ik gebruik zelf Insular, maar dat is volgens mij gebaseerd op Shelter.JayPe schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:38:
Anyhoe:
Het activeert het werkprofiel op Android waardoor je telefoon 2 gescheiden profielen heeft welke niet bij elkaar kunnen kijken.
Apps met veel trackers oid kan je daarin plaatsen. Deze hebben dan een slotje (in het geval Insular) zodat je duidelijk kan herkennen welke app bij welk profiel hoort. Whatsapp heb ik daar bijvoorbeeld in draaien met een kopie van de contacten app en daar heb ik enkel de contacten in opgeslagen waarmee ik (wel eens) app.
Ook heb ik een kopie van Firefox gemaakt zodat wanneer ik Google wil gebruiken ik die variant kan gebruiken. Ik ben gewend om op de laptop met container tabbladen te werken en dit is volgens mij de enige manier om in ieder geval Google via de browser daarmee te isoleren.
De Advanced Privacy heb ik zelf als widget teruggeplaatst op de 2e pagina van mijn home screen. Op de 3e pagina heb ik deze ook staan, maar dan voor het werkprofiel.
Kan ook zoeken via de Instellingen naar Advanced privacy steeds, maar ik vond dat minder praktisch.
Ik heb vandaag overigens problemen met de app App Lounge. Ik kan niets downloaden. Iets met het anonieme account. Morgen eens verder uitzoeken
[ Voor 3% gewijzigd door Mit-46 op 07-04-2026 23:40 ]
Same here via mijn ' work' account. Main/prive geen problemen. Dus app gedownload, klonen naar werk, en weer verwijderenMit-46 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:26:
[...]
Ik heb vandaag overigens problemen met de app App Lounge. Ik kan niets downloaden. Iets met het anonieme account. Morgen eens verder uitzoeken
Nee helaas. In beide profielen werkt deze momenteel niet.FitTiv schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:39:
[...]
Same here via mijn ' work' account. Main/prive geen problemen. Dus app gedownload, klonen naar werk, en weer verwijderenwerkt wellicht bij jou ook?
Niet volledig. Zelfs als je geen Google apps installeert, praat /e/OS via microG standaard met Google. Ook worden er automatisch SafetyNet blobs gedownload en in een geprivilegeerd process gedraaid. Als je helemaal gevrijwaard van Google wilt zijn, dan zal je een manier moeten vinden om microG helemaal uit te schakelen of te deïnstalleren. (Of Lineage moeten draaien.)[b]JayPe in "[/e/OS] Ervaringen & Discussie"
Als je apps installeert uit de Play Store via App Lounge, dan wordt microG als een vervanging van Play Services gebruikt, maar je gebruikt nog steeds een aantal Google diensten, bijv. Google Cloud Message services voor notificaties en dus (zie boven) Google SafetyNet binary blobs voor applicaties die SafetyNet controles doen (op die manier kan /e/OS aan play integrity basic voldoen). Verder zijn er een aantal andere dingen waarvoor Google diensten gebruikt worden, zoals eSIM provisioning en assisted GPS (als je het aan hebt gezet).- Kan ik bepaalde Apps nu wel of niet gewoon installeren, of maak ik mij dan alsnog afhankelijk van Google?
Thanks voor de informatie. Geeft mij weer een iets beter beeld,.. Insular / Shelter zal ik ook gaan bekijken.
Ik gebruik geen Whatsapp, dat scheelt iets, maar er zijn genoeg andere data hongerige apps die ik in toom wil houden. Het hele stuk van MicroG, en hoe dat in murena /e/OS ingebakken zit, dat volg ik nog niet zo goed: In hoeverre dat dan anoniem is, niet te tracken/fingerprinten etc.
Want wat is die Google Device Registration? Wat als ik dat uitzet?
Valt mij op dat de Fake Geolocation nu al dagen op de zelfde positie vast lijkt te staan (ergens in Oost Azië).
Ik weet het, veel newbie vragen, die ik ook gewoon zelf kan/zal opzoeken. Het is nogal een wirwar aan informatie om door te ploegen. Veel makkelijker om gewoon bij Stock Android te blijven natuurlijk en gewoon Accept All te klikken. Maar dat was nou juist net niet het plan :-) :-) :-)
Ik gebruik geen Whatsapp, dat scheelt iets, maar er zijn genoeg andere data hongerige apps die ik in toom wil houden. Het hele stuk van MicroG, en hoe dat in murena /e/OS ingebakken zit, dat volg ik nog niet zo goed: In hoeverre dat dan anoniem is, niet te tracken/fingerprinten etc.
Valt mij op dat de Fake Geolocation nu al dagen op de zelfde positie vast lijkt te staan (ergens in Oost Azië).
Ik weet het, veel newbie vragen, die ik ook gewoon zelf kan/zal opzoeken. Het is nogal een wirwar aan informatie om door te ploegen. Veel makkelijker om gewoon bij Stock Android te blijven natuurlijk en gewoon Accept All te klikken. Maar dat was nou juist net niet het plan :-) :-) :-)
Ik snap het helemaal. Ik had hetzelfde! Had 2 weken nodig om dingen uit te zoeken, want ik wilde ook niet zomaar overal op "Yes/Accept" klikken.JayPe schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:29:
Thanks voor de informatie. Geeft mij weer een iets beter beeld,.. Insular / Shelter zal ik ook gaan bekijken.
Zelfs nu ik het enige tijd gebruik snap ik veel nog niet. Hoe MicroG nu echt technisch gezien te werk gaat heb ik mij (nog) niet heel erg in verdiept.
Het word je ook heel moeilijk gemaakt door Google, wanneer je om hen heen probeert te werken.
Ik heb al die Google settings overigens zoveel mogelijk uitgevinkt. En heel eerlijk, ik heb geen idee wat ze nu precies doen.
Ik heb ook niet het idee dat die fake location uit zichzelf verandert, maar dat kan ik mis hebben. Ik heb het ingesteld op Rotterdam, want daar ben ik nooit. Had elke andere plek in NL kunnen wezen waar ik nooit kom, maar hier drukte mijn vinger op
Heb daarvoor gekozen, omdat sommige apps niet (goed) werken wanneer dit staat ingesteld op een ander land. Kan deze apps dan wel gaan uitzonderen, maar dat wil ik niet, want dan zien ze mijn exacte locatie.
Het mooiste zou het zijn wanneer je voor specifieke apps een specifieke locatie kan instellen, maar helaas. (PostNL werkt dan bijvoorbeeld niet als de app opnieuw probeert te authenticeren bij het openen).
Mijn IP adres staat standaard ingesteld op UK. Dit omdat resultaten in zoekmachines vaak gebaseerd zijn op een locatie. Staat het op Polen of Azië dan krijg ik resultaten waar ik niets aan heb (of zelfs niet eens kan lezen, vanwege de taal
Helemaal "offline" ga je hier denk ik niet mee, maar je moet ergens een balans zien te vinden. Ik denk vooral zoveel mogelijk zelf proberen te bepalen/controleren in het geheel.
Dat is in ieder geval mijn insteek met dit OS (maar ook in algemene zin mbt tech).
PS:
Vandaag werkt App Lounge weer normaal.
[ Voor 7% gewijzigd door Mit-46 op 08-04-2026 14:40 ]
De inmiddels bekende Android comparison (die vooral op security/privacy gefocused is) geeft een aardig beeld welke informatie je wel en niet met MicroG en /e/OS prijsgeeft:JayPe schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:29:
https://eylenburg.github.io/android_comparison.htm
(Overigens kan elk project een PR openen om eventuele foutieve informatie te laten corrigeren.)
[ Voor 7% gewijzigd door danieldk op 08-04-2026 13:42 ]
Super gaaf!danieldk schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:41:
[...]
De inmiddels bekende Android comparison (die vooral op security/privacy gefocused is) geeft een aardig beeld welke informatie je wel en niet met MicroG en /e/OS prijsgeeft:
https://eylenburg.github.io/android_comparison.htm
(Overigens kan elk project een PR openen om eventuele foutieve informatie te laten corrigeren.)
Nee. Enkel de QR code scanner functionaliteit van de DigId app werkt zonder gebruik te maken van Google.Impossibl3 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:00:
[...]
DigID werkt zonder google. https://www.logius.nl/act...ok-zonder-google-platform.
Om de app te publiceren, installeren en te updaten ben je nog steeds afhankelijk van Google.
Hmmm. Tja, wel de lusten niet de lasten: Die vlieger gaat niet echt op: Helemaal Google-loos door het Android leven willen gaan, maar voor bepaalde applicaties wel via MicroG toch het systeem anoniem gebruiken: voelt niet erg kies.danieldk schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:35:
[...]
Niet volledig. Zelfs als je geen Google apps installeert, praat /e/OS via microG standaard met Google. Ook worden er automatisch SafetyNet blobs gedownload en in een geprivilegeerd process gedraaid. Als je helemaal gevrijwaard van Google wilt zijn, dan zal je een manier moeten vinden om microG helemaal uit te schakelen of te deïnstalleren. (Of Lineage moeten draaien.)
[...]
Als je apps installeert uit de Play Store via App Lounge, dan wordt microG als een vervanging van Play Services gebruikt, maar je gebruikt nog steeds een aantal Google diensten, bijv. Google Cloud Message services voor notificaties en dus (zie boven) Google SafetyNet binary blobs voor applicaties die SafetyNet controles doen (op die manier kan /e/OS aan play integrity basic voldoen). Verder zijn er een aantal andere dingen waarvoor Google diensten gebruikt worden, zoals eSIM provisioning en assisted GPS (als je het aan hebt gezet).
Aan de andere kant: Als ik zie wat er allemaal aan data wordt verzameld over mij, dan staat daar ook wel erg weinig tegenover. Voelt als Anarchie om dan maar 'te gaan stelen', door anoniem (via MicroG) toch bepaalde google diensten te gebruiken. En dan heb ik het niet over gewoon alle Google Apps draaien, maar ik begrijp: DigiD via de App Lounge installeren = gebruik maken van de Google-Play-Store. Daarna zonder Google QR scanner code gebruiken: Is dat als legitiem gebruik te zien? Is de DigiD app ook via een andere weg te downloaden/updaten?
Ik sta daar toch anders in. Ik heb 0 medelijden met commerciële bedrijven zoals Google, MS, Apple en eigenlijk alle (vooral grote) bedrijven met winstoogmerk.
Ze vertellen nagenoeg nooit het hele verhaal wanneer zij hun producten of diensten aansmeren, maar enkel wat je wil horen als klant/gebruiker. De nadelen wordt altijd over gezwegen, want dat werkt niet in hun belang (zo werkt marketing).
Social media apps die in veel landen onder een vergrootglas liggen en worden beperkt is daar een mooi recent voorbeeld van, maar het geldt wat mij betreft voor alle (voornamelijk grote) bedrijven met winstoogmerk.
Een Google die miljarden? mensen "gijzelt" met Android (wat open source zou moeten zijn, maar enorm moeizaam werkt zonder Google apps), Chromium en hun zoekmachine heeft bij mij echt 0 credits over.
Ik zou zeggen, vooral tegengas geven daar wat het kan! (en niet alleen bij Google!)
Ze vertellen nagenoeg nooit het hele verhaal wanneer zij hun producten of diensten aansmeren, maar enkel wat je wil horen als klant/gebruiker. De nadelen wordt altijd over gezwegen, want dat werkt niet in hun belang (zo werkt marketing).
Social media apps die in veel landen onder een vergrootglas liggen en worden beperkt is daar een mooi recent voorbeeld van, maar het geldt wat mij betreft voor alle (voornamelijk grote) bedrijven met winstoogmerk.
Een Google die miljarden? mensen "gijzelt" met Android (wat open source zou moeten zijn, maar enorm moeizaam werkt zonder Google apps), Chromium en hun zoekmachine heeft bij mij echt 0 credits over.
Ik zou zeggen, vooral tegengas geven daar wat het kan! (en niet alleen bij Google!)
[ Voor 13% gewijzigd door Mit-46 op 09-04-2026 14:35 ]
Snap ik helemaal @Mit-46.
Maar als je zelf wel iets van ethiek hebt, kan je jezelf dus niet zonder meer verlagen tot het niveau van je vijand. Wat ik daarmee bedoel:
- Google biedt van alles 'gratis' aan, maar je betaalt daarvoor met je privacy. Jij bent het product.
- Als je niet met jouw data wilt betalen, staat het je vrij het product niet te gebruiken.
Als je dan het product toch gebruikt, maar er niet voor 'betaalt', is het toch een vorm van 'stelen'.
Voorbeeld: Als je tandpasta nodig hebt, ga je naar de supermarkt, pakt het uit het schap, betaalt bij de kassa, en je kunt je tandenpoetsen. Iedereen blij.
Maar je kunt ook die tube tandpasta in je zak laten glijden, ongemerkt zonder afrekenen langs de kassa lopen, en je kunt je tandenpoetsen. Iedereen nog steeds blij: De supermarkt is zo'n grote winkel, die ene tube tandpasta valt in het niet tegen de totale omzet.
Maar het blijft wel stelen.
Om het omgekeerd toch ook goed te praten:
- Als de supermarkt je niet aanstaat, want ze knijpen het personeel uit, en drukken de lokale kruidenier uit de markt: dan staat het je vrij die tandpasta bij een ander winkeltje te kopen. Dat gaat bij Google niet: Je hebt óf Android óf Apple's iPhone. Concurrentie is er niet (duopoly)
- Als je dan géén tandpasta wilt kopen bij één van die twee supermarkten, kan je nog zelf je eigen pasta maken. Daarvoor heb je wel bepaalde ingredienten nodig. Water, polijstmiddel, geurtje, bindmiddel en gel. Nu, alle ingredienten kan je vanaf andere bronnen verzamelen, maar de gel waarmee je alles soepel laat werken.. die is in exclusief bezit van de GoogleSupermarkt. Je mag het daar gratis afhalen, op vertoon van een bonuskaart. En die bonuskaart, daar kan je er telkens een nieuwe van pakken bij de kassa.
Dat laatste, zo kan je ongeveer het gebruik van het anonieme playstore gebruik goed praten: Je gebruikt wel een paar dingetjes van Google, maar dat doe je anoniem. Je pakt niet zomaar alles van de schappen, zonder te betalen, maar je neemt alleen de folder, het kartonnendoosje, die gratis rol PMD zakken (één per klant) en telkens die gratis gel mee, met een frisse nieuwe anonieme bonuskaart. Maar je geeft er nooit één cent uit, en profiteert er alleen maar van.
Tja, zolang andere mensen dus wel betalen, kan jij profiteren. Zolang als dat goed gaat. Tegengas geven mág zeker. Maar je begrijpt óók dat als iedereen de winkel wel gebruikt, maar niemand meer betaalt, de boel wel uiteindelijk een keer omvalt. En dan moeten iedereen z'n eigen tandpasta gaan maken. Daar wordt dan alleen de tandarts blij van.
Vandaar: Ja, ik zal inderdaad best gebruik maken van Google z'n infrastructuur. Ik probeer dat dan wel op zo'n manier te doen, dat ik het systeem niet uitbuit, maar met enig fatsoen/ethiek zodat ik het voor mijzelf kan verantwoorden. Dus, als regent, ga je ook gewoon even binnen schuilen in de warmte van een winkel of een cafe. Welke winkel dan ook. Kost jou niets, kost de winkel niets. Maar als je tjdens dat schuilen ook nog naar het toilet gaat, dan leg je of een kwartje neer, of nuttig je een consumptie.
Roomser dan de Paus hoef je daarbij niet te zijn: Eén keertje anoniem bij de McDonalds naar binnen lopen, plasje plegen en weer naar buiten lopen; valt niemand over. Maak je daar een gewoonte van, of jezelf zelfs afhankelijk? Dan maak je van jezelf die profiteur, over de rug van al die andere klanten die wel betalen (met geld of data).
Veel 'Apps' die ik dagelijks gebruik heb ik dan ook 'gekocht' met geld dat ik met werken heb verdiend. Tweakers Abo, Kranten: Abo, Signal donatie, Garmin fysiek aangeschaft, Strava abonnement. Ja, daarbij wordt persoonlijke data ook verwerkt; zeker Garmin en Strava zijn daarin bijzondere data-verwerkers. Big-tech (?) bedrijven en die maken niet altijd de volledige meest ethische keuzes. Bij DPG werken ook geld-ratjes. Ik betaal wel voor die diensten. En ik sloop eventuele reclame die er alsnog doorheen glipt eruit met adblockers. Dat doe ik dan volledig zonder schroom. Aan Google heb ik mijn hele digitale hebben en houwen jaren te grabbel gegeven, en daarmee op een andere manier betaald. Toen ik van de search-engine af wilde stappen, zag ik pas hoe ziek sterk ze zijn: Overal is Google de default searche-engine. Nog nèt niet in de DuckDuckGo browser, maar zelfs Firefox zet de eigenaar (Google) van de grootste concurrent (Chrome) voor iedereen in de kijker.
Verslaafd gemaakt: We zijn het, Afkicken, we kunnen het.
Maar als je zelf wel iets van ethiek hebt, kan je jezelf dus niet zonder meer verlagen tot het niveau van je vijand. Wat ik daarmee bedoel:
- Google biedt van alles 'gratis' aan, maar je betaalt daarvoor met je privacy. Jij bent het product.
- Als je niet met jouw data wilt betalen, staat het je vrij het product niet te gebruiken.
Als je dan het product toch gebruikt, maar er niet voor 'betaalt', is het toch een vorm van 'stelen'.
Voorbeeld: Als je tandpasta nodig hebt, ga je naar de supermarkt, pakt het uit het schap, betaalt bij de kassa, en je kunt je tandenpoetsen. Iedereen blij.
Maar je kunt ook die tube tandpasta in je zak laten glijden, ongemerkt zonder afrekenen langs de kassa lopen, en je kunt je tandenpoetsen. Iedereen nog steeds blij: De supermarkt is zo'n grote winkel, die ene tube tandpasta valt in het niet tegen de totale omzet.
- Als de supermarkt je niet aanstaat, want ze knijpen het personeel uit, en drukken de lokale kruidenier uit de markt: dan staat het je vrij die tandpasta bij een ander winkeltje te kopen. Dat gaat bij Google niet: Je hebt óf Android óf Apple's iPhone. Concurrentie is er niet (duopoly)
- Als je dan géén tandpasta wilt kopen bij één van die twee supermarkten, kan je nog zelf je eigen pasta maken. Daarvoor heb je wel bepaalde ingredienten nodig. Water, polijstmiddel, geurtje, bindmiddel en gel. Nu, alle ingredienten kan je vanaf andere bronnen verzamelen, maar de gel waarmee je alles soepel laat werken.. die is in exclusief bezit van de GoogleSupermarkt. Je mag het daar gratis afhalen, op vertoon van een bonuskaart. En die bonuskaart, daar kan je er telkens een nieuwe van pakken bij de kassa.
Dat laatste, zo kan je ongeveer het gebruik van het anonieme playstore gebruik goed praten: Je gebruikt wel een paar dingetjes van Google, maar dat doe je anoniem. Je pakt niet zomaar alles van de schappen, zonder te betalen, maar je neemt alleen de folder, het kartonnendoosje, die gratis rol PMD zakken (één per klant) en telkens die gratis gel mee, met een frisse nieuwe anonieme bonuskaart. Maar je geeft er nooit één cent uit, en profiteert er alleen maar van.
Tja, zolang andere mensen dus wel betalen, kan jij profiteren. Zolang als dat goed gaat. Tegengas geven mág zeker. Maar je begrijpt óók dat als iedereen de winkel wel gebruikt, maar niemand meer betaalt, de boel wel uiteindelijk een keer omvalt. En dan moeten iedereen z'n eigen tandpasta gaan maken. Daar wordt dan alleen de tandarts blij van.
Vandaar: Ja, ik zal inderdaad best gebruik maken van Google z'n infrastructuur. Ik probeer dat dan wel op zo'n manier te doen, dat ik het systeem niet uitbuit, maar met enig fatsoen/ethiek zodat ik het voor mijzelf kan verantwoorden. Dus, als regent, ga je ook gewoon even binnen schuilen in de warmte van een winkel of een cafe. Welke winkel dan ook. Kost jou niets, kost de winkel niets. Maar als je tjdens dat schuilen ook nog naar het toilet gaat, dan leg je of een kwartje neer, of nuttig je een consumptie.
Roomser dan de Paus hoef je daarbij niet te zijn: Eén keertje anoniem bij de McDonalds naar binnen lopen, plasje plegen en weer naar buiten lopen; valt niemand over. Maak je daar een gewoonte van, of jezelf zelfs afhankelijk? Dan maak je van jezelf die profiteur, over de rug van al die andere klanten die wel betalen (met geld of data).
Veel 'Apps' die ik dagelijks gebruik heb ik dan ook 'gekocht' met geld dat ik met werken heb verdiend. Tweakers Abo, Kranten: Abo, Signal donatie, Garmin fysiek aangeschaft, Strava abonnement. Ja, daarbij wordt persoonlijke data ook verwerkt; zeker Garmin en Strava zijn daarin bijzondere data-verwerkers. Big-tech (?) bedrijven en die maken niet altijd de volledige meest ethische keuzes. Bij DPG werken ook geld-ratjes. Ik betaal wel voor die diensten. En ik sloop eventuele reclame die er alsnog doorheen glipt eruit met adblockers. Dat doe ik dan volledig zonder schroom. Aan Google heb ik mijn hele digitale hebben en houwen jaren te grabbel gegeven, en daarmee op een andere manier betaald. Toen ik van de search-engine af wilde stappen, zag ik pas hoe ziek sterk ze zijn: Overal is Google de default searche-engine. Nog nèt niet in de DuckDuckGo browser, maar zelfs Firefox zet de eigenaar (Google) van de grootste concurrent (Chrome) voor iedereen in de kijker.
[ Voor 12% gewijzigd door JayPe op 10-04-2026 09:14 ]
Je poneert nu net alsof we illegaal bezig zijn met MicroG enof de app lounge. Dat is echter niet het geval. Er wordt dus ook niks gestolen. Dat de systemen van Google om de tuin geleid kunnen worden is in de basis het probleem van Google.JayPe schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:33:
- Google biedt van alles 'gratis' aan, maar je betaald daarvoor met je privacy. Jij bent het product.
Als je dan het product toch gebruikt, maar er niet voor 'betaald betaalt', is het toch een vorm van 'stelen'.
En? Ik bepaal het beleid van de winkel toch niet? Zo gezien zou een kopje koffie in de supermarkt zonder iets te kopen ook stelen zijn. Echt niet! Tenzij er staat dat iets kopen verplicht is om een kop koffie te mogen pakken. Maar dat staat er niet. Google bepaalt niet dat ik mijn locatie ergens anders mag instellen, of ipv maps een ander programma ga gebruiken.Dat laatste, zo kan je ongeveer het gebruik van het anonieme playstore gebruik goed praten: Je gebruikt wel een paar dingetjes van Google, maar dat doe je anoniem. Je pakt niet zomaar alles van de schappen, zonder te betalen, maar je neemt alleen de folder, het kartonnendoosje, die gratis rol PMD zakken (één per klant) en telkens die gratis gel mee, met een frisse nieuwe anonieme bonuskaart. Maar je geeft er nooit één cent uit, en profiteert er alleen maar van
Kortom: totaal met je oneens.
Nb. Het is in je post in bijna alle gevallen "betaalt", niet " betaald"
Dank! Die d/t-fout even gecorrigeerd. Ik heb er een soort taalblindheid voor ontwikkeld, helaas.FitTiv schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:03:
[...]
Je poneert nu net alsof we illegaal bezig zijn met MicroG enof de app lounge. Dat is echter niet het geval. Er wordt dus ook niks gestolen. Dat de systemen van Google om de tuin geleid kunnen worden is in de basis het probleem van Google.
[...]
En? Ik bepaal het beleid van de winkel toch niet? Zo gezien zou een kopje koffie in de supermarkt zonder iets te kopen ook stelen zijn. Echt niet! Tenzij er staat dat iets kopen verplicht is om een kop koffie te mogen pakken. Maar dat staat er niet. Google bepaalt niet dat ik mijn locatie ergens anders mag instellen, of ipv maps een ander programma ga gebruiken.
Kortom: totaal met je oneens.![]()
Nb. Het is in je post in bijna alle gevallen "betaalt", niet " betaald"
Totaal oneens? Fijn! Daar hou ik wel van. Het is ook niet zo zwart-wit te stellen. Maar kun je je wel vinden in de vergelijking met die gratis PMD-zakken, die gratis producten die je anoniem afneemt, met telkens een gratis nieuwe bonuskaart? Dat het kan, mag en niet verboden is, maakt het inderdaad niet vergelijkbaar met stelen. Zo Zwart/Wit is het niet. Wel wat grijzig. Ik denk wellicht wat donkerder grijs, jij wat meer aan de lichte/witte zijde van het spectrum.
Maar je neemt wel een dienst af die door iemand wordt betaald. Die dienst niet afnemen zou natuurlijk nog veel beter zijn.
Puur, zuiver reinwit Google-vrij is het gebruiken van MicroG niet toch? RAL 9001, ipv 9010 zou ik willen voorstellen. ;-)
Naja, vanuit dat oogpunt heb ik dan geen ethiek. Ik behandel andere graag zoals zij mij behandelen en de grote tech bedrijven zoals Google, Apple, Microsoft, OpenAI, etc. heb ik echt geen moeite mee.JayPe schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:33:
Zij hebben niet het beste met ons voor, In ieder geval niet op de manier hoe ik het bekijk dus mijn benadering naar hen is zeker niet moreel correct aangezien ik andere graag op een vergelijkbare manier behandel.
Wat betreft de vergelijking met de winkel en tandpasta zou het voor mij in eerste plaats uitmaken hoe de winkel en tandpastaboer zich gedragen naar mij en de rest van wereld. Dat maakt of ik mij wel of niet positief opstel. Ik ben wat dat betreft een spiegel.
Jouw laatste zin vat het goed samen!
Dat hadden mijn woorden kunnen zijn, want ik vergelijk ze heel vaak in gesprekken met "drugs dealers" en dan staan mensen mij raar aan te kijken.
Anyway, voor wat het waard is: Wikipedia: MicroG.
MicroG is hartstikke legaal dus wat dat betreft hoef je jouw daar geen zorgen over te maken.
/e/OS is ook niet volledig Google vrij lees ik. Het vervangt (met MicroG) grotendeels, maar niet alles van Google. Geen idee of er een Android OS bestaat die dat wel is.
GrapheneOS is dat ook niet, want die gebruikt Google apps in een sandbox als ik het goed heb gelezen. En dat kan je weer alleen gebruiken op een, jawel!, Google Pixel apparaat. Super ironisch vind ik dat
Lineageos volgens mij ook niet, maar alles is beter dan Google Android.
So go for it!
We overtreden geen wetgeving met het gebruik van /e/OS en MicroG.
Het is een legaal antwoord op Google's smerige trucjes.
Ik ben er blij mij. Op Android Auto na werkt het voor mij perfect!
Ik zie niet in hoe MicroG of App Lounge onethisch zouden zijn. Google maakt het mogelijk en ik denk dat ze vanuit het perspectief van interoperabiliteit ook maar goed aan doen ook.
Helemaal als je nagaat dat Android *niet* proprietary is. Google heeft een hele hoop Open Source bij elkaar geveegd en vervolgens slim allerlei diensten erin verwerkt, waardoor ze naast Apple een duopolie hebben. Niet vergeten dat ze geen kleine jongens als Microsoft, Nokia en Blackberry de mobiele markt hebben uitgeveegd door te leunen op Open Source.
Zou een beetje gek zijn als ze wel de lusten, maar niet de lasten van Open Source zouden mogen dragen en dat de gemeenschap die het fundament is voor hun commerciele success geen interoperabiliteit zou mogen nastreven. Denk dat de EU dan *heel* hard de hamer gaat laten vallen.
Helemaal als je nagaat dat Android *niet* proprietary is. Google heeft een hele hoop Open Source bij elkaar geveegd en vervolgens slim allerlei diensten erin verwerkt, waardoor ze naast Apple een duopolie hebben. Niet vergeten dat ze geen kleine jongens als Microsoft, Nokia en Blackberry de mobiele markt hebben uitgeveegd door te leunen op Open Source.
Zou een beetje gek zijn als ze wel de lusten, maar niet de lasten van Open Source zouden mogen dragen en dat de gemeenschap die het fundament is voor hun commerciele success geen interoperabiliteit zou mogen nastreven. Denk dat de EU dan *heel* hard de hamer gaat laten vallen.
Nee, klopt. Onethisch is het niet. Illegaal ook niet (dus die tandpast vergelijking gaat niet op).Keypunchie schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:08:
Ik zie niet in hoe MicroG of App Lounge onethisch zouden zijn.
Maar toch voelt het een beetje hypocriet wel, om een deGoogled telefoon te gebruiken, en die dan weer wel vol te stoppen met Google spul, gewoon omdat het handig is.
Waar leg je de grens? Welk stukje privacy geef je nou wel en welk deel niet op? Als een app afhankelijk is van een stukje Google-dienst, zoals het initieel installeren van een App, maar daarna niet meer; dan is dat al iets heel anders dan bijvoorbeeld een navigatie-dienst gebruiken die aan de achterkant gewoon Google Maps gebruikt. Dat kan met OpenStreetMaps wellicht net zo goed, toch?
Een messaging App die voor het doorsturen van Push meldingen afhankelijk is van Google's diensten zit daar tussen in: Als er géén alternatief is.. wat dan?
Ik zie in iedergeval niet in dat voor het installeren van een App via de PlayStore, daar Google zo'n beetje ALLES van mij voor zou moeten mogen tracken.
Ik opende daarstraks de buienradar: 120 (!) advertentiepartners,.. met honderd twintig advertentie partners wordt contact gelegd om mijn unieke IDś geolocatie en surfgedrag te monitoren. Om de dienst te verbeteren.
Ja joh. Buienradar is al 20 jaar hetzelfde. De dienst is nog steeds dezelfde. Het zou wat zijn als je op je schermpje de regen kunt wegswipen, zodat het buiten droog wordt. Je zou het wel verwachten met 120 advertentiepartners: daar moet je toch wel écht bergen mee kunnen verzetten, toch?
#Rant
Anyhoe: Ik hoor jullie, lees, mijmer en stel mijn verwachtingen bij.
Hier was ik al bang voor. Ik zit zelf te kijken naar e/OS op een Fairphone 6 (nog aan te schaffen). Maar Android Auto is voor mij wel echt een must. Ik las eerst dat dit wel aan de praat te krijgen is maar nu lees ik dat het niet (compleet) werkt. Hoe zit dat nou?Mit-46 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:49:
Op Android Auto na werkt het voor mij perfect!
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Werkt gewoon.Impossibl3 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:52:
[...]
Hier was ik al bang voor. Ik zit zelf te kijken naar e/OS op een Fairphone 6 (nog aan te schaffen). Maar Android Auto is voor mij wel echt een must. Ik las eerst dat dit wel aan de praat te krijgen is maar nu lees ik dat het niet (compleet) werkt. Hoe zit dat nou?
Sommige mensen installeren stubs, dan heb je bv geen TTS maar wel minder google troep. Maar je kan gewoon de TTS installeren uiteraard.
[ Voor 4% gewijzigd door FitTiv op 10-04-2026 17:04 ]
Ik gebruik de Google stubs apps (soort placeholder apps ipv de echte Google apps die nodig zijn) en wellicht heeft het hiermee te maken.Impossibl3 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:52:
[...]
Hier was ik al bang voor. Ik zit zelf te kijken naar e/OS op een Fairphone 6 (nog aan te schaffen). Maar Android Auto is voor mij wel echt een must. Ik las eerst dat dit wel aan de praat te krijgen is maar nu lees ik dat het niet (compleet) werkt. Hoe zit dat nou?
Android auto heeft de Google app, Google Maps en Google voice app nodig. Als je deze niet wilt heeft iemand "stub apps" gemaakt die AA dus voor de gek houdt en laat denken dat deze apps op jouw telefoon zijn geinstalleerd waardoor je het gewoon kan gebruiken. Zonder die apps kan je anders niet verder met het instellen.
Belangrijk hiermee wat ik heb ontdekt is dat je jouw telefoon niet automatisch updates moet laten installeren via de store, want wanneer er een update is voor deze apps dan denkt jouw telefoon dat het deze moet gaan updaten en gaat het dus deze apps installeren (althans, dat idee heb ik).
Door de stub app (een apk) dan opnieuw te installeren verdwijnt de melding dat er een update beschikbaar is in de store voor de desbetreffende app. Die 3 apk's staan op mijn telefoon dus dat is een kwestie van aanklikken in de Files app.
Ik heb het niet getest met de officiële Google apps, want die wil ik niet, maar die kan je wel installeren en wellicht werkt het dan wel beter. Geen idee of iemand dat heeft geprobeerd.
Je kan Android Auto namelijk niet in een sandbox draaien (bijvoorbeeld via Insular) dus ik wil daarom zeker geen onnodige Google apps installeren.
Eigenlijk kan het wel in Insular/sandbox draaien, maar ik kan dan niet wireless verbinden en mijn auto kan alleen wireless verbinden.
Ik denk wel dat dit ook een bug is, want de optie is er wel om wireless te verbinden, maar het wordt niet opgeslagen als ik het aanvink in de sandbox waardoor het niet werkt. Lijkt mij een bug, maar dat weet ik niet zeker.
Ik ben er in het Fairphone topic zojuist op gewezen dat er een update beschikbaar is in de store (je moet er wel zelf naar zoeken en in de resulaten ook echt AA aanklikken, want anders wordt het niet aangegeven). Deze ga ik morgenochtend meteen testen
Overigens werkt het wel, ook met de stubs apps. Alleen het toetstenbord in Waze komt niet naar voren dus een locatie moet ik intypen op mijn telefoon en Spotify gaat niet op full screen. Ik denk dat beide komt doordat het "denkt" dat ik aan het rijden ben en ook wanneer dit niet zo is. Bugs, maar wellicht lost de update veel of alles op.
Verder werkt het prima, maar vandaar de "niet perfect" opmerking
Ik zal morgen mijn bevindingen delen na de update.
[ Voor 30% gewijzigd door Mit-46 op 10-04-2026 22:48 ]
Dat klopt, GrapheneOS doet sandboxing van niet alleen Google Apps, maar ook Play Services. Play Services is dus net als elke andere app sandboxed en je kunt bijna alle rechten afnemen (sommige mensen verbieden zelfs network access).Mit-46 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:49:
[...]
GrapheneOS is dat ook niet, want die gebruikt Google apps in een sandbox als ik het goed heb gelezen. En dat kan je weer alleen gebruiken op een, jawel!, Google Pixel apparaat. Super ironisch vind ik dat
Overigens doet /e/OS het omgekeerde - het geeft bepaalde Google apps meer privileges dan andere apps. Je kunt in hun microG fork zien welke apps en signatures die opt-in krijgen. Als je bijvoorbeeld Google Maps of Android Auto op /e/OS installeert, dan krijgen ze hogere toegang dan standaard Android apps.
Conclusie: op een /e/OS telefoon kun je beter geen Google apps installeren (tenzij je het niet boeit dat Google apps hogere privileges krijgen). Maar goed, dat is geloof ik al eerder in dit topic bediscussieerd.
Mij was dit ook niet direct duidelijk dus toch fijn voor nieuwe deelnemers/lezers van dit topic dat het herhaalt wordtdanieldk schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 20:41:
[...]
Dat klopt, GrapheneOS doet sandboxing van niet alleen Google Apps, maar ook Play Services. Play Services is dus net als elke andere app sandboxed en je kunt bijna alle rechten afnemen (sommige mensen verbieden zelfs network access).
Overigens doet /e/OS het omgekeerde - het geeft bepaalde Google apps meer privileges dan andere apps. Je kunt in hun microG fork zien welke apps en signatures die opt-in krijgen. Als je bijvoorbeeld Google Maps of Android Auto op /e/OS installeert, dan krijgen ze hogere toegang dan standaard Android apps.
Conclusie: op een /e/OS telefoon kun je beter geen Google apps installeren (tenzij je het niet boeit dat Google apps hogere privileges krijgen). Maar goed, dat is geloof ik al eerder in dit topic bediscussieerd.
Het is soms lastig met zoveel pagina's in een topic om alles te kunnen vinden/lezen.
Goedendag allen,
Ik overweeg om /e/os op mijn Fairphone 5 (en evt mijn oude motorola one action die mijn dochter nu gebruikt) te installeren.
Kan iemand bevestigen of de ICS creditcard app van de ANWB op /e/os werkt? Ik heb dit nog nergens kunnen vinden.
Verder ben ik benieuwd wat het beste alternatief voor Google Family Link is (voor parental controls).
Ik overweeg om /e/os op mijn Fairphone 5 (en evt mijn oude motorola one action die mijn dochter nu gebruikt) te installeren.
Kan iemand bevestigen of de ICS creditcard app van de ANWB op /e/os werkt? Ik heb dit nog nergens kunnen vinden.
Verder ben ik benieuwd wat het beste alternatief voor Google Family Link is (voor parental controls).
Zojuist AA getest met de laatste update uit de store en het werkt nu bij mij zoals het hoort!Impossibl3 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:52:
[...]
Ik gebruik het zonder officiele Google apps, maar met de stub apps.
Spotify en Waze werkte bij mij niet lekker, maar deze doen het nu normaal!
Ik heb vandaag alleen niet gereden met de auto, maar ik ga er vanuit dat het niet uitmaakt. Mocht dat wel zo zijn dan zal ik dit morgen aangeven, want dan ga ik met de auto weg.
Collega tweakers, R-v-W & FitTiv uit het Fairphone 6 topic, verdienen alle credits voor hun goede tips mbt de update.
Die ging bij mij niet automatisch.
Misschien kun je dit topic eens bekijken: Mit-46 in "[Fairphone (Gen. 6)] Ervaringen & Discussie"Mit-46 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:49:
[...]
Ik ben er blij mij. Op Android Auto na werkt het voor mij perfect!
( Echt. Mijn brein is niet aan het breinen.. )
Top!
Garmin Connect: Werkt.
Ipv Google Maps, verschijnt er een mooi MapsLibre plaatje bij mijn activiteiten.
Maar kleine qwirk: De Data Overlay werkt niet goed: En verschijnt alleen een zwarte lijn over het parcours. En niet de gewenste 'kleuren' die hartslag / pace / elevation weergeven.
Links : Garmin op m'n oude Google-Android - Rechts : Garmin op m'n FP6 /e/OS zonder Google:
/f/image/GVXBGMOYRkv0t19zxVfP93CU.png?f=fotoalbum_large)
Zie, ik heb niets veranderd aan Garmin Connect zelf: de App verzint zelf dat er een andere map (MapLibre) onder moet worden gezet, omdat Google niet beschikbaar is. Maar die data overlay... die werkt niet.
Anderen hebben het ook (gehad),. ik kwam ergens een melding tegen dat iemand er last van had, in een topic waarbij de Garmin Connect App het na een update uberhaupt niet meer deed tijdelijk (bug).
Iemand een oplossing?
Ipv Google Maps, verschijnt er een mooi MapsLibre plaatje bij mijn activiteiten.
Maar kleine qwirk: De Data Overlay werkt niet goed: En verschijnt alleen een zwarte lijn over het parcours. En niet de gewenste 'kleuren' die hartslag / pace / elevation weergeven.
Links : Garmin op m'n oude Google-Android - Rechts : Garmin op m'n FP6 /e/OS zonder Google:
/f/image/GVXBGMOYRkv0t19zxVfP93CU.png?f=fotoalbum_large)
Zie, ik heb niets veranderd aan Garmin Connect zelf: de App verzint zelf dat er een andere map (MapLibre) onder moet worden gezet, omdat Google niet beschikbaar is. Maar die data overlay... die werkt niet.
Anderen hebben het ook (gehad),. ik kwam ergens een melding tegen dat iemand er last van had, in een topic waarbij de Garmin Connect App het na een update uberhaupt niet meer deed tijdelijk (bug).
Iemand een oplossing?
Ik heb een ICS creditcard van ASN en die app werkt prima op mijn FP5.ralph t schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:15:
Goedendag allen,
Vandaag lang kunnen testen en het werkt beter, maar er zijn nog wel bugs met Spotify. Andere apps werken normaal.Impossibl3 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:52:
[...]
In de playlists (die nu wel te openen is) worden vaker niet dan wel nummers weergeven. Ik heb het idee dat het bij de eerste keer openen werkt en bij een volgende poging zie ik geen nummers meer in mijn playlist en staat er "no items" terwijl het ondertussen wel de nummers uit de playlist aan het afspelen is
De queue/wachtrij laat wel de nummers zien (uit dezelfde playlist), maar dat is niet de volledige playlist.
Ook is Spotify niet meer zichtbaar in/onder Waze. Nu vind ik dat niet zo erg, want als ik geen nummer uit een playlist wil kiezen doe ik de bediening met de knoppen op het stuur, maar het hoort volgens mij niet.
Wel een stuk beter, maar nog steeds niet perfect als het om Spotify gaat. Als ik het op internet zo lees is dit een Spotify bug die soms ook voorkomt bij andere toestellen met Google Android.
Neemt niet weg dat het wel irritant is
Ben wel blij dat de app nu wel te openen is. Dat is al een stuk beter dan hoe was voor de AA update. Hopelijk komt Spotify gauw ook met een update die dit verhelpt.
[ Voor 5% gewijzigd door Mit-46 op 12-04-2026 17:23 ]
Van de week Android auto gebruikt alleen heb ik geen navigatie meer. De app van Sygic wordt niet meer weergegeven in de launcher van Android Auto. En Google maps geeft niks weer.
Op versie 3.5 had ik nergens last en kon daarmee navigeren.
Meer mensen hier last van?
Op versie 3.5 had ik nergens last en kon daarmee navigeren.
Meer mensen hier last van?
[ Voor 6% gewijzigd door Evertt op 12-04-2026 19:47 ]
Ja, dit was me ook al opgevallen en is bij mij ook. Nu scrol ik bijna nooit door playlists, dus heb er persoonlijk geen hinder van.Mit-46 schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:56:
[...]
In de playlists (die nu wel te openen is) worden vaker niet dan wel nummers weergeven. Ik heb het idee dat het bij de eerste keer openen werkt en bij een volgende poging zie ik geen nummers meer in mijn playlist en staat er "no items" terwijl het ondertussen wel de nummers uit de playlist aan het afspelen is![]()
De queue/wachtrij laat wel de nummers zien (uit dezelfde playlist), maar dat is niet de volledige playlist.
Dit is volgens mij dan weer in- of uit te schakelen met een setting in Android Auto zelf. Volgens mij is dat "Taakbalkwidgets" inschakelen, maar weet het uit m'n hoofd niet zeker.Mit-46 schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:56:
[...]
Ook is Spotify niet meer zichtbaar in/onder Waze.
Ik zal eens naar die widget kijken. Kan goed zijn dat ik door het klieren/proberen dit heb uitgeschakeld.R-v-W schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:51:
[...]
Ja, dit was me ook al opgevallen en is bij mij ook. Nu scrol ik bijna nooit door playlists, dus heb er persoonlijk geen hinder van.
[...]
Dit is volgens mij dan weer in- of uit te schakelen met een setting in Android Auto zelf. Volgens mij is dat "Taakbalkwidgets" inschakelen, maar weet het uit m'n hoofd niet zeker.
Goed, het is al beter dan dat het was. We komen er wel
@R-v-W
Dit was inderdaad het geval. Dank!
[ Voor 4% gewijzigd door Mit-46 op 13-04-2026 17:42 ]
Ben een paar maanden verder met Fairphone 6 met e/os. Ben toch wel tevreden. Maar er blijven toch dingen die niet werken.
- Android auto werkt niet goed navigatie doet het niet meer met de Sygic app na update 3.6.
- Google Maps doet het niet meer na update 3.6 er zijn veel alternatieven voor. Misschien is dat de reden dat Android auto het niet meer goed doet.
- Buienradar doet het niet meer toch wel een groote gemis.
- Chipolo tracker doet het niet omdat Vind-plek (Find My Device) niet meer werkt omdat deze Google Play services nodig heeft. Hier heb ik nog geen alternatief voor gevonden.
Velen apps zijn nog erg afhankelijk van Google hopen dat in de toekomst wordt verholpen.
- Android auto werkt niet goed navigatie doet het niet meer met de Sygic app na update 3.6.
- Google Maps doet het niet meer na update 3.6 er zijn veel alternatieven voor. Misschien is dat de reden dat Android auto het niet meer goed doet.
- Chipolo tracker doet het niet omdat Vind-plek (Find My Device) niet meer werkt omdat deze Google Play services nodig heeft. Hier heb ik nog geen alternatief voor gevonden.
Velen apps zijn nog erg afhankelijk van Google hopen dat in de toekomst wordt verholpen.
Buienradar doet het hier gewoon met e/OS 3.6.Evertt schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:45:
Ben een paar maanden verder met Fairphone 6 met e/os. Ben toch wel tevreden. Maar er blijven toch dingen die niet werken.
Check even of je AA up2date is. In de app lounge ook echt AA openen, niet alleen bij update scherm kijken want dan zie je geen updates, echt openen en dan kan je wellicht nog updaten.Evertt schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:45:
Hier geen problemen met AA, gmaps op 3.6
Opgelost Android auto doet het weer. De cache van de app verwijderd en daarna alles opnieuw ingesteld.
Alleen nog geen vervanging gevonden of een fix gevonden voor Chipolo tracker.
Het komt daar dat Google Play Services niet werkt en Vind-plek (Find My Device beide wordt geblokkeerd door MircoG. Is dit mogelijk te omzeilen?
Het komt daar dat Google Play Services niet werkt en Vind-plek (Find My Device beide wordt geblokkeerd door MircoG. Is dit mogelijk te omzeilen?
https://gitlab.e.foundation/e/os/releases/-/releases
Vanmorgen e/OS 3.7 op mijn FP6 geïnstallleerd.
Helaas nog gebaseerd op Android v.15
De andere toestellen hebben onder /e/OS/ 3.7 basis Android 16
Zo te zien werken al mijn apps nog.
[ Voor 12% gewijzigd door Jan_2teP op 17-04-2026 11:01 ]
What is een goed alternatief voor eSpeak TTS? Dat eSpeak is zo slecht, mijn Apple ][ deed het beter in 1985.
Ik ben now Sherpa aan het proberen, dat is iig beter dan eSpeak, maar er zijn er teveel om allemaal te proberen.
Ik ben now Sherpa aan het proberen, dat is iig beter dan eSpeak, maar er zijn er teveel om allemaal te proberen.
Helaas? Is Android 16 een (grote?) verbetering t.o.v. Android 15?Jan_2teP schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:58:
https://gitlab.e.foundation/e/os/releases/-/releases
Is dit een gevalletje remmende voorsprong? (dat de ontwikkeling van /e/OS/ 3.7 voor de Fairphone al eerder begonnen is, waardoor deze nu voor Android 15 beschikbaar is, maar dat voor andere modellen de Android 16 variant als basis is genomen), een remmende achterstand, dat de Android 16 adaptatie voor de Fairphone gewoon wat later is, omdat Fairphone zelf ook wat traag is (t.o.v. grotere mainstream fabrikanten, can´t really blame them) met de adaptatie van Android 16, waardoor /e/OS gewoon nog niet de drivers/aanpassingen gereed had voor /e/OS 3.7, of is het zelfs een gevalletje 'Lucky us', waarbij wij nog even op Android 15 door mogen als basis onder /e/OS 3.7, waarbij andere telefoons de bugs uit de upgrade naar Android 16 mogen proefpersonen, en krijgen wij straks een uitmuntende /e/OS 3.8 op basis van Android 16 die direct vanaf dag één subliem werkt?
Anyhoe: Vanwaar de helaas?
Ja.JayPe schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:55:
[...]
Is dit een gevalletje remmende voorsprong? (dat de ontwikkeling van /e/OS/ 3.7 voor de Fairphone al eerder begonnen is, waardoor deze nu voor Android 15 beschikbaar is, maar dat voor andere modellen de Android 16 variant als basis is genomen), een remmende achterstand, dat de Android 16 adaptatie voor de Fairphone gewoon wat later is, omdat Fairphone zelf ook wat traag is (t.o.v. grotere mainstream fabrikanten, can´t really blame them) met de adaptatie van Android 16, waardoor /e/OS gewoon nog niet de drivers/aanpassingen gereed had voor /e/OS 3.7, of is het zelfs een gevalletje 'Lucky us', waarbij wij nog even op Android 15 door mogen als basis onder /e/OS 3.7, waarbij andere telefoons de bugs uit de upgrade naar Android 16 mogen proefpersonen, en krijgen wij straks een uitmuntende /e/OS 3.8 op basis van Android 16 die direct vanaf dag één subliem werkt?
Geen Android 16, geen security updates voor kwetsbaarheden die niet critical of high gemarkeerd zijn. Achtergrond: Android Security Bulletins hebben alleen backports voor kwetsbaarheden die critical of high gemarkeerd zijn. Voor fixes van andere kwetsbaarheden heb je ondermeer QPRs en major releases nodig. Gegeven dat Android 15 op 15 Oktober 2024 uitgekomen is en /e/OS bij mijn weten geen QPRs doet, mis je dus alle security updates voor die kwetsbaarheden van de laatste anderhalf jaar. In die zin kloppen de release notes van /e/OS niet. Die zeggen:JayPe schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:55:
[...]
Helaas? Is Android 16 een (grote?) verbetering t.o.v. Android 15?
Wat onwaar is, want ze passen de Android Security Bulletin patches tot Maart 2026 toe, wat maar een kleine subset is van alle security patches.This first /e/OS version based on AOSP 16 includes of course all Android security patches available as of March 2026.
Maakt dat uit? Kwetsbaarheden die medium e.d. gemarkeerd zijn, zijn wellicht geen RCEs, maar ze worden wel in exploit chains gebruikt. Dus in combinatie met een gevaarlijkere kwetsbaarheid kunnen ze gebruikt worden om door te escaleren. Het bouwen van exploit chains wordt alleen maar makkelijker deze dagen dankzij LLMs, des te meer omdat het al lang bekende kwetsbaarheden zijn.
Daar komt bij dat /e/OS over het algemeen ook met critical en high kwetsbaarheden achterloopt. Ze doen meestal pas een release 3-4 weken na een security bulletin. Maar daar komt bij dat Google een embargo van 3 maanden op ASB patches heeft, maar die kwetsbaarheden vaak al bekend zijn omdat een aantal andere leveranciers ze wel eerder uitrollen (wat mag van Google), dus een gemotiveerde hacker kan de kwetsbaarheden achterhalen door diffs te doen op disassembled binaries tussen releases. Daarnaast zijn de patches al maanden bekend bij OEMs en circuleren ze dus al in het circuit.
Dus ja, alleen al vanuit het perspectief van veiligheid is Android 16 belangrijk (en 17 komt er al bijna aan).
[ Voor 12% gewijzigd door danieldk op 17-04-2026 13:26 ]
Top!
Thanks. Net iets meer uitleg, begrijp het nu beter.danieldk schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:20:
[...]
Geen Android 16, geen security updates voor kwetsbaarheden die niet critical of high gemarkeerd zijn. Achtergrond: Android Security Bulletins hebben alleen backports voor kwetsbaarheden die critical of high gemarkeerd zijn.
[...uitleg....]
Dus ja, alleen al vanuit het perspectief van veiligheid is Android 16 belangrijk (en 17 komt er al bijna aan).
Er is nog niet echt zicht op die versie update naar A16 (of 17),..
Dat van die LLM modellen die sneller zijn in de gatenkaas ontwarren stemt mij ook wel wat somber. Transitie naar veiliger software is een eeuwig durende ratrace. Lijkt een stroomversnelling aan te komen die je niet leuker en niet gemakkelijker gaat maken, vrees ik.
Achja. Nu net dus naar een semi up to date Android 15 versie van e/OS/ op een FP6. Ik kom van een al paar jaar niet meer ondersteunde Android 13. Wel iets van vooruitgang,. maar veilig waan ik mij niet hoor. #Odido-hack als recent lek waarvan ik het bestaan ken. Joost mag weten in wat voor mijnenveld van andere kwetsbaarheden we ons bevinden.
In het Fairphone 6 topic lees ik dat Android 16 +/- 1 maand geleden is gereleased voor dat toestel.
Zal wel los lopen denk ik dan?
Zal wel los lopen denk ik dan?
Indirect geef je aan geen vertrouwen te hebben in e/OS in het algemeen? Inhoudelijk zijn je reacties van een hoog niveau maar je motivatie om dat in deze thread te doen en wel positieve reacties op Graphene OS te geven vind ik wat lastig los van elkaar te zien. Of zoek ik ergens iets achter wat er niet is?danieldk schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:20:
[...]
Geen Android 16, geen security updates voor kwetsbaarheden die niet critical of high gemarkeerd zijn. Achtergrond: Android Security Bulletins hebben alleen backports voor kwetsbaarheden die critical of high gemarkeerd zijn. Voor fixes van andere kwetsbaarheden heb je ondermeer QPRs en major releases nodig. Gegeven dat Android 15 op 15 Oktober 2024 uitgekomen is en /e/OS bij mijn weten geen QPRs doet, mis je dus alle security updates voor die kwetsbaarheden van de laatste anderhalf jaar. In die zin kloppen de release notes van /e/OS niet. Die zeggen:
[...]
Wat onwaar is, want ze passen de Android Security Bulletin patches tot Maart 2026 toe, wat maar een kleine subset is van alle security patches.
Maakt dat uit? Kwetsbaarheden die medium e.d. gemarkeerd zijn, zijn wellicht geen RCEs, maar ze worden wel in exploit chains gebruikt. Dus in combinatie met een gevaarlijkere kwetsbaarheid kunnen ze gebruikt worden om door te escaleren. Het bouwen van exploit chains wordt alleen maar makkelijker deze dagen dankzij LLMs, des te meer omdat het al lang bekende kwetsbaarheden zijn.
Daar komt bij dat /e/OS over het algemeen ook met critical en high kwetsbaarheden achterloopt. Ze doen meestal pas een release 3-4 weken na een security bulletin. Maar daar komt bij dat Google een embargo van 3 maanden op ASB patches heeft, maar die kwetsbaarheden vaak al bekend zijn omdat een aantal andere leveranciers ze wel eerder uitrollen (wat mag van Google), dus een gemotiveerde hacker kan de kwetsbaarheden achterhalen door diffs te doen op disassembled binaries tussen releases. Daarnaast zijn de patches al maanden bekend bij OEMs en circuleren ze dus al in het circuit.
IMO gaat het er vooral om wat je wilt. Ja, ik vind dat /e/OS er meer aan zou kunnen doen om gebruikers up-to-date en veilig te houden. Ook vind ik dat ze de onafhankelijkheid van Google overdrijven. De keerzijde is dat /e/OS net als LineageOS op veel meer toestellen werkt dan bijvoorbeeld GrapheneOS. Dus als je al een Fairphone of een van de vele andere toestellen die ondersteund zijn hebt, dan is dan ben je beter af met Lineage of /e/OS.MarcelGo schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:35:
[...]
Indirect geef je aan geen vertrouwen te hebben in e/OS in het algemeen? Inhoudelijk zijn je reacties van een hoog niveau maar je motivatie om dat in deze thread te doen en wel positieve reacties op Graphene OS te geven vind ik wat lastig los van elkaar te zien. Of zoek ik ergens iets achter wat er niet is?
Verder vind ik het tof dat microG ontwikkeld wordt. Op dit moment vind ik sandboxed Google Play beter, maar ik vind het ook heel erg goed dat er een alternatief bestaat, al was het maar voor het geval dat. Net zoals het tof is dat SailfishOS een ding is.
Verder vind ik het belangrijk dat mensen bewust zijn van de plus- en minpunten van het systeem dat ze draaien, zodat je een betere keuze kunt maken. De meeste reviews (ook die hier op Tweakers) noemen niet de veiligheidsissues met /e/OS of dat /e/OS niet volledig ontgoogled is (binary blobs voor SafetyNet, microG praat nog steed met Google, privileged toegang voor Google apps), etc. Overigens gelden vergelijkbare problemen met updates, afwezigheid van een secure enclave, etc. voor vrijwel alle telefoons die geen Pixel + PixelOS, iPhone, GrapheneOS of Samsung flagships zijn. Ik kan ook best wat nadelen van GrapheneOS noemen, maar dat zou hier offtopic zijn
Onder de streep begrijp ik het heel erg goed dat mensen voor /e/OS kiezen. Ik heb ook een Fairphone 6 met /e/OS gehad met het idee van VS tech los to komen, maar voor mij is veiligheid + privacy een heel erg belangrijk aspect, dus daarom heb ik een voorkeur voor GrapheneOS (en daarna iOS, en daarna zou ik het niet meer weten).
Ik vind persoonlijk dat Graphene OS óók een groot manco heeft, ten opzichte van de-Google-en: Het werkt alleen op Pixel toestellen van,.... Google. Inmiddels daarover vernomen dat dit eigenlijk vooral komt omdat die Pixel qua hardware zo goed beveiligbaar is (drivers zijn beschikbaar enzo), maar dat je dus Google hardware nodig hebt,. dat stuit mij méér tegen de borst dan dat /e/OS minder privacy veilig/secure is.
Een Fairphone bedient nu voor mij net even wat meer doelen: Én een repareerbare telefoon, én lange ondersteuning (niet alleen software, maar ook hardware), én een (beetje) sociale-ethisch verantwoord (B-Corp) product, én Nederlands/Europees (al ligt de productie gewoon ergens in China). Maar daarnaast dus óók gericht op 'duurzaam/gebalanceerd' smart-phone gebruik. Iets met consuminderen. Dat er dan ook nog een non-big-tech OS op kan worden gezet, mét ondersteuning, maakt dat ik het gehele concept omarmen kan, met zo z'n manco's. Voor míj scoort de Fairphone met /e/OS dus op meerdere punten een voldoende, terwijl Graphene OS dan wel excelleert op één vlak (security+privacy), op andere punten haalt ie voor mij eigenlijk net geen voldoende (Pixel kopen = Google ondersteunen). Mocht Graphene OS wèl naar de Fairphone komen, dan zou ik die stap nog overwegen. Want wat je zegt: het de-google-ed zijn van /e/OS vind ik nog niet helemaal zo helder: Ik heb zelf bewust géén Google-Apps geïnstalleerd, maar ik heb toch de indruk dat er op de achtergrond toch allerlei verbindingen met Google-servers wordt gemaakt,. want er werkt echt van álles zo vlekkeloos, dat ik (na een weekje) bijna het idee heb dat Google helemaal niet zo'n dikke vinger in de pap heeft, of dat de sluizen achter de schermen stiekem gewoon vol open staan.
Een Fairphone bedient nu voor mij net even wat meer doelen: Én een repareerbare telefoon, én lange ondersteuning (niet alleen software, maar ook hardware), én een (beetje) sociale-ethisch verantwoord (B-Corp) product, én Nederlands/Europees (al ligt de productie gewoon ergens in China). Maar daarnaast dus óók gericht op 'duurzaam/gebalanceerd' smart-phone gebruik. Iets met consuminderen. Dat er dan ook nog een non-big-tech OS op kan worden gezet, mét ondersteuning, maakt dat ik het gehele concept omarmen kan, met zo z'n manco's. Voor míj scoort de Fairphone met /e/OS dus op meerdere punten een voldoende, terwijl Graphene OS dan wel excelleert op één vlak (security+privacy), op andere punten haalt ie voor mij eigenlijk net geen voldoende (Pixel kopen = Google ondersteunen). Mocht Graphene OS wèl naar de Fairphone komen, dan zou ik die stap nog overwegen. Want wat je zegt: het de-google-ed zijn van /e/OS vind ik nog niet helemaal zo helder: Ik heb zelf bewust géén Google-Apps geïnstalleerd, maar ik heb toch de indruk dat er op de achtergrond toch allerlei verbindingen met Google-servers wordt gemaakt,. want er werkt echt van álles zo vlekkeloos, dat ik (na een weekje) bijna het idee heb dat Google helemaal niet zo'n dikke vinger in de pap heeft, of dat de sluizen achter de schermen stiekem gewoon vol open staan.
Dag,
Ik wil graag switchen naar e/os en heb dit op een ongebruikte pixel 4a geinstalleerd, maar inloggen in de digid app lukt niet.
Zowel met inloggen dmv sms code als inloggen met een ander apparaat geeft de volgende melding:
"Er is een fout opgetreden. Begin opnieuw met het activeren van de digid app."
Ik heb het inloggen de afgelopen maanden verschillende keren geprobeerd met iedere keer dezelfde foutmelding tot gevolg. Het volgende heb ik geprobeerd:
Weet mogelijk iemand van jullie wat ik nog zou kunnen proberen?
Ik wil graag switchen naar e/os en heb dit op een ongebruikte pixel 4a geinstalleerd, maar inloggen in de digid app lukt niet.
Zowel met inloggen dmv sms code als inloggen met een ander apparaat geeft de volgende melding:
Ik heb het inloggen de afgelopen maanden verschillende keren geprobeerd met iedere keer dezelfde foutmelding tot gevolg. Het volgende heb ik geprobeerd:
- Telefoon opnieuw opstarten
- E/os opnieuw installeren
- App opnieuw installeren
- Advanced privacy uitzetten
- Met en zonder simkaart in telefoon
- Verbinden met ander netwerkn
In de Google Playstore staan nog wat recente reviews van mensen die ook issues ervaren: https://play.google.com/s...soverheid.digid.pub&hl=nlbwienke schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:17:
Dag,
Ik heb het inloggen de afgelopen maanden verschillende keren geprobeerd met iedere keer dezelfde foutmelding tot gevolg. Het volgende heb ik geprobeerd:Ik weet niet wat voor andere dingen ik nog kan doen om wel bij de app in te kunnen loggen.
- Het lijkt alsof je weinig meer kunt doen dan wat je hebt gedaan. Ik zie bij de reviews in de Play Store nog wat recente reviews waar ook melding wordt gemaakt van issues. https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.rijksoverheid.digid.pub&hl=nl
De laatste reactie vanuit Logius bevat misschien een oplossing:
Rijksoverheid
9 april 2026
Hoi, door een update van sommige Android telefoons kun je de melding krijgen: 'DigiD app opent niet'. Je kunt het volgende doen: Ga naar instellingen van jouw toestel / Kies voor het onderdeel 'Apps' / Kies voor 'DigiD' / Kies voor 'Instellen als standaard' / Kies voor 'Ondersteunende webadressen' / Zet het schuifje achter 'app.digid.nl' aan. ^KH
[ Voor 19% gewijzigd door BertNL op 18-04-2026 13:25 ]
Ik sta er ook zo in. Had GrapheneOS graag geprobeerd, maar we gaan onder geen beding een Google telefoon aanschaffen en dat bedrijf onnodig supporten. GrapheneOS past daardoor niet in "mijn plaatje".JayPe schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 22:11:
Ik vind persoonlijk dat Graphene OS óók een groot manco heeft, ten opzichte van de-Google-en: Het werkt alleen op Pixel toestellen van,.... Google. Inmiddels daarover vernomen dat dit eigenlijk vooral komt omdat die Pixel qua hardware zo goed beveiligbaar is (drivers zijn beschikbaar enzo), maar dat je dus Google hardware nodig hebt,. dat stuit mij méér tegen de borst dan dat /e/OS minder privacy veilig/secure is.
/e/OS werkt voor mij verder hartstikke goed. Als het niet 100% is dan wel 99%. Soms een herstart als een app raar doet, maar het zij zo. De Fairphone6 herstart binnen 1 minuut dus prima.
En als ik het zo lees is het wel " veilig " zonder (extra) Google apps/toevoegingen ook al kost het wat moeite om alles de eerste keer uit te zoeken aangezien Google jou het leven dan graag extra zuur probeert te maken
Als ik dan ook zo lees dat grapheneOS wel de Google services en apps gebruikt vraag ik mij af in hoeverre dat nu beter is. Sandbox of niet, je gaat toch met een Google account aan de gang en alles wat in die sandbox draait zit dan toch bij elkaar. Ik ben niet in de techniek gedoken, want ik kan dat OS niet zelf gebruiken, maar dat beeld is niet erg uitnodigend.
Op /e/OS gebruik ik Insular als sandbox app en zit er al enige tijd over na te denken om helemaal overnieuw te beginnen aangezien ik Android Auto niet in de sandbox kan draaien. Ik wil daarom eigenlijk alles wat ik nu in Insular draai juist niet in de sandbox draaien visa versa.
Zo kan ik alsnog Android Auto met Waze (want het gaat mij vooral om Waze) samen met vooral Whatsapp scheiden van alle andere apps.
Heb nog geen motivatie gevonden om ervoor te gaan zitten, maar dat komt vast wel binnenkort
Wat betreft de Fairphone denk ik dat je deze koopt om specifieke redenen. Ik wilde bijvoorbeeld geen Amerikaans of Chinees toestel en ook geen Samsung.
Er blijft dan weinig over, maar Fairphone past daardoor perfect in het plaatje en helemaal met zo'n "anti Google" OS.
Ik gebruik het toestel met /e/OS nu een maand naar alle tevredenheid. Het is jammer dat er geen kant en klare " wiki" bestaat met handleidingen voor wanneer je het zonder Google zaken wilt gebruiken, want anders zou ik het iedereen blind aanraden.
[ Voor 6% gewijzigd door Mit-46 op 18-04-2026 13:55 ]
Dank voor de snelle reactie.BertNL schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:22:
[...]
In de Google Playstore staan nog wat recente reviews van mensen die ook issues ervaren: https://play.google.com/s...soverheid.digid.pub&hl=nl
De laatste reactie vanuit Logius bevat misschien een oplossing:
Rijksoverheid
9 april 2026
Hoi, door een update van sommige Android telefoons kun je de melding krijgen: 'DigiD app opent niet'. Je kunt het volgende doen: Ga naar instellingen van jouw toestel / Kies voor het onderdeel 'Apps' / Kies voor 'DigiD' / Kies voor 'Instellen als standaard' / Kies voor 'Ondersteunende webadressen' / Zet het schuifje achter 'app.digid.nl' aan. ^KH
Ik heb (nog) geen probleem met het automatisch openen van de app vanuit de browser.
Toch even de instellingen gecheckt en dat staat goed.
Het inloggen in de app zelf is wat niet lukt.
Ik gebruik de app verder niet, maar bij het testen enige tijd terug lukte het mij wel (met een Fairphone6) om in te loggen. Wel moest " Hide my IP address" zijn uitgeschakeld (geen idee of de app uitzonderen ook werkte).bwienke schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:17:
Dag,
Ik heb het inloggen de afgelopen maanden verschillende keren geprobeerd met iedere keer dezelfde foutmelding tot gevolg. Het volgende heb ik geprobeerd:Ik weet niet wat voor andere dingen ik nog kan doen om wel bij de app in te kunnen loggen.
Echter kon ik wel aanmelden, maar niet mijn ID kaart of rijbewijs scannen. Dit bleef toen hangen ergens in het proces.
Ja, ik begrijp je redenen goed. Overigens gaat GrapheneOS volgend jaar ook op een aantal Motorola toestellen ondersteund worden. Het gaat niet alleen om de beschikbaarheid (en up-to-date zijn) van drivers, er zijn een aantal hardware features die nodig zijn om een telefoon goed te beveiligen, die GrapheneOS vereist, waaronder:JayPe schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 22:11:
Ik vind persoonlijk dat Graphene OS óók een groot manco heeft, ten opzichte van de-Google-en: Het werkt alleen op Pixel toestellen van,.... Google. Inmiddels daarover vernomen dat dit eigenlijk vooral komt omdat die Pixel qua hardware zo goed beveiligbaar is (drivers zijn beschikbaar enzo), maar dat je dus Google hardware nodig hebt,
- De telefoon moet geunlocked en relocked kunnen worden, waarbij het mogelijk moet zijn een extra root of trust toe te voegen. Dit is belangrijk, want een locked telefoon is nodig voor Android Verified Boot, wat nodig is om bijvoorbeeld system-level malware te blokkeren. Volgens mij voldoet Fairphone ook aan deze eis.
- De telefoon moet een aparte secure enclave/processor hebben. De meeste Android telefoons hebben alleen TrustZone, dat draait een veilig tweede OS om private keys e.d. op te slaan. Het nadeel van TrustZone TEEs is dat het op dezelfde CPU draait als Android zelf. Het geheugen van de TEE is tijdens runtime wel ontoegankelijk voor Android, maar omdat het op dezelfde CPU draait is het gevoelig voor side-channel attacks. Bovendien is deze benadering vaak kwetsbaar voor brute force PIN attacks als je een PIN gebruikt. Zo zijn veel Mediatek telefoons bijvoorbeeld binnen 60 seconden te hacken door een TrustZone-gerelateerde kwetsbaarheid. Helaas zijn er slechts een aantal telefoons met een secure enclave. Waar ik zo even op kan komen: iPhone (sinds 2013!), Pixel, flagship Samsung en een aantal midrange Samsungs. Helaas voldoet geen enkele van deze telefoons, behalve Pixel aan de eerste eis.
- Hardware memory tagging (MTE etc.): dit is een techniek waarbij elke regio geheugen van 16 bytes een speciale random tag heeft. Code kan alleen een load of store instructie toepassen mits het de juiste tag gebruikt. Dit voorkomt use-after-free fouten (een dangling pointer heeft de verkeerde tag) en met wat extra werk ook buffer overflows e.d. Veel van de typische geheugen-kwetsbaarheden worden daardoor al door hardware geblokkeerd. Helaas is MTE support op ARM CPUs nog heel erg beperkt. Onder meer Google Tensor, een aantal Exynos en Apple A CPUs hebben het (Apple heeft een uitgebreidere versie) volgens mij heeft Qualcomm het ook toegevoegd aan de nieuwste flagship SoCs (Snapdragon 8 Gen 5). Dus hier gloort wel hoop.
Nu weer ontopic: zodra de Fairphone 6 of 7 een CPU met MTE en een secure enclave krijgt, zal /e/OS het ook wel gaan ondersteunen.
Heb nu een tijdelijke oplossing gevonden voor de Chipolo tracker niet werkt op e/os.
Ik heb nu Chipolo geregistreerd op een andere Android telefoon met de originele Android versie. Ik kan nu Chipolo tracker wel benaderen via https://www.google.com/android/find/?hl=nl website.
Dit is niet de beste oplossing maar het werkt wel.
Ik heb nu Chipolo geregistreerd op een andere Android telefoon met de originele Android versie. Ik kan nu Chipolo tracker wel benaderen via https://www.google.com/android/find/?hl=nl website.
Dit is niet de beste oplossing maar het werkt wel.