joost308 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 20:27:
Ben zelf net een paar weken over naar de FP6 met out the box /e/OS en het bevalt prima. Ja er zijn wel wat verbeteringen mogelijk (bv brightness is soms wel heel erg dim als hij op auto staat), maar overall geen spijt van de keuze (zat hiervoor op een Oneplus7t Pro met LineageOS; ja en google apps).
Er is een ding wat ik wel mis en dat is het gebruik van mijn (wireless) android auto. Dat was mijn manier om te ontkomen aan de ingebouwde sync functies van mij auto die navigatie en suffe opties als stoelverwarming op afstand/zien waar je auto geparkeerd is enz. Ik ben nog niet zo slecht dat ik dat niet kan onthouden

en ik ben van mening dat de fabrikant daar niets mee te maken heeft.
Anyway AA dus lekker op mijn telefoon en alleen google die weet waar ik ben

no more...
Ik heb de tips met stubs op mijn tel gezet (en in AA installatie van onbekende bronnen ingeschakeld), maar helaas nogo. Bekabeld en draadloos geen AA. Had eerder de instructie van /e/OS gevolgd (ja helaas installatie van Google apps), maar ook die gaf een (fout)melding over communicatie.
Heeft iemand DE tip hoe ik dit kan fixxen? Indien nodig ben ik best bereid om de AAWireless Two wireless adapter aan te schaffen als dat wel zou werken (liever gebruik ik gewoon de ingebouwde AA wireless die al in mijn auto zit)
Op mijn telefoon krijg ik geen (fout) melding als ik AA open via apps>aa instellen dan zie ik ook dat hij bij verbinding mijn auto ziet en aangeeft dat Android Auto (wireless) beschikbaar is, maar krijg even later op de display in de auto de melding "Fout Android Autol! Verbind via USB kabel om Android Auto in te stellen" Natuurlijk zit die kabel er al in
Andere ding is N26 banking app die ik niet kan pairen. Hij gaat de oeps een fout kant in op het moment dat hij facial scan wil uitvoeren (ik weet het, ik schrik soms ook van mijzelf in de spiegel, naar dit is al VOOR het scannen

)
Dag Joost308
Ik heb reeds mijn FairPhone 6 sinds dit weekend.
Na heel het weekend te testen kan ik meer informatie geven over mijn ervaring met Android Auto.
Helaas heb ik minder nieuws, op dit moment heb ik geen manier gevonden om android auto te aktiveren met een gelockte bootloader.
De communicatie error die je krijgt is inderdaad omdat android auto niet langer een app is voor de nieuwe android versies, in de plaats daarvan moet android met het OS komen.
Als je bereid bent om je bootloader te unlocken werkt android auto wel, maar je moet er wel wat stappen voor doen.
Het nadeel met een ge-unlockte bootloader is dat je problemen kan hebben met apps , zoals bank apps, enz...
Mijn bank apps werkte wel (belgische , spaanse bank apps) , ik kreeg enkel een melding dat dit een veiligheids risico kan zijn.
Helaas voor belgische apps werkte "Itsme" niet vanwege de bootloader, ik ben dus terug naar de officiele E/OS overgestapt en heb mijn bootloader terug gelocked.
Moest er iemand toch geïnteresseerd zijn on te weten hoe ik Android Auto werkend heb gekregen op de fairphone 6 (E/OS) met Google Stub (fake google map, TTS, Google) dan wil ik gerust een beschrijving maken .
Denk er wel aan dat je bootloader unlocked moet zijn.
Als iemand een manier heeft gevonden om Android auto werkend te krijgen zonder de bootloader te unlocken stuur mij even een bericht