The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
[ Voor 104% gewijzigd door GerbenBK op 06-03-2026 11:29 ]
Dankje voor het meedenken. Ik kan alleen maar proberen te verbinden met ons eigen wifi netwerk. Vandaar mijn test met de hotspot. Het rare is dat al onze andere apparatuur het wel doen. En voorheen Odido dus ook gelijk werkte.GerbenBK schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:27:
Al andere wifi-punten geprobeerd? Lijkt me eerder een kwestie van instellingen in modem/router/accesspoint dan in de Fairphone aangezien hij wel met hotspot verbindt.
Heb je nu een andere netwerknaam, of is die hetzelfde gebleven? In dat geval -> Netwerk vergeten en dan opnieuw proberen te verbinden.
Welk apparaat zet je naar de fabrieksinstellingen? Je telefoon of de hotspot?
Wat voor beveiliging staat ingesteld voor de Wifi? WPA2? WPA3?
FP5 + FPOS + Odido Zyxel T54 glasvezel --> werkt wel
FP5 + /e/OS + Odido Zyxel T54 glasvezel --> werkt wel
FP5 + /e/OS + Youfone DSL KPN box 12B --> werkt niet
FP5 + /e/OS + hotspot andere telefoon--> werkt wel
Overige apparatuur zoals andere telefoons, computers, homewizard, solar edge, zappi werken wel op de Youfone wifi.
Geprobeerd op de FP + /e/OS:
- Oude odido netwerk vergeten
- verbinden met Youfone --> foutmelding "saved/disabled" met slotje
- /e/OS teruggezet op fabrieksinstellingen en opnieuw wifi proberen te verbinden --> zelfde foutmelding
- paar keer " netwerk vergeten" en opnieuw proberen te verbinden --> foutmelding
Ik heb nog geen instelling gewijzigd van de KPN box. Heb alleen gebruikersnaam en ww van de wifi aangepast.
@GerbenBK Zie hierboven. Maar Odido was niet het probleem.
@Keypunchie
Ik heb dus alleen de gebruikersnaam en ww van de wifi aangepast in de router. Verder niks veranderd. Netwerk vergeten heb ik al een paar keer uitgeprobeerd.
Ik had mijn telefoon terug gezet op de fabrieksinstellingen.
Als ik inlog dan zie ik staan: "WPA2-WPA3-personal"
Hey, dit werkt!Keypunchie schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:02:
Je kunt proberen om terug te schakelen naar WPA2 en kijken of dat wel werkt. (Security-wise is dit, zeker in de context van een thuiswifi, verantwoord).
Ik wil graag overstappen naar E/os maar krijg tegenstrijdige verhalen op internet over het installeren van Android auto.
E/os geeft een link met instructies maar ik lees ook dat je scrubbs of zo iets moet instellen of installeren?
Geen idee wat dat is en hoe het werkt.
Werken die instructies van E/os niet goed?
Ik wil pas overstappen als ik zeker weet dat Android auto gaat werken.
Heb die Google service alleen nodig voor navigatie. Voor de rest gebruik ik O.a. proton voor mail.
Ik hoor t graag van jullie.
Werkt prima hier, ik heb het uiteindelijk met de stubs opgelost.Hnsmldrs schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:32:
Sinds kort heb ik een Fairphone gen 6 met nog Android erop.
Ik wil graag overstappen naar E/os maar krijg tegenstrijdige verhalen op internet over het installeren van Android auto.
E/os geeft een link met instructies maar ik lees ook dat je scrubbs of zo iets moet instellen of installeren?
Geen idee wat dat is en hoe het werkt.
Werken die instructies van E/os niet goed?
Ik wil pas overstappen als ik zeker weet dat Android auto gaat werken.
Heb die Google service alleen nodig voor navigatie. Voor de rest gebruik ik O.a. proton voor mail.
Ik hoor t graag van jullie.
Google Apps: https://github.com/dylangerdaly/Gcam-Services-Provider/releases/tag/v12.48.23.23
Google Maps: https://github.com/sn-00-x/aa4mg/blob/master/system/product/app/Maps/Maps.apk
Google TTS: https://github.com/sn-00-x/aa4mg/blob/master/system/product/app/GoogleTTS/GoogleTTS.apk
1) Stubs naar de telefoon overzetten
2) Stubs installeren via de standaard bestandsverkenner (externe bronnen toestaan aanzetten)
3) Android Auto installeren en de cache ervan verwijderen
4) In de auto stappen, aansluiten en instructies op het scherm doorlopen.
Zie ook https://community.e.foundation/t/learn-from-my-stupidity-another-android-auto-on-e-os-thread/77232/9 voor de bron van deze stappen.
Dus als ik het goed begrijp moet ik die .apk bestanden op de telefoon downloaden en installeren.
Dat klinkt niet ingewikkeld.
Bedankt ook voor de links.
Klopt het, als je op deze manier werkt je Google verder uitsluit dan via de methode door E/os in de link beschreven?
Met vriendelijke groet
Hans
[ Voor 37% gewijzigd door Hnsmldrs op 11-03-2026 19:02 . Reden: Iets toegevoegd. ]
Klopt je zet de apk's op je telefoon en installeert ze via die weg. Je hebt dan inderdaad geen Google producten op je telefoon, de stubs kun je als een lege huls beschouwen. Om te navigeren via Android Auto kun je dan bijvoorbeeld de ingebouwde Maps van /e/os of HERE WeGo Maps gebruiken.Hnsmldrs schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:41:
Dankjewel Jeroen,
Dus als ik het goed begrijp moet ik die .apk bestanden op de telefoon downloaden en installeren.
Dat klinkt niet ingewikkeld.
Bedankt ook voor de links.
Klopt het, als je op deze manier werkt je Google verder uitsluit dan via de methode door E/os in de link beschreven?
Met vriendelijke groet
Hans
Vrijdag wordt n regendag dus ideaal om de swap naar E/os te maken,
Ik laat weten hoe het gaat.:)
Ik kan ook geen nieuwe toevoegen ook niet via de Chipolo app.
Hoe krijg ik dit werkend.
Aanvankelijk was het de bedoeling dat deze S10e met /e/OS mijn huidige Galaxy S21 FE in oktober gaat vervangen aangezien deze dan geen veiligheidsupdates meer krijgt van Samsung. Dit ook in het kader van ont-Googlen en minder e-waste zodat ik nog even geen nieuwe telefoon hoef te kopen zoals een Fairphone. Nu twijfel ik toch een beetje aangezien de S10e een community build van /e/OS heeft en geen 'officiële' build. Bovendien is de bootloader unlocked en tevens geflashed met een custom recovery. Ik wil hem namelijk ook gaan gebruiken voor bankzaken (Rabobank, ASN en Triodos) en ik heb gehoord dat banken moeilijk kunnen gaan doen wanneer je getroffen wordt door fraude en je telefoon unlocked en/of geroot is.
Mijn vraag is nu: met name voor veilig bankieren zonder gedoe, is het beter om dan in oktober toch maar een Fairphone te kopen (en er dan /e/OS op te zetten) of kan ik mijn Galaxy S10e met /e/OS blijven gebruiken? Alvast bedankt voor het antwoord
Ga naar Instellingen, Systeem, MicroG, Google accounts en zet 'Vertrouw op Google Machtigingen' aan. Dit zou kunnen helpen. Ik gebruik zelf bewust geen Google apps dus kan het niet testen.Evertt schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:37:
Ik probeer in enkele apps in te loggen met mij Google account. Ik krijg elke keer deze melding[Afbeelding]
Of kan dit niet met e/os?
Maar ik ga toch voor deze apps een andere account maken zonder Google dan is het probleem opgelost.
Alleen werkt Chipolo nog steeds niet ook niet met de tip die je net noemt. Ook niet met de app
Heeft iemand ervaring met werk en prive gescheiden houden op /e/os? Hoe ziet dat eruit, hoe werkt dat? Kan je schema’s instellen voor bepaalde sim en apps & kan je een apptwin runnen voor verschillende accounts op apps?
Ik heb hiervoor met een Huawei p30 en daarna met iOS best goed werk en prive gescheiden gehad op 1 telefoon. Dit is voor mij erg belangrijk, geen zin in werk meldingen in mijn eigen tijd en geen zin in 2 telefoons. Ik hoor graag jullie ervaringen of kennis hierover.
Alvast bedankt!
EDIT: uiteindelijk gelukt... door de app weg te halen, opnieuw te installeren, het netwerk te vergeten en opnieuw in te stellen. Nu maar eens kijken of het stabiel blijft.
[ Voor 27% gewijzigd door durian op 16-03-2026 08:59 . Reden: update info. ]
Hier staat wel het e.e.a.: https://community.e.found...nerization-of-users/46967Geard007 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:32:
Hi! Leuk en leerzaam topic! Ik overweeg ook de stap naar /e/os (Fairfone 6) te maken maar heb nog een vraag waar ik nog geen antwoord op heb gevonden:
Heeft iemand ervaring met werk en prive gescheiden houden op /e/os? Hoe ziet dat eruit, hoe werkt dat? Kan je schema’s instellen voor bepaalde sim en apps & kan je een apptwin runnen voor verschillende accounts op apps?
Ik heb hiervoor met een Huawei p30 en daarna met iOS best goed werk en prive gescheiden gehad op 1 telefoon. Dit is voor mij erg belangrijk, geen zin in werk meldingen in mijn eigen tijd en geen zin in 2 telefoons. Ik hoor graag jullie ervaringen of kennis hierover.
Alvast bedankt!
Ik gebruik de fp6 voor werk en prive. Met shelter werkt dat prima, bv twee signals of whatsapps. Verder heb je een tile in je swipe down menu waarmee je "work apps" kan uitzetten met 1 knop. Je kan dan nog wel gebeld worden, je zet de simkaart er niet mee uit. Ik had daar wel iets voor gevonden (7sim https://github.com/iusmac/7SIM) maar nog geen tijd gehad on te testen.Geard007 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:32:
Hi! Leuk en leerzaam topic! Ik overweeg ook de stap naar /e/os (Fairfone 6) te maken maar heb nog een vraag waar ik nog geen antwoord op heb gevonden:
Alvast bedankt!
Enige irritante vind ik, ik wil eigenlijk in mijn prive gallery alle (werk+prive) fotos, en in mijn werk gallery alleen mijn werk fotos. Maar dat is iets kleins.
Fijn dat het gelukt is. Bij mijn FP6 met e/os/ werkte het bij de 1e poging met GetEduroam en sindsdien werkt het altijd.durian schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:34:
Heeft iemand Eduroam aan de gang gekregen? Ik heb via Aurora de "geteduroam" app gedownload, en mijn gegevens ingevuld, maar nix, er staat een tijdje "connecting..." and dan gaat'ie terug naar 4G.
EDIT: uiteindelijk gelukt... door de app weg te halen, opnieuw te installeren, het netwerk te vergeten en opnieuw in te stellen. Nu maar eens kijken of het stabiel blijft.
Met 3.6 komen er ook builds voor Android 16 (als je toestel dat ondersteunt). De rollout van 3.6 A16 start waarschijnlijk volgende week.
Ik zie dat het al opgelost is, maar was wel benieuwd hoe dat zit met die app. Ik gebruik op het werk ook Eduroam op /e, maar ik ben daar geen aparte app voor nodig.durian schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:34:
Heeft iemand Eduroam aan de gang gekregen? Ik heb via Aurora de "geteduroam" app gedownload, en mijn gegevens ingevuld, maar nix, er staat een tijdje "connecting..." and dan gaat'ie terug naar 4G.
Het begint wat off-topic te raken, maar het korte antwoord is dat GetEduroam extra veiligheid biedt. Zie: https://www.geteduroam.app/about/goals/Ik zie dat het al opgelost is, maar was wel benieuwd hoe dat zit met die app. Ik gebruik op het werk ook Eduroam op /e, maar ik ben daar geen aparte app voor nodig.
Ik kom van de Fairphone alleen de Android variant tegen in mijn zoektocht bij de providers.
Ik begrijp dat ik een los toestel kan kopen en een nieuw sim only abonnement elders, maar ik wil graag een bundel zodat ik niet in 1 keer 600+ euro hoef te betalen aangezien ik toch een nieuw abonnement wil afnemen.
De Andoid variant dan maar nemen en zelf rooten/flashen vind ik geen fijn idee met een nieuwe telefoon.
[ Voor 24% gewijzigd door Mit-46 op 20-03-2026 21:57 ]
Goeie vraag! Ik heb er naar gezocht maar niet gevonden. Uiteindelijk heb ik via de provider een FP6 gekocht met Android en er zelf e/os/ opgezet. Misschien moeten we allemaal eens vragen bij providers of ze de FP6 met e/os/ willen aanbieden.Mit-46 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:55:
Weet iemand of er een Nederlandse provider is die de Fairphone 6 aanbiedt met e/os?
[...]
De Andoid variant dan maar nemen en zelf rooten/flashen vind ik geen fijn idee met een nieuwe telefoon.
Overigens is het installeren van e/os/ geen rocketscience en hoef je de telefoon er niet voor te rooten.
Dank voor jouw reactie!-Elmer- schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 07:15:
[...]
Goeie vraag! Ik heb er naar gezocht maar niet gevonden. Uiteindelijk heb ik via de provider een FP6 gekocht met Android en er zelf e/os/ opgezet. Misschien moeten we allemaal eens vragen bij providers of ze de FP6 met e/os/ willen aanbieden.
Overigens is het installeren van e/os/ geen rocketscience en hoef je de telefoon er niet voor te rooten.
Ik was er al bang voor, maar ik ga daar dan ook voor. Ik heb nu namelijk een te duur abonnement.
Doordat ik een dual sim config gebruik i.c.m. met mijn werktelefoon/abonnement heb ik daar nooit echt iets mee gedaan en geloofde ik het wel.
Nu ik de nummers/telefoons ga scheiden wil ik wel een passend abonnement.
Ik was in de veronderstelling dat ik de telefoon hiervoor wel moest rooten en dat vind ik geen goed idee met een nieuwe telefoon.
Dat dit niet hoeft maakt wel het verschil. Fijne info!
Naar aanleiding van de supergave review vandaag op Tweakers over deze telefoon en het OS las ik in de comments een vraag mbt Android Auto. Iets wat ikzelf volledig ben vergeten te onderzoeken.
Momenteel gebruik ik Carplay en ik wil wel graag Android Auto gebruiken. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik ben in de veronderstelling dat het vergelijkbaar is met Carplay.
Nu las ik dat dit wel mogelijk is, maar tegelijkertijd wil ik natuurlijk helemaal niets van Google op mijn nieuwe e/os telefoon. Wel een dilemma
Zijn er mensen die hier over nagedacht hebben en er een oplossing voor hebben?
Eigenlijk neig ik nu naar om een oude iPhone in de auto te laten liggen en die enkel te gebruiken tbv Carplay.
Niet ideal dus ik hoop stiekem op een betere oplossing.
Ben benieuwd hoe andere dit hebben opgelost.
Insular is de app die je zoekt hiervoor.Mit-46 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:49:
[...]
Dank voor jouw reactie!
Ik was er al bang voor, maar ik ga daar dan ook voor. Ik heb nu namelijk een te duur abonnement.
Doordat ik een dual sim config gebruik i.c.m. met mijn werktelefoon/abonnement heb ik daar nooit echt iets mee gedaan en geloofde ik het wel.
Nu ik de nummers/telefoons ga scheiden wil ik wel een passend abonnement.
Ik was in de veronderstelling dat ik de telefoon hiervoor wel moest rooten en dat vind ik geen goed idee met een nieuwe telefoon.
Dat dit niet hoeft maakt wel het verschil. Fijne info!![]()
Naar aanleiding van de supergave review vandaag op Tweakers over deze telefoon en het OS las ik in de comments een vraag mbt Android Auto. Iets wat ikzelf volledig ben vergeten te onderzoeken.
Momenteel gebruik ik Carplay en ik wil wel graag Android Auto gebruiken. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik ben in de veronderstelling dat het vergelijkbaar is met Carplay.
Nu las ik dat dit wel mogelijk is, maar tegelijkertijd wil ik natuurlijk helemaal niets van Google op mijn nieuwe e/os telefoon. Wel een dilemma
Zijn er mensen die hier over nagedacht hebben en er een oplossing voor hebben?
Eigenlijk neig ik nu naar om een oude iPhone in de auto te laten liggen en die enkel te gebruiken tbv Carplay.
Niet ideal dus ik hoop stiekem op een betere oplossing.
Ben benieuwd hoe andere dit hebben opgelost.
En in dit topic zijn wel infos te vinden over hoe AA aan de praat te krijgen.
Top, dank!FitTiv schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:35:
[...]
Insular is de app die je zoekt hiervoor.
En in dit topic zijn wel infos te vinden over hoe AA aan de praat te krijgen.
Ik ga mij eens even inlezen.
Ik heb hem even geïnstalleerd en door wat dingetjes heen geklikt en dat werkt allemaal prima. Lig op bed dus heb hem niet praktisch getest 😉 heb hem wel (eenmalig) m'n locatie laten gebruiken en die is exact op waar ik nu ben.Barista schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 21:20:
De Fairphone 6 staat al een tijdje op mijn wensenlijstje als mogelijk kandidaat. Na het lezen van de review van Arnoud natuurlijk weer iets enthousiaster geworden. Maar één app gebruik ik regelmatig en daarvan ben ik benieuwd of die werkt: Kurviger. (Dat is een navigatie-app voor op de motor) Zou iemand dat met e/os eens kunnen testen? Ik gebruik zelf de gratis versie van Kurviger waarbij je een 'volg de lijn'-modus aanzet tijdens navigatie.
Hij installeert en draait hier prima op mijn FP4 met /e. Alles wat ik aanklik, lijkt te prima werken.Barista schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 21:20:
De Fairphone 6 staat al een tijdje op mijn wensenlijstje als mogelijk kandidaat. Na het lezen van de review van Arnoud natuurlijk weer iets enthousiaster geworden. Maar één app gebruik ik regelmatig en daarvan ben ik benieuwd of die werkt: Kurviger. (Dat is een navigatie-app voor op de motor) Zou iemand dat met e/os eens kunnen testen? Ik gebruik zelf de gratis versie van Kurviger waarbij je een 'volg de lijn'-modus aanzet tijdens navigatie.
Maar al vrij vlot loop ik tegen een betaalmuur aan, ik heb geen account natuurlijk, en via de App Lounge of Aurora store niet ingelogd met een Google-account. Dus ik krijg dus nu een foutmelding dat het starten van een betaal-scherm niet is gelukt.
Maar ik zie dat je gewoon kunt inloggen, als je extern een betaald account hebt, gaat dat sowieso goed (dat is hoe ik het bij andere betaalde services ook regel, buiten de apps om)
Verder heb ik in de opties als locatieservice 'Android' ipv 'Google' gekozen.
jamark777 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:27:
draaid de Rabo app ook op dit OS?
Achteraf gezien was het niet moeilijk met de web-installer, was het niet dat ik een potje heb zitten stoeien mbt de Android adb usb driver om deze via het Apparaatbeheer goed gekoppeld te krijgen aan het toestel.
Het was helaas geen kwestie van driver installeren en Windows opnieuw naar nieuwe apparaten laten zoeken zoals je eigenlijk gewend bent met Windows.
Na een gevecht van anderhalf tot twee uur zoeken heb ik een Youtube filmpje gevonden waarin ik kon zien dat ik steeds verkeerd zat te klikken in het Apparaatbeheer
Goed, het is gelukt en ben nu heel blij!
De telefoon is opgestart met /e/OS en we gaan nu lekker instellen.
Wat ik mij nu afvraag is of de bootloader weer automatisch is gelockt. Weet iemand dit mbt een Fairphone 6?
(Ga liever niet weer die debug modus in en het trucje opnieuw uitvoeren om dit te controleren.)
**Edit 24-03-2026:
Ik bedacht mij dat er wellicht in de toekomst personen zijn die tegen hetzelfde aan zullen lopen en via een zoekopdracht mogelijk op mijn bericht uitkomen.
Hierbij het Youtube filmpje welke mij heeft geholpen:
YouTube: Fastboot Device Not Detected? Here's the FIX!
Voor de duidelijkheid:
Ik heb de USB driver niet gedownload via de link in de beschrijving van dit filmpje, maar deze gedownload van: https://developer.android.com/studio/run/win-usb
De MS software had ik wel gedownload, maar mijn computer had al een nieuwere versie dus die was niet nodig.
Waar ik de mist in ging was door in het Apparaatbeheer telkens direct te browsen naar de locatie waar ik de driver had opgeslagen en dat werkt dus niet.
Je dient echt te klikken op "Let me pick from a list of available drivers on my computer" alvorens je gaat browsen naar de locatie.
Ik had de driver al tig keer geinstalleerd dus in mijn geval stond "Android" al meteen in de lijst met "all devices".
Eén verkeerde "klik" heeft mij wel even bezig gehouden terwijl het in principe een klusje van 15-30 min zou moeten zijn via de web-installer van Murena.
De uitleg via deze installer vond ik namelijk verder super goed.
Link naar de installer voor de goede orde:
https://e.foundation/installer/
[ Voor 46% gewijzigd door Mit-46 op 24-03-2026 13:10 ]
Fijn dat het gelukt is! Welkom in een mooie Google-vrije wereld :-)Mit-46 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:08:
Ik heb vandaag mijn Fairphone 6 ontvangen met (Google) Android en na een helse rit is het mij gelukt om /e/OS erop te installeren.
Wat ik mij nu afvraag is of de bootloader weer automatisch is gelockt. Weet iemand dit mbt een Fairphone 6?
Net als je fiets zichzelf niet op slot zet, gebeurt dat met een bootloader ook niet
Ik heb zelf de bootloader van mijn FP6 weer gelocked met de volgende instructies: https://support.fairphone...nd-re-lock-the-bootloader.
Volgens mij waren de ontwikkelaar opties daar niet voor nodig - overigens kun je die opties ook altijd weer uitzetten als je wil.
Dank en ook dank voor voor de instructies-Elmer- schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 00:37:
[...]
Fijn dat het gelukt is! Welkom in een mooie Google-vrije wereld :-)
Net als je fiets zichzelf niet op slot zet, gebeurt dat met een bootloader ook nietGelukkig niet, want het zou lelijke problemen kunnen veroorzaken.
Ik heb zelf de bootloader van mijn FP6 weer gelocked met de volgende instructies: https://support.fairphone...nd-re-lock-the-bootloader.
Volgens mij waren de ontwikkelaar opties daar niet voor nodig - overigens kun je die opties ook altijd weer uitzetten als je wil.
Helaas, maar wanneer je het zo bekijkt ook wel weer fijn dat niet alles vanzelf gaat in het leven.
Ik ga er vanavond meteen eens naar kijken.
Edit:
Gelukt!
Nogmaals dank @-Elmer-
Toestel is wel weer gewist, maar dat geeft niet. Heb nu al in /e/OS kunnen neuzen. Nu gaan we echt beginnen en het toestel gebruiken.
[ Voor 9% gewijzigd door Mit-46 op 24-03-2026 19:14 ]
Van wat ik begrijp uit het /e/OS forum: voor nu alleen nog de community builds die A16 krijgen. Die download en flash je zelf om te updaten.Rodeappell schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 01:19:
Ik zie dat 3.6 Android 16 er nu ook aan komt. Ik ben benieuwd.
De official builds heb ik nog geen A16 release van gezien. Begreep dat die later komen, mogelijk pas met 3.7
Normaal: Google publiceert nieuwe versie van Android -> fabrikanten maken een build voor hun telefoon met hun drivers -> nieuwe versie beschikbaar.
Maar voor /e/OS ligt het wat subtieler, omdat Murena niet alleen van het publiceren van AOSP (Google) afhankelijk is, maar ook van Fairphone. Ze willen in de versie voor de FP namelijk zowel alle nieuwe dingen van AOSP, als de versie-specifieke drivers van Fairphone erin krijgen.
Daardoor is het gunstig dat Fairphone met Android 16 nu uit is, dat betekent dat ze bij Murena hard aan de slag kunnen om een official version uit te brengen.
Dat is een definitiekwestie. Android 14 en 15 krijgen nog steeds maandelijkse beveiligingsupdates en zijn daarmee net zo veilig als Android 16. Het verschil tussen de major releases zijn alleen maar features. Dus ik zou Android 15 niet verouderd willen noemen, tenzij je de specifieke Android 16 features mist.mark777 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:49:
voor mijn samsung is Ios versie15 beschikbaar maar voor ander modellen is er al versie 16. Is verise 15 dan al verouderd en komen er nog wel updates voor of niet?
(Mijn telefoon staat ingesteld op Engels dus ik gebruik de Engelse benamingen.)
In Settings -> System -> App Compatibility -> (Personal)
Hier staan een hoop dingen met Google in de naam. Ik heb alles uitgeschakeld behalve Device Assestaion, want die kan ik niet uitschakelen (ik gok vanwege Spotify die daaronder vermeld staat).
Wat zijn deze Google instellingen? Ik zag "Google" en heb dus alles uitgeschakeld, maar eigenlijk heb ik geen idee wat ik aan het doen ben en zou dit toch graag beter begrijpen. De beschrijvingen word ik niet helemaal wijzer van en het internet ook niet echt.
Als ik het goed lees op het internet zijn dit niet de MicroG instellingen (die staan onder Self-Check en die heb ik zo gelaten). Althans, dit is wat ik ervan begrepen heb.
Of zijn dit juist wel de MicroG instellingen (al mijn apps werken verder gewoon zonder dat deze instellingen zijn ingeschakeld)?
Iemand dit hier meer over kan vertellen?
Daarnaast een praktische vraag mbt het gebruik.
Drie apps werken niet met de Hide my IP adres instelling aan heb ik ontdekt.
Deze heb ik moeten uitzonderen. Het gaat om de ING, Buienradar en PostNL apps.
Is het dan verstandig om deze alleen te laten draaien in de app Insular met het oog op privacy?
Of heeft dit daar niets mee te maken en heeft dat weinig nut?
Dat ik de apps werkend heb gekregen is natuurlijk fijn, maar ik zou ook graag begrijpen wat ik aan het doen ben (of wat ik het beste kan doen)
[ Voor 8% gewijzigd door Mit-46 op 25-03-2026 15:30 ]
Eerste euvel waar ik al tegenaan loop: ik heb NewPipe geïnstalleerd als alternatief op de YouTube app, één video gekeken en nu moet ik op mijn pc bij YouTube continu een captcha invullen want er zijn 'verdachte activiteiten' op mijn netwerk. Begin me wel steeds meer te realiseren dat Google meer een soort Skynet is...
grappig ja ik tik /e/OS in op youtube en krijg ook opeens security screen. Geen toeval lijkt mejazzozo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:11:
Vandaag een Nothing CMF Phone 1 binnen gekregen en er direct /e/os op te flashen. Toestel is nu zéér goedkoop, dus ik dacht dat is een leuke testcase.
Eerste euvel waar ik al tegenaan loop: ik heb NewPipe geïnstalleerd als alternatief op de YouTube app, één video gekeken en nu moet ik op mijn pc bij YouTube continu een captcha invullen want er zijn 'verdachte activiteiten' op mijn netwerk. Begin me wel steeds meer te realiseren dat Google meer een soort Skynet is...
Via belsimpel.nl?Mit-46 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:55:
Weet iemand of er een Nederlandse provider is die de Fairphone 6 aanbiedt met e/os? Of anders een provider die überhaupt een telefoon aanbiedt met e/os?
Ik kom van de Fairphone alleen de Android variant tegen in mijn zoektocht bij de providers.
Ik begrijp dat ik een los toestel kan kopen en een nieuw sim only abonnement elders, maar ik wil graag een bundel zodat ik niet in 1 keer 600+ euro hoef te betalen aangezien ik toch een nieuw abonnement wil afnemen.
Volgens mij is dat allemaal met Android (volgens het filter in ieder geval). Ik heb geen provider kunnen vinden die standaard een /e/OS toestel levert en heb echt flink zitten zoeken.
Ik heb deze uiteindelijk via mobiel.nl aangeschaft met toch maar Google Android en via hen mijn abonnement verlengd bij HollandsNieuwe.
Had niet per se de voorkeur voor weer Hollandsnieuwe, maar ze hadden de beste aanbieding voor hetgeen wat ik zocht dus dat kwam toevallig mooi uit.
Ik heb meteen /e/OS erop gezet nadat het toestel geleverd was.
Ik weet het niet zeker, maar misschien heb je de "hide my IP adres" functie op de telefoon ingeschakeld. Volgens mij is het een soort VPN.jazzozo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:11:
Vandaag een Nothing CMF Phone 1 binnen gekregen en er direct /e/os op te flashen. Toestel is nu zéér goedkoop, dus ik dacht dat is een leuke testcase.
Mocht je een account gebruiken bij Youtube en die verbindt eerst via het ene IP adres en vervolgens via het andere dan kan ik mij voorstellen dat je een captcha triggert.
Als dit niet van toepassing is, omdat je dit niet hebt ingeschakeld heb ik geen idee
Weet iemand of dat ook met Linux kan, want ik heb geen Windows in huis...?
Tippie: Tubular. Fork van Newpipe, met nog wat meer block en skip mogelijkheden.jazzozo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:11:
Hier wordt aangegeven dat het wel werkt via de web installer op Linux Mint, maar ze hebben het niet over Samsung telefoons. Of het dus ook met de A52 werkt staat er niet.Falco schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:37:
Ik heb een oude Samsung A52 4G liggen. Daar zou /e/OS op geïnstalleerd moeten kunnen worden, maar volgens de instructies moet dat met Windows.
Weet iemand of dat ook met Linux kan, want ik heb geen Windows in huis...?
https://community.e.found...-linux-mint-22-1/69275/17
Ik heb mijn Fairphone geinstalleerd via Windows met de web installer. Gedoe met de Android UBS driver.
De bootloader heb ik na de installatie weer dichtgezet via Linux Mint en geen gedoe met USB drivers. Toestel verbinden en het werkte gewoon zoals de instructies beschreven zonder gedoe om die drivers gekoppeld te krijgen aan de telefoon.
Had hierdoor achteraf spijt dat ik de installatie niet meteen had geprobeerd met Linux.
Wel is het zo dat ik voor het dichtzetten van de boatloader de web installer niet nodig had.
Het dichtzetten ging via Terminal wat prima te doen was met de instructies.
Die web installer ondersteund alleen Chromium browsers en dat was de reden dat ik maar de Windows laptop had gepakt aangezien daar Edge op staat.
Aachteraf gezien had ik beter Chrome, Opera of Edge kunnen installeren op mijn Linux laptop, want als dat werkt dan had het veel tijd gescheeld aangezien dat geklooi met die Windows USB driver nergens duidelijk in de instructies werd uitgelegd.
Ik heb de webinstaller geprobeerd, maar helaas werkt dat niet. Waarschijnlijk omdat de A52 een community edition heeft en geen official.Mit-46 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:21:
[...]
Hier wordt aangegeven dat het wel werkt via de web installer op Linux Mint, maar ze hebben het niet over Samsung telefoons. Of het dus ook met de A52 werkt staat er niet.
https://community.e.found...-linux-mint-22-1/69275/17
Ik heb mijn Fairphone geinstalleerd via Windows met de web installer. Gedoe met de Android UBS driver.
De bootloader heb ik na de installatie weer dichtgezet via Linux Mint en geen gedoe met USB drivers. Toestel verbinden en het werkte gewoon zoals de instructies beschreven zonder gedoe om die drivers gekoppeld te krijgen aan de telefoon.
Had hierdoor achteraf spijt dat ik de installatie niet meteen had geprobeerd met Linux.
Wel is het zo dat ik voor het dichtzetten van de boatloader de web installer niet nodig had.
Het dichtzetten ging via Terminal wat prima te doen was met de instructies.
Die web installer ondersteund alleen Chromium browsers en dat was de reden dat ik maar de Windows laptop had gepakt aangezien daar Edge op staat.
Aachteraf gezien had ik beter Chrome, Opera of Edge kunnen installeren op mijn Linux laptop, want als dat werkt dan had het veel tijd gescheeld aangezien dat geklooi met die Windows USB driver nergens duidelijk in de instructies werd uitgelegd.
Alvast dank!
I see dead pixels...
De AppLounge heeft de laatste versie: com.tomtom.gplay.navapp version 3.6.297-beta. Echter na openen verschijnt er na enige tijd een foutmelding: "Oops Something went wrong", en de app start niet verder op.
Stappenplan:
- Getest op een Fairphone 6 e/OS Murena (update maart) waar TomTom Go NIET op geïnstalleerd is.
- Download vanaf bijvoorbeeld de APK Mirror website com.tomtom.gplay.navapp version 3.4.7. Dit is een reguliere APK file. En installeer deze op de Fairphone.
- De app kan succesvol geopend worden.
- In de app, klik het hamburger icon, ga naar Settings, ga naar Subscriptions. Zie dat je een "Free Trial" hebt, en druk op de "See plans" knop.
- Een "Choose a plan" scherm verschijnt en na een seconde verschijnt er een foutmelding: "Oops Something went wrong." Druk op "Try again" om terug naar het "Choose a plan" scherm te gaan.
- Op het "Choose a plan" scherm, voordat de foutmelding verschijnt, druk op "Restore purchases".
- Geef je TomTom credentials en druk op "Log in". De foutmelding verschijnt weer, maar na een "Try again" komt er een bevestiging "Purchases Restored".
- Download vanaf bijvoorbeeld de APK Mirror website com.tomtom.gplay.navapp version 3.6.297-beta. Dit is de laatste versie en komt als een APKM file. En installeer deze op de Fairphone. Gebruik eventueel de APKMirror Installer die in de AppLounge te vinden is.
- De laatste versie van de TomTom Go:Truck Expert app start nu zonder problemen op.
Helaas!Falco schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:39:
[...]
Ik heb de webinstaller geprobeerd, maar helaas werkt dat niet. Waarschijnlijk omdat de A52 een community edition heeft en geen official.
Mocht je besluiten het met een Windows laptop te gaan proberen dan is het naar mijn mening verstandig van te voren te kijken hoe je via het Apparaatbeheer de Android driver koppelt aan de telefoon wanneer deze in de boatloader mode is. Het gaat niet automatisch door simpelweg de driver te installeren of geïnstalleerd te hebben.
(Althans, niet bij de Fairphone 6.)
Is er een manier om betaalde apps weer te installeren? Ik weet het, ik wil ze eigenlijk niet en ik ben op zoek naar OSS alternatieven, maar het gaat nu even om het principe.
Ik ben inderdaad (tijdelijk) ingelogd via een google-account om dat soor apps te kunnen installeren en bij mij werkte dat prima.durian schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:17:
Waarschijnlijk een noobvraag, maar sois. Hoe werkt het met apps die ik ooit gekocht heb (zoals accubattery). Ik dacht dat als ik die via de Aurora store installeer (ingelogd met mijn google account) dat ik dan mijn gekochte versie zou kunnen krijgen, maar als ik op accubattery zoek krijg ik "not available for your device". Als ik als anonymous inlog staat'ie er wel (maar dat is de gratis versie dan). Bij de AppLounge lijkt het ook alleen om de gratis versie te gaan.
Is er een manier om betaalde apps weer te installeren? Ik weet het, ik wil ze eigenlijk niet en ik ben op zoek naar OSS alternatieven, maar het gaat nu even om het principe.
Ik heb er overigens een apart google account voor gemaakt zodat er minder te tracken valt. Als het kan betaal ik een developer rechtstreeks, maar zo niet dan via Google, ik vind dat goeie apps best betaald mogen zijn (zoals FairEmail)
[ Voor 7% gewijzigd door TheRien op 26-03-2026 11:12 ]
Als je de "Hide my IP adres" functie hebt ingeschakeld kan je kijken of het uitschakelen hiervan, of anders de TomTom app uitzonderen, dit verhelpt. Tenzij je dit natuurlijk al had geprobeerd.w.bruggeman schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:16:
Deze week een Fairphone 6 e/OS Murena ontvangen, en had eigenlijk alleen problemen met de TomTom Go app (of zoals die tegenwoordig heet, de TomTom Go:Truck Expert app). De berichten in deze thread geven afwisselende ervaringen aan, met meest recent dat het niet werkt. Ik heb een betaald abonnement direct bij TomTom, dus ik heb wat zitten spelen om te kijken of het toch werkend te krijgen is. Hieronder wil ik mijn ervaringen delen.
De AppLounge heeft de laatste versie: com.tomtom.gplay.navapp version 3.6.297-beta. Echter na openen verschijnt er na enige tijd een foutmelding: "Oops Something went wrong", en de app start niet verder op.
Stappenplan:
- Getest op een Fairphone 6 e/OS Murena (update maart) waar TomTom Go NIET op geïnstalleerd is.
- Download vanaf bijvoorbeeld de APK Mirror website com.tomtom.gplay.navapp version 3.4.7. Dit is een reguliere APK file. En installeer deze op de Fairphone.
- De app kan succesvol geopend worden.
- In de app, klik het hamburger icon, ga naar Settings, ga naar Subscriptions. Zie dat je een "Free Trial" hebt, en druk op de "See plans" knop.
- Een "Choose a plan" scherm verschijnt en na een seconde verschijnt er een foutmelding: "Oops Something went wrong." Druk op "Try again" om terug naar het "Choose a plan" scherm te gaan.
- Op het "Choose a plan" scherm, voordat de foutmelding verschijnt, druk op "Restore purchases".
- Geef je TomTom credentials en druk op "Log in". De foutmelding verschijnt weer, maar na een "Try again" komt er een bevestiging "Purchases Restored".
- Download vanaf bijvoorbeeld de APK Mirror website com.tomtom.gplay.navapp version 3.6.297-beta. Dit is de laatste versie en komt als een APKM file. En installeer deze op de Fairphone. Gebruik eventueel de APKMirror Installer die in de AppLounge te vinden is.
- De laatste versie van de TomTom Go:Truck Expert app start nu zonder problemen op.
Was wel de oplossing bij de ING en PostNL app in mijn geval met vergelijkbare foutmelding.
De "Hide my real IP address" functie staat bij mij uit, dus dat was het niet. In forums online wordt de Billing API gesuggereerd, die in MicroG niet geïmplementeerd is, als oorzaak van de problemen.Mit-46 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:18:
[...]
Als je de "Hide my IP adres" functie hebt ingeschakeld kan je kijken of het uitschakelen hiervan, of anders de TomTom app uitzonderen, dit verhelpt. Tenzij je dit natuurlijk al had geprobeerd.![]()
Was wel de oplossing bij de ING en PostNL app in mijn geval met vergelijkbare foutmelding.
Andere privacy features (zoals "Toggle on trackers control") lijken geen negatieve invloed te hebben. Na installatie krijgt de TomTom Go app standaard rechten, waar ik dan Location en Contacts aan heb toegevoegd. Zoiets als "Modify system settings" was, en blijft, "Not allowed".
Duidelijk!w.bruggeman schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:00:
[...]
De "Hide my real IP address" functie staat bij mij uit, dus dat was het niet. In forums online wordt de Billing API gesuggereerd, die in MicroG niet geïmplementeerd is, als oorzaak van de problemen.
Andere privacy features (zoals "Toggle on trackers control") lijken geen negatieve invloed te hebben. Na installatie krijgt de TomTom Go app standaard rechten, waar ik dan Location en Contacts aan heb toegevoegd. Zoiets als "Modify system settings" was, en blijft, "Not allowed".
Hm, vaag, bij mij lijkt dat niet te werken, bij geen enkele van mijn ooit gekochte apps. Verder zoeken...TheRien schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:11:
[...]
Ik ben inderdaad (tijdelijk) ingelogd via een google-account om dat soor apps te kunnen installeren en bij mij werkte dat prima.
Ik heb er overigens een apart google account voor gemaakt zodat er minder te tracken valt. Als het kan betaal ik een developer rechtstreeks, maar zo niet dan via Google, ik vind dat goeie apps best betaald mogen zijn (zoals FairEmail)
Doordat ik van een iPhone kom en sommige dingen nog nooit had gedaan kostte het even tijd (zoals Whatsapp en foto's overzetten van iOS naar Android). Geen zaken die specifiek aan /e/OS gerelateerd zijn, maar wel wenselijk om voor elkaar te krijgen.
Mijn contacten vanuit mijn Microsoft account overzetten zonder het Microsoft account in te loggen op de telefoon was ook zo'n uitdaging. Ligt naar mijn mening vooral aan hen, omdat ze .csv bestanden gebruiken terwijl de rest van de wereld .vcf lijkt te gebruiken.
Proton kon gelukkig met beide overweg en daarmee als "overzet tool" dienen.
Hoe Insular goed te gebruiken was ook een trail and error ervaring, maar heb nu de telefoon zo ingesteld met de gescheiden profielen dat ik er super blij mee ben.
Het werkprofiel voor alle Whatsapp en Google meuk zoals Waze en daarmee mooi gescheiden van mijn andere data.
Ik vind het een heerlijk gevoel om een bepaalde controle te hebben over hoe en wat de apps en bedrijven kunnen zonder maar te moeten accepteren dat ze overal toegang voor moeten hebben, want anders kan je het niet gebruiken.
Whatsapp bijvoorbeeld lekker gescheiden van de rest met beperkte contacten en daardoor zo weinig mogelijk info voor hen.. Heerlijk!
Morgen alleen nog even Android Auto gaan bekijken, maar als het goed heb ik deze ook al goed gescheiden van de rest met Insular. Met kopieën van alle apps die ik daarop wil gebruiken.
Het enige wat ik nog ga zoeken is een andere launcher, want ik vind de standaard launcher wel een stap terug in de tijd.
Ik mis de "all apps" feature zoals deze sinds jaar en dag op Android en tegenwoordig ook al lang op iOS zit. Alle apps op de achtergrond in mapjes is wel old skool iOS en dat bevalt mij niet. Ook dat je niet vanaf onderen kan sorteren, maar enkel vanaf boven is super irriitant. Ik heb geen grote handen en voor mij is de Fairphone 6 een erg grote telefoon.
Had al gelezen dat een andere launcher dit oplost.
Verder waanzinnig cool OS! Erg cool met die ingeboude features zoals de VPN, tracker blockers, etc.
Geen Google zooi en het werkt prima!
Wanneer een Samsung of andere grote merken dit standaard gaan leveren kan Google wel inpakken. Waar heb je ze nog voor nodig?
[ Voor 24% gewijzigd door Mit-46 op 27-03-2026 17:28 ]
Qua launcher, weet niet of het voldoet maar een mooie FOSS oplossing is Lawnchair.
Alles werkt prima, alleen lukt het niet om bij DigiD een ID-check te doen (waarbij je via NFC je paspoort oid scant). Er staat 'ID check not possible. This device does not meet the requirements of the ID check. Please try another phone'.
Werkt dat bij jullie wel, en zo ja, enig idee wat ik zou kunnen proberen?
Dank voor de tip!FitTiv schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 02:16:
@Mit-46 leuk om te lezen dat de stap bevalt.
Qua launcher, weet niet of het voldoet maar een mooie FOSS oplossing is Lawnchair.
Ik heb verder nog niets uitgezocht m.b.t. launchers dus ik ga maar met deze beginnen.
Ben net wezen proberen Android Auto gekoppeld te krijgen, maar dat kan niet zonder de apps Google App, Google Maps en Google text to speed gaf mijn telefoon aan.
Ben daar maar even gestopt om mezelf eerst ff in te lezen, maar ik las zojuist op de website van /e/OS dat ze hier nog geen andere oplossing voor hebben.
Wel dat ze op zoek zijn dus wie weet komt dat nog.
Ben benieuwd of het ook wireless werkt, want mijn auto heeft alleen kabel om op te laden en niet om data door te geven. De instructies gaan alleen over een bekabelde verbinding.
Straks nog maar eens proberen met deze apps in de sandbox van Insular. Gelukkig bestaat dat!
Dat scheelt, al is het maar voor mijn gevoel.
[ Voor 14% gewijzigd door Mit-46 op 28-03-2026 13:14 ]
Zoek even in dit topic op de handleidingen, er is wel iets mogelijk met alleen gmaps.Mit-46 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:07:
[...]
Dank voor de tip!
Ik heb verder nog niets uitgezocht m.b.t. launchers dus ik ga maar met deze beginnen.![]()
Ben net wezen proberen Android Auto gekoppeld te krijgen, maar dat kan niet zonder de apps Google App, Google Maps en Google text to speed gaf mijn telefoon aan.
Ben daar maar even gestopt om mezelf eerst ff in te lezen, maar ik las zojuist op de website van /e/OS dat ze hier nog geen andere oplossing voor hebben.
Wel dat ze op zoek zijn dus wie weet komt dat nog.
Ben benieuwd of het ook wireless werkt, want mijn auto heeft alleen kabel om op te laden en niet om data door te geven. De instructies gaan alleen over een bekabelde verbinding.
Straks nog maar eens proberen met deze apps in de sandbox van Insular. Gelukkig bestaat dat!
Dat scheelt, al is het maar voor mijn gevoel.
Edit:nWn schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:53:
Ik ben sinds gister ook overgestapt naar e/OS/ (hiervoor jarenlang LineageOS gebruikt) op een nieuwe Fairphone 6.
Alles werkt prima, alleen lukt het niet om bij DigiD een ID-check te doen (waarbij je via NFC je paspoort oid scant). Er staat 'ID check not possible. This device does not meet the requirements of the ID check. Please try another phone'.
Werkt dat bij jullie wel, en zo ja, enig idee wat ik zou kunnen proberen?
Ik heb de app net geinstalleerd en door de Advanced security opties uit te schakelen (Hide my IP, Fake Geoloation en block trackers) lukt het om mijn ID kaart te scannen. Met deze opties aan bleef het hangen op 79%.
Hide my IP adres is volgens mij de instelling waar het om gaat, maar ik had ze allemaal uitgeschakeld en toen lukte het scannen wel.
Echter crasht de app nadat ik deze opstart.
Ik kan mijn pincode invoeren, maar vervolgens kom ik niet verder dan het scherm welke vraagt of ik notificaties wil ontvangen vanuit de app.
Heb het ook geprobeerd zonder een document te scannen om te kijken of ik dan verder kom en dit achteraf alsnog kan doen, maar hetzelfde resultaat.
Ook de app meer toegang geven in de Instellingen van de telefoon hielp niet.
Ik krijg deze dus ook niet aan de gang.
[ Voor 47% gewijzigd door Mit-46 op 28-03-2026 13:53 ]
Top, dank voor de tip!FitTiv schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:19:
[...]
Zoek even in dit topic op de handleidingen, er is wel iets mogelijk met alleen gmaps.
DigiD wil nog steeds niet, ook niet als ik Advanced Privacy tijdelijk uitschakel of de app opnieuw installeer. Iemand anders nog tips, of werkt deze functie überhaupt niet op e/OS/?
Ook een Fairphone 6 (voor het geval dit wat uitmaakt).
Edit:
Een snelle blik op Google zegt dit:
De DigiD-app werkt op /e/OS, vaak via de Aurora Store, omdat de app sinds eind 2023 geen Google QR-scanner meer vereist.
Gebruikers op de /e/OS community raden aan de app via Aurora (anoniem) te downloaden en te installeren. Hoewel de app zelf functioneert, kunnen compatibiliteitsproblemen optreden op specifieke toestellen zoals de Fairphone 6, aldus e/OS community en Fairphone Community
Ik heb het niet geprobeerd.
[ Voor 90% gewijzigd door Mit-46 op 28-03-2026 13:54 ]
Voor Android auto: Jeroennl in "[/e/OS] Ervaringen & Discussie"
Is het een optie om de id check op een ander apparaat te doen? En dan te migreren met DigiD? Althans zo heeft het voor mij gewerkt, DigiD functioneert verder prima.nWn schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:42:
@Mit-46: goede tip van de ING. Toevallig vroeg mijn bank ook om een nieuwe identificatie dus heb dat geprobeerd. Scannen van het paspoort via NFC ging zonder problemen, dus aan de hardware ligt het niet.
DigiD wil nog steeds niet, ook niet als ik Advanced Privacy tijdelijk uitschakel of de app opnieuw installeer. Iemand anders nog tips, of werkt deze functie überhaupt niet op e/OS/?
Op een nieuwe Fairphone 6 e/OS Murena (pre-installed) is mijn ervaring dat de DigiD app zonder problemen werkt. De DigiD app geinstalleerd via de App Lounge. Standaard app instellingen. Hide IP staat uit. De DigiD app start zonder problemen op, en ik kan mij registreren waarbij via NFC mijn rijbewijs werd uitgelezen.nWn schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:42:
@Mit-46: goede tip van de ING. Toevallig vroeg mijn bank ook om een nieuwe identificatie dus heb dat geprobeerd. Scannen van het paspoort via NFC ging zonder problemen, dus aan de hardware ligt het niet.
Same here, maar dan met /e/OS zelf geïnstalleerd. DigiD pakte zonder iets te hoeven wijzigen mijn paspoort.w.bruggeman schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 22:51:
[...]
Op een nieuwe Fairphone 6 e/OS Murena (pre-installed) is mijn ervaring dat de DigiD app zonder problemen werkt. De DigiD app geinstalleerd via de App Lounge. Standaard app instellingen. Hide IP staat uit. De DigiD app start zonder problemen op, en ik kan mij registreren waarbij via NFC mijn rijbewijs werd uitgelezen.
Ik had jouw bericht gevonden en ook gebruikt voor het instellen. Dank voor de instructies.Jeroennl schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 20:49:
[...]
Voor Android auto: Jeroennl in "[/e/OS] Ervaringen & Discussie"
Het is mij wel gelukt Android Auto aan de praat te krijgen door het installeren van de stubs i.p.v. de Google apps, maar helaas niet zoals ik het wil.
Ik wil het graag in de sandbox van Insular draaien, maar ik krijg het niet elkaar voor om van daaruit verbinding te maken.
Het is mij niet helemaal duidelijk of dat aan Android Auto ligt of aan bluetooth welke enkel werkt vanuit de "normale" omgeving.
Mijn auto heeft alleen wireless Android Auto en mij viel op dat ik in de normale omgeving in de developer instellingen "wireless connection" kon aanvinken, maar in de sandbox/Insular versie van Android Atuo werd deze instelling niet opgeslagen.
Ik gok dat het hiermee te maken heeft, maar ook gewoon bluetooth via de normale instellingen lijkt niet te werken in de sandbox/Insular. Het zoekt wel naar apparaten, maar laat geen apparaten uit de omgeving zien.
Wellicht heeft het één met het ander te maken.
Morgen nog eens verder speuren op het internet of dat wel mogelijk is.
Ik wil graag Waze gebruiken, maar wel alleen in de sandbox van Insular aangezien het een app is waar Google de eigenaar van is.
Mocht ik het niet aan de gang krijgen ga ik nog eens goed nadenken of ik niet gewoon mijn oude (werk)telefoon blijf gebruiken voor in de auto.
Niet ideaal dus hopelijk krijg ik het in de sandbox/Insular aan de gang.
[ Voor 3% gewijzigd door Mit-46 op 28-03-2026 23:36 ]
Voornamelijk privacy en ik wil ook uit het Apple ecosysteem.jaguarxj16 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:48:
Gaat het om het besturingssysteem wat de doorslag moet geven? Of weegt bijvoorbeeld een Nederlandse (duurzame) telefoon ook mee? Dat gaf bij mij in iedergeval de doorslag. Naast dan E/OS prima werkt
Vandaag is de de laatste dag dat je de 10a icm een abbo heel goedkoop kunt krijgen.NMMNG schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:44:
Ik zit te twijfelen tussen een Fairphone 6 met /E/OS en een Google Pixel 10a met GrapheneOS. Ik heb veel reviews gelezen en youtube videos bekeken, maar ik kan de knoop niet doorhakken. Mijn huidige iPhone 12 werkt nog prima daarom wil ik sowieso niet teveel geld uitgeven.
Als de twijfel vooral zit in het besturingssysteem. Dan zou je ook een refurbished/tweedehands pixel 8 kunnen kopen. Daarop kun je namelijk e/os, graphene én iodé uittesten.
Link?NikkelV schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:01:
[...]
Vandaag is de de laatste dag dat je de 10a icm een abbo heel goedkoop kunt krijgen.
Ik weet niet wat de Pixels kosten en hoe dat zich (hardwarematig) verhoud tot de Fairphone 6, maar de FP6 is niet goedkoop naar mijn mening wanneer je deze met e/OS erop koopt.NMMNG schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:59:
[...]
Voornamelijk privacy en ik wil ook uit het Apple ecosysteem.
Deze kan je alleen bij Fairphone en Murena kopen met /e/OS voorgeinstalleerd en voor naar mijn mening nog best wel de hoofdprijs.
Geen van de Nederlandse providers biedt deze aan met abonnement (althans, 2 weken terug nog niet) met /e/OS).
Ik heb op advies/aanraden vanuit dit topic de Google Android variant gekozen (met abonnement) en hier zelf meteen /e/OS opgezet.
Ik wilde ook graag uit het Apple eco systeem, maar dan ook meteen geen Amerikaanse of Chinese telefoon dus was de Fairphone (voor niet de hoofdprijs) nagenoeg de enige keuze.
Mooie bijkomstigheid is natuurlijk de repareerbaarheid en dat het een Nederlands toestel is.
Ik heb een iPhone 14 van mijn werk en die zal ik daarvoor nog gebruiken, maar ik gebruikte deze ook privé (dualsim). Dat doe ik nu niet meer, maar nog niet alle privé dingen gewist, maar het gaat in stapjes.
Ik wil bijvoorbeeld mijn oude @live account niet op mijn Fairphone installeren, omdat ik een account bij Proton heb aangemaakt en voor dat soort langzame "uitfaseerdingen" is de telefoon uitermate geschikt.
[ Voor 17% gewijzigd door Mit-46 op 29-03-2026 19:40 ]
Link:https://nl.pepper.com/share-deal-from-app/397517
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Je hebt mij overtuigd. Hoe moeilijk is het om zelf /e/OS te installeren?Maarten69 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:17:
De fairphone 6 is nu redelijk voordelig. Zelf ook /e/OS er op gezet.
Dat kostte die ook bij de Mediamarkt twee werken terug. Wellicht nog steeds.Maarten69 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:17:
De fairphone 6 is nu redelijk voordelig. Zelf ook /e/OS er op gezet.
Ik heb het i.c.m. met een abonnement bij Hollandsnieuwe genomen en dan is het toestel voor een 2jarig abonnement 16 euro per maand dus 384 voor het toestel uiteindelijk na 2 jaar.
De eerste 6 maanden 9 euro korting op het abonnement van 10 euro (30 000 MB/MIN/SMS) dus de eerste 6 maanden betaal ik 17 euro. Daarna 26 euro.
Dat is wel ook de Google Android variant.
[ Voor 22% gewijzigd door Mit-46 op 29-03-2026 19:38 ]
IIk heb het via adb gedaan, maar de webinstaller schijnt gemakkelijker te zijn.NMMNG schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:35:
[...]
Je hebt mij overtuigd. Hoe moeilijk is het om zelf /e/OS te installeren?
Via adb denk 30min, meeste tijd is rebooten.
Links: https://doc.e.foundation/devices/FP6
[ Voor 6% gewijzigd door Maarten69 op 29-03-2026 19:44 ]
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Ga je het met een Windows computer doen?NMMNG schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:35:
[...]
In dat geval heb ik het 2 weken terug gedaan en met de web installer van Murena is het makkelijk, maar het koppelen van de Android USB driver wanneer de telefoon in de bootloader modus is wordt niet beschreven in de web installer.
Even 1 of 2 pagina's teruglezen, want daar heb ik het beschreven incl. link naar een Youtube filmpje waarin je kan zien hoe je deze koppelt. Elke andere (logische) manier van een driver installeren en (Windows automatisch) laten koppelen werkt niet.
Los hiervan is het gewoon de stappen volgen van de web installer wat naar mijn mening verder een hele goede handleiding en installer tegelijk is.
Ook even 2 pagina's teruglezen, want daar heeft iemand ook de link gepost naar de how to op de Fairphone website hoe je de bootloader weer dicht kan zetten, want deze stap ontbreekt op de Murena website.
Met andere varianten van installeren heb ik geen ervaring dus daar kan ik niets over zeggen. Dit was niet moeilijk op het gekloot met de Android USB driver na, maar dat hoef je nu niet meer zelf uit te zoeken.
[ Voor 4% gewijzigd door Mit-46 op 29-03-2026 20:02 ]
Lang verhaal kort: Toch een lang verhaal:
Android Auto is niet te gebruiken vanuit een sandbow of work profile.
Andere auto launcher apps geprobeerd, Mirrorlink geprobeerd, want dat heeft mijn auto ook, maar al deze alternatieven waren eigenlijk geen alternatieven.
Goed, ik heb het allemaal uitgezocht en geprobeerd dus kan ik het loslaten.
De afgelopen twee weken heb ik met 2 telefoons rondgelopen en dat beviel mij voor geen meter dus mijn oude steeds maar meenemen tbv Carplay is geen oplossing op de lange termijn heb ik beseft.
Android Auto dus maar ingesteld met de "fake Google apps" en het moet maar. Helaas draait Waze dan ook niet in de sandbox, maar je kan niet alles hebben
Ik vind het er iets minder mooi uitzien vergeleken met Carplay en Spotify kan je niet in full screen openen waardoor je niet door een playlist heen kan. Goed, het zij zo!
Enkel morgen nog even kijken of de standaard muziekspeler dit wellicht oplost, want die had ik meteen uitgeschakeld bedacht ik mij later. Verder doet het wat ik wil en kan ik bedienen wat ik wil.
Daarna Lawnchair geinstalleerd en dat maakt weer veel goed! De telefoon is daarmee eigenlijk "perfect" functioneel gezien.. Alles wat mij aan de originele launcher een beetje stoorde werkt hiermee top. Heel blij mee!
De oude iPhone heb ik inmiddels bij mijn werklaptop gelegd. Dat is nu officieel enkel een werktelefoon en mijn FP6 met /e/OS is nu mijn daily
Dank voor alle nuttige tips iedereen!
Nog 1 tip:NMMNG schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:35:
[...]
Er zit geen USB kabel bij de telefoon.
Voor het installeren van e/OS heb je een USB-C kabel nodig die ook data overdacht kan doen. Dus niet 1 die enkel kan opladen.
Ik had er gelukkig nog 1 liggen van mijn monitor met hub, want ik was bijna heel teleurgesteld toen ik de telefoon had uitgepakt, wilde beginnen en even dacht dat ik geen goede kabel had. Alle andere kabeltjes die ik heb zijn namelijk alleen om op te laden.
Nb ik gebruik geen spotify, ymmv.Mit-46 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:01:
Ik vind het er iets minder mooi uitzien vergeleken met Carplay en Spotify kan je niet in full screen openen waardoor je niet door een playlist heen kan. Goed, het zij zo!
Maar, heb je al eens links onderin op een soort 3vaks knopje geduwd? Daar krijg ik altijd wel iets fullscreen mee
Jazeker, ik denk dat ik inmiddels overal wel op gedrukt hebFitTiv schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:00:
[...]
Nb ik gebruik geen spotify, ymmv.
Maar, heb je al eens links onderin op een soort 3vaks knopje geduwd? Daar krijg ik altijd wel iets fullscreen mee
Wat ik ervan begrijp is dit een Android Auto dingetje en niet gerelateerd aan /e/OS of een specifieke telefoon of auto.
Een keuze, om wat voor reden van dan ook, van Google zo lijkt het. Veel geklaag erover te vinden op het internet.
Held! Dit was na mijn overstap de enige app die ik veel gebruik, maar nooit aan de praat heb gekregen. Qua telefoon ben ik een 'gebruiker', het moet gewoon werken en ik heb geen zin om er uren in te steken om dingen uit te zoeken. Vreemd hoe dat kan verschillen per onderwerp, maar ja.w.bruggeman schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:16:
Deze week een Fairphone 6 e/OS Murena ontvangen, en had eigenlijk alleen problemen met de TomTom Go app (of zoals die tegenwoordig heet, de TomTom Go:Truck Expert app). De berichten in deze thread geven afwisselende ervaringen aan, met meest recent dat het niet werkt. Ik heb een betaald abonnement direct bij TomTom, dus ik heb wat zitten spelen om te kijken of het toch werkend te krijgen is. Hieronder wil ik mijn ervaringen delen.
...
Ik ga dit binnenkort even uitproberen, want ik mis de app wel. Ook al heet ie nu anders en heeft TomTom een berg mensen ontslagen en tijdje terug... Vooral de balk rechts met wat er aan zit te komen en hoe lang de file duurt was erg handig.
Bedankt voor het posten van de mogelijke oplossing!
:strip_exif()/f/image/ftYWZ8bDPuU5NAKrpm7mHwPD.jpg?f=fotoalbum_large)