• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Dat zou inderdaad wenselijker zijn @danieldk , maar als burger kunnen we ook een punt maken. Ik kan niet weg bij Rabobank vanwege mijn hypotheek, maar denk nou niet dat ik daar mijn geld houd staan. Spaarreking is opgezegd en staat bij Santander.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:48
orillion schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:36:
[...]

De communicatie tussen je autoscherm en je telefoon kan alleen met Android Auto (of Apple CarPlay). Als je dus een navigatie app van je telefoon op je autoscherm wil tonen dan lukt dat niet met alleen /e/os.
Ondertussen wel hoor. Het is even hacken, maar je moet google en google maps installeren. Dat voelt vreemd, maar geen van de apps hoef je daadwerkelijk rechten te geven.

Ik heb het in ieder geval draaiend. Laatste e/os, gigaset pro.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• DiedX
Zou gaaf zijn als je de eerste zou zijn die ons gaat verrijken met gebruikerservaringen met deze telefoon! :D
Nou, dat zal ik maar doen.

Ik ben overstapper van mac. Dus mac mini, mac van de zaak, iPhone, alles.

Mac mini is op een gegeven ogenblik vervangen door Framework + Fedora 44. Ergens was ik wel gecharmeerd van e/os. En die kwamen opeens met de GS.

Ik heb de Pro gekocht. Eigenlijk was veel "best prima", omdat je al veel overgezet hebt. Apple photos ging al naar Immich. Email host ik zelfstandig. Twee agenda's (werk, student) en privé ging prima (that is: de werk agenda krijg ik toch niet gedeeld ;))

Grootste angst punten waren Rabobank en DigID. En beiden werken direct :)

De GS Pro is niet TR vergelijken met de kwaliteit van de Apple iPhone 16. De vingerafdruk-sensor zit er wel eens naast. De camera is acceptabel, maar niet te vergelijken met iPhone. Google car was even hacken, maar werkt, en eigenlijk ben ik wel tevreden.

Alles met Google Play services heb ik nog kunnen ontwijken. Dus Windfinder had ik pro op apple, maar ik mag opnieuw betalen voor Google. En dat schijnt te kunnen maar wil ik nog niet proberen.

AMA :)

• Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:43
DiedX schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:14:
[...]

Ondertussen wel hoor. Het is even hacken, maar je moet google en google maps installeren. Dat voelt vreemd, maar geen van de apps hoef je daadwerkelijk rechten te geven.

Ik heb het in ieder geval draaiend. Laatste e/os, gigaset pro.
Dat hoeft niet met de officiële Google apps.

Deze 3 APK's vervangen de officiele Google apps. Het zijn placeholders zodat Android Auto denkt dat ze geinstalleerd zijn.

https://github.com/rik-shaw/aa-stubs

Wel dien je in de App Lounge store automatisch updates installeren uit te schakelen zodat het niet automatisch de officiële apps download en installeert wanneer er een update beschikbaar is. Updates van apps zul je dus handmatig moeten installeren (maar notificaties voor updates kan je wel inschakelen).

En je moet in de developer mode van Android Auto het één en ander inschakelen, maar dat is zo gedaan (even zoeken in dit topic).

Verder gaaf dat je zo'n GS telefoon met /e/OS hebt. Lijkt mij een gigantische bang for buck telefoons.

• DiedX
Verder gaaf dat je zo'n GS telefoon met /e/OS hebt. Lijkt mij een gigantische bang for buck telefoons.
Qua snelheid heb ik weinig te wensen. Het scherm is prima! Camera had beter genoegen, maar vooral het geld (350 voor de non-pro!) is écht iets wat overgehaald heeft.

• danieldk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-07 18:04
DiedX schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:14:
[...]

Google Maps en een aantal andere Google apps krijgen geprivilegeerde toegang op /e/OS en dat zijn permissies die je niet weg kunt nemen:

https://gitlab.e.foundation/e/os/GmsCore/-/blob/main-rebased/play-services-base/core/src/main/kotlin/org/microg/gms/common/KnownGooglePackages.kt#L228

Zodra je bepaalde Google Apps of SafetyNet gebruikt, geef je Google geprivilegeerde toegang tot je telefoon op /e/OS.

• danieldk
DiedX schreef op maandag 29 juni 2026 @ 08:06:
[...]

Qua snelheid heb ik weinig te wensen. Het scherm is prima! Camera had beter genoegen, maar vooral het geld (350 voor de non-pro!) is écht iets wat overgehaald heeft.
Het is jammer dat /e/OS niet de nieuwste Pixels ondersteunt. Unlockable/relockable bootloader, betere SoC, veel betere cameras en de firmware krijgt regelmatig security updates, en dat in dezelfde prijsklasse (10a is momenteel 399). Ze verkopen alleen de Pixel 8 en ondersteunen de 9 nog (maar volgens mij kun je de niet relocken op /e/OS).

[ Voor 7% gewijzigd door danieldk op 29-06-2026 09:14 ]

• DiedX
danieldk schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:06:
[...]

Google Maps en een aantal andere Google apps krijgen geprivilegeerde toegang op /e/OS en dat zijn permissies die je niet weg kunt nemen:

https://gitlab.e.foundation/e/os/GmsCore/-/blob/main-rebased/play-services-base/core/src/main/kotlin/org/microg/gms/common/KnownGooglePackages.kt#L228

Zodra je bepaalde Google Apps of SafetyNet gebruikt, geef je Google geprivilegeerde toegang tot je telefoon op /e/OS.
Grom, en dat was nou juist niet de bedoeling :(

• Mit-46
Heeft iemand wel eens gekeken naar de app permissies van MicroG onder Instellingen -> Apps -> App Compatibality Services? En daar persmissies uitgeschakeld?

Bij mij staat bijna alles ingeschakeld behalve Body Sensors.

Kan natuurlijk ermee gaan spelen, maar voordat ik onnodig dingen stuk maak in mijn telefoon ben ik benieuwd of iemand dat pad al eens bewandeld heeft.

Ik kom niet echt een duidelijk overzicht tegen als ik ernaar zoek. Alleen A.I. gegenereerde overzichten, maar die moet je maar met een korreltje zout nemen. Duckduckgo genereert een Google overzicht die onduidelijker is als die van Google zelf.

Het Google overzicht:

microG Permissions Breakdown
  • Camera: microG does not need camera access to function. You can safely deny this permission.
  • Contacts: Required only if you sync your Google account contacts through microG. Otherwise, you can deny it.
  • Music and Audio: Not required for basic microG functions. Deny this unless a specific spoofed app (like YouTube ReVanced) requires it for media playback.
  • Nearby Devices: Often requested for Chromecast casting or syncing wearables. Deny if you do not use these features.
  • Notifications: Required if you want push notifications (e.g., messaging apps) to route through Google's servers.
  • Phone & SMS: Required only if you use microG for cloud messaging/push notifications. If you don't rely on Google push notifications, you can disable these.
Ik zou wel graag de Camera, Contacts, Music and Audio (als Spotify dit niet nodig heeft), Nearby Devices willen uitschakelen.
Als ik het zo lees zijn die nergens voor nodig in mijn geval. Ik gebruik geen Google account en ik cast ook niet.

Notifications en Phone & SMS lijken mij nodig voor het sturen van push notificaties als ik dit A.I. gegenereerd overzicht moet geloven.

Ben meer benieuwd naar een gebruikerservaring in plaats van die A.I. meuk. :)
De bronnen waar het naar refereert zijn namelijk ook niet heel duidelijk en overzichtelijk.

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-07 17:06

JayPe

Ondertitel

Mit-46 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:56:
Heeft iemand wel eens gekeken naar de app permissies van MicroG onder Instellingen -> Apps -> App Compatibality Services? En daar persmissies uitgeschakeld?

Bij mij staat bijna alles ingeschakeld behalve Body Sensors.

Kan natuurlijk ermee gaan spelen, maar voordat ik onnodig dingen stuk maak in mijn telefoon ben ik benieuwd of iemand dat pad al eens bewandeld heeft.
Dingen stuk maken : Zet alles uit, en ondervind wat 't doet is ook een optie, toch? Dan zet je de vinkjes weer terug.

Ik heb het niet getest; misschien iemand anders al wel?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• Mit-46
Dat zeg ik :)

Om dat mogelijk niet te hoeven ondervinden hoop ik dat iemand weet wat het doet (en dus al eens ondervonden heeft).

Als je niet weet wat je kan ondervinden kan het soms even duren voordat je in de gaten hebt wat er nu precies wel of niet gebeurt.

[ Voor 4% gewijzigd door Mit-46 op 29-06-2026 14:06 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:44

franssie

Save the albatross

BounceCloud schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:47:
Ik was voor eos Gboard en Swiftkey gewend. Het standaard eos toetsenbord vond ik niet fijn en de afgelopen tijd heb ik vooral gebruik gemaakt van Heliboard. Maar daar mistte ik het swipen en vond ik het woordenboek/autocorrect niet fijn werken.

Nu inmiddels over op FUTOboard (ook open source en lokaal) en die vind ik erg fijn werken. Je kunt er ook op swipen en de autocorrect/woordenboek vind ik zelf veel fijner werken.
De Engelse taal heeft ook een lokaal model die je volgende woord probeert te voorspellen op basis van je huidige woord en die dat volgende woord vervolgens als suggestie geeft, maar helaas heeft de Nederlandse taal dat nog niet.
Supertip. Staat er nu net een paar minuten op maar lijkt echt prima te werken. Typen was ik niet meer gewend, T9 was zelfs sneller :P

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• franssie

franssie

Save the albatross

Overstappen op een ander OS op je telefoon blijft uitdagend. Ooit geprobeerd om met KaiOS of een Nokia/HMD telefoon te fietsen, maar kon daarmee alleen via SMS parkeren. Van die dingen waar je dan tegenaan loopt. Parkeren gaat via e/os prima met de ANWB onderweg app, en voor veel apps heb ik een www link kunnen maken die eigenlijk net zo goed werken (hoe minder apps hoe beter)

maar nu iets anders.
Ik heb veel klantenkaarten (AH, Jumbo, Slogro etc etc)en op android gebruikte ik de PasNL app daarvoor.
Catima lijkt het prima te doen hiervoor. Al mijn kaarten van mijn andere telefoon gescand en ik ga eens kijken of het in de winkels ook werkt (verwacht van wel). Overigens via de App Lounge geïnstalleerd.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Op iOS gebruikte ik de widget voor de bonuskaart van AH. Nu ga ik dan maar de app in. Aan de andere kant, de meeste klantenkaarten zijn een statische barcode, omdat ze vaak ook een fysieke tegenhanger hebben. Dan kun je nog zelfs iets doen met een foto (zo had ik klantenkaart van Albert Heijn op mijn horloge: enige gesyncte album van de photos app, haha)

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:46

voorstad

Join the Fediverse!

https://joinmastodon.org/

• Keypunchie
  • Niet online
Mja, maar dan krijg ik geen kooppunten :-) (Ja, Appie heeft mij stevig in zijn klauwtjes!)

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:15
Weet iemand (of kan iemand het testen) of de KIA App werkt in E/os/? Ik ben van plan om over te stappen naar E/os van Android (10), dit is 1 van de weinig apps die ik gebruik die ik moeilijk kan verifiëren.

Daarnaast heb ik nog de Android Auto die ik dagelijks gebruik (eigenlijk voor Maps voor de file meldingen) en Spotify. Zijn de alternatieve routekaarten ook geschikt voor de file meldingen? als ik op de meldingen van KIA zelf moet afgaan vrees ik dat ik veel stil sta :(

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• Mit-46
epicfailguy23 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:15:
Weet iemand (of kan iemand het testen) of de KIA App werkt in E/os/? Ik ben van plan om over te stappen naar E/os van Android (10), dit is 1 van de weinig apps die ik gebruik die ik moeilijk kan verifiëren.

Daarnaast heb ik nog de Android Auto die ik dagelijks gebruik (eigenlijk voor Maps voor de file meldingen) en Spotify. Zijn de alternatieve routekaarten ook geschikt voor de file meldingen? als ik op de meldingen van KIA zelf moet afgaan vrees ik dat ik veel stil sta :(
Ik heb de Kia App net bekeken en het lijkt gewoon te werken. Ik weet verder niet hoe de app werkt en ik heb geen account, maar deze start in ieder geval op en ik kon overal op drukken zonder een foutmelding oid.

Android Auto kan je gebruiken met of zonder Maps. Vanuit het privacy oogpunt is Maps natuurlijk niet aan te raden, maar in the end bepaal je altijd voor jezelf wat je wel of niet wenselijk vindt.
Het wilt zelf natuurlijk heel graag dat je wel Maps en nog 2 andere Google apps gebruikt dus als je van plan ben deze niet te gebruiken moet je even zoeken in dit topic naar de manieren hoe je hier omheen kan werken.

Ikzelf gebruik de TomTom app met Android auto en ik vind het goed genoeg. Ik zit niet veel op de weg in de auto dus mijn ervaring is beperkt, want ik gebruik het pas enkele maanden. Veel files ben ik nog niet tegengekomen dus daar kan ik niets over zeggen. Alle andere meldingen zijn wat mij betreft prima/goed genoeg.
De (in mijn geval Engelse) robot stem bevalt mij alleen niet, maar dat is alles.

Spotify werkt tegenwoordig/momenteel vlekkeloos met Android Auto.

[ Voor 11% gewijzigd door Mit-46 op 30-06-2026 13:13 ]

• epicfailguy23
Mit-46 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:10:
[...]

Ik heb de Kia App net bekeken en het lijkt gewoon te werken. Ik weet verder niet hoe de app werkt en ik heb geen account, maar deze start in ieder geval op en ik kon overal op drukken zonder een foutmelding oid.

Android Auto kan je gebruiken met of zonder Maps. Vanuit het privacy oogpunt is Maps natuurlijk niet aan te raden, maar in the end bepaal je altijd voor jezelf wat je wel of niet wenselijk vindt.
Het wilt zelf natuurlijk heel graag dat je wel Maps en nog 2 andere Google apps gebruikt dus als je van plan ben deze niet te gebruiken moet je even zoeken in dit topic naar de manieren hoe je hier omheen kan werken.

Ikzelf gebruik de TomTom app met Android auto en ik vind het goed genoeg. Ik zit niet veel op de weg in de auto dus mijn ervaring is beperkt, want ik gebruik het pas enkele maanden. Veel files ben ik nog niet tegengekomen dus daar kan ik niets over zeggen. Alle andere meldingen zijn wat mij betreft prima/goed genoeg.
De (in mijn geval Engelse) robot stem bevalt mij alleen niet, maar dat is alles.

Spotify werkt tegenwoordig/momenteel vlekkeloos met Android Auto.
Super bedankt voor de korte check, dan ga ik er deels vanuit dat inloggen ook geen issue zal opleveren.

Ik zit een beetje dubbel in de wedstrijd. Google is overal (en handig) en heb niet de illusie om helemaal anoniem te gaan, zeker als ik een vrouw heb die vindt dat het allemaal maar moet werken.. Dus kan ik zelf wel compleet rogue gaan, maar als ik hetzelfde netwerk/omgeving (wat zo goed en slecht als het kan) is afgeschermd. wel van vele zaken gebruik wordt gemaakt is het wat het is.

Grootste issue wat ik met de meeste 'standaard' Android heb is dat er overal wel een apje van fabrikant bij zit, of wat bloatware hier, of een super handige vol app zodat alles daarna veel beter werkt O-) ..

TL;DR, zit te denken aan een Fairphone (vanwege NL ontwerp), volgens specs eenvoudig te repareren, wil big tech grotendeels afschalen, maar niet tegen beter weten.

• Mit-46
epicfailguy23 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:54:
[...]

Super bedankt voor de korte check, dan ga ik er deels vanuit dat inloggen ook geen issue zal opleveren.

Ik zit een beetje dubbel in de wedstrijd. Google is overal (en handig) en heb niet de illusie om helemaal anoniem te gaan, zeker als ik een vrouw heb die vindt dat het allemaal maar moet werken.. Dus kan ik zelf wel compleet rogue gaan, maar als ik hetzelfde netwerk/omgeving (wat zo goed en slecht als het kan) is afgeschermd. wel van vele zaken gebruik wordt gemaakt is het wat het is.

Grootste issue wat ik met de meeste 'standaard' Android heb is dat er overal wel een apje van fabrikant bij zit, of wat bloatware hier, of een super handige vol app zodat alles daarna veel beter werkt O-) ..

TL;DR, zit te denken aan een Fairphone (vanwege NL ontwerp), volgens specs eenvoudig te repareren, wil big tech grotendeels afschalen, maar niet tegen beter weten.
Je moet denk ik gewoon doen wat je zelf wilt en ook hoe je het wilt.
Er is geen handleiding en er zijn ook geen regels. :)

Helemaal roque gaan bestaat denk ik niet tenzij je gewoon niets gebruikt.

Mijn persoonlijke insteek met zowel data, big tech, Europees of niet Europees is om zoveel mogelijk zelf te bepalen. Mij bewust zijn van allerlei (verborgen) zaken en zelf dan te bepalen wat en hoe en waarom ik iets gebruik (of juist niet gebruik). Dat kan een OS zijn, een apparaat, een app, alles in principe.

Al gaande weg leert men.

Ik heb niet de insteek om niets Amerikaanse of van big tech te gebruiken, maar ik bepaal wat ik gebruik, waarom en hoe in plaats van dat het andersom is, want dat is in principe (onbewust) de normale gang van zaken tegenwoordig.

Murena verkoopt ook een goedkopere telefoon voor €350.- wat een overstap wellicht makkelijker maakt en als je nog een oude telefoon hebt waarop je een ander OS kan installeren is dat wellicht ook de moeite waard, want dan kan je /e/OS gewoon eerst proberen.

Telefoons die je bij Murena bestelt mag je overigens binnen 1 maand retour sturen zonder opgaaf van reden zodat je het kan proberen (ff zelf dubbel checken). Geldt volgens mij ook voor de Fairphone die je daar kan bestellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Mit-46 op 30-06-2026 14:32 ]

• TopHop
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22:07
Keypunchie schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:53:
Mja, maar dan krijg ik geen kooppunten :-) (Ja, Appie heeft mij stevig in zijn klauwtjes!)
Ik snap het AH bonuskaart privacy probleem nooit zo goed. Als ze persé een profiel van je willen maken kunnen ze prima je IBAN gebruiken...

Nu mogen ze een profieletje opbouwen in ruil voor korting, die korting krijg je anders niet terwijl het profiel er toch wel komt.

• epicfailguy23
Mit-46 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:12:
[...]

Je moet denk ik gewoon doen wat je zelf wilt en ook hoe je het wilt.
Er is geen handleiding en er zijn ook geen regels. :)

Helemaal roque gaan bestaat denk ik niet tenzij je gewoon niets gebruikt.

Mijn persoonlijke insteek met zowel data, big tech, Europees of niet Europees is om zoveel mogelijk zelf te bepalen. Mij bewust zijn van allerlei (verborgen) zaken en zelf dan te bepalen wat en hoe en waarom ik iets gebruik (of juist niet gebruik). Dat kan een OS zijn, een apparaat, een app, alles in principe.

Al gaande weg leert men.

Ik heb niet de insteek om niets Amerikaanse of van big tech te gebruiken, maar ik bepaal wat ik gebruik, waarom en hoe in plaats van dat het andersom is, want dat is in principe (onbewust) de normale gang van zaken tegenwoordig.

Murena verkoopt ook een goedkopere telefoon voor €350.- wat een overstap wellicht makkelijker maakt en als je nog een oude telefoon hebt waarop je een ander OS kan installeren is dat wellicht ook de moeite waard, want dan kan je /e/OS gewoon eerst proberen.

Telefoons die je bij Murena bestelt mag je overigens binnen 1 maand retour sturen zonder opgaaf van reden zodat je het kan proberen (ff zelf dubbel checken). Geldt volgens mij ook voor de Fairphone die je daar kan bestellen.
Zo sta ik ook in de wedstrijd, sowisow dubbel bij mij. de telefoon wordt door mijn werkgever vergoed, dus kosten zijn minder relevant (het was mijn keuze voor fairphone, een samsung A26 of iphone xx?).

Ik gebruik nu mijn prive telefoon (dual sim, die uit te zetten is) echter die begint redelijk gaar te zijn na 6ish jaar.. ik had hiervoor 2 telefoons (1 werk 1 prive) maar dat was vervelender dan aan het einde van de dag de sim met alles erbij uit te zetten ;)
TopHop schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:15:
[...]

Ik snap het AH bonuskaart privacy probleem nooit zo goed. Als ze persé een profiel van je willen maken kunnen ze prima je IBAN gebruiken...

Nu mogen ze een profieletje opbouwen in ruil voor korting, die korting krijg je anders niet terwijl het profiel er toch wel komt.
Ik zie dit bij mijn vrouw, tegenwoordig krijg je via de app gepersonaliseerd bonus aanbiedingen, dus iedereen krijgt per week dus een bonus die 'bij je past' soms dingen die je standaard neemt, soms nieuwe dingen om je proberen toch over te halen :|. dus het punt van alleen kijken wat je koopt is allang voorbij ;).

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
epicfailguy23 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:15:
Weet iemand (of kan iemand het testen) of de KIA App werkt in E/os/? Ik ben van plan om over te stappen naar E/os van Android (10), dit is 1 van de weinig apps die ik gebruik die ik ...
Ja, hier werkt hij prima voor mijn EV6.

Al gebruik ik meer de Home Assistant integratie hiervoor.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik heb een Murena Pro gekocht, maar er valt me iets geks op (wat niet echt dringend is) maar in het lockscreen staat het accupercentage en de resterende tijd die nodig is om op te laden.
Hier staat nu 68% - Snel opladen - Vol over 135 dagen
Dat lijken me eerder minuten te moeten zijn :P
Ben ik hierin de enige?

• DiedX
franssie schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:56:
Ik heb een Murena Pro gekocht, maar er valt me iets geks op (wat niet echt dringend is) maar in het lockscreen staat het accupercentage en de resterende tijd die nodig is om op te laden.
Ben ik hierin de enige?
Nope. Laadt snel op, maar geeft aan dat ie anderhalve dag nodig heeft.

• Mit-46
franssie schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:56:
Ben ik hierin de enige?
Ik heb een vergelijkbare bug op mijn Fairphone. Althans, ik denk dat het een bug is.

Mijn agenda app icoon blijft voor altijd maar staan op May 7 en niet op de dag vandaag.

Niets groots, maar wel heeeel lichtelijk irritant, want zo kan ik niet direct via het pictogram zien welke dag het vandaag is en dat ben ik wel gewend.

Het kan op andere manieren en die gebruik ik dan ook en daarom is niet iets waar ik wakker van kan liggen.

Gok dat dit van die kleine (vergelijkbare) dingen zijn die niet direct de allerhoogste prio zullen hebben Murena, maar vast wel eens opgelost zullen worden.

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03:22
Ik heb gebruik gemaakt van de belsimpel.nl aanbieding om een FP6 + airbuds te kopen voor 489,-

Ik wil er nu /e/OS op gaan installeren, moet ik nog ergens rekening mee houden en wat is de aangeraden methode, de installer of de command line?

• Keypunchie
  • Niet online
Ik wil er nu /e/OS op gaan installeren, moet ik nog ergens rekening mee houden en wat is de aangeraden methode, de installer of de command line?
Net waar je zelf liever mee werkt. Command line werkt net iets beter op een Mac.

Bootloader unlocken is simpel. Met bootloader unlocken/locken moet je even opletten:

https://support.fairphone...nd-re-lock-the-bootloader
"If you install an OS with an older security patch level than your previous OS, locking the bootloader might brick your device. Make sure the security patch level is the same or newer before re-locking."

Dus dat moet je even controleren!

Let ook op, zelf had ik een tijdje een unlocked phone, omdat ik dacht dat ik misschien nog wat dingen wilde flashen: het locken van de bootloader doet *weer* een wipe van de telefoon en gaat terug naar fabrieksinstellingen.

• Falco
Keypunchie schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 23:37:
[...]

Net waar je zelf liever mee werkt. Command line werkt net iets beter op een Mac.

Bootloader unlocken is simpel. Met bootloader unlocken/locken moet je even opletten:

https://support.fairphone...nd-re-lock-the-bootloader
"If you install an OS with an older security patch level than your previous OS, locking the bootloader might brick your device. Make sure the security patch level is the same or newer before re-locking."

Dus dat moet je even controleren!

Let ook op, zelf had ik een tijdje een unlocked phone, omdat ik dacht dat ik misschien nog wat dingen wilde flashen: het locken van de bootloader doet *weer* een wipe van de telefoon en gaat terug naar fabrieksinstellingen.
OK, dat is een goede tip!

Ik heb de fairphone echter al geupdatet op android (android 16, security patch 5 juni 2026). Ik moet dus een /e/OS installeren met minimaal de security patch van 5 juni 2026? Waar vind ik welke patch geinstalleerd zal gaan worden eigenlijk?

Update: nevermind, al gevonden....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0lIfJuiHRHg5o2eO3kxF8RHI9Jk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1vfaEhRc3FzNw4c1v00ILmdn.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Falco op 03-07-2026 23:53 ]

• Hendrik55
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-07 12:47
Hallo,

Ben wel benieuwd hoe dit afloopt en of het werkt? Is een stap waar ik al een hele tijd over denk, maar die ik nog steeds niet aandurft....😔

Met name het unlocken en weer locken en of en hoe dan bank-apps e.d. werken die zwaar op Google leunen.

[ Voor 26% gewijzigd door Hendrik55 op 04-07-2026 11:28 ]

• DiedX
Hendrik55 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 11:25:
Hallo,

Ben wel benieuwd hoe dit afloopt en of het werkt? Is een stap waar ik al een hele tijd over denk, maar die ik nog steeds niet aandurft....😔

Met name het unlocken en weer locken en of en hoe dan bank-apps e.d. werken die zwaar op Google leunen.
Het locken en unlocken heb ik geen ervaring mee. De gigaset heeft dat probleem niet.

• Keypunchie
  • Niet online
Het unlocken is zonder risico. Het lastige is natuurlijk wel de 'wipe'...zelf was ik zo "slim" om een maand of 2 mijn /e/os unlocked te laten.

Dat betekende *weer* wipen... Maar in ieder geval had ik een nieuwere versie van de SLP.

Overigens had ik toen een stappenplannetje van een LLM bij de hand en die had wat extra controle-commando's, voor wat het waard is.

[ Voor 22% gewijzigd door Keypunchie op 04-07-2026 11:54 ]

• Mit-46
Falco schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:59:
Ik heb gebruik gemaakt van de belsimpel.nl aanbieding om een FP6 + airbuds te kopen voor 489,-

Ik heb het gedaan via de webinstaller en onder Windows wat ik niet aan kan raden, want wat een meuk is Windows. Heb het hier beschreven: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84914706

De bootloader ik gelocked via Linux Mint. Dat ging een stuk makkelijker en geen geneuzel met die USB driver en het apparaatbeheer (van Windows).

Weet ff niet meer of ik wel iets heb moeten installeren m.b.t. USB, maar het was in ieder geval vanzelfsprekend.

De webinstaller van Murena beschrijft het stukje mbt de USB driver onder Windows niet (goed!). Het gaat er vanuit dat het gewoon werkt (althans, destijds wel) terwijl dit niet zo is.
Klusje van 20 minuten heeft mij daardoor uren bezig gehouden.

Ook wordt het opnieuw locken van de bootloader niet beschreven en het is zoals aangegeven aan te raden dit meteen te doen, want de telefoon wordt gewist tijdens dit proces. Kan je weer opnieuw beginnen met instellen :)

Het security patch stukje is belangrijk, maar dat heb je al uitgezocht lees ik.

[ Voor 18% gewijzigd door Mit-46 op 04-07-2026 23:57 ]

• danieldk
Hendrik55 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 11:25:
De meeste Nederlandse banken doen helemaal geen Play Integrity or vereisen alleen Play Integrity op het basic niveau. In beide gevallen werkt een app meestal gewoon.

Een belangrijke noot is wel dat als je Play Integrity gebruikt, microG een obfuscated Google blob download (DroidGuard) en geprivilegeerd op je telefoon draait. Bij elk Play Integrity verzoek kan er een andere blob gedownload worden en Google zou evt. gericht een specifieke blob naar jouw telefoon kunnen sturen. Als je niet wilt dat dit gebeurt, is het aan te raden Play Integrity uit te zetten in je microG settings (maar dan zal een aantal apps niet werken).

[ Voor 3% gewijzigd door danieldk op 05-07-2026 10:58 ]

• danieldk
Keypunchie schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 11:53:
Het unlocken is zonder risico. Het lastige is natuurlijk wel de 'wipe'...zelf was ik zo "slim" om een maand of 2 mijn /e/os unlocked te laten.

Dat betekende *weer* wipen... Maar in ieder geval had ik een nieuwere versie van de SLP.
Op zich is dat natuurlijk goed, anders zou iemand een backdoor/malware op je telefoon kunnen installeren en je telefoon daarna weer kunnen locken, vooral op vrijere telefoons (Fairphone, Pixel) waar je de bootloader andere signing keys kunt laten vertrouwen.

Maar inderdaad goed om bewust van te zijn!

[ Voor 3% gewijzigd door danieldk op 05-07-2026 11:01 ]

• danieldk
DiedX schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 11:37:
[...]

Het locken en unlocken heb ik geen ervaring mee. De gigaset heeft dat probleem niet.
Ik ben wel nieuwsgierig, heeft alleen de Murena variant een unlockable bootloader of ook als je 'm rechtstreeks via Gigaset of een winkel koopt?

• voorstad

voorstad

Join the Fediverse!

TopHop schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:15:
[...]

Pro tip: Er bestaat ook nog zoiets als cash geld. Daarmee kun je afrekenen zonder je IBAN vrij te geven! Cool hè?

• Falco
Mit-46 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 23:51:
[...]

Ik heb het gedaan via de webinstaller en onder Windows wat ik niet aan kan raden, want wat een meuk is Windows. Heb het hier beschreven: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84914706

De bootloader ik gelocked via Linux Mint. Dat ging een stuk makkelijker en geen geneuzel met die USB driver en het apparaatbeheer (van Windows).

Weet ff niet meer of ik wel iets heb moeten installeren m.b.t. USB, maar het was in ieder geval vanzelfsprekend.

De webinstaller van Murena beschrijft het stukje mbt de USB driver onder Windows niet (goed!). Het gaat er vanuit dat het gewoon werkt (althans, destijds wel) terwijl dit niet zo is.
Klusje van 20 minuten heeft mij daardoor uren bezig gehouden.

Ook wordt het opnieuw locken van de bootloader niet beschreven en het is zoals aangegeven aan te raden dit meteen te doen, want de telefoon wordt gewist tijdens dit proces. Kan je weer opnieuw beginnen met instellen :)

Het security patch stukje is belangrijk, maar dat heb je al uitgezocht lees ik.
Hmmmm, dat flashen van /e/OS gaat nog niet echt goed. De installer werkte helaas niet en vooralsnog hangt de command line installer ook....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2jSV-c85tEwH7CSEc1hRuaobaE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/niLyvKcrx7jHM89wXFoBCUd4.png?f=fotoalbum_large Ik weet niet hoe nu verder helaas, heb ik nu een dure baksteen gemaakt?

• franssie

franssie

Save the albatross

@Falco dsp_a is wel even een veel groter block dan die ervoor, dus wellicht een kwesti van geduld?

• Falco
franssie schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:13:
@Falco dsp_a is wel even een veel groter block dan die ervoor, dus wellicht een kwesti van geduld?
Dat dacht ik ook, maar heb eerste keer met dan een half uur gewacht.

Nu opnieuw bezig en nu 5 min hangend op hetzelfde. Zal weer wachten

• franssie

franssie

Save the albatross

Falco schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:24:
[...]

Dat dacht ik ook, maar heb eerste keer met dan een half uur gewacht.

Nu opnieuw bezig en nu 5 min hangend op hetzelfde. Zal weer wachten
Kan je een hash controleren van je image? Misschien toch een foutje ingelsopen (gebeurt bijna nooit)

• Mit-46
Falco schreef op zondag 5 juli 2026 @ 16:34:
[...]

Hmmmm, dat flashen van /e/OS gaat nog niet echt goed. De installer werkte helaas niet en vooralsnog hangt de command line installer ook....
[Afbeelding] Ik weet niet hoe nu verder helaas, heb ik nu een dure baksteen gemaakt?
Ik heb geen ervaring met de command line installer dus daar kan ik je niet mee helpen.

Ik heb de web installer gebruikt. Die vond ik het proces vrij duidelijk beschrijven op het USB driver stukje onder Windows na.

Geen idee of je Windows gebruikt, maar dan heb je deze drivers nodig: https://developer.android.com/studio/run/win-usb

En op het moment dat de telefoon in fast boot mode gaat dien je deze op specifieke wijze te installeren/toe te wijzen. De driver wordt niet automatisch gedetecteerd zoals je gewend bent.

Let op stap 6&7.
Je dient handmatig op jouw computer naar de driver te browsen.

To install the Android USB driver on Windows 10 for the first time, do the following:
  1. Connect your Android device to your computer's USB port.
  2. From Windows Explorer, open Computer Management.
  3. In the Computer Management left pane, select Device Manager.
  4. In the Device Manager right pane, locate and expand Portable Devices or Other Devices, depending on which one you see.
  5. Right-click the name of the device you connected, and then select Update Driver Software.
  6. In the Hardware Update wizard, select Browse my computer for driver software and click Next.
  7. Click Browse and then locate the USB driver folder. For example, the Google USB Driver is located in android_sdk\extras\google\usb_driver\.
  8. Click Next to install the driver.

[ Voor 48% gewijzigd door Mit-46 op 05-07-2026 18:01 ]

• Falco
Mit-46 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:52:
[...]

Ik heb geen ervaring met de command line installer dus daar kan ik je niet mee helpen.

Ik heb de web installer gebruikt. Die vond ik het proces vrij duidelijk beschrijven op het USB driver stukje onder Windows na.

Geen idee of je Windows gebruikt, maar dan heb je deze drivers nodig: https://developer.android.com/studio/run/win-usb

En op het moment dat de telefoon in fast boot mode gaat dien je deze op specifieke wijze te installeren/toe te wijzen. De driver wordt niet automatisch gedetecteerd zoals je gewend bent.

Let op stap 6&7.
Je dient handmatig op jouw computer naar de driver te browsen.

To install the Android USB driver on Windows 10 for the first time, do the following:
  1. Connect your Android device to your computer's USB port.
  2. From Windows Explorer, open Computer Management.
  3. In the Computer Management left pane, select Device Manager.
  4. In the Device Manager right pane, locate and expand Portable Devices or Other Devices, depending on which one you see.
  5. Right-click the name of the device you connected, and then select Update Driver Software.
  6. In the Hardware Update wizard, select Browse my computer for driver software and click Next.
  7. Click Browse and then locate the USB driver folder. For example, the Google USB Driver is located in android_sdk\extras\google\usb_driver\.
  8. Click Next to install the driver.
Ik gebruik EndeavourOS (=Arch Linux). Helaas kom ik zowel via de installer als de command line install niet verder. Weet niet waar ik verkeerd ga, maar ik ga de command line bestanden nog even opnieuw downloaden en dan nog eens....

• Falco
Handmatig unlocken en dan terug naar de installer, kijken of het nu wel verder gaat....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7vHDF5vXsKmAgcb3J0JxhinfOA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZZUXBZyFNAOlccycGNRQjur5.png?f=fotoalbum_large

• Falco
Dat installeren van dsp.img duurt weer heel lang, eens kijken of ik er doorheen kom.

Heeft iemand een indicatie hoe lang dat kan duren voor die stap?

• voorstad

voorstad

Join the Fediverse!

Ik gebruik alleen de handmatige installer op Linux. Het meeste werk is:

- het unlocken van de bootloader en

- de hele tijd weer developeropties en USB debugging activeren.

De installatie van /e/os zelf duurt hooguit 10 minuten dan. Het locken van de bootloader is dan ook weer een gedoetje.

• Falco
Het is zowaar gelukt!

Ik weet niet precies wat nu de truc was, maar ik kwam erachter dat mijn android-tools op EndeavourOS (Arch Linux) achterliep qua versie. Geupdatet van 35.* naar 37.*

Toen command line install, en na beide unlock commando's eerst een herstart. Daarna de developer modus en USB debugging en File Transfer weer instellen.

Toen via command line het script weer starten en daarna liep de installatie inderdaad ongeveer 10-15 min, zoals @voorstad al zei.

Nu moet ik de telefoon ook weer locken voor de bank apps en dergelijke denk ik?

• Falco
Opnieuw locken van de telefoon is zowaar ook gelukt.

Wat ik dacht dat een eenvoudig klusje zou worden, er is immers een online installer en een command line tutorial, had toch behoorlijk wat voeten in aarde.

Zoals @voorstad al zie, die bootloader geeft de meeste issues, er staat nergens beschreven (en de installer geeft geen duidelijke feedback) dat die herstarts en opnieuw activeren van debugging en file transfer nodig zijn.

Dus mocht iemand hier de stap ook willen wagen, houdt hier rekening mee!

Achteraf had ik wellicht toch voor een telefoon via Fairphone of Murena zelf moeten kiezen, met /e/OS voorgeïnstalleerd. Maar de belsimpel aanbieding incl de airbuds was toch te aantrekkelijk, vooral omdat mijn vrouw toevallig nieuwe draadloze oordopjes nodig had....

[ Voor 20% gewijzigd door Falco op 06-07-2026 09:35 ]

• Jeroennl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-07 16:46
Heeft iemand ervaring met Launcher's die een andere achtergrond in een bepaalde tijdsfrequentie kunnen weergeven? Bij het testen van Lawnchair of Kvaesitso kom ik deze optie in ieder geval niet tegen.

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Falco schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:32:
Achteraf had ik wellicht toch voor een telefoon via Fairphone of Murena zelf moeten kiezen, met /e/OS voorgeïnstalleerd. Maar de belsimpel aanbieding incl de airbuds was toch te aantrekkelijk, vooral omdat mijn vrouw toevallig nieuwe draadloze oordopjes nodig had....
Mooi.

Ik heb 'm ook via deze route: Belsimpel met oortjes, Android. Zelf naar Murena /e/OS geflashed (windows). Ook een best lastig proces, maar wel doorheen gekomen (Webinstaller: Firefox werkt niet, moest echt Chrome of Edge gebruiken). Heb het proces wel 5 keer herstart, developer opties etc etc doorlopen, waarbij ik op een gegevenmoment dacht: Heb ik deze stap nu niet al 3 keer gedaan?
Locken van de bootloader = opnieuw een wipe kwam ik gelukkig vrij vlot al achter, omdat ik het hele proces (Van Android, unlocken, /e/OS naar locken) achterelkaar wilde uitvoeren (en toch zat er een dag ofzo tussen). Die laatste Wipe bij Locken bootloader was wel niet echt verwacht.

Werkt inmiddels al een paar maanden nu goed overigens. Met alle banken apps en Digid enzo. Geen Google Pay, maar daar heb ik weer gewoon mijn bankpas voor, of horloge, of... CASH! (Wauw, het werkt echt!)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• Keypunchie
  • Niet online
@Falco De reden dat het niet heel veel aandacht krijgt: het is "maar" een eenmalig klusje. Of nou ja, twee klusjes, als je bootloader unlocken + install en bootloader locken als twee losse dingen ziet.

Het vervelende is dat het ook telkens subtiel weer anders is: gebruik je Mac, Windows of Linux, gebruik je de webinstaller of heb je toevallig de `adb` tools al geinstalleerd staan... al die variaties maken het weer allemaal net ff anders.

Al helemaal, omdat voor de een "Oh, USB-settings op debug zetten" gesneden koek is, en die bij wijze van spreken die stap al gedaan heeft, terwijl de ander nog moeite heeft om het settings-iccon te vinden.

De tweaker, zoals jij en ik, komen er wel uit. Voor vrienden en familie zou ik de voor-geinstalleerde adviseren. (Of je moet een heel lief familielid willen zijn en het *voor* ze doen).

• Mit-46
Falco schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:32:
Opnieuw locken van de telefoon is zowaar ook gelukt.

Wat ik dacht dat een eenvoudig klusje zou worden, er is immers een online installer en een command line tutorial, had toch behoorlijk wat voeten in aarde.

Zoals @voorstad al zie, die bootloader geeft de meeste issues, er staat nergens beschreven (en de installer geeft geen duidelijke feedback) dat die herstarts en opnieuw activeren van debugging en file transfer nodig zijn.

Dus mocht iemand hier de stap ook willen wagen, houdt hier rekening mee!

Top dat het gelukt is.
Het is denk ik zoals Keypunchie aangeeft. Er zijn te veel variabelen. Het is mooi dat het via zoveel verschillende OS'en kan, maar een volledig correcte instructie voor 1 of 2 OS'en zou wel helpen zodat men daar altijd op terug kan vallen.

Ik heb zo zelf ook 2 uur zitten stoeien met de USB driver onder Windows. Het installeren ging uiteindelijk heel snel eenmaal ik dat had opgelost, maar het geneuzel wat ik had was weer nergens bij Murena beschreven.

Verder heb ik ook zo gedaan. Ik wilde namelijk een abonnement combi en dat was er alleen met Google Android. Scheelde ook €200 (over 2 jaar) met een los sim only abbo en los toestel van /e/OS Murena. Dat vind ik nu nog steeds best veel, maar destijds helemaal aangezien ik 0 ervaring had met OS'en anders dan Google Android en iOS.

Nu komt het uitzoekwerkje hoe je alles voor jezelf up and running krijgt met zo weinig mogelijk/of helemaal geen Google zooi. Dat vond ik echter een leuk uitzoekwerkje :)

Misschien nog een tip:
De standaard launcher op /e/OS is naar mijn mening niet zo goed. Doet afbreuk aan het OS. Ikzelf gebruik Lawnchair op aanraden van andere, maar er zijn ook andere.

[ Voor 9% gewijzigd door Mit-46 op 06-07-2026 11:56 ]

• Falco
Mit-46 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:52:
[...]

Nu komt het uitzoekwerkje hoe je alles voor jezelf up and running krijgt met zo weinig mogelijk/of helemaal geen Google zooi. Dat vond ik echter een leuk uitzoekwerkje :)

Misschien nog een tip:
De standaard launcher op /e/OS is naar mijn mening niet zo goed. Doet afbreuk aan het OS. Ikzelf gebruik Lawnchair op aanraden van andere, maar er zijn ook andere.
Ik was met een oude telefoon (Samsung A52) al even begonnen met /e/OS, dat is nu een telefoon die in huis door de kinderen wordt gebruikt voor Spotify en bellen als we niet thuis zijn.

Dat beviel/bevalt dermate goed, dat ik zelf ook aan /e/OS ging denken als vervanging van mijn Samsung S21FE, waar dit jaar de ondersteuning van stopt. Die is helaas niet te flashen, dus op zoek naar iets anders. En omdat ik het ook als daily driver wil gaan gebruiken, kom je er al snel achter dat een Official /e/OS de enige optie is. Zodoende bij Fairphone gekomen, wat ik sowieso al aan het overwegen was (maar dan met "gewoon" Android).

Nu langzaam maar eens alle apps en relevante data overzetten. Dat is ook niet zo handig als op Android van telefoon naar telefoon gaan. Maar goed, het gaat wel lukken allemaal.

Zal nog wel tegen dingen aanlopen, zoals Google Cast wat uiteraard niet werkt, dat gebruik ik stiekem toch nog best vaak....

• franssie

franssie

Save the albatross

Casten is inderdaad iets waar ik wel tegenop loop. Ik heb nog ergens een goedkoop android tabletje liggen waar ik waarschijnlijk de apps op ga zetten van waaruit ik vaak cast. Ik heb nog wel een dummy google account hiervoor, op alle apps die ik gebruik heb ik een niet-google login.

• Falco
Ik draai /e/OS nu een paar dagen op mijn fairphone 6, maar het valt me op dat de wifi niet de volle snelheid haalt.

Ik heb een wifi 6/ax netwerk en met mijn oude S21FE haalde ik de max van rond de 400 Mbit, maar de FP6 haalt maar ongeveer 200 Mbit.

Iemand een idee waar dat aan kan liggen?

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-07 18:29
@Falco private dns staat geloof ik standaard aan, misschien is dat m? Internet en wifi settings, onderin.

• Rodeappell
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:12
Keypunchie schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:43:
Ook een kwestie van wat druk uitoefenen. Gewoon een mailtje sturen naar zo'n organisatie. (Net gedaan via https://www.museum.nl/nl/...ormulieren/serviceverzoek bij Museumkaart).
Op 4.1-beta werkt de Museumkaart app wel. :)

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Oh, en hoe doe je mee in het beta programma?

Ik zag met de version bump naar 4.0 nog niet zoveel veranderen, maar ik begin mijn gekleurde overlay op Maps / Garmin te missen...

Als er in de 4.x beta's nieuwe features worden geimplementeerd/bugs worden geplet.. zie ik dat graag zsm :-)

[ Voor 73% gewijzigd door JayPe op 09-07-2026 10:18 ]

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:04
JayPe schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:17:

Ik zag met de version bump naar 4.0 nog niet zoveel veranderen, maar ik begin mijn gekleurde overlay op Maps / Garmin te missen...

Als er in de 4.x beta's nieuwe features worden geimplementeerd/bugs worden geplet.. zie ik dat graag zsm :-)
Ik blijf het raar vinden dat Garmin, net als Strave, gewoon een OSM provider pakt voor de kaarten, maar dat het Strava wel lukt om daar een gekleurde overlay op te plakken, en Garmin niet.

Jezus saves and takes half damage.

• Rodeappell
JayPe schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:17:

Instellingen -> Ontwikkelaarsopties -> e/OS ontwikkelaar opties -> Verbindt met e/OS test kanaal. Er wordt wel gewaarschuwd: These builds can potentially soft brick user devices

• Keypunchie
  • Niet online
Alleen voor de echte Tweakers. Ik zou dat niet snel op mijn "daily driver" doen.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
Gebruik ondertussen al een paar maanden naar volle tevredenheid /e/OS en ik zal het ook blijven gebruiken. Maar recent geprobeerd om met het Ikea smarthome aan de slag te gaan en een Dirigera hub maar dat is iets wat je niet moet willen.

Zaken waar je tegenaan gaat lopen:
- Er zijn twee versies van Ikea Smarthome in omloop. IKEA Home smart 1 is voor de oude Trådfri omgeving, IKEA Home smart is voor de nieuwe Dirigera hub. Dus wel even opletten met welke app je installeert.
- De laatste versie van IKEA Home smart doet een Play Integrity API Check. Het waarom ontgaat mij hier want als workaround kun je versie 1.29 downloaden. Deze bevat NIET de check. Als je dan je smarthome setup hebt afgerond, daarna de app update naar de laatste versie toe via de App Lounge dan voert hij de check niet uit en kun je gewoon regulier de app binnenwandelen. Lijkt dus een totaal overbodige check te zijn die ingebouwd is. Jammer...
- Als je met een /e/OS toestel (in mijn geval Fairphone 6) dan de boel wil gaan instellen, dan blijft dat ook wel problematisch. Het toevoegen van de hub gaat prima. Daarna moet de hub het netwerk optimaliseren. Deze actie faalt als je dat via de app op een /e/OS toestel doet. Met een iPad en de iOS app lukt dat wel gewoon.
- En ook bij het toevoegen van nieuwe hardware aan je smarthome, lukt niet. Als je een nieuw apparaat aanzet, dan krijg je meteen een pop-up met "We hebben iets nieuws gevonden!" en het betreffende apparaat. Kun je de code intypen (of QR-code scannen) en meteen daarna klapt hij eruit met "We hebben geen producten gevonden".

Vermoedelijk als je al je hele smarthome hebt ingericht en alle apparaten hebt gekoppeld, dan is er waarschijnlijk niet zo heel veel aan het handje en werkt alles gewoon naar behoren. Maar het opzetten lijkt tot nu toe een behoorlijke afrader te zijn met /e/OS.

• Falco
Hi allen, ik ben inmiddels over naar /e/OS op een Fairphone 6, zelf geinstalleerd en bootloader opnieuw gelockt.

Ik probeer nu met Curve te betalen (gebruikte ik ook op mijn Samsung S21FE hiervoor), maar dat krijg ik nog niet aan de praat. NFC werkt, maar ik blijf met dezelfde kaarten als eerder de melding Kaart Geweigerd krijgen.

Weet iemand of er iets bijzonders moet gebeuren om het weer aan de praat te krijgen? Ik zie mijn kaarten in de Curve App, Curve staat als betaal app in systeem. Weet even niet hoe nu verder...

Update: Toch gelukt, moest in de app ook nog een activatie doen, maar dat was een beetje verstopt. Nu werkt mobiel betalen gewoon weer op /e/OS

[ Voor 12% gewijzigd door Falco op 10-07-2026 10:29 ]

• Mit-46
Falco schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:11:
Ik draai /e/OS nu een paar dagen op mijn fairphone 6, maar het valt me op dat de wifi niet de volle snelheid haalt.

Ik heb een wifi 6/ax netwerk en met mijn oude S21FE haalde ik de max van rond de 400 Mbit, maar de FP6 haalt maar ongeveer 200 Mbit.

Iemand een idee waar dat aan kan liggen?
Ik deed net een speedtest en haalde 270mbps.

Ik merkte dat de Advanced Privacy app niet lekker reageerde dus heb de telefoon herstart en "Fake IP' uitgeschakeld. Nu haal ik 620mbps.

Waarom precies weet ik niet, maar de Advanced Privacy app hapert soms heb ik het idee en dat merk je pas aan specifieke situaties. Herstart lost het altijd op.

• danieldk
Robkazoe schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:00:
- En ook bij het toevoegen van nieuwe hardware aan je smarthome, lukt niet. Als je een nieuw apparaat aanzet, dan krijg je meteen een pop-up met "We hebben iets nieuws gevonden!" en het betreffende apparaat. Kun je de code intypen (of QR-code scannen) en meteen daarna klapt hij eruit met "We hebben geen producten gevonden".
Ik weet niet wat voor apparaten je probeert te koppelen, maar met Matter + Thread is dat wel verwacht. Met Zigbee apparaten (die IKEA vroeger verkocht), geef je aan dat je een apparaat wilt pairen, maar daarna gebeurt de pairing rechtstreeks tussen het apparaat en de Hub.

Dat is met Thread + Matter helemaal veranderd. Het zal niet als een verassing komen, want deze standaarden zijn heel erg hard door Google en Apple gepushed, maar de telefoons staat centraal in de pairing. Na het scannen van de QR code, verbindt de telefoon eerst met het apparaat over Bluetooth LE. Dan wordt er een veilig kanaal opgezet tussen de device en de telefoon. De telefoon controleert vervolgens of de device een gecertificieerd Matter device is via een ledger (herinnert iedereen zich nog dat alles een ledger/blockchain moest zijn? :+ ). Daarna worden er nog wat certificaten uitgewisseld (waarmee het apparaat zich kan authen in een Matter fabric) en Thread netwerk credentials gedeeld.

Kort gezegd, er moet nogal een complex proces door de telefoon uitgevoerd worden. Bij mijn weten is dit nog niet in microG geïmplementeerd:

https://github.com/microg/GmsCore/issues/2031

Home Assistant kan bijv. wel zelf rechtstreeks commissioning doen:

https://smarthomescene.com/news/home-assistant-can-now-add-matter-devices-without-your-phone/

Of je gebruikt een andere telefoon (bijvoorbeeld van een familielid).

Wel jammer dat met Thread + Matter de telefoon zo'n integraal onderdeel van het pairingproces is geworden. Met Zigbee was het allemaal een stuk eenvoudiger.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
danieldk schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:46:
[...]

Ik weet niet wat voor apparaten je probeert te koppelen, maar met Matter + Thread is dat wel verwacht. Met Zigbee apparaten (die IKEA vroeger verkocht), geef je aan dat je een apparaat wilt pairen, maar daarna gebeurt de pairing rechtstreeks tussen het apparaat en de Hub.

Dat is met Thread + Matter helemaal veranderd. Het zal niet als een verassing komen, want deze standaarden zijn heel erg hard door Google en Apple gepushed, maar de telefoons staat centraal in de pairing. Na het scannen van de QR code, verbindt de telefoon eerst met het apparaat over Bluetooth LE. Dan wordt er een veilig kanaal opgezet tussen de device en de telefoon. De telefoon controleert vervolgens of de device een gecertificieerd Matter device is via een ledger (herinnert iedereen zich nog dat alles een ledger/blockchain moest zijn? :+ ). Daarna worden er nog wat certificaten uitgewisseld (waarmee het apparaat zich kan authen in een Matter fabric) en Thread netwerk credentials gedeeld.

Kort gezegd, er moet nogal een complex proces door de telefoon uitgevoerd worden. Bij mijn weten is dit nog niet in microG geïmplementeerd:

https://github.com/microg/GmsCore/issues/2031

Home Assistant kan bijv. wel zelf rechtstreeks commissioning doen:

https://smarthomescene.com/news/home-assistant-can-now-add-matter-devices-without-your-phone/

Of je gebruikt een andere telefoon (bijvoorbeeld van een familielid).

Wel jammer dat met Thread + Matter de telefoon zo'n integraal onderdeel van het pairingproces is geworden. Met Zigbee was het allemaal een stuk eenvoudiger.
Dank voor de uitleg. Klinkt vooral als een bewust moeilijk proces (Enshittification) voor iets wat eigenlijk altijd wel goed gewerkt heeft. Had al Z-Wave en Philips Hue in huis en wilde wel eens zien wat IKEA te bieden heeft. Maar jammer dat alles naar big tech gedrukt wordt. Dan gaan de spullen retour.

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Aangezien Chromecast (Audio) niet werkt op /e/os, heeft iemand ervaring met een alternatief?

Bijvoorbeeld uitvoering: WiiM Pro?

Ik zoek specifiek naar een audio oplossing met een digitale uitgang (liefst optisch) en een ruime ondersteuning van audio formaten. Video heb ik niet nodig. De bron is muziek op mijn Synology (voornamelijk FLAC), en online streaming (Spotify, radio,...).

• franssie

franssie

Save the albatross

Iets proberen met VLC video Lan?

• danieldk
Robkazoe schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:14:
[...]

Dank voor de uitleg. Klinkt vooral als een bewust moeilijk proces (Enshittification) voor iets wat eigenlijk altijd wel goed gewerkt heeft. Had al Z-Wave en Philips Hue in huis en wilde wel eens zien wat IKEA te bieden heeft. Maar jammer dat alles naar big tech gedrukt wordt. Dan gaan de spullen retour.
Laat ik zeggen dat ik nog een flink voorraad IKEA INSPELNING en SOMRIG heb gekocht voordat ze er uit gingen. Overigens kun je een aantal van Ikea's nieuwe producten (ondermeer enkele van de lampen) ook als Zigbee devices gebruiken met een niet-gedocumenteerde pairing sequentie.

Trouwens, mensen die /e/OS draaien, kunnen vast ook Home Assistant waarderen. Helemaal open source, ondersteunt een gigantisch aantal slimme apparaten (inclusief veruit het merendeel van Zigbee devices via zigbee2mqtt), je kunt workflows opzetten, en het is allemaal eindeloos aan te passen. Het is de laatste jaren ook een stuk gebruikersvriendelijker geworden, de dagen dat je alles in moest stellen door YAML files te bewerken is wel voorbij. Ik heb vorig jaar een HA Green neergezet met inmiddels twee ZBT-2s (één voor Zigbee, één voor Thread) en het draait als een tierelier.

Sorry voor de offtopic post :).

• Falco
willem7q schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:48:
Aangezien Chromecast (Audio) niet werkt op /e/os, heeft iemand ervaring met een alternatief?

Bijvoorbeeld uitvoering: WiiM Pro?

Ik zoek specifiek naar een audio oplossing met een digitale uitgang (liefst optisch) en een ruime ondersteuning van audio formaten. Video heb ik niet nodig. De bron is muziek op mijn Synology (voornamelijk FLAC), en online streaming (Spotify, radio,...).
Je moet even bouwen, maar misschien is moOde wat voor je?

https://moodeaudio.org/

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Android 16 is gearriveerd in /e/OS 4.1 rc2 voor de Fairphone 6

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:08

L0g0ff

omg

Vraagje; mijn auto heeft een knop met microfoon opties. Als ik die indruk en vraag om naar adres x te rijden dan zegt die (gemini) dat hij dat doet. Hij zegt zelfs hoe lang de rit is. Maar ondertussen gebeurt er niks met maps.
Ik heb alle laatste updates van de tools die /e/os beschrijft op zijn websites voor Android auto.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Falco schreef op zondag 5 juli 2026 @ 23:49:
Het is zowaar gelukt!

Ik weet niet precies wat nu de truc was, maar ik kwam erachter dat mijn android-tools op EndeavourOS (Arch Linux) achterliep qua versie. Geupdatet van 35.* naar 37.*

Toen command line install, en na beide unlock commando's eerst een herstart. Daarna de developer modus en USB debugging en File Transfer weer instellen.

Toen via command line het script weer starten en daarna liep de installatie inderdaad ongeveer 10-15 min, zoals @voorstad al zei.

Nu moet ik de telefoon ook weer locken voor de bank apps en dergelijke denk ik?
Puur voor anderen die dit ook hebben; Het kan ook een brakke USB-hub of poort geweest zijn als de installers hangen bij het flashen.

Van het weekend heb ik mijn FP6 naar e/os geflashed (via een pc met Bazzite) en bij mij bleek het hangen bij het flashen (zowel web-installer als de cli) aan de USB poort te liggen. Verplaatsen van de USB naar de achterkant van de pc en installatie ging daarna vlekkeloos.

Zoals altijd duurde het veel te lang voordat ik eraan dacht om een andere poort te proberen. In de installer wordt hier ook voor gewaarschuwd, maar dat had ik compleet gemist blijkbaar :+

• Falco
Nivve schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:23:
[...]

Puur voor anderen die dit ook hebben; Het kan ook een brakke USB-hub of poort geweest zijn als de installers hangen bij het flashen.

Van het weekend heb ik mijn FP6 naar e/os geflashed (via een pc met Bazzite) en bij mij bleek het hangen bij het flashen (zowel web-installer als de cli) aan de USB poort te liggen. Verplaatsen van de USB naar de achterkant van de pc en installatie ging daarna vlekkeloos.

Zoals altijd duurde het veel te lang voordat ik eraan dacht om een andere poort te proberen. In de installer wordt hier ook voor gewaarschuwd, maar dat had ik compleet gemist blijkbaar :+
Ah het kan dus wel. Ik heb nog wel andere USB poort en kabel geprobeerd overigens. Daarna deed de installer nog steeds niks, maar via cli (op zelfde poort) uiteindelijk wel gelukt in mijn geval.

• joucek
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:56
Mijn Samsung A52 met e/OS 4.0 crasht na ca. twee dagen met een groen scherm

Achtergrond:

Ik vind het heel belangrijk dat er alternatieven voor Amerikaanse big tech zijn, en wil daarom naar een Fairphone met e/OS.

Om eerst eens kennis te maken heb ik als tussenstap e/OS op een gebruikte Samsung A52 geflashed, ik meen 3.8. Dat was best lastig, maar is gelukt.

In zijn algemeenheid ben ik heel tevreden : alle apps en functionaliteiten werken, de launcher is wat basic maar voor mij prima. Android Auto werkt ook goed. Het enige wat niet werkt is de bankpas (NFC) maar dat wil ik juist bij big tech weghouden - dus geen probleem !

Na ca. twee weken kwam 4.0 uit, en ging mijn telefoon in de upgrade naar deze versie.

Ik merk dat sindsdien de telefoon instabiel is :

- soms wordt de telefoon erg warm als hij erg ongebruikt ligt, en daalt het batterijpercentage te snel

- soms toont de telefoon een groenachtig scherm als hij uitstaat. Dat kun je uitzetten, maar gaat vanzelf weer aan (foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KIbRwUlVEnKopea87nVUOJEnTA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fgpqc0Uu3SxktGeegH6EkSnA.jpg?f=user_large

- na een tijdje blijft het hele scherm zwart, en reageert de telefoon niet meer op de aan/uit knop. Alleen een geforceerde powercycle (15 sec power/volume down) helpt dan. Dit herhaalt zich na 2 à 3 dagen.

Herkent iemand dit probleem ? Is het probleem specifiek voor de A52 of hebben ook andere telefoons dit ?

Ondanks mijn enthousiasme voor Murena schrik ik er op grond van dit probleem voor terug om een nieuwe telefoon met/van Murena te kopen, want dit soort ergernis wil ik toch niet.

• Falco
joucek schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:44:

Achtergrond:

Ik vind het heel belangrijk dat er alternatieven voor Amerikaanse big tech zijn, en wil daarom naar een Fairphone met e/OS.

Om eerst eens kennis te maken heb ik als tussenstap e/OS op een gebruikte Samsung A52 geflashed, ik meen 3.8. Dat was best lastig, maar is gelukt.

In zijn algemeenheid ben ik heel tevreden : alle apps en functionaliteiten werken, de launcher is wat basic maar voor mij prima. Android Auto werkt ook goed. Het enige wat niet werkt is de bankpas (NFC) maar dat wil ik juist bij big tech weghouden - dus geen probleem !

Na ca. twee weken kwam 4.0 uit, en ging mijn telefoon in de upgrade naar deze versie.

Ik merk dat sindsdien de telefoon instabiel is :

- soms wordt de telefoon erg warm als hij erg ongebruikt ligt, en daalt het batterijpercentage te snel

- soms toont de telefoon een groenachtig scherm als hij uitstaat. Dat kun je uitzetten, maar gaat vanzelf weer aan (foto)

[Afbeelding]

- na een tijdje blijft het hele scherm zwart, en reageert de telefoon niet meer op de aan/uit knop. Alleen een geforceerde powercycle (15 sec power/volume down) helpt dan. Dit herhaalt zich na 2 à 3 dagen.

Herkent iemand dit probleem ? Is het probleem specifiek voor de A52 of hebben ook andere telefoons dit ?

Ondanks mijn enthousiasme voor Murena schrik ik er op grond van dit probleem voor terug om een nieuwe telefoon met/van Murena te kopen, want dit soort ergernis wil ik toch niet.
Ik heb ook een A52 en het initiële flashen was even een ding, maar dat is gelukt. Ik had er initieel 3.7.3 opgezet, maar recentelijk de 4.0 update geïnstalleerd. Ik gebruik de telefoon nu minder, maar ik herken de problemen verder niet. Ook mijn kinderen, die de telefoon nu soms als Spotify bron gebruiken, heb ik niet gehoord over problemen.

Op basis van het testen met de A52, ben ik inmiddels overgestapt op een FairPhone 6 waar ik zelf /e/OS opgezet heb. Dat ging helaas niet zo soepel als gedacht (maar wel gelukt!). Maar ik zou adviseren om via FairPhone of Murena een FP6 met /e/OS erop te kopen, dat scheelt gedoe en je kan terug naar de verkoper als het niet werkt.

Voor de NFC heb ik nog wel een tip, Curve werkt prima inmiddels.

• Mit-46
Als je hem via Murena koopt is het best duur, maar je mag een maand testen en zonder opgaaf van reden terugsturen.

Wel zeg ik er altijd bij dat je dit zelf nog ff zelf moet dubbel checken. :)

• JayPe

JayPe

Ondertitel

joucek schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:44:
Klinkt alsof de telefoon ergens op vast loopt, en daar heel veel energie in stopt: Wordt warm en je batterij loopt ook sneller leeg. Waarschijnlijk gaat de telefoon vervolgens (omdat ie lang veelste warm wordt) als noodgreep gewoon uit.

Waar het aan ligt: Geen idee, wat zegt de communitie? Wat voor A52 gaat het om? Er zijn allerlei varianten van deze telefoon, met 4G, 5G en verschillende chipsets..

• joucek
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:56
Dank voor de reacties. Het betreft overigens een A52 5G (SM-A528B).

Zowel bij Fairphone als Murena is de retourtermijn 15 dagen. Dat is vrij kort om de telefoon in gebruik te nemen, te wennen aan het gedrag, en dit soort problemen helder te krijgen. Bovendien kunnen problemen (zoals bij mij) ook pas ontstaan bij een update. Als je zo'n ding bestelt, zit je dus in het schuitje en ben je nogal afhankelijk van de ondersteuning door de leverancier.

Ik wil er wel mee verder en zal denk ik een Fairphone met e/OS bestellen bij Fairphone. Ik heb het gevoel dat Fairphone toch wat beter benaderbaar is voor ondersteuning dan Murena, en bovendien heb je dan de (ondersteunde) optie om terug te gaan naar de stock-Android ROM.

De test met de A52 heeft in ieder geval wel duidelijk gemaakt dat v.w.b. apps en functionaliteiten e/OS een prima alternatief is voor 'normale' Android telefoon. Daar had ik van tevoren grote twijfel aan - ten onrechte, is gebleken.

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:11
Gebruikt er hier iemand parkbee met succes op e/os? Ik krijg direct bij het inloggen in de app al een foutmelding.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• franssie

franssie

Save the albatross

manusjevanalles schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:17:
Gebruikt er hier iemand parkbee met succes op e/os? Ik krijg direct bij het inloggen in de app al een foutmelding.
Nee, ik gebruik ANWB onderweg (en dat werkt) maar i had iets soortgelijks met een andere app (IKEA) waar het inloggen ook niet lukte omdat ie via de browser loopt. Daar was een omweg voor door een longpress en dan de weblinks die de app mag openen aan te passen, maar kan dat niet meer vinden (was op reddit dacht ik)
Misschien zet je dit in een werkbare richting.

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Falco schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:52:
[...]

Ik heb ook een A52 en het initiële flashen was even een ding, maar dat is gelukt. Ik had er initieel 3.7.3 opgezet, maar recentelijk de 4.0 update geïnstalleerd. Ik gebruik de telefoon nu minder, maar ik herken de problemen verder niet. Ook mijn kinderen, die de telefoon nu soms als Spotify bron gebruiken, heb ik niet gehoord over problemen.

Op basis van het testen met de A52, ben ik inmiddels overgestapt op een FairPhone 6 waar ik zelf /e/OS opgezet heb. Dat ging helaas niet zo soepel als gedacht (maar wel gelukt!). Maar ik zou adviseren om via FairPhone of Murena een FP6 met /e/OS erop te kopen, dat scheelt gedoe en je kan terug naar de verkoper als het niet werkt.

Voor de NFC heb ik nog wel een tip, Curve werkt prima inmiddels.
Ik had ook issues met flashen van /e/os op mijn fairphone. Maar dat heeft met name te maken dat de pre-checks in de chromium browser niet voldoende waren. Als je wil flashen zou ik nu ook altijd de adb met commandline pakken (old school) en niet de "gebruiksvriendelijke" manier.

Bij mij had het er mee te maken dat ik eerste een downgrade moest doen dacht ik en toen pas kon ik wisselen naar /e/

/edit. Ff opgezocht. Hier liep ik toen tegenaan: L0g0ff in 'Fairphone 6 met /e/ OS - Vrijwel moeiteloos weg van big tech'

[ Voor 6% gewijzigd door L0g0ff op 13-07-2026 21:51 ]

• TopHop
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22:07
franssie schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:22:
[...]

Nee, ik gebruik ANWB onderweg (en dat werkt) maar i had iets soortgelijks met een andere app (IKEA) waar het inloggen ook niet lukte omdat ie via de browser loopt. Daar was een omweg voor door een longpress en dan de weblinks die de app mag openen aan te passen, maar kan dat niet meer vinden (was op reddit dacht ik)
Misschien zet je dit in een werkbare richting.
Bij mij wilde de ANWB app inderdaad ook niet inloggen. Vervolgens heb ik Vivaldi als extra browser geïnstalleerd en als default ingesteld. Toen werkte het wel ineens. Dus lijkt een beperking in de standaard browser?

• franssie

franssie

Save the albatross

TopHop schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:44:
[...]

Bij mij wilde de ANWB app inderdaad ook niet inloggen. Vervolgens heb ik Vivaldi als extra browser geïnstalleerd en als default ingesteld. Toen werkte het wel ineens. Dus lijkt een beperking in de standaard browser?
ja zoiets, moet nog even uitzoeken wat ik dan weer moet uitètten :P

• Rodeappell
TopHop schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:44:
[...]

Browser redirect fix:
  1. Browser settings
  2. Privacy and security
  3. Open Cromite flags list
  4. Disable -> Block intents from form submissions without user gesture.

[ Voor 3% gewijzigd door Rodeappell op 13-07-2026 23:37 ]

• F1xxer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-07 18:08
Waar ik vooral mee zit is de trade-off. We kunnen ons allemaal digitaal beveiligen. Beetje Firefox hier, Protonmail daar, Nextcloudje.

Maar wat als dat je toestel gestolen wordt. M'n telefoon is nog nooit gestolen (afkloppen) maar iOS en Android hebben tegenwoordig zoiets als traceren van het toestel. Hoe vangen jullie dit op? Weg is weg? Of ga je met de New Kids op tandjesjacht? Volgens mij heeft een GrapheneOS niet eens de optie om het apparaat te traceren, en /e/?

• Keypunchie
  • Niet online
Bij E kun je een sms met een bepaalde code sturen en dan krijg je een lokatie terug.

https://doc.e.foundation/find-my-device

Die retour-sms ziet er zo ongeveer uit:
code:
1
2
3
Your device is at the following location:
* GPS coordinates: Latitude:
52.xxxxxx, Longitude: 5.xxxxxx * OpenStreetMap link: <knip>
(Uiteraard heb ik voor de privacy even de informatie verwijderd. In mijn geval had hij het gebouw waar ik nu ben inderdaad in de smiezen)

[ Voor 79% gewijzigd door Keypunchie op 14-07-2026 10:26 ]

• danieldk
F1xxer schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:14:
Waar ik vooral mee zit is de trade-off. We kunnen ons allemaal digitaal beveiligen. Beetje Firefox hier, Protonmail daar, Nextcloudje.
Kanttekening: Firefox sandboxing op Android is veel zwakker dan die van Chromium-gebaseerde browsers. Dus over het algemeen kun je beter een Chromium-gebaseerde browser gebruiken, uiteraard wel een versie die om privacy geeft (dus niet Google Chrome).
Maar wat als dat je toestel gestolen wordt. M'n telefoon is nog nooit gestolen (afkloppen) maar iOS en Android hebben tegenwoordig zoiets als traceren van het toestel. Hoe vangen jullie dit op? Weg is weg? Of ga je met de New Kids op tandjesjacht? Volgens mij heeft een GrapheneOS niet eens de optie om het apparaat te traceren, en /e/?
Het is een dubbelzijdig zwaard. Find My-achtige systemen betekenen ook dat een bedrijf je kan volgen of zelfs op afstand je telefoon kan locken/bricken. Welke trade-off acceptabel is, verschilt per persoon en ik moet zeggen dat ik hier ook geen duidelijke mening over heb - ik zie de privacy-implicaties, maar ik vind het ook fijn m'n telefoon remote te kunnen wipen als het nodig is. Sommige werkgevers eisen ook dat je dit aan zet als je BYOD doet of het via een persoonlijke telefoon mogelijk is via omwegen credentials te krijgen (bijvoorbeeld via e-mail resets). Dat is ook wel weer te begrijpen, want een remote wipe is een makkelijke oplossing voor diefstal als bedrijfsveiligheid in het geding is.

Bij dit hele verhaal komt erbij dat een aantal apparaten waarop bijv. /e/OS draait in het verleden kwetsbaar zijn geweest of nog steeds kwetsbaar zijn voor algemeen bekende AFU/BFU attacks. Bijv. veel MediaTek TEEs waren onlangs kwetsbaar voor BFU aanvallen [1], waarbij iemand de telefoon kan uitlezen zonder je PIN code te weten (CMF Phone 1, Nothing Phone (2a)), zelfs als de telefoon na de laatste reboot nog niet ontgrendeld is geweest. Omdat de update-situatie van veel Android telefoons nogal penibel is (buiten Pixel en Samsung flagships), wil je dan toch zo snel mogelijk je telefoon wipen.

Even terzijde, maar omdat je het noemt: volgens mij kun je Google Find Hub wel op GrapheneOS gebruiken om je telefoon te zoeken als je sandboxed Google Play Services geïnstalleerd hebt.

[1] https://www.malwarebytes.com/blog/news/2026/03/this-android-vulnerability-can-break-your-lock-screen-in-under-60-seconds

• L0g0ff

L0g0ff

omg

danieldk schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:26:
[...]

Kanttekening: Firefox sandboxing op Android is veel zwakker dan die van Chromium-gebaseerde browsers. Dus over het algemeen kun je beter een Chromium-gebaseerde browser gebruiken, uiteraard wel een versie die om privacy geeft (dus niet Google Chrome).

[...]

Het is een dubbelzijdig zwaard. Find My-achtige systemen betekenen ook dat een bedrijf je kan volgen of zelfs op afstand je telefoon kan locken/bricken. Welke trade-off acceptabel is, verschilt per persoon en ik moet zeggen dat ik hier ook geen duidelijke mening over heb - ik zie de privacy-implicaties, maar ik vind het ook fijn m'n telefoon remote te kunnen wipen als het nodig is. Sommige werkgevers eisen ook dat je dit aan zet als je BYOD doet of het via een persoonlijke telefoon mogelijk is via omwegen credentials te krijgen (bijvoorbeeld via e-mail resets). Dat is ook wel weer te begrijpen, want een remote wipe is een makkelijke oplossing voor diefstal als bedrijfsveiligheid in het geding is.

Bij dit hele verhaal komt erbij dat een aantal apparaten waarop bijv. /e/OS draait in het verleden kwetsbaar zijn geweest of nog steeds kwetsbaar zijn voor algemeen bekende AFU/BFU attacks. Bijv. veel MediaTek TEEs waren onlangs kwetsbaar voor BFU aanvallen [1], waarbij iemand de telefoon kan uitlezen zonder je PIN code te weten (CMF Phone 1, Nothing Phone (2a)), zelfs als de telefoon na de laatste reboot nog niet ontgrendeld is geweest. Omdat de update-situatie van veel Android telefoons nogal penibel is (buiten Pixel en Samsung flagships), wil je dan toch zo snel mogelijk je telefoon wipen.

Even terzijde, maar omdat je het noemt: volgens mij kun je Google Find Hub wel op GrapheneOS gebruiken om je telefoon te zoeken als je sandboxed Google Play Services geïnstalleerd hebt.

[1] https://www.malwarebytes.com/blog/news/2026/03/this-android-vulnerability-can-break-your-lock-screen-in-under-60-seconds
Sinds begin 2026 is je kanttekening niet helemaal juist. Dat het "veel" zwakker is dan chromium.

https://9to5linux.com/fir...-download-heres-whats-new

https://www.firefox.com/e...droid/147.0/releasenotes/

• Mit-46
F1xxer schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:14:

Nextcloud heeft apps genaamd PhoneTrack. Voor zowel de locatie als het versturen van een SMS.

Naar aanleiding van jouw vraag ben ik eens gaan zoeken.

Ik heb ze gedownload op mijn telefoon, maar krijg het zo gauw nu niet aan de gang op het werk.

Vanavond thuis eens rustig kijken wat het allemaal kan. :)

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:57
Ik gebruik PhoneTrack om elke 5 minuten mijn locatie te pushen naar HomeAssistant zodat mijn vrouw kan controleren of ik wel echt op kantoor ben... al zou er als ik bij de buurvrouw zit gewoon 'Thuis' staan... :D

Voor de FindMy van Murena dacht ik dat je ingelogd moest zijn met een Murena-account maar dat hoeft helemaal niet (https://gitlab.e.foundation/e/os/find-my-device/-/blob/main/README.md?ref_type=heads). Ik ga dat toch ook eens instellen en uitproberen :)

Ik volg de wekelijkse development topics (https://community.e.foundation/t/week-29-development-and-testing-updates/83182/3) en in het verleden werd er veel gevraagd naar een mogelijkheid om een limiet in te kunnen stellen voor het opladen. Lang niets meer over gehoord, misschien ging het wel over de FP5 stock van Fairphone zelf, dat weet ik niet meer. Maar gisteren zag ik dat het er gewoon in zit, onder Battery -> Charging Control. Mogelijk heeft iemand hier nog iets aan.
Nu kan m'n HomeAssistant automation die de slimme stekker uitzet als telefoon > 80% batterij rapporteert ook weg...

[ Voor 37% gewijzigd door prutsger op 14-07-2026 17:32 ]

• danieldk
L0g0ff schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:20:
[...]

Sinds begin 2026 is je kanttekening niet helemaal juist. Dat het "veel" zwakker is dan chromium.

https://9to5linux.com/fir...-download-heres-whats-new

https://www.firefox.com/e...droid/147.0/releasenotes/
Firefox 147 gebruikt nog steeds niet de android:isolatedProcess API die één van de vereisten is site-isolation op het niveau van Chromium te krijgen. Ze werken er wel aan, maar dat doen ze al jaren.

https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1565196

• L0g0ff

L0g0ff

omg

BounceCloud schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:47:
Ik was voor eos Gboard en Swiftkey gewend. Het standaard eos toetsenbord vond ik niet fijn en de afgelopen tijd heb ik vooral gebruik gemaakt van Heliboard. Maar daar mistte ik het swipen en vond ik het woordenboek/autocorrect niet fijn werken.

Nu inmiddels over op FUTOboard (ook open source en lokaal) en die vind ik erg fijn werken. Je kunt er ook op swipen en de autocorrect/woordenboek vind ik zelf veel fijner werken.
De Engelse taal heeft ook een lokaal model die je volgende woord probeert te voorspellen op basis van je huidige woord en die dat volgende woord vervolgens als suggestie geeft, maar helaas heeft de Nederlandse taal dat nog niet.
Ik zag jouw post deze week van FUTO keyboard en ik heb die toen ook installed. Ik dacht net ik zal eens een beetje kijken wie daar achter zit dus ik ben de licentie voorwaarden gaan lezen en de projecten waar FUTO nog meer achter zit en het blijkt dat die kerel die achter FUTO zit ook achter immich zit.

Zijn statements over big tech vind ik toch ook wel sterk en toen ik net een deel van zijn interview aan het kijken was zag ik dat hij dat eigenlijk sinds zijn jonge jaren al tegen big tech (AOL destijds) aan het knokken is.

Is ben wel gecharmeerd van zijn houding en de software die hij bouwt. Dat keyboard is een blijvertje. Thanks for sharing!

• Mit-46
prutsger schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:27:
Ik gebruik PhoneTrack om elke 5 minuten mijn locatie te pushen naar HomeAssistant zodat mijn vrouw kan controleren of ik wel echt op kantoor ben... al zou er als ik bij de buurvrouw zit gewoon 'Thuis' staan... :D

Voor de FindMy van Murena dacht ik dat je ingelogd moest zijn met een Murena-account maar dat hoeft helemaal niet (https://gitlab.e.foundation/e/os/find-my-device/-/blob/main/README.md?ref_type=heads). Ik ga dat toch ook eens instellen en uitproberen :)

Ik volg de wekelijkse development topics (https://community.e.foundation/t/week-29-development-and-testing-updates/83182/3) en in het verleden werd er veel gevraagd naar een mogelijkheid om een limiet in te kunnen stellen voor het opladen. Lang niets meer over gehoord, misschien ging het wel over de FP5 stock van Fairphone zelf, dat weet ik niet meer. Maar gisteren zag ik dat het er gewoon in zit, onder Battery -> Charging Control. Mogelijk heeft iemand hier nog iets aan.
Nu kan m'n HomeAssistant automation die de slimme stekker uitzet als telefoon > 80% batterij rapporteert ook weg...
Gaaf!
Ik heb er nog geen tijd voor gehad, maar ga de PhoneTrack apps zeker nog eens goed bekijken.

Zou helemaal mooi zijn als ze ook een "PhoneWipe" app hebben, maar eerst maar eens deze bekijken. :)

**edit:
Dat FUTO toetsenbord moet ik dan ook maar eens gaan bekijken. Krijg het zowaar nog druk met dingen waar ik mij in eerste instantie niet druk over maakte. :o

[ Voor 5% gewijzigd door Mit-46 op 15-07-2026 12:18 ]

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Mit-46 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:15:
[...]

Gaaf!
Ik heb er nog geen tijd voor gehad, maar ga de PhoneTrack apps zeker nog eens goed bekijken.

Zou helemaal mooi zijn als ze ook een "PhoneWipe" app hebben, maar eerst maar eens deze bekijken. :)

**edit:
Dat FUTO toetsenbord moet ik dan ook maar eens gaan bekijken. Krijg het zowaar nog druk met dingen waar ik mij in eerste instantie niet druk over maakte. :o
Haha je moet je toch ook wel ergens over druk kunnen maken :D
Maar ik denk wel dat het met alles is waar je een beetje onderzoek naar doet. Je komt er dan achter dat er nog een hele wereld achter zit en dat er altijd wel een paar schakels tussen zitten waar je het etisch toch niet helemaal mee eens bent.

Maar voor alles in het leven: choose your battles. Anders wordt je gek (of zuur) ;)

• danieldk
prutsger schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:27:
Ik heb ook nog even gezocht en Home Assistant lijkt ook een optie te zijn:

https://www.home-assistant.io/getting-started/presence-detection/

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:53
Sinds deze week heb ik ook een Fairphone 6 met e/OS (voorheen een Nokia met Android). Ziet er goed uit, maar ik loop tegen een paar issues aan:
  1. Synchronisatie Contacten en Agenda. De contacten en agenda-gegevens zijn overgenomen uit mijjn Google account naar Murena Workspace, en daar zijn ze ook terug te vinden.
    Echter, de Contacten en Agenda iconen laten niks zien, en als ik word gebeld door een bekend contact herkent de telefoon het nummer niet. Ik heb ongetwijfeld iets fout gedaan, maar zou niet weten wat.
  2. Podcast Addict start op met een ad banner. Ik heb betaald voor de Ad-free/Premium versie, maar dat wordt niet herkend. Voor zover ik begreep moet je de app installeren met dezelfde account als in de Google Playstore op de oude telefoon, en dat zou voldoende moeten zijn. Helaas werkt dat niet.

• Falco
JW te R schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:38:
Sinds deze week heb ik ook een Fairphone 6 met e/OS (voorheen een Nokia met Android). Ziet er goed uit, maar ik loop tegen een paar issues aan:
  1. Synchronisatie Contacten en Agenda. De contacten en agenda-gegevens zijn overgenomen uit mijjn Google account naar Murena Workspace, en daar zijn ze ook terug te vinden.
    Echter, de Contacten en Agenda iconen laten niks zien, en als ik word gebeld door een bekend contact herkent de telefoon het nummer niet. Ik heb ongetwijfeld iets fout gedaan, maar zou niet weten wat.
  2. Podcast Addict start op met een ad banner. Ik heb betaald voor de Ad-free/Premium versie, maar dat wordt niet herkend. Voor zover ik begreep moet je de app installeren met dezelfde account als in de Google Playstore op de oude telefoon, en dat zou voldoende moeten zijn. Helaas werkt dat niet.
@1, heb je de contacten ook toegevoegd onder instellingen --> accounts?

• voorstad

voorstad

Join the Fediverse!

JW te R schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:38:
En voor 2:

Stap over op AntennaPod. Een erg fijne open source podcast app voor Android.

https://antennapod.org/

• Keypunchie
  • Niet online
Ik heb PocketCasts, maar ik denk dat @JW te R gewoon wat gefrustreerd is dat hij wel heeft betaald, maar nu geen toegang krijgt.

Ik denk, gezien dat die App een 1-persoonsapp is, dat het nog de moeite waard is gewoon een mailtje te sturen: https://podcastaddict.com/contact

Geef een complimentje voor de app, als echte fan, leg uit dat je naar e/os/ bent overgestapt en vraag *vriendelijk* hoe je nu van de pro features gebruik kunt maken. Verwacht er niet te veel van, maar 1-pitters zijn soms verrassend responsief en... ze hebben alle ruimte om voor jou een specifieke oplossing te vinden.
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste