Acties:
  • +15 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:36
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/54/E_Foundation_logo.png?20220303155125
Bron: /e/ Foundation, AGPL, via Wikimedia Commons

/e/OS - Het privacy-georiënteerde Android-alternatief

In dit topic kunnen we alles bespreken wat te maken heeft met /e/OS, het op Android gebaseerde open-source besturingssysteem dat privacy centraal stelt.
Wat is /e/OS?
/e/OS is een complete, volledig "deGooglede" versie van Android, ontwikkeld door de /e/ Foundation. Het project werd in 2017 gestart door Gaël Duval, de oprichter van Mandrake Linux.

De /e/ Foundation en de gerelateerde entiteiten (zoals Murena) zijn gevestigd in Europa (Frankrijk).

Kernpunten:
  • /e/OS is gebaseerd op LineageOS, wat weer een fork is van het Android Open Source Project (AOSP)
  • Het is zoveel mogelijk vrijgemaakt van Google-services en -apps. Zo draait er geen Google Play Services op /e/OS
  • Het is open-source
  • Het heeft een eigen app-store (App Lounge) en clouddienst (Murena Cloud)
Het systeem vervangt alle Google-componenten door privacy-vriendelijke alternatieven, zoals Mozilla Location Services voor geolocatie en MicroG voor app-compatibiliteit.
Waarom zou je voor /e/OS kiezen?
Als jij je zorgen maakt over je privacy, dan is /e/OS een mogelijkheid om minder afhankelijk te zijn van Google. Maak je veel gebruik van Google diensten (Pay, Maps, Gmail, etc.) en ben je van plan dit te blijven gebruiken, dan heeft het minder zin om over te schakelen op /e/OS. Het doel van /e/OS/ is om zoveel mogelijk te ontkoppelen van Google en alternatieven te faciliteren.
Privacy & controle
  • Geen Google-apps of Google-services die toegang hebben tot je persoonlijke gegevens
  • Open-source
  • Er is een Advanced Privacy-module standaard ingebouwd die indien gewenst trackers kan blokkeren (zoals Google Analytics) en je IP-adres of locatie kan 'faken'
App Lounge
Standaard wordt "App Lounge" meegeleverd als app-store. Via de App Lounge heb je toegang tot apps uit de Google Play Store en F-Droid. De App Lounge werkt met een proxy die verkeer richting Google anonimiseert. Je hoeft niet in te loggen op de App Lounge: deze werkt out-of-the-box.

De App Lounge bevat ook alle apps uit de Google Play Store, inclusief de Google-apps. Je kunt er dus ook zelf voor kiezen om Google Maps of Gmail te installeren, met het risico dat je zelf blootstelling aan Google creëert. Daarnaast kun je in de App Lounge ook inloggen met je Google-account, zodat je toegang hebt tot apps die je in het verleden hebt aangeschaft in de Google Play Store.
Apps op /e/OS
/e/OS is gebaseerd op Android en daarom zullen de meeste Android-apps gewoon werken op /e/OS.

Soms werken apps niet omdat:
  • Apps kunnen een afhankelijkheid van Google Play Services hebben. Omdat /e/OS dit niet bevat, kunnen ze beperkte of geen functionaliteit hebben. In de meeste gevallen kan MicroG deze functionaliteit overnemen, maar dit lukt niet altijd. Zie hier een overzicht van apps waarvan bekend is dat ze wel/niet werken met /e/OS en MicroG.
  • Het is noodzakelijk om de bootloader van je toestel te ontgrendelen zodat je /e/OS kunt installeren. Het is niet altijd mogelijk om na installatie van /e/OS de bootloader weer te vergrendelen. Sommige apps controleren hierop en kunnen functionaliteit beperken of weigeren als de bootloader niet vergrendeld is.
✅Bekende apps die werken met /e/OS
Hieronder een lijst met apps die relevant zijn voor Nederlanders/Belgen en die werken met /e/OS, mogelijk met beperkingen:
  • ING Bank - werkt volledig
  • Buienalarm - de neerslaggrafiek werkt, maar de neerslagkaart geeft geen buien weer (waarschijnlijk door het ontbreken van de Google Maps SDK)
  • Tesla - werkt volledig op een Fairphone 6, inclusief het koppelen van de telefoon als sleutelkaart
❌Bekende apps die NIET werken met /e/OS
  • Authy - door ontbreken van Google Play Services
Mocht je relevante aanvullingen hebben op de lijst, zet dan een reactie in het topic en mention een OP.
/e/OS in de praktijk
Praktische zaken om te weten over het gebruik van /e/OS:
  • Chromecast werkt niet vanaf /e/OS. MicroG ondersteunt dit helaas niet. Issue #580 staat hier vanaf 2018 open op de Github van MicroG
  • Google Pay werkt niet. Voor Nederlandse banken zul je dus een bankpas of cash moeten gebruiken om te betalen. Mogelijk, indien je perse NFC wil betalen, is Curve ook een optie.
  • Er zijn telefoons te koop waarop /e/OS is voor geïnstalleerd. Bijvoorbeeld bij Fairphone.
Murena Workspace
De Murena Workspace is een op Nextcloud gebaseerd alternatief voor enkele Google-diensten, zoals mail en notities. Je hoeft hier geen gebruik van te maken.

Je kunt gratis een account aanmaken op murena.io. Je krijgt hierbij 1GB opslag en een eigen Murena-e-mailadres. Tegen betaling kun je meer opslag afnemen. Zie plans voor meer informatie.
  • Hosting in Europa
  • Via Murena.io ook enkele open-source office-apps beschikbaar op je pc
Kritiek op /e/OS
  • Communities, zoals die van LineageOS, zijn kritisch over MicroG vanwege signature spoofing
  • Niet alle meegeleverde apps (zoals de maps-app) zijn open-source
  • In oktober 2024 is er een grote outage geweest van Murena Workspace. Inmiddels is de meeste functionaliteit hersteld, maar sommige zaken (zoals het synchroniseren van notities) werken nog steeds niet
Ondersteunde telefoons
Volledige lijst van ondersteunde telefoons:https://doc.e.foundation/devices
Relevante links
Officiële bronnen
Community & support
Installatie & hulp
Veelgestelde vragen (FAQ)
Kan ik op /e/OS ook gebruik maken van Google Pay?
Nee, dit werkt niet en druist ook in tegen de privacy-oriëntatie van /e/OS. Alle Nederlandse banken zijn (helaas) gestopt met een standalone NFC-betaal-app en zijn overgestapt op Google Pay.
Mocht je echt gebruik willen maken van NFC-betalingen via je /e/OS-telefoon, dan zou je Curve kunnen overwegen.
Ik gebruik app X veel of heb dit nodig voor werkzaamheden. Werkt deze app op /e/OS?
Raadpleeg deze 2 bronnen: MicroG apps of Banking Apps. Mocht je hier geen (sluitend) antwoord vinden, dan kun je het natuurlijk aan een Tweaker vragen in een topic. Er is vast iemand bereid om de app even voor je te installeren en op werking te controleren, als inloggen niet noodzakelijk is voor het beoordelen van de functionaliteit.
Hoe moeilijk is de installatie van /e/OS?
Voor ondersteunde toestellen is er een Easy Installer die het proces vereenvoudigt. Voor andere toestellen vereist het technische kennis: bootloader unlocken, recovery gebruiken en flashen via ADB/fastboot. Check de officiële lijst om je telefoon op te zoeken. Voor de meeste telefoons is er een specifieke pagina beschikbaar met informatie over je telefoon en /e/OS.
Hoe zit het met mijn garantie als ik /e/OS installeer
Dit is moeilijk te zeggen en hangt van de fabrikant af.
Fairphone: je kunt een telefoon kopen waar /e/OS al op is geïnstalleerd. Wanneer je een Fairphone hebt waarop stock-Android staat en je brickt tijdens de installatie van /e/OS je Fairphone, dan kun je de telefoon opsturen naar Fairphone en herstellen zij tegen een billijke vergoeding het originele OS op je telefoon.
Wat kost /e/OS?
/e/OS zelf is gratis. Je kunt het zelf installeren of een Murena-telefoon kopen met /e/OS voorgeïnstalleerd, bijvoorbeeld bij Fairphone. Als tegenprestatie zou je kunnen overwegen om de /e/Foundation met een donatie te ondersteunen of een Murena Workspace abonnement af te nemen. Dit is uiteraard geheel vrijwillig.
Krijg ik updates?
Ja, /e/OS biedt maandelijkse updates voor ondersteunde toestellen. De release-cyclus kan verschillen tussen officiële en community-builds.
Disclaimer
• Deze post is gecreëerd op 9 juli 2025. Laatste update: 9 juli 2025.
• Taal, taalopbouw en grammatica zijn niet mijn sterkste punten. Ik heb een LLM via OpenRouter gebruikt om de OP tekstueel of grammaticaal te verbeteren. De inhoud is door mijzelf samengesteld.
• Mocht je aanvullingen hebben op de OP, of wil je meehelpen de OP beter te maken of actueel te houden door mede-OP te worden, mention mij. Hoe meer hulp, hoe beter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nette OP. Dank. Goed topic om te volgen, ik ga /e/OS proberen op een oudere telefoon. Kijken of ik het 'production ready' kan krijgen. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:00
Wow, wat goed dat je dit gestart bent. Ik zal het even kritisch lezen.

Ben zelf al meer dan 3 jaar /e/os gebruiker op een Oneplus 7t Pro. Heb daarnaast al vele toestellen geïnstalleerd voor familie en vrienden.

Je kunt op de Fediverse (Mastodon) Murena en een aantal ontwikkelaars volgen. Ze zijn daar best actief:

https://mastodon.social/@murena
https://mastodon.social/@e_mydata
https://mastodon.social/@gael
https://mastodon.social/@rikviergever

Ook zijn productreleases daar (live!) op Peertube te volgen:
https://peer.tube/@murena

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:15
Ik gebruik al enige jaren een google loze telefoon. Inderdaad begonnen met /e/Os, vervolgens LineageOS + MicroG en nu Lineageos 22.2 met zelf geinstalleerd Microg. Ik was eerlijk gezegd toen, langer geleden, niet enthousiast over de interface. Maar dit kon eenvoudig vervangen worden door een andere launcher.

Probleem is dat veel apps niet willen werken. Mijn ervaring is dat de enige oplossing is om Magisk te installeren, rooten via magisk, Zygisk, Shamiko module voor magisk te installeren, en weigerende apps op de denylist te zetten. Dan werkt bijna alles wel. Niet ideaal. Maar dat werkt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rik Viergever
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 04-09 15:23

Rik Viergever

Bedrijfsaccount Murena
Dank voor het aanmaken van deze topic! Ik ben Rik Viergever, ik werk bij Murena, die samen met E Foundation /e/OS maintaint

We zijn nu een Tweakers bedrijfsaccount aan het aanmaken, wanneer we die hebben zal ik daarvanuit reageren op posts hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:59
Hoe kijken jullie aan tegen een niet gelockte bootloader ? Er zijn maar een paar die verified zijn.

Niet is alleen privacy belangrijk, maar ook security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik Viergever

Rik Viergever

Bedrijfsaccount Murena
eenhoorntje schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:43:
Hoe kijken jullie aan tegen een niet gelockte bootloader ? Er zijn maar een paar die verified zijn.

Niet is alleen privacy belangrijk, maar ook security.
We maken onderscheid bij Murena tussen 'official' devices en 'community' devices. Van de officiële telefoons en tablets, dat zijn degenen die we ook verkopen op onze website, heeft het overgrote merendeel een gelockte bootloader. Soms maken we een uitzondering wanneer we een device graag willen ondersteunen terwijl we de bootloader niet kunnen locken. Een voorbeeld is de CMF Phone 1. We vonden dat een smartphone met een heel mooie prijs-kwaliteit ratio, dus hebben we besloten die te gaan ondersteunen, ook al kunnen we deze device de bootloader niet locken. Met uitzonder van deze telefoon is de bootloader gelockt van elke smartphone en tablet die je op dit moment op onze website kunt kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rik Viergever op 09-07-2025 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
Heeft die weer gelockte bootloader tot gevolg dat meer apps ook gewoon werken zonder Magisk etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik Viergever

Rik Viergever

Bedrijfsaccount Murena
ahbart schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:59:
Heeft die weer gelockte bootloader tot gevolg dat meer apps ook gewoon werken zonder Magisk etc?
klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Is het wel mogelijk de bootloader zelf te unlocken?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ahbart
Room42 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:14:
Is het wel mogelijk de bootloader zelf te unlocken?
Unlocken kan altijd, maar opnieuw locken zitten risico's aan. Vooral op de Fairphone.
If you install an OS with an older security patch level than your previous OS, Android's roll-back protection might brick your device when locking the bootloader! Wait until you get a software update with the same or newer security patch level before locking the bootloader.
bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dezorian
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 11:54
ahbart schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:36:
[...]

Unlocken kan altijd, maar opnieuw locken zitten risico's aan. Vooral op de Fairphone.

[...]

bron
Als je je aan bovenstaande regel houdt (even checken in system -> about -> android version -> doorklikken) is het geen probleem. Ik heb altijd de bootloader weer gelocked, nooit een issue gehad met FP4 en FP6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
Dezorian schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:18:
[...]

Als je je aan bovenstaande regel houdt (even checken in system -> about -> android version -> doorklikken) is het geen probleem. Ik heb altijd de bootloader weer gelocked, nooit een issue gehad met FP4 en FP6.
De (volgens mij) enige betrouwbare manier om te checken of je op een fairphone de bootloader kunt locken is in fastboot:
code:
1
fastboot flashing get_unlock_ability

Ik spreek uit ervaring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dezorian
  • Laatst online: 02-09 11:54
ahbart schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:25:
[...]

De (volgens mij) enige betrouwbare manier om te checken of je op een fairphone de bootloader kunt locken is in fastboot:
code:
1
fastboot flashing get_unlock_ability

Ik spreek uit ervaring!
Dat is alleen unlock ability. Volgens mij kun je dat voor relock niet doen, dat is het lastige ervan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:51

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

*meldt

Ik heb E/OS met een FP5 al sinds lente vorig jaar in gebruik, grotendeels tot grote tevredenheid. Blij met een eigen Tweakers topic hierover.

Gelijk een vraag in de groep gooien: Heeft iemand ervaring met K9 mail en O365? De E/OS mail app draait hierop en ik krijg de outgoing server settings niet werkend op E/OS (zowel K9 Mail als Thunderbird niet) terwijl Thunderbird het op mijn Windows PC prima doet met dezelfde instellingen. Iets met smtp-auth die uit zou staan op de tenant? Snap hem niet helemaal.

@Rik Viergever jij misschien?

[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 10-07-2025 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
werkt o365 met 2 traps verificatie, las ergens dat k9 daar niets mee kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extarion
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-09 15:05
Dezorian schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:18:
[...]

Goed om te weten voor iedereen die /e/OS uitprobeert op een Fairphone 6 en toch weer terug wil keren naar de originele ROM:
Er gaat op dit moment nog iets (lekker vaag :P) mis bij het relocken van de bootloader bij het flashen van de stock ROM, waardoor er een goede kans bestaat dat de telefoon brickt.

Er is op het Fairphone forum een lopend topic waarin men probeert uit te vogelen wat er precies gebeurd, danwel wacht op meer informatie vanuit Fairphone support. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Extarion op 11-07-2025 10:31 . Reden: Missende informatie over toestel en wat er misgaat. ]

Astra inclinant, sed non obligant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjml
  • Laatst online: 12-07 07:25
@Rik Viergever
Beste Rik,
ik heb een murena fairphone 6 besteld.
Als feedback wil ik even aangeven: de murena cloud zal nooit bruikbaar/zinvol voor mij zijn zo lang ik niet
- ofwel de murena gehoste email kan combineren met een eigen domein
- ofwel de murena cloud gebruik kan laten maken van een externe mail server via imap

De reden is, ik heb 200 accounts her en der, en die wil ik niet qua login overzetten naar een email adres van een releatief kleine partij als murena (vanwege risico dat na een jaar of wat wellicht nog eens te moeten doen). Zelf heb ik om die reden voor een eigen domein gekozen zodat de email provider er helemaal niet meer toe doet. Ik wil privé namelijk met mijn email adres niet reclame maken voor welke email provider dan ook.

Voor mij zou murena gehoste email met eigen domein ideaal zijn, omdat ik dan naast de kosten van de murena cloud niet ook nog kosten kwijt ben aan een externe email provider.

Dit is het enige wat mij weerhoudt!
Murena cloud ziet er verder netjes uit met onder één dak wat ik nodig heb: email, contacten, agenda, foto's
Jammer dat ik het nu niet kan gebruiken, nu moet ik her en der shoppen voor functionaliteit.

Misschien kunnen jullie iets met deze feedback...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
Extarion schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:07:
[...]

Goed om te weten voor iedereen die /e/OS uitprobeert op een Fairphone 6 en toch weer terug wil keren naar de originele ROM:
Er gaat op dit moment nog iets (lekker vaag :P) mis bij het relocken van de bootloader bij het flashen van de stock ROM, waardoor er een goede kans bestaat dat de telefoon brickt.

Er is op het Fairphone forum een lopend topic waarin men probeert uit te vogelen wat er precies gebeurd, danwel wacht op meer informatie vanuit Fairphone support. :)
Oei,
Dat is precies waar ik voor waarschuwde. Zie deze post.
When in fastboot mode, run the command fastboot flashing get_unlock_ability before attempting to relock the bootloader.
Don’t relock the bootloader if the result of the command is 0!
Wat er gebeurd is duidelijk. Dat is hetzelfde met de Fairphone 4. Die is dan gebrickt en kan alleen hersteld worden door Fairphone support. Dat duurt een paar weken en kost je geld. Ik meen me te herinneren, 35 euro of zo. (been there!)

[ Voor 9% gewijzigd door ahbart op 11-07-2025 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extarion
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-09 15:05
ahbart schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:56:
[...]

Oei,
Dat is precies waar ik voor waarschuwde. Zie deze post.

[...]

Wat er gebeurd is duidelijk. Dat is hetzelfde met de Fairphone 4. Die is dan gebrickt en kan alleen hersteld worden door Fairphone support. Dat duurt een paar weken en kost je geld. Ik meen me te herinneren, 35 euro of zo. (been there!)
Ah, kijk eens aan! :D

Ik heb de mazzel dat ik nog op /e/OS zit. Ik was de forums aan het doorlezen voordat ik besloot om terug te keren naar stock. Kwam jouw post tegen en besloot nog maar even te wachten tot er meer duidelijkheid was.

Dus alsnog bedankt voor de redding. O+

Astra inclinant, sed non obligant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eenhoorntje
Extarion schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:07:
[...]

Dit is niet alleen bij /e/ os zo. Calyx OS heeft er ook last van en daar kan je oa de web installer niet meer gebruiken icm een Fairphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik Viergever

Rik Viergever

Bedrijfsaccount Murena
mjml schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:42:
@Rik Viergever

- ofwel de murena gehoste email kan combineren met een eigen domein
Hier wordt aan gewerkt, houd onze newsletters in de gaten op newsletter.murena.io en het zou zomaar kunnen dat je hier nieuws over krijgt tegen het einde van het jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrQcue
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:40
Hebben jullie ook deze melding:

"The update cannot be applied because there is a signature mismatch between the update of Calendar and the version you've installed on your phone. To remedy this you can uninstall Calendar and then install it again from App Lounge.
Note: This message won't appear again."

in de app lounge als je de calendar app wilt updaten?

Zie mijn post met screenshot hier: MrQcue in "[Fairphone (Gen. 6)] Ervaringen & Discussie"

Noem me een autist maar dit vind ik gewoon vervelend dat dit hier blijft hangen. Waarom kan een systeem app van /e/os zelf niet worden geupdate vanwege een signature mismatch?!

En die melding blijft ook gewoon terug komen als je alle aps wilt updaten. Ik heb ook al een volledige reset uitgevoerd, zonder success. Ik krijg gewoon weer hetzelfde. Ik kan een bug melden maar als iedereen hier last van heeft dan zullen de developers bij e/os hier vast zelf ook wel een notitie van hebben gemaakt lijkt me.

Ik ben dus benieuwd of de mensen hier met e/os (v3.02) ook last van hebben? Iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:01
MrQcue schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:45:
Hebben jullie ook deze melding:

"The update cannot be applied because there is a signature mismatch between the update of Calendar and the version you've installed on your phone. To remedy this you can uninstall Calendar and then install it again from App Lounge.
Note: This message won't appear again."

in de app lounge als je de calendar app wilt updaten?

Zie mijn post met screenshot hier: MrQcue in "[Fairphone (Gen. 6)] Ervaringen & Discussie"

Noem me een autist maar dit vind ik gewoon vervelend dat dit hier blijft hangen. Waarom kan een systeem app van /e/os zelf niet worden geupdate vanwege een signature mismatch?!

En die melding blijft ook gewoon terug komen als je alle aps wilt updaten. Ik heb ook al een volledige reset uitgevoerd, zonder success. Ik krijg gewoon weer hetzelfde. Ik kan een bug melden maar als iedereen hier last van heeft dan zullen de developers bij e/os hier vast zelf ook wel een notitie van hebben gemaakt lijkt me.

Ik ben dus benieuwd of de mensen hier met e/os (v3.02) ook last van hebben? Iemand?
Wordt aan gewerkt: https://gitlab.e.foundation/e/backlog/-/issues/8762

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrQcue
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:40
Ah, thanks! Ik weet niet zo goed waar ik moet zijn om dit soort bugs terug te vinden. Ik was ook al in het algemene forum (https://community.e.foundation/) aan het zoeken. Daar was niets te vinden.

Ik kan voortaan misschien beter voor dit soort bugs in deze code respository zoeken. Ik had deze nog niet gevonden.

Ik ben blij dat er aan gewerkt wordt en thanks voor de url!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
MrQcue schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:23:
[...]

Ah, thanks! Ik weet niet zo goed waar ik moet zijn om dit soort bugs terug te vinden. Ik was ook al in het algemene forum (https://community.e.foundation/) aan het zoeken. Daar was niets te vinden.

Ik kan voortaan misschien beter voor dit soort bugs in deze code respository zoeken. Ik had deze nog niet gevonden.

Ik ben blij dat er aan gewerkt wordt en thanks voor de url!
Er is wel een topic op het forum, zo kwam ik bij de bug report. Weet alleen even niet meer waar. Zoek op "calendar update" misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
orillion schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:35:
[...]

Er is wel een topic op het forum, zo kwam ik bij de bug report. Weet alleen even niet meer waar. Zoek op "calendar update" misschien?
Topic: https://community.e.found...-app-does-not-match/71591

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodeappell
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:36
Helaas zit er standaard geen duidelijke nl-NL TTS-stem in /e/OS. De enige oplossing die ik tot nu toe heb gevonden heb is een engine installeren via deze app: https://f-droid.org/packages/org.woheller69.ttsengine/ Maar daarmee kan je alleen een nl-BE stem installeren. Hebben jullie hier ervaringen mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raedok
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 21:15
Vandaag heb ik mijn fairphone 6 met /e/os binnen gekregen. Tot nu toe is het best goed te doen en naast wat vrijheid in UI customization werkt het prettig.

Enige waar ik nu nog mee bots zijn de paar google dingen die ik wel nog nodig heb.

1. Google authenticator goed laten werken. Synced biet en blijft op mijn oude telefoon werken.
2. Android auto. Ik krijg nu error 22 als ik probeer te connecten. De site op /e/os liet het makkelijk lijken, maar tot nu toe tref ik wel problemen met dit aan het praten te krijgen.

Iemand ervaring of dezelfde problemen ondervonden? Ben benieuwd of iemand hier een oplossing heeft voor dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Rodeappell schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:05:
Helaas zit er standaard geen duidelijke nl-NL TTS-stem in /e/OS. De enige oplossing die ik tot nu toe heb gevonden heb is een engine installeren via deze app: https://f-droid.org/packages/org.woheller69.ttsengine/ Maar daarmee kan je alleen een nl-BE stem installeren. Hebben jullie hier ervaringen mee?
Espeak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodeappell
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:36
Die vind ik niet echt fijn om naar te luisteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnifex
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:21

Carnifex

auch

Raedok schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:24:
Vandaag heb ik mijn fairphone 6 met /e/os binnen gekregen. Tot nu toe is het best goed te doen en naast wat vrijheid in UI customization werkt het prettig.

Enige waar ik nu nog mee bots zijn de paar google dingen die ik wel nog nodig heb.

1. Google authenticator goed laten werken. Synced biet en blijft op mijn oude telefoon werken.
2. Android auto. Ik krijg nu error 22 als ik probeer te connecten. De site op /e/os liet het makkelijk lijken, maar tot nu toe tref ik wel problemen met dit aan het praten te krijgen.

Iemand ervaring of dezelfde problemen ondervonden? Ben benieuwd of iemand hier een oplossing heeft voor dit probleem.
Bedankt voor de info. Ik heb ook interesse in de e/OS versie, maar ben bang dat ik toch functies ga missen die ik nu gebruik. Naast wat je noemt, gebruik ik ook Google Pay vrij veel. Daar is dan misschien nog een alternatief voor, las ik. Android auto is te vervangen met iets als TomTom? Eigenlijk wil je natuurlijk niet de Google maps installeren. Ik heb er echter wel veel locaties opgeslagen ed. Dat wil ik ook niet kwijt.

Wat is de telefoon die je hiervoor had, en hoe verhoudt de kwaliteit van de fotos zich met de Fairphone 6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• candyman
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-08 16:56
Is die murena 2 telefoon met kill switches nog een succes geworden?
Niks meer gehoord namelijk en kan er weinig over vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:54
Ik wil graag gebruik maken van Android auto, maar dat lijkt niet out of the box te werken. Hoe zijn jullie ervaringen en is er een goede instructie?

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceCloud
Carnifex schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:08:
[...]

Bedankt voor de info. Ik heb ook interesse in de e/OS versie, maar ben bang dat ik toch functies ga missen die ik nu gebruik. Naast wat je noemt, gebruik ik ook Google Pay vrij veel. Daar is dan misschien nog een alternatief voor, las ik. Android auto is te vervangen met iets als TomTom? Eigenlijk wil je natuurlijk niet de Google maps installeren. Ik heb er echter wel veel locaties opgeslagen ed. Dat wil ik ook niet kwijt.

Wat is de telefoon die je hiervoor had, en hoe verhoudt de kwaliteit van de fotos zich met de Fairphone 6?
Alternatief voor Google Pay schijnt Curve te zijn. Je brengt dan wel weer je betalingen onder bij een tussenpartij.
Ik ben zelf weer terug naar een bankpas. Heb zo'n plak pasje-houder achterop mijn telefoon geplakt (totdat het hoesje met pasjes leverbaar is) en gebruik weer mijn bankpas. Werkt eigenlijk zonder noemenswaardige nadelen ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
Sinds 2.8 (draai nu 3.02) op de FP5 heb ik last van een enorme battery drain. Ik krijg niet uit de standaard settings naar boven waar het lek zit. Meer mensen last van en eventuele oplossingen?

Jezus saves and takes half damage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erik1966
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-08 05:22
Werken de diverse Proton apps op e/OS? Ik gebruik nu een iPhone met Proton VPN/mail/drive/pass apps. Kan dit met e/OS ook?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
erik1966 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:39:
Werken de diverse Proton apps op e/OS? Ik gebruik nu een iPhone met Proton VPN/mail/drive/pass apps. Kan dit met e/OS ook?
Ja, geen enkel probleem mee ondervonden.

Jezus saves and takes half damage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mark-van-Dijk
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 06-08 15:44
erik1966 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:39:
Werkt bij mij prima, niks geen problemen mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Even crossquote vanuit het FP6 topic omdat de vraag over E/OS gaat.
Carnifex schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:15:
[...]

Is er een volwaardig alternatief van Android Auto dat ook verbinding kan maken met mijn auto en de navigatie kan tonen op het scherm van mijn auto? Kan bijvoorbeeld TomTom dat ook? Liever zou ik inderdaad ook niet de navigatie van Google gebruiken, maar dat werkt wel veel beter dan de navigatie van de auto zelf..
Ik weet natuurlijk niet welke auto je gebruikt maar ik gebruik via E/OS gewoon bluetooth. Je krijgt dan wel album plaatjes, titels en standaard audio bediening al kun je dan niet via je dash door spotify lijsten bladeren enzo. Navigatie doe ik zelf via de auto omdat die juist heel goed is maar Android Auto en Iphone's equivalent daarvan zijn redelijk uniek. Volgens mij zijn daar geen alternatieven voor. E/OS kan het, maar dan moet je je aan google liëren en dat wil je juist niet (waarom zou je anders voor dit OS kiezen, immers).

Ik heb gewoon geaccepteerd dat ik geen android auto (meer) gebruik. Het beperkte nut daarvan weegt voor mij niet op de op tegen de nadelen van google's ecosysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voipmeister
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 10:39
Van mij ook even een crossquote vanuit dat topic, omdat het een specifieke /e/OS vraag is.
DaDude schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:10:
Wel enkele kleine:
- Heel enkele app (zoals Tomtom GO) krijg ik niet aan de praat.
Ik ben ook aan het kijken naar de Fairphone 6 met /e/OS. Nu zit ik in het Apple ecosysteem. Dat ik afscheid moet nemen van Carplay, mijn Air tags, mijn Apple Watch en betalen met Watch/telefoon vind ik allemaal nog tot daaraan toe, maar het niet aan de praat krijgen van TomTom GO zou het echt een dealbreaker zijn. Ik wil geen Google Maps gebruiken (duh :) ) en TomTom bevalt mij verder prima. Ik hoor graag of mensen het aan de praat hebben gekregen op /e/OS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guzzigerard
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:42
Tomtom moet het volgens mij gewoon doen op e/OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voipmeister
guzzigerard schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:55:
Tomtom moet het volgens mij gewoon doen op e/OS.
Dat leek mij ook, maar na het bericht in het FP6 topic wil ik het graag zeker weten voordat ik (met alle liefde) €700+ stuk sla op de FP6 met alle accessoires erbij :-)

Op Android is het voor TomTom GO toch voldoende om in te loggen met je TomTom account?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

voipmeister schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:48:
Van mij ook even een crossquote vanuit dat topic, omdat het een specifieke /e/OS vraag is.

[...]

Ik ben ook aan het kijken naar de Fairphone 6 met /e/OS. Nu zit ik in het Apple ecosysteem. Dat ik afscheid moet nemen van Carplay, mijn Air tags, mijn Apple Watch en betalen met Watch/telefoon vind ik allemaal nog tot daaraan toe, maar het niet aan de praat krijgen van TomTom GO zou het echt een dealbreaker zijn. Ik wil geen Google Maps gebruiken (duh :) ) en TomTom bevalt mij verder prima. Ik hoor graag of mensen het aan de praat hebben gekregen op /e/OS.
Je weet dat er een best wel goede navi ingebouwd komt met E/OS? Ik vond hem in het begin 'rather clunky' maar heb hem leren waarderen, er zitten ook echt heel veel features in. En: gratis ;-). Het zal misschien niet 'hetzelfde' zijn als TomTomGo maar voor dat enorme prijsverschil verwacht ik eerlijk gezicht niet dat het betaalde alternatief 'goed genoeg' is om daar nog voor te willen betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voipmeister
Je weet dat er een best wel goede navi ingebouwd komt met E/OS?
Nee, dat wist ik niet. Dat is niet Magic Earth toch? Dat heb ik nog even op mijn iPhone gehad. Ik zag dat je daarvoor nu een klein abonnement moet afnemen en dat dat momenteel alleen via Google Play of Apple ID kan, maar dat ze werken aan een directe betaalmethode. Geen idee hoe goed deze app is omdat ik hem niet uitgebreid heb getest, maar dat zou ook nog een optie kunnen zijn.

Edit: Gratis is voor mij geen eis trouwens, ik betaal liever voor een goed product zonder (cq zeer weinig) tracking dan niets voor iets dat niet helemaal lekker werkt of waar ik het het product ben :)

[ Voor 18% gewijzigd door voipmeister op 16-07-2025 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

voipmeister schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:27:
[...]

Nee, dat wist ik niet. Dat is niet Magic Earth toch? Dat heb ik nog even op mijn iPhone gehad. Ik zag dat je daarvoor nu een klein abonnement moet afnemen en dat dat momenteel alleen via Google Play of Apple ID kan, maar dat ze werken aan een directe betaalmethode. Geen idee hoe goed deze app is omdat ik hem niet uitgebreid heb getest, maar dat zou ook nog een optie kunnen zijn.

Edit: Gratis is voor mij geen eis trouwens, ik betaal liever voor een goed product zonder (cq zeer weinig) tracking dan niets voor iets dat niet helemaal lekker werkt of waar ik het het product ben :)
Nul tracking en geen abonnement op de E/OS versie. Hij doet ook flitsmeldingen, kan gpx importeren en fungeert als dashcam als je dat wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voipmeister
Nul tracking en geen abonnement op de E/OS versie. Hij doet ook flitsmeldingen, kan gpx importeren en fungeert als dashcam als je dat wil.
Klinkt goed. Ik heb besloten de gok te wagen en net de FP6 besteld, met alle accessoires erbij. Ik ben heel erg benieuwd dit avontuur uit gaat pakken. Ik durf het aan mede dankzij jouw uitvoerige review, de beste die ik kon vinden mag ik wel zeggen, en de twee topics hier. We gaan het zien :)

Gebruik je toevallig ook Flitsmeister?

[ Voor 0% gewijzigd door voipmeister op 16-07-2025 17:32 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion

[...]

De communicatie tussen je autoscherm en je telefoon kan alleen met Android Auto (of Apple CarPlay). Als je dus een navigatie app van je telefoon op je autoscherm wil tonen dan lukt dat niet met alleen /e/os.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

voipmeister schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:32:
[...]

Klinkt goed. Ik heb besloten de gok te wagen en net de FP6 besteld, met alle accessoires erbij. Ik ben heel erg benieuwd dit avontuur uit gaat pakken. Ik durf het aan mede dankzij jouw uitvoerige review, de beste die ik kon vinden mag ik wel zeggen, en de twee topics hier. We gaan het zien :)

Gebruik je toevallig ook Flitsmeister?
Soms. Draait op de achtergrond mee, geen issues.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voipmeister
orillion schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:36:
[...]
De communicatie tussen je autoscherm en je telefoon kan alleen met Android Auto (of Apple CarPlay). Als je dus een navigatie app van je telefoon op je autoscherm wil tonen dan lukt dat niet met alleen /e/os.
Dat heb ik vandaag ook gelezen, voor nu geen issue omdat ik toch geen autoradio heb die dit ondersteunt. Maar toch bedankt voor de headsup!
Eerder zat ik meer in de auto en had ik Carplay (geweldig IMHO), ik doet het nu al twee jaar zonder en heb besloten me daar niet door tegen te laten houden. Deze stap gaat wat moeite kosten, maar ik ga het toch proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaDude
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-09 09:30

[...]

Ik heb ook gelezen dat het zou moeten kunnen, maar geef de ingebouwde maps van E/os een kans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BounceCloud
@voipmeister ik gebruik TomTom Go zelf niet, maar heb het net even geïnstalleerd uit de AppLounge en opgestart. De app is dus vindbaar in de App Lounge, ik kan hem downloaden en hij start. Ik kan ook een proefabonnement afsluiten. Dat heb ik niet gedaan, maar het lijkt wel te werken als je het zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voipmeister
DaDude schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:34:
[...]
Ik heb ook gelezen dat het zou moeten kunnen, maar geef de ingebouwde maps van E/os een kans.
Ik ga zeker ook even kijken naar de ingebouwde maps, ben benieuwd hoe dat werkt. Maar vertrouwd navigeren zou ik wel heel prettig vinden :)
BounceCloud schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:10:
@voipmeister ik gebruik TomTom Go zelf niet, maar heb het net even geïnstalleerd uit de AppLounge en opgestart. De app is dus vindbaar in de App Lounge, ik kan hem downloaden en hij start. Ik kan ook een proefabonnement afsluiten. Dat heb ik niet gedaan, maar het lijkt wel te werken als je het zou willen.
Bedankt dat je dit even hebt getest! _/-\o_
Weet ik ook een beetje wat ik kan daarin verwachten, want dat is toch een beetje het 'spannendste' van de overstap: wat werkt wel en wat niet of minder/anders. Meer info = beter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceCloud
voipmeister schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:28:
Bedankt dat je dit even hebt getest! _/-\o_
Weet ik ook een beetje wat ik kan daarin verwachten, want dat is toch een beetje het 'spannendste' van de overstap: wat werkt wel en wat niet of minder/anders. Meer info = beter :)
Geen dank :) Tot nu toe ben ik alleen nog ChatGPT en Authy als apps tegengekomen die echt niet willen werken. Voor ChatGPT gebruik ik nu een PWA die prima werkt en voor Authy ben ik over op Aegis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voipmeister
BounceCloud schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:33:
[...]
Geen dank :) Tot nu toe ben ik alleen nog ChatGPT en Authy als apps tegengekomen die echt niet willen werken. Voor ChatGPT gebruik ik nu een PWA die prima werkt en voor Authy ben ik over op Aegis.
De tip over Aegis is ook wel een goede, ik heb nogal wat 2FA codes die ik over moet gaan zetten.

Zijn er ook /e/OS gebruikers die 1Password gebruiken? Ik wel benieuwd naar ervaringen daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
voipmeister schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:03:
[...]

De tip over Aegis is ook wel een goede, ik heb nogal wat 2FA codes die ik over moet gaan zetten.

Zijn er ook /e/OS gebruikers die 1Password gebruiken? Ik wel benieuwd naar ervaringen daarmee.
Voor chatgpt gebruik ik gptassist uit f-droid en Arc-search is ook wel een aanrader!
Voor auth codes: bitwarden authenticator. Die binnenkort kan synchroniseren met Bitwarden pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
@Rik Viergever hoe kun je een Workspace account upgraden? Ik blijf in een eindeloze loop terechtkomen.

In de Murena store kun je bij Workspace plans niets selecteren, maar staat onderaan de pagina een knop om met je Workspace account in te loggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqM14SeogLheF8fWyRueTg3lInM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2YK3LI93BUCd6yADnB2q2wRz.png?f=fotoalbum_large

Als je op de knop klikt, kom je op je account pagina en als je op subscriptions klikt, staat dat je er geen hebt. Er staat een link bij om naar subscription opties te gaan, die je weer naar de Store leidt. En dan is de loop compleet, want je bent weer op de pagina van de eerste afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6aS-Vh7JyaQFsHv7g2cjqVvRoo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PoOSAFV8HemgNrOAwTzU5LwR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:54
Ik heb waarschijnlijk een hele simpele vraag, maar ik kom er zelf niet uit.
Waar kan ik auto correct uitzetten? Dank

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:04
Jk_W schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 06:51:
Ik zoek een aanbieder die de Fairphone 6 /e/os/ bij een abonnement aanbiedt. Hoewel ik veel aanbieders vind die gisteren meteen de Fairphone 6 als mogelijk toestel bij een abonnement aanbieden, heb ik de /e/os-versie daar nog niet gevonden.

Iemand een idee hoe/of dit mogelijk is?
Of bestaat deze optie niet via providers?
Heb je die inmiddels gevonden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

boyette schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:15:
[...]

Heb je die inmiddels gevonden ?
Nee. Die bestaat niet in Nederland.
Maar een gewone FP en dan zelf /e/os installeren is de oplossing. Bij problemen kan je altijd weer terug naar de stock install en je boot loader weer locken. Is een erg eenvoudig proces.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:04
Jk_W schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:20:
[...]

Nee. Die bestaat niet in Nederland.
Maar een gewone FP en dan zelf /e/os installeren is de oplossing. Bij problemen kan je altijd weer terug naar de stock install en je boot loader weer locken. Is een erg eenvoudig proces.
Dat heb je inmiddels gedaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

boyette schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:16:
[...]

Dat heb je inmiddels gedaan ?
Ja. Via Ben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• voipmeister
Ik heb gisteren mijn Fairhpone 6 ontvangen. Ik heb er de hele rambam bij besteld: hoesje, pashouder, screen protector en USB-C naar mini jack. Murena leek als enige alles op voorraad te hebben in de kleur zwart, dus ik heb de meerprijs van €50 betaald voor de telefoon zelf (prima, ik ondersteun graag het de-Googleprincipe) en alles werd netjes door UPS op het afhaalpunt bezorgd. Woensdag besteld, had zaterdag bezorgd kunnen worden als ik thuis was geweest.

Eerste indruk: fijn apparaat om in de handen te hebben. Het voelt solide aan en het hoesje + pashouder passen goed en zijn van fijne materialen gemaakt. De volume-knoppen zitten wel op een vervelende plek, die hadden wel hoger gemogen.

/e/OS upgrade gedaan naar 3.0.4 (1.8GB), dit ging soepel en vlot. Inmiddels bijna alle apps geïnstalleerd die ook had op mijn iPhone. Het enige dat ik niet aan de praat krijg is TomTom GO; ik moet daar nog even induiken. Bank app werkt prima, overzetten was een makkie (ABN).

Goede eerste indruk van dit apparaat, ik heb vooralsnog zeker geen spijt van de overstap na 10 jaar op iOS gezeten te hebben!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:07
Ja hier ook de Fairphone met e/OS. Tot nu toe bevlt hij goed. Wel ontzettend wennen aan het niet gebruiken van Google. Viel me op dat de standaard Search engine erg vaak foutmeldingen gaf dat deze niet beschikbaar is, dus omgezet naar duckduckgo en dat lijkt goed te gaan.
Paar apps die ik niet aangemeld krijg, PostNL app en de ANWB onderweg app. Beide wijzen naar een inlog pagina via de browser. Denk dat hier de issue is, ze loggen in en dan gaat het niet meer terug naar de app en ben je niet ingelogd. Vervelend, ja soms, onoverkomelijk op dit moment zeker wel. Misschien imand tips hiervoor? Of wellicht de vraag naar e/OS topic droppen?

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:00
Louwke schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:59:

Paar apps die ik niet aangemeld krijg, PostNL app en de ANWB onderweg app. Beide wijzen naar een inlog pagina via de browser. Denk dat hier de issue is, ze loggen in en dan gaat het niet meer terug naar de app en ben je niet ingelogd. Vervelend, ja soms, onoverkomelijk op dit moment zeker wel. Misschien imand tips hiervoor? Of wellicht de vraag naar e/OS topic droppen?
Even via de instellingen naar Apps, Default apps en dan even kijken wat je default browser is. Eventueel Firefox (of beter Ironfox) proberen.

Bij mijn /e/os werken de genoemde apps inderdaad na inloggen via de browser.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:07
voorstad schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:28:
[...]

Even via de instellingen naar Apps, Default apps en dan even kijken wat je default browser is. Eventueel Firefox (of beter Ironfox) proberen.

Bij mijn /e/os werken de genoemde apps inderdaad na inloggen via de browser.
Thanks dat was het dus!

En als een plus werkt daar in ook de password app van Synology

[ Voor 8% gewijzigd door Louwke op 22-07-2025 09:55 ]

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Saint2Saint schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:08:
Ik heb out of the box e/os draaien en herken geen van de problemen. Alle apps die ik gebruik en nodig heb staan in de app lounge.

Enige wat ik nog moet uitzoeken is hoe ik Android auto aan de praat moet krijgen, maar ik verwacht dat de komende dagen ook wel werkend te krijgen.
Er staat een guide op https://doc.e.foundation/support-topics/android-auto

Laat even weten als het gelukt is, ik ben namelijk benieuwd :)

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pimmetjuuh
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:22
Ik copypaste even vanuit het fairphone 6 topic @MertijnW
MertijnW schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:57:
[...]

[...]

[...]

Ik volg /e/OS al sinds de oprichting en er is vanuit alle hoeken al kritiek geweest op de software, niet alleen vanuit GrapheneOS. Ook vanuit LineageOS (waar ze in feite gewoon van forken). Dus de gehele custom rom community kijkt bedenkelijk naar de software. Dat zijn geen wannabe criminelen, maar echte professionals in de open source community.

Betekent dit dat /e/OS per definitie slecht is? Nee, zeker niet. Ze timmeren hard aan de weg en de software wordt steeds professioneler. Je moet het alleen niet gebruiken als security voor jou top prioriteit is, want dan moet je bij GrapheneOS zijn of (als dat teveel moeite kost) iOS.

Voor ieder zijn/haar eigen keuze. Zelf kijk ik positief naar de ontwikkeling.
Bedankt voor je inzicht! Als iemand die (nog steeds) rete erg twijfelt over e/os/ zijn de kritische berichten die ik online lees moeilijk om te relativeren of dit nou echt zo is, en e/os/ dus juist geen goeie keuze is voor privacy/security. Of dat dit gewoon fanboys zijn van een ander custom rom. Ook de louis rossman video over waarom hij grapheneOS niet meer gebruikt heeft me wel aan het denken gezet.

Vooralsnog blijf ik bij iOS, maar ik zie mezelf zeker overstappen als oa dit punt opgeklaard is voor me.

Ook de verschillende berichten over bugs in e/os/, en de berichten over de ondermaatse/matige klantenservice van fairphone geven me nog niet het veilige gevoel dat ik zou willen bij een overstap van OS.

Ik hou de topics dus nog met smart in de gaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MertijnW
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:33
Pimmetjuuh schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:07:
Ik copypaste even vanuit het fairphone 6 topic

[...]

Bedankt voor je inzicht! Als iemand die (nog steeds) rete erg twijfelt over e/os/ zijn de kritische berichten die ik online lees moeilijk om te relativeren of dit nou echt zo is, en e/os/ dus juist geen goeie keuze is voor privacy/security. Of dat dit gewoon fanboys zijn van een ander custom rom. Ook de louis rossman video over waarom hij grapheneOS heeft me wel aan het denken gezet.

Vooralsnog blijf ik bij iOS, maar ik zie mezelf zeker overstappen als oa dit punt opgeklaard is voor me.

Ook de verschillende berichten over bugs in e/os/, en de berichten over de ondermaatse/matige klantenservice van fairphone geven me nog niet het veilige gevoel dat ik zou willen bij een overstap van OS.

iOS is hoe dan ook de ‘gouden standaard’ in security (GrapheneOS niet meegerekend). Dat zegt GrapheneOS zelfs.

Dus als dat voor jou een belangrijk punt is, kun je beter bij iPhone blijven. De iPhone 16e is trouwens dezelfde prijs als de Fairphone ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetjuuh
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:22
MertijnW schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:11:
[...]
iOS is hoe dan ook de ‘gouden standaard’ in security (GrapheneOS niet meegerekend). Dat zegt GrapheneOS zelfs.
Helaas niet in repairability, hetgeen wat me het meest aantrok van de fairphones.

En de 16e is een teleurstelling van n telefoon als je t mij vraagt, koop ik liever de 15. Dat terzijde neig ik waarschijnlijk meer naar de pro lijn, aangezien fotos maken met mn telefoon toch wel leuk vindt. Vind k voor nu een mooie tussenweg om nog niet nog eens dat bedrag neer te hoeven leggen voor een camera met lens etc etc.. (beetje offtopic sorry)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
MertijnW schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:11:
[...]

Dus als dat voor jou een belangrijk punt is, kun je beter bij iPhone blijven. De iPhone 16e is trouwens dezelfde prijs als de Fairphone ;).
€ 599 != € 719 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MertijnW
Flauw. Even de zoekfunctie gebruiken op Tweakers en je ziet gewoon dat ik gelijk heb: uitvoering: Apple iPhone 16e, 128GB Zwart

Maar dit is volledig off-topic. Terug naar /e/OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
MertijnW schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:51:
[...]

Flauw. Even de zoekfunctie gebruiken op Tweakers en je ziet gewoon dat ik gelijk heb: uitvoering: Apple iPhone 16e, 128GB Zwart

Maar dit is volledig off-topic. Terug naar /e/OS.
Sorry, ik wist niet dat het tegenwoordig zoveel kan verschillen met direct bij Apple kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik heb nog zo'n setje SM-R177 liggen, de Buds2 van Samsung van een oudere telefoon. Die werken prima wanneer gekoppeld met de FP5, maar toen ik de daarbij behorende app wilde gebruiken om ook finetuning te kunnen doen had ik wat geks: De app installeert wel, maar er verschijnt geen icoon om deze op te starten en 'openen' vanuit de App lounge gaat ook niet. Zal wel alleen op Samsung toestellen mogen worden gebruikt, maar hoe verwijder ik de boel nu weer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 18:54:
Ik heb nog zo'n setje SM-R177 liggen, de Buds2 van Samsung van een oudere telefoon. Die werken prima wanneer gekoppeld met de FP5, maar toen ik de daarbij behorende app wilde gebruiken om ook finetuning te kunnen doen had ik wat geks: De app installeert wel, maar er verschijnt geen icoon om deze op te starten en 'openen' vanuit de App lounge gaat ook niet. Zal wel alleen op Samsung toestellen mogen worden gebruikt, maar hoe verwijder ik de boel nu weer?
Je kunt de app opzoeken bij Apps in de Instellingen app en en dan verwijderen.

Heb je niet de verkeerde app geinstalleerd? Er hoort ook een versie te zijn die wel werkt op niet-Samsung telefoons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

RepareerDroid schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:05:
[...]
Je kunt de app opzoeken bij Apps in de Instellingen app en en dan verwijderen.

Heb je niet de verkeerde app geinstalleerd? Er hoort ook een versie te zijn die wel werkt op niet-Samsung telefoons.
Thanks voor die tip! Dat is gelukt.

Welke app-versie moet ik dan hebben? Er zijn er zoveel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:06:
[...]

Thanks voor die tip! Dat is gelukt.

Welke app-versie moet ik dan hebben? Er zijn er zoveel...
Deze via APKmirror werkt: https://www.apkmirror.com...-2-2-63-25060561-release/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voipmeister
Is er ook iemand die een Galaxy Watch 4 gebruikt i.c.m. met de FP6 en /e/OS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
voipmeister schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:00:
Is er ook iemand die een Galaxy Watch 4 gebruikt i.c.m. met de FP6 en /e/OS?
In het verleden heb ik een galaxy watch gehad. Maar veel functies willen alleen werken op een samsung. Denk aan Samsung Health. Via diverse trucjes kon ik het allemaal wel werken krijgen, maar veel gedoe.
Ik heb die samsung watch verkocht en een Garmin Venu gekocht. Geen moment spijt van gehad. Gaat een week mee op een batterij, en de app werkt ook perfect op een google loze telefoon. (kale Lineageos met Microg in mijn geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amandess
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09-09 23:49
Is er iemand die een Suunto Smartwatch gebruikt in combinatie met FP6 en e/OS?

Heb die smartwatch nog niet heel lang en ben juist zo blij dat ik hem maar eens in de 2 weken op hoef te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voipmeister
ahbart schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:11:
[...]

In het verleden heb ik een galaxy watch gehad. Maar veel functies willen alleen werken op een samsung. Denk aan Samsung Health. Via diverse trucjes kon ik het allemaal wel werken krijgen, maar veel gedoe.
Ik heb die samsung watch verkocht en een Garmin Venu gekocht. Geen moment spijt van gehad. Gaat een week mee op een batterij, en de app werkt ook perfect op een google loze telefoon. (kale Lineageos met Microg in mijn geval).
Bedankt voor de tip, ik zal daar eens naar kijken. Even zien of ik mijn Apple Watch 8 van vorig jaar nog een beetje kan verkopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
HTT-Thalan schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:04:
[...]

maar dan moet je je aan google liëren en dat wil je juist niet (waarom zou je anders voor dit OS kiezen, immers).
Anderzijds faciliteert /e/os met microG de mogelijkheid om Google diensten te blijven gebruiken.

Ik blijf voorlopig Gmail en Calendar gebruiken, tot wanneer Proton wat verder ontwikkeld is. Voordeel van /e/os is dan wel dat de basis al in orde is, als er dan ooit een goed alternatief komt voor dan is overstappen naar een andere app zo gedaan.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickvL
  • Laatst online: 22:48
Hoe moeilijk/makkelijk is het om gmail en calendar te gebruiken op /e/OS? Ik zit al een tijdje te twijfelen om een fairphone te kopen met /e/OS maar wil graag de eerste tijd nog wel mijn mail en calendar blijven gebruiken totdat ik een goed alternatief daarvoor gevonden heb

[ Voor 8% gewijzigd door PatrickvL op 24-07-2025 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
@PatrickvL Dat zou erg simpel moeten zijn, zie https://doc.e.foundation/support-topics/add-a-gmail-account

Je voegt gewoon een account toe zoals je dat gewend bent met Android.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voipmeister
Ik heb nu de standaard mailclient in gebruik, maar wat ik opvallend vind is dat plaatjes gewoon ingeladen worden en er geen optie is om dat uit te zetten. Dat staat gewoon haaks op 'privacy minded' IMHO.

Wat gebruiken anderen als mailclient op /e/OS?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• guzzigerard
Ik gebruik Fairemail, niets te maken met Fairphone, maar wel geschreven door Marcel Bokhorst uit NL.
Staat ook op F-droid en dus open source.
Zeer uitgebreid. En vaak updates.
Door een donatie te doen krijg je de pro functies.

[ Voor 17% gewijzigd door guzzigerard op 24-07-2025 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voipmeister
guzzigerard schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:01:
Ik gebruik Fairemail, niets te maken met Fairphone, maar wel geschreven door Marcel Bokhorst uit NL.
Staat ook op F-droid en dus open source.
Zeer uitgebreid. En vaak updates.
Door een donatie te doen krijg je de pro functies.
Bedankt voor de tip, dit lijkt er meer op! Goed gericht op privacy zo te zien en ook de mogelijkheid om buiten Google om te kunnen doneren. Ik ga dit de komende tijd proberen.

Edit: Pro lijkt alleen geactiveerd te kunnen worden als je een Google account gebruikt helaas.

[ Voor 8% gewijzigd door voipmeister op 24-07-2025 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guzzigerard
voipmeister schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:58:
[...]
Edit: Pro lijkt alleen geactiveerd te kunnen worden als je een Google account gebruikt helaas.
Nee hoor, je kunt betalen via Paypal, credit card, bitcoin bank overschrijving.
Of iets anders maar dan moet je hem zelf mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voipmeister
guzzigerard schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:34:
[...]

Nee hoor, je kunt betalen via Paypal, credit card, bitcoin bank overschrijving.
Of iets anders maar dan moet je hem zelf mailen.
Ik ben denk ik op het verkeerde been gezet door een opmerking dat de Play store versie alleen Pro te maken is met een Google account (wat best logisch is als ik het nu teruglees). Ik probeer die opmerking terug te vinden, maar kan hem nu niet vinden.

Neem aan dat ik beter de F-Droid versie kan installeren als ik wil doneren en 'Pro' wil gaan, zonder Google account :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guzzigerard
voipmeister schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:21:
[...]
Neem aan dat ik beter de F-Droid versie kan installeren als ik wil doneren en 'Pro' wil gaan, zonder Google account :)
Helemaal juist!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
voipmeister schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:27:
Ik heb nu de standaard mailclient in gebruik, maar wat ik opvallend vind is dat plaatjes gewoon ingeladen worden en er geen optie is om dat uit te zetten. Dat staat gewoon haaks op 'privacy minded' IMHO.

Wat gebruiken anderen als mailclient op /e/OS?
Ik gebruik K9 mail / Thunderbird. Zeer uitgebreidde functies. Fairemail was ik niet zo weg van, vanwege die gesplitste identitieit en accounts. Het kwam op mij allemaal wat onoverzichtelijk over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rik Viergever

Rik Viergever

Bedrijfsaccount Murena
HTT-Thalan schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:56:
*meldt

Ik heb E/OS met een FP5 al sinds lente vorig jaar in gebruik, grotendeels tot grote tevredenheid. Blij met een eigen Tweakers topic hierover.

Gelijk een vraag in de groep gooien: Heeft iemand ervaring met K9 mail en O365? De E/OS mail app draait hierop en ik krijg de outgoing server settings niet werkend op E/OS (zowel K9 Mail als Thunderbird niet) terwijl Thunderbird het op mijn Windows PC prima doet met dezelfde instellingen. Iets met smtp-auth die uit zou staan op de tenant? Snap hem niet helemaal.

@Rik Viergever jij misschien?
Ik kan je aanraden om even de vraag te stellen in onze community fora of als je een betalende klant bent bij Murena bij de Murena Helpdesk. Voor beiden zie: www.murena.com/support

[ Voor 5% gewijzigd door Rik Viergever op 25-07-2025 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rik Viergever

Rik Viergever

Bedrijfsaccount Murena
Carnifex schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:08:
[...]

Hoi ! Ter info: je kan Google maps gewoon installeren op een telefoon met /e/OS, en Android Auto zou in principe moeten werken. Er is een guide voor hoe het in gebruik te nemen op onze website.

Fotokwaliteit van de Fairphone 6 met /e/OS is hetzelfde als de Google versie ! Alleen de apps hebben nog iets verschillende functionaliteiten, maar dat wordt binnenkort ook gelijk getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik Viergever

Rik Viergever

Bedrijfsaccount Murena
candyman schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 14:55:
Is die murena 2 telefoon met kill switches nog een succes geworden?
Niks meer gehoord namelijk en kan er weinig over vinden.
zeker! Deze was heel snel uitverkocht. We werken nu aan een nieuw model in deze richting. Meer nieuws volgt snel, als je je inschrijft voor onze nieuwsbrieven krijg je het in je email inbox!

https://newsletter.murena.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik Viergever

Rik Viergever

Bedrijfsaccount Murena
BounceCloud schreef op zondag 13 juli 2025 @ 08:52:
[...]

Alternatief voor Google Pay schijnt Curve te zijn. Je brengt dan wel weer je betalingen onder bij een tussenpartij.
Ik ben zelf weer terug naar een bankpas. Heb zo'n plak pasje-houder achterop mijn telefoon geplakt (totdat het hoesje met pasjes leverbaar is) en gebruik weer mijn bankpas. Werkt eigenlijk zonder noemenswaardige nadelen ook prima.
Klopt Curve werkt heel goed, ik gebruik het dagelijks. Werkt wel alleen met creditcards, niet met reguliere Nederlandse bankpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik Viergever

Rik Viergever

Bedrijfsaccount Murena
BounceCloud schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:33:
[...]

Authy doet het bij mij goed, al jaren! Misschien is dit een bug die specifiek is voor jouw device en wel op te lossen! Check even bij onze community of Helpdesk (als je een betalende klant bent):
www.murena.com/support

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rik Viergever

Rik Viergever

Bedrijfsaccount Murena
BounceCloud schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:08:
@Rik Viergever hoe kun je een Workspace account upgraden? Ik blijf in een eindeloze loop terechtkomen.

In de Murena store kun je bij Workspace plans niets selecteren, maar staat onderaan de pagina een knop om met je Workspace account in te loggen:

[Afbeelding]

Als je op de knop klikt, kom je op je account pagina en als je op subscriptions klikt, staat dat je er geen hebt. Er staat een link bij om naar subscription opties te gaan, die je weer naar de Store leidt. En dan is de loop compleet, want je bent weer op de pagina van de eerste afbeelding.

[Afbeelding]
@BounceCloud sorry hiervoor we zijn bekend met dat het upgraden van subscriptions soms niet goed werkt. We zijn dit op dit moment aan het fixen. Mag ik je vragen om het over een week nog een keer te proberen, en als het dan nog niet lukt me even te pingen hier? Je kan dit ook zeker melden bij onze Helpdesk, dit soort dingen die ons ervan weerhouden meer gebruikers te krijgen horen we graag! www.murena.com/support

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rik Viergever

Rik Viergever

Bedrijfsaccount Murena
voipmeister schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:06:
Ik heb gisteren mijn Fairhpone 6 ontvangen. Ik heb er de hele rambam bij besteld: hoesje, pashouder, screen protector en USB-C naar mini jack. Murena leek als enige alles op voorraad te hebben in de kleur zwart, dus ik heb de meerprijs van €50 betaald voor de telefoon zelf (prima, ik ondersteun graag het de-Googleprincipe) en alles werd netjes door UPS op het afhaalpunt bezorgd. Woensdag besteld, had zaterdag bezorgd kunnen worden als ik thuis was geweest.

Eerste indruk: fijn apparaat om in de handen te hebben. Het voelt solide aan en het hoesje + pashouder passen goed en zijn van fijne materialen gemaakt. De volume-knoppen zitten wel op een vervelende plek, die hadden wel hoger gemogen.

/e/OS upgrade gedaan naar 3.0.4 (1.8GB), dit ging soepel en vlot. Inmiddels bijna alle apps geïnstalleerd die ook had op mijn iPhone. Het enige dat ik niet aan de praat krijg is TomTom GO; ik moet daar nog even induiken. Bank app werkt prima, overzetten was een makkie (ABN).

Goede eerste indruk van dit apparaat, ik heb vooralsnog zeker geen spijt van de overstap na 10 jaar op iOS gezeten te hebben!
Geweldig, leuk om te horen en veel plezier met je deGoogle reis!! en dank voor je steun voor Murena en Fairphone :):)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rik Viergever

Rik Viergever

Bedrijfsaccount Murena
Pimmetjuuh schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:07:
Ik copypaste even vanuit het fairphone 6 topic @MertijnW

[...]

Bedankt voor je inzicht! Als iemand die (nog steeds) rete erg twijfelt over e/os/ zijn de kritische berichten die ik online lees moeilijk om te relativeren of dit nou echt zo is, en e/os/ dus juist geen goeie keuze is voor privacy/security. Of dat dit gewoon fanboys zijn van een ander custom rom. Ook de louis rossman video over waarom hij grapheneOS niet meer gebruikt heeft me wel aan het denken gezet.

Hoi, we hebben recentelijk besloten om te reageren op de veelvuldige en vaak misleidende of gewoon grofweg incorrecte information vanuit een zeker OS: https://community.e.found...nd-security-updates/72384
Hopelijk kan dit jullie overtuigen om voor /e/OS te gaan!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MertijnW
Rik Viergever schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:08:
[...]

Hoi, we hebben recentelijk besloten om te reageren op de veelvuldige en vaak misleidende of gewoon grofweg incorrecte information vanuit een zeker OS: https://community.e.found...nd-security-updates/72384
Hopelijk kan dit jullie overtuigen om voor /e/OS te gaan!
Ik sta positief tegenover /e/OS, begrijp mij niet verkeerd, maar die post geeft geen antwoord op de kritiek van GrapheneOS. De antwoorden blijven heel oppervlakkig. Voor een gemiddelde consument is dit wellicht voldoende, maar de zorgen vanuit GrapheneOS kun je niet met deze argumenten wegzetten als 'misleidend' en 'incorrecte informatie'. Laat ik het zo zeggen: Iedereen die een beetje verstand heeft van Linux/AOSP ziet gewoon dat jullie tegenargumenten geen antwoord geven.

Ik wil graag iedereen net zo enthousiast maken over /e/OS als ik ben, maar dan moeten jullie wel in jullie argumentatie laten zien dat jullie de kritiek serieus nemen en werken aan oplossingen. Dat zie ik hier niet terug.

PS. De kritiek van GrapheneOS is zeer aanvallend en ook niet respectvol. Dat helpt natuurlijk ook niet. Vanuit dat perspectief begrijp ik ook jullie reactie, maar wat mij betreft had het anders gekund.
Pagina: 1 2 3 Laatste