Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:15
Rik Viergever schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:50:
[...]
Fotokwaliteit van de Fairphone 6 met /e/OS is hetzelfde als de Google versie ! Alleen de apps hebben nog iets verschillende functionaliteiten, maar dat wordt binnenkort ook gelijk getrokken.
Geldt dat ook voor de Fairphone 4? Volgens mij niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voipmeister
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 10:39
Hoi @Rik Viergever, bedankt voor je antwoorden! Top dat je hier ons van feedback voorziet 👍

Ik zou je graag nog twee vragen willen stellen.
1. Komt het vaak/regelmatig voor dat de App lounge moeite heeft om anoniem ingelogd te blijven in de Play store? Ik weet de remedie en die werkt uiteindelijk meestal wel (storage & cache van de app legen en later opnieuw proberen), maar ik zou graag mijn verwachting bij willen stellen.

2. Gaan jullie nog werken aan de default mail app met betrekking tot automatisch plaatjes downloaden in mails? Ik vind dit niet passen bij de privacy mindset van jullie product, de hoofdreden waarom ik voor /e/OS heb gekozen. Als ik hierin kan helpen door het kenbaar te maken via Gitlab/mail/etc. hoor ik het ook graag even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik Viergever
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 04-09 15:23

Rik Viergever

Bedrijfsaccount Murena
ahbart schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:23:
[...]

Geldt dat ook voor de Fairphone 4? Volgens mij niet toch?
We hebben bewust geprobeerd met de tabel specifieke beschuldigingen te weerleggen. Als voorbeeld, onze security updates worden vaak benoemd als subpar, maar zoals we in de blog laten zien, zijn die gewoon heel netjes op orde bij ons.

[ Voor 6% gewijzigd door Rik Viergever op 25-07-2025 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rik Viergever

Rik Viergever

Bedrijfsaccount Murena
voipmeister schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:34:
Hoi @Rik Viergever, bedankt voor je antwoorden! Top dat je hier ons van feedback voorziet 👍

Ik zou je graag nog twee vragen willen stellen.
1. Komt het vaak/regelmatig voor dat de App lounge moeite heeft om anoniem ingelogd te blijven in de Play store? Ik weet de remedie en die werkt uiteindelijk meestal wel (storage & cache van de app legen en later opnieuw proberen), maar ik zou graag mijn verwachting bij willen stellen.

2. Gaan jullie nog werken aan de default mail app met betrekking tot automatisch plaatjes downloaden in mails? Ik vind dit niet passen bij de privacy mindset van jullie product, de hoofdreden waarom ik voor /e/OS heb gekozen. Als ik hierin kan helpen door het kenbaar te maken via Gitlab/mail/etc. hoor ik het ook graag even :)
hoi!
1. Klopt, dit wisselt een beetje per persoon, maar de App Lounge kan inderdaad af en toe moeite hebben met de anonieme login. We gaan dit jaar aan de slag om de App Lounge op een aantal fronten te verbeteren, waaronder op dit punt.
2. Je zou graag willen kunnen kiezen dat plaatjes niet automatisch gedownload worden begrijp ik? Snap ik. Ik ga het doorgeven aan het team als feature request! Edit: ik zie dat dit al mogelijk is! Je kan in de Account Settings van elke email account onder "Reading mail" aangeven of je wilt dat plaatjes automatisch gedownload worden :)

[ Voor 6% gewijzigd door Rik Viergever op 25-07-2025 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55
MertijnW schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:29:
[...]

Ik sta positief tegenover /e/OS, begrijp mij niet verkeerd, maar die post geeft geen antwoord op de kritiek van GrapheneOS. De antwoorden blijven heel oppervlakkig. Voor een gemiddelde consument is dit wellicht voldoende, maar de zorgen vanuit GrapheneOS kun je niet met deze argumenten wegzetten als 'misleidend' en 'incorrecte informatie'. Laat ik het zo zeggen: Iedereen die een beetje verstand heeft van Linux/AOSP ziet gewoon dat jullie tegenargumenten geen antwoord geven.

Ik wil graag iedereen net zo enthousiast maken over /e/OS als ik ben, maar dan moeten jullie wel in jullie argumentatie laten zien dat jullie de kritiek serieus nemen en werken aan oplossingen. Dat zie ik hier niet terug.

PS. De kritiek van GrapheneOS is zeer aanvallend en ook niet respectvol. Dat helpt natuurlijk ook niet. Vanuit dat perspectief begrijp ik ook jullie reactie, maar wat mij betreft had het anders gekund.
Ligt het aan mij of is de kritiek van GrapheneOS vooral juist heel oppervlakkig. Ze roepen van alles zonder het echt te onderbouwen. Ik vind de antwoorden van /e/OS juist vrij concreet.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voipmeister
Rik Viergever schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:12:
[...]
hoi!
1. Klopt, dit wisselt een beetje per persoon, maar de App Lounge kan inderdaad af en toe moeite hebben met de anonieme login. We gaan dit jaar aan de slag om de App Lounge op een aantal fronten te verbeteren, waaronder op dit punt.
2. Je zou graag willen kunnen kiezen dat plaatjes niet automatisch gedownload worden begrijp ik? Snap ik. Ik ga het doorgeven aan het team als feature request! Edit: ik zie dat dit al mogelijk is! Je kan in de Account Settings van elke email account onder "Reading mail" aangeven of je wilt dat plaatjes automatisch gedownload worden :)
Ah top, ik zie de verbeteringen graag tegemoet ;)

Ik ga direct even checken voor de mail en zal mijn review even updaten met de uitkomst. Thanks!

Edit: @Rik Viergever bedankt voor de hint, works as designed! Ik ben wel van mening dat de optie 'Always show images' standaard op 'No' zou moeten staan op een telefoon die gericht is op privacy.

[ Voor 10% gewijzigd door voipmeister op 25-07-2025 17:02 . Reden: Feedback @ Rik ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MertijnW
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:33
Ramon schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:45:
[...]

Ligt het aan mij of is de kritiek van GrapheneOS vooral juist heel oppervlakkig. Ze roepen van alles zonder het echt te onderbouwen. Ik vind de antwoorden van /e/OS juist vrij concreet.
Volg deze thread maar eens: https://discuss.grapheneo...protections-arent-private

En ook als je gaat zoeken naar "critism" + "/e/OS" vind je genoeg goed onderbouwde argumenten van echte professionals uit de open source community.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guzzigerard
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 16:42
Onze 2 FP6’s hebben allebei de bug van de camerazoom en geluid van opgenomen video’s.
Ook nog Open Camera en Libre Camera getest maar die hebben hetzelfde.
Hopelijk komt er gauw een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:51

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

MertijnW schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 17:42:
[...]

Volg deze thread maar eens: https://discuss.grapheneo...protections-arent-private

En ook als je gaat zoeken naar "critism" + "/e/OS" vind je genoeg goed onderbouwde argumenten van echte professionals uit de open source community.
Ik zie vooral veel claims. Van beide zijdes. Er worden veel links gepost maar wanneer het over smear gaat zie ik geen bewijs en er wordt vooral heel veel twijfel gecreëerd over Fairphone of E/OS met goed doordacht geschreven argumenten.

Ze schrijven o.a. dat het patch level zoals vermeld in het OS zelf niet zou kloppen en dus misleidend zou zijn, maar of ik heb er overheen gelezen, ik zie daar alleen een claim en geen bewijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
MertijnW schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 17:42:
[...]

Ze linken onder andere naar https://eylenburg.github.io/android_comparison.htm

Maar als je naar rechts scrolt zie je dat stock Android net zo goed in het rood staat, maar dat is wel het OS waar het merendeel van de Android wereld op draait. Dus hoe erg kan het dan zijn? Blijkbaar vind Google het ook wel prima zo.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MertijnW
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:33
XWB schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 20:12:
[...]

Ze linken onder andere naar https://eylenburg.github.io/android_comparison.htm

Maar als je naar rechts scrolt zie je dat stock Android net zo goed in het rood staat, maar dat is wel het OS waar het merendeel van de Android wereld op draait. Dus hoe erg kan het dan zijn? Blijkbaar vind Google het ook wel prima zo.
Hier bevestig je vooral ook mijn mening mee: voor bijna iedereen is /e/OS meer dan voldoende, mits je een device hebt waarvan de bootloader ook weer gelocked kan worden - zoals de Fairphone 6. In sommige situaties zelfs veiliger dan sommige smartphone fabrikanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voipmeister
XWB schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 20:12:
[...]
Dat is een goed punt en ook de reden dat ik me er nog niet zo druk over maak. Ik moet zeggen dat ik ook weinig zin heb om erin te duiken en uit te vogelen wie er nu 'meer' gelijk heeft. Ik denk dat de meeste Android toestellen aan de rechterkant zitten in die tabel :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Voor het niet kunnen casten heb ik een oplossing gevonden, Music Assistant

Kun je allerlei audio bronnen in stoppen en streamen op de door jou gewenste manier (casten, airplay, connect, dlna)

Dus ook YouTube music casten.

Niet voor iedereen weggelegd, helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guzzigerard
guzzigerard schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:55:
Tomtom moet het volgens mij gewoon doen op e/OS.
Geprobeerd en doet het niet op e/OS, helaas.
Er zijn genoeg anderen gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voipmeister
guzzigerard schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:58:
[...]
Geprobeerd en doet het niet op e/OS, helaas.
Er zijn genoeg anderen gelukkig.
Daar was ik al bang voor, ik heb met @BounceCloud contact gehad om e.e.a. te vergelijken en ondanks dat we van alles dezelfde versie draaien werkt het voor hem wel en voor mij ook niet. Ook niet na een 'Force stop' en legen van de storage & cache (tip van de TomTom site).

Vandaag even met de standaard 'Maps' (=Magic Earth) genavigeerd, de stembegeleiding vond ik erg zenuwachtig, dus direct uitgezet. Pluspunt vond ik de rijstrooksuggesties, die had ik niet verwacht in een gratis app. Ze komen wel met een abonnement nu voor €0,99 per jaar. Op Android moet dat nog via Google Pay, maar ze werk aan een optie buiten Google. Opvallend is een van de punten van het abonnement: 'No tracking, no profiling, no ads EVER'. Klinkt goed, hopen dat het zo blijft.

Ik heb ook Comaps geïnstalleerd, ermee spelend op de bank zag het er goed uit. De interface is rustiger dan die van Magic Earth, al is die laatste ook prima rustig te krijgen door alle 'Map layers' uit te zetten (alles in het 2e blok bedoel ik dan). Nog niet met Comaps gereden.

[ Voor 6% gewijzigd door voipmeister op 27-07-2025 19:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guzzigerard
Je zou ook nog eens Organic Maps en Osmand kunnen proberen, beide privacyvriendelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voipmeister
guzzigerard schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:28:
Je zou ook nog eens Organic Maps en Osmand kunnen proberen, beide privacyvriendelijk
Ga ik ook even naar kijken, bedankt voor de tip. Ik zag dat Comaps een fork is van Organic Maps trouwens, redelijk recent ook.

[ Voor 13% gewijzigd door voipmeister op 27-07-2025 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
voipmeister schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:33:
[...]

Ga ik ook even naar kijken, bedankt voor de tip. Ik zag dat Comaps een fork is van Organic Maps trouwens, redelijk recent ook.
Organic Maps moet je niet meer gebruiken. CoMaps is de fork van community, waar de organisatie achter Organic Maps niet naar wilde luisteren. Boycot Organic Maps en installeer CoMaps om het open source gedachtegoed te steunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voipmeister
RepareerDroid schreef op maandag 28 juli 2025 @ 00:23:
[...]
Organic Maps moet je niet meer gebruiken. CoMaps is de fork van community, waar de organisatie achter Organic Maps niet naar wilde luisteren. Boycot Organic Maps en installeer CoMaps om het open source gedachtegoed te steunen.
Op de pagina die ik linkte (van CoMaps zelf) stond al e.e.a., maar hier zijn ze nog iets duidelijker over het waarom van de fork, ouch.

Hij is van het lijsje af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:35
Ik wil richting Fairphone met e os, maar vind Android auto wel nuttig om te hebben. Ik zie dat het zou moeten kunnen werken, maar vraag me af hoeveel data daarmee richting Google gaat. Stuur je dan toch permanent al je data over, of alleen als je Android auto aan hebt? Bij graphene werkt het in een sandbox, maar bij e os is me niet helemaal duidelijk wanneer en hoe dan welke data met Google en/of andere organisaties worden gedeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
In het kader van ervaringen delen: Ik heb dit weekeinde Lineage op mijn FP5 gezet in plaats van e/OS. Ik weet dat het minder privacy biedt dan e/OS, maar ik had teveel issues met de software. Enorme battery drain die ik maar niet kon herleiden, gevoel dat de telefoon traag was, aantal features zoals true black en dynamische refresh rate die niet lekker werkten, ingebakken FOSS projecten die ik eigenlijk gewoon zelf wilde installeren en laten updaten, te veel gehannes met de interactie met de Nextcloud instance en DAVx integratie.

Ik heb nog steeds een Murena account, ik vind het hebben van een Nextcloud Instance die ik zelf niet hoef te beheren heel fijn. Het is alleen bijzonder dat het eigenlijk fijner werkt zonder het 'eigen' besturingssysteem. Okay, nu mag ik zelf op zoek naar bepaalde privacy oplossingen (veel van de apps die ik gebruik zijn toch al FOSS), maar mijn gebruikers ervaring is beter dan met e/OS.

(Ik was geen grote Bliss hater, maar moet bekennen dat Trebuchet of KISS op veel fronten beter uitgewerkt zijn)

Misschien dat ik bij e/OS 4 weer instap :)

Jezus saves and takes half damage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Wat navigatie betreft. Dank voor de tip van CoMaps. Ga ik ook proberen. Ik heb lange tijd Sygic gebruikt. Zelf voor betaald. Werkt prima.
Voor Fietsen gebruikte ik OSMAnd, van F-droid, die vond ik perfect daarvoor. In de auto werd ik daar een beetje zenuwachtig van. Wel is OSMAnd heel goed aan te passen, maar het duurt even voor ik door had hoe alles werkt. Vanwege de vele opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guzzigerard
Ik heb Comaps getjekt, maar die computerstem is ècht niet om aan te horen…
De stem van de Sherpa TTS engine die ik in de toegankelijkheids instellingen ingesteld had is al wat minder erg.

Die stem van Magic Maps is veel beter, moet wel ingesteld worden.

[ Voor 28% gewijzigd door guzzigerard op 28-07-2025 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voipmeister
guzzigerard schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:48:
Die stem van Magic Maps is veel beter, moet wel ingesteld worden.
Bedankt voor de hint, ik ben nu wat aan het spelen met Magic Earth en dit was wel een van de grootste punten van aandacht >:)

Ter info: in Magic Earth is de stem in te stellen onder Settings > General > Sound > Voice Language, dan een taal uitkiezen, downloaden en selecteren. Je kunt ook onderin filteren door op het telefoontje te klikken, dan zie je welke stemmen je al gedownload hebt.

De Vlaamse dame is beter voor mijn gemoedstoestand dan de Android TTS, oef :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 16:28
Enige wat ik vervelend blijf vinden is dat in de galerij automatisch alle hoesjes van de muziek die ik op de foon plaats komen, waardoor het vaak zoeken is naar waar de (Open)Camera map met foto's gebleven is. Volgen mij had ik daar ook al last van voor ik op /e/-os overging.
En de standaard oplossing is om de juiste benaming aan de albumhoezen te geven, zodat ze bij indexeren overgeslagen worden. Maar dit is takkeveel werk. Is er een galery app waar je gewoon kan aangeven welke folders geindexeerd kunnen worden? Tot nu toe niet kunnen vinden.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Savantas schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:12:
Enige wat ik vervelend blijf vinden is dat in de galerij automatisch alle hoesjes van de muziek die ik op de foon plaats komen, waardoor het vaak zoeken is naar waar de (Open)Camera map met foto's gebleven is. Volgen mij had ik daar ook al last van voor ik op /e/-os overging.
En de standaard oplossing is om de juiste benaming aan de albumhoezen te geven, zodat ze bij indexeren overgeslagen worden. Maar dit is takkeveel werk. Is er een galery app waar je gewoon kan aangeven welke folders geindexeerd kunnen worden? Tot nu toe niet kunnen vinden.
Ik weet niet of dit weer impact op je audio heeft, maar je kunt een bestandje '.nomedia' in de (hoofd-)directory plaatsen, dan wordt deze niet opgenomen in de index.

Ik gebruik Immich (Google Photo alternatief met self-hosted server erbij) en daar kan ik de gewenste directories/collecties opnemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 30-07-2025 14:07 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
@Room42: Ja, dat was ik wel tegengekomen, maar is voor zover ik begreep inderdaad verstrekkender dan alleen blokkeren van indexeren van afbeeldingen/video's. Immich heb ik wel al naar gekeken, maar nog niets mee gedaan. Tot nu toe worden mijn foto's in Murena gesynct, wat ik wel handig vind.

[ Voor 2% gewijzigd door Savantas op 30-07-2025 14:26 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
Savantas schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:12:
Ik gebruik de gallerij van Fossify. Dan worden de foto's gebundeld per bron, dus opencamera, camera, whatsapp, etc. En Immich met eigen server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
@ahbart: Die gebruik ik ook, maar dan heb ik wel nog een boel mappen met per muziekalbum een of meer hoesafbeeldingen. Die zou ik gewoon niet willen zien (zut uit Signal, whatsapp eventueel wel).
Wat een beetje helpt is sorteren op Grootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KucingT
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-09 12:35
Een hulpvraag inzake Whatsapp en E/OS. Ik ben aan 't overstappen naar E/OS op Fairphone en het meeste ging soepel en prettig.

Ik heb geprobeerd mijn WA geschiedenis mee te nemen en ben daar niet succesvol in geweest.
De volgende aanpak heb ik geprobeerd:
1) overdracht per QR code: https://community.e.found...h-all-media-to-e-os/51526 >> wat ik ook doe telefoons kunnen elkaar niet vinden
2) https://community.e.found...-backup-and-restore/12389 >>

Ik ben nu op het punt dat ik denk: laat maar, als ik de geschiedenis op mijn laptop heb in een leesbaar format zoals html, pdf oid ben ik tevreden. Wie heeft er een suggestie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:54
Ik ben bezig om Android Auto op mijn telefoon met e/os te zetten. Ik heb daarvoor een tweede profiel aangemaakt waardoor ik mijn hoofdprofiel vrij hou van google, maar toch navigatie enzo kan gebruiken via de display in mijn auto.

Om in dit tweede profiel Android auto aan de praat te krijgen moet ik eerst een aantal andere zaken installeren:
- Google Services Framework (GSF)
- Google Play Services
- Google Play Store.

Ik heb GSF gedownload van apkmirror.com. Daar heb ik de juiste versie (build versie 15(35) van 15 juni 2025) gedownload. Nu krijg ik bij de installatie van GSF de melding "App die niet is geinstalleerd als pakket conflicteerd met bestaand pakket"

ik heb daarna gekeken waar dit door kan komen, ik heb alle microG diensten uitgezet of geforceerd gestopt. Nu zie ik echter dat microG-diensten steeds weer opstart en ik kan dit niet volledig uitzetten of onder dit profiel verwijderen.

Hoe kan ik microG diensten uitzetten of verwijderen onder alleen het tweede profiel?

[ Voor 0% gewijzigd door Saint2Saint op 01-08-2025 11:53 . Reden: typo's ]

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-v-W
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:08
KucingT schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:15:
Een hulpvraag inzake Whatsapp en E/OS. Ik ben aan 't overstappen naar E/OS op Fairphone en het meeste ging soepel en prettig.

Ik heb geprobeerd mijn WA geschiedenis mee te nemen en ben daar niet succesvol in geweest.
De volgende aanpak heb ik geprobeerd:
1) overdracht per QR code: https://community.e.found...h-all-media-to-e-os/51526 >> wat ik ook doe telefoons kunnen elkaar niet vinden
2) https://community.e.found...-backup-and-restore/12389 >>

Ik ben nu op het punt dat ik denk: laat maar, als ik de geschiedenis op mijn laptop heb in een leesbaar format zoals html, pdf oid ben ik tevreden. Wie heeft er een suggestie?
Ik heb de FP6 met /e/OS en recent whatsapp overgezet van m'n oude telefoon inclusief chat geschiedenis. Ik heb whatsapp in Shelter geplaats waardoor hij geïnstalleerd wordt in een werk-profiel en je met Shelter de apps op het werk-profiel (al dan niet automatisch) bevriest. Het overzetten van de chats heb ik gedaan met de functie van Whatsapp zelf onder instellingen > chats > chats overzetten. (Daarna kun je evt alsnog als dat wenst de backup naar google account inschakelen.)

Als je whatsapp al actief hebt op je nieuwe telefoon, dan zou je eerst terug op je oude telefoon whatsapp moeten activeren om via de chats overzetten alsnog je geschiedenis over te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-v-W
Saint2Saint schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:52:
Ik ben bezig om Android Auto op mijn telefoon met e/os te zetten. Ik heb daarvoor een tweede profiel aangemaakt waardoor ik mijn hoofdprofiel vrij hou van google, maar toch navigatie enzo kan gebruiken via de display in mijn auto.

Om in dit tweede profiel Android auto aan de praat te krijgen moet ik eerst een aantal andere zaken installeren:
- Google Services Framework (GSF)
- Google Play Services
- Google Play Store.

Ik heb GSF gedownload van apkmirror.com. Daar heb ik de juiste versie (build versie 15(35) van 15 juni 2025) gedownload. Nu krijg ik bij de installatie van GSF de melding "App die niet is geinstalleerd als pakket conflicteerd met bestaand pakket"

ik heb daarna gekeken waar dit door kan komen, ik heb alle microG diensten uitgezet of geforceerd gestopt. Nu zie ik echter dat microG-diensten steeds weer opstart en ik kan dit niet volledig uitzetten of onder dit profiel verwijderen.

Hoe kan ik microG diensten uitzetten of verwijderen onder alleen het tweede profiel?
Dit kan wellicht ook met de app Shelter. Naast whatsapp daarin gebruiken, en weer bevriezen wanneer ik dat wil, zat ik te twijfelen of ik Android auto ook aan die kant wil activeren. Ik ben benieuwd of dat bij iemand al gelukt is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KucingT
@R-v-W dank voor je reactie. Ergens doe ik echter iets fout, want die route lukt maar niet. Ik heb hieronder stap voor stap beschreven wat ik doe en zie.
Dus even in stapjes:
1) nieuwe telefoon: whatsapp geheel weg
2) oude telefoon: whatsapp activeren

Daarna wordt het troebeler voor mij (heb hier al een avondje in zitten dus heb niet het idee dat ik dit automatisch goed ga doen).

3) ik installeer opnieuw shelter op de nieuwe telefoon
4) ik installeer WA in shelter op de nieuwe telefoon maar open deze nog niet
5) daarna open ik WA Whatsapp zelf onder instellingen > chats > chats overzetten
>> hierbij liep ik vast de vorige keren. Ik krijg dan; maak verbinding met internet... daarna voorbereiden + % op oude telefoon. De oude telefoon geeft dan de instructies : download WA op nieuwe telefoon en registreer zelfde telnr. Scan de QR code op je nieuwe telefoon door deze oude telefoon.
Nieuwe telefoon: naam opgegeven, 'bezig met initialiseren' >> voer je telnr in >> verificatie met auto sms. gelukt . Nieuwe telefoon geeft qr code. Gescand met oude telefoon. Oude telefoon: 'op dit scherm blijven. houdt beide telefoons ontgrendeld en bij elkaar om de chatgeschiedenis over te zetten' - 'verbinden blijft draaien'. Telefoons liggen naast elkaar, zitten op zelfde wifi netwerk, BT staat aan maar kunnen elkaar niet vinden 'Zoeken naar je nieuwe telefoon' blijft draaien. Geen succes. 'Wij kunnen de telefoons niet verbinden. Leg de telefoons dichter bij elkaar of probeer de verbinding via WIF te verbreken en opnieuw te verbinden' (ook gedaan zonder succes, beide op zelfde netwerk).

[edit: knip en plak-fout]
[edit2: aanvulling - foutmelding letterlijk overgenomen]

[ Voor 27% gewijzigd door KucingT op 01-08-2025 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-v-W
@KucingT
Heb je vanuit shelter toevallig ook de instellingen aan de werk-profiel kant geopend. Daar kun je wellicht checken of whatsapp wel (tijdelijk) alle rechten heeft om apparaten in de buurt te vinden.

Voor het geval je het niet door had: dat werk-profiel is helemaal losstaand van je hoofd profiel, dus je settings kunnen daar anders zijn. Ik ben daar met instellen ook al eens de mist ingegaan namelijk (dat ik toch in het hoofd profiel dingen aan het wijzigen was ;) ).

Hopelijk geeft dat wat extra handvatten om bij jou het probleem te vinden, want bij ging het met de stappen die beschrijft wel goed.

[ Voor 4% gewijzigd door R-v-W op 01-08-2025 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KucingT
@R-v-W
Over een uur of twee kan ik een nieuwe poging wagen. WA heeft mij op de oude telefoon uitgelogd en heb iets te vaak codes aangevraagd :-(

Shelter instellingen:
Onder interactie en onder diensten heb ik geen optie aangeklikt (dit is volgens mij de meest losse instelling). Dit is ongewijzigd.
Als ik WA aanklik heb ik de opties: kloon naar hoofdprofiel, bevriezen, starten, widgets toestaan in hoofdprofiel, allow cross profile interaction, bevries automatisch, snelkoppeling voor ontdooien en/of sta... en verwijderen.
Van deze lijst heb ik nu net tijdelijk aangevinkt 'allow cross profile interaction' om zo soepel mogelijk te zijn. Zou jij de instellingen anders doen of vergeet ik instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Heb je geen mogelijkheid om de whatsapp mappen in Android/data en Android/media te kopieren naar de telefoon? Of heb je daar root voor nodig?
Zo is het mij recent gelukt. Whatsapp vroeg toen bij het activeren of hij mocht herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KucingT
@ahbart Dat lijkt mij een prima optie, alleen die lukte mij niet. Je bedoelde deze route? https://community.e.found...-backup-and-restore/12389
Vanaf stap 3 twijfel ik of ik het goede doe. Ik heb een map gevonden: Android >> Media >> com.whatsapp >> Whatapp. Is dit echt de goede map? In ieder geval krijg ik daarna niet het aanbod voor herstel. Ik kan het niet zo vaak uitproberen als ik wil omdat hij een paar uur wachttijd geeft per code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-v-W
@KucingT
Sorry, ik bedoelde de instellingen/rechten aan de Android kant die vanuit shelter kan benaderen, niet de instellingen binnen shelter zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KucingT
@R-v-W Shelter heeft enkel als recht gevraagd om meldingen te mogen geven. Dat recht stond uit en heb ik nu aan gezet. Mij lijkt dat shelter meer rechten nodig zou moeten hebben om te kunnen functioneren, zoals lees/schrijfrechten. Echter, er staat: 'Niet toegestaan: Geen rechten geweigerd'. Is dit ook in lijn met de rechten van Shelter bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-v-W
@KucingT
Het gaat niet om de rechten van Shelter, maar om de rechten die whatsapp nodig heeft. Whatsapp draait helemaal zelfstandig in het parallelle werk-profiel dat shelter aangemaakt heeft. Het enige wat je doet via shelter is de whatsapp app openen. Shelter beheert zelf de rechten van andere apps niet, die beheer je in de Android instellingen binnen het werk-profiel. Ik hoop dat dit enigszins verhelderend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KucingT
Ok, nu snap ik wat je bedoelt @R-v-W . Ik ben door de instellingen van het werkprofiel gegaan. ik zie geen bijzonderheden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDutchChief
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-09 22:40
ahbart schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:20:
Wat navigatie betreft. Dank voor de tip van CoMaps. Ga ik ook proberen. Ik heb lange tijd Sygic gebruikt. Zelf voor betaald. Werkt prima.
Voor Fietsen gebruikte ik OSMAnd, van F-droid, die vond ik perfect daarvoor. In de auto werd ik daar een beetje zenuwachtig van. Wel is OSMAnd heel goed aan te passen, maar het duurt even voor ik door had hoe alles werkt. Vanwege de vele opties.
Nog iets waar ik onlangs achter kwam, Osmand heeft in de Google Play Store een betaalde versie Osmand+ met wat extra opties enzo. Omdat ze FOSS toch een goed hart toedragen staat die ook in de App Lounge, maar dan als Osmand~ , gratis. Blijkbaar is het gebruik daar zo laag dat ze de inkomsten niet missen en de massa komt er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:00
TheDutchChief schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:36:
[...]

Nog iets waar ik onlangs achter kwam, Osmand heeft in de Google Play Store een betaalde versie Osmand+ met wat extra opties enzo. Omdat ze FOSS toch een goed hart toedragen staat die ook in de App Lounge, maar dan als Osmand~ , gratis. Blijkbaar is het gebruik daar zo laag dat ze de inkomsten niet missen en de massa komt er niet.
Ssssshttt! :7 Niet doorvertellen! Laat de Google adepten maar lekker betalen, zodat we in Applounge en Fdroid er gratis gebruik van kunnen maken. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:51

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

TheDutchChief schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:36:
[...]

*installeert

Dank voor de tip :+.

Er is zoveel leuk spul te krijgen via de App Lounge wat je in play niet hebt... mijn kinderen zijn ook stinkend jaloers op NewPipe, Youtube zonder ads of gezeik.

[ Voor 14% gewijzigd door HTT-Thalan op 04-08-2025 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voipmeister
Is er eigenlijk ook een privacygerichte app, die je stappen kan tellen en je gewandelde route bij kan houden?

CoMaps e.d. kunnen wel een route bijhouden, maar niet het aantal stappen. Toegegeven, dat is vooral een smartwatch/wearable ding, maar ik ben daarin nog niet geswitcht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guzzigerard
HTT-Thalan schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:14:
[...]
Er is zoveel leuk spul te krijgen via de App Lounge wat je in play niet hebt... mijn kinderen zijn ook stinkend jaloers op NewPipe, Youtube zonder ads of gezeik.
Pipepipe is nóg beter, filtert ook de sponsor ads van youtubers eruit.
Is afgeleid van Newpipe.
Ik heb ze allebei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDutchChief
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-09 22:40
voorstad schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:44:
[...]

Ssssshttt! :7 Niet doorvertellen! Laat de Google adepten maar lekker betalen, zodat we in Applounge en Fdroid er gratis gebruik van kunnen maken. d:)b
Apps die ik regelmatig gebruik krijgen ook regelmatig een kleine donatie ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
voipmeister schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:29:
Is er eigenlijk ook een privacygerichte app, die je stappen kan tellen en je gewandelde route bij kan houden?

CoMaps e.d. kunnen wel een route bijhouden, maar niet het aantal stappen. Toegegeven, dat is vooral een smartwatch/wearable ding, maar ik ben daarin nog niet geswitcht.
Voor externe apparaten kun je kijken naar Gadgetbridge. Een stappenteller app ken ik zo niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voorstad
TheDutchChief schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:20:
[...]

Apps die ik regelmatig gebruik krijgen ook regelmatig een kleine donatie ;-)
Yup! Maar zonder 30 procent daarvan op te offeren aan Google....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door RepareerDroid op 05-08-2025 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voipmeister
voorstad schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:07:
[...]
Voor externe apparaten kun je kijken naar Gadgetbridge. Een stappenteller app ken ik zo niet.
Dank, gadgetbridge kende ik al wel, maar ik moet nog eens in de ondersteunde wearables duiken... Liefst EU dingen, die makkelijk repareerbaar zijn etc. T.z.t. maar eens verder onderzoeken, de switch van iPhone naar de FP6 is nu even genoeg ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

guzzigerard schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:52:
[...]

Pipepipe is nóg beter, filtert ook de sponsor ads van youtubers eruit.
Is afgeleid van Newpipe.
Ik heb ze allebei.
Hier een tevreden GrayJay-gebruiker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrQcue
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:40
Jk_W schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:24:
[...]

Erg interessant deze app. Ik heb net de video van Louis Rossmann over deze app ook gekeken op odysee: https://odysee.com/@rossm...o-watch-online-video-my:c (De video op Youtube was natuurlijk al verwijderd)

Ik heb ook odysssee maar door het beperkt aantal creators die ik leuk vind, kijk ik daar niet zo vaak, of kijk ik ze op youtube. Ik juich alternatieve videoplatformen een warm hart toe. En dan is dit een perfecte manier om op deze alternatieve platformen te kijken en subscriben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Jk_W schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:24:
[...]

offtopic:
Ik merk alleen dat ik mijn persoonlijke bubble van Youtube mis en me realiseer hoe ontzettend toxic veel van die platformen zijn. Al die gok- en crypto- "bro's" en al die ranzige iNfLuEnCeRs is echt misselijkmakend.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bart_geens
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 05-09 03:40
Hallo Allen

Ik heb misschien wat nuttige informatie voor enkele mensen in verband met android auto en TomTomGO.

Sinds kort wou ik overschakelen naar E/OS fairphone 6, maar om zeker te zijn dat alle nodige apps werken heb ik E/OS op een oude GSM geinstalleerd.

Mijn setup :

Vendor Name : Nubia
Device name : Red Magic 5G
Device CodeName : NX659J
Version of /e/OS or Stock which existed previously : /e/OS 3.0.4-t-20250710507810-community-nx659j
Is the device Rooted / Not rooted
Device Built : A13 - e_nx659j-user 13 TQ3A.230901.001 eng.root.20250710.205625

Mijn ervaring :

- TomTomGO : Werkt , maar als je ziet hoeveel tracker deze app gebruikt wil je zoals ik nooit meer terug gaan naar deze app :-(

- Android Auto heb ik werkend gekregen met stubs (valse google apps, dus geen connectie met google) en zelfs ook met gebruik van standaard E/OS maps app (Magic Earth), maar er zijn heel wat astrixen :P . Een heel belangrijk mijn Android versie is 13, geen garantie dat dit werkt op hogere versies, en ik gebruik " AAWireless TWO" draadloze android auto adapter (Hardware om USB naar draadloos om te zetten voor android auto) of je kan ook een tablet gebruiken met de HUR app 4.99 Eur te downloaden via app lounge maar helaas enkel te kopen via google play store
Je kan ook geen spraak functies gebruiken aangezien de Google apps geen echte apps zijn

Hier mijn korte guide :

- Download android auto via app lounge

- Download de google services stubs van deze E/OS forum website :

https://community.e.found...without-google-apps/64578

Google App stub
Google Maps stub - if it doesn’t start to download, click on View raw
Google TTS stub - if it doesn’t start to download, click on View raw

- Gaan naar android auto, druk enkele malen op de "build" zodat je de developers mode unlocked.

- Druk de 3 punten in de rechter hoek, ga naar "developer settings" menu en scroll naar onder en kies daar " Unknown sources" .

- Nu zou android Auto moeten werken, maar helaas zal je zien dat de "maps" app niet werkt, ik kreeg deze melding "no new messages"
Dit werkt wel voor de "Waze" app, dus als je enkel Waze wil gebruiken kan je hier stoppen en genieten van Android Auto

**********************************************************************************************

Om "Maps" te kunnen gebruiken zijn er 2 opties die voor mij werkte:

**********************************************************************************************

Optie 1 :AAWireless TWO wireless android auto adapter

- Om hier verder te gaan heb je de " AAWireless TWO " adapter nodig (ik kan enkel voor deze spreken en heb geen andere wireless android auto modules kunnen testen)

- Download "AAWireless" App

- Ga door de standaard connectie setup van AAWireless en Android Auto

Nu werkte voor mij de eerste keer de maps app , maar helaas werkte het daarna niet meer

- Dit kan je oplossen door in de ' AAwireless' app developer mode te unlocken

- Dit doe je door de build enkele malen te drukken (net zoals android auto app)

- Daarna ga je naar de "advance settings" en " developer mode" te selecteren :D

Optie 2 :gebruik een android tablet/telefoon met "HUR" app ("HeadUnit Reloaded" betalende app van "AAWireless" 4.99Euro)

- Download "HUR" op de telefoon of tablet waar je android auto op wil gebruiken (je zal hiervoor de app moeten kopen en inloggen in applounge met je google account voor het te downloaden)

- Download "Wi-Fi Launcher" (gratis app van "AAWireless") op de E/OS telefoon

- Volg de instructies van "HUR" en "Wi-Fi Launcher" apps voor de eerste setup

Nu zou je android auto moeten kunnen gebruiken met de E/OS maps app (niet getest met andere navigatie apps ), dit werkte toch voor mij

Nee, ik ben niet gesponsord door "AAWireless" , ik had deze al gekocht voor mijn auto ;)

Hopelijk kan dit andere helpen en kunnen er andere gebruikers feedback op geven ivm hogere android versies als A13 en met andere Wireless android auto adapters :)

Moest je vragen hebben laat het zeker weten en ik zal ze proberen te antwoorden, maar ik ben geen expert :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

bart_geens schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:31:
Hallo Allen

Ik heb misschien wat nuttige informatie voor enkele mensen in verband met android auto en TomTomGO.

Sinds kort wou ik overschakelen naar E/OS fairphone 6, maar om zeker te zijn dat alle nodige apps werken heb ik E/OS op een oude GSM geinstalleerd.

...
Ik heb de stubs geinstalleerd en daarna Android Auto. Echter start Android Auto niet. Ik vermoed dat hij een paar dependencies toch niet kan vinden, maar ik krijg 0 feedback.

Hij lijkt geinstalleerd, maar dat zie ik alleen in App Lounge. Als ik daar op 'Open' druk, gebeurt er helaas niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart_geens
Zie reaktie op Jk_w

[ Voor 96% gewijzigd door bart_geens op 11-08-2025 14:07 . Reden: Zie reaktie op Jk_w ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bart_geens
Jk_W schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:50:
[...]

Ik heb de stubs geinstalleerd en daarna Android Auto. Echter start Android Auto niet. Ik vermoed dat hij een paar dependencies toch niet kan vinden, maar ik krijg 0 feedback.

Hij lijkt geinstalleerd, maar dat zie ik alleen in App Lounge. Als ik daar op 'Open' druk, gebeurt er helaas niks.
Dag Jk_w

Dat is voor mij hetzelfde (net getest)
Je Kan misschien dit eens proberen
Ga naar "settings"daar moet je zoeken naar "Android auto".
Selecteer " Android auto/ app info " , dan zou je in de een optie moeten zien "aditional settings in the app".
Dit zou je in de Android auto settings moeten brengen.

Hopelijk werk dit voor jouw

Voor de app zelf te openen moet je een connectie maken met de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

bart_geens schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:04:
[...]

Dag Jk_w

Dat is voor mij hetzelfde (net getest)
Je Kan misschien dit eens proberen
Ga naar "settings"daar moet je zoeken naar "Android auto".
Selecteer " Android auto/ app info " , dan zou je in de een optie moeten zien "aditional settings in the app".
Dit zou je in de Android auto settings moeten brengen.

Hopelijk werk dit voor jouw

Voor de app zelf te openen moet je een connectie maken met de auto.
Ah. Zo ben ik inderdaad bij de juiste settings kunnen komen.
Ga het vanavond testen in de auto.

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bart_geens
Hallo Allen

Mijn setup :

Vendor Name : Nubia
Device name : Red Magic 5G
Device CodeName : NX659J
Version of /e/OS or Stock which existed previously : /e/OS 3.0.4-t-20250710507810-community-nx659j
Is the device Rooted / Not rooted
Device Built : A13 - e_nx659j-user 13 TQ3A.230901.001 eng.root.20250710.205625

Mijn ervaring :

- TomTomGO : Werkt , maar als je ziet hoeveel tracker deze app gebruikt wil je zoals ik nooit meer terug gaan naar deze app :-(

- Android Auto heb ik werkend gekregen met stubs (valse google apps, dus geen connectie met google) en zelfs ook met gebruik van standaard E/OS maps app (Magic Earth), maar er zijn heel wat astrixen :P . Een heel belangrijk mijn Android versie is 13, geen garantie dat dit werkt op hogere versies, en ik gebruik " AAWireless TWO" draadloze android auto adapter (Hardware om USB naar draadloos om te zetten voor android auto) of je kan ook een tablet gebruiken met de HUR app 4.99 Eur te downloaden via app lounge maar helaas enkel te kopen via google play store
Je kan ook geen spraak functies gebruiken aangezien de Google apps geen echte apps zijn

Hier mijn korte guide :

- Download android auto via app lounge

- Download de google services stubs van deze E/OS forum website :

https://community.e.found...without-google-apps/64578

Google App stub
Google Maps stub - if it doesn’t start to download, click on View raw
Google TTS stub - if it doesn’t start to download, click on View raw

- Gaan naar android auto, druk enkele malen op de "build" zodat je de developers mode unlocked.

- Druk de 3 punten in de rechter hoek, ga naar "developer settings" menu en scroll naar onder en kies daar " Unknown sources" .

- Nu zou android Auto moeten werken, maar helaas zal je zien dat de "maps" app niet werkt, ik kreeg deze melding "no new messages"
Dit werkt wel voor de "Waze" app, dus als je enkel Waze wil gebruiken kan je hier stoppen en genieten van Android Auto

Om "Maps" te kunnen gebruiken zijn er 2 opties die voor mij werkte:

Optie 1 :AAWireless TWO wireless android auto adapter

- Om hier verder te gaan heb je de " AAWireless TWO " adapter nodig (ik kan enkel voor deze spreken en heb geen andere wireless android auto modules kunnen testen)

- Download "AAWireless" App

- Ga door de standaard connectie setup van AAWireless en Android Auto

Nu werkte voor mij de eerste keer de maps app , maar helaas werkte het daarna niet meer

- Dit kan je oplossen door in de ' AAwireless' app developer mode te unlocken

- Dit doe je door de build enkele malen te drukken (net zoals android auto app)

- Daarna ga je naar de "advance settings" en " developer mode" te selecteren :D

Optie 2 :gebruik een android tablet/telefoon met "HUR" app ("HeadUnit Reloaded" betalende app van "AAWireless" 4.99Euro)

- Download "HUR" op de telefoon of tablet waar je android auto op wil gebruiken (je zal hiervoor de app moeten kopen en inloggen in applounge met je google account voor het te downloaden)

- Download "Wi-Fi Launcher" (gratis app van "AAWireless") op de E/OS telefoon

- Volg de instructies van "HUR" en "Wi-Fi Launcher" apps voor de eerste setup

Nu zou je android auto moeten kunnen gebruiken met de E/OS maps app (niet getest met andere navigatie apps ), dit werkte toch voor mij

Nee, ik ben niet gesponsord door "AAWireless" , ik had deze al gekocht voor mijn auto ;)

Hopelijk kan dit andere helpen en kunnen er andere gebruikers feedback op geven ivm hogere android versies als A13 en met andere Wireless android auto adapters :)

Moest je vragen hebben laat het zeker weten en ik zal ze proberen te antwoorden, maar ik ben geen expert :P
Kleine update " HERE GO " Navigatie app werkt ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan26
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:37
Ik overweeg ook overstappen naar e/os en begreep dat er mogelijk problemen zijn met Microsoft Authenticator welke ik nodig heb voor mijn werk. Wat is jullie ervaring hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guzzigerard
Aegis authenicator werkt in ieder geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:52
Stefan26 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:20:
Ik overweeg ook overstappen naar e/os en begreep dat er mogelijk problemen zijn met Microsoft Authenticator welke ik nodig heb voor mijn werk. Wat is jullie ervaring hiermee?
Op CalyxOS werkt die zonder problemen.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
Over het algemeen heb je niet specifiek MS authenticator nodig, maar wordt die door de IT dienst ondersteund. Bij het Rijk is het iig zo dat alles voor MS geschreven is (en bijv. Teams er ook soepel op in plugt) maar elke authenticator te gebruiken is. Er zijn er veel om uit te kiezen, maar ook ik gebruik altijd Aegis.

Jezus saves and takes half damage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
Werkt gewoon, net als Aegis en Proton Pass. (Werkt je authenticatie echt alleen met de Microsoft app? Dan zou ik de werkgever om een los apart device vragen speciaal voor 2FA ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan26
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:59
Kan ook nog via de site als het goed is. En als je goed nadenkt hoort een bankapp helemaal niet op je telefoon. Niets veilig/privacy aan met alle “spiekende” apps.

Maar ja we willen de bank apps allemaal, zie graag adhoc wat erbij of af is. Gek eigenlijk dat we heleboel dingen gewoon zijn gaan vinden en achteraf lopen te mekkeren dat het niet goed voor onze privacy/veiligheid was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vindictae
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-09 08:31
Hallo Allen

...
Bedankt hiervoor! Ik had toevallig paar maandjes terug AAWireless TWO gekocht, wat ik al een verademing vond, t.o.v. moeten inpluggen van USB.

Ben nu beetje aan het inlezen in Fairphone en e/OS, en één van de minpunten wat me sowieso tegenhield was Android Auto, maar dat klinkt dus niet onoverkomelijk. Ben momenteel nog niet toe aan nieuwe telefoon, maar wil rond de herfst/winter gaan kijken, en zal e/OS dan zeker overwegen.

Mocht ik uiteindelijk toch terug willen naar de stock Android, is dat makkelijk via reset optie te doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:36
🎉 /e/OS 3.1 komt eraan. Voorlopige release notes: https://gitlab.e.foundati...es/v3.1.md?ref_type=heads

Hier is de voortgang op het /e/OS forum te volgen: https://community.e.found...dback-for-v3-1-1/73830/11

Voor de FP6 users de volgende verbeteringen:
📱 The Fairphone (Gen. 6)
  • Mobile Data & VoLTE are now enabled by default whereas VoWiFi is disabled by default
  • /e/OS Camera allows pictures of 50 MP
  • /e/OS can now be installed on The Fairphone (Gen. 6) through the /e/OS Installer
@Rik Viergever zou je eens iets meer kunnen vertellen over hoe jullie prioritering doen? Dat is mij nog niet helemaal duidelijk. Kwam laatst een mooi overzicht tegen voor de verschillen in features tussen de FP-Android en de FP-e/OS versie. Zitten toch wel een aantal dingen tussen die erg zonde zijn dat ze niet in /e/OS zitten, zoals het kunnen instellen van een limiet bij opladen (beter voor batterij: duurzaamheid) en het feit dat je in /e/OS niets met de slide-button kunt.

• voorstad
BounceCloud schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:05:
🎉 /e/OS 3.1 komt eraan. Voorlopige release notes: https://gitlab.e.foundati...es/v3.1.md?ref_type=heads

Hier is de voortgang op het /e/OS forum te volgen: https://community.e.found...dback-for-v3-1-1/73830/11

[...]

@Rik Viergever zou je eens iets meer kunnen vertellen over hoe jullie prioritering doen? Dat is mij nog niet helemaal duidelijk. Kwam laatst een mooi overzicht tegen voor de verschillen in features tussen de FP-Android en de FP-e/OS versie. Zitten toch wel een aantal dingen tussen die erg zonde zijn dat ze niet in /e/OS zitten, zoals het kunnen instellen van een limiet bij opladen (beter voor batterij: duurzaamheid) en het feit dat je in /e/OS niets met de slide-button kunt.
Dat laatste (over de slide button) is niet helemaal waar: https://community.e.found...ement/70805/25?u=voorstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:36
@voorstad Fair, had het iets anders moeten verwoorden, maar mijn punt was meer dat het uitschakelen van de microfoon en camera voor mij geen waarde heeft en dat je het gedrag van de slider dus zou willen customizen. Ik zou bijvoorbeeld veel liever - zoals je dat op de FP-android versie wel kan doen - de slider koppelen aan het toggelen van de Do Not Disturbe modus. Bijvoorbeeld voor als je een bijeenkomst in gaat.

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:56

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Wat mij opvalt in de release notes is dat daar het volgende staat:

🕙 Software updates
➕ LineageOS 21 latest bug fixes and security updates have been merged (list)

Maar LineageOS zit al sinds begin dit jaar op 22.x (helaas nog zonder FP6 support overigens). Hopelijk een copy-paste foutje.

Kalm aan! En rap een beetje!

• voorstad
BounceCloud schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:58:
@voorstad Fair, had het iets anders moeten verwoorden, maar mijn punt was meer dat het uitschakelen van de microfoon en camera voor mij geen waarde heeft en dat je het gedrag van de slider dus zou willen customizen. Ik zou bijvoorbeeld veel liever - zoals je dat op de FP-android versie wel kan doen - de slider koppelen aan het toggelen van de Do Not Disturbe modus. Bijvoorbeeld voor als je een bijeenkomst in gaat.
Ik ook! https://community.e.found...ement/70805/39?u=voorstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost308
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:30
Ben zelf net een paar weken over naar de FP6 met out the box /e/OS en het bevalt prima. Ja er zijn wel wat verbeteringen mogelijk (bv brightness is soms wel heel erg dim als hij op auto staat), maar overall geen spijt van de keuze (zat hiervoor op een Oneplus7t Pro met LineageOS; ja en google apps).

Er is een ding wat ik wel mis en dat is het gebruik van mijn (wireless) android auto. Dat was mijn manier om te ontkomen aan de ingebouwde sync functies van mij auto die navigatie en suffe opties als stoelverwarming op afstand/zien waar je auto geparkeerd is enz. Ik ben nog niet zo slecht dat ik dat niet kan onthouden 8)7 en ik ben van mening dat de fabrikant daar niets mee te maken heeft.
Anyway AA dus lekker op mijn telefoon en alleen google die weet waar ik ben :'( no more...

Ik heb de tips met stubs op mijn tel gezet (en in AA installatie van onbekende bronnen ingeschakeld), maar helaas nogo. Bekabeld en draadloos geen AA. Had eerder de instructie van /e/OS gevolgd (ja helaas installatie van Google apps), maar ook die gaf een (fout)melding over communicatie.

Heeft iemand DE tip hoe ik dit kan fixxen? Indien nodig ben ik best bereid om de AAWireless Two wireless adapter aan te schaffen als dat wel zou werken (liever gebruik ik gewoon de ingebouwde AA wireless die al in mijn auto zit)

Op mijn telefoon krijg ik geen (fout) melding als ik AA open via apps>aa instellen dan zie ik ook dat hij bij verbinding mijn auto ziet en aangeeft dat Android Auto (wireless) beschikbaar is, maar krijg even later op de display in de auto de melding "Fout Android Autol! Verbind via USB kabel om Android Auto in te stellen" Natuurlijk zit die kabel er al in :-(

Andere ding is N26 banking app die ik niet kan pairen. Hij gaat de oeps een fout kant in op het moment dat hij facial scan wil uitvoeren (ik weet het, ik schrik soms ook van mijzelf in de spiegel, naar dit is al VOOR het scannen |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voipmeister
joost308 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 20:27:
Andere ding is N26 banking app die ik niet kan pairen. Hij gaat de oeps een fout kant in op het moment dat hij facial scan wil uitvoeren (ik weet het, ik schrik soms ook van mijzelf in de spiegel, naar dit is al VOOR het scannen |:( )
Heb je al geprobeerd om uitzonderingen te maken voor deze app qua trackers etc? Ik wil niet zeggen dat het daar mee te maken heeft hoor, maar dat zou je in elk geval nog kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost308
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:30
Dank je voor het mee denken.
Heb ik inderdaad gedaan. Trackers toestaan en verder (even) alle permissies gegeven die hij graag wil hebben, maar helaas maakt het allemaal niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voipmeister
joost308 schreef op maandag 1 september 2025 @ 08:57:
Dank je voor het mee denken.
Heb ik inderdaad gedaan. Trackers toestaan en verder (even) alle permissies gegeven die hij graag wil hebben, maar helaas maakt het allemaal niets uit.
Ah, jammer. Was mooi geweest als dat het was. Ik heb helaas ook wat apps die niet werken terwijl die bij anderen wel werken (TomTom Go bijvoorbeeld, maar de standaard navigatie/kaartenapp is bijzonder goed gelukkig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:13
Heeft iemand ervaring met een eSim oplossing die werkt op de FP5 met rooted /e/OS? Ik heb net Nomad geprobeerd maar die moppert over een beveiligingsprobleem en wil niet verder.
Ik zoek een oplossing om in Zwitserland een dataverbinding te hebben zonder dat ik er te veel voor betaal of zonder over te stappen naar een andere provider die Zwitserland wel tot de EU rekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart_geens
Vindictae schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:50:
[...]

Bedankt hiervoor! Ik had toevallig paar maandjes terug AAWireless TWO gekocht, wat ik al een verademing vond, t.o.v. moeten inpluggen van USB.

Ben nu beetje aan het inlezen in Fairphone en e/OS, en één van de minpunten wat me sowieso tegenhield was Android Auto, maar dat klinkt dus niet onoverkomelijk. Ben momenteel nog niet toe aan nieuwe telefoon, maar wil rond de herfst/winter gaan kijken, en zal e/OS dan zeker overwegen.

Mocht ik uiteindelijk toch terug willen naar de stock Android, is dat makkelijk via reset optie te doen?
Hej

Blij dat ik kon helpen , maar kijk wel uit , ik heb dit getest met android 13.
Ik lees van veel mensen dat het met android 16 (of hoger dan Android13) niet meer werkt voor android auto omdat de app hier in de OS zit ingebakken, In android 13 was het nog een apparte app.
Je kan het nog steeds installeren maar blijkbaar werkt de connectie.

Ik heb dit zelf nog niet getest aangezein mijn E/OS telefoon enkel tot android 13 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart_geens
joost308 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 20:27:
Ben zelf net een paar weken over naar de FP6 met out the box /e/OS en het bevalt prima. Ja er zijn wel wat verbeteringen mogelijk (bv brightness is soms wel heel erg dim als hij op auto staat), maar overall geen spijt van de keuze (zat hiervoor op een Oneplus7t Pro met LineageOS; ja en google apps).

Er is een ding wat ik wel mis en dat is het gebruik van mijn (wireless) android auto. Dat was mijn manier om te ontkomen aan de ingebouwde sync functies van mij auto die navigatie en suffe opties als stoelverwarming op afstand/zien waar je auto geparkeerd is enz. Ik ben nog niet zo slecht dat ik dat niet kan onthouden 8)7 en ik ben van mening dat de fabrikant daar niets mee te maken heeft.
Anyway AA dus lekker op mijn telefoon en alleen google die weet waar ik ben :'( no more...

Ik heb de tips met stubs op mijn tel gezet (en in AA installatie van onbekende bronnen ingeschakeld), maar helaas nogo. Bekabeld en draadloos geen AA. Had eerder de instructie van /e/OS gevolgd (ja helaas installatie van Google apps), maar ook die gaf een (fout)melding over communicatie.

Heeft iemand DE tip hoe ik dit kan fixxen? Indien nodig ben ik best bereid om de AAWireless Two wireless adapter aan te schaffen als dat wel zou werken (liever gebruik ik gewoon de ingebouwde AA wireless die al in mijn auto zit)

Op mijn telefoon krijg ik geen (fout) melding als ik AA open via apps>aa instellen dan zie ik ook dat hij bij verbinding mijn auto ziet en aangeeft dat Android Auto (wireless) beschikbaar is, maar krijg even later op de display in de auto de melding "Fout Android Autol! Verbind via USB kabel om Android Auto in te stellen" Natuurlijk zit die kabel er al in :-(

Hej

Helaas heb ik dit al meer gehoord als de android versie boven android 13 is.
Ik kan niet garranderen dat het zou werken met de AAWireless Two, ik betwijfel het aangezien FP6 op de nieuwste versie van android heeft.

Moest je een oplossing vinden laat het zeker weten.
Ik sta zelf op het punt de FP6 te bestellen :9

• Rik Viergever

Rik Viergever

Bedrijfsaccount Murena
BounceCloud schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:05:

[...]

Hoi ! Goeie punten beiden. Uitbreiding van de functionaliteit voor de slide button wordt op dit moment aan gewerkt. De limiet bij opladen: dit ga ik doorgeven aan ons team. Zie ook hier een discussie op ons Forum met wat tips voor hoe je het misschien toch voor elkaar kan krijgen op de FP! https://community.e.found...t-state-of-charge/60289/9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KucingT
Welke app gebruiken jullie als je een kaart wil delen met anderen, waarop je bepaalde punten hebt gemarkeerd? Bijvoorbeeld je gaat op reis en markeert 20 POI in een gebied. Zo werk je samen in een kaart. Dit deed ik in Google Maps, maar zie dit nog niet in een andere app. Suggesties welkom!
<edit: leesbaarheid>

[ Voor 7% gewijzigd door KucingT op 05-09-2025 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
KucingT schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:07:
Welke app gebruiken jullie als je een kaart wil delen met anderen, waarop je bepaalde punten hebt gemarkeerd? Bijvoorbeeld je gaat op reis en markeert 20 POI in een gebied. Zo werk je samen in een kaart. Dit deed ik in Google Maps, maar zie dit nog niet in een andere app. Suggesties welkom!
<edit: leesbaarheid>
In de /e/OS maps (Magic Earth) heb je de optie om elk punt te delen met de deelknop:

Check out this place, via Magic Earth app:
Address: My Position
Latitude: 52.99405591
Longitude: 5.15630781
https://magicearth.com/?s...e=My+Position&img_id=6008

----

En met de app GeoShare kun je links vanuit Google Maps omzetten naar een locatie die je niet dwingt om Google Maps te gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door voorstad op 05-09-2025 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhinosaur
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ik heb een vraag aan de /e/OS gebruikers met iets meer technische kennis dan ik. Google heeft onlangs besloten om privacy checks te doen voor ontwikkelaars. Heeft de /e/OS rom in de toekomst hier ook last van of denken jullie dat dit niet gaat werken en dat je op /e/OS wel vrij bent om je eigen applicaties te installleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Rhinosaur schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:20:
Ik heb een vraag aan de /e/OS gebruikers met iets meer technische kennis dan ik. Google heeft onlangs besloten om privacy checks te doen voor ontwikkelaars. Heeft de /e/OS ROM in de toekomst hier ook last van of denken jullie dat dit niet gaat werken en dat je op /e/OS wel vrij bent om je eigen applicaties te installeren?
Het geldt enkel voor telefoons met Google Play Services, dus we're safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
Room42 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:13:
[...]

Het geldt enkel voor telefoons met Google Play Services, dus we're safe.
Het gaat hoogstwaarschijnlijk niet via Play (Services) Protect, maar via een nieuwe app: https://www.androidauthor...ictions-may-work-3595355/
Maar inderdaad custom ROMs zijn wat dit betreft veilig. En je kunt via ADB ook op stock Android altijd nog zelf apps blijven installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dahal
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-09 21:58
Sinds de update naar 3.12, FP6, merk ik problemen met mobiel internet. Doet het even wel, valt weer uit en vervolgens weer verbinding.
Verbinding springt over op H+, 4G, etc. Iemand soortgelijke problemen of weet hier een oplossing voor?

Wel blij dat ik nu weer kan zoomen met de camera :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodeappell
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:36
Dahal schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:10:
Sinds de update naar 3.12, FP6, merk ik problemen met mobiel internet. Doet het even wel, valt weer uit en vervolgens weer verbinding.
Verbinding springt over op H+, 4G, etc. Iemand soortgelijke problemen of weet hier een oplossing voor?

Het zoomen werkt wel maar als je een paar keer in- en uitzoomt crasht de camera :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Dahal schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:10:

Ik had t ook. Uitzetten van 'automatically select network' zou t moeten fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dahal
Ben op het e community forum actief geworden en daar is ook een lange thread over dit specifieke onderwerp. Schijnbaar lost de update naar 3 september het meeste op, echter deze is alleen voor tester beschikbaar.

[ Voor 20% gewijzigd door Dahal op 06-09-2025 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 18:11

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wat is nu eigenlijk het verschil tussen 'LineageOS' en '/e/OS'?
Ik kwam eerst uit op Ubuntu Touch en GrapheneOS, maar beide werken niet voor mijn telefoons.

Als ik zo snel even lees, lijkt '/e/OS' vooral om 'de-Google' te gaan en 'LineageOS' meer als aanpasbaar/opensource android basis? D'r lijkt geen 'LineageOS' topic te zijn op Tweakers? De zoekfunctie en zoekmachines kunnen het i.i.g niet vinden.

Het unlocken van de bootloader op de OnePlus 7 blijkt al best een probleem te zijn.
Op Windows 11 deden de fastboot drivers het niet en toen fastboot eenmaal werkte kreeg ik:
FAILED (remote: 'Device cannot be unlocked for technical reason.')
Blijkt dat d'r op de geinstalleerde versie van Android 12 een 'bug' is waardoor fastboot niet werkt.
Heb ik uiteindelijk een guide gevonden om te downgraden naar Android 11, krijg ik bij de installatie:
local upgrade 'version is lower avoid booting failure downgrade not allowed'
Nu blijkt dat ik dus een specifieke 'downgrade' versie moet hebben van Android 11.
Maar die kon ik met geen mogelijkheid downloaden totdat ik een fix toepaste:
https://xdaforums.com/t/d...rollback-package.4712819/

Het wordt je niet heel makkelijk gemaakt en het is allemaal even zoeken naar de juiste bestanden, drivers e.d...
... maar na de installatie van Android 11 is onderweg, daarna zou ik via fastboot i.i.g /e/OS of LineageOS kunnen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-v-W
Hmm, het lijkt er op dat 3.1.2 voor FP6 teruggetrokken is (?)
Ik had gisteren melding dat er een update klaar stond en die is inmiddels weg.
Ook in de tread voor Feedback for v3.1.1 wordt gesproken over een revoke. Anderen die de update nog niet geïnstalleerd hadden die hetzelfde constateren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

R-v-W schreef op zondag 7 september 2025 @ 16:24:
Hmm, het lijkt er op dat 3.1.2 voor FP6 teruggetrokken is (?)
Ik had gisteren melding dat er een update klaar stond en die is inmiddels weg.
Ook in de tread voor Feedback for v3.1.1 wordt gesproken over een revoke. Anderen die de update nog niet geïnstalleerd hadden die hetzelfde constateren?
Ik lees hetzelfde. Heb zelf momenteel ook erg veel last van het feit dat mijn batterij binnen 4u leeg is, omdat hij constant op zoek is naar mijn netwerk. Ergens zit er iets niet goed in het network (SIM & Wifi) gedeelte. Hoop dat ze t snel fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voipmeister
Jk_W schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:17:
[...]

Ik lees hetzelfde. Heb zelf momenteel ook erg veel last van het feit dat mijn batterij binnen 4u leeg is, omdat hij constant op zoek is naar mijn netwerk. Ergens zit er iets niet goed in het network (SIM & Wifi) gedeelte. Hoop dat ze t snel fixen.
Ah, ik vroeg me al af waarom mijn telefoon 2x op rij 's ochtends compleet leeg was, terwijl ik de dag ervoor wel heb geladen. Duidelijk dan dus :P
Nu ligt mijn telefoon 's nachts op het randje van de wifi-dekking en dat zal ook niet helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guzzigerard
Inmiddels is er sinds vanochtend versie 3.1.3. Inmiddels geïnstalleerd op mijn FP6.
De lime button doet het weer, de camera doet het normaal, mobiel netwerk had het de hele tijd al gedaan m.u.v. De IMEI code, maar daar had ik verder geen last van gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voipmeister
Ben nu ook 3.1.3 aan het installeren, zal vast beter worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dahal
Hier ook over op 3.1.3. Mobiel internet doet het weer goed, camera en slider fix zijn fijn. Nu hopelijk wat meer rust en betere roll out scheme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
Accretion schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:12:
Ik kwam eerst uit op Ubuntu Touch en GrapheneOS, maar beide werken niet voor mijn telefoons.

Als ik zo snel even lees, lijkt '/e/OS' vooral om 'de-Google' te gaan en 'LineageOS' meer als aanpasbaar/opensource android basis? D'r lijkt geen 'LineageOS' topic te zijn op Tweakers? De zoekfunctie en zoekmachines kunnen het i.i.g niet vinden.

Het unlocken van de bootloader op de OnePlus 7 blijkt al best een probleem te zijn.
Op Windows 11 deden de fastboot drivers het niet en toen fastboot eenmaal werkte kreeg ik:

[...]

Blijkt dat d'r op de geinstalleerde versie van Android 12 een 'bug' is waardoor fastboot niet werkt.
Heb ik uiteindelijk een guide gevonden om te downgraden naar Android 11, krijg ik bij de installatie:

[...]

Nu blijkt dat ik dus een specifieke 'downgrade' versie moet hebben van Android 11.

Het wordt je niet heel makkelijk gemaakt en het is allemaal even zoeken naar de juiste bestanden, drivers e.d...
... maar na de installatie van Android 11 is onderweg, daarna zou ik via fastboot i.i.g /e/OS of LineageOS kunnen installeren.
Lineage OS is inderdaad een aangepaste basis Android en vrij minimalistisch met alleen de meest essentiele apps en een aantal verbeteringen voor privacy en meer aanpasbaarheid van het OS. /e/OS is een meer completer pakket met features zoals privacy controle waarmee je o.a. trackers kunt blokkeren en een AppLounge van waaruit je apps van F-Droid en de PlayStore kunt installeren.

Normaal gesproken zijn OnePlus toestellen juist makkelijker te voorzien van een custom ROM dan toestellen van de meeste andere merken. Je hebt net die ene verkeerde OnePlus met de verkeerde software. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
Accretion schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:12:

[...]

[...]

Datis inderdaad een bekend probleem (OEM unlock) met Android 12 op de Oneplus 7 serie. Ik heb mijn ervaringen/oplossing op het /e/OS forum staan om anderen te helpen hiermee:

https://community.e.found...stions/20999/6?u=voorstad

https://community.e.found...solved/73634/2?u=voorstad

[ Voor 3% gewijzigd door voorstad op 09-09-2025 08:40 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste