Heb net ff de filterlijst in uBlock geplakt op mijn laptop, maar weer weggehaald, want het blokkeert te veel.
Ik krijg er een beetje een NoScript gevoel bij. Dat heb ik enige tijd fanatiek geprobeerd te gebruiken, maar doordat het zoveel tegenhoudt wordt het internet onbruikbaar dat ik steeds meer en meer ging toestaan. Hierdoor viel het nut van juist alles blokkeren in het water. Op een gegeven moment besefte ik dat ik mezelf eigenlijk alleen maar voor de gek aan het houden was. Niks toestaan om vervolgens bij elke poging tijdelijk dingen maar wel toe te staan.
Ik probeer het tegenwoordig anders door niet alles helemaal te blokkeren, maar zoveel mogelijk dwars te liggen (lees: zelf proberen te controleren) en ze zoveel mogelijk voor de gek proberen te houden.
Zowel op de laptop als op de telefoon op vergelijkbare manieren. Als browser LibreWolf op de laptop en op /e/OS Firefox, want deze zijn vergelijkbaar (LibreWolf is er helaas niet op /e/OS).
Een aantal op privacy en anti fingerprint gerichte extensies. Container tabbladen ingeschakeld op de laptop en op /e/OS het werkprofiel via de app Insular.
Daarin een aparte versie van Firefox geïnstalleerd om op die manier een "container tabblad" voor Google websites te installeren. Helaas zit de functie container tabbladen niet in de Android versie anders had ik die gewoon gebruikt.
Cookies (deels) regelmatig verwijderen. Met name die van het Google container tabblad.
Ik heb eigenlijk altijd Proton VPN aan staan op de laptop met wisselende servers en op /e/OS alle Advanced privacy features.
Op die manier probeer ik zoveel mogelijk tegen dit gedrag te werken zonder het mezelf compleet onmogelijk te maken. Ik denk dat als je alles gaat blokkeren van onder andere Google dat je dan net zo goed niet kan internetten, want daar komt het op neer. Zeker als je naast Google nog een paar van die grote bedrijven volledig in de ban doet. Dan blijft er weinig over. Het hele internet draait immers op Google, Amazon en Microsoft. Bij wijze van
[
Voor 20% gewijzigd door
Mit-46 op 24-05-2026 19:41
]