• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:07
JayPe schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:48:
[...]

Maar maar Gmail app en outlook app zijn echt niet nodig (noch de oplossing) om thunderbird te laten werken.
Dat klopt maar op de WiFi van mij werk werkt Thunderbird niet omdat waarschijnlijk poorten daar dicht staan. Maar dit heb ik verholpen door Gmail en Outlook app te installeren.

Blijkbaar wordt de mails account doorgelust met Thunderbird.

Daarna werkt weer alles.

  • danieldk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:59
Evertt schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:17:
[...]

Dat klopt maar op de WiFi van mij werk werkt Thunderbird niet omdat waarschijnlijk poorten daar dicht staan. Maar dit heb ik verholpen door Gmail en Outlook app te installeren.

Blijkbaar wordt de mails account doorgelust met Thunderbird.

Daarna werkt weer alles.
Ik moet zeggen dat ik nogal verbaast ben dat dit helpt. Apps zijn in principe sandboxed en het lijkt me toch niet dat Thunderbird via IPC met Gmail/Outlook zit te praten. Weet je toevallig welke van de twee apps dit oplost?

(Ik vraag me nu af of jullie netwerkfirewall iets vreemds doet waardoor bepaalde poorten gedeblokkeerd worden na authenticatie door bijvoorbeeld Outlook?).

  • Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:07
danieldk schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:02:
[...]

Ik moet zeggen dat ik nogal verbaast ben dat dit helpt. Apps zijn in principe sandboxed en het lijkt me toch niet dat Thunderbird via IPC met Gmail/Outlook zit te praten. Weet je toevallig welke van de twee apps dit oplost?

(Ik vraag me nu af of jullie netwerkfirewall iets vreemds doet waardoor bepaalde poorten gedeblokkeerd worden na authenticatie door bijvoorbeeld Outlook?).
Voor de Gmail account moet ik Gmail app voor hebben en voor Outlook is dit hetzelfde.

Ik heb niet met anders mails account geprobeerd.

Welke mail poorten gebruikt Thunderbird?

  • Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Nieuwe update voor Fairphone 6.

Resolved an issue causing no internet connectivity over Wi-Fi and mobile data after an update.

Hoop dat dit werkt want daar had ik geregeld last van.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA


  • Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:39
Evertt schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:25:
[...]

Voor de Gmail account moet ik Gmail app voor hebben en voor Outlook is dit hetzelfde.

Ik heb niet met anders mails account geprobeerd.

Welke mail poorten gebruikt Thunderbird?
waarom zou je voor een gmail mailbox de gmail app gebruiken? volgens mij kan je dat prima in een andere mailclient invoeren. Hetzelfde geldt voor outlook. Ik moet er niet aan denken om voor elke mailbox een losse client te installeren.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan


  • Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Maarten69 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:48:
Nieuwe update voor Fairphone 6.

Resolved an issue causing no internet connectivity over Wi-Fi and mobile data after an update.

Hoop dat dit werkt want daar had ik geregeld last van.
https://gitlab.e.foundation/e/os/releases/-/releases

Die opmerking betreft de OnePlus Nord, specifiek. En voor de A16. En de community release (denk ik?). Volgens mij heeft Murena nog geen official Android 16 release voor Fairphone?

Ik ben nu namelijk voor mijn Fairphone die 3.7.3 aan het downloaden, maar dat is nog wel A15. Of moet ik even iets doen om naar de A16 te switchen? https://gitlab.e.foundati...ses/-/releases/v3.7.3-a15

[ Voor 5% gewijzigd door Keypunchie op 14-05-2026 10:11 ]


  • Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:20
Keypunchie schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:09:
[...]


https://gitlab.e.foundation/e/os/releases/-/releases

Die opmerking betreft de OnePlus Nord, specifiek. En voor de A16. En de community release (denk ik?). Volgens mij heeft Murena nog geen official Android 16 release voor Fairphone?

Ik ben nu namelijk voor mijn Fairphone die 3.7.3 aan het downloaden, maar dat is nog wel A15. Of moet ik even iets doen om naar de A16 te switchen? https://gitlab.e.foundati...ses/-/releases/v3.7.3-a15
Ik had gemist dat er al sinds 6 mei een update staat te wachten.
Ga die nu ook maar installeren. (y)

Merkte wel de afgelopen dagen dat er veel updates voor apps waren.

  • albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ik heb twee Motorola Edge 20 liggen en daar de community versie 16 op geïnstalleerd. Problemen met wifi op beide telefoon.

Vorige versie stond er op; gisteren een factory reset op beiden gedaan en daarna de nieuwste versie geïnstalleerd

op zich werkt het prima en vlot, maar wifi blijft een dingetje blijkbaar.

Het lukt me niet om verbinding te maken met de Fritz box 5530.

Soms wel, bijvoorbeeld als ik op de FB wifi 2/3 omzet naar wifi 2.

als ik het dan weer terugzet naar 2/3 dan gaat het weer mis.

Nog geen daily driver dus helaas.

Te koop....


  • Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:20
Ik heb geen ervaring met een community build dus mijn mening is biased, maar voor een daily lijkt het mij dat je een official build wilt. Al is het maar om de bootloader na installatie weer te kunnen locken.

Als ik de verschillen tussen beide varianten lees dan zou je ook minder kans hebben op bugs met een official build.
https://doc.e.foundation/build-status

  • Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:23
Ik heb nog een OnePlus 5 liggen waar momenteel LineageOS op draait.

Ik wil deze eigenlijk omzetten naar e/os/, kan dat gewoon of zou ik dan eerst terug naar stock rom moeten?

  • voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:42
Falco schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:53:
Ik heb nog een OnePlus 5 liggen waar momenteel LineageOS op draait.

Ik wil deze eigenlijk omzetten naar e/os/, kan dat gewoon of zou ik dan eerst terug naar stock rom moeten?
Dat moet kunnen, als je de andere aanwijzingen maar in acht neemt. Ik heb ook wel eens een e/os/ versie over een een andere geinstalleerd, waar stond dat het op een stock Android geinstalleerd moest worden.

  • Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:23
voorstad schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:45:
[...]

Dat moet kunnen, als je de andere aanwijzingen maar in acht neemt. Ik heb ook wel eens een e/os/ versie over een een andere geinstalleerd, waar stond dat het op een stock Android geinstalleerd moest worden.
Net maar gewoon even geprobeerd, daarbij het unlocken van de bootloader gewoon overgeslagen omdat dat al gedaan was. https://doc.e.foundation/devices/cheeseburger/install

Ging heel erg makkelijk, veel makkelijker dan de Samsung A52 wat ik eerder heb gedaan, de telefoon boot nu e/OS/

Update: hmmmm, gaat toch nog niet helemaal goed met booten. Ik zie een e met een dansende punt eronder, maar het boot niet door.... Nog maar even wachten en anders een harde reboot.

[ Voor 11% gewijzigd door Falco op 14-05-2026 22:27 ]


  • Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Zojuist op mijn Fairphone eindelijk de bootloader weer gelocked. Wel zo veilig.

Seedvault gebruikt om dingen terug te zetten en het meeste is terug, niet alles (vooral login dingetjes enzo *niet*) en bijvoorbeeld Signal was ook uitgesloten (maar daar was expliciet voor gewaarschuwd) en ik kon daar gewoon de 30 dagen chat-backup terugzetten (goed genoeg voor mij).

Ook waren al mijn apps random georganiseerd geraakt, maar gelukkig had ik daar screenshots van "voor" genomen.

Meteen de kans gebruikt om zowel werk als prive-mail nu via FairMail te laten lopen (zien hoe dat bevalt).

Al met al: geen slechte ervaring, maar duidelijk niet zo soepel als een restore van Apple. Als ik 1 tip mag geven, dan is het wel de bootloader zo snel mogelijk na installatie weer te vergrendelen.

  • -Elmer-
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-06 18:55
Sinds de update naar /e/OS v3.7.3 herstart mijn FP6 om de paar uur. Ik wil graag even polsen of dat aan mijn telefoon ligt of dat anderen daar ook last van hebben. Als anderen er ook last van hebben, heeft iemand wellicht een oplossing gevonden? De "algeme" trucs om herstart-problemen van de FP6 te voorkomen heb ik al uitgevoerd.

  • Tostiee
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Mijn telefoon was aan vervanging toe en heb nu een Fairphone gekocht. Ik zit sterk te overwegen om hier e/OS op te draaien.

Ik zit echter nog wel met een paar apps waar ik niet zeker van weet of die gaan werken op e/OS, die ik eigenlijk wel graag zou willen blijven gebruiken. Een van jullie die onderstaande apps gebruikt en/of werkend heeft?
  • Rabobank
  • Monash University FODMAP (betaalde app)
  • Mijn eetmeter
  • Makkelijke Moestuin
  • clever-tanken
  • Tado
  • Eufy
  • HomeWizard
  • Lidl Plus
Over de Rabobank app lees ik dat dit niet meer zou werken op custom roms door de Integrity-api. Echter lees ik ook dat mensen het desondanks wel werkend hebben gekregen.

Alvast bedankt!

  • correcto
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:27
-Elmer- schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 11:11:
Sinds de update naar /e/OS v3.7.3 herstart mijn FP6 om de paar uur. Ik wil graag even polsen of dat aan mijn telefoon ligt of dat anderen daar ook last van hebben. Als anderen er ook last van hebben, heeft iemand wellicht een oplossing gevonden? De "algeme" trucs om herstart-problemen van de FP6 te voorkomen heb ik al uitgevoerd.
Ik zit sinds 2 dagen op 3.7.3 en heb nog geen problemen ondervonden.

  • correcto
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:27
Tostiee schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 11:16:
Mijn telefoon was aan vervanging toe en heb nu een Fairphone gekocht. Ik zit sterk te overwegen om hier e/OS op te draaien.

Ik zit echter nog wel met een paar apps waar ik niet zeker van weet of die gaan werken op e/OS, die ik eigenlijk wel graag zou willen blijven gebruiken. Een van jullie die onderstaande apps gebruikt en/of werkend heeft?
  • Rabobank
  • Monash University FODMAP (betaalde app)
  • Mijn eetmeter
  • Makkelijke Moestuin
  • clever-tanken
  • Tado
  • Eufy
  • HomeWizard
  • Lidl Plus
Over de Rabobank app lees ik dat dit niet meer zou werken op custom roms door de Integrity-api. Echter lees ik ook dat mensen het desondanks wel werkend hebben gekregen.

Alvast bedankt!
Rabobank en HomeWizard werken op versie 3.7.3.

  • durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-06 18:59
-Elmer- schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 11:11:
Sinds de update naar /e/OS v3.7.3 herstart mijn FP6 om de paar uur. Ik wil graag even polsen of dat aan mijn telefoon ligt of dat anderen daar ook last van hebben. Als anderen er ook last van hebben, heeft iemand wellicht een oplossing gevonden? De "algeme" trucs om herstart-problemen van de FP6 te voorkomen heb ik al uitgevoerd.
Ik heb 3.7.3, maar geen herstartproblemen.

  • GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:10

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.


  • Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
@Tostiee Lidl plus voor je getest. Hij start op. Wel een app met een 0/10 privacy-rating...

Eigenlijk denk ik dat al.die apps werken. Alleen die betaalde app kan lastig zijn op e/os. Als het een abonnement is dat je ook buiten Google Play Store kan afsluiten dan gaat het wel werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Keypunchie op 16-05-2026 12:17 ]


  • Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11:06
Keypunchie schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:16:
@Tostiee Lidl plus voor je getest. Hij start op. Wel een app met een 0/10 privacy-rating...

Eigenlijk denk ik dat al.die apps werken. Alleen die betaalde app kan lastig zijn op e/os. Als het een abonnement is dat je ook buiten Google Play Store kan afsluiten dan gaat het wel werken.
Wb de Lidl plus app: Maak gewoon een schermafbeelding van de qr-code. Heb je heel die lidl plus app niet nodig. Bij de kassa scan je dan de afbeelding van de qr-code.

  • voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:42
Of nog beter, toon bij Lidl deze: https://randompluskaart.nl/

en bij Appie: https://randombonuskaart.nl/

en bij Jumbo: https://randomextrapas.nl/

Goed voor je privacy en goed voor je portemonnee..

  • Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
@voorstad Dat werkt prima als je alleen de bonus wilt, helaas heb ik ook mijn ziel verkocht voor kooppunten...

(Maar we dwalen af).

[ Voor 9% gewijzigd door Keypunchie op 16-05-2026 16:56 ]


  • Tostiee
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Keypunchie schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:16:
@Tostiee Lidl plus voor je getest. Hij start op. Wel een app met een 0/10 privacy-rating...

Eigenlijk denk ik dat al.die apps werken. Alleen die betaalde app kan lastig zijn op e/os. Als het een abonnement is dat je ook buiten Google Play Store kan afsluiten dan gaat het wel werken
Dank voor het testen. Hoe kom je zo bij die privacy rating?

  • Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:20
voorstad schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:20:
Of nog beter, toon bij Lidl deze: https://randompluskaart.nl/

en bij Appie: https://randombonuskaart.nl/

en bij Jumbo: https://randomextrapas.nl/

Goed voor je privacy en goed voor je portemonnee..
Nooit geweten dat dit bestond. Daar gaat mijn AH bonuskaart. d:)b _/-\o_

  • TopHop
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13:30
voorstad schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:20:
Of nog beter, toon bij Lidl deze: https://randompluskaart.nl/

en bij Appie: https://randombonuskaart.nl/

en bij Jumbo: https://randomextrapas.nl/

Goed voor je privacy en goed voor je portemonnee..
Vwb die van de AH, besef dat dit een bestaande bonuskaart van iemand is. Die daarmee dus ook jouw bonnetjes kan inzien. Dus je privacy zou ik niet perse beter noemen. En als hij slim is heeft hij ook nog een airmiles kaart gekoppeld. Lekker sparen op jullie boodschappen!

  • Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:20
TopHop schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 18:04:
[...]

Vwb die van de AH, besef dat dit een bestaande bonuskaart van iemand is. Die daarmee dus ook jouw bonnetjes kan inzien. Dus je privacy zou ik niet perse beter noemen. En als hij slim is heeft hij ook nog een airmiles kaart gekoppeld. Lekker sparen op jullie boodschappen!
Als dat zo is dan is het is naar mijn mening toch beter om jouw eigen fysieke, die niet gekoppeld is aan een account, te gebruiken.

Ik vind geen info op de website wat bij nader inzien niet erg motiverend is. :o

  • Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De App Lounge geeft ook een (automatische) privacy rating.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjoWwWIwOY8-jQgOuUdk2xde0kQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WCGtIKEu2RROjf8K1UhqZsfs.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMHzeQOkDYFQtmXcpQ7li2pvfQc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UqMn1nDqn1Wf77mhrHTFNs5m.png?f=fotoalbum_tile

  • reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:26
@Tostiee Tado doet het.

Wel ben ik er vandaag achter gekomen dat diverse apps onder /e/ niet kunnen casten naar mijn LG soundbar, al zien ze 'm wel...

  • BertNL
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22-06 20:18
TopHop schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 18:04:
[...]

Vwb die van de AH, besef dat dit een bestaande bonuskaart van iemand is. Die daarmee dus ook jouw bonnetjes kan inzien. Dus je privacy zou ik niet perse beter noemen. En als hij slim is heeft hij ook nog een airmiles kaart gekoppeld. Lekker sparen op jullie boodschappen!
Het zijn inderdaad bestaande nummers. Het lijkt het er echter op dat de makers van deze site er niet van profiteren gezien de grote hoeveelheid bonus kaart nummers die gegenereerd kunnen worden. Neemt niet weg dat je kassabon in iemand anders zijn account kan terechtkomen. Die persoon kan daar overigens weinig mee en kan niet zomaar achterhalen wie je bent.

  • BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:36
reinouts schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:09:
@Tostiee Tado doet het.

Wel ben ik er vandaag achter gekomen dat diverse apps onder /e/ niet kunnen casten naar mijn LG soundbar, al zien ze 'm wel...
Casten werkt niet onder /e/OS. Is al verschillende malen in MicroG geprobeerd te implementeren, maar helaas niet gelukt.

  • Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:20
Eigenwijs dat ik ben heb ik net geprobeerd te verbinden met mijn Samsung soundbar en dat werkt via bluetooth. Ik kan muziek afspelen.

Tenzij jullie met casten wat anders bedoelen zoals video's oid, maar omdat het over een soundbar gaat ben ik uitgegaan van muziek afspelen.

In mijn auto heb ik ook wel eens via Mirrorlink (oid) het beeld van telefoon kunnen projecteren op het scherm van mijn auto. Verder vrij nutteloos, maar het werkt wel.

Ik heb geen Netflix oid dus dat kan ik niet testen.

[ Voor 28% gewijzigd door Mit-46 op 17-05-2026 00:13 ]


  • reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:26
@Mit-46 Casten gaat over wifi. Bluetooth doet het inderdaad wel.

Apart dat implementeren in MicroG blijkbaar lastig is. Audioplayers onder Linux kunnen zonder problemen casten naar mijn soundbar.

  • Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11:06
Tostiee schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:22:
[...]

Dank voor het testen. Hoe kom je zo bij die privacy rating?
Lidl Plus kun je alleen activeren met je telefoonnummer. Dat is voor mij een no-go.

  • eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:07
https://www.reddit.com/r/degoogle/comments/1t2f69x/true_degoogle/

Mocht iemand denken ik wil echt helemaal geen Google meer, probeer bovrenstaande eens, Helaa ben je achter de schermen best wel veel google nodig om een webpagina of spotify en dergelijke te laten werken.

  • Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:20
Heb net ff de filterlijst in uBlock geplakt op mijn laptop, maar weer weggehaald, want het blokkeert te veel.

Ik krijg er een beetje een NoScript gevoel bij. Dat heb ik enige tijd fanatiek geprobeerd te gebruiken, maar doordat het zoveel tegenhoudt wordt het internet onbruikbaar dat ik steeds meer en meer ging toestaan. Hierdoor viel het nut van juist alles blokkeren in het water. Op een gegeven moment besefte ik dat ik mezelf eigenlijk alleen maar voor de gek aan het houden was. Niks toestaan om vervolgens bij elke poging tijdelijk dingen maar wel toe te staan.

Ik probeer het tegenwoordig anders door niet alles helemaal te blokkeren, maar zoveel mogelijk dwars te liggen (lees: zelf proberen te controleren) en ze zoveel mogelijk voor de gek proberen te houden.

Zowel op de laptop als op de telefoon op vergelijkbare manieren. Als browser LibreWolf op de laptop en op /e/OS Firefox, want deze zijn vergelijkbaar (LibreWolf is er helaas niet op /e/OS).

Een aantal op privacy en anti fingerprint gerichte extensies. Container tabbladen ingeschakeld op de laptop en op /e/OS het werkprofiel via de app Insular.
Daarin een aparte versie van Firefox geïnstalleerd om op die manier een "container tabblad" voor Google websites te installeren. Helaas zit de functie container tabbladen niet in de Android versie anders had ik die gewoon gebruikt.
Cookies (deels) regelmatig verwijderen. Met name die van het Google container tabblad.

Ik heb eigenlijk altijd Proton VPN aan staan op de laptop met wisselende servers en op /e/OS alle Advanced privacy features.

Op die manier probeer ik zoveel mogelijk tegen dit gedrag te werken zonder het mezelf compleet onmogelijk te maken. Ik denk dat als je alles gaat blokkeren van onder andere Google dat je dan net zo goed niet kan internetten, want daar komt het op neer. Zeker als je naast Google nog een paar van die grote bedrijven volledig in de ban doet. Dan blijft er weinig over. Het hele internet draait immers op Google, Amazon en Microsoft. Bij wijze van :)

[ Voor 20% gewijzigd door Mit-46 op 24-05-2026 19:41 ]


  • Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
@eenhoorntje Ik vind die een beetje flauw.

Alsof je wanneer je zelf vegetarier bent, ook nooit meer met iemand die wel vlees eet zou mogen omgaan.

Het is prima om Google uit je eigen leven proberen te bannen, zo ben ik druk doende om accounts bvb. langzaam van mijn Gmail naar Proton* te verhuizen. Maar dat betekent niet dat ik alle mails gestuurd vanaf Gmail zal gaan bannen.

Uiteraard zal ik wel nog proberen om de cookie-tracking/analytics een beetje buiten de deur te houden, maar voor de rest mogen mensen het grotendeels zelf weten.

*met eigen domein

[ Voor 5% gewijzigd door Keypunchie op 24-05-2026 19:36 ]


  • eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:07
Was niet flauw bedoeld, ik wou er gewoon mee zeggen dat helemaal zonder Google niet mogelijk is. Het zit gewoon diep geworteld in alles wat maar met het www te maken heeft.

Ben er echt wel mee eens dat er niet zoveel info gemined moet worden. Een opt out met echte delete zou fijn zijn.

Maar laten we maar on topic blijven, had ik ook moeten doen.

[ Voor 9% gewijzigd door eenhoorntje op 24-05-2026 21:34 ]


  • Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Viel me op dat nog niemand over e/os 4.0 had gesproken.
https://murena.com/e-os-v4-live-launch/

Zelf geen idee wat het track record van Murena is. Kan ik een soepele upgrade verwachten, of beter even op 4.1 wachten?

Neem aan dat het android 16 is. Enige andere informatie die anderen hebben?

  • Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:20
Ik heb geen idee :)

Ik gebruik echter een een Fairphone 6 en in het Fairphone 6 topic zijn aardig wat klachten (volgens mij) nadat Android 16 voor dit toestel is uitgebracht.
Of dat nu aan Android 16 ligt of aan de Fairphone is mij niet duidelijk, maar wel dat er een aantal klagen over hun wifi verbinding die niet goed functioneert.

In hoeverre dit kan doorwerken in /e/OS weet ik niet, maar ik wil het risico niet nemen dus ik kijk de kat even uit de boom wanneer het zover is.

Tenzij blijkt dat dit helemaal geen Android 16 update is voor de Fairphone 6. Dan durf ik het wel :+

[ Voor 20% gewijzigd door Mit-46 op 26-05-2026 13:57 ]


  • Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Zou kunnen, maar wordt toch wel tijd voor Android 16, sowieso? Wel het gevoel dat de boventoon vooral gaat liggen bij de eigen devices van Murena. Lijkt erop dat ze sterk die kant op willen.

  • JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Nu online

JayPe

Ondertitel

Keypunchie schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:23:
Neem aan dat het android 16 is.
Zou kunnen, maar het is slechts een aanname.

/e/OS voor de Fairphone 6 zit nu nog 'gewoon' op Android 15. 'Gewoon' tussen haken, want voor andere telefoons zit /e/OS al wel op Android 16. Voor de Fairphone nog niet. Is wellicht ook minder afhankelijk van de release van /e/OS versie welke Android basis eronder ligt.

En hoewel ik mij kan voorstellen dat er velen zijn die 'cutting/bleeding-edge' het nieuwste van het nieuwste willen, en roepen 'het is wel tijd voor Android16 inmiddels',. maar daarvan vraag ik mij altijd af: Wat mis je NU dan zo verschrikkelijk dat je gisteren al A16 wilde hebben?

Ja, het is een nieuwe(re) versie, maar anders dan dat het 'nieuw' is, waar zit de noodzaak? Features? Maken het gebrek aan die 2 of 3 features jouw het leven echt onmogelijk? Dan heb je grotere problemen in je leven nodig.

[ Voor 35% gewijzigd door JayPe op 26-05-2026 15:10 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker


  • danieldk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:59
Mit-46 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:55:
zijn aardig wat klachten (volgens mij) nadat Android 16 voor dit toestel is uitgebracht.
Of dat nu aan Android 16 ligt of aan de Fairphone is mij niet duidelijk, maar wel dat er een aantal klagen over hun wifi verbinding die niet goed functioneert.
Dit is een algemener probleem in Android, dat Google veel te lang heeft laten liggen. Sommige routers (waaronder Fritz!Box) verversen een IPv6 prefix door een prefix lifetime van 0 te sturen en heel kort daarna weer een nieuwe advertisement van dezelfde prefix te sturen. Het is nogal een vreemd gebruik, omdat volgens de RFC en lifetime van 0 vooral bedoeld is om een prefix te invalideren. Maar het is verder niet tegen de spec. Er zit een bug in de state-machine die connectiemanagement doet, waardoor de tweede advertisement genegeerd wordt en IPv6 niet correct meer opgezet wordt. WiFi togglen fixed dit, maar is natuurlijk niet echt te doen. Alternatief is IPv6 uitzetten of een andere router te gebruiken, maar daar zitten ook weer heel erg veel haken en ogen aan.

Er zijn wat mensen die rapporteren dat Android 16 QPR3 dit fixed, maar omdat QPR1 en 3 niet in AOSP gereleased worden, moet Fairphone danwel met een eigen bugfix komen, Google een fix uitduwen naar OEMs buiten ASBs, of is het wachten op de volgende AOSP drop (vermoedelijk Android 17).

Maar niet Fairphone-specifiek dus. Ik neem aan dat Fairphone dit wel gaat fixen, maar aangezien ontwikkeling voor een deel via hun Chinese ODM gaat en ze de fix moeten valideren, kan het wel even duren.
In hoeverre dit kan doorwerken in /e/OS weet ik niet, maar ik wil het risico niet nemen dus ik kijk de kat even uit de boom wanneer het zover is.
Ja, dat is de vraag. Ze onderhouden een eigen AOSP tree, dus ze zouden dit kunnen fixen.

  • danieldk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:59
Keypunchie schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:06:
Zou kunnen, maar wordt toch wel tijd voor Android 16, sowieso? Wel het gevoel dat de boventoon vooral gaat liggen bij de eigen devices van Murena. Lijkt erop dat ze sterk die kant op willen.
Is ook wel nodig, anders mis je de meeste security fixes (patches voor kwetsbaarheden die niet high/critical zijn worden niet via Android Security Bulletins uitgerold) sinds Android 15/september 2024. Bovendien is Android 17 al bijna uit.

  • danieldk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:59
JayPe schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:07:
[...]

Voor de Fairphone nog niet. Is wellicht ook minder afhankelijk van de release van /e/OS versie welke Android basis eronder ligt.
Ja, ik gok dat dat eerder is omdat Fairphone zelf pas vrij recent Android 16 heeft uitgebracht met bijbehorende geupdate support files (firmware bundles e.d.).
En hoewel ik mij kan voorstellen dat er velen zijn die 'cutting/bleeding-edge' het nieuwste van het nieuwste willen, en roepen 'het is wel tijd voor Android16 inmiddels',. maar daarvan vraag ik mij altijd af: Wat mis je NU dan zo verschrikkelijk dat je gisteren al A16 wilde hebben?
Wel nuttig om alle security fixes te krijgen (en niet alleen de fixes die high/critical gemarkeerd zijn en dus als backports via de Android Security Bulletins komen). Android 15 is ook alweer van september 2024 en mist dus veel security fixes.

[ Voor 32% gewijzigd door danieldk op 26-05-2026 18:11 ]


  • Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:20
danieldk schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:23:
[...]

Dit is een algemener probleem in Android, dat Google veel te lang heeft laten liggen. Sommige routers (waaronder Fritz!Box) verversen een IPv6 prefix door een prefix lifetime van 0 te sturen en heel kort daarna weer een nieuwe advertisement van dezelfde prefix te sturen. Het is nogal een vreemd gebruik, omdat volgens de RFC en lifetime van 0 vooral bedoeld is om een prefix te invalideren. Maar het is verder niet tegen de spec. Er zit een bug in de state-machine die connectiemanagement doet, waardoor de tweede advertisement genegeerd wordt en IPv6 niet correct meer opgezet wordt. WiFi togglen fixed dit, maar is natuurlijk niet echt te doen. Alternatief is IPv6 uitzetten of een andere router te gebruiken, maar daar zitten ook weer heel erg veel haken en ogen aan.

Er zijn wat mensen die rapporteren dat Android 16 QPR3 dit fixed, maar omdat QPR1 en 3 niet in AOSP gereleased worden, moet Fairphone danwel met een eigen bugfix komen, Google een fix uitduwen naar OEMs buiten ASBs, of is het wachten op de volgende AOSP drop (vermoedelijk Android 17).

Maar niet Fairphone-specifiek dus. Ik neem aan dat Fairphone dit wel gaat fixen, maar aangezien ontwikkeling voor een deel via hun Chinese ODM gaat en ze de fix moeten valideren, kan het wel even duren.


[...]

Ja, dat is de vraag. Ze onderhouden een eigen AOSP tree, dus ze zouden dit kunnen fixen.
Ok, dank voor de uitleg.
Ik begrijp IPv6 niet zo goed om dit echt te begrijpen, maar het schetst een beeld.

IPv6 staat bij mij wel aan dus maar even kijken wat /e/OS v4 brengt.
Ik zie dat mijn telefoon ook IPv6 IP adressen en DNS servers heeft nu ik thuis verbonden ben met mijn wifi.

Goed, t.z.t. maar even kijken wanneer ze meer info hebben vrijgegeven. Wel iets om naar uit te kijken.

  • Rodeappell
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:25
Keypunchie schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:23:
Viel me op dat nog niemand over e/os 4.0 had gesproken.
https://murena.com/e-os-v4-live-launch/

Zelf geen idee wat het track record van Murena is. Kan ik een soepele upgrade verwachten, of beter even op 4.1 wachten?

Neem aan dat het android 16 is. Enige andere informatie die anderen hebben?
Android 16 staat los van 4.0. De 4.0 RC is beschikbaar voor zowel A15 als A16

  • Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:20
Van het weekend had ik een aantal app updates waaronder Android Auto en nu voor het eerst, sinds ik de Fairphone 6 en /e/OS gebruik, werkt Spotify in Android Auto zoals het hoort! *O* oOo

Alle functies in de app (zoals de playlists) zijn te bedienen via het scherm. Duurde ff, maar dan heb je ook wat! :+

Hopelijk helpt één van de twee het niet weer om zeep bij de volgende update :o

  • WRX2.5
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-06 18:05
Mit-46 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:36:
Van het weekend had ik een aantal app updates waaronder Android Auto en nu voor het eerst, sinds ik de Fairphone 6 en /e/OS gebruik, werkt Spotify in Android Auto zoals het hoort! *O* oOo

Alle functies in de app (zoals de playlists) zijn te bedienen via het scherm. Duurde ff, maar dan heb je ook wat! :+

Hopelijk helpt één van de twee het niet weer om zeep bij de volgende update :o
Dat zou goed nieuws zijn!

Android Auto out-of-the-box of via de omweg met stubs?

  • Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:20
WRX2.5 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:23:
[...]

Dat zou goed nieuws zijn!

Android Auto out-of-the-box of via de omweg met stubs?
Ik gebruik het met stubs.
Android Auto is de enige "echte" Google applicatie die ik gebruik, maar met fake Maps, fake Speech en fake Google app.

Werkt prima en nu Spotify ook zonder problemen functioneert werkt het zelf "perfect".
Dat was bij mij de enige app die niet lekker werkte (i.c.m. A.A). Alle andere apps die ik daarmee gebruik functioneerde al zoals het hoort.

[ Voor 23% gewijzigd door Mit-46 op 08-06-2026 17:09 ]


  • Gehenna
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-06 08:51
Mit-46 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:04:
[...]

Ik gebruik het met stubs.
Android Auto is de enige "echte" Google applicatie die ik gebruik, maar met fake Maps, fake Speech en fake Google app.

[..]
Fake apps? Hier ben ik wel benieuwd naar, ik had dit wel eens geprobeerd aan de praat te krijgen, zonder succes. Ik liep tegen allerlei Google apps die geïnstalleerd moesten zijn en dat druiste bij mij tegen het hele idee waarom ik /e draai in. :P

  • Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:20
Gehenna schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:05:
[...]

Fake apps? Hier ben ik wel benieuwd naar, ik had dit wel eens geprobeerd aan de praat te krijgen, zonder succes. Ik liep tegen allerlei Google apps die geïnstalleerd moesten zijn en dat druiste bij mij tegen het hele idee waarom ik /e draai in. :P
Ik heb deze instructies gebruikt, maar ze zijn niet helemaal volledig.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84828716

Stap 1 en 2 kan je zo uitvoeren.

De stub apps heten dan in Instellingen --> Apps --> See all apps:
Fake Maps
Fake Speech Services
Google App Stub

Zo weet je zelf dat je niet de "echte" Google varianten hebt, maar Android Auto ziet ze als de officiële apps.

Stap 3 hoeft volgens mij niet, want Android Auto zit in Android.
Wellicht kijken of er een update beschikbaar is in de Lounge Store (en daarvoor moet je echt de app opzoeken en aanklikken in de store, want anders laat het vaak niet zien dat er een update beschikbaar is terwijl dit wel zo is).

Daarnaast in de Lounge Store instellingen uitschakelen dat deze automatisch app updates installeert, want wanneer er updates beschikbaar zijn voor 1 van de 3 stub apps dan gaat het deze automatisch updaten naar de officiële Google apps en dat wil je niet :o
(Dan heb je zonder dat je het in de gaten heb opeens officiële Google apps op jouw telefoon staan.)

Ik heb ingesteld dat de Lounge Store wel aangeeft dat er voor apps updates beschikbaar zijn, maar ik moet zelf handmatig updaten en de 3 desbetreffende apps dien je dus nooit te updaten.
Als je dit wel eens per ongeluk doet kan je altijd weer de .apk van de stub app er overheen installeren.


Stap 4 (om het maar even zo te noemen) is dat je in Android Auto helemaal beneden snel 10 keer op Version moet drukken.
Hiermee unlock je de Developer mode optie in de instellingen van Android Auto (onder de 3 menu puntjes) en daarin moet je Unknown sources aanvinken, want anders ziet het de stub apps niet en zal het vragen om de officiële Google apps te installeren wanneer je jouw telefoon daadwerkelijk met de auto verbindt.

Als ik het mij goed herinner was dit nodig, maar dit weet ik niet zeker. In mijn telefoon heb ik dit aangevinkt zie ik.
Hier kan je ook eventueel Wireless Android Auto aanvinken mocht jouw auto wireless Android Auto hebben.

Volgens mij kan je alle stappen uitvoeren zonder dat je in de auto zit door te gaan naar de Instellingen app --> Apps --> See all apps --> Android Auto --> Additional settings in the app (mijn telefoon is in Engels zoals je waarschijnlijk al in de gaten hebt :+ )

[ Voor 7% gewijzigd door Mit-46 op 08-06-2026 22:10 ]


  • WRX2.5
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-06 18:05
Mit-46 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:04:
[...]

Ik gebruik het met stubs.
Android Auto is de enige "echte" Google applicatie die ik gebruik, maar met fake Maps, fake Speech en fake Google app.

Werkt prima en nu Spotify ook zonder problemen functioneert werkt het zelf "perfect".
Dat was bij mij de enige app die niet lekker werkte (i.c.m. A.A). Alle andere apps die ik daarmee gebruik functioneerde al zoals het hoort.
Bedankt, ik ben nieuw met e/os/ en wil Android Auto wel graag werkend i.c.m. een smart display in mijn ' domme' auto.

Edit: Ik ga proberen dit werkend te krijgen aan de hand van bovenstaand stappenplan. Bedankt! _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door WRX2.5 op 09-06-2026 10:01 ]


  • JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Nu online

JayPe

Ondertitel

JayPe schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:41:
Garmin Connect: Werkt.

Ipv Google Maps, verschijnt er een mooi MapsLibre plaatje bij mijn activiteiten.

Maar kleine qwirk: De Data Overlay werkt niet goed: En verschijnt alleen een zwarte lijn over het parcours. En niet de gewenste 'kleuren' die hartslag / pace / elevation weergeven.

Links : Garmin op m'n oude Google-Android - Rechts : Garmin op m'n FP6 /e/OS zonder Google:

[Afbeelding]

Zie, ik heb niets veranderd aan Garmin Connect zelf: de App verzint zelf dat er een andere map (MapLibre) onder moet worden gezet, omdat Google niet beschikbaar is. Maar die data overlay... die werkt niet.

Anderen hebben het ook (gehad),. ik kwam ergens een melding tegen dat iemand er last van had, in een topic waarbij de Garmin Connect App het na een update uberhaupt niet meer deed tijdelijk (bug).

Iemand een oplossing?
Niemand een idee, of toch misschien een linkje? of hoe noem ik deze afwijking, mocht ik willen zoeken naar oplossingen?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker


  • voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:42
JayPe schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:43:
[...]


Niemand een idee, of toch misschien een linkje? of hoe noem ik deze afwijking, mocht ik willen zoeken naar oplossingen?
Ik kan alleen maar https://gadgetbridge.org/ aanraden, sorry.

  • danieldk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:59
JayPe schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:43:
[...]


Niemand een idee, of toch misschien een linkje? of hoe noem ik deze afwijking, mocht ik willen zoeken naar oplossingen?
Dit is een beperking van microG + MapLibre. Iemand werkt aan een oplossing:

https://github.com/microg/GmsCore/pull/3058

Maar zal nog wel even duren voordat dit de PR gemerged is en er dan een release van /e/OS is met deze verbetering.

  • Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:20
WRX2.5 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:59:
[...]

Bedankt, ik ben nieuw met e/os/ en wil Android Auto wel graag werkend i.c.m. een smart display in mijn ' domme' auto.

Edit: Ik ga proberen dit werkend te krijgen aan de hand van bovenstaand stappenplan. Bedankt! _/-\o_
Graag gedaan en succes.

Mijn auto is ook dom. Heb er zelf een Carplay/AA module ingebouwd.

Beide werken prima en AA ook met e/OS.

Als het alleen wireless werkt dus wel wireless inschakelen via de developer mode,want dat staat standaard uit.

  • FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:44
danieldk schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:39:
[...]

Dit is een beperking van microG + MapLibre. Iemand werkt aan een oplossing:

https://github.com/microg/GmsCore/pull/3058

Maar zal nog wel even duren voordat dit de PR gemerged is en er dan een release van /e/OS is met deze verbetering.
https://community.e.found...and-flightradar24/82118/3 ter aanvulling

  • Rodeappell
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:25
Vandaag komt /e/OS 4.0 uit! https://murena.com/e-os-v4-live-launch/

  • Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:20
Ik ben er zelf pas net aan begonnen, maar dit was de live stream.
YouTube: Live launch /e/OS 4.0 and new Murena Workspace features


Het ging voor een groot deel over de Murena cloud workspace (die ik zelf niet gebruik, want ik gebruik Nextcloud).

Wat betreft /e/OS viel mij op dat ze nieuwe telefoons introduceren met bijzonder lage aanschafprijzen. Het is dat ik al een Fairphone 6 heb, want anders was het waarschijnlijk een Murena GS6 (or Pro) geworden (als het daadwerkelijk goede telefoons blijken te zijn).
Voor mensen die willen overstappen wel heel interessant!

En hun Maps applicatie die ze graag willen doorontwikkelen ben ik nu benieuwd naar geworden. Deze gebruikte ik niet, maar ben enige tijd terug afgestapt van Waze en TomTom gaan gebruiken (wat op zich goed werkt).

Ik zie nu dat de Maps applicatie vergelijkbaar is en je daarin dus ook meldingen door kan geven.
Die gaan we dus proberen. Als het goed genoeg werkt dan scheelt het weer een app die data verzameld. :)

[ Voor 72% gewijzigd door Mit-46 op 11-06-2026 21:01 ]


  • Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Hier ook TomTom gebruiker op een Fairphone 6 met /e/OS

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA


  • Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:20
Schijnbaar had ik het niet goed begrepen en komt er dus een nieuwe default Maps in /e/OS. Ze noemen al dit soort kaarten applicaties "Maps" dus ik ging de mist in 8)7

De huidige heet Maps, maar is van Magic Lane(?). Althans, als ik de "About" open staat dit daar.

Murena gaat nu hun eigen variant uiteindelijk in /e/OS plaatsen en die gaat de huidige vervangen.
Deze noemen ze Murena Maps.

Vandaag even de huidige (Magic Lane variant) geprobeerd in de auto, maar deze is niet te gebruiken i.c.m. Android Auto dus dan houdt het voor mij wel op.

TomTom dus maar weer opgestart :)
Maarten69 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:58:
Hier ook TomTom gebruiker op een Fairphone 6 met /e/OS
Gebruik jij de gratis variant of de betaalde TomTom Go Expert variant?
Ik wil graag de betaalde gebruiken, omdat je dan stem kan wijzigen is wat ik ervan begrijp, maar deze geeft bij het openen bij mij meteen een foutmelding. :(

[ Voor 29% gewijzigd door Mit-46 op 12-06-2026 17:25 ]


  • Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
De gratis versie.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA


  • w.bruggeman
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:38
Mit-46 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:22:
[...]
Gebruik jij de gratis variant of de betaalde TomTom Go Expert variant?
Ik wil graag de betaalde gebruiken, omdat je dan stem kan wijzigen is wat ik ervan begrijp, maar deze geeft bij het openen bij mij meteen een foutmelding. :(
Spiek even hier: w.bruggeman in "[/e/OS] Ervaringen & Discussie" voor een omschrijving om TomTom Go Expert met eigen abonnement toch werkend te krijgen.

  • Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:20
w.bruggeman schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:29:
[...]

Spiek even hier: w.bruggeman in "[/e/OS] Ervaringen & Discussie" voor een omschrijving om TomTom Go Expert met eigen abonnement toch werkend te krijgen.
_/-\o_

Om één of andere reden was het niet in mij opgekomen om in dit topic te zoeken of te vragen of iemand hier al eens tegenaan was gelopen en had ik gewoon geaccepteerd dat het niet werkte.

Dank!
Ik ga het vanavond meteen proberen. d:)b

  • Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wat basic vragen:

/e/os 4 is dan officieel aangekondigd. Maar wanneer kan ik dan de update verwachten?
Moet ik dan nog iets bijzonders doen, of gewoon via het settings menu voor updates checken?
Werkt het zoals bij Apple, dat er ook een 3.8 komt, en een 4? Of stopt de 3.x ontwikkeling?

  • Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:20
Volgens mij is het een kwestie van wachten als ik het zo lees op het Murena forum.
https://community.e.foundation/t/murena-team-presents-e-os-4-0/82024/23

Iemand van Murena support:
"
As mentioned, the v4.0 release like all releases is a staggered release. We have 250+ devices in our supported list and the servers cannot handle a release of all the devices simultaneously.
"

Gewoon iemand op het forum:
"
In the short run, it is probably safe to say if 4.0 is not available for your device today, it certainly will not be so before monday (and this does not mean either that monday would unleash everything for everyone). Murena typically avoids to release official or community builds at the weekend. For all Fairphones, this apparently means we will not see any official builds and neither community builds for FP3 and FP6 before next week.

If anyone struggles to fill the weekend without 4.0, you can help Murena testing the new Murena Maps beta :right_arrow: Murena Maps is here in beta! Try it, and help us shape v1
"

  • Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:20
w.bruggeman schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:29:
[...]

Spiek even hier: w.bruggeman in "[/e/OS] Ervaringen & Discussie" voor een omschrijving om TomTom Go Expert met eigen abonnement toch werkend te krijgen.
Het is gelukt om de oude versie van de app geopend te krijgen en in te loggen met jouw instructies, maar ik heb geen abonnement en er is helaas nergens de mogelijkheid om deze aan te schaffen.
Niet in de app en niet op de website.

Op de website van TomTom vind ik alleen een abonnement voor vrachtwagens en die kost €60+. Het abonnement voor auto's van €20 euro waar iedereen het over heeft vind ik nergens.

Ook crashte de app weer meteen nadat ik de update had geïnstalleerd.

Ik hou het voorlopig wel bij de gratis variant. Die rare soort van text to speech robotstem moet ik maar aan zien te wennen. :)

  • w.bruggeman
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:38
Mit-46 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:36:
[...]

Op de website van TomTom vind ik alleen een abonnement voor vrachtwagens en die kost €60+. Het abonnement voor auto's van €20 euro waar iedereen het over heeft vind ik nergens.

Ook crashte de app weer meteen nadat ik de update had geïnstalleerd.

[...]
Het 20 euro abonnement zie ik ook niet (meer) staan op de Tomtom website. De link die ik destijds gebruikt heb gaat nu naar een "large vehicle" abonnement. Misschien Tomtom eens e-mailen en vragen naar het "TomTom GO Navigation App 12 Months" abonnement. Dit was i.i.g. eind 2025 nog te koop.

Ik vrees dat een abonnement nodig is om door te kunnen starten. Naar ik begrijp valt de Tomtom app op Google Play Billing Library terug als er geen abonnement is, maar die is gestubbed en vervolgens crashed de app.

(Nu maar hopen dat lopende abonnementen verlengd kunnen blijven worden en niet van Tomtom naar Google Play gemigreerd worden. Gezien het verdwijnen van dit abonnement uit de tomtom.com winkel.)

edit: Het Tomtom Forum heeft een thread over het auto abonnement: https://www.tomtomforums.com/threads/go-expert-car-subscription.35798/

[ Voor 10% gewijzigd door w.bruggeman op 14-06-2026 00:03 ]


  • WRX2.5
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-06 18:05
Mit-46 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:22:
[...]

Graag gedaan en succes.

Mijn auto is ook dom. Heb er zelf een Carplay/AA module ingebouwd.

Beide werken prima en AA ook met e/OS.

Als het alleen wireless werkt dus wel wireless inschakelen via de developer mode,want dat staat standaard uit.
Met behulp van jouw stappenplan draadloos werkend gekregen, nogmaals bedankt!

Nu op zoek naar een goede, privacyvriendelijke Europese routeplanner die gebruik maakt van traffic data en werkt i.c.m. Android Auto. Verschillende alternatieven voor Google Maps voorbij zien komen, Magic Lane en Here We Go geinstalleerd.
Volgende week vertrekken we weer richting Portugal, ben benieuwd welke me netjes door Parijs leidt.

Suggesties zijn welkom!

  • Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:20
w.bruggeman schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 23:48:
[...]

Het 20 euro abonnement zie ik ook niet (meer) staan op de Tomtom website. De link die ik destijds gebruikt heb gaat nu naar een "large vehicle" abonnement. Misschien Tomtom eens e-mailen en vragen naar het "TomTom GO Navigation App 12 Months" abonnement. Dit was i.i.g. eind 2025 nog te koop.

Ik vrees dat een abonnement nodig is om door te kunnen starten. Naar ik begrijp valt de Tomtom app op Google Play Billing Library terug als er geen abonnement is, maar die is gestubbed en vervolgens crashed de app.

(Nu maar hopen dat lopende abonnementen verlengd kunnen blijven worden en niet van Tomtom naar Google Play gemigreerd worden. Gezien het verdwijnen van dit abonnement uit de tomtom.com winkel.)

edit: Het Tomtom Forum heeft een thread over het auto abonnement: https://www.tomtomforums.com/threads/go-expert-car-subscription.35798/
Dank voor het uitzoeken.
Het bevestigd denk ik mijn constatering dat je nog gebruik mag maken van een oud abonnement als je deze al hebt, maar tegenwoordig kan je alleen het duurdere "vrachtwagen" abonnement aanschaffen of de gratis variant gebruiken.
Daar komt dan nog jouw constatering bovenop dat er Google zooi schijnbaar nodig is (of nodig zal zijn in de toekomst) voor de betaalde variant.
Fijn om te begrijpen waarom de betaalde variant dus met de foutmelding komt bij het openen (y)

Ik accepteer voorlopig maar dat ik het met die maffe robot stem moet doen. Verder vind ik de gratis variant een prima vervanger voor Waze en Flitsmeister.

Wie weet wordt de nieuwe Murena Maps ooit een goede vervanger en dan is er helemaal geen 3rd party app meer nodig.

Vooralsnog doet die app het nog niet met Android Auto, maar dat staat wel op de road map. Ik heb op het forum de vraag gesteld of er ook vergelijkbare functionaliteit komt om zaken te melden zoals in Waze of de standaard Maps app die nu in /e/OS zit. Hopelijk gaat iemand van Murena dat nog beantwoorden :)

  • Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:20
WRX2.5 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 07:53:
[...]

Met behulp van jouw stappenplan draadloos werkend gekregen, nogmaals bedankt!

Nu op zoek naar een goede, privacyvriendelijke Europese routeplanner die gebruik maakt van traffic data en werkt i.c.m. Android Auto. Verschillende alternatieven voor Google Maps voorbij zien komen, Magic Lane en Here We Go geinstalleerd.
Volgende week vertrekken we weer richting Portugal, ben benieuwd welke me netjes door Parijs leidt.

Suggesties zijn welkom!
Graag gedaan en wellicht is de (gratis) TomTom app de moeite waard om te proberen.
Ik heb er zelf nog niet mee genavigeerd dus daar kan ik niets over zeggen, maar het is wel mijn navigatie app nu (zodra ik dat weer eens nodig heb).
Live verkeersinformatie heb je er wel mee. In ieder geval in Nederland.

De standaard app in /e/OS is gebaseerd op Magic Lane staat in de "About us" van de app, maar deze werkt volgens mij niet met Android Auto. Ik kreeg deze in ieder geval niet aan mijn AA toegevoegd (verscheen niet in de lijst met de kiezen apps).

Verder lijkt het mij wel een goede app, maar heb het vanwege bovenstaande niet in de praktijk (op de weg) geprobeerd.

[ Voor 9% gewijzigd door Mit-46 op 14-06-2026 12:49 ]


  • correcto
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:27
WRX2.5 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 07:53:
[...]
Suggesties zijn welkom!
Ik gebruik al een tijdje Sygic: https://www.sygic.com/nl.
Deze app wordt gemaakt in Slowakije en gebruikt kaarten en data van Tomtom.

  • dvdh80
  • Registratie: December 2025
  • Niet online
Mit-46 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:28:
Wat betreft /e/OS viel mij op dat ze nieuwe telefoons introduceren met bijzonder lage aanschafprijzen. Het is dat ik al een Fairphone 6 heb, want anders was het waarschijnlijk een Murena GS6 (or Pro) geworden (als het daadwerkelijk goede telefoons blijken te zijn).
Voor mensen die willen overstappen wel heel interessant!
Je bent de enige op Tweakers die er iets over zegt, verder niks op het forum, geen nieuwsartikels, niets in de pricewatch en ook amper iets op andere sites, terwijl ik dit toch wel groot nieuws vind. Ik vind trouwens geen enkele Murena GS in de pricewatch (is het merk nu Murena of Gigaset?).

Dit lijkt me de ideale middenweg tussen de standaard Android telefoons en de Fairphones: geen Amerikaanse big tech en veel privacy, al zal de duurzaamheid en het ethische aspect niet zo goed zijn als van de Fairphone. Je krijgt betere specs voor veel minder geld (accucapaciteit, waterbestendigheid), ook een verwisselbare accu. Wel slechts 2 jaar garantie ipv 5 jaar voor de Fairphone.

https://murena.com/shop/smartphones/brand-new/murena-gs6/

Via het werk kan ik gratis (instapmodel) of voor een kleine meerprijs (high-end) een Samsung + abonnement krijgen, maar dan zit ik weer met Amerikaanse spy-tech waarvan de miljardair ceo Trump & co steunt.

Ik heb nu een 5 jaar oude Poco van 200 euro die nog goed werkt, maar ik krijg geen updates meer. Die is bijna volledig ontgoogled, qua duurzaamheid zou het wel jammer zijn om hem al te vervangen.

Youtube is wel moeilijk om te verlaten :P dit is de enige uitgebreide video review die ik vind over de Murena GS6.

[ Voor 29% gewijzigd door dvdh80 op 14-06-2026 20:26 ]


  • WRX2.5
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-06 18:05
correcto schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:10:
[...]

Ik gebruik al een tijdje Sygic: https://www.sygic.com/nl.
Deze app wordt gemaakt in Slowakije en gebruikt kaarten en data van Tomtom.
Bedankt voor de tip, geinstalleerd inclusief een jaar premium+, de basis versie is erg gelimiteerd.

De premium+ versie ziet er veelbelovend compleet uit, maar ik loop toch al meteen tegen 2 issues aan:
  1. Crashed als ik een route plan vanuit Android Auto smartscreen (unexpected error occurred). Route plannen op de telefoon en dan aan Android Auto koppelen lijkt wel te werken.
  2. Benzine prijzen zijn niet up-to-date en compleet, de ANWB Onderweg app lijkt dit beter voor elkaar te hebben.
Geen deal-breakers maar toch iets om rekening mee te houden. ;-)

Ik ben benieuwd hoe Sygic zich op de komende 2000KM rit gaat gedragen....

  • Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:20
dvdh80 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:52:
[...]

Je bent de enige op Tweakers die er iets over zegt, verder niks op het forum, geen nieuwsartikels, niets in de pricewatch en ook amper iets op andere sites, terwijl ik dit toch wel groot nieuws vind. Ik vind trouwens geen enkele Murena GS in de pricewatch (is het merk nu Murena of Gigaset?).

Dit lijkt me de ideale middenweg tussen de standaard Android telefoons en de Fairphones: geen Amerikaanse big tech en veel privacy, al zal de duurzaamheid en het ethische aspect niet zo goed zijn als van de Fairphone. Je krijgt betere specs voor veel minder geld (accucapaciteit, waterbestendigheid), ook een verwisselbare accu. Wel slechts 2 jaar garantie ipv 5 jaar voor de Fairphone.

https://murena.com/shop/smartphones/brand-new/murena-gs6/

Via het werk kan ik gratis (instapmodel) of voor een kleine meerprijs (high-end) een Samsung + abonnement krijgen, maar dan zit ik weer met Amerikaanse spy-tech waarvan de miljardair ceo Trump & co steunt.

Ik heb nu een 5 jaar oude Poco van 200 euro die nog goed werkt, maar ik krijg geen updates meer. Die is bijna volledig ontgoogled, qua duurzaamheid zou het wel jammer zijn om hem al te vervangen.

Youtube is wel moeilijk om te verlaten :P dit de enige uitgebreide video review die ik vind over de Murena GS6.

[YouTube: 339€, Wechselakku & Made in Germany. Wo ist der Haken? Gigaset GS6 im Test]
Ik vind het ook opmerkelijk dat ze het niet genoemd hebben in het artikel van onlangs, want juist vanwege de redelijke prijs lijken het mij mooie toestellen om e/OS te proberen. Zeker de 128GB variant voor €350,-
Ik merk dat het op Tweakers over het algemeen gezien nog een beetje nieuw/ongebruikelijk is om te de-googlen. Het is nog niet helemaal doorgedrongen in (of bij de) "Tweakers".

De Fairphone is i.c.m. abonnement, Google Android en kortingsbon ook voor rond de €450 te krijgen (misschien tegenwoordig voor nog iets minder), maar dan moet je er nog wel zelf /e/OS op installeren (zo heb ik het gedaan).
Als los toestel vond ik deze niet voor zo weinig en met /e/OS voorgeinstalleerd destijds zelfs enkel voor €650 op de site van Murena. Scheelt toch een hoop vergeleken met deze toestellen (kan je er bijna 2 van kopen. :o)

In het artikel van eergister hier op Tweakers werd ik erop gewezen dat de fabrikant Gigaset is. Dat was/is een Duits merk, maar tegenwoordig met Chinese eigenaar. Volgens mij nog wel gestationeerd in Duitsland.
Afhankelijk van of je hier wel of geen waarde aan hecht lijken het dus mooie toestellen.
Gigaset bestaat al heel lang en is geen nieuw of recent merk.

Door een ander werd ik in het artikel er ook op gewezen dat van de Gigaset varianten (met Google Android) de bootloader ook weer te locken is.
Als je deze voor minder weet te vinden met Google Android erop dan kan je deze dus (met official /e/OS builld) overzetten naar e/OS en de bootloader weer locken.
Naar mijn mening is een official build en gelockte boatloader voor een daily wel een "must" en daar voldoen ze aan.

Vergelijkbaar dus met de Fairphone met Google Android waar je zelf e/OS op installeert of een Fairphone waar al /e/OS op geïnstalleerd door Murena.
https://doc.e.foundation/devices/GS6_Venus/install

https://www.gigaset.com/nl_nl/gigaset-gs6/

Zou gaaf zijn als je de eerste zou zijn die ons gaat verrijken met gebruikerservaringen met deze telefoon! :D

[ Voor 5% gewijzigd door Mit-46 op 14-06-2026 20:07 ]


  • dvdh80
  • Registratie: December 2025
  • Niet online
Mit-46 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 19:57:
[...]

Ik vind het ook opmerkelijk dat ze het niet genoemd hebben in het artikel van onlangs, want juist vanwege de redelijke prijs lijken het mij mooie toestellen om e/OS te proberen. Zeker de 128GB variant voor €350,-
Ik merk dat het op Tweakers over het algemeen gezien nog een beetje nieuw/ongebruikelijk is om te de-googlen. Het is nog niet helemaal doorgedrongen in (of bij de) "Tweakers".
Deze vind ik wel goed:
review: Weg van big tech: tweakers maken complete gids met Europese alternati...
review: Fairphone 6 met /e/ OS - Vrijwel moeiteloos weg van big tech
De Fairphone is i.c.m. abonnement, Google Android en kortingsbon ook voor rond de €450 te krijgen (misschien tegenwoordig voor nog iets minder), maar dan moet je er nog wel zelf /e/OS op installeren (zo heb ik het gedaan).
Als los toestel vond ik deze niet voor zo weinig en met /e/OS voorgeinstalleerd destijds zelfs enkel voor €650 op de site van Murena. Scheelt toch een hoop vergeleken met deze toestellen (kan je er bijna 2 van kopen. :o)

In het artikel van eergister hier op Tweakers werd ik erop gewezen dat de fabrikant Gigaset is. Dat was/is een Duits merk, maar tegenwoordig met Chinese eigenaar. Volgens mij nog wel gestationeerd in Duitsland.
Afhankelijk van of je hier wel of geen waarde aan hecht lijken het dus mooie toestellen.
Gigaset bestaat al heel lang en is geen nieuw of recent merk.

Door een ander werd ik in het artikel er ook op gewezen dat van de Gigaset varianten (met Google Android) de bootloader ook weer te locken is.
Als je deze voor minder weet te vinden met Google Android erop dan kan je deze dus (met official /e/OS builld) overzetten naar e/OS en de bootloader weer locken.
Naar mijn mening is een official build en gelockte boatloader voor een daily wel een "must" en daar voldoen ze aan.

Vergelijkbaar dus met de Fairphone met Google Android waar je zelf e/OS op installeert of een Fairphone waar al /e/OS op geïnstalleerd door Murena.
https://doc.e.foundation/devices/GS6_Venus/install

https://www.gigaset.com/nl_nl/gigaset-gs6/

Zou gaaf zijn als je de eerste zou zijn die ons gaat verrijken met gebruikerservaringen met deze telefoon! :D
Hier een GS6 Android voor 300 euro: https://www.gomibo.be/nl/gigaset-gs6/128gb-zwart

maar ik sta op de 'wachtlijst' op de Murena site, voor 40 euro extra zou ik me wel het gedoe van het installeren besparen.

  • Jan_2teP
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-06 23:49
17-06-2026
Vanmiddag kreeg ik op mijn FP6 /e/OS 4.0 aangeboden.
Geinstalleerd.
De Android versie is nog 15.

  • Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als er noemenswaardige dingen zijn, laat het weten

  • Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:23
Kreeg gisteren e/OS 4 aangeboden voor mijn OnePlus 5 en Samsung A52, beide lijken het prima te doen

  • willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ontdekking van de dag: casten met Chromecast werkt niet (dat wist ik), maar als iemand anders begint met casten, kan je nadien wel verder casten (bvb nieuw nummer kiezen op Spotify).

(Getest op Fairphone 6)

  • TopHop
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13:30
willem7q schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:46:
Ontdekking van de dag: casten met Chromecast werkt niet (dat wist ik), maar als iemand anders begint met casten, kan je nadien wel verder casten (bvb nieuw nummer kiezen op Spotify).

(Getest op Fairphone 6)
Oh die is interessant. Ik gebruik Grayjay om YouTube video's te kijken en die kan wel casten. Blijkbaar gebruiken zij een open source variant. En omdat zij geen auteursrecht e.d. hoeven (willen) te checken hebben ze het afgesloten gedeelte van google niet nodig.

  • shwam
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-06 16:57

shwam

okdoei

Mensen ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen. Ik heb sinds een aantal dagen /e/os 4.0 draaien op mijn Oneplus Nord. Hiervoor had ik nog een oudere versie draaien (3.1). Alles werkte toen perfect, maar ik kan op enkele apps niet meer meer inloggen. (reddit, Amazon). Ook het koppelen van mijn ING werkte niet meer. (Gelukkig nog kunnen fixen omdat ING nog op mijn andere telefoon stond gekoppeld.


Iemand soortgelijke ervaringen?

  • WRX2.5
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-06 18:05
Bij ons draait 4.0 op de Fairphone 6 sinds deze week zonder problemen. Rabobank, ING en ActivoBank werken als vanouds.

  • Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:20
Ik merk eigenlijk helemaal geen verschil met v3.7

Heb voor de fun maar de icoontjes op de achtergrond een andere vorm gegeven zodat ik het idee heb dat er iets vernieuwd is. :D

Aan de andere kant is niets merken een goed teken :)

  • Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik heb net ook 4.0 erop gezet en het lijkt idd 100% op 3.8...

Om nog een gebruikservaring toe te voegen: dit weekend was ik met mijn FP6 naar het pretpark. De Efteling-app doet het gelukkig prima onder /e/os en de Python heeft de telefoon ook overleefd.

Miste wel "find-my" in het park. Dat is toch wel erg handig als je in wat kleinere groepjes opsplitst, om dan elkaar weer te vinden, zonder dat je hoeft te bellen.

Al met al, /e/os is geslaagd voor het pretpark-examen.
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste