• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:18

JayPe

Ondertitel

FitTiv schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:03:
[...]

Je poneert nu net alsof we illegaal bezig zijn met MicroG enof de app lounge. Dat is echter niet het geval. Er wordt dus ook niks gestolen. Dat de systemen van Google om de tuin geleid kunnen worden is in de basis het probleem van Google.

[...]

En? Ik bepaal het beleid van de winkel toch niet? Zo gezien zou een kopje koffie in de supermarkt zonder iets te kopen ook stelen zijn. Echt niet! Tenzij er staat dat iets kopen verplicht is om een kop koffie te mogen pakken. Maar dat staat er niet. Google bepaalt niet dat ik mijn locatie ergens anders mag instellen, of ipv maps een ander programma ga gebruiken.

Kortom: totaal met je oneens. 8)

Nb. Het is in je post in bijna alle gevallen "betaalt", niet " betaald"
Dank! Die d/t-fout even gecorrigeerd. Ik heb er een soort taalblindheid voor ontwikkeld, helaas.
Totaal oneens? Fijn! Daar hou ik wel van. Het is ook niet zo zwart-wit te stellen. Maar kun je je wel vinden in de vergelijking met die gratis PMD-zakken, die gratis producten die je anoniem afneemt, met telkens een gratis nieuwe bonuskaart? Dat het kan, mag en niet verboden is, maakt het inderdaad niet vergelijkbaar met stelen. Zo Zwart/Wit is het niet. Wel wat grijzig. Ik denk wellicht wat donkerder grijs, jij wat meer aan de lichte/witte zijde van het spectrum.

Maar je neemt wel een dienst af die door iemand wordt betaald. Die dienst niet afnemen zou natuurlijk nog veel beter zijn.

Puur, zuiver reinwit Google-vrij is het gebruiken van MicroG niet toch? RAL 9001, ipv 9010 zou ik willen voorstellen. ;-)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:11
JayPe schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:33:
Snap ik helemaal @Mit-46.

Maar als je zelf wel iets van ethiek hebt, kan je jezelf dus niet zonder meer verlagen tot het niveau van je vijand. Wat ik daarmee bedoel:
- Google biedt van alles 'gratis' aan, maar je betaalt daarvoor met je privacy. Jij bent het product.
- Als je niet met jouw data wilt betalen, staat het je vrij het product niet te gebruiken.

Als je dan het product toch gebruikt, maar er niet voor 'betaalt', is het toch een vorm van 'stelen'.

Voorbeeld: Als je tandpasta nodig hebt, ga je naar de supermarkt, pakt het uit het schap, betaalt bij de kassa, en je kunt je tandenpoetsen. Iedereen blij.
Maar je kunt ook die tube tandpasta in je zak laten glijden, ongemerkt zonder afrekenen langs de kassa lopen, en je kunt je tandenpoetsen. Iedereen nog steeds blij: De supermarkt is zo'n grote winkel, die ene tube tandpasta valt in het niet tegen de totale omzet.
Maar het blijft wel stelen.

Om het omgekeerd toch ook goed te praten:
- Als de supermarkt je niet aanstaat, want ze knijpen het personeel uit, en drukken de lokale kruidenier uit de markt: dan staat het je vrij die tandpasta bij een ander winkeltje te kopen. Dat gaat bij Google niet: Je hebt óf Android óf Apple's iPhone. Concurrentie is er niet (duopoly)

- Als je dan géén tandpasta wilt kopen bij één van die twee supermarkten, kan je nog zelf je eigen pasta maken. Daarvoor heb je wel bepaalde ingredienten nodig. Water, polijstmiddel, geurtje, bindmiddel en gel. Nu, alle ingredienten kan je vanaf andere bronnen verzamelen, maar de gel waarmee je alles soepel laat werken.. die is in exclusief bezit van de GoogleSupermarkt. Je mag het daar gratis afhalen, op vertoon van een bonuskaart. En die bonuskaart, daar kan je er telkens een nieuwe van pakken bij de kassa.

Dat laatste, zo kan je ongeveer het gebruik van het anonieme playstore gebruik goed praten: Je gebruikt wel een paar dingetjes van Google, maar dat doe je anoniem. Je pakt niet zomaar alles van de schappen, zonder te betalen, maar je neemt alleen de folder, het kartonnendoosje, die gratis rol PMD zakken (één per klant) en telkens die gratis gel mee, met een frisse nieuwe anonieme bonuskaart. Maar je geeft er nooit één cent uit, en profiteert er alleen maar van.

Tja, zolang andere mensen dus wel betalen, kan jij profiteren. Zolang als dat goed gaat. Tegengas geven mág zeker. Maar je begrijpt óók dat als iedereen de winkel wel gebruikt, maar niemand meer betaalt, de boel wel uiteindelijk een keer omvalt. En dan moeten iedereen z'n eigen tandpasta gaan maken. Daar wordt dan alleen de tandarts blij van.

Vandaar: Ja, ik zal inderdaad best gebruik maken van Google z'n infrastructuur. Ik probeer dat dan wel op zo'n manier te doen, dat ik het systeem niet uitbuit, maar met enig fatsoen/ethiek zodat ik het voor mijzelf kan verantwoorden. Dus, als regent, ga je ook gewoon even binnen schuilen in de warmte van een winkel of een cafe. Welke winkel dan ook. Kost jou niets, kost de winkel niets. Maar als je tjdens dat schuilen ook nog naar het toilet gaat, dan leg je of een kwartje neer, of nuttig je een consumptie.
Roomser dan de Paus hoef je daarbij niet te zijn: Eén keertje anoniem bij de McDonalds naar binnen lopen, plasje plegen en weer naar buiten lopen; valt niemand over. Maak je daar een gewoonte van, of jezelf zelfs afhankelijk? Dan maak je van jezelf die profiteur, over de rug van al die andere klanten die wel betalen (met geld of data).

Veel 'Apps' die ik dagelijks gebruik heb ik dan ook 'gekocht' met geld dat ik met werken heb verdiend. Tweakers Abo, Kranten: Abo, Signal donatie, Garmin fysiek aangeschaft, Strava abonnement. Ja, daarbij wordt persoonlijke data ook verwerkt; zeker Garmin en Strava zijn daarin bijzondere data-verwerkers. Big-tech (?) bedrijven en die maken niet altijd de volledige meest ethische keuzes. Bij DPG werken ook geld-ratjes. Ik betaal wel voor die diensten. En ik sloop eventuele reclame die er alsnog doorheen glipt eruit met adblockers. Dat doe ik dan volledig zonder schroom. Aan Google heb ik mijn hele digitale hebben en houwen jaren te grabbel gegeven, en daarmee op een andere manier betaald. Toen ik van de search-engine af wilde stappen, zag ik pas hoe ziek sterk ze zijn: Overal is Google de default searche-engine. Nog nèt niet in de DuckDuckGo browser, maar zelfs Firefox zet de eigenaar (Google) van de grootste concurrent (Chrome) voor iedereen in de kijker.
Verslaafd gemaakt: We zijn het, Afkicken, we kunnen het.
Naja, vanuit dat oogpunt heb ik dan geen ethiek. Ik behandel andere graag zoals zij mij behandelen en de grote tech bedrijven zoals Google, Apple, Microsoft, OpenAI, etc. heb ik echt geen moeite mee.
Zij hebben niet het beste met ons voor, In ieder geval niet op de manier hoe ik het bekijk dus mijn benadering naar hen is zeker niet moreel correct aangezien ik andere graag op een vergelijkbare manier behandel. :)

Wat betreft de vergelijking met de winkel en tandpasta zou het voor mij in eerste plaats uitmaken hoe de winkel en tandpastaboer zich gedragen naar mij en de rest van wereld. Dat maakt of ik mij wel of niet positief opstel. Ik ben wat dat betreft een spiegel.

Jouw laatste zin vat het goed samen! d:)b
Dat hadden mijn woorden kunnen zijn, want ik vergelijk ze heel vaak in gesprekken met "drugs dealers" en dan staan mensen mij raar aan te kijken.

Anyway, voor wat het waard is: Wikipedia: MicroG.

MicroG is hartstikke legaal dus wat dat betreft hoef je jouw daar geen zorgen over te maken.

/e/OS is ook niet volledig Google vrij lees ik. Het vervangt (met MicroG) grotendeels, maar niet alles van Google. Geen idee of er een Android OS bestaat die dat wel is.
GrapheneOS is dat ook niet, want die gebruikt Google apps in een sandbox als ik het goed heb gelezen. En dat kan je weer alleen gebruiken op een, jawel!, Google Pixel apparaat. Super ironisch vind ik dat :D

Lineageos volgens mij ook niet, maar alles is beter dan Google Android.

So go for it! *O*
We overtreden geen wetgeving met het gebruik van /e/OS en MicroG.
Het is een legaal antwoord op Google's smerige trucjes.

Ik ben er blij mij. Op Android Auto na werkt het voor mij perfect!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik zie niet in hoe MicroG of App Lounge onethisch zouden zijn. Google maakt het mogelijk en ik denk dat ze vanuit het perspectief van interoperabiliteit ook maar goed aan doen ook.

Helemaal als je nagaat dat Android *niet* proprietary is. Google heeft een hele hoop Open Source bij elkaar geveegd en vervolgens slim allerlei diensten erin verwerkt, waardoor ze naast Apple een duopolie hebben. Niet vergeten dat ze geen kleine jongens als Microsoft, Nokia en Blackberry de mobiele markt hebben uitgeveegd door te leunen op Open Source.

Zou een beetje gek zijn als ze wel de lusten, maar niet de lasten van Open Source zouden mogen dragen en dat de gemeenschap die het fundament is voor hun commerciele success geen interoperabiliteit zou mogen nastreven. Denk dat de EU dan *heel* hard de hamer gaat laten vallen.

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Keypunchie schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:08:
Ik zie niet in hoe MicroG of App Lounge onethisch zouden zijn.
Nee, klopt. Onethisch is het niet. Illegaal ook niet (dus die tandpast vergelijking gaat niet op).

Maar toch voelt het een beetje hypocriet wel, om een deGoogled telefoon te gebruiken, en die dan weer wel vol te stoppen met Google spul, gewoon omdat het handig is.
Waar leg je de grens? Welk stukje privacy geef je nou wel en welk deel niet op? Als een app afhankelijk is van een stukje Google-dienst, zoals het initieel installeren van een App, maar daarna niet meer; dan is dat al iets heel anders dan bijvoorbeeld een navigatie-dienst gebruiken die aan de achterkant gewoon Google Maps gebruikt. Dat kan met OpenStreetMaps wellicht net zo goed, toch?
Een messaging App die voor het doorsturen van Push meldingen afhankelijk is van Google's diensten zit daar tussen in: Als er géén alternatief is.. wat dan?

Ik zie in iedergeval niet in dat voor het installeren van een App via de PlayStore, daar Google zo'n beetje ALLES van mij voor zou moeten mogen tracken.

Ik opende daarstraks de buienradar: 120 (!) advertentiepartners,.. met honderd twintig advertentie partners wordt contact gelegd om mijn unieke IDś geolocatie en surfgedrag te monitoren. Om de dienst te verbeteren.
Ja joh. Buienradar is al 20 jaar hetzelfde. De dienst is nog steeds dezelfde. Het zou wat zijn als je op je schermpje de regen kunt wegswipen, zodat het buiten droog wordt. Je zou het wel verwachten met 120 advertentiepartners: daar moet je toch wel écht bergen mee kunnen verzetten, toch? 8)7

#Rant

Anyhoe: Ik hoor jullie, lees, mijmer en stel mijn verwachtingen bij.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:36
Mit-46 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:49:
Op Android Auto na werkt het voor mij perfect!
Hier was ik al bang voor. Ik zit zelf te kijken naar e/OS op een Fairphone 6 (nog aan te schaffen). Maar Android Auto is voor mij wel echt een must. Ik las eerst dat dit wel aan de praat te krijgen is maar nu lees ik dat het niet (compleet) werkt. Hoe zit dat nou?

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:35
Impossibl3 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:52:
[...]

Hier was ik al bang voor. Ik zit zelf te kijken naar e/OS op een Fairphone 6 (nog aan te schaffen). Maar Android Auto is voor mij wel echt een must. Ik las eerst dat dit wel aan de praat te krijgen is maar nu lees ik dat het niet (compleet) werkt. Hoe zit dat nou?
Werkt gewoon.
Sommige mensen installeren stubs, dan heb je bv geen TTS maar wel minder google troep. Maar je kan gewoon de TTS installeren uiteraard.

[ Voor 4% gewijzigd door FitTiv op 10-04-2026 17:04 ]

• Mit-46
[...]

Ik gebruik de Google stubs apps (soort placeholder apps ipv de echte Google apps die nodig zijn) en wellicht heeft het hiermee te maken.
Android auto heeft de Google app, Google Maps en Google voice app nodig. Als je deze niet wilt heeft iemand "stub apps" gemaakt die AA dus voor de gek houdt en laat denken dat deze apps op jouw telefoon zijn geinstalleerd waardoor je het gewoon kan gebruiken. Zonder die apps kan je anders niet verder met het instellen.

Belangrijk hiermee wat ik heb ontdekt is dat je jouw telefoon niet automatisch updates moet laten installeren via de store, want wanneer er een update is voor deze apps dan denkt jouw telefoon dat het deze moet gaan updaten en gaat het dus deze apps installeren (althans, dat idee heb ik).

Door de stub app (een apk) dan opnieuw te installeren verdwijnt de melding dat er een update beschikbaar is in de store voor de desbetreffende app. Die 3 apk's staan op mijn telefoon dus dat is een kwestie van aanklikken in de Files app.

Ik heb het niet getest met de officiële Google apps, want die wil ik niet, maar die kan je wel installeren en wellicht werkt het dan wel beter. Geen idee of iemand dat heeft geprobeerd.
Je kan Android Auto namelijk niet in een sandbox draaien (bijvoorbeeld via Insular) dus ik wil daarom zeker geen onnodige Google apps installeren.
Eigenlijk kan het wel in Insular/sandbox draaien, maar ik kan dan niet wireless verbinden en mijn auto kan alleen wireless verbinden.

Ik denk wel dat dit ook een bug is, want de optie is er wel om wireless te verbinden, maar het wordt niet opgeslagen als ik het aanvink in de sandbox waardoor het niet werkt. Lijkt mij een bug, maar dat weet ik niet zeker.

Ik ben er in het Fairphone topic zojuist op gewezen dat er een update beschikbaar is in de store (je moet er wel zelf naar zoeken en in de resulaten ook echt AA aanklikken, want anders wordt het niet aangegeven). Deze ga ik morgenochtend meteen testen :D

Overigens werkt het wel, ook met de stubs apps. Alleen het toetstenbord in Waze komt niet naar voren dus een locatie moet ik intypen op mijn telefoon en Spotify gaat niet op full screen. Ik denk dat beide komt doordat het "denkt" dat ik aan het rijden ben en ook wanneer dit niet zo is. Bugs, maar wellicht lost de update veel of alles op.
Verder werkt het prima, maar vandaar de "niet perfect" opmerking :)

Ik zal morgen mijn bevindingen delen na de update.

[ Voor 30% gewijzigd door Mit-46 op 10-04-2026 22:48 ]

• danieldk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:49
[...]

GrapheneOS is dat ook niet, want die gebruikt Google apps in een sandbox als ik het goed heb gelezen. En dat kan je weer alleen gebruiken op een, jawel!, Google Pixel apparaat. Super ironisch vind ik dat :D
Dat klopt, GrapheneOS doet sandboxing van niet alleen Google Apps, maar ook Play Services. Play Services is dus net als elke andere app sandboxed en je kunt bijna alle rechten afnemen (sommige mensen verbieden zelfs network access).

Overigens doet /e/OS het omgekeerde - het geeft bepaalde Google apps meer privileges dan andere apps. Je kunt in hun microG fork zien welke apps en signatures die opt-in krijgen. Als je bijvoorbeeld Google Maps of Android Auto op /e/OS installeert, dan krijgen ze hogere toegang dan standaard Android apps.

Conclusie: op een /e/OS telefoon kun je beter geen Google apps installeren (tenzij je het niet boeit dat Google apps hogere privileges krijgen). Maar goed, dat is geloof ik al eerder in dit topic bediscussieerd.

• Mit-46
danieldk schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 20:41:
[...]

Dat klopt, GrapheneOS doet sandboxing van niet alleen Google Apps, maar ook Play Services. Play Services is dus net als elke andere app sandboxed en je kunt bijna alle rechten afnemen (sommige mensen verbieden zelfs network access).

Overigens doet /e/OS het omgekeerde - het geeft bepaalde Google apps meer privileges dan andere apps. Je kunt in hun microG fork zien welke apps en signatures die opt-in krijgen. Als je bijvoorbeeld Google Maps of Android Auto op /e/OS installeert, dan krijgen ze hogere toegang dan standaard Android apps.

Conclusie: op een /e/OS telefoon kun je beter geen Google apps installeren (tenzij je het niet boeit dat Google apps hogere privileges krijgen). Maar goed, dat is geloof ik al eerder in dit topic bediscussieerd.
Mij was dit ook niet direct duidelijk dus toch fijn voor nieuwe deelnemers/lezers van dit topic dat het herhaalt wordt :) (y)

Het is soms lastig met zoveel pagina's in een topic om alles te kunnen vinden/lezen.

• ralph t
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05 18:23
Goedendag allen,

Ik overweeg om /e/os op mijn Fairphone 5 (en evt mijn oude motorola one action die mijn dochter nu gebruikt) te installeren.

Kan iemand bevestigen of de ICS creditcard app van de ANWB op /e/os werkt? Ik heb dit nog nergens kunnen vinden.

Verder ben ik benieuwd wat het beste alternatief voor Google Family Link is (voor parental controls).

• Mit-46
[...]

Zojuist AA getest met de laatste update uit de store en het werkt nu bij mij zoals het hoort! *O*
Ik gebruik het zonder officiele Google apps, maar met de stub apps.

Spotify en Waze werkte bij mij niet lekker, maar deze doen het nu normaal!

Ik heb vandaag alleen niet gereden met de auto, maar ik ga er vanuit dat het niet uitmaakt. Mocht dat wel zo zijn dan zal ik dit morgen aangeven, want dan ga ik met de auto weg.

Collega tweakers, R-v-W & FitTiv uit het Fairphone 6 topic, verdienen alle credits voor hun goede tips mbt de update.
Die ging bij mij niet automatisch.

• JayPe

JayPe

Ondertitel

[...]

Ik ben er blij mij. Op Android Auto na werkt het voor mij perfect!
Misschien kun je dit topic eens bekijken: Mit-46 in "[Fairphone (Gen. 6)] Ervaringen & Discussie"

( Echt. Mijn brein is niet aan het breinen.. )

Top!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Garmin Connect: Werkt.

Ipv Google Maps, verschijnt er een mooi MapsLibre plaatje bij mijn activiteiten.

Maar kleine qwirk: De Data Overlay werkt niet goed: En verschijnt alleen een zwarte lijn over het parcours. En niet de gewenste 'kleuren' die hartslag / pace / elevation weergeven.

Links : Garmin op m'n oude Google-Android - Rechts : Garmin op m'n FP6 /e/OS zonder Google:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ka2N8enK8LYguB5IkWQhBM0JlF0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GVXBGMOYRkv0t19zxVfP93CU.png?f=fotoalbum_large

Zie, ik heb niets veranderd aan Garmin Connect zelf: de App verzint zelf dat er een andere map (MapLibre) onder moet worden gezet, omdat Google niet beschikbaar is. Maar die data overlay... die werkt niet.

Anderen hebben het ook (gehad),. ik kwam ergens een melding tegen dat iemand er last van had, in een topic waarbij de Garmin Connect App het na een update uberhaupt niet meer deed tijdelijk (bug).

Iemand een oplossing?

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
ralph t schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:15:
Goedendag allen,

Ik overweeg om /e/os op mijn Fairphone 5 (en evt mijn oude motorola one action die mijn dochter nu gebruikt) te installeren.

Kan iemand bevestigen of de ICS creditcard app van de ANWB op /e/os werkt? Ik heb dit nog nergens kunnen vinden.

Verder ben ik benieuwd wat het beste alternatief voor Google Family Link is (voor parental controls).
Ik heb een ICS creditcard van ASN en die app werkt prima op mijn FP5.

• Mit-46
[...]

Vandaag lang kunnen testen en het werkt beter, maar er zijn nog wel bugs met Spotify. Andere apps werken normaal.

In de playlists (die nu wel te openen is) worden vaker niet dan wel nummers weergeven. Ik heb het idee dat het bij de eerste keer openen werkt en bij een volgende poging zie ik geen nummers meer in mijn playlist en staat er "no items" terwijl het ondertussen wel de nummers uit de playlist aan het afspelen is 8)7

De queue/wachtrij laat wel de nummers zien (uit dezelfde playlist), maar dat is niet de volledige playlist.

Ook is Spotify niet meer zichtbaar in/onder Waze. Nu vind ik dat niet zo erg, want als ik geen nummer uit een playlist wil kiezen doe ik de bediening met de knoppen op het stuur, maar het hoort volgens mij niet.

Wel een stuk beter, maar nog steeds niet perfect als het om Spotify gaat. Als ik het op internet zo lees is dit een Spotify bug die soms ook voorkomt bij andere toestellen met Google Android.

Neemt niet weg dat het wel irritant is :)
Ben wel blij dat de app nu wel te openen is. Dat is al een stuk beter dan hoe was voor de AA update. Hopelijk komt Spotify gauw ook met een update die dit verhelpt.

[ Voor 5% gewijzigd door Mit-46 op 12-04-2026 17:23 ]

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:53
Van de week Android auto gebruikt alleen heb ik geen navigatie meer. De app van Sygic wordt niet meer weergegeven in de launcher van Android Auto. En Google maps geeft niks weer.

Op versie 3.5 had ik nergens last en kon daarmee navigeren.

Meer mensen hier last van?

[ Voor 6% gewijzigd door Evertt op 12-04-2026 19:47 ]

• R-v-W
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:24
Mit-46 schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:56:
[...]
In de playlists (die nu wel te openen is) worden vaker niet dan wel nummers weergeven. Ik heb het idee dat het bij de eerste keer openen werkt en bij een volgende poging zie ik geen nummers meer in mijn playlist en staat er "no items" terwijl het ondertussen wel de nummers uit de playlist aan het afspelen is 8)7

De queue/wachtrij laat wel de nummers zien (uit dezelfde playlist), maar dat is niet de volledige playlist.
Ja, dit was me ook al opgevallen en is bij mij ook. Nu scrol ik bijna nooit door playlists, dus heb er persoonlijk geen hinder van.
Mit-46 schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:56:
[...]
Ook is Spotify niet meer zichtbaar in/onder Waze.
Dit is volgens mij dan weer in- of uit te schakelen met een setting in Android Auto zelf. Volgens mij is dat "Taakbalkwidgets" inschakelen, maar weet het uit m'n hoofd niet zeker.

• Mit-46
R-v-W schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:51:
[...]

Ja, dit was me ook al opgevallen en is bij mij ook. Nu scrol ik bijna nooit door playlists, dus heb er persoonlijk geen hinder van.

[...]

Dit is volgens mij dan weer in- of uit te schakelen met een setting in Android Auto zelf. Volgens mij is dat "Taakbalkwidgets" inschakelen, maar weet het uit m'n hoofd niet zeker.
Ik zal eens naar die widget kijken. Kan goed zijn dat ik door het klieren/proberen dit heb uitgeschakeld. (y)

Goed, het is al beter dan dat het was. We komen er wel :)

@R-v-W
Dit was inderdaad het geval. Dank! (y)

[ Voor 4% gewijzigd door Mit-46 op 13-04-2026 17:42 ]

• Evertt
Ben een paar maanden verder met Fairphone 6 met e/os. Ben toch wel tevreden. Maar er blijven toch dingen die niet werken.

- Android auto werkt niet goed navigatie doet het niet meer met de Sygic app na update 3.6.
- Google Maps doet het niet meer na update 3.6 er zijn veel alternatieven voor. Misschien is dat de reden dat Android auto het niet meer goed doet.
- Buienradar doet het niet meer toch wel een groote gemis.
- Chipolo tracker doet het niet omdat Vind-plek (Find My Device) niet meer werkt omdat deze Google Play services nodig heeft. Hier heb ik nog geen alternatief voor gevonden.

Velen apps zijn nog erg afhankelijk van Google hopen dat in de toekomst wordt verholpen.

• BertNL
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19:55
Evertt schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:45:
Ben een paar maanden verder met Fairphone 6 met e/os. Ben toch wel tevreden. Maar er blijven toch dingen die niet werken.

- Android auto werkt niet goed navigatie doet het niet meer met de Sygic app na update 3.6.
- Google Maps doet het niet meer na update 3.6 er zijn veel alternatieven voor. Misschien is dat de reden dat Android auto het niet meer goed doet.
- Chipolo tracker doet het niet omdat Vind-plek (Find My Device) niet meer werkt omdat deze Google Play services nodig heeft. Hier heb ik nog geen alternatief voor gevonden.

Velen apps zijn nog erg afhankelijk van Google hopen dat in de toekomst wordt verholpen.
Buienradar doet het hier gewoon met e/OS 3.6.

• FitTiv
Evertt schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:45:

Check even of je AA up2date is. In de app lounge ook echt AA openen, niet alleen bij update scherm kijken want dan zie je geen updates, echt openen en dan kan je wellicht nog updaten.

Hier geen problemen met AA, gmaps op 3.6

• Evertt
Opgelost Android auto doet het weer. De cache van de app verwijderd en daarna alles opnieuw ingesteld.

• Evertt
Alleen nog geen vervanging gevonden of een fix gevonden voor Chipolo tracker.
Het komt daar dat Google Play Services niet werkt en Vind-plek (Find My Device beide wordt geblokkeerd door MircoG. Is dit mogelijk te omzeilen?

• Jan_2teP
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 19:14
https://gitlab.e.foundation/e/os/releases/-/releases
Vanmorgen e/OS 3.7 op mijn FP6 geïnstallleerd.
Helaas nog gebaseerd op Android v.15
De andere toestellen hebben onder /e/OS/ 3.7 basis Android 16
Zo te zien werken al mijn apps nog.

[ Voor 12% gewijzigd door Jan_2teP op 17-04-2026 11:01 ]

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-05 16:08
What is een goed alternatief voor eSpeak TTS? Dat eSpeak is zo slecht, mijn Apple ][ deed het beter in 1985.

Ik ben now Sherpa aan het proberen, dat is iig beter dan eSpeak, maar er zijn er teveel om allemaal te proberen.

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Jan_2teP schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:58:
https://gitlab.e.foundation/e/os/releases/-/releases
Vanmorgen e/OS 3.7 op mijn FP6 geïnstallleerd.
Helaas nog gebaseerd op Android v.15
De andere toestellen hebben onder /e/OS/ 3.7 basis Android 16
Zo te zien werken al mijn apps nog.
Helaas? Is Android 16 een (grote?) verbetering t.o.v. Android 15?

Is dit een gevalletje remmende voorsprong? (dat de ontwikkeling van /e/OS/ 3.7 voor de Fairphone al eerder begonnen is, waardoor deze nu voor Android 15 beschikbaar is, maar dat voor andere modellen de Android 16 variant als basis is genomen), een remmende achterstand, dat de Android 16 adaptatie voor de Fairphone gewoon wat later is, omdat Fairphone zelf ook wat traag is (t.o.v. grotere mainstream fabrikanten, can´t really blame them) met de adaptatie van Android 16, waardoor /e/OS gewoon nog niet de drivers/aanpassingen gereed had voor /e/OS 3.7, of is het zelfs een gevalletje 'Lucky us', waarbij wij nog even op Android 15 door mogen als basis onder /e/OS 3.7, waarbij andere telefoons de bugs uit de upgrade naar Android 16 mogen proefpersonen, en krijgen wij straks een uitmuntende /e/OS 3.8 op basis van Android 16 die direct vanaf dag één subliem werkt?

Anyhoe: Vanwaar de helaas?

• FitTiv
JayPe schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:55:
[...]

Is dit een gevalletje remmende voorsprong? (dat de ontwikkeling van /e/OS/ 3.7 voor de Fairphone al eerder begonnen is, waardoor deze nu voor Android 15 beschikbaar is, maar dat voor andere modellen de Android 16 variant als basis is genomen), een remmende achterstand, dat de Android 16 adaptatie voor de Fairphone gewoon wat later is, omdat Fairphone zelf ook wat traag is (t.o.v. grotere mainstream fabrikanten, can´t really blame them) met de adaptatie van Android 16, waardoor /e/OS gewoon nog niet de drivers/aanpassingen gereed had voor /e/OS 3.7, of is het zelfs een gevalletje 'Lucky us', waarbij wij nog even op Android 15 door mogen als basis onder /e/OS 3.7, waarbij andere telefoons de bugs uit de upgrade naar Android 16 mogen proefpersonen, en krijgen wij straks een uitmuntende /e/OS 3.8 op basis van Android 16 die direct vanaf dag één subliem werkt?
Ja.

• danieldk
JayPe schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:55:
[...]

Helaas? Is Android 16 een (grote?) verbetering t.o.v. Android 15?
Geen Android 16, geen security updates voor kwetsbaarheden die niet critical of high gemarkeerd zijn. Achtergrond: Android Security Bulletins hebben alleen backports voor kwetsbaarheden die critical of high gemarkeerd zijn. Voor fixes van andere kwetsbaarheden heb je ondermeer QPRs en major releases nodig. Gegeven dat Android 15 op 15 Oktober 2024 uitgekomen is en /e/OS bij mijn weten geen QPRs doet, mis je dus alle security updates voor die kwetsbaarheden van de laatste anderhalf jaar. In die zin kloppen de release notes van /e/OS niet. Die zeggen:
This first /e/OS version based on AOSP 16 includes of course all Android security patches available as of March 2026.
Wat onwaar is, want ze passen de Android Security Bulletin patches tot Maart 2026 toe, wat maar een kleine subset is van alle security patches.

Maakt dat uit? Kwetsbaarheden die medium e.d. gemarkeerd zijn, zijn wellicht geen RCEs, maar ze worden wel in exploit chains gebruikt. Dus in combinatie met een gevaarlijkere kwetsbaarheid kunnen ze gebruikt worden om door te escaleren. Het bouwen van exploit chains wordt alleen maar makkelijker deze dagen dankzij LLMs, des te meer omdat het al lang bekende kwetsbaarheden zijn.

Daar komt bij dat /e/OS over het algemeen ook met critical en high kwetsbaarheden achterloopt. Ze doen meestal pas een release 3-4 weken na een security bulletin. Maar daar komt bij dat Google een embargo van 3 maanden op ASB patches heeft, maar die kwetsbaarheden vaak al bekend zijn omdat een aantal andere leveranciers ze wel eerder uitrollen (wat mag van Google), dus een gemotiveerde hacker kan de kwetsbaarheden achterhalen door diffs te doen op disassembled binaries tussen releases. Daarnaast zijn de patches al maanden bekend bij OEMs en circuleren ze dus al in het circuit.

Dus ja, alleen al vanuit het perspectief van veiligheid is Android 16 belangrijk (en 17 komt er al bijna aan).

[ Voor 12% gewijzigd door danieldk op 17-04-2026 13:26 ]

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Top! (y)
danieldk schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:20:
[...]

Geen Android 16, geen security updates voor kwetsbaarheden die niet critical of high gemarkeerd zijn. Achtergrond: Android Security Bulletins hebben alleen backports voor kwetsbaarheden die critical of high gemarkeerd zijn.

[...uitleg....]

Dus ja, alleen al vanuit het perspectief van veiligheid is Android 16 belangrijk (en 17 komt er al bijna aan).
Thanks. Net iets meer uitleg, begrijp het nu beter.

Er is nog niet echt zicht op die versie update naar A16 (of 17),..

Dat van die LLM modellen die sneller zijn in de gatenkaas ontwarren stemt mij ook wel wat somber. Transitie naar veiliger software is een eeuwig durende ratrace. Lijkt een stroomversnelling aan te komen die je niet leuker en niet gemakkelijker gaat maken, vrees ik.

Achja. Nu net dus naar een semi up to date Android 15 versie van e/OS/ op een FP6. Ik kom van een al paar jaar niet meer ondersteunde Android 13. Wel iets van vooruitgang,. maar veilig waan ik mij niet hoor. #Odido-hack als recent lek waarvan ik het bestaan ken. Joost mag weten in wat voor mijnenveld van andere kwetsbaarheden we ons bevinden.

• Mit-46
In het Fairphone 6 topic lees ik dat Android 16 +/- 1 maand geleden is gereleased voor dat toestel.

Zal wel los lopen denk ik dan? :)

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:19
danieldk schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:20:
[...]

Geen Android 16, geen security updates voor kwetsbaarheden die niet critical of high gemarkeerd zijn. Achtergrond: Android Security Bulletins hebben alleen backports voor kwetsbaarheden die critical of high gemarkeerd zijn. Voor fixes van andere kwetsbaarheden heb je ondermeer QPRs en major releases nodig. Gegeven dat Android 15 op 15 Oktober 2024 uitgekomen is en /e/OS bij mijn weten geen QPRs doet, mis je dus alle security updates voor die kwetsbaarheden van de laatste anderhalf jaar. In die zin kloppen de release notes van /e/OS niet. Die zeggen:

[...]

Wat onwaar is, want ze passen de Android Security Bulletin patches tot Maart 2026 toe, wat maar een kleine subset is van alle security patches.

Maakt dat uit? Kwetsbaarheden die medium e.d. gemarkeerd zijn, zijn wellicht geen RCEs, maar ze worden wel in exploit chains gebruikt. Dus in combinatie met een gevaarlijkere kwetsbaarheid kunnen ze gebruikt worden om door te escaleren. Het bouwen van exploit chains wordt alleen maar makkelijker deze dagen dankzij LLMs, des te meer omdat het al lang bekende kwetsbaarheden zijn.

Daar komt bij dat /e/OS over het algemeen ook met critical en high kwetsbaarheden achterloopt. Ze doen meestal pas een release 3-4 weken na een security bulletin. Maar daar komt bij dat Google een embargo van 3 maanden op ASB patches heeft, maar die kwetsbaarheden vaak al bekend zijn omdat een aantal andere leveranciers ze wel eerder uitrollen (wat mag van Google), dus een gemotiveerde hacker kan de kwetsbaarheden achterhalen door diffs te doen op disassembled binaries tussen releases. Daarnaast zijn de patches al maanden bekend bij OEMs en circuleren ze dus al in het circuit.

Indirect geef je aan geen vertrouwen te hebben in e/OS in het algemeen? Inhoudelijk zijn je reacties van een hoog niveau maar je motivatie om dat in deze thread te doen en wel positieve reacties op Graphene OS te geven vind ik wat lastig los van elkaar te zien. Of zoek ik ergens iets achter wat er niet is? :)

• danieldk
MarcelGo schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:35:
[...]

Indirect geef je aan geen vertrouwen te hebben in e/OS in het algemeen? Inhoudelijk zijn je reacties van een hoog niveau maar je motivatie om dat in deze thread te doen en wel positieve reacties op Graphene OS te geven vind ik wat lastig los van elkaar te zien. Of zoek ik ergens iets achter wat er niet is? :)
IMO gaat het er vooral om wat je wilt. Ja, ik vind dat /e/OS er meer aan zou kunnen doen om gebruikers up-to-date en veilig te houden. Ook vind ik dat ze de onafhankelijkheid van Google overdrijven. De keerzijde is dat /e/OS net als LineageOS op veel meer toestellen werkt dan bijvoorbeeld GrapheneOS. Dus als je al een Fairphone of een van de vele andere toestellen die ondersteund zijn hebt, dan is dan ben je beter af met Lineage of /e/OS.

Verder vind ik het tof dat microG ontwikkeld wordt. Op dit moment vind ik sandboxed Google Play beter, maar ik vind het ook heel erg goed dat er een alternatief bestaat, al was het maar voor het geval dat. Net zoals het tof is dat SailfishOS een ding is.

Verder vind ik het belangrijk dat mensen bewust zijn van de plus- en minpunten van het systeem dat ze draaien, zodat je een betere keuze kunt maken. De meeste reviews (ook die hier op Tweakers) noemen niet de veiligheidsissues met /e/OS of dat /e/OS niet volledig ontgoogled is (binary blobs voor SafetyNet, microG praat nog steed met Google, privileged toegang voor Google apps), etc. Overigens gelden vergelijkbare problemen met updates, afwezigheid van een secure enclave, etc. voor vrijwel alle telefoons die geen Pixel + PixelOS, iPhone, GrapheneOS of Samsung flagships zijn. Ik kan ook best wat nadelen van GrapheneOS noemen, maar dat zou hier offtopic zijn :).

Onder de streep begrijp ik het heel erg goed dat mensen voor /e/OS kiezen. Ik heb ook een Fairphone 6 met /e/OS gehad met het idee van VS tech los to komen, maar voor mij is veiligheid + privacy een heel erg belangrijk aspect, dus daarom heb ik een voorkeur voor GrapheneOS (en daarna iOS, en daarna zou ik het niet meer weten).

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Ik vind persoonlijk dat Graphene OS óók een groot manco heeft, ten opzichte van de-Google-en: Het werkt alleen op Pixel toestellen van,.... Google. Inmiddels daarover vernomen dat dit eigenlijk vooral komt omdat die Pixel qua hardware zo goed beveiligbaar is (drivers zijn beschikbaar enzo), maar dat je dus Google hardware nodig hebt,. dat stuit mij méér tegen de borst dan dat /e/OS minder privacy veilig/secure is.

Een Fairphone bedient nu voor mij net even wat meer doelen: Én een repareerbare telefoon, én lange ondersteuning (niet alleen software, maar ook hardware), én een (beetje) sociale-ethisch verantwoord (B-Corp) product, én Nederlands/Europees (al ligt de productie gewoon ergens in China). Maar daarnaast dus óók gericht op 'duurzaam/gebalanceerd' smart-phone gebruik. Iets met consuminderen. Dat er dan ook nog een non-big-tech OS op kan worden gezet, mét ondersteuning, maakt dat ik het gehele concept omarmen kan, met zo z'n manco's. Voor míj scoort de Fairphone met /e/OS dus op meerdere punten een voldoende, terwijl Graphene OS dan wel excelleert op één vlak (security+privacy), op andere punten haalt ie voor mij eigenlijk net geen voldoende (Pixel kopen = Google ondersteunen). Mocht Graphene OS wèl naar de Fairphone komen, dan zou ik die stap nog overwegen. Want wat je zegt: het de-google-ed zijn van /e/OS vind ik nog niet helemaal zo helder: Ik heb zelf bewust géén Google-Apps geïnstalleerd, maar ik heb toch de indruk dat er op de achtergrond toch allerlei verbindingen met Google-servers wordt gemaakt,. want er werkt echt van álles zo vlekkeloos, dat ik (na een weekje) bijna het idee heb dat Google helemaal niet zo'n dikke vinger in de pap heeft, of dat de sluizen achter de schermen stiekem gewoon vol open staan.

• bwienke
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-04 17:37
Dag,

Ik wil graag switchen naar e/os en heb dit op een ongebruikte pixel 4a geinstalleerd, maar inloggen in de digid app lukt niet.
Zowel met inloggen dmv sms code als inloggen met een ander apparaat geeft de volgende melding:
"Er is een fout opgetreden. Begin opnieuw met het activeren van de digid app."

Ik heb het inloggen de afgelopen maanden verschillende keren geprobeerd met iedere keer dezelfde foutmelding tot gevolg. Het volgende heb ik geprobeerd:
  • Telefoon opnieuw opstarten
  • E/os opnieuw installeren
  • App opnieuw installeren
  • Advanced privacy uitzetten
  • Met en zonder simkaart in telefoon
  • Verbinden met ander netwerkn
Ik weet niet wat voor andere dingen ik nog kan doen om wel bij de app in te kunnen loggen.
Weet mogelijk iemand van jullie wat ik nog zou kunnen proberen?

• BertNL
bwienke schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:17:
Dag,

Ik wil graag switchen naar e/os en heb dit op een ongebruikte pixel 4a geinstalleerd, maar inloggen in de digid app lukt niet.
Zowel met inloggen dmv sms code als inloggen met een ander apparaat geeft de volgende melding:

Ik heb het inloggen de afgelopen maanden verschillende keren geprobeerd met iedere keer dezelfde foutmelding tot gevolg. Het volgende heb ik geprobeerd:
  • Het lijkt alsof je weinig meer kunt doen dan wat je hebt gedaan. Ik zie bij de reviews in de Play Store nog wat recente reviews waar ook melding wordt gemaakt van issues. https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.rijksoverheid.digid.pub&hl=nl
Ik weet niet wat voor andere dingen ik nog kan doen om wel bij de app in te kunnen loggen.
In de Google Playstore staan nog wat recente reviews van mensen die ook issues ervaren: https://play.google.com/s...soverheid.digid.pub&hl=nl

De laatste reactie vanuit Logius bevat misschien een oplossing:

Rijksoverheid
9 april 2026
Hoi, door een update van sommige Android telefoons kun je de melding krijgen: 'DigiD app opent niet'. Je kunt het volgende doen: Ga naar instellingen van jouw toestel / Kies voor het onderdeel 'Apps' / Kies voor 'DigiD' / Kies voor 'Instellen als standaard' / Kies voor 'Ondersteunende webadressen' / Zet het schuifje achter 'app.digid.nl' aan. ^KH

[ Voor 19% gewijzigd door BertNL op 18-04-2026 13:25 ]

• Mit-46
JayPe schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 22:11:
Ik vind persoonlijk dat Graphene OS óók een groot manco heeft, ten opzichte van de-Google-en: Het werkt alleen op Pixel toestellen van,.... Google. Inmiddels daarover vernomen dat dit eigenlijk vooral komt omdat die Pixel qua hardware zo goed beveiligbaar is (drivers zijn beschikbaar enzo), maar dat je dus Google hardware nodig hebt,. dat stuit mij méér tegen de borst dan dat /e/OS minder privacy veilig/secure is.

Een Fairphone bedient nu voor mij net even wat meer doelen: Én een repareerbare telefoon, én lange ondersteuning (niet alleen software, maar ook hardware), én een (beetje) sociale-ethisch verantwoord (B-Corp) product, én Nederlands/Europees (al ligt de productie gewoon ergens in China). Maar daarnaast dus óók gericht op 'duurzaam/gebalanceerd' smart-phone gebruik. Iets met consuminderen. Dat er dan ook nog een non-big-tech OS op kan worden gezet, mét ondersteuning, maakt dat ik het gehele concept omarmen kan, met zo z'n manco's. Voor míj scoort de Fairphone met /e/OS dus op meerdere punten een voldoende, terwijl Graphene OS dan wel excelleert op één vlak (security+privacy), op andere punten haalt ie voor mij eigenlijk net geen voldoende (Pixel kopen = Google ondersteunen). Mocht Graphene OS wèl naar de Fairphone komen, dan zou ik die stap nog overwegen. Want wat je zegt: het de-google-ed zijn van /e/OS vind ik nog niet helemaal zo helder: Ik heb zelf bewust géén Google-Apps geïnstalleerd, maar ik heb toch de indruk dat er op de achtergrond toch allerlei verbindingen met Google-servers wordt gemaakt,. want er werkt echt van álles zo vlekkeloos, dat ik (na een weekje) bijna het idee heb dat Google helemaal niet zo'n dikke vinger in de pap heeft, of dat de sluizen achter de schermen stiekem gewoon vol open staan.
Ik sta er ook zo in. Had GrapheneOS graag geprobeerd, maar we gaan onder geen beding een Google telefoon aanschaffen en dat bedrijf onnodig supporten. GrapheneOS past daardoor niet in "mijn plaatje".

/e/OS werkt voor mij verder hartstikke goed. Als het niet 100% is dan wel 99%. Soms een herstart als een app raar doet, maar het zij zo. De Fairphone6 herstart binnen 1 minuut dus prima.
En als ik het zo lees is het wel " veilig " zonder (extra) Google apps/toevoegingen ook al kost het wat moeite om alles de eerste keer uit te zoeken aangezien Google jou het leven dan graag extra zuur probeert te maken :)

Als ik dan ook zo lees dat grapheneOS wel de Google services en apps gebruikt vraag ik mij af in hoeverre dat nu beter is. Sandbox of niet, je gaat toch met een Google account aan de gang en alles wat in die sandbox draait zit dan toch bij elkaar. Ik ben niet in de techniek gedoken, want ik kan dat OS niet zelf gebruiken, maar dat beeld is niet erg uitnodigend.
Op /e/OS gebruik ik Insular als sandbox app en zit er al enige tijd over na te denken om helemaal overnieuw te beginnen aangezien ik Android Auto niet in de sandbox kan draaien. Ik wil daarom eigenlijk alles wat ik nu in Insular draai juist niet in de sandbox draaien visa versa.
Zo kan ik alsnog Android Auto met Waze (want het gaat mij vooral om Waze) samen met vooral Whatsapp scheiden van alle andere apps.

Heb nog geen motivatie gevonden om ervoor te gaan zitten, maar dat komt vast wel binnenkort :)

Wat betreft de Fairphone denk ik dat je deze koopt om specifieke redenen. Ik wilde bijvoorbeeld geen Amerikaans of Chinees toestel en ook geen Samsung.
Er blijft dan weinig over, maar Fairphone past daardoor perfect in het plaatje en helemaal met zo'n "anti Google" OS. *O*

Ik gebruik het toestel met /e/OS nu een maand naar alle tevredenheid. Het is jammer dat er geen kant en klare " wiki" bestaat met handleidingen voor wanneer je het zonder Google zaken wilt gebruiken, want anders zou ik het iedereen blind aanraden.

[ Voor 6% gewijzigd door Mit-46 op 18-04-2026 13:55 ]

• bwienke
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-04 17:37
BertNL schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:22:
[...]

In de Google Playstore staan nog wat recente reviews van mensen die ook issues ervaren: https://play.google.com/s...soverheid.digid.pub&hl=nl

De laatste reactie vanuit Logius bevat misschien een oplossing:

Rijksoverheid
9 april 2026
Hoi, door een update van sommige Android telefoons kun je de melding krijgen: 'DigiD app opent niet'. Je kunt het volgende doen: Ga naar instellingen van jouw toestel / Kies voor het onderdeel 'Apps' / Kies voor 'DigiD' / Kies voor 'Instellen als standaard' / Kies voor 'Ondersteunende webadressen' / Zet het schuifje achter 'app.digid.nl' aan. ^KH
Dank voor de snelle reactie.
Ik heb (nog) geen probleem met het automatisch openen van de app vanuit de browser.
Toch even de instellingen gecheckt en dat staat goed.
Het inloggen in de app zelf is wat niet lukt.

• Mit-46
bwienke schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:17:
Dag,

Ik gebruik de app verder niet, maar bij het testen enige tijd terug lukte het mij wel (met een Fairphone6) om in te loggen. Wel moest " Hide my IP address" zijn uitgeschakeld (geen idee of de app uitzonderen ook werkte).

Echter kon ik wel aanmelden, maar niet mijn ID kaart of rijbewijs scannen. Dit bleef toen hangen ergens in het proces.

• danieldk
Ik vind persoonlijk dat Graphene OS óók een groot manco heeft, ten opzichte van de-Google-en: Het werkt alleen op Pixel toestellen van,.... Google. Inmiddels daarover vernomen dat dit eigenlijk vooral komt omdat die Pixel qua hardware zo goed beveiligbaar is (drivers zijn beschikbaar enzo), maar dat je dus Google hardware nodig hebt,
Ja, ik begrijp je redenen goed. Overigens gaat GrapheneOS volgend jaar ook op een aantal Motorola toestellen ondersteund worden. Het gaat niet alleen om de beschikbaarheid (en up-to-date zijn) van drivers, er zijn een aantal hardware features die nodig zijn om een telefoon goed te beveiligen, die GrapheneOS vereist, waaronder:
  • De telefoon moet geunlocked en relocked kunnen worden, waarbij het mogelijk moet zijn een extra root of trust toe te voegen. Dit is belangrijk, want een locked telefoon is nodig voor Android Verified Boot, wat nodig is om bijvoorbeeld system-level malware te blokkeren. Volgens mij voldoet Fairphone ook aan deze eis.
  • De telefoon moet een aparte secure enclave/processor hebben. De meeste Android telefoons hebben alleen TrustZone, dat draait een veilig tweede OS om private keys e.d. op te slaan. Het nadeel van TrustZone TEEs is dat het op dezelfde CPU draait als Android zelf. Het geheugen van de TEE is tijdens runtime wel ontoegankelijk voor Android, maar omdat het op dezelfde CPU draait is het gevoelig voor side-channel attacks. Bovendien is deze benadering vaak kwetsbaar voor brute force PIN attacks als je een PIN gebruikt. Zo zijn veel Mediatek telefoons bijvoorbeeld binnen 60 seconden te hacken door een TrustZone-gerelateerde kwetsbaarheid. Helaas zijn er slechts een aantal telefoons met een secure enclave. Waar ik zo even op kan komen: iPhone (sinds 2013!), Pixel, flagship Samsung en een aantal midrange Samsungs. Helaas voldoet geen enkele van deze telefoons, behalve Pixel aan de eerste eis.
  • Hardware memory tagging (MTE etc.): dit is een techniek waarbij elke regio geheugen van 16 bytes een speciale random tag heeft. Code kan alleen een load of store instructie toepassen mits het de juiste tag gebruikt. Dit voorkomt use-after-free fouten (een dangling pointer heeft de verkeerde tag) en met wat extra werk ook buffer overflows e.d. Veel van de typische geheugen-kwetsbaarheden worden daardoor al door hardware geblokkeerd. Helaas is MTE support op ARM CPUs nog heel erg beperkt. Onder meer Google Tensor, een aantal Exynos en Apple A CPUs hebben het (Apple heeft een uitgebreidere versie) volgens mij heeft Qualcomm het ook toegevoegd aan de nieuwste flagship SoCs (Snapdragon 8 Gen 5). Dus hier gloort wel hoop.
Hopelijk worden dit soort features steeds meer gemeengoed, hoewel steeds minder bootloaders unlockable worden (en toen bijv. nog wel op Samsung telefoons kon, deden ze smerige trucs, zoals e-fuses 'doorbranden' zodat bepaalde features nooit meer werkten). Dus we moeten onze hoop vestigen op Pixel, FairPhone en dus vermoedelijk de Motorola flagships van 2027.

Nu weer ontopic: zodra de Fairphone 6 of 7 een CPU met MTE en een secure enclave krijgt, zal /e/OS het ook wel gaan ondersteunen.

• Evertt
Heb nu een tijdelijke oplossing gevonden voor de Chipolo tracker niet werkt op e/os.
Ik heb nu Chipolo geregistreerd op een andere Android telefoon met de originele Android versie. Ik kan nu Chipolo tracker wel benaderen via https://www.google.com/android/find/?hl=nl website.
Dit is niet de beste oplossing maar het werkt wel.

• Adr01
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-05 13:35
TheRien schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:59:
Ik gebruik nu een halfjaar ongeveer e/OS op Oneplus 9 naar alle tevredenheid. Ik zal ook m'n best doen dit topic wat meer in de gaten te houden want ik heb inmiddels aardig wat ervaring opgebouwd. Tag me dus ook gerust bij vragen!

Ik heb er zelf ook eentje: zakelijk gebruik ik Moneybird en daar kan ik sinds e/OS geen betalingen goedkeuren omdat Moneybird Play Services vereist (en blijkbaar is de implementatie van microG niet goed genoeg?). Iemand die weet wat er dan schort hieraan en waarom het niet werkt? Dan kan er wellicht een issue bij microG geopend worden, of bij Moneybird aangedrongen worden dat dit onnodig is ;-)
(ter info: knab en bunq werken beide prima).
Als je het taggen toch aanbied. O-)

Ik gebruik MicroG (LineageOS 22) op een Oneplus 5T, met Magisk Root.
Ik heb wel alles uit staan op MicroG, maar aanzetten op de Work profile lijkt dan alsnog fouten te geven voor Play Integrity. (En dus Bunq helaas.)

Ook Zygisk Next, Tricky Store en Play Integrity Fork, modules voor Magisk, helpen niet.

Wat is jouw setup betreft MicroG qua instellingen? Is je telefoon geroot? (Bootloader gelocked?) Dank alvast ongeacht!

• Mit-46
Heeft iemand update 3.7.1 al geinstalleerd? Deze is in ieder geval beschikbaar voor de Fairphone 6 zie ik zojuist toevallig.

• Keypunchie
  • Niet online
Ik zie hem niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NWcBSSobUv9bnec45gIeFtO1EY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iZFSP4f8dZhPn5aasVXelpEf.png?f=fotoalbum_large

• correcto
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:22
Release notes: https://gitlab.e.foundati...ses/-/releases/v3.7.1-a15

Niet heel spannend lijkt het.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:24

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Dat idee had ik eerder ook, maar voorzover ik heb kunnen vinden neemt MicroG stiekem érg veel voor zijn rekening. Uiteraard heb je buiten het OS zelf ook nog de apps, en die zijn vrijwel nooit open source of free to use en zitten ramvol trackers en ads. Dáár doet E/OS dus ook wat aan en nu moet er gezegd worden dat ik zéér zuinig ben met apps installeren maar bij mij worden dus echt alle trackers tot nu toe tegengehouden, zelfs die van mijn meest corrupte app: 9GAG.

De grap is dat ik dus altijd een random feed krijg, want ze krijgen nul info over waar ik naar kijk of hoe lang. Ik krijg ook absoluut _nul_ reclame in wélke app dan ook.

• Keypunchie
  • Niet online
Browser update? Zal wel security-technisch gewenst zijn. Tsja, ik gebruik Vivaldi, dus maakt dit niet zoveel uit denk ik?

• Mit-46
Het was een 2GB update en duurde erg lang om te installeren. Grote update voor alleen een browser.

Ben benieuwd of ik nog iets anders merk :)

• BertNL
Mit-46 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 23:30:
Het was een 2GB update en duurde erg lang om te installeren. Grote update voor alleen een browser.

Ben benieuwd of ik nog iets anders merk :)
Heb de indruk dat iedere update rond de 2GB is. Misschien dat bij e/OS updates altijd per se vereisen dat het hele OS opnieuw geïnstalleerd wordt?

• FitTiv
Keypunchie schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:21:
[...]

Browser update? Zal wel security-technisch gewenst zijn. Tsja, ik gebruik Vivaldi, dus maakt dit niet zoveel uit denk ik?
Nog andere browser tips hier?
Ik gebruik nu de standaarbrowser van eos. Op mijn vorige telefoon had ik ironfox, dat werkte altijd wel goed maar heeft weer andere nadelen. Zal eens kijken naar vivaldi. Zoek iets met harde privacyopties en bescherming.

• Keypunchie
  • Niet online
Heb de indruk dat iedere update rond de 2GB is. Misschien dat bij e/OS updates altijd per se vereisen dat het hele OS opnieuw geïnstalleerd wordt?
Dit is wel logisch, ook omdat je hem als geheel wilt "signen".
Nog andere browser tips hier? (...) Zoek iets met harde privacyopties en bescherming.
Klinkt als Brave. Zelf geen ervaring mee.

• Mit-46
BertNL schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:27:
[...]

Ah!
Het is pas mijn tweede update mbt het OS. Was mij nog niet opgevallen, maar dat klinkt aannemelijk. :)

Ik gebruik Firefox als browser. Heb ook gezocht naar Ironfox maar kon deze niet in de stores vinden en heb geen zin om met APK's aan de gang te gaan. Ik gebruik op de laptops Librewolf (Duitse fork van Firefox), maar daar is geen mobiele versie van jammer genoeg.

Ik wil graag een browser gebaseerd op Firefox en niet op Chromium. Niet eens omdat Firefox beter werkt, maar omdat ik denk dat het nodig is dat ze blijven bestaan :)

Daarnaast ben ik gewend aan alle extensies zoals ad blockers, dark mode etc. in Firefox/Librewolf (maar die zullen er ook wel allemaal zijn voor Chromium browsers gok ik).

Wel heb ik 2x Firefox geinstalleerd. Eén keer normaal en één keer in de sandbox/work profile . Die in de sandbox gebruik ik om te Googlen en/of Youtube filmpjes te bekijken. De normale voor al het andere. Geen idee of het zoveel nut heeft, maar ik denk het. 8)7

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-05 17:18
Voor Ironfox moet je even in FDroid eenmalig de https://gitlab.com/ironfox-oss/IronFox repository toevoegen. Daarna kun je Ironfox gewoon installeren en updaten.

[ Voor 9% gewijzigd door voorstad op 24-04-2026 13:42 ]

• Mit-46
voorstad schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:40:
Voor Ironfox moet je even in FDroid eenmalig de https://gitlab.com/ironfox-oss/IronFox repository toevoegen. Daarna kun je Ironfox gewoon installeren en updaten.
A H!
Dat was mij niet duidelijk. Daar ga ik nog eens naar kijken. Dank! d:)b

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
FitTiv schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:51:
[...]

Nog andere browser tips hier?
Ik gebruik nu de standaarbrowser van eos. Op mijn vorige telefoon had ik ironfox, dat werkte altijd wel goed maar heeft weer andere nadelen. Zal eens kijken naar vivaldi. Zoek iets met harde privacyopties en bescherming.
Recent overgestapt van Firefox naar Vivaldi waarbij ik ook sync ben gaan gebruiken. Ben zeer tevreden.

• Jan_2teP
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 19:14
Vaak als je een app zoekt kan de standaard 'All Lounge' op de FP6 de gewenste app niet vinden.
Tot nu toe heb ik bijna al mijn app's gedownload bij:
https://apkpure.com/app
Deze site komt mij 100% betrouwbaar over.
Werkt de gedownloade app niet, dan kan je daar altijd ook een vorige versie ervan vinden. Die doet het dan soms wel!
Daarom is Apkpure voor mij een aanrader

• TheRien
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-04 09:09
Adr01 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:02:
[...]

Als je het taggen toch aanbied. O-)

Ik gebruik MicroG (LineageOS 22) op een Oneplus 5T, met Magisk Root.
Ik heb wel alles uit staan op MicroG, maar aanzetten op de Work profile lijkt dan alsnog fouten te geven voor Play Integrity. (En dus Bunq helaas.)

Ook Zygisk Next, Tricky Store en Play Integrity Fork, modules voor Magisk, helpen niet.

Wat is jouw setup betreft MicroG qua instellingen? Is je telefoon geroot? (Bootloader gelocked?) Dank alvast ongeacht!
Dat mag zeker! Ik heb microG op default staan, dus er staat best veel aan. Mijn bootloader is unlocked ja, bij elke reboot krijg ik zo'n waarschuwing in m'n scherm :-P

Ik zou adviseren om eerst de boel werkend te krijgen en vanaf daar je instellingen steeds stricter te maken. Dus eerst microG voor je hele telefoon alles toestaan etc en als de boel werkt steeds een beetje meer afknijpen

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-05 16:16
Jan_2teP schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 21:17:
Vaak als je een app zoekt kan de standaard 'All Lounge' op de FP6 de gewenste app niet vinden.
Het is aan te raden om even naar beneden te scrollen in de zoekresultaten.
Niet alle apps die je zoekt komen als eerste hit naar voren, ook al zoek je op de volledige app naam, is mijn persoonlijke ervaring.
Een enkele app kan soms als 10 tot 15e resultaat getoond worden. Maar tot nu toe heb ik alle apps, die ik zelf gebruik, wel kunnen vinden.

• danieldk
Keypunchie schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:02:
[...]

Dit is wel logisch, ook omdat je hem als geheel wilt "signen".
Dat is absoluut niet nodig om het geheel te signen. Sterker nog, het zou heel erg inefficient zijn als je bij elke boot de hele image op die manier moet verifiëren. Voor grotere images in de image (elke Android image bestaat weer uit meerdere images) wordt er (in dm-verity) een hash tree gebruikt. Voor een update van zeg, 64MiB hoef je alleen de nieuwe 64MiB van 'leaves' te hashen en alles erboven tot de root. Dus een leverancier kan een kleine update uitrollen met het veranderde deel van de hash tree en een root-level signature en dan is alles te verifiëren. Veel leveranciers kunnen dan ook gewoon kleine update uitrollen (Pixel OS heeft bijv. regelmatig updates onder de 100MiB). Het is da niet alsof het dan niet signed is, integendeel.

Het is een trade-off, elke keer een hele image uitrollen is simpeler, je plempt de uitgepakte image op de A of B partitie en je bent (min of meer) klaar. Nadeel is dat iedereen veel meer moet downloaden en de /e/OS servers soms weken overbelast zijn, hoewel dat inmiddels beter is. Dus of Murena kiest een simpeler process of ze hebben de infrastructuur niet om kleinere 'delta' updates uit te rollen.

[ Voor 4% gewijzigd door danieldk op 26-04-2026 11:55 ]

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:41
Vandaag met een flinke omweg e/os/ kunnen installeren op een oude Samsung A52 4g. (Via winboat onder arch linux)

Moet zeggen dat ik positief verrast ben, ziet er beter uit dan Lineageos en vooralsnog werkt alles naar behoren!

• Falco
Davith78 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:19:
Een paar weken terug heb ik na een aantal middagen prutsen en falen eindelijk /e/OS werkend gekregen op mijn oude Samsung Galaxy S10e. Ik zit nu wel een beetje met een dilemma, misschien kan iemand hier er een zinnig antwoord op geven:

Aanvankelijk was het de bedoeling dat deze S10e met /e/OS mijn huidige Galaxy S21 FE in oktober gaat vervangen aangezien deze dan geen veiligheidsupdates meer krijgt van Samsung. Dit ook in het kader van ont-Googlen en minder e-waste zodat ik nog even geen nieuwe telefoon hoef te kopen zoals een Fairphone. Nu twijfel ik toch een beetje aangezien de S10e een community build van /e/OS heeft en geen 'officiële' build. Bovendien is de bootloader unlocked en tevens geflashed met een custom recovery. Ik wil hem namelijk ook gaan gebruiken voor bankzaken (Rabobank, ASN en Triodos) en ik heb gehoord dat banken moeilijk kunnen gaan doen wanneer je getroffen wordt door fraude en je telefoon unlocked en/of geroot is.

Mijn vraag is nu: met name voor veilig bankieren zonder gedoe, is het beter om dan in oktober toch maar een Fairphone te kopen (en er dan /e/OS op te zetten) of kan ik mijn Galaxy S10e met /e/OS blijven gebruiken? Alvast bedankt voor het antwoord :)
ik kom er net achter dat ik de triodos app niet actief krijg op mijn community build Samsung A52 4g...

krijg melding over geroote telefoon en activeren gaat dus niet.

• Mit-46
Heb je de bootloader na installatie wellicht niet opnieuw gelocked?

[ Voor 16% gewijzigd door Mit-46 op 27-04-2026 12:14 ]

• Falco
Mit-46 schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:25:
Heb je de bootloader na installatie wellicht niet opnieuw gelockted?
Ik had daar al op gezocht, maar niet gevonden hoe ik dat op mijn Samsung A52 4G zou moeten doen. Heb je wellicht een linkje naar een tutorial of iets?

• Maarten69
  • Niet online
Zie stukje Locking the bootloader hier
Warning: The bootloader is lockable in official builds only. The procedure to lock the bootloader will not work on community builds.

[ Voor 43% gewijzigd door Maarten69 op 27-04-2026 10:47 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

• Mit-46
Ik zie de A52 4G wel in deze lijst staan: https://community.e.found...-15-or-e-os-v-build/69784

Dat is toch de lijst met officiële builds of begrijp ik het verkeerd?

Ik zie nu dat hij een community build heeft geinstalleerd.

@Falco
Mag ik vragen waarom en niet een officiële?
Falco schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:12:
[...]

Ik had daar al op gezocht, maar niet gevonden hoe ik dat op mijn Samsung A52 4G zou moeten doen. Heb je wellicht een linkje naar een tutorial of iets?
Ik heb een Fairphone 6 en geen ervaring met Samsung als het hierom gaat.

[ Voor 53% gewijzigd door Mit-46 op 27-04-2026 12:21 ]

• Maarten69
  • Niet online
Hebben jullie van MicroG ook dit hoge accuverbruik?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6qQu-Ffpa7VRDvO93topJBWzR3M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KSRiEVWc453X89TVfVHDIjcs.png?f=fotoalbum_large

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

• Mit-46
Maarten69 schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:21:
Hebben jullie van MicroG ook dit hoge accuverbruik?
[Afbeelding]
Nee de hoogste bij mij is Whatsapp met 4% daarna Firefox, Waze en Nextcloud Notes allemaal met 4%.

Bij MicroG staat <1%.
Staat aardig ver naar beneden in de lijst.

Dus of bij jou gaat iets mis of bij mij gaat iets mis :D
Jouw MicroG is overijverig of die van doet niets :o

Volgens mij heb ik wel zoveel mogelijke Google dingen uitgeschakeld. Ik meen dat dit de MicroG instellingen zijn (en anders heb ik het verkeerd begrepen).

Mijn telefoon is in het Engels, maar onder Settings --> System --> App compatibality staat zoveel mogelijk uit.
Bij "Self check" kan ik niets aanpassen dus dat is wat het is, maar daaronder heb ik zoveel mogelijk uitgeschakeld.

Wat bij mij is ingeschakeld:
Cloud messaging
Device attestation
En alles daar onder Location --> Stond aan maar heb ik zojuist uitgeschakeld. Kijken of dat werkt zonder problemen

Alle andere settings staan uit.

**edit:
https://community.e.found...rog-how-it-works/34627/15
Als ik het zo lees heb ik dus alles inderdaad uitgeschakeld dus dat verklaart waarom het bijna niets verbruikt op mijn telefoon.

[ Voor 54% gewijzigd door Mit-46 op 27-04-2026 12:47 ]

• Falco
Mit-46 schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:18:
Ik zie de A52 4G wel in deze lijst staan: https://community.e.found...-15-or-e-os-v-build/69784

Dat is toch de lijst met officiële builds of begrijp ik het verkeerd?

Ik zie nu dat hij een community build heeft geinstalleerd.

@Falco
Mag ik vragen waarom en niet een officiële?

[...]

Ik heb een Fairphone 6 en geen ervaring met Samsung als het hierom gaat.
Als ik zoek op de site, dan lijkt alleen een community edition beschikbaar voor de A52 4g.

https://doc.e.foundation/devices/a52q/community

• Mit-46
Falco schreef op maandag 27 april 2026 @ 14:55:
[...]

Als ik zoek op de site, dan lijkt alleen een community edition beschikbaar voor de A52 4g.

https://doc.e.foundation/devices/a52q/community
Ik zie het inderdaad. De lijst die ik deelde zijn allemaal community builds.

• Falco
Mit-46 schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:53:
[...]

Ik zie het inderdaad. De lijst die ik deelde zijn allemaal community builds.
Maar goed, op een officiële build lijken bank apps dus wel te werken. Ik had nog oude A52 liggen waar software support inmiddels gestopt is vanuit Samsung.
Dat toestel dus nu in gebruik om e/os/ te testen. Wellicht dat ik mijn huidige Samsung S21FE namelijk ga vervangen door een Fairphone 6 met e/OS/.

• Mit-46
Falco schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:37:
[...]

Maar goed, op een officiële build lijken bank apps dus wel te werken. Ik had nog oude A52 liggen waar software support inmiddels gestopt is vanuit Samsung.
Dat toestel dus nu in gebruik om e/os/ te testen. Wellicht dat ik mijn huidige Samsung S21FE namelijk ga vervangen door een Fairphone 6 met e/OS/.
Ik heb een Fairphone 6 en ING. De ING app werkt zoals het hoort. Het verstandig om van te voren al jouw apps te onderzoeken.
In het Fairphone 6 topic zitten ook actieve /e/OS gebruikers die kunnen helpen specifiek met dat toestel. Ook info over de minputen zoals bijvoorbeeld de camera, speaker en trilmotor kan ik aanraden om daar op te zoeken zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Ik vind het een super fijne telefoon. Dat is voor het overgrote deel vanwege officiële /e/OS ondersteuning i.c.m. met Lawnchair als launcher (welke ik op aanraden ben aan gebruiken).
De standaard launcher van /e/OS vind ik niet zo goed en doet een beetje afbreuk aan de gebruikerservaring vind ik.

Ik heb ook nog een (werk) iPhone 14 en vind de Fairphone met /e/OS veel fijner. Het gebruik, customizen, privacy features, open source en Nederlands/Europees (wat in deze gezellige tijd waarin wij leven voor mij ook meespeelt).

Succes met puzzelen en testen.

• Evertt
Ben van de week weer terug gegaan van Android naar E/os op de Fairphone 6.
Ben heel erg blij weer terug te zijn al is het al wegens de vele reclames en functies zoals niet eens normaal de telefoon kunnen uitzetten gelijk melding van Gemini.

Nu heb ik alle mail onder gebracht in Thunderbird mail. Alleen de nadeel is dat de mail frequentie 15 minuten is. Bijvoorbeeld gmail was dat direct en dat is niet instelbaar.
Weet iemand een goede mail app liefst open source die een directe mail frequentie heeft.

• Falco
Evertt schreef op maandag 27 april 2026 @ 22:02:
Ben van de week weer terug gegaan van Android naar E/os op de Fairphone 6.
Ben heel erg blij weer terug te zijn al is het al wegens de vele reclames en functies zoals niet eens normaal de telefoon kunnen uitzetten gelijk melding van Gemini.

Nu heb ik alle mail onder gebracht in Thunderbird mail. Alleen de nadeel is dat de mail frequentie 15 minuten is. Bijvoorbeeld gmail was dat direct en dat is niet instelbaar.
Weet iemand een goede mail app liefst open source die een directe mail frequentie heeft.
Push mail zou wel moeten kunnen met Thunderbird.

https://support.mozilla.o...email-thunderbird-android

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-05 21:56
@Evertt Geen idee of dat ook 'direct' doet zoals.je vraagt maar als het met FairEmail niet lukt dan kan het waarschijnlijk niet. Die app heeft echt alle toeters en bellen die je tweakershartje begeert.

• Evertt
Helaas werkt dit niet.

Denk dat ik eerder een vervanger moet vinden voor Gmail.

Goed moment om dit binnenkort te doen.

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:29
Evertt schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:31:
[...]

Helaas werkt dit niet.

Denk dat ik eerder een vervanger moet vinden voor Gmail.

Goed moment om dit binnenkort te doen.
Ik heb gewoon push e-mail werkend met Fastmail en Murena.io (NextCloud).

Jezus saves and takes half damage.

• Mit-46
Heeft iemand ervaring met het maken van een full backup van de telefoon via WebDAV?

Ik probeer dit in te stellen i.c.m. Nextcloud, maar krijg het niet aan de gang. Verbinding maken lukt niet (eens).

Ik heb Nextcloud wel kunnen instellen voor het automatisch synchroniseren van foto's en de agenda.

Iemand een idee?

• prozak
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 21:08
reinouts schreef op maandag 27 april 2026 @ 22:42:
@Evertt Geen idee of dat ook 'direct' doet zoals.je vraagt maar als het met FairEmail niet lukt dan kan het waarschijnlijk niet. Die app heeft echt alle toeters en bellen die je tweakershartje begeert.
Hij gebruikt toch Thunderbird?

Fairmail heeft de functie sowieso wel alleen heb ik geen e/os om het onder te testen.

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-05 21:56
@prozak Ja. En hij vroeg naar een alternatieve mailapp.

• prozak
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 21:08
reinouts schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:42:
@prozak Ja. En hij vroeg naar een alternatieve mailapp.
Ik zie het nu!

https://email.faircode.eu

Voor alle duidelijkheid

• Evertt
Inmiddels doet het met Thunderbird. Push aangezet toen deze het. Had wel een restart nodig van de telefoon.
Fairmail nog niet geprobeerd.

• Maarten69
  • Niet online
Bedankt voor de tip voor FairEmail!
Ik was een fervent Thunderbird gebruiker, maar ben nu direct over!
Heel fijn dat de Nederlandse ontwikkelaar Marcel Bokhorst ondersteuning buiten GAPS (Google Playstore) bied. Ik kan gewoon de Pro versie kopen via een SEPA overschrijving en de software via Github gebruiken als update.
Sorry Thunderbird, Nederlandse software gaat voor VS ;)

Edit: the live update/push werkt echt top! Een mail verwijderd in Thunderbird op laptop verdwijnt meteen in FairEmail op mijn Fairphone 6.
Edit2: @Keypunchie bedankt het is idd FairEmail
De link naar Github als je wilt kopen:
You will need to install the latest FairEmail version from GitHub (or F-Droid) for this to work (it will not work with the Play store version of FairEmail), which you can download from here:

https://github.com/M66B/FairEmail/releases/

On a mobile device you might need to expand the "assets" section to download the APK file.

Note that you can install a GitHub release over a Play store version as an update, but not over an F-Droid build, please see here for more information. The GitHub version automatically checks for updates and notifies you when an update is available.

If you donated 7 euros or more (in total), you are allowed to activate the pro features on all devices you personally own, else you are allowed to activate the pro features one time only.

[ Voor 61% gewijzigd door Maarten69 op 01-05-2026 12:14 ]

• Keypunchie
  • Niet online
Idem hier, bedankt voor de tip. Fijne app.

@Maarten69 Kleine correctie: FairEmail (in App Lounge vind ik hem met beide namen.)

Waar vond jii trouwens de manier om hem voor de ontwikkeling te betalen? Zelf had ik wat oppervlakkig gezocht, maar (nog) niet gevonden

• Hnsmldrs
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 03-05 18:56
Inmiddels heb ik de moed opgegeven om E/OS op mijn Fairphone te installeren.
Geprobeerd met de install van Murena en ook met command install.
Blijft failen.
Ik heb de bootloader maar weer gelocked zodat Android weer stabiel functioneert.

Wat ik verkeerd doe, geen idee, de procedures telkens tot op de letter gelezen en opgevolgd, maar op het moment dat de os geïnstalleerd moet worden heeft hij geen communicatie met de Fairphone.

Ik denk dat ik hem maar naar murena stuur, zij bieden een service dit te doen. Kost wel 99 euro maar ik wil toch n keer van Android af.

• Mit-46
Hnsmldrs schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:32:
Inmiddels heb ik de moed opgegeven om E/OS op mijn Fairphone te installeren.
Geprobeerd met de install van Murena en ook met command install.
Blijft failen.
Ik heb de bootloader maar weer gelocked zodat Android weer stabiel functioneert.

Wat ik verkeerd doe, geen idee, de procedures telkens tot op de letter gelezen en opgevolgd, maar op het moment dat de os geïnstalleerd moet worden heeft hij geen communicatie met de Fairphone.

Ik denk dat ik hem maar naar murena stuur, zij bieden een service dit te doen. Kost wel 99 euro maar ik wil toch n keer van Android af.
Gaat het om een Fairphone 6 en doe je het via een Windows computer?

Het installeren van de Android USB driver, de driver die nodig is wanneer de telefoon in de "bootmodus" is gezet, dien je op een specifieke wijze te installeren op een Windows 11 computer. Ik heb het idee dat het onder Linux (Mint in ieder geval) niet nodig is en gewoon automatisch gaat.

Wanneer de telefoon in de bootmodus staat vindt Windows deze niet (automatisch) waardoor het ook niet automatisch de driver installeert/koppelt wat het normaal wel doet bij een nieuw apparaat.

Dit stukje staat niet beschreven in de web installer van Murena. Die gaat er gewoon vanuit dat de driver (goed) geïnstalleerd is/wordt.
Mocht dit het geval zijn dan kan je in dit topic zoeken naar "Android usb driver".

[ Voor 3% gewijzigd door Mit-46 op 30-04-2026 13:37 ]

• Evertt
In Linux Mint is het makkelijker. Daar moet je inderdaad eerst fastboot installeren.
"sudo apt update && sudo apt install adb fastboot"

Naar de bootloader daarna " bash flash_fp6_factory.sh"

• Hnsmldrs
Ik heb met Mac osx en Linux mint geprobeerd maar helaas geen succes.
Misschien dat ik binnenkort nog eens n poging waag, maar nu even niet.
He5 gaat om een nieuwe Fairphone gen 6

[ Voor 12% gewijzigd door Hnsmldrs op 30-04-2026 15:52 ]

• Mit-46
Ik heb alleen de bootloader opnieuw gelocked via Linux Mint en dat ging zonder bijzonderheden. Weet ff niet meer welke instructies ik heb gebruikt, maar wat @Evertt aangeeft klinkt aannemelijk.

Het installeren had ik gedaan vanaf een Windows 11 laptop, want ik dacht dat dit verstandiger/makkelijker was. 8)7

In principe is het makkelijk via de web installer van Murena mits je wel de juiste USB drivers hebt, want anders werkt het simpelweg niet. Wel jammer dat ze dit niet aangeven tijdens het proces.

(Ook het opnieuw locken van bootloader wordt volgens mij niet aangegeven via de web installer dus wellicht ook iets om te onthouden :) )

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-05 17:18
Vreemd, ik heb heel wat keren e/os/ geinstalleerd op een Fairphone (5 en 6) recentelijk, met de handmatige installer en vanaf een Linux pc, werkelijk zonder enig probleem.

• Hnsmldrs
Mijn Linux pc is een Mac mini 2011, zou dat het probleem kunnen zijn?
En mijn MacBook Pro is van 2016.
Misschien dat daar iets misgaat?
Vreemd is wel dat de Fairphone in de eerste stap wel herkent wordt en in Linux met abd devices zichtbaar is.
Het locken van de fastboot ging ook probleemloos.

• JayPe

JayPe

Ondertitel

USB kabeltje wellicht de boosdoener?

Ik zelf heb daar nooit last mee gehad, maar ik las er wel over online in diverse topics; dat een USB-C kabel niet altijd goed werkt, want voor opladen alleen zijn er 'goedkopere' kabeltjes in omloop, die niet of niet goed genoeg data overdracht ondersteunen.

Ik heb ´t zonder enige ervaring met m'n laptop (Fedora 43) gedaan (FP6) via de Murena webinstaller, met Chromium als browser, want Firefox werd niet ondersteund.

• Hnsmldrs
Kabeltje denk ik niet, is het kabeltje waar ik mijn kobo mee de boeken doe laden.
Ik kan nog eens een ander kabeltje zoeken.

• Evertt
Vandaag toch fairmail geïnstalleerd.

Ik gebruik meerdere mails accounts en wil graag voor elke mailaccounts een andere melding geluid. Alleen zie ik nergens deze functie in staan.
Is dit mogelijk?

[ Voor 8% gewijzigd door Evertt op 01-05-2026 10:26 ]

• FitTiv
Evertt schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:25:
Vandaag toch fairmail geïnstalleerd.

Ik gebruik meerdere mails accounts en wil graag voor elke mailaccounts een andere melding geluid. Alleen zie ik nergens deze functie in staan.
Is dit mogelijk?
https://m66b.github.io/FairEmail/#faq145

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05:59
@Rik Viergever Hoe stabiel draait de cloud nu ?

• Evertt
Ik kan op mij wifi op mij werk geen mails meer ontvangen via Thunderbird. Via 5g wel en mij thuis netwerk
Zoals Gmail als Outlook.

Is dit een storing?

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Evertt schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:28:
Ik kan op mij wifi op mij werk geen mails meer ontvangen via Thunderbird. Via 5g wel en mij thuis netwerk
Zoals Gmail als Outlook.

Is dit een storing?
wifi op je werk heeft mogelijk een paar poorten gesloten. Als het op je thuis Wifi wel werkt, ligt het niet aan je telefoon, maar aan de netwerk instellingen van je werk-netwerk-wifi

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste