JayPe schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:33:
Snap ik helemaal @
Mit-46.
Maar als je zelf wel iets van ethiek hebt, kan je jezelf dus niet zonder meer verlagen tot het niveau van je vijand. Wat ik daarmee bedoel:
- Google biedt van alles 'gratis' aan, maar je betaalt daarvoor met je privacy. Jij bent het product.
- Als je niet met jouw data wilt betalen, staat het je vrij het product niet te gebruiken.
Als je dan het product toch gebruikt, maar er niet voor 'betaalt', is het toch een vorm van 'stelen'.
Voorbeeld: Als je tandpasta nodig hebt, ga je naar de supermarkt, pakt het uit het schap, betaalt bij de kassa, en je kunt je tandenpoetsen. Iedereen blij.
Maar je kunt ook die tube tandpasta in je zak laten glijden, ongemerkt zonder afrekenen langs de kassa lopen, en je kunt je tandenpoetsen. Iedereen nog steeds blij: De supermarkt is zo'n grote winkel, die ene tube tandpasta valt in het niet tegen de totale omzet.
Maar het blijft wel stelen.
Om het omgekeerd toch ook goed te praten:
- Als de supermarkt je niet aanstaat, want ze knijpen het personeel uit, en drukken de lokale kruidenier uit de markt: dan staat het je vrij die tandpasta bij een ander winkeltje te kopen. Dat gaat bij Google niet: Je hebt óf Android óf Apple's iPhone. Concurrentie is er niet (duopoly)
- Als je dan géén tandpasta wilt kopen bij één van die twee supermarkten, kan je nog zelf je eigen pasta maken. Daarvoor heb je wel bepaalde ingredienten nodig. Water, polijstmiddel, geurtje, bindmiddel en gel. Nu, alle ingredienten kan je vanaf andere bronnen verzamelen, maar de gel waarmee je alles soepel laat werken.. die is in exclusief bezit van de GoogleSupermarkt. Je mag het daar gratis afhalen, op vertoon van een bonuskaart. En die bonuskaart, daar kan je er telkens een nieuwe van pakken bij de kassa.
Dat laatste, zo kan je ongeveer het gebruik van het anonieme playstore gebruik goed praten: Je gebruikt wel een paar dingetjes van Google, maar dat doe je anoniem. Je pakt niet zomaar alles van de schappen, zonder te betalen, maar je neemt alleen de folder, het kartonnendoosje, die gratis rol PMD zakken (één per klant) en telkens die gratis gel mee, met een frisse nieuwe anonieme bonuskaart. Maar je geeft er nooit één cent uit, en profiteert er alleen maar van.
Tja, zolang andere mensen dus wel betalen, kan jij profiteren. Zolang als dat goed gaat. Tegengas geven mág zeker. Maar je begrijpt óók dat als iedereen de winkel wel gebruikt, maar niemand meer betaalt, de boel wel uiteindelijk een keer omvalt. En dan moeten iedereen z'n eigen tandpasta gaan maken. Daar wordt dan alleen de tandarts blij van.
Vandaar: Ja, ik zal inderdaad best gebruik maken van Google z'n infrastructuur. Ik probeer dat dan wel op zo'n manier te doen, dat ik het systeem niet uitbuit, maar met enig fatsoen/ethiek zodat ik het voor mijzelf kan verantwoorden. Dus, als regent, ga je ook gewoon even binnen schuilen in de warmte van een winkel of een cafe. Welke winkel dan ook. Kost jou niets, kost de winkel niets. Maar als je tjdens dat schuilen ook nog naar het toilet gaat, dan leg je of een kwartje neer, of nuttig je een consumptie.
Roomser dan de Paus hoef je daarbij niet te zijn: Eén keertje anoniem bij de McDonalds naar binnen lopen, plasje plegen en weer naar buiten lopen; valt niemand over. Maak je daar een gewoonte van, of jezelf zelfs afhankelijk? Dan maak je van jezelf die profiteur, over de rug van al die andere klanten die wel betalen (met geld of data).
Veel 'Apps' die ik dagelijks gebruik heb ik dan ook 'gekocht' met geld dat ik met werken heb verdiend. Tweakers Abo, Kranten: Abo, Signal donatie, Garmin fysiek aangeschaft, Strava abonnement. Ja, daarbij wordt persoonlijke data ook verwerkt; zeker Garmin en Strava zijn daarin bijzondere data-verwerkers. Big-tech (?) bedrijven en die maken niet altijd de volledige meest ethische keuzes. Bij DPG werken ook geld-ratjes. Ik betaal wel voor die diensten. En ik sloop eventuele reclame die er alsnog doorheen glipt eruit met adblockers. Dat doe ik dan volledig zonder schroom. Aan Google heb ik mijn hele digitale hebben en houwen jaren te grabbel gegeven, en daarmee op een andere manier betaald. Toen ik van de search-engine af wilde stappen, zag ik pas hoe ziek sterk ze zijn: Overal is Google de default searche-engine. Nog nèt niet in de DuckDuckGo browser, maar zelfs Firefox zet de eigenaar (Google) van de grootste concurrent (Chrome) voor iedereen in de kijker.
Verslaafd gemaakt: We zijn het, Afkicken, we kunnen het.