• guzzigerard
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-02 14:12
[b][Waar ik wel een vraag over had: blijkbaar staat de app "BlissWeather" geïnstalleerd? in ieder geval vraagt die wel mijn lokatie op. ik kan hem alleen nergens op mijn schermen terugvinden? had juist ook express KNMI app geïnstalleerd om maar een weer-app te hebben, dus heb hem ook njet verwijderd...

Iemand die dit mysterie kan oplossen?
Dat is de WEER widget, als je helemaal naar links swiped staat die onder de ‘Advanced Privacy’ widget.
Tenzij je die verwijderd hebt.
Standaard stond die bij mij op 15min verversing, heb ik op 6 uren gezet.
Dat scheelt met de accu

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
guzzigerard schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:49:
[...]

A16 komt met e/OS4.6 in Maart(dus April)
Bedoel je versie 3.6?

March of the Eagles

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
@guzzigerard hij stond op 30 minuten bij mij, heb dit naar 4u gezet, is idd wel prima!

• guzzigerard
Ja idd, heb het aangepast.

• Wilfred86
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-02 20:58
Pluginbaby schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:32:
Het zal ongetwijfeld aan mij liggen maar ik krijg het niet voor elkaar om /e/OS te installeren op mijn FP6.
Ik probeer deze handleiding te volgen: https://doc.e.foundation/devices/FP6/install

Ik heb de stappen netjes gevolgd volgens mij. adb en fastboot geïnstalleerd. Telefoon is verbonden met een usb-kabel waarbij de file explorer gewoon werkt en te gebruiken is (dat moet dan toch een data cable zijn?)
USB poorten hebben up-to-date drivers.

Op de telefoon de Developer options aangezet, OEM unlock gedaan met de code via de FP website. Maar vervolgens wordt de telefoon alsnog niet gezien door adb waardoor de "adb reboot bootloader" command niet werkt; no device detected...

Iemand een suggestie wat ik vergeten ben/verkeerd doe? Normaal ben ik best handig met deze dingen maar blijkbaar in dit geval niet :+

EDIT: bootloader moest fastboot zijn...
Je moet de usb-driver van Google installeren. Toevallig had ik hetzelfde probleem. Echt de .inf file van die driver dubbelklikken en uitvoeren. Waarschijnlijk zie je nu ook in device-manager een fout bij de Android-device.

Wat ook een probleem gaf bij mijn Fairphone is dat volgens de guide data via USB (weet zo niet de exacte naam) aan moest staan. Gek genoeg werkte het juist wel toen ik dit uitzette. Deze twee zaken kan ik zo bedenken. Succes!!

• -Elmer-
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:24
Pluginbaby schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:26:
[...]
Ja maar het unlocken van de bootloader lukt dus al niet. Daar loop ik vast op stap 5. adb ziet simpelweg mn telefoon niet. Ik kan her en der op stackoverflow wel wat stappen vinden die ik geprobeerd heb maar tot nu toe zonder succes.
Toevallig gisteren mijn nieuwe FP6 naar /e/os geupgrade. Ik had ook eerst het probleem dat de installer (browser) mijn telefoon niet herkende. Dat had te maken met Chromium. Via Edge lukte het wel. Overigens gebruikte ik Ubuntu (ja Edge op Ubuntu is een ding :p). En inderdaad belangrijk dat USB debugging aan staat én de USB-mode op file transfer. Na de installatie van /e/os heb ik ook de bootloader weer gelocked volgens FP instructies. Let wel: je kunt daarna pas weer terug naar Fairphone Android als daar een nieuwere securitypatch voor beschikbaar is dan de versie die je met /e/os hebt. Maar waarom zou je terug willen?

Hoop dat het zo lukt?

• Keypunchie
  • Niet online
(Domme?) vraag over bootloader unlocken/locken: wat betekent dat eigenlijk?

Wat kun je dan functioneel wel/niet.

als je de bootloader weer lockt, kun je dan wel e/os updates installeren, of is daar ook bootloader toegang voor nodig?

• BertNL
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22-02 15:15
Keypunchie schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 23:23:
(Domme?) vraag over bootloader unlocken/locken: wat betekent dat eigenlijk?

Wat kun je dan functioneel wel/niet.

als je de bootloader weer lockt, kun je dan wel e/os updates installeren, of is daar ook bootloader toegang voor nodig?
Je kunt met een gelockte bootloader gewoon updates installeren. Een gelockte bootloader betekent vooral dat het lastiger/onmogelijk is voor kwaadwillenden gegevens uit te lezen wanneer het toestel fysiek in hun bezit zou komen. Ook werken sommige apps niet als de bootloader niet gelocked is.

[ Voor 5% gewijzigd door BertNL op 04-02-2026 07:38 ]

• Keypunchie
  • Niet online
OK, maar wat "lockt" het dan en waarom moet ik wel unlocken om de "eerste" versie te installeren?

[ed.] Ik ga denk ik maar even wat de diepte in onderzoek. Mijn oppervlakke gedachte is: een bootloader doet een signature check op de code die hij opstart en daarom moet je hem unlocken voordat je een ander OS (andere signer) kan installeren.

Maar als je hem dan ongewijzigd lockt, dan... start het OS toch niet meer op? Je zou dan de trusted signatures moeten updaten? Zoals gezegd, ik duik er los even in.

[ Voor 68% gewijzigd door Keypunchie op 04-02-2026 10:23 ]

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:55
Je unlockt de bootloader om er een ander OS (of custom rom) erop te kunnen zetten.

Het risico van het daarna unlocked laten van de bootloader is miniem, want iemand heeft fysieke toegang nodig tot jouw apparaat om daar stiekem andere of aangepaste software op te zetten. Dus als je geen dubbelspion bent zou ik dat prima aandurven ;).

Sommige apps kunnen moeilijk doen met een niet-gelockte bootloader en dan kan het zinvol zijn om weer te locken na de installatie van je alternatieve os.

Let daar wel goed mee op want je kunt potentieel je telefoon bricken. Bij mijn Fairphone 6 ging het locken overigens soepel.

[ Voor 15% gewijzigd door GerbenBK op 04-02-2026 11:27 . Reden: typo's en duidelijker ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• danieldk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02 20:29
Ik heb mijn telefoon ook weer netjes gelocked na het installeren van /e/OS (en een maandelijkse donatie aan de e Foundation aangezet, om die 50 Euro die ik ze niet gegeven heb ruimschoots te compenseren).

Waar ik nog wel over zit te dubben is of het zinvol is om OEM unlocking in de developer settings weer aan te zetten. Mocht er helemaal iets fout gaan bij bij een update ofzo, dan kun je altijd de telefoon weer unlocken en een nieuwe image flashen.

Het voornaamste nadeel dat ik kan bedenken is dat dat als je telefoon gejat is, iemand hem zou kunnen unlocken en opnieuw flashen. Maar volgens mij is er qua veiligheid geen issue omdat unlocken/locken de telefoon schoonveegt.

Weet iemand toevallig of er nog andere negatieve consequenties zijn?

• Jeroennl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:33
Na redelijk wat research kom ik langzaam tot de conclusie dat e/os een goed alternatief kan zijn om te gaan gebruiken en de belangrijke apps die ik gebruik functioneren probleemloos. Enige wat ik lastig kan herleiden is of mijn Chipolo Pop's op de een of andere manier nog zijn te gebruiken. Iemand ervaring hiermee?

• Keypunchie
  • Niet online
Geen ervaring, maar waarschijnlijk is de enige manier om Google Play Services weer te installeren op e/os… maar dan kun je net zo goed geen e/os installeren.

Dus luister maar naar @FitTiv ;-)

[ Voor 12% gewijzigd door Keypunchie op 05-02-2026 09:08 ]

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:15
Jeroennl schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:31:
Na redelijk wat research kom ik langzaam tot de conclusie dat e/os een goed alternatief kan zijn om te gaan gebruiken en de belangrijke apps die ik gebruik functioneren probleemloos. Enige wat ik lastig kan herleiden is of mijn Chipolo Pop's op de een of andere manier nog zijn te gebruiken. Iemand ervaring hiermee?
De app start hier bij mij gewoon em vraagt netjed om nfc toegang. Ik heb geen chipolo pops maar zie geen reden waarom dit niet zou werken. @Keypunchie de microg implementatie van play store services is vrij goed hoor!

E/os 3.3

• Pluginbaby
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-02 12:30
Installeren op de FP6 is uiteindelijk gelukt via de mac book van een vriend van me. Geen idee wat er op mijn PC nou niet goed is gegaan maar op die laptop herkende de webinstaller de telefoon gewoon en kreeg ik op mn telefoon een prompt om toegang te geven etc.
Uiteindelijk ging via de webinstaller nog iets fout waardoor ik het alsnog via de handmatige stappen in de handleiding heb gedaan maar dat was toen ook een fluitje van een cent.
Bedankt voor de goede tips van iedereen, en voor wie ook tegen dit probleem aanloopt, sorry, ik heb geen betere optie dan op een ander device proberen...

• hihibibihi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-02 20:36
@Pluginbaby Ik las ergens (sorry weet niet meer waar) dat installeren van een custom rom (zoals e/os) via MS Windows meer problemen geeft dan via Linux (of blijkbaar Macos?).

Zou een verklaring kunnen zijn(?).

• robertvg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-02 15:48
Hoi allen, beetje nieuw op Android en e/OS.... kan ik ook het keyboard op de Fairphone veranderen?
De cijfertjes en speciale tekens in blauw bij alle letters hoeven van mij niet, het maakt het toetsenbord erg onrustig. Als ik speciale tekens wil typen dan doe ik dat wel via de ?123 toets....

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:09
robertvg schreef op maandag 9 februari 2026 @ 00:13:
Hoi allen, beetje nieuw op Android en e/OS.... kan ik ook het keyboard op de Fairphone veranderen?
De cijfertjes en speciale tekens in blauw bij alle letters hoeven van mij niet, het maakt het toetsenbord erg onrustig. Als ik speciale tekens wil typen dan doe ik dat wel via de ?123 toets....
Jahoor, dat kan.zoek in je favoriete appstorr op keyboard en zoek er één uit. Downloaden, instellen en gaan....

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

• Pluginbaby
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-02 12:30
hihibibihi schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:28:
@Pluginbaby Ik las ergens (sorry weet niet meer waar) dat installeren van een custom rom (zoals e/os) via MS Windows meer problemen geeft dan via Linux (of blijkbaar Macos?).

Zou een verklaring kunnen zijn(?).
Ja wellicht, al suggereert de handleiding dat het op Windows ook gewoon zou moeten werken.
Dit weekend probeerde ik m'n oude telefoon (FP5) aan mijn PC te hangen en toen kreeg ik niet eens de optie om de schijf te benaderen vanuit de file explorer. Ik heb dus toch nog steeds het idee dat er iets niet deugt aan mijn USB-poorten en of drivers dus daar moet ik nog eens induiken.
Mooi klusje om uit te stellen tot de volgende keer dat ik er last van heb...

• FitTiv
Pluginbaby schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:59:
[...]

Ja wellicht, al suggereert de handleiding dat het op Windows ook gewoon zou moeten werken.
Dit weekend probeerde ik m'n oude telefoon (FP5) aan mijn PC te hangen en toen kreeg ik niet eens de optie om de schijf te benaderen vanuit de file explorer. Ik heb dus toch nog steeds het idee dat er iets niet deugt aan mijn USB-poorten en of drivers dus daar moet ik nog eens induiken.
Mooi klusje om uit te stellen tot de volgende keer dat ik er last van heb...
Dit is een bekend probleem.
Dit lostte het voor mij op (FP6, win11)
https://www.reddit.com/r/...eshooting_guide_fastboot/

• VonPeat
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-02 23:13
Zo'n oud probleem zou wel in de installer verwerkt mogen worden ondertussen. Heeft mij ook veel tijd gekost dit weekend. De installer werkte inderdaad niet op Win11, bij een nieuwe FP6. We moeten gered worden door een 4 jaar oude reddit comment voor de FP4. Dank voor het delen in elk geval.

(Win11 herkende de telefoon wel in stap1, maar bij de reboot in de 'bootloader' wordt ie niet meer herkend.)

Later mijn MacBook gepakt, Opera geïnstalleerd, (Want met FF werkt het ook niet). Toen kwam ie inderdaad wel verder.

Vreugde was echter van korte duur. Nu blijft de FP6 hagen in de bootloader. Ik kom er niet meer voorbij.

Je moet er zin in hebben! Vanavond maar weer eens verder zoeken.
Update: Lees wel meer problemen met de installer. Was even bang dat ik hem gebricked had. Maar uiteindelijk met de CommandLine uitleg gelukt, vanaf mijn MacBook. e/OS draait en bootloader weer gelockt.

[ Voor 17% gewijzigd door VonPeat op 09-02-2026 21:06 ]

• Jan_2teP
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-02 05:41
Re: Navigatie
Voor mij is de beste mobile navigatie: TomTom Go Mobile
Deze app kost je EUR 14 per jaar en geeft je de beste 'Live traffic' met altijd de nieuwste offline kaarten.
De bijgewerkte kaarten worden minstens 1x per maand aangeboden en kan je thuis via wifi downloaden.
Getest op FP6 met /e/OS/ 3.4 en werkt probleemloos.

• coenox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:10
Jan_2teP schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 05:40:
Deze app kost je EUR 14 per jaar en geeft je de beste 'Live traffic' met altijd de nieuwste offline kaarten.
De bijgewerkte kaarten worden minstens 1x per maand aangeboden en kan je thuis via wifi downloaden.
Volledig mee eens, alleen kost het 20 euro per jaar. Maar dat is nog steeds een koopje. Je krijgt uitstekende alternatieve routes bij file en je kunt GPX routes inladen (gebruik ik op de motor). Goed om te weten dat het goed werkt op /e/OS. Ik heb de overstap nog niet gemaakt, overweeg de aanschaf van een goedkoop toestel voor ernaast. Om het uit te proberen.

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Dat het goed werkt op /e/OS geloof ik, maar bedoel je hier ook mee dat het goed werkt in combinatie met Android Auto, zonder custom stubs etc?

• guzzigerard
coenox schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 07:50:
[...]

Volledig mee eens, alleen kost het 20 euro per jaar. Maar dat is nog steeds een koopje. Je krijgt uitstekende alternatieve routes bij file en je kunt GPX routes inladen (gebruik ik op de motor). Goed om te weten dat het goed werkt op /e/OS. Ik heb de overstap nog niet gemaakt, overweeg de aanschaf van een goedkoop toestel voor ernaast. Om het uit te proberen.
Voor op de motor vind ik MyRouteapp erg fijn, speciaal voor de motorrijder, je kunt op de pc/laptop van tevoren al routes maken.
Maar ook van A naar B met de auto/camper.
Werkt ook in Android auto.
Tomtom app heb ik ook gebruikt, maar vond ik niet fijn. Tomtom rider apparaat heb ik ook die werkt wel fijn.

• coenox
guzzigerard schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:40:
[...]

Voor op de motor vind ik MyRouteapp erg fijn, speciaal voor de motorrijder, je kunt op de pc/laptop van tevoren al routes maken.
Maar ook van A naar B met de auto/camper.
Werkt ook in Android auto.
Tomtom app heb ik ook gebruikt, maar vond ik niet fijn. Tomtom rider apparaat heb ik ook die werkt wel fijn.
Ik heb Myrouteapp (Lifetime Gold), maar vond de navigatie ondermaats. Maar dat is al weer een tijd geleden dat ik dat heb gebruikt. Gebruik MRA voor het maken van de routes en TomTom (app en apparaat) om te rijden. Maar ik begrijp hieruit dat MRA ook goed werkt onder e/OS?

• FitTiv
FYI dit is tomtom expert truck geworden.
Bij mij opent ie de app heel traag, geeft dan een foutmelding en sluit dan af. Direct uit de app lounge. Op een FP6 en een Poco.

• coenox
FitTiv schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:39:
[...]

FYI dit is tomtom expert truck geworden.
Bij mij opent ie de app heel traag, geeft dan een foutmelding en sluit dan af. Direct uit de app lounge. Op een FP6 en een Poco.
In de Google Play store heet ie inderdaad TomTom Go :Truck expert. Maar het hangt van je abonnement af wat je krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TWEdJ3OmcR8CwRCjhTYeDfUt0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s1BnAMX0inPceJEDN0eZq6CI.jpg?f=fotoalbum_large

• guzzigerard
coenox schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:14:
[...]
Maar ik begrijp hieruit dat MRA ook goed werkt onder e/OS?
Zekers, ook met Android auto.
Afgelopen zomer wilde TTG niet opstarten op e/OS, en heb ik het abo opgezegd.

• Jeroennl
Installeren jullie Android auto via de https://doc.e.foundation/support-topics/android-auto optie of een alternatieve weg? Wordt mij niet helemaal duidelijk in hoeverre ik op deze manier een deel van mijn privacy opgeef. Of dat ik dat eigenlijk al doe door de find hub van google te gebruiken.

• FitTiv
@Jeroennl FitTiv in "[/e/OS] Ervaringen & Discussie"
Dan hoef je iig de speech to text niet te installeren. (Deze werkt dan ook niet). En krijg je xunlocker erbij met meer AA opties.

Edit: werkt ook met gmaps

[ Voor 7% gewijzigd door FitTiv op 13-02-2026 23:27 ]

• R-v-W
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 25-02 22:29
Jeroennl schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 23:20:
Installeren jullie Android auto via de https://doc.e.foundation/support-topics/android-auto optie of een alternatieve weg?
Ik heb de alternatieve methode beschreven door @bart_geens gebruikt:
bart_geens in "[/e/OS] Ervaringen & Discussie"
Dan maak je gebruik van alternatieve google services stubs. Bij mij werkt dat tot nu toe prima.

• FitTiv
R-v-W schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 07:45:
[...]

Ik heb de alternatieve methode beschreven door @bart_geens gebruikt:
bart_geens in "[/e/OS] Ervaringen & Discussie"
Dan maak je gebruik van alternatieve google services stubs. Bij mij werkt dat tot nu toe prima.
Volgens mij is aa4mg hetzelfde (stubs) maar dan excl de gmaps stub.

https://github.com/sn-00-x/aa4mg

[ Voor 3% gewijzigd door FitTiv op 14-02-2026 09:54 ]

• danieldk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02 20:29
Jeroennl schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 23:20:
Installeren jullie Android auto via de https://doc.e.foundation/support-topics/android-auto optie of een alternatieve weg? Wordt mij niet helemaal duidelijk in hoeverre ik op deze manier een deel van mijn privacy opgeef. Of dat ik dat eigenlijk al doe door de find hub van google te gebruiken.
Volgens https://eylenburg.github.io/android_comparison.htm geef je Google componenten geprivligeerde toegang zodra je Android Auto gebruikt. Ik kon hier online weinig informatie over vinden. In de sources van de /e/OS microG fork heb ik wel dit gevonden:

https://gitlab.e.foundati...ownGooglePackages.kt#L209

Het lijkt er dus op (scroll ook door de rest van de file) dat een hele rits Google applicaties verhoogde privileges krijgen. Dus het lijkt vrij snel game over zodra je Google apps gaat installeren.

Wat dat betreft doet GrapheneOS het beter, aangezien het Google dingen sandboxed en ze daarom niet meer kunnen dan 'gewone' apps.

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-02 16:47
Ik ben gisteren over gegaan naar de Fairphone 6 met e/os. Ik ben zeer te spreken over.
Alleen wil ik op mij whatsapp account dat een backup met Google Drive.
Als ik dit wil instellen gaat deze naar MircoG daar dan meldt deze mail al is ingesteld op mij telefoon. Dat klopt deze aangemeld voor mij mail account.
Hoe kan ik dit instellen dat Whatsapp backup maakt op mij Google Drive?

[ Voor 3% gewijzigd door Evertt op 15-02-2026 16:50 ]

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:06
Niet helemaal antwoord op je vraag: maar is het idee van e/os niet juist dat je geen/ zo beperkt mogelijk gebruik maakt van Google?

• jaguarxj16
Vandaag E/os 3.5 gedownload voor de Fairphone 6. Het downloaden was binnen een paar minuten klaar. Dat is wel een grote verbetering t.o.v. 3.4. Waar het nog lang duurde.

Komend van IOS moet ik zeggen dat E/os mij verder goed bevalt. Alles wat ik gebruik werkt goed en er wordt veel geblokt aan bijv trackers. Voor iemand die wil overstappen naar een alternatief voor google/apple is het een toegankelijk alternatief.

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:43
3.5 release notes: https://gitlab.e.foundation/e/os/releases/-/releases

Voor de FP6 eindelijk tap to wake *O*

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:09
Beste verbetering is toch wel de downloadsnelheid van de update....

Zonder gekheid, tap to wake is echt een vooruitgang.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:20
Nu nog even backporten naar de FP5.

Of kon dat niet omdat het een ander type scherm was ofzo?

• Keypunchie
  • Niet online
Mijn eerste e/os update (FP6)

Ging soepel. Maar als voormalig iPhone-user dacht ik nog wel: waarom werkt Tap to Wake voor mij niet? Moet ik dat misschien aanzetten?

Nee, bij e/os is het 2x tappen, niet slechts 1x

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:17
Compuchip87 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:51:
[...]

Nu nog even backporten naar de FP5.

Of kon dat niet omdat het een ander type scherm was ofzo?
Op mijn FP5 kon ik met een dubbele tap het scherm aan zetten. Het zat wel ergens verstopt in de instellingen volgens mij.

• Rodeappell
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:05
Wat is bij jullie de geluidskwaliteit bij een filmopname bij versie 3.5? Bij mij is het nog steeds niet echt een goede kwaliteit ik hoor veel ruis.

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-02 11:32
denneappel schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:45:
[...]

Op mijn FP5 kon ik met een dubbele tap het scherm aan zetten. Het zat wel ergens verstopt in de instellingen volgens mij.
Zit gewoon in de display instellingen op de FP 5 met e/os/.

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:20
voorstad schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 05:19:
[...]

Zit gewoon in de display instellingen op de FP 5 met e/os/.
Verrek, je hebt gelijk. Top! Dat zat er zeker niet toen ik hem een klein jaartje geleden kocht. Blijkbaar gemist in de release notes.

• TheRien
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:04
Ik gebruik nu een halfjaar ongeveer e/OS op Oneplus 9 naar alle tevredenheid. Ik zal ook m'n best doen dit topic wat meer in de gaten te houden want ik heb inmiddels aardig wat ervaring opgebouwd. Tag me dus ook gerust bij vragen!

Ik heb er zelf ook eentje: zakelijk gebruik ik Moneybird en daar kan ik sinds e/OS geen betalingen goedkeuren omdat Moneybird Play Services vereist (en blijkbaar is de implementatie van microG niet goed genoeg?). Iemand die weet wat er dan schort hieraan en waarom het niet werkt? Dan kan er wellicht een issue bij microG geopend worden, of bij Moneybird aangedrongen worden dat dit onnodig is ;-)
(ter info: knab en bunq werken beide prima).
Edit: ik bedenk me net dat de bankrekening van Moneybird geregeld wordt door Adyen, dus misschien dat zij wel die Play Services eis hebben ingebouwd?

Semi-offoptic: de nieuwe wero-app gaat hier nog veel verder in en weigert alle custom roms zeggen ze. Zie deze FAQ: https://support.wero-wall...our-security-requirements

[ Voor 7% gewijzigd door TheRien op 23-02-2026 14:08 ]

• Jeroennl
guzzigerard schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:47:
Postnl en DHL werken ook bij mij.
Zoals al eerder gesteld, vanwege het gebruik van een browser voor het inloggen van allerlei apps kun je beter i.p.v. de standaard Bromite browser, een andere browser standaard maken zoals Firefox of Brave.
Beide apps werken bij mij ook, alleen van PostNL krijg ik geen pushberichten bij DHL wel. Heb alle meldingen aanstaan (zover ik weet) mis ik iets of werkt dit gewoon niet met de PostNL app?

• Keypunchie
  • Niet online
Vivaldi browser (Chromium-based) is ook een goed alternatief.

• jaguarxj16
Ik gebruik Ecosia, werkt ook prima

• Robertvg65
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 25-02 23:36
Kan iemand deze app geschikt maken voor Murena? :-)
Of kan ik dat zelf mbv de code op Github?

Nearby Glasses:

https://www.404media.co/t...ing-smart-glasses-nearby/

• TopHop
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 21:51
Robertvg65 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:04:
Kan iemand deze app geschikt maken voor Murena? :-)
Of kan ik dat zelf mbv de code op Github?

Nearby Glasses:

https://www.404media.co/t...ing-smart-glasses-nearby/
Ik kan hem gewoon downloaden in de App Lounge?

• Robertvg65
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 25-02 23:36
TopHop schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:04:
[...]

Ik kan hem gewoon downloaden in de App Lounge?
Oh oeps ik heb niet goed gekeken zo te zien.
Eens kijken of ik een collega kan betrappen op filmen met de Meta bril :)

• Duth
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:40
Ben op zoek naar iemand die e/os op mijn poco x3 nfc zou willen installeren in de omgeving van Schijndel. De easy installer van e/os meldt dat het apparaat ongeschikt zou zijn ondanks dat het apparaat wel in de lijst van ondersteunde apparaten staat. Ontbeer zelf de skills om verder te komen.

• Hoogheid
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01:33
Na jaren gebruik te hebben gemaakt van GrapheneOS op mijn Google Pixel toestellen overweeg ik de overstap naar e/OS te maken. Ik lees wel eens dat e/OS wat gebruiksvriendelijker is dan GrapheneOS en met name voor mijn vrouw zou dit een uitkomst zijn. Ook ik loop tegen een beperking aan in GrapheneOS waar ik hopelijk met e/OS niet meer tegenaan loop.

Ik krijg het met Home Assistant op GrapheneOS niet voor elkaar om nieuwe Matter apparaten toe te voegen aan het netwerk. Ik gebruik de Home Assistant Yellow met de ZBT-2 als Matter over Thread antenne. Zodra ik een nieuw apparaat toevoeg kom ik op een scherm waarbij er geen Wi-Fi netwerken gevonden kunnen worden. Dit schijnt een probleem te zijn van Home Assistant op GrapheneOS. Ik hoop dat dit met e/OS wel mogelijk is.

Daarnaast was ik benieuwd of jullie mij kunnen vertellen of een van de onderstaande apps niet werkt binnen e/OS. Ik heb deze nodig voor werk of privé.
  • 112NL
  • Aegis
  • Albert Heijn
  • Betaalde apps uit de Google Play Store
  • DigiD / Berichtenbox
  • Streaming diensten als: Disney+, Videoland, NPO, Plex
  • Synology applicaties als: Drive, DS Get, etc.
  • Easypark NL (Verificatie SMS komt niet binnen op GrapheneOS)
  • EHBO
  • Fireservice Rota / Brandweerrooster
  • Flitsmeister
  • Home Assistant
  • ICS Cards
  • Knab Bankieren
  • Kraken Pro
  • Ledger Wallet
  • Marktplaats
  • HartslagNu
  • My DHL
  • Online Bibliotheek
  • OuderApp & Ouderportaal (Kion)
  • Microsoft Outlook, Word en Excel
  • PostNL
  • QCPR
  • Raisin
  • Signal
  • Tasker
  • UniFi
EasyPark NL heeft het euvel dat deze geen verificatie SMS ontvangt als ik met mijn werk account wil inloggen.
Verder is 112NL ook niet bruikbaar omdat ik mijzelf hier ook niet kan aanmelden omdat de verificatie SMS niet ontvangen wordt op GrapheneOS. De applicatie Brandweerrooster / FireService Rota heb ik nodig voor mijn werk bij de Brandweer.

Het zou heel erg fijn zijn als mensen kunnen aangeven hoe de ervaring is met e/OS.

Daarnaast was het altijd zo dat er geen Chromecast functionaliteit in e/OS is. Is dit inmiddels wel zo? Deze gebruik ik niet vaak maar gebruik ik wel. Wij hebben een Google TV streamer in de woonkamer.

Alvast heel erg bedankt! _/-\o_

• TopHop
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 21:51
Hoogheid schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:10:
Daarnaast was ik benieuwd of jullie mij kunnen vertellen of een van de onderstaande apps niet werkt binnen e/OS. Ik heb deze nodig voor werk of privé.

...

Alvast heel erg bedankt! _/-\o_
Deze gebruik ik en werken allemaal:

Albert Heijn
DigiD
Streaming diensten als: Disney+, Videoland, NPO, Plex
Home Assistant
ICS Cards
Marktplaats
Online Bibliotheek
Signal

Met als kanttekening dat er dus inderdaad geen Google Cast protocol standaard aanwezig is, dus Videoland e.d. kan ik niet casten naar de TV. Misschien dat het wel mogelijk is door Google Services te activeren?? Maar dat defeats the purpose van /e/os en kun je net zo goed weer Google Android gaan draaien zou ik zeggen.

Vwb Home Assistant gebruik ik voornamelijk Zigbee apparaten, die kan ik zonder problemen toevoegen via de companion app.

In mijn beleving is /e/os inderdaad vrij makkelijk instappen, alle dingen die ik gebruik werken allemaal. Maar je moet de intrinsieke motivatie hebben om Google services eruit te bonjouren. Mensen die /e/os willen voor privacy maar vervolgens wel Android Auto willen gebruiken snap ik niet. Zal we aan mij liggen.

• Hoogheid
Heel erg bedankt voor je reactie @TopHop !
Het installeren van een alternatief OS en toch Google diensten willen blijven gebruiken kan als reden hebben dat er toch meer privacy gewaarborgd blijft dan bij stock OS. GrapheneOS kan Google diensten sandboxed gebruiken waardoor ze wel bruikbaar zijn maar afgezonderd zijn van de rest van jouw bestanden en gegevens.

• TheRien
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:04
Betaalde google apps is wel een dingetje. De Aurora store (vervanger van de play store) gebruikt standaard een anoniem 'account' om apps voor je te installeren, het werkt namelijk alleen als proxy naar de play store. Zo'n anoniem account is volgens mij gedeeld met alle (of veel) gebruikers zodat google niks aan je kan aflezen. Als je betaalde apps wilt dan kan dat echter niet natuurlijk, dus dan kun je bij de Aurora Store met je eigen account inloggen om die app te installeren, maar dat is natuurlijk niet zo anoniem meer, want daar heb je een ouderwets google account voor nodig. Er zijn gelukkig best wat apps die andere betalingen accepteren, dat je de apk bijvoorbeeld via hun website kunt kopen of dat je met een donatie de pro-features unlocked (shoutout FairEmail!)

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:43
Hoogheid schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:10:
  • Aegis
  • Albert Heijn
  • DigiD / Berichtenbox
  • EHBO
  • Flitsmeister
  • Home Assistant
  • Marktplaats
  • My DHL
  • Online Bibliotheek
  • PostNL
  • Signal
  • Tasker
Ik gebruik deze apps onder /e/OS en deze werken prima bij mij. 112NL heb ik net even geïnstalleerd en bij de telefoonnummer verificatie krijg ik een 'API 403' foutmelding in de app. Nu zit ik momenteel in het buitenland, dus dat zou in het geval van 112NL ook nog het probleem kunnen zijn.

Over het algemeen ben ik bij andere apps onder /e/OS waar een telefoonnummerverificatie noodzakelijk is (zoals: Whatsapp en Telegram) nog geen probleem tegengekomen.

• Hoogheid
Ook @BounceCloud bedankt voor jouw reactie! Ik krijg bij GrapheneOS dus exact dezelfde foutmelding bij de verificatie (ook als ik in Nederland ben). Verder werkt het verifiëren met sms helemaal prima bij vrijwel alle andere apps behalve dus bij Easypark.

Easypark geeft aan de sms wel verzonden te hebben maar ik ontvang vervolgens geen sms. Dit op een ander Pixel toestel geprobeerd met ook GrapheneOS en daar hetzelfde probleem. Op een ander Android toestel werkt dit wel gewoon met mijn werk account en telefoonnummer.

• jaguarxj16
Ter aanvulling op bovenstaande @Hoogheid Ouderapp en ouderportaal werken beiden ook

• Jeroennl
En nog een aanvulling op @Hoogheid Unifi Network en Unifi Protect werken zonder problemen.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste