Kreeg hem gisteren op m'n telefoon binnen na op het refresg knopje te hebben gedrukt. Heb de update alleen nog niet uitgevoerd. Wacht even de eerste berichten af.
Vanmiddag met de hand een installatie gedaan op een fairphone 5, het downloaden van de image duurde wel echt te lang bijna 4 uur!
Aan het eind van de installatie guide stond pas dat je de bootloader alleen kon locken met standaard install beetje jammer want ook de normale image is vreselijk traag met downloaden
Inmiddels als test de telefoon in gebruik en helemaal niet ontevreden.
Sinds 2018 iPhone gebruiker maar ik kan maar niet wennen aan de nieuwe liquid glass mogelijk dat de fairphone de daily driver gaat worden.
Vooral verbaasd over hoe goed alle standaard apps werken zonder zelf in te loggen met een google account.
Aan het eind van de installatie guide stond pas dat je de bootloader alleen kon locken met standaard install beetje jammer want ook de normale image is vreselijk traag met downloaden
Sinds 2018 iPhone gebruiker maar ik kan maar niet wennen aan de nieuwe liquid glass mogelijk dat de fairphone de daily driver gaat worden.
Vooral verbaasd over hoe goed alle standaard apps werken zonder zelf in te loggen met een google account.
[ Voor 17% gewijzigd door Gerwinnn op 23-12-2025 17:46 ]
Tja, iedereen is vandaag de langverwachte v3.3 update aan het downloaden...Gerwinnn schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:41:
Vanmiddag met de hand een installatie gedaan op een fairphone 5, het downloaden van de image duurde wel echt te lang bijna 4 uur!
Hier ook, met de installatie was ik 20 tot 30 minuten bezig maar de download duurde uren! Daarna de installatie gestart op een nieuwe Fairphone 6.Gerwinnn schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:41:
Ik heb de officiële build gekozen omdat ik de bootloader achter weer wilde locken. Eigenlijk ging alles probleemloos. Ik had deze guide gebruikt (onder Linux).
Na de installatie wel nog de standaard mail/calendar/browser apps verwijderd via adb, en daarna Proton apps en Firefox geïnstalleerd. De launcher heb ik vervangen door Lawnchair. Er stonden ook twee camera apps op; die van Fairphone schijnt beter te zijn dus heb ik de standaard /e/os camera app uitgeschakeld.
Browser, mail en calendar verwijderen:
OpenKeychain verwijderen als je dat niet nodig hebt:adb shell pm uninstall --user 0 foundation.e.browser
adb shell pm uninstall --user 0 foundation.e.mail
adb shell pm uninstall --user 0 foundation.e.calendar
Murena integratie uitzetten:adb shell pm uninstall --user 0 org.sufficientlysecure.keychain
Default camera app uitschakelen:adb shell pm disable-user --user 0 foundation.e.drive
adb shell pm disable-user --user 0 foundation.e.accountmanager
adb shell pm disable-user --user 0 foundation.e.webcalendarmanager
(verwijderen durf ik nog niet aan omdat sommige apps de default nodig hebben)adb shell pm disable-user --user 0 foundation.e.camera
[edit]
Oh wacht, de standaard weather app heb ik ook maar verwijderd
adb shell pm uninstall --user 0 foundation.e.weather
[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 23-12-2025 22:06 ]
Goede tips, zodra de servers wat gekalmeerd zijn ga ik ook de official rom flashen verder eigenlijk nog geen bijzonderheden ontdekt op de fairphone zelf.XWB schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:59:
[...]
Hier ook, met de installatie was ik 20 tot 30 minuten bezig maar de download duurde uren! Daarna de installatie gestart op een nieuwe Fairphone 6.
Ik heb de officiële build gekozen omdat ik de bootloader achter weer wilde locken. Eigenlijk ging alles probleemloos. Ik had deze guide gebruikt (onder Linux).
Na de installatie wel nog de standaard mail/calendar/browser apps verwijderd via adb, en daarna Proton apps en Firefox geïnstalleerd. De launcher heb ik vervangen door Lawnchair. Er stonden ook twee camera apps op; die van Fairphone schijnt beter te zijn dus heb ik de standaard /e/os camera app uitgeschakeld.
[...]
OpenKeychain verwijderen als je dat niet nodig hebt:
[...]
Murena integratie uitzetten:
[...]
Default camera app uitschakelen:
[...]
(verwijderen durf ik nog niet aan omdat sommige apps de default nodig hebben)
[edit]
[...]
Waarom draai je dan geen Lineage (al dan niet met MicroG)?XWB schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:59:
[...]
Hier ook, met de installatie was ik 20 tot 30 minuten bezig maar de download duurde uren! Daarna de installatie gestart op een nieuwe Fairphone 6.
[...]
[...]
[...]
[...]
[edit]
[...]
Jezus saves and takes half damage.
Lineage komt toch ook met een aantal default apps? Die zou ik dan ook moeten verwijderen.Maupertus schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:50:
[...]
Waarom draai je dan geen Lineage (al dan niet met MicroG)?
Significant minder, mede doordat de Murena integratie er niet in zit. e/OS bouwt op Lineage dus je releases lopen ook voor op Murena.XWB schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:38:
[...]
Lineage komt toch ook met een aantal default apps? Die zou ik dan ook moeten verwijderen.
Jezus saves and takes half damage.
Als ik zo het lijstje bekijk op Wikipedia: LineageOS dan zijn het toch behoorlijk wat apps. Ik zou dan AudioFX, Camelot, Calendar, FM Radio, Jelly, Recorder en Twelve verwijderen.Maupertus schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:08:
[...]
Significant minder, mede doordat de Murena integratie er niet in zit. e/OS bouwt op Lineage dus je releases lopen ook voor op Murena.
Het is werkelijk geen moeite om de Murena integratie uit te zetten. Je telefoon hangt toch al via USB aan de computer, éénmalig enkele commando's via adb uitvoeren is zo gedaan.
Wat voegt de Murena integratie toe aan functionaliteit?XWB schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:20:
[...]
Als ik zo het lijstje bekijk op Wikipedia: LineageOS dan zijn het toch behoorlijk wat apps. Ik zou dan AudioFX, Camelot, Calendar, FM Radio, Jelly, Recorder en Twelve verwijderen.
Het is werkelijk geen moeite om de Murena integratie uit te zetten. Je telefoon hangt toch al via USB aan de computer, éénmalig enkele commando's via adb uitvoeren is zo gedaan.
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Het is een clouddienst, je krijgt dan:manusjevanalles schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:37:
[...]
Wat voegt de Murena integratie toe aan functionaliteit?
Murena Workspace is your personal email account, your agenda and contacts, your drive on the cloud and your online office suite.
Thx, daar doe ik niets mee. Wist niet dat je dat allemaal kon deinstalleren. Ga ik eens proberen.XWB schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:39:
[...]
Het is een clouddienst, je krijgt dan:
[...]
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Ik ben op de 24e geüpgraded naar v3.3 op m'n Fairphone 5.
Er is een handjevol berichten over MicroG die regelmatig sluit/crashte, en push notificaties die niet aankomen, bijv vanuit messenger applicaties.
Drie keer raden wie die problemen ook heeft
Er lijkt nog niet echt een oplossing of workaround te zijn. Jammer, want tot dusver (met versies 3.1 en 3.2) heb ik weinig problemen ondervonden met e/OS, en het niet krijgen van push notificaties heeft toch een behoorlijke impact op het nut van een telefoon...
Er is een handjevol berichten over MicroG die regelmatig sluit/crashte, en push notificaties die niet aankomen, bijv vanuit messenger applicaties.
Drie keer raden wie die problemen ook heeft
Er lijkt nog niet echt een oplossing of workaround te zijn. Jammer, want tot dusver (met versies 3.1 en 3.2) heb ik weinig problemen ondervonden met e/OS, en het niet krijgen van push notificaties heeft toch een behoorlijke impact op het nut van een telefoon...
[Aylin]
Ondertussen versie 3.3, maar daar werken ze ook niet. De (google) oortjes van mijn man werken wel en icm de ervaringen die ik hier lees, wordt het toch nieuwe oortjes kopen lijkt me.
Heeft iemand Android Auto al aan de gang op 3.3?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Ik was voor eos Gboard en Swiftkey gewend. Het standaard eos toetsenbord vond ik niet fijn en de afgelopen tijd heb ik vooral gebruik gemaakt van Heliboard. Maar daar mistte ik het swipen en vond ik het woordenboek/autocorrect niet fijn werken.
Nu inmiddels over op FUTOboard (ook open source en lokaal) en die vind ik erg fijn werken. Je kunt er ook op swipen en de autocorrect/woordenboek vind ik zelf veel fijner werken.
De Engelse taal heeft ook een lokaal model die je volgende woord probeert te voorspellen op basis van je huidige woord en die dat volgende woord vervolgens als suggestie geeft, maar helaas heeft de Nederlandse taal dat nog niet.
Nu inmiddels over op FUTOboard (ook open source en lokaal) en die vind ik erg fijn werken. Je kunt er ook op swipen en de autocorrect/woordenboek vind ik zelf veel fijner werken.
De Engelse taal heeft ook een lokaal model die je volgende woord probeert te voorspellen op basis van je huidige woord en die dat volgende woord vervolgens als suggestie geeft, maar helaas heeft de Nederlandse taal dat nog niet.
@Aziraphale
Ja. Bij mij werkt zowel met draad als draadloos Android auto.
Eerder in dit topic staat een mooie uitleg met gebruik van stubs om google vrij te blijven. Die werkte eerder niet, maar sinds 3.3 wel.
Eerder in dit topic staat een mooie uitleg met gebruik van stubs om google vrij te blijven. Die werkte eerder niet, maar sinds 3.3 wel.
Dat zal deze zijn: bart_geens in "[/e/OS] Ervaringen & Discussie"joost308 schreef op zondag 28 december 2025 @ 00:38:
@Aziraphale
Zodra ik de update op mijn FP5 heb geïnstalleerd zal ik dat ook weer eens een kans geven. Eerder kreeg ik het niet werkend met de stubs, telefoon verbond wel maar ik kreeg de "no new messages" melding. Ik heb nu een aparte navigatietelefoon met full google specifiek voor in de auto maar dat is wel gedoe. Vooral omdat Android auto ook de bluetooth kaapt dus ik kan niet met de ene telefoon navigeren en met de andere handsfree bellen tegelijk
Hier werkte de online installer ook niet, dus ben ik aan de gang gegaan met de guide die @XWB heeft aangegeven. In het begin problemen met de drivers onder Win11, maar dat is allemaal opgelost. Het device is unlocked.XWB schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:59:
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]
[edit]
[...]
En nu ben ik aangekomen bij het daadwerkelijk flashen van FP6_factory.sh.
Met telefoon in Fastboot Mode aan aangesloten via usb krijg ik dit scherm;
De .zip uitgepakt en via Git Bash dit commando uitgevoerd;FastBoot Mode
PRODUCT_NAME - FP6
VARIANT - SM_KIMOLOS UFS
BOOTLOADER VERSION - FP6.QREL.15.151.0
BASEBAND VERSION - 15
SERIAL NUMBER - XXXXXXXX
SECURE BOOT - yes
IMEI - xxxxxxxxxxxxxxxxxx
MEMORY MODEL - MICRON MTxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
MEMORY SIZE - 8GB + 256GB
DISPLAY PANEL NAME = BOE nt37705
DEVICE STATE - unlocked
Dat geeft deze foutmelding;chmod +x flash_FP6_factory.sh && ./flash_FP6_factory.sh
Vanaf hier zit ik vast. Met "./" kom ik ook niet verder. Wat doe ik verkeerd?INFO: You are using MinGW on Windows.
INFO: Looking for connected device(s)...
INFO: One Fairphone 6 in fastboot mode found (serial number: a75506c6).
Info: Your phone is in regular bootloader mode.
fastboot: error: cannot load '/d/Programma's/eOS/IMG-e-3.3-a15-20251210556408-official-FP6/bluetooth.img': No such file or directory
ERROR: Could not flash the bluetooth_a partition on device xxxxxxxx.
ERROR: Please unplug the phone, take the battery out, boot the device into
ERROR: fastboot mode, and start this script again.
ERROR: (To get to fastboot mode, press Volume-Down and plug in the USB-C)
ERROR: (cable until the fastboot menu appears.)
ERROR: Aborting now (press Enter to terminate).
[ Voor 19% gewijzigd door FortezzA_64 op 28-12-2025 22:51 ]
@FortezzA_64 Ik gok dat het pad niet gevonden kan worden door de "\'s" in "Programma's":
Die string wordt effectief onderbroken nu. Kan je het karakter escapen of de naam van die map aanpassen?'/d/Programma's/eOS/IMG-e-3.3-a15-20251210556408-official-FP6/bluetooth.img'
[ Voor 13% gewijzigd door XWB op 28-12-2025 23:02 ]
Yes, yes, dat is 'm. Loopt nu het proces door.
Op dit punt heb ik gewoon te weinig kennis van het gebruik van een shell. Daarom had ik ook gehoopt dat de online installer het zou doen. Een jaar geleden ding dat via de Easy-installer-setup applicatie wel goed op een FP4.
En inmiddels is alles al gereed ;-)
Op dit punt heb ik gewoon te weinig kennis van het gebruik van een shell. Daarom had ik ook gehoopt dat de online installer het zou doen. Een jaar geleden ding dat via de Easy-installer-setup applicatie wel goed op een FP4.
Tip: Gebruik nooit speciale karakters in directory's en bestandsnamen. Zeker niet op zo'n hoog niveau (blijkbaar is dat een map waar jij je programma's in bewaart). Dat scheelt altijd gezeik. Zelfs spaties zijn voor mij als purist eigenlijk altijd al een no-go, omdat je die ook moet 'escapen' of "quoten" in shells.FortezzA_64 schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:13:
Yes, yes, dat is 'm. Loopt nu het proces door.
Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Apatch icm AA4mg module werkt perfect, zowel op 3.3 als 3.2. Dan kan je AA gewoon installeren via applounge. Enige nadeel is bij iedere update de boot.img patchen met apatch maar dat is inmiddels 10min werk (excl 1.5u de hele eos 3.3 image downloaden helaas; waarom is dat niet apart verkrijgbaar...Aziraphale schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:35:
Qua browser, wat gebruiken jullie? Ik gebruik vooralsnog de standaard maar ben eigenlijk op zoek naar een firefox alternatief. Vroeger een mix van Ironfox en Cromite gebruikt maar ik zie dat mn Ironfox toch afgeraden wordt.
Hebben jullie nog tips of voorkeuren?
[ Voor 15% gewijzigd door FitTiv op 04-01-2026 11:24 ]
Hier Android Auto netjes werkend gekregen onder 3.3 met de instructie van bart_geens in "[/e/OS] Ervaringen & Discussie". Ik gebruik het eigenlijk alleen voor spotify en navigatie. Spotify werkte gelijk. Voor navigatie wilde ik de aanwezige "Maps" gebruiken, maar dat werkt niet gelijk. In plaats van de 2 genoemde opties heb ik deze via de App launch van een update voorzien. Dan wijzigt "Maps" naar "Magic Earth". Om hem dan onder Android Auto werkend te krijgen is wel premium nodig (op dit moment €6 per jaar), en het werkt tot nu toe prima 😃Aziraphale schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:35:
(Ik draai /e/os 3.3 overigens op FP6)
[ Voor 4% gewijzigd door R-v-W op 04-01-2026 12:40 ]
Idem, in tegenstelling tot de eerdere versie waar ik dit probeerde werken alle apps zoals ANWB Onderweg (voor navigatie), Spotify en Signal ook zonder problemen.R-v-W schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:32:
[...]
Hier Android Auto netjes werkend gekregen onder 3.3 met de instructie van bart_geens in "[/e/OS] Ervaringen & Discussie". Ik gebruik het eigenlijk alleen voor spotify en navigatie. Spotify werkte gelijk. Voor navigatie wilde ik de aanwezige "Maps" gebruiken, maar dat werkt niet gelijk. In plaats van de 2 genoemde opties heb ik deze via de App launch van een update voorzien. Dan wijzigt "Maps" naar "Magic Earth". Om hem dan onder Android Auto werkend te krijgen is wel premium nodig (op dit moment €6 per jaar), en het werkt tot nu toe prima 😃
(Ik draai /e/os 3.3 overigens op FP6)
Alleen ik heb natuurlijk geen stembediening en appjes kunnen niet worden voorgelezen. Als iemand daar nog een werkbaar Google-alternatief voor heeft houd ik me aanbevolen. Tot die tijd gewoon niet appen in de auto I guess
Na aanleiding van jou post omtrent FUTO deze ook uitgeprobeerd. Nu een week verder en het bevalt mij uitstekend!BounceCloud schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:47:
Ik was voor eos Gboard en Swiftkey gewend. Het standaard eos toetsenbord vond ik niet fijn en de afgelopen tijd heb ik vooral gebruik gemaakt van Heliboard. Maar daar mistte ik het swipen en vond ik het woordenboek/autocorrect niet fijn werken.
Op mijn Fairphone 6 en Xiaomi Poco F3 met /e/Os 3.3 allebei Android auto geïnstalleerd en werkt.
Wel eerst Android auto app geüpdatet en de Google app en Maps stubs geïnstalleerd, wel de echte Google tts engine gebruikt.
Tot er een goed klinkende tts engine beschikbaar is
Wel eerst Android auto app geüpdatet en de Google app en Maps stubs geïnstalleerd, wel de echte Google tts engine gebruikt.
Tot er een goed klinkende tts engine beschikbaar is
Na wat gedoe, proberen, nog eens proberen en nog een keer.... Werkt het! Vraag niet hoe het kan, maar ik profiteer ervan!
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Mijn vriendin heeft een nieuwe fairphone met Eos gekocht. Op termijn wil ze van alle google diensten af.
Mijn idee is om voor nu een 2e gebruiker aan te maken als een soort 'privacy-sandbox' en enkel hierin aan te melden met een google account en google maps en google home te installeren, en bijvoorbeeld ook een instagram.
Klopt dit idee zo? En nog tips/manuals om hierin mee te nemen?
Edit: na wat leeswerk hier heb ik de app 'shelter' geïnstalleerd die een werkprofiel aanmaakt. Hierin een aantal apps gekloond en deze daarna verwijderd uit het hoofdprofiel, werkt tot dusver goed.
Maar hoe zorg ik ervoor dat deze apps ook automatisch geüpdatet blijven? Ik vind in de instellingen van shelter hier geen instelling voor terug.
Mijn idee is om voor nu een 2e gebruiker aan te maken als een soort 'privacy-sandbox' en enkel hierin aan te melden met een google account en google maps en google home te installeren, en bijvoorbeeld ook een instagram.
Klopt dit idee zo? En nog tips/manuals om hierin mee te nemen?
Edit: na wat leeswerk hier heb ik de app 'shelter' geïnstalleerd die een werkprofiel aanmaakt. Hierin een aantal apps gekloond en deze daarna verwijderd uit het hoofdprofiel, werkt tot dusver goed.
Maar hoe zorg ik ervoor dat deze apps ook automatisch geüpdatet blijven? Ik vind in de instellingen van shelter hier geen instelling voor terug.
[ Voor 30% gewijzigd door Isaja op 08-01-2026 10:53 ]
Ik gebruik shelter met werk profiel redelijk vergelijkbaar. Het is voor apps die in de App Lounge beschikbaar zijn niet nodig om ze te klonen vanuit je hoofdprofiel. Je kan namelijk in Shelter de App Lounge aan de werk profiel kant opstarten en van daaruit de apps installeren. Dan verschijnen ze ook alleen aan de werk profiel kant en worden ze door die App Lounge up-to-date gehouden (als de betreffende app niet bevroren is op dat moment uiteraard)Isaja schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:26:
na wat leeswerk hier heb ik de app 'shelter' geïnstalleerd die een werkprofiel aanmaakt. Hierin een aantal apps gekloond en deze daarna verwijderd uit het hoofdprofiel, werkt tot dusver goed.
Top merci! Hiermee gelukt om alles goed in te stelen, de shelter app werkt echt goed, mooi dat je directe thumbnails kunt neerzetten op het homescreen die na afsluiten dan ook weer automatisch 'bevriezen'R-v-W schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:59:
[...]
Ik gebruik shelter met werk profiel redelijk vergelijkbaar. Het is voor apps die in de App Lounge beschikbaar zijn niet nodig om ze te klonen vanuit je hoofdprofiel. Je kan namelijk in Shelter de App Lounge aan de werk profiel kant opstarten en van daaruit de apps installeren. Dan verschijnen ze ook alleen aan de werk profiel kant en worden ze door die App Lounge up-to-date gehouden (als de betreffende app niet bevroren is op dat moment uiteraard)
Heeft iemande ervaring met regelmatig gebruik van text-to-speech (bv tijdens het rijden)? Hoe goed werkt het?
Je moet een Text To Speech (TTS) engine installeren en in de instellingen (van e/Os èn de app) instellen.Gronjos schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:37:
Heeft iemande ervaring met regelmatig gebruik van text-to-speech (bv tijdens het rijden)? Hoe goed werkt het?
Maar het probleem is een goeie TTS engine die goed Nederlands uitspreekt te vinden.
Ik heb van ellende maar die van Google gebruikt.
Van andere engines is de uitspraak erg robotachtig en/of kunnen geen getallen uitspreken.
Maar ik hou me aanbevolen voor een goede TTS engine
Via o.a. F-droid kun je SherpaTTS downloaden. In SherpaTTS kun je weer stemmen downloaden. Ik gebruik zelf ''nld (nl-css10)" en ben hier erg tevreden over. De standaard TTS van /e/os is inderdaad van een zeer matige kwaliteit (blikkerig, robot-achtig).
Sherpa is degene die op mijn FP6 geen cijfers of getallen uitspreekt, lastig met een navigatie app.
Spreekt hij bij jou wel 500 als vijfhonderd uit?
Als je de instelling pakt die @BounceCloud voorstelt, dan worden getallen inderdaad niet uitgesproken. Ik heb de instelling gewijzigd naar "nld (nl_NL-dii-high)" en dan worden getallen wel uitgesproken.guzzigerard schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 22:59:
Sherpa is degene die op mijn FP6 geen cijfers of getallen uitspreekt, lastig met een navigatie app.