• correcto
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:26
Kreeg hem gisteren op m'n telefoon binnen na op het refresg knopje te hebben gedrukt. Heb de update alleen nog niet uitgevoerd. Wacht even de eerste berichten af.

• Gerwinnn
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:59
Vanmiddag met de hand een installatie gedaan op een fairphone 5, het downloaden van de image duurde wel echt te lang bijna 4 uur!

Aan het eind van de installatie guide stond pas dat je de bootloader alleen kon locken met standaard install beetje jammer want ook de normale image is vreselijk traag met downloaden

Inmiddels als test de telefoon in gebruik en helemaal niet ontevreden.

Sinds 2018 iPhone gebruiker maar ik kan maar niet wennen aan de nieuwe liquid glass mogelijk dat de fairphone de daily driver gaat worden.

Vooral verbaasd over hoe goed alle standaard apps werken zonder zelf in te loggen met een google account.

[ Voor 17% gewijzigd door Gerwinnn op 23-12-2025 17:46 ]

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-02 10:50
Gerwinnn schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:41:
Vanmiddag met de hand een installatie gedaan op een fairphone 5, het downloaden van de image duurde wel echt te lang bijna 4 uur!

Aan het eind van de installatie guide stond pas dat je de bootloader alleen kon locken met standaard install beetje jammer want ook de normale image is vreselijk traag met downloaden

Inmiddels als test de telefoon in gebruik en helemaal niet ontevreden.

Sinds 2018 iPhone gebruiker maar ik kan maar niet wennen aan de nieuwe liquid glass mogelijk dat de fairphone de daily driver gaat worden.

Vooral verbaasd over hoe goed alle standaard apps werken zonder zelf in te loggen met een google account.
Tja, iedereen is vandaag de langverwachte v3.3 update aan het downloaden...

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Gerwinnn schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:41:
Hier ook, met de installatie was ik 20 tot 30 minuten bezig maar de download duurde uren! Daarna de installatie gestart op een nieuwe Fairphone 6.

Ik heb de officiële build gekozen omdat ik de bootloader achter weer wilde locken. Eigenlijk ging alles probleemloos. Ik had deze guide gebruikt (onder Linux).

Na de installatie wel nog de standaard mail/calendar/browser apps verwijderd via adb, en daarna Proton apps en Firefox geïnstalleerd. De launcher heb ik vervangen door Lawnchair. Er stonden ook twee camera apps op; die van Fairphone schijnt beter te zijn dus heb ik de standaard /e/os camera app uitgeschakeld.

Browser, mail en calendar verwijderen:
adb shell pm uninstall --user 0 foundation.e.browser
adb shell pm uninstall --user 0 foundation.e.mail
adb shell pm uninstall --user 0 foundation.e.calendar
OpenKeychain verwijderen als je dat niet nodig hebt:
adb shell pm uninstall --user 0 org.sufficientlysecure.keychain
Murena integratie uitzetten:
adb shell pm disable-user --user 0 foundation.e.drive
adb shell pm disable-user --user 0 foundation.e.accountmanager
adb shell pm disable-user --user 0 foundation.e.webcalendarmanager
Default camera app uitschakelen:
adb shell pm disable-user --user 0 foundation.e.camera
(verwijderen durf ik nog niet aan omdat sommige apps de default nodig hebben)

[edit]

Oh wacht, de standaard weather app heb ik ook maar verwijderd :p
adb shell pm uninstall --user 0 foundation.e.weather

[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 23-12-2025 22:06 ]

March of the Eagles

• Gerwinnn
  • Laatst online: 21:59
XWB schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:59:
[...]

Hier ook, met de installatie was ik 20 tot 30 minuten bezig maar de download duurde uren! Daarna de installatie gestart op een nieuwe Fairphone 6.

Ik heb de officiële build gekozen omdat ik de bootloader achter weer wilde locken. Eigenlijk ging alles probleemloos. Ik had deze guide gebruikt (onder Linux).

Na de installatie wel nog de standaard mail/calendar/browser apps verwijderd via adb, en daarna Proton apps en Firefox geïnstalleerd. De launcher heb ik vervangen door Lawnchair. Er stonden ook twee camera apps op; die van Fairphone schijnt beter te zijn dus heb ik de standaard /e/os camera app uitgeschakeld.

[...]

[...]

[...]

[...]

[edit]

[...]
Goede tips, zodra de servers wat gekalmeerd zijn ga ik ook de official rom flashen verder eigenlijk nog geen bijzonderheden ontdekt op de fairphone zelf.

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:22
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[edit]

[...]
Waarom draai je dan geen Lineage (al dan niet met MicroG)?

Jezus saves and takes half damage.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Maupertus schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:50:
[...]

Waarom draai je dan geen Lineage (al dan niet met MicroG)?
Lineage komt toch ook met een aantal default apps? Die zou ik dan ook moeten verwijderen.

March of the Eagles

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:22
XWB schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:38:
[...]

Lineage komt toch ook met een aantal default apps? Die zou ik dan ook moeten verwijderen.
Significant minder, mede doordat de Murena integratie er niet in zit. e/OS bouwt op Lineage dus je releases lopen ook voor op Murena.

Jezus saves and takes half damage.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Maupertus schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:08:
[...]

Significant minder, mede doordat de Murena integratie er niet in zit. e/OS bouwt op Lineage dus je releases lopen ook voor op Murena.
Als ik zo het lijstje bekijk op Wikipedia: LineageOS dan zijn het toch behoorlijk wat apps. Ik zou dan AudioFX, Camelot, Calendar, FM Radio, Jelly, Recorder en Twelve verwijderen.

Het is werkelijk geen moeite om de Murena integratie uit te zetten. Je telefoon hangt toch al via USB aan de computer, éénmalig enkele commando's via adb uitvoeren is zo gedaan.

March of the Eagles

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:41
XWB schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:20:
[...]

Als ik zo het lijstje bekijk op Wikipedia: LineageOS dan zijn het toch behoorlijk wat apps. Ik zou dan AudioFX, Camelot, Calendar, FM Radio, Jelly, Recorder en Twelve verwijderen.

Het is werkelijk geen moeite om de Murena integratie uit te zetten. Je telefoon hangt toch al via USB aan de computer, éénmalig enkele commando's via adb uitvoeren is zo gedaan.
Wat voegt de Murena integratie toe aan functionaliteit?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
manusjevanalles schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:37:
[...]

Wat voegt de Murena integratie toe aan functionaliteit?
Het is een clouddienst, je krijgt dan:
Murena Workspace is your personal email account, your agenda and contacts, your drive on the cloud and your online office suite.

March of the Eagles

• manusjevanalles
XWB schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:39:
[...]

Het is een clouddienst, je krijgt dan:

[...]
Thx, daar doe ik niets mee. Wist niet dat je dat allemaal kon deinstalleren. Ga ik eens proberen.

• Kjoe_Ljan
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-02 16:24
Ik ben op de 24e geüpgraded naar v3.3 op m'n Fairphone 5.
Er is een handjevol berichten over MicroG die regelmatig sluit/crashte, en push notificaties die niet aankomen, bijv vanuit messenger applicaties.

Drie keer raden wie die problemen ook heeft :+

Er lijkt nog niet echt een oplossing of workaround te zijn. Jammer, want tot dusver (met versies 3.1 en 3.2) heb ik weinig problemen ondervonden met e/OS, en het niet krijgen van push notificaties heeft toch een behoorlijke impact op het nut van een telefoon...

[Aylin]

• Marjolein.
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 27-12-2025
Ondertussen versie 3.3, maar daar werken ze ook niet. De (google) oortjes van mijn man werken wel en icm de ervaringen die ik hier lees, wordt het toch nieuwe oortjes kopen lijkt me.

• Marjolein.
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 27-12-2025
PS naast een lange download tijd van versie 3.3 merk ik weinig verschil (naast een nieuw murena workspace app symbool), oftewel, alles werkt bij mij gelukkig gewoon

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:21
Heeft iemand Android Auto al aan de gang op 3.3?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:50
Ik was voor eos Gboard en Swiftkey gewend. Het standaard eos toetsenbord vond ik niet fijn en de afgelopen tijd heb ik vooral gebruik gemaakt van Heliboard. Maar daar mistte ik het swipen en vond ik het woordenboek/autocorrect niet fijn werken.

Nu inmiddels over op FUTOboard (ook open source en lokaal) en die vind ik erg fijn werken. Je kunt er ook op swipen en de autocorrect/woordenboek vind ik zelf veel fijner werken.
De Engelse taal heeft ook een lokaal model die je volgende woord probeert te voorspellen op basis van je huidige woord en die dat volgende woord vervolgens als suggestie geeft, maar helaas heeft de Nederlandse taal dat nog niet.

• joost308
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-02 13:15
@Aziraphale
Ja. Bij mij werkt zowel met draad als draadloos Android auto.
Eerder in dit topic staat een mooie uitleg met gebruik van stubs om google vrij te blijven. Die werkte eerder niet, maar sinds 3.3 wel.

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:01
joost308 schreef op zondag 28 december 2025 @ 00:38:
@Aziraphale
Ja. Bij mij werkt zowel met draad als draadloos Android auto.
Eerder in dit topic staat een mooie uitleg met gebruik van stubs om google vrij te blijven. Die werkte eerder niet, maar sinds 3.3 wel.
Dat zal deze zijn: bart_geens in "[/e/OS] Ervaringen & Discussie"

Zodra ik de update op mijn FP5 heb geïnstalleerd zal ik dat ook weer eens een kans geven. Eerder kreeg ik het niet werkend met de stubs, telefoon verbond wel maar ik kreeg de "no new messages" melding. Ik heb nu een aparte navigatietelefoon met full google specifiek voor in de auto maar dat is wel gedoe. Vooral omdat Android auto ook de bluetooth kaapt dus ik kan niet met de ene telefoon navigeren en met de andere handsfree bellen tegelijk :(

• FortezzA_64
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:15
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[edit]

[...]
Hier werkte de online installer ook niet, dus ben ik aan de gang gegaan met de guide die @XWB heeft aangegeven. In het begin problemen met de drivers onder Win11, maar dat is allemaal opgelost. Het device is unlocked.

En nu ben ik aangekomen bij het daadwerkelijk flashen van FP6_factory.sh.
Met telefoon in Fastboot Mode aan aangesloten via usb krijg ik dit scherm;
FastBoot Mode
PRODUCT_NAME - FP6
VARIANT - SM_KIMOLOS UFS
BOOTLOADER VERSION - FP6.QREL.15.151.0
BASEBAND VERSION - 15
SERIAL NUMBER - XXXXXXXX
SECURE BOOT - yes
IMEI - xxxxxxxxxxxxxxxxxx
MEMORY MODEL - MICRON MTxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
MEMORY SIZE - 8GB + 256GB
DISPLAY PANEL NAME = BOE nt37705
DEVICE STATE - unlocked
De .zip uitgepakt en via Git Bash dit commando uitgevoerd;
chmod +x flash_FP6_factory.sh && ./flash_FP6_factory.sh
Dat geeft deze foutmelding;
INFO: You are using MinGW on Windows.
INFO: Looking for connected device(s)...
INFO: One Fairphone 6 in fastboot mode found (serial number: a75506c6).
Info: Your phone is in regular bootloader mode.
fastboot: error: cannot load '/d/Programma's/eOS/IMG-e-3.3-a15-20251210556408-official-FP6/bluetooth.img': No such file or directory

ERROR: Could not flash the bluetooth_a partition on device xxxxxxxx.

ERROR: Please unplug the phone, take the battery out, boot the device into
ERROR: fastboot mode, and start this script again.
ERROR: (To get to fastboot mode, press Volume-Down and plug in the USB-C)
ERROR: (cable until the fastboot menu appears.)

ERROR: Aborting now (press Enter to terminate).
Vanaf hier zit ik vast. Met "./" kom ik ook niet verder. Wat doe ik verkeerd?

[ Voor 19% gewijzigd door FortezzA_64 op 28-12-2025 22:51 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
@FortezzA_64 Ik gok dat het pad niet gevonden kan worden door de "\'s" in "Programma's":
'/d/Programma's/eOS/IMG-e-3.3-a15-20251210556408-official-FP6/bluetooth.img'
Die string wordt effectief onderbroken nu. Kan je het karakter escapen of de naam van die map aanpassen?

[ Voor 13% gewijzigd door XWB op 28-12-2025 23:02 ]

March of the Eagles

• FortezzA_64
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:15
Yes, yes, dat is 'm. Loopt nu het proces door.

Op dit punt heb ik gewoon te weinig kennis van het gebruik van een shell. Daarom had ik ook gehoopt dat de online installer het zou doen. Een jaar geleden ding dat via de Easy-installer-setup applicatie wel goed op een FP4.

En inmiddels is alles al gereed ;-)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
FortezzA_64 schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:13:
Yes, yes, dat is 'm. Loopt nu het proces door.

Op dit punt heb ik gewoon te weinig kennis van het gebruik van een shell. Daarom had ik ook gehoopt dat de online installer het zou doen. Een jaar geleden ding dat via de Easy-installer-setup applicatie wel goed op een FP4.

En inmiddels is alles al gereed ;-)
Tip: Gebruik nooit speciale karakters in directory's en bestandsnamen. Zeker niet op zo'n hoog niveau (blijkbaar is dat een map waar jij je programma's in bewaart). Dat scheelt altijd gezeik. Zelfs spaties zijn voor mij als purist eigenlijk altijd al een no-go, omdat je die ook moet 'escapen' of "quoten" in shells.

🎤 Devine M-Mic USB BK microfoon aangeboden
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:32
Aziraphale schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:35:
Apatch icm AA4mg module werkt perfect, zowel op 3.3 als 3.2. Dan kan je AA gewoon installeren via applounge. Enige nadeel is bij iedere update de boot.img patchen met apatch maar dat is inmiddels 10min werk (excl 1.5u de hele eos 3.3 image downloaden helaas; waarom is dat niet apart verkrijgbaar... |:( )

Qua browser, wat gebruiken jullie? Ik gebruik vooralsnog de standaard maar ben eigenlijk op zoek naar een firefox alternatief. Vroeger een mix van Ironfox en Cromite gebruikt maar ik zie dat mn Ironfox toch afgeraden wordt.
Hebben jullie nog tips of voorkeuren?

[ Voor 15% gewijzigd door FitTiv op 04-01-2026 11:24 ]

• R-v-W
  • Laatst online: 08-02 17:01
Aziraphale schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:35:
Hier Android Auto netjes werkend gekregen onder 3.3 met de instructie van bart_geens in "[/e/OS] Ervaringen & Discussie". Ik gebruik het eigenlijk alleen voor spotify en navigatie. Spotify werkte gelijk. Voor navigatie wilde ik de aanwezige "Maps" gebruiken, maar dat werkt niet gelijk. In plaats van de 2 genoemde opties heb ik deze via de App launch van een update voorzien. Dan wijzigt "Maps" naar "Magic Earth". Om hem dan onder Android Auto werkend te krijgen is wel premium nodig (op dit moment €6 per jaar), en het werkt tot nu toe prima 😃
(Ik draai /e/os 3.3 overigens op FP6)

[ Voor 4% gewijzigd door R-v-W op 04-01-2026 12:40 ]

• Compuchip87
R-v-W schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:32:
[...]

Hier Android Auto netjes werkend gekregen onder 3.3 met de instructie van bart_geens in "[/e/OS] Ervaringen & Discussie". Ik gebruik het eigenlijk alleen voor spotify en navigatie. Spotify werkte gelijk. Voor navigatie wilde ik de aanwezige "Maps" gebruiken, maar dat werkt niet gelijk. In plaats van de 2 genoemde opties heb ik deze via de App launch van een update voorzien. Dan wijzigt "Maps" naar "Magic Earth". Om hem dan onder Android Auto werkend te krijgen is wel premium nodig (op dit moment €6 per jaar), en het werkt tot nu toe prima 😃
(Ik draai /e/os 3.3 overigens op FP6)
Idem, in tegenstelling tot de eerdere versie waar ik dit probeerde werken alle apps zoals ANWB Onderweg (voor navigatie), Spotify en Signal ook zonder problemen.

Alleen ik heb natuurlijk geen stembediening en appjes kunnen niet worden voorgelezen. Als iemand daar nog een werkbaar Google-alternatief voor heeft houd ik me aanbevolen. Tot die tijd gewoon niet appen in de auto I guess ;) - wel zo veilig.

• Dahal
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-02 13:41
BounceCloud schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:47:
Ik was voor eos Gboard en Swiftkey gewend. Het standaard eos toetsenbord vond ik niet fijn en de afgelopen tijd heb ik vooral gebruik gemaakt van Heliboard. Maar daar mistte ik het swipen en vond ik het woordenboek/autocorrect niet fijn werken.

Nu inmiddels over op FUTOboard (ook open source en lokaal) en die vind ik erg fijn werken. Je kunt er ook op swipen en de autocorrect/woordenboek vind ik zelf veel fijner werken.
De Engelse taal heeft ook een lokaal model die je volgende woord probeert te voorspellen op basis van je huidige woord en die dat volgende woord vervolgens als suggestie geeft, maar helaas heeft de Nederlandse taal dat nog niet.
Na aanleiding van jou post omtrent FUTO deze ook uitgeprobeerd. Nu een week verder en het bevalt mij uitstekend!

• guzzigerard
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:19
Op mijn Fairphone 6 en Xiaomi Poco F3 met /e/Os 3.3 allebei Android auto geïnstalleerd en werkt.
Wel eerst Android auto app geüpdatet en de Google app en Maps stubs geïnstalleerd, wel de echte Google tts engine gebruikt.
Tot er een goed klinkende tts engine beschikbaar is

• Aziraphale
Na wat gedoe, proberen, nog eens proberen en nog een keer.... Werkt het! Vraag niet hoe het kan, maar ik profiteer ervan! :)

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Isaja
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-01 11:41
Mijn vriendin heeft een nieuwe fairphone met Eos gekocht. Op termijn wil ze van alle google diensten af.

Mijn idee is om voor nu een 2e gebruiker aan te maken als een soort 'privacy-sandbox' en enkel hierin aan te melden met een google account en google maps en google home te installeren, en bijvoorbeeld ook een instagram.

Klopt dit idee zo? En nog tips/manuals om hierin mee te nemen?

Edit: na wat leeswerk hier heb ik de app 'shelter' geïnstalleerd die een werkprofiel aanmaakt. Hierin een aantal apps gekloond en deze daarna verwijderd uit het hoofdprofiel, werkt tot dusver goed.

Maar hoe zorg ik ervoor dat deze apps ook automatisch geüpdatet blijven? Ik vind in de instellingen van shelter hier geen instelling voor terug.

[ Voor 30% gewijzigd door Isaja op 08-01-2026 10:53 ]

• R-v-W
Isaja schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:26:
na wat leeswerk hier heb ik de app 'shelter' geïnstalleerd die een werkprofiel aanmaakt. Hierin een aantal apps gekloond en deze daarna verwijderd uit het hoofdprofiel, werkt tot dusver goed.

Maar hoe zorg ik ervoor dat deze apps ook automatisch geüpdatet blijven? Ik vind in de instellingen van shelter hier geen instelling voor terug.
Ik gebruik shelter met werk profiel redelijk vergelijkbaar. Het is voor apps die in de App Lounge beschikbaar zijn niet nodig om ze te klonen vanuit je hoofdprofiel. Je kan namelijk in Shelter de App Lounge aan de werk profiel kant opstarten en van daaruit de apps installeren. Dan verschijnen ze ook alleen aan de werk profiel kant en worden ze door die App Lounge up-to-date gehouden (als de betreffende app niet bevroren is op dat moment uiteraard)

• Isaja
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-01 11:41
R-v-W schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:59:
[...]

Ik gebruik shelter met werk profiel redelijk vergelijkbaar. Het is voor apps die in de App Lounge beschikbaar zijn niet nodig om ze te klonen vanuit je hoofdprofiel. Je kan namelijk in Shelter de App Lounge aan de werk profiel kant opstarten en van daaruit de apps installeren. Dan verschijnen ze ook alleen aan de werk profiel kant en worden ze door die App Lounge up-to-date gehouden (als de betreffende app niet bevroren is op dat moment uiteraard)
Top merci! Hiermee gelukt om alles goed in te stelen, de shelter app werkt echt goed, mooi dat je directe thumbnails kunt neerzetten op het homescreen die na afsluiten dan ook weer automatisch 'bevriezen'

• Gronjos
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13-01 09:37
Heeft iemande ervaring met regelmatig gebruik van text-to-speech (bv tijdens het rijden)? Hoe goed werkt het?

• guzzigerard
Gronjos schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:37:
Heeft iemande ervaring met regelmatig gebruik van text-to-speech (bv tijdens het rijden)? Hoe goed werkt het?
Je moet een Text To Speech (TTS) engine installeren en in de instellingen (van e/Os èn de app) instellen.
Maar het probleem is een goeie TTS engine die goed Nederlands uitspreekt te vinden.
Ik heb van ellende maar die van Google gebruikt.
Van andere engines is de uitspraak erg robotachtig en/of kunnen geen getallen uitspreken.
Maar ik hou me aanbevolen voor een goede TTS engine

• BounceCloud
Via o.a. F-droid kun je SherpaTTS downloaden. In SherpaTTS kun je weer stemmen downloaden. Ik gebruik zelf ''nld (nl-css10)" en ben hier erg tevreden over. De standaard TTS van /e/os is inderdaad van een zeer matige kwaliteit (blikkerig, robot-achtig).

• guzzigerard
Sherpa is degene die op mijn FP6 geen cijfers of getallen uitspreekt, lastig met een navigatie app.
Spreekt hij bij jou wel 500 als vijfhonderd uit?

• R-v-W
guzzigerard schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 22:59:
Sherpa is degene die op mijn FP6 geen cijfers of getallen uitspreekt, lastig met een navigatie app.
Spreekt hij bij jou wel 500 als vijfhonderd uit?
Als je de instelling pakt die @BounceCloud voorstelt, dan worden getallen inderdaad niet uitgesproken. Ik heb de instelling gewijzigd naar "nld (nl_NL-dii-high)" en dan worden getallen wel uitgesproken.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Inmiddels is /e/os versie 3.4 verschenen:

https://gitlab.e.foundation/e/os/releases/-/releases/v3.4-a15

De versie voor de Fairphone zal vast een weekje later volgen?

March of the Eagles

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:39
Ik ben van plan om een smartwatch te kopen en dan bij voorkeur een Europees merk. Ik zit te denken aan Withings of Polar, maar vraag mij af of deze merken ook overweg kunnen met /e/os. Bij Withings wordt onder andere verwezen naar Health Connect from Android, maar mij is niet heel duidelijk of dit nu data met google deelt of trackers gebruikt, dus daar blijf ik liever vanaf. Dus mijn vragen zijn:
Wie heeft ervaring met een Polar smartwatch of een Withings smartwatch i.c.m. /e/os?
Werken de notificaties bijvoorbeeld wel goed? En kan je gemakkelijk gezondheid- en sport data van je smartwatch syncen met je telefoon of moet dat via een pc?

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

• FitTiv
Saint2Saint schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:34:
Ik ben van plan om een smartwatch te kopen en dan bij voorkeur een Europees merk. Ik zit te denken aan Withings of Polar, maar vraag mij af of deze merken ook overweg kunnen met /e/os. Bij Withings wordt onder andere verwezen naar Health Connect from Android, maar mij is niet heel duidelijk of dit nu data met google deelt of trackers gebruikt, dus daar blijf ik liever vanaf. Dus mijn vragen zijn:
Wie heeft ervaring met een Polar smartwatch of een Withings smartwatch i.c.m. /e/os?
Werken de notificaties bijvoorbeeld wel goed? En kan je gemakkelijk gezondheid- en sport data van je smartwatch syncen met je telefoon of moet dat via een pc?
Health Connect valt me mee voor een Google app:
Permissies & trackers : https://reports.exodus-pr...d.apps.healthdata/latest/

Withings:
https://reports.exodus-pr...withings.wiscale2/latest/

Mbt Polar zou je deze privacyvriendelijke app kunnen proberen Polar Sensor Logger
https://play.google.com/s....j_ware.polarsensorlogger

• guzzigerard
XWB schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:51:
Inmiddels is /e/os versie 3.4 verschenen:

https://gitlab.e.foundation/e/os/releases/-/releases/v3.4-a15

De versie voor de Fairphone zal vast een weekje later volgen?
3.4 is nu te dowloaden via systeeminstellingen

• Aziraphale
guzzigerard schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:53:
[...]

3.4 is nu te dowloaden via systeeminstellingen
Voor de 5 nog niet.

• manusjevanalles
Ik haal hem as we speak binnen nu, was er ineens na een reboot. Wordt wellicht gefaseerd uitgerold?

• guzzigerard
manusjevanalles schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:57:
[...]

Ik haal hem as we speak binnen nu, was er ineens na een reboot. Wordt wellicht gefaseerd uitgerold?
Ja, altijd.
Ook erg traag de eerste week.

• Buske
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17:43
Hallo, even een vraagje is een 06 nummer een normaal nummer in Nederland?
Alvast bedankt voor een reactie.

• voorstad
Saint2Saint schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:34:
Ik zou voor een smartwatch gaan die ondersteund wordt door https://gadgetbridge.org/ Dat is beter voor je privacy. Heb zelf al enige tijd ervaring met een Garmin Instinct en dat werkt vlekkeloos met /e/os. Op Garmin Pay na natuurlijk, maar dat wil ik sowieso niet,

• Aziraphale
Buske schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:54:
Hallo, even een vraagje is een 06 nummer een normaal nummer in Nederland?
Alvast bedankt voor een reactie.
Ja

• Buske
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17:43
Dan ben ik gerustgesteld, hartelijk dank om te reageren _/-\o_

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:39
FitTiv schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:20:
[...]

Health Connect valt me mee voor een Google app:
Permissies & trackers : https://reports.exodus-pr...d.apps.healthdata/latest/

Withings:
https://reports.exodus-pr...withings.wiscale2/latest/

Mbt Polar zou je deze privacyvriendelijke app kunnen proberen Polar Sensor Logger
https://play.google.com/s....j_ware.polarsensorlogger
Nice, dank.
Het lijkt erop dat er dus genoeg mogelijkheden zijn en dat Health Connect alleen data deelt met apps waar ik goedkeuring aan geef.
voorstad schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:34:
[...]

Ik zou voor een smartwatch gaan die ondersteund wordt door https://gadgetbridge.org/ Dat is beter voor je privacy. Heb zelf al enige tijd ervaring met een Garmin Instinct en dat werkt vlekkeloos met /e/os. Op Garmin Pay na natuurlijk, maar dat wil ik sowieso niet,
Jij ook dank, handig om te kijken of en welke wearable ondersteund wordt, Polar en Wilthings staan beiden in de lijst.

Ik ga bestellen en daarna kijken wat wel en wat niet goed werkt en dat hier delen.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

• joyforlife86
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 08-02 09:54
Ik zoek naar een oplossing.
Ik heb de afgelopen dagen geprobeerd om e/os te installeren op mijn telefoon fairphone gen 6 maar zonder succes.

In de eerste instantie heb ik de auto installer gebruikt maar bij het verbinden blijft hij draaien. De software ziet mijn telefoon maar maakt geen verbinding.

Daarna heb ik het handmatig geprobeerd dus de img e 3.3 gedownload en flatform-tools.

De instellingen in mijn telefoon staan nu goed dus de oem staat aan de usb debugging en uiteraard in de ontwikkelaars modus.

Ik krijg de telefoon in bootloader maar bij de opdracht in mijn computer fastboot flashing unlock gebeurt er niks.
Ook heb ik een andere USB kabel gekocht voor de zekerheid zodat het daar niet aan kan liggen.

Vroeger was ik best wel goed met computers etc maar ik ben het verleerd denk ik 😂 Voel me echt dom en ik zoek hierin wat ondersteuning.

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:04
Toevallig gister voor het eerst ook mee gestoeid en uiteindelijk is het gelukt met de web installer.
Wat bedoel je precies met "blijft hij draaien". Zie je wel je telefoon om mee te connecten?

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• joyforlife86
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 08-02 09:54
Als ik het met de webinstaller doe dan ziet hij de telefoon die kan ik ook selecteren maar bij verbinding blijft de groene knop verbinden draaien en gaat hij niet verder.

• correcto
  • Registratie: Juni 2009
Ik heb het destijds ook via de handmatige route gedaan en letterlijk deze handleiding gevolgd: https://doc.e.foundation/devices/FP6/install

Misschien goed om deze stappen nog eens vanaf het begin na te lopen.

• BertNL
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19:02
joyforlife86 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:23:
Als ik het met de webinstaller doe dan ziet hij de telefoon die kan ik ook selecteren maar bij verbinding blijft de groene knop verbinden draaien en gaat hij niet verder.
Misschien andere browser proberen of - als je die hebt - een andere laptop?

• Aziraphale
Als je hem zoekt met adb devices, ziet hij hem dan? En is je bootloader unlocked?

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Net /e/os geinstalleerd via de webinstaller: (https://e.foundation/installer/).

Hoewel het hele proces soepel verliep, vond ik het wel een beetje een bevalling. Maar nu hebben we een gloednieuwe telefoon (FP6), met een prachtig OS. Voorlopig hou ik mijn iPhone er nog naast, maar we zullen zien waar het heen gaat.

• StrongArmLance
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:50

StrongArmLance

Endless flow

Keypunchie schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:05:
Net /e/os geinstalleerd via de webinstaller: (https://e.foundation/installer/).

Hoewel het hele proces soepel verliep, vond ik het wel een beetje een bevalling. Maar nu hebben we een gloednieuwe telefoon (FP6), met een prachtig OS. Voorlopig hou ik mijn iPhone er nog naast, maar we zullen zien waar het heen gaat.
Ben benieuwd naar je ervaringen met e-OS, ik zag ook je post in het fairphone topic Ik ben nu ook de overstap van jaren iPhone aan het maken. Ik wacht nu nog even op mijn OEM unlock en daarna moet het Lineageos of e/OS worden, dus ik hang aan je lippen tot het zover is :).

Mocht jij nog in de markt zijn voor nieuwe tools in je nieuwe eco-systeem hoor ik het graag, daar ben ik alvast op vooruit gaan lopen namelijk ;).

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-02 10:20
De update downloafen voor 3.4 was echt poeptraag. Als je als OS toch enigszins serieus genomen wil worden dan moet dat echt wel iets sneller en stabiler gaan. Las op het forum van e dat er maar een server/host is met de downloads. Vanuit techniek moet daar toch wel iets te vinden voor zijn?

(Ben overigens wel benieuwd wat de huidige piek van de bandbreedte is en hoeveel TB er per dag doorheen gaat).

• FitTiv
Robkazoe schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 00:00:
De update downloafen voor 3.4 was echt poeptraag. Als je als OS toch enigszins serieus genomen wil worden dan moet dat echt wel iets sneller en stabiler gaan. Las op het forum van e dat er maar een server/host is met de downloads. Vanuit techniek moet daar toch wel iets te vinden voor zijn?

(Ben overigens wel benieuwd wat de huidige piek van de bandbreedte is en hoeveel TB er per dag doorheen gaat).
Echt de perfecte use case voor een torrent!
Hier is de download inmiddels al 4x afgebroken...en dan kan je weer opnieuw beginnen. Beetje klaar mee, ik probeer het volgende week wel weer.

[ Voor 11% gewijzigd door FitTiv op 27-01-2026 08:52 ]

• GerbenBK
FitTiv schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:52:
[...]

Echt de perfecte use case voor een torrent!
Hier is de download inmiddels al 4x afgebroken...en dan kan je weer opnieuw beginnen. Beetje klaar mee, ik probeer het volgende week wel weer.
Hier ging het ook heel traag maar kon hem wel resumen als ie stopte.

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
GerbenBK schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:02:
[...]

Hier ging het ook heel traag maar kon hem wel resumen als ie stopte.
Hier ook. Na elke stop kon ik de download weer hervatten en ging hij verder waar hij was gebleven.
Het duurde ongeveer een half uur om de update van 2 GB te downloaden. En in de tussentijd kon ik de telefoon gebruiken zoals normaal, dus voor mij geen issue. Hooguit onhandig.

[ Voor 8% gewijzigd door m181087 op 27-01-2026 09:19 ]

• Pluginbaby
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:45
In ieder goed om te lezen dat ik niet de enige ben :+
Gisteren ook de FP6 binnen gekregen en gisteravond in eerste instantie geprobeerd via de webinstaller. Zelfde euvel als hierboven, telefoon wordt wel herkend door de browser maar daar blijft het proces hangen.

Nu bezig de zip te downloaden om handmatig te gaan proberen maar die blijft elke 5 minuten hangen op netwerkfout. Inmiddels 2,0 van de 2,3 GB binnen dus hopelijk nog een uurtje 8)7

Kan niet zeggen dat het tot nu toe een super soepele ervaring is...

• guzzigerard
Fairphone en Murena-e/OS zijn kleine bedrijven, die hebben niet de middelen en infrastructuur van een Apple, Google en Samsung.
Dan moet je ook je verwachtingen een beetje bijstellen.

Ik geloof dat er iets van 10000 gebruikers van e/OS zijn, dat is in telefoonland niet zo heel veel om er iets aan over te houden.

• GerbenBK
Pluginbaby schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:48:
Kan niet zeggen dat het tot nu toe een super soepele ervaring is...
Hoevaak heb je je net gekochte iPhone (of Android toestel) geflashed in het weekend dat je hem kocht? ;)

Als je de soepelste ervaring wil, kun je de Fairphone + /e/os kopen (tegen meerprijs).

• Pluginbaby
Fair... (.. ;) ) maar ik ben twee dagdelen bezig geweest om die download stukje bij beetje binnen te halen. Dat is dan wel weer het andere uiterste O-)

Maar ik heb hem nu binnen! Als ik van de week tijd heb ga ik rustig verder.

• Keypunchie
  • Niet online
@FitTiv De basis heb ik nu op orde.

Signal overzetten kostte wat moetieen had ik beter moeten voorbereiden, maar het *is* gelukt. Lag meer aan Signal dan iets anders.

Wel loop ik nu tegen de vraag aan: hoe synchroniseer ik mijn contacten met iCloud. ik las in de FP6-thread iets over thegood.cloud, dus daar moet ik even naar kijken.

In de tussentijd heb ik mijn SIM in mijn FP, en mijn Mini 13 gaat op vliegtuigmodus mee en mag van de hotspot gebruik maken, haha.

Iemand nog een goede podcast-app aan te raden? Op iPhone had ik Overcast, maar die is iOS only.

• voorstad
Ik weet dat ze bij Murena zeker op de hoogte zijn en dit bandbreedteprobleem zsm willen oplossen.

• manusjevanalles
Keypunchie schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:26:

Signal overzetten kostte wat moetieen had ik beter moeten voorbereiden, maar het *is* gelukt. Lag meer aan Signal dan iets anders.

Wel loop ik nu tegen de vraag aan: hoe synchroniseer ik mijn contacten met iCloud. ik las in de FP6-thread iets over thegood.cloud, dus daar moet ik even naar kijken.

In de tussentijd heb ik mijn SIM in mijn FP, en mijn Mini 13 gaat op vliegtuigmodus mee en mag van de hotspot gebruik maken, haha.

Iemand nog een goede podcast-app aan te raden? Op iPhone had ik Overcast, maar die is iOS only.
Ik gebruik Podcast Addict al jaren met volle tevredenheid.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

AntennaPod werkt heel goed.

March of the Eagles

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:45

Goeie tip, het scherm van de Iphone 13 is in gruzelementen en de accu begint minder te worden, dat wordt mijn Mifi router op reizen _/-\o_

• voipmeister
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-02 19:33
De Fairphone 6 met /e/OS is in prijs verlaagd bij Murena, naar €599.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 00:30
manusjevanalles schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:29:
[...]

Ik gebruik Podcast Addict al jaren met volle tevredenheid.
Een privacy score van 0… Kom ik op de juiste app uit?

Ik gebruik zelf Pocket Casts van de makers van Wordpress volgens mij. Werkt fantastisch en synced mooi met de web app op mijn laptop.

• Keypunchie
  • Niet online
In het topic gezocht, maar nog niet gevonden.

Met hulp van ChatGPT net via DAVx5 de synchronisatie met iCloud voor Contacts aangezet.

Stappenplannnetje:
Voorbereiding: inloggen bij Apple en via https://account.apple.com/account/manage een app password aangemaakt.
DAVx5 installeren. (Open Source in the App Lounge)

En dan in DAVx5:
* Tap ➕ Add account
* Login with URL and username (geen preset)
* URL: https://contacts.icloud.com
* Username: icloud-account (email)
* Password: het net aangemaakte app-password (4 blokjes van 4 karakters met streepjes ertussen)
En toen "meteen syncen" aangezet.

Resultaat ziet er goed uit. Later nog kijken naar agenda sync, maar misschien doe ik dat niet.

• StrongArmLance

StrongArmLance

Endless flow

Keypunchie schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:46:
In het topic gezocht, maar nog niet gevonden.

Met hulp van ChatGPT net via DAVx5 de synchronisatie met iCloud voor Contacts aangezet.

Stappenplannnetje:
Voorbereiding: inloggen bij Apple en via https://account.apple.com/account/manage een app password aangemaakt.
DAVx5 installeren. (Open Source in the App Lounge)

En dan in DAVx5:
* Tap ➕ Add account
* Login with URL and username (geen preset)
* URL: https://contacts.icloud.com
* Username: icloud-account (email)
* Password: het net aangemaakte app-password (4 blokjes van 4 karakters met streepjes ertussen)
En toen "meteen syncen" aangezet.

Resultaat ziet er goed uit. Later nog kijken naar agenda sync, maar misschien doe ik dat niet.
Waarom heb je niet gekozen voor het overzetten van je contacten in plaats van deze sync?
Sinds vandaag toch maar over op e/os en wilde eigenlijk gewoon mijn contacten exporteren, opschonen (eindelijk!) en importeren op e/os.

• Keypunchie
  • Niet online
Waarom heb je niet gekozen voor het overzetten van je contacten in plaats van deze sync?
Omdat ik nog steeds een Mac heb :-) (meerdere zelfs).

• guzzigerard
Keypunchie schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:50:
[...]

Omdat ik nog steeds een Mac heb :-) (meerdere zelfs).
Je kunt ook andersom werken, je Mac synchroniseren met je Murena account.
Contacten exporteren naar je Murena account.

Zelf heb ik bij Hetzner voor 5€ per maand een Nextcloud share/intantie met 1tb opslag.
Daarin zitten allerlei diensten waaronder contacten, agenda, passwordmanager.
Synchroniseert met onze smartphones laptops Ipads van het hele gezin.
Een stuk uitgebreider als het Murena account

• Keypunchie
  • Niet online
Je kunt ook andersom werken, je Mac synchroniseren met je Murena account.
Geen gek idee hoor, maar ik zet kleine stapjes!

• Jan_2teP
  • Laatst online: 30-01 07:21
e/OS 3.4 Oplossing voor: De PostNL app hangt. na inloggen, je ziet eindeloos de postauto. Of je kan helemaal niet inloggen.
Oplossing:
Je moet de volgende optie (tijdelijk) aanzetten in de browser.
- Ga naar chrome://flags/
- Zet de optie op disabled genaamd "Block intents from form submissions without user gesture"

• StrongArmLance

StrongArmLance

Endless flow

Opmerkelijkheden die ik ben tegengekomen:

Chess.com app is trager tijdens een potje dan op normale android en iOS.
Scrollen naar links op de homescreen naar het widgetscherm vertraagt het beeld.

Verder nog op zoek naar een enigszins acceptabele navigatie app. Heb er nu Waze (niet bepaald degoogled) en HERE we go op staan. Op HERE kan ik tenminste nog wandel en fietsroutes en op zoek naar een cafétje in de buurt. Misschien voor autorijden toch maar terug naar FM...

[ Voor 12% gewijzigd door StrongArmLance op 30-01-2026 16:37 ]

• voorstad
StrongArmLance schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:37:

Verder nog op zoek naar een enigszins acceptabele navigatie app. Heb er nu Waze (niet bepaald degoogled) en HERE we go op staan. Op HERE kan ik tenminste nog wandel en fietsroutes en op zoek naar een cafétje in de buurt. Misschien voor autorijden toch maar terug naar FM...
ik vind CoMaps heel fijn. Helaas mist die app nog wat opties (zoals live traffic), maar daar wordt hard aan gesleuteld.

• ahbart
  • Laatst online: 21:20

Osmand~ via Fdroid

• Keypunchie
  • Niet online
@StrongArmLance Wat is er mis met die voorgeinstalleerde (Dream Maps ofzo?) dan?

Dit weekend ga ik die voor het eerst eens proberen (fietstochtje Utrecht->Maarssen, waar ik intussen vooral eventjes handig vind om in Maarssen ook alweer te weten waar ik de brug over moet, stelt niet veel voor). Is er iets waar ik even extra op moet letten?

Opa vertelt: Mijn eisen zijn overigens niet hoog, ik kom nou eenmaal uit het tijdperk dat navigatie betekende dat je een papieren kaart had en zelf je lokatie en route moest bepalen. GPS stipje op een kaart vind ik al een feestje.

• Compuchip87

Ik stond met HERE laatst aan de verkeerde kant van zo'n afsluitpaaltje enkele minuten lopen van mijn bestemming. Ik vond het al gek dat de supermarkt midden in een woonwijk lag, maar dat was dus niet zo. Alleen de app had niet door dat ik.met de auto niet door dat paaltje heen kon.

Momenteel gebruik ik de ANWB Onderweg app. Op de telefoon is die best compleet, op Android Auto vrij basic. Daar mis ik bijvoorbeeld nog de optie om langs de route te zoeken, een tussenstop in te stellen of een alternatieve route.om de file heen te zoeken. En ik geloof dat ze kaarten van een Amerikaans bedrijf gebruiken, als je dat belangrijk vindt. Maar tot nu toe is het de enige app die bij mij geen grove fouten in de navigatie heeft gemaakt.

• FitTiv
Keypunchie schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:46:
@StrongArmLance Wat is er mis met die voorgeinstalleerde (Dream Maps ofzo?) dan?

Dit weekend ga ik die voor het eerst eens proberen (fietstochtje Utrecht->Maarssen, waar ik intussen vooral eventjes handig vind om in Maarssen ook alweer te weten waar ik de brug over moet, stelt niet veel voor). Is er iets waar ik even extra op moet letten?

Opa vertelt: Mijn eisen zijn overigens niet hoog, ik kom nou eenmaal uit het tijdperk dat navigatie betekende dat je een papieren kaart had en zelf je lokatie en route moest bepalen. GPS stipje op een kaart vind ik al een feestje.
Magic Earth inderdaad. Prima app. Ook voor fietsen en wandelen.

• BertNL
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19:02
Inmiddels gaat de update naar e/OS 3.4 razendsnel. Binnen 5 minuten is de download binnen (op een FP6).

• Compuchip87
FitTiv schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:09:
[...]

Magic Earth inderdaad. Prima app. Ook voor fietsen en wandelen.
Magic Earth was geweldig. Maar ze hebben de interface volledig omgegooid en basisfuncties achter een betaald abonnement gezet. Dat heeft ze mij, en ik denk vele anderen, als gebruiker gekost.

• StrongArmLance

StrongArmLance

Endless flow

Inderdaad voor zover ik kon zien was het relatief onoverzichtelijk met een overload aan icoontjes + namen van plekken (poi) die niet allemaal kloppen.

• Pluginbaby
Het zal ongetwijfeld aan mij liggen maar ik krijg het niet voor elkaar om /e/OS te installeren op mijn FP6.
Ik probeer deze handleiding te volgen: https://doc.e.foundation/devices/FP6/install

Ik heb de stappen netjes gevolgd volgens mij. adb en fastboot geïnstalleerd. Telefoon is verbonden met een usb-kabel waarbij de file explorer gewoon werkt en te gebruiken is (dat moet dan toch een data cable zijn?)
USB poorten hebben up-to-date drivers.

Op de telefoon de Developer options aangezet, OEM unlock gedaan met de code via de FP website. Maar vervolgens wordt de telefoon alsnog niet gezien door adb waardoor de "adb reboot bootloader" command niet werkt; no device detected...

Iemand een suggestie wat ik vergeten ben/verkeerd doe? Normaal ben ik best handig met deze dingen maar blijkbaar in dit geval niet :+

EDIT: bootloader moest fastboot zijn...

• StrongArmLance

StrongArmLance

Endless flow

Pluginbaby schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:32:
Het zal ongetwijfeld aan mij liggen maar ik krijg het niet voor elkaar om /e/OS te installeren op mijn FP6.
Ik probeer deze handleiding te volgen: https://doc.e.foundation/devices/FP6/install

Ik heb de stappen netjes gevolgd volgens mij. adb en bootloader geïnstalleerd. Telefoon is verbonden met een usb-kabel waarbij de file explorer gewoon werkt en te gebruiken is (dat moet dan toch een data cable zijn?)

Op de telefoon de Developer options aangezet, OEM unlock gedaan met de code via de FP website. Maar vervolgens wordt de telefoon alsnog niet gezien door adb waardoor de "adb reboot bootloader" command niet werkt; no device detected...

Iemand een suggestie wat ik vergeten ben/verkeerd doe? Normaal ben ik best handig met deze dingen maar blijkbaar in dit geval niet :+
Als je handmatig de bootloader in gaat en dan je telefoon in recovery mode zet?
Als je de boot.img ed nog niet geïnstalleerd hebt is handmatig alleen de bootloader in al genoeg en dan even in de terminal scannen met fastboot devices.

Overigens crasht e/os bij mij als ik met waze een telefoontje binnen krijg :(

[ Voor 6% gewijzigd door StrongArmLance op 31-01-2026 15:54 ]

• Pluginbaby
StrongArmLance schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:43:
[...]

Als je handmatig de bootloader in gaat en dan je telefoon in recovery mode zet?

Overigens crasht e/os bij mij als ik met waze een telefoontje binnen krijg :(
En welke optie moet ik dan kiezen in recovery mode?

• StrongArmLance

StrongArmLance

Endless flow

Pluginbaby schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:54:
[...]

En welke optie moet ik dan kiezen in recovery mode?
Sorry, was me nog niet helemaal duidelijk bij welke stap je was. Als je uberhaupt nog niets geflashed hebt moet je telefoon alleen de bootloader in en dan kijken of het lukt. Bij mij was USB debugging een keer weer uit gegaan, nadat ik dat aanzette en de bootloader in ging, lukte alles.

• Pluginbaby
StrongArmLance schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:56:
[...]

Sorry, was me nog niet helemaal duidelijk bij welke stap je was. Als je uberhaupt nog niets geflashed hebt moet je telefoon alleen de bootloader in en dan kijken of het lukt. Bij mij was USB debugging een keer weer uit gegaan, nadat ik dat aanzette en de bootloader in ging, lukte alles.
Ja maar het unlocken van de bootloader lukt dus al niet. Daar loop ik vast op stap 5. adb ziet simpelweg mn telefoon niet. Ik kan her en der op stackoverflow wel wat stappen vinden die ik geprobeerd heb maar tot nu toe zonder succes.

• Adiposed
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 00:14
Ik heb hier ook naar zitten kijken voor m'n Google Pixel 9 pro xl, maar zie dat het gaat om een community onderhouden ROM en die zou nog op A15 zitten. Draai momenteel Grapheneos, wat natuurlijk goede beveiliging heeft, maar mijn focus is vooral privacy. Weet iemand of die rom echt A15 is, want dat zou dan een "downgrade" zijn.

• StrongArmLance

StrongArmLance

Endless flow

Pluginbaby schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:26:
[...]

Ja maar het unlocken van de bootloader lukt dus al niet. Daar loop ik vast op stap 5. adb ziet simpelweg mn telefoon niet. Ik kan her en der op stackoverflow wel wat stappen vinden die ik geprobeerd heb maar tot nu toe zonder succes.
wat gebeurt er nu dan als je power + volume down ingedrukt houdt? (zonder kabel in je tel en telefoon uit)
en die automatische installatieportal van murena (die alleen werkt in chromium browsers)?

[ Voor 10% gewijzigd door StrongArmLance op 31-01-2026 17:04 ]

• BounceCloud
Pluginbaby schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:32:

Ik heb de stappen netjes gevolgd volgens mij. adb en fastboot geïnstalleerd. Telefoon is verbonden met een usb-kabel waarbij de file explorer gewoon werkt en te gebruiken is (dat moet dan toch een data cable zijn?)

EDIT: bootloader moest fastboot zijn...
In mijn geval (Windows 11) was het een ADB-driver die het gewoon niet deed. Ik heb toen een andere ABD-driver gedownload en geïnstalleerd en daarna zag ik met 'adb devices' direct mijn FP6 omhoogkomen.

• guzzigerard
Adiposed schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:30:
Ik heb hier ook naar zitten kijken voor m'n Google Pixel 9 pro xl, maar zie dat het gaat om een community onderhouden ROM en die zou nog op A15 zitten. Draai momenteel Grapheneos, wat natuurlijk goede beveiliging heeft, maar mijn focus is vooral privacy. Weet iemand of die rom echt A15 is, want dat zou dan een "downgrade" zijn.
A16 komt met e/OS3.6 in Maart(dus April)

• Adiposed
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 00:14
guzzigerard schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:49:
[...]

A16 komt met e/OS4.6 in Maart(dus April)
Thanks, dan hou ik dat de komende tijd in de gaten.

• Keypunchie
  • Niet online
Magic Earth (maps) lijkt meer dan voldoende voor mijn eisen. Niet super gepolijst, maar als je een kaart kan lezen en de weg ook een beetje leest, dan komt het helemaal goed.

Waar ik wel een vraag over had: blijkbaar staat de app "BlissWeather" geïnstalleerd? in ieder geval vraagt die wel mijn lokatie op. ik kan hem alleen nergens op mijn schermen terugvinden? had juist ook express KNMI app geïnstalleerd om maar een weer-app te hebben, dus heb hem ook njet verwijderd...

Iemand die dit mysterie kan oplossen?

• voorstad
Keypunchie schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:32:
Magic Earth (maps) lijkt meer dan voldoende voor mijn eisen. Niet super gepolijst, maar als je een kaart kan lezen en de weg ook een beetje leest, dan komt het helemaal goed.

Waar ik wel een vraag over had: blijkbaar staat de app "BlissWeather" geïnstalleerd? in ieder geval vraagt die wel mijn lokatie op. ik kan hem alleen nergens op mijn schermen terugvinden? had juist ook express KNMI app geïnstalleerd om maar een weer-app te hebben, dus heb hem ook njet verwijderd...

Iemand die dit mysterie kan oplossen?
Naar links swipen. Het is een widget daar.

• Keypunchie
  • Niet online
*headdesk*

Had deze op de eerste dag nog ingesteld ook.

[ Voor 70% gewijzigd door Keypunchie op 02-02-2026 18:41 ]

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste