• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:38
Jelte schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 07:49:
[...]

Ik heb de standaard Fairphone en ook met Open camera overstuurt de microfoon. Ding is gewoon slecht of slecht afgesteld

Enige issue waar ik echt last van heb bij de Fairphone. De rest is goed of goed genoeg om mee te dealen
Gisteren helaas ook weer ervaren bij een concert. Dit is wat mij betreft echt het grootste minpunt van de FP6.

  • Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:24
arvidbeheerder schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:31:
[...]

Ervaar jij de wifi problemen op Android of op eos? Ik heb het op Android (wifi lage kwaliteit en dan wisselt hij naar 5g) de hele dag thuis. Ik heb van alles aan mijn wifi instellingen zitten knutselen, maar het wordt niet beter. Is het wachten op een patch of is er een workaround?
Dit probleem heb ik ook. De helft van de tijd zit mijn telefoon op 5G, en ik heb echt geen groot huis.

  • WRX2.5
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-06 20:32
SInds deze week zijn mijn vrouw en ik overgestapt op de FP 6 met /e/OS, druk doende de noodzakelijke apps weer werkend te krijgen. Goed moment om van een hoop verzamelde apps af te komen en met dank aan dit topic meteen aangegrepen om FaireMail en Vivaldi een kans te geven. (y)

Ik loop wel tegen een raar probleem aan; hotspot inschakelen lukt niet, hij switched binnen 2 seconden vanzelf weer terug op uit. Bluetooth internet delen lukt wel.
Iemand hier bekend mee, user error of is dit een vraag voor het /e/OS topic?

Edit: Wil wel helpen als je wifi uitschakelt

[ Voor 4% gewijzigd door WRX2.5 op 08-05-2026 16:14 ]


  • GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:55
wmn79 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:57:
[...]

Gisteren helaas ook weer ervaren bij een concert. Dit is wat mij betreft echt het grootste minpunt van de FP6.
op android of e/os en met de nieuwste software nog steeds?

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.


  • wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:38
GerbenBK schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:24:
[...]

op android of e/os en met de nieuwste software nog steeds?
Op Android met de nieuwste software en de standaard camera app.

  • Mototaz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:22

Mototaz

Hobbymatige beunhaas

Toch maar eens een bericht gestuurd met de vraag wanneer ze verwachten het probleem met het wisselen van de back en recents button van de navigatie. Krijg gelijk een automatische reactie:

Thank you for contacting us!

I'm sorry to hear that the "Swap Back/Recents" toggle isn't working as expected since your update to Android 16. Thank you for bringing this to our attention.

We are aware that while this toggle remains visible in the Android 16 settings menu, it currently has no effect on the 3-button navigation layout. We have logged this behavior and shared your experience with our development team for further review.

While we won't be able to follow up with you individually, we encourage you to install any new software versions that are released, as these updates often contain important improvements and may deliver a fix for this issue.

You can find instructions on how to check for updates here: How to check and update your software version.

I will go ahead and mark your request as resolved for now. If you have any other questions, simply reply to this email and I'll be happy to help you further.

Thank you for your patience and understanding.

Kind regards,

The Fairphone Team


Aan de ene kant fijn dat het bekend is, aan de andere kant wacht ik nu al een maand of 2(+?) op een fix sinds de update van android.

Wil je iets snel of goed, zorg dan dat je het zelf doet.


  • jmx008
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-05 11:43
Adam1980 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:58:
[...]

Ik heb de FP6 óók mijn vrouw aangesmeerd. Die is ook niet heel happy. Gelukkig richt haar frustratie zich op de telefoon en niet op mij.
Met 5G app openen en daarna weer switchen naar wifi lijkt voorlopig een Quick Fix. Scheelt weer data.
Hopelijk komt FairPhone snel met een oplossing. :P

  • electropruts
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:50
arvidbeheerder schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:31:
[...]

Ervaar jij de wifi problemen op Android of op eos? Ik heb het op Android (wifi lage kwaliteit en dan wisselt hij naar 5g) de hele dag thuis. Ik heb van alles aan mijn wifi instellingen zitten knutselen, maar het wordt niet beter. Is het wachten op een patch of is er een workaround?
Ik weet niet zeker of jullie precies hetzelfde probleem hebben als ik en/of het bij jullie ook werkt, maar ik had problemen met oa knmi en anwb energie app die niet meer werkten op wifi. Ik heb uiteindelijk ipv6 uitgeschakeld op mijn router en sindsdien geen problemen meer.

Hmm, eens kijken hoe lang hij het nu blijft doen...


  • twhb
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:00
electropruts schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:58:
[...]

Ik weet niet zeker of jullie precies hetzelfde probleem hebben als ik en/of het bij jullie ook werkt, maar ik had problemen met oa knmi en anwb energie app die niet meer werkten op wifi. Ik heb uiteindelijk ipv6 uitgeschakeld op mijn router en sindsdien geen problemen meer.
Had hier precies hetzelfde.

Verschillende instellingen voor IPv6 in de router getest zonder dat het werkte.

Telefoon ziet dat IPv6 actief is maar krijgt geen IPv6 adres anders dan local. Een keer meteen na herstart van de router werkte het een tien seconden goed incl correct IPv6 adres en daarna was dat weer weg. Ik verdenk mn router; dat de router firmware IPv6 niet goed ondersteunt.

  • arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:44
Ik heb een ticket aangemaakt bij Fairphone voor de wifi problemen. Het is doorgezet naar de technische teams, dus ik wacht even af.

Nu begint ook mijn scherm soms te stotteren als een webpagina geopend wordt, alsof de refresh rate even de weg kwijt is. Ik moet zeggen dat de telefoon toch meer probleempjes en software bugs heeft dan ik gedacht had...

  • Duck13
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 25-06 22:59
Weet iemand een goede alternatieve camera-app? Ik ben het echt beu dat er gele gevarendriehoekjes in mijn galerij verschijnen, dan dénk je dat je een foto gemaakt hebt, wordt 'ie gewoon niet opgeslagen. En met een vakantie in het vooruitzicht wil ik toch wel erg graag dat mijn foto's gewoon goed worden opgeslagen en ik niet de juiste momenten mis die ik later in een fotoboek zou willen afdrukken…

  • m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:52
Heb je ook al onderzocht waardoor dit gebeurt?

Het is bii mij iig nog nooit voorgekomen in de 9 maanden dat ik het toestel heb.

  • Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:24
Ik heb hetzelfde af en toe. Is behoorlijk irritant. Hoe zou ik moeten onderzoeken waar dit door komt?

  • m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:52
@Duck13 @Hagdos

Even zoeken levert de volgende url op: Public issue tracker – Support
Ctrl + F en zoeken op Camera:

Issue
Camera pictures missing after capture.
Photos taken with the stock Camera app disappear, particularly when using the double-press power button shortcut from lockscreen and immediately locking the device again.

Workaround
  • Disable battery optimization for Camera app (Settings → Apps → See all apps → Camera → App battery usage → Set to Unrestricted)
  • Wait a few seconds after taking a photo before locking the device
  • Use alternative camera apps (e.g. Open Camera)
Kunnen jullie hier iets mee?

  • flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
davefox schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:14:
Zijn er mensen die merken dat het touchscreen van hun fairphone soms ghost-touches vertoont.

Ik heb dit nu al verschillende keren gehad dat het touchscreen andere dingen ging doen dan dat ik zelf doe/aanraak.

In de meeste gevallen gaat het goed, in andere gevallen kan het voorkomen dat ik handelingen verricht in apps die eigenlijk niet de bedoeling zijn. (Bijv. Reacties op discord geven aan post waar de reactie niet echt gepast is)
Toevallig een screen protector?

  • hihibibihi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-06 11:00
Android 16.

@Duck13 ik gebruik naar tevredenheid Open Camera. In combinatie met Fossify Gallery.

Beide apps zijn open source en privacy vriendelijk. De foto's worden dus niet in de cloud opgeslagen.

Gebruik van deze app(s) is echter niet een garantie dat jouw probleem hiermee is opgelost.

[ Voor 21% gewijzigd door hihibibihi op 19-05-2026 15:47 ]


  • Duck13
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 25-06 22:59
m181087 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:41:
@Duck13 @Hagdos

Even zoeken levert de volgende url op: Public issue tracker – Support
Ctrl + F en zoeken op Camera:

Issue
Camera pictures missing after capture.
Photos taken with the stock Camera app disappear, particularly when using the double-press power button shortcut from lockscreen and immediately locking the device again.

Workaround
  • Disable battery optimization for Camera app (Settings → Apps → See all apps → Camera → App battery usage → Set to Unrestricted)
  • Wait a few seconds after taking a photo before locking the device
  • Use alternative camera apps (e.g. Open Camera)
Kunnen jullie hier iets mee?
"Use alternative camera apps" » tot die conclusie was ik dus ook al gekomen, de rest werkt niet helaas…

  • Duck13
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 25-06 22:59
hihibibihi schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:44:
Android 16.

@Duck13 ik gebruik naar tevredenheid Open Camera. In combinatie met Fossify Gallery.

Beide apps zijn open source en privacy vriendelijk. De foto's worden dus niet in de cloud opgeslagen.

Gebruik van deze app(s) is echter niet een garantie dat jouw probleem hiermee is opgelost.
Thanks! Ik gebruikte al Fossify Gallery, Fossify File Manager, Fossify Voice Recorder, Fossify Notes en Fossify Music Player haha. Dus dat Open Camera goed werkt in combinatie met Fossify Gallery, is goed om te lezen!


Kun je Open Camera ook zo instellen dat het de default camera app wordt en dat je er dus ook door lang op de sensor te "drukken" en vanaf het startscherm naartoe kunt?


Bij de default camera vind ik het ook vervelend dat je elke keer weer ingewikkeld moet doen als je een foto in betere kwaliteit dan 12mp wil schieten. Op Samsung ging dat toch veel gemakkelijker 🫣 Ik ga eens testen of Open Camera bevalt!

  • NSU1200C
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-06 23:14
Ik krijg net op een telefoon een NL alert (brand in Schagen). Maar niet op mijn FP6. Instellingen staan wel goed. Foutje in de software? Is een Android.

  • boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:30
NSU1200C schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:38:
Ik krijg net op een telefoon een NL alert (brand in Schagen). Maar niet op mijn FP6. Instellingen staan wel goed. Foutje in de software? Is een Android.
https://play.google.com/s...kemeldkamer.nlalert&pli=1

deze geinstalleerd?

  • NSU1200C
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-06 23:14
Nee, wel de betreffende instellingen in berichten gecontroleerd. Het is een standaard functie bij zowel Android als IOS

  • boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:30
NSU1200C schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 00:31:
[...]

Nee, wel de betreffende instellingen in berichten gecontroleerd. Het is een standaard functie bij zowel Android als IOS
Installeer die app

  • metbril
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-06 14:03
Nl alert moet toch gewoon werken zonder app op basis van cell tower sms?

  • tazmaniankoala
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-06 22:06
metbril schreef op maandag 25 mei 2026 @ 07:39:
[...]

Nl alert moet toch gewoon werken zonder app op basis van cell tower sms?
De keren dat er een proef-waarschuwing werd gedaan, heeft mijn FP6 die zonder aparte app gewoon doorgegeven. Andere NL-Alerts heb ik nog niet hoeven mee te maken.

Fairphone (Gen. 6 ) / smart Brabus Cabriolet


  • Duck13
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 25-06 22:59
Hé, nieuwe update?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/KzfCr8XZ/Screenshot-20260526-233001.png


Buttons zouden weer terug te switchen moeten zijn, én het fotoprobleem schijnt verholpen te zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door Duck13 op 26-05-2026 23:32 ]


  • boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:30
Duck13 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:32:
Hé, nieuwe update?

[Afbeelding]


Buttons zouden weer terug te switchen moeten zijn, én het fotoprobleem schijnt verholpen te zijn?
oh das fijn 2 van mijn gemelde issues verholpen
had al ruzie met ze vorige week hierover

ben hier wel heel blij mee!

dat met die terug en recent knop die plotseling verwisseld waren en niet meer gewijzigd konden worden vond ik een zeer vervelend issue

had 2 handen nodig om de telefoon te bedienen sinds de laatste update

[ Voor 22% gewijzigd door boyette op 27-05-2026 00:13 ]


  • arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:44
Ik zie geen fix in de changelog voor mijn wifi problemen (steeds connect/disconnects). Ik ga maar eens installeren en kijken wat er verbeterd is.

  • Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:20
arvidbeheerder schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:43:
Ik zie geen fix in de changelog voor mijn wifi problemen (steeds connect/disconnects). Ik ga maar eens installeren en kijken wat er verbeterd is.
Nou, dat is behoorlijk teleurstellend moet ik zeggen. Ik was liever bij Android 15 gebleven, denk ik. Het is zo'n irritant en vervelend probleem.

Het is volgens mij niet voor alle FP6 Android gebruikers een issue. Zou dat de reden zijn dat dit probleem nog niet is opgelost?

  • arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:44
Adam1980 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:35:
[...]

Nou, dat is behoorlijk teleurstellend moet ik zeggen. Ik was liever bij Android 15 gebleven, denk ik. Het is zo'n irritant en vervelend probleem.

Het is volgens mij niet voor alle FP6 Android gebruikers een issue. Zou dat de reden zijn dat dit probleem nog niet is opgelost?
Ik heb geen idee. Ik heb een ticket aangemaakt, maar al 2 weken niets gehoord.

  • musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
In het /e/OS topic is gisteren een vrij uitgebreid bericht geplaatst over de achtergrond van de WiFi problemen die daar ook sinds Android 16 spelen, zie danieldk in "[/e/OS] Ervaringen & Discussie"

Tijdelijke oplossing: IPv6 uitzetten op je router, totdat FP met een fix komt. Het probleem zit de AOSP bron waar /e/OS en FP hun Android versie op hebben moeten baseren.

  • Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:20
musicfreak schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:09:
In het /e/OS topic is gisteren een vrij uitgebreid bericht geplaatst over de achtergrond van de WiFi problemen die daar ook sinds Android 16 spelen, zie danieldk in "[/e/OS] Ervaringen & Discussie"

Tijdelijke oplossing: IPv6 uitzetten op je router, totdat FP met een fix komt. Het probleem zit de AOSP bron waar /e/OS en FP hun Android versie op hebben moeten baseren.
Dat heb ik al eens geprobeerd. Dat gaf weer wat andere onverwachte issues in huis.

Ik moet zeggen dat ik minder vertrouwen heb gekregen in Fairphone met de manier hoe met dit probleem wordt omgegaan. Zelf heb ik heb ticket aangemaakt, maar wat ik lees bij anderen is dat er geen fp geen sjoege heeft. Dat is misschien vanuit korte termijn commercieel oogpunt te begrijpen, maar ik als klant maak me wel zorgen over de lange termijn. Als problemen zo lang duren om opgelost te worden, dan vind ik 6 jaar ( minstens) een lange periode voor een telefoon die niet heel betrouwbaar lijkt te zijn. En dan ga ik toch twijfelen, over het merk en dat trouw blijven.

  • boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:30
Adam1980 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:35:
[...]

Nou, dat is behoorlijk teleurstellend moet ik zeggen. Ik was liever bij Android 15 gebleven, denk ik. Het is zo'n irritant en vervelend probleem.

Het is volgens mij niet voor alle FP6 Android gebruikers een issue. Zou dat de reden zijn dat dit probleem nog niet is opgelost?
Nog nooit van gehoord

Wat voor probleem is dit dan?

  • Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:40
musicfreak schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:09:
In het /e/OS topic is gisteren een vrij uitgebreid bericht geplaatst over de achtergrond van de WiFi problemen die daar ook sinds Android 16 spelen, zie danieldk in "[/e/OS] Ervaringen & Discussie"

Tijdelijke oplossing: IPv6 uitzetten op je router, totdat FP met een fix komt. Het probleem zit de AOSP bron waar /e/OS en FP hun Android versie op hebben moeten baseren.
Volgens mij spelen die problemen daar niet, maar ik verwees naar dit topic. :)

Voor zover ik beide topics volg zijn er geen klachten m.b.t. de Fairphone 6 i.c.m. /e/OS als het gaat om dit
specifieke probleem.

Wat context.
De aanleiding was de aankondiging van /e/OS v4 waar verder weinig info over is vrijgegeven en wij aan het speculeren waren dat deze mogelijk gebaseerd is op Android 16. De huidige versie 3 voor de Fairphone is namelijk gebaseerd op Android 15.

Gezien de klachten in dit topic verwees ik hiernaar aangezien de ervaringen sinds Android 16 volgens mij niet bij iedereen super goed zijn bevallen. :)

In ieder geval kijk ik de kat uit boom mocht de nieuwe versie wel op Android 16 zijn gebaseerd, want ik lees graag mee in dit topic en lees dus dat er een aantal deze vrij storende bug ervaren die mij ervan zal weerhouden meteen te updaten.

[ Voor 32% gewijzigd door Mit-46 op 27-05-2026 20:02 ]


  • Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:40
boyette schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:02:
[...]

Nog nooit van gehoord

Wat voor probleem is dit dan?
Kort samengevat, en als ik het goed begrijp, komt het erop neer dat sommige routers op een bepaalde manier met IPv6 omgaan waardoor de Fairphone het IPv6 IP adres verliest. Dit is een bug in Android (niet per se versie 16).
Als ik het goed begrepen heb is het geen bug in de routers.

Het is een combinatie van bepaalde routers en Android.

Google zou het mogelijk wel al opgelost hebben, maar via losse updates en niet via een nieuwe Android versie.
Hierdoor is het aan fabrikanten zelf om deze update uit te rollen.
Fairphone is hier weer afhankelijk van hun leverancier en schijnt dit nog niet opgelost te hebben.

Ik gok dat niet iedereen er last van heeft, omdat de router ook een bepalende rol hierin speelt en niet alle routers zorgen ervoor dat deze bug van toepassing is. Degene die er last van hebben zitten in een soort "perfect storm".

IPv6 uitschakelen in jouw router kan een work-around zijn als dat geen andere problemen oplevert, maar dat is een work-around en geen oplossing van het probleem.

[ Voor 10% gewijzigd door Mit-46 op 27-05-2026 20:05 ]


  • boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:30
Mit-46 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:10:
[...]

Kort samengevat, en als ik het goed begrijp, komt het erop neer dat sommige routers op een bepaalde manier met IPv6 omgaan waardoor de Fairphone het IPv6 IP adres verliest. Dit is een bug in Android (niet per se versie 16).
Als ik het goed begrepen heb is ook geen bug in de routers.

Het is een combinatie van bepaalde routers en Android.

Google zou het mogelijk wel al opgelost hebben, maar via losse updates en niet via een nieuwe Android versie.
Hierdoor is het aan fabrikanten zelf om deze update uit te rollen.
Fairphone is hier weer afhankelijk van hun leverancier en schijnt dit nog niet opgelost te hebben.

Ik gok dat niet iedereen er last van heeft, omdat de router ook een bepalende rol hierin speelt en niet alle routers zorgen ervoor dat deze bug van toepassing is. Degene die er last van hebben zitten in een soort "perfect storm".
Ok..

Dat roept bij mij wel wat vragen op.
Ten eerste zijn er natuurlijk nog heel vele routers die geen ipv6 verstrekken

En met ipv6 kun je op internet nog niet heel veel het meeste gaat gewoon nog via ipv4

Dus het verliezen er van de ipv6 lijkt me toch niet direct zoveel uit te moeten maken.

Je kunt het voor zover ik zie niet uitzetten vanuit de Fairphone .

Heb je hier last van met je eigen router ?

Zo ja welke is dat ?

Ik ben dit probleem nog nooit ergens tegen gekomen. Nu ben ik niet zon wifi fan maar dan nog..

  • Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:40
boyette schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:15:
[...]


Ok..

Dat roept bij mij wel wat vragen op.
Ten eerste zijn er natuurlijk nog heel vele routers die geen ipv6 verstrekken

En met ipv6 kun je op internet nog niet heel veel het meeste gaat gewoon nog via ipv4

Dus het verliezen er van de ipv6 lijkt me toch niet direct zoveel uit te moeten maken.

Je kunt het voor zover ik zie niet uitzetten vanuit de Fairphone .

Heb je hier last van met je eigen router ?

Zo ja welke is dat ?

Ik ben dit probleem nog nooit ergens tegen gekomen. Nu ben ik niet zon wifi fan maar dan nog..
Ik gebruik /e/OS en heb het probleem niet. Wel met een Fairphone dus vandaar dat ik hier meelees, maar niet echt reageer, want dit is een Google Android topic :)

Ik probeer uit te leggen (in Jip en Janneke taal) wat andere in dit topic ervaren en hoe in het /e/OS topic uitgebreid en technisch onderbouwd is uitgelegd waar dit probleem vandaan komt. En dan hoop ik dat het goed begrepen heb en daarmee goed "vertaal".

Zie de technische uitleg van danieldk in "[/e/OS] Ervaringen & Discussie"

[ Voor 11% gewijzigd door Mit-46 op 27-05-2026 19:23 ]


  • boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:30
Mit-46 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:18:
[...]

Ik gebruik geen /e/OS en heb het probleem niet. Wel met een Fairphone dus vandaar dat ik hier meelees, maar niet echt reageer, want dit is een Google Android topic :)

Ik probeer uit te leggen wat andere in dit topic ervaren en hoe in het /e/OS topic uitgebreid en technisch onderbouwd is uitgelegd waar dit probleem vandaan komt.

Zie de uitleg van danieldk in "[/e/OS] Ervaringen & Discussie"
Oh het is alleen een issue in e/OS dat kon ik niet uit je post halen

Dus geen Fairphone issue en ook geen Android issue.. dat leek je te zeggen..tenminste dat maakte ik er uit op

Heb je wel een overzicht met routers waar dit mee speelt dan?

  • Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:40
boyette schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:22:
[...]

Oh het is alleen een issue in e/OS dat kon ik niet uit je oost halen

Dus geen Fairphone issue en ook geen Android issue.. dat leek je te zeggen..tenminste dat maakte ik er uit op

Heb je wel een overzicht met routers waar dit mee speelt dan?
Excuus.
Ik had mijn bericht aangepast en dit niet goed gedaan waardoor er nu verwarring ontstaat.

Voor de duidelijkheid.
Het lijkt sinds (Google) Android 16 een probleem te zijn met de Fairphone 6 als ik de berichten uit dit topic zo lees.

Het heeft niets met /e/OS te maken. Het is daar enkel ter sprake gekomen, maar dat is naar aanleiding van de berichten uit dit topic.

My bad :o

En er is geen overzicht van de desbetreffende routers gedeeld. Alleen AVM Fritzbox is genoemd.

[ Voor 13% gewijzigd door Mit-46 op 27-05-2026 19:28 ]


  • boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:30
Mit-46 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:24:
[...]

Excuus.
Ik had mijn bericht aangepast en dit niet goed gedaan waardoor er nu verwarring ontstaat.

Voor de duidelijkheid.
Het lijkt sinds (Google) Android 16 een probleem te zijn met de Fairphone 6 als ik de berichten uit dit topic zo lees.

Het heeft niets met /e/OS te maken. Het is daar enkel ter sprake gekomen, maar dat is naar aanleiding van de berichten uit dit topic.

My bad :o

En er is geen overzicht van de desbetreffende routers gedeeld. Alleen AVM Fritzbox is genoemd.
ok dat verandert de zaak compleet maar als dat zo is dan is het geen fairphone issue maar dan zou dit op veel meer toestellen moeten voorkomen..

  • metbril
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-06 14:03
Mit-46 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:10:
[...]

IPv6 uitschakelen in jouw router kan een work-around zijn als dat geen andere problemen oplevert, maar dat is een work-around en geen oplossing van het probleem.
of als dat andere problemen geeft op marktplaats een tweedehands router kopen en aansluiten op een LAN poort van je echte router, met een apart WLAN en SSID voor je FP?

  • Duck13
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 25-06 22:59
Oh well.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hRTT4FGx/Screenshot-20260528-182240.png

Tot zover het cameraprobleem dat gefixt zou zijn…

[ Voor 7% gewijzigd door Duck13 op 28-05-2026 18:27 ]


  • davefox
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 07:17
Ik heb hier ook het IPv6 probleem met mijn stock fairphone, stock android (dus geen /e/os).

Bij mijn ouders die KPN hebben, krijg mijn fp6 een ipv6 adres toegewezen. Ik heb dan ook in de gaten dat bepaalde diensten niet laden onder wie het KNMI.

Schakel ik over naar mijn 5G (vodafone, alleen IPv4) krijg ik meteen verbinding met het KNMI.

Echter heb ik de eerder genoemde update nog niet gekregen. Hoop dat dat het euvel oplost aan mijn kant

  • Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Fijn deze discussie over dat probleem. Dat kan verklaren waardoor dat probleem voor mij ineens is opgelost omdat ik een tijd geleden om wat voor reden dan ook heb besloten om op de router IPv6 uit te schakelen (wellicht omdat ik dat als reden eerder tegen ben gekomen), en ik heb inderdaad het probleem niet meer op mijn FP6 (stock, dus niet /e/OS)!

Op kantoor ook niet, maar daar krijg ik ook geen IPv6 adres, dus vooralsnog lijkt dit een aardig kloppende theorie te zijn.

  • ralphdavidvdb
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-06 18:44
Hallo iedereen,

Ik denk na over de aanschaf van de gen 6. Wil hem dan met Android kopen en zelf omzetten naar e/OS. Enige twijfel is nog dat dit model inmiddels een jaar geleden al is geïntroduceerd. Wellicht dat er op korte termijn een opvolger uitkomt.

Iemand hier ervaring met de lancering van nieuwe modellen door Fairphone? Wordt er al iets op korte termijn verwacht?

  • Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Fairphone is geen Apple of Samsung, en lanceert niet ieder jaar op een vast moment een nieuw model.

Tussen de 5 en de 6 zat ongeveer twee jaar. Ik zou de eventuele 7 zelf niet voor zomer 2027 verwachten... Maar ja, in het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst.

Je zou als het om e/os gaat nog wel even een weekje kunnen wachten om te zien wat Murena volgende week aankondigt. (event op de 11e, met hoogstwaarschijnlijk device aankondigingen in combinatie met e/os 4)

[ Voor 10% gewijzigd door Keypunchie op 05-06-2026 12:17 ]


  • StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-06 21:30
ralphdavidvdb schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:02:
Hallo iedereen,

Ik denk na over de aanschaf van de gen 6. Wil hem dan met Android kopen en zelf omzetten naar e/OS. Enige twijfel is nog dat dit model inmiddels een jaar geleden al is geïntroduceerd. Wellicht dat er op korte termijn een opvolger uitkomt.

Iemand hier ervaring met de lancering van nieuwe modellen door Fairphone? Wordt er al iets op korte termijn verwacht?
Lumo AI had mij onlangs het volgende antwoord gegeven, dat ik even voor je heb gecopy-paste. Ik zit met dezelfde vraag, maar mijn iPhone 12 uit 2021 gaat nog wel even mee en zal de opvolver van de FP6 wel overleven. Daarna stap ik over, want FP moedigt het behouden van bruikbare toestellen aan, i.v.m. e-waste.
Op basis van mijn zoektocht is er nog geen officiële release datum voor de Fairphone 7. Fairphone heeft deze nog niet aangekondigd.

Wat we wel weten:
  • Fairphone 6 werd op 25 juni 2025 uitgebracht
  • De Fairphone 7 is nog niet officieel aangekondigd door het bedrijf
  • Er zijn wel al discussies online (zoals op Reddit) waar gebruikers speculeren over wat ze van de Fairphone 7 zouden verwachten
Gezien het releasepatroon van Fairphone (ongeveer elke 2 jaar een nieuw model), zou een Fairphone 7 theoretisch ergens in 2027 kunnen verschijnen, maar dit is puur speculatie. Fairphone heeft zelf nog geen informatie gedeeld over hun roadmap na de Fairphone 6.

Voor de meest actuele informatie raad ik je aan om de officiële Fairphone-website of hun nieuwsberichten in de gaten te houden.

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚


  • KColpaert
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 10:02
Laat ze net vandaag aankondigen dat ze binnenkort 2 nieuwe producten gaan lanceren :*)

  • StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-06 21:30
KColpaert schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:25:
Laat ze net vandaag aankondigen dat ze binnenkort 2 nieuwe producten gaan lanceren :*)
Ah, thanks for mentioning! Ik ben in afwachting van in-ear oortjes. Ik wilde die aanschaffen van FP, tot ik de reviews las. Hopelijk komt er snel een nieuwe uitvoering die verbeterd is.
offtopic:
De Fairbuds XL (2025) is echt een prima hoofdtelefoon! Voor de schappelijke prijs die ik er voor betaald heb ben ik er uiterst tevreden mee. Heb geen referentiekader, dus ben in dat opzich misschien snel tevreden, maar dikke kudo's voor FP! Hier ga ik dankzij de iFixit schaal 10/10 repareerbaarheid héél lang mee doen!

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚


  • Duck13
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 25-06 22:59
Meer mensen sinds de laatste update problemen met het scherm? Reageert heeeeel veel trager op aanrakingen, soms niet, veel ghost touches, houdt een toets soms vrij lang ingedrukt terwijl ik al 'weg' ben.

Had er voor de update veel minder last van, alleen dat hij soms niet reageerde. Maar nu tikt ie soms random op andere dingen (en dan videobelt 'ie soms per ongeluk iemand...) en dat is vrij vervelend…

  • Duck13
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 25-06 22:59
Ook een probleem: als je een foto maakt met 2x zoom dan slaat hij 'm afgesneden en nog een slag ingezoomd op... Er gaat iets niet helemaal goed met de Fairphone camera 🙃


(OpenCamera was bij mij nogal laggy, Fossify Camera was nog beperkter qua opties en slechter in kwaliteit dus ik ben weer terug naar de originele camera app...)

  • Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:20
Duck13 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:53:
Ook een probleem: als je een foto maakt met 2x zoom dan slaat hij 'm afgesneden en nog een slag ingezoomd op... Er gaat iets niet helemaal goed met de Fairphone camera 🙃
Dit heb ik met Android 15 ook meegemaakt. Maar slechts 1 keer volgens mij.

  • walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-06 22:34
Al vaker heb ik in dit topic geantwoord gezien mijn moeder een FP 6 heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxjTAXUrKSy4_a8maFE6he8JGYs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qGY41TL9rakgs2leKkN83smq.jpg?f=fotoalbum_tile
Nu mag ik mij zelf ook verwelkomen bij de Tweakers FP-club :*)
Gezien ik nog een aantal oude slome laders had meteen all-in gegaan.

De switch knop heb ik ingesteld als zaklamp, echter als ik deze gebruik gaat ook automatisch het scherm aan. ik krijg op het www niet gevonden of het mogelijk is om de knop te gebruiken zonder dat het scherm aangaat.

  • Gummie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:00
walterworld schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:29:
...
De switch knop heb ik ingesteld als zaklamp, echter als ik deze gebruik gaat ook automatisch het scherm aan. ik krijg op het www niet gevonden of het mogelijk is om de knop te gebruiken zonder dat het scherm aangaat.
Welkom bij de club!

Ik heb hem ook ingesteld als zaklamp en bij mij blijft het scherm wel uit. Heb wel e/os. Dus als het echt een probleem is zou ik zeggen, zet e/OS er op. ;)

  • KColpaert
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 10:02
walterworld schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:29:
Al vaker heb ik in dit topic geantwoord gezien mijn moeder een FP 6 heeft.
[Afbeelding]
Nu mag ik mij zelf ook verwelkomen bij de Tweakers FP-club :*)
Gezien ik nog een aantal oude slome laders had meteen all-in gegaan.

De switch knop heb ik ingesteld als zaklamp, echter als ik deze gebruik gaat ook automatisch het scherm aan. ik krijg op het www niet gevonden of het mogelijk is om de knop te gebruiken zonder dat het scherm aangaat.
En hoe zijn de eerste bevindingen?

  • JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:10

JayPe

Ondertitel

Gummie schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:56:
[...]

Welkom bij de club!

Ik heb hem ook ingesteld als zaklamp en bij mij blijft het scherm wel uit. Heb wel e/os. Dus als het echt een probleem is zou ik zeggen, zet e/OS er op. ;)
Yo! e/OS erop zetten om de zaklamp-knop beter te bedienen :-) Er zullen er niet veel zijn die dát als primaire argument zullen gebruiken, hahahaha. Goeie pitch wel. :+

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker


  • arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:44
Er is een nieuwe update: Changelog

Meest irritante: de wifi problemen zijn er nog steeds niet mee opgelost.

  • walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-06 22:34
KColpaert schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:59:
[...]

En hoe zijn de eerste bevindingen?
Kei goed, het toestel werkt precies zoals het hoort! Ik ben geen grote power user, maar voor mijn gebruik is het perfect. Ik gebruik een andere launcher, namelijk minimalist phone® Screen Time, om mijn schermtijd beter te beheren.

Een belangrijke reden om voor deze smartphone te kiezen, was de modulariteit: over 3 of 4 jaar wil ik de batterij makkelijk kunnen vervangen en in de tussentijd eventueel andere onderdelen . Dat het toestel Nederlands is en een Fairdere aanpak heeft, is een mooie bonus.

Ook hier loop ik bij twee apps tegen het IPv6 vs. IPv4-verhaal aan. Hier wachten we op een update voor, maar verder ben ik zeer tevreden!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hl-Z0PGxN1HPK5XS1edLtkie5g=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0HkgJscHtPB1ybDGsrRJKgUs.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cOMN7dzEZFRUhwZs8qxpzaV5YRU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/RXaOMmVfLhNVoiTbULnL0QZB.png?f=fotoalbum_tile
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik de extra dim functie aan de praat krijg?

  • tjorim
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-06 21:35
walterworld schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:06:
[...]
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik de extra dim functie aan de praat krijg?
Die kan je enkel aanzetten als het donker genoeg is, gaat ook automatisch weer uit bij meer licht (zie ook de toast message op het scherm dat ik krijg).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ak4UIhBAtOToiy1z5CKGnChHh-4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PBCkus7BOWZrAV1hbWYsDXU0.png?f=fotoalbum_large

  • Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:24
Overigens merk ik dat de "extra dim" maar nauwelijks iets doet. Het wordt er misschien 10% donkerder van.

Ik heb zelf de app Nightscreen geinstalleerd, dat werkt een stuk beter

  • JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:10

JayPe

Ondertitel

Ik heb juist last van een te donker scherm, bij automatische licht-sterkte-regeling. Ik draai /e/OS maar volgens mij is het een hardware-implementatie (denk ik?)

Vooral als het gewoon donker is, is het scherm net even te donker. Eén tikje omhoog met de schuifbalk maakt het scherm dan al snel weer veelste licht, maar toch in iedergeval leesbaar. Tips? Automatische regeling van schermverlichting is wel fijn verder, dus dat helemaal uitzetten is niet echt een oplossingsrichting die mij handig lijkt.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker


  • AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:12
JayPe schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:03:
Ik heb juist last van een te donker scherm, bij automatische licht-sterkte-regeling. Ik draai /e/OS maar volgens mij is het een hardware-implementatie (denk ik?)

Vooral als het gewoon donker is, is het scherm net even te donker. Eén tikje omhoog met de schuifbalk maakt het scherm dan al snel weer veelste licht, maar toch in iedergeval leesbaar. Tips? Automatische regeling van schermverlichting is wel fijn verder, dus dat helemaal uitzetten is niet echt een oplossingsrichting die mij handig lijkt.
Hier loop ik zelf ook tegenaan. Vind het scherm te donker bij automatisch, dus heb dat uit staan, maar is inderdaad irritant.

  • Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Bovenstaande is ook op /e/os een issue. Vaak in het donker dat ik hem net een tikje lichter moet zetten.

  • ralphdavidvdb
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-06 18:44
ralphdavidvdb schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:02:
Hallo iedereen,

Ik denk na over de aanschaf van de gen 6. Wil hem dan met Android kopen en zelf omzetten naar e/OS. Enige twijfel is nog dat dit model inmiddels een jaar geleden al is geïntroduceerd. Wellicht dat er op korte termijn een opvolger uitkomt.

Iemand hier ervaring met de lancering van nieuwe modellen door Fairphone? Wordt er al iets op korte termijn verwacht?
Knoop doorgehakt. Sinds gisteren met de FP6 aan de slag. e/os draait inmiddels zonder al te veel grote issues. De standaard e/os launcher vind ik niet fijn. En de Volkswagen en Museumkaart app zijn de enigen die niet werken. Hopelijk blijft het daarbij.

Verder een positieve en leuke ervaring. Als het zo goed blijft gaan ben ik blij om uit de greep van Google te kunnen komen.

  • Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:40
ralphdavidvdb schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:23:
[...]

Knoop doorgehakt. Sinds gisteren met de FP6 aan de slag. e/os draait inmiddels zonder al te veel grote issues. De standaard e/os launcher vind ik niet fijn. En de Volkswagen en Museumkaart app zijn de enigen die niet werken. Hopelijk blijft het daarbij.

Verder een positieve en leuke ervaring. Als het zo goed blijft gaan ben ik blij om uit de greep van Google te kunnen komen.
Ik ben op aangeven van een mede tweaker Lawnchair launcher gaan gebruiken.

Dat maakte voor mij het grote verschil tussen net niet en super fijn.

De standaard launcher doet enorme afbreuk aan het erg goede OS naar mijn mening.

  • Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:40
AgeOfPanic schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:44:
[...]

Hier loop ik zelf ook tegenaan. Vind het scherm te donker bij automatisch, dus heb dat uit staan, maar is inderdaad irritant.
Ik heb mijn scherm op automatisch, maar wel zelf ingesteld?! :?

Er staat een "A", maar ik heb de schuifbalk wel zelf goed ingesteld. Ik heb wel het idee dat deze meer dimt en oplicht waar nodig.

  • Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Lawnchair vs. Bliss: Denk dat het simpelweg een voorkeur is die beetje te maken heeft of je van Apple komt, of van Android komt.

  • ralphdavidvdb
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-06 18:44
Mit-46 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:14:
[...]

Ik ben op aangeven van een mede tweaker Lawnchair launcher gaan gebruiken.

Dat maakte voor mij het grote verschil tussen net niet en super fijn.

De standaard launcher doet enorme afbreuk aan het erg goede OS naar mijn mening.
Dank, heb hier inderdaad ook Lawnchair geïnstalleerd. Prima tot dusver.

  • JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:10

JayPe

Ondertitel

Lawnchair hier ook.

Kwam van Sony Android.

Bliss kon ik niet aan wennen, Allerlei launchers geprobeerd. Toen ik Lawnchair had uitgevogeld, heb ik het zelfs nog even op m'n oude Sony gedraaid. Toen ik m'n Fairphone 6 eenmaal met /e/OS en Lawnchair had ingericht naar wens, ben ik definitief overgestapt, van de Sony Xperia 5 III ( die geen updates meer kreeg ) naar de Fairphone 6. En ja, er zijn echt wel dingen die mij storen aan de FP6, maar ik ben er inmiddels helemaal aan verknocht.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste

Let op:
Voor /e/OS is een apart topic, [/e/OS] Ervaringen & Discussie