• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:03
Wat ook gebeurt: randomly even "geen verbinding" (wifi aan), bv. bij het versturen van een opdracht in bankieren. Dan gewoon nog een keer op verzenden drukken, en dan gaat het wel.

Kortom, er lijkt iets stuk in de wifi/netwerk stack. Meh..

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wilke schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:08:
Ik ben niet blij met de update naar Android 16. Deels dezelfde problemen als hierboven genoemd door anderen.

Zowel veel apps als Firefox hangen regelmatig extreem lang bij het maken van een verbinding. Hieronder idd verschillende bankieren apps, maar ook YouTube, Reddit enz.

Wifi uitzetten lijkt te helpen, maar dat brengt me tot 2 verdere irritaties:
- wifi kun je niet meer uitzetten via de quick settings. Waarom!?
- batterij cycle count is verdwenen uit de battery settings. Verder niet heel boeiend maar opnieuw, waarom!?
Wifi kun je nog wel via de quick settings uitzetten, alleen zul je twee keer moeten tappen. Is helaas een wijziging die Google in Android 16 heeft doorgevoerd. Met 17 zou dat (volgens mij) weer ongedaan gemaakt worden.

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:46
NikkelV schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:47:
[...]

Het is toevallig weer zover. Een opsomming van wat ik tot nu toe heb gevonden: knmi, online bieb, NN, my energy, solar Edge, Garmin, eetmeter, DHL, PostNL. De apps blijven hangen op het beginscherm en starten niet op. Ik heb net minimaal een minuut per app gewacht om te testen.

Het rare is: Als ik nu mijn telefoon opnieuw zou opstarten dan werken de betreffende apps weer een tijdje. Ik kan ook geen overeenkomst vinden. Bijvoorbeeld dat alle apps instelling x nodig hebben.
Ik heb het vandaag ook een aantal keer, alsnog. Bij knmi, energiek en nog 1 of 2 die ik even niet kan herinneren. Ik heb de telefoon en aantal keer opgestart, dat lijkt te helpen. Op dit moment.

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:10
NikkelV schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:47:
[...]

Het is toevallig weer zover. Een opsomming van wat ik tot nu toe heb gevonden: knmi, online bieb, NN, my energy, solar Edge, Garmin, eetmeter, DHL, PostNL. De apps blijven hangen op het beginscherm en starten niet op. Ik heb net minimaal een minuut per app gewacht om te testen.

Het rare is: Als ik nu mijn telefoon opnieuw zou opstarten dan werken de betreffende apps weer een tijdje. Ik kan ook geen overeenkomst vinden. Bijvoorbeeld dat alle apps instelling x nodig hebben.
Ook nog geen problemen gehad met bijvoorbeeld PostNL en DHL. Misschien even de cache leeg maken van deze apps?

• NikkelV
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:07
@Adam1980 en @AgeOfPanic

Volgens dit topic heeft het probleem te maken met de DNS instellingen.

https://forum.fairphone.c...pps-dont-load-data/130519

Workarounds zijn Wifi uitzetten. Of DNS op automatisch zetten of als dat niet werkt zelfs uitzetten. Bij mij werkt de instelling automatisch niet voldoende. Het probleem blijft dan terugkomen. Ik heb voor nu DNS uitgezet. Is uiteraard ook niet ideaal, maar werkt wel voor nu.

• Wilke
Vanochtend een tweede probleem, de batterij is leeggetrokken en de telefoon uit - die gisteravond ergens tussen 50-60% stond.

Dus iets zal wel zijn blijven hangen en de batterij leeggetrokken hebben.

Aan de geïnstalleerde apps niets veranderd sinds Android 15 en dat toen geen enkele keer gehad in ~4 maanden.

Hopelijk lossen ze de nieuwe problemen snel op!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:22

B64

Wilke schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:38:
Vanochtend een tweede probleem, de batterij is leeggetrokken en de telefoon uit - die gisteravond ergens tussen 50-60% stond.

Dus iets zal wel zijn blijven hangen en de batterij leeggetrokken hebben.

Aan de geïnstalleerde apps niets veranderd sinds Android 15 en dat toen geen enkele keer gehad in ~4 maanden.

Hopelijk lossen ze de nieuwe problemen snel op!
Onder batterijverbruik in het menu kun je zien welke apps de meeste stroom verbruiken, sinds de laatste keer volledig laden (tot 100% dus).

Heb je al geprobeerd sommige apps er helemaal af te gooien en opnieuw te installeren?

• Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:05
Ik heb vandaag mijn FP6 voor het eerst gebruikt met Android Auto. (Wel een FP6 met e/OS.)

Mij viel op dat de telefoon niet oplaadde terwijl die wel via een USB kabel verbonden was en ook aangaf dat die aan het laden was.

Iemand enig idee waarom dit is?
Had wel het idee dat die aan het laden was, maar zo langzaam dat die toch langzaam leegliep. Ik denk dat die anders veel sneller leeg was geraakt, want heb wel lang (paar 3 of 4 uren) in de auto zitten klooien met de telefoon en Android Auto.
In principe moet die gewoon opladen als die aan de lader lijkt mij.

Kan dit aan de kabel liggen?

Eenmaal weer in huis en gekoppeld via een andere (data USB) kabel is de telefoon binnen no time weer opgeladen via de laptop.
Goed, dat is natuurlijk wel zonder Android Auto aan.

Ik kan de kabels niet wisselen om dit zelf te testen, want de ene is USB-C -> USB-C en voor in de auto naar USB-A.

[ Voor 11% gewijzigd door Mit-46 op 29-03-2026 20:16 ]

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:17

ThsAdrns

Be the change!

Klinkt alsof de beschikbare laadstroom inderdaad onvoldoende was om de telefoon geladen te houden. Dat kan aan de kabel of de USB-voeding liggen. Vaak levert de standaard USB-poort in de auto bijvoorbeeld maar 500 of 1000 mA. Met een app als AccuBattery kun je dit monitoren.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

• Mit-46
ThsAdrns schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:52:
Klinkt alsof de beschikbare laadstroom inderdaad onvoldoende was om de telefoon geladen te houden. Dat kan aan de kabel of de USB-voeding liggen. Vaak levert de standaard USB-poort in de auto bijvoorbeeld maar 500 of 1000 mA. Met een app als AccuBattery kun je dit monitoren.
Dank voor de tip.
Heb de app meteen geïnstalleerd en een screenshot gemaakt terwijl die met de laptop verbonden was.
7.5W / 1,761 mA (het schommeltje een beetje)

Zal morgen kijken wat die in de auto aangeeft.

Ik heb hiervoor een iPhoneSE en 14 gebruikt via dezelfde aansluiting met Carplay en dat gaf geen problemen. Was uiteraard wel met een lightning kabel.

Kan in ieder geval wat gaan bekijken en proberen. Top! (y)

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:16
Mit-46 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:12:
Ik heb vandaag mijn FP6 voor het eerst gebruikt met Android Auto. (Wel een FP6 met e/OS.)

Mij viel op dat de telefoon niet oplaadde terwijl die wel via een USB kabel verbonden was en ook aangaf dat die aan het laden was.

Iemand enig idee waarom dit is?
Had wel het idee dat die aan het laden was, maar zo langzaam dat die toch langzaam leegliep. Ik denk dat die anders veel sneller leeg was geraakt, want heb wel lang (paar 3 of 4 uren) in de auto zitten klooien met de telefoon en Android Auto.
In principe moet die gewoon opladen als die aan de lader lijkt mij.

Kan dit aan de kabel liggen?

Eenmaal weer in huis en gekoppeld via een andere (data USB) kabel is de telefoon binnen no time weer opgeladen via de laptop.
Goed, dat is natuurlijk wel zonder Android Auto aan.

Ik kan de kabels niet wisselen om dit zelf te testen, want de ene is USB-C -> USB-C en voor in de auto naar USB-A.
Welke kabel is het precies? Merk en typenummer dan kunnen we zien of die wel geschikt is om te laden of puur alleen voor data overdracht is

• Mit-46
boyette schreef op maandag 30 maart 2026 @ 02:05:
[...]

Welke kabel is het precies? Merk en typenummer dan kunnen we zien of die wel geschikt is om te laden of puur alleen voor data overdracht is
Het is een oplaadkabel die bij mijn draadloze oortjes zat. Type weet ik niet, maar het merk is Shure.

Ik heb vanochtend in een oude verhuisdoos een andere gevonden die ik ook ga proberen en meten met de app.
Ik kan het slecht lezen, maar dit staat erop: awm 2464 cable 300v ft1 en een Chinese stad gok ik.

Ga straks ff kijken en meten. :)
Ik weet nu wat de data kabel die in mijn laptop zit aangeeft tijdens het laden dus dat kan ik goed als referentie gebruiken, want de telefoon is daarmee vrij vlot opgeladen vind ik.

De kabel die ik gebruik i.c.m. laptop is eigenlijk van mijn monitor met hub. De USB-C kabel om de monitoren en laptop met elkaar te verbinden. Dit is een heel dikke stugge kabel die ik niet geschikt zou zijn voor in de auto, omdat die niet goed op te rollen is voor in het kleine vakje.
Dit is een data kabel, want hiermee heb ik de telefoon ook opnieuw geïnstalleerd.

[ Voor 21% gewijzigd door Mit-46 op 30-03-2026 10:55 ]

• boyette
Mit-46 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:49:
[...]

Het is een oplaadkabel die bij mijn draadloze oortjes zat. Type weet ik niet, maar het merk is Shure.

Ik heb vanochtend in een oude verhuisdoos een andere gevonden die ik ook ga proberen en meten met de app.
Ik kan het slecht lezen, maar dit staat erop: awm 2464 cable 300v ft1 en een Chinese stad gok ik.

Ga straks ff kijken en meten. :)
Ik weet nu wat de data kabel die in mijn laptop zit aangeeft tijdens het laden dus dat kan ik goed als referentie gebruiken, want de telefoon is daarmee vrij vlot opgeladen vind ik.

De kabel die ik gebruik i.c.m. laptop is eigenlijk van mijn monitor met hub. De USB-C kabel om de monitoren en laptop met elkaar te verbinden. Dit is een heel dikke stugge kabel die ik niet geschikt zou zijn voor in de auto, omdat die niet goed op te rollen is voor in het kleine vakje.
Dit is een data kabel, want hiermee heb ik de telefoon ook opnieuw geïnstalleerd.
Awm2464 is datakabel only kun je niet mee laden

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
NikkelV schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:22:
@Adam1980 en @AgeOfPanic

Workarounds zijn Wifi uitzetten. Of DNS op automatisch zetten of als dat niet werkt zelfs uitzetten. Bij mij werkt de instelling automatisch niet voldoende. Het probleem blijft dan terugkomen. Ik heb voor nu DNS uitgezet. Is uiteraard ook niet ideaal, maar werkt wel voor nu.
Ik betwijfel dit, want die DNS optie staat bij mij al uit.

• Mit-46
boyette schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:33:
[...]

Awm2464 is datakabel only kun je niet mee laden
Ik heb deze nu even in mijn laptop gestoken en het toestel is wel aan het opladen. Wel trager dan met de dikke kabel waar ik het eerder over had.

Rond de 5w/1100+ mA (soms net over de 1200 mA.)
Ik zie nu ook een waarde bij "Charge speed" en deze varieert tussen de 30%/h - 40%/h.
Dit is overigens een USB-A -> USB-C kabel, want mijn auto heeft enkel USB-A.

Ik heb ook ff de UBS-C -> USB-C data kabel erin gestoken en dan zie ik nu 8.8W /rond de 2000 mA. Charge speed 30%/h - 60%/h

Wat is acceptabel om het toestel op te laden wanneer deze intensief gebruikt wordt zoals met Android Auto?
Enig idee?

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:17

ThsAdrns

Be the change!

Wilde gok, minimaal 2.000 mA. Android Auto en navigatie vragen best wat. Maar het beste antwoord krijg je als je tijdens het gebruik monitort met een geschikte app.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

• boyette
Mit-46 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:43:
[...]

Ik heb deze nu even in mijn laptop gestoken en het toestel is wel aan het opladen. Wel trager dan met de dikke kabel waar ik het eerder over had.

Rond de 5w/1100+ mA (soms net over de 1200 mA.
Ik zie nu ook een waarde bij "Charge speed" en deze varieert tussen de 30%/h - 40%/h.
Dit is overigens een USB-A -> USB-C kabel, want mijn auto heeft enkel USB-A.

Ik heb ook ff de UBS-C -> USB-C data kabel erin gestoken en dan zie ik nu 8.8W /rond de 2000 mA. Charge speed 30%/h - 60%/h

Wat is acceptabel om het toestel op te laden wanneer deze intensief gebruikt wordt zoals met Android Auto?
Enig idee?
Zoiets heb je nodig

https://www.autolampen.nl...bel-usb-a-naar-usb-c.html

[ Voor 8% gewijzigd door boyette op 30-03-2026 11:53 ]

• Mit-46
ThsAdrns schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:44:
Wilde gok, minimaal 2.000 mA. Android Auto en navigatie vragen best wat. Maar het beste antwoord krijg je als je tijdens het gebruik monitort met een geschikte app.
Top, dank voor het meedenken!
Ik ga straks ff meten met de app Accubattery.

En ik gok op zoek naar een nieuwe kabel :D

Ik weet nu in ieder geval waar ik op moet letten zowel bij het meten als bij de aanschaf van de kabel d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door Mit-46 op 30-03-2026 11:55 ]

• boyette
Mit-46 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:54:
[...]

[...]

Top, dank voor het meedenken!
Ik ga straks ff meten met de app Accubattery.

En ik gok op zoek naar een nieuwe kabel :D

Ik weet nu in ieder geval waar ik op moet letten zowel bij het meten als bij de aanschaf van de kabel d:)b
Er moet data + charging staan op de verpakking

• Mit-46
boyette schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:56:
[...]

Er moet data + charging staan op de verpakking
Duidelijk!
Dank! (y)

• Mit-46
Leuk appje dat Accubattery!
Nog nooit zo iets moeten doen, maar leuk! Weer wat geleerd.

Voor wat het waard is :)
De USB-C -> USB-C datakabel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tKw6LNcYZ9OumgCMUWwd--Kz5U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/arLLpJHG7N1Q7K4XPMCmFhDM.png?f=fotoalbum_large

De USB-C -> USB-A kabel die ik in mijn auto had. Die trekt het dus overduidelijk niet! :o
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SpYqryr_r6OpDqAwg7-52R8F9CU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/26Iebgb47wwsvEIq2rUb3RfB.png?f=fotoalbum_large

De andere USB C -> USB-A kabel en dan aangesloten op mijn laptop heb ik geen plaatje van, maar die deed dan ongeveer 5W - 1000 mA.

In de auto doet diezelfde kabel met alles aan vervolgens maar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0aS1C9kAje4QmxTduLc-a86xNw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/otgPjiOCZPUO0Ts9XtmWMYLK.png?f=fotoalbum_large

Die laadt dus net aan nog op.

Het was al duidelijk daar niet van, maar ik dacht plaatjes bij de praatjes zijn meestal wel leuk. :)

Nieuw kabeltjes meteen maar even bestellen.

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:08

JayPe

Ondertitel

Heya,

Sinds een paar dagen in het bezit van een Fairphone 6. Best mooi, beetje groot en onwennig wel. Ik wacht nog op de screenprotector en wat accesoires voor ik hem écht in gebruik neem (en wat vrije tijd om lekker te testen enzo).

Eigenlijk alleen de FairPhone App gebruikt, om een beetje te zien en te voelen wat ze nou willen. Maar werkt deze App uberhaupt wel?

Die FP app loopt gewoon continu vast?

Ik heb nog een simkaart geplaatst, alleen WiFi netwerktoegang. Ook nog geen Google Account aangemaakt, dus wellicht dat dat allemaal niet helpt.
Android 15 staat erop, en hij vraagt al of ik wil updaten naar Android 16. Maar zoals ik al zei; Nog niet echt tijd gemaakt. Ik wil misschien wel de /e/OS sprong maken. Laat hem nu maar even 'stock' zoals ie uit de doos kwam.

Zijn er meer mensen met ervaring (positief of negatief) met de FP app? Een account aanmaken lukt al niet. hoelang wil je doen met je FP? Levert Error / Error op. Wat voor account gaat het om? Die op de Fairphone.nl website? (Waar je KeepClub punten enzo aan gekoppeld zijn?) Ik krijg een wrong username/password melding op de telefoon, maar kan prima inloggen op de website (op m'n PC). Dus die credentials kloppen wel.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:55
JayPe schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:04:
Heya,

Sinds een paar dagen in het bezit van een Fairphone 6. Best mooi, beetje groot en onwennig wel. Ik wacht nog op de screenprotector en wat accesoires voor ik hem écht in gebruik neem (en wat vrije tijd om lekker te testen enzo).

Eigenlijk alleen de FairPhone App gebruikt, om een beetje te zien en te voelen wat ze nou willen. Maar werkt deze App uberhaupt wel?

Ik heb nog een simkaart geplaatst, alleen WiFi netwerktoegang. Ook nog geen Google Account aangemaakt, dus wellicht dat dat allemaal niet helpt.
Android 15 staat erop, en hij vraagt al of ik wil updaten naar Android 16. Maar zoals ik al zei; Nog niet echt tijd gemaakt. Ik wil misschien wel de /e/OS sprong maken. Laat hem nu maar even 'stock' zoals ie uit de doos kwam.

Zijn er meer mensen met ervaring (positief of negatief) met de FP app? Een account aanmaken lukt al niet. hoelang wil je doen met je FP? Levert Error / Error op. Wat voor account gaat het om? Die op de Fairphone.nl website? (Waar je KeepClub punten enzo aan gekoppeld zijn?) Ik krijg een wrong username/password melding op de telefoon, maar kan prima inloggen op de website (op m'n PC). Dus die credentials kloppen wel.
Ik hoor voor het eerst dat er een app is van FP, nog nooit gezien of gebruikt. Ik denk dat inloggen op de website meer mogelijkheden biedt dan een app die niet werkt.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:56
JayPe schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:04:

Hier een FP6 met e/os maar ik heb deze app niet. Of bedoel je wellicht een andere app op je toestel?

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:59
Alleen op Android: https://support.fairphone...671429009-MyFairphone-App
Can I use the MyFairphone app on an alternative operating system like /e/OS?
No. The MyFairphone App depends on some Google Play Service APIs. So the phone needs to have Google Play Services installed. The MyFairphone App currently does not work with operating systems other than the Fairphone OS. However, we are looking into the possibilities to make it available in the future.

[ Voor 68% gewijzigd door GerbenBK op 31-03-2026 15:09 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Ah. Perfect. Ik heb nog geen Google account of services geaccepteerd. Dus dat zal het "probleem" zijn.

Okay. Paasweekend komt eraan. Dan gaan we er voor zitten /e/OS te installeren. FP app laat ik wel voor wat het is dan.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• Mit-46
JayPe schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:50:
[...]

Ah. Perfect. Ik heb nog geen Google account of services geaccepteerd. Dus dat zal het "probleem" zijn.

Okay. Paasweekend komt eraan. Dan gaan we er voor zitten /e/OS te installeren. FP app laat ik wel voor wat het is dan.
Leuk, succes!

2 tips:
- Je hebt een USB-C datakabel nodig (dus geen USB-C kabel die enkel kan opladen).
- De web installer van Murena vond ik erg goed, maar lees ff in het /e/OS topic wat je moet doen met Android USB driver wanneer de telefoon in de bootloader modus is, want dat wordt niet beschreven.

[ Voor 24% gewijzigd door Mit-46 op 31-03-2026 20:41 ]

• Duck13
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21-04 22:57
Pimorez schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:06:
[...]

Toch even een update:
  • Microsoft Authenticator wilde niet meer werken, bleef ook laden bij het accepteren van inlogpogingen net als het blijven laden van de ABN Amro app. Reinstall heeft het tijdelijk opgelost tot het zojuist weer niet werkte. Wifi uitschakelen was de oplossing :?
  • NPO Start app wilde ook maar niet voorbij het laadscherm gaan. Opgelost door een reinstall van de app.
  • De camera gebruiken vanuit Signal is onmogelijk, lijkt erop alsof de framerate van de finder dan <1f FPS is
  • Op het lockscreen is het één en ander verkeerd uitgelijnd waardoor notificaties direct tegen de regel aan staan van de datum
Ik ben bewust wat terughoudend met de overstap naar Android 16 (kreeg vorige week melding dat hij klaar stond) vanwege mogelijke bugs.

Wat ik hier lees qua interne camera van Signal, dat ervaar ik ook sinds een week of 3, dus dat staat los van Android 16 iig!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:46
Duck13 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:28:
[...]

Ik ben bewust wat terughoudend met de overstap naar Android 16 (kreeg vorige week melding dat hij klaar stond) vanwege mogelijke bugs.
Precies, ik wacht nog wel even met de laatste update totdat ik opeens allemaal positieve berichten hier lees dat alle nieuwe bugs zijn opgelost.

• GerbenBK
Gister kwam ik erachter dat video’s opnemen bij luide omgeving leidt tot enorme distortion in de audio. Zo erg dat de video’s onbruikbaar zijn.

Vond hier iemand met hetzelfde issue. https://community.e.found...n-loud-environments/80559

Hebben anderen dit ook al gemerkt en wellicht een mogelijke oplossing? Voor een telefoon van deze prijs is dit voor mij eigenlijk onacceptabel.

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
GerbenBK schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:46:
Gister kwam ik erachter dat video’s opnemen bij luide omgeving leidt tot enorme distortion in de audio. Zo erg dat de video’s onbruikbaar zijn.

Vond hier iemand met hetzelfde issue. https://community.e.found...n-loud-environments/80559

Hebben anderen dit ook al gemerkt en wellicht een mogelijke oplossing? Voor een telefoon van deze prijs is dit voor mij eigenlijk onacceptabel.
Ik heb er ook last van

Neem vanaf nu standaard een andere telefoon mee voor foto/film tijdens een concert
Want het slaat helemaal nergens op

• Rodeappell
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:33
GerbenBK schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:46:

Gebruik je die met /e/OS of de reguliere fp6?

• GerbenBK
Rodeappell schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:38:
[...]

Gebruik je die met /e/OS of de reguliere fp6?
/e/os

• Rodeappell
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:33
Gebruik je de e/OS camera app? Die is een stuk beter dan die van Fairphone zelf.

• GerbenBK
Goeie vraag. Volgens mij niets aan veranderd, maar aan de icoon te zien (waar vind ik op eos eigenlijk de app bouwer?) lijkt het idd de fairphone app. Ik zal eens een andere proberen. Zal alleen weer even duren voor we bij een concert zijn ;)

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
GerbenBK schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:25:
Goeie vraag. Volgens mij niets aan veranderd, maar aan de icoon te zien (waar vind ik op eos eigenlijk de app bouwer?) lijkt het idd de fairphone app. Ik zal eens een andere proberen. Zal alleen weer even duren voor we bij een concert zijn ;)
Ik heb de standaard Fairphone en ook met Open camera overstuurt de microfoon. Ding is gewoon slecht of slecht afgesteld

Enige issue waar ik echt last van heb bij de Fairphone. De rest is goed of goed genoeg om mee te dealen

[ Voor 10% gewijzigd door Jelte op 07-04-2026 07:50 ]

• Mit-46
Ik heb sinds dat ik de telefoon (met e/OS) gebruik nogal geruzie met Android Auto.

Vandaag kwam ik erachter dat dit vermoedelijk allemaal komt, omdat AA denkt dat ik aan het rijden ben en hierdoor functies beperkt.
Ik heb dit niet met een oude Huawei telefoon waardoor ik kan uitsluiten dat het aan de unit in de auto ligt.

Twee opvallende dingen zijn dat in Waze het toetsenbord niet naar voren komt, wanneer ik een locatie wil invoeren (greyed out) en Spotify kan niet naar full screen (app lijkt soort van te herstarten). Deze is alleen als kleine speler zichbaar waardoor ik enkel een nummer verder, terug, pauze of play kan kiezen. Geen playlist.

Om dit verder uit te zoeken ben ik benieuwd of iemand met de Google Android variant kan bevestigen dat het daarmee gewoon werkt. Het is nogal gedoe om de telefoon weer helemaal terug te zetten naar Google Android om dit zelf te testen. 8)7

Zo weet ik 100% zeker dat ik mij op e/OS moet focussen (wat ik vermoed).

[ Voor 7% gewijzigd door Mit-46 op 09-04-2026 14:33 ]

• R-v-W
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:58
Mit-46 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:29:
... en Spotify kan niet naar full screen (app lijkt soort van te herstarten). Deze is alleen als kleine speler zichbaar waardoor ik enkel een nummer verder, terug, pauze of play kan kiezen. Geen playlist.
Dit had ik vorige week ook. Ik heb in de app lounch handmatig naar AndroidAuto gezocht en er bleek een update beschikbaar te zijn. Na installatie van die update was dit probleem met Spotify bij mij verholpen

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:41
R-v-W schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:48:
[...]

Dit had ik vorige week ook. Ik heb in de app lounch handmatig naar AndroidAuto gezocht en er bleek een update beschikbaar te zijn. Na installatie van die update was dit probleem met Spotify bij mij verholpen
Top tip dit. Kwam niet in het update scherm maar je moet echt naar de AA pagina gaan en dan is er een update.

• Mit-46
FitTiv schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:06:
[...]

Top tip dit. Kwam niet in het update scherm maar je moet echt naar de AA pagina gaan en dan is er een update.
Ik was al aan het typen dat er voor mij geen update beschikbaar was, maar je moet het echt openen in de store inderdaad! _/-\o_

Zelf had ik via APKmirror een apk van Android Auto 16.664 beta (even uit mijn hoofd) geïnstalleerd, maar daarmee gaf Spotify aan dat de app geüpdatet moest worden dus ik had het weer teruggezet naar de originele versie van AA.

Ik zie dat deze update versie 15.*** is en een final (geen beta).

Dank voor de tip, ook @R-v-W !

Ik denk niet dat ik het vandaag nog ga proberen. Ben juist net thuis na een lange middag, maar morgenochtend het eerste wat ik doe!

[ Voor 5% gewijzigd door Mit-46 op 10-04-2026 19:45 ]

• Mit-46
Mijn Android Auto werkt nu zoals het hoort!
Het toetsenbord in Waze komt naar voren en Spotify opent in full screen.

Sinds ik de telefoon heb was dit de enige een (klein) ergernis. Ik ben super blij! :D

Helden! @R-v-W @FitTiv _/-\o_
Dank voor deze super fijne tips! *O*

[ Voor 5% gewijzigd door Mit-46 op 11-04-2026 15:12 ]

• Wilke
Jelte schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 07:49:
Ik heb de standaard Fairphone en ook met Open camera overstuurt de microfoon. Ding is gewoon slecht of slecht afgesteld
Dit moet wel aan de software-kant zitten. Ik heb er voor de Android 16 update iig wel opnames mee gemaakt waarbij de muziek zowel zeer luid als erg zacht was, en dat ging prima. Sinds de update nog niet kunnen proberen.

Gain regelen (automatisch) is best lastig, wellicht zit daar nu een bug in. Idd wel irritant dan. Volgens mij is met de microfoon qua hardware niks mis, gebaseerd dus op enkele eerdere opname-ervaringen. Met de speaker overigens wel, dat is al vaak genoemd. Klinkt blikkerig en kan niet erg hard. Op te lossen voor de gevallen waarin dat uitmaakt met oortjes/koptelefoon/BT speakers.

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-04 21:27
Heb een maand geleden FP6 gekocht en gelijk E/OS erop gezet.
Ik kom elke keer weer beperking tegen. Nu zit er 3.7 erop. Android auto werkt niet Sygic cracht bij route zoeken weet niet of het door AA komt of door Sygic.
Heb ik aantal problemen met app zoals de Rabobank of DigiD. Het is allemaal wel opgelost.
Gisteren ging het fout bij de nieuwe update van 3.6 naar 3.7.

En ik vraag mij echt of E/OS echt minder communicatie heeft met Google servers.

Ben nu aan het kijken of ik naar de originele rom van Android mogelijk is.

• Mit-46
Ik heb vandaag nog gereden met AA en de laatste update. Ik gebruik de Google stub/placeholder apps dus niet de officiële Google apps die nodig zijn voor AA.

Ik had wat bluetooth problemen waardoor het twee keer uitviel/opnieuw ging verbinden. Dit heb ik wel eens eerder gehad. Ik ben na de tweede keer gestopt en heb in mijn AA unit de bluetooth koppeling verwijderd en op mijn telefoon ook. Daarna opnieuw gekoppeld en vanaf dat moment werkte het weer normaal. Dit heb ik overigens nog niet eerder gedaan/hoeven doen, maar vond het vandaag irritant. :)

Ik gebruik geen Sygic, maar Waze en die werkt (tegenwoordig) prima.
Het enige wat ik nog heb is dat ik in Spotify geen volledige playlist te zien krijg. Het is al beter dan enige tijd terug, want toen kon Spotify helemaal niet op full screen. Sinds kort kan dat wel, maar was de playlist op het scherm leeg en sinds deze laatste updates (Spotify had recent ook weer een update) zie ik wel een aantal nummers, maar het werkt nog niet zoals het hoort. Geen idee hoeveel updates ze hiervoor nog nodig hebben 8)7

Verder is Home Assistant de enige andere app die ik gebruik in AA en die doet het ook gewoon.

Ik heb ING en die app werkt gewoon (vandaag nog gebruikt). De DigID app gebruik ik niet, maar volgens mij heeft die nooit (helemaal goed) gewerkt icm een Fairphone6 en /e/OS.

Wat ik vaak doe als de telefoon "raar" doet is deze herstarten aangezien dat vrij vlot gaat. Vaak lost dat rare buggy dingen op als die niet permanent buggy zijn.

Android Auto had trouwens recent ook een update. Je moet wel wel in App Lounge zelf Android Auto opzoeken en deze ook echt aanklikken in App Lounge, want anders geeft het niet aan dat er een update is (zelfde geldt voor Spotify mocht je dat gebruiken). Alleen zoeken en naar de lijst met gevonden resultaten kijken is niet voldoende. Ook buggy. :D

[ Voor 20% gewijzigd door Mit-46 op 19-04-2026 21:21 ]

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Mit-46 schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:11:
De DigID app gebruik ik niet, maar volgens mij heeft die nooit (helemaal goed) gewerkt icm een Fairphone6 en /e/OS.
Hier DigiD geinstalleerd, vanuit de App Lounge, zonder enige Google dingsels. Kan melden: DigiD werkt hier prima op mijn FP6, en /e/OS 3.6 en sinds vanavond ook met de update naar 3.7

Heb de ID check ooit eerder gedaan op een andere telefoon (NFC / Rijbewijs), en dat is 'gewoon' over gezet vanaf de oude account van oude telefoon. Als ik nu een ID check wil doen, geeft DigiD aan dat de telefoon niet voorzien is van de juiste hardware.

• correcto
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:22
JayPe schreef op maandag 20 april 2026 @ 23:19:
[...]
Heb de ID check ooit eerder gedaan op een andere telefoon (NFC / Rijbewijs), en dat is 'gewoon' over gezet vanaf de oude account van oude telefoon. Als ik nu een ID check wil doen, geeft DigiD aan dat de telefoon niet voorzien is van de juiste hardware.
Heb ook een FP6, met /e/os 3.7 en heb net met de DigiD app een ID check gedaan met mijn rijbewijs, via nfc. Het kan dus wel. Dus je zou zeggen dat dit een software/instelling issue is.

• Mit-46
correcto schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 07:25:
[...]

Heb ook een FP6, met /e/os 3.7 en heb net met de DigiD app een ID check gedaan met mijn rijbewijs, via nfc. Het kan dus wel. Dus je zou zeggen dat dit een software/instelling issue is.
Super!
Ik heb het niet meer geprobeerd na de laatste update. Voorheen bleef het hangen bij het tijdens het scannen.

Ze/we komen er wel! *O*

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-04 21:27
Ben weer terug naar Android Stock omdat ik met aantal apps problemen kreeg. Ik ga eerst op mij tablet aantal dingen testen en daarna waarschijnlijk weer terug naar e/os.

Maar stiekem heb ik al heimwee naar E/os :+

• Mit-46
Begrijpelijk.

Een beetje om dingen heen werken als het nodig is vind ik zelf wel prima, maar als zaken die ik wil gebruiken echt niet zouden werken zonder alternatieven/work-arounds dan houdt het wel op.

[ Voor 10% gewijzigd door Mit-46 op 21-04-2026 13:55 ]

• electropruts
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-04 20:34
NikkelV schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:22:
@Adam1980 en @AgeOfPanic

Ook ik had problemen met Android 16, onder andere de anwb energie app en knmi konden geen verbinding maken over wifi. Beetje zitten proberen met DNS server aanpassen op telefoon en router maar kreeg het niet werkend. Uiteindelijk ipv6 uitgezet op de router en nu werkt het... Geen idee waarom (en of dit nog nadelen heeft).

Hmm, eens kijken hoe lang hij het nu blijft doen...

• Mit-46
Ik weet niet of het met Android 16 ook kan, maar in /e/OS kan je een statisch IP adres instellen zie ik. Wellicht de moeite waard om te bekijken.
Wanneer je alleen de IPv4 instellingen invult en bij prefix niets invult zou het ook niets moeten doen met IPv6 (lijkt mij).

Aan de andere kant, als het zo goed werkt dan werkt het :)

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Iemand ervaring met de standaard bumper/hoes van Fairphone zelf?

Ik ben een volumeknop kwijt geraakt :-/ Binnen een week of 2 dus (sinds Pasen m'n FP6 in gebruik) is dat knopje eruit gevallen. Zal wel niet een los te bestellen onderdeeltje zijn, of wel? ;-/

• Duck13
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21-04 22:57
JayPe schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:54:
Iemand ervaring met de standaard bumper/hoes van Fairphone zelf?

Ik ben een volumeknop kwijt geraakt :-/ Binnen een week of 2 dus (sinds Pasen m'n FP6 in gebruik) is dat knopje eruit gevallen. Zal wel niet een los te bestellen onderdeeltje zijn, of wel? ;-/
Ik vind het ook rete-irritant dat die dingen er los in gedrukt zitten. Ben 'm ook al 3x bijna kwijt geraakt.

Mocht je een 3D printer hebben, of iemand kennen met een 3D printer: je kan 'm gewoon (laten) printen: https://www.printables.co...iginal-case-volume-button

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:56
Ik gebruik de telefoon nu 8 maanden zonder hoesje. Hij is nog net zo wit als toen ik hem kocht en zonder krassen of beschadiging.
Destijds twijfelde ik, maar koos ik ervoor om zonder hoesje te gaan aangezien die best dik bleek te zijn. Nu komt er geen hoesje meer.
Voor mijn partner hetzelfde; die heeft de zwarte en ook die ziet eruit als nieuw.

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Hah, ik heb de groene, hoesloos, en laatst donderde hij onder het fietsen uit mijn zak op de klinkers. Beschadiginkje aan het plastic, wat een beetje ruw aanvoelde, maar intussen weer glad is, en dat was het.

Toch een tip: laat niet je telefoon vallen.

• GerbenBK
Mijn vriendin vind hem heel glad om vast te houden, dus ook lastig om hem niet te laten vallen ;). Weet iemand een goede tip voor een hoesje vergelijkbaar met de apple sillicone hoesjes die lekker veel grip hebben?

• Mit-46
Ik gebruik geen hoesje en vind het toestel juist "stroef" vergeleken met bijvoorbeeld mijn (werk) iPhone die van glas is (ook zonder hoesje, want ik vind hoesjes irritant :) )

Mijn gedachte was ook dat de telefoon in onderdelen te bestellen is dus als ik hem sloop vervang ik het wel.

Nu lees ik als tip dat ik de telefoon niet moet laten vallen dus dat plan heb ik nu maar uit mijn hoofd gezet. :+

Die buttons die zo uit dat hoesje (lijken te) vallen zien er wel een beetje goedkoop uit terwijl ik het juist een erg prijzig hoesje vind vergeleken met universele hoesjes.

€30-40 euro afhankelijk van waar je deze koopt. Daar mogen geen knopjes loszitten voor die prijs :X

[ Voor 9% gewijzigd door Mit-46 op 22-04-2026 13:30 ]

• JayPe

JayPe

Ondertitel

GerbenBK schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:25:
Mijn vriendin vind hem heel glad om vast te houden, dus ook lastig om hem niet te laten vallen ;). Weet iemand een goede tip voor een hoesje vergelijkbaar met de apple sillicone hoesjes die lekker veel grip hebben?
Ik heb die fingerloop erbij gekocht.

M'n vorige telefoons had ik altijd een Spigen hoesje bij, want super glad (glas/plastic) achterkantjes. En alsnog voelt het nooit echt vertrouwd om bijvoorbeeld met één hand op de rand van het balkon te bedienen.

Met de fingerloop heb ik die angst totaal niet, en er zit een mooi logo´tje op. ofzo.

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste

Let op:
Voor /e/OS is een apart topic, [/e/OS] Ervaringen & Discussie