• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-03 13:24
B64 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:41:
[...]

Ja hoor, waarom zou dat niet werken?
Ik heb honderden albums geript op een micro-sd kaart staan, met een mediaspeler (bijv VLC) kun je die zo afspelen.
Ik vergat erbij te zeggen dat ik óók wil dat mijn slimme afspeellijst blijft werken...

Keuzes maken de Mens

• RomeoOscarBravo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-03 18:49
B64 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:41:
[...]Ja hoor, waarom zou dat niet werken?
Ik heb honderden albums geript op een micro-sd kaart staan, met een mediaspeler (bijv VLC) kun je die zo afspelen.
Ik ben ook in de markt voor een Fairphone 6 met /e/os en wil er ook mijn geripte CD's opzetten. Weet iemand of de standaard muziekspeler FLAC afspeelt? En kun je daarin bladeren door de mappen? Ik prefereer on onverklaarbare reden altijd officiële hard- en dus ook software en krijg er online niet echt iets over gevonden.

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:46
Net even een test FLAC gedownload en die speelt gewoon af.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• RomeoOscarBravo
GerbenBK schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:53:
Net even een test FLAC gedownload en die speelt gewoon af.
Bedankt voor de snelle reactie. Heb je ook een antwoord op de vraag over de mappenstructuur in de muziek app?

• GerbenBK
RomeoOscarBravo schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:33:
[...]

Bedankt voor de snelle reactie. Heb je ook een antwoord op de vraag over de mappenstructuur in de muziek app?
Nee sorry, Ik heb hem net en gebruik die muziek app niet en heb ook geen muziekfiles meer om mee te testen.

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:36
RomeoOscarBravo schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:33:
[...]

(volgende geldt voor alle Android telefoons)

Hangt af van de muziek app, als jouw collectie op orde is dan zal dat prima werken met apps als VLC of Musicolet.

Ik heb zelf een redelijk grote lokale muziek collectie en gebruik die laatste app daarvoor, vind VLC vooral handig voor video's maar niet echt voor muziek.

Persoonlijke mening: op Sony en LG na hebben de meeste merken geen, vrij slechte of te beperkte apps voor het afspelen van lokale muziek.

[ Voor 11% gewijzigd door Mizgala28 op 26-02-2026 15:11 ]

• RomeoOscarBravo
Mizgala28 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:09:
[...]

(volgende geldt voor alle Android telefoons)

Hangt af van de muziek app, als jouw collectie op orde is dan zal dat prima werken met apps als VLC of Musicolet.

Ik heb zelf een redelijk grote lokale muziek collectie en gebruik die laatste app daarvoor, vind VLC vooral handig voor video's maar niet echt voor muziek.

Persoonlijke mening: op Sony en LG na hebben de meeste merken geen, vrij slechte of te beperkte apps voor het afspelen van lokale muziek.
Bedankt. Mijn vraag ging over de standaard muziekspeler van de telefoon.

• Mizgala28
RomeoOscarBravo schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:17:
[...]

Bedankt. Mijn vraag ging over de standaard muziekspeler van de telefoon.
Geen idee of dat nog steeds zo is, kennis van mij heeft een FairPhone 5 en net als de meeste Android telefoons is er standard geen muziek speler app (ik tel Youtube Music niet mee), omdat meeste mensen een losse downloaden, of streamen.

En als ik Youtube Music wel meetel, dat is een vreselijke app voor het afspelen van lokale muziek, het is meer een "streaming app met beperkte mogelijkheden om lokale muziek af te spelen".

[ Voor 22% gewijzigd door Mizgala28 op 26-02-2026 15:26 ]

• GerbenBK
/e/os heeft wel een standaard muziek app: https://doc.e.foundation/what-s-e#e-default-applications. Althans hij staat op de sreenshot op deze link maar niet in het lijstje :?

Ik heb hem in ieder geval niet geinstalleerd en hij stond er wel op :)

[ Voor 43% gewijzigd door GerbenBK op 26-02-2026 15:57 ]

• Mizgala28
GerbenBK schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:55:
/e/os heeft wel een standaard muziek app: https://doc.e.foundation/what-s-e#e-default-applications. Althans hij staat op de sreenshot op deze link maar niet in het lijstje :?

Ik heb hem in ieder geval niet geinstalleerd en hij stond er wel op :)
Dat scheelt dan tegenwoordig in dat geval.

• jooost
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:18
RomeoOscarBravo schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:25:
[...]

Ik ben ook in de markt voor een Fairphone 6 met /e/os en wil er ook mijn geripte CD's opzetten. Weet iemand of de standaard muziekspeler FLAC afspeelt? En kun je daarin bladeren door de mappen? Ik prefereer on onverklaarbare reden altijd officiële hard- en dus ook software en krijg er online niet echt iets over gevonden.
Net even getest. Je kunt niet door de mappen bladeren, maar hij pakt gewoon netjes de metadata en kunt dus op artiest/album/genre bladeren en zoeken. Speelt zonder problemen flac.

• whahas
Speelt het ook ALAC?
Als het systeem kan onthouden welke nummers afgespeeld zijn in x periode en dat weer terug kan synchroniseren naar Apple Music (het programma, niet de dienst!) dan maakt het dat voor mij op termijn makkelijker om de overstap te maken.
Mijn huidige iPhone wordt in april pas 2, dus het zal sowieso wel even duren voordat ik weer Fairphone overweeg.

Keuzes maken de Mens

• Nisak69
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-03 17:34
kevi-n1 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:11:
[...]

same here, soms werkt het scherm binnen een paar seconden weer en soms is de enige manier vergrendelen en ontgrendelen.
Ik heb alleen meegemaakt dat een gedeelte van de scherm voor een seconde niet meer reageert . Oorzaak kan zijn dat ik mijn telefoon al een paar keer goed heb laten vallen op de grond

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:35
Nisak69 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 06:00:
[...]

Ik heb alleen meegemaakt dat een gedeelte van de scherm voor een seconde niet meer reageert . Oorzaak kan zijn dat ik mijn telefoon al een paar keer goed heb laten vallen op de grond
Nee hij is nog semi gloedjenieuw en zeker niet gevallen. Ik denk dat het misschien met de batch te maken heeft.

Ik lees namelijk al een tijdje mee en sommige problemen die andere Tweakers ervaarden heb ik totaal niet met mijn telefoon.

Het is ook totaal willekeurig wanneer het gebeurd en soms gaat het tijden goed dus ik zie het maar als een reminder om van mijn telefoon af te gaan

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-03 18:48
Ik heb de Fairphone deze week in de toilet laten vallen :/. Hij viel tijdens het tandenpoetsen uit mijn hand, en stuiterde via de wasbak in de toilet; heel knap.
Op de kop gelukkig, waarbij de onderkant met usb-c en speaker(?) gaatjes boven het water uit bleven steken. Daardoor is er minimaal water binnengekomen via de smalle luidspreker(?) sleuf aan de bovenzijde.

Nu had ik geen schroevendraaierset in huis om de telefoon gelijk open te krijgen (inmiddels een iFixit aangeschaft) en zag ik gisteren wat vochtdruppeltjes achter de camera lenzen verschijnen. Gisteren dus maar snel de telefoon uit elkaar geschroefd en het vocht achter de lenzen weggepoetst. Het viel me mee dat dat ook gelijk de enige vochtsporen waren die ik kon ontdekken; de telefoon zelf lijkt iig nog volledig te functioneren.
Dat is toch wel een bijkomend voordeel van een modulaire telefoon; ik heb gelijk kunnen oefenen met het loshalen van de accu en de lensmodule. Was echt een eitje om die te (de)monteren zolang je maar de juiste schroevendraaier bitjes hebt. Alles klikt met magneetjes of zit met schroefjes aan elkaar.

• whahas
Ik kan mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen:
Waarom heb je je telefoon vast tijdens het tanden poetsen? @m181087

Fijn dat je je Fairphone zelf droog hebt kunnen maken!
Zijn er ook mensen die heel onhandig en atechnisch zijn die in staat zijn geweest om een Fairphone uit elkaar te halen?
Nee, niet dat ik verwacht dat ik zoiets nodig ga hebben, ik heb nog nooit een telefoon moeten laten repareren (op de accu's na).

Keuzes maken de Mens

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
@whahas maakt toch niet uit waarom? Ik heb op gekkere plekken/momenten mijn telefoon vast. Tandenpoetsen is saai en duurt lang als je de tandarts tevreden wilt houden.

Dat gezegd hebbende oral-b heeft wel een hele goeie tandenpoets app in combinatie met hun wat duurdere elektrische tandenborstels!

Die moet ik nog even overzetten naar mijn Fairphone!

• whahas
Ik vind tanden poetsen niet saai en heb niet eens een elektrische tandenborstel.
Ik zou het niet eens kunnen, mijn telefoon bedienen en tanden poetsen...

Ik snap het nut niet van een tandenbrostel app... klinkt ook nog eens als niet goed voor je privacy.
Afijn, ik ga wat offtopic...

Keuzes maken de Mens

• m181087
whahas schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:02:
Ik kan mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen:
Waarom heb je je telefoon vast tijdens het tanden poetsen? @m181087

Fijn dat je je Fairphone zelf droog hebt kunnen maken!
Zijn er ook mensen die heel onhandig en atechnisch zijn die in staat zijn geweest om een Fairphone uit elkaar te halen?
Sjah, waarom heeft een mens een telefoon in zijn hand. Ik heb tijdens het elektrisch tandenpoetsen wel vaker mijn telefoon in de hand om nog even snel nieuws/Tweakers te checken. Deze keer ging het helaas fout.

Ik zie mezelf daarbij niet als bepaald technisch. Het was vermoedelijk slimmer geweest als ik eerst een teardown had gekeken, maar ik wilde eigenlijk zsm beginnen met uit elkaar schroeven toen ik het vocht zag. Daarvoor was het lastig te beoordelen of en zoja hoeveel vocht er in de telefoon was gekomen in de paar seconden dat hij half onder water stak.
Pas toen ik de accu en camera module had losgehaald zag ik de kabellintjes los hangen. Ik dacht even dat ik misschien te hard had getrokken, waarndoor ze los waren gekomen. Maar gelukkig ontdekte ik daarna dat het magneetjes waren die super makkelijk los of vast klikken. Als ik een kabellint had beschadigd was ik nog verder van huis.
Wat ik nu los heb gehaald kan echt iedereen die een schroevendraaier kan vasthouden. Ik stond versteld van de simpliciteit. Nogmaals; ik ben er blij mee.

• whahas
Ik heb ooit een kwartier lang een schroef proberen open te maken met een schroevendraaier. Totdat ik erachter kwam dat ik het de verkeerde kant op draaide. Om even aan te geven hoe onpraktisch / onhandig / ontechnisch (is dat geen woord?) ben.

Ik overwoog een Fairphone omdat ik het duurzamer vond, maar die vlieger gaat alleen op als je er even veel en even lang gebruik mee kan maken én je in staat bent om het apparaat zelf te repareren. Het feit dat ik ook nog mijn muziek niet op mijn manier kan luisteren houdt me echt tegen om een Fairphone te nemen.
Alleen overweeg ik het in 2028 vast nog wel een keer.

Aangezien ik niet tegelijkertijd 2 zaken kan, doe ik zelden iets "even snel".

Keuzes maken de Mens

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:15
whahas schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:59:
Het feit dat ik ook nog mijn muziek niet op mijn manier kan luisteren houdt me echt tegen om een Fairphone te nemen.
Je vraag triggerde me: https://forums.slimdevice...-phone-tablet#post1674045
Ik overweeg fairphone met e/os als volgende toestel, maar heb geen hands-on ervaring, bovenstaande lijkt te werken

• whahas
Ik heb doorgeklikt, maar snap niet zo goed waar die pagina over gaat. @eggda

Keuzes maken de Mens

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:15
whahas schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:57:
Ik heb doorgeklikt, maar snap niet zo goed waar die pagina over gaat. @eggda
Ik draaf wellicht door, want ik weet niet hoe je nu muziek luistert. Het gaat over Lyrion, een Music server die je dus ook op een telefoon kan draaien, incl. ondersteuning voor alle formaten, slimme afspeellijsten, e.d. Is vast ook mogelijk om je luisterhistorie te sync-en met je LMS thuis. Maar ik ga zwaar off-topic

• whahas
Gaaf! @eggda
Alleen luister ik mijn eigen collectie vaak offline, ik loop nu tegen het probleem aan dat mijn oude oude telefoon (die het nog doet) te weinig opslag heeft.
Ik heb ook Tidal en Pandora, maar die gebruik ik als ik niet thuis ben ook enkel offline. Ik heb een databundel van 1 GB, vandaar.

Overigens heb ik vorig jaar een Fairphone 5 met /e/OS gekocht bij Fairphone voor mijn moeder, maar eerder dit jaar (eind vorig jaar?) is een van mijn schoonzussen 'm uiteindelijk gaan gebruiken. Haar Fairphone 3 kreeg geen updates meer.

Keuzes maken de Mens

• Duck13
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17-03 18:31
kevi-n1 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 06:10:
[...]

Nee hij is nog semi gloedjenieuw en zeker niet gevallen. Ik denk dat het misschien met de batch te maken heeft.

Ik lees namelijk al een tijdje mee en sommige problemen die andere Tweakers ervaarden heb ik totaal niet met mijn telefoon.

Het is ook totaal willekeurig wanneer het gebeurd en soms gaat het tijden goed dus ik zie het maar als een reminder om van mijn telefoon af te gaan
Ik gok dat het met de laatste update te maken heeft en dat het iets softwarematigs is. Daarvoor had ik er geen last van, en sinds die update dagelijks meermaals. Sprak van het weekend toevallig een andere Fairphone 6'er die daar ook over begon.

Maar idd een mooie reminder om minder op de telefoon te zitten ;-)

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:43
Ik heb de Fairphone 6 ongeveer 3 weken. Ben er nog steeds erg tevreden mee.

Alleen heb ik probleem met het opladen.
Dit probleem is paar keer voor gekomen.
Als ik de telefoon hem aan de oplader aansluit wil de telefoon niet opladen en blijft staan op 15% en blijft deze staan ik krijg wel melding dat er een lader is aangesloten. Meerdere laders geprobeerd deze probleem houd aan.

Als ik de telefoon herstart is dit probleem weg.

Is dit een software probleem ik gebruik nu de nieuwste e/os. Of een hardware probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door Evertt op 07-03-2026 06:46 ]

• Gummie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:42
Ik denk een hardware probleem. Aangezien ik ook e/os draai en dit probleem niet herken.

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Heb je "charging control" aanstaan misschien? Dat bepaalt het laadschema op basis van je alarmen...

• correcto
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:41
Zou ook nog de kabel kunnen zijn. Weet niet of je die hebt gewisseld?
Wat bij mij werkt is de lader en kabel van mijn Pixel 4a en een Anker 120W lader met bijbehorende kabel.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:49
Evertt schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 06:38:

Als ik de telefoon hem aan de oplader aansluit wil de telefoon niet opladen en blijft staan op 15% en blijft deze staan ik krijg wel melding dat er een lader is aangesloten. Meerdere laders geprobeerd deze probleem houd aan.

Is dit een software probleem ik gebruik nu de nieuwste e/os. Of een hardware probleem.
Waar heb je die kabel gekocht?

• boyette
Iedereen de nieuwe security update gehad afgelopen week?

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-03 19:42

B64

boyette schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:23:
Vandaag inderdaad.

• fflow
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
boyette schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:23:
Yes, eerder deze week ergens. Zonder problemen geïnstalleerde.

• Duck13
Evertt schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 06:38:

Dit had ik in de eerste weken na aanschaf ook (hier Fairphone 6 met Android). Meerdere laders geprobeerd, batterijniveau bleef gelijk, zelfs na 2 uur laden. Soms liep 'ie zelfs terug.

Maar met mijn laptop-oplader (68W) lukte het wel om 'm op te laden. Bleken al mijn oude laders niet genoeg wattage te hebben om de batterij op te laden, je hebt minimaal een lader met 35W nodig. Met USB-A naar USB-C lukte het ook niet goed. En check even in de instellingen of niet ecoladen is ingeschakeld, daarmee duurt het ook 4 à 5 uur voor hij richting de 80 procent gaat…

Inmiddels heb ik een BlueBuilt lader van Coolblue, met 100W adapter+kabel, USB-C naar USB-C, combi was 32 euro dus dat vond ik schappelijk, heb ik meteen een reserve voor als mijn laptopoplader het begeeft. En sindsdien geen oplaadproblemen meer!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Duck13 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:38:
[...]

Dit had ik in de eerste weken na aanschaf ook (hier Fairphone 6 met Android). Meerdere laders geprobeerd, batterijniveau bleef gelijk, zelfs na 2 uur laden. Soms liep 'ie zelfs terug.

Maar met mijn laptop-oplader (68W) lukte het wel om 'm op te laden. Bleken al mijn oude laders niet genoeg wattage te hebben om de batterij op te laden, je hebt minimaal een lader met 35W nodig. Met USB-A naar USB-C lukte het ook niet goed. En check even in de instellingen of niet ecoladen is ingeschakeld, daarmee duurt het ook 4 à 5 uur voor hij richting de 80 procent gaat…

Inmiddels heb ik een BlueBuilt lader van Coolblue, met 100W adapter+kabel, USB-C naar USB-C, combi was 32 euro dus dat vond ik schappelijk, heb ik meteen een reserve voor als mijn laptopoplader het begeeft. En sindsdien geen oplaadproblemen meer!
Dit herken ik niet

Mijn FairPhone 6 laadt prima op via allerlei opladers. Soms langzaam, soms snel. Het minimum van 35W herken ik zeker niet

• GerbenBK
Hier ook prima op te laden met een 30w lader

• KColpaert
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 07:13
Ben wel benieuwd naar de Android 16 update als die uitkomt. Momenteel staat de FairPhone 6 voor 499€ te koop op Coolblue en dit is wel een mooie deal lijkt mij.
Benieuwd hoe betrouwbaar de Fairphone wordt met Android 16. Begin hem meer en meer te overwegen. Al komt misschien stillaan ook de FairPhone 7 er misschien stilletjes aan aan... :-d

• Jelte
  • Niet online
KColpaert schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:32:
Ben wel benieuwd naar de Android 16 update als die uitkomt. Momenteel staat de FairPhone 6 voor 499€ te koop op Coolblue en dit is wel een mooie deal lijkt mij.
Benieuwd hoe betrouwbaar de Fairphone wordt met Android 16. Begin hem meer en meer te overwegen. Al komt misschien stillaan ook de FairPhone 7 er misschien stilletjes aan aan... :-d
Verwacht die in 2027. Ze hebben tot nu toe een twee-jaarlijkse cyclus

• KColpaert
Jelte schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:45:
[...]

Verwacht die in 2027. Ze hebben tot nu toe een twee-jaarlijkse cyclus
Ik vermoed ook dat ze die gaan aanhouden en dat dit jaar nog te vroeg is voor een nieuwe release. Zou ook een beetje ingaan tegen hun bedrijfsfilosofie.
Op zich is de FairPhone 6 wel een degelijk toestel, alleen hink ik wat op wantrouwen naar betrouwbaarheid op de lange termijn.

• Chirrel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-03 16:37
Hallo mensen. Ik zie nog niemand iets posten over de microfoon en het volume daarvan. Als ik iets film, dan is het geluidsniveau echt enorm zacht. Zowel in de originele camera, Gcam als Open camera. Is dit een bekend probleem? Ik zie bijvoorbeeld wel een aantal Engelstalige foraposts hierover.

Edit: Nu ik de originele app weer probeer, is daar het geluid echt veel harder, maar nog steeds niet wat ik gewend ben van andere merken.

[ Voor 19% gewijzigd door Chirrel op 10-03-2026 17:04 ]

• Duck13
Jelte schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:50:
[...]

Dit herken ik niet

Mijn FairPhone 6 laadt prima op via allerlei opladers. Soms langzaam, soms snel. Het minimum van 35W herken ik zeker niet
Bijzonder, haha, want na even wat doorzoeken op de site van Fairphone kwam ik daar dus achter, dat er minimaal 35W benodigd is.

Maar misschien komt het ook deels doordat alle opladers die ik had USB-A naar USB-C waren. Als je al USB-C naar USB-C hebt, ligt dat misschien anders. Anyway, ik heb het advies van Fairphone opgevolgd en dus wel naar minimaal 35W gekeken en sindsdien geen problemen meer

• Duck13
Chirrel schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:02:
Hallo mensen. Ik zie nog niemand iets posten over de microfoon en het volume daarvan. Als ik iets film, dan is het geluidsniveau echt enorm zacht. Zowel in de originele camera, Gcam als Open camera. Is dit een bekend probleem? Ik zie bijvoorbeeld wel een aantal Engelstalige foraposts hierover.

Edit: Nu ik de originele app weer probeer, is daar het geluid echt veel harder, maar nog steeds niet wat ik gewend ben van andere merken.
Nou, toevallig viel dit mij vandaag ook al op! Ik maakte een filmpje van een miauwende kat en met vol volume was deze kat op het filmpje heeeel zacht te horen met de speaker naast het oor. Toen vroeg ik me af: is dit altijd al zo slecht geweest? En nu zie ik jouw bericht.

Zou dat sinds de laatste update zijn? Want het viel mij vandaag op, maar eerder niet. Nu maak ik ook niet zo heel vaak filmpjes, maar in december was het wel prima verstaanbaar.
Met bellen heb ik er in ieder geval geen last van (in ieder geval nog niet teruggekregen van de mensen die ik bel) en het ligt ook niet aan de speaker want muziek afspelen gaat wel als vanouds.

Ben heel benieuwd wat de oorzaak is en hoe het opgelost kan worden 😬

• Jelte
  • Niet online
Duck13 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:27:
[...]

Bijzonder, haha, want na even wat doorzoeken op de site van Fairphone kwam ik daar dus achter, dat er minimaal 35W benodigd is.

Maar misschien komt het ook deels doordat alle opladers die ik had USB-A naar USB-C waren. Als je al USB-C naar USB-C hebt, ligt dat misschien anders. Anyway, ik heb het advies van Fairphone opgevolgd en dus wel naar minimaal 35W gekeken en sindsdien geen problemen meer
USB-C -> C is wel de veilig optie ja

Maar met USB A -> C werkt het hier ook

• hihibibihi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-03 10:38

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-03 20:51
Vandaag al paar keer gecontroleerd, maar nog niet beschikbaar. Zal wel paar dagen duren vermoed ik.

• Blue Lightning
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
Heb hem binnen. Ging vrij vlot en lijkt tot nu toe probleemloos. Ziet er weer wat anders uit.

• KColpaert
Blue Lightning schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:43:
Heb hem binnen. Ging vrij vlot en lijkt tot nu toe probleemloos. Ziet er weer wat anders uit.
Wel benieuwd naar de eerste reviews van deze update. Misschien lost die wel enkele vervelende probleempjes op uit de vorige versie.
Denk aan microfoon problemen, spontaan uitvallen, algemene camera verbeteringen, trage shutter, slider functies verbetert... Batterij verbruikt...
Spannend :-D

• Worteltjestaart
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-03 14:03
Ik heb sinds kort een Fairphone 6, en vandaag al de nieuwe Android binnengehaald.
Zit nog een voor mij vervelend bugje in: het omwisselen van de "recente apps"-knop en de "terug"-knop werkt niet. Hij blijft nu altijd op links "terug" en rechts "recente apps" staan, terwijl ik andersom gewend ben.

En persoonlijk vind ik het lettertype van mobiel internet in de taakbalk ("4G+") erg groot uit de toon vallen. Maar da's peanuts.

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:01
Ik heb gisteravond Android 16 geïnstalleerd. Merk weinig verandering, behalve de bijgewerkte ui/ux. Het dynamisch dimmen van het scherm werkt nog steeds niet echt lekker (mijn grootste irritatie).

Weet iemand of er een mogelijkheid is om de trilmotor van de telefoon "harder" te zetten? Ik mis geregeld telefoontjes omdat de telefoon om trillen staat en ik niets merk.

• BertNL
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:49
arvidbeheerder schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:22:
Ik heb gisteravond Android 16 geïnstalleerd. Merk weinig verandering, behalve de bijgewerkte ui/ux. Het dynamisch dimmen van het scherm werkt nog steeds niet echt lekker (mijn grootste irritatie).

Weet iemand of er een mogelijkheid is om de trilmotor van de telefoon "harder" te zetten? Ik mis geregeld telefoontjes omdat de telefoon om trillen staat en ik niets merk.
Trilmotor "harder zetten" kan volgens mij niet. Is een hardwarematige beperking dat het toestel niet harder/sterker kan trillen.

• Jelte
  • Niet online
arvidbeheerder schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:22:

Het dynamisch dimmen is mij ook een doorn in het oog. Vooral de minimale helderheid is me net te laag

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb sinds vanmorgen ook de update geïnstalleerd;
  • Menu's lijken vaker niet vloeiend te zijn dan hiervoor, er zitten aardig wat frame drops tussen zo lijkt het. Hoe langer je na een reboot het probeert hoe vloeiender, maar de eerste paar minuten zijn in ieder geval stroop.
  • De ABN Amro app kom ik niet meer in, blijft vasthangen op het inloggen, zowel met code als vingerafdruk, reboot lost het probleem niet op, cache legen ook niet, storage legen en de app opnieuw instellen was uiteindelijk de fix
  • DND lijkt weer te werken! De notificaties komen er nog wel doorheen, alleen maken ze geen geluid in ieder geval :)

[ Voor 7% gewijzigd door Pimorez op 17-03-2026 16:56 ]

• NSU1200C
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:53
Grootste ergernis na de update was voor mij een telkens crashende Quickstep app terwijl ik een andere launcher gebruik. Wissen van het cachegeheugen was gelukkig voldoende.

• AgeOfPanic
Jelte schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:41:
[...]

Het dynamisch dimmen is mij ook een doorn in het oog. Vooral de minimale helderheid is me net te laag
Klopt. Het zou geweldig zijn als je een soort minimale helderheid zou kunnen instellen.

• Pimorez
  • Niet online
Pimorez schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:56:
Ik heb sinds vanmorgen ook de update geïnstalleerd;
  • Menu's lijken vaker niet vloeiend te zijn dan hiervoor, er zitten aardig wat frame drops tussen zo lijkt het. Hoe langer je na een reboot het probeert hoe vloeiender, maar de eerste paar minuten zijn in ieder geval stroop.
  • De ABN Amro app kom ik niet meer in, blijft vasthangen op het inloggen, zowel met code als vingerafdruk, reboot lost het probleem niet op, cache legen ook niet, storage legen en de app opnieuw instellen was uiteindelijk de fix
  • DND lijkt weer te werken! De notificaties komen er nog wel doorheen, alleen maken ze geen geluid in ieder geval :)
Toch even een update:
  • Microsoft Authenticator wilde niet meer werken, bleef ook laden bij het accepteren van inlogpogingen net als het blijven laden van de ABN Amro app. Reinstall heeft het tijdelijk opgelost tot het zojuist weer niet werkte. Wifi uitschakelen was de oplossing :?
  • NPO Start app wilde ook maar niet voorbij het laadscherm gaan. Opgelost door een reinstall van de app.
  • De camera gebruiken vanuit Signal is onmogelijk, lijkt erop alsof de framerate van de finder dan <1f FPS is
  • Op het lockscreen is het één en ander verkeerd uitgelijnd waardoor notificaties direct tegen de regel aan staan van de datum

• AgeOfPanic
Pimorez schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:06:
[...]

Toch even een update:
  • Microsoft Authenticator wilde niet meer werken, bleef ook laden bij het accepteren van inlogpogingen net als het blijven laden van de ABN Amro app. Reinstall heeft het tijdelijk opgelost tot het zojuist weer niet werkte. Wifi uitschakelen was de oplossing :?
  • NPO Start app wilde ook maar niet voorbij het laadscherm gaan. Opgelost door een reinstall van de app.
  • De camera gebruiken vanuit Signal is onmogelijk, lijkt erop alsof de framerate van de finder dan <1f FPS is
  • Op het lockscreen is het één en ander verkeerd uitgelijnd waardoor notificaties direct tegen de regel aan staan van de datum
Bij mij geen problemen met NPO Start of ABN. Microsoft authenticator gebruik ik niet, die van Proton werkt goed.
Ik zelf heb dat het scherm bij altijd aan (dus zwart met tijd en notificaties enz) te fel is en dat ik daarop de tijd van het volgende alarm niet mee zie, waardoor ik niet weet of het alarm geactiveerd is.

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20-03 16:09
De veelvuldige bugs met de software houden mij toch wel tegen om een fairphone te nemen...

• Gehenna
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Ik vind die witte FP6 er wel mooi uitzien trouwens, maar ik vraag me af, dat blijft toch nooit lang zo wit?
Of zou dat meevallen met dit materiaal? (geen idee namelijk)

• m181087
Gehenna schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:21:
Ik vind die witte FP6 er wel mooi uitzien trouwens, maar ik vraag me af, dat blijft toch nooit lang zo wit?
Of zou dat meevallen met dit materiaal? (geen idee namelijk)
Ik heb hem nu een half jaar in gebruik, zonder hoesje.
Hij is nog net zo wit als toen ik hem kocht.

• Gehenna
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
m181087 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:33:
[...]

Ik heb hem nu een half jaar in gebruik, zonder hoesje.
Hij is nog net zo wit als toen ik hem kocht.
Vet, thanks. Dit ga ik onthouden voor als mijn (groene) FP4 het een keer gaat begeven / echt toe is aan vervanging :)

• AgeOfPanic
Adder28 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:30:
De veelvuldige bugs met de software houden mij toch wel tegen om een fairphone te nemen...
Het zijn echt kleine bugs, die je volgens mij bij elke telefoon wel tegenkomt. Ik heb er heel weinig last van.

• Pimorez
  • Niet online
AgeOfPanic schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:45:
[...]

Het zijn echt kleine bugs, die je volgens mij bij elke telefoon wel tegenkomt. Ik heb er heel weinig last van.
Helemaal eens dat het (over het algemeen) kleine bugs betreft.
Maar die kom je zeker niet bij elke telefoon tegen. Dit heb ik in het verleden alleen persoonlijk meegemaakt met de eerste 2 jaar van OnePlus.

• boyette
Gehenna schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:10:
[...]

Vet, thanks. Dit ga ik onthouden voor als mijn (groene) FP4 het een keer gaat begeven / echt toe is aan vervanging :)
met de nieuwe android 16 update zijn alle bugs opgelost!

• boyette
Adder28 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:30:
opgelost nu!

• AgeOfPanic
Pimorez schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:52:
[...]

Helemaal eens dat het (over het algemeen) kleine bugs betreft.
Maar die kom je zeker niet bij elke telefoon tegen. Dit heb ik in het verleden alleen persoonlijk meegemaakt met de eerste 2 jaar van OnePlus.
Ik heb eerlijk gezegd niet echt bugs meer. Dat het alarm niet getoond wordt op het lock screen kan ook een instelling zijn. Dat weet ik niet zeker. Minimale helderheid die te laag is, is ook een keuze van de fabrikant. Dat kan je bij andere leveranciers ook niet zelf instellen.
Voor de rest heb ik geen zaken die niet werken.

• boyette
AgeOfPanic schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:20:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd niet echt bugs meer. Dat het alarm niet getoond wordt op het lock screen kan ook een instelling zijn. Dat weet ik niet zeker. Minimale helderheid die te laag is, is ook een keuze van de fabrikant. Dat kan je bij andere leveranciers ook niet zelf instellen.
Voor de rest heb ik geen zaken die niet werken.
Ik heb zojuist wel een nieuw issue ontdekt wat met de android 16 update is meegekomen

[ Voor 5% gewijzigd door boyette op 19-03-2026 18:43 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:20
boyette schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:43:
Ik heb zojuist wel een nieuw issue ontdekt wat met de android 16 update is meegekomen
Te weten?

• boyette
als je de navigatiebalk gebruikt, 3 knoppen kun je de indeling niet meer wijzigen. Die functie functioneert niet.

Iemand die dit kan testen nog even om zeker te zijn?

• B64

B64

Twee issues die ik ondervind in de Android 16 update:

- De navigatiebalk (terug / home ./ taaklijst) valt over het toetsenbord, zodat de backspace, spatiebalk en num/alfa schakelaar grotendeels onbereikbaar zijn.
- Het batterijpercentage in de statusbalk stond voorheen als afzonderlijk getalletje naast het batterijsymbool, maar staat nu heel klein in het batterijsymbool. Dit is gewoon onleesbaar geworden, kun je dus net zo goed uit zetten.

• tazmaniankoala
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:56
B64 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:52:
Twee issues die ik ondervind in de Android 16 update:

- De navigatiebalk (terug / home ./ taaklijst) valt over het toetsenbord, zodat de backspace, spatiebalk en num/alfa schakelaar grotendeels onbereikbaar zijn.
- Het batterijpercentage in de statusbalk stond voorheen als afzonderlijk getalletje naast het batterijsymbool, maar staat nu heel klein in het batterijsymbool. Dit is gewoon onleesbaar geworden, kun je dus net zo goed uit zetten.
De navigatiebalk met de drie knoppen heb ik al zo lang ik Android gebruik ingewisseld door navigatie met swipen. Ik vind zelf die knoppen maar onhandig en onnodig plaats innemen op mijn scherm.
Dat tweede punt van het batterij percentage in het symbool is inderdaad knap onhandig.
Voor de rest ben ik geen issues tegen gekomen met de Android 16 update.

Fairphone (Gen. 6 ) / smart Brabus Cabriolet

• B64

B64

tazmaniankoala schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:11:
[...]

De navigatiebalk met de drie knoppen heb ik al zo lang ik Android gebruik ingewisseld door navigatie met swipen. Ik vind zelf die knoppen maar onhandig en onnodig plaats innemen op mijn scherm.
Dat tweede punt van het batterij percentage in het symbool is inderdaad knap onhandig.
Voor de rest ben ik geen issues tegen gekomen met de Android 16 update.
Ieder z'n ding, ik vind dat swipen juist onhandig en niet intuïtief. Daarom heb je de keuze. Maar los daarvan, de navigatiebalk mag het toetsenbord niet in de weg zitten, dat is gewoon een bug

• B64

B64

Even overgeschakeld van navigatiebalk naar swipen en weer terug, en nu functioneert het wel goed overigens.

• KColpaert
Hoe is het gesteld met de microphoon en geluidsopname bij het filmen in A16? Iemand daar al ervaringen mee?

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20-03 16:09
Alle bugs opgelost en direct erna weer nieuwe bij :D

Dat heb ik tot nu toe alleen bij mijn Hiby R1 met chinese software.

• boyette
KColpaert schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:34:
Hoe is het gesteld met de microphoon en geluidsopname bij het filmen in A16? Iemand daar al ervaringen mee?
dit is gewoon prima

• Blue Lightning
  • Nu online
Google Wallet staat na de update altijd aan bij mij terwijl ik dat niet wil. Krijg het maar niet uitgeschakeld. Hebben jullie dat ook? Of weet iemand hoe je het uitzet?

• boyette
Blue Lightning schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:02:
Google Wallet staat na de update altijd aan bij mij terwijl ik dat niet wil. Krijg het maar niet uitgeschakeld. Hebben jullie dat ook? Of weet iemand hoe je het uitzet?
hoezo staat altijd aan?

Het is gewoon een wallet. Die kun je ten alle tijde raadplegen. Dat is normaal.

[ Voor 10% gewijzigd door boyette op 20-03-2026 17:46 ]

• Blue Lightning
  • Nu online
boyette schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:45:
[...]

hoezo staat altijd aan?

Het is gewoon een wallet. Die kun je ten alle tijde raadplegen. Dat is normaal.
Ik gebruik hem nooit. Wifi en NFC kun je aan en uitzetten door er op te tikken. Wallet staat zelfs aan op mijn vergrendelscherm rechtsonder. Erop tikken geeft de keuze niet nu of installeren. Dit was eerst niet zo. Hij was "uit"

• boyette
Blue Lightning schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:43:
[...]

Ik gebruik hem nooit. Wifi en NFC kun je aan en uitzetten door er op te tikken. Wallet staat zelfs aan op mijn vergrendelscherm rechtsonder. Erop tikken geeft de keuze niet nu of installeren. Dit was eerst niet zo. Hij was "uit"
Dus omdat een icoontje een kleur heeft ga je er vanuit dat je wallet "aan" staat?

En wat zou dat betekenen dan ?

• Blue Lightning
  • Nu online
Volgens mij begrijp je me niet. Als je van de bovenrand naar beneden veegt, die noem je toch ook icoontjes. Niet de app icoontjes. Aan = aan, uit = uit. Wifi is aan of uit, je zaklamp is aan of uit. Geen idee hoe ik het anders uit moet leggen. Wallet was altijd uit en kan nu niet meer uit. Als enige....

• boyette
Blue Lightning schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 22:38:
Volgens mij begrijp je me niet. Als je van de bovenrand naar beneden veegt, die noem je toch ook icoontjes. Niet de app icoontjes. Aan = aan, uit = uit. Wifi is aan of uit, je zaklamp is aan of uit. Geen idee hoe ik het anders uit moet leggen. Wallet was altijd uit en kan nu niet meer uit. Als enige....
Ik begrijp het heel goed
En ik heb geen wallet en bij mij is dat icoontje ook opgelicht. Dat betekent dus niet dat je wallet "aan" staat.

Begrijp je mij wel?

• GerbenBK
Een screenshot zegt meer dan 1000 woorden…

• Blue Lightning
  • Nu online
Ben er al uit. Denk dat er bij de installatie ongevraagd wat instellingen waren gewijzigd die ik zelf nooit zou hebben gekozen.

Instellingen -> Scherm -> Vergrendelscherm -> Snelkoppelingen -> Snelkoppeling rechts - > Portemonnee stond geselecteerd -> Veranderen in Camera (zo stond het eerst).

Instellingen -> Apps -> Standaard-apps -> Portemonnee-app -> Google Wallet veranderen naar Geen. In het snelmenu staat nu bij Portemonnee Niet beschikbaar en uit.
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste

Let op:
Voor /e/OS is een apart topic, [/e/OS] Ervaringen & Discussie