Goodwin schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:34:
Ik overweeg om over te stappen van iPhone naar Fairphone, wat wordt over het algemeen aangeraden: Android of e/os? Privacy vind ik belangrijk maar gemak ook, en ik wil dingen niet moeilijker maken dan het nodig is alleen voor een beetje extra privacy die e/os meebrengt. Als Android makkelijker/ready out of the box is dan is dat prima. Het gaat er bij mij meer om dat ik langzaam weg ga bij US Big Tech.
Ik heb ook nogal wat deleted apps, vooral oude crappy games. Worden deze allemaal overgenomen als ik Apps transfer van iPhone naar Fairphone?
Dit blijft een persoonlijke kwestie, maar ik kan je wel mijn kijk op dit verhaal geven

.
Als je van een iPhone zou afstappen dan lever je in op gebruiksgemak. Het os en het hele ecosysteem er omheen zit gewoon heel goed in elkaar. Het hangt er van af hoe ver je de integratie hebt omarmt, hoe veel moeite het gaat kosten om hier weer uit te stappen.
Met de keuze voor een Fairphone kan je de eerlijke productie, duurzaamheid, repareerbaarheid en de van oorsprong Nederlands bedrijf in overweging nemen. Wegen die aspecten zwaar in je overweging, dan is een Fairphone een hele goede keuze.
De keuze tussen Android en /e/OS is er ook zo een. Als je veel waarde hecht aan privacy, dan is /e/OS een goede keuze. Maar met alleen een privacy gericht OS ben je er mijn inziens nog niet. Ik zou dan adviseren om, als dat het geval is, ook over te stappen van andere services verleend door de grote leveranciers (denk aan mail en cloud). Over de perceptie dat veel dingen niet werken op /e/OS kan ik vanuit mijn eigen ervaring zeggen dat ik nog geen problemen ben tegen gekomen. Maar ik heb dan ook geen producten van de grote leveranciers. En bankapps kunnen ook gewoon werken. Kijk vooral ook even bij
[/e/OS] Ervaringen & Discussie
De moeite die je hiervoor moet doen is ook relatief. Ja, sommige dingen zullen je meer moeitje kosten. Zo heb ik onlangs FUTO swipe toetsenbord pas ontdekt, daarvoor had ik geen swipe toetsenbord. En met een account op
thegood.cloud heb ik contacten en agenda gesynchroniseerd via CalDAV.
Over de transfer van iPhone naar Android of /e/OS en het behoud van data heb ik geen ervaring.
Als je de drempel wil verlagen zou je eerst een gebruikt toestel kunnen kopen, bijvoorbeeld een Fairphone 4, die draait ook de nieuwste /e/OS 3.3. En kan je dat eens ontdekken.
Deze keuze heb ik lang geleden gemaakt en ik kan goed overweg zonder wat je noemt 'US Big Tech'.