• Duck13
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 09-04 17:41
Chirrel schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:02:
Hallo mensen. Ik zie nog niemand iets posten over de microfoon en het volume daarvan. Als ik iets film, dan is het geluidsniveau echt enorm zacht. Zowel in de originele camera, Gcam als Open camera. Is dit een bekend probleem? Ik zie bijvoorbeeld wel een aantal Engelstalige foraposts hierover.

Edit: Nu ik de originele app weer probeer, is daar het geluid echt veel harder, maar nog steeds niet wat ik gewend ben van andere merken.
Nou, toevallig viel dit mij vandaag ook al op! Ik maakte een filmpje van een miauwende kat en met vol volume was deze kat op het filmpje heeeel zacht te horen met de speaker naast het oor. Toen vroeg ik me af: is dit altijd al zo slecht geweest? En nu zie ik jouw bericht.

Zou dat sinds de laatste update zijn? Want het viel mij vandaag op, maar eerder niet. Nu maak ik ook niet zo heel vaak filmpjes, maar in december was het wel prima verstaanbaar.
Met bellen heb ik er in ieder geval geen last van (in ieder geval nog niet teruggekregen van de mensen die ik bel) en het ligt ook niet aan de speaker want muziek afspelen gaat wel als vanouds.

Ben heel benieuwd wat de oorzaak is en hoe het opgelost kan worden 😬

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Duck13 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:27:
[...]

Bijzonder, haha, want na even wat doorzoeken op de site van Fairphone kwam ik daar dus achter, dat er minimaal 35W benodigd is.

Maar misschien komt het ook deels doordat alle opladers die ik had USB-A naar USB-C waren. Als je al USB-C naar USB-C hebt, ligt dat misschien anders. Anyway, ik heb het advies van Fairphone opgevolgd en dus wel naar minimaal 35W gekeken en sindsdien geen problemen meer
USB-C -> C is wel de veilig optie ja

Maar met USB A -> C werkt het hier ook

• hihibibihi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:38

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:58
Vandaag al paar keer gecontroleerd, maar nog niet beschikbaar. Zal wel paar dagen duren vermoed ik.

• Blue Lightning
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 25-03 06:06
Heb hem binnen. Ging vrij vlot en lijkt tot nu toe probleemloos. Ziet er weer wat anders uit.

• KColpaert
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 12-04 16:13
Blue Lightning schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:43:
Heb hem binnen. Ging vrij vlot en lijkt tot nu toe probleemloos. Ziet er weer wat anders uit.
Wel benieuwd naar de eerste reviews van deze update. Misschien lost die wel enkele vervelende probleempjes op uit de vorige versie.
Denk aan microfoon problemen, spontaan uitvallen, algemene camera verbeteringen, trage shutter, slider functies verbetert... Batterij verbruikt...
Spannend :-D

• Worteltjestaart
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-03 12:19
Ik heb sinds kort een Fairphone 6, en vandaag al de nieuwe Android binnengehaald.
Zit nog een voor mij vervelend bugje in: het omwisselen van de "recente apps"-knop en de "terug"-knop werkt niet. Hij blijft nu altijd op links "terug" en rechts "recente apps" staan, terwijl ik andersom gewend ben.

En persoonlijk vind ik het lettertype van mobiel internet in de taakbalk ("4G+") erg groot uit de toon vallen. Maar da's peanuts.

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:09
Ik heb gisteravond Android 16 geïnstalleerd. Merk weinig verandering, behalve de bijgewerkte ui/ux. Het dynamisch dimmen van het scherm werkt nog steeds niet echt lekker (mijn grootste irritatie).

Weet iemand of er een mogelijkheid is om de trilmotor van de telefoon "harder" te zetten? Ik mis geregeld telefoontjes omdat de telefoon om trillen staat en ik niets merk.

• BertNL
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14:31
arvidbeheerder schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:22:
Ik heb gisteravond Android 16 geïnstalleerd. Merk weinig verandering, behalve de bijgewerkte ui/ux. Het dynamisch dimmen van het scherm werkt nog steeds niet echt lekker (mijn grootste irritatie).

Weet iemand of er een mogelijkheid is om de trilmotor van de telefoon "harder" te zetten? Ik mis geregeld telefoontjes omdat de telefoon om trillen staat en ik niets merk.
Trilmotor "harder zetten" kan volgens mij niet. Is een hardwarematige beperking dat het toestel niet harder/sterker kan trillen.

• Jelte
  • Niet online
arvidbeheerder schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:22:

Het dynamisch dimmen is mij ook een doorn in het oog. Vooral de minimale helderheid is me net te laag

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb sinds vanmorgen ook de update geïnstalleerd;
  • Menu's lijken vaker niet vloeiend te zijn dan hiervoor, er zitten aardig wat frame drops tussen zo lijkt het. Hoe langer je na een reboot het probeert hoe vloeiender, maar de eerste paar minuten zijn in ieder geval stroop.
  • De ABN Amro app kom ik niet meer in, blijft vasthangen op het inloggen, zowel met code als vingerafdruk, reboot lost het probleem niet op, cache legen ook niet, storage legen en de app opnieuw instellen was uiteindelijk de fix
  • DND lijkt weer te werken! De notificaties komen er nog wel doorheen, alleen maken ze geen geluid in ieder geval :)

[ Voor 7% gewijzigd door Pimorez op 17-03-2026 16:56 ]

• NSU1200C
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-04 00:41
Grootste ergernis na de update was voor mij een telkens crashende Quickstep app terwijl ik een andere launcher gebruik. Wissen van het cachegeheugen was gelukkig voldoende.

• AgeOfPanic
Jelte schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:41:
[...]

Het dynamisch dimmen is mij ook een doorn in het oog. Vooral de minimale helderheid is me net te laag
Klopt. Het zou geweldig zijn als je een soort minimale helderheid zou kunnen instellen.

• Pimorez
  • Niet online
Pimorez schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:56:
Ik heb sinds vanmorgen ook de update geïnstalleerd;
  • Menu's lijken vaker niet vloeiend te zijn dan hiervoor, er zitten aardig wat frame drops tussen zo lijkt het. Hoe langer je na een reboot het probeert hoe vloeiender, maar de eerste paar minuten zijn in ieder geval stroop.
  • De ABN Amro app kom ik niet meer in, blijft vasthangen op het inloggen, zowel met code als vingerafdruk, reboot lost het probleem niet op, cache legen ook niet, storage legen en de app opnieuw instellen was uiteindelijk de fix
  • DND lijkt weer te werken! De notificaties komen er nog wel doorheen, alleen maken ze geen geluid in ieder geval :)
Toch even een update:
  • Microsoft Authenticator wilde niet meer werken, bleef ook laden bij het accepteren van inlogpogingen net als het blijven laden van de ABN Amro app. Reinstall heeft het tijdelijk opgelost tot het zojuist weer niet werkte. Wifi uitschakelen was de oplossing :?
  • NPO Start app wilde ook maar niet voorbij het laadscherm gaan. Opgelost door een reinstall van de app.
  • De camera gebruiken vanuit Signal is onmogelijk, lijkt erop alsof de framerate van de finder dan <1f FPS is
  • Op het lockscreen is het één en ander verkeerd uitgelijnd waardoor notificaties direct tegen de regel aan staan van de datum

• AgeOfPanic
Pimorez schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:06:
[...]

Toch even een update:
  • Microsoft Authenticator wilde niet meer werken, bleef ook laden bij het accepteren van inlogpogingen net als het blijven laden van de ABN Amro app. Reinstall heeft het tijdelijk opgelost tot het zojuist weer niet werkte. Wifi uitschakelen was de oplossing :?
  • NPO Start app wilde ook maar niet voorbij het laadscherm gaan. Opgelost door een reinstall van de app.
  • De camera gebruiken vanuit Signal is onmogelijk, lijkt erop alsof de framerate van de finder dan <1f FPS is
  • Op het lockscreen is het één en ander verkeerd uitgelijnd waardoor notificaties direct tegen de regel aan staan van de datum
Bij mij geen problemen met NPO Start of ABN. Microsoft authenticator gebruik ik niet, die van Proton werkt goed.
Ik zelf heb dat het scherm bij altijd aan (dus zwart met tijd en notificaties enz) te fel is en dat ik daarop de tijd van het volgende alarm niet mee zie, waardoor ik niet weet of het alarm geactiveerd is.

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:24
De veelvuldige bugs met de software houden mij toch wel tegen om een fairphone te nemen...

• Gehenna
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:27
Ik vind die witte FP6 er wel mooi uitzien trouwens, maar ik vraag me af, dat blijft toch nooit lang zo wit?
Of zou dat meevallen met dit materiaal? (geen idee namelijk)

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:55
Gehenna schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:21:
Ik vind die witte FP6 er wel mooi uitzien trouwens, maar ik vraag me af, dat blijft toch nooit lang zo wit?
Of zou dat meevallen met dit materiaal? (geen idee namelijk)
Ik heb hem nu een half jaar in gebruik, zonder hoesje.
Hij is nog net zo wit als toen ik hem kocht.

• Gehenna
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:27
m181087 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:33:
[...]

Ik heb hem nu een half jaar in gebruik, zonder hoesje.
Hij is nog net zo wit als toen ik hem kocht.
Vet, thanks. Dit ga ik onthouden voor als mijn (groene) FP4 het een keer gaat begeven / echt toe is aan vervanging :)

• AgeOfPanic
Adder28 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:30:
De veelvuldige bugs met de software houden mij toch wel tegen om een fairphone te nemen...
Het zijn echt kleine bugs, die je volgens mij bij elke telefoon wel tegenkomt. Ik heb er heel weinig last van.

• Pimorez
  • Niet online
AgeOfPanic schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:45:
[...]

Het zijn echt kleine bugs, die je volgens mij bij elke telefoon wel tegenkomt. Ik heb er heel weinig last van.
Helemaal eens dat het (over het algemeen) kleine bugs betreft.
Maar die kom je zeker niet bij elke telefoon tegen. Dit heb ik in het verleden alleen persoonlijk meegemaakt met de eerste 2 jaar van OnePlus.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:00
Gehenna schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:10:
[...]

Vet, thanks. Dit ga ik onthouden voor als mijn (groene) FP4 het een keer gaat begeven / echt toe is aan vervanging :)
met de nieuwe android 16 update zijn alle bugs opgelost!

• boyette
Adder28 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:30:
opgelost nu!

• AgeOfPanic
Pimorez schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:52:
[...]

Helemaal eens dat het (over het algemeen) kleine bugs betreft.
Maar die kom je zeker niet bij elke telefoon tegen. Dit heb ik in het verleden alleen persoonlijk meegemaakt met de eerste 2 jaar van OnePlus.
Ik heb eerlijk gezegd niet echt bugs meer. Dat het alarm niet getoond wordt op het lock screen kan ook een instelling zijn. Dat weet ik niet zeker. Minimale helderheid die te laag is, is ook een keuze van de fabrikant. Dat kan je bij andere leveranciers ook niet zelf instellen.
Voor de rest heb ik geen zaken die niet werken.

• boyette
AgeOfPanic schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:20:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd niet echt bugs meer. Dat het alarm niet getoond wordt op het lock screen kan ook een instelling zijn. Dat weet ik niet zeker. Minimale helderheid die te laag is, is ook een keuze van de fabrikant. Dat kan je bij andere leveranciers ook niet zelf instellen.
Voor de rest heb ik geen zaken die niet werken.
Ik heb zojuist wel een nieuw issue ontdekt wat met de android 16 update is meegekomen

[ Voor 5% gewijzigd door boyette op 19-03-2026 18:43 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:47
boyette schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:43:
Ik heb zojuist wel een nieuw issue ontdekt wat met de android 16 update is meegekomen
Te weten?

• boyette
als je de navigatiebalk gebruikt, 3 knoppen kun je de indeling niet meer wijzigen. Die functie functioneert niet.

Iemand die dit kan testen nog even om zeker te zijn?

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:02

B64

Twee issues die ik ondervind in de Android 16 update:

- De navigatiebalk (terug / home ./ taaklijst) valt over het toetsenbord, zodat de backspace, spatiebalk en num/alfa schakelaar grotendeels onbereikbaar zijn.
- Het batterijpercentage in de statusbalk stond voorheen als afzonderlijk getalletje naast het batterijsymbool, maar staat nu heel klein in het batterijsymbool. Dit is gewoon onleesbaar geworden, kun je dus net zo goed uit zetten.

• tazmaniankoala
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:31
B64 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:52:
Twee issues die ik ondervind in de Android 16 update:

- De navigatiebalk (terug / home ./ taaklijst) valt over het toetsenbord, zodat de backspace, spatiebalk en num/alfa schakelaar grotendeels onbereikbaar zijn.
- Het batterijpercentage in de statusbalk stond voorheen als afzonderlijk getalletje naast het batterijsymbool, maar staat nu heel klein in het batterijsymbool. Dit is gewoon onleesbaar geworden, kun je dus net zo goed uit zetten.
De navigatiebalk met de drie knoppen heb ik al zo lang ik Android gebruik ingewisseld door navigatie met swipen. Ik vind zelf die knoppen maar onhandig en onnodig plaats innemen op mijn scherm.
Dat tweede punt van het batterij percentage in het symbool is inderdaad knap onhandig.
Voor de rest ben ik geen issues tegen gekomen met de Android 16 update.

Fairphone (Gen. 6 ) / smart Brabus Cabriolet

• B64

B64

tazmaniankoala schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:11:
[...]

De navigatiebalk met de drie knoppen heb ik al zo lang ik Android gebruik ingewisseld door navigatie met swipen. Ik vind zelf die knoppen maar onhandig en onnodig plaats innemen op mijn scherm.
Dat tweede punt van het batterij percentage in het symbool is inderdaad knap onhandig.
Voor de rest ben ik geen issues tegen gekomen met de Android 16 update.
Ieder z'n ding, ik vind dat swipen juist onhandig en niet intuïtief. Daarom heb je de keuze. Maar los daarvan, de navigatiebalk mag het toetsenbord niet in de weg zitten, dat is gewoon een bug

• B64

B64

Even overgeschakeld van navigatiebalk naar swipen en weer terug, en nu functioneert het wel goed overigens.

• KColpaert
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 12-04 16:13
Hoe is het gesteld met de microphoon en geluidsopname bij het filmen in A16? Iemand daar al ervaringen mee?

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:24
Alle bugs opgelost en direct erna weer nieuwe bij :D

Dat heb ik tot nu toe alleen bij mijn Hiby R1 met chinese software.

• boyette
KColpaert schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:34:
Hoe is het gesteld met de microphoon en geluidsopname bij het filmen in A16? Iemand daar al ervaringen mee?
dit is gewoon prima

• Blue Lightning
Google Wallet staat na de update altijd aan bij mij terwijl ik dat niet wil. Krijg het maar niet uitgeschakeld. Hebben jullie dat ook? Of weet iemand hoe je het uitzet?

• boyette
Blue Lightning schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:02:
Google Wallet staat na de update altijd aan bij mij terwijl ik dat niet wil. Krijg het maar niet uitgeschakeld. Hebben jullie dat ook? Of weet iemand hoe je het uitzet?
hoezo staat altijd aan?

Het is gewoon een wallet. Die kun je ten alle tijde raadplegen. Dat is normaal.

[ Voor 10% gewijzigd door boyette op 20-03-2026 17:46 ]

• Blue Lightning
boyette schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:45:
[...]

hoezo staat altijd aan?

Het is gewoon een wallet. Die kun je ten alle tijde raadplegen. Dat is normaal.
Ik gebruik hem nooit. Wifi en NFC kun je aan en uitzetten door er op te tikken. Wallet staat zelfs aan op mijn vergrendelscherm rechtsonder. Erop tikken geeft de keuze niet nu of installeren. Dit was eerst niet zo. Hij was "uit"

• boyette
Blue Lightning schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:43:
[...]

Ik gebruik hem nooit. Wifi en NFC kun je aan en uitzetten door er op te tikken. Wallet staat zelfs aan op mijn vergrendelscherm rechtsonder. Erop tikken geeft de keuze niet nu of installeren. Dit was eerst niet zo. Hij was "uit"
Dus omdat een icoontje een kleur heeft ga je er vanuit dat je wallet "aan" staat?

En wat zou dat betekenen dan ?

• Blue Lightning
Volgens mij begrijp je me niet. Als je van de bovenrand naar beneden veegt, die noem je toch ook icoontjes. Niet de app icoontjes. Aan = aan, uit = uit. Wifi is aan of uit, je zaklamp is aan of uit. Geen idee hoe ik het anders uit moet leggen. Wallet was altijd uit en kan nu niet meer uit. Als enige....

• boyette
Blue Lightning schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 22:38:
Volgens mij begrijp je me niet. Als je van de bovenrand naar beneden veegt, die noem je toch ook icoontjes. Niet de app icoontjes. Aan = aan, uit = uit. Wifi is aan of uit, je zaklamp is aan of uit. Geen idee hoe ik het anders uit moet leggen. Wallet was altijd uit en kan nu niet meer uit. Als enige....
Ik begrijp het heel goed
En ik heb geen wallet en bij mij is dat icoontje ook opgelicht. Dat betekent dus niet dat je wallet "aan" staat.

Begrijp je mij wel?

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:46
Een screenshot zegt meer dan 1000 woorden…

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Blue Lightning
Ben er al uit. Denk dat er bij de installatie ongevraagd wat instellingen waren gewijzigd die ik zelf nooit zou hebben gekozen.

Instellingen -> Scherm -> Vergrendelscherm -> Snelkoppelingen -> Snelkoppeling rechts - > Portemonnee stond geselecteerd -> Veranderen in Camera (zo stond het eerst).

Instellingen -> Apps -> Standaard-apps -> Portemonnee-app -> Google Wallet veranderen naar Geen. In het snelmenu staat nu bij Portemonnee Niet beschikbaar en uit.

• choogen
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Review van de e/OS versie van de Fairphone 6 op de Front Page: review: Fairphone 6 met /e/ OS - Vrijwel moeiteloos weg van big tech

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:37
De "niet storen" modus lijkt stuk, signalberichten denderen nu dwars door niet storen heen. Hebben meer mensen hier last van?

Ik weet niet zeker of het met de update te maken heeft, maar het zou goed kunnen.

• Wilke
Chirrel schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:02:
Hallo mensen. Ik zie nog niemand iets posten over de microfoon en het volume daarvan. Als ik iets film, dan is het geluidsniveau echt enorm zacht. Zowel in de originele camera, Gcam als Open camera. Is dit een bekend probleem? Ik zie bijvoorbeeld wel een aantal Engelstalige foraposts hierover.

Edit: Nu ik de originele app weer probeer, is daar het geluid echt veel harder, maar nog steeds niet wat ik gewend ben van andere merken.
Had deze gemist. De luidspreker van de FP6 is wat mij betreft het matigste onderdeel van het toestel, en kan inderdaad niet hard (zelfs voor mijn niet hoge verwachtingen daarvan), danwel gebruikt ook geen overmatige compressie om er toch nog wat volume uit te krijgen. Uiteraard is dit geen punt als je een headset of BT dopjes gebruikt ofzo, maar zoals sommige tieners het ding gebruiken als ghetto blaster op de fiets fatbike gaat hem niet worden.

De microfoon is voor zover ik kan vaststellen prima, of in elk geval zeker niet slechter dan bij andere toestellen. Ik bespeel zelf een klassiek instrument dat lastig op te nemen is vanwege o.a. groot bereik in volume en toonhoogte (en dan met een dozijn tonen tegelijk + nagalm). Als ik op de telefoon opneem, gaat afspelen idd niet geweldig, kan domweg niet hard genoeg en er valt veel weg. Maar via BT op een koptelefoon of audio-installatie, is het resultaat voor oefen-opnamen (om jezelf terug te horen waar het niet goed gaat) meer dan prima en zeker niet slechter dan op eerdere telefoons.

Dus: speaker is matig qua hardware. Microfoon lijkt prima, software kan natuurlijk een probleem zijn maar hier vooralsnog geen issues mee gehad.

• mark777
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16:41
Fairphone 6 met /e/ OS is die alleen op de fairphone wegsite verkrijgbaar of komt ie ook naar coolblue en dergelijke?

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-04 21:13
Het is ook verkrijgbaar via de website van Murena, maar dan beantwoord ik je vraag slechts deels. @mark777

Keuzes maken de Mens

• Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-04 22:47
mark777 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:03:
Fairphone 6 met /e/ OS is die alleen op de fairphone wegsite verkrijgbaar of komt ie ook naar coolblue en dergelijke?
Ik heb mij voor het weekend rot zitten zoeken en ik heb deze alleen kunnen vinden bij Fairphone en Morena zelf.

Wat mij niet zo aanstond is dat ik het idee heb dat je bij beide ook de volle mep betaalt terwijl het toestel al driekwart jaar oud is. Dat stoorde mij een beetje, want de Android variant zag ik wel voor minder elders.

Daarnaast heb ik ook geen één NL provider gevonden die deze aanbiedt met /e/OS en ik wilde eigenlijk alleen combi met nieuw abonnement. Enerzijds omdat je dan maandelijks betaalt en anderzijds omdat ik nieuw abonnement nodig had.

Op een soort van aanraden van iemand in het /e/OS topic heb ik deze maar met Google Android genomen i.c.m. met een abonnement en vandaag is deze binnengekomen. Ik heb er "meteen" /e/OS op geïnstalleerd.

Dat ging niet helemaal vlekkeloos ondanks de best goede web-installer op de /e/OS website.
Het gedoe met de USB driver mogen ze wel wat beter uitleggen, want daar is de meeste tijd in gaan zitten om dit uit te zoeken.

Ben nu net klaar en ga nu het OS (en de telefoon) ontdekken :)

[ Voor 4% gewijzigd door Mit-46 op 23-03-2026 23:06 ]

• mark777
Mit-46 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:26:
[...]

Ik heb mij voor het weekend rot zitten zoeken en ik heb deze alleen kunnen vinden bij Fairphone en Morena zelf.

Wat mij niet zo aanstond is dat ik het idee heb dat je bij beide ook de volle mep betaalt terwijl het toestel al driekwart jaar oud is. Dat stoorde mij een beetje, want de Android variant zag ik wel voor minder elders.

Daarnaast heb ik ook geen één NL provider gevonden die deze aanbiedt met /e/OS en ik wilde eigenlijk alleen combi met nieuw abonnement. Enerzijds omdat je dan maandelijks betaalt en anderzijds omdat ik nieuw abonnement nodig had.

Op een soort van aanraden van iemand in het /e/OS topic heb ik deze maar met Google Android genomen i.c.m. met een abonnement en vandaag is deze binnengekomen. Ik heb er "meteen" /e/OS op geïnstalleerd.

Dat ging niet helemaal vlekkeloos ondanks de best goede web-installer op de /e/OS website.
Het gedoe met de USB driver mogen ze wel wat beter uitleggen, want daar is de meeste tijd in gaan zitten om dit uit te zoeken.

Ben nu net klaar en ga nu het OS (en de telefoon) ontdekken :)
grappig ik klick nu op hun site en zie deze gsm voor maar 99 euro: HIROH phone powered by Murena. Foutje denk ik want op de afbeelding staat dat ie 899 euro kost

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:27
mark777 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:24:
[...]

grappig ik klick nu op hun site en zie deze gsm voor maar 99 euro: HIROH phone powered by Murena. Foutje denk ik want op de afbeelding staat dat ie 899 euro kost
Dat is de prijs om te reserveren, als je dat doet krijg je later 300 EUR korting op de volle prijs van 1199.

Quote: "Limited offer: Pay 99€ now and receive a voucher to buy your HIROH phone powered by Murena for a total of only 899€ !"

• Mit-46
mark777 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:24:
[...]

Dat is zoals Duran aangeeft een pre order prijs.

Ik had deze ook gezien. Aan de prijs te zien is het een high end toestel, maar ik had er nog nooit van gehoord voordat ik op hun site had gekeken.

• mark777
Ah okay had ik niet begrepen. Vond het al zo raar

• NikkelV
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10:36
Sinds de update naar Android 16 doen sommige apps het opeens niet. Ik heb al vanalles geprobeerd. Van cache en storage legen, prutsen met de instellingen, tot opnieuw installeren. Uiteindelijk blijkt het iig tijdelijk te helpen om de telefoon opnieuw op te starten. Nu net voor de derde keer in twee dagen moeten doen. Heeft iemand hier toevallig ook last van?

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:10
NikkelV schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:21:
Sinds de update naar Android 16 doen sommige apps het opeens niet. Ik heb al vanalles geprobeerd. Van cache en storage legen, prutsen met de instellingen, tot opnieuw installeren. Uiteindelijk blijkt het iig tijdelijk te helpen om de telefoon opnieuw op te starten. Nu net voor de derde keer in twee dagen moeten doen. Heeft iemand hier toevallig ook last van?
Ik ben het nog niet tegen gekomen. Heb 16 nu een week.
Om welke apps gaat het?

• NikkelV
Adam1980 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 07:47:
[...]

Ik ben het nog niet tegen gekomen. Heb 16 nu een week.
Om welke apps gaat het?
Het is toevallig weer zover. Een opsomming van wat ik tot nu toe heb gevonden: knmi, online bieb, NN, my energy, solar Edge, Garmin, eetmeter, DHL, PostNL. De apps blijven hangen op het beginscherm en starten niet op. Ik heb net minimaal een minuut per app gewacht om te testen.

Het rare is: Als ik nu mijn telefoon opnieuw zou opstarten dan werken de betreffende apps weer een tijdje. Ik kan ook geen overeenkomst vinden. Bijvoorbeeld dat alle apps instelling x nodig hebben.

• Pimorez
  • Niet online
Hagdos schreef op zondag 22 maart 2026 @ 07:58:
De "niet storen" modus lijkt stuk, signalberichten denderen nu dwars door niet storen heen. Hebben meer mensen hier last van?

Ik weet niet zeker of het met de update te maken heeft, maar het zou goed kunnen.
Ik had hier voor de update last van, na de update komen de notificaties zelf er nog wel doorheen maar het trillen en piepen wordt achterwege gelaten, dus dat is in ieder geval een vooruitgang!
NikkelV schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:47:
[...]

Het is toevallig weer zover. Een opsomming van wat ik tot nu toe heb gevonden: knmi, online bieb, NN, my energy, solar Edge, Garmin, eetmeter, DHL, PostNL. De apps blijven hangen op het beginscherm en starten niet op. Ik heb net minimaal een minuut per app gewacht om te testen.

Het rare is: Als ik nu mijn telefoon opnieuw zou opstarten dan werken de betreffende apps weer een tijdje. Ik kan ook geen overeenkomst vinden. Bijvoorbeeld dat alle apps instelling x nodig hebben.
Ik heb hetzelfde, vooral in de zin dat het unlocken van apps het soms niet doet. ABN Amro bijvoorbeeld of betalen via iDeal/Wero blijft dan vasthangen nadat ik mijn vingerafdruk heb gescand. Ik ben er wel achter gekomen dat dit met de wifi te maken heeft. Ongeacht het wifi netwerk, zodra ik de wifi uitschakel en via data hetzelfde probeer heb ik nooit problemen.

Cache of storage legen helpt niet, app opnieuw installeren lijkt het tijdelijk te verhelpen maar dat is vaak meer moeite dan even wifi uit en weer aan te zetten.

• Jelte
  • Niet online
[...]

Interessant. Bij mij geen enkel probleem. Van de apps die je noemt heb ik: KNMI, Garmin, DHL en PostNL.
Doen het allemaal zoals je zou verwachten

• NikkelV
Pimorez schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:57:
[...]

[...]

Ik heb hetzelfde, vooral in de zin dat het unlocken van apps het soms niet doet. ABN Amro bijvoorbeeld of betalen via iDeal/Wero blijft dan vasthangen nadat ik mijn vingerafdruk heb gescand. Ik ben er wel achter gekomen dat dit met de wifi te maken heeft. Ongeacht het wifi netwerk, zodra ik de wifi uitschakel en via data hetzelfde probeer heb ik nooit problemen.

Cache of storage legen helpt niet, app opnieuw installeren lijkt het tijdelijk te verhelpen maar dat is vaak meer moeite dan even wifi uit en weer aan te zetten.
Interessant. Wifi uitzetten lijkt hier ook te helpen. Dat gaat iig sneller dan de telefoon opnieuw opstarten...

• Wilke
Ik ben niet blij met de update naar Android 16. Deels dezelfde problemen als hierboven genoemd door anderen.

Zowel veel apps als Firefox hangen regelmatig extreem lang bij het maken van een verbinding. Hieronder idd verschillende bankieren apps, maar ook YouTube, Reddit enz.

Wifi uitzetten lijkt te helpen, maar dat brengt me tot 2 verdere irritaties:
- wifi kun je niet meer uitzetten via de quick settings. Waarom!?
- batterij cycle count is verdwenen uit de battery settings. Verder niet heel boeiend maar opnieuw, waarom!?

• Wilke
Wat ook gebeurt: randomly even "geen verbinding" (wifi aan), bv. bij het versturen van een opdracht in bankieren. Dan gewoon nog een keer op verzenden drukken, en dan gaat het wel.

Kortom, er lijkt iets stuk in de wifi/netwerk stack. Meh..

• Pimorez
  • Niet online
Wilke schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:08:
Ik ben niet blij met de update naar Android 16. Deels dezelfde problemen als hierboven genoemd door anderen.

Zowel veel apps als Firefox hangen regelmatig extreem lang bij het maken van een verbinding. Hieronder idd verschillende bankieren apps, maar ook YouTube, Reddit enz.

Wifi uitzetten lijkt te helpen, maar dat brengt me tot 2 verdere irritaties:
- wifi kun je niet meer uitzetten via de quick settings. Waarom!?
- batterij cycle count is verdwenen uit de battery settings. Verder niet heel boeiend maar opnieuw, waarom!?
Wifi kun je nog wel via de quick settings uitzetten, alleen zul je twee keer moeten tappen. Is helaas een wijziging die Google in Android 16 heeft doorgevoerd. Met 17 zou dat (volgens mij) weer ongedaan gemaakt worden.

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:10
[...]

Ik heb het vandaag ook een aantal keer, alsnog. Bij knmi, energiek en nog 1 of 2 die ik even niet kan herinneren. Ik heb de telefoon en aantal keer opgestart, dat lijkt te helpen. Op dit moment.

• AgeOfPanic
[...]

Ook nog geen problemen gehad met bijvoorbeeld PostNL en DHL. Misschien even de cache leeg maken van deze apps?

• NikkelV
@Adam1980 en @AgeOfPanic

Volgens dit topic heeft het probleem te maken met de DNS instellingen.

https://forum.fairphone.c...pps-dont-load-data/130519

Workarounds zijn Wifi uitzetten. Of DNS op automatisch zetten of als dat niet werkt zelfs uitzetten. Bij mij werkt de instelling automatisch niet voldoende. Het probleem blijft dan terugkomen. Ik heb voor nu DNS uitgezet. Is uiteraard ook niet ideaal, maar werkt wel voor nu.

• Wilke
Vanochtend een tweede probleem, de batterij is leeggetrokken en de telefoon uit - die gisteravond ergens tussen 50-60% stond.

Dus iets zal wel zijn blijven hangen en de batterij leeggetrokken hebben.

Aan de geïnstalleerde apps niets veranderd sinds Android 15 en dat toen geen enkele keer gehad in ~4 maanden.

Hopelijk lossen ze de nieuwe problemen snel op!

• B64

B64

Wilke schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:38:
Vanochtend een tweede probleem, de batterij is leeggetrokken en de telefoon uit - die gisteravond ergens tussen 50-60% stond.

Dus iets zal wel zijn blijven hangen en de batterij leeggetrokken hebben.

Aan de geïnstalleerde apps niets veranderd sinds Android 15 en dat toen geen enkele keer gehad in ~4 maanden.

Hopelijk lossen ze de nieuwe problemen snel op!
Onder batterijverbruik in het menu kun je zien welke apps de meeste stroom verbruiken, sinds de laatste keer volledig laden (tot 100% dus).

Heb je al geprobeerd sommige apps er helemaal af te gooien en opnieuw te installeren?

• Mit-46
Ik heb vandaag mijn FP6 voor het eerst gebruikt met Android Auto. (Wel een FP6 met e/OS.)

Mij viel op dat de telefoon niet oplaadde terwijl die wel via een USB kabel verbonden was en ook aangaf dat die aan het laden was.

Iemand enig idee waarom dit is?
Had wel het idee dat die aan het laden was, maar zo langzaam dat die toch langzaam leegliep. Ik denk dat die anders veel sneller leeg was geraakt, want heb wel lang (paar 3 of 4 uren) in de auto zitten klooien met de telefoon en Android Auto.
In principe moet die gewoon opladen als die aan de lader lijkt mij.

Kan dit aan de kabel liggen?

Eenmaal weer in huis en gekoppeld via een andere (data USB) kabel is de telefoon binnen no time weer opgeladen via de laptop.
Goed, dat is natuurlijk wel zonder Android Auto aan.

Ik kan de kabels niet wisselen om dit zelf te testen, want de ene is USB-C -> USB-C en voor in de auto naar USB-A.

[ Voor 11% gewijzigd door Mit-46 op 29-03-2026 20:16 ]

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Nu online

ThsAdrns

Be the change!

Klinkt alsof de beschikbare laadstroom inderdaad onvoldoende was om de telefoon geladen te houden. Dat kan aan de kabel of de USB-voeding liggen. Vaak levert de standaard USB-poort in de auto bijvoorbeeld maar 500 of 1000 mA. Met een app als AccuBattery kun je dit monitoren.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

• Mit-46
ThsAdrns schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:52:
Klinkt alsof de beschikbare laadstroom inderdaad onvoldoende was om de telefoon geladen te houden. Dat kan aan de kabel of de USB-voeding liggen. Vaak levert de standaard USB-poort in de auto bijvoorbeeld maar 500 of 1000 mA. Met een app als AccuBattery kun je dit monitoren.
Dank voor de tip.
Heb de app meteen geïnstalleerd en een screenshot gemaakt terwijl die met de laptop verbonden was.
7.5W / 1,761 mA (het schommeltje een beetje)

Zal morgen kijken wat die in de auto aangeeft.

Ik heb hiervoor een iPhoneSE en 14 gebruikt via dezelfde aansluiting met Carplay en dat gaf geen problemen. Was uiteraard wel met een lightning kabel.

Kan in ieder geval wat gaan bekijken en proberen. Top! (y)

• boyette
Mit-46 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:12:
Ik heb vandaag mijn FP6 voor het eerst gebruikt met Android Auto. (Wel een FP6 met e/OS.)

Mij viel op dat de telefoon niet oplaadde terwijl die wel via een USB kabel verbonden was en ook aangaf dat die aan het laden was.

Iemand enig idee waarom dit is?
Had wel het idee dat die aan het laden was, maar zo langzaam dat die toch langzaam leegliep. Ik denk dat die anders veel sneller leeg was geraakt, want heb wel lang (paar 3 of 4 uren) in de auto zitten klooien met de telefoon en Android Auto.
In principe moet die gewoon opladen als die aan de lader lijkt mij.

Kan dit aan de kabel liggen?

Eenmaal weer in huis en gekoppeld via een andere (data USB) kabel is de telefoon binnen no time weer opgeladen via de laptop.
Goed, dat is natuurlijk wel zonder Android Auto aan.

Ik kan de kabels niet wisselen om dit zelf te testen, want de ene is USB-C -> USB-C en voor in de auto naar USB-A.
Welke kabel is het precies? Merk en typenummer dan kunnen we zien of die wel geschikt is om te laden of puur alleen voor data overdracht is

• Mit-46
boyette schreef op maandag 30 maart 2026 @ 02:05:
[...]

Welke kabel is het precies? Merk en typenummer dan kunnen we zien of die wel geschikt is om te laden of puur alleen voor data overdracht is
Het is een oplaadkabel die bij mijn draadloze oortjes zat. Type weet ik niet, maar het merk is Shure.

Ik heb vanochtend in een oude verhuisdoos een andere gevonden die ik ook ga proberen en meten met de app.
Ik kan het slecht lezen, maar dit staat erop: awm 2464 cable 300v ft1 en een Chinese stad gok ik.

Ga straks ff kijken en meten. :)
Ik weet nu wat de data kabel die in mijn laptop zit aangeeft tijdens het laden dus dat kan ik goed als referentie gebruiken, want de telefoon is daarmee vrij vlot opgeladen vind ik.

De kabel die ik gebruik i.c.m. laptop is eigenlijk van mijn monitor met hub. De USB-C kabel om de monitoren en laptop met elkaar te verbinden. Dit is een heel dikke stugge kabel die ik niet geschikt zou zijn voor in de auto, omdat die niet goed op te rollen is voor in het kleine vakje.
Dit is een data kabel, want hiermee heb ik de telefoon ook opnieuw geïnstalleerd.

[ Voor 21% gewijzigd door Mit-46 op 30-03-2026 10:55 ]

• boyette
Mit-46 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:49:
[...]

Het is een oplaadkabel die bij mijn draadloze oortjes zat. Type weet ik niet, maar het merk is Shure.

Ik heb vanochtend in een oude verhuisdoos een andere gevonden die ik ook ga proberen en meten met de app.
Ik kan het slecht lezen, maar dit staat erop: awm 2464 cable 300v ft1 en een Chinese stad gok ik.

Ga straks ff kijken en meten. :)
Ik weet nu wat de data kabel die in mijn laptop zit aangeeft tijdens het laden dus dat kan ik goed als referentie gebruiken, want de telefoon is daarmee vrij vlot opgeladen vind ik.

De kabel die ik gebruik i.c.m. laptop is eigenlijk van mijn monitor met hub. De USB-C kabel om de monitoren en laptop met elkaar te verbinden. Dit is een heel dikke stugge kabel die ik niet geschikt zou zijn voor in de auto, omdat die niet goed op te rollen is voor in het kleine vakje.
Dit is een data kabel, want hiermee heb ik de telefoon ook opnieuw geïnstalleerd.
Awm2464 is datakabel only kun je niet mee laden

• Pimorez
  • Niet online
NikkelV schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:22:
@Adam1980 en @AgeOfPanic

Volgens dit topic heeft het probleem te maken met de DNS instellingen.

https://forum.fairphone.c...pps-dont-load-data/130519

Workarounds zijn Wifi uitzetten. Of DNS op automatisch zetten of als dat niet werkt zelfs uitzetten. Bij mij werkt de instelling automatisch niet voldoende. Het probleem blijft dan terugkomen. Ik heb voor nu DNS uitgezet. Is uiteraard ook niet ideaal, maar werkt wel voor nu.
Ik betwijfel dit, want die DNS optie staat bij mij al uit.

• Mit-46
boyette schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:33:
[...]

Awm2464 is datakabel only kun je niet mee laden
Ik heb deze nu even in mijn laptop gestoken en het toestel is wel aan het opladen. Wel trager dan met de dikke kabel waar ik het eerder over had.

Rond de 5w/1100+ mA (soms net over de 1200 mA.)
Ik zie nu ook een waarde bij "Charge speed" en deze varieert tussen de 30%/h - 40%/h.
Dit is overigens een USB-A -> USB-C kabel, want mijn auto heeft enkel USB-A.

Ik heb ook ff de UBS-C -> USB-C data kabel erin gestoken en dan zie ik nu 8.8W /rond de 2000 mA. Charge speed 30%/h - 60%/h

Wat is acceptabel om het toestel op te laden wanneer deze intensief gebruikt wordt zoals met Android Auto?
Enig idee?

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Nu online

ThsAdrns

Be the change!

Wilde gok, minimaal 2.000 mA. Android Auto en navigatie vragen best wat. Maar het beste antwoord krijg je als je tijdens het gebruik monitort met een geschikte app.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

• boyette
Mit-46 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:43:
[...]

Ik heb deze nu even in mijn laptop gestoken en het toestel is wel aan het opladen. Wel trager dan met de dikke kabel waar ik het eerder over had.

Rond de 5w/1100+ mA (soms net over de 1200 mA.
Ik zie nu ook een waarde bij "Charge speed" en deze varieert tussen de 30%/h - 40%/h.
Dit is overigens een USB-A -> USB-C kabel, want mijn auto heeft enkel USB-A.

Ik heb ook ff de UBS-C -> USB-C data kabel erin gestoken en dan zie ik nu 8.8W /rond de 2000 mA. Charge speed 30%/h - 60%/h

Wat is acceptabel om het toestel op te laden wanneer deze intensief gebruikt wordt zoals met Android Auto?
Enig idee?
Zoiets heb je nodig

https://www.autolampen.nl...bel-usb-a-naar-usb-c.html

[ Voor 8% gewijzigd door boyette op 30-03-2026 11:53 ]

• Mit-46
ThsAdrns schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:44:
Wilde gok, minimaal 2.000 mA. Android Auto en navigatie vragen best wat. Maar het beste antwoord krijg je als je tijdens het gebruik monitort met een geschikte app.
Top, dank voor het meedenken!
Ik ga straks ff meten met de app Accubattery.

En ik gok op zoek naar een nieuwe kabel :D

Ik weet nu in ieder geval waar ik op moet letten zowel bij het meten als bij de aanschaf van de kabel d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door Mit-46 op 30-03-2026 11:55 ]

• boyette
Mit-46 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:54:
[...]

[...]

Top, dank voor het meedenken!
Ik ga straks ff meten met de app Accubattery.

En ik gok op zoek naar een nieuwe kabel :D

Ik weet nu in ieder geval waar ik op moet letten zowel bij het meten als bij de aanschaf van de kabel d:)b
Er moet data + charging staan op de verpakking

• Mit-46
boyette schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:56:
[...]

Er moet data + charging staan op de verpakking
Duidelijk!
Dank! (y)

• Mit-46
Leuk appje dat Accubattery!
Nog nooit zo iets moeten doen, maar leuk! Weer wat geleerd.

Voor wat het waard is :)
De USB-C -> USB-C datakabel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tKw6LNcYZ9OumgCMUWwd--Kz5U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/arLLpJHG7N1Q7K4XPMCmFhDM.png?f=fotoalbum_large

De USB-C -> USB-A kabel die ik in mijn auto had. Die trekt het dus overduidelijk niet! :o
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SpYqryr_r6OpDqAwg7-52R8F9CU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/26Iebgb47wwsvEIq2rUb3RfB.png?f=fotoalbum_large

De andere USB C -> USB-A kabel en dan aangesloten op mijn laptop heb ik geen plaatje van, maar die deed dan ongeveer 5W - 1000 mA.

In de auto doet diezelfde kabel met alles aan vervolgens maar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0aS1C9kAje4QmxTduLc-a86xNw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/otgPjiOCZPUO0Ts9XtmWMYLK.png?f=fotoalbum_large

Die laadt dus net aan nog op.

Het was al duidelijk daar niet van, maar ik dacht plaatjes bij de praatjes zijn meestal wel leuk. :)

Nieuw kabeltjes meteen maar even bestellen.

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:20

JayPe

Ondertitel

Heya,

Sinds een paar dagen in het bezit van een Fairphone 6. Best mooi, beetje groot en onwennig wel. Ik wacht nog op de screenprotector en wat accesoires voor ik hem écht in gebruik neem (en wat vrije tijd om lekker te testen enzo).

Eigenlijk alleen de FairPhone App gebruikt, om een beetje te zien en te voelen wat ze nou willen. Maar werkt deze App uberhaupt wel?

Die FP app loopt gewoon continu vast?

Ik heb nog een simkaart geplaatst, alleen WiFi netwerktoegang. Ook nog geen Google Account aangemaakt, dus wellicht dat dat allemaal niet helpt.
Android 15 staat erop, en hij vraagt al of ik wil updaten naar Android 16. Maar zoals ik al zei; Nog niet echt tijd gemaakt. Ik wil misschien wel de /e/OS sprong maken. Laat hem nu maar even 'stock' zoals ie uit de doos kwam.

Zijn er meer mensen met ervaring (positief of negatief) met de FP app? Een account aanmaken lukt al niet. hoelang wil je doen met je FP? Levert Error / Error op. Wat voor account gaat het om? Die op de Fairphone.nl website? (Waar je KeepClub punten enzo aan gekoppeld zijn?) Ik krijg een wrong username/password melding op de telefoon, maar kan prima inloggen op de website (op m'n PC). Dus die credentials kloppen wel.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:50
JayPe schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:04:
Heya,

Sinds een paar dagen in het bezit van een Fairphone 6. Best mooi, beetje groot en onwennig wel. Ik wacht nog op de screenprotector en wat accesoires voor ik hem écht in gebruik neem (en wat vrije tijd om lekker te testen enzo).

Eigenlijk alleen de FairPhone App gebruikt, om een beetje te zien en te voelen wat ze nou willen. Maar werkt deze App uberhaupt wel?

Ik heb nog een simkaart geplaatst, alleen WiFi netwerktoegang. Ook nog geen Google Account aangemaakt, dus wellicht dat dat allemaal niet helpt.
Android 15 staat erop, en hij vraagt al of ik wil updaten naar Android 16. Maar zoals ik al zei; Nog niet echt tijd gemaakt. Ik wil misschien wel de /e/OS sprong maken. Laat hem nu maar even 'stock' zoals ie uit de doos kwam.

Zijn er meer mensen met ervaring (positief of negatief) met de FP app? Een account aanmaken lukt al niet. hoelang wil je doen met je FP? Levert Error / Error op. Wat voor account gaat het om? Die op de Fairphone.nl website? (Waar je KeepClub punten enzo aan gekoppeld zijn?) Ik krijg een wrong username/password melding op de telefoon, maar kan prima inloggen op de website (op m'n PC). Dus die credentials kloppen wel.
Ik hoor voor het eerst dat er een app is van FP, nog nooit gezien of gebruikt. Ik denk dat inloggen op de website meer mogelijkheden biedt dan een app die niet werkt.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:55
JayPe schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:04:

Hier een FP6 met e/os maar ik heb deze app niet. Of bedoel je wellicht een andere app op je toestel?

• GerbenBK
Alleen op Android: https://support.fairphone...671429009-MyFairphone-App
Can I use the MyFairphone app on an alternative operating system like /e/OS?
No. The MyFairphone App depends on some Google Play Service APIs. So the phone needs to have Google Play Services installed. The MyFairphone App currently does not work with operating systems other than the Fairphone OS. However, we are looking into the possibilities to make it available in the future.

[ Voor 68% gewijzigd door GerbenBK op 31-03-2026 15:09 ]

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:20

JayPe

Ondertitel

Ah. Perfect. Ik heb nog geen Google account of services geaccepteerd. Dus dat zal het "probleem" zijn.

Okay. Paasweekend komt eraan. Dan gaan we er voor zitten /e/OS te installeren. FP app laat ik wel voor wat het is dan.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• Mit-46
JayPe schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:50:
[...]

Ah. Perfect. Ik heb nog geen Google account of services geaccepteerd. Dus dat zal het "probleem" zijn.

Okay. Paasweekend komt eraan. Dan gaan we er voor zitten /e/OS te installeren. FP app laat ik wel voor wat het is dan.
Leuk, succes!

2 tips:
- Je hebt een USB-C datakabel nodig (dus geen USB-C kabel die enkel kan opladen).
- De web installer van Murena vond ik erg goed, maar lees ff in het /e/OS topic wat je moet doen met Android USB driver wanneer de telefoon in de bootloader modus is, want dat wordt niet beschreven.

[ Voor 24% gewijzigd door Mit-46 op 31-03-2026 20:41 ]

• Duck13
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 09-04 17:41
Pimorez schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:06:
[...]

Toch even een update:
Ik ben bewust wat terughoudend met de overstap naar Android 16 (kreeg vorige week melding dat hij klaar stond) vanwege mogelijke bugs.

Wat ik hier lees qua interne camera van Signal, dat ervaar ik ook sinds een week of 3, dus dat staat los van Android 16 iig!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Duck13 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:28:
[...]

Ik ben bewust wat terughoudend met de overstap naar Android 16 (kreeg vorige week melding dat hij klaar stond) vanwege mogelijke bugs.
Precies, ik wacht nog wel even met de laatste update totdat ik opeens allemaal positieve berichten hier lees dat alle nieuwe bugs zijn opgelost.

• GerbenBK
Gister kwam ik erachter dat video’s opnemen bij luide omgeving leidt tot enorme distortion in de audio. Zo erg dat de video’s onbruikbaar zijn.

Vond hier iemand met hetzelfde issue. https://community.e.found...n-loud-environments/80559

Hebben anderen dit ook al gemerkt en wellicht een mogelijke oplossing? Voor een telefoon van deze prijs is dit voor mij eigenlijk onacceptabel.

• Jelte
  • Niet online
GerbenBK schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:46:
Gister kwam ik erachter dat video’s opnemen bij luide omgeving leidt tot enorme distortion in de audio. Zo erg dat de video’s onbruikbaar zijn.

Vond hier iemand met hetzelfde issue. https://community.e.found...n-loud-environments/80559

Hebben anderen dit ook al gemerkt en wellicht een mogelijke oplossing? Voor een telefoon van deze prijs is dit voor mij eigenlijk onacceptabel.
Ik heb er ook last van

Neem vanaf nu standaard een andere telefoon mee voor foto/film tijdens een concert
Want het slaat helemaal nergens op

• Rodeappell
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:48
GerbenBK schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:46:

Gebruik je die met /e/OS of de reguliere fp6?

• GerbenBK
Rodeappell schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:38:
[...]

Gebruik je die met /e/OS of de reguliere fp6?
/e/os

• Rodeappell
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:48
Gebruik je de e/OS camera app? Die is een stuk beter dan die van Fairphone zelf.

• GerbenBK
Goeie vraag. Volgens mij niets aan veranderd, maar aan de icoon te zien (waar vind ik op eos eigenlijk de app bouwer?) lijkt het idd de fairphone app. Ik zal eens een andere proberen. Zal alleen weer even duren voor we bij een concert zijn ;)

• Jelte
  • Niet online
GerbenBK schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:25:
Goeie vraag. Volgens mij niets aan veranderd, maar aan de icoon te zien (waar vind ik op eos eigenlijk de app bouwer?) lijkt het idd de fairphone app. Ik zal eens een andere proberen. Zal alleen weer even duren voor we bij een concert zijn ;)
Ik heb de standaard Fairphone en ook met Open camera overstuurt de microfoon. Ding is gewoon slecht of slecht afgesteld

Enige issue waar ik echt last van heb bij de Fairphone. De rest is goed of goed genoeg om mee te dealen

[ Voor 10% gewijzigd door Jelte op 07-04-2026 07:50 ]

• Mit-46
Ik heb sinds dat ik de telefoon (met e/OS) gebruik nogal geruzie met Android Auto.

Vandaag kwam ik erachter dat dit vermoedelijk allemaal komt, omdat AA denkt dat ik aan het rijden ben en hierdoor functies beperkt.
Ik heb dit niet met een oude Huawei telefoon waardoor ik kan uitsluiten dat het aan de unit in de auto ligt.

Twee opvallende dingen zijn dat in Waze het toetsenbord niet naar voren komt, wanneer ik een locatie wil invoeren (greyed out) en Spotify kan niet naar full screen (app lijkt soort van te herstarten). Deze is alleen als kleine speler zichbaar waardoor ik enkel een nummer verder, terug, pauze of play kan kiezen. Geen playlist.

Om dit verder uit te zoeken ben ik benieuwd of iemand met de Google Android variant kan bevestigen dat het daarmee gewoon werkt. Het is nogal gedoe om de telefoon weer helemaal terug te zetten naar Google Android om dit zelf te testen. 8)7

Zo weet ik 100% zeker dat ik mij op e/OS moet focussen (wat ik vermoed).

[ Voor 7% gewijzigd door Mit-46 op 09-04-2026 14:33 ]

• R-v-W
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-04 18:17
Mit-46 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:29:
... en Spotify kan niet naar full screen (app lijkt soort van te herstarten). Deze is alleen als kleine speler zichbaar waardoor ik enkel een nummer verder, terug, pauze of play kan kiezen. Geen playlist.
Dit had ik vorige week ook. Ik heb in de app lounch handmatig naar AndroidAuto gezocht en er bleek een update beschikbaar te zijn. Na installatie van die update was dit probleem met Spotify bij mij verholpen

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:40
R-v-W schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:48:
[...]

Dit had ik vorige week ook. Ik heb in de app lounch handmatig naar AndroidAuto gezocht en er bleek een update beschikbaar te zijn. Na installatie van die update was dit probleem met Spotify bij mij verholpen
Top tip dit. Kwam niet in het update scherm maar je moet echt naar de AA pagina gaan en dan is er een update.

• Mit-46
FitTiv schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:06:
[...]

Top tip dit. Kwam niet in het update scherm maar je moet echt naar de AA pagina gaan en dan is er een update.
Ik was al aan het typen dat er voor mij geen update beschikbaar was, maar je moet het echt openen in de store inderdaad! _/-\o_

Zelf had ik via APKmirror een apk van Android Auto 16.664 beta (even uit mijn hoofd) geïnstalleerd, maar daarmee gaf Spotify aan dat de app geüpdatet moest worden dus ik had het weer teruggezet naar de originele versie van AA.

Ik zie dat deze update versie 15.*** is en een final (geen beta).

Dank voor de tip, ook @R-v-W !

Ik denk niet dat ik het vandaag nog ga proberen. Ben juist net thuis na een lange middag, maar morgenochtend het eerste wat ik doe!

[ Voor 5% gewijzigd door Mit-46 op 10-04-2026 19:45 ]

• Mit-46
Mijn Android Auto werkt nu zoals het hoort!
Het toetsenbord in Waze komt naar voren en Spotify opent in full screen.

Sinds ik de telefoon heb was dit de enige een (klein) ergernis. Ik ben super blij! :D

Helden! @R-v-W @FitTiv _/-\o_
Dank voor deze super fijne tips! *O*

[ Voor 5% gewijzigd door Mit-46 op 11-04-2026 15:12 ]

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste

Let op:
Voor /e/OS is een apart topic, [/e/OS] Ervaringen & Discussie