Ryzen 7 7700, 32GB RAM, 1TB 2.5inch SSD, AMD Radeon RX 5500 XT, 2x IIayama 23.8inch FullHD
Ik heb dat probleem nog steeds (moet wel de laatste update installeren die momenteel wordt aangeboden).AgeOfPanic schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 15:06:
[...]
Dat was aanvankelijk andersom. Dus met grote vertraging tussen op het scherm klikken en het daadwerkelijk de foto nemen. Valt me de laatste tijd minder op, maar komt nog steeds niet helemaal overeen.
Wat ik ook heb: als ik maximaal uitzoom om een foto te nemen (dus groothoek foto) dan is de foto die wordt opgeslagen veel meer gecropped. Zoom ik net niet helemaal uit, dan is foto exact zoals ik verwacht. Herkenbare bug?
Ik probeer de Nextcloud app te installeren op mijn Fairphone, maar ik krijg steeds een foutmelding. Gebruikt iemand anders hier Nextcloud op zijn of haar telefoon?
Gebruik je de app lounge om de app te installeren? Heb je de fairphone 6 met 4.1.1? Ik kan de app installeren en openen. Verder niet gebruikt.AgeOfPanic schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 22:52:
Ik probeer de Nextcloud app te installeren op mijn Fairphone, maar ik krijg steeds een foutmelding. Gebruikt iemand anders hier Nextcloud op zijn of haar telefoon?
Mijn Fairphone draait op Android. Na een paar keer opnieuw opstarten, ging hij net ineens wel door. Geen flauw idee waarom nu wel. Nu nog even mijn server opzetten en dan ga ik eens proefdraaien.
Ik gebruik het wel op een Fairphone 6, maar met /e/OS. Heb de apps onlangs opnieuw geïnstalleerd via F-Droid. Had ze daarvoor via de normale store van /e/OS (welke het weer haalt uit de Google Play Store).
Als het toch niet goed werkt zou je het nog via F-Droid kunnen proberen te installeren.
Ik gebruik het om de foto's automatisch the back-uppen en verder voor de Notes app, contacten en agenda.
Werkt super, maar draai het dan ook enkel voor mezelf.
Als het toch niet goed werkt zou je het nog via F-Droid kunnen proberen te installeren.
Ik gebruik het om de foto's automatisch the back-uppen en verder voor de Notes app, contacten en agenda.
Werkt super, maar draai het dan ook enkel voor mezelf.
[ Voor 3% gewijzigd door Mit-46 op 07-08-2026 15:32 ]
Meteen begint iemand over de Fairphone mini. Dat zou ook mooi zijn.
Keuzes maken de Mens
Dat zou zeker mooi zijn!
Ik ben ook benieuwd naar de nieuwe camera en of deze wel fatsoenlijk is zonder bugs. En of die uiteraard uit te wisselen is met de FP6.
Ik begrijp uit reacties dat dit binnen eenzelfde generatie voorheen wel altijd het geval was met hardware dus ik hoop het.
Ik neem bijna nooit video's op, maar heb wel eens getest met harde muziek en geconstateerd dat de camera dan waardeloos is.
Gewoon voor de goede orde zou ik deze wel willen vervangen (mits die ook rond de €50 euro kost en niet opeens veel duurder), want het is het enige onderdeel welke slecht is.
Ik ben ook benieuwd naar de nieuwe camera en of deze wel fatsoenlijk is zonder bugs. En of die uiteraard uit te wisselen is met de FP6.
Ik begrijp uit reacties dat dit binnen eenzelfde generatie voorheen wel altijd het geval was met hardware dus ik hoop het.
Ik neem bijna nooit video's op, maar heb wel eens getest met harde muziek en geconstateerd dat de camera dan waardeloos is.
Gewoon voor de goede orde zou ik deze wel willen vervangen (mits die ook rond de €50 euro kost en niet opeens veel duurder), want het is het enige onderdeel welke slecht is.
Ik heb van de week 4.1.1 geïnstalleerd op de Fairphone 6.
Ik heb problemen dat Mozilla Thunderbird de Outlook inkomende server niet meer kan vinden. Heb de nieuwste app update.
Dit probleem is verholpen bij een herstart van de telefoon.
Vanochtend werkte de touchscreen niet goed reageerde erg traag. En startknop werkte niet meer goed. Waardoor ik hem niet uit kon uit zetten na lang indrukken van de aan uit knop kreeg ik een oude Android scherm wat ik kende van Android 4.
Na de herstart weer 2 keer moeten herstarten. Nu werkt alles naar behoren.
Nu merk dat het geluid helemaal niet meer werkt alleen trillingen en bellen ook niet meer omdat er geen geluid meer te horen is.
Meer hier last van?
Ik heb problemen dat Mozilla Thunderbird de Outlook inkomende server niet meer kan vinden. Heb de nieuwste app update.
Vanochtend werkte de touchscreen niet goed reageerde erg traag. En startknop werkte niet meer goed. Waardoor ik hem niet uit kon uit zetten na lang indrukken van de aan uit knop kreeg ik een oude Android scherm wat ik kende van Android 4.
Nu merk dat het geluid helemaal niet meer werkt alleen trillingen en bellen ook niet meer omdat er geen geluid meer te horen is.
Meer hier last van?
14 Aug 2026 YouTube: Meet Nora, our new US general manager 😉
Waarom zou Fairphone tijd besteden aan een eigen foto app?
Je kunt toch gewoon een andere foto/gallerij app insteren, desnoods via F-droid.Ik zou heel graag een speciale foto- en video-app van Fairphone willen hebben. Ik wil niet langer afhankelijk zijn van Google Foto’s.
Immich FTW zou ik zeggen...walterworld schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:10:
14 Aug 2026 YouTube: Meet Nora, our new US general manager 😉
[...]
Je kunt toch gewoon een andere foto/gallerij app insteren, desnoods via F-droid.
Of Ente als je niet aan de slag wil met zelf hosten.
Ook voor Immich zijn hosted diensten te krijgen, zoals de dienst van een Mede-tweaker @Destroyer998: https://pixelunion.eu/nl/AgeOfPanic schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:13:
[...]
Of Ente als je niet aan de slag wil met zelf hosten.
[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 14-08-2026 16:06 ]
De vakantie heeft alweer heimwee naar mij
Met de App Lounge kun je toch ook F-Droid apps installeren?Mit-46 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:32:
Ik gebruik het wel op een Fairphone 6, maar met /e/OS. Heb de apps onlangs opnieuw geïnstalleerd via F-Droid. Had ze daarvoor via de normale store van /e/OS (welke het weer haalt uit de Google Play Store).
Dat weet ik niet. Ik heb F-Droid op mijn telefoon geïnstalleerd.S91 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:28:
[...]
Met de App Lounge kun je toch ook F-Droid apps installeren?
Het het idee dat ze verschillend zijn, maar eerlijk gezegd nooit uitgezocht.
Even melden dat alles het weer doet. De update opnieuw geïnstalleerd toen deed alles het weer.Evertt schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:27:
Ik heb van de week 4.1.1 geïnstalleerd op de Fairphone 6.
Meer hier last van?
Alleen nog soms het probleem dat Mozilla Thunderbird de verbinding van Outlook mail account kwijt is.
Net de gallery van Fairphone geïnstalleerd; het is het net niet vind ik. In ieder geval scrollen door fotos loopt een stuk minder soepel dan bij de meegeleverde Google variant. De verversingssnelheid heeft er geen invloed. De rest van de functionaliteit moet ik nog uitproberen.
Maar vooral vind ik het storend dat er geen enkele duidelijkheid is over het oplossen van het ipv6 probleem (of heb ik dat gemist). Ik wist dat ik concessies zou doen, deze gaat alleen wel ver.
Maar vooral vind ik het storend dat er geen enkele duidelijkheid is over het oplossen van het ipv6 probleem (of heb ik dat gemist). Ik wist dat ik concessies zou doen, deze gaat alleen wel ver.
Ik werd wel heel blij van het nieuws over de eigen fotogalerij van Fairphone! Heb 'm net geïnstalleerd, ga het even aankijken – houd Fossify er voor de zekerheid nog even naast.
Ik vind de galerij app een goed initiatief. Ik heb Google Photos uit staan en gebruik nu Immich. Dat is alleen vrij traag en kan bij Immich alleen de meest recent gemaakte foto zien. Nadeel van de Fairphone galerij is dat ik dan niet direct foto's kan verwijderen uit mijn Immich database.
Fairphone gallery, ~300mbDuck13 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:30:
Ik werd wel heel blij van het nieuws over de eigen fotogalerij van Fairphone! Heb 'm net geïnstalleerd, ga het even aankijken – houd Fossify er voor de zekerheid nog even naast.
Fossify, ~20mb
Ik houd het ook bij Fossify denk ik.
Yep, tot nu toe wint Fossify het want de Fairphone gallery opent niet vanuit de camera-app (zwart scherm). Maar waar Fossify mij niet toestaat om door de foto's te scrollen (alleen per map, want als ik alle foto's selecteer dan verdwijnen er spontaan foto's) doet Fairphone Gallery het wel én én… en foto's naar een nieuwe map verplaatsen en foto's favorieten (en terugvinden) werkt ook een stuk beter.FitTiv schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:45:
[...]
Fairphone gallery, ~300mb
Fossify, ~20mb
Ik houd het ook bij Fossify denk ik.
Hopelijk zijn dit gewoon kinderziektes die er snel uitgefixt worden…
Er zijn tal van gallery apps. Aves wordt volgens mij over het algemeen gezien als een bijzonder goede FOSS vervanging van de standaard app.
Jezus saves and takes half damage.
Ik ben heel tevreden over de stock Gallery app van /e/os/, weet niet of die los te krijgen is.
Hij heet voluit org.linageos.glimpse
/e/os is in principe een wat aangepaste versie van LineageOS en Glimpse wordt door dat team ontwikkelt. Ze hebben een GitHub pagina en je zou het daarvan kunnen downloaden. Dan moet je zelf alleen updates in de gaten houden.S91 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 17:13:
Ik ben heel tevreden over de stock Gallery app van /e/os/, weet niet of die los te krijgen is.
Jezus saves and takes half damage.
Zelf een Aves gebruiker hierMaupertus schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 14:40:
Er zijn tal van gallery apps. Aves wordt volgens mij over het algemeen gezien als een bijzonder goede FOSS vervanging van de standaard app.
Ik kan er echt niet inkomen waarom Fairphone tijd en personeel aan een eigen foto app besteed.
Wil je een lokale foto app, dat kan. Wil je een foto app met cloud ondersteuning, dat kan. Wil je naar je eigen nas een back-up maken, ook dat kan.
Alles bestaat al, waarom Fairphone?
Let op:
Voor /e/OS is een apart topic, [/e/OS] Ervaringen & Discussie
Voor /e/OS is een apart topic, [/e/OS] Ervaringen & Discussie