• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:20

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Nisak69 schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:35:
[...]

Ik heb de FP6 met stock Android. Ik heb de NL alert ontvangen. Vervelend is dat die het via de speaker voorleest terwijl ik mijn oordopjes in had -___-'
Denk dat dit standaard is, mijn Mi 9T met LineageOS 23 speelde de NL-alert ook over de speaker terwijl ik m'n koptelefoon ophad.

Kalm aan! En rap een beetje!

• Nisak69
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:43
BdK9001 schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:46:
[...]

Denk dat dit standaard is, mijn Mi 9T met LineageOS 23 speelde de NL-alert ook over de speaker terwijl ik m'n koptelefoon ophad.
Thanks voor het delen. Ik ben dus niet de enige waar dit bij gebeurd

• twhb
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:05
correcto schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:03:
[...]

Yep ging hier goed. Merk op dat er in de instellingen wel eensetting is die je uit kunt zetten. Zit onder de instelling ‘Mobiele noodmeldingen’.
Stond bij mij wel aan.
Maar goed bij sommigen werkt het wel en bij anderen dus niet.

• Duck13
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18:52
Net m'n toestel opgehaald bij het pakketpunt! Ben benieuwd.

Verkoper liet de doos nog even uit haar handen op de grond vallen, best hard. Zo maar even kijken of alles überhaupt nog heel is 🫠

• Duck13
Ik heb dus die vingerlus, net de schroefjes van de achterkant losgedraaid maar ik krijg het reguliere klepje gewoon niet naar beneden geschoven... Zelfs niet met kracht (dat zou niet nodig hoeven zijn, toch???)

• KColpaert
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 20:10
Duck13 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:52:
Ik heb dus die vingerlus, net de schroefjes van de achterkant losgedraaid maar ik krijg het reguliere klepje gewoon niet naar beneden geschoven... Zelfs niet met kracht (dat zou niet nodig hoeven zijn, toch???)
Ik vermoed dat dit toch met een beetje kracht naar beneden te schuiven moet zijn :-)
Voor de rest installatie vlot verlopen?

• BertNL
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21:16
Duck13 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:52:
Hier zie je een beetje hoe het zou moeten gaan met het klepje: YouTube: De duurzaamste telefoon is nu ook nog mooi én goed! | Fairphone (Gen...

En hier nog iets beter op 0.40 YouTube: De nieuwe Fairphone is duurzamer dan ooit, maar houdt 'ie stand in h...

[ Voor 18% gewijzigd door BertNL op 02-12-2025 22:36 ]

• Duck13
KColpaert schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:58:
[...]

Ik vermoed dat dit toch met een beetje kracht naar beneden te schuiven moet zijn :-)
Voor de rest installatie vlot verlopen?
Dank beiden! Het filmpje had ik al voor aanschaf gevonden, maar had niet verwacht dat er ZOVEEL kracht nodig was. Kwam zelfs wat groen schaafsel los 🫣 Een van de schroefjes had een blauwe vlek (verf?) en dat zat ook in het schroefgat. Misschien dat dat het vermoeilijkte! Maar de lus is geïnstalleerd :Y)

Privacyglaasje is ook met weinig moeite geïnstalleerd, wel jammer dat er in de verpakking geen stappenplan meegeleverd was. Er zat inderdaad een inkeping/gaatje voor de selfiecamera! Dat zag je niet op de productfoto's, dus nice.

Hij is nu opgeladen dus ik ga deze Samsung nu met de Fairphone verbinden en dan zien we verder *O*

• Duck13
Oké, beetje gek, batterij percentage blijft 64%. Dat was hij toen ik 'm 2 uur geleden aan de lader legde en dat is hij nu nog steeds. Is dat een bug die nog wijzigt, of???

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:37
Duck13 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:55:
Oké, beetje gek, batterij percentage blijft 64%. Dat was hij toen ik 'm 2 uur geleden aan de lader legde en dat is hij nu nog steeds. Is dat een bug die nog wijzigt, of???
Is het apparaat in de tussentijd iets aan het doen?

Keuzes maken de Mens

• Duck13
whahas schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:57:
[...]

Is het apparaat in de tussentijd iets aan het doen?
Nee, hij stond nog uit, maar bij inpluggen van de laadkabel stond het op 64% en na aanzetten was het nog steeds 64%.

Naja, ik heb de reserve batterij alvast liggen.

• Duck13
Tot nu toe vind ik de Fairphone echt helemaal kut. Kom WhatsApp niet meer in (en dat heb ik toch nodig voor werk), ik mis de widgets voor digitaal welzijn, klok en weer die ik had, de snelle toetsen om terug te gaan (krijg bijvoorbeeld het app-overzicht niet te zien, het voelt allemaal heel ingewikkeld).

Overzetten duurde best lang en gaf toen de melding dat het mislukt is. En ik krijg die kl*te Google pagina als je naar links swipet gewoon niet weg, terwijl die op Samsung heel makkelijk weg te krijgen was.

Ja, hij ziet er mooi uit maar ik denk dat ik even wat tijd nodig heb om te wennen...

Kan ook nergens de galerij vinden zoals ik 'm gewend ben (en mijn foto's staan niet in Google Foto's, sterker nog, die app werkt niet eens…) en ik blijf permanent de melding van de SD-kaart zien, waardoor ik bang ben dat ik hem per ongeluk formatteer of 'uitwerp'.

Wil eigenlijk schelden, kom er gewoon niet uit.
Hopelijk krijg ik de nodige apps werkend, laadt de batterij gewoon op en functioneert alles een beetje fatsoenlijk.

Maar ik ben tot nu toe niet heel blij.

• Duck13
Ik vrees dat ik hetzelfde probleem heb als de onderstaande gebruiker bij de review... Ik heb ook de groene overigens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26I0F61AVXkeY8S9TmNiE5jIo00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/80XSW30bZUOgHxrhnxjS5avJ.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels is de telefoon 14% procent terwijl hij aan de lader hangt en er kan ook geen systeemupdate uitgevoerd worden, want batterij bijna leeg. Is dit een hardware probleem?

• Blue Lightning
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19:28
Al die zaken die jij noemt had ik niet. Dit zijn persoonlijke voorkeuren en die kun je zelf via instellingen kiezen hoe jij het wilt. Geen zin om alles uit te typen op dit tijdstip maar ik wist sommige dingen ook niet meer zoals die google pagina en googlede dit. Via diverse Reddit paginas alles gevonden. Dat van je foto's komt waarschijnlijk omdat je een bloatware Samsung had met dubbele apps en je Samsung foto's gebruikte. Zelf kwam ik van een Pixel die had net als FP maar 1 foto app. Het overzetten heb ik niet zoals jij gedaan maar mijn bestanden tijdelijk naar mijn laptop overgezet en vandaar weer naar de FP.

• twhb
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:05
Heb je al een ander kabeltje/lader geprobeerd?

• Duck13
twhb schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:39:
Heb je al een ander kabeltje/lader geprobeerd?
De enige oplader die werkt is de oplader van m'n Macbook, terwijl Fairphone in de batterij handleiding noemt dat de batterij enkel opgeladen mag worden met een kabel die tussen de 20 en 55 watt aan kan? Goed, geen enkele kabel+adapter werkt met uitzondering van die van m'n Macbook maar die is dus 100 watt. Ik zie vanzelf wel wanneer ik de batterij opblaas I guess...
Blue Lightning schreef op woensdag 3 december 2025 @ 05:58:
Al die zaken die jij noemt had ik niet. Dit zijn persoonlijke voorkeuren en die kun je zelf via instellingen kiezen hoe jij het wilt. Geen zin om alles uit te typen op dit tijdstip maar ik wist sommige dingen ook niet meer zoals die google pagina en googlede dit. Via diverse Reddit paginas alles gevonden. Dat van je foto's komt waarschijnlijk omdat je een bloatware Samsung had met dubbele apps en je Samsung foto's gebruikte. Zelf kwam ik van een Pixel die had net als FP maar 1 foto app. Het overzetten heb ik niet zoals jij gedaan maar mijn bestanden tijdelijk naar mijn laptop overgezet en vandaar weer naar de FP.
Ik heb idd gevonden hoe ik die verschrikkelijke gebaren uit zet, dus ik heb m'n drie knopjes onderin het scherm weer terug :Y). Was even een speurtocht door de instelling.

Voor de galerij-app ga ik eens even kijken hoe ik bij m'n foto's kom. Kijken of er een alternatief te downloaden valt ergens... Of dat ik toch die van Samsung op de een of andere manier kan overzetten. Gelukkig staat alles wel op de microSD. In Google Foto's staat niks, gelukkig heeft een galerij geen haast (maar wel k*t dat foto's van 15 jaar geleden nu tussen de meest recente foto's staan 😬😬😬😬).

Dat de widgets anders zijn en dat je bijvoorbeeld de mappen met apps niet transparant kan maken t.o.v. de achtergrond is jammer, maar geen wereldramp. Misschien komt dat nog wel. Nog even vinden hoe ik een tweede pagina van het startscherm kan maken. Stapje voor stapje kom ik er wel achter en met een week zal alles vast prima werken.

Die continu melding van de SD-kaart vind ik wel vervelend, dat had ik een jaar of tien terug ook bij mijn ZTE en die sloeg gewoon niks op de SD-kaart op en verwijderde (of zelfs formatteerde) die kaart steeds. Door die melding denk ik dat die SD-kaart steeds niet goed is geïnstalleerd B)

Ik voelde me vannacht wel even zo: 8)7 |:(

• KColpaert
  • Laatst online: 20:10
Duck13 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:58:
[...]

De enige oplader die werkt is de oplader van m'n Macbook, terwijl Fairphone in de batterij handleiding noemt dat de batterij enkel opgeladen mag worden met een kabel die tussen de 20 en 55 watt aan kan? Goed, geen enkele kabel+adapter werkt met uitzondering van die van m'n Macbook maar die is dus 100 watt. Ik zie vanzelf wel wanneer ik de batterij opblaas I guess...

[...]

Ik heb idd gevonden hoe ik die verschrikkelijke gebaren uit zet, dus ik heb m'n drie knopjes onderin het scherm weer terug :Y). Was even een speurtocht door de instelling.

Voor de galerij-app ga ik eens even kijken hoe ik bij m'n foto's kom. Kijken of er een alternatief te downloaden valt ergens... Of dat ik toch die van Samsung op de een of andere manier kan overzetten. Gelukkig staat alles wel op de microSD. In Google Foto's staat niks, gelukkig heeft een galerij geen haast (maar wel k*t dat foto's van 15 jaar geleden nu tussen de meest recente foto's staan 😬😬😬😬).

Dat de widgets anders zijn en dat je bijvoorbeeld de mappen met apps niet transparant kan maken t.o.v. de achtergrond is jammer, maar geen wereldramp. Misschien komt dat nog wel. Nog even vinden hoe ik een tweede pagina van het startscherm kan maken. Stapje voor stapje kom ik er wel achter en met een week zal alles vast prima werken.

Die continu melding van de SD-kaart vind ik wel vervelend, dat had ik een jaar of tien terug ook bij mijn ZTE en die sloeg gewoon niks op de SD-kaart op en verwijderde (of zelfs formatteerde) die kaart steeds. Door die melding denk ik dat die SD-kaart steeds niet goed is geïnstalleerd B)

Ik voelde me vannacht wel even zo: 8)7 |:(
Dat lijkt inderdaad op een helse karwei zo midden in de nacht |:(

• Duck13
Ik vraag me trouwens af: mensen met e/OS gebruiken geen Google Fotos natuurlijk. Waar komen jullie foto's terecht? Want alle foto's die ik nu maak (of die ik gisteren gemaakt heb en op de SD-kaart zijn opgeslagen) kan ik net als screenshots nergens terugvinden. Google Fotos is leeg. Wat is een (betrouwbaar) alternatief? 😁

Vandaag maar even twee telefoons mee naar werk. Instellen gaat toch iets ingewikkelder dan m'n vorige overstap van Huawei naar Samsung...

• Robi
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:19
Duck13 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:51:
Ik vraag me trouwens af: mensen met e/OS gebruiken geen Google Fotos natuurlijk. Waar komen jullie foto's terecht? Want alle foto's die ik nu maak (of die ik gisteren gemaakt heb en op de SD-kaart zijn opgeslagen) kan ik net als screenshots nergens terugvinden. Google Fotos is leeg. Wat is een (betrouwbaar) alternatief? 😁

Vandaag maar even twee telefoons mee naar werk. Instellen gaat toch iets ingewikkelder dan m'n vorige overstap van Huawei naar Samsung...
Zelf gebruik ik Immich. Zelf hosted in docker op mijn NAS. Dit werkt perfect :)

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:24

in de galerij....dat is een app die meegeleverd wordt met e/os.
Ook Whatsapp problemen herken ik niet, maar goed, daar heb jij verder niet zoveel aan.

Ik herken je problemen met opladen trouwens niet, mijn telefoon is wat dat betreft echt een slet en vind elke USB-C aansluiting fijn. Sommige zijn wat langzamer, anderen wat sneller.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

• Stellar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:37

Bij mij worden alle gemaakte foto's weggeschreven onder 'Fairphone 6/DCIM/Camera'. Vervolgens zie ik ze gewoon in de Gallery app.

Raar dat dit bij jou niet werkt. Misschien loopt er toch iets spaak met het overzetten van je Samsung naar de Fairphone?

• TopHop
  • Laatst online: 21:15
Mijn foto's staan netjes in de galerij app die standaard meegeleverd wordt. Daarnaast worden ze gebackupped naar Proton Drive. Dat laatste had ik overigens ook al ingesteld toen ik nog een Google Android telefoon had.

• Blue Lightning
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19:28

Ik gebruik gewoon interne opslag. 256 gb is zat voor mij. Probeer eens Google Foto's -> tik op je profiel rechtsboven -> Instellingen voor Foto's -> Apps en apparaten -> Toegang tot SD-kaart:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkVJrWavSrMkLbCBWmxXFVFsfcg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P6db1cyDXi7Uj6DPG5o5Venz.png?f=fotoalbum_large

• Nisak69
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:43
Duck13 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 01:08:
Tot nu toe vind ik de Fairphone echt helemaal kut. Kom WhatsApp niet meer in (en dat heb ik toch nodig voor werk), ik mis de widgets voor digitaal welzijn, klok en weer die ik had, de snelle toetsen om terug te gaan (krijg bijvoorbeeld het app-overzicht niet te zien, het voelt allemaal heel ingewikkeld).

Overzetten duurde best lang en gaf toen de melding dat het mislukt is. En ik krijg die kl*te Google pagina als je naar links swipet gewoon niet weg, terwijl die op Samsung heel makkelijk weg te krijgen was.

Ja, hij ziet er mooi uit maar ik denk dat ik even wat tijd nodig heb om te wennen...

Kan ook nergens de galerij vinden zoals ik 'm gewend ben (en mijn foto's staan niet in Google Foto's, sterker nog, die app werkt niet eens…) en ik blijf permanent de melding van de SD-kaart zien, waardoor ik bang ben dat ik hem per ongeluk formatteer of 'uitwerp'.

Wil eigenlijk schelden, kom er gewoon niet uit.
Hopelijk krijg ik de nodige apps werkend, laadt de batterij gewoon op en functioneert alles een beetje fatsoenlijk.

Maar ik ben tot nu toe niet heel blij.
Bizar dat je zo een slechte ervaring heb tot nu toe. Dit heb ik totaal niet zo ervaren. Ik ben overgestapt van een Samsung en een Iphone.

Ik ga ervan uit dat als je de instellingen naar wens heb geconfigureerd en je een compatibele werkende oplader plus laadkabel heb dat je ervaring een stuk beter zal zijn.

Als je situatie / ervaring er niet beter op wordt.

Ik ga ervan uit dat het grootendeels een emotionele reactie is omdat het nu niet gaat zoals jij het wil. De zogeheten standaard gebruiker kreet "het moet gewoon werken (zonder teveel poespas)". Als die ervaring ervaring heel belangrijk voor je is. Dan had je beter kunnen overstappen naar een Samsung of naar de Iphone ecosystem.

Dan werkt het gewoon zonder veel poespas na een migratie.

Migreer je naar een andere Telefoon merk met en ander soort Android of een ander ecosysteem zoals Iphone. Dan moet je altijd een beetje tweaken. Dan is een makkelijke migratie nooit gegarandeerd

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:46
Dat was voor mij ook de reden om eerst voor Pixel telefoons te kiezen en nu voor Fairphone. Samsung vind ik erg irritant op onze tablets van de kinderen en op onze TV, omdat die allemaal eigen apps wil pushen.
Mijn migratie van pixel naar Fairphone ging erg soepel. Kwam ook omdat ik een volledig nieuwe installatie heb gedaan en de meeste apps via de cloud heb gesynchroniseerd.
Opladen vind ik juist erg vlot gaan. Komt ook door de relatief kleine accu.

• Duck13
Weet iemand hoe je makkelijk tussen 'geluid' en 'stil' schakelt dan eerst de volumeknop omlaag en dan heel precies op het juiste icoontje drukken? En hoe je 5g sneller uit kan zetten dan naar beneden swipen, internet aanklikken en dan het schuifje omzetten? Ik ben tot nu toe bij alle Androids die ik had gewend geweest dat het met 1 tik in de balk bovenin kon 😉 nu iets meer handelingen (waardoor ik het sneller vergeet). Als iemand weet of en hoe het simpeler kan, feel free to share (daar word ik heel gelukkig van).

Inmiddels is meer dan de helft van de apps die nodig zijn opnieuw geïnstalleerd en ingelogd, progressie, yay! *O*

Hopelijk kan ik dan per vrijdag volledig over naar één toestel. Duurt veel langer dan ik in m'n hoofd had xD (overstappen van Samsung naar Nokia Lumia, daarna naar ZTE, toen naar Huawei en weer terug naar Samsung gingen allemaal in vrijwel een middagje).

Wat me vooral opvalt is dat het geluid (muziek/Spotify) wat blikkerig klinkt en de trilmotor lijkt non-existent en dat zeg ik als iemand die heel gevoelig is voor trillingen (krijg er nare oorpijn van). Het had wel iets meer mogen trillen bij bijvoorbeeld oproepen... Verder zie je heel snel vingerafdrukken/vlekken op de achterzijde. Maar ach. Goede reden om wat vaker schoon te maken.

Ik moet nog even uitzoeken hoe ik Moments naar wens instel, maar dat komt vast goed. Eerst alles up and running krijgen. Ik vind de schermtijdmeldingen heel fijn!!!! Dat was op Samsung altijd 'nog zoveel minuten', op Fairphone elke 15 minuten een melding met cumulatief hoe lang je er al mee bezig bent geweest. Vind ik prettiger dan aftellen, om eerlijk te zijn. Vingerafdrukscanner aan de zijkant is ook top. En dat als je iets van het klembord plakt een melding krijgt met *app* heeft informatie van het klembord geplakt, nice. Privacywise zitten er ook zeer mooie kanten aan.

't Is nog even wennen dat ik als ik het scherm wil vergrendelen per ongeluk screenshots maak omdat die knopjes aan beide zijden tegenover elkaar zitten. Uitknop lukt me niet met 1 hand in te drukken, en als ik 'm aanduw kom ik tegen die knopjes aan 🤣 nog even oefenen.

Maar ik ga 'm sowieso niet terugsturen, want ik wilde al heel lang een Fairphone (maar steeds was er een goedkopere, 'betere' optie en ik heb nu voor het eerst het gevoel dat Fairphone gelijkwaardig is).
Robi schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:10:
[...]

Zelf gebruik ik Immich. Zelf hosted in docker op mijn NAS. Dit werkt perfect :)
Mijn kennis reikt net ver genoeg om te weten wat een NAS is, maar dingen zelf hosten ben ik iets te digibeet voor 😉 ik ga 'ns kijken :-)
Saint2Saint schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:16:
[...]

in de galerij....dat is een app die meegeleverd wordt met e/os.
Ook Whatsapp problemen herken ik niet, maar goed, daar heb jij verder niet zoveel aan.

Ik herken je problemen met opladen trouwens niet, mijn telefoon is wat dat betreft echt een slet en vind elke USB-C aansluiting fijn. Sommige zijn wat langzamer, anderen wat sneller.
Zou de e/os galerij ook als losse APK ofzoiets ergens te downloaden zijn? Vind ik prettiger dan m'n foto's naar Google uploaden.

Met WhatsApp is het misgegaan bij het overzetten, je mag WhatsApp maar op één mobiele telefoon tegelijk en het overzetten via de kabel van alle apps crashte een beetje, maar WhatsApp was al wel over en ik was daar uit geknikkerd. Toen kon ik niet meer bij m'n account om alles via de QR in WhatsApp over te zetten. Uiteindelijk is het account hersteld, chatgeschiedenis wel kwijt maar als iemand wat belangrijks heeft gestuurd, appen ze maar opnieuw. Signal ging veel makkelijker, kudo's daarvoor.
M'n werkmail ging ook heel moeizaam en crashte steeds (privémailaccounts gingen wel soepel). Gewoon wat frustraties bij het overzetten dus |:(

Ik kan m'n Fairphone opladen met de lader van m'n MacBook en in 2026 bestel ik meteen via FiscFree een nieuwe lader 😉. December kom ik nog wel door. Blijkbaar heb je voor Fairphone 6 een lader van minimaal 9V = 3A nodig en alle aanwezige blokjes in huis zijn 9V = 2A. Dus m'n Samsung met 5000 mAh-batterij kon ik daar prima mee opladen, maar m'n Fairphone met een kleinere accu loopt leeg. Alsof ik het stopcontact aan het opladen ben ;w

Wel balen, had met de Black Friday korting mee kunnen bestellen, dat zou ook verzendkosten gescheeld hebben, maar ja, ik dacht: ik heb al opladers thuis, in het kader van duurzaamheid bestel ik geen nieuwe. Oh boy I was wrong. Met 'n nieuw blokje (en kabel, want heb alleen USB-A naar USB-C...) zou alles verder prima moeten zijn.
Stellar schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:18:
[...]

Bij mij worden alle gemaakte foto's weggeschreven onder 'Fairphone 6/DCIM/Camera'. Vervolgens zie ik ze gewoon in de Gallery app.

Raar dat dit bij jou niet werkt. Misschien loopt er toch iets spaak met het overzetten van je Samsung naar de Fairphone?
Jij hebt e/os? Ik heb geen Gallery app, en Google Foto's doet het niet (misschien omdat ik met 3 accounts – waaronder een werkaccount – ben ingelogd). Ik ga eens zoeken of ik een APK kan vinden van de e/os versie en werkend kan krijgen.
Blue Lightning schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:41:
[...]

Ik gebruik gewoon interne opslag. 256 gb is zat voor mij. Probeer eens Google Foto's -> tik op je profiel rechtsboven -> Instellingen voor Foto's -> Apps en apparaten -> Toegang tot SD-kaart:[Afbeelding]
Thanks voor het screenshot, ik ga 'm er even naast houden! Dat lost allicht het SD-probleem op. Zie graag m'n foto's terug 😉. (256 GB is voor mij te weinig, daarom had ik een eis voor uitbreidbaar geheugen waar Fairphone mooi aan voldoet.)
Nisak69 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:45:
[...]

Bizar dat je zo een slechte ervaring heb tot nu toe. Dit heb ik totaal niet zo ervaren. Ik ben overgestapt van een Samsung en een Iphone.

Ik ga ervan uit dat als je de instellingen naar wens heb geconfigureerd en je een compatibele werkende oplader plus laadkabel heb dat je ervaring een stuk beter zal zijn.

Als je situatie / ervaring er niet beter op wordt.

Ik ga ervan uit dat het grootendeels een emotionele reactie is omdat het nu niet gaat zoals jij het wil. De zogeheten standaard gebruiker kreet "het moet gewoon werken (zonder teveel poespas)". Als die ervaring ervaring heel belangrijk voor je is. Dan had je beter kunnen overstappen naar een Samsung of naar de Iphone ecosystem.

Dan werkt het gewoon zonder veel poespas na een migratie.

Migreer je naar een andere Telefoon merk met en ander soort Android of een ander ecosysteem zoals Iphone. Dan moet je altijd een beetje tweaken. Dan is een makkelijke migratie nooit gegarandeerd
Denk dat het gewoon pech is met waarschijnlijk niet-compatibele opladers waardoor de batterij bleef leeglopen en ik geen softwareupdate kon uitvoeren omdat het batterijniveau te laag was na het overzetten van de bestanden (wat ook nog eens mis ging door een onbekende fout met m'n werkaccount wat een paar crashes veroorzaakte). Goddank had ik m'n laptopoplader nog, die lustte hij wel. Na de softwareupdate verminderde de crashes gelukkig, dat scheelt.

Samenloop van omstandigheden die me niet zo blij maakten (+ de vermoeidheid omdat het allemaal zo lang duurde, maar ik m'n telefoon wel gewoon nodig had). Ik was sowieso al niet van plan om er weer afstand van te doen want ik vind het idee van Fairphone heel mooi en al m'n andere telefoons stierven door kapotte batterijen die eigenlijk in verhouding te duur zijn om te vervangen. Dus dan werd het een nieuw toestel. Nu kan ik gewoon de batterij vervangen *O*. Wilde al langer een Fairphone, sinds de 2 viel m'n oog er al op, maar er waren telkens 'betere' alternatieven. Om de 6 kon ik niet meer heen, zeker niet toen ik twee vrienden (afzonderlijk van elkaar, ze kennen elkaar niet) heel enthousiast over hun 5 hoorde.

Dus misschien was het ook wel het enthousiasme vooraf dat na het wachten nog even getemperd moest blijven worden. Ik wist dat het overzetten wat tijd in beslag zou nemen (is altijd zo geweest), maar zóveel als nu heb ik nog nooit gehad. En dan nog die crashes, en geen duidelijke handleiding over specifieke dingen te vinden... Uiteindelijk door zelf tussen alle instellingen te speurneuzen heb ik een aantal zaken wel gevonden, maar ik ben er nog niet.

Geduld.

En dan kan ik hier gewoon minstens 8 jaar mee vooruit. Kan ik relatief goedkoop een defect repareren zonder te hoeven sparen voor een volledig nieuwe telefoon. Ik zie echt wel de voordelen. 't Ging alleen ff mis met het overzetten en het opladen.

Dat de widgets ook niet aanpasbaar zijn, vind ik ook jammer. 't zal vast wennen, maar ik heb liever m'n agenda-maand + de afspraken van de aankomende dagen als widget op 1 pagina zegmaar. En nu past dat niet omdat de widgets een minimum aantal blokken hebben en Fairphone nét iets minder flexibel is in de aanpassingen dan Samsung is. Maar wat een verademing dat er geen rotgames en andere troep op geïnstalleerd is zeg! Alleen jammer dat ik die stomme Gemini niet kan verwijderen.
AgeOfPanic schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:42:
Dat was voor mij ook de reden om eerst voor Pixel telefoons te kiezen en nu voor Fairphone. Samsung vind ik erg irritant op onze tablets van de kinderen en op onze TV, omdat die allemaal eigen apps wil pushen.
Mijn migratie van pixel naar Fairphone ging erg soepel. Kwam ook omdat ik een volledig nieuwe installatie heb gedaan en de meeste apps via de cloud heb gesynchroniseerd.
Opladen vind ik juist erg vlot gaan. Komt ook door de relatief kleine accu.
Pixel lag boven m'n budget, haha. Fairphone eigenlijk ook, maar in combinatie met de abonnementsverlenging is het prima te doen geweest. Het is m'n duurste telefoon ooit, ondanks die reuzekorting.

Samsung is met hun eigen apps idd heel irritant (al vond ik de galerij en de notities wel prettig werken). Via de cloud synchroniseren werkte hier niet, het lukte de telefoons niet om verbinding met elkaar te krijgen. Met de kabel leek het wel te lukken tot er crashes kwamen door een onbekende fout met de installatie van m'n werkaccount. Achja.

En het opladen zal vast vlot gaan met een juiste oplader. Met de accuduur ben ik overigens meer dan tevreden!!!

• Duck13
Iemand een idee hoe ik voorkom dat Google Fotos alles vanuit mijn galerij naar Google Fotos op mijn werkaccount uploadt? Want dat gebeurt nu, en daar zit ik écht niet op te wachten, maar ik kan niet vinden hoe ik dat stop zet.

Heb backup en synchronisatie al uitgezet en bij Google Fotos gezegd dat ik Fotos wil gebruiken zonder account maar alsnog komen m'n foto's en video's (ook van jaaaaaren geleden) in m'n werkaccount te staan. Wat is dit voor onzin, heb hier zo'n hekel aan. Kan vanuit Google wel YouTube van het account ontkoppelen, maar Fotos staat er niet tussen.

Had ik toch maar voor e/os gekozen zodat ik dat gedoe met die Google-apps niet had. (Ja, werk verloopt via Google services maar goed, eenmaal bij de mail ingelogd moeten blijkbaar ook alle foto's daar naartoe...)

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:09
Duck13 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:00:
Iemand een idee hoe ik voorkom dat Google Fotos alles vanuit mijn galerij naar Google Fotos op mijn werkaccount uploadt? Want dat gebeurt nu, en daar zit ik écht niet op te wachten, maar ik kan niet vinden hoe ik dat stop zet.

Heb backup en synchronisatie al uitgezet en bij Google Fotos gezegd dat ik Fotos wil gebruiken zonder account maar alsnog komen m'n foto's en video's (ook van jaaaaaren geleden) in m'n werkaccount te staan. Wat is dit voor onzin, heb hier zo'n hekel aan. Kan vanuit Google wel YouTube van het account ontkoppelen, maar Fotos staat er niet tussen.

Had ik toch maar voor e/os gekozen zodat ik dat gedoe met die Google-apps niet had. (Ja, werk verloopt via Google services maar goed, eenmaal bij de mail ingelogd moeten blijkbaar ook alle foto's daar naartoe...)
dit is geen fairphone issue

• Duck13
boyette schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:09:
[...]

dit is geen fairphone issue
Fair punt, maar als Fairphone een eigen galerij had geboden, had ik dit issue niet 😬

Heb nu de Fossify-galerij geïnstalleerd, alleen kom ik vanuit de camera-app nog steeds in Google Fotos terecht en die app kan ik niet verwijderen. Bij de app-voorkeuren voor standaard apps kan ik veel keuzes maken, maar niet de keuze voor een andere galerij dan Google Fotos. Vanuit Camera-instellingen is die optie er ook niet :(

Vandaag alles verder geïnstalleerd en in orde gemaakt, alleen m'n notities moeten nog overgeplaatst worden. En dan ben ik volledig over naar Fairphone 🥰

Moments bevalt me goed, alleen soms nog wat buggy dat je terwijl niet-storen aan staat nog wel meldingen binnenkrijgt. Maar komt vast goed. Heerlijk die switch. Knop om en echt rust.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:09
Duck13 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:46:
[...]

Fair punt, maar als Fairphone een eigen galerij had geboden, had ik dit issue niet 😬

Heb nu de Fossify-galerij geïnstalleerd, alleen kom ik vanuit de camera-app nog steeds in Google Fotos terecht en die app kan ik niet verwijderen. Bij de app-voorkeuren voor standaard apps kan ik veel keuzes maken, maar niet de keuze voor een andere galerij dan Google Fotos. Vanuit Camera-instellingen is die optie er ook niet :(

Vandaag alles verder geïnstalleerd en in orde gemaakt, alleen m'n notities moeten nog overgeplaatst worden. En dan ben ik volledig over naar Fairphone 🥰

Moments bevalt me goed, alleen soms nog wat buggy dat je terwijl niet-storen aan staat nog wel meldingen binnenkrijgt. Maar komt vast goed. Heerlijk die switch. Knop om en echt rust.
wat jij moet doen:

Open Google Foto’s

Tik rechtsboven op jouw profielfoto

Tik op ‘Accounts beheren op dit apparaat’

Zoek je werkaccount (meestal @werkdomein)

Tik → Account van dit apparaat verwijderen
Dit verwijdert 'm alleen uit Google-services in je privéprofiel. NIET uit je telefoon of mail.

[ Voor 11% gewijzigd door boyette op 04-12-2025 21:03 ]

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Let op:
Voor /e/OS is een apart topic, [/e/OS] Ervaringen & Discussie