Ik vind het echt een heerlijk toestel. De overgang vanaf iOS 18 naar een kale Android 15 is voor mijn gevoel nagenoeg vlekkeloos verlopen. Ik miste de eerste dagen op Android geen enkele functie die ik waardeerde aan iOS.
Nu moet ik wel zeggen dat ik nooit heel erg Apple-specifieke functies gebruikt heb. Ik heb verschillende Apple devices gehad, maar dat bijbehorende ecosysteem kon me altijd gestolen worden. Komt ook omdat ik altijd zo platform onafhankelijk mogelijk wil kunnen werken met devices.
Een van de weinige dingen die me wat minder bevallen zijn de meldingen van de Google services die zich nu al gedurende een hele week aan me opdringen met meldingen. De ene dag krijg ik een melding/vraag over wat ik zou willen doen met Gemini, de andere dag weer een andere service. Maar ik neem aan dat dit alleen speelt in de eerste week of weken na aanschaf en dat ik er daarna voorgoed van af ben.
Wat de camera betreft ben ik enorm positief verrast, ook wat betreft de standaard camera app.
Vandaag merkte ik wel dat de camera er niet in slaagt de QR-code van Whatsapp web op mijn pc monitor te pakken. Dat lukte me met de camera van mijn iPhone XR wel altijd. Gelukkig kun je ook nog met je telefoonnummer aanmelden op Whatsapp web.
De fotokwaliteit is wat mij betreft echt prima. Ik heb dan ook al veel foto's met mijn Fairphone 6 gemaakt sinds ik hem heb. Backuppen van die foto's naar mijn pc vind ik veel makkelijker en fijner dan vanaf mijn iPhone XR. Ik deed dat altijd via iCloud (de Bestanden app op de iPhone en daarna de iCloud website op mijn pc), maar ik vind Google Drive veel makkelijker en betrouwbaarder. Via iCloud website miste ik bij de downloads weleens wat foto's. Bij Google Drive heb ik dat probleem niet.
Filmpjes heb ik nog niet met mijn Fairphone gemaakt, dus daar kan ik nog niks over zeggen.
Wat bellen betreft moet ik even wennen aan het opnemen. Dit werkt anders dan met een iPhone, waardoor ik in het begin altijd verkeerd swipe en er daardoor iets langer over doe om op te nemen, maar dat is een kwestie van gewenning. Dat komt vanzelf wel.
Verstaanbaarheid aan beide kanten is prima. De speakermode doet het ook goed.
Dat gele schuifje gebruik ik voor de 'Niet storen' functie. Dezelfde functie als waar ik het schuifje aan de linkerzijde van mijn iPhone XR altijd voor gebruikte.
[
Voor 12% gewijzigd door
Uruk-Hai op 30-10-2025 20:34
]
Intel Core i7 3770, 16GB RAM, 1TB SSD, ATI Radeon RX 500 XT, Linux Mint Cinnamon 22.2