KColpaert schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:40:
[...]
De ervaringen die ik zoek, zijn vooral of inderdaad de software oplossingen brengt.
Echte hardware issues heb ik niet echt in mijn hoofd. Als je de zwakke trilmotor als hardware probleem wil zien. :-) Camera's hebben hun beperkingen, maar ook daar kan met software ook nog veel verbetering in komen. Ook als is dat niet echt een big issues in mijn ogen. USB 2.0 ook niet aangezien ik nu met een OP11 werk.
Ik ben vooral ook benieuwd naar de Android Auto ervaring of die gewoon werkt, want daar lees ik hier en daar nog wel wat problemen over. Maar dit kan natuurlijk ook steeds aan de wagen liggen.
En een algemene ervaring is hoe bevalt het toestel na enkele maanden gebruik.
Als ik de overstap maak van de OnePlus 11 naar de fairphone 6 dan lever ik wel wat smartphone "kwaliteit" in heb ik het gevoel, maar dat is niet onoverbrugbaar in mijn ogen

Soit, ik zal gewoon de beslissing moeten nemen natuurlijk

Om je vragen (deels) te beantwoorden vanuit mijn eigen ervaringen (FP6 met eOS)..
Ik vind persoonlijk de zwakke trilmotor wel een ding. Mijn vorige telefoon stond altijd op trillen, aangezien ik een hekel heb aan pingels van berichten/notificaties of aan ringtones. Door de FP6 word ik nu wel gedwongen om het geluid aan te zetten; ik heb inmiddels teveel oproepen gemist omdat ik de telefoon niet voelde trillen.
De camera wordt ook regelmatig genoemd als zwak punt. Over de kwaliteit van de foto's ben ik zelf redelijk te spreken, maar ik heb dan ook nooit een high end telefoon gehad. Als ik zie wat voor foto's bijvoorbeeld iPhones kunnen maken is dit wel echt een paar niveaus lager. Maar imho meer dan prima om een dagelijkse foto mee te kunnen maken.
USB 2.0 is een handware keuze van FP die niet gaat veranderen. Opladen duurt dus wat langer, maar ik ben nog van een generatie die zijn telefoon prima een half uur kan missen om aan de lader te hangen.
De speaker van de FP6 is in mijn ogen ook redelijk. De kinderen en ik luisteren er regelmatig liedjes mee op Youtube; dat gaat prima. Ik was toch al nooit van plan er super gedetailleerde muziek op de luisteren of films mee te kijken.
Software is/blijft een dingetje, maar ik heb geen invloed op de ontwikkelaars van FP of van eOS en welke issues zij als eerste oppakken. Ik wil de telefoon nog jaren gebruiken dus maak ik me daar niet zo druk om. eOS versie 3.2 op dit moment.
- De helderheid varieert nog steeds op gekke momenten, maar minder dan het eerder deed. Je kunt de telefoon prima op een vaste helderheid zetten of ermee leren leven voor nu. Ik ga vanuit dat dit vanzelf een keer wordt opgelost.
- Toen ik de telefoon kocht kon ik niet zoomen in de camera app; dat is inmiddels opgelost.
- Android Auto en casten via Chromecast gebruik ik uiteraard niet. Ik wil vrij zijn van zo veel mogelijk Google diensten, vandaar eOS. Daar kan ik je dus niets over vertellen
- Wat ik wel regelmatig ervaar is dat als ik de telefoon ontgrendel (vrijwel altijd met de vingerafdruk scanner) dat de telefoon wel ontgrendelt maar ik vastzit in het scherm waarin de telefoon opent. Ik kan dan niets aanklikken of ergens anders heen navigeren. De telefoon locken en opnieuw ontgrendelen lost dit op.
- Ik had persoonlijk graag Moments geprobeerd, maar ik kwam er na aanschaf achter dat dit een Android only ding is. Jammer, maar ik zal ermee kunnen leven.
- Tot nu toe heb ik nog niet gezien dat apps niet kunnen verbinden door het eOS systeem.
Al met al ben ik zeer tevreden over deze telefoon. Hij is redelijk vlot, door eOS heb ik geen bloatware en ik heb minder verbindingen met Google.
Hoe de software ontwikkelingen en updates zich in de toekomst gaan houden weet ik niet. Dat gaan we zien.
Wel hoop ik met deze hardware nog jaren door te kunnen, en waar nodig kan ik delen makkelijk(er) vervangen door de modulaire opbouw.
[
Voor 3% gewijzigd door
m181087 op 28-11-2025 16:35
]