Robi schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:23:
Ik overweeg om over te stappen op een Fairphone 6, voornamelijk vanwege het gebruik van /e/OS.
Wat me echter tegenhoudt, is de mogelijke downgrade in prestaties vooral op het vlak van snelheid, beeldkwaliteit en algehele ervaring.
Ik gebruik momenteel een Galaxy S25 Ultra, dus eigenlijk het beste van het beste.
Zijn er hier mensen die een vergelijkbare overstap hebben gemaakt van een high end toestel naar een Fairphone?
Zo ja, hoe heb je die overgang ervaren? Was het een grote stap terug, of valt het in de praktijk mee?
Nou ja ik kwam van een S23, wat mij betreft een flagship.
Om je vraag te beantwoorden duidt ik even hoe ik mijn telefoon gebruik en dat is laat ik zeggen basic gebruik.
* Ik maak foto's en filmpjes, die kwaliteit is wel wat minder maar voor mij goed genoeg.
* Ik gebruik android auto en luister podcasts via draadloze oortjes: wat moeilijkheden in het begin en tot de vorige update was de bluetooth verbinding echt minder goed, maar nu opgelost dus geen verschil meer.
* Bel kwaliteit is bij mij erg goed, heb KPN
* Surfen/nieuws apps enz werkt uiteraard hetzelfde
* Scherm vind ik net iets minder, maar dan vooral omdat de leesbaarheid in fel licht minder goed is (maar voldoende)
* Accu is top en zou ik echt goed noemen icm mijn gebruik
* Trilmotor en geluid is echt wel van mindere kwaliteit, maar I couldnt care less.
* Gaming en fotobewerking doe ik allebei niet, dus geen idee hoe dat gaat.
Al met al ben ik blij met de overstap en ga ik het hier zeker nog een tijd mee uitzingen. Het is een NL, duurzaam merk waarbij je zelf onderdelen kunt repareren..helemaal top.
Vind ook dat ze met de updates tot nu toe al veel vd initiële problemen hebben opgelost.