Acties:
  • +1 Henk 'm!
toro schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:46:
LineageOS doet trouwens niets aan privacy. Of degoogling. Iets wat de main devs regelmatig moeten vertellen. De Lineageos community pakt de Android open source zoals Google die beschikbaar stelt en veranderd wat namen en andere zaken. Gooit de juiste drivers erin voor de beschikbare toestellen en meer niet.
Dat is niet waar. LineageOS heeft zeker een aantal features die de privacy van gebruikers verbeteren vergeleken met (de meeste) stock Android varianten en AOSP. Alleen al het niet aanwezig zijn van Google Play services op LineageOS is al een enorme degoogling. Er zijn nog een paar links naar Google die je handmatig kunt uitschakelen. Het is natuurlijk niet zo dicht getimmerd als Graphene OS, maar dat vinden sommige gebruikers juist een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyw4lk3r83
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 30-07 22:00
Beste allemaal,

Ik heb nu nog een iPhone 14 en ben op zoek naar een andere telefoon. Zou dit een aanrader kunnen zijn? Android ben ik wel gewend, heb een pixel en Samsungs gehad in het verleden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• voipmeister
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:47
Skyw4lk3r83 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:28:
Beste allemaal,

Ik heb nu nog een iPhone 14 en ben op zoek naar een andere telefoon. Zou dit een aanrader kunnen zijn? Android ben ik wel gewend, heb een pixel en Samsungs gehad in het verleden.
Ik denk dat het belangrijk is om je verwachtingen helder te hebben voordat je eraan begint. Lees vooral de reviews en let op de genoemde minpunten. Je zult ook een keuze moeten maken welk OS je erop wilt draaien: ga je voor de Android versie die Fairphone meelevert, of wil je de-Google'n, meer privacy en kies je voor Murena /e/OS bijvoorbeeld. Ik gebruik /e/OS, maar heb mij er dan ook op ingesteld dat niet alles over te zetten is of werkend te maken is. Het apparaat zelf bevalt mij prima, maar er zijn wat nadelen zoals de speaker die niet denderend klinkt, al lijkt dit wel beter te worden met updates. De vraag is in hoeverre dat met software op te lossen is uiteindelijk.

Al met al heb ik geen spijt van de overstap van mijn iPhone (11) naar de FP6. Veel plezier met het vooronderzoek!

[ Voor 0% gewijzigd door voipmeister op 29-07-2025 15:42 . Reden: installeren = draaien ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nisak69
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-09 07:02
Skyw4lk3r83 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:28:
Beste allemaal,

De reden dat ik een Iphone heb naast mijn Samsung Samsung Android telefoon. Is de camera. Ik wil niet meer uitgeven aan een telefoon dan een midrange telefoon prijs. Ik heb ook geen high end flagship telefoon nodig. De tech specs zijn naast de camera’s voldoende. Alleen de camera’s zijn meestal minder goed bij mid range Android telefoons. Dan kom je bij Android telefoons toch meestal uit op high end / flagship telefoons.

Daarentegen. Met een refurbished Iphone in de zelfde prijsklasse heb je meestal wel een goede camera.

Tot nu toe zien de foto’s en video’s die je kan maken met de Fairphone 6 er goed uit. Al wordt wel benoemd in de review van Tweakers en andere bronnen dat andere telefoons zoals high end Android telefoons en Iphones wel betere kwaliteit foto’s en video’s kunnen produceren.

Ik zeg voor het gemak minder goede camera. Dat zal technisch gezien misschien niet zo zijn. Ik weet dat de software verwerking / bewerking van je shots ook kan zorgen voor goede shots en daar dus invloed op hebt.

Dit is mijn advies aan jou als ervaringsdeskundige.

Als jij de Android en de user interface daarvan fijn vind, je het niet erg vind om te migreren qua ecosysteem, genoegen neem met minder goede speakers & USB 2.0, je geeft om duurzaamheid en mensenrechten plus bereid ben om daarvoor meer te betalen, je graag zelf je apparaat wil repareren en het ervoor over hebt om iets mindere goede foto’s en video’s te kunnen maken met de Fairphone 6 vergeleken met je Iphone 14. Dan lijkt het een geschikte telefoon voor je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyw4lk3r83
voipmeister schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:17:
[...]

Ik denk dat het belangrijk is om je verwachtingen helder te hebben voordat je eraan begint. Lees vooral de reviews en let op de genoemde minpunten. Je zult ook een keuze moeten maken welk OS je erop wilt draaien: ga je voor de Android versie die Fairphone meelevert, of wil je de-Google'n, meer privacy en kies je voor Murena /e/OS bijvoorbeeld. Ik gebruik /e/OS, maar heb mij er dan ook op ingesteld dat niet alles over te zetten is of werkend te maken is. Het apparaat zelf bevalt mij prima, maar er zijn wat nadelen zoals de speaker die niet denderend klinkt, al lijkt dit wel beter te worden met updates. De vraag is in hoeverre dat met software op te lossen is uiteindelijk.

Al met al heb ik geen spijt van de overstap van mijn iPhone (11) naar de FP6. Veel plezier met het vooronderzoek!
Dank voor je reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyw4lk3r83
Nisak69 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:17:
[...]

De reden dat ik een Iphone heb naast mijn Samsung Samsung Android telefoon. Is de camera. Ik wil niet meer uitgeven aan een telefoon dan een midrange telefoon prijs. Ik heb ook geen high end flagship telefoon nodig. De tech specs zijn naast de camera’s voldoende. Alleen de camera’s zijn meestal minder goed bij mid range Android telefoons. Dan kom je bij Android telefoons toch meestal uit op high end / flagship telefoons.

Daarentegen. Met een refurbished Iphone in de zelfde prijsklasse heb je meestal wel een goede camera.

Tot nu toe zien de foto’s en video’s die je kan maken met de Fairphone 6 er goed uit. Al wordt wel benoemd in de review van Tweakers en andere bronnen dat andere telefoons zoals high end Android telefoons en Iphones wel betere kwaliteit foto’s en video’s kunnen produceren.

Ik zeg voor het gemak minder goede camera. Dat zal technisch gezien misschien niet zo zijn. Ik weet dat de software verwerking / bewerking van je shots ook kan zorgen voor goede shots en daar dus invloed op hebt.

Dit is mijn advies aan jou als ervaringsdeskundige.

Als jij de Android en de user interface daarvan fijn vind, je het niet erg vind om te migreren qua ecosysteem, genoegen neem met minder goede speakers & USB 2.0, je geeft om duurzaamheid en mensenrechten plus bereid ben om daarvoor meer te betalen, je graag zelf je apparaat wil repareren en het ervoor over hebt om iets mindere goede foto’s en video’s te kunnen maken met de Fairphone 6 vergeleken met je Iphone 14. Dan lijkt het een geschikte telefoon voor je!
Ook bedankt voor je antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sidiox
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-08 12:26
Zijn er fysieke winkels waar de Fairphone 6 op display ligt om even 'vast te houden'? Tis niet zo'n mainstream merk dat ze overal op display liggen...

Ik heb een FP5 gekocht toen deze uit kwam en de fysieke proporties zijn toch wel erg vervelend in dagelijks gebruik (nét iets te groot om comfortabel met een hand vast te houden en met het hoesje was het echt niks). Ik zie dat de afmetingen wat redelijker zijn maar zou hem toch graag even fysiek testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjorim
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:53
Ik ben niet zeker of ze echt uitgestald zijn, maar ze hebben wel een lijst van winkels op hun website die ze verkopen (wat niet wil zeggen dat ze op voorraad zijn): https://shop.fairphone.com/nl/where-to-buy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voipmeister
Sidiox schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:26:
Zijn er fysieke winkels waar de Fairphone 6 op display ligt om even 'vast te houden'? Tis niet zo'n mainstream merk dat ze overal op display liggen...

Ik heb een FP5 gekocht toen deze uit kwam en de fysieke proporties zijn toch wel erg vervelend in dagelijks gebruik (nét iets te groot om comfortabel met een hand vast te houden en met het hoesje was het echt niks). Ik zie dat de afmetingen wat redelijker zijn maar zou hem toch graag even fysiek testen.
Ik heb geen idee of ze ergens fysiek te bekijken zijn helaas.

De FP6 ligt lekker in de hand, ook met de het originele hoesje. Dat is natuurlijk subjectief, maar ik vind hem zeker niet te groot. Van wat ik lees over het FP5 hoesje is het nieuwe hoesje ook veel beter. Klemt goed om de telefoon heen, schermt het scherm af als je de telefoon op de kop legt en valt zeker niet van de telefoon af. Ik ben er erg blij mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmetjuuh
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:58

Ik heb hem bij belsimpel in Utrecht kunnen vasthouden, diegene naast hoog catherijne. Daar hadden ze m op display, geen idee of dat nu nog t geval is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:15

Ik heb hem in Rotterdam Centrum bij Cool Blue vast gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaakpower
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 16-09 07:34
Ook ik heb de Fairphone besteld via Belsimpel. Ondanks de te verwachte bugs benieuwd naar de telefoon. Het is de Android versie geworden, mede omdat ik erg gecharmeerd ben van de Moments knop. Regelmatig gebruik ik nu een dumbphone om af te wisselen met de smartphone, maar ik vind het een gedoe om de simkaart telkens te verwisselen. Hopelijk is de Moments knop, naast de betere specs ten opzichte van mijn huidige smartphone (Nokia G10), een uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDutchChief
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-09 22:40

Ik heb hem bij de KPN XL in Amersfoort zien staan.

Ik heb hem nu op tafel naast een iPhone 15 liggen, die voelen een beetje hetzelfde in de hand, de Fairphone is net zo breed en een cm langer.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Heb de switch gemaakt van de Pixel 6a naar de Fairphone 6. Tot nu toe bevalt het prima.

De Fairphones hadden altijd al mijn interesse maar de bruikbaarheid viel me teveel tegen. Met de 6 is het omgeslagen en heb ik de koop aangedurfd. Ook omdat de pixel te maken kreeg met door Google oplegde batterij-beperkingen.

De FP6 laat wel wat zaken liggen, zoals de slecht werkende automatische helderheid en onhandige positionering volumeknoppen icm hoesje. Maar de gebruikservaring is niet veel verslechterd tov de Pixel en dat is een prestatie op zich. Camera is een positieve meevaller, die doet het prima.

Hoop dat de software updates de scherpe randjes ervan af gaan halen en dat ik laaaaang met deze Fairphone kan doen!

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:14
Hoe is het met de front camera van het toestel gesteld? vond dit bij de 5 echt een waardeloos vooral bij wat donkere situaties.

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:07
Mijn FP6 (met /e/OS) nu een maandje in gebruik en door de bank genomen hartstikke tevreden.

Nu op vakantie heb ik wel één irritante flaw ondervonden: de lichtsensor / de software die hierop acteert. Zeker in zonlicht reageert hij tegenovergesteld en dimt het scherm bijna helemaal, waardoor je niets meer ziet. Enige remedie is de automatische helderheid uitzetten en deze zelf instellen. Hoop dat ze dit oplossen.

Daarnaast vind ik de trialmotor erg licht. Ik was vanuit mijn vorige telefoon (Pixel 7) gewend om het geluid nooit aan te hebben staan en te vertrouwen op de trilmotor. Bij mijn FP6 heb ik toch regelmatig gemiste oproepen en heb ik niets gemerkt van een telefoon die trilde in mijn zak. Het is ook niet erg makkelijk om te switchen tussen trillen en trillen+geluid, dus nu maar standaard het geluid aangezet.

• Dark Cloud
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:30
BounceCloud schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:01:
Mijn FP6 (met /e/OS) nu een maandje in gebruik en door de bank genomen hartstikke tevreden.

Nu op vakantie heb ik wel één irritante flaw ondervonden: de lichtsensor / de software die hierop acteert. Zeker in zonlicht reageert hij tegenovergesteld en dimt het scherm bijna helemaal, waardoor je niets meer ziet. Enige remedie is de automatische helderheid uitzetten en deze zelf instellen. Hoop dat ze dit oplossen.

Daarnaast vind ik de trialmotor erg licht. Ik was vanuit mijn vorige telefoon (Pixel 7) gewend om het geluid nooit aan te hebben staan en te vertrouwen op de trilmotor. Bij mijn FP6 heb ik toch regelmatig gemiste oproepen en heb ik niets gemerkt van een telefoon die trilde in mijn zak. Het is ook niet erg makkelijk om te switchen tussen trillen en trillen+geluid, dus nu maar standaard het geluid aangezet.
Ja dat probleem heb ik ook met de lichtsensor ik heb de android versie, op het forum van fairphone hebben meerdere mensen problemen mee!Dus hoop dat ze dit met een update kunnen oplossen!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:05
flaskk schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:22:
Hoe is het met de front camera van het toestel gesteld? vond dit bij de 5 echt een waardeloos vooral bij wat donkere situaties.
Dat kun je goed terugvinden in de Tweakers review, hierboven al wel gelinkt. Met voorbeeld foto's. Tl;dr stukken beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nisak69
Hoe bevalt de update van 11-8 voor de fair phone gen 6 met Android gebruikers? Heeft her daadwerkelijk de issue gefikst die Fairphone wilde fiksen mer de update? Zijn er nog steeds issues en of meer ontstaan sinds de update? Ik ben erg benieuwd. Als het zo is en nog alleen kleine foutjes aanwezig zijn die voor mij persoonlijk te tolereren zijn. Misschien dat ik de telefoon dan gaat aanschaffen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blue Lightning
  • Registratie: Mei 2021
Over het algemeen bevalt hij goed. 2 eerder genoemde minpuntjes: de plaatsing van de volumeknoppen en de schermhelderheid die verspringt naar veel te donker. Hij voelt wel vlot en snel aan. Toch voor de Android versie gegaan. Ik had interesse in /e/os maar door dit soort berichten er toch vanaf gezien

nieuws: Rabobank-app werkt niet meer op alternatieve Android-roms vanwege Int...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R-v-W
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:52
BounceCloud schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:01:
Het is ook niet erg makkelijk om te switchen tussen trillen en trillen+geluid, dus nu maar standaard het geluid aangezet.
Als je volume up of down doet dan verschijnt er een slider om t volume te regelen. Boven die slider zit een knop waar je makkelijk kan switchen naar geluid + trillen, alleen trillen, of volledig stil ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• asatori
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-09 22:45
Ik heb sinds vandaag de FP6 met e/os en ik heb de rabobank app zonder problemen via de App Lounge geinstalleerd en kan hem gewoon gebruiken.
Een beetje rond kijkend in het OS vermoed ik dat het maken heeft met: Standaard staat bij mij onder stettings>system de optie microG standaard aan. En "google device registration" staat standaard aan. Ik denk dat deze applicatie zonder een gmail account op te geven (want dat heb ik tot op heden helemaal nog niet hoeven doen) toch via google een verificatie kan doen waardoor de Rabobank app gewoon werkt. Ik heb geen idee of dit klopt. Maar wat ik wel weet is dat de rabobank app gewoon werkt ;).

Tot op heden (1 dag) heel erg trevreden met e/os.

edit: zie https://doc.e.foundation/support-topics/guide-micro-g

[ Voor 3% gewijzigd door asatori op 16-08-2025 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MertijnW
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:18
[EDIT] Kan weg.

[ Voor 98% gewijzigd door MertijnW op 16-08-2025 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 19:25
Mijn moeder heeft de 30w fast chager van FP, USB-C 3.2 Long Life kabel ook van Fp icm FP6.
Het blokje wordt erg heet, dit lijkt mij niet normaal. Wat zou dit kunnen zijn?
Snelladen staat aan in de instellingen.

Wat ik zelf al heb gevonden.
https://sortatechy.com/why-do-usb-chargers-get-hot/

[ Voor 7% gewijzigd door walterworld op 19-08-2025 12:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
walterworld schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:46:
Mijn moeder heeft de 30w fast chager van FP, USB-C 3.2 Long Life kabel ook van Fp icm FP6.
Het blokje wordt erg heet, dit lijkt mij niet normaal. Wat zou dit kunnen zijn?
Snelladen staat aan in de instellingen.

Wat ik zelf al heb gevonden.
https://sortatechy.com/why-do-usb-chargers-get-hot/
Als het te heet is om nog op te pakken dan moet je contact opnemen met de verkoper voor vervanging onder garantie. Een oplader mag best warm worden, maar hoort niet zo heet te worden dat aanraken pijn doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nisak69
Niemand hier hebt een update over de update die beloofd is door Fairphone om uit te brengen op 11-8? Heeft het daadwerkelijk een aantal issues gefikst? Ik verneem het graag van jullie. Of kijken wij alle hier de kat uit de boom haha?

[ Voor 16% gewijzigd door Nisak69 op 21-08-2025 10:13 ]

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:24
e/os of Android? Mijn laatste update op e/os is van 8 Juli. En heb je een bron voor de belofte, dan haal ik misschien wat meer info op.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MertijnW
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:18
asatori schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:06:
[...]

Ik heb sinds vandaag de FP6 met e/os en ik heb de rabobank app zonder problemen via de App Lounge geinstalleerd en kan hem gewoon gebruiken.
Een beetje rond kijkend in het OS vermoed ik dat het maken heeft met: Standaard staat bij mij onder stettings>system de optie microG standaard aan. En "google device registration" staat standaard aan. Ik denk dat deze applicatie zonder een gmail account op te geven (want dat heb ik tot op heden helemaal nog niet hoeven doen) toch via google een verificatie kan doen waardoor de Rabobank app gewoon werkt. Ik heb geen idee of dit klopt. Maar wat ik wel weet is dat de rabobank app gewoon werkt ;).

Tot op heden (1 dag) heel erg trevreden met e/os.

edit: zie https://doc.e.foundation/support-topics/guide-micro-g
MicroG is geen garantie dat het blijft werken. Het blijft een kat-en-muisspel. Ik heb lang met custom ROM’s en ook met MicroG gewerkt, maar als een app ervoor kiest om de strengste controles toe te passen, dan kan MicroG dit niet nabootsen (‘spoofen’).

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Nisak69 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:12:
Niemand hier hebt een update over de update die beloofd is door Fairphone om uit te brengen op 11-8? Heeft het daadwerkelijk een aantal issues gefikst? Ik verneem het graag van jullie. Of kijken wij alle hier de kat uit de boom haha?
Volgens de changelog zijn dit de verbeteringen:

- Improved display driver & refresh rate optimization with AoD
- Improved sound clarity in video recordings
- Improved in call noise cancellation
- Faster camera shutter
- General UI improvements

Fairphone zou tijdelijk ook sneller updates uitbrengen dus ik ben benieuwd of er eind deze maand nog een update komt.

Achtergrond (uit de Tweakers review):
"Het is erg jammer, maar de software is nog wel onderhevig aan een aantal bugs. Fairphone is zich daarvan bewust en communiceert daar ook over naar zijn community. Ook heeft het bedrijf meermaals contact opgenomen met Tweakers om de voortgang van het oplossen daarvan te bespreken. Momenteel belooft het bedrijf op 11 augustus een eerste grote update uit te brengen die een deel van de bugs moet oplossen.

Op het moment van schrijven lijken sommige fouten, zoals slechte bluetoothverbindingen en matige audio-opnamen, grotendeels opgelost te zijn. Andere problemen, zoals de automatische helderheid die soms niet goed werkt, storende shutter lag bij het gebruik van de camera en de vernieuwingsfrequentie die soms de mist in gaat, zijn nog aanwezig. Fairphone heeft laten weten dat ze de komende periode de updatefrequentie verhogen naar eens per drie weken om deze zo snel mogelijk de wereld uit te helpen."

review: Fairphone Gen 6 - Eerlijke telefoon maakt grote stappen

• tom111
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 13:01
Ik heb hem pas gekregen toen de update er al was.
De refresh rate was niet opgelost, maar ik heb in de settings uit gezet dat het scherm oplicht bij notificaties en daarmee is het probleem opgelost.
Krijg hem momenteel niet aangesloten op mijn android auto, terwijl dat met mijn s23 wel zo was.
Het belgeluid vind ik goed. Gebruik KPN.
Die andere punten kan ik niets over zeggen en/of heb ik geen last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nisak69
RepareerDroid schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:17:
[...]
Volgens de changelog zijn dit de verbeteringen:

- Improved display driver & refresh rate optimization with AoD
- Improved sound clarity in video recordings
- Improved in call noise cancellation
- Faster camera shutter
- General UI improvements

Fairphone zou tijdelijk ook sneller updates uitbrengen dus ik ben benieuwd of er eind deze maand nog een update komt.

Achtergrond (uit de Tweakers review):
"Het is erg jammer, maar de software is nog wel onderhevig aan een aantal bugs. Fairphone is zich daarvan bewust en communiceert daar ook over naar zijn community. Ook heeft het bedrijf meermaals contact opgenomen met Tweakers om de voortgang van het oplossen daarvan te bespreken. Momenteel belooft het bedrijf op 11 augustus een eerste grote update uit te brengen die een deel van de bugs moet oplossen.

Op het moment van schrijven lijken sommige fouten, zoals slechte bluetoothverbindingen en matige audio-opnamen, grotendeels opgelost te zijn. Andere problemen, zoals de automatische helderheid die soms niet goed werkt, storende shutter lag bij het gebruik van de camera en de vernieuwingsfrequentie die soms de mist in gaat, zijn nog aanwezig. Fairphone heeft laten weten dat ze de komende periode de updatefrequentie verhogen naar eens per drie weken om deze zo snel mogelijk de wereld uit te helpen."

review: Fairphone Gen 6 - Eerlijke telefoon maakt grote stappen
Thanks repareerdroid. Ik dacht dat de 11-8 update algemeen bekend zou zijn in deze thread. Er is duidelijk naar verwezen in de fairphone 6 review met een link naar de forum van Fairphone. Ik vind het ook vreemd dat er zo weinig mensen in deze thread er over reageren. Ik had zeker wel een aantal reacties verwacht en eigenlijk dat ik er ook niet om hoef te vragen. Dat mensen hun ervaringen na de geïnstalleerde update hier zullen plaatsen. Volgens de lijst zijn het toch vervelende issues en of bugs

[ Voor 7% gewijzigd door Nisak69 op 24-08-2025 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nisak69
tom111 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:49:
Ik heb hem pas gekregen toen de update er al was.
De refresh rate was niet opgelost, maar ik heb in de settings uit gezet dat het scherm oplicht bij notificaties en daarmee is het probleem opgelost.
Krijg hem momenteel niet aangesloten op mijn android auto, terwijl dat met mijn s23 wel zo was.
Het belgeluid vind ik goed. Gebruik KPN.
Die andere punten kan ik niets over zeggen en/of heb ik geen last van.
Goed om te lezen uit jouw reactie dat je weinig negatiefs heb op te merken van de bekende issues die erkend zijn door Fairphone zelf. Ik hoop dat meer mensen hun ervaringen delen na de 11-8 update. Ik ga nog even door met mijn Samsung tot en met Oktober (omdat de beveiliging updates niet meer worden ontwikkeld). Dan stap ik wel over naar FP6 en zal ik mijn ervaringen hier en op het Fairphone forum delen.

Voor je Android auto issue zou ik even kijken op de fairphone 6 forum en of even je probleem aankaarten op de forum

[ Voor 3% gewijzigd door Nisak69 op 24-08-2025 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nisak69
Zie deze forum post met een bericht over dat de update uitgebracht is plus reacties daarop:

https://forum.fairphone.c...p6-qrel-15-122-0/124015/9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tom111
  • Laatst online: 13:01
Als aanvulling op mijn laatste bericht: android auto werkt bij mij nu (Skoda Superb). Heb een andere kabel gebruikt die ik nog had liggen. Wel vreemd, want die ander deed het eerder wel met mijn Samsung.
En ik ben er achter gekomen dat de bluetooth minder goed werkt als ik draadloze oortjes gebruik. Ik moet ook dicht bij mijn telefoon in de buurt blijven, waar ik eerder een stuk vrijer kon bewegen.
Hopelijk wordt dit nog opgelost.
Ik ben tevreden! Laad hem op tot 80% en kom vrijwel nooit onder de 45% na een dag, maar ik ben dan ook geen heavy user.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nisak69 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:36:
[...]

Thanks repareerdroid. Ik dacht dat de 11-8 update algemeen bekend zou zijn in deze thread. Er is duidelijk naar verwezen in de fairphone 6 review met een link naar de forum van Fairphone. Ik vind het ook vreemd dat er zo weinig mensen in deze thread er over reageren. Ik had zeker wel een aantal reacties verwacht en eigenlijk dat ik er ook niet om hoef te vragen. Dat mensen hun ervaringen na de geïnstalleerde update hier zullen plaatsen. Volgens de lijst zijn het toch vervelende issues en of bugs
Het is inderdaad verdacht stil hier(over). Het zal voor een deel nog aan de zomer(vakanties) liggen en natuurlijk zijn er ook een goed aantal tweakers die een Fairphone 6 met /e/OS hebben waarop dit niet van toepassing is.

-

En voor wie het gemist heeft Fairphone heeft een nieuwe serie duurzame kabels en opladers uitgebracht (met Power Delivery dus ook geschikt voor talloze andere apparaten):
https://www.fairphone.com...-are-better-in-every-way/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark Cloud
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:30
RepareerDroid schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:42:
[...]
Het is inderdaad verdacht stil hier(over). Het zal voor een deel nog aan de zomer(vakanties) liggen en natuurlijk zijn er ook een goed aantal tweakers die een Fairphone 6 met /e/OS hebben waarop dit niet van toepassing is.

-

En voor wie het gemist heeft Fairphone heeft een nieuwe serie duurzame kabels en opladers uitgebracht (met Power Delivery dus ook geschikt voor talloze andere apparaten):
https://www.fairphone.com...-are-better-in-every-way/
Nieuwe kabels en adapters vind ik eerlijk gezegd niet passen bij het gedachtegoed van Fairphone wie heeft er nou geen adapter of kabeltje thuis liggen en hoe vaak gaat dat nou kapot!? Ik heb zelf nog nooit mee gemaakt dat er een adapter is overleden!Dit creëert alleen maar meer e waste! :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:13

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Dark Cloud schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:56:
[...]

Nieuwe kabels en adapters vind ik eerlijk gezegd niet passen bij het gedachtegoed van Fairphone wie heeft er nou geen adapter of kabeltje thuis liggen en hoe vaak gaat dat nou kapot!? Ik heb zelf nog nooit mee gemaakt dat er een adapter is overleden!Dit creëert alleen maar meer e waste! :X
Grappig, ik was juist aan het kijken om een stuk of 3-4 kabels te scoren, m'n vriendin doet hooguit een jaar met een kabel, en dan zit er een dusdanige knik in dat ie met geluk nog net wil traagladen. En mijn eigen kabel heeft sinds een week of twee een kromme connector omdat de kat m'n telefoon van de bank gooide en deze lullig landde. Dan liever een paar duurzame en getest vandalismebestendige kabels, dan elk jaar een nieuwe van de action

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dahal
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:32
Toevallig is mijn uGreen 65W oplader onlangs stuk gegaan.. China of Nederland supporten, voor mij is dan het besluit snel gemaakt :)

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

tom111 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:38:
Als aanvulling op mijn laatste bericht: android auto werkt bij mij nu (Skoda Superb). Heb een andere kabel gebruikt die ik nog had liggen. Wel vreemd, want die ander deed het eerder wel met mijn Samsung.
En ik ben er achter gekomen dat de bluetooth minder goed werkt als ik draadloze oortjes gebruik. Ik moet ook dicht bij mijn telefoon in de buurt blijven, waar ik eerder een stuk vrijer kon bewegen.
Hopelijk wordt dit nog opgelost.
Ik ben tevreden! Laad hem op tot 80% en kom vrijwel nooit onder de 45% na een dag, maar ik ben dan ook geen heavy user.
Hoe? Met stubs? Specifieke stappen gevolgd?
Dark Cloud schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:56:
[...]

Dat geldt vooral voor mensen die ieder jaar of 2 jaar hun telefoon vervangen (en dus al veel e-waste veroorzaken). Als je van een telefoon van 4 jaar of ouder komt dan is je laadkabel sowieso wel aan vervanging toe en je oude oplader en/of kabel ondersteunen mogelijk ook niet het snellere laad protocol van de Fairphone of andere slimme apparaten (met Power Delivery ondersteuning).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:14
Ik heb gisteren mijn FP6 in het groen ontvangen. Wit kon mij toch niet zo bekoren. Eerste indrukken tot zover zijn erg positief. Ik had hiervoor een Pixel 8 Pro. Die werd de afgelopen tijd steeds trager en ook erg warm als je er iets mee deed. Ik laat de Pixel nog wel even gekoppeld aan mijn account, want de grootste test voor de FP6 is voor mij de camera. Die moet goed genoeg zijn om de Pixel definitief te vervangen.
Heb tot nu toe met name de boel geïnstalleerd. Telefoon werkt vlot, scherm is erg mooi en batterijduur onder het installeren is prima. Hij laadt ook vlot op. Eerlijk gezegd voel ik in het dagelijks gebruik weinig verschil met mijn Pixel. Echte haperingen zijn me tot nu toe niet opgevallen, problemen met de helderheid van het scherm ook niet. Ook de paar foto's die ik tot nu toe heb gemaakt zijn redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProCavia
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15:35
AgeOfPanic schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:00:
Ik heb gisteren mijn FP6 in het groen ontvangen. Wit kon mij toch niet zo bekoren. Eerste indrukken tot zover zijn erg positief. Ik had hiervoor een Pixel 8 Pro. Die werd de afgelopen tijd steeds trager en ook erg warm als je er iets mee deed. Ik laat de Pixel nog wel even gekoppeld aan mijn account, want de grootste test voor de FP6 is voor mij de camera. Die moet goed genoeg zijn om de Pixel definitief te vervangen.
Heb tot nu toe met name de boel geïnstalleerd. Telefoon werkt vlot, scherm is erg mooi en batterijduur onder het installeren is prima. Hij laadt ook vlot op. Eerlijk gezegd voel ik in het dagelijks gebruik weinig verschil met mijn Pixel. Echte haperingen zijn me tot nu toe niet opgevallen, problemen met de helderheid van het scherm ook niet. Ook de paar foto's die ik tot nu toe heb gemaakt zijn redelijk.
Ik ben een beetje aan het uitkijken en afwachten om mijn Pixel 4a te vervangen met deze Fairphone. Ik ben erg benieuwd naar hoe je de foto's ervaart.

Dat is voor mij ook een erg belangrijk punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomRoughneck
  • Laatst online: 03-09 03:56
Hallo allen,
nieuw op de forum maar heb deze topic sinds aankoop van mijn eigen fairphone 6 hier en daar in de gaten gehouden.
Alles ging goed en meeste dingen werken netjes, soms kleine software dingen.
Maar sinds een week geleden wanneer ik mijn telefoon heb laten vallen is mijn main cameralens niet meer scherp op afstanden verder dan ~3 meter.
Nooit problemen met andere telefonen hiermee gehad, ooit een samsung a50 helemaal zn graf in getrokken, waarvan ik ook stof onder de lens had gekregen en brokjes in het beeld had, maar never nooit dat de camera lens zelf niet meer focust.
Lens 2 en selfie cam werken wel, ik denk de telefoon binnenkort in vrije tijd open te maken en kijken of er niet een draadje ergens loszit.
Hebben anderen ook zoeits meegemaakt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AgeOfPanic
ProCavia schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:40:
[...]

Ik ben een beetje aan het uitkijken en afwachten om mijn Pixel 4a te vervangen met deze Fairphone. Ik ben erg benieuwd naar hoe je de foto's ervaart.

Dat is voor mij ook een erg belangrijk punt.
Eerste paar dagen wat foto's geschoten. Tot nu toe positief verrast. Heb niet echt in moeilijke omstandigheden geschoten, maar in goed licht zijn ze prima. Wat een beetje lastig is dat er soms vertraging optreedt tussen indrukken van de knop en het daadwerkelijk vastleggen van de foto.
Ik denk dat de Fairphone zeker een pixel 4a kan vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:28
Ik was van plan om de e/os versie van de FP6 te bestellen via de website van Fairphone zelf, maar nu zijn alle telefoons met e/os niet meer op voorraad. Android versies zijn wel gewoon beschikbaar.
Als ik vervolgens op de website van Murena kijk, zie ik dat de FP6 met e/os pas vanaf midden/eind september geleverd gaat worden.

Iemand een idee wat daar aan de hand is? e/os wordt toch ontwikkeld door Murena?

De chatbot van Fairphone zegt nu: "De Fairphone (Gen. 6) met e/OS by Murena is op dit moment nog niet op voorraad op onze website. Alle kleuren staan als 'coming soon'. Je kunt je e-mailadres invullen om een melding te krijgen zodra hij beschikbaar is. Laat gerust weten als ik je verder kan helpen!"

[ Voor 31% gewijzigd door m181087 op 04-09-2025 09:13 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rik Viergever
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 04-09 15:23

Rik Viergever

Bedrijfsaccount Murena
m181087 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:10:
Ik was van plan om de e/os versie van de FP6 te bestellen via de website van Fairphone zelf, maar nu zijn alle telefoons met e/os niet meer op voorraad. Android versies zijn wel gewoon beschikbaar.
Als ik vervolgens op de website van Murena kijk, zie ik dat de FP6 met e/os pas vanaf midden/eind september geleverd gaat worden.

Iemand een idee wat daar aan de hand is? e/os wordt toch ontwikkeld door Murena?

De chatbot van Fairphone zegt nu: "De Fairphone (Gen. 6) met e/OS by Murena is op dit moment nog niet op voorraad op onze website. Alle kleuren staan als 'coming soon'. Je kunt je e-mailadres invullen om een melding te krijgen zodra hij beschikbaar is. Laat gerust weten als ik je verder kan helpen!"
Goeiedag, Rik van Murena hier :). De Fairphone (Gen.6) verkopen erg goed en zijn inderdaad op dit moment niet in stock. De groene gaan wat langer duren, maar de zwarte en witte (de witte is een persoonlijke favoriet van mij!) komen zeker weer in stock bij ons deze maand. Ik zou adviseren er nu alvast een in backorder te bestellen, dan weet je zeker dat je er 1 krijgt zodra ze in stock komen! Anders zijn die wellicht ook uitverkocht straks.

• Saint2Saint
Zojuist de update naar e/os 3.1.2 gedraaid, alleen kan ik de releasenotes niet raadplegen. Wat wel verbeterd is, is de camera app, daar kan je nu ook mee zoomen. Verder nog even kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Fairphone 6 in the pocket :)

Mooie versie in het groen, prima vlot zo kaal
Tegenvaller is de speaker. Die is echt weer een stap terug helaas. Even kijken of ik daaraan kan wennen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 12:29
@Jelte Ik wil ook de groene met e/os, via de fairphone webshop. Maar niet leverbaar. Hoe ging het in jouw situatie?

• BdK9001

BdK9001

BdK9001 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:43:
[...]

Grappig, ik was juist aan het kijken om een stuk of 3-4 kabels te scoren, m'n vriendin doet hooguit een jaar met een kabel, en dan zit er een dusdanige knik in dat ie met geluk nog net wil traagladen. En mijn eigen kabel heeft sinds een week of twee een kromme connector omdat de kat m'n telefoon van de bank gooide en deze lullig landde. Dan liever een paar duurzame en getest vandalismebestendige kabels, dan elk jaar een nieuwe van de action
En de eerste kabel is stuk :( To add insult to injury: het is mijn kabel, én user error |:( Het metalen deel van de USB-A stekker is uit het kunststof gebroken omdat er teveel zijdelingse druk op kwam. Oftewel, de stekker is gebroken omdat ik er tegenaan ben gaan zitten |:(

Hoe dat komt: onze nieuwe bank heeft een apart frame en losse kussens én is zo breed dat het stopcontact aan mijn kant van de bank nu achter de bank valt ipv er naast. Dus heb ik nu een stekkerdoos op het frame van de bank liggen (achter mijn rugkussen) met daarin een snellaad-adapter (met de aansluiting naar boven) en een trage adapter (met de aansluiting opzij). 3x raden in welke lader de kabel zat :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Ik gebruik de Fairphone 6 nu iets meer dan een week en kan niet anders zeggen dan dat ik heel tevreden ben. Over de telefoon in het algemeen en de camera in het bijzonder. Ten opzichte van de Pixel 8 Pro mis ik een aantal (premium) features, maar er zijn ook een paar zaken die ik beter vindt. Als je de camera een op een zou vergelijken, dan is de pixel 8 Pro vast beter. Maar ik vind de Fairphone tot nu toe goed genoeg. Misschien omdat mijn verwachtingen niet zo hoog waren, maar soms ben ik verbaasd over de kwaliteit. Tot nu toe echt niet de neiging om terug te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m181087
Rik Viergever schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:01:
[...]

Goeiedag, Rik van Murena hier :). De Fairphone (Gen.6) verkopen erg goed en zijn inderdaad op dit moment niet in stock. De groene gaan wat langer duren, maar de zwarte en witte (de witte is een persoonlijke favoriet van mij!) komen zeker weer in stock bij ons deze maand. Ik zou adviseren er nu alvast een in backorder te bestellen, dan weet je zeker dat je er 1 krijgt zodra ze in stock komen! Anders zijn die wellicht ook uitverkocht straks.
Vorige week bij Murena de witte en zwarte variant besteld met e-os en vandaag in huis gekregen. Een stuk eerder dan verwacht.
Ik had liever de groene gehad, maar had geen zin om daar langer op te wachten.

De eerste indruk is super. Vlot toestel dat inderdaad super schoon wordt opgeleverd.
Ik moet nog wennen aan de plek van de volumetoetsen en de aan/uit knop en snap de gele slider voor de camera niet echt. Maar dat gaat vast wennen.

• BdK9001

BdK9001

BdK9001 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:25:
[...]

En de eerste kabel is stuk :( To add insult to injury: het is mijn kabel, én user error |:( Het metalen deel van de USB-A stekker is uit het kunststof gebroken omdat er teveel zijdelingse druk op kwam. Oftewel, de stekker is gebroken omdat ik er tegenaan ben gaan zitten |:(

Hoe dat komt: onze nieuwe bank heeft een apart frame en losse kussens én is zo breed dat het stopcontact aan mijn kant van de bank nu achter de bank valt ipv er naast. Dus heb ik nu een stekkerdoos op het frame van de bank liggen (achter mijn rugkussen) met daarin een snellaad-adapter (met de aansluiting naar boven) en een trage adapter (met de aansluiting opzij). 3x raden in welke lader de kabel zat :-(
Het is zowaar gelukt om het losgekomen stuk weer in het kunststof te krijgen, en hij maakt ook nog eens goed contact :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Adam1980 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:27:
@Jelte Ik wil ook de groene met e/os, via de fairphone webshop. Maar niet leverbaar. Hoe ging het in jouw situatie?
Ik ben voor een normale gegaan, toch wat gedoe met e/os op mijn test Oneplus 7T. En via proshop besteld. Blijkbaar in Denemarken kwam ik later achter. Maar wel met hoesje en vingerloop voor net iets meer dan €600. Maar was aanbieding tot paar dagen geleden geloof ik. Ging verder prima. Duurde wat langer vanuit Denemarken

Heb wel zoveel mogelijk van google eraf gehaald en had gehoopt dat de appl lounge ook werkte op stock android, maar krijg het niet voor elkaar. Dan maar F-droid

• voipmeister
m181087 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:22:
[...]
Ik moet nog wennen aan de plek van de volumetoetsen en de aan/uit knop en snap de gele slider voor de camera niet echt. Maar dat gaat vast wennen.
Dat van die volumetoetsen gaat even duren, dat wennen. Als je het originele hoesje hebt meebesteld: je kunt de 'toetsen' uit het hoesje drukken zodat je er niet per ongeluk op drukt. Ze zijn terug te plaatsen; ik vond het zonder die 'toetsen' te lastig om nog het volume aan te passen.

Het idee van de slider is privacy; je kunt de camera en microfoon dus in 1x blokkeren (of deblokkeren, uiteraard).

• m181087
voipmeister schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:39:
[...]

Dat van die volumetoetsen gaat even duren, dat wennen. Als je het originele hoesje hebt meebesteld: je kunt de 'toetsen' uit het hoesje drukken zodat je er niet per ongeluk op drukt. Ze zijn terug te plaatsen; ik vond het zonder die 'toetsen' te lastig om nog het volume aan te passen.

Het idee van de slider is privacy; je kunt de camera en microfoon dus in 1x blokkeren (of deblokkeren, uiteraard).
Dank voor je reactie. Ik heb nog geen hoesje besteld maar zal je tip mbt de volume knoppen meenemen.
Ik las in de Tweakers fairphone review dat de slider voor 'Moments' zou zijn. Een mogelijkheid om bepaalde delen van je telefoon tijdelijk uit te zetten. Dat heb ik nog niet kunnen testen.
Voor nu schakelt hij idd alleen de camera en microfoon uit bij het sliden van de knop.

• Blue Lightning
  • Registratie: Mei 2021
voipmeister schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:39:
[...]

Haha ja dat zonder de hoesjeknoppen ging bij mij nog minder lekker met kortgeknipte nagels kon ik het volume daar niet mee aanpassen 😄 Ik heb ze teruggeplaatst en houd er nu rekening mee met mijn grip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tazmaniankoala
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:45
m181087 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:31:
[...]

Dank voor je reactie. Ik heb nog geen hoesje besteld maar zal je tip mbt de volume knoppen meenemen.
Ik las in de Tweakers fairphone review dat de slider voor 'Moments' zou zijn. Een mogelijkheid om bepaalde delen van je telefoon tijdelijk uit te zetten. Dat heb ik nog niet kunnen testen.
Voor nu schakelt hij idd alleen de camera en microfoon uit bij het sliden van de knop.
Met /e/os is het alleen een schakelaar voor de camera en microfoon, de Moments functie is alleen beschikbaar in de reguliere Android versie,

Nokia XR20 / smart BRABUS. Een mens kan met weinig ook tevreden zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voipmeister
Blue Lightning schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:38:
[...]

Haha ja dat zonder de hoesjeknoppen ging bij mij nog minder lekker met kortgeknipte nagels kon ik het volume daar niet mee aanpassen 😄 Ik heb ze teruggeplaatst en houd er nu rekening mee met mijn grip.
Zo zat ik ook inderdaad, haha :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voipmeister
m181087 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:31:
[...]
Sorry, zat even in het 'verkeerde' topic - onder /e/OS is het zoals hierboven al werd opgemerkt en ik schreef, maar het was een aanname van mij dat je dat draaide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 20:54
Na retourneren van de Buds terugbetaling gedeeltelijk in de vorm van een voucher ter waarde van €40,- ontvangen, maar heb daar zelf niet aan.

Bij deze voor de gelukkige eerste, laat aub weten als je deze gebruikt hebt zodat anderen niet onnodig uitproberen

Voucher gebruikt.

[ Voor 8% gewijzigd door IThom op 12-09-2025 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjorim
  • Registratie: April 2013
IThom schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 20:04:
Na retourneren van de Buds terugbetaling gedeeltelijk in de vorm van een voucher ter waarde van €40,- ontvangen, maar heb daar zelf niet aan.

Bij deze voor de gelukkige eerste, laat aub weten als je deze gebruikt hebt zodat anderen niet onnodig uitproberen:

***members only***
Bedankt! Ik heb er een extra batterij mee gekocht, gaat zeker van pas komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmetjuuh
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:58
Nisak69 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:33:
Zie deze forum post met een bericht over dat de update uitgebracht is plus reacties daarop:

https://forum.fairphone.c...p6-qrel-15-122-0/124015/9
Jammer om te lezen dat deze issues de FP6 een aantal maanden na release nogsteeds plagen. Heeft iemand een idee wanneer de volgende update verschijnt? En worden de maandelijkse security updates gehaald?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Pimmetjuuh schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:44:
[...]

Jammer om te lezen dat deze issues de FP6 een aantal maanden na release nogsteeds plagen. Heeft iemand een idee wanneer de volgende update verschijnt? En worden de maandelijkse security updates gehaald?
Ik herken dit beeld niet echt. Ik vind de telefoon in dagelijks gebruik vlot en betrouwbaar reageren. Geen framedrops oid. Ook video opnames zijn wat mij betreft prima. Ik denk dat bij een directe vergelijking met Pixel of Iphones de Fairphone minder presteert, maar in het dagelijks gebruik is het meer dan voldoende.
Ik ben ook wel benieuwd naar het update schema. Bij mijn Pixel 8 was dat natuurlijk elke maand. Nu wacht ik nog op een nieuwe update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
Ik gebruik e/os samen met een Fairphone 6.
Check ook even handmatig op updates met je telefoon. Door het feit dat ik niet kon zoomen met de camera app kwam ik vandaag nog via reddit op de website van e/os die aangaf dat er al lang een update zou moeten zijn.
Na een handmatige verversing van de update pagina op mijn FP kreeg ik ineens een nieuwe e/os update van 27 augustus tevoorschijn. Die update heb ik niet eerder voorbij zien komen als melding.

• Saint2Saint
Dat is interessant, @m181087 mijn update is van 5 september. Ik draai nu versie 3.1.3-a15-20250905523602-official-FP6.

Gezien de datumstamp in de release zou die nieuwer moeten zijn. Heb jij geen nieuwere release klaarstaan?

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
Saint2Saint schreef op woensdag 17 september 2025 @ 07:00:
Dat is interessant, @m181087 mijn update is van 5 september. Ik draai nu versie 3.1.3-a15-20250905523602-official-FP6.

Gezien de datumstamp in de release zou die nieuwer moeten zijn. Heb jij geen nieuwere release klaarstaan?
Is er trouwens, afgezien van de shop van fairphone zelf, een optie bij een provider of een telefoon retailer om direct de e/os versie te bestellen? Tot nog toe kan ik nergens behalve bij fairphone zelf een e/os versie bemachtigen. Iets als belsimpel.nl heeft alleen de android versies in de shop staan.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• jaapzb
  • Niet online
AgeOfPanic schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:02:
[...]

Ik herken dit beeld niet echt. Ik vind de telefoon in dagelijks gebruik vlot en betrouwbaar reageren. Geen framedrops oid. Ook video opnames zijn wat mij betreft prima. Ik denk dat bij een directe vergelijking met Pixel of Iphones de Fairphone minder presteert, maar in het dagelijks gebruik is het meer dan voldoende.
Ik ben ook wel benieuwd naar het update schema. Bij mijn Pixel 8 was dat natuurlijk elke maand. Nu wacht ik nog op een nieuwe update.
Ik heb hem nu net een dag, en ik heb nogsteeds (ook na de meest recente update te hebben geinstalleerd) dat na het unlocken het scherm soms op een laag framerate draait. Dat is echt wel duidelijk te merken, hij stottert gewoon erg bij het renderen van alles. Hij reageert overal gewoon prima op, maar het is wel erg storend. Even uit en aan klikken via de knop op de zijkant en het is weg.

Er zal wel iets in slaapstand gaan om batterij te besparen, waar hij dan niet goed meer uit word gehaald.

[ Voor 5% gewijzigd door jaapzb op 17-09-2025 15:20 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

• AgeOfPanic
jaapzb schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:19:
[...]

Ik heb hem nu net een dag, en ik heb nogsteeds (ook na de meest recente update te hebben geinstalleerd) dat na het unlocken het scherm soms op een laag framerate draait. Dat is echt wel duidelijk te merken, hij stottert gewoon erg bij het renderen van alles. Hij reageert overal gewoon prima op, maar het is wel erg storend. Even uit en aan klikken via de knop op de zijkant en het is weg.

Er zal wel iets in slaapstand gaan om batterij te besparen, waar hij dan niet goed meer uit word gehaald.
Ok. Ik heb dit zelf nog nooit gemerkt. Volgens mij een of twee keer dat de telefoon even niet goed reageerde, maar niet specifiek na het unlocken.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:01
jaapzb schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:19:
[...]

hoe staat je refreshrate ingesteld die moet je zelf op 120 zetten handmatig

en andere besparingsmodi kun je ook zelf tweaken

[ Voor 3% gewijzigd door boyette op 17-09-2025 17:55 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
Voor /e/OS is een apart topic, [/e/OS] Ervaringen & Discussie