Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:50

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Had mijn telefoon maandagochtend 7 juli besteld en woensdag 9 juli zou hij worden geleverd via UPS, maar heb de levering moeten wijzigen naar donderdag omdat ik woensdag overdag niet thuis was.

Maar eigenlijk geen gekke dingen meegemaakt tijdens het installeren van de telefoon, heb foto's/contacten en dergelijke laten synchroniseren van mijn oude telefoon naar de nieuwe telefoon via WiFi.

Verder nu dus een paar dagen in gebruik en ben er tevreden mee tot nog toe. Geluid tijdens bellen klinkt wat anders dan door mijn oude telefoon, maar ik weet niet hoe mijn oude Motorola Edge Neo 30 zich verhoudt wat betreft luidspreker. Het klinkt alsof de lagere tonen minder naar voren komen. Maar het geluid is gewoon verder prima en helder.

Voorlopig extra voorzichting doen tot dat ik een betaalbare flip case voorbij zie komen, want daar is momenteel voor de Fairphone 6 maar eentje van te vinden als je wat Google't.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertNL
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15-09 20:20
Saint2Saint schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:26:
Zo, sinds vanmiddag heb ik hem ook binnen. Ik ben echt zeer positief verrast, het toestel voelt erg goed en e/os is boven verwachting toegankelijk en bruikbaar.

Alles bij elkaar is voor mij de kwaliteit van de telefoon en het OS boven verwachting goed.
Hoe is de fotokwaliteit in de praktijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:24
BertNL schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 17:58:
[...]

Hoe is de fotokwaliteit in de praktijk?
Prima, maar ik ben dan ook niet iemand die vaak en veel gotografeerd. Dat is voor mij geen dealbreaker.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogheid
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-09 22:24
Ik zou echt enorm blij zijn als iemand wat foto's (originele kwaliteit) zou willen delen. Portret modus, nacht fotografie, landschap en zouden de categorieën zijn die van harte welkom zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hoogheid schreef op zondag 13 juli 2025 @ 00:10:
Ik zou echt enorm blij zijn als iemand wat foto's (originele kwaliteit) zou willen delen. Portret modus, nacht fotografie, landschap en zouden de categorieën zijn die van harte welkom zijn!
Check gewoon de beschikbare reviews. Zoals deze, deze (vergelijkende video) en deze. En er zijn er vast meer te vinden.

Binnenkort ook op Tweakers, verwacht ik.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hoogheid
Room42 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 01:49:
[...]

Check gewoon de beschikbare reviews. Zoals deze, deze (vergelijkende video) en deze. En er zijn er vast meer te vinden.

Binnenkort ook op Tweakers, verwacht ik.
Ik had alle drie die tips reeds bekeken maar wil graag de foto's op originele kwaliteit kunnen bekijken. Nou zijn de foto's van AndroidPlanet dat waarschijnlijk wel maar toch blijf ik benieuwd naar wat uitgebreidere collecties en persoonlijke ervaringen van gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Rik Viergever schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:48:
Hoi, dankjewel voor je interesse in de versie met /e/OS ! Deze optie bieden we nog niet helaas. Je kan de device kopen op fairphone.com of op murena.com

[...]
Ik heb mijn FP6 uiteindelijk via Ben besteld en er zelf /e/os opgezet.

Momenteel ligt hij echter in de la. De main en rear microphone werken niet meer. Zowel niet in /e/os als niet in stock Android.

Ticket bij FP is gemaakt, maar ze helpen momenteel niet omdat mijn telefoon jonger dan 30 dagen is. Ik moet bij Ben zijn.
Ben helpt echter nu niet omdat mijn telefoon ouder dan 7 dagen is…

Beetje kastje muur dus. Geen werkende Fairphone voor mij momenteel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeineAngst
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:53
Jk_W schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:56:
[...]

Ik heb mijn FP6 uiteindelijk via Ben besteld en er zelf /e/os opgezet.

Momenteel ligt hij echter in de la. De main en rear microphone werken niet meer. Zowel niet in /e/os als niet in stock Android.

Ticket bij FP is gemaakt, maar ze helpen momenteel niet omdat mijn telefoon jonger dan 30 dagen is. Ik moet bij Ben zijn.
Ben helpt echter nu niet omdat mijn telefoon ouder dan 7 dagen is…

Beetje kastje muur dus. Geen werkende Fairphone voor mij momenteel.
Aangezien in jouw geval BEN de verkopende partij is, zul je inderdaad voor garantie bij BEN moeten aankloppen. Zij moeten jou verder helpen hiermee. Sowieso onder garantie, maar wellicht valt je toestel nog onder de DOA-periode en kunnen ze 'm voor je omruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
  • Laatst online: 15-09 23:59
@Jk_W Wet kopen op afstand, geld ook op telefoons bij je abbo. Wel zuur, ook niet netjes dat Fairphone hier niets mee gaat doen (pas na 30 dagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Ik wacht de verdere reactie van Ben af. Hoop dat ik morgen weer terug hoor. We gaan t zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:59
KeineAngst schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:48:
[...]

Aangezien in jouw geval BEN de verkopende partij is, zul je inderdaad voor garantie bij BEN moeten aankloppen. Zij moeten jou verder helpen hiermee. Sowieso onder garantie, maar wellicht valt je toestel nog onder de DOA-periode en kunnen ze 'm voor je omruilen.
Er is een Github issue. De vraag is of het een hardware of een software issue is;

https://community.e.found...microphone-issue/70629/10

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pimmetjuuh
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:37
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het aantal bugs toch wel redelijk hoog vind, misschien is dat natuurlijk omdat er in een forum als dit meer over gepost wordt.

Dit houdt me, naast de afwezigheid van reviews van betrouwbare outlets, matige ervaringen met FP klantenservice en lange levertijd, toch wel tegen om de fairphone 6 zo vroeg al te kopen. Dan kijk ik toch liever nog even de kat uit de boom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nisak69
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-09 07:02
Pimmetjuuh schreef op zondag 13 juli 2025 @ 19:24:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het aantal bugs toch wel redelijk hoog vind, misschien is dat natuurlijk omdat er in een forum als dit meer over gepost wordt.

Dit houdt me, naast de afwezigheid van reviews van betrouwbare outlets, matige ervaringen met FP klantenservice en lange levertijd, toch wel tegen om de fairphone 6 zo vroeg al te kopen. Dan kijk ik toch liever nog even de kat uit de boom.
Ik ben ook benieuwd hiernaar. Bij hun eigen forum is er een known issues list voor de FP5. Ik neem aan dat die ooit uitgebracht wordt voor de FP6. Ik vraag mij af waarom het zo lang duurt voor gerenommeerde bronnen om een review te maken van de telefoon. Heeft dat te maken met afspraken met Fairphone? Of is het normaal dat het zo lang duurt voordat het wordt uitgebracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetjuuh
Nisak69 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:32:
[...]

Ik vraag mij af waarom het zo lang duurt voor gerenommeerde bronnen om een review te maken van de telefoon. Heeft dat te maken met afspraken met Fairphone? Of is het normaal dat het zo lang duurt voordat het wordt uitgebracht?
Ik denk eerlijk gezegd niet dat fairphone reviews tegenhoudt. Voor zo’n klein bedrijf is het alleenmaar gunstig als er meer over hun product wordt gepraat.

Overigens was het ook niet mij bedoeling om dat te insinueren, mocht dat het geval zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhinosaur
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Pimmetjuuh schreef op zondag 13 juli 2025 @ 19:24:

Dat is het enige waar ik nu nog een beetje angstig voor ben. Voor mij is het sowieso een stap achteruit qua hardware. Al denk ik dat ik daar prima mee zou kunnen leven. Ik vrees alleen voor de bugs en de lange termijn support. Ik zie het alweer gebeuren dat ze A16 overslaan om direct naar A17 te gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daan_!
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:20
Mijn imressie na een week:

Hardware:
Toestel is goed gebouwd en voelt stevig aan. Scherm is helder genoeg. Aan/uit vind ik wat te diep liggen. Volumeknoppen aan de linkerkant zitten wat te laag. Baterijduur is goed (1,5 dag bij gemiddeld gebruik). geluid tijdens bellen is helder. De speaker is matig.

Software (E/os): Na E/os geflashed te hebben werkt de fingerprintscanner niet meer en kunnen er vanuit f-droid geen apps meer worden geïnstalleerd (beveiligings foutmelding, nog niet verder uitgezocht). De "App Lounge" werkt wel ware het niet dat deze ook meerdere apps niet wil installeren.

Al met al wel tevreden maar ik zou E/os nog even niet installeren als je een goed werkend toestel wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amandess
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16-09 23:42
Daan_! schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:28:
Software (E/os): Na E/os geflashed te hebben werkt de fingerprintscanner niet meer en kunnen er vanuit f-droid geen apps meer worden geïnstalleerd (beveiligings foutmelding, nog niet verder uitgezocht). De "App Lounge" werkt wel ware het niet dat deze ook meerdere apps niet wil installeren.

Al met al wel tevreden maar ik zou E/os nog even niet installeren als je een goed werkend toestel wilt.
Dat klinkt wel wat zorgwekkend, hoe ervaren anderen dit die "out of the box" al e/os erop hebben staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:24
Ik draai /e/OS op mijn Fairphone 6 (orgineel geleverd met reguliere Fairphone Android), maar herken dit niet. Mijn fingerprintscanner werkt gewoon en ook F-droid apps kan ik gewoon installeren. Ik haal ze wel uit de App Lounge: heb niet separaat nog F-droid geïnstalleerd.

[ Voor 3% gewijzigd door BounceCloud op 14-07-2025 13:03 . Reden: verduidelijking Android ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:24
Ik heb out of the box e/os draaien en herken geen van de problemen. Alle apps die ik gebruik en nodig heb staan in de app lounge.

Enige wat ik nog moet uitzoeken is hoe ik Android auto aan de praat moet krijgen, maar ik verwacht dat de komende dagen ook wel werkend te krijgen.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tjorim
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:53
Zelf geen problemen ondervonden met bluetooth maar het lijkt erop dat de update van vandaag deze zou kunnen oplossen: https://support.fairphone...phone-Gen-6-Release-Notes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0iaXb_7ewR2enqa5sk0yuovDLI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/M1T8Cat8DtCqIJuVMJh5mzFA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MGM Nagelkerke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:08
Ik heb het volgende probleem met de Fairphone waar ik me van afvraag of het aan Android ligt of Fairphone zelf.

Als ik mijn bluetooth headset aanzet schakelt de telefoon over, prima.
Als ik de headset vervolgens uitzet, heb ik geen audio meer. In de instellingen kan ik bij Sound & vibration handmatig de audio wel terugwisselen van "Jabra" naar "This phone" maar dat gaat niet vanzelf.

Tikje onhandig.

Niet iedereen zal bluetooth gebruiken, maar iemand die dit herkent en / of weet op te lossen?

Edit: Meteen nadat ik dit typ krijg ik een melding dat er een update klaar staat, 15.105.0. Hierboven staat al dat die iets met bluetooth doet, dus die maar eens installeren :)

Edit 2: Dat lost het op.

[ Voor 17% gewijzigd door MGM Nagelkerke op 14-07-2025 20:04 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DaDude
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-09 09:30
Ik heb sinds vorige week de fairphone 6 met e/os.
Ik kom vanaf een IPhone SE.

Telefoon ten opzichte van SE, groter en fijner. De positie van de knoppen is anders, maar wen je snel aan.
Ben geen grote problemen tegengekomen bij e/OS.

Wel enkele kleine:
- Heel enkele app (zoals Tomtom GO) krijg ik niet aan de praat.
- Geen Android Auto i.v.m. afwezigheid google apps (zou in theorie wel kunnen, maar daarom heb ik geen degoogled device gekocht)
- Soms even in de beveiligingsinstellingen iets aanpassen om apps aan het draaien te krijgen (bv Niagara of Odido e-sim)

Ik vond vooral de overstap van iOS naar Android erg wennen.

Al met al erg tevreden en de kleine ongemakken meer dan waard om een Nederlands telefoonmerk en Europees OS te ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhinosaur
  • Niet online
Ik heb mijn Fairphone teruggestuurd. Ik vind het helaas te underpowered voor mijn doen. Nu heb ik een privacy screenprotector meebesteld, maar die mag ik van Fairphone houden.

Wil het hier graag gratis weggeven aan iemand die een Fairphone 6 heeft. Stuur mij even een berichtje als je interesse hebt. Wel alleen ophalen bij mij thuis of op mijn kantoor (in Rotterdam).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:11

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Saint2Saint schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:08:
Ik heb out of the box e/os draaien en herken geen van de problemen. Alle apps die ik gebruik en nodig heb staan in de app lounge.

Enige wat ik nog moet uitzoeken is hoe ik Android auto aan de praat moet krijgen, maar ik verwacht dat de komende dagen ook wel werkend te krijgen.
Dat kan alleen door de vereiste Google componenten daartoe (zoals maps en android uto zelf enzo) te installeren en dus ook een Google account te benutten op je telefoon. E/OS waarschuwt dat dit risicovol kan zijn voor je Google account door het in verband te brengen met praktijken die aldus de Google ToS op zijn minst grijs gebied zijn (zoals het betrekken van Google software uit hun store via een anonieme proxy).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carnifex
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:58

Carnifex

auch

Rhinosaur schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:56:
Ik heb mijn Fairphone teruggestuurd. Ik vind het helaas te underpowered voor mijn doen. Nu heb ik een privacy screenprotector meebesteld, maar die mag ik van Fairphone houden.

Wil het hier graag gratis weggeven aan iemand die een Fairphone 6 heeft. Stuur mij even een berichtje als je interesse hebt. Wel alleen ophalen bij mij thuis of op mijn kantoor (in Rotterdam).
Welke telefoon had je hiervoor en wat had je verwacht aan performance? Gaat het dan om games of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnifex

Carnifex

auch

HTT-Thalan schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:10:
[...]

Dat kan alleen door de vereiste Google componenten daartoe (zoals maps en android uto zelf enzo) te installeren en dus ook een Google account te benutten op je telefoon. E/OS waarschuwt dat dit risicovol kan zijn voor je Google account door het in verband te brengen met praktijken die aldus de Google ToS op zijn minst grijs gebied zijn (zoals het betrekken van Google software uit hun store via een anonieme proxy).
Is er een volwaardig alternatief van Android Auto dat ook verbinding kan maken met mijn auto en de navigatie kan tonen op het scherm van mijn auto? Kan bijvoorbeeld TomTom dat ook? Liever zou ik inderdaad ook niet de navigatie van Google gebruiken, maar dat werkt wel veel beter dan de navigatie van de auto zelf..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rhinosaur
  • Niet online
Carnifex schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:12:
[...]

Welke telefoon had je hiervoor en wat had je verwacht aan performance? Gaat het dan om games of iets anders?
Nee, niet zwaar gamen. Maar vooral ouderwetse emulator spelletjes. Dat ging wat langzaam met soms wat crashes. Daarnaast voelde alles langzamer. Ik heb nu een iPhone 16 Pro en ik wilde graag eens ervaren hoe het is met Fairphone. Ik denk dat ik gewoon te verwend ben met de snelheid/kwaliteit.

De Fairphone kost de helft van een iPhone, maar is echt niet een halve toestel. Wat dat betreft is het echt een hele goede telefoon voor de meeste mensen. Iets wat ik lastig vond was de vingerafdrukscanner en de home button. Die zit veel te dicht op de frame en is erg onhandig in gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogheid
Carnifex schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:15:
[...]

Is er een volwaardig alternatief van Android Auto dat ook verbinding kan maken met mijn auto en de navigatie kan tonen op het scherm van mijn auto? Kan bijvoorbeeld TomTom dat ook? Liever zou ik inderdaad ook niet de navigatie van Google gebruiken, maar dat werkt wel veel beter dan de navigatie van de auto zelf..
Dit lijkt mij een vraag die misschien beter en sneller beantwoord kan worden in het [/e/OS] Ervaringen & Discussie Topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2304480

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pimmetjuuh
YouTube: Fairphone 6 im Test-Fazit: Nachhaltig, modular und endlich gut? | CHIP

Hier is dan eindelijk (weer) een review met daadwerkelijke metingen ipv alleen specs.

Meteen even de grafieken gescreenshot voor jullie.

Er is ook een korte vergelijking van de camera’s, maar daarvoor moeten jullie toch even op de link klikken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4P06rLyr9pzpW8-xelnXgiprzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5RWkiQlDA77gJokGXYlGEoJp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbqnZ02gRn4ibutgyzQp_yczn7U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0e2i65JikmXPrHh4RPVugZum.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZKqByYcBC8E16x41P_Dfs2UvWY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/47tJPEXEINppUWKDcw6uIas1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjaOFVALSS42hfvZ2GBw2CbWJlQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BUsaTcGx2hp3ECXeG6LJUqFY.png?f=fotoalbum_large

Accuduur is best netjes als je het mij vraagt, zeker als je rekening houdt met ie gewoon makkelijk vervangen kan worden. Al ben ik benieuwd hoe die presteert op de 10-120hz modus.

[ Voor 12% gewijzigd door Pimmetjuuh op 16-07-2025 08:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dahal
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:32
Van mij de eerste ervaring na 2 dagen gebruik;

Scherm voelde langzaam aan. Ik kwam erachter dat de verversing snelheid standaard laag staat. Deze kan je op 120Hz zetten in instellingen en alles is opeens vloeiender. Dit onder het mom van batterij besparing.

Meeste apps werken, helaas die van de Museumjaarkaart niet en die is vrij belangrijk aangezien daar alle digitale passen van mijn familie in staan. Fysieke passen werken niet meer zodra je digitale passen hebt geactiveerd. Volgens de app zou het vanaf Android 9 worden ondersteund.

Zelf gebruik ik met /e/os/ en ik gebruik de telefoon vooral voor mail, bankzaken, etc, licht gebruik. Daarvoor is hij perfect! Ik weet niet hoe het qua games is, daarvoor zal ik deze telefoon ook niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:15
Dahal schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:01:

Scherm voelde langzaam aan. Ik kwam erachter dat de verversing snelheid standaard laag staat. Deze kan je op 120Hz zetten in instellingen en alles is opeens vloeiender. Dit onder het mom van batterij besparing.

Meeste apps werken, helaas die van de Museumjaarkaart niet en die is vrij belangrijk aangezien daar alle digitale passen van mijn familie in staan. Fysieke passen werken niet meer zodra je digitale passen hebt geactiveerd. Volgens de app zou het vanaf Android 9 worden ondersteund.

Zelf gebruik ik met /e/os/ en ik gebruik de telefoon vooral voor mail, bankzaken, etc, licht gebruik. Daarvoor is hij perfect! Ik weet niet hoe het qua games is, daarvoor zal ik deze telefoon ook niet gebruiken.
Sorry, ik snap je bericht niet helemaal. Werkt de Museumkaart app niet op /e/os? Dat zou erg jammer zijn, dan kan ik niet overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dahal
orillion schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:10:
[...]

Sorry, ik snap je bericht niet helemaal. Werkt de Museumkaart app niet op /e/os? Dat zou erg jammer zijn, dan kan ik niet overstappen.
Excuses, ik gebruik Fairphone 6 icm /e/os/ (versie 3.02) en daarop start Museum kaart app niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:15
Dahal schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:16:
[...]

Excuses, ik gebruik Fairphone 6 icm /e/os/ (versie 3.02) en daarop start Museum kaart app niet.
Wat bedoel je dan met "Meeste apps werken, helaas die van de Museumjaarkaart niet"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dahal
Proton werkt,
Rabobank werkt,
NRC werkt
A.s.r. werkt
Spotify werkt,
Alleen Museum kaart app dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 17:51
Dahal schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:01:

Ik heb geen Fairphone, maar ik vind een digitale museumkaart stressvol. Mijn fysieke museumkaart had ik omgezet naar een digitale versie. Maar ik kwam erachter dat het stressvol is, omdat je steeds in de gaten moeten houden of de mobiel wel opgeladen is. En de mobiel mag geen dienst weigeren.
De digitale museumkaart heb ik dan ook terug laten zetten naar de fysieke museumkaart: het scheelt een hoop stress.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dahal
Xfile schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:56:
[...]

Ik heb geen Fairphone, maar ik vind een digitale museumkaart stressvol. Mijn fysieke museumkaart had ik omgezet naar een digitale versie. Maar ik kwam erachter dat het stressvol is, omdat je steeds in de gaten moeten houden of de mobiel wel opgeladen is. En de mobiel mag geen dienst weigeren.
De digitale museumkaart heb ik dan ook terug laten zetten naar de fysieke museumkaart: het scheelt een hoop stress.
Ja, dat het niet werkt is an sich geen probleem. Ik ga het inderdaad weer terugzetten naar fysieke kaart en daarmee is dit probleem ook opgelost.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• guzzigerard
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 18:24
Je kunt je museumjaarkaart ook in een pasjesapp zoals Catima zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

voorstad schreef op zondag 13 juli 2025 @ 17:04:
[...]

Er is een Github issue. De vraag is of het een hardware of een software issue is;

https://community.e.found...microphone-issue/70629/10
Dat issue heb ik zelf aangemaakt :)

Zie mijn laatste update: https://community.e.found...hone-issue/70629/12?u=jkw

Stock Android vertoont zelfde gedrag. Het lijkt in mijn geval dus een hardware-issue.
Jk_W schreef op zondag 13 juli 2025 @ 17:03:
Ik wacht de verdere reactie van Ben af. Hoop dat ik morgen weer terug hoor. We gaan t zien.
Na geen reactie van Ben te hebben gehad heb ik ze net gebeld. Ik moet het toestel terug sturen en mag een nieuwe uitkiezen. De helpdeskmedewerker van Ben zei aan het einde nog "Ik wil u adviseren geen Fairphone meer te kopen'. Ik vroeg hem waarom hij dat zei en of hij al meer soortgelijke problemen op de helpdesk had gehad. Dat bleek niet het geval. Hij baseerde zijn 'advies' op de ervaring van collega's met de vorige Fairphones.

Ik vond het best vreemd dit 'advies' op basis van ervaringen die hij had opgevangen omtrent vorige modellen

[ Voor 47% gewijzigd door Jk_W op 16-07-2025 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eenhoorntje
Helaas toch wel een beetje de waarheid. Regelmatig wat problemennmet se toestellen. Vandaag een naar Odido teruggebracht ondat het scherm niet alles registreerde.
Want reactie vanuit Fairphone bleef uit (terwijl dat een van de verbeter punten zou zijn)

Ik blijf erbij dat ze eerst de boel helemaal goed voor elkaar hadden moeten hebben. Voordat ze hem uit brachten.

Mooi k** als je telefoon van 650 euro niet goed werkt.

Voor hetzelfde bedrag heb je de iphone 16e of de pixel 9a (evt met graphene os) En die werken gewoon goed.

[ Voor 9% gewijzigd door eenhoorntje op 16-07-2025 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nisak69
eenhoorntje schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:48:
Helaas toch wel een beetje de waarheid. Regelmatig wat problemennmet se toestellen. Vandaag een naar Odido teruggebracht ondat het scherm niet alles registreerde.
Want reactie vanuit Fairphone bleef uit (terwijl dat een van de verbeter punten zou zijn)

Ik blijf erbij dat ze eerst de boel helemaal goed voor elkaar hadden moeten hebben. Voordat ze hem uit brachten.

Mooi k** als je telefoon van 650 euro niet goed werkt.

Voor hetzelfde bedrag heb je de iphone 16e of de pixel 9a (evt met graphene os) En die werken gewoon goed.
Inderdaad eerst afwachten tot de kinderziektes verholpen zijn. Hopelijk wordt de “List of known reproducible and reported issues” topic snel aangemaakt op hun fora. Dan hebben we een duidelijk overzicht van known issues.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:33
Xfile schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:56:
Een nog groter probleem, als je die van je kinderen op jouw telefoon hebt staan, kun je ze de museumkaart dus niet meer meegeven als ze ergens gaan logeren/spelen.

En ja, dat geval al concreet bij de hand gehad.

Ik houd het kortom ook lekker bij de pasjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prof01
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-07 12:46
Rhinosaur schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:56:

Hoe heb je de retour instructies gekregen? Ik probeer al een week een reactie van ze te krijgen om die van mij terug te sturen. Kan je anders de info hier posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhinosaur
  • Niet online
Prof01 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 06:55:
[...]

Hoe heb je de retour instructies gekregen? Ik probeer al een week een reactie van ze te krijgen om die van mij terug te sturen. Kan je anders de info hier posten?
Jazeker! Ik heb eerst via support pagina een ticket aangemaakt, daarop kreeg ik een mail met een ticketnummer. Vervolgens heb ik gereageerd op een automatische vervolgmail van ze (daar vragen ze contactgegevens en bestelgegevens), daarna heb ik de chat geopend en nogmaals het probleem omschreven, het ticketnummer heb ik ook gedeeld. Daarna heb ik de chat open laten staan en die verliep weer na 2 uur. In de middag kreeg ik een mailtje van een medewerker die mijn chat had opgepakt en retourgegevens had gedeeld.

Het was best een lastige manier om eraan te komen, maar het was wel gelukt zo!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• leonmast
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-09 10:52
Sinds donderdag in het bezit van een Fairphone 6, Mijn oude toestel was een Oneplus 8T. Eerst indruk is erg goed. ik gebruik hem voornamelijk voor "simpele" zaken, zoals bankieren / Wandel apps / Demotica apps / spotify etc. Afgelopen zaterdag een route gelopen mbv. strava, ruim 6,5 uur gps gebruik, de batterij zat nog voor 66% vol. Nog geen bugs tegen gekomen in die paar dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 19:25
Bright review staat online.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pimmetjuuh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Dit is absoluut geen review, dit is reclame. Niet erg, want Belsimpel verkoopt hem, maar zeker geen review. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
Carnifex schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:15:
[...]

Dat hangt af van wat je auto kan

Het is een feature die je auto moet ondersteunen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
iFixit heeft een artikel geplaatst waarin ze de Fairphone 6 met /e/OS prijzen:

https://www.ifixit.com/Ne...should-be-your-next-phone

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:14
Ben benieuwd waarom de review van Tweakers zo lang duurt om te verschijnen. In een reactie gaven ze aan dat deze vorige week zou komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droplollie
  • Laatst online: 15-09 12:34
Nu een weekje in het bezit van de Fairphone. Ben tot nu toe tevreden met gebruik en materiaal voelt degelijk aan. Wel heel storend dat alle accessoires (screenprotector, hoesje, pasjeshouder) uitverkocht zijn. Bij release kan je vrij accuraat inschatten welke voorraad benodigd is? Heb m al 1 keer laten vallen zonder hoesje, met deukje in de hoek als gevolg. Hier wellicht nog tips waar nog wel accessoires op voorraad zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-v-W
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:52
RepareerDroid schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 22:49:

In de reacties zijn ze niet zo positief over fairphone en /e/os en verwijzen ze naar:
https://discuss.grapheneo...protections-arent-private

Wat betreft de snelheid van updates hebben ze misschien een punt, maar doen andere telefoonmerken dat gemiddeld beter?

Ben benieuwd hoe jullie hier naar kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetjuuh

Blijf het toch interessant vinden dat er onder veel berichten van e/os/ er comments zijn dat het eigenlijk helemaal niet zo veilig is. Ook onder die van iFixit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dahal
Ik las het ook en ik ben benieuwd hoe hier tegen aan gekeken wordt. Wat in het artikel veel aangehaald wordt is het updaten van het systeem. Security patches, etc., maar /e/os/ lifecycle is compleet los van die van stock Android van Fairphone. Op dat laatste snap ik het argument, maar mbt tot /e/os/ dan weer niet.

Wel interessant is dat op het forum dit topic specifiek hierover is aangemaakt;
https://community.e.found...-security-updates/72384/4

[ Voor 19% gewijzigd door Dahal op 23-07-2025 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voipmeister
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:47
Droplollie schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:22:
Nu een weekje in het bezit van de Fairphone. Ben tot nu toe tevreden met gebruik en materiaal voelt degelijk aan. Wel heel storend dat alle accessoires (screenprotector, hoesje, pasjeshouder) uitverkocht zijn. Bij release kan je vrij accuraat inschatten welke voorraad benodigd is? Heb m al 1 keer laten vallen zonder hoesje, met deukje in de hoek als gevolg. Hier wellicht nog tips waar nog wel accessoires op voorraad zijn?
Dit was voor mij de reden om alles in 1x te bestellen bij Murena. Dan maar €50 extra, ik wilde toch al /e/OS uitproberen en extra ondersteunen is dan misschien alleen maar goed. Met alles gratis aanbieden gaan ze er niet komen ben ik bang.

Komt bij dat ik zo zie gebeuren dat ik 'm zou laten vallen zonder hoesje en dat wilde ik voor zijn. Echt zuur als ie klettert omdat een hoesje niet op voorraad is. Dat voorraadbeheer hadden ze beter mogen doen inderdaad, geen idee waar dat fout is gegaan.

Vorige week woensdag had Murena.com alles op voorraad, je kunt de accessoires ook los bestellen daar. Hou wel rekening met €9 of €18 verzendkosten UPS (afhaalpunt resp. thuis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:08

Oooof die GrapheneOS reactie. Ik bedoel, ik snap het helemaal, het liefst had ik ook een echt professioneel ontwikkeld totaal veilig besturingssysteem, en ik snap dat GrapheneOS daar heel veel moeite voor doet. Maar de manier waarop het commentaar gegeven wordt :|

Jezus saves and takes half damage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge Janse
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 20:24

Inge Janse

post-l33t

Maupertus schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:31:
[...]

Oooof die GrapheneOS reactie. Ik bedoel, ik snap het helemaal, het liefst had ik ook een echt professioneel ontwikkeld totaal veilig besturingssysteem, en ik snap dat GrapheneOS daar heel veel moeite voor doet. Maar de manier waarop het commentaar gegeven wordt :|
Ongelofelijk. Ik weet hier allemaal helemaal niets vanaf, maar als een partij zo ongelofelijk pedant en betweterig zijn verhaal doet, dan heeft het voor mij al helemaal afgedaan.

(maar goed, ik dacht sowieso al dat GrapheneOS vooral gebruikt werd door wannabe-criminelen die hun telefoons via Marktplaats kopen omdat er dan al een of andere script kiddie GOS erop heeft gezet, waarna ze die voor een paar honderd euro extra doorverkopen)

ingejanse.nl: dingen die ik doe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-v-W
[...]

Bij mij wekte de manier van commentaar geven in eerste het gevoel op dat ze de lagere drempel naar /e/os misschien als bedreiging voor zichzelf ervaren. Of dat zo is weet ik natuurlijk niet. Zeker niet als je naar vergelijkingen kijkt als:
https://eylenburg.github.io/android_comparison.htm

Maar goed, ik ben security technisch ook niet voldoende onderlegd om dit op waarde te schatten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoogheid
Inge Janse schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:38:
[...]
...(maar goed, ik dacht sowieso al dat GrapheneOS vooral gebruikt werd door wannabe-criminelen die hun telefoons via Marktplaats kopen omdat er dan al een of andere script kiddie GOS erop heeft gezet, waarna ze die voor een paar honderd euro extra doorverkopen)
Ik draai al jaren GrapheneOS en ben beslist geen wannabe crimineel. Maar goed dat zeggen wij allemaal! ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MertijnW
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:18
R-v-W schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:26:
[...]

In de reacties zijn ze niet zo positief over fairphone en /e/os en verwijzen ze naar:

Wat betreft de snelheid van updates hebben ze misschien een punt, maar doen andere telefoonmerken dat gemiddeld beter?

[...]

R-v-W schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:58:
[...]

Bij mij wekte de manier van commentaar geven in eerste het gevoel op dat ze de lagere drempel naar /e/os misschien als bedreiging voor zichzelf ervaren. Of dat zo is weet ik natuurlijk niet. Zeker niet als je naar vergelijkingen kijkt als:
https://eylenburg.github.io/android_comparison.htm

Maar goed, ik ben security technisch ook niet voldoende onderlegd om dit op waarde te schatten :)
Ik volg /e/OS al sinds de oprichting en er is vanuit alle hoeken al kritiek geweest op de software, niet alleen vanuit GrapheneOS. Ook vanuit LineageOS (waar ze in feite gewoon van forken). Dus de gehele custom rom community kijkt bedenkelijk naar de software. Dat zijn geen wannabe criminelen, maar echte professionals in de open source community.

Betekent dit dat /e/OS per definitie slecht is? Nee, zeker niet. Ze timmeren hard aan de weg en de software wordt steeds professioneler. Je moet het alleen niet gebruiken als security voor jou top prioriteit is, want dan moet je bij GrapheneOS zijn of (als dat teveel moeite kost) iOS.

Voor ieder zijn/haar eigen keuze. Zelf kijk ik positief naar de ontwikkeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
Ik zie voornamelijk kritiek die gaat over het verschaffen van toegang als je het apparaat fysiek in handen hebt.

Daar maak ik me minder druk om. Het grootschalig verzamelen van gegevens door Google en andere grote techbedrijven daarentegen lijkt me een veel grotere zorg. En daartegen lijkt e/os me een prima stap vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voipmeister
Wilke schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 17:03:
Ik zie voornamelijk kritiek die gaat over het verschaffen van toegang als je het apparaat fysiek in handen hebt.

Daar maak ik me minder druk om. Het grootschalig verzamelen van gegevens door Google en andere grote techbedrijven daarentegen lijkt me een veel grotere zorg. En daartegen lijkt e/os me een prima stap vooruit.
Goed punt, zo zit ik er ook wel in eigenlijk. Niets is perfect en als je echt maar dan ook echt op de security zit kun je beter niets, of een Nokia 6310i gaan gebruiken :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

Bij Graphene OS zijn ze nogal millitant paranoïde wat betreft veiligheid. Maar veel is ook overdreven omdat het enkel in zeer specifieke situaties een probleem is of omdat bepaalde features niet standaard zijn in andere ROMs (maar wel gewoon geactiveerd/aangepast kunnen worden). Daarnaast moet je dus Google geld geven voor een Pixel (of ze indirect steunen in het geval van een 2e hands model) en is het alsnog afhankelijk van online Google diensten ook al is dat gesandboxed. Ik kies liever voor een /e/OS (of andere alternatieve OS) smartphone of één met goede custom ROM ondersteuning. En hopelijk nemen andere ROMs een aantal van de beste features van Graphene OS over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

RepareerDroid schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 17:52:
(...) en is het alsnog afhankelijk van online Google diensten ook al is dat gesandboxed.
Die afhankelijkheid is optioneel.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
8088 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 18:38:
[...]

Die afhankelijkheid is optioneel.
Bij Graphene wordt verwacht/aangenomen dat je het gebruikt vanwege de 'veiligheid' ten op zichte van de alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Ik weet niet of ik je goed begrepen heb, maar wat ik bedoelde te zeggen is dat die 'online Google diensten' (Google Play Services) optioneel zijn op GrapheneOS. Je hoeft ze dus niet te installeren.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-v-W
[...]
Bij Graphene OS zijn ze nogal millitant paranoïde wat betreft veiligheid. Maar veel is ook overdreven omdat het enkel in zeer specifieke situaties een probleem is of omdat bepaalde features niet standaard zijn in andere ROMs (maar wel gewoon geactiveerd/aangepast kunnen worden). Daarnaast moet je dus Google geld geven voor een Pixel (of ze indirect steunen in het geval van een 2e hands model) en is het alsnog afhankelijk van online Google diensten ook al is dat gesandboxed. Ik kies liever voor een /e/OS (of andere alternatieve OS) smartphone of één met goede custom ROM ondersteuning. En hopelijk nemen andere ROMs een aantal van de beste features van Graphene OS over.
Ik ben nog niet heel lang bezig met het kijken naar een alternatief de-googled OS, maar ik kreeg een beetje de indruk die jij nu beschrijft. Daarbij gaat het moeten investeren in een (2e hands) Pixel voor m'n gevoel ook in tegen het af willen van zoveel mogelijk Google afhankelijkheden.

Ik ga de FP6 met /e/OS de komende tijd eens verder testen, want heb hem sinds zaterdag binnen. Tot nu toe nog maar 2 haperende apps opgemerkt waar ik nog even naar moet kijken om ze werkend te krijgen. Dit zijn Revolut bank en de Toeslagen app. Beiden voor mij geen harde must have op m'n telefoon. Daarnaast qua functionaliteit alleen opgemerkt dat het zoomen van de camera niet werkt, maar dat schijnt ook met de volgende update naar 3.1 verholpen te worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Carnifex

Carnifex

auch

AgeOfPanic schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 08:27:
Ben benieuwd waarom de review van Tweakers zo lang duurt om te verschijnen. In een reactie gaven ze aan dat deze vorige week zou komen.
Hopelijk omdat de batterij duur-test langer duurt dan verwacht :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pyrox
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 19:07
Nu sinds een week of 2 de Fairphone in bezit en ben positief verrast.
Ik 'flirt' al langer met het merk, omdat ik het gewoon tof vind om een NLse/Europese smartphone-bouwer te ondersteunen, en omdat ik hun beleidsvoering rondom duurzaamheid mooi vindt. Echter nooit de overstap gemaakt omdat ik vond dat de performance te ver onder bleef bij de reguliere merken. Nu dus wel de switch gemaakt (had een S21+) en ben blij met de keuze.

+grootte (hij ligt écht lekker in de hand)
+batterijduur (met vrij veelvuldig gebruik gaat ie alsnog makkelijk twee dagen mee)
+snelheid (voelt allemaal vlot aan. Zoals op meer plekken genoemd, wel even de screenrate op 120hz zetten)
+camera (snel en goeie platen)
+vingerprint (werkt heel snel)

-Screenprotector (de bijgeleverde screenprotector plakt niet goed en laat nu al op 2 hoeken los)
-Hotspot (bij het aanzetten van de hotspot moet je een paar minuten wachten voordat ie 'vindbaar' wordt, heel irritant)
-Double knock op scherm (werkt vaak niet, gelukkig ontgrendel je via de power/fingerprint-knop wel direct)

Overall erg blij mee dus.

Revolution!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:08
MertijnW schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:57:
[...]

[...]

[...]

Ik volg /e/OS al sinds de oprichting en er is vanuit alle hoeken al kritiek geweest op de software, niet alleen vanuit GrapheneOS. Ook vanuit LineageOS (waar ze in feite gewoon van forken). Dus de gehele custom rom community kijkt bedenkelijk naar de software. Dat zijn geen wannabe criminelen, maar echte professionals in de open source community.

Betekent dit dat /e/OS per definitie slecht is? Nee, zeker niet. Ze timmeren hard aan de weg en de software wordt steeds professioneler. Je moet het alleen niet gebruiken als security voor jou top prioriteit is, want dan moet je bij GrapheneOS zijn of (als dat teveel moeite kost) iOS.

Voor ieder zijn/haar eigen keuze. Zelf kijk ik positief naar de ontwikkeling.
Eigenlijk voor de e/OS discussie natuurlijk, maar helemaal eens met deze kijk op de situatie. Moet wel zeggen dat ik me wel stoor aan het gemak waarmee e/OS (F)OSS apps forkt, zonder echt iets toe te voegen of aan code bij te dragen, en daar niet echt openheid over te geven. Het idee is dat we met elkaar bijdragen aan iets beters, toch?

Jezus saves and takes half damage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
AgeOfPanic schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 08:27:
Ik had hetzelfde gelezen, maar kan die reactie nu nergens terugvinden. Was dat ergens op de frontpage wellicht? Want anders kunnen we diegene even taggen om te vragen hoe het ermee staat :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Wilke schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:22:
[...]

Ik had hetzelfde gelezen, maar kan die reactie nu nergens terugvinden. Was dat ergens op de frontpage wellicht? Want anders kunnen we diegene even taggen om te vragen hoe het ermee staat :)
Geduld. In de podcast vandaag hadden ze het er nog over dat hij nog druk bezig is de review af te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guzzigerard
Nu ook de FP6 met e/OS.
Bij mij doet dec camera zoom het ook niet, ook niet met Open Camera en Libre Camera app.
Ook het geluid van opgenomen video is superzacht.
Tomtom Go wil het niet doen, maar ik heb ook al Myroute en die doet het wel.
ING, ABNAMRO, KNAB, Tikkie en Postnl doen het allemaal. Voor die laatste moest ik een andere standaard browser instellen om in te loggen.
Jammer dat de volumeknoppen niet verzonken zijn ipv de aan/uit knop.
Voor de rest nog geen gekkigheidjes gezien.
Wel valt me op dat hun privacy screenprotector schoon blijft waar andere glaasjes vol vette vlekken komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voipmeister
pyrox schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:17:
-Screenprotector (de bijgeleverde screenprotector plakt niet goed en laat nu al op 2 hoeken los)
Is dat de originele FP screenprotector? Ik moet hem nog in gebruik nemen, maar dat is wel jammer als ie nu al los zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groverp08
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 15:19

Groverp08

Vergeet niet te genieten!

voipmeister schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:50:
[...]

Is dat de originele FP screenprotector? Ik moet hem nog in gebruik nemen, maar dat is wel jammer als ie nu al los zit.
Tip: Beetje olie er tussen doen. Aanbrengen met een wattenstaafje. Werkt echt super voor luchtbelletjes en kleine stukjes die niet helemaal strak zitten.
Je ziet er dan niets meer van, fijne ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

[...]
Dat de software updates achterlopen is wel kenmerkend voor custom ROM's, Fairphone met Google Android loopt ook vaak achter. Maar ook Samsung/Xiaomi/etc ROM's lopen vaak achter. Ideaal is het niet, maar ik durf niet in te schatten wat voor problemen je in de praktijk zou kunnen ondervinden. Maar het is zeker niet specifiek een /e/os probleem.

Maar dit lijstje vind ik wel iets schokkender. Blijkbaar mist /e/os allerlei bescherming, bijvoorbeeld het ontbreken van een hardened kernel zou betekenen dat de kernel gemakkelijk blootgesteld kan worden aan kwaadaardige software.

March of the Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wilke
[b]XWB schreef

Maar dit lijstje vind ik wel iets schokkender. Blijkbaar mist /e/os allerlei bescherming, bijvoorbeeld het ontbreken van een hardened kernel zou betekenen dat de kernel gemakkelijk blootgesteld kan worden aan kwaadaardige software.
Dat klopt vast en is dan idd niet fijn. Maar vergelijk dit eens met de gemiddelde Windows of Linux PC. Die is ook 0,0 hardened. En heeft wanneer die aanstaat vaak ook een gigabit (of relevante fractie daarvan) aan bandbreedte, en volledige toegang tot je thuisnetwerk naar alle waarschijnlijkheid. Is dat dan ideaal, net zo min natuurlijk, maar aan de andere kant overleeft de mensheid het nog steeds.

Het helpt, denk ik, in beide gevallen al veel als je er niet allerlei crap op installeert. Is dat 100%, nee natuurlijk, maar het helpt vast.

Verder, opnieuw: ik ben minder bang voor kwaadaardige software die ik zelf (al dan niet bewust) installeer, of dat mijn data er af te peuteren valt als iemand mijn telefoon in handen heeft. Dat is extreem relevant als je journalist in oorlogsgebied bent. Maar voor de andere 99,99% van de mensheid lijkt het me een stuk relevanter dat Google & co niet elk linkje dat je klikt, en je lokatie op elk moment van elke dag, toevoegen aan een gedetailleerd profiel van jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

Wilke schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 17:55:
[...]

Dat klopt vast en is dan idd niet fijn. Maar vergelijk dit eens met de gemiddelde Windows of Linux PC. Die is ook 0,0 hardened. En heeft wanneer die aanstaat vaak ook een gigabit (of relevante fractie daarvan) aan bandbreedte, en volledige toegang tot je thuisnetwerk naar alle waarschijnlijkheid. Is dat dan ideaal, net zo min natuurlijk, maar aan de andere kant overleeft de mensheid het nog steeds.

Het helpt, denk ik, in beide gevallen al veel als je er niet allerlei crap op installeert. Is dat 100%, nee natuurlijk, maar het helpt vast.

Verder, opnieuw: ik ben minder bang voor kwaadaardige software die ik zelf (al dan niet bewust) installeer, of dat mijn data er af te peuteren valt als iemand mijn telefoon in handen heeft. Dat is extreem relevant als je journalist in oorlogsgebied bent. Maar voor de andere 99,99% van de mensheid lijkt het me een stuk relevanter dat Google & co niet elk linkje dat je klikt, en je lokatie op elk moment van elke dag, toevoegen aan een gedetailleerd profiel van jou.
Idem hier. Ik heb een zeer oppervlakkig onderzoek gedaan naar hoe problematisch het is dat mijn huidige pixel 4a al jaren geen updates meer krijgt. Tl;dr: amper, tenzij ik mijn apps niet meer bijwerk, of iemand fysiek bij mijn telefoon kan. Dan vind ik de loskoppeling van Google et al belangrijker voor mijn veiligheid dan een patch die een maand later pas op mijn telefoon arriveert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voipmeister
Wilke schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 17:55:
[...]

Goede punten denk ik, ik zie het eigenlijk ook zo. Je moet zelf opletten wat je installeert en inderdaad niet overal maar wat vandaan trekken. In dat opzicht vind ik de privacy rating van /e/OS in de App Lounge wel mooi. Sowieso is het goed om af en toe eens 'houskeeping' te doen en apps weg te mikken die je niet gebruikt. Dat deed ik op mijn iPhone ook, al was ik er soms wat laks mee.

Kan me voorstellen dat journalisten in de situatie die jij beschrijft beter af zijn met GrapheneOS. Ik heb het niet nodig en ik heb ook geen zin om geld uit te geven aan Google hardware als ik om privacy geef - dat voelt een beetje gek, zoals iemand anders het ook al verwoordde.

Mocht GrapheneOS ook naar de FP6 komen, dan ben ik denk ik wel nieuwsgierig genoeg om het uit te proberen.
Inge Janse schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 18:56:
[...]
Idem hier. Ik heb een zeer oppervlakkig onderzoek gedaan naar hoe problematisch het is dat mijn huidige pixel 4a al jaren geen updates meer krijgt. Tl;dr: amper, tenzij ik mijn apps niet meer bijwerk, of iemand fysiek bij mijn telefoon kan. Dan vind ik de loskoppeling van Google et al belangrijker voor mijn veiligheid dan een patch die een maand later pas op mijn telefoon arriveert.
Worden je apps nog wel regelmatig bijgewerkt? Of loop je er dan wel tegenaan dat sommige apps ook verouderd raken en niet meer werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

voipmeister schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:51:
[...]

Worden je apps nog wel regelmatig bijgewerkt? Of loop je er dan wel tegenaan dat sommige apps ook verouderd raken en niet meer werken?
Nee, alles blijft nog werken, volgens mij zijn de meeste apps ook compatibel met gruwelijk oude android-versies, dus ik verwacht weinig problemen, in ieder geval niet tot mijn pixel definitief uitvalt en ik de overstap maak naar (hopelijk/vermoedelijk/wenselijk) een fairphone met e/os.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• electropruts
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-09 18:55
Inge Janse schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:22:
[...]

Nee, alles blijft nog werken, volgens mij zijn de meeste apps ook compatibel met gruwelijk oude android-versies, dus ik verwacht weinig problemen, in ieder geval niet tot mijn pixel definitief uitvalt en ik de overstap maak naar (hopelijk/vermoedelijk/wenselijk) een fairphone met e/os.
Ik heb hier een poco X3 pro met Android 13 en een security update van Januari 2023. Doet het na 4,5 jaar nog prima en de voornaamste reden dat ik er vanaf zou willen is het gebrek aan security updates. Wellicht ben ik naïef, maar ik ga er een beetje vanuit dat zolang mijn banken nog oudere versies van Android ondersteunen (met oudere security patches), het allemaal wel meevalt...

Dat gezegd hebbende lees ik hier wel mee, want de opvolger zal waarschijnlijk toch een fairphone zijn.

Hmm, eens kijken hoe lang hij het nu blijft doen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• guzzigerard
De volumeknoppen die in het hoesje zitten kun je er zo uitduwen.
Die zitten maar geklemd.
Ik heb ze eruit geduwd, dat scheelt een hoop screenshots.
Je kunt ze er ook weer terug in duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voipmeister
guzzigerard schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 18:44:
De volumeknoppen die in het hoesje zitten kun je er zo uitduwen.
Die zitten maar geklemd.
Ik heb ze eruit geduwd, dat scheelt een hoop screenshots.
Je kunt ze er ook weer terug in duwen.
Goede tip, net even geprobeerd. De knoppen liggen me dan iets te ver naar binnen dus ik heb ze teruggeplaatst. Wel slim bedacht dat de hoes met en zonder die knoppen te gebruiken is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mkmi
  • Laatst online: 16:58

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiAnVaSa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 20:51
Ik zal een fairphone 6 aankopen maar enkel nog aan het twijfelen of het een Android of e/os versie zal zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eenhoorntje
Omdat heel veel mensen toch zo min mogelijk met de Big Tech bedrijven te maken willen hebben en fairphone dat ook wel promoot met /e/ is. Waarom dan zo veel trackers op hun website? Zo denken Henk en Ingrid dat ze “veilig” zijn, helaas dus niet zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erqCacy_10pGu5wHHQks9vzOoww=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qAaykVVmQfNdGxoL78jrkloQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkmi
  • Laatst online: 16:58
eenhoorntje schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:52:
Omdat heel veel mensen toch zo min mogelijk met de Big Tech bedrijven te maken willen hebben en fairphone dat ook wel promoot met /e/ is. Waarom dan zo veel trackers op hun website? Zo denken Henk en Ingrid dat ze “veilig” zijn, helaas dus niet zo.

[Afbeelding]
Ik vind het ook jammer dat ze zoveel trackers gebruiken maar dat is niet tegenstrijdig aan hun doel “Modular phones. Built to last.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:14
Misschien een gekke vraag. Ik vind de witte kleur best mooi, maar ik vraag me af of de witte rand om het scherm niet afleidt als je een filmpje zit te kijken. Misschien dat mensen die de witte variant hebben, daar iets over kunnen zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voipmeister

...
Het de-Google'n is vooral een Murena /e/OS ding, niet van Fairphone per se. Maar het zou zeker fijn zijn als ze het gebruik van trackers wat zouden terugbrengen, zonder meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
AgeOfPanic schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:19:
Misschien een gekke vraag. Ik vind de witte kleur best mooi, maar ik vraag me af of de witte rand om het scherm niet afleidt als je een filmpje zit te kijken. Misschien dat mensen die de witte variant hebben, daar iets over kunnen zeggen?
nee dat leidt niet af
dat dacht ik 20 jaar geleden ook bij de eerste witte smartphone
maar merk je niets van

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:11

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

voipmeister schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:31:
[...]

Het de-Google'n is vooral een Murena /e/OS ding, niet van Fairphone per se. Maar het zou zeker fijn zijn als ze het gebruik van trackers wat zouden terugbrengen, zonder meer.
Gewoon het internet bezoeken vanaf je de E/OS versie van deze FP6 :+.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22mp8Ac-IBFELvER9JpJblt1Y8Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I875elkrbingg760zjx75Nne.png?f=fotoalbum_large

Ik blokkeer zonder enige uitzondering álle trackers in álle apps die ik heb en ze werken nog allemaal prima, ook het officiële spul, ook dat wat via google play binnenkomt.

Hide IP en Hide location heb ik standaard uit staan omdat dat nogal eens voor issues kan zorgen met bepaalde diensten en sites, maar ook die opties zijn by default aanwezig in E/OS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voipmeister
HTT-Thalan schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:20:
[...]
Gewoon het internet bezoeken vanaf je de E/OS versie van deze FP6 :+.
Ik snap um, maar op de bank pak ik toch even vaker de laptop :)
Pihole houdt hier ook al van alles tegen, dat scheelt al een hoop. Ik schrik altijd van de Marktplaats app op 4/5G bijvoorbeeld :P
Ik blokkeer zonder enige uitzondering álle trackers in álle apps die ik heb en ze werken nog allemaal prima, ook het officiële spul, ook dat wat via google play binnenkomt.

Hide IP en Hide location heb ik standaard uit staan omdat dat nogal eens voor issues kan zorgen met bepaalde diensten en sites, maar ook die opties zijn by default aanwezig in E/OS.
Ik heb ook alle tracker blocking aan staan, gaat best goed inderdaad!

Hide IP en Hide location heb ik ook standaard uit staan, ik denk dat dat meer ellende dan profijt oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een paar punten die interessant kunnen zijn voor wie de review niet gelezen heeft:

"Misschien dacht je bij het lezen van de vorige paragraaf wel: de accu van de Fairphone 5 kon ik gewoon uit de behuizing tillen zonder schroefjes, hoe zit dat? Dat vroeg ik me ook af. We hebben dus ook hierover vragen gesteld aan Fairphone. De reden is het soort accu dat ze in de telefoon hebben gestopt. De Fairphone 5 gebruikte een hardpacklithiumionaccu en een andere connector. Fairphone wilde deze vervangen door een softpackaccu en ook overstappen naar een meer conventionele manier om de accu met het moederbord te verbinden. Dat levert namelijk voordelen op die bijdragen aan een betere accuduur"

"Momenteel belooft het bedrijf op 11 augustus een eerste grote update uit te brengen die een deel van de bugs moet oplossen."
...
"Fairphone heeft laten weten dat ze de komende periode de updatefrequentie verhogen naar eens per drie weken om deze zo snel mogelijk de wereld uit te helpen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonmast
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-09 10:52
leonmast schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:51:
Sinds donderdag in het bezit van een Fairphone 6, Mijn oude toestel was een Oneplus 8T. Eerst indruk is erg goed. ik gebruik hem voornamelijk voor "simpele" zaken, zoals bankieren / Wandel apps / Demotica apps / spotify etc. Afgelopen zaterdag een route gelopen mbv. strava, ruim 6,5 uur gps gebruik, de batterij zat nog voor 66% vol. Nog geen bugs tegen gekomen in die paar dagen.
Ondertussen de eerste bug tegen gekomen. er lijkt wat mis te zijn met de audiofocus., Als je b.v. de wandel app komoot gebruikt met spraak instructies en je krijgt een melding van een andere bericht, zoals bv Mattermost of whatsapp dan werken de spraak instructies niet meer. Door het geluid op stil te zetten en weer terug werkt het dan weer, niet echt handig O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nisak69
RepareerDroid schreef op maandag 28 juli 2025 @ 00:17:
[...]

Een paar punten die interessant kunnen zijn voor wie de review niet gelezen heeft:

"Misschien dacht je bij het lezen van de vorige paragraaf wel: de accu van de Fairphone 5 kon ik gewoon uit de behuizing tillen zonder schroefjes, hoe zit dat? Dat vroeg ik me ook af. We hebben dus ook hierover vragen gesteld aan Fairphone. De reden is het soort accu dat ze in de telefoon hebben gestopt. De Fairphone 5 gebruikte een hardpacklithiumionaccu en een andere connector. Fairphone wilde deze vervangen door een softpackaccu en ook overstappen naar een meer conventionele manier om de accu met het moederbord te verbinden. Dat levert namelijk voordelen op die bijdragen aan een betere accuduur"

"Momenteel belooft het bedrijf op 11 augustus een eerste grote update uit te brengen die een deel van de bugs moet oplossen."
...
"Fairphone heeft laten weten dat ze de komende periode de updatefrequentie verhogen naar eens per drie weken om deze zo snel mogelijk de wereld uit te helpen."
Ik verneem graag van jullie FP6 gebruikers dat de updates daadwerkelijk ook de kinderziektes (grootendeels) oplossen. Mogelijk dat ik het dan ook ga kopen met Android.

Ik deel ook graag mijn ervaring als IOS en Android user. Ik bezit momenteel een Iphone 12 en Samsung Galaxy A52s 5G. De security updates van de Samsung zullen er binnenkort mee stoppen neem ik aan. Dit is de eerste Fairphone die mij qua specs goed genoeg lijkt om aan te schaffen. Ik wacht alleen af of ze de kinderziektes daadwerkelijk kunnen oplossen. Ik wil heel graag en hoop dat ze het softwarematig kunnen oplossen.

Ik hoop ook dat er upgrades komen voor bepaalde onderdelen. Zoals een betere tril motor, betere speakers en USB 3.0 poort. Of een andere editie. Ik wil best wel iets meer betalen om de telefoon te upgraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:59
Nisak69 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:24:
[...]

Ik hoop ook dat er upgrades komen voor bepaalde onderdelen. Zoals een betere tril motor, betere speakers en USB 3.0 poort. Of een andere editie. Ik wil best wel iets meer betalen om de telefoon te upgraden.
Misschien heb ik nog iets gemist. Maar ik meen dat bij andere fairphones upgrades heel beperkt waren (geloof dat ik 1 keer en camera upgrade gezien heb)

Dus reken er niet op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:17

[Afbeelding]
Eigenlijk zouden de website makers verantwoordelijk moeten gesteld kunnen worden dat ze bezoekers doel bewust bloot stellen aan privacy inbreuken.

We kunnen wel blijven zeggen dat meta en Google zo slecht zijn en dat die aangepakt moeten worden. Maar het zijn de site eigenaren die ons daar aan bloot stellen.

En als we dan toch bezig zijn. Het zijn de app makers tevens ook die ons daar aan overleveren.

Meta en Google dwingen geen enkele persoon, of bedrijf, om hun tracking zooi op te nemen in hun sites/apps etc.

Dat is mijn mening :/

On topic:

Als je een fairphone overweegt en je twijfelt tussen e/os, lineageos of stock.

Dan raad ik aan stock Android eerst te pakken. Zo kan je kijken of alle hardware werkt enz.

Je kan altijd later zelfstandig wel iets anders erop zetten dan.

LineageOS doet trouwens niets aan privacy. Of degoogling. Iets wat de main devs regelmatig moeten vertellen. De Lineageos community pakt de Android open source zoals Google die beschikbaar stelt en veranderd wat namen en andere zaken. Gooit de juiste drivers erin voor de beschikbare toestellen en meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nisak69
Batavia schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:44:
[...]

Misschien heb ik nog iets gemist. Maar ik meen dat bij andere fairphones upgrades heel beperkt waren (geloof dat ik 1 keer en camera upgrade gezien heb)

Dus reken er niet op
Camera upgrade voor de Fairphone 4 inderdaad. Vóór de release van de Fairphone 5 houd ik het bedrijf in de gaten. Ik weet niet of er daarvoor ook upgrades mogelijk waren. Betere trilmotor, speakers, USB 3.0 en wide camera upgrade zou het voor mij de complete telefoon maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nisak69 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:25:
[...]

Camera upgrade voor de Fairphone 4 inderdaad. Vóór de release van de Fairphone 5 houd ik het bedrijf in de gaten. Ik weet niet of er daarvoor ook upgrades mogelijk waren. Betere trilmotor, speakers, USB 3.0 en wide camera upgrade zou het voor mij de complete telefoon maken
Als er genoeg klachten over de trilmotor en speaker komen dan zie ik daar nog wel modules van verschijnen. USB 3.0 en een ultragroothoek camera upgrade verwacht ik niet zo snel omdat die niet zo essentieel voor de gemiddelde gebruiker zijn en daarom waarschjnlijk niet rendabel.

De Fairphone 3 kreeg trouwens de camera upgrade module. De FP4 kreeg enkel een camera software upgrade.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
Voor /e/OS is een apart topic, [/e/OS] Ervaringen & Discussie