Grappig, ik dacht dat het nog wel ff ging duren maar hij mij ook binnen 2 dagen binnen. En voor 540 zelf met /e/OS geflashed ipv 649 bij Fairphone zelf...Daan_! schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:09:
[...]
Ja, ik. Ook Odido. meteen op launchday besteld, 2 dagen later ontvangen.
Ik heb mijn Sony koptelefoon (XM4) en Soundpeats oortjes geprobeerd. Werkten prima!Pimmetjuuh schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:18:
Weet iemand (evt met e/OS ervaring) hoe het zit met Bluetooth oortjes/ koptelefoon en bijbehorende apps? Werkt dat allemaal gewoon of is het geen garantie dat het ootb werkt?
Ik gebruik ook mijn telefoon als autosleutel. Was nog even bang dat dit met /e/os wat problemen zou opleveren, maar kon de telefoon vanmiddag probleemloos als autosleutel registreren.
Overall best onder de indruk van de telefoon. Kom van een Pixel 7 waarbij je het batterijpercentage kon zien afnemen en bij de FP6 lijkt dit (voor mij) een enorme vooruitgang.
Ook /e/os positief door verrast. Eigenlijk alle apps zijn in hun app-store te vinden en met MicroG zijn in-app aankopen die in het verleden gedaan zijn ook gewoon beschikbaar. Zoals bijvoorbeeld de feature-unlock in NZB360. Tot nu toe alleen Authy niet werkend gekregen en dat was een mooi moment om over te gaan op Aegis.
Enige kritiek tot nu toe is de matige beschikbaarheid van accessoires. Groene hoesje is de levering al een aantal maal uitgesteld. En ik zou ook graag de pasjeshouder hebben (Google Pay werkt niet op /e/os), maar die uberhaupt nog nergens aangeboden gezien.
Heel erg goed om deze positieve ervaringen te lezen! Ik heb zelf een Pixel 8 met GrapheneOS en mijn vrouw een Pixel 7A met Android. Wij hebben deze toestellen voornamelijk vanwege de goede camera, ondersteuning vanuit GrapheneOS en de 'kale' Android ervaring op het toestel van mij vrouw.BounceCloud schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 21:48:
[...]
Ik heb mijn Sony koptelefoon (XM4) en Soundpeats oortjes geprobeerd. Werkten prima!
Ik gebruik ook mijn telefoon als autosleutel. Was nog even bang dat dit met /e/os wat problemen zou opleveren, maar kon de telefoon vanmiddag probleemloos als autosleutel registreren.
Overall best onder de indruk van de telefoon. Kom van een Pixel 7 waarbij je het batterijpercentage kon zien afnemen en bij de FP6 lijkt dit (voor mij) een enorme vooruitgang.
Ook /e/os positief door verrast. Eigenlijk alle apps zijn in hun app-store te vinden en met MicroG zijn in-app aankopen die in het verleden gedaan zijn ook gewoon beschikbaar. Zoals bijvoorbeeld de feature-unlock in NZB360. Tot nu toe alleen Authy niet werkend gekregen en dat was een mooi moment om over te gaan op Aegis.
Enige kritiek tot nu toe is de matige beschikbaarheid van accessoires. Groene hoesje is de levering al een aantal maal uitgesteld. En ik zou ook graag de pasjeshouder hebben (Google Pay werkt niet op /e/os), maar die uberhaupt nog nergens aangeboden gezien.
Ik ben heel erg benieuwd en misschien zelfs wat huiverig over de camera kwaliteit van de Fairphone 6. Een vriend van ons heeft de Fairphone 5 en ik vond de kwaliteit van zijn foto's echt beduidend minder dan die van mijn toestel. Nu is dat natuurlijk appels met peren vergelijken. Maar goed, lang verhaal kort.
Graag hoor ik hoe jullie ervaringen zijn met de camera van de Fairphone 6! 👑
@BounceCloud Super bedankt voor de feedback, de Sony app werkte dus ook gewoon neem ik aan? En je heb me nog een vraag weggenomen, ik gebruik namelijk ook Authy, dus goed om alvast te weten dat dat m niet gaat worden.
Net als @Hoogheid ben ik ook erg benieuwd naar de camera van he toestel.
Dagelijks op youtube op “Fairphone 6 review” zoeken heeft vooralsnog naast de iFixit video 1 andere opgeleverd, maar die had hem 48u in gebruik dus die voelde niet heel compleet aan.
Even een andere vraag, hoe graag ik ook volledig op Signal over zou willen ben ik nogsteeds op een bepaalde manier wel verbonden aan whatsapp (familie apps, werk etc). Nou zag ik dat e/OS het mogelijk maakt om de tracking van apps meer te blokkeren dan op iOS/Android. Weet iemand in hoeverre dat mogelijk is bij Whatsapp?
Net als @Hoogheid ben ik ook erg benieuwd naar de camera van he toestel.
Dagelijks op youtube op “Fairphone 6 review” zoeken heeft vooralsnog naast de iFixit video 1 andere opgeleverd, maar die had hem 48u in gebruik dus die voelde niet heel compleet aan.
Even een andere vraag, hoe graag ik ook volledig op Signal over zou willen ben ik nogsteeds op een bepaalde manier wel verbonden aan whatsapp (familie apps, werk etc). Nou zag ik dat e/OS het mogelijk maakt om de tracking van apps meer te blokkeren dan op iOS/Android. Weet iemand in hoeverre dat mogelijk is bij Whatsapp?
YouTube: 1 month without US tech giants
Ik was deze video aan t kijken waarin hij het had over de FP5 icm e/OS en dat hij hier een Europese App op draaide als alternatief voor Google Pay genaamd Curve, om toch contactloze betalingen mee te kunnen doen.
Misschien interessant voor de mensen die dit zouden missen bij de overstap naar e/OS. Aangezien dit een paar keer is aangekaart in dit topic.
Ik was deze video aan t kijken waarin hij het had over de FP5 icm e/OS en dat hij hier een Europese App op draaide als alternatief voor Google Pay genaamd Curve, om toch contactloze betalingen mee te kunnen doen.
Misschien interessant voor de mensen die dit zouden missen bij de overstap naar e/OS. Aangezien dit een paar keer is aangekaart in dit topic.
[ Voor 91% gewijzigd door Pimmetjuuh op 06-07-2025 09:06 ]
Ook voor mij goed om te weten dat ik Authy moet gaan vervangen inderdaad.Pimmetjuuh schreef op zondag 6 juli 2025 @ 08:50:
@BounceCloud Super bedankt voor de feedback, de Sony app werkte dus ook gewoon neem ik aan? En je heb me nog een vraag weggenomen, ik gebruik namelijk ook Authy, dus goed om alvast te weten dat dat m niet gaat worden.
Ook ik zit met Whatsapp opgescheept voor de opvang, familiegroep en de buurtapp. (Wel eens eerder Whatsapp eraf gegooid voor een paar maanden, maar in mijn geval resulteerde dat vooral in heel veel nieuws missen.) Overigens ook voor m'n werk geen keus, maar dat is een aparte telefoon.
Ik overweeg om Whatsapp te installeren binnen een werkomgeving zodat ik hem kan isoleren. En dan alleen de nrs waarmee ik echt geen alternatief heb binnen die omgeving erin te zetten zodat die niet meer data krijgt dan nodig. Weet iemand of Shelter gewoon werkt op e/os?
En gaat isoleren op deze manier echt werken? Of zijn er nettere/alternatieve oplossingen?
Ik heb nu al m'n telnrs nog aan tig verschillende gmails accounts hangen (voor elke groep een ander e-mailadres) die ik uiteraard beter achter kan laten, hoe hebben jullie die overstap aangepakt?
Shelter met werkomgeving werktAmandess schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:39:
[...]
Ook voor mij goed om te weten dat ik Authy moet gaan vervangen inderdaad.
Ook ik zit met Whatsapp opgescheept voor de opvang, familiegroep en de buurtapp. (Wel eens eerder Whatsapp eraf gegooid voor een paar maanden, maar in mijn geval resulteerde dat vooral in heel veel nieuws missen.) Overigens ook voor m'n werk geen keus, maar dat is een aparte telefoon.
Ik overweeg om Whatsapp te installeren binnen een werkomgeving zodat ik hem kan isoleren. En dan alleen de nrs waarmee ik echt geen alternatief heb binnen die omgeving erin te zetten zodat die niet meer data krijgt dan nodig. Weet iemand of Shelter gewoon werkt op e/os?
En gaat isoleren op deze manier echt werken? Of zijn er nettere/alternatieve oplossingen?
Ik heb nu al m'n telnrs nog aan tig verschillende gmails accounts hangen (voor elke groep een ander e-mailadres) die ik uiteraard beter achter kan laten, hoe hebben jullie die overstap aangepakt?
Geschreven teardown en review van de repareerbaarheid door iFixit (ook toegevoegd aan de eerste post):
https://www.ifixit.com/Ne...ont-have-to-be-disposable
10/10 Score net als de Fairphone 5 ( https://www.ifixit.com/Ne...rphone-5-keeping-it-10-10 )
https://www.ifixit.com/Ne...ont-have-to-be-disposable
10/10 Score net als de Fairphone 5 ( https://www.ifixit.com/Ne...rphone-5-keeping-it-10-10 )
:strip_exif()/f/image/wvLjb1WyBRO3FKWuZR4ccC7G.png?f=user_large)
[ Voor 21% gewijzigd door RepareerDroid op 06-07-2025 12:43 ]
Ik gebruik de Sony app niet, maar ik zie hem wel gewoon in de app-store van /e/os.Pimmetjuuh schreef op zondag 6 juli 2025 @ 08:50:
Qua tracking: /e/os geeft bij Whatsapp aan: 0 trackers geblokkeerd. Bij andere apps zijn het vooral de bekende trackers (Google Firebase Analytics, Google Adservices, etc.). Ik gok dat ze dit op DNS niveau blokkeren, maar dat deed ik zelf al omdat de DNS van mijn telefoon via een Adguard Home container loopt.
Kende Shelter niet, maar net geïnstalleerd en dat werkt.Amandess schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:39:
[...]
Ook voor mij goed om te weten dat ik Authy moet gaan vervangen inderdaad.
Ik zit met dezelfde uitdaging (heb Whatsapp nodig), maar zie voor mijzelf twee praktische bezwaren:
(1) Hoe krijg ik de data van Whatsapp die nu al op /e/os staat naar Whatsapp in Shelter?
(2) Als Whatsapp door Shelter is bevroren, dan moet je hem zelf un-freezen. Risico is dat ik dat vergeet en dan allerlei berichten mis. Had liever gehad dat er een soort timer achter zat, waarbij een app automatisch elke X uur un-freezen en gestart zou worden.
Nog een puntje gevonden over /e/os: gebruik Bitwarden als password-manager en de autofill optie is erg fijn. De standaard browser van /e/os is echter niet ge-whitelist door Bitwarden, dus autofill werkt hier niet. Heb nu maar Iceraven (Firefox clone) geinstalleerd, daar werkt Bitwarden autofill wel op.
Op iOS heb je de Shortcuts App, waarmee je zelf allerlei soorten automatiseringen kan maken. Zo heb ik zelf bijvoorbeeld dat onder de 10% batterij geen animaties in het OS, reduce whitepoint voor een minder fel scherm, en geen transparante effecten in UI elementen.BounceCloud schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:31:
[...]
Had liever gehad dat er een soort timer achter zat, waarbij een app automatisch elke X uur un-freezen en gestart zou worden.
Hiermee kun je (als de app het toelaat) dus inderdaad bijvoorbeeld shelter laten refreshen om de, zeg 10 minuten.
Ik weet niet of het bestaat voor e/OS maar dat zou je misschien kunnen helpen. Iets vergelijkbaars staat voor mij wel hoog op het lijstje over wat ik in mijn volgende telefoon zou willen.
Weet iemand of dit bestaat?
Er zijn ondertussen al wat meer mogelijkheden voor hoesjes beschikbaar, maar nog niet leverbaar momenteel:
https://www.proshop.nl/Mo...ase-Horizon-Black/3384001
Wel een volledige hoes zoals ik zoek, dus met bescherming van de achterkant én voorkant.
Weet niet wat van een gemiddelde hoes te verwachten is qua prijs tegenwoordig, maar inclusief verzendkosten tegen de 50 euro vind ik het nogal wat voor een stukje PCR-plastic dat in een vorm gedrukt is. Dus ik kijk het nog even aan wat er nog meer beschikbaar komt.
Kwam trouwens nog een filmpje tegen van iemand die de camera van de Fairphone 6 met een iPhone Pro Max 16 heeft vergeleken. Niet een diepgaande vergelijking, maar op het eerste gezicht lijkt het mij een prima camera. Ik kom momenteel van een Motorola Edge Neo 30 en ik vermoed dat ik er zeker niet op achteruit zal gaan als ik de Fairphone zou kopen.
De makers van de Fairphone lieten in bovenstaande filmpje ook al een reactie achter dat het wel een erg bijzondere vergelijking is, misschien bijna oneerlijk, maar voor het prijsverschil zie ik het er amper vanaf als doorsnee foto-/filmpjesmaker.
https://www.proshop.nl/Mo...ase-Horizon-Black/3384001
Wel een volledige hoes zoals ik zoek, dus met bescherming van de achterkant én voorkant.
Weet niet wat van een gemiddelde hoes te verwachten is qua prijs tegenwoordig, maar inclusief verzendkosten tegen de 50 euro vind ik het nogal wat voor een stukje PCR-plastic dat in een vorm gedrukt is. Dus ik kijk het nog even aan wat er nog meer beschikbaar komt.
Kwam trouwens nog een filmpje tegen van iemand die de camera van de Fairphone 6 met een iPhone Pro Max 16 heeft vergeleken. Niet een diepgaande vergelijking, maar op het eerste gezicht lijkt het mij een prima camera. Ik kom momenteel van een Motorola Edge Neo 30 en ik vermoed dat ik er zeker niet op achteruit zal gaan als ik de Fairphone zou kopen.
De makers van de Fairphone lieten in bovenstaande filmpje ook al een reactie achter dat het wel een erg bijzondere vergelijking is, misschien bijna oneerlijk, maar voor het prijsverschil zie ik het er amper vanaf als doorsnee foto-/filmpjesmaker.
[ Voor 36% gewijzigd door Tjeerd op 06-07-2025 13:47 ]
www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.
Het verbaast me niet dat de nieuwe Shiftphone met Android 14 komt, want het heeft dezelfde SoC als de Fairphone 5 die ook nog op Android 14 zit. Ik denk dat updates tot 2036 dan ook niet officiële Android updates zullen zijn.Amandess schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 14:25:
[...]
Heb er ook wel eens naar zitten kijken, maar kon ook te weinig informatie vinden over de SHIFTphone. Ik vond het ook al vreemd dat Tweakers hier geen info over heeft.
Paar mensen op Reddit die niet erg enthousiast waren over model 6. Verdere info erover is voornamelijk op Duitse forums.
ShiftPhone Model 8.1 kun je ook echt al maanden pre-orderen maar de release is pas okt 2025. Geen idee of ze dat ook echt waar gaan maken.
Heeft wel een paar voordelen tegenover de Fairphone 6: wireless charging, meer RAM (12GB), Quick charge en iets stof/waterdichter. Updates tot 2036 klinkt veelbelovend.
Wat mij tegenhield is dat het scherm een stuk groter is (6.7 inch), maar wel een kleinere batterij. Wordt geleverd met Android 14 in okt 2025 (dus je loopt bij release al 2 Android versies achter. De iets lagere resolutie vind ik persoonlijk niet zo'n ramp. Ook leek het me qua Fairphone een fijn idee om er gewoon bij aankoop al e/os op te hebben staan.
Verder is de Shift website niet heel international gericht, de Engelse vertaling is maar beperkt beschikbaar in de shop. Op zich geen ramp want er zijn genoeg vertaal applics te vinden, maar dat schept voor mij weinig vertrouwen qua support in het Engels als er eens iets mis is.
Ik heb nu nog een S21 FE, Android 16 hoef ik niet meer te verwachten maar kan de vervanging qua security updates nog zeker een jaar uit stellen. Alhoewel ik eigenlijk al wel eerder wil gaan ontgooglen.
Qua specs ga ik er met Fairphone minimaal op vooruit (2GB meer RAM en dubbele storage). Nu game ik toch steeds minder op m'n telefoon (beetje klaar met p2w spellen.)
Heeft iemand een idee qua performance verschil tussen een Fairphone met e/os en android?
Is de e/os sneller?
Wat betreft de Shiftphone kom ik op internet ook nog niet veel tegen qua ervaringen, maar het is gemengd wat ik vind. Er moeten toch wel een paar duizend gebruikers zijn (of meer) om het product al zoveel jaren rendabel te houden. Tenzij er een of andere investeerder achter zit die hoopt op doorbraak en uiteindelijk meer groei. Ik geloof dat het echt wel een serieus alternatief voor de Fairphone kan zijn.Amandess schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 14:25:
[...]
Heb er ook wel eens naar zitten kijken, maar kon ook te weinig informatie vinden over de SHIFTphone. Ik vond het ook al vreemd dat Tweakers hier geen info over heeft.
Paar mensen op Reddit die niet erg enthousiast waren over model 6. Verdere info erover is voornamelijk op Duitse forums.
ShiftPhone Model 8.1 kun je ook echt al maanden pre-orderen maar de release is pas okt 2025. Geen idee of ze dat ook echt waar gaan maken.
Heeft wel een paar voordelen tegenover de Fairphone 6: wireless charging, meer RAM (12GB), Quick charge en iets stof/waterdichter. Updates tot 2036 klinkt veelbelovend.
Wat mij tegenhield is dat het scherm een stuk groter is (6.7 inch), maar wel een kleinere batterij. Wordt geleverd met Android 14 in okt 2025 (dus je loopt bij release al 2 Android versies achter. De iets lagere resolutie vind ik persoonlijk niet zo'n ramp. Ook leek het me qua Fairphone een fijn idee om er gewoon bij aankoop al e/os op te hebben staan.
Verder is de Shift website niet heel international gericht, de Engelse vertaling is maar beperkt beschikbaar in de shop. Op zich geen ramp want er zijn genoeg vertaal applics te vinden, maar dat schept voor mij weinig vertrouwen qua support in het Engels als er eens iets mis is.
Ik heb nu nog een S21 FE, Android 16 hoef ik niet meer te verwachten maar kan de vervanging qua security updates nog zeker een jaar uit stellen. Alhoewel ik eigenlijk al wel eerder wil gaan ontgooglen.
Qua specs ga ik er met Fairphone minimaal op vooruit (2GB meer RAM en dubbele storage). Nu game ik toch steeds minder op m'n telefoon (beetje klaar met p2w spellen.)
Heeft iemand een idee qua performance verschil tussen een Fairphone met e/os en android?
Is de e/os sneller?
De laatste paar jaar heb ik steeds meer een voorkeur om producten uit de regio/lokaal/Nederland/Europa te kopen omdat ik dan naar mijn gevoel meer investeer in onze economie en het geld terugvloeit. Ja, helaas komen nog een hoop producten vanuit Azie en dat zal niet schokkend veel anders worden, maar alle kleine beetjes helpen. En de Fairphone komt ook gewoon uit Azie qua onderdelen, maar wie weet is een modulaire telefoon een tussenstap en wordt het ooit nog eens dat we sommige onderdelen ook weer in Europa kunnen maken.
Maar kortom, de Shiftphone is interessant, maar ik neig nu toch meer naar de Fairphone omdat ik graag een product/bedrijf van Nederlandse bodem verder zie groeien met dit initiatief.
www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.
Er zijn talloze automatisering apps voor Android, die ook werken op /e/OS, die dat kunnen.Pimmetjuuh schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:31:
[...]
Op iOS heb je de Shortcuts App, waarmee je zelf allerlei soorten automatiseringen kan maken. Zo heb ik zelf bijvoorbeeld dat onder de 10% batterij geen animaties in het OS, reduce whitepoint voor een minder fel scherm, en geen transparante effecten in UI elementen.
Hiermee kun je (als de app het toelaat) dus inderdaad bijvoorbeeld shelter laten refreshen om de, zeg 10 minuten.
Ik weet niet of het bestaat voor e/OS maar dat zou je misschien kunnen helpen. Iets vergelijkbaars staat voor mij wel hoog op het lijstje over wat ik in mijn volgende telefoon zou willen.
Weet iemand of dit bestaat?
Fijn om te weten, dank!RepareerDroid schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:27:
[...]
Er zijn talloze automatisering apps voor Android, die ook werken op /e/OS, die dat kunnen.
Inmiddels is er een review: https://www.androidplanet.nl/reviews/fairphone-6-review/ (behoorlijk positief, zij het dat er nog wat softwarematige issues zijn waarvan Fairphone heeft toegezegd die deze zomer te zullen oplossen).Pimmetjuuh schreef op zondag 6 juli 2025 @ 08:50:
@BounceCloud
[ Voor 14% gewijzigd door BertNL op 06-07-2025 15:13 ]
Misschien een stomme vraag, maar e/OS heeft ook support voor gewoon widgets toch?
Natuurlijk. Het is gewoon Android met alle functies behalve een aantal betaalde/Google apps en diensten. Je kunt ook een andere launcher installeren als je gekkere dingen wilt doen met widgets dan dat /e/OS (of Fairphone OS) standaard toelaat.Pimmetjuuh schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:26:
Misschien een stomme vraag, maar e/OS heeft ook support voor gewoon widgets toch?
Dat e/OS begint steeds aantrekkelijker te wordenRepareerDroid schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:34:
[...]
Natuurlijk. Het is gewoon Android met alle functies behalve een aantal betaalde/Google apps en diensten. Je kunt ook een andere launcher installeren als je gekkere dingen wilt doen met widgets dan dat /e/OS (of Fairphone OS) standaard toelaat.
Nog even over de review: https://www.androidplanet.nl/reviews/fairphone-6-review/
Waar ik benieuwd naar ben is hoe het zit met die niet altijd scherpe foto’s (met name bij gebruik van de groothoeklens in donkere omstandigheden). Vraag me af of dit ook zo is bij gebruik van andere foto-apps en of dit wordt opgelost bij een software-update. Ook interessant is of in de nog te verschijnen review van Tweakers hetzelfde wordt geconstateerd.
Waar ik benieuwd naar ben is hoe het zit met die niet altijd scherpe foto’s (met name bij gebruik van de groothoeklens in donkere omstandigheden). Vraag me af of dit ook zo is bij gebruik van andere foto-apps en of dit wordt opgelost bij een software-update. Ook interessant is of in de nog te verschijnen review van Tweakers hetzelfde wordt geconstateerd.
En nog een review beschikbaar: YouTube: 10/10 Reparierbarkeit: Fairphone 6 (review)
Is er iemand die mij vertellen of Microsoft Authenticator (vereist voor werk, again) werkt op e/os?
Kan via duckduckgo niet echt iets vinden
[ Voor 10% gewijzigd door Pimmetjuuh op 07-07-2025 10:28 ]
- verwijderd, bericht gequote ipv gewijzigd -
[ Voor 91% gewijzigd door Pimmetjuuh op 07-07-2025 10:28 ]
Heb hem even geinstalleerd speciaal voor jou. Hij lijkt prima te werken, al heb ik er geen account aan gekoppeld zo even. Ik heb wel al sinds het begin Outlook Lite (ja, die app van Microsoft zelf) op in gebruik zonder issues. Ik heb wel andere 2FA apps in gebruikt (Aegis, Battlenet, Steam etc) en die werken ook allemaal dikke prima zonder enige issues. Family Safety app van Microsoft werkt óók prima.Pimmetjuuh schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:22:
Is er iemand die mij vertellen of Microsoft Authenticator werkt op e/os?
Onthou dat E/OS is de basis gewóón Android is he. Niks speciaals of anders aan behalve geen bloatware.
- edit -
Nu ik dat zo schrijf besloot ik de E/OS Mail app nog eens te proberen. De reden voor Outlook Lite was dat het met E/OS Mail niet wilde werken via live mail destijds, maar ik zie dat dit nu prima werkt! Mooi, kan die Outlook app er dus ook vanaf
[ Voor 17% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-07-2025 10:32 ]
Dank!HTT-Thalan schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:26:
[...]
Heb hem even geinstalleerd speciaal voor jou. Hij lijkt prima te werken, al heb ik er geen account aan gekoppeld zo even. Ik heb wel al sinds het begin Outlook Lite (ja, die app van Microsoft zelf) op in gebruik zonder issues. Ik heb wel andere 2FA apps in gebruikt (Aegis, Battlenet, Steam etc) en die werken ook allemaal dikke prima zonder enige issues.
Onthou dat E/OS is de basis gewóón Android is he. Niks speciaals of anders aan behalve geen bloatware.
Ik snap dat het in principe gewoon android is, maar eerder in dit topic had iemand aangegeven dat authy niet werkt, dus ik wist niet of die limitatie ook bij MA van toepassing was.
Verder zijn de topics op het internet van vragen die ik heb over e/os met enige regelmaat al best verouderd, vandaar dat ik de vragen hier stel
Stel maar raakPimmetjuuh schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:33:
[...]
Dank!
Ik snap dat het in principe gewoon android is, maar eerder in dit topic had iemand aangegeven dat authy niet werkt, dus ik wist niet of die limitatie ook bij MA van toepassing was.
Verder zijn de topics op het internet van vragen die ik heb over e/os met enige regelmaat al best verouderd, vandaar dat ik de vragen hier stel
Klein advies vanuit deze kant - met mede-Tweakers die al een Fairphone (6) langer gebruiken.
Zelf ben ik altijd bezig geweest met custom ROMs, privacy tweakers, etc, en heb een groot hart voor duurzaamheid. Daarom spreekt de Fairphone 6 met /e/OS mij zeer aan. Ik volg het project al sinds ik een Galaxy S8 had. Nu heb ik een S23 Ultra. Altijd een high-end soc gehad.
Ik maak me daarom zorgen over de 7s Gen 3. Misschien ongegrond, maar ik wil graag weten hoe het jullie bevalt. Zijn er hier meer mensen die de stap hebben gemaakt van een high-end soc naar een mid-range soc (met /e/OS), en hoe is dat bevallen?
Zelf ben ik altijd bezig geweest met custom ROMs, privacy tweakers, etc, en heb een groot hart voor duurzaamheid. Daarom spreekt de Fairphone 6 met /e/OS mij zeer aan. Ik volg het project al sinds ik een Galaxy S8 had. Nu heb ik een S23 Ultra. Altijd een high-end soc gehad.
Ik maak me daarom zorgen over de 7s Gen 3. Misschien ongegrond, maar ik wil graag weten hoe het jullie bevalt. Zijn er hier meer mensen die de stap hebben gemaakt van een high-end soc naar een mid-range soc (met /e/OS), en hoe is dat bevallen?
Ik kwam van precies die telefoon af, een S23 Ultra, naar de FP5 toe. Ik heb er een uitgebreide review over geschreven hier op Tweakers. Lang verhaal kort: Ik ga niet meer terug. De camera was bij Samsung zeker beter maar vooral een crutch voor iemand die gewoon niet kan fotograferen en daar ook geen moeite in steekt. Qua accuduur ben ik niet achteruit gegaan en de accu nu te kunnen wisselen is al heel vaak van pas gekomen. En de privacy en 'clean-nes'.... E/OS is voor mij absoluut superieur aan Google Android. Qua snelheden geen klachten. Sommige zaken openen wat minder 'snappy' dan ik van de S23U gewend was, dat wel, maar niet iets waar ik heel erg mee zit omdat ik geen persoon ben die op zijn telefoon 'leeft'. Ik gebruik hem zeker functioneel en vaak maar zou me geen power user noemen.Ik maak me daarom zorgen over de 7s Gen 3. Misschien ongegrond, maar ik wil graag weten hoe het jullie bevalt. Zijn er hier meer mensen die de stap hebben gemaakt van een high-end soc naar een mid-range soc (met /e/OS), en hoe is dat bevallen?
[ Voor 13% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-07-2025 11:26 ]
Ik kom van een FP4 af en ondanks dat de stap van een iPhone best behoorlijk was inzake gebruiksvriendelijkheid. Maar inmiddels aan FP6 en dit is wel weer een grote stap vooruit! Ik had eerst iodéOS waar ik best tevreden over ben, maar de parental control is daar lastig uit te voeren (is alleen een private VPN) en ik wil mijn kids ook ungoogled/unbigtech ervaring kunnen geven. /e/OS is wordt wat meer gepushed op hun eigen ecosysteem (eigen apps kunnen niet verwijderd worden en nadruk op hun cloud is flink). Maar met een paar wijzigingen merk je daar niks meer van. Hun launcher is wel echt r*k, daar heb ik nu Neo Launcher voor gebruikt. Ik kwam van Trebuchet maar las ergens dat die niet goed werkte, dus even op zoek gegaan naar een andere. Neo Launcher werkt prima, al mis ik de screenshot feature bij app switching.
Dank! Hoe bevalt /e/OS 3, is dat weer een grote verbetering t.o.v. voorgaande releases?HTT-Thalan schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:25:
[...]
![]()
.
[...]
Ik kwam van precies die telefoon af, een S23 Ultra, naar de FP5 toe. Ik heb er een uitgebreide review over geschreven hier op Tweakers. Lang verhaal kort: Ik ga niet meer terug. De camera was bij Samsung zeker beter maar vooral een crutch voor iemand die gewoon niet kan fotograferen en daar ook geen moeite in steekt. Qua accuduur ben ik niet achteruit gegaan en de accu nu te kunnen wisselen is al heel vaak van pas gekomen. En de privacy en 'clean-nes'.... E/OS is voor mij absoluut superieur aan Google Android. Qua snelheden geen klachten. Sommige zaken openen wat minder 'snappy' dan ik van de S23U gewend was, dat wel, maar niet iets waar ik heel erg mee zit omdat ik geen persoon ben die op zijn telefoon 'leeft'. Ik gebruik hem zeker functioneel en vaak maar zou me geen power user noemen.
Ik moet het nog gaan proberen, zit nog op 2.7.MertijnW schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:24:
[...]
Dank! Hoe bevalt /e/OS 3, is dat weer een grote verbetering t.o.v. voorgaande releases?
Maar jouw ervaring is dus dat de telefoon eigenlijk altijd redelijk vlot blijft, ook bij het gebruik van meerdere apps tegelijk? Ik weet dat je een Fairphone 5 hebt, maar dan moet dat bij een 6 helemaal geen probleem zijn.HTT-Thalan schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:42:
[...]
Ik moet het nog gaan proberen, zit nog op 2.7.
Mijn use case is vooral nieuws apps, mail checken, de browser, wat social media en fims/series kijken via streamingsdiensten gebruiken.
Easy peasyMertijnW schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:37:
[...]
Maar jouw ervaring is dus dat de telefoon eigenlijk altijd redelijk vlot blijft, ook bij het gebruik van meerdere apps tegelijk? Ik weet dat je een Fairphone 5 hebt, maar dan moet dat bij een 6 helemaal geen probleem zijn.
Mijn use case is vooral nieuws apps, mail checken, de browser, wat social media en fims/series kijken via streamingsdiensten gebruiken.
Goedemiddag,
ik heb op 26 Juni een /e/os fairphone 6 besteld direct bij fairphone. Zijn er nog anderen die net als ik, na bestellen op de eerste dag, nog op hun apparaat wachten?
Het is de 11e dag, dus nog binnen de gestelde leveringstermijn tot 2 weken. Maar ik wilde even checken of dit een uitzondering is.
Martijn
ik heb op 26 Juni een /e/os fairphone 6 besteld direct bij fairphone. Zijn er nog anderen die net als ik, na bestellen op de eerste dag, nog op hun apparaat wachten?
Het is de 11e dag, dus nog binnen de gestelde leveringstermijn tot 2 weken. Maar ik wilde even checken of dit een uitzondering is.
Martijn
Misschien gaat dit helemaal tegen het privacy principe van e/OS in maar heeft e/OS (een optie voor gebruik van) een voice assistent?
Ik neem aan dat Google Assistant (of Gemini nu) er uit is gesloopt
Ja, ik zit ook nog steeds te wachten. Besteld bij Fairphone met e/os en een privacyscreen op 25 juni.mjml schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:29:
Goedemiddag,
Martijn
Status is geblokkeerd en ik heb nog niets gehoord. Woensdag maar eens een mailtje sturen.
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan
Ik kan er geen vinden in mijn settings, behalve dan text-to-speech dus ik ga zeggen niet ingebouwd. Apptechnisch is er vast wel wat mogelijk.Pimmetjuuh schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:31:
Misschien gaat dit helemaal tegen het privacy principe van e/OS in maar heeft e/OS (een optie voor gebruik van) een voice assistent?
Laat aub de uitkomst weten. Wil graag dezelfde combi bestellen.Saint2Saint schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:43:
[...]
Ja, ik zit ook nog steeds te wachten. Besteld bij Fairphone met e/os en een privacyscreen op 25 juni.
Status is geblokkeerd en ik heb nog niets gehoord. Woensdag maar eens een mailtje sturen.
Nu gaan we dus direct zien of er verbetering is in de klantenservice bij Fairphone.
Staat op de site 3-5 werkdagen , we gaan het zien. Hoop het voor je!
Thanks! Zou dat met Home Assistant mogelijk zijn?HTT-Thalan schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:45:
[...]
Ik kan er geen vinden in mijn settings, behalve dan text-to-speech dus ik ga zeggen niet ingebouwd. Apptechnisch is er vast wel wat mogelijk.
En is er een verbetering met casten van spotify en youtube/netflix etc. naar tv/chromecast? Ik las dat dat vroeger met e/OS nog wel een ding was
Bij mij was de levertijd op 25 juni 1 á 2 weken. Dus nog twee dagen wachten. Maar ik verwacht dat het wel goed komt.eenhoorntje schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:14:
[...]
Laat aub de uitkomst weten. Wil graag dezelfde combi bestellen.
Nu gaan we dus direct zien of er verbetering is in de klantenservice bij Fairphone.
Staat op de site 3-5 werkdagen , we gaan het zien. Hoop het voor je!
Oh, dit klinkt allemaal steeds aantrekkelijker!
Ook ik zit met nog een paar dingetjes.
Zoals Spotify, kan ik dit gewoon blijven streamen naar mijn receiver? Via WiFi.
Ik heb nu een cheap ass Samsung A52. De camera op dit ding heeft 64Mpx, de FP heeft 50Mpx. Hoe zijn de video's in het donker? Ik film regelmatig korte concert fragmenten om mijn vrienden te laten zien dat ze toch mee hadden moeten komen en om mijn vrouw gerust te stellen (dat het echt herrie is waar ze niks aan vindt)
Ook ik zit met nog een paar dingetjes.
Zoals Spotify, kan ik dit gewoon blijven streamen naar mijn receiver? Via WiFi.
Ik heb nu een cheap ass Samsung A52. De camera op dit ding heeft 64Mpx, de FP heeft 50Mpx. Hoe zijn de video's in het donker? Ik film regelmatig korte concert fragmenten om mijn vrienden te laten zien dat ze toch mee hadden moeten komen en om mijn vrouw gerust te stellen (dat het echt herrie is waar ze niks aan vindt)
"What do you get if you multiply six by nine..."
https://community.e.found...s-latest-updates/70309/41
@Pimmetjuuh
Zoals te lezen op het /e/ os forum heeft de Fairphone de Google Assistent er niet in zitten. Kan per telefoon/versie anders zijn.
@Punkrocker De kwaliteit heeft niet alleen met de mp te maken ook met welke sensor er gebruikt word.
Spotify via Wifi werkt ook gewoon
@Pimmetjuuh
Zoals te lezen op het /e/ os forum heeft de Fairphone de Google Assistent er niet in zitten. Kan per telefoon/versie anders zijn.
@Punkrocker De kwaliteit heeft niet alleen met de mp te maken ook met welke sensor er gebruikt word.
Spotify via Wifi werkt ook gewoon
[ Voor 20% gewijzigd door eenhoorntje op 07-07-2025 20:06 ]
Ik heb ook 2x een e/OS Fairphone besteld, het hoesje is inmiddels gearriveerd ondanks dat het op geblokkeerd staat.
Ik denk dat Fairphone en Murena wat overrompeld zijn door het aantal bestellingen.
Ik denk dat Fairphone en Murena wat overrompeld zijn door het aantal bestellingen.
Met Home Assistant is mogelijk, maar er zijn natuurlijk ook andere voice assistant apps voor Android.Pimmetjuuh schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:22:
[...]
Thanks! Zou dat met Home Assistant mogelijk zijn?
En is er een verbetering met casten van spotify en youtube/netflix etc. naar tv/chromecast? Ik las dat dat vroeger met e/OS nog wel een ding was
De Fairphone (Gen. 6) heeft een grotere sensor en ook een lagere f-stop zodat de camera meer licht kan opvangen dan de A52. De MP zegt vrijwel niets over de kwaliteit.Punkrocker schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:39:
Heb het net geprobeerd, Spotify casten naar mijn shield maar dan crasht micro-g service. Waarschijnlijk moet je dan Google onderdelen installeren en die gebruik ik niet op de telefoon.Pimmetjuuh schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:22:
[...]
Thanks! Zou dat met Home Assistant mogelijk zijn?
Casten werkt helaas niet op /e/os. Er staat al heel lang een verbetering open voor MicroG om Chromecast te implementeren, maar dat is tot op heden niet gelukt/opgepakt.
Voor degene die ook op 25-6-2025 besteld hebben bij Fairphone zelf en benieuwd zijn naar de levertijd.
Ik heb zojuist een Track en Trace code ontvangen (label aangemaakt, pakket nog niet ontvangen door UPS) voor de Fairphone 6 met e/OS. Ik heb besteld op 25-06-2025 om 12:24:49 en direct betaald met iDeal.
Status staat nog steeds op "Geblokkeerd" btw.
Ik heb zojuist een Track en Trace code ontvangen (label aangemaakt, pakket nog niet ontvangen door UPS) voor de Fairphone 6 met e/OS. Ik heb besteld op 25-06-2025 om 12:24:49 en direct betaald met iDeal.
[ Voor 9% gewijzigd door MrQcue op 07-07-2025 21:24 ]
Heb je een voorbeeld van een paar? Ik heb er op gezocht maar naast de alexa en vendor specifieke (bixby, MiAI etc) heb ik niet echt iets gevonden.Met Home Assistant is mogelijk, maar er zijn natuurlijk ook andere voice assistant apps voor Android.
Stel ik wil meer google services installeren dan MicroG (beetje counterintuitive i know, maar stel), zou ik dan alleen de benodigdheden kunnen installeren die ik wil voor bijvoorbeeld casten? Zie ik dan ook wat die service dan allemaal van mij verzamelt?Heb het net geprobeerd, Spotify casten naar mijn shield maar dan crasht micro-g service. Waarschijnlijk moet je dan Google onderdelen installeren en die gebruik ik niet op de telefoon.
En e/OS geeft de optie om per-app trackers te blokkeren, zou dat ook bij die google apps kunnen zodat je bijvoorbeeld nog wel het gemak van google maps heb of de search engine van google, maar niet de data tracking perikelen?
PS: Is het oke om e/OS dingen te bespreken in het fairphone topic?
Er wordt gesproken over Spotify casten, Spotify via wifi, maar misschien bedoeld @Punkrocker Spotify connect? Chromecast ondersteuning is er idd niet bij /e/OS.
Bij Spotify connect doet je smartphone alleen de besturing van de audio, het audio apparaat (reciever, streamer) haalt via z'n interternetverbinding de stream op. Dat is hetzelfde principe als casten via een Chromecast, maar staat er wel los van, als in het is een apart protocol van Spotify. Andere muziek streaming diensten (Tidal, Qobuz) hebben ook een eigen connect functie.
Zie https://support.spotify.com/nl/article/spotify-connect/
Bij Spotify connect doet je smartphone alleen de besturing van de audio, het audio apparaat (reciever, streamer) haalt via z'n interternetverbinding de stream op. Dat is hetzelfde principe als casten via een Chromecast, maar staat er wel los van, als in het is een apart protocol van Spotify. Andere muziek streaming diensten (Tidal, Qobuz) hebben ook een eigen connect functie.
Als je Google diensten wil blijven gebruiken maar op een manier waarbij je (iets) minder intensief wordt getracked is een Google Pixel met GrapheneOS wellicht iets voor je. Alle Google apps die normaal alle privileges hebben zijn daar net zo gesandboxed als andere apps en kan je dus dezelfde beperkingen/permissies voor instellen.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Bedankt.musicfreak schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 06:29:
Er wordt gesproken over Spotify casten, Spotify via wifi, maar misschien bedoeld @Punkrocker Spotify connect? Chromecast ondersteuning is er idd niet bij /e/OS.
Geen idee hoe het heet...
Heb een Yamaha receiver...
Ik zoek het op.
"What do you get if you multiply six by nine..."
Goed om te horen. Het zal wel druk zijn en ik zal nog maar even geduld hebben.MrQcue schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:16:
Voor degene die ook op 25-6-2025 besteld hebben bij Fairphone zelf en benieuwd zijn naar de levertijd.
Ja hoor. Ik heb mijn eigen lokale voice assistant via HomeAssistant.HTT-Thalan schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:45:
[...]
Ik kan er geen vinden in mijn settings, behalve dan text-to-speech dus ik ga zeggen niet ingebouwd. Apptechnisch is er vast wel wat mogelijk.
Deze videoreview is ook onlangs online gekomen: YouTube: Fairphone 6 Review - More Than Fair (Except for the USA)
Dat is inderdaad Spotify Connect (heb ook een Yamah Receiver). Ik heb me op een gegeven moment maar losgehaald van de software protocollen en gewoon een AptX/LDAC BT Receiver gekocht (XDUOO XQ-50 Pro2)Punkrocker schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 07:27:
[...]
Bedankt.
Geen idee hoe het heet...
Heb een Yamaha receiver...
Ik zoek het op.
Wat houdt gesandboxed in? Begrijp ik het goed dat bepaalde apps dan runnen in een apart “hokje” in je os zodat ze niet bij de rest van je data en andere apps kunnen, behalve als ze je daar toegang toe geeft?Ramon schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 07:09:
Als je Google diensten wil blijven gebruiken maar op een manier waarbij je (iets) minder intensief wordt getracked is een Google Pixel met GrapheneOS wellicht iets voor je. Alle Google apps die normaal alle privileges hebben zijn daar net zo gesandboxed als andere apps en kan je dus dezelfde beperkingen/permissies voor instellen.
Hier een vergelijking tussen oa Graphene OS en e/OS.
Uit deze discussie gelinkt, waar uit lijkt te blijken dat e/OS tov Graphene OS toch een stuk minder veilig/privacy bewust is.
[ Voor 4% gewijzigd door Pimmetjuuh op 08-07-2025 10:42 ]
Komt er wel op neer dat je met /e/ os bewuster met je privacy om wil gaan dan met de standaard android os. Maar nog steeds niet google loos (en mn gevoel zegt dat heel veel mensen denken dat ze nu compleet van google of zijn)
Is er niet iemand die een fatsoenlijk /e/ os topic kan maken?
Is er niet iemand die een fatsoenlijk /e/ os topic kan maken?
Grappig dat er discussie over ont-googelde Android ontstaat in het Fairphone topic. We kunnen hier heel wat verder discussieren over security versus privacy, de mate van ont-googled zijn en de ontwerpkeuzes van GrapheneOS en /e/OS, maar.....: zodra je kijkt naar "supported devices" zie je dat GrapheneOS icm Fairphone niet ondersteund is. En dan is de keus voor /e/OS altijd een goede, in vergelijking met stock Android.
De enig andere keus met een Fairphone om volledig van Android af te stappen, is door naar PostmarkerOS of UBPorts te gaan.
De enig andere keus met een Fairphone om volledig van Android af te stappen, is door naar PostmarkerOS of UBPorts te gaan.
Ik heb hem ontvangen. Dus minder dan een dag nadat het label is aangemaakt. Vanaf bestellen tot aan de levering was voor mij dus 13 dagen. Dat geeft wellicht een indicatie voor anderen.MrQcue schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:16:
Of Ubuntu Touch, die ondersteund tegenwoordig ook Fairphone 3-5 dus 6 zal ook wel komen.voorstad schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:57:
Grappig dat er discussie over ont-googelde Android ontstaat in het Fairphone topic. We kunnen hier heel wat verder discussieren over security versus privacy, de mate van ont-googled zijn en de ontwerpkeuzes van GrapheneOS en /e/OS, maar.....: zodra je kijkt naar "supported devices" zie je dat GrapheneOS icm Fairphone niet ondersteund is. En dan is de keus voor /e/OS altijd een goede, in vergelijking met stock Android.
[ Voor 4% gewijzigd door Dezorian op 08-07-2025 14:39 ]
UBPorts = Ubuntu Touch.Dezorian schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:39:
[...]
Of Ubuntu Touch, die ondersteund tegenwoordig ook Fairphone 3-5 dus 6 zal ook wel komen.
Maar een bruikbare Ubuntu Touch voor de FP6 is er waarschijnlijk pas over 1 tot 2 jaar.
Wat een goed plan! 👑eenhoorntje schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:30:
....Is er niet iemand die een fatsoenlijk /e/ os topic kan maken?
Ik heb de Fairphone 6 (kleur groen) besteld afgelopen maandagochtend 7 juli en kreeg zojuist een UPS tracking code. Denk alleen dat ik iets te fanatiek ben met nu controleren bij UPS, want die geven aan:MrQcue schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:16:
"Currently, we are not able to provide the tracking details. We can’t locate shipments if we haven’t received information from the shipper yet, or if the parcel information is older than 120 days."
Maar volgens Fairphone zelf zou het nu binnen 2 tot maximaal 5 dagen geleverd moeten worden. Gaat tot nu toe heel vlot, maar ik moet het eerst nog maar eens zien als hij daadwerkelijk in huis is
Dat klinkt lekker vlot. Voor welk OS heb je gekozen?Tjeerd schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:06:
[...]
Ik heb de Fairphone 6 (kleur groen) besteld afgelopen maandagochtend 7 juli en kreeg zojuist een UPS tracking code. Denk alleen dat ik iets te fanatiek ben met nu controleren bij UPS, want die geven aan:
"Currently, we are not able to provide the tracking details. We can’t locate shipments if we haven’t received information from the shipper yet, or if the parcel information is older than 120 days."
Maar volgens Fairphone zelf zou het nu binnen 2 tot maximaal 5 dagen geleverd moeten worden. Gaat tot nu toe heel vlot, maar ik moet het eerst nog maar eens zien als hij daadwerkelijk in huis is
Standaard Android OS variant.Saint2Saint schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:07:
[...]
Dat klinkt lekker vlot. Voor welk OS heb je gekozen?
Nog een uitgebreide en nuttige gebruikersreview op Reddit: https://www.reddit.com/r/fairphone/s/qWkAugxIzP