remco_k schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:52:
[...]
Niet specifiek een vraag aan @
franssie maar in het algemeen;
Ik heb dat rapport eerder best goed gelezen dacht ik, maar welke details daarin zouden dat suggereren? Ik haalde dat er niet uit.
Ik probeer het later vandaag nog eens door te nemen op zoek naar die details. Het zal wel een specifieke woordkeuze zijn ofzo. Of is dit gewoon een bias van de betreffende lezende persoon? (
De persoon waar je zelf denkt dat het over gaat, is diegene die aan die switches heeft gezeten.)
Suggest is niet dat het dit beschrijft. Het is meer een opvolging van events die wel feitelijk zijn benoemd, en dan specifiek proberenr af teleiden wat er niet is benoemd. In het kort:
Het vliegtuig presteert normaal en roteert van de baan af.
Bij normale vlucht: na rotatie wordt de gear binnen enkele honderd voet al opgehaald door de pilot monitoring. De gear lever is niet bediend.
Ten tijde van die rotatie zijn fuel switches omgezet, waarna een geparafraseerd gesprek is opgeschreven over de fuel switches.
Ontbrekend:
- Hebben de piloten de gebruikelijke 'positive rate' / 'gear up' callouts gegeven?
- Wie heeft wat gezegd in het geparafraseerd gesprek (is niet duidelijk)
- Is er nog meer gezegd dat belastend kan zijn voor/door de piloten?
Die suggestie komt als je in zou vullen: de PM zou gear inhalen na rotatie. Dit is niet gebeurd. Precies op dit moment zijn fuel switches omgezet. Er volgt een gesprek, de switches worden weer teruggezet met grotere tijddelta. Waarom er deze vertraging tussen zit is ook niet duidelijk. Of er vertraging zat tussen het gesprek en omzetten van de schakelaars is ook niet duidelijk.
Het blijft dus een pure speculatie. Ik heb daar als technisch ingesteld persoon geen moeite mee, zolang er maar wel duidelijk staat dat dit hypothetische scenarios zijn die niet bevestigd zijn. Maar daar zijn de meningen over verdeeld, wat ik kan begrijpen als je die randvoorwaarde niet overal kan toevertrouwen.
We hebben ook bijvoorbeeld nooit gehoord wat de piloten letterlijk over de radio's hebben gezegd in hun mayday call, terwijl er genoeg ""bronnen"" zijn over zaken als "thrust not achieved" or "we're going down". Allemaal sensatie/clickbait materiaal IMO.
Ik zie vandaag veel berichten tevoorschijn komen over de mentale gesteldheid van 1 van de piloten. Ik heb geen idee hoe men aan die informatie komt, of dat accuraat is of netjes vrijgegeven, enzovoort. Lijkt mij zeer sterk, want dat soort informatie neigt dan toch meer uit een strafrechtelijk onderzoek te komen. Kan van mij, tenzij er een officiele bron gelinkt is, ook direct bij de speculatiestapel.
[
Voor 3% gewijzigd door
Hans1990 op 17-07-2025 18:55
]