Er vanuitgaande dat het met opzet gedaan werd, dan ben je psychisch toch dermate ver heen dat elke ratio ontbreekt? Het past voor mij niet echt in / bij elkaar.
[...]
...alles doen om het op een ongeluk te laten lijken. Voor sommige zelfmoordenaars is dat belangrijk, omdat ze door hun nabestaanden als slachtoffer van een ongeluk en niet als zelfmoordenaar gezien willen worden. Ook religieus en cultureel ligt er vaak een zwaar stigma op zelfmoord.
Ook hier vind ik het lastig om te bedenken dat iemand zover heen is dat zelfmoord een optie zou zijn en ondertussen nog logisch zou nadenken. Zegt niet dat het niet kan, maar is die kans niet heel klein?
[...]
Law of diminished returns. Het is nog niet zo lang geleden dat audio van een hele vlucht al als veel data werd gezien. Video is nog een veelvoud ervan. En als je al de status kent van elke knop aan boord en van elk woord wat in de cockpit wordt gezegd, dan voegt een camera in de cockpit niet zoveel meer toe.
In deze tijd mag opslag van 10GB aan data van de laatste X minuten filmmateriaal toch geen issue zijn? Menig huishouden filmt per dag een veelvoud met hun deurbel. 30 jaar geleden was het zo goed als onmogelijk misschien, maar tegenwoordig zou je dit theoretisch zelfs kunnen streamen naar een basisstation. Ik zou het niet verkeerd vinden als ze de cockpit van 2 kanten zouden filmen en opslaan in de FDR.
Maar toegegeven, nu ongelukken zo zeldzaam zijn geworden, lijkt de geestelijke gezondheid van de piloten steeds meer een factor te worden. Misschien wordt het inderdaad tijd om camera's in de cockpit te overwegen. Al kun je de vraag stellen wat je daar precies mee opschiet. De intentie achter een actie ken je daarmee nog steeds niet. Er is nu eenmaal geen flight data recorder die de gedachten en intenties van de piloot registreert.
En laten we niet vergeten dat dingen ook gewoon fout gaan. Dat kennen we allemaal toch wel, dat je op de fiets of in de auto zit en na een actie denkt “dat was niet handig, gelukkig is het goed afgelopen”. En hoevaak krijgen mensen wel geen blackout onder spanning, dat zie je regelmatig op TV bij relatief simpele quiz vragen.
Beeld bij het geluid kan wel een meerwaarde zijn, op zijn minst laat het zien wie welke knop bediend. Het voorkomt wellicht ook deels dat knoppen en meters soms dermate kapot zijn dat ze niet meer bruikbaar zijn voor onderzoek.