Vliegtuigcrash in India

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Vliegramp in India: https://www.nu.nl/buitenl...nderden-slachtoffers.html
Een vliegtuig met aan boord mogelijk ruim honderd passagiers is in India neergestort. Dat gebeurde vlak na vertrek van de luchthaven in Ahmedabad. Onduidelijk is nog of er slachtoffers zijn.

Op beelden zijn grote zwarte rookwolken te zien. Volgens een bron waarmee Reuters sprak was het vliegtuig op weg naar Birmingham in het Verenigd Koninkrijk. Het zou om een toestel van vliegtuigmaatschappij Air India gaan.

Bronnen hebben het over verschillende aantallen passagiers. De politie zou hebben gemeld dat 242 mensen aan boord van het toestel waren. De bron waarmee Reuters sprak heeft het over ruim 100 mensen.
Volgens https://timesofindia.indi...articleshow/121798487.cms gaat het om een Boeing 787 van Air India idd.

[ Voor 27% gewijzigd door wildhagen op 12-06-2025 11:00 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:32
Onduidelijk is nog of er slachtoffers zijn.
Lijkt mij eerder onduidelijk hoeveel slachtoffers er zijn..

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:39
Dit oogt als foute boel in India met een Dreamliner:

https://www.theguardian.c...abad-india-latest-updates

Het vliegtuig zou kort na het opstijgen zijn neergestort. De vlucht ging naar Londen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:38
Het ging om dit vliegtuig: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/vt-anb er lijkt direct na het opstijgen iets goed mis te zijn gegaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
Als je de beelden op GeenStijl ziet, dan zakt hij 'gewoon' langzaam naar beneden en stort het neer in stedelijk gebied. Trieste zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-07 16:48
Vreselijk nieuws. Sterkte voor de nabestaanden.

Lijkt om vlucht AI171 AMD > LGW te gaan. Volgens mij het eerste ongeluk met vermoedelijk fatale afloop van een Boeing 787?

Video van de crash. Ziet er niet goed uit.

[ Voor 19% gewijzigd door Marcusso op 12-06-2025 11:21 ]

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:14
Beelden van de crash:
https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button

Ben bang dat er geen overlevenden zijn

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Marcusso schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:19:
Volgens mij het eerste ongeluk met vermoedelijk fatale afloop van een Boeing 787?
Sowieso de eerste crash van een 787. Andere incidenten ermee zijn van het kaliber fuel leak, nose gear collapse en uiteraard de bekende batterijbrand geweest.

Helpt bepaald niet dat die kist letterlijke minuten bezig was aan een long-haul vlucht van enkele uren, met bijbehorende fuel load.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 12-06-2025 11:24 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Marcusso schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:19:
Volgens mij het eerste ongeluk met vermoedelijk fatale afloop van een Boeing 787?
Interessant wel. Had echt in mijn hoofd dat er meer gebeurt was met de 787. Onbewust dus niet de beste reputatie in mijn hoofd.

Heel vreemd om te zien hoe hij gewoon geen thrust lijkt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Uiteraard veel te vroeg om te speculeren, kan echt van alles zijn. Klinkt volgens mij wel alsof de motoren gewoon vol draaien.

Wel gear down en flaps lijken op 0 te staan, erg vreemd voor mij als leek

[ Voor 24% gewijzigd door SnowDude op 12-06-2025 11:31 ]

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:17
SnowDude schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:28:
Uiteraard veel te vroeg om te speculeren, kan echt van alles zijn. Klinkt volgens mij wel alsof de motoren gewoon vol draaien
Als ze allebei vol zouden draaien zou die niet zo zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-07 11:26
Op het eerste gezicht lijkt het alsof de flaps niet uitstaan. Zou op deze hoogte met het veronderstelde gewicht en de relatief lage snelheid toch goed zichtbaar moeten zijn? #starthetspeculeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

soort vreemde rejected take off oid. Gek ook dat de wielen nog uit zijn. Vliegtuig kwam een twee uurtjes voor vertrek nog uit een kort 1 uur durende vlucht uit Delhi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:06
According to India’s aviation authority & news sources:

• ⁠Flight sent a Mayday call before the crash
• ⁠242 people were on board, including 12 crew members
• ⁠At least 52 British nationals were on board
• ⁠Plane crashed into a residential area called Meghani Nagar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:06
Lees her en der dat ie op de helft van de startbaan is gestart. Dat zou wel wat krap zijn voor een volle 787. Allemaal gissen nog natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
PWM schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:26:
[...]

Interessant wel. Had echt in mijn hoofd dat er meer gebeurt was met de 787. Onbewust dus niet de beste reputatie in mijn hoofd.
Er zijn natuurlijk wel veel incidenten geweest bij de lancering met de 787 met de lithium ion batterij (was volgens mij 2012/13 zoiets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:32

Freak187

geen

Een mayday call maak je niet als je 'denkt' dat je alles goed hebt gedaan (TORA/TODA/V1, etc etc).

Kan zijn een motor failure na V1 en dan zwaar beladen en niet goed kunnen uitklimmen.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:37
Vreselijk...

Volgens Flightradar24 vertrok hij vanaf intersectie R4 van baan 23. Dat geeft een TORA van 1884 meter. Nu ken ik geen performance getallen van een 787 maar dat vind ik niet veel voor een vlucht van 9 uur....

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Sand0rf schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:48:
Vreselijk...

Volgens Flightradar24 vertrok hij vanaf intersectie R4 van baan 23. Dat geeft een TORA van 1884 meter. Nu ken ik geen performance getallen van een 787 maar dat vind ik niet veel voor een vlucht van 9 uur....
Nou is Flightradar in mijn ervaring ook niet altijd 100% nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
Freak187 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:48:
Een mayday call maak je niet als je 'denkt' dat je alles goed hebt gedaan (TORA/TODA/V1, etc etc).

Kan zijn een motor failure na V1 en dan zwaar beladen en niet goed kunnen uitklimmen.
Hij zou prima op 1 motor moeten kunnen uitklimmen. Enige opvallende is dat hij bijna geen flaps uit lijkt te hebben op dat filmpje. Helemaal als er geluiden zijn dat ze een intersectie takeoff deden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
ik heb het vermoeden dat er op de grond weg gekomen zijn met een nog veel grotere ramp. Als ik de foto op de site van het AD bekijk: https://www.ad.nl/buitenl...estort-in-india~a62223a8/

dan denk ik dat hij hier ergens terecht is gekomen: https://maps.app.goo.gl/EWZXo3RA8R4WiXZB6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Ahmedabad Airport ligt overigens zowat op zeeniveau (+58m) maar het is er wel tegen de 40 graden wat natuurlijk wel impact heeft op performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:47
Server van AVherald staat te roken...

Weet niet hoe zwaar die 787 was met 9 uur branstof aanboord en nagenoeg vol met 242 mensen. Maar als ie op MTOW zit dan heb je 2800 meter nodig. Als je dan niet de volledige baan gebruikt om op te stijgen...

Op de video is het vanwege de beeld kwaliteit lastig te zien of er flaps gebruikt zijn maar het lijkt haast alsof ze volledig up zijn.

787-8 range is 7300nm om en nabij. Ahmedabad naar Gatwick is 3700nm. Zal niet aan MTOW gezeten hebben gok ik zo.

[ Voor 96% gewijzigd door FastFred op 12-06-2025 12:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upclocker
Met de huidige omstandigheden kan je met een B789 qua performance vanaf intersectie R4 weg met een gewicht van maximaal 185 ton. Daarmee haal je London niet eens als je alleen brandstof mee zou nemen waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10:53
upclocker schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:27:
Met de huidige omstandigheden kan je met een B789 qua performance vanaf intersectie R4 weg met een gewicht van maximaal 185 ton. Daarmee haal je London niet eens als je alleen brandstof mee zou nemen waarschijnlijk.
Volgens mij mogen ze nog steeds niet over Pakistan heen dus dat is weer een uur langer vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:55

franssie

Save the albatross

Die kist kwam wel omhoog, dus vreemd dat ie toch daarna al snel lift verloor. De data recorder maar afwachten, dit is echt vreemd.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 17:17

Stoney3K

Flatsehats!

SnowDude schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:53:
ik heb het vermoeden dat er op de grond weg gekomen zijn met een nog veel grotere ramp. Als ik de foto op de site van het AD bekijk: https://www.ad.nl/buitenl...estort-in-india~a62223a8/

dan denk ik dat hij hier ergens terecht is gekomen: https://maps.app.goo.gl/EWZXo3RA8R4WiXZB6
Hij is neer gekomen op een complex met studentenwoningen voor het universitaire ziekenhuis. De examens waren daar net voorbij...

Als die gebouwen er niet hadden gestaan dan was de uitkomst misschien heel anders geweest. Het zag er uit als een gecontroleerde glijvlucht naar beneden omdat ze geen motorvermogen meer hadden.

Op de video kun je ook zien (en horen) dat de RAT gedeployed is.

[ Voor 3% gewijzigd door Stoney3K op 12-06-2025 12:50 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

upclocker schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:27:
Een -8 is dan ook een stukje kleiner dan een -9.

Maar dan nog is van R4 opstijgen met die temperatuur wel op het randje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Hoe komen jullie bij R4? Kan ook een volledige backtrack geweest zijn, FR24 heeft geen lekkere coverage daar zo te zien.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Bolk schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:48:
Hoe komen jullie bij R4? Kan ook een volledige backtrack geweest zijn, FR24 heeft geen lekkere coverage daar zo te zien.
Die trek ik zelf ook nog even in twijfel omdat ook de vorige AI171 wel een backtrack heeft gemaakt. Dus er is geen reden waarom deze piloten van procedure af zouden wijken.

Bovendien maakt het niets uit want ze kwamen zonder problemen van de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Stoney3K schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:39:
[...]

Hij is neer gekomen op een complex met studentenwoningen voor het universitaire ziekenhuis. De examens waren daar net voorbij...

Als die gebouwen er niet hadden gestaan dan was de uitkomst misschien heel anders geweest. Het zag er uit als een gecontroleerde glijvlucht naar beneden omdat ze geen motorvermogen meer hadden.

Op de video kun je ook zien (en horen) dat de RAT gedeployed is.
In de eerste beelden leek de schade aan het gebouw minimaal, pas later zag ik inderdaad dat het pand serieus geraakt is.

Ziet er naar uit dat het toch een loss of power of hydraulics is. maar ook dat is toch gewoon dubbel uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Met 37 graden lijkt me een intersection take-off erg onwaarschijnlijk inderdaad. Het is een hele vreemde dit in ieder geval. Aanname van mij is dat ze al problemen hadden voor 'gear up'. Ze schijnen wel een distress call gedaan te hebben, de tijd zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:29
Op Reddit zegt iemand:
Flaps are up. Gear is down. Someone pulled the wrong lever.
Hoewel dat een enorme fout zou zijn, zou dit een verklaring kunnen zijn? Het verklaart mogelijk wel waarom het toestel in eerste instantie wat hoogte maakte en later toch in een stall raakte.

Verder allemaal speculatie natuurlijk.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

SnowDude schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:57:
[...]

Ziet er naar uit dat het toch een loss of power of hydraulics is. maar ook dat is toch gewoon dubbel uitgevoerd?
Ja, je hebt inderdaad ook 2 motoren, maar als die allebei er uit klappen (dat is het moment waarop je RAT uit gaat) dan ben je gewoon de sjaak.

Het kan zelfs zo zijn dat er één motor uitviel door bijvoorbeeld een birdstrike, en de piloten per ongeluk de verkeerde motor hebben afgeschakeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Stoney3K schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:59:
[...]

Ja, je hebt inderdaad ook 2 motoren, maar als die allebei er uit klappen (dat is het moment waarop je RAT uit gaat) dan ben je gewoon de sjaak.

Het kan zelfs zo zijn dat er één motor uitviel door bijvoorbeeld een birdstrike, en de piloten per ongeluk de verkeerde motor hebben afgeschakeld...
Dat bedoelde ik ook, als 1 motor uit klapt dan zou deze gewoon moeten kunnen opstijgen,. Maar inderdaad, flaps up en gear down is wel een een mogelijke aanwijzing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Laatst online: 00:16
PWM schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:26:
[...]

De 787 had veel kinderziektes na introductie, meest significant de nieuwe lithium-ion batterijen die konden ontbranden. De hele 787 vloot heeft toen drie maanden aan de grond gestaan.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

[...]

Op 400 voet al? Dat is wel erg vroeg (niet onmogelijk overigens). Flaps up ipv gear up is een mogelijkheid, zal niet de eerste keer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Er waren ook kwaliteitsproblemen met de fabriek in South Carolina. Dat heeft de assemblage ook een tijd stilgelegd.

Maar zelfs met dat alles is dit dus de eerste keer dat er doden zijn, en dat dat aan het vliegtuig gelegen zou hebben is nog helemaal niet duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:58

Jebus4life

BE User

Jebus4life schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:30:
Toch opvallend dat het wéér allemaal Boeing toestellen zijn die zo in het nieuws komen deze week... Sinds het debacle van de Max is het enkel en alleen Boeing dat (zo) negatief in het nieuws komt door technische problemen... Of ben ik nu zo biased?

De laatste 2 (behoorlijk zware) crashes met een Airbus de afgelopen 2 a 3 jaar waren er telkens geen dodelijke slachtoffers.

***EDIT***
Even verduidelijken; Niet dat ik doel dat een Airbus deze klap overleefd zou hebben. Zover ik lees bestaat de kans op pilot error (net zoals in Pakistan enkele jaren terug. Dat was meen ik de laatste dodelijke crash van Airbus). Maar als het inderdaad hydraulisch was stel ik me toch wéér vragen over wat er weeral mis is met Boeing tout court.
Sorry, maar ik moest spontaan aan deze post van mezelf denken van 6 maanden terug. Toevallig wéér een Boeing...

OK, wel een dreamliner (waar voorheen nooit fatal accidents mee gebeurd zijn), maar toch...

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Jebus4life schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:10:
[...]

OK, wel een dreamliner (waar voorheen nooit fatal accidents mee gebeurd zijn), maar toch...
Vooralsnog geen enkele aanwijzing dat het een defect was aan het vliegtuig. Of dat het aan de piloten was. Of überhaupt een oorzaak. Dus een beetje ongefundeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
[...]

Als de RAT is geactiveerd lijkt het me logisch dat dit automatisch is gebeurd. De hectiek in de cockpit zal dusdanig zijn geweest dat het niet waarschijnlijk is dat men dat nog handmatig heeft kunnen doen.

In dat geval is het dus interessant om te weten onder welke omstandigheden de RAT automatisch geactiveerd wordt. Het lijkt me dat dit enkel gebeurt bij een volledige of grotendeels volledige uitval van de elektrische en/of hydraulische systemen.

Het flaps-up ipv gear-up scenario zou in dat geval afvallen. Het uitschakelen van de verkeerde motor bij een bird-strike zou kunnen, als deze handeling een totale uitval van het elektrische/hydraulische systeem tot gevolg zou hebben gehad.

Hoe dan ook een zeer bijzonder ongeluk in de hedendaagse luchtvaart, met zo'n modern toestel. De enige vergelijkbare ongelukken bij take-off die ik me voor de geest kan halen zijn die waarbij men vergeten was de flaps (goed) te zetten, fouten bij de berekening van de Center of Gravity, of schuivende lading. Geen van deze mogelijke oorzaken zouden bij een modern (passagiers-) toestel relevant mogen zijn. Misschien enkel het CoG scenario, maar getuige de beelden lijkt me dat niet het probleem.

Vermoed dat er een paar mensen in Seattle Chicago met zeer dichtgeknepen billen zitten :X .

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

CyBeR schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:09:
Er waren ook kwaliteitsproblemen met de fabriek in South Carolina. Dat heeft de assemblage ook een tijd stilgelegd.

Maar zelfs met dat alles is dit dus de eerste keer dat er doden zijn, en dat dat aan het vliegtuig gelegen zou hebben is nog helemaal niet duidelijk.
Kist is al veel te oud om het op assemblage te gooien. Ding heeft zeer waarschijnlijk z'n eerste heavy maintenance al gehad.

Maar ik denk dat de flaps up theorie ook niet klopt. En met een intersection take-off en dual engine fail omdat de hele ILS installatie in je motor ligt is ook ver gezocht, omdat er geen zichtbare rook of vlammen uit de motoren komen. Wachten op de preliminary reports.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Is er al beeldmateriaal waarop te zien is dat de RAT uitgeklapt is? Ik krijg het niet gevonden/is niet zichtbaar namelijk.

Ik hoor overigens op video geen motorgeluid, kan komen door wind of afstand of whatever, maar viel mij op. Dubbel engine failure? Verklaart wel RAT deployment als dat idd gebeurd is.

[ Voor 43% gewijzigd door FastFred op 12-06-2025 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10:53
Toestel is uit 2013 dus de kans op een fout van de piloot of fouten in het het onderhoud of een combinatie van beiden lijkt me groter dan dat het een Boeing-issue is. Maar gelukkig wordt daar ongetwijfeld goed onderzoek naar gedaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Pexow op 12-06-2025 13:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:10

aerofreak

Steve Jobs

Slats lijken iig gedeployed

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GtPFDrnbAAA6c68?format=jpg&name=small

[ Voor 70% gewijzigd door aerofreak op 12-06-2025 13:42 ]

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Bolk schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:31:
[...]

Kist is al veel te oud om het op assemblage te gooien.
Dat zeg ik ook niet. Dat was in respons op de "787 heeft een slechte reputatie"-posts, maar jij kwam er tussendoor.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 12-06-2025 13:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

CyBeR schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:45:
[...]
Dat zeg ik ook niet. Dat was in respons op de "787 heeft een slechte reputatie"-posts, maar jij kwam er tussendoor.
offtopic:
Daarom altijd quoten.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:35
Ik vind het een hoop speculatie weer. Iedereen bekijkt Flightradar dus heeft nu al bedacht dat het toestel vanaf R4 is gegaan, terwijl dat zeker niet altijd betrouwbaar is. En op basis van 1 korte video is alles al uitgedacht wat betreft verkeerde handels, flaps, motor problemen, hydrauliek problemen, Boeing fabricage fouten. Leuk al die aannames, maar pas echt weten gaan we pas doen als de restanten onderzocht zijn en de black boxes zowel gevonden als uitgelezen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:33

tuinïnen

Eventus stultorum magister

aidanl schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:45:
Ik vind het een hoop speculatie weer. Iedereen bekijkt Flightradar dus heeft nu al bedacht dat het toestel vanaf R4 is gegaan, terwijl dat zeker niet altijd betrouwbaar is. En op basis van 1 korte video is alles al uitgedacht wat betreft verkeerde handels, flaps, motor problemen, hydrauliek problemen, Boeing fabricage fouten. Leuk al die aannames, maar pas echt weten gaan we pas doen als de restanten onderzocht zijn en de black boxes zowel gevonden als uitgelezen zijn.
Natuurlijk , laten we er over 3 jaar even op terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:39

Tourniquet

Hiya, fellas!

Inderdaad, tussen de laatste 2 ADB-S datapunten (punt op de intersectie en punt in de lucht) zitten bijna 5 minuten. Genoeg tijd om te backtracken.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
Tja speculatie is nooit tegen te houden. En er spelen 3 elementen bij het vliegen, thrust, lift en control. Als een van die 3 weg valt vlak na de start dan heb je gewoon helaas geen kans om hem te redden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:05
zo oops .... dit is dus niet de school zoals ik dacht, maar een artsen verblijf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MW1ez9rfsqwghzxKySE3p3RndY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/krngaOIEgj5gi2ojXWs87wnD.jpg?f=fotoalbum_large

Hier nog en paar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qGH-6pEDvXFTom_EkJG1hRT3Jw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6sEhDcwwOX6998D6HRdZLVTn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e03rb5LM16-6QoCvYAfn0HFptEw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nv7ETyRcwwxsNA3DCpW3LogA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwIc2R0ZGHDl6zaE6P5E42cj4e8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Id8AWw4STHbkPixyYA9ERGLQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
De zwarte dozen zitten ook bij de 787 in de staart toch? Die zijn dus vrij snel gevonden gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
FastFred schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:22:
De zwarte dozen zitten ook bij de 787 in de staart toch? Die zijn dus vrij snel gevonden gok ik.
Ja, klopt De zwarte dozen van de Boeing 787 zitten inderdaad in de staart van het vliegtuig.
Als ik het goed heb zitten ze vlak naast de APU om dat die vaak ook vast zit aan het sterkte stuk van de staart.

[ Voor 15% gewijzigd door ravw op 12-06-2025 15:26 ]

Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-07 19:02
FastFred schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:39:
Is er al beeldmateriaal waarop te zien is dat de RAT uitgeklapt is? Ik krijg het niet gevonden/is niet zichtbaar namelijk.

Ik hoor overigens op video geen motorgeluid, kan komen door wind of afstand of whatever, maar viel mij op. Dubbel engine failure? Verklaart wel RAT deployment als dat idd gebeurd is.
Niet mega goed zichtbaar, maar deze circuleert:

https://imgur.com/a/CElWKzQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Lijkt wel overeen te komen met de plek waar de RAT zit bij de 787
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AiXfN9aGeJoHxLd3HaLJZEIjPJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VOD0yQ3nfpadUZXrntIoru7T.png?f=fotoalbum_large

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Bolk schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:08:
[...]

Flaps up ipv gear up is een mogelijkheid, zal niet de eerste keer zijn.
Dat was ook mijn eerste gedachte..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ToolkiT schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:01:
[...]

Dat was ook mijn eerste gedachte..
Ook die van mij (heb het eens zien gebeuren bij een GA kistje die na de landing het andersom deed, gear up ipv flaps).
Maar lijkt mij hier niet heel waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steen447
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-07 11:29
Bolk schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:08:
[...]

Op 400 voet al? Dat is wel erg vroeg (niet onmogelijk overigens). Flaps up ipv gear up is een mogelijkheid, zal niet de eerste keer zijn.
Hier dacht ik ook gelijk aan inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Steen447 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:07:
[...]

Hier dacht ik ook gelijk aan inderdaad.
Maar dan zouden de motoren volle bak staan te loeien en dan hoor je dat vrij duidelijk op de video, maar die hoor je nu niet. Alleen een brom die zou wijzen op een RAT die is uitgeklapt.

Flaps up ipv gear up gaat het vliegtuig in de cockpit ook gelijk over mopperen en de kist uit de stall proberen te houden, dus vol gas en de neus omlaag proberen te duwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-07 15:25
Volgens de Indiase politie is er een overlevende gevonden..
[bron]
Ramesh Vishwaskumar Bucharvada, who was among the passengers onboard the Air India flight AI171, miracalously survived the deadly accident today.

Ramesh, 38, who was seated on 11A, reportedly jumped off the plane during the incident.

A video shows Ramesh, who suffered injuries, walking towards the incident.
maar hoe spring je van een vliegtuig af? of zou dat na de crash zijn geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

chrisO schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:18:

[...]

maar hoe spring je van een vliegtuig af? of zou dat na de crash zijn geweest?
Na de crash waarschijnlijk.

11A is ook voorin, dus voor de motoren en brandstoftanks. Dat betekent dat er kans is dat de piloten het ook nog overleefd hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:24:
[...]

Na de crash waarschijnlijk.

11A is ook voorin, dus voor de motoren en brandstoftanks. Dat betekent dat er kans is dat de piloten het ook nog overleefd hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WlZ6SAG73aRovEhfKi7Dfih7cf8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ojggTweq8j1pHDy8CfuB00hJ.png?f=fotoalbum_large
https://www.aerolopa.com/ai-788-1

Rij 11 is een emergency exit row. Theoretisch had hij voor de impact uit het vliegtuig kunnen springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:03
Maar da's toch bizar. Er zijn camerabeelden van de vlucht opgedoken. De kist is 30 seconden in de lucht geweest. Vanaf het moment dat het vliegtuig begint te dalen tot de vuurbal is het 17 seconden. Dan heeft hij dus direct z'n riem losgemaakt en binnen 17 sec naar buiten gesprongen? Maar hoe overleef je de klap en zo'n snelheid in combinatie met het vuur? Ik heb ook beelden gezien van de crash site, en de lijken zijn daar zwartgeblakerd. En deze man kan gewoon nog lopen.

Het gaat bij mij echt elke verbeelding te boven. En ja, ik heb de foto van de boarding pass gezien. Maar als het in een film zou gebeuren zou je zeggen dat hij plot armor heeft en dat het onrealistisch is.

[ Voor 24% gewijzigd door Nat-Water op 12-06-2025 16:47 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Nat-Water schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:31:
<>
Het gaat bij mij echt elke verbeelding te boven.
Nogal Mission Impossible stunt als dit echt waar is ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Elk scenario tart de verbeelding, of hij nu voor, tijdens of na de crash uit het vliegtuig is gekomen. Of hij er nu zelf uitgestapt is of uitgeslingerd. Rij 11 is zo dicht bij de vleugels/motoren dat ik met mijn boerenverstand in eerste instantie zou zeggen dat bij impact hij al praktisch in de brand zou moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Kijk dit lijkt me dan iets meer op een goed beeld.

Volgens de officiële Wikipedia-pagina over Air India 171 was er één overlevende, een circa 40‑jarige passagier op stoel 11A, die gered is uit het vliegtuig nadat hij via een noodraam naar buiten klimde ná de crash
Hij zat vrijwel aan de voorkant van het vliegtuig, en het staartstuk raakte het eerst de grond bij impact — waardoor er mogelijk een breuk in de romp ontstond die hem toegang bood tot een uitgang .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnowDude
Volgens AD nu zelfs een tweede overlevende gevonden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ravw
Kijk dat vind ik nu gelijk eens mooi .. en zo hoort het ook ....

Topman van Air India belooft geld aan nabestaanden
Het zou gaan om een bedrag van omgerekend iets meer dan 100.000 euro per slachtoffer van de vliegtuigcrash.

Natarajan Chandrasekaran, voorzitter van het moederbedrijf van Air India, belooft ook de medische kosten van alle gewonden te betalen. Daarnaast zegt Air India te zullen bijdragen aan de herbouw van de doktersaccommodatie die door het vliegtuig werd getroffen

"Onze gedachten en gebeden zijn bij de families van de slachtoffers", schrijft Chandrasekaran op X.
Nog voordat het bekent word wie er schuldig aan is.
Niet wachten maar gewoon zeggen wij willen de leed verzachten voor de mensen en nabestande

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:03
ravw schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:49:
Kijk dat vind ik nu gelijk eens mooi .. en zo hoort het ook ....

Topman van Air India belooft geld aan nabestaanden
Het zou gaan om een bedrag van omgerekend iets meer dan 100.000 euro per slachtoffer van de vliegtuigcrash.

Natarajan Chandrasekaran, voorzitter van het moederbedrijf van Air India, belooft ook de medische kosten van alle gewonden te betalen. Daarnaast zegt Air India te zullen bijdragen aan de herbouw van de doktersaccommodatie die door het vliegtuig werd getroffen

"Onze gedachten en gebeden zijn bij de families van de slachtoffers", schrijft Chandrasekaran op X.
Nog voordat het bekent word wie er schuldig aan is.
Niet wachten maar gewoon zeggen wij willen de leed verzachten voor de mensen en nabestande
Noem me cynisch, maar waarom zegt hij dit. Volgens het verdrag van Montreal is Air India sowieso verantwoordelijk / aansprakelijk, ongeacht de schuld. Waarom maakt hij meteen de geldbedragen bekend? Als familielid heb je wel wat anders aan je hoofd nu.

Dit zegt hij puur voor de buhne. Niks leed verzachten, hooguit het imago oppoetsen.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

PolarBear schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:31:
[...]

[Afbeelding]
https://www.aerolopa.com/ai-788-1

Rij 11 is een emergency exit row. Theoretisch had hij voor de impact uit het vliegtuig kunnen springen.
Dan is dat luik vergrendeld, die blijft op slot zitten tot de weight-on-wheels sensor is afgegaan, en dat gebeurde pas ongeveer op het moment van impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Nat-Water schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:56:
[...]

Noem me cynisch, maar waarom zegt hij dit. Volgens het verdrag van Montreal is Air India sowieso verantwoordelijk, ongeacht de schuld. Waarom maakt hij meteen de geldbedragen bekend? Als familielid heb je wel wat anders aan je hoofd nu.

Dit zegt hij puur voor de buhne. Niks leed verzachten, hooguit het imago oppoetsen.
Ja natuurlijk zal het ook voor de Buhne zijn
Maar vaak duurt dit veel langer voor dat luchtvaartmaaschappijen dit open gooien.
Ja het is natuurlijk wel een eigenbelang dat ze dit snel doen ...

Maar ja in zo korte tijd zit je echt niet aan geld te denken .. dan heb je inderdaad wel even wat andere dingen aan je hoofd.
Maar goed hij heeft het wel gezegd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:35
ravw schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:21:
zo oops .... dit is dus niet de school zoals ik dacht, maar een artsen verblijf.

[Afbeelding]

Hier nog en paar.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Oof die eetzaal, je ziet het eten en drinken nog op tafel staan of op de vloer. Wordt nu gesproken van 5 studenten die het niet overleefd zouden hebben en nog eens 50 gewonde studenten. Los van de slachtoffers in het toestel, ook heel triest.
[...]

Noem me cynisch, maar waarom zegt hij dit. Volgens het verdrag van Montreal is Air India sowieso verantwoordelijk / aansprakelijk, ongeacht de schuld. Waarom maakt hij meteen de geldbedragen bekend? Als familielid heb je wel wat anders aan je hoofd nu.

Ja en nee. Ik ben het eens dat het voelt als een stuk indekken vooraf. Echter is de daadwerkelijke quote vanaf X:
Tata Group will provide ₹1 crore to the families of each person who has lost their life in this tragedy.
De Tata Group is de eigenaar van Air India. Dus ja Air India is volgens het verdrag van Montreal aansprakelijk, maar in dit geval is er vanuit het moederbedrijf geld beloofd. Wellicht achteraf naief gedacht, maar misschien dat het toch daadwerkelijk een stukje goodwill is.

[ Voor 27% gewijzigd door aidanl op 12-06-2025 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
aidanl schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:03:
[...]

Oof die eetzaal, je ziet het eten en drinken nog op tafel staan of op de vloer. Wordt nu gesproken van 5 studenten die het niet overleefd zouden hebben en nog eens 50 gewonde studenten. Los van de slachtoffers in het toestel, ook heel triest.
boven die eetzaal waren geloof ik woonruimtes ...daar is maar weinig van over.
Maar dat is ook maar wat ik gelezen heb , daar zijn ook nog wel mensen optijd weggekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

https://www.airindia.com// staat inmiddels ook op zwart/wit..
met een bericht van de CEO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Stoney3K schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:58:
[...]

Dan is dat luik vergrendeld, die blijft op slot zitten tot de weight-on-wheels sensor is afgegaan, en dat gebeurde pas ongeveer op het moment van impact.
Het lijkt mij niet dat de exit doors vergrendeld worden door een wiel sensor, dat is bij een noodlanding totaal niet handig. De deur kan midflight niet open door de luchtdruk, maar dat hier geen issue dus ik neem aan dat hij gewoon open kan.

Vliegtuig is met de staart eerst neergekomen en zo heeft de hele romp al een deel van de klap geabsorbeerd dus met een goede portie geluk moet hij de impact overleefd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

https://www.airindia.com// staat inmiddels ook op zwart/wit..
met een bericht van de CEO.. maar niks over compensatie.. lijkt me ook veel te vroeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Brilsmurfffje schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:09:
[...]

Het lijkt mij niet dat de exit doors vergrendeld worden door een wiel sensor, dat is bij een noodlanding totaal niet handig. De deur kan midflight niet open door de luchtdruk, maar dat hier geen issue dus ik neem aan dat hij gewoon open kan.

Vliegtuig is met de staart eerst neergekomen en zo heeft de hele romp al een deel van de klap geabsorbeerd dus met een goede portie geluk moet hij de impact overleefd hebben.
In ieder geval bij de 737 zitten de overwing exits vergrendeld via de weight-on-wheels sensoren. Volgens mij kunnen de piloten dat in de cockpit wel met de hand overriden.

EDIT: Rij 11 zit bljkbaar bij een normale deur, die kan inderdaad gewoon open, maar je moet er wel flink moeite voor doen als de neus naar boven wijst, want de deur opent naar binnen en naar voren.

[ Voor 12% gewijzigd door Stoney3K op 12-06-2025 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeMan
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
[...]

Wordt dit niet vaker gedaan zodat je eigenlijk al een schikkingsvoorstel geaccepteerd hebt en ze naderhand niet meer kunt aanklagen voor meer geld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

DukeMan schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:11:
[...]
Wordt dit niet vaker gedaan zodat je eigenlijk al een schikkingsvoorstel geaccepteerd hebt en ze naderhand niet meer kunt aanklagen voor meer geld?
Dat is een smerig Amerikaans trucje, werkt niet in het grootste deel van de wereld.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Gezien de andere passagier in een stoel is gevonden is het ook niet onwaarschijnlijk dat ze uit het vliegtuig geslingerd zijn tijdens de impact. Daarmee zouden ze ook de vuurbal ontlopen. Kan mij namelijk niet voorstellen (maar goed dat is ook een gebrek aan voorstellingsvermogen en kennis) dat je echt tijd hebt om de nooduitgang uit te lopen na de impact, zelfs als de staart eerst neer komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

chrisO schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:18:

[...]
ok dat is voor mij justification genoeg om extra te betalen voor emergency exit seat..
Toevallig net seat 11A gereserveerd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
Meer dan 290 mensen omgekomen
De Indiase politie meldt aan persbureau Reuters dat meer dan 290 mensen zijn omgekomen bij de vliegtuigcrash. Dat betekent dat zeker 36 mensen niet in het vliegtuig zaten toen zij om het leven kwamen.
:'( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

De overlevende in 11A zegt dat er direct na de start al problemen waren.
https://www.nu.nl/buitenl...-vliegtuig-omgekomen.html
Volgens Indiase media gaat het om Vishwash Kumar Ramesh, die volgens berichten op stoel 11A zat. De krant Hindustan Times zegt hem gesproken te hebben.

"Dertig seconden nadat we opstegen, begonnen de problemen", vertelt Ramesh, die vooralsnog de enige overlevende van het vliegtuig lijkt te zijn. "Er was een hard geluid en toen stortte het vliegtuig neer. Het gebeurde allemaal heel snel."

"Toen ik opstond, waren overal om me heen lichamen. Ik was bang. Ik ben opgestaan en weggerend. Overal om me heen waren stukjes van het vliegtuig." Ramesh ligt inmiddels in het ziekenhuis met verwondingen aan zijn borst, ogen en voeten.
Harde knal zou wijzen op een birdstrike of een ander probleem in op zijn minst één motor.

[ Voor 8% gewijzigd door Stoney3K op 12-06-2025 17:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Tourniquet schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:53:
[...]

Inderdaad, tussen de laatste 2 ADB-S datapunten (punt op de intersectie en punt in de lucht) zitten bijna 5 minuten. Genoeg tijd om te backtracken.
Er zijn meer datapunten ondertussen:

[Twitter: https://x.com/flightradar24/status/1933138841214611760]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam.o
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-07 10:43
eerste 787 crash...rip

Main PC = RGBeast v6 Mini PC = SFFast v6 (PCPartPicker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:35:
Op zich kan het ook niet anders want het vliegtuig is maar heel kort in de lucht geweest.

Wel verschrikkelijk dat zijn broer op een andere plek zat in hetzelfde vliegtuig en het waarschijnlijk dus niet heeft overleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:35:
https://www.nu.nl/buitenl...-vliegtuig-omgekomen.html

[...]

Harde knal zou wijzen op een birdstrike of een ander probleem in op zijn minst één motor.
Of gewoon motor problemen:
https://djsaviation.net/why-the-boeing-787-has-problems/ (12 maart 2025)
Deze problemen zouden al jaren geleden aangepakt moeten zijn, maar wie weet zijn er een paar niet opgelost.
En enkele jaren geleden kwam er ook al naar boven dat er problemen waren met de kwaliteit van de structuur van het toestel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Stoney3K schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:58:
[...]

Is dat wel zo?

Vind het niet logisch dat de werking van een nooduitgang afhankelijk is van het ten tijde van de crash nog functioneren van een sensor.

Spuit 11. Is door @Brilsmurfffje al benoemd :)

[ Voor 6% gewijzigd door alexbl69 op 12-06-2025 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat zou bij ditching ook niet echt handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:23
tuinïnen schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:52:
[...]

Natuurlijk , laten we er over 3 jaar even op terugkomen.
Zal wel mooi zijn als dat zou gebeuren ja. En dat gebeurd in dit topic ook vaak genoeg. Maar ja he. .....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:54

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Bolk schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:36:
[...]

Er zijn meer datapunten ondertussen:

[Twitter]
Voor als de embed niet werkt
Additional processing confirms #AI171 departed using the full length of Runway 23 at Ahmedabad. RWY 23 is 11,499 feet long. The aircraft backtracked to the end of the runway before beginning its take off roll.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

franssie schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:13:
Dat zou bij ditching ook niet echt handig zijn.
Het is ook alleen maar zo bij de overwing exits omdat dat geen 'plug doors' zijn maar luiken die naar buiten open gaan, ze zitten dus niet dicht door de luchtdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Nieuwe beelden: https://www.dumpert.nl/?selectedId=100124917_fcda5077

Is vrij blurry, maar geen flaps is niet uit te sluiten. Zou het vluchtprofiel ook verklaren.

Edit: een post op X van iemand die in voorlaatste vlucht in het toestel zat: https://x.com/Indian_Analyzer/status/1933129670146379809

IFE en airco werkten niet volgens deze man.

[ Voor 76% gewijzigd door alexbl69 op 12-06-2025 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Tja ik weet niet wat de flap setting is voor een heavy take off maar flap 5 is bijna niet te zien op zo’n korrelige camera

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
Discussie tussen Mentour en een andere piloot over de crash:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:02

Amphiebietje

In de blubber

Nat-Water schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:31:
Maar da's toch bizar. Er zijn camerabeelden van de vlucht opgedoken. De kist is 30 seconden in de lucht geweest. Vanaf het moment dat het vliegtuig begint te dalen tot de vuurbal is het 17 seconden. Dan heeft hij dus direct z'n riem losgemaakt en binnen 17 sec naar buiten gesprongen? Maar hoe overleef je de klap en zo'n snelheid in combinatie met het vuur? Ik heb ook beelden gezien van de crash site, en de lijken zijn daar zwartgeblakerd. En deze man kan gewoon nog lopen.

Het gaat bij mij echt elke verbeelding te boven. En ja, ik heb de foto van de boarding pass gezien. Maar als het in een film zou gebeuren zou je zeggen dat hij plot armor heeft en dat het onrealistisch is.
Gewoon dom geluk. Er zijn vliegtuigongelukken geweest waar mensen soms met stoel en al uit het toestel zijn geslingerd of gevallen, die het hebben overleefd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

"Speaking at the White House, US President Trump said he has offered "anything we can do" to Indian authorities after the "horrific crash".

"Nobody had any idea what happened," he said. "It looks like it was flying just fine."

President Trump also said he believed it was "one of the most worst crashes in aviation history"."

https://www.bbc.co.uk/news/live/c8d1r3m8z92t

Die kerel lult ook over alles maar wat raak he? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonspring
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:17
Ik heb zijn reactie zelf niet gezien maar jouw quotes lijken mij vrij normaal. Beetje simpel Engels maar verder geen verkeerde boodschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:40
Laten we de komende dagen afwachten in plaats van te speculeren, het filmpje duidt op te weinig snelheid daar zullen de zwarte dozen snel genoeg uitsluitsel over geven lijkt me.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste