VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
"flying just fine", ik ben tegen aannamens, maar iedereen ziet dat dit niet het geval was.Moonspring schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:49:
Ik heb zijn reactie zelf niet gezien maar jouw quotes lijken mij vrij normaal. Beetje simpel Engels maar verder geen verkeerde boodschap.
"worst", hoe dan? Relatief tot?
Die vent moet gewoon zijn mond houden als er niets intelligents uit kan komen.
Ik zou in ieder geval Tenerife en 9/11 als veel erger beschouwen en ik heb zo'n idee, dat hij die allebei volledig over het hoofd ziet.Moonspring schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:49:
Ik heb zijn reactie zelf niet gezien maar jouw quotes lijken mij vrij normaal. Beetje simpel Engels maar verder geen verkeerde boodschap.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
"one of the most worst crashes in aviation history". Hij doet toch niks af van andere vliegtuig ongevallen?
Laten we Trump vooral aanspreken op de dingen die hij verkeerd doet. Als je hem op alles aanvalt dan worden valide argumenten ook zwakker. Ook niks aan om dat in dit topic te proberen vind ik zelf.
De VT-ANB had General Electric GEnx-1B67 motoren, geen RR.ArcticWolf schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:07:
[...]
Of gewoon motor problemen:
https://djsaviation.net/why-the-boeing-787-has-problems/ (12 maart 2025)
Deze problemen zouden al jaren geleden aangepakt moeten zijn, maar wie weet zijn er een paar niet opgelost.
Heb je op de beelden iets gezien wat daarop lijkt?En enkele jaren geleden kwam er ook al naar boven dat er problemen waren met de kwaliteit van de structuur van het toestel zelf.
Afgelopen zondag uit Denver teruggevlogen in een vliegtuig waar de APU niet werkte (dus geen airco op de grond) en de IFE issues had en de Wifi het niet deed. Wat hebben die drie issues met elkaar te maken, dat je er prefect mee kan en mag vliegen.alexbl69 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:27:
Nieuwe beelden: https://www.dumpert.nl/?selectedId=100124917_fcda5077
Is vrij blurry, maar geen flaps is niet uit te sluiten. Zou het vluchtprofiel ook verklaren.
Edit: een post op X van iemand die in voorlaatste vlucht in het toestel zat: https://x.com/Indian_Analyzer/status/1933129670146379809
IFE en airco werkten niet volgens deze man.
Overigens kan ik mij niet voorstellen dat er helemaal geen AC was, ik kan mij niet voorstellen dat je dan mag vliegen (minimun equipment list) maar ben nu ff te lui om dat op te zoeken.

https://www.bild.de/news/...-684accf46b971f50418e96a7
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Ja, er is geen reden om te doen alsof het nep is of zoiets. Sommige plekken in passagiersvliegtuigen hebben ook een hogere kans op overleven dan andere, zelfs al wordt het vliegtuig in kwestie compleet verschrot, zoals hier.pingkiller schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:32:
Het gebeurd relatief vaak dat 1 persoon een crash overleeft, vaker dan je zou denken in ieder geval. Wikipedia heeft er zelfs een speciale pagina over.
VASAviation is sowieso een interessant kanaal voor luchtvaart-enthousiastelingen.
Het lijkt er op dat beide motoren zeer kort na inzetten van de stijging er mee ophouden. Mogelijk niet exact tegelijkertijd, maar dan in elk geval zeer kort na elkaar. Ram air turbine geluid en nog niet eens half ingetrokken landingsgestel (geen lopende motor = geen hydraulics, nog beschikbare druk wordt dan beperkt tot flight controls, de beweegbare oppervlakken waarmee je stuurt) lijken geloofwaardige speculatie en passen bij verlies van thrust.
Als dat klopt gaat de grote vraag zijn wat daarvan de oorzaak is geweest.
De vlucht ziet er eigenlijk tot aan de impact gecontroleerd uit, een keurige glijvlucht. Geen probleem met flight controls te bespeuren. In die zin, inderdaad "flying normally".
Zonder AC geen pressurization, dus dat is een no-go.PolarBear schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:25:
[...]
De VT-ANB had General Electric GEnx-1B67 motoren, geen RR.
[...]
Heb je op de beelden iets gezien wat daarop lijkt?
[...]
Afgelopen zondag uit Denver teruggevlogen in een vliegtuig waar de APU niet werkte (dus geen airco op de grond) en de IFE issues had en de Wifi het niet deed. Wat hebben die drie issues met elkaar te maken, dat je er prefect mee kan en mag vliegen.
Overigens kan ik mij niet voorstellen dat er helemaal geen AC was, ik kan mij niet voorstellen dat je dan mag vliegen (minimun equipment list) maar ben nu ff te lui om dat op te zoeken.
Kia Niro-EV 2024
Ik ken geen vliegtuig waarin de piloten een nooddeur of noodluik kunnen overriden. De 737 kent ook 2 soorten overwing exit luiken. Een variant trekt je letterlijk naar binnen en gooi je het hele luik naar buiten, de andere variant heeft een scharnier aan de bovenkant met een sterke veer dus die zwiept open. Zit weinig elektronica in dat systeem.Stoney3K schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:10:
[...]
In ieder geval bij de 737 zitten de overwing exits vergrendeld via de weight-on-wheels sensoren. Volgens mij kunnen de piloten dat in de cockpit wel met de hand overriden.
EDIT: Rij 11 zit bljkbaar bij een normale deur, die kan inderdaad gewoon open, maar je moet er wel flink moeite voor doen als de neus naar boven wijst, want de deur opent naar binnen en naar voren.
On-topic. In een filmpje waarin je ook de take-off ziet, zie je een stofwolk tijdens de rotatie. Of er ligt heel veel stof op de baan, of het vliegtuig gebruikte echt iedere centimeter baanlengte om los te komen.
De thrust rating voor de 787-8 is 64K of 67K. Dezelfde motoren kunnen ook onder de -9 of -10 gehangen worden en kunnen dan 78K leveren, dus die motoren waren niet tot het maximale bezig.
Kia Niro-EV 2024
ToolkiT schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:10:
https://www.airindia.com// staat inmiddels ook op zwart/wit..
met een bericht van de CEO.. maar niks over compensatie.. lijkt me ook veel te vroeg..
Meerdere gewonde (overlevende?) passagiers aldus dit bericht.Injured passengers are being taken to the hospital
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Hoe gek het ook klinkt, het is 'gewoon' statistiek: juiste plek, enorme mazzel. 239 anderen hadden het niet...alexbl69 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:26:
Filmpje waar de overlevende gewoon over straat loopt (vanaf 1:00)
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
flying fine, nee natuurlijk niet.. wel eens een vliegtuig zien opstijgen? dat gaat heel rap.. hier ging het horizontaal/omlaag..Moonspring schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:20:
'flying just fine', er lijkt ook helemaal niks mis te zijn totdat het vliegtuig plots niet meer stijgt.
"one of the most worst crashes in aviation history". Hij doet toch niks af van andere vliegtuig ongevallen?
Laten we Trump vooral aanspreken op de dingen die hij verkeerd doet. Als je hem op alles aanvalt dan worden valide argumenten ook zwakker. Ook niks aan om dat in dit topic te proberen vind ik zelf.
En worst crashes in aviation history? Mijn oom en tante zaten hier in : Wikipedia: Tenerife airport disaster bij die ramp knalde er 2! vliegtuigen op elkaar.. 583 doden..
en die staat pas op nummer 3 van Wikipedia: List of deadliest aircraft accidents and incidents
Heel erge crash ja, maar one of the worst?

Maar goed laten we niet off topic gaan...de opmerking viel een beetje fout bij me..
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Ik denk dat we hier vooral bezig moeten zijn over het hoe en waarom. En niet een rare oranje man uit Amerika er bij halen. Die krijgt al aandacht genoeg.
Klinkt imho als een generiek statement "Gewonde passagiers worden naar het ziekenhuis gebrachten" (op het moment dat ze gevonden zijn).Sport_Life schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:00:
Meerdere gewonde passagiers aldus dit bericht.
Dat zegt imho nog niets over het aantal gewonde overlevenden op het moment van schrijven van het bericht.
Spel en typfouten voorbehouden
fair point.. ik werd een beetje getriggered door de nare oranje man geloof ik..Denman schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:34:
Een wedstrijdje "wat was de ergste vliegramp ooit" lijkt me, nog geen 24 uur na de ramp, niet echt gepast. Ieder verloren leven tijdens een crash is verschrikkelijk. Of je nou de enige was of 1 van honderden.
Ik denk dat we hier vooral bezig moeten zijn over het hoe en waarom. En niet een rare oranje man uit Amerika er bij halen. Die krijgt al aandacht genoeg.
back on topic!
Gauw een staatslot kopen...ramrodwillem schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:38:
Bizar, ik vlieg op 5 augustus met een B 787 van Air India naar Delhi, stoel 11a.😑
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
364 dagen per jaar gaat het wel goed, eerste crash van een dreamliner volgens mij, in 14 jaar tijd heeft de dreamliner al 1 miljard mensen vervoerd. Dus gauw een staatslot kopen inderdaad.ramrodwillem schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:38:
Bizar, ik vlieg op 5 augustus met een B 787 van Air India naar Delhi, stoel 11a.😑
[ Voor 12% gewijzigd door Bobmeister op 12-06-2025 22:59 ]
ok serieus? Dat kan minder bot van mij en jouBobmeister schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:58:
Op die rookwolk na ziet de departure er normaal uit.
Eens, het is een opmerkelijk incident maar ook ramp tot nu toe tot wel meer weten.Vlak na departure lijkt plots alle thrust er uit te zijn. Dat kan alleen maar als beide motoren er mee plots stoppen want een 787 of 777 trekt normaliter gemakkelijk op met één motor. 'Rustig' wachten op het onderzoek want dit kan vanalles zijn geweest.
[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 12-06-2025 23:29 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Kunnen we het een beetje normaal houden tegen elkaar. Dit is een discussie forum, op dit moment zijn we allemaal aan te speculeren. Als je het niet eens bent met, kom dan met wat voer of liever nog feiten voor de discussie ipv iemand uitmaken voor communicatief beperkt.franssie schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 23:19:
[...]
ok serieus? Je had zin om dit te schijven? of ben je een communicatief beperkt persoon?
[...]
Elektronica niet, maar volgens mij zaten die wel op de 1 of andere manier elektrisch dicht. Misschien gekoppeld aan het noodverlichting circuit.Freak187 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:00:
[...]
Ik ken geen vliegtuig waarin de piloten een nooddeur of noodluik kunnen overriden. De 737 kent ook 2 soorten overwing exit luiken. Een variant trekt je letterlijk naar binnen en gooi je het hele luik naar buiten, de andere variant heeft een scharnier aan de bovenkant met een sterke veer dus die zwiept open. Zit weinig elektronica in dat systeem.
Verder ook niet relevant want meneer zat bij een normale deur en niet bij een overwing.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
https://www.techbusinessn...ly-deployed-before-crash/
Piloten gaven ook een mayday net voor de crash met de boodschap dat alle motorvermogen was weggevallen.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
ik zit in July 11B.. 11A was al bezetramrodwillem schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:38:
De Air India site is trouwens klote om een stoel te reserveren.. telkens krijg ik een melding dat mijn keuze al bezet was.. had er al een support ticket voor lopen, maar ga daar nu maar niet achteraan, die arme crew heeft nu wel belangrijkere dingen te doen..
Vreemd, ik heb nu een aantal x bij AI geboekt, altijd rij 11 , nooit problemen gehad.ToolkiT schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:36:
[...]
ik zit in July 11B.. 11A was al bezet
De Air India site is trouwens klote om een stoel te reserveren.. telkens krijg ik een melding dat mijn keuze al bezet was.. had er al een support ticket voor lopen, maar ga daar nu maar niet achteraan, die arme crew heeft nu wel belangrijkere dingen te doen..
ik had voor mij en mijn jongste al row 11 geboekt (zonder problemen) maar mijn vrouw was wat eigenwijs en vond het zonde van het geld.. vorige week veranderede ze van gedachte en nu ben ik al een week bezig en krijg het maar niet voor mekaar ook al geeft de website aan dat de stoelen leeg zijn.. maar ga ik naar betalen dan krijg ik een foutmeldingramrodwillem schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:06:
[...]
Vreemd, ik heb nu een aantal x bij AI geboekt, altijd rij 11 , nooit problemen gehad.

Maar goed dat is wat oftopic..
Dit is wel interessant. Wat kan er voor zorgen dat beide motoren gelijktijdig uitvallen? Een birdstrike lijkt mij uitgesloten, want meestal zie je dat wel op de beelden als dat het geval is (en je hoort het meestal ook meteen ivm comprosser stalls). Zie dit filmpje bijvoorbeeld, of deze.Stoney3K schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:03:
.. en de RAT (ram-air-turbine) is uitgeklapt, wat zou wijzen op een dubbel motorprobleem net na de start.
https://www.techbusinessn...ly-deployed-before-crash/
Piloten gaven ook een mayday net voor de crash met de boodschap dat alle motorvermogen was weggevallen.
Mechanische fouten lijkt mij ook onwaarschijnlijk vanwege de redundancy die overal zit. Wellicht problemen met de brandstof? Of een software bug die beide motoren uitschakelde?
--edit--
Bron even beter gelezen, die zegt eigenlijk niks nieuws. Op basis van wat pixels en geluidsopname stellen ze dat de RAT gedeployment was, ik vind het bewijs daarvoor nog steeds te dun.
[ Voor 8% gewijzigd door pingkiller op 13-06-2025 11:23 ]
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Heb je daar een bron van?Stoney3K schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:03:
de onderzoekers hebben bevestigd dat de flaps in de juiste stand stonden en de RAT (ram-air-turbine) is uitgeklapt
Het artikel heeft het niet over dat onderzoekers bevestigingen dat de flaps in de juiste stand stond en dat de RAT is uitgeklapt.
Betreft de RAT wordt er geschreven dat het erg aannemelijk is ipv de paar pixel die zichtbaar waren + het geluid. Over flaps is niet geschreven.
[ Voor 8% gewijzigd door Christoxz op 13-06-2025 11:44 ]
Uit het 737NG (voor zover ik kan zien geldt hetzelfde voor de -max) handboek:Freak187 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:00:
[...]
Ik ken geen vliegtuig waarin de piloten een nooddeur of noodluik kunnen overriden. De 737 kent ook 2 soorten overwing exit luiken. Een variant trekt je letterlijk naar binnen en gooi je het hele luik naar buiten, de andere variant heeft een scharnier aan de bovenkant met een sterke veer dus die zwiept open. Zit weinig elektronica in dat systeem.
The overwing emergency exits lock when:
• three of the four Entry/Service doors are closed and
• either engine is running and
• the airplane air/ground logic indicates that the airplane is in the air or both thrust levers are advanced.
The overwing emergency exits unlock when any one of the above conditions is not met or DC power is lost.
Dus geen directe controle vanuit de cockpit, wel electronica
Echt een heel slecht filmpje.Wilke schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:50:
Ik denk een goede samenvatting van geloofwaardige speculatie met wat er tot nu toe publiek beschikbaar is:
[Embed: Air India Boeing B787 (Flight AI171) Crash on Takeoff at Ahmedabad]
VASAviation is sowieso een interessant kanaal voor luchtvaart-enthousiastelingen.
Het lijkt er op dat beide motoren zeer kort na inzetten van de stijging er mee ophouden. Mogelijk niet exact tegelijkertijd, maar dan in elk geval zeer kort na elkaar. Ram air turbine geluid en nog niet eens half ingetrokken landingsgestel (geen lopende motor = geen hydraulics, nog beschikbare druk wordt dan beperkt tot flight controls, de beweegbare oppervlakken waarmee je stuurt) lijken geloofwaardige speculatie en passen bij verlies van thrust.
Als dat klopt gaat de grote vraag zijn wat daarvan de oorzaak is geweest.
De vlucht ziet er eigenlijk tot aan de impact gecontroleerd uit, een keurige glijvlucht. Geen probleem met flight controls te bespeuren. In die zin, inderdaad "flying normally".
Alles na ongeveer take off of een paar seconden later is eigenlijk niet meer relevant, hoewel het lastig in te schatten is lijkt het vliegtuig al af te remmen direct na het opstijgen. En de conclusie dat het vliegtuig waarschijnlijk vanaf het turn around punt kwam kun je op basis van de beelden helemaal niet zeggen.
Ook dat het vliegtuig in een stall terecht kwam zie je volgens mij niet, los daarvan zitten er beveiligingen op om dat te voorkomen.
Daarnaast zie je dat een vliegtuig na het uitvallen van de motoren nog even kan door stijgen, bijvoorbeeld bij de crash in de Hudson nog 19 seconden/100m:
Wikipedia: US Airways Flight 1549
Het motorvermogen moet dus al ruim voordat de daling inzet zijn weggevallen.
De belangrijkste aanwijzing denk ik is de stofwolk bij het opstijgen. Dat lijkt te suggereren dat het vliegtuig later dan normaal los is gekomen van de baan. Als je de baan bekijkt is er een turn around aan het einde en is de oprit ook al in de buurt, dan verwacht je dat de baan wel aardig schoon is daar.
Mijn speculatie zou dan zijn:
Of het motorvermogen is van beide motoren weggevallen na V1, het moment waarop je door 'moet', maar een technische storing in beide motoren is wel heel bijzonder.
Of het vliegtuig is te laat losgekomen en heeft een technische installatie meegepakt (lampen, antennes, ...), dan vallen de motoren ook uit.
Ik vrees dat dit de 2de situatie is en een gevalletje 'pilot error' wordt.
Ps.
Dat is ongeveer de enige reden dat zo'n topic waarde heeft boven een nieuws website met een live blog. Helemaal op een technisch forum is het interessant om te zien welke informatie je al kunt koppelen.SnowDude schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:54:
Tja speculatie is nooit tegen te houden.
(En natuurlijk de discussie over wat de veiligste stoel is in een vliegtuig
Mooie uiteenzetting. Ik haal dit stukje er specifiek even uit.TheGhostInc schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:08:
[...]
Of het motorvermogen is van beide motoren weggevallen na V1, het moment waarop je door 'moet', maar een technische storing in beide motoren is wel heel bijzonder.
Of het vliegtuig is te laat losgekomen en heeft een technische installatie meegepakt (lampen, antennes, ...), dan vallen de motoren ook uit.
In hoeverre zorgt het raken van een technische installatie ervoor dat beide motoren uitvallen? Hier geldt toch ook voor dat dan “toevallig” beide motoren dusdanig geraakt moeten worden en dan door de schade uitvallen? Die kans is ook niet erg groot volgens mij. Ik neem aan dat er geen failsafe optie is die er voor zorgt dat wanneer de ene motor geraakt wordt, de andere uitschakelt?
Voor wat betreft het uitvallen van beide motoren. Uiteraard is die kans enorm klein, maar zou het filmpje van de passagier in de vlucht ervoor waar hij liet zien dat het infotainment systeem beperkt werkte en de AC in het geheel niet, toch een aanwijzing kunnen zijn voor een elektrisch probleem?
Dat mag je vinden natuurlijk, maar wat er in het filmpje wordt gezegd matcht met discussie op airliners.net en r/aviation, terwijl de zaken waar je zelf mee komt niet eens worden gesuggereerd door het filmpje (oftewel, je hebt het niet goed gekeken), bv. suggereert hij niet dat er vanaf halverwege de baan gestart zou zijn - integendeel, gaat het er in detail op in dat dit niet zo is aan de hand van plaatsbepaling.TheGhostInc schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:08:
Echt een heel slecht filmpje.
De stof- of rookwolk zegt denk ik juist zo goed als niets.
P.s. degene die die filmpjes post is zelf commercial pilot, van een weliswaar stukken kleiner vliegtuig. Mijn schatting is dat wij dat allebei niet zijn. Dus die heeft enig idee van welke speculatie geloofwaardig is.
Het zou mij in elk geval enorm verbazen als het pilot error blijkt. Als beide motoren uitvallen kort na V1 (want geen piloot gaat de start doorzetten als het voor V1 is natuurlijk), is dat het slechtst denkbare moment. Op 200m hoogte geen thrust en wel takeoff weight en geen landingsbaan onder je, daar kan geen piloot nog iets mee.
in de podcast van flightmentour (of hoe die dude ook alweer heetpingkiller schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:18:
[...]
Dit is wel interessant. Wat kan er voor zorgen dat beide motoren gelijktijdig uitvallen? Een birdstrike lijkt mij uitgesloten, want meestal zie je dat wel op de beelden als dat het geval is (en je hoort het meestal ook meteen ivm comprosser stalls). Zie dit filmpje bijvoorbeeld, of deze.
Mechanische fouten lijkt mij ook onwaarschijnlijk vanwege de redundancy die overal zit. Wellicht problemen met de brandstof? Of een software bug die beide motoren uitschakelde?
--edit--
Bron even beter gelezen, die zegt eigenlijk niks nieuws. Op basis van wat pixels en geluidsopname stellen ze dat de RAT gedeployment was, ik vind het bewijs daarvoor nog steeds te dun.
Soms denk je redundant te zijn, maar dan wordt er twee keer dezelfde fout gemaakt en dan blijkt het nog steeds een singular point of failure. Ik kan mij bijvoorbeeld zo voorstellen dat als er twee keer dezelfde fout gemaakt is in het onderhoud dat beide motoren kunnen falen met hetzelfde defect.pingkiller schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:18:
[...]
Dit is wel interessant. Wat kan er voor zorgen dat beide motoren gelijktijdig uitvallen? Een birdstrike lijkt mij uitgesloten, want meestal zie je dat wel op de beelden als dat het geval is (en je hoort het meestal ook meteen ivm comprosser stalls). Zie dit filmpje bijvoorbeeld, of deze.
Een stall betekent niets anders dan dat de draagkracht die de vleugels om wat voo rreden dan ook te kleiin wordt om het vliegtuig in de lucht te houden.TheGhostInc schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:08:
Ook dat het vliegtuig in een stall terecht kwam zie je volgens mij niet, los daarvan zitten er beveiligingen op om dat te voorkomen.
En ja, er zijn allerlei waarschuwingssytemen om dat te voorkomen, en geautomatiseerde systemen om in te grijpen, maar er is maar 1 manier om uit een stall te komen, en dat is snelheid winnen.
Dat kan op twee manieren, door te dalen (wat niet handig is als ej dicht bij de grond zit) of door de motoren meer vermogen te laten leveren (wat ook niet echt lekker werkt als je motoren kennelijk allebei in de problemen zitten).
Als je geen werkende motoren hebt en je zit vlakbij de grond, is er geen enkel systeem, hoe geavanceerd ook, dat je uit een stall kan krijgen (althans, niet op een manier die je normaliter overleeft.)
Of er echt sprake is van een stall is op de beelden overigens lastig te zien. Het lijkt erop dat de crew het vliegtuig redelijk onder controle weet te houden tot aan de impact, mogelijk hebben ze hun best gedaan om niet midden in een woonwijk terecht te komen.
Het is gewoon lampenolie.ToolkiT schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:28:
kerosine is ook niet veel anders dan diesel begreep ik..
Althans, de lampenolie die je kunt kopen voor je olielampen (parafine) is een beetje verder gedestilleerd dan kerosine, maar het is in de basis hetzelfde spul.
De verlichting rond de baan is zo gemaakt dat het makkelijk af breek mocht er een vliegtuig tegenaan vliegen, ik neem aan dat dat voor de rest wat om een baan staat ook geldt. Behalve de verkeerstoren denk ik.TheGhostInc schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:08:
[...]
Echt een heel slecht filmpje.
Alles na ongeveer take off of een paar seconden later is eigenlijk niet meer relevant, hoewel het lastig in te schatten is lijkt het vliegtuig al af te remmen direct na het opstijgen. En de conclusie dat het vliegtuig waarschijnlijk vanaf het turn around punt kwam kun je op basis van de beelden helemaal niet zeggen.
Daarnaast zie je dat een vliegtuig na het uitvallen van de motoren nog even kan door stijgen, bijvoorbeeld bij de crash in de Hudson nog 19 seconden/100m:
Wikipedia: US Airways Flight 1549
Het motorvermogen moet dus al ruim voordat de daling inzet zijn weggevallen.
De belangrijkste aanwijzing denk ik is de stofwolk bij het opstijgen. Dat lijkt te suggereren dat het vliegtuig later dan normaal los is gekomen van de baan. Als je de baan bekijkt is er een turn around aan het einde en is de oprit ook al in de buurt, dan verwacht je dat de baan wel aardig schoon is daar.
Mijn speculatie zou dan zijn:
Ps.
[...]
Dat is ongeveer de enige reden dat zo'n topic waarde heeft boven een nieuws website met een live blog. Helemaal op een technisch forum is het interessant om te zien welke informatie je al kunt koppelen.
(En natuurlijk de discussie over wat de veiligste stoel is in een vliegtuig)
Ik zag een paar weken terug een filmpje waatin de mogelijkheid genoemd werd dat een piloot de verkeerde tank kiest om brandstof uit te pompen.pingkiller schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:18:
De motoren worden gevoed vanuit een kleine "tussentank" die gevoed wordt vanuit de echte brandstoftanks.
Als je ze per ongeluk vanuit een lege tank "voedt", dan is je brandstof extreem snel op (en als dat bij het opstijgen gebeurt heb je geen enkele kans meer om die fout te herstellen).
Dat zou in dit geval alleen een verklaring kunnen zijn als niet alle tanks vol waren, wat voor een vlucht van deze afstand niet direct voor de hand ligt - maar ik heb de gegevens voor de 787 niet in mijn hoofd zitten.
gezien dat laatste zou dat onwaarschijnlijk zijn denk ik.. en lijkt me dat daar ook wel beveiliging/waarschuwing op zit?Dido schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:45:
[...]
Ik zag een paar weken terug een filmpje waatin de mogelijkheid genoemd werd dat een piloot de verkeerde tank kiest om brandstof uit te pompen.
De motoren worden gevoed vanuit een kleine "tussentank" die gevoed wordt vanuit de echte brandstoftanks.
Als je ze per ongeluk vanuit een lege tank "voedt", dan is je brandstof extreem snel op (en als dat bij het opstijgen gebeurt heb je geen enkele kans meer om die fout te herstellen).
Dat zou in dit geval alleen een verklaring kunnen zijn als niet alle tanks vol waren, wat voor een vlucht van deze afstand niet direct voor de hand ligt - maar ik heb de gegevens voor de 787 niet in mijn hoofd zitten.
Misschien een slecht filmpje maar je ziet in het eerste fragment duidelijk dat het toestel gewoon goed van de grond komt, misschien dus toch niet van R4 opgestegen maar wel een backtrack gedaan. En dan ineens is de rate of climb weg, de AOA blijft hetzelfde, dus toestel lijkt vermogen te verliezen en begint te zakken. Het toestel trekt niet scheef, dus beide motoren zijn uitgevallen.
Extreme theorie: procedurele fout (blijft toch India, no offence), vergeten het vliegtuig te tanken, geen check daarop door de piloten (again, India), kon daardoor opstijgen van R4 door het mindere gewicht en tijdens rotation krijg je fuel starvation in beide motoren.
[ Voor 29% gewijzigd door FastFred op 13-06-2025 13:05 ]
Nee, dat is geen stall:Dido schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:40:
Een stall betekent niets anders dan dat de draagkracht die de vleugels om wat voo rreden dan ook te kleiin wordt om het vliegtuig in de lucht te houden.
Wikipedia: Stall (fluid dynamics)
Het gaat erover dat je vleugel stopt met werken als een vleugel.
Zoek maar eens op 'Stall test', dan zie je dat zo'n vliegtuig gewoon ongecontroleerd uit de lucht valt.
Ja dat zeiden we ook bij die crash in zuid korea ook eind vorig jaar...ErnstvV schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:40:
[...]
De verlichting rond de baan is zo gemaakt dat het makkelijk af breek mocht er een vliegtuig tegenaan vliegen, ik neem aan dat dat voor de rest wat om een baan staat ook geldt. Behalve de verkeerstoren denk ik.
Correct.TheGhostInc schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:56:
Het gaat erover dat je vleugel stopt met werken als een vleugel.
De rest wat ik schreef gaat echter nog steeds op: om eruit hte komen moet je snelheid winnen, en laag bij de grond met FUBAR engines gaat dat niet werken, ook niet door een beveiligingssysteem
Vandaar dat ik stelde dat ik betwijfel of dit vliegtuig in een stall kwam, omdat het allesbehalve ongecontroleerd uit de lucht valt.Zoek maar eens op 'Stall test', dan zie je dat zo'n vliegtuig gewoon ongecontroleerd uit de lucht valt.
speculeerd dat het een flaps up ipv gear up verhaal was..
klinkt ook plausibel..
Dat zorgt zeker voor een stall..
Misschien.TheMak schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:33:
Als er een technische installatie geraakt is, was dat allang naar buiten gekomen
Op Schiphol duurde het 2 uur voordat ze het doorhadden.About two hours after the incident, a police helicopter flew by the Runway 22 threshold and noticed debris on the runway. They reported this to the airport authorities, who reviewed video recordings of aircraft landing on the runway and traced it back to the operator’s Airbus A330. When the airport authorities notified the operator of the broken Threshold lights, the operator inspected the aircraft again in daylight and discovered one bogie sustained minor damage and the rear of the aircraft was marked with traces of mud.
Het vliegveld was erg snel weer open voor een vliegveld waar net een zwaar ongeluk is gebeurd.
Bij de landing in de Hudson was het een dubbele birdstrike. Het is dus wel een plausibel scenario.Denman schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:23:
In hoeverre zorgt het raken van een technische installatie ervoor dat beide motoren uitvallen? Hier geldt toch ook voor dat dan “toevallig” beide motoren dusdanig geraakt moeten worden en dan door de schade uitvallen? Die kans is ook niet erg groot volgens mij. Ik neem aan dat er geen failsafe optie is die er voor zorgt dat wanneer de ene motor geraakt wordt, de andere uitschakelt?
Alleen mis ik wel vlammen of rook of iets bij de motoren. Zelfs bij een brandstof probleem verwacht je dat er iets te zien is.
Dat verklaart niet waarom de RAT naar beneden kwam...ToolkiT schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:07:
speculeerd dat het een flaps up ipv gear up verhaal was..
In mijn ogen lijkt het alles weg te hebben van een technisch probleem gerelateerd aan beide motoren direct na het opstijgen.
De zwarte doos is al geborgen, dus ik verwacht dat het niet te lang hoeft te duren voordat duidelijk wordt wat er nu precies gebeurd is.
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Een stall los je op door de invalshoek te verkleinen(totdat deze kleiner is dan de kritische invalshoek), niet door de snelheid te vergroten.Dido schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:59:
[...]
Correct.
De rest wat ik schreef gaat echter nog steeds op: om eruit hte komen moet je snelheid winnen, en laag bij de grond met FUBAR engines gaat dat niet werken, ook niet door een beveiligingssysteem
[...]
Vandaar dat ik stelde dat ik betwijfel of dit vliegtuig in een stall kwam, omdat het allesbehalve ongecontroleerd uit de lucht valt.
Meestal als je de invalshoek verkleint gaat ook je snelheid toenemen.
Als je in de liftformule de invalshoek en/of de snelheid verkleint zal je lift afnemen. Duidelijk is wel dat bij Air India de lift niet meer voldoende was..
Ter verdediging van @Bobmeister :franssie schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 23:19:
[...]
ok serieus? Dat kan minder bot van mij en jou
[...]
Eens, het is een opmerkelijk incident maar ook ramp tot nu toe tot wel meer weten.
Volgens mij bedoelde hij niet de rookwolk van de explosie maar de rookwolk (beter gezegd stofwolk) bij het opstijgen/verlaten van opstijgbaan.. Het lijkt of hij elke centimeter van de baan gebruikt heeft...
Dat "iets" kunnen nog wel verschillende dingen zijn:
- verstopte leidingen
- viscositeit van de brandstof
- een schakelaar die verkeerd stond.
Een technische fout in beide motoren is natuurlijk niet uit te sluiten, maar de kans dat twee motoren van hetzelfde toestel exact tegelijkertijd exact dezelfde fout krijgen is nog vele kleiner dan een dubbele birdstrike.
(het toestel blijft horizontaal rechtdoor vliegen met een recht roer, dat kan eigenlijk alleen als beide motoren tegelijkertijd met dezelfde karakteristiek uitvallen)
Een dubbele birdstrike (of überhaupt indigestion) lijkt hier uitgesloten: op geen van de beelden zijn vogels of rook uit de motoren te zien.
[ Voor 11% gewijzigd door FredvZ op 13-06-2025 13:34 ]
Ik ken geen kleine tussentank. Er zijn center tanks (L+R) en wing tanks (L+R). Verschillende inhoud, maar er kan tenminste 10.000 kg kerosine per tank in.Dido schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:45:
[...]
Ik zag een paar weken terug een filmpje waatin de mogelijkheid genoemd werd dat een piloot de verkeerde tank kiest om brandstof uit te pompen.
Maar stel dat er inderdaad heel weinig peut in de centertanks zit en de crew selecteert toch die tanks, dan stopt de brandstoftoevoer. Al krijg je wel eerst een lage druk melding van de brandstof pompen.
Maar het lijkt mij volstekt onwaarschijnlijk dat de crew een tank selecteert die in 30 seconden leeg is gezogen.
En als klap op de vuurpijl, dan moeten beide motoren ook nog eens uit dezelfde tank pompen en dat is vaak ook niet het geval. Motor 1 haalt vaak uit de linkertank(s), motor 2 uit de rechter.
Kia Niro-EV 2024
Was er al een betrouwbare bron die de RAT bevestigd dan? voor zover ik heb gezien is dat nog steeds speculatie..DaWaN schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:15:
[...]
Dat verklaart niet waarom de RAT naar beneden kwam...
In mijn ogen lijkt het alles weg te hebben van een technisch probleem gerelateerd aan beide motoren direct na het opstijgen.
De zwarte doos is al geborgen, dus ik verwacht dat het niet te lang hoeft te duren voordat duidelijk wordt wat er nu precies gebeurd is.
Maar de zwarte doos zal veel speculatie weg halen idd..
[ Voor 5% gewijzigd door ToolkiT op 13-06-2025 13:35 ]
Bovendien kun je die fout bijna niet maken in een 787 Dreamliner...DaWaN schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:15:
[...]
Dat verklaart niet waarom de RAT naar beneden kwam...
Ik ken de details niet, ik bouw of vlieg geen vliegtuigen.Freak187 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:33:
Ik ken geen kleine tussentank. Er zijn center tanks (L+R) en wing tanks (L+R). Verschillende inhoud, maar er kan tenminste 10.000 kg kerosine per tank in.
Ik baseer me slechts op informatie van iemand die naar eigen zeggen al zo'n 20 jaar 747's vliegt.
Maar goed, ik gaf ook al aan dat het me geen voor de hand liggend scenario leek
Ik ga rustig het onderzoek afwachten
Dat is ook mijn gevoel - op beelden met geluid is de RAT te horen en horen we geen brullende motoren die horen bij een opstijgend toestel. Kan ik alleen niet matchen met die passagier die een 'knal' hoorde - maar dat verslag geef ik lage waarde aan op dit moment. Met de kennis van het MCAS gebeuren in het achterhoofd waar software niet 'met safety in mind' was geprogrammeerd speculeer ik op dit moment dat door een bepaalde factor de motoren stopten met het genereren van thrust - deze factor kan het falen van meerdere sensoren zijn waardoor computer systemen 'het niet meer weten ' (die air france pitot tube crash) of het wegvallen van stuursystemen voor brandstofpompen of iets dergelijks - maar nogmaals, nu loop ik echt te speculeren - wat ik graag wil weten is of de RAT naar beneden ging omdat de motoren uitvielen of omdat er een electrisch probleem was - gaat de RAT trouwens vol automatisch naar beneden?FredvZ schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:29:
Meest plausibele oorzaak lijkt imho iets waardoor de motoren om en nabij V1 geen brandstof meer kregen.
Dat "iets" kunnen nog wel verschillende dingen zijn:
- verstopte leidingen
- viscositeit van de brandstof
- een schakelaar die verkeerd stond.
Een technische fout in beide motoren is natuurlijk niet uit te sluiten, maar de kans dat twee motoren van hetzelfde toestel exact tegelijkertijd exact dezelfde fout krijgen is nog vele kleiner dan een dubbele birdstrike.
Een dubbele birdstrike (of überhaupt indigestion) lijkt hier uitgesloten: op geen van de beelden zijn vogels of rook uit de motoren te zien.
at your service
volgens mij wel ja..The_Butler schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:42:
[...]
gaat de RAT trouwens vol automatisch naar beneden?
Dan zouden ze bij de voorgaande vlucht geland zijn met zo bizar weinig brandstof. Dat lijkt me uitgesloten. Taxi fuel + take off run fuel zal niet veel meer zijn dan 700kg voor een B787. De final reserve voor een 787 is al minimaal 4 keer dat getal. En dan zit de alternate fuel er in 99% van de gevallen ook nog wel in bij een 'normale' landing voorafgaande vlucht. Wat het geval lijkt kijkende naar historische vlucht data.FastFred schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:55:
[...]
Extreme theorie: procedurele fout (blijft toch India, no offence), vergeten het vliegtuig te tanken, geen check daarop door de piloten (again, India), kon daardoor opstijgen van R4 door het mindere gewicht en tijdens rotation krijg je fuel starvation in beide motoren.
Een flame out precies tegelijkertijd is zelfs met vervuilde brandstof bijna niet te herproduceren lijkt me. Er is geen enkele vorm van directional controle verlies. De motoren gaan precies tegelijk uit.
vrij bizarre crash, ik ben erg benieuwd naar de onderzoeksresultaten.
Viel mij ook op. Ligt volgens mij aan hoe Flightradar het weergeeft. Als je naar de zelfde vlucht in de dagen ervoor kijkt, zie je zelfde TORA.Sand0rf schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:48:
Vreselijk...
Volgens Flightradar24 vertrok hij vanaf intersectie R4 van baan 23. Dat geeft een TORA van 1884 meter. Nu ken ik geen performance getallen van een 787 maar dat vind ik niet veel voor een vlucht van 9 uur....
- The videos appearing to show the flaps were up led to the possibility that for some reason the plane was not properly configured for take-off. A flapless take off often leads to crashes, and the presence of a cloud of dust as the airplane lifted off could lend credence to a flapless roll. Flaps up after lift off could lead to a stall.
- However, past accidents with misconfigured flaps and slats included a wobbly take off and immediate crash within the airport perimeter. The video shows a smooth climb, such as it was, and smooth descent, suggesting the pilots retained some control over the airplane.
- “No power” in theory points to a problem on the take off roll, as well as a climb out. “No power” can mean any number of things: complete failure after lift-off, or reduced power at a critical point of the take-off and short flight.
- Fuel contamination could be a factor, but investigation will look into this possibility.
- The landing gear remains down throughout the flight. Normally, the gear would be raised right away. This leads to speculation of a hydraulic issue or perhaps the pilots mistakenly raised the flaps instead of the gear.
op foto's van de wrakstukken lijken de leading edge flaps sowieso uitgeklapt te zijn. Dus minimaal flaps 1 is geselecteerd. En dat is ook direct de belangrijkste voor je stall speed. Als je de marges meeneemt kun je met een geplande flaps 5 take off met flaps 1 ook nog wel airborne raken als je gewoon verder werkende motoren hebt.
Als je het verhaal van de piloot volgt met de flaps ipv het landingsgestel, dan zou zoiets kunnen:FreakNL schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:25:
Het lijkt of hij elke centimeter van de baan gebruikt heeft...
Vliegtuig heeft al vertraging,
Piloot & copiloot gaan heel snel door checklists.
(Ze hebben net al gevlogen, dus het kan snel)
Piloot weet snellere manier van opstijgen, met snelheid vanaf R4 oid.
Vliegtuig gebruikt de laatste meters van de baan.
Piloot wil zsm hoogte winnen om niet ook nog laag over de woonwijk te denderen.
Door alle stressfactoren ervoor vergist de copiloot zich en door de adrenaline ontdekken ze de fout niet meer.
Zou niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurd, onder tijdsdruk met shortcuts e.d. wordt er een fatale fout gemaakt en door de stress komen ze daar niet of te laat achter.
Dat gaat niet omdat de B787 geen handmatige feultank settings hebben dat gaat via de FMCFreak187 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:33:
[...]
Ik ken geen kleine tussentank. Er zijn center tanks (L+R) en wing tanks (L+R). Verschillende inhoud, maar er kan tenminste 10.000 kg kerosine per tank in.
Maar stel dat er inderdaad heel weinig peut in de centertanks zit en de crew selecteert toch die tanks, dan stopt de brandstoftoevoer. Al krijg je wel eerst een lage druk melding van de brandstof pompen.
De 787 gebruikt een Fuel Management System (FMS) dat automatisch: de volgorde van tankverbruik regelt,
Overschakelt van centertank naar vleugeltanks (main tanks),en balans houdt tussen links/rechts (fuel balancing).
Volgorde van gebruik:
Centertank (indien gevuld) → eerst opgebruiken.
Daarna automatisch naar main tanks (vleugel).
Eventueel aux-tanks op langeafstandstoestellen.
Er zitten automatische elektrische pompen in elke tank, die door het systeem worden aangestuurd.
De crew krijgt ECAM/alert-meldingen:
(bijv. "FUEL LOW CENTER", "FUEL MBALANCE", of "FUEL PRESSURE LOW") als er afwijkingen optreden.
Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits
Het toestel was juist 24 minuten vóór schema aangekomen vanuit Delhi.TheGhostInc schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:09:
Als je het verhaal van de piloot volgt met de flaps ipv het landingsgestel, dan zou zoiets kunnen:
Vliegtuig heeft al vertraging,
Piloot & copiloot gaan heel snel door checklists.
(Ze hebben net al gevlogen, dus het kan snel)
Is al vastgesteld dat de crew niet gewisseld is in Ahmedabad?
edit: hoewel, flaps direct na take off ophalen kom je wel aan de verkeerde kant van de 'powercurve'. Dus netto juist een verhoogde weerstand op die specifieke snelheid.
Werkende motoren op take off thrust zouden eventueel wel de vliegende voorwerpen kunnen verklaren. Laag over een Indiase wijk vliegen zal van alles los blazen van de daken. Misschien was het wel een dakplaat.
De takeoff configuration warning op de Boeing 787 waarschuwt de crew als het toestel niet correct is geconfigureerd voor vertrek op het moment dat de thrust levers naar takeoff worden gezet.
🛑 Wanneer klinkt de takeoff configuration warning?
De waarschuwing klinkt (aurale "CONFIGURATION! CONFIGURATION!") en een EICAS melding verschijnt als één of meer van de volgende systemen niet correct zijn ingesteld bij het selecteren van takeoff thrust:
⚙️ Parameters die gecontroleerd worden:
Systeem Foutconditie die de waarschuwing triggert
Flaps Niet in een geldige takeoff stand (typisch Flaps 5–20)
Spoilers Niet ingeklapt (should be DOWN)
Pitch trim Niet binnen het takeoff trim range
Parking brake Geactiveerd
Speedbrake lever Niet volledig naar beneden
Stuurstand (rudder trim) Te ver uit neutraal (afhankelijk van airline)
Stabilizer trim Buiten het toelaatbare CG-gebonden bereik
✈️ Hoe werkt het systeem?
Het systeem controleert de configuratie pas bij het selecteren van takeoff thrust (meestal boven een bepaalde drempelwaarde, zoals 60% N1).
Als alles correct is, gebeurt er geen waarschuwing en kan je normaal doorgaan met take-off.
💡 Wat te doen bij een configuratie warning?
Thrust terug naar idle
Check EICAS en configuratie items
Corrigeer de fout (bijv. flaps instellen, spoilers in, brake los, trim aanpassen)
Voer eventueel de takeoff config checklist opnieuw uit
Probeer opnieuw take-off thrust als alles correct is
[ Voor 8% gewijzigd door dikkiedik op 13-06-2025 14:24 ]
Niet misschien, zeker, die informatie was gisteravond al beschikbaar.FastFred schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:55:
[...]
misschien dus toch niet van R4 opgestegen maar wel een backtrack gedaan.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Maar ze mogen niet over Pakistan dus dat betekent omvliegen naar Londen dus het is zeker niet onmogelijk dat er een wens was om tijd te winnen.FredvZ schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:14:
[...]
Het toestel was juist 24 minuten vóór schema aangekomen vanuit Delhi.
Is al vastgesteld dat de crew niet gewisseld is in Ahmedabad?
[ Voor 4% gewijzigd door Pexow op 13-06-2025 15:02 ]
[ Voor 95% gewijzigd door Notna op 23-06-2025 09:55 . Reden: Reageer dan gewoon niet ]
Boeing had jarenlang een goede reputatie en bouwde veilige vliegtuigen. Deze was 22 jaar oud en zou dus gewoon veilig kunnen zijn. Maar er kan natuurlijk altijd een keer iets mis gaan, dat was vroeger al zo en dat zal in de toekomst ook wel zo blijven. 100% veiligheid bestaat niet, maar de luchtvaart komt er wel steeds dichter bij.TrafalgarLaw schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:16:
Het was opnieuw een Boeing? Maar goed dat ik nog geen vliegreis geboekt heb…
Nee omdat het systeem van Boeing anders is dan die van Airbus.mv_ak schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:09:
Het lijkt wel alsof het toestel na v1 en stijgend overging in landingsmode. Doet enigszins denken aan de Airbus crash in 1988, de computer beïnvloedde mogelijk extreme throttle reacties. Maar goed, hier had men toch zo’n 30 seconden om in te grijpen dus niet zo waarschijnlijk.
Airbus (zoals de A320-serie):
Heeft "protections" via flight control laws:
Alpha protection (tegen overtrek)
Bank angle protection
Pitch/roll rate limits
Automatische overgangen tussen flight modes, zoals Flare Mode bij landing.
Piloot “vraagt” een resultaat, de computer voert het uit binnen veilige marges.
Er zijn dus situaties waarin de input van de piloot beperkt wordt om de structuur te beschermen.
Boeing 787:
Ook fly-by-wire, maar:
Houdt veel meer de “direct feel” van traditionele controle.
Geen harde protections zoals bij Airbus.
De piloot heeft ultieme controle, inclusief de mogelijkheid om de limieten te overschrijden (onder bepaalde voorwaarden).
Geen "auto flare" mode zoals bij Airbus; wel assistentie via pitch-trim logic en soft protection, maar niets dat de piloot overrult.
Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits
Lijkt me sterk dat het toestel 22 jaar oud is; de 787 is pas sinds 2011 in gebruik.maxzz schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:19:
[...]
Boeing had jarenlang een goede reputatie en bouwde veilige vliegtuigen. Deze was 22 jaar oud en zou dus gewoon veilig kunnen zijn. Maar er kan natuurlijk altijd een keer iets mis gaan, dat was vroeger al zo en dat zal in de toekomst ook wel zo blijven. 100% veiligheid bestaat niet, maar de luchtvaart komt er wel steeds dichter bij.
De productiekwaliteit van de 787 is al vanaf 2014 veelvuldig negatief in het nieuws, en daarvoor was het type al berucht om de in brand vliegende batterijen.
Exact, net zoals de verhalen over geen flaps, zeer onwaarschijnlijk om dat in een 787 voor elkaar te krijgen, en er is ook niks dat daar op wijst. De vlucht ziet er heel stabiel en gecontroleerd uit. Zelfs de daling. Prima onder controle. Op het CCTV filmpje is dat goed te volgen. Alleen zonder krachtbron houdt helaas alles op.Freee!! schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:23:
Niet misschien, zeker, die informatie was gisteravond al beschikbaar.
Eh ja, mijn fout. Het toestel is 11 jaar oud.Lijkt me sterk dat het toestel 22 jaar oud is; de 787 is pas sinds 2011 in gebruik.
De productiekwaliteit van de 787 is al vanaf 2014 veelvuldig negatief in het nieuws, en daarvoor was het type al berucht om de in brand vliegende batterijen.
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/vt-anb
wel of niet flaps zegt toch niks over controle houden?Wilke schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:59:
[...]
Exact, net zoals de verhalen over geen flaps, zeer onwaarschijnlijk om dat in een 787 voor elkaar te krijgen, en er is ook niks dat daar op wijst. De vlucht ziet er heel stabiel en gecontroleerd uit. Zelfs de daling. Prima onder controle. Op het CCTV filmpje is dat goed te volgen. Alleen zonder krachtbron houdt helaas alles op.
En waarom zou dat niet kunnen in een 787? in een Airbus waarschijnlijk lastiger omdat daar de computer meer dingen forceerd/regeld, maar van wat ik er van begrijp zou dat in een Boeing best kunnen.
Feit dat landingsgestel niet werd ingetrokken kan wijzen op electrisch of hydrolisch probleem.. maar ook dat de flaps up ipv gear up deden..
Beide zijn volgens mij net zo aannemelijk..
https://www.reddit.com/r/...ad_air_india_ai171_crash/
Dat ziet er heel raar uit. Net of ze niet genoeg runway hadden. Net voor het huisje lijk ik iets te zien. Corrigeer me als ik het mis heb.FastFred schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:21:
Hier filmpje waar ook een deel van de takeoff roll te zien is, de meeste nieuwssites waar ik deze zag knippen ze het hele eerste stuk eraf.
https://www.reddit.com/r/...ad_air_india_ai171_crash/
Je zou dan behoorlijk goed moeten zijn in het negeren van alarmen, is wat ik overal lees.ToolkiT schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:10:
En waarom zou dat [start rolling without flaps] niet kunnen in een 787?
En als je zonder flaps probeert op te stijgen bij de normale Vrotate, dan gaat dat er niet zo stabiel uitzien hoor
Maar ik stop ook met speculeren, het zal wel een tijd duren voor we een duidelijke conclusie horen.
[ Voor 28% gewijzigd door Wilke op 13-06-2025 16:34 ]
Of precies dat alarm uitgeschakeld moeten hebben.Wilke schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:30:
[...]
Je zou dan behoorlijk goed moeten zijn in het negeren van alarmen, is wat ik overal lees.
Ter referentie een niet aangepaste van het overvliegende toestel.
Ze hebben de volledige baan lengte gebruikt, dan zou het kunnen zijn dat ze met TO-2 (-25%) vertrokken qua motor vermogen.ToolkiT schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:10:
Feit dat landingsgestel niet werd ingetrokken kan wijzen op electrisch of hydrolisch probleem.. maar ook dat de flaps up ipv gear up deden..
Beide zijn volgens mij net zo aannemelijk..
Zodra het misgaat, ga je dan direct naar maximaal.
Op het filmpje hoor je niet de motoren optoeren of volgas gaan volgens mij. Zelfs als je de flaps fout instelt ga je volgens mij volgas proberen hoogte te winnen.
bij 0:12 gaat daat echt iets de lucht in.. dus geen video artifact lijkt me..TheGhostInc schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:40:
https://x.com/govt0f/status/1933205005601026352
Ter referentie een niet aangepaste van het overvliegende toestel.
een soort van schijf lijkt het wel.. een van de wielen?
Lijkt gewoon impact van / met iets voor de explosie, kan iets geraakt zijn daar. Lijkt mij weinig relevant voor de oorzaak van de daling.ToolkiT schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:45:
[...]
bij 0:12 gaat daat echt iets de lucht in.. dus geen video artifact lijkt me..
een soort van schijf lijkt het wel.. een van de wielen?
Het gekke is dat het object vlak voor de explosie is.. dus mogelijk iets wat opgewaaid is..tuinïnen schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:54:
[...]
Lijkt gewoon impact van / met iets voor de explosie, kan iets geraakt zijn daar. Lijkt mij weinig relevant voor de oorzaak van de daling.
Of het is mogelijk een symptoom van het probleem..
Als ze de black box ondezocht hebben, zal dat wel uitkomen.. maar het viel me gewoon op..
https://www.indiatoday.in...ke-off-2739726-2025-06-12"Mayday...no thrust, losing power, unable to lift," was the last message the air traffic officials received from the plane, according to reports citing officials.
Sterker nog: de RAT zorgt juist voor meer drag (en dus minder lift).TrafalgarLaw schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:35:
Een kleine RAT is voldoende om nog wat lift te geven aan zo’n enorm vliegtuig?
De RAT is geen motor, maar een klein windmolentje dat zorgt voor elektriciteit om de basis instrumenten in de cockpit werkend te houden.
Nee, die RAT is een propellortje dat een generator aandrijft die voor electriciteit zorgt om het vlieftuig t ekunnen blijven bedienen als er iets fout gaat.TrafalgarLaw schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:35:
Een kleine RAT is voldoende om nog wat lift te geven aan zo’n enorm vliegtuig? Teveel speculatie nog als ik eerlijk ben.
Niet alleen weinig nieuws, zijn hele toonzetting staat me niet aan...Winkiller schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:21:
Dit hier al voorbij gekomen ?
[YouTube: What Caused Air India 171 Crash, Mysterious Sound Before Impact]
"leaving you and me to figure out what happened" - nee, lul. Dat laten we aan de experts over die de crash onderzoeken. Het is niet aan mensen met wat technische kennis en veel fantasie om op bais van wat wazige filmpjes te bepalen wat er fout ging.
En vervolgens gebruikt ie ook nog eens klakkeloos de incomplete data van FR24 die ten onrechte doet voorkomen dat de kist vanaf R4 opsteeg, terwijl dat al lang weerlegd is.
En hij haalt inderdaad die RAT erbij, maar zonder aan te geven wat het zou betekenen als die RAT gedeployed was (behalve dat het betekent dat er iets aan de hand was, maar dat hadden we zelf ook al verzoinnen, denk ik.)
Als je op basis van incomplete informatie conclusies gaat trekken dan kom je inderdaad tot zulke plaatjes.ravw schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:07:
Vreemd hier zie je dat hij toch niet de hele baan gepakt heeft... de eens zegt van wel de andere niet ....
[Afbeelding]
Volgens dat plaatje zou het toestel in 5 minuten nog geen 2 kilometer over de startbaan hebben afgelegd. Dat is gemiddeld nog geen 12km/h.... Vliegtuigen gaan toch wel een stuk sneller bij het opstijgen
[ Voor 3% gewijzigd door FredvZ op 13-06-2025 18:21 ]
Daarom...vond ik het al zo vreemd omdat er gewoon veel verhalen rond gaan die elkaar tegen spreken...FredvZ schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:20:
[...]
Als je op basis van incomplete informatie conclusies gaat trekken dan kom je inderdaad tot zulke plaatjes.
Volgens dat plaatje zou het toestel in 5 minuten nog geen 2 kilometer over de startbaan hebben afgelegd. Dat is gemiddeld nog geen 12km/h.... Vliegtuigen gaan toch wel een stuk sneller bij het opstijgen
EN ja 5 min er overdoen voor een 2 km dat zou inderdaad niet kunnen , met die snelheid kom je niet eens los van de grond.
bron: in deze thread: https://www.reddit.com/r/...ad_air_india_ai171_crash/It's hard to believe the takeoff configuration warning was disabled or missed. The 787 has a single item on the takeoff checklist, Flaps. And it is a closed loop electronic checklist, so it will check whatever Flaps setting was chosen for takeoff in the FMS, and will compare it to the actual Flap Lever position. The before takeoff checklist cannot be missed either. Even if the crew forgot it, they will receive an alert as soon as they approach the runway centerline. Once they apply thrust, the takeoff config warning would trigger if the Flaps are not within the takeoff range. With this many layers, it's virtually impossible to have a total failure and still takeoff flapless. The real question is why was the landing gear not retracted?
Ik heb de camera positie getraceerd van de video uit de zelfde Reddit post en een lijn getrokken in Google Maps naar waar dan ongeveer het vliegtuig opsteeg. Komt redelijk overeen met het plaatje hierboven met de flight route.
Enige aan dat plaatje hierboven dat niet klopt is het punt waarop ie begon aan z'n takeoff roll, inmiddels is al lang bekend dat hij een volledige backtrack gedaan heeft.
[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 13-06-2025 19:14 ]
(opklik voor groot)
/f/image/ue33ZYo1HT2VVcPuQT9lZDED.png?f=fotoalbum_medium)
Dat is dus ~860m vanaf R4. Dat haal je met een lege 787 en minimale brandstof niet eens. Het is vanaf de turnaround aan het begin van rw23 2.4km. Dat is realistischer.
Het rotatiepunt ligt ook 860 meter af van de nummers van rw05. Dus het zichtbare stof dat mensen doet suggeren dat de kist op het allerlaatste moment pas van de grond kwam is onzin. Het is gewoon stof van naast de baan.
[ Voor 12% gewijzigd door FastFred op 13-06-2025 19:31 ]