MagniArtistique schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:44:
Ik heb inmiddels alle argumentatie (variërend van potentiële hackable tot “ik mag ook geen dingen op mijn zakelijke laptop installeren”) wel gelezen. Het blijft mijn inziens een ontiegelijk non-issue, een beetje vergelijkbaar met die ene medewerker die nog een papieren loonstrook wil in plaats van een digitale. Het is digibereidheid. Het klinkt mij als pure onwil en heeft niks met redelijke security risico’s of privacy afwegingen te maken. Je doet net of een kleuter die app in elkaar gedraaid heeft met de bedoeling om jouw telefoon leeg te trekken. Dat is hier natuurlijk niet aan de orde.
Ik spreek uit ervaring. Op ieder implementatietraject kom je van de 5000 medewerkers er altijd een stuk of 10 van deze tegen; alle administraties weten wie het zijn, het zijn ook de types die bellen als er een cent mist volgens hun eigen berekening (maar zelden als er iets teveel betaald wordt). Ik duik er altijd in ‘waarom’. Onderdeel van het werk (draagvlak verbreden, eventuele ux bezwaren wegnemen). En 9 van de 10 keer zijn dit mensen die sich gepasseerd voelen, gedemote zijn of een ander gevoel van onrechtvaardigheid hebben waardoor ze iedere gelegenheid aangrijpen om dwars te liggen.
Maargoed, tref vooral een regeling met je werkgever dat ie een alcatel voor je aanschaft (kost 2 tientjes) en kijk wat de toekomst je brengt.
Dan heb je toch niet zo goed gelezen. Want er spelen wel degelijk privacy en security dingen mee, en die gaan breder dan denken dat de apps "door kleuters" is geprogrameert (iets wat sowieso niemand beweert) of dat de baas zou willen bespieden. Men gaat in dit topic eerste instantie eerder van ontwetendheid uit dan kwade bedoelingen. En dan is de tegenspraak juist belangrijk, pas zodra de baas dat negeert wordt men daar chagarijnig op.
Ik spreek ook uit ervaring, het security/privacy vlak is mijn werk en ook mijn team loopt mee bij implementatie. Een app-only verplicht op privé apparatuur was er hier niet eens doorgekomen. Vaak zijn het in mijn ervaring niet eens de digionbereiden die klagen, eerder de techneuten. Precies omdat ze weten hoe het werkt. Wel wijzen die meer af, juist door de datahonger van derde partijen. Dat zijn ook precies degene die al voorzichtig zijn net hun data, en niet op een closed-source app met big tech afhankelijkheden zitten te wachten en mogelijk niet eens een apparaat hebben die dat draait. En die net omdat ze daar omheen werken het hardst geraakt worden in hun privacy als dat wel moet.
Maar zelfs voor men met een normale Android en Google accounts is het een issue. Je moet wel een hele fantastische app hebben om geen enkele device en accountdata te laten versturen. Ik heb ze nog niet gezien. Ook is het een feit dat veel apps veel onnodige permissies vragen, en dat bij een security issue dat misbruikt kan worden (en dat misbruik hoeft niet eens vanuit de appdevelopers te komen). Daarbij gaf TS zelf aan bedenkingen te hebben bij deze specifieke app.
Privacy is het kunnen
controlleren wat er met jouw data gebeurd, en nu forceerd de baas daar dingen in omtrent je privédevice vol privédata (waar dat anders werkdevices en accounts zouden zijn). Ongetwijfeld boeit dat de meeste mensen niet en zal de impact vaak genoeg klein zijn, maar het gaat om het woord geforceerd. Als gevolg, kan privacy technisch gezien dus niet niet geraakt worden. En zodra de baas dat mag, wordt de grens al snel vaag. Juridisch ligt de grens dus op dat het gewoon niet mag.
Nog erger wordt het wanneer er iets als Intune op de telefoons komt (wat in andere comments genoemd is hier, niet per se TS z'n casus), waar ook buiten de techies veel mensen niet blij om zijn. Zie bijv. de reactie van iemand die hierdoor privéfotos kwijt was. De mensen die hier over vallen zijn niet dezelfde als die vallen over digitale loonstrookjes. Daar heb ik echt nog nooit dit soort klachten over gehoord. Maar van deze mensen spreekt maar een klein deel zich uit tegen leidingevende, de meeste spreken enkel tegen elkaar en doen het maar vol irritatie omdat de baas er toch niks mee doet als je er wat van zegt. Die 10 die jij hoort, zijn zeer waarschijnlijk dat kleine deel.
En niemand zegt dat de baas een telefoon moet kopen he? Als hij gewoon zorgt voor een alternatief, zoals een webinterface die vanaf mijn werkbureau gebruikt kan worden (iets wat de meeste software gewoon heeft) is dat ook prima. Maar als hij per se een app-only oplossing wil, mag hij idd de kosten dragen. Het als werknemer daar niet voor op willen draaien is geen non-issue, maar tegenspraak naar een werkgever die denkt lekker zijn probleem naar de werknemer te kunnen verschuiven. En dat is een probleem ongeacht of er privacy bij geschaad wordt of niet. En de groep die daar over valt is ook weer vele malen groter dan de groep die over privacy-issues valt. Zoals ook gezegd door velen, het probleem is breeder dan enkel privacy en security, er speelt een hoop meer mee in dit verhaal.
En zoals je dan ook al gelezen hebt, loop ik ook prima met een 2e telefoon van een paar tientjes als dat de oplossing is. Doet mijn toekomst alleen maar goed, ik wordt betaald om hier wat van te vinden.
Enfin, wij gaan het niet eens zijn. En als je idd alles hebt gelezen en nogsteeds tot deze conclusie komt zie ik weinig nut er verder op in te gaan. Maar je bekijkt het in mijn ogen wel heel kortzichtig en van de werkgever uit. En dat kan dus best wel eens zijn waarom mensen niet bij jou klagen.
[
Voor 6% gewijzigd door
Cambionn op 05-08-2025 14:03
. Reden: Typo ]
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.