Unknown Alien schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:54:
Ik vind het terecht dat er een vergoeding tegen overstaat, omdat het de WG ook geld scheelt
Als het o
TS heeft het over 1 app he, als je dat niet eens over hebt voor je WG. Weet dan dat je ook ergens anders kan werken, waar je wel met hart voor de zaak kan werken.
Oh dan heb ik die verkeerd begrepen kwa terecht zijn. In dat opzicht snap ik je punt. Hoewel ik niet weet of ik het per se zo sterk in sta als het optioneel is (zoals het wettelijk dus ook gewoon is, en in mijn ogen zou moeten zijn). Als ik mag kiezen eigen telefoon of apparaat van de baas, vind ik het opzich ook prima, ook zonder vergoeding. Immers, het is de keuze van de werknemer waar het vanaf hangt. Maar ik zou het idd wel een goede blijk vanuit het bedrijf vinden als ze het doen.
Ik heb expres en met een reden geen accounts bij Big Tech, ook niet bij Microsoft. Ik gebruik ook geen apps van hun. Ook let ik erg op wat voor software (apps of anders) ik gebruik. Dat ik een Authenticator met 5 trackers en propietary code van Microsoft zou moeten installeren, waar ik ook nog eens mijn werkaccount in moet zetten die dan bij Microsoft gelinkt staat aan mijn privedevice, vind ik dus wat van. Ook als het maar 1 app is.
Zoals gezegd, "een MFA app" vind ik prima. Maar dan kan ik er 1 kiezen die aan mijn voorwaarden voldoet. Als de WG de voorwaarden per se wil beslissen, dan mag hij ook het apparaat geven als hun keuze niet aan mijn eisen voldoet. Het is immers mijn apparaat, en daar mag op wat ik wil.
Toen ik 2 telefoons had heb ik overigens ook geen privespul op mijn werktelefoon gedaan. En hoewel ik prive gebruik mag maken van mijn werklaptop, ga ik daar echt niet klagen over wat er van de baas op moet. Immers, dat is ook zijn device, en privegebruik is een extra. Daarbij weet ik ook dat als ik mijn eigen keuzes wil maken, ik mijn eigen hardware moet kopen. En ik heb dus ook eigen hardware staan thuis. Datzelfde geld in mijn ogen ook voor telefoons. Een werktelefoon die prive gebruikt mag worden, daarvan mag je niet klagen wat erop moet. Immers, dat is de baas zijn telefoon en als ik mijn privespul daar niet op wil moet ik die niet prive gebruiken.
Verschil in dat verhaal is echter wel dat de baas niet eist dat je hem prive gebruikt. Net zoals dat de optie om het op je privetelefoon te zetten mag, maar geen eis, geld dat de andere kant op ook. Als de baas dat wel zou eisen zou ik ook gaan stijgeren.
En ja, er zijn uitzonderingen. Ik kan me indenken dat als je bij de geheime dienst werkt dat wat werk mag eisen van je prive devices en gebruik wat complexer ligt. Maar die uitzonderingen gelden niet voor de meeste mensen.
[
Voor 9% gewijzigd door
Cambionn op 19-06-2025 16:21
]
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.