Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-07 16:47
Afgelopen week heeft mijn werkgever aangekondigt dat de urenregistratie voor onze projecten via een app (android/ios) gaat gebeuren. Deze moet op een telefoon worden geïnstalleerd, we hebben geen werktelefoons maar alleen dus je privételefoon.
Nu heb ik nog genoeg ruimte vrij op mijn privételefoon maar het schuurt vind ik toch wel enigszins dat mijn werkgever verplicht een applicatie te installeren op mijn privételefoon. ik mag ook geen software op bedrijfspc's installeren die ik handig vind vanwege security of privacy issues.

Ik vind eigenlijk dat de werkgever de tools moet leveren om werk uit te voeren daar hoort dit, al is het maar een appje, bij vind ik. Naast dat ik wel wat privacy en security issues heb met de app (ik draai lineage os op mijn telefoon en ben best wel privacy bewust bezig imho)

Ben ik kinderachtig of juist niet?

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-07 14:09

Dido

heforshe

In principe heb je natuurlijk gelijk. Als je werkgever wil dat jij een app gebruikt die alleen op een telefoon werkt, dan moet hij maar zorgen voor een telefoon om die app te gebruiken.

Aan de andere kant moet je je afvragen wat zwaarder weegt: jouw principes (en je gelijk) of een oonverstoorde relatie met je werkgever. Die afweging zul je zelf moeten maken.

Daarnaast, maar dat is ook weer heel persoonlijk, heb ik zelf liever maar 1 telefoon in plaats van twee. Dat is dan vanuit scheiding van werk en prive / privacy-overwegingen in de ogen van sommigen een doodzonde.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:15

Fanta

FordPerformance™️

Ik vind het een beetje overdreven. Moet de werkgever dan al zijn medewerkers een telefoon van de zaak geven voor 1 app?

Ik gebruik ook mijn privé telefoon, om met de Visma Talent app verlof aan te vragen. Moet ik dan ook aan mijn baas vragen of hij daar even een telefoon van de zaak voor wil regelen?

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +50 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:49
@Arnoud Engelfriet schreef er meermalen een blog over:

https://blog.iusmentis.co...rivetelefoon-en-werkapps/
We hebben het natuurlijk al vaker gehad over zakelijke apps op de eigen telefoon. In 2018 bijvoorbeeld over een tweefactorauthenticatieapp en in 2019 zelfs een geval waarbij de werknemer ook maar snel een telefoon moest kopen(!) zodat daar een werkapp op gezet kon worden.
De strekking van het antwoord is steeds hetzelfde: de werkgever moet zorgen voor de spullen waarmee het werk wordt uitgevoerd. Als er dus apps nodig zijn voor werkzaken, dan moet de werkgever een apparaat geven waar die app op gebruikt kan worden. Of dat nou gaat om tijdschrijven, authenticatie, e-mail of wat anders is niet relevant.

De enige echte uitzondering is je loonstrookje. Als de werkgever die via een digitale omgeving beschikbaar stelt, dan heb je twee keuzes: of je installeert de app, of je meldt dat je je loonstrookje op papier wilt hebben. Dat laatste is je wettelijk recht, maar er is géén recht om een specifiek digitaal kanaal aan te wijzen zoals een pdf per mail.
In het kader van informatiebeveiliging zie je overigens dat BYOD dood is, dus je werkgever zou het zelf niet eens meer moeten willen om te voorkomen dat deze niet compliant is aan adviezen en richtlijnen anno nu.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Fanta schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:56:
Ik vind het een beetje overdreven. Moet de werkgever dan al zijn medewerkers een telefoon van de zaak geven voor 1 app?
Het is de keuze van de werkgever om te kiezen voor een app. Er zijn duizenden urenregistratiesystemen die gewoon via een website toegankelijk zijn.
Ik gebruik ook mijn privé telefoon, om met de Visma Talent app verlof aan te vragen. Moet ik dan ook aan mijn baas vragen of hij daar even een telefoon van de zaak voor wil regelen?
Is Visma niet via het web toegankelijk? (In welk geval het dus helemaal je eigen keuze is om een app te gebruken...)

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-07 04:18

NoTimeRemains

I know

IANAL
Volgens mij maakt het niet veel uit of jij je kinderachtig opstelt.

Zover ik weet mag je werkgever je niet verplichten om je prive telefoon te gebruiken voor dit soort dingen.

Waarom moet ik als werknemer het bedrijf faciliteren met prive spullen? Dat mag de werkgever lekker zelf fixen.

This is the Way.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@Fugitive2008 Nee is ook een antwoord.
Ik zou het nooit doen. Mijn telefoon is Mijn telefoon.
Heb ik een telefoon nodig voor het werk, dan mag de werkgever het regelen.

(ik ben ooit terug gegaan naar een domme telefoon, speciaal om dat punt bij mijn werkgever duidelijk te maken)_
Dido schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:56:
I
Aan de andere kant moet je je afvragen wat zwaarder weegt: jouw principes (en je gelijk) of een onverstoorde relatie met je werkgever. Die afweging zul je zelf moeten maken.
die is makkelijk voor mij.. mijn principes ALTIJD

[ Voor 37% gewijzigd door jack zomer op 12-06-2025 12:00 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:49
NoTimeRemains schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:58:
IANAL
Volgens mij maakt het niet veel uit of jij je kinderachtig opstelt.

Zover ik weet mag je werkgever je niet verplichten om je prive telefoon te gebruiken voor dit soort dingen.

[...]

Waarom moet ik als werknemer het bedrijf faciliteren met prive spullen? Dat mag de werkgever lekker zelf fixen.
Er speelt nu dus wat anders mee: die politiehack is gekomen door een BYOD van een politievrijwilliger waarop een infostealer de sessiesleutel van de politieapps gestolen heeft, wat verkocht is en misbruikt door een Russische staatshackgroep.

Nu is niet elke jandoedel doelwit voor een Russische staatshacker, maar BYOD is dus in ieder geval geen goed idee zonder 100% management op het toestel.

Dus omdraaien: het is niet veilig voor het bedrijf om dit op mijn toestel te installeren want ik loop wel eens achter met security dingen enzo en wil niet op mijn geweten hebben dat ik een hack veroorzaak met een prive toestel.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-07 21:24
Ligt er beetje aan hoe je relatie met je werkgever is en hoe (in)formeel de werkomstandigheden.

Je kunt natuurlijk prima zeggen dat je telefoon die app niet kan installeren vanwege gebrek aan ruimte of Android versie of noem maar wat, en dat je geen tijd hebt om dat allemaal te moeten uitzoeken, en of er geen web-app is waar je je tijden in kunt voeren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

jack zomer schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:59:
die is makkelijk voor mij.. mijn principes ALTIJD
Dat is nou net het hele punt van een persoonlijke afweging: voor sommige mensen is het een simpele NEE, voor sommigen is het een simpele JA, voor sommigen is het lastiger :)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Waarom zou urenregistratie uberhaubt via een app op je telefoon moeten gebeuren? Dit kan ook prima gefacliliteerd worden via een web-interface die je vanuit je werk-laptop kunt benaderen. Als mijn werkgever mij gaat verplichten om dat via een app op mijn privételefoon te doen zou ik daar denk ik ook wel iets van zeggen.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

WernerL schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:05:
Waarom zou urenregistratie uberhaubt via een app op je telefoon moeten gebeuren?
Omdat ergens bij een productpresentatie een verkoper van de app heel goed is geweest in zijn / haar werk, en iemand die zich namens de werkgever heeft laten inpalmen om de app aan te schaffen niet heeft nagedacht over de gevolgen.

Mocht dit de eerste keer zijn dat je dit fenomeen tegenkomt, wees dan gewaarschuwd: je gaat het nog wel vaker zien ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:32
Fugitive2008 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:51:
Afgelopen week heeft mijn werkgever aangekondigt dat de urenregistratie voor onze projecten via een app (android/ios) gaat gebeuren. Deze moet op een telefoon worden geïnstalleerd, we hebben geen werktelefoons maar alleen dus je privételefoon.
Nu heb ik nog genoeg ruimte vrij op mijn privételefoon maar het schuurt vind ik toch wel enigszins dat mijn werkgever verplicht een applicatie te installeren op mijn privételefoon. ik mag ook geen software op bedrijfspc's installeren die ik handig vind vanwege security of privacy issues.

Ik vind eigenlijk dat de werkgever de tools moet leveren om werk uit te voeren daar hoort dit, al is het maar een appje, bij vind ik. Naast dat ik wel wat privacy en security issues heb met de app (ik draai lineage os op mijn telefoon en ben best wel privacy bewust bezig imho)

Juist niet en ik zou precies hetzelfde argument gebruiken als jij: "ik mag ook geen software op bedrijfspc's installeren die ik handig vind vanwege security of privacy issues."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-07 10:26

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Er is niets overdreven aan, een werkgever kan jou niet verplichten dit te installeren op je prive mobiel. Als deze app noodzakelijk is voor de bedrijfsvoering moet de werkgever een telefoon ter beschikking stellen. Dan had de werkgever maar iets langer moeten nadenken. ipv
"hey een app dat is handig, en bespaard mij geld (wss) "

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Ik vind dat je helemaal gelijk hebt dat je geen app van een werkgever op je eigen telefoon wilt zetten.
Je weet ook nog niet denk ik welke rechten zo een app heeft en wat dat voor privacy consequenties heeft.

Zelf heb ik 0 apps van de werkgever op mijn privé telefoon

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:49
Vraag mij bij zulke discussies altijd af in welke werkelijkheid jullie leven - bij de meeste banen heeft men gewoon apps voor het werk op zijn telefoon en de werkgever betaald die telefoon echt niet.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-07 07:32

snmght

imho dan he

@Fugitive2008 het antwoord is inmiddels gegeven, en ik sluit me erbij aan. Je bent niet kinderachtig en als je werkgever dit belangrijk vindt kan hij (a) een andere oplossing kiezen of (b) de nodige hardware verstrekken. Daar stoppen de opties voor werkgever.

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:32
vuurtjih schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:19:
Vraag mij bij zulke discussies altijd af in welke werkelijkheid jullie leven - bij de meeste banen heeft men gewoon apps voor het werk op zijn telefoon en de werkgever betaald die telefoon echt niet.
Als je inderdaad daar zelf geen mening over vormt en je gewoon doet wat je wordt opgedragen, dan eindig je inderdaad met werkapps op je prive telefoon. Maar je staat zeker in je recht om dat te weigeren. :)

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Onzin, als ik apps moet installeren voor mijn werk, en ik log daarmee in op bedrijfsmiddelen, dan krijg ik gewoon een telefoon van het werk. Alleen al vanwege security moet een werkgever niet willen dat er prive middelen ingezet worden op bedrijsnetwerken.

[ Voor 11% gewijzigd door CrankyGamerOG op 12-06-2025 12:22 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

CrankyGamerOG schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:15:
[...]

Er is niets overdreven aan, een werkgever kan jou niet verplichten dit te installeren op je prive mobiel. Als deze app noodzakelijk is voor de bedrijfsvoering moet de werkgever een telefoon ter beschikking stellen. Dan had de werkgever maar iets langer moeten nadenken. ipv hey app dat is handig.
Ik vind het overdreven, vooral omdat het voorbeeld van TS blijkbaar een principekwestie is.

Je kan het ook van de andere kant bekijken: iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en kan een app installeren en gebruiken. Als je om wat voor reden dan ook geen smartphone hebt, of de mogelijkheid niet hebt om die 'verplichte' app te installeren, denk ik dat de werkgever best bereid is even met je te kijken naar een alternatieve oplossing.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-07 17:35
En dan mijn prive toestel niet meer aan mijn kinderen mogen geven omdat er apps op staan van het bedrijf?
Ik zelf ben achter in de 30, en heb altijd deze principes gehad. Nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Fanta schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:22:
[...]

Ik vind het overdreven, vooral omdat het voorbeeld van TS blijkbaar een principekwestie is.

Je kan het ook van de andere kant bekijken: iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en kan een app installeren en gebruiken. Als je om wat voor reden dan ook geen smartphone hebt, of de mogelijkheid niet hebt om die 'verplichte' app te installeren, denk ik dat de werkgever best bereid is even met je te kijken naar een alternatieve oplossing.
Je snapt het niet, een werkgever kan en mag een werknemer niet verplichten zijn mobiel in te zetten voor bedrijfsdoeleinden. punt.
Dat jij vind dat een werknemer niet "moet zeuren" mag jij vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door CrankyGamerOG op 12-06-2025 12:24 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

CrankyGamerOG schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:22:
[...]

Onzin, als ik apps moet installeren voor mijn werk, en ik log daarmee in op bedrijfsmiddelen, dan krijg ik gewoon een telefoon van het werk. Alleen al vanwege security moet een werkgever niet willen dat er prive middelen ingezet worden op bedrijsnetwerken.
Kan je misschien iets minder stellig zijn in je reacties? De meningen van anderen zijn niet per definitie onzin omdat ze afwijken van jouw mening. Ik vind ook dat gedoe over privacy vreselijk overdreven, dus ik ben dan blijkbaar ook dat andere kamp. Maar misschien leid ik wel een stuk relaxter leven, omdat ik me niet overal zo vreselijk druk over maak.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Fanta schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:25:
[...]

Kan je misschien iets minder stellig zijn in je reacties? De meningen van anderen zijn niet per definitie onzin omdat ze afwijken van jouw mening. Ik vind ook dat gedoe over privacy vreselijk overdreven, dus ik ben dan blijkbaar ook dat andere kamp. Maar misschien leid ik wel een stuk relaxter leven, omdat ik me niet overal zo vreselijk druk over maak.
Het is geen mening, dus ik ben stellig, een werkgever kan en mag het niet. Wat snap jij niet?

Ik heb het niet eens over privacy, het mag gewoon niet, daarnaast zei ik al eerder, security redenen wil je als werkgever niet eens dat er prive middelen ingezet worden waar je 0 controle over hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door CrankyGamerOG op 12-06-2025 12:26 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• geenwaarde
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 29-06 22:22
[...]

Niets overdreven aan. Ik heb alleen bij werkgevers gewerkt die werkapparatuur (laptop en smartphone) leveren of een vergoeding hiervoor. Ik wil het graag gescheiden houden en telefoon uitzetten wanneer ik vrij en niet standby ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
CrankyGamerOG schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:23:
[...]

Je snapt het niet, een werkgever kan en mag een werknemer niet verplichten zijn mobiel in te zetten voor bedrijfsdoeleinden. punt.
Dat jij vind dat een werknemer niet "moet zeuren" mag jij vinden.
Natuurlijk snapt hij het wel. Ja, een werkgever mag dit niet verplichten. Daarentegen mag je ook gewoon vinden dat sommigen wel erg principieel zijn. Ik zou er ook geen moeite mee hebben.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

CrankyGamerOG schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:25:
[...]

Het is geen mening, dus ik ben stellig, een werkgever KAN en MAG het niet. Wat snap jij niet?
Vervelende manier van discussiëren zo, waarom moet het allemaal zo vijandig? Ik stop hier. :w

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18-07 22:36
Werkgevers die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en alles afschuiven op hun werknemers. Als bedrijf zorg je gewoon voor de spullen waar mensen hun werk mee kunnen doen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik snap de redenen van de meeste hier wel en kan er zo ook over denken.
Aan de andere kant heb ik ook de Afas app van de zaak op mijn telefoon staan en denk ik wat een gezeik allemaal om een app.

Veel kans dat de meeste ook Facebook etc op de telefoon hebben staan die veel meer opslag beslaan en risico vormen dan een eenvoudige app waarmee je je uren kan bijhouden/terug kijken.
Maar dat is tegenwoordig Tweakers ten top lijkt wel.
Een normale vraag laten ontsporen in een geval alsof de staatsveiligheid ermee in het gedrang komt.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Ipv een app kan er ook gewerkt worden met een webbased omgeving.
Vaak is een app ook niet meer dan een fancy schil voor die omgeving.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Ad de Jong schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:28:
Aan de andere kant heb ik ook de Afas app van de zaak op mijn telefoon staan en denk ik wat een gezeik allemaal om een app.
Dat kan en mag, maar ik zou als werkgever er niet blij mij zijn dat jij de AFAS app , en dus de financiele gegevens van mijn bedrijf (wss) op je prive mobiel hebt waar ik als werkgever 0 controle over heb.

Dat je zelf iets vrijwillig installeert, prima, maar het kan jou niet verplicht worden.

Het argument slaat ook nergens op imho, dus als er 8 werknemers het prima vinden, ook al mag het eigenlijk niet, moeten alle 20 er maar mee leren leven? Zoiets?

[ Voor 12% gewijzigd door CrankyGamerOG op 12-06-2025 12:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
ik vind dit altijd leuke discussies.
Vind vooral het verschil tussen de alles is prima mening.
Of mijn eigen principes ik werk 8 uur. en als de werkgever wat wil dan moet hij dat regelen

ik heb ooit mijn werkgever 4 maanden niet in real life gesproken.
ik werkte 0000 tot 0800 en om 0800 ging de zakelijketelefoon uit. (geen oproep of beschikbaarheid eis)

werkgever vond daar iets van, maar 4 maanden lang hebben we alleen via voicemail gesproken..
hij om 0900uur en ik gedurende nacht..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cosmo_roel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-07 23:55
heb je wel een werk "computer" (pc met windows of linux). kun+mag je daar een android emulator op installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
CrankyGamerOG schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:30:
[...]

Dat kan en mag, maar ik zou als werkgever er niet blij mij zijn dat jij de AFAS app , en dus de financiele gegevens op je prive mobiel hebt waar ik als werkgever 0 controle over heb.

Dat je zelf iets vrijwillig installeert, prima, maar het kan jou niet verplicht worden.
Jij als werkgever niet, mijn werkgever dus wel.
Of het goed overwogen is dat weet ik niet.
Ik installeer ook niet zomaar iets maar van een grote naam waar ik iets meer vertrouwen in heb dan in een onbekende naam speelt wel mee.
En ja ook daar kan het wel eens fout gaan.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
emeralda schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:27:
Werkgevers die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en alles afschuiven op hun werknemers. Als bedrijf zorg je gewoon voor de spullen waar mensen hun werk mee kunnen doen.
Ik snap dat gehamer nooit zo dat alles, maar dan echt alles met een app op de telefoon moet.
Terwijl dat ook gewoon een desktop applicatie kan zijn die je op je werk pc/laptop zet of via een browser.
Want iedereen die een uren registratie moet bijhouden van projecten zit al standaard achter een pc lijkt mij.

Als je op een bouwplaats werkt en een muur metselt bv en dat moet registeren dan snap ik wel dat een telefoon misschien handig daar voor is.... Gewoon als voorbeeldje.
Maar ook dat kan dan via de browser op de telefoon.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
CrankyGamerOG schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:30:
[...]

Dat kan en mag, maar ik zou als werkgever er niet blij mij zijn dat jij de AFAS app , en dus de financiele gegevens van mijn bedrijf (wss) op je prive mobiel hebt waar ik als werkgever 0 controle over heb.

Je menig is duidelijk, maar hou even op met die aannames. De wereld is groter dan jouw referentiekader. De Afas pocket app heeft niet alle financiële gegevens van het bedrijf. Daarnaast moet je als bedrijf het gebruik van de app actief toestaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

P_de_B schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:34:
[...]

Je menig is duidelijk, maar hou even op met die aannames. De wereld is groter dan jouw referentiekader. De Afas pocket app heeft niet alle financiële gegevens van het bedrijf. Daarnaast moet je als bedrijf het gebruik van de app actief toestaan.
Het is geen aanname, je mag je werknemer niet verplichten om een werk gerelateerde app te installeren op zijn prive mobiel. Juridisch niet.

Deze hele discussie heeft bij ons gespeeld, dus ik weet waar het over gaat.

[ Voor 18% gewijzigd door CrankyGamerOG op 12-06-2025 12:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol

Veel kans dat de meeste ook Facebook etc op de telefoon hebben staan die veel meer opslag beslaan en risico vormen dan een eenvoudige app waarmee je je uren kan bijhouden/terug kijken.
Maar dat is tegenwoordig Tweakers ten top lijkt wel.
Een normale vraag laten ontsporen in een geval alsof de staatsveiligheid ermee in het gedrang komt.
LOL, eens ;) En vergeet ook niet dat direct werkgevers (of managers) als de duivel worden neergezet die alleen maar de brave Tweaker-werknemer willen uitzuigen ;P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
CrankyGamerOG schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:34:
[...]

Het is geen aanname, je mag je werknemer niet verplichten om een werk gerelateerde app te installeren op zijn prive mobiel. Juridisch niet.

Joh, daar is iedereen het mee eens. Goed lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Op zich heb je gelijk, maar ik ontvang ook smsjes en draai dingen in een authenticator app speciaal voor mijn werk op mijn privetelefoon (ik heb zelfs speciaal de microsoft app er voor geinstalleerd, prive gebruik ik die van google). Volgens mij is het tegenwoordig vrij gebruikelijk dat iedereen een telefoon heeft, postbodes en dergelijke gebruiken ook hun prive telefoon voor dingen.

Ik heb één collega (van de 300) die dat weigerd. Een oudere vrouw.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Marzman schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:36:
Op zich heb je gelijk, maar ik ontvang ook smsjes en draai dingen in een authenticator app speciaal voor mijn werk op mijn privetelefoon (ik heb zelfs speciaal de microsoft app er voor geinstalleerd, prive gebruik ik die van google). Volgens mij is het tegenwoordig vrij gebruikelijk dat iedereen een telefoon heeft, postbodes en dergelijke gebruiken ook hun prive telefoon voor dingen.

Dat iedereen door rood rijd maakt het nog niet ok...... ;)
En je werkgever zal dus die ene collega of een vergoeding moeten gaan geven of een telefoon.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:41

Ja dat vindt ik wel, of die werkgever moet ervoor zorgen dat die app niet verplicht is en of via een browser werkt. zelfde reden dat een werkgever je een werkplek/laptop/auto van de zaak en of vergoeding betaald om je werk te moeten doen toch.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
CrankyGamerOG schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:34:
[...]

lees eens beter, het gaat al lang niet meer over of het verplicht mag worden.
Iedereen is het met je eens dat het niet verplicht kan worden, je hebt gelijk.

jij reageeert op iemand die afas heeft geinstalleerd, jij meld dat je daar als werkgever niet bij mee zou zijn.
Daar komt weer een antwoord op en daarop reageer jij weer met je het mag niet.

Ja dat punt is was en zal altijd duidelijk zijn.,.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geenwaarde
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 29-06 22:22
Volgens mij is het tegenwoordig vrij gebruikelijk dat iedereen een telefoon heeft, postbodes en dergelijke gebruiken ook hun prive telefoon voor dingen.

Veel mensen hebben inderdaad een smartphone, maar iedereen gebruikt het op een andere manier. Ik gebruik GrapheneOS, zonder Google Playservice. Dus veel apps doen het al überhaupt niet. Daarnaast zijn veel reguliere apps niet eens verkrijgbaar buiten de app store om. Dus ook al een no go hier. En ik ben niet eens een oudere vrouw ;-)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-07 15:00
Zonder al het vingerwijzen, wettelijke verplichtingen en moeten op tafel te leggen, heb je de vraag al eens gesteld aan je werkgever? Dat mis ik eigenlijk in het hele stuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02:21

Patriot

Fulltime #whatpulsert

olafmol schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:35:
[...]

LOL, eens ;) En vergeet ook niet dat direct werkgevers (of managers) als de duivel worden neergezet die alleen maar de brave Tweaker-werknemer willen uitzuigen ;P
Is er dan een reden om van je werknemers te verwachten dat ze een app op hun privételefoon installeren anders dan "ik heb geen zin om er geld aan uit te geven"?

Het is ook wel heel erg typerend voor een zekere groep Tweakers om zo'n meewarige houding aan te nemen richting de werkgever als er weer eens iemand "moeilijk doet." Als er iets in het nadeel van de werknemer gebeurt dan is het "we leven nou eenmaal in een kapitalistische maatschappij dus een bedrijf moet winst maken" wat de klok slaat, maar als de werknemer dan een keer gelijk heeft dan gaat het ineens over de vibes :')

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat ik vooral erg vind in deze discussie is de kosten ervan.

Hier ook, ambtenaar met een duur toestel €400+ voor de Microsoft Authenticator App. Ding ligt gewoon in de kast voor de rest van de tijd.
De milieu schade & de hoeveelheid geld (belasting!) die weggepist wordt is absurd.

Ik kom ook gewoon aangekleed naar mijn werk, ik heb een druppel aan mijn sleutels hangen en ik declareer ook geen kauwgom of deodorant :+
Dus als mijn telefoon een Appje bevat van de baas, dat hoort erbij....

Ps. Ik zou het schitterend vinden als een baas telefoons zou uitdelen en dat daarna je prive telefoon niet meer het pand in mag. Je bent aan het werk, dus waarom heb je een prive telefoon nodig?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:17
Tsja, voor mij geldt hier: in alle redelijkheid geen problemen mee. Maar ik heb een keer gehad dat ze inderdaad verwachtten dat je een Microsoft app installeerde maar dan moesten ze ook gelijk even rechten om je telefoon op afstand te kunnen wipen. Toen heb ik ook gezegd dat ze dan lekker een werkmobiel mogen verschaffen en dat ik anders wel hoor hoe ik nog in de systemen kom. Toen verbaasde het me juist dat iedereen het zo klakkeloos deed.

Maar mits de tijdschrijf-app geen spannende permissies heeft zou ik er persoonlijk niet zo moeilijk over doen. En je kan er altijd een mailtje achteraan sturen richting manager en/of HR dat dit eigenlijk gefaciliteerd moet worden maar dat je het voor nu prima vindt. Maar dat je wel aangeeft dat als je hier om welke reden dan ook op terug komt dat je er dan op vertrouwt dat de werkgever een oplossing biedt. Zo maak je wel een punt.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:36

Blokker_1999

Full steam ahead

[...]

Hoewel een glijdende schaal gevaarlijk is, zorg je er wel net voor dat deze hierdoor kan ontstaan. Wat als morgen diezelfde werkgever zegt: iedereen heeft toch zelf een computer in huis, gebruik die maar om je werk mee te doen.

Wie voert trouwens de kwaliteitscontrole op die app uit? Wie neemt er de verantwoordelijkheid als de app provider gehacked wordt en die app ineens malware begint te verspreiden? Gaat je werkgever de verantwoordelijkheid dragen? Ook dat is niet onbelangrijk. En welke data wordt er allemaal verzameld door die app? En wie draagt daar de verantwoordelijkheid over?

Wat met mensen die geen smartphone hebben? Wat met mensen die een verouderde smartphone hebben waarmee de app niet meer compatibel is? Wat met mensen die een alternatief OS op hun smartphone hebben waarmee de app niet wil samenwerken? Moeten zij dan ook maar een nieuwe smartphone gaan kopen gewoon omdat de werkgever vereist dat je je urenregistratie op een Android/iPhone doet? En waarom zou de werkgever voor mensen zonder smartphone wel een oplossingen helpen zoeken, wanneer deze dat niet doet voor mensen die wel een compatibel apparaat hebben, maar de app niet wensen?

Ik kan niet ontkennen dat ik er zelf geen enkel probleem mee zou hebben om die app te draaien op een eigen smartphone, zolang het een veredelde browser is met 0 app permissies. Maar ik zie wel degelijk het probleem in dat de werkgever hier creeert, en waarom er mensen zijn die er tegen zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
TheGhostInc schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:53:

ik respecteer je mening, ik deel hem niet. ik vind niet dat het er bij hoort
Ps. Ik zou het schitterend vinden als een baas telefoons zou uitdelen en dat daarna je prive telefoon niet meer het pand in mag. Je bent aan het werk, dus waarom heb je een prive telefoon nodig?
ik vind dat prima, heb gewerkt onder dat type regels. heerlijk rustig gedurende de dag.
in geval van nood voor prive was er een piketnummer beschikbaar. prima mee om te gaan.

en een stuk productiever over het algemeen DENK ik

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• olafmol
Patriot schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:52:
[...]

Is er dan een reden om van je werknemers te verwachten dat ze een app op hun privételefoon installeren anders dan "ik heb geen zin om er geld aan uit te geven"?

Het is ook wel heel erg typerend voor een zekere groep Tweakers om zo'n meewarige houding aan te nemen richting de werkgever als er weer eens iemand "moeilijk doet." Als er iets in het nadeel van de werknemer gebeurt dan is het "we leven nou eenmaal in een kapitalistische maatschappij dus een bedrijf moet winst maken" wat de klok slaat, maar als de werknemer dan een keer gelijk heeft dan gaat het ineens over de vibes :')
Heb je mijn antwoord aan de TS hierboven ook gelezen? ;)

Over het algemeen wordt de soep niet zo heet gegeten. Het zou zomaar eens kunnen zijn dat de werkgever niet zo goed nagedacht had over die uren-registratie app, en dat er geen bedrijfstelefoons zijn, en dat ie nu netjes vraagt aan zijn/haar medewerkers of ze misschien die app dan op hun prive telefoon willen zetten. En als iemand dan zegt: "nee geen zin in" dat er dan een andere oplossing wordt gezocht. Het hoeft niet gelijk een oorlogs-situatie te zijn natuurlijk. Veel werkgevers zijn ondernemers en denken "nee heb je, ja kun je krijgen". Het gaat toch ook om de manier waarop je met elkaar communiceert.

Mijn punt is dat er vaak hier op tweakers gelijk uitgegaan wordt van het meest negatieve scenario, zeker als het om "werkgevers" of "managers" gaat. Ik vermoed dat er helemaal niks aan de hand is als de TS aangeeft dat die app niet geinstalleerd kan worden op de prive telefoon (zonder opgave van reden zelfs) en dat er gewoon een andere manier wordt gevonden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-07 20:15
Hier ook, ambtenaar met een duur toestel €400+ voor de Microsoft Authenticator App. Ding ligt gewoon in de kast voor de rest van de tijd.
Je belt er ook niet mee :o
Track en trace in je privé auto om de kilometers voor de reiskostenvergoeding bij te houden is dan ook géén probleem?

Het klinkt natuurlijk simpel: "even" een appje van de baas installeren. Maar dat verplicht jouw dan in de toekomst wel altijd een telefoon te hebben die technisch in staat is om die app te laten draaien.

Werk en privé moet je imho altijd kunnen scheiden:
- Bellen voor het werk: de baas zorgt voor een apparaat waar dat mee kan
- Mailen tijdens het werk: de baas zorgt voor een apparaat waar dat mee kan
- Bedrijfssoftware (incl apps): de baas zorgt voor een apparaat waar dat mee kan

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Veel kans dat de meeste ook Facebook etc op de telefoon hebben staan
Wat een lulkoek-argument. Ten eerste omdat "de meeste" natuurlijk helemaal niks zegt over of een specifiek individu wel of niet consistent is in zijn principes, de groep mensen die zaken netjes gescheiden willen houden en geen "troep" op hun telefoon willen zullen ook relatief vaak geen facebook-app op hun telefoon hebben. En ten tweede omdat wat je prive allemaal met je telefoon wil doen niks te maken heeft met wat je werkgever met jouw telefoon wil doen.

Voor AFAS is er trouwens ook gewoon een web-interface, ik ben geen AFAS-expert maar voor zover ik weet is die app er alleen voor extra gemak. Dus als de werknemer dat graag wil en de werknemer staat dat toe dan is daarover helemaal geen discussie.
De milieu schade & de hoeveelheid geld (belasting!) die weggepist wordt is absurd.
Voor enkel two-factor authenticatie kan natuurlijk ook gewoon een goedkoop refurbished toestelletje gebruikt worden, natuurlijk. Maar als de werkgever moeite heeft met de milieuschade kunnen ze ook een lading ubikeys aanschaffen. Die zijn veel kleiner en zijn niet om de paar jaar weer verouderd omdat ze geen software-updates meer krijgen.

[ Voor 31% gewijzigd door bwerg op 12-06-2025 13:14 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

postbodes en dergelijke gebruiken ook hun prive telefoon voor dingen.
PostNL stelt (in ieder geval tot een jaar geleden) "in sommige gevallen" een smartphone in bruikleen ter beschikking aan bezorgers.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-07 17:35
Wel grappig, ik ben bezig met een aankoop van een woning, nu komt de verkoop makelaar met move.nl aan zetten en moet ik mij registreren via een app, nu is dit prive en wil ik zelf die woning kopen, maar er altijd maar vanuit gaan dat je even wat installeert staat mij wel tegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:14
Ikzelf heb de discussie bij mijn vorige werkgever ook gevoerd.
Ging dan inderdaad om de Microsoft Authenticator app. Installeren op je eigen telefoon.
Mijn vragen terug waren: Wat als iemand geen werkmobiel heeft? Wat als iemand zijn/haar prive mobiel hier niet voor wil gebruiken? Hoe losse jullie dit op?

Uitkomst was een authenticator device als dat nodig was of als iemand dat wilde omdat ze geen prive mobiel wilden gebruiken.
Ik kies er zelf voor als ik dit soort apps op mijn apparaten wil en als dat mag. Anders hebben ze pech en hoor ik wel hoe zij dat op gaan lossen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gerritjan
  • Laatst online: 00:12
Arjan90 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:54:
Tsja, voor mij geldt hier: in alle redelijkheid geen problemen mee. Maar ik heb een keer gehad dat ze inderdaad verwachtten dat je een Microsoft app installeerde maar dan moesten ze ook gelijk even rechten om je telefoon op afstand te kunnen wipen. Toen heb ik ook gezegd dat ze dan lekker een werkmobiel mogen verschaffen en dat ik anders wel hoor hoe ik nog in de systemen kom. Toen verbaasde het me juist dat iedereen het zo klakkeloos deed.
Dit lijkt mij een goede opstelling.
Zo heb ik voor mijn werk wel de MS-authenticator op mijn telefoon. Heeft verder geen invloed op de rest van de apps.
Maar het lezen van mijn werkmail of installeren van andere bedrijfsapps ga ik niet doen. Hiervoor moet ik het beveiligingsbeleid van het bedrijf accepteren, dus remote wipe en monitoren van andere apps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02:21

Patriot

Fulltime #whatpulsert

olafmol schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:10:
[...]

Heb je mijn antwoord aan de TS hierboven ook gelezen? ;)
Uit niets in mijn reactie spreekt het tegendeel ;)
Over het algemeen wordt de soep niet zo heet gegeten. Het zou zomaar eens kunnen zijn dat de werkgever niet zo goed nagedacht had over die uren-registratie app, en dat er geen bedrijfstelefoons zijn, en dat ie nu netjes vraagt aan zijn/haar medewerkers of ze misschien die app dan op hun prive telefoon willen zetten. En als iemand dan zegt: "nee geen zin in" dat er dan een andere oplossing wordt gezocht. Het hoeft niet gelijk een oorlogs-situatie te zijn natuurlijk. Veel werkgevers zijn ondernemers en denken "nee heb je, ja kun je krijgen". Het gaat toch ook om de manier waarop je met elkaar communiceert.

Mijn punt is dat er vaak hier op tweakers gelijk uitgegaan wordt van het meest negatieve scenario, zeker als het om "werkgevers" of "managers" gaat. Ik vermoed dat er helemaal niks aan de hand is als de TS aangeeft dat die app niet geinstalleerd kan worden op de prive telefoon (zonder opgave van reden zelfs) en dat er gewoon een andere manier wordt gevonden.
Dit is een goed voorbeeld van wat ik bedoel met dat het meteen gaat over de vibes. Er is precies één reactie van iemand die het heeft over werkgevers die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en meteen is Tweakers een bolwerk van werkgever- en managerhaters.

En het excuus? Het is excuus is dat het ook gewoon kan dat de werkgever het allemaal rücksichtslos doet of dat hij het gewoon probeert in de hoop dat de medewerker het wel gebakken zit. Nou nou poeh poeh wat een verschrikkelijk hoffelijke uitgangspositie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 09:09
Maar hoe cheap is deze werkgever dan dat er geen telefoon af kan terwijl je er dus wel 1 nodig hebt voor je functie. Laat me raden, dit is een MKBer en hij (de baas) rijdt in een (te) dikke auto.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 09:09
Maar ik heb een keer gehad dat ze inderdaad verwachtten dat je een Microsoft app installeerde maar dan moesten ze ook gelijk even rechten om je telefoon op afstand te kunnen wipen.
Dit is 1 van de problemen die je over je afroept, ook al je dataverkeer is vanaf dan door de Administrator uit te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Patriot schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:26:
[...]

Uit niets in mijn reactie spreekt het tegendeel ;)

[...]

Dit is een goed voorbeeld van wat ik bedoel met dat het meteen gaat over de vibes. Er is precies één reactie van iemand die het heeft over werkgevers die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en meteen is Tweakers een bolwerk van werkgever- en managerhaters.

En het excuus? Het is excuus is dat het ook gewoon kan dat de werkgever het allemaal rücksichtslos doet of dat hij het gewoon probeert in de hoop dat de medewerker het wel gebakken zit. Nou nou poeh poeh wat een verschrikkelijk hoffelijke uitgangspositie.
Ik heb niet zoveel zin in een OT wellus-niettus discussie, je weet zelf ook wel dat ik niet specifiek alleen deze thread bedoel....anyway, ik hoop voor de TS dat het helemaal goed gaat komen, desnoods met pen & papier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:36

Marc H

- - Is wakker - -

Bij mijn vorige werkgever was het heel simpel, als een medewerker (m/v) toestemming gaf voor een authenticator en een VOIP app op zijn/haar privé telefoon, dan kreeg hij/zij een flinke maandelijkse telefoonvergoeding naast dat je abo betaald werd.

niemand deed er ook moeilijk over.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:16
Geen werk op mijn privé telefoon en geen privé op mijn werk telefoon - hou dat graag gescheiden.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19-07 18:10
Zoals eerder gezegd: in alle redelijkheid heb ik er geen problemen mee. Ik heb op mijn privételefoon 4 werkgerelateerde apps en dat zijn allemaal 2FA-apps (Microsoft, Salesforce en 2 banken). Ze hebben verder geen permissies en IT heeft geen controle over mijn apparaat. Die apps staan ergens in een mapje op een tweede homescreen, dus ik zie zelfs de icoontjes nooit in mijn vrije tijd. Voor die paar 2FA-appjes zou ik het ook best wel geldverspilling vinden om me een telefoon met bijbehorend abonnement te geven eerlijk gezegd.

Dat is overigens wel waar ik de lijn trek: ik wil er niet mee communiceren dus ik zet er geen Teams of Outlook op en mijn collega's krijgen ook mijn nummer niet. Collega's kunnen mij via Teams bellen tijdens werkuren en voor het contact met derden heb ik een softphone op mijn werklaptop staan met een 088-nummer. Ik ben nooit aan het reizen of iets dergelijks, dus tijdens werkuren ben ik altijd achter de computer en dus ook altijd bereikbaar. Dat is eigenlijk de opzet voor iedereen hier en dat werkt prima.

Er zijn best veel collega's die wel een telefoon hebben, maar dat zijn degenen die vaak buiten de deur afspraken hebben of werk hebben dat niet per se achter de computer is en dus niet zo veel hebben aan een softphone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:50
FredvZ schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:10:
[...]
Het klinkt natuurlijk simpel: "even" een appje van de baas installeren. Maar dat verplicht jouw dan in de toekomst wel altijd een telefoon te hebben die technisch in staat is om die app te laten draaien.
Vooral dit!
Stel dat je je privé-telefoon zakelijk zou gebruiken (door diverse apps erop te installeren), wat als je telefoon kapot gaat? Dan ben je dus zelf verplicht om een alternatieve telefoon te regelen.

Net zoals dat ik nooit met eigen auto ga, ze regelen maar een huurauto voor mij :) Als er wat gebeurd is het niet mijn eigendom ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-07 17:42
Fanta schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:25:
[...]

Volgens mij ontkent niemand dat jij een mening mag hebben (tenminste, dat hoop ik!). Uiteraard is het jouw goed recht om er geen moeite mee te hebben om een werk-app op je telefoon te installeren. Zelf heb ik er ook een paar (krijg wel een telefoonvergoeding en ik zou ook een telefoon v.d. zaak kunnen krijgen in plaats daarvan, maar dat terzijde).

Maar los van die volledig valide mening, is het gewoon een feit dat een werkgever jou dat niet mag verplichten. Daar zijn mensen zo stellig over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
FredvZ schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:10:
[...]

Je belt er ook niet mee :o
Ik ben niet degene aan wie je dit vraagt: Maar ik heb in de afgelopen 10 jaar 1 of 2x zakelijk met mijn telefoon gebeld. Dus tja, ik ben blij dat ik geen tweede telefoon heb om alleen Authenticator te draaien, en zou dat een debiele geldverspilling vinden en milieutechnisch ook wel heel idioot.

Dan moet ik wel zeggen dat mijn baas mij een telefoon heeft gegeven, dus die gebruik ik voor alles. Veiligheidstechnisch is het gewoon een privé telefoon: Als in, het is gewoon een Samsung die ik nieuw in plastic heb gekregen zonder enige specifieke beveiligingsfuncties.

Wat ik me wel afvraag als je de werknemer wettelijk niet kan verplichten zo'n app te installeren, dan is een website natuurlijk juridisch niks beter, tenzij je een PC hebt op kantoor oid die gebruikt kan worden. Zelf zou ik iig een stuk liever het op mijn privé telefoon installeren, als dat de werkgever de goedkoopste telefoon uit de PW besteld, en je die altijd bij je zou moeten hebben als tweede telefoon.
Ryur schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:57:
[...]

Vooral dit!
Stel dat je je privé-telefoon zakelijk zou gebruiken (door diverse apps erop te installeren), wat als je telefoon kapot gaat? Dan ben je dus zelf verplicht om een alternatieve telefoon te regelen.

Net zoals dat ik nooit met eigen auto ga, ze regelen maar een huurauto voor mij :) Als er wat gebeurd is het niet mijn eigendom ...
Want als er geen werk app op staat zou je niet een alternatieve telefoon regelen?
Lapa schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:06:
[...]

Maar los van die volledig valide mening, is het gewoon een feit dat een werkgever jou dat niet mag verplichten. Daar zijn mensen zo stellig over.
Volgens mij staat dat gedeelte al redelijk lang totaal niet ter discussie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18-07 13:40
Als ik dit allemaal lees, ben ik wel een heel makkelijk persoon.

Ik heb niet eens een telefoon van de zaak, echter staan er meerdere apps op die ik voor het werk gebruik. Alle opdrachtgevers, collega's en monteurs hebben mijn nummer.
Het is geen zakelijk nummer, maar een privé nummer die ik al 20 jaar heb.

1 JUL begin ik bij een nieuwe werkgever, daar zal ik ook hetzelfde nummer gebruiken en waarschijnlijk ook weer diverse apps..

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Lapa schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:06:
[...]

Volgens mij ontkent niemand dat jij een mening mag hebben (tenminste, dat hoop ik!). Uiteraard is het jouw goed recht om er geen moeite mee te hebben om een werk-app op je telefoon te installeren. Zelf heb ik er ook een paar (krijg wel een telefoonvergoeding en ik zou ook een telefoon v.d. zaak kunnen krijgen in plaats daarvan, maar dat terzijde).

Dat is ook helemaal het punt niet, maar daar lezen de fanatiekelingen overheen. Nee, de werkgever mag het niet verplichten, dat is duidelijk en daar vind ik ook helemaal niets van. Hoe je er vervolgens zelf mee omgaat, dat is waar ik een mening over heb.

Je kan er prima voor kiezen om het gewoon te accepteren en naast je 234 privé apps ook een app te installeren waar je wat administratie voor je werk mee kan bijhouden. Ik vind het persoonlijk overdreven om daar zo kneiterhard tegenin te gaan en direct een werktelefoon te eisen. En ik vind het storend dat ik zo ongeveer wordt weggezet als een gehoorzaam schaap als ik die mening hier deel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19-07 18:10
Ryur schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:57:
[...]

Vooral dit!

Toevallig is vorig weekend mijn telefoon kapot gegaan en dan lig je er tegenwoordig in je privéleven ook behoorlijk uit hoor. Zoveel dingen waar je een QR-code voor moet scannen tegenwoordig. First world problem: ik moest bijvoorbeeld fysiek naar een winkel voor mijn nieuwe telefoon omdat ik gewoon geen online betalingen meer kon uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:49
Uitzonderlijk slecht idee vanuit security oogpunt. Dit moet geen werkgever willen en gelukkig zijn die er ook genoeg. Bij mijn werkgever is dat overigens wel mogelijk, maar dan rolt er automatisch een Intune instance mee en komt jouw mobiel effectief in het beheer van het bedrijf met alle bijbehorende policies. En nee, dat wil ik niet. Dus werkelijk niets werk-gerelateerds op die telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-07 14:41
TS, ik snap je punt en je hebt ook gelijk, maar doe je ook nooit een privé appje beantwoorden onder werktijd?

Ik heb het eens gezien dat een werknemer enorm op zijn strepen ging staan, uiteindelijk kreeg hij een zakelijke telefoon. Gevolg was wel dat de werkgever verwachten dat werknemer zijn privé telefoon gedurende de uren dat hij aan het werk was niet meer mocht gebruiken, heeft 2 weken geduurd toen draaide die al bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:49
Houtenklaas schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:20:
[...]

Uitzonderlijk slecht idee vanuit security oogpunt. Dit moet geen werkgever willen en gelukkig zijn die er ook genoeg. Bij mijn werkgever is dat overigens wel mogelijk, maar dan rolt er automatisch een Intune instance mee en komt jouw mobiel effectief in het beheer van het bedrijf met alle bijbehorende policies. En nee, dat wil ik niet. Dus werkelijk niets werk-gerelateerds op die telefoon.
Wellicht moeten we onderscheid maken tussen 2FA / inlog apps en andere specifieke werkgerelateerde apps. Ik heb 4 2FA app's voor het werk...

Iedereen in de financiële dienstverlening gebruikt Digitentiy (digitaal paspoort) om in te loggen bij banken/verzekeraars. Als elke werkgever iedereen hiervoor een telefoon moet gaan geven is het einde wel zoek.

Als de werkgever d.m.v. app de controle krijg over je telefoon gaat het mij ook te ver; maar daar gaat het in de situatie van TS helemaal niet over.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:47

Metalfreak

Hoije woh!

Ja, bij de keuze voor de invoering van deze app moet dit ook in overweging worden genomen. Wij hebben namelijk bij onze organisatie ook met een zelfde vraagstuk gezeten en de conclusie was dat we iedereen vrij laten om de betreffende app op hun privételefoon te laten installeren, maar dat in principe iedereen een telefoon van de zaak krijgt als wij dit willen.

Anders moet je niet kiezen voor invoering van deze app, er zijn ook oplossingen zonder app.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• huiz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:13
mathy_ schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:18:
Wel grappig, ik ben bezig met een aankoop van een woning, nu komt de verkoop makelaar met move.nl aan zetten en moet ik mij registreren via een app, nu is dit prive en wil ik zelf die woning kopen, maar er altijd maar vanuit gaan dat je even wat installeert staat mij wel tegen.
Move.nl werkt prima in de browser, de app is niet perse noodzakelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin3punt0
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-07 14:55
Ik heb iets vergelijkbaars. Voor mijn werk gebruik ik mijn telefoon als authenticatie.

Dat houd gewoon in dat als mijn telefoon stuk is ik mijn werk niet meer kan doen.

Een alternatief is er niet. En iedereen accepteert het. Dus moet ik dan de enige zijn die moeilijk doet?

Ik laat het er maar bij.

[ Voor 4% gewijzigd door Erwin3punt0 op 12-06-2025 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Laatst online: 00:12
vuurtjih schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:25:
[...]
Als de werkgever d.m.v. app de controle krijg over je telefoon gaat het mij ook te ver; maar daar gaat het in de situatie van TS helemaal niet over.
Volgens mij heeft @Fugitive2008 daar nog geen duidelijkheid over gegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Sissors schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:10:
Want als er geen werk app op staat zou je niet een alternatieve telefoon regelen?
Uiteraard wel, maar het kan dan wel zo zijn dat je een dagje niet bereikbaar bent. Of dat je even met een antieke vervanger rondloopt die niet al je apps geïnstalleerd heeft. Dan ga je er als werkgever wel impliciet mee akkoord dat alle zaken die je met de bedrijfs-apps doet wel even mogen blijven liggen.

Bij tijdsregistratie is dat nog wel te doen, bij MFA betekent dat dat je effectief een paar dagen vrij hebt. :P
targaryanwolf schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:25:
Gevolg was wel dat de werkgever verwachten dat werknemer zijn privé telefoon gedurende de uren dat hij aan het werk was niet meer mocht gebruiken, heeft 2 weken geduurd toen draaide die al bij.
Als je als werkgever dan ook direct een 9-tot-5-mentaliteit accepteert... Niet even 3 minuutjes mogen bellen om een afspraak met de kapper of huisarts te maken (die natuurlijk alleen onder werktijd bereikbaar is) betekent ook dat je geen 3 minuutjes in eigen tijd doorwerkt als dat even handig uit zou komen, of welke andere vorm van gulle collegialiteit dan ook.
Erwin3punt0 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:33:
Ik heb iets vergelijkbaars. Voor mijn werk gebruik ik mijn telefoon als authenticatie.

Dat houd gewoon in dat als mijn telefoon stuk is ik mijn werk niet meer kan doen.
Als dat bekend is bij de werkgever is het risico geaccepteerd en is dat niet jouw probleem. Ik heb trouwens hetzelfde, maar ik ben elke dag op kantoor en kan zo bij degene binnenlopen die dat terplekke kan fixen.

[ Voor 16% gewijzigd door bwerg op 12-06-2025 16:03 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:49
vuurtjih schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:25:
[...]

Wellicht moeten we onderscheid maken tussen 2FA / inlog apps en andere specifieke werkgerelateerde apps. Ik heb 4 2FA app's voor het werk...

Iedereen in de financiële dienstverlening gebruikt Digitentiy (digitaal paspoort) om in te loggen bij banken/verzekeraars. Als elke werkgever iedereen hiervoor een telefoon moet gaan geven is het einde wel zoek.

Uitstekende nuance. Maar @Fugitive2008 heeft in mijn optiek zeker een punt. Stel dat je telefoon gehackt wordt omdat die app een gat kent. Wie is dan aansprakelijk? Praktisch zal het allemaal wel meevallen, maar het zijn discussies waar je niet in terecht wenst te komen. Of dat je op een goede dag bedenkt om Ubuntu Touch te installeren waardoor de app niet meer werkt. Wat dan? Het legt over en weer verwachtingen neer die na verloop van tijd verworden tot "verplichtingen". En dat is gewoon niet fijn. Een toestel erbij op WiFi zonder sim zou een oplossing kunnen zijn, of een Android emulator op een PC wellicht.

Kortom, nee, topicstarter is zeker niet kinderachtig, ik denk dat de werkgever zich mag prijzen met nadenkend personeel. En als de verhouding met de werkgever goed is, maak het bespreekbaar. Vaak komen dit soort dingen van mensen die over dit soort dingen nog geen seconde hebben nagedacht. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Lach maar, ik heb bij een opdrachtgever gezeten waar dat inderdaad de policy was. Dat ging er dan vooral om dat er geen telefoons met een camera mee naar binnen mochten.
Maar goed, je had sowieso al een vrij zware security clearance nodig voordat je daar naar binnen mocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-07 20:45
Dido schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:57:
[...]

Het is de keuze van de werkgever om te kiezen voor een app. Er zijn duizenden urenregistratiesystemen die gewoon via een website toegankelijk zijn.

[...]

Is Visma niet via het web toegankelijk? (In welk geval het dus helemaal je eigen keuze is om een app te gebruken...)
Ik ken visma verder niet maar bij andere systemen wil dat wel eens betekenen dat je dan 2 licenties moet afnemen en die kosten geld dus vaak is er maar 1 manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:54

ManiacsHouse

Scheisse!

[...]

Die alternatieve oplossing is dan
'je kunt het rooster en je werkmail ook op de computer op je werk inzien. Maar ja da's niet zo handig hè! Dan moet je in de pauze of einde dienst hier achter de computer gaan zitten. Dus hier heb je een 2FA app want anders kun/mag je niet inloggen vanaf je telefoon op je rooster en mail'.
Zo gaat het bij een vriendin van mij. Weleens discussie over gehad naar aanleiding dat ze in haar whatsapp een groep heeft waar diensten worden geruild of oproepen worden gedaan vanuit leidinggevende wie er dienst wil overnemen of extra wil draaien. En wordt ze in haar niet werktijd regelmatig gestoord door die app-groepen.
Haar reactie is dan ja de baas verlangt het zo dus dat moet dan maar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[...]

Ik vind principekwesties prima om je poot stijf te houden. Anders zijn het geen principes ;)
ManiacsHouse schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:02:
[...]
Die alternatieve oplossing is dan

'je kunt het rooster en je werkmail ook op de computer op je werk inzien. Maar ja da's niet zo handig hè! Dan moet je in de pauze of einde dienst hier achter de computer gaan zitten. Dus hier heb je een 2FA app want anders kun/mag je niet inloggen vanaf je telefoon op je rooster en mail'.
Werkgerelateerde administratie zoals welke uren je op welk project hebt gemaakt is natuurlijk gewoon werk en daar begin je dan gewoon 15-20 minuten voor het eind van je dienst aan. Of aan het begin van je dienst. Pauze is voor de werknemer tijd die hij naar eigen inzicht mag gebruiken voor niet werkgerelateerde activiteiten. Als je een computer op het werk gebruikt heb je ook die 2FA niet nodig en anders regelen ze maar dat het ook met een fysiek token kan of je maakt iets als een gridtoken o.i.d. wat deel uitmaakt van de inlog.

Dit soort ongein is weer een voorbeeld van een werkgever die van zijn probleem het probleem van de werknemer maakt.

Overigens heb ik een BYOD dual sim telefoon voor werk en privé. Krijg ik maandelijks een vergoeding voor. En gebruik ik evengoed geen apps die de MDM van de werkgever vereisen. Dus apps die toegang tot het bedrijfsnetwerk vereisen komen er niet op.

Dus ik zou aan de werkgever melden dat die maar een andere oplossing moet zoeken en bovendien is er vast ook geen app voor een Nokia 3310 die je toevallig, net als Mark Rutte, een prima telefoon vindt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online

Ik vind je niet kinderachtig, en vind veel bedrijven te gemakzuchtig met dit soort dingen. Wettelijk mogen ze dat ook helemaal niet eisen. Ben er wel eens ingedoken bij mijn vorige werkgever want die wou het ook, en er zit wel wat "redelijkheid" in, maar een specifieke app mogen ze niet eisen.

Wel mogen ze bijv. eisen dat je "een OTP app" op je smartphone zet, maar de keuze voor welke moet dan bij jou liggen. Zodra je bijv. wil verplichten dat dat die van Microsoft is mag het niet meer. Ook mag je hier enkel iets eisen wat zonder extra moeite of consessie kan. Iemand zonder smartphone mag je dus niet verplichten 1 aan te schaffen voor zo'n app, en het mag geen privacy of persoonlijke beveiliging schenden (om wat voorbeelden te noemen).

Voor jouw casus, het is niet dat je een app naar keuze die een bepaalde open standaard ondersteund kan gebruiken ofzo. Dus er is zowieso geen discussie mogelijk. Heel simpel mag het niet. Ze kunnen het wel vragen natuurlijk, maar zeker niet verplichten.

Zelf doe ik dit overigens ook niet, ook niet als het bedrijf het wil verplichten. Bij mijn vorige werkgever heb ik na gedoe hierom idd een werktelefoon gekregen, want die kwamen er ook achter dat hoe stom zij dat zelf ook vonden ze geen poot hadden om op te staan. Bij mijn huidige is het ok als ik geen werkspul op privédevices zet.

offtopic:
LineageOS heeft nog best wat dingetjes privacy-wise die voortkomen uit AOSP en daaruit niet gepatched. Ik zou GrapheneOS (werkt het meeste op. Minder device keuze maar juist omdat ze bij veel devices niet diep genoeg kunnen om dingen op te lossen) of een Linux telefoon aanraden als je echt op de privacy wil zitten ;)
Simpel gezegd: ja. Iig voor iedereen die het niet op hun privételefoon wil hebben. Of ze kunnen zoals menig ander bedrijf een oplossing gebruiken voor urenregistratie die ook op andere manier gebruikt kan worden, bijv. via een browser. Dat een bedrijf besluit een app-only oplossing te gebruiken is toch niet mijn probleem?

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:10

Cyphax

Moderator LNX
Dido schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:56:
In principe heb je natuurlijk gelijk. Als je werkgever wil dat jij een app gebruikt die alleen op een telefoon werkt, dan moet hij maar zorgen voor een telefoon om die app te gebruiken.

Aan de andere kant moet je je afvragen wat zwaarder weegt: jouw principes (en je gelijk) of een oonverstoorde relatie met je werkgever. Die afweging zul je zelf moeten maken.
Ik denk dat er nog wat andere facetten op die balans liggen waar ik wel afspraken over zou willen maken met m'n baas. Als m'n prive-telefoon kapot gaat, dan heb ik nog wel een oude telefoon liggen waar ik even mee kan bellen, en dan kan ik rustig een nieuwe uitzoeken, dat hoeft niet morgen allemaal rond te zijn.
Maar daar zal zo'n app niet op werken, en dan ligt dat probleem dus ook bij mij: ik kan geen uren schrijven zolang die telefoon niet is vervangen. Misschien besteed ik dat dan liever uit en laat ik de baas die verantwoordelijkheid dragen (die wil immers dat je je uren bijhoudt: je doet dat voor hem/haar).

Wat mij betreft moet je die afweging samen met je baas maken en niet zelf. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Cyphax op 12-06-2025 17:50 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-07 14:18
Ik ben vanuit mijn werk regelmatig betrokken bij de invoering van nieuwe urenregistratie tools bij klanten, nagenoeg bij alle systemen is het inmiddels zo dat ze zowel een webtoegang hebben als een app. De meeste werknemers vinden zo'n webtoegang alleen lastig, elke keer je wachtwoord invullen, via de browser op je telefoon die pagina weer op zoeken, dat soort zaken.

Bij de verkoopgesprekken hoor je vanuit de accountmanagers dan ook eigenlijk altijd alleen maar iets over de app, want die is zo lekker makkelijk. Maar ik acht de kans dus groot dat er ook gewoon een webtoegang is, dan moet je waarschijnlijk alleen wat maar klikken, maar dat zal voor de gemiddelde tweakers gebruiker geen punt zijn.

Als het gaat om de discussie zelf, ja je hebt het recht om te weigeren en terecht, waar ligt anders de grens? Ik zelf heb er niet zo probleem mee, zolang de app inderdaad geen complete beheerrechten krijgt over mijn telefoon en het vanuit de organisatie niet mogelijk is om mee te kijken op mijn telefoon. Wat mij betreft gaat het bij dit soort zaken vaak om een stukje wederzijds tegemoetkomen en vertrouwen. En dan is denk ik de relatie met je werkgever vooral bepalend. Ik zie hier met regelmaat mensen voorbij komen waarbij elke werkgever automatisch gelijk staat aan "het grote kwaad", ik zie ook verhalen waarbij werkgevers daadwerkelijk "het grote kwaad" zijn, maar als de relatie goed is en het voldoet aan de genoemde eisen, dan zie ik er geen kwaad in (en ja, dat is gewoon maar mijn mening...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

DCV191283 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:56:
Ik ben vanuit mijn werk regelmatig betrokken bij de invoering van nieuwe urenregistratie tools bij klanten, nagenoeg bij alle systemen is het inmiddels zo dat ze zowel een webtoegang hebben als een app. De meeste werknemers vinden zo'n webtoegang alleen lastig, elke keer je wachtwoord invullen, via de browser op je telefoon die pagina weer op zoeken, dat soort zaken.
Daar zijn eenvoudige oplossingen voor, zoals een link naar de pagina op de intranetomgeving, gecombineerd met SSO. Vanaf je werkplek is dat dan allemaal heel eenvoudig te bereiken - maar er moet dan inderdaad wel even over nagedacht worden.
[/quote]
Cyphax schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:49:
Wat mij betreft moet je die afweging samen met je baas maken en niet zelf. :)
Je hebt helemaal gelijk - als je een eigen device gebruikt mag het niet zo zijn dat je dan opeens zelf een probleem hebt als je device, om wat voor rden dan ook, niet meer werkt.

Des te meer reden voor de werkgever om dan een device ter beschikkiung te stellen, of, als die urenregristratie echt zo belangrijk is, te zorgen dat dat gewoon via een website kan.

offtopic:
(Ik heb de mazzel dat ik het beste van twee werelden heb: urenregistratie via een website, en niemand die in paniek raakt als ik een week of wat achter loop - blij dat ik uit de detsachering ben :P )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marcelvdsteen
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-07 00:46
Even een andere insteek, kan je niet een android emulator installeren op je werk machine en daar de app in draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:19
Ligt er ook wel een beetje wat voor werk je precies doet.
Het eerder genoemde voorbeeld van een postbode (of ander 'generiek' werk tegen minimum loon + hooguit een beetje) dan ga je weinig andere opties hebben dan het gewoon te accepteren. Voor jou 10 anderen welke het werk dan wel doen zonder hier een punt van te maken.

Bij de meeste banen waar kwalificaties voor nodig zijn heb je gelukkig wel de ruimte om er iets meer een probleem te maken zegmaar. Persoonlijk vindt ik een 2FA App of urenregistratie app prima mits deze geen onnodige permissies nodig heeft om te functioneren, dat heeft eigenlijk zelfs mijn voorkeur boven met 2 telefoons lopen de hele dag. Maar als het bedrijf verwacht dat ik apps ga installeren welke toegang hebben tot mijn bestanden/contacten of 24/7 op de achtergrond actief blijven zou ik dat niet accepteren en mogen ze daar een dedicated toestel voor regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000

Ik zou eerst eens kijken of de app wel geïnstalleerd kan worden op je telefoon.
Vooral als je geen Google Play services er op heb staan of andere Google services kan het best zijn dat dit helemaal niet kan.
En dan kan je heel simpel naar je werkgever aangeven dat je geen Android of iOs telefoon hebt...

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
mathy_ schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:18:
Ik kon dit gewoon via de website move.nl doen, en nu nog steeds...

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
DCV191283 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:56:
Als het gaat om de discussie zelf, ja je hebt het recht om te weigeren en terecht, waar ligt anders de grens? Ik zelf heb er niet zo probleem mee, zolang de app inderdaad geen complete beheerrechten krijgt over mijn telefoon en het vanuit de organisatie niet mogelijk is om mee te kijken op mijn telefoon. Wat mij betreft gaat het bij dit soort zaken vaak om een stukje wederzijds tegemoetkomen en vertrouwen. En dan is denk ik de relatie met je werkgever vooral bepalend. Ik zie hier met regelmaat mensen voorbij komen waarbij elke werkgever automatisch gelijk staat aan "het grote kwaad", ik zie ook verhalen waarbij werkgevers daadwerkelijk "het grote kwaad" zijn, maar als de relatie goed is en het voldoet aan de genoemde eisen, dan zie ik er geen kwaad in (en ja, dat is gewoon maar mijn mening...)
Tja, wanneer moet je tegemoetkomen? Ik ben zo'n irritantje die dit niet wil hebben en het weigert. Maar ik heb niet per se een slechte verhouding met mijn werkgever, zeker niet hierom. Dit ene topic heeft weleens wat gezeur opgeleverd, maar dat heeft mijn relatie niet verslechterd. Juist bij een werkgever waar je een goede relatie hebt zou dit moeten kunnen. Het is geen punt van een evil werkgever, maar vaak een werkgever die er niet bij nadenkt of 1 departement die het doet en soms best wat tegenspraak mag (wat in een gezond bedrijf ook kan en mag, en zelfs aangemoedigd wordt). Ik vecht als security officer ook vaak met marketing ivm tegenovergestelde belangen, maar ook als het niet je taak is zou het niet als slecht iets gezien moeten worden.

Maar een goede werkgever gaat ook niet iets verplichten wanneer dat niet mag. Vragen prima (daar heb ik ook niks op tegen), maar als ik nee zeg zou dat gerespecteerd moeten worden. Een goede werkgever houd namelijk ook rekening met de wettelijke rechten van de werknemer. Waarom zou ik tegemoed moeten komen om een propietary closed-source app op mijn privédevice te zetten, met de nodige privacy en beveiligingsvragen, omdat de baas het probleem niet inziet en niet wou investeren in een optie die elders benaderd kan worden? Zelfs als dat, met een goede reden, wettelijk niet verplicht mag worden? Wat als ik nou überhaupt geen smartphone heb, wat had hij dan gedaan? Gezegd dat ik die maar moet kopen?

Een echt goede werkgever zoekt een oplossing ipv het naar mij te schuiven, zeker als hij wettelijk gezien fout zit. En een écht goede bedankt ook nog voor het aankaarten omdat ze er waarschijnlijk domweg niet aan gedacht hadden. En dan denk en werk ik als goede werknemer natuurlijk mee aan een oplossing, zolang het ook echt dat is.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:03

DonJunior

NO Moderator

Veel mensen vinden @Fugitive2008 kinderachtig. Maar wat nou als je 'app' en 'privetelefoon' vervangt voor 'bedrijfskilometers' en 'priveauto'. Daar zijn ook allemaal regels voor opgesteld toch? Waarom zou dat voor je privé spullen, zoals een telefoon, dan niet gelden?
De werkgever verwacht dat de werknemer zijn prive spullen gaat gebruiken voor werkdoeleinden.
Lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Natuurlijk kun je er allemaal randzaken bij gaan halen zoals verstandhouding etc maar dat lijkt me niet de vraag of anderzijds relevant eigenlijk.

Wat nou als je prive telefoon defect gaat of kwijt raakt? Dan kan je dus je werk niet meer doen?

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Spiff schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:40:
Ik kon dit gewoon via de website move.nl doen, en nu nog steeds...
offtopic:
Move zelf wel, maar authenticatie van jezelf incl ID moet via een bepaalde app die niet van Move zelf is. Die overigens niet op mijn telefoon werkte want die zit verder dichtgebakken dan een standaard Android waardoor ik dus hiervoor een device moest regelen.

En ja, daar vind ik ook wat van, maar dat gaat ot

[ Voor 28% gewijzigd door Cambionn op 12-06-2025 18:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19-07 08:09
Grappig. Toen ik werkte had ik helemaal geen mobiele telefoon. Ik ben benieuwd (of eigenlijk helemaal niet) hoe mijn werkgever dat opgelost zou hebben. :)

In dit geval zou ik zeggen: installeren op mijn telefoon? Heb ik niet. Next.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:46
Erwin3punt0 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:33:

Een alternatief is er niet. En iedereen accepteert het. Dus moet ik dan de enige zijn die moeilijk doet?

Ik laat het er maar bij.
Ja, er moet altijd 1 iemand zijn die de rest de ogen opent. Die persoon kan jij nu zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MallePietje
  • Laatst online: 01:22

Ik heb deze prive telefoon: https://www.bol.com/nl/nl...zA.6_15.18.ProductPageUrl
Mijn werkgever mag van mij een app installeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Maar ik heb een keer gehad dat ze inderdaad verwachtten dat je een Microsoft app installeerde maar dan moesten ze ook gelijk even rechten om je telefoon op afstand te kunnen wipen. Toen heb ik ook gezegd dat ze dan lekker een werkmobiel mogen verschaffen en dat ik anders wel hoor hoe ik nog in de systemen kom. Toen verbaasde het me juist dat iedereen het zo klakkeloos deed.
Lmao, en mensen slikten dat? Het lef...

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:17
Compizfox schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:20:
[...]

Lmao, en mensen slikten dat? Het lef...
Mensen drukken gewoon op Accepteren :P Door met hun leven!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-07 16:47
Wow wat een hoeveelheid (diverse) reacties, bedankt! Erg behulpzaam.

Zelf zit ik toch in het kamp:

1 ik wat privacy bedenkingen heb bij de app
2 vindt dat wanneer de baas iets wil hij ook ervoor moet zorgen dat er de tools voor komen
3 ik ook geen willekeurige software op de bedrijfslaptop mag installeren die ik wel handig vind
4 security issues kunnen ontstaan (blijkbaar wordt ons bedrijf behoorlijk vaak digitaal aangevallen en erop wordt gehamerd dat we extra voorzichtig moeten zijn)
5 het vooral een geld kwestie is (heb ik vernomen) en er wel een websitebased urenregistratie bestaat maar we over moeten op dit systeem.

(lig met hoofdpijn en misselijlheid op bed en heb net twee jonge kinderen naar bed gedaan dus ben beetje klaar met de dag, mijn reactie had wel iets uitgebreider wss kunnen zijn maar mijn dank is groot)

[ Voor 14% gewijzigd door Fugitive2008 op 12-06-2025 19:42 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste