Fugitive2008 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:51:
Afgelopen week heeft mijn werkgever aangekondigt dat de urenregistratie voor onze projecten via een app (android/ios) gaat gebeuren. Deze moet op een telefoon worden geïnstalleerd, we hebben geen werktelefoons maar alleen dus je privételefoon.
Nu heb ik nog genoeg ruimte vrij op mijn privételefoon maar het schuurt vind ik toch wel enigszins dat mijn werkgever verplicht een applicatie te installeren op mijn privételefoon. ik mag ook geen software op bedrijfspc's installeren die ik handig vind vanwege security of privacy issues.
Ik vind eigenlijk dat de werkgever de tools moet leveren om werk uit te voeren daar hoort dit, al is het maar een appje, bij vind ik. Naast dat ik wel wat privacy en security issues heb met de app (ik draai lineage os op mijn telefoon en ben best wel privacy bewust bezig imho)
Ben ik kinderachtig of juist niet?
Ik vind je niet kinderachtig, en vind veel bedrijven te gemakzuchtig met dit soort dingen. Wettelijk mogen ze dat ook helemaal niet eisen. Ben er wel eens ingedoken bij mijn vorige werkgever want die wou het ook, en er zit wel wat "redelijkheid" in, maar een specifieke app mogen ze niet eisen.
Wel mogen ze bijv. eisen dat je "een OTP app" op je smartphone zet, maar de keuze voor welke moet dan bij jou liggen. Zodra je bijv. wil verplichten dat dat die van Microsoft is mag het niet meer. Ook mag je hier enkel iets eisen wat zonder extra moeite of consessie kan. Iemand zonder smartphone mag je dus niet verplichten 1 aan te schaffen voor zo'n app, en het mag geen privacy of persoonlijke beveiliging schenden (om wat voorbeelden te noemen).
Voor jouw casus, het is niet dat je een app naar keuze die een bepaalde open standaard ondersteund kan gebruiken ofzo. Dus er is zowieso geen discussie mogelijk. Heel simpel mag het niet. Ze kunnen het wel vragen natuurlijk, maar zeker niet verplichten.
Zelf doe ik dit overigens ook niet, ook niet als het bedrijf het wil verplichten. Bij mijn vorige werkgever heb ik na gedoe hierom idd een werktelefoon gekregen, want die kwamen er ook achter dat hoe stom zij dat zelf ook vonden ze geen poot hadden om op te staan. Bij mijn huidige is het ok als ik geen werkspul op privédevices zet.
offtopic:
LineageOS heeft nog best wat dingetjes privacy-wise die voortkomen uit AOSP en daaruit niet gepatched. Ik zou GrapheneOS (werkt het meeste op. Minder device keuze maar juist omdat ze bij veel devices niet diep genoeg kunnen om dingen op te lossen) of een Linux telefoon aanraden als je echt op de privacy wil zitten

Simpel gezegd: ja. Iig voor iedereen die het niet op hun privételefoon wil hebben. Of ze kunnen zoals menig ander bedrijf een oplossing gebruiken voor urenregistratie die ook op andere manier gebruikt kan worden, bijv. via een browser. Dat een bedrijf besluit een app-only oplossing te gebruiken is toch niet mijn probleem?
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.