Gr4mpyC3t schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:49:
[...]
De DMA bestaat niet sinds jaar en dag en is relatief nieuw. Ik vind ook niet dat je er direct van uit mag gaan dat andere bedrijven het schijnbaar makkelijker hebben met deze wetgeving. Misschien neemt 'de rest' bewust meer risico dan Apple? Wat anderen doen, lijkt me in ieder geval niet super relevant.
Tuurlijk is dat wel relevant. De risico's zijn bij de concurrentie allang afgewogen, ga daar maar vanuit. Apple is als enige vanwege DMA niet in staat (zeggen ze) om wereldwijd functionaliteit uit te brengen. Ik denk dat het niets met risico aversie te maken heeft, maar simpelweg de wil ontbreekt om dit te doen (want andere belangen).
Maar uiteraard spelen er ook andere belangen. Apple staat erom bekend nieuwe functionaliteit vooral eerst voor zichzelf beschikbaar te maken in iOS/iPadOS. Zoals ik er nu naar kijk, is Apple bezig met het beschermen van haar businessmodel. Ze stellen functionaliteit liever uit als dat er ook voor zorgt dat concurrenten zo min mogelijk kunnen profiteren van deze wetgeving. Ik vind dat niet per se heel gek?
De concurrent kan gewoon een toestel op Amerikaans instellen en kan daarna direct aan de slag om de feature na te bouwen. Niet zo'n sterke bescherming lijkt me.
Het valt me gewoon op dat sinds ze het App store beleid hebben moeten openbreken alles maar aan het DMA kapstop gehangen wordt. Ik zie het eerder als een pressie middel en machtspel om aan de DMA te tornen (en dat dus het belang is wat erachter speelt).
Idempotent.