Sluuz schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:10:
Laten we ook wel wezen, iOS is heel flink gegroeid de afgelopen jaren. Qua functionaliteiten, aantal schermen, aantal standaard apps, integraties en openstellingen (EU gerelateerd). Ten tijde van iOS4 werd er nog gepionierd met een volledig touch-based OS. Nu gaat dat gewoon niet meer door de grootte van de userbase en de software zelf.
Hoewel het door sommigen wordt afgedaan als een grafische schil of "theme", is het onderhuids veel meer dan dat en is de wijziging vrij ingrijpend. Eens dat het soms best rommelig is en er her en der vreemde keuzes zijn gemaakt, maar zoals ook al eerder aangehaald, denk ik dat het gewoon even wat extra tijd nodig heeft om het weer op niveau te krijgen.
Het verbaasd mij dat anno 2025 het niet mogelijk lijkt te zijn om te kiezen tussen verschillende thema's. Maar zo verbaasd mij wel meer, Apple blijft weigeren om bepaalde features te ontwikkelen. Bijvoorbeeld 2 verschillende profielen voor Werk/Privé en de mogelijkheid om apps meermaals te installeren in dergelijke profielen.
Dat het extra tijd kost om de dingen af te maken snap ik, maar heel eerlijk vind ik dat dat geen probleem van de reguliere gebruiker zou mogen zijn. Je betaalt stevig voor Apple devices en dan mag de lat ook wel hoog liggen wat mij betreft. De puntjes op de i zal je mij niet over horen, maar nu zitten er wel echt grote missers in wat mij betreft.
Ik denk dat in de tijd van Jobs dit soort releases er niet uit gingen, ongeacht wat de achterliggende investeerders daarvan vonden. Cook pakt dat anders aan, die is juist wel gevoelig voor de achterliggende investeerders. En die investeerders willen simpelweg dat er elk jaar een nieuwe lijn devices + nieuw iOS uitgerold wordt. Dat is wel te begrijpen, daarmee proberen ze actueel en relevant te blijven.
Dat kan je Apple en Cook natuurlijk niet kwalijk nemen, uiteindelijk gaat alles om centen. Cook mist daarin de attitude die Jobs wel had en die Jobs zich wel kon veroorloven. Jobs was een dictator op veel vlakken, als het hem niet beviel dan gebeurde het niet. En dan kon de wereld op zijn kop gaan staan, hij accepteerde het niet. Die status had hij verworven en die arrogantie kon hij zich aanmeten zonder al teveel gevolgen.
Denk dat daar ook een spanningsveld ligt. Er zijn mensen zoals mij die de producten kochten onder Jobs en gewend zijn aan (ik noem het maar even) perfectie. En je hebt de post-Jobs kopers. Die hebben wellicht de lat wat lager liggen.