Redondo1982 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 15:46:
Volgens mij zit iedereen met smart te wachten op 26.1. Mijn god, wat een hoop beklag over iOS en iPadOS 26.0. Apple is toch wel stekeblind en doof geweest voor de input denk ik dan. Is sowieso wel een beetje het nieuwe Apple geworden: dingen terugdraaien en achter de feiten aanlopen. Klassiek voorbeeld van een megabedrijf dat teveel in zichzelf is gaan geloven en daardoor in slaap is gesust. Ik denk dat ze op tijd wakker zijn geworden muv het AI en Siri gedeelte. Dat wordt de portemonnee trekken om een bedrijf over te nemen.
"Damned if you do, damned if you don't". Apple werd er jaren daarvoor al beticht dat het weinig vernieuwend was en dat men uitgekeken raakte op het bedrijf en diens spullen. Als ze niks hadden gedaan, dan was het ook weer niet goed geweest. Persoonlijk is iOS 26 voor mij ook een achteruitgang. Qua ui vind ik het 2 stappen vooruit en 1 achteruit. Qua ui/ux zie ik wel een paar logische stappen vooruit, maar ook wat flaters. Wat bugs betreft wel een van de meer irritante, minder stabiele releases die ik tot nu toe gezien heb; gekooi met formulieren en invoervelden in Safari; unlocken dat op een leeg scherm blijft hangen.
Ach ja, ik wacht iOS 26.1 wel af. Toch hier en daar wel wat positieve geluiden met de tot nu toe prerelease software. Van de week ook eens met een Pixel 10 zitten pielen in de Mediamarkt. Mooie telefoon, waanzinnig scherm en met Gemini echt lichtjaren verder dan waar Apple nu staat. Ik snap de appeal wel. Ik ga denk ik voor m'n volgende telefoon over een paar weken nog steeds wel voor een iPhone denk ik. Ook omdat ik zojuist een nieuwe M5 Macbook besteld heb en nog Airpods pro 2 oortjes heb die nog goed zijn.
Ik heb ook nog de stille hoop dat het altijd geheimzinnige Apple op AI gebied stiekem bezig is een kanon te bouwen waar ze spreekwoordelijk de hele wijk mee platschieten. Als dat overigens een jaar of wat uitblijft en de concurrentie vrolijk naar voren blijft kogelen met bijv Gemini, dan ben ik denk ik nog wel over te halen om weer de overstap te maken naar Android en een computer dat daar goed op aansluit.
Idempotent.