[iOS en iPadOS 26] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 32 33 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:45

PBP

Iemand met een iPhone 13 die de 26.1 beta draait? Heb hier nog een iPhone 13 in huis maar die is sinds iOS 26 vaak irritant traag. Unlocken van telefoon is traag, animaties laggen. Openen van de camera app blijft hij soms gewoon op zwart scherm staan.iOS 18 draaide prima, sinds de update naar 26 is het diep bedroevend

[ Voor 6% gewijzigd door PBP op 25-10-2025 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:42
Pasteis schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:11:
[...]

Jammer! Bugfixes kunnen geen dag te vroeg komen. Mijn browser is gewoon waardeloos geworden door allerlei zwevende objecten in mijn scherm die normaal gewoon statisch in beeld staan. Iets met een webkit-versie? Want Vivaldi heeft het ook.

het val me ook op dat de batterijbesparingsmodus vele trager lijkt met liquid glass aan. Als ik de transparantie verminder van zowel de icoontjes als menu's lijkt dit veel soepeler te gaan. Maar ik had niet regelmatig dat ik alle icoontjes 1 voor 1 zag laden of de helft was gewoon andere kleur.

Ik ben normaal gesproken wel iemand die nieuwe versies kan onarmen. En als een interface anders werkt is dat mijn probleem en moet ik daar aan wennen. Maar deze versie haalt mijn hele gebruikerservaring onderuit door de lelijkheden, maar vooral performance technsich alles minder oogt.

Apple maakt bij mij echt een slechte beurt met deze versie. :(
Dat is het risico als je bèta draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zapato schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:27:
[...]

Dat is het risico als je bèta draait.
Precies. Ik vind het ook een hoop geklaag. Persoonlijk draait iOS 26.1 beta 4 bij mij als een zonnetje. Ongetwijfeld kan er bijgeschaafd worden, maar dat komt allemaal met de tijd.

Beetje ongeduldig zijn als je beta draait. Snappen doe ik het niet.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMirjamI
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:27
Help... Gisteren ios26 geïnstalleerd. Al wat zitten sleutelen aan instellingen om de leesbaarheid van eea te verbeteren; ben te oud denk ik voor een transparante interface 😅 Wat ik nog niet goed krijg is de transparantie van het keyboard op het lockscreen. Ik heb een lichte foto als lockscreen, en met het transparante keyboard zijn de witte letters van het keyboard nauwelijks te lezen. Heeft iemand tips om dat te verbeteren? Ik kan natuurlijk de foto vervangen door een donkere, maar dat was eigenlijk niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoniemand
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:29
IMirjamI schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:37:
Help... Gisteren ios26 geïnstalleerd. Al wat zitten sleutelen aan instellingen om de leesbaarheid van eea te verbeteren; ben te oud denk ik voor een transparante interface 😅 Wat ik nog niet goed krijg is de transparantie van het keyboard op het lockscreen. Ik heb een lichte foto als lockscreen, en met het transparante keyboard zijn de witte letters van het keyboard nauwelijks te lezen. Heeft iemand tips om dat te verbeteren? Ik kan natuurlijk de foto vervangen door een donkere, maar dat was eigenlijk niet de bedoeling.
Ik weet niet of je bij instelling -> toegankelijkheid -> weergave en tekst (gok ik, ik heb engelstalig) al wat instellingen hebt aangepast? Daar zijn wat schuifjes waar je wat mee kan. Vooral verminder transparantie lijkt populair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pasteis
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-10 11:35
Carlos0_0 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:17:
[...]

Dit gebeurt ook al bij IOS 26 en ios26.0.1, heb ik op mijn 17pm gemerkt, niet iedere keer maar soms gebeurt dit wel(Zonder aan de transparantie modes zelfs te zitten dus gewoon aan).
Volgens mij zie ik dit ook bij mijn 16e af en toe van het werk, dus is geen 26.1 bug(Of het moet daar vaker gebeuren).
Ik heb 26.0.1. En inderdaad.. daar is het nog niet gefixt, maar ik vind het wel echt heel slordig. Alsof je een webpagina aan het laden bent :-( maar het is gewoon je OS.

Ik hoop juist dat het bij 26.1 opgelost wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:30
Zapato schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 06:02:
[...]

De RC is nog niet uit. Dus ja je zit op een bèta te testen.
De mensen die over de sim en stille modus klaagden zaten op 26.0.1 zo ver ik las. Ikzelf zit daar ook op, geen beta.
Ik heb gelukkig alleen problemen met de ui(verkeerde kleuren, tekst niet leesbaar, wallpapers die niet werken, shortcuts die random niet functioneren), sim functioneert wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
THE_BASE schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:31:
[...]

Precies. Ik vind het ook een hoop geklaag. Persoonlijk draait iOS 26.1 beta 4 bij mij als een zonnetje. Ongetwijfeld kan er bijgeschaafd worden, maar dat komt allemaal met de tijd.

Beetje ongeduldig zijn als je beta draait. Snappen doe ik het niet.
Er wordt geen beta gedraaid bij die klagers. Is gewoon een eindproduct wat ze/we gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Carlos0_0 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:17:
[...]

Dit gebeurt ook al bij IOS 26 en ios26.0.1, heb ik op mijn 17pm gemerkt, niet iedere keer maar soms gebeurt dit wel(Zonder aan de transparantie modes zelfs te zitten dus gewoon aan).
Volgens mij zie ik dit ook bij mijn 16e af en toe van het werk, dus is geen 26.1 bug(Of het moet daar vaker gebeuren).
Dat heb ik niet gehad. Ik heb wel dat sommige icoontjes soms niet mee switchen naar darkmode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:39
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:03:
[...]

Dat heb ik niet gehad. Ik heb wel dat sommige icoontjes soms niet mee switchen naar darkmode.
O dat switchen ze prima naar Dark mode, aangezien ik gewoon niet naar lichte modes switch.
Het is 24/7 dark mode op de telefoon :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:09
Volgens mij zit iedereen met smart te wachten op 26.1. Mijn god, wat een hoop beklag over iOS en iPadOS 26.0. Apple is toch wel stekeblind en doof geweest voor de input denk ik dan. Is sowieso wel een beetje het nieuwe Apple geworden: dingen terugdraaien en achter de feiten aanlopen. Klassiek voorbeeld van een megabedrijf dat teveel in zichzelf is gaan geloven en daardoor in slaap is gesust. Ik denk dat ze op tijd wakker zijn geworden muv het AI en Siri gedeelte. Dat wordt de portemonnee trekken om een bedrijf over te nemen.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IMirjamI
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:27
Anoniemand schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:08:
[...]

Ik weet niet of je bij instelling -> toegankelijkheid -> weergave en tekst (gok ik, ik heb engelstalig) al wat instellingen hebt aangepast? Daar zijn wat schuifjes waar je wat mee kan. Vooral verminder transparantie lijkt populair.
Ja verminder transparantie direct gedaan, en ook verhoog contrast. Desondanks blijft het keyboard op het lockscreen helaas transparant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Redondo1982 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 15:46:
Volgens mij zit iedereen met smart te wachten op 26.1. Mijn god, wat een hoop beklag over iOS en iPadOS 26.0. Apple is toch wel stekeblind en doof geweest voor de input denk ik dan. Is sowieso wel een beetje het nieuwe Apple geworden: dingen terugdraaien en achter de feiten aanlopen. Klassiek voorbeeld van een megabedrijf dat teveel in zichzelf is gaan geloven en daardoor in slaap is gesust. Ik denk dat ze op tijd wakker zijn geworden muv het AI en Siri gedeelte. Dat wordt de portemonnee trekken om een bedrijf over te nemen.
Geklaag op Tweakers waar sowieso de tech fans zitten die kritisch zijn. Op het werk, bij de klanten, op de fitness, de voetbalclub, in de kroeg en op een paar verjaardagen heb ik echt niemand horen klagen.

Maar goed, juist de kritische techies zou Apple moeten gebruiken om de gewone mens nóg tevredener te maken. Misschien hebben ze het glassprincipe gewoon te vroeg uitgebracht en het intern moeten verbeteren tot iOS27. Aan de andere kant: ik heb echt geen enkele klacht, dus ben blij dat ze het wel hebben gedaan :)

[ Voor 4% gewijzigd door Dennisdn op 25-10-2025 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:39
Nee hoor ik zit er niet op te wachten, IOS 26.0.1 draait meer dan prima op mijn 17pm en 16e.
Ja soms eens icoontjes in laden nog, maar gebeurt niet altijd. Ook totaal niet iets waar ik mij verder aan stoor.

Heel af en toe gaat het unlocken wat trager, maar prima, ik stoor mij er niet aan.
Verder werkt alles vlekkeloos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02:46
"Damned if you do, damned if you don't". Apple werd er jaren daarvoor al beticht dat het weinig vernieuwend was en dat men uitgekeken raakte op het bedrijf en diens spullen. Als ze niks hadden gedaan, dan was het ook weer niet goed geweest. Persoonlijk is iOS 26 voor mij ook een achteruitgang. Qua ui vind ik het 2 stappen vooruit en 1 achteruit. Qua ui/ux zie ik wel een paar logische stappen vooruit, maar ook wat flaters. Wat bugs betreft wel een van de meer irritante, minder stabiele releases die ik tot nu toe gezien heb; gekooi met formulieren en invoervelden in Safari; unlocken dat op een leeg scherm blijft hangen.

Ach ja, ik wacht iOS 26.1 wel af. Toch hier en daar wel wat positieve geluiden met de tot nu toe prerelease software. Van de week ook eens met een Pixel 10 zitten pielen in de Mediamarkt. Mooie telefoon, waanzinnig scherm en met Gemini echt lichtjaren verder dan waar Apple nu staat. Ik snap de appeal wel. Ik ga denk ik voor m'n volgende telefoon over een paar weken nog steeds wel voor een iPhone denk ik. Ook omdat ik zojuist een nieuwe M5 Macbook besteld heb en nog Airpods pro 2 oortjes heb die nog goed zijn.

Ik heb ook nog de stille hoop dat het altijd geheimzinnige Apple op AI gebied stiekem bezig is een kanon te bouwen waar ze spreekwoordelijk de hele wijk mee platschieten. Als dat overigens een jaar of wat uitblijft en de concurrentie vrolijk naar voren blijft kogelen met bijv Gemini, dan ben ik denk ik nog wel over te halen om weer de overstap te maken naar Android en een computer dat daar goed op aansluit.

Idempotent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MainframeX
Dennisdn schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:13:
[...]

Geklaag op Tweakers waar sowieso de tech fans zitten die kritisch zijn. Op het werk, bij de klanten, op de fitness, de voetbalclub, in de kroeg en op een paar verjaardagen heb ik echt niemand horen klagen.

Maar goed, juist de kritische techies zou Apple moeten gebruiken om de gewone mens nóg tevredener te maken. Misschien hebben ze het glassprincipe gewoon te vroeg uitgebracht en het intern moeten verbeteren tot iOS27. Aan de andere kant: ik heb echt geen enkele klacht, dus ben blij dat ze het wel hebben gedaan :)
Ik denk dat de meeste mensen die je daar noemt er überhaupt geen mening over hebben. Het interesseert de meesten over het algemeen geen ene moer wat voor software versie ze waarvan draaien. Dergelijke mensen voeren overigens ook 0 onderhoud uit aan de software van hun computers en telefoons en zijn wel gewend dat er vanalles traag/niet/raar werkt. Eeuwig staat er ook een rood bolletje bij settings omdat er nog een update klaar staat. Daar ga je echt never nooit een kritisch of weloverwogen mening uit krijgen.

Stel de vraag nog eens aan mensen die daadwerkelijk productief moeten zijn op hun iPhones en Macs en je krijgt hele andere meningen denk ik.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Carlos0_0 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:31:
[...]

Nee hoor ik zit er niet op te wachten, IOS 26.0.1 draait meer dan prima op mijn 17pm en 16e.
Ja soms eens icoontjes in laden nog, maar gebeurt niet altijd. Ook totaal niet iets waar ik mij verder aan stoor.

Heel af en toe gaat het unlocken wat trager, maar prima, ik stoor mij er niet aan.
Verder werkt alles vlekkeloos.
Vnl. het liquid gedeelte stoort mensen. Al dat andere geloof ik wel wat je zegt, dat is subjectief en misschien ook afhankelijk van je load.

En je hebt ook mensen die het totaal niet deert óf alles prima vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02:19
MainframeX schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:49:
[...]

Ik denk dat de meeste mensen die je daar noemt er überhaupt geen mening over hebben. Het interesseert de meesten over het algemeen geen ene moer wat voor software versie ze waarvan draaien. Dergelijke mensen voeren overigens ook 0 onderhoud uit aan de software van hun computers en telefoons en zijn wel gewend dat er vanalles traag/niet/raar werkt. Eeuwig staat er ook een rood bolletje bij settings omdat er nog een update klaar staat. Daar ga je echt never nooit een kritisch of weloverwogen mening uit krijgen.

Stel de vraag nog eens aan mensen die daadwerkelijk productief moeten zijn op hun iPhones en Macs en je krijgt hele andere meningen denk ik.
Ik schaar mezelf wel onder de mensen die 'productief' zijn en hun iPhone 'intensief' gebruiken. Ik merk niet veel verschil, het ziet er wat anders uit en met 26.1 draait het voor mijn gevoel soepeler dan 18.x gedaan heeft. In mijn omgeving ook vrijwel niks wat ik erover hoor. Voornamelijk op Reddit en techfora hoor / lees ik geklaag.

Ik maak mezelf dan ook niet zo druk. iOS 18 had ook zijn quirks, 26 ook. Niet zo storend imo. Het werkt en het apparaat doet exact wat ik ervan verwacht. Of alles nu pimpelpaars was of van glas zoals nu, als het maar functioneert en mij niet in de weg loopt.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
SgtElPotato schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:06:
[...]

Ik schaar mezelf wel onder de mensen die 'productief' zijn en hun iPhone 'intensief' gebruiken. Ik merk niet veel verschil, het ziet er wat anders uit en met 26.1 draait het voor mijn gevoel soepeler dan 18.x gedaan heeft. In mijn omgeving ook vrijwel niks wat ik erover hoor. Voornamelijk op Reddit en techfora hoor / lees ik geklaag.

Ik maak mezelf dan ook niet zo druk. iOS 18 had ook zijn quirks, 26 ook. Niet zo storend imo. Het werkt en het apparaat doet exact wat ik ervan verwacht. Of alles nu pimpelpaars was of van glas zoals nu, als het maar functioneert en mij niet in de weg loopt.
Ik maak me er ook niet mega druk over hoor. Ik ben het met je eens dat fora sowieso wel echo kamers zijn. Ik weet niet of je een mac gebruikt maar check de MacOS subreddit maar eens; een al klachten over de nieuwe design. Ik werk er meer dan 40 uur per week op en stel best hoge eisen aan m'n computer, maar afgezien van inconsistentie van de hoeken in programma's, achterlopende app indexering en ontzettende battery drain in de eerste week heeft het voor mij altijd prima gewerkt.

Voor w.b.t. mijn ervaring met ios 26. Het mag van mij wel wat sneller werken en het hangen bij unlocken is soms echt bloedirritant. Hier had ik in iOS 18 niet of een stuk minder last van.

Ik vraag me alleen af of die problemen niet gewoon verdwijnen als ik mijn iPhone 13 mini vervang met bijv een iPhone 17 pro. Het oude toestel heeft bijvoorbeeld 4GB ram en 4 jaar oude batterij en zo'n nieuwe pro toestel 12GB ram. Ik heb zojuist even een benchmark opgezocht en de nieuwe A19 Pro soc zou in bijna alle gevallen zo'n 2x zo snel moeten zijn en op de gpu zelfs 5x zo snel; tijd voor wat nieuws denk ik.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Dennisdn schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:13:
[...]

Dat is apart, ik heb al velen gesproken die het echt kwalijk vinden dat Apple deze keus heeft gemaakt. Die lopen wel uiteen van ‘ziet er niet uit’ tot ‘verschrikkelijk’.

Ik heb er zelf ook nul moeite mee, zeker als 26.1 de keus gaat geven. Dat hadden ze gelijk al moeten doen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Redondo1982 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 23:09:
[...]

Ik heb er zelf ook nul moeite mee, zeker als 26.1 de keus gaat geven. Dat hadden ze gelijk al moeten doen denk ik.
Nou... stel je daar ook weer niet heel veel van voor hoor, ook dat zouden ze nog kunnen verbeteren met een slider. Nu kan je alleen nog kiezen tussen normaal en iets donkerder.
Pagina: 1 ... 32 33 Laatste

Let op:
iOS/iPadOS betas zijn beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program of het Apple Beta Sofware Program. Vragen om of helpen met het verkrijgen van de iOS/iPadOS betas op elke ander manier is dan ook niet toegestaan. Zie ook de huisregels.
Vergeet ook niet om feedback en bugs bij Apple te melden!