Tommie12 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:24:
[...]
Het is voor niks nodig om beoordeeld te worden op voorkeuren.
Ja, ik vind de meeste dingen in IOS26 mooi en beter, maar daarom ben ik nog geen schaap.
Uit gerust kritiek op het systeem, maar niet op de mensen die het al dan niet mooi vinden. Dat is absoluut niet constructief.
Je kan ook gewoon je telefoon verkopen en overstappen naar een ander systeem. We leven nog altijd in een vrije wereld, en niemand dwingt je om bij Apple te blijven.
Het probleem is dat wanneer ik kritiek geef op het besturingssysteem en dat ook onderbouw, zoals ik eerder in dit topic heb gedaan en wat ook gewoon terug te lezen is, dat vervolgens wordt weggezet als onzin. Of er wordt gezegd: “Je bent een van de weinigen die dat zo ervaart, de rest heeft er geen last van.” Dat vind ik vervelend, want zo ontstaat er een sfeer waarin kritiek blijkbaar niet gewenst is, en waarin je alleen maar positief mag zijn over het besturingssysteem.
Dat vind ik vreemd, want voor zover ik weet is dit een topic waarin ervaringen worden gedeeld. En mijn ervaring met het huidige besturingssysteem is op dit moment gewoon negatief.
Als gebruiker zit ik er niet op te wachten om extra handelingen te moeten uitvoeren, zoals nu bijvoorbeeld het sluiten van tabbladen, het openen van een nieuw privévenster, of per ongeluk de verkeerde kant op swipen in de camera-app wanneer ik de portretmodus nodig heb. Voorheen kon dat allemaal eenvoudig met een knop. Ook de veranderingen in de foto-app dragen daar niet echt aan bij. Dat zijn in mijn ogen gewoon gebruiksonvriendelijke aanpassingen.
Ik heb ook geprobeerd uit te leggen waarom dat gebruiksonvriendelijk is, en waarom dat objectief gezien gewoon niet handig is. Maar daar lijkt hier niet echt naar geluisterd te worden. Het wordt afgedaan als onzin, of als iets dat “maar een enkeling zo ervaart”. En ja, dan krijg je geen gezonde discussie meer, maar eenrichtingsverkeer. Jammer.