KIA EV3 GT-Line LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Laad hem dan ook op naar 100%glydoscoop schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:22:
[...]
Ios 26.0.1 17PM, vanmorgen 07:00 met 80% van de lader, nu om 17 uur, dus 10 uur later nog op 10%. Dramatisch weer. 70% verbruik voor maar 4,38uur schermtijd.
17PM hier op 100% van de lader om 06:14 en nu nog 56% met 4uur en 20minuten actief scherm en 2 uur inactief.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Dat is een behoorlijke schermtijd zeg, maar inderdaad... dat is wel een slechte score. Hopelijk lost de release in oktober dit probleem grotendeels op.glydoscoop schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:22:
[...]
Ios 26.0.1 17PM, vanmorgen 07:00 met 80% van de lader, nu om 17 uur, dus 10 uur later nog op 10%. Dramatisch weer. 70% verbruik voor maar 4,38uur schermtijd.
Kleine nuance is het gebruik van carplay draadloos, meteen ook de reden van 80% oplaadlimiet. Ik moet vrijwel altijd de telefoon in de auto opladen anders red ik mijn werkverkeer niet.Pasteis schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 06:46:
[...]
Dat is een behoorlijke schermtijd zeg, maar inderdaad... dat is wel een slechte score. Hopelijk lost de release in oktober dit probleem grotendeels op.
Twee dingen heb ik gemerkt.Tylen schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:27:
[...]
Als je er geen kaarten in hebt zitten doet het niets.
1) Wanneer er geen bankkaart (betaalpas) in is toegevoegd, opent het inderdaad niet. Erg jammer vind ik. Ik heb natuurlijk ook wel wat klantenkaarten erin staan die ik geregeld gebruik. Snel bij de hand hebben is dan erg handig. Het is toch wat teleurstellend dat een gekoppelde betaalpas een voorwaarde is hiervoor. Lijkt me helemaal niet pertinent. Ik heb immers contactloos betalen volledig uit staan. Ik heb een kennis die slachtoffer is geworden hiervan en de bank aanvaardt op geen enkele manier (enig begin van) bewijs dat hij het zelf niet geweest zou zijn. De betalingen (en dus verloren geld) staan op zijn naam, werden uitgevoerd in de buurt van hoofdverblijfplaats en dergelijke. Gruwelijk vind ik het. Moest iemand contactloos betalen voorgesteld hebben 10 jaar geleden, we zouden op onze achterste poten gestaan hebben. Nu lijkt het absurd als je het uit hebt staan.
2) Wanneer uiteindelijk een betaalpas is toegevoegd en het dubbel tikken op de vergrendelknop werk, is he zo dat de telefoon en enorme (relatief gezien) vertraging kent bij het locken van het toestel. Ook dit blijft maar aanslepen. Ik heb hier in het verleden reeds veel over gelezen. Op zich valt het misschien niet zo op, maar de reactietijd bij vergrendelen wanneer er geen snelkoppeling (tweemaal tikken op vergrendelknop) actief staat, is vele malen korter. Begrijpen wie begrijpen kan. Ik zou het bijvoorbeeld handig vinden om de Wallet op te roepen door gebruik van de action button. Is dit trouwens mogelijk?
Voor het overige ben ik érg maar dan érg tevreden van mijn 17PM. Toegegeven, het toestel ligt nog wat statisch thuis. Nog niet alles is overgedragen. DIt jammer genoeg door omstandigheden waarmee ik mezelf liever niet geconfronteerd zag. Zo gaat het leven soms, natuurlijk.
Ik wens jullie allen een erg fijne dag!
Vreemd. De Wallet oproepen gebeurt hier met 4 bankpassen en een Key Card instant, het vergrendelen van de iPhone nog sneller.Dorryflorry schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:48:
[...]
Twee dingen heb ik gemerkt.
1) Wanneer er geen bankkaart (betaalpas) in is toegevoegd, opent het inderdaad niet. Erg jammer vind ik. Ik heb natuurlijk ook wel wat klantenkaarten erin staan die ik geregeld gebruik. Snel bij de hand hebben is dan erg handig. Het is toch wat teleurstellend dat een gekoppelde betaalpas een voorwaarde is hiervoor. Lijkt me helemaal niet pertinent. Ik heb immers contactloos betalen volledig uit staan. Ik heb een kennis die slachtoffer is geworden hiervan en de bank aanvaardt op geen enkele manier (enig begin van) bewijs dat hij het zelf niet geweest zou zijn. De betalingen (en dus verloren geld) staan op zijn naam, werden uitgevoerd in de buurt van hoofdverblijfplaats en dergelijke. Gruwelijk vind ik het. Moest iemand contactloos betalen voorgesteld hebben 10 jaar geleden, we zouden op onze achterste poten gestaan hebben. Nu lijkt het absurd als je het uit hebt staan.
2) Wanneer uiteindelijk een betaalpas is toegevoegd en het dubbel tikken op de vergrendelknop werk, is he zo dat de telefoon en enorme (relatief gezien) vertraging kent bij het locken van het toestel. Ook dit blijft maar aanslepen. Ik heb hier in het verleden reeds veel over gelezen. Op zich valt het misschien niet zo op, maar de reactietijd bij vergrendelen wanneer er geen snelkoppeling (tweemaal tikken op vergrendelknop) actief staat, is vele malen korter. Begrijpen wie begrijpen kan. Ik zou het bijvoorbeeld handig vinden om de Wallet op te roepen door gebruik van de action button. Is dit trouwens mogelijk?
Voor het overige ben ik érg maar dan érg tevreden van mijn 17PM. Toegegeven, het toestel ligt nog wat statisch thuis. Nog niet alles is overgedragen. DIt jammer genoeg door omstandigheden waarmee ik mezelf liever niet geconfronteerd zag. Zo gaat het leven soms, natuurlijk.
Ik wens jullie allen een erg fijne dag!
Je kan via Opdrachten ‘Open app’ opdracht aanmaken voor Wallet. En die toewijzen aan de Actieknop.
KIA EV3 GT-Line LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Het begint inderdaad irritant te worden. Telefoon ligt gewoon op bureau en als ik deze even open lijkt de helderheid van het scherm wel 50% van wat het zou moeten zijn (op 15 Pro).DeJurist schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:10:
Waarom past iOS telkens automatisch mijn helderheid aan, terwijl automatische helderheid in de instellingen is uitgeschakeld op mijn iPhone ? Het begint behoorlijk irritant te worden dat ik het steeds zelf moet terugzetten.
Heeft ie zich dan niet aangepast aan een felle lamp boven het bureau?CreativeS schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:11:
[...]
Het begint inderdaad irritant te worden. Telefoon ligt gewoon op bureau en als ik deze even open lijkt de helderheid van het scherm wel 50% van wat het zou moeten zijn (op 15 Pro).
Automatische helderheid uitgeschakeld onder toegankelijkheid > weergave en tekstgrootte > pas automatisch aan?CreativeS schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:11:
[...]
Het begint inderdaad irritant te worden. Telefoon ligt gewoon op bureau en als ik deze even open lijkt de helderheid van het scherm wel 50% van wat het zou moeten zijn (op 15 Pro).
3 in de rij, kassa erbij
Ik heb Carplay in het verleden gebruikt en ik kreeg het idee dat daardoor mijn batterij heel snel achteruit ging. Zeker draadloos gebruiken icm draadloos opladen was een heel slecht idee.glydoscoop schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 07:56:
[...]
Kleine nuance is het gebruik van carplay draadloos, meteen ook de reden van 80% oplaadlimiet. Ik moet vrijwel altijd de telefoon in de auto opladen anders red ik mijn werkverkeer niet.
Gelukkig geen Carplay meer nodig.
Meestal betekent Carplay continu GPS gebruik en dat slurpt veel energie. Draadloos laden is niet het meest efficient.Pasteis schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:04:
[...]
Ik heb Carplay in het verleden gebruikt en ik kreeg het idee dat daardoor mijn batterij heel snel achteruit ging. Zeker draadloos gebruiken icm draadloos opladen was een heel slecht idee.
Gelukkig geen Carplay meer nodig.
Draadloos carplay is fijn voor de korte(re) ritjes, maar voor de echt lange ritten kun je beter de kabel uit het vet halen.
Voor alle tweakers. Ik ben een VROUW!
Ja ivm de warmte die vrij komt waardoor de batterij sneller slijt.pinokkia schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:35:
Misschien een domme vraag. Is draadloos opladen slechter voor je batterij dan aan een kabel opladen?
Zucht...
Een aantal maanden geleden was mijn batterijcapaciteit nog 100% Toen had ik 279 laadcycli. Momenteel is dit 303 laadcycli, heb ik sinds het begin de beta gedraaid (sinds de beta is mijn telefoon ook een stuk warmer) en heb ik nog 93% capaciteit. Weet even niet waarom die capaciteit nu zo snel aan het dalen is. Iemand anders hetzelfde "probleem"?
De nieuwere auto’s hebben eindelijk actief gekoelde draadloze laders. Mijn telefoon wordt niet meer warm van het laden, wel van carplay helaasSgtElPotato schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:02:
[...]
Ja ivm de warmte die vrij komt waardoor de batterij sneller slijt.
16 Pro hier. First use Oct 24 - 201 cycles capacity nog op 100%.mprkooij schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:12:
Ik heb toch wel iets raars met iOS 26 en mijn iPhone 16 Pro Max. Nu weet ik niet of dat door de beta komt, of omdat iOS 26 anders naar batterijpercentage/capaciteit kijkt.
Een aantal maanden geleden was mijn batterijcapaciteit nog 100% Toen had ik 279 laadcycli. Momenteel is dit 303 laadcycli, heb ik sinds het begin de beta gedraaid (sinds de beta is mijn telefoon ook een stuk warmer) en heb ik nog 93% capaciteit. Weet even niet waarom die capaciteit nu zo snel aan het dalen is. Iemand anders hetzelfde "probleem"?
Mijn iPad Air is iets ouder, heeft even veel cycles en die zit op93% health.
Beide laad ik normaal op tot 80%
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik zou zeggen kijk hier eens rond: https://www.reddit.com/r/iPhoneBatteryParanoia/mprkooij schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:12:
Ik heb toch wel iets raars met iOS 26 en mijn iPhone 16 Pro Max. Nu weet ik niet of dat door de beta komt, of omdat iOS 26 anders naar batterijpercentage/capaciteit kijkt.
Toepasselijk.Ik ga even rondkijken.Roy Tollenaar schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:33:
[...]
Ik zou zeggen kijk hier eens rond: https://www.reddit.com/r/iPhoneBatteryParanoia/
Mijn iPhone 15 Pro Max eerste gebruik mei 2024 aantal cycli 164 heeft een maximumcapaciteit 97% in IOS 18.7.1 Vind dat best veel procent in maximumcapaciteit is gedaald in bijna 1.5 jaar tijd en het eerste half jaar zelden gebruikt is. Overigens laad ik met een 65 watt lader tot 80%. Iemand die weet of deze wattage verstandig is om mijn iPhone 15 Pro Max mee op te laden?mprkooij schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:12:
Voor alle tweakers. Ik ben een VROUW!
Het kan zijn dat Apple natuurlijk opnieuw kalibreert na een OS upgrade, dit zie je wel vaker. Als je de echte capaciteit wilt meten en weten zijn er wel wat shortcuts voor of bijvoorbeeld Coconutbattery op de Mac.mprkooij schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:34:
[...]
Toepasselijk.Ik ga even rondkijken.
[Afbeelding]
Zucht...
Foutje
[ Voor 25% gewijzigd door Carlos0_0 op 09-10-2025 17:04 ]
Mac app doet het prima op 26.0.1(op de 17PM), vanmiddag nog een heerlijke Macflurry gehaald met de punten.glydoscoop schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:29:
Niet geheel onbelangrijk, de mcdonalds app werkt niet voor mij op ios 26.0.1 (17PM).
Mac app wel bijgewerkt, mijne had 3 dagen geleden een update volgens de app store(Of ieder geval toen pas geupdate).
[ Voor 18% gewijzigd door Carlos0_0 op 09-10-2025 17:10 ]
Bij mij op 26.1 en 26.0.1 dus niet.. heb nog zon 1800 punten die gaan verlopen.. ships.Carlos0_0 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:04:
[...]
Mac app doet het prima op 26.0.1(op de 17PM), vanmiddag nog een heerlijke Macflurry gehaald met de punten.
Mac app wel bijgewerkt, mijne had 3 dagen geleden een update volgens de app store(Of ieder geval toen pas geupdate).
Geprobeerd.
Verwijderd
Telefoon herstart
Geïnstalleerd
4G/5G/WiFi geprobeerd.
VPN actief?glydoscoop schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:12:
[...]
Bij mij op 26.1 en 26.0.1 dus niet.. heb nog zon 1800 punten die gaan verlopen.. ships.
Geprobeerd.
Verwijderd
Telefoon herstart
Geïnstalleerd
4G/5G/WiFi geprobeerd.
Idd ook nog kunnen ja, 1 of andere vpn server, of reclame blokker die via een vpn achtig dienst werkt.
Goeie! Prive doorgite van icloud+ staat aan.. maar ook dat maakt geen verschil zie ik nu helaas.Carlos0_0 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:49:
[...]
Idd ook nog kunnen ja, 1 of andere vpn server, of reclame blokker die via een vpn achtig dienst werkt.
Ik heb een iPhone 16 en onder Toegankelijkheid/Beweging de opties Verminder beweging en Gebruik vervagingen aangezet maar ik erger me nog steeds aan de traagheid van de user interface, bijvoorbeeld bij het openen van een map met apps op het home screen en het weer teruggaan naar het home screen. Is hier nog wat aan te doen?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Hier dan wel een 17 Pro, maar die is zoals ik al eerder aangaf in een ander topic, merkbaar sneller. Merk geen vertragingen en kan dus best aan je model iPhone liggen.blb4 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:28:
Ik vraag mij af of er nog wat te doen is aan de traagheid van de user interface in iOS26(.1).
Ik heb een iPhone 16 en onder Toegankelijkheid/Beweging de opties Verminder beweging en Gebruik vervagingen aangezet maar ik erger me nog steeds aan de traagheid van de user interface, bijvoorbeeld bij het openen van een map met apps op het home screen en het weer teruggaan naar het home screen. Is hier nog wat aan te doen?
Dat toestel laadt met een maximaal vermogen van 25 Watt, dus meer vermogen van de lader maakt niets uit.pinokkia schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:58:
[...]
Mijn iPhone 15 Pro Max eerste gebruik mei 2024 aantal cycli 164 heeft een maximumcapaciteit 97% in IOS 18.7.1 Vind dat best veel procent in maximumcapaciteit is gedaald in bijna 1.5 jaar tijd en het eerste half jaar zelden gebruikt is. Overigens laad ik met een 65 watt lader tot 80%. Iemand die weet of deze wattage verstandig is om mijn iPhone 15 Pro Max mee op te laden?
Wat veel mensen vergeten is dat apparaten spanning 'krijgen' en stroom 'vragen'.
Had ik ook vanochtend iddgelukkie schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:36:
Ik krijg sinds vanochtend op de laatste versie steeds meldingen dat bepaalde sites door een certificaatfout niet te openen zijn.. ook Tweakers niet. Na een herstart van Safari werkt het weer even. Waar zou dit aan kunnen liggen?
[ Voor 26% gewijzigd door renegrunn op 10-10-2025 12:01 ]
Ik vermoed private relay, toen ik dat uitzette was het weer klaar. Gebeurt helaas best wel vaak. Ook voor @nokie misschien een tip.gelukkie schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:36:
Ik krijg sinds vanochtend op de laatste versie steeds meldingen dat bepaalde sites door een certificaatfout niet te openen zijn.. ook Tweakers niet. Na een herstart van Safari werkt het weer even. Waar zou dit aan kunnen liggen?
[ Voor 4% gewijzigd door renegrunn op 10-10-2025 12:53 ]
Ik heb dark mode standaard aan staan en sinds iOS26 heb ik dan juist weer last van iconen die in een folder denken in light mode te moeten schieten.renegrunn schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:00:
Herkennen jullie dit: af en toe besluiten een paar icons dat ze dark mode hebben (26.0.01).
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/w7mtuW7Ep5dUuuyOJjY3SujR.jpg?f=user_large)
Totdat ik de folder open
:strip_exif()/f/image/bQdDRMsrxriMxbjGke7hluU6.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb dit met een 5-10 tal apps.
Uit de folder (dark) en weer in de folder (light), dark mode uit en weer aan, reboot, app-update (bij Teams), of app verwijderen en opnieuw installeren, niks helpt.
Yonix schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:41:
En waar komt deze balk opeens vandaan?
[Afbeelding]
Zit lekker in de weg …
Die zit er toch al sinds iOS 26.0? Zwaar irritant inderdaad.Yonix schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:41:
[Afbeelding]
Zit lekker in de weg …
Klopt, ook al in de beta’sTHE_BASE schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:25:
[...]
Die zit er toch al sinds iOS 26.0? Zwaar irritant inderdaad.
Ja kan de pagina op achtergrond toch gewoon omhoog vegen? Dan zit er niets in de weg.Yonix schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:41:
[Afbeelding]
Zit lekker in de weg …
XBL gamertag StayingPow3r
“Niet ingelogd
Log in met de Apple Account die je gebruikt voor ‘Delen met gezin’”
Ik ben al helemaal uitgelogd, aankopen aan uit, imessage uit/aan, bij app store uitloggen/inloggen, het ‘vraag om te kopen uit/aan’ maar werkt nog steeds niet. Op mijn macbook werkt het wel.
Het kan natuurlijk gewoon een bug zijn dus ik ben wel benieuwd of het meer voorkomt of wat ik nog kan proberen?
Dat kan, maar het is suf dat je nu een extra handeling moet doen om dat voor elkaar te krijgen. De oplossing is het probleem niet, de handeling wel.Mr. Freeze schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:51:
[...]
Ja kan de pagina op achtergrond toch gewoon omhoog vegen? Dan zit er niets in de weg.
Have you tried turning it off and on again?
Je kunt dit wijzigen in de Safari instellingen.Yonix schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:41:
[Afbeelding]
Zit lekker in de weg …
Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...
Welke optie zou dat moeten zijn dan?BillSpaarbank schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:44:
[...]
Je kunt dit wijzigen in de Safari instellingen.
[Afbeelding]
Tabs aan de bovenkant neerzetten zorgt dat de adresbalk naar boven gaat. Zit dan niet meer in de weg.
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Leuk bedacht, dan zit de adresbalk bovenin. Niet handig met huidige iPhone formaten.Mog schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:58:
[...]
Tabs aan de bovenkant neerzetten zorgt dat de adresbalk naar boven gaat. Zit dan niet meer in de weg.
Haha. Don’t shoot the messenger.THE_BASE schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 21:03:
[...]
Leuk bedacht, dan zit de adresbalk bovenin. Niet handig met huidige iPhone formaten.
I never will!
Ja dat is een feit, dat merk ik ook zeker wel,mprkooij schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 23:12:
Ik heb het idee dat sinds 26.1 beta 2 de batterij veel beter is. Althans veel beter bij mijn iPhone 16 Pro Max dan de iOS 26.0 update.
Maar op voorraad sinds ios 26 ook weer niet
Die paar mm omhoog / omlaag vegen, sorry, ik kan het niet eens een handeling noemen.Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 18:49:
[...]
Dat kan, maar het is suf dat je nu een extra handeling moet doen om dat voor elkaar te krijgen. De oplossing is het probleem niet, de handeling wel.
XBL gamertag StayingPow3r
Nou, als je veel reageert op Tweakers is het echt wel een vervelende handeling, ik kan @Mr. Freeze dan ook zeker wel begrijpen.Mr. Freeze schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:40:
[...]
Die paar mm omhoog / omlaag vegen, sorry, ik kan het niet eens een handeling noemen.
Het lijkt wel alsof Apple alle kennis over (G)UI-ontwerp en design-ethiek gewoon het raam uit heeft gegooid, om vervolgens lekker eigenwijs weer ‘op z’n Apples’ te doen - onder het mom van innovatie en “out of the box” denken. Kom op zeg.
En waarom moet alles altijd anders? Op een gegeven moment raakt de gebruiker gewend aan de interface, weet waar alles zit, hoe dingen werken … en dan wordt het hele boeltje weer omgegooid. Waar-the-f*ck-om? Het is zó anti-consumer, en dat maakt me echt kwaad.
Trouwens, Apple is helaas niet het enige bedrijf dat zich hier schuldig aan maakt…
Er mocht best een likje verf over na zoveel jaar van hetzelfde. Ik vind dat niet het grootste probleem en ook wel verfrissend. Maar als je het mij vraagt zitten we tot iOS 27 nog met zijn allen in een beta te werken.Yonix schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:27:
Ik vind het opnieuw een bevestiging dat iOS 26 ronduit slecht is ontworpen.
Het lijkt wel alsof Apple alle kennis over (G)UI-ontwerp en design-ethiek gewoon het raam uit heeft gegooid, om vervolgens lekker eigenwijs weer ‘op z’n Apples’ te doen - onder het mom van innovatie en “out of the box” denken. Kom op zeg.![]()
En waarom moet alles altijd anders? Op een gegeven moment raakt de gebruiker gewend aan de interface, weet waar alles zit, hoe dingen werken … en dan wordt het hele boeltje weer omgegooid. Waar-the-f*ck-om? Het is zó anti-consumer, en dat maakt me echt kwaad.
Trouwens, Apple is helaas niet het enige bedrijf dat zich hier schuldig aan maakt…
Meer dan een miljard iPhone gebruikers, hoeveel % zal op iOS 26 zitten? Zeg 25-50% als grove schatting. 2-5% lees ik hier en daar. Ik vind geen duidelijke cijfersYonix schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:27:
Ik vind het opnieuw een bevestiging dat iOS 26 ronduit slecht is ontworpen.
Het lijkt wel alsof Apple alle kennis over (G)UI-ontwerp en design-ethiek gewoon het raam uit heeft gegooid, om vervolgens lekker eigenwijs weer ‘op z’n Apples’ te doen - onder het mom van innovatie en “out of the box” denken. Kom op zeg.![]()
[ Voor 3% gewijzigd door SgtElPotato op 11-10-2025 10:53 ]
Zucht...
Omdat ‘het gros’ het accepteert als makke lammetjesAppeltjes …SgtElPotato schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:51:
[...]
Meer dan een miljard iPhone gebruikers, hoeveel % zal op iOS 26 zitten? Zeg 25-50% als grove schatting. 2-5% lees ik hier en daar. Ik vind geen duidelijke cijfers. Die paar klagers (zoals hier op het forum) heb je altijd, het gros is gewoon tevreden
:strip_exif()/f/image/kfQ0wh86Y0mf8jnd1mjPe2iY.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe ga je zoiets als dit accepteren / verdedigen? Wie bij Apple heeft dit bedacht? Alsof ik een telefoon voor senioren gebruik … F*cking Hell!
Ja, het ziet er niet uit nee…
[ Voor 9% gewijzigd door Quakie op 11-10-2025 12:11 ]
Ik teken nergens meer voor
Nou vertel, hoe accepteer je het? Ga lekker naar android dan.Yonix schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:00:
[...]
Omdat ‘het gros’ het accepteert als makke lammetjesAppeltjes …
[Afbeelding]
Hoe ga je zoiets als dit accepteren / verdedigen? Wie bij Apple heeft dit bedacht? Alsof ik een telefoon voor senioren gebruik … F*cking Hell!
Ik vind het top. Lekker groot en duidelijk. Helemaal super als je net wakker word.
Ja jeetje, ik zou inderdaad bijna overstappen naar het alternatief… /sYonix schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:00:
[...]
[Afbeelding]
Zucht...
Tylen schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:14:
[...]
Nou vertel, hoe accepteer je het? Ga lekker naar android dan.
Zo makkelijk weer, hè? Dat eeuwige “ga maar naar de concurrent als het je niet bevalt.” Maar dat ís niet de oplossing. Ik uit mijn kritiek, hoewel fel, maar ik vind dat het aan Apple is om deze fouten te herstellen. Waarom zou ik met een oplossing moeten komen?SgtElPotato schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:22:
[...]
Ja jeetje, ik zou inderdaad bijna overstappen naar het alternatief… /s
En begrijp me goed: ik ben over het algemeen best te spreken over de iPhone. Het is een prima toestel dat veel dingen goed doet, soms zelfs beter dan de concurrentie, maar met iOS 26 slaat Apple de plank compleet mis. Het lijkt zelfs lijnrecht tegenover hun eerdere ontwerpprincipes en designvisies te staan. En dát wringt.
Heb je net een toestel van ruim 1400 euro gekocht, krijg je te maken met het gedrocht dat iOS 26 heet …
Nouja, het is niet alsof je vooraf niet wist dat iOS 26 er op stond, evenals dat het design al maanden bekend is en de kritiek al vanaf het begin luid is. Om dan zeuren over zelf die betaling van 1400 te doen is ook wel erg makkelijk.Yonix schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:58:
Heb je net een toestel van ruim 1400 euro gekocht, krijg je te maken met het gedrocht dat iOS 26 heet …
Hoezo fouten? Dat jij het ruk vindt maakt het gelijk fout?Yonix schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:58:
... maar ik vind dat het aan Apple is om deze fouten te herstellen.
Moet niet gekker worden….
Gewoon spullen
En ook alleen maar door de hardste roepers op een forum als Tweakers. In het normale leven buiten internet heb ik echt nog niémand horen klagen...sigmundfreund schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:11:
[...]
evenals dat het design al maanden bekend is en de kritiek al vanaf het begin luid is.
Smaak is inderdaad subjectief, daar ben ik me volledig van bewust. Maar wanneer je iOS 26 langs de meetlat legt van goed softwaredesign en de basisprincipes van (G)UI en UX, dan kun je objectief constateren dat Apple hier echt steken heeft laten vallen.Soepie schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:40:
[...]
Hoezo fouten? Dat jij het ruk vindt maakt het gelijk fout?
Dus ja, dat ik het lelijk vind is subjectief, maar dat het slecht ontworpen is, dat kun je onderbouwen - en dat maakt het objectief.
Bron: Aesthethic-usability effect
[ Voor 7% gewijzigd door Yonix op 11-10-2025 15:36 ]
Als ik een stap toe moet voegen (dus omhoog vegen) om mijn eigen geschreven tekst te lezen terwijl dat eerst niet zo was, dan is dat gewoon irritant.Mr. Freeze schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:40:
[...]
Die paar mm omhoog / omlaag vegen, sorry, ik kan het niet eens een handeling noemen.
Dat is dus een extra handeling. Niet meer en niet minder. In meer stappen hetzelfde willen bereiken is achteruitgang.
Die paar klagende mensen op het forum overleven ze wel. Wat jij als fouten ziet, of lelijk of wat dan ook is jouw mening! En die mag je ook delen, maar laten we het allemaal niet spannender maken dan het is.Yonix schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:58:
[...]
[...]
Zo makkelijk weer, hè? Dat eeuwige “ga maar naar de concurrent als het je niet bevalt.” Maar dat ís niet de oplossing. Ik uit mijn kritiek, hoewel fel, maar ik vind dat het aan Apple is om deze fouten te herstellen. Waarom zou ik met een oplossing moeten komen?
En begrijp me goed: ik ben over het algemeen best te spreken over de iPhone. Het is een prima toestel dat veel dingen goed doet, soms zelfs beter dan de concurrentie, maar met iOS 26 slaat Apple de plank compleet mis. Het lijkt zelfs lijnrecht tegenover hun eerdere ontwerpprincipes en designvisies te staan. En dát wringt.
Zucht...
Maar het zijn geen fouten. Dat vind jij. Dus er hoeven geen oplossingen te komen want het is niet kaput.Yonix schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:58:
[...]
[...]
Zo makkelijk weer, hè? Dat eeuwige “ga maar naar de concurrent als het je niet bevalt.” Maar dat ís niet de oplossing. Ik uit mijn kritiek, hoewel fel, maar ik vind dat het aan Apple is om deze fouten te herstellen. Waarom zou ik met een oplossing moeten komen?
Hahaha dat dus.Soepie schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:40:
[...]
Hoezo fouten? Dat jij het ruk vindt maakt het gelijk fout?
Onderbouw dan dat het slecht ontworpen is? Kom met feiten.Yonix schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 15:28:
[...]
Smaak is inderdaad subjectief, daar ben ik me volledig van bewust. Maar wanneer je iOS 26 langs de meetlat legt van goed softwaredesign en de basisprincipes van (G)UI en UX, dan kun je objectief constateren dat Apple hier echt steken heeft laten vallen.![]()
Dus ja, dat ik het lelijk vind is subjectief, maar dat het slecht ontworpen is, dat kun je onderbouwen - en dat maakt het objectief.
Bron: Aesthethic-usability effect
Wat ik zeg is niet enkel puur ‘mening’ of ‘smaak’, er zijn objectieve UX-principes die verklaren waarom iOS 26 minder prettig aanvoelt.Tylen schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 16:01:
[...]
Onderbouw dan dat het slecht ontworpen is? Kom met feiten.
Objectief gezien betekent dat:
• De esthetiek overstemt de functie. Visuele vernieuwing gaat boven logica en gebruiksgemak. (Zie CMSWire)
• De cognitive load neemt toe. Gebruikers moeten opnieuw leren waar functies zitten; inconsistentie verhoogt de denkbelasting. (Zie UX Magazine)
• Gebruikersvertrouwen daalt, omdat muscle memory en herkenningspunten verdwijnen. Bekende patronen zijn cruciaal voor vertrouwen en comfort. Verander je die zomaar, dan ondermijn je dat. (Zie MoldStud)
Dat maakt het dus niet zomaar ‘een kwestie van smaak’, maar een reële UX-verslechtering gemeten aan erkende ontwerpprincipes, zoals het aesthetic-usability effect.
Bronnen:
- https://www.cmswire.com/c...s%20Customer%20Experience
- https://uxmag.com/article...-key-to-user-satisfaction
- https://moldstud.com/arti...ons-and-familiar-patterns
Wat ooit subtiel en functioneel was (context, diepte, focus), is nu vooral visuele ruis. Transparante lagen, blur en schaduwen zorgen voor minder contrast, slechtere leesbaarheid en meer cognitieve belasting, precies wat je níet wilt in goed UX-design.
Apple lijkt te vergeten dat transparantie ooit bedoeld was om hiërarchie te ondersteunen, niet om het scherm op een glanzende folder te laten lijken.
Dat is een beetje het ding, op die manier kan UX/UI nooit fout zijn, want het functioneert nog wel. Bedoel maar, de website van Amazon doet elke designer bloed uit de ogen stromen, maar volgens mij verkoopt het redelijk.Tylen schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 15:58:
[...]
Maar het zijn geen fouten. Dat vind jij. Dus er hoeven geen oplossingen te komen want het is niet kaput.
Maar er zijn tal van guidelines (geen standaarden inderdaad) waaruit blijkt Apple met iOS 26 toch echt wel een gewaagd pad in is geslagen. Ergens in de periode 2010-2015 kwam ik nog wel eens op UI/UX conferenties of bijeenkomsten en was er een tijdje een trend gaande rondom transparantie in software. Althans, dat haalde het niet, maar zag je overal in concept video's terug. Maar de consensus was (overal) dat op het gebruik van transparante achtergronden in combinatie met tekst de doodstraf moest komen.
Feitelijk argument, er zijn al wat belangenverenigingen voor mensen met verminderd zicht druk in de pen geklommen. Kan het zo 1-2-3- niet terugvinden, maar zijn wel wat artikeltjes over verschenen.
En dit deelde ik eerder hier: is het een bug? is het onderdeel van het ontwerp? of is het fout? (iOS 26.0.1).
Wanneer de toegankelijkheid verslechterd omdat het contrast compleet zoek is, elementen niet consistent op dezelfde plek staan of essentiële zaken elkaar overlappen, dan vind ik dat wel een probleem.
Er zijn er net even wat te veel van in iOS 26. Fix dat en dan hebben we het nergens meer over.
Spijker, hamer, kopGr4mpyC3t schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 16:37:
Ik heb geen probleem met een ander design of uiterlijk. Het zit ‘m in de user experience.
Wanneer de toegankelijkheid verslechterd omdat het contrast compleet zoek is, elementen niet consistent op dezelfde plek staan of essentiële zaken elkaar overlappen, dan vind ik dat wel een probleem.
Er zijn er net even wat te veel van in iOS 26. Fix dat en dan hebben we het nergens meer over.
Dit vind ik dus handig. Als ik kook kan je gewoon vanaf een grote afstand dat ding in rammen als die afgaat. Maar misschien heb je gelijk en ben jij de alwetende gebruiker die precies kan bepalen wat voor mij prettig is en niet.Yonix schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:00:
[...]
[Afbeelding]
same here, gelukkig zijn we geen eenheids worst en vinden we verschillende dingen belangrijk anders zag alles hetzelfde eruit. Maar volgens mij geen zaak van goed of fout.giantgiantus schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 18:50:
[...]
Dit vind ik dus handig. Als ik kook kan je gewoon vanaf een grote afstand dat ding in rammen als die afgaat. Maar misschien heb je gelijk en ben jij de alwetende gebruiker die precies kan bepalen wat voor mij prettig is en niet.
[ Voor 5% gewijzigd door Help!!!! op 11-10-2025 20:03 ]
For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.
Wel makkelijk 't goeie knopje vinden, das wel fijn als je net wakker wordt. Zeker omdat mannen er moeite mee hebben, knopjes vinden.Yonix schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:00:
[...]
[Afbeelding]
Het zal natuurlijk hier inderdaad hard gaan, al moet ik wel zeggen dat er wat mensen in mijn omgeving (zowel tech als niet tech) ook wel het eea vinden van het ontwerp.Dennisdn schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 15:00:
[...]
En ook alleen maar door de hardste roepers op een forum als Tweakers. In het normale leven buiten internet heb ik echt nog niémand horen klagen...
Persoonlijk vind ik het in grote lijnen een verbetering met een paar duidelijke missers (en dan zeur ik niet om hier en daar een uitlijningsfoutje) maar meer wat goedkoop aanvoelend ontwerp.
Het is in elk geval verfrissend en dat vind ik een wel een dikke prima, zeker als je jarenlang naar dezelfde interface kijkt dan mag er af en toe war verandering in plaats vinden.
Dat mensen vallen over de transparante eigenschappen van Liquid Glass en het missen van contrast valt niet te ontkennen. Het zijn echter altijd gradaties en afwegingen: een hele UI met enkel hard wit en zwart is optimaal voor het contrast maar dat gaat weer ten kostte aan een stukje rust en de mogelijkheid om te werken met visueel onderscheid. Ergens kom je dus halverwege uit en in dit geval is Apple iets opgeschoven richting minder contrast en meer het visueel aantrekkelijkheid maken van het materiaal.
Daarbij vind ik het commentaar wat overtrokken. Een UI is geen statisch plaatje meer zoals 10-20 jaar geleden, toen je de beperkte computing power nog enkel kon inzetten voor de functionaliteit van het programma en de UI niet meer was dat een stel pixels. Ik weet nog dat de eerste iPhone getoond werd. Ze toonden het momentum bij een swipe op een UI-list die even bleef doorscrollen en langzaam tot stilstand kwam (of abrupt als je vinger het scherm weer raakt). Dat was niet eerder gedaan maar voegt wel veel toe aan de ervaring. Nu zijn die twee zaken niet helemaal vergelijkbaar (momentum is meer functioneel terwijl Liquid Glass meer visueel is), maar ik vind dat je anno 2025 een UI niet enkel meer kunt beoordelen op basis van een statisch plaatje. Bewegend en scrollend ervaar ik Liquid Glass ook anders dan een statische screenshot die telkens als tegenargument terug komt.
Bedenk ook dat Apple altijd een stuk vooruit denkt en daar wellicht op voorsorteert. Apple heeft aangegeven dat ze werken aan een toekomst bij waarbij computers en ons echte leven meer naadloos in elkaar over gaan, dus VR/AR (of spatial computing om in Apple's terminologie te blijven). Een UI met veel transparantie is dan een logische weg om in te slaan: je echte leven aangevuld met een transparante UI. Uiteraard kunnen ze onderscheid maken tussen UI's per device (visionOS had al een soort voorloper van Liquid Glass), maar ik denk dat er over een paar nog wel een a-ha momentje komt waarbij zaken op een echte Apple-manier naadloos in elkaar over lopen
Weet niet of dit werkt. Maar zien jullie hier ook gestotter? Ik ben toch niet gek. Is echt pas sinds 26. Had het hiervoor niet met een iPhone 15 pro. M’n vrouw ziet het niet, maar kan ook aan haar liggen 😀.
Lijkt in het filmpje trouwens wel erger dan het eigenlijk is.
Zie op Reddit ook flink wat issues. Heeft iets met flags in safari te maken. Iets wat ze in ios18 anders deden dan nu in 26.
[ Voor 26% gewijzigd door Flipm0de op 12-10-2025 16:00 ]
flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!
Laatst toevallig gehad inderdaadFlipm0de schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:58:
https://share.icloud.com/photos/0ee887RllEQN0gUjn865J73Cw
Weet niet of dit werkt. Maar zien jullie hier ook gestotter? Ik ben toch niet gek. Is echt pas sinds 26. Had het hiervoor niet met een iPhone 15 pro. M’n vrouw ziet het niet, maar kan ook aan haar liggen 😀.
Zie op Reddit ook flink wat issues. Heeft iets met flags in safari te maken. Iets wat ze in ios18 anders deden dan nu in 26.
Na een reboot was t weer goed
Flipm0de schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:58:
https://share.icloud.com/photos/0ee887RllEQN0gUjn865J73Cw
Ik sluit mij hier bij aan.MarioMark1541 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:36:
[...]
Laatst toevallig gehad inderdaad
Na een reboot was t weer goed
Vanavond weer een update? ben benieuwd
De vrouw is ook over. Hoor geen geklaag of iets vanuit haar kant (ze gebruikt het toestel met dual-sim voor werk en privé).MetalSonic schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:29:
Zijn er hier nog Tweakers met een iPhone 13 mini die de overstap hebben gemaakt naar ios 26. Wat is jullie beleving? Ik lees hier en daar dat het een paar dagen traag is en daarna redelijk vlot.
Zucht...
Ik ben met een 12-mini overgestapt. Merk er in het dagelijks gebruik niet veel van qua traagheid. Wel bij sommige spelletjes - zo iets als "where's my water 2", toch al een paar jaar oud, speelde voorheen een stuk vloeiender; zeker die 6-duck lang-scrollende levels gaan gewoon niet meer zo vloeiend als vroeger.MetalSonic schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:29:
Zijn er hier nog Tweakers met een iPhone 13 mini die de overstap hebben gemaakt naar ios 26. Wat is jullie beleving? Ik lees hier en daar dat het een paar dagen traag is en daarna redelijk vlot.
Los daarvan... het ziet er anders uit. Vind het geen vooruitgang, ook geen grote achteruitgang. Voor mij had dit in elk geval niet gehoeven, dus achteraf zou ik zeggen: blijf gewoon bij iOS18 tot je daar geen updates meer voor krijgt. Je mist niets aan iOS26, wat mij betreft.
Dat gaat niet altijd zomaar, een werkgever kan een bepaalde versie verplichten via Intune bijv.vanaalten schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:00:
[...]
Ik ben met een 12-mini overgestapt. Merk er in het dagelijks gebruik niet veel van qua traagheid. Wel bij sommige spelletjes - zo iets als "where's my water 2", toch al een paar jaar oud, speelde voorheen een stuk vloeiender; zeker die 6-duck lang-scrollende levels gaan gewoon niet meer zo vloeiend als vroeger.
Los daarvan... het ziet er anders uit. Vind het geen vooruitgang, ook geen grote achteruitgang. Voor mij had dit in elk geval niet gehoeven, dus achteraf zou ik zeggen: blijf gewoon bij iOS18 tot je daar geen updates meer voor krijgt. Je mist niets aan iOS26, wat mij betreft.
Hier een 13 mini gebruiker; werkt prima. Zelfs na de initiële vertraging door achtergrondtaken merk ik wel dat het toestel iets trager is geworden t.o.v. iOS 18. Het toestel is nog wel prima bruikbaar hoor, het is verder niet irritant en wordt met updates misschien nog wel weer beter. Wat trouwens voor mij ook niet meehelpt is dat m’n batterij op 73% zit. Onder de 80% maakt Apple je toestel langzamer om zo langer met de verminderde capaciteit te kunnen. Mogelijk valt het voor jou dus wel mee als je batterij in betere staat is.MetalSonic schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:29:
Idempotent.
Deze vind ik nog wel makkelijk. Als je in de ochtend met je brakke kop wakker wordt zijn twee mega knoppen wel fijn.Yonix schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:00:
[...]
Dat hebben ze uit goede bedoelingen eens een keer gedaan, zich aan gebrand, hersteld, boetes voor betaald en is de geschiedenis in gegaan als battery gate. Heb je een bron dat ze dat nu nog steeds doen?MainframeX schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:09:
[...]
Onder de 80% maakt Apple je toestel langzamer om zo langer met de verminderde capaciteit te kunnen.
Ja je telefoon zelf. Als je batterij onder de 80% is geeft hij aan dat de prestatie verminderen. I.i.g. bij de iPhone 13 Pro is dat nog steeds.Dennisdn schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:30:
[...]
Dat hebben ze uit goede bedoelingen eens een keer gedaan, zich aan gebrand, hersteld, boetes voor betaald en is de geschiedenis in gegaan als battery gate. Heb je een bron dat ze dat nu nog steeds doen?
Past ook wel bij het formaat van de huidige smartphones, zeker een 17 Pro Max Ultra.Mog schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:26:
[...]
Deze vind ik nog wel makkelijk. Als je in de ochtend met je brakke kop wakker wordt zijn twee mega knoppen wel fijn.
Ik vind het op mijn 13 Mini, in ieder geval, afschuwelijk.
Wat @giantgiantus zegt, je kan het op je telefoon terug zien als je battery health onder 80% duikt. Apple zegt het zelf trouwens ook: https://support.apple.com/en-us/101575Dennisdn schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:30:
[...]
Dat hebben ze uit goede bedoelingen eens een keer gedaan, zich aan gebrand, hersteld, boetes voor betaald en is de geschiedenis in gegaan als battery gate. Heb je een bron dat ze dat nu nog steeds doen?
De reden waarom hier in het verleden kritiek op is geweest is omdat er geen melding en uitleg was; je toestel werd gewoon ouder en dan ook langzamer. Men is toen daar hun eigen interpretatie op los gaan laten aka vermoedens van planned obsolescence.
Idempotent.
Idempotent.
iOS/iPadOS betas zijn beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program of het Apple Beta Sofware Program. Vragen om of helpen met het verkrijgen van de iOS/iPadOS betas op elke ander manier is dan ook niet toegestaan. Zie ook de huisregels.
Vergeet ook niet om feedback en bugs bij Apple te melden!
/f/image/HkeD6WEgJ5hOt0bSkmlonnWP.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WR1Czs4PcSWkEpdkVDMgNlAo.jpg?f=fotoalbum_large)