[iOS en iPadOS 26] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 22 ... 30 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:22
Erw schreef op maandag 15 september 2025 @ 22:46:
Als ik naar Instellingen Algemeen CarPlay widgets ga, dan zie ik een laad scherm maar er komt geen schakelaar om de widgets aan te zetten, meer mensen dit issue?
Hier hetzelfde inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-10 16:25
Als ik naar Instellingen Algemeen CarPlay widgets ga, dan zie ik een laad scherm maar er komt geen schakelaar om de widgets aan te zetten, meer mensen dit issue?
Werkt hier gewoon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JksA1sRICzmZ0EPU4oL5vKZrmc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oIxcD28EUfxwtvUga33lUBn1.png?f=fotoalbum_large

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erw
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:45

Erw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9iyP5_u2nrAk8eFN-vX5frIER4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TCjJHlM74tWZST3po8Nq3xRN.png?f=fotoalbum_large

Dit dus

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:21
Daarnet de update uitgevoerd naar iOS 26 en mijn hemel wat is het lelijk zeg. :r

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Q20L9zh1AOA76iIhR64BNwbQYI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/i59gV0IUEm0WrDKwG8LzNAuZ.jpg?f=user_large

Kijk dat camera-icoon, bijna cartoonesk gewoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:43
Dylan93 schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:41:
[...]

For what it’s worth, voor heel veel acties in menu’s die uitklappen als je 1x tikt hoef je niet je vinger van het scherm te halen, als je gewoon je vinger inhoudt op bijvoorbeeld de 3 puntjes dan kun je gewoon omhoog doorvegen in 1 beweging zonder dat je je vingers optilt.
Bedankt voor de tip. Maar blijft helaas langzamer dan gewoon een directe knop hebben.

Edit:
Nice, het is zelf aan te passen.

Instellingen > Apps > Safari > Tabbladen

[ Voor 8% gewijzigd door Ample Energy op 16-09-2025 06:31 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09 06:38
Ample Energy schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 06:21:
[...]

Bedankt voor de tip. Maar blijft helaas langzamer dan gewoon een directe knop hebben.

Edit:
Nice, het is zelf aan te passen.

Instellingen > Apps > Safari > Tabbladen
Als je snel naar tabbladen wil kun je in safari het beste je adresbalk omhoog slepen/trekken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:42
Yonix schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 06:11:
Daarnet de update uitgevoerd naar iOS 26 en mijn hemel wat is het lelijk zeg. :r

[Afbeelding]

Kijk dat camera-icoon, bijna cartoonesk gewoon.
Vind daar niks cartoons achtig aan, wel leuk icoontje eens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:18

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

ikbenjoeri schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:36:
Voor wie trage downloads ervaart: probeer een andere DNS-server. Met 1.1.1.1 haalde ik slechts 500 Kbps, maar met 8.8.8.8 nu 250 Mbps
Totale onzin.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
PcFer schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 06:39:
[...]

Als je snel naar tabbladen wil kun je in safari het beste je adresbalk omhoog slepen/trekken
Oh, lol. Maar eens mee oefenen, wist dat niet, thanks!

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:05
Nieuwe update vind ik even wennen. Retro Windows Vista vibes!

En eindelijk de mogelijkheid om de snooze time aan te passen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ample Energy schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:48:
Het voelt allemaal wat langzamer hier. Niet omdat dingen langzamer reageren, maar omdat het allemaal wat meer “fancy” is. Zo komen notificaties niet gewoon naar beneden zoals eerst, maar zit er nog een extra animatie tussen. Ontgrendelen voelt met de extra fancy animatie ook wat langzamer, omdat nu eerst mijn aandacht wordt getrokken door een relatief drukke animatie. Ook kan je bijvoorbeeld in Safari niet meer direct naar tabbladen, maar moet je ‘dubbelklikken’. Beetje vreemde keuzes.

Ik vind de UI ook niet mooier dan het eerst was. Zo is volgens mij het vergrendelde scherm extra wazig gemaakt terwijl je voorheen nog je afbeelding kon zien op het AOD. Beetje jammer zo. De knopjes onderin zien er ook niet goed uit in combinatie met de afbeelding die ik heb op mijn vergrendelscherm. Ik denk dat de rest gewoon wennen is, maar dit lijken me verkeerde keuzes die hopelijk worden opgelost.
Pinch to zoom gebruiken. Als je daar mee uitzoomt kom je direct op je tabbladen.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
PeaceNlove schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:19:
Die slaap score is een mooie, en daar kan je wat van vinden.
Ik heb sinds kort een Garmin Index Sleep, en Garmin vertelt me ook al een tijdje een zelfde soort score. Nou had ik exact een week geleden volgens Garmin niet zo goed geslapen en ik kreeg een score van 59/100
Nou pakt Apple dus op mijn iOS die slaapdata over van Garmin, werkt op zich best goed en nu met 26 krijg ik daar ook een score en dus ook voor die betreffende nacht: 79!
Met andere woorden, het is heerlijk subjectief die score !
Garmin lijkt een stuk kritischer, bij Apple zit ik vaak tegen de 100[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lol, even gekeken en ik heb 97 gekregen voor afgelopen nacht _O-
5 keer wakker geworden: 1 keer om te plassen, 1 keer vanwege maagzuur en 3 keer om de tijd te controleren. Maar 97/100, tuurlijk, joh :P

Heb wel liever een meer optimistische score dan een pessimistische score om stress om slaap te vermijden, maar Apple kan sowieso niet goed slaap meten. Als ik bijvoorbeeld 2 uur wakker lig en naar een audioboek luister telt Apple dat gewoon als slaap vanaf het moment dat ik plat lig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Donstil schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 07:28:
[...]

Pinch to zoom gebruiken. Als je daar mee uitzoomt kom je direct op je tabbladen.
Thanks! @PcFer had ook al een tip gegeven. Ik ga vandaag maar even oefenen met die nieuwe balk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:46
Ik mis oprecht nu m’n bladwijzerknop. Ja die niet terug? Normaal druk ik zo op bladwijzer om andere bladwijzer te zien. Nu moet je weer eerst op
De 3 puntjes klikken. Zo omslachtig en irritant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• golden1988
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:28
Soppyscroll schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 07:44:
Ik mis oprecht nu m’n bladwijzerknop. Ja die niet terug? Normaal druk ik zo op bladwijzer om andere bladwijzer te zien. Nu moet je weer eerst op
In safari? Is aan te passen in de instellingen ik heb tabbladen en bookmarks weer terug onder in het scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:53
In de instellingen de balk op 'onder' zetten en de bladwijzers zijn weer direct te bedienen. Wat mij betreft was de nieuwe layout een downgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ample Energy schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 07:31:
[...]

Thanks! @PcFer had ook al een tip gegeven. Ik ga vandaag maar even oefenen met die nieuwe balk!
Ik zag het idd. Maar wat ik nu zeg is ook nog een methode. Geen aanvulling op.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milan1NL
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-10 09:09
Ik wacht nog wel eventjes met de update. Zie zoveel verschillende meningen 😜

AMD Ryzen 7 9700X | Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT | Patriot Memory Viper Venom 2x16GB 6000Mhz | Corsair Force MP600 PRO LPX 2TB M.2 | Gigabyte GP-UD850GM PG5 V2.0 PSU | Gigabyte X870 EAGLE WIFI7 | Windows 11 Pro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

CreativeS

Da's één van de eerste dingen die ik tijdens de beta’s weer teruggezet heb...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sn79Z9KOYMw68lU65wu1jcTDTYw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Mv9Ortlq4FfFUshqi6vIvzbK.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-2MKfBFAPn1OFE1fXytjmkgwfk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hpFnAEyCjw2fcbgpKXc8ZfIN.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:16
CreativeS schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 07:59:
[...]

Da's één van de eerste dingen die ik weer teruggezet heb...
[Afbeelding][Afbeelding]
Juist niet. Embrace the change. >:) ;) Zoveel smaken, zoveel keuze.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online

CreativeS

TheKerremenke schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:02:
Juist niet. Embrace the change. >:) ;) Zoveel smaken, zoveel keuze.
Waarom? Ik vind dat niet fijn, dus ik pas dat aan. En @Soppyscroll vindt het ook niets, dus ik toon hem hoe hij de oude stijl weer terugkrijgt. Niet voor niets dat de oude optie gewoon beschikbaar is.

[ Voor 13% gewijzigd door CreativeS op 16-09-2025 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Sorry. Verkeerd gelezen.

[ Voor 9% gewijzigd door Mog op 16-09-2025 08:12 ]

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:15
Homer-Simpson schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 07:46:
[...]

In de instellingen de balk op 'onder' zetten en de bladwijzers zijn weer direct te bedienen. Wat mij betreft was de nieuwe layout een downgrade.
Ik zie wel aan een hoop schermpjes en dit ook dat Apple rekening houdt met obese gebruikers, want wat mij betreft overal veel te veel loze ruimte.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:15
Heeft iemand dit opgelost trouwens ? Moet je eerst een keer je auto met je iPhone verbinden en dan laad ie wel widgets ? Of auto weghalen en opnieuw verbinden ?

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:47
Heerlijk deze eerste dag met een nieuwe iOS. Iedereen die niet op de beta heeft gezeten komt hier lekker z'n gal spuwen over dat het lelijk is, dat er teveel loze ruimte is en hoe Apple dit in hemelsnaam kon bedenken.
O ja, en Steve draait zich natuurlijk ook weer om in z'n graf en zou dit NOOIT hebben goedgekeurd.

Even de bingokaart afstoffen want het is elk jaar weer hetzelfde :)

PSN: Sluuz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:43
loekf2 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:18:
[...]
Heeft iemand dit opgelost trouwens ? Moet je eerst een keer je auto met je iPhone verbinden en dan laad ie wel widgets ? Of auto weghalen en opnieuw verbinden ?
Telefoon herstarten deed het voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-10 13:21
Had ik ook, en opeens waren ze er. Ben niet 100% zeker (kan toeval zijn) maar het leek te gaan werken nadat ik Carplay een keer in de auto gebruikt had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Sluuz schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:22:
Heerlijk deze eerste dag met een nieuwe iOS. Iedereen die niet op de beta heeft gezeten komt hier lekker z'n gal spuwen over dat het lelijk is, dat er teveel loze ruimte is en hoe Apple dit in hemelsnaam kon bedenken.
O ja, en Steve draait zich natuurlijk ook weer om in z'n graf en zou dit NOOIT hebben goedgekeurd.

Even de bingokaart afstoffen want het is elk jaar weer hetzelfde :)
Ik heb 't idee dat het dit jaar wel wat anders is. Vanaf 2013 is Apple langzaam overgestapt naar flat design, net zoals Microsoft rond die tijd van de glas stijl van Vista en 7 naar flat design ging. Nu lijken we weer terug te gaan naar een glas achtige stijl met veel transparantie, meer 3D zaken en grotere animaties. Mode is ook cyclisch, dus misschien hoort het erbij :P

Voor de rest veel kleine toevoegingen die het nog een completer besturingssysteem maken. Ik vind het prima werken verder, ben ook wel benieuwd naar de adaptive power mode. Jammer van de leesbaarheid, veel wit op wit afhankelijk van je achtergrond, maar dit is te fixen met de accessibility features.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:23

PeaceNlove

Deugleuter

Update over de slaap score Garmin VS Apple gemeten op een Garmin index sleep:
Ik ben vannacht zo rond twee uur flauwgevallen op de badkamervloer, wond hebben ze dicht gelijmd op de HAP, lag uiteindelijk om ergens om 4 uur in bed, straks maar eens naar de huisarts, wil er geen hobby van maken.
De slaapuitslag van Garmin 54 punten!
En Apple geeft me 40.
Ik geef het zelf 10 punten en heb me op het werk ziek gemeld. :|
Dus die scores zijn leuk, maar volgens mij weinig echte waarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-10 13:24

Stimulate14

⭐⭐⭐

Ik wacht nog even 1.1 af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

PeaceNlove schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:59:
Ik ben vannacht zo rond twee uur flauwgevallen op de badkamervloer, wond hebben ze dicht gelijmd op de HAP, lag uiteindelijk om ergens om 4 uur in bed, straks maar eens naar de huisarts, wil er geen hobby van maken.
En Apple geeft me 40.
Beterschap! Dat klinkt als een akelige nacht. Wat je zegt klopt. In de ochtend gewoon “voelen” is nauwkeuriger.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
PeaceNlove schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:59:
En Apple geeft me 40.
Ten eerste beterschap! En ten tweede is idd de slaap via een smartwatch onmogelijk accuraat te bepalen. Voor een echte slaap analyse moet je allemaal sensoren op je hoofd en handen hebben en zelfs dan is het niet helemaal accuraat. Ik zou die slaapscore echt helemaal links laten liggen, je hebt er simpelweg niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-10 15:44
Ik kan nog niks zeggen over de batterij, maar ik vind het verrassend soepel en vloeiend draaien - haast beter dan daarvoor? Ook op mijn iPad Pro uit 2018 draait het prima.

De teleurstelling is bij mij altijd dat ik allemaal nieuwe toeters en bellen verwacht en dat het voornamelijk een nieuw jasje is, maar dat is meer mijn eigen probleem :+ Tot nu toe erg fijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:01

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

DoubleDot schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:25:
[...]
Telefoon herstarten deed het voor mij :)
Ik herstart hem altijd na een OS update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01:15
Ik kom met Cloudflare uit op CDN van Apple UK. Met Google op de CDN van Fastly of Odido (als op hun netwerk zit).

Cloudflare DNS (swcdn.apple.com)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FpcHNhzReGMzvinDS_EUMD7rXXE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YZU9d4LAWshnglTaP6Fq2JqB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rikwgHvUluaQf8cW6AHEjYmVzQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iBEoJJq8ljst7vkhoTORkHg6.jpg?f=fotoalbum_large

Google DNS (swcdn.apple.com) kom ik uit op de Apple Edge Cache node uit op het Odido netwerk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVn05K70g4fzryqudmeFq6ScVnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gF1JJZd4Xs8LQ07pnFCtpYAg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7utEHRZdZ5wO2bugZu62S4gJBg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d6qskS5DJxSGyAkvyFWwyX4U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:50

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

Nou ik houd me aanbevolen voor apps die het iOS 18 theme volledig terug kunnen brengen. iOS 26 ziet er niet uit met die foeilelijke witte randjes en rondingen. Daar waar iOS 18 er professioneel uitzag, heb ik nu het idee dat ik mijn First Sony Apple apparaat heb als 4 jarige met bijbehorende interface voor een 4 jarige.

iOS26 is het nieuwe Windows XP qua look and feel. Vooral het control center ziet er niet uit. Wie ooit bedacht heeft dat witte tekst op een doorzichtige achtergrond de leesbaarheid bevordert, zou per direct ontslagen moeten worden met terugbetaling van salaris ;)

Heb van mijn werk een iPhone 14 die nog op iOS18.x zit, maar die ziet er nu zoveel professioneler uit qua look en feel. Maar ja, er viel ook eigenlijk weinig meer te verbeteren/veranderen aan iOS, dus dan maar een compleet nieuwe interface dan lijkt het nog alsof er innovatie is.

"Today, we at Apple bring to you a braaaaand new interface and we think you are going to like it" :+

XBL: MRE Inc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Belecthor
MRE-Inc schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:18:
Nou ik houd me aanbevolen voor apps die het iOS 18 theme volledig terug kunnen brengen. iOS 26 ziet er niet uit met die foeilelijke witte randjes en rondingen. Daar waar iOS 18 er professioneel uitzag, heb ik nu het idee dat ik mijn First Sony Apple apparaat heb als 4 jarige met bijbehorende interface voor een 4 jarige.

iOS26 is het nieuwe Windows XP qua look and feel. Vooral het control center ziet er niet uit. Wie ooit bedacht heeft dat witte tekst op een doorzichtige achtergrond de leesbaarheid bevordert, zou per direct ontslagen moeten worden met terugbetaling van salaris ;)

Heb van mijn werk een iPhone 14 die nog op iOS18.x zit, maar die ziet er nu zoveel professioneler uit qua look en feel. Maar ja, er viel ook eigenlijk weinig meer te verbeteren/veranderen aan iOS, dus dan maar een compleet nieuwe interface dan lijkt het nog alsof er innovatie is.

"Today, we at Apple bring to you a braaaaand new interface and we think you are going to like it" :+
Je kunt via toegankelijkheid veel zaken repareren door onder onder weergave en tekstgrootte 'maak minder doorzichtig' en eventueel 'verhoog contrast' te gebruiken. Dan is de leesbaarheid weer aardig gefixt, maar niet op het niveau van iOS 18.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-D
  • Niet online

J-D

@-Edwin- Had ik ook last van. Na dat ik verbonden ben geweest met de auto is het opgelost. Was na het updaten nog niet eerder verbonden geweest met de auto toen ik het probleem had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Belecthor schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:25:
[...]

Je kunt via toegankelijkheid veel zaken repareren door onder onder weergave en tekstgrootte 'maak minder doorzichtig' en eventueel 'verhoog contrast' te gebruiken. Dan is de leesbaarheid weer aardig gefixt, maar niet op het niveau van iOS 18.
Die "Maak minder doorzichtig" had ik al wel geprobeerd, maar vond dat niet afdoende. De combi met "Verhoog contrast" lijkt vooralsnog een stuk beter te werken. Dank voor de tip, die had ik hier nog niet gezien (of overheen gelezen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:58
MRE-Inc schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:18:

iOS26 is het nieuwe Windows XP Vista qua look and feel. Vooral het control center ziet er niet uit. Wie ooit bedacht heeft dat witte tekst op een doorzichtige achtergrond de leesbaarheid bevordert, zou per direct ontslagen moeten worden met terugbetaling van salaris ;)

FTFY ;)

Ik heb tijdens de beta releases mijn mening hierover ook al gedeeld. Voor mij is iOS 26 gewoon iOS 18 maar dan met een gare UI plugin gedownload vanaf geocities.tk.

Maar het grappige is wel, ik zag gisteravond voor het eerste Tahoe, en daar vind ik het het concept wel heel geslaagd eerlijk gezegd. Hoewel het Apple het daar over het algemeen wel veel strakker en zakelijker heeft gehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-10 08:46

amphora

Websites & Fotografie

Al die haat richting het nieuwe design… flashback naar 3 maanden geleden toen de eerste beta uit kwam. Maar volgens mij is niemand van die early adaptors nu nog steeds anti… is kwestie van wennen, net als bij de overstap naar flat design jaren geleden. Duurde bij mij een weekje en ik was om.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Laatst online: 18:48
Liquid glass en transparantie is mooi met een effen achtergrond maar als de achtergrond een druk beeld is of iets met tekst, trekt het echt op geen hol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:18

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

ikbenjoeri schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:16:
[...]

Ik kom met Cloudflare uit op CDN van Apple UK. Met Google op de CDN van Fastly of Odido (als op hun netwerk zit).

Cloudflare DNS (swcdn.apple.com)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Google DNS (swcdn.apple.com) kom ik uit op de Apple Edge Cache node uit op het Odido netwerk

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die CDN's moeten gewoon dezelfde snelheid leveren.Daarnaast lijkt mij er een GSLB tussen die CDN te zitten dus het zou echt geen reet moeten uitmaken welke dns server je gebruikt. Ik heb gisteren een iPhone 12, 14 en 15 samen met een iPad aan het updaten. Die 15 was klaar (met downloaden) in 4 minuten en de andere schommelden tussen die 4 minuten en 4 uur. Zelfde netwerk.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:58
amphora schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:29:
Al die haat richting het nieuwe design… flashback naar 3 maanden geleden toen de eerste beta uit kwam. Maar volgens mij is niemand van die early adaptors nu nog steeds anti… is kwestie van wennen, net als bij de overstap naar flat design jaren geleden. Duurde bij mij een weekje en ik was om.
Is dat iets nieuws tegenwoordig? Als iemand zijn mening deelt dat dit als haat wordt bestempeld?

Zucht, ik wordt oud.

Disclaimer: ik zit op iOS 26 sinds de 2e beta. Dus ja, hier een early adaptor die het echt ruk vind. En de overgang naar iOS 7 waar je op doelt vond ik wel top.

[ Voor 12% gewijzigd door renegrunn op 16-09-2025 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:12
Ik ben helemaal fan van het nieuwe design. Maar nog belangrijker m’n phone voelt sneller. Geen idee waarom overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
  • Laatst online: 22:22
giantgiantus schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:40:
Ik ben helemaal fan van het nieuwe design. Maar nog belangrijker m’n phone voelt sneller. Geen idee waarom overigens.
Hier ook! Op een oude iPhone 12 voelt alles veel meer snappy aan. Knap dat ze dat voor elkaar hebben kunnen krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik ben inmiddels al wel tegen de eerste paar foutjes aangelopen: op mijn iPad Mini 7 heeft die de instellingen voor de zoek/navigatiebalk in Safari weer teruggezet naar standaard, lay-out van het startscherm van Safari is op alle apparaten teruggezet naar standaard. Daarnaast loopt het op mijn oude iPad Air 3 niet heel erg lekker: traag, instellingen-app die soms vastloopt of crasht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Zelfs m'n stokoude iPhone SE 1st generation kreeg net een update naar IOS 15.8.5 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01:15
Tylen schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:30:
[...]

Die CDN's moeten gewoon dezelfde snelheid leveren.Daarnaast lijkt mij er een GSLB tussen die CDN te zitten dus het zou echt geen reet moeten uitmaken welke dns server je gebruikt. Ik heb gisteren een iPhone 12, 14 en 15 samen met een iPad aan het updaten. Die 15 was klaar (met downloaden) in 4 minuten en de andere schommelden tussen die 4 minuten en 4 uur. Zelfde netwerk.
Niet elke CDN is hetzelfde qua capaciteit. Ook speelt mee dat wellicht de ISP provider niet genoeg capaciteit heeft naar de CDN. Ze maken gebruik van verschillende IX’en en transits, en bij piekmomenten kan een node of netwerk vol raken. De ene provider kan al het verkeer via transit sturen, terwijl de ander juist via een IX gaat. Ook bestaat er GEO-routing op DNS waardoor je bij een andere locatie of netwerk uitkomt. Als het meeste verkeer via een IX loopt, wat vaak goedkoper is, kan dat resulteren in lagere snelheid.

[ Voor 4% gewijzigd door ikbenjoeri op 16-09-2025 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online

CreativeS

renegrunn schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:30:
Is dat iets nieuws tegenwoordig? Als iemand zijn mening deelt dat dit als haat wordt bestempeld?

Zucht, ik word oud.

Disclaimer: ik zit op iOS 26 sinds de 2e beta. Dus ja, hier een early adaptor die het echt ruk vind. En de overgang naar iOS 7 waar je op doelt vond ik wel top.
Ja, en simpele al jarenlang bekende handelingen heten '(life)hacks' :+

Ik word er af en toe zo simpel van, maar goed... het zal aan de leeftijd liggen :9B

iOS 26 voelt in ieder geval lekker vlot aan op twee iPhone 15 Pro's. Ik ben er blij mee. Zo'n flashback naar Windows Vista.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie-Handbak
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-10 09:50
-Edwin- schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:44:
[...]

Hier ook! Op een oude iPhone 12 voelt alles veel meer snappy aan. Knap dat ze dat voor elkaar hebben kunnen krijgen!
Volgens mij komt dat ook doordat ze ergens bij Beta 5 en PB de animations hebben versneld., dat doen ze soms vaker bij beta’s. Bij elke update blijven duimen dat het blijft, reeds eerdere jaren gezien dat ze het terugdraaien.

Dus dat is een welkome update, en tevens ook vanuit Apple een goede trukendoos om deze verandering positief te laten uitpakken. +1 voor Apple 🤣

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:00
Vind het knap dat Apple mijn dure iPhone 16 Pro er nu uit laat zien als een cheap-ass Android toestel. Wat een goedkoop uiterlijk is het geworden. Onder Jobs en Ive was dit nooit van zijn lang zal zijn leven uitgerold, Jobs draait zich om in zijn graf als hij dit zou weten.

Natuurlijk ga ik geen moeite doen om van alles terug te bouwen, dan blijf je bezig. Met elke update zetten ze de boel zonder problemen weer terug naar wat ze willen. Dus we zullen er maar mee leren leven.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:12
Drardollan schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:03:
Vind het knap dat Apple mijn dure iPhone 16 Pro er nu uit laat zien als een cheap-ass Android toestel. Wat een goedkoop uiterlijk is het geworden. Onder Jobs en Ive was dit nooit van zijn lang zal zijn leven uitgerold, Jobs draait zich om in zijn graf als hij dit zou weten.

Natuurlijk ga ik geen moeite doen om van alles terug te bouwen, dan blijf je bezig. Met elke update zetten ze de boel zonder problemen weer terug naar wat ze willen. Dus we zullen er maar mee leren leven.
Ik heb een andere mening. Dus voor mij blijft tie lekker liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
giantgiantus schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:04:
[...]

Ik heb een andere mening. Dus voor mij blijft tie lekker liggen :)
Daarom is het maar goed dat je na je dood geen kennis meer hebt van wat er gebeurd, blijf je altijd liggen gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Het transparante control center ziet er weird uit maar kan ik wel mee leven. Wat ik tot nu toe wel echt minder vind zijn die rare ongelijke dikte witte lijntjes om de iconen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUDFeNfu4my5Ey7WxoEFs51VpLU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bgkyGUgn4ADt2qpsTk3adXPN.png?f=fotoalbum_large

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMarcFR
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-10 15:11
Is het mogelijk om het formaat van de datum te wijzigen op het vergrendelscherm? Ik kan het niet vinden (dus vrees het antwoord al een beetje)

Er word nu 'Di 16 sep' getoond, vind ik zo armoedig. Mijn voorkeur is de maand voluit.

[ Voor 5% gewijzigd door MisterMarcFR op 16-09-2025 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
  • Laatst online: 21:57
Drardollan schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:03:

Hoe vaak die man zich al niet in zijn graf heeft omgedraaid... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

amphora schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:29:
Soms is het idd een kwestie van gewenning, maar soms zijn ook zaken ronduit slecht. Als je op iOS 18 naar de zgn "Wiggle" mode gaat, staat er links en rechtsboven in het scherm Wijzig en Gereed. Dit staat als donkere letters op een lichte achtergrond. Duidelijk leesbaar dus.
Op iOS26 is het witte tekst op een lichte achtergrond. Afhankelijk van je achtergrond dus totaal onleesbaar. Daar valt gewoon niet aan te wennen en is gewoon een regelrechte design flaw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
MisterMarcFR schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:17:
Is het mogelijk om het formaat van de datum te wijzigen? Ik kan het niet vinden (dus vrees het antwoord al een beetje)

Er word nu 'Di 16 sep' getoond, vind ik zo armoedig. Mijn voorkeur is de maand voluit.
Nope, dat kan niet en dat irriteert mij ook wel. Ik wil het gewoon weg hebben, ik hoef überhaupt geen datum te zien. :)

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Vraag me af of alle designs nu weer richting de Aero designtaal gaan. Wanneer volgt Tweakers? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 16:07
Help!!!! schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:17:
Het transparante control center ziet er weird uit maar kan ik wel mee leven. Wat ik tot nu toe wel echt minder vind zijn die rare ongelijke dikte witte lijntjes om de iconen:

[Afbeelding]
Precies dit! het ziet er zo lelijk uit, heel gemaakt ook.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Drardollan
Zapato schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:20:
[...]

Hoe vaak die man zich al niet in zijn graf heeft omgedraaid... |:(
Gezien de recente ontwikkelingen vele malen. De eerste jaren na zijn dood hadden we nog het geluk dat de door hem (en zijn direct team) bedachte producten van de band rolden. Nu we zo'n 14 jaar verder zijn is dat helaas opgedroogd en zijn er ook vele medewerkers vertrokken die nog met hem werkten. Het resultaat is helaas dat Apple een eenheidsworst is geworden die al jaren weinig tot geen vernieuwing meer heeft gebracht. Mede door het feit dat er nu iemand aan het roer staat die enkel voor de winst gaat, de rest boeit hem niet. En dat is prima, Cook is een prima vent en vanuit bedrijfseconomische redenen snap ik dat volkomen.

Waarmee ik niet zeg dat het ineens een slecht product is en ik ook maar zou overwegen naar een ander merk te stappen. Uiteindelijk krijg je nog steeds een hoogwaardig product (voor een premium prijs, dat wel) wat gewoon zijn werk doet. Het laatste wat ik wil is terug naar de roms van Windows Mobile en ik gruwel van de gedachte dat een OS (Android) door zo ongeveer elke fabrikant verknoeit en vertraagd wordt met eigen schillen en andere meuk.

Maar we moeten toch eerlijk zijn dat de laatste jaren de wow factor er wel af is. Het is allemaal eenheidsworst geworden. Dit design idem dito. Microsoft deed dit al eerder bij Windows, met weinig succes. Het voelt aan dat dit gedaan is om een soort van relevant te willen blijven, niemand zit er echt op te wachten naar mijn idee. Natuurlijk zijn er mensen die het mooi vinden en mensen die het lelijk vinden en het merendeel zal er gewoon mee werken en er weinig om geven verder. Maar het is, naar mijn bescheiden mening en kennis, niet zo dat iOS 18 op een of andere manier verouderd aanvoelde of niet voldeed aan de verwachtingen.

Het is jammer dat Apple zich blijft focussen op minder relevante zaken. Er is een achterstand op andere vlakken welke ze maar blijven negeren. Ik noem meerdere profielen, bijvoorbeeld voor werk en privé, met verschillende uiterlijken en apps. Of het niet dubbel kunnen installeren van apps.

Maar tis wat het is. Ik ben ondertussen op een leeftijd dat het mij eigenlijk nog maar weinig boeit. Het zal allemaal wel. Zolang mijn iPhone, iPad en Apple Watch zonder al teveel problemen blijven werken ben ik al tevreden. De tijd dat ik er druk mee aan het knutselen was (de eerder genoemde roms) ligt ver achter mij. En hoe het er dan uitziet, dat geloof ik wel. Ik ben er van overtuigd dat andere mensen die zich hier wel druk om maken Apple (en andere fabrikanten) uiteindelijk de juiste sturing zullen geven. Maar ik zal het niet zijn 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Drardollan op 16-09-2025 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:28
THE_BASE schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:36:
[...]

Nope, dat kan niet en dat irriteert mij ook wel. Ik wil het gewoon weg hebben, ik hoef überhaupt geen datum te zien. :)
Haha, zelfde irritatie gisteravond. Weet iemand of je de datum widget kunt verwijderen?

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Haas schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:42:
[...]

Haha, zelfde irritatie gisteravond. Weet iemand of je de datum widget kunt verwijderen?
Je kunt het vervangen door een andere widget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:26

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Help!!!! schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:17:

[Afbeelding]
De dikte is niet ongelijk. Je ziet een reflectie in het 'glas' waar het icoontje van gemaakt is.
Kantel je telefoon eens, dan zie je de reflectie langs de rand van de iconen glijden.

Ik had gisteren vlak na de installatie een issue op mijn iPad mini waarbij ik met mijn vingers nergens meer kon scrollen/slepen.
Websites, e-mail, notities, etc. Nergens kon ik meer verschuiven met mijn vingers. Met mijn Apple Pencil kon dit wel.
Ik kon ook niet meer tussen home screens swipen, of zelfs de 'uitschakelen' slider bedienen! Ook dat moest met m'n Pencil.
Na een herstart was het opgelost, maar ik hoop niet dat dat spontaan vaker gebeurt.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haas
Zapato schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:47:
[...]

Je kunt het vervangen door een andere widget.
Nou nee, dat is zo jammer. Welke widget je ook kiest, het is altijd een aanvulling achter de datum.

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:13
Ik moet heel erg wennen aan het nieuwe design van iOS 26. Zal wel een paar dagen duren. Ik heb wel het idee dat tekst, ruimte en indeling beter verdeeld zijn op de één of andere manier.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Spike_wolf schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:49:
[...]

De dikte is niet ongelijk. Je ziet een reflectie in het 'glas' waar het icoontje van gemaakt is.
Kantel je telefoon eens, dan zie je de reflectie langs de rand van de iconen glijden.
Warempel, je hebt gelijk :o . Alleen als ik op mijn telefoon kijk kantel ik hem niet dus voor mij oogt dit nog steeds als ongelijke dikte en het leidt af. Nog steeds geen fan van deze keuze :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:03
Is het iemand anders opgevallen dat het wisselen tussen tabbladen in Safari omslachtiger is geworden? Ik krijg de indruk dat ik meer handelingen moet doen om in het overzicht van tabbladen te komen.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
[...]
Ik had gisteren vlak na de installatie een issue op mijn iPad mini waarbij ik met mijn vingers nergens meer kon scrollen/slepen.
Websites, e-mail, notities, etc. Nergens kon ik meer verschuiven met mijn vingers. Met mijn Apple Pencil kon dit wel.
Ik kon ook niet meer tussen home screens swipen, of zelfs de 'uitschakelen' slider bedienen! Ook dat moest met m'n Pencil.
Na een herstart was het opgelost, maar ik hoop niet dat dat spontaan vaker gebeurt.
Was je iPad niet gewoon even te warm door de update? Meestal is net na de update het device druk met van alles en nog wat. Soms kost het dan moeite om vingers te detecteren is mijn ervaring bij hogere temperaturen. De pencil heeft daar geen last van, die werkt anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haas
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:56:
Is het iemand anders opgevallen dat het wisselen tussen tabbladen in Safari omslachtiger is geworden? Ik krijg de indruk dat ik meer handelingen moet doen om in het overzicht van tabbladen te komen.
Je kunt de adresbalk naar boven slepen om de andere tabbladen te zien. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
Haas schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:50:
[...]

Nou nee, dat is zo jammer. Welke widget je ook kiest, het is altijd een aanvulling achter de datum.
Inderdaad, zie het nu ook. 3 letters had ik al beter gevonden zoals in de Engelse versie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:03
Haas schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:12:
[...]

Je kunt de adresbalk naar boven slepen om de andere tabbladen te zien. :)
Wat is het Tweakers-forum toch een prachtige plek. Dankjewel! _/-\o_

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:23

PeaceNlove

Deugleuter

Hmm, ik heb iets gedaan en kan het niet terugvinden.
In de telefoon app stond iets met ‘scherm oproepen’. Grote blauwe knop bovenaan met de tekst er bij dat het wellicht geld kan kosten. Ik was nieuwsgierig en druk op de blauwe knop. Er gebeurt niks, knop verdwijnt en ik kan onder de settings ook niks terugvinden. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
[...]

Same here last week. Geen idee wat het was. Niet meer voorgekomen.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperVeloce
  • Laatst online: 08-10 16:25
Toen ik dev beta 1 had geinstalleerd, was het ook wel even wennen, maar nu 3mnd verder, je bent er aan gewend en hebt er geen last meer van.

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:09
Mijn vrouw heeft zojuist update naar ios 26 gedaan.
Van een ding baalt ze, ze heeft een super mooie foto van mij op de schermen waar de icoontjes staan, die is nu geblurd.
Ik heb gekeken hoe dit weer terug naar gewone foto te krijgen maar dat lukt mij niet, zoals:
Open de Instellingen-app op je iPhone.
Scrol naar beneden en tik op Toegankelijkheid.
Tik op Weergave en tekstgrootte.
Zoek de schakelaar voor Verminder transparantie en zet deze aan.

Wat doe ik fout en hoe krijg ik de geblurde foto weer normaal?

Opgelost:
Om achtergrondvervaging op je iPhone uit te zetten, open je de Instellingen-app, ga je naar Achtergrond, en tik je vervolgens op Pas aan voor de startschermachtergrond. Daar tik je op de Vervagen-knop om het effect uit te schakelen en tik je op Gereed om op te slaan.

[ Voor 21% gewijzigd door ivo1969 op 16-09-2025 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:26

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Drardollan schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:01:
[...]

Was je iPad niet gewoon even te warm door de update? Meestal is net na de update het device druk met van alles en nog wat. Soms kost het dan moeite om vingers te detecteren is mijn ervaring bij hogere temperaturen. De pencil heeft daar geen last van, die werkt anders.
Hmm, dat zou kunnen, maar ik herinner me niet dat hij heet was, er zit geen case omheen dus dat zou ik wel opgemerkt hebben denk ik.
THE_BASE schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:22:
[...]

Same here last week. Geen idee wat het was. Niet meer voorgekomen.
Weird. Nou ja, als het hier bij blijft is het prima. Ik heb mijn Pencil niet altijd bij de hand, dus het is vervelend als dit gebeurt als die nog boven ligt ofzo :P

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
ivo1969 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:28:
Mijn vrouw heeft zojuist update naar ios 26 gedaan.
Van een ding baalt ze, ze heeft een super mooie foto van mij op de schermen waar de icoontjes staan, die is nu geblurd.
Ik heb gekeken hoe dit weer terug naar gewone foto te krijgen maar dat lukt mij niet, zoals:
Open de Instellingen-app op je iPhone.
Scrol naar beneden en tik op Toegankelijkheid.
Tik op Weergave en tekstgrootte.
Zoek de schakelaar voor Verminder transparantie en zet deze aan.

Wat doe ik fout en hoe krijg ik de geblurde foto weer normaal?
1. Hou het home scherm ingedrukt en druk links bovenin op Wijzig.
2. Kies voor Wijzig achtergrond.
3. Rechts onderin staat dan Vervaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Haas schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:33:
[...]

Heb je toevallig ook een idee of de vervaging is te verminderen voor het vergrendelde scherm (AOD)? Ik heb het idee dat het veel meer wazig is na de update en ik vind dat een beetje zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
Ample Energy schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:37:
[...]

Heb je toevallig ook een idee of de vervaging is te verminderen voor het vergrendelde scherm (AOD)? Ik heb het idee dat het veel meer wazig is na de update en ik vind dat een beetje zonde.
Als je daar Ruimtelijke scene uitzet is de foto weer scherp. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Op mijn iPad Mini 7 heb ik de tekstgrootte één stapje hoger gezet dan standaard en dat leidt bij iPadOS 26 in de app store tot een klein weergavefoutje: van de boven- en onderkant van de avatar van mijn Apple ID valt een klein stukje weg.

Niks ernstigs, maar toch een heel klein beetje slordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
Haas schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:33:
[...]

Klopt, ik had het bij mijn vraag de oplossing ook al gegeven, maar bedankt voor de uitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-10 13:15
Waar ik helemaal debiel van word (en ik had gehoopt dat dit met iOS26 was opgelost) is dat wanneer je sleep focus selecteert de afbeelding op je lockscreen automatisch vervaagt wordt.

Ik heb hier gekozen voor de afbeelding van de maan half in het scherm.
Maar als de telefoon in sleep focus naar lockscreen gaat is dit een vage weergave ervan....

Iemand hier al een oplossing voor ?

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Haas schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:39:
[...]

Als je daar Ruimtelijke scene uitzet is de foto weer scherp. :)
Ik kan het helaas nog niet vinden. Ik zie dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gS8hC6GGph7vhjYxNbhloB5McRY=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/gwr0dJtvxUbiCRSp4wXaj5Si.png?f=fotoalbum_medium

Waar kijk jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:37
Mijn iPhone 13 staat ingesteld op English (UK) met een Nederlands Apple Account en ik kreeg vandaag in de Phone app een banner om Call Screening aan te zetten. Ik heb op aanzetten gedrukt, waarna de banner verdween. Nu kan ik de instelling nergens terugvinden. Is dit een bug omdat call screening niet beschikbaar is in Nederland, of is er iets anders aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Ample Energy schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:56:
[...]

[Afbeelding]

Waar kijk jij?
ik doe het even uit het hoofd, want nu ff geen iphone hier, maar instellingen, achtergronden, dan krijg je er als het goed is 2 te zien, welke geblurd is klik je op en rechtsonder op het rondje vervagen klikken en dan rechtsboven op gereed klikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
Ample Energy schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:56:
[...]

[Afbeelding]

Waar kijk jij?
Het is dit pictogram wat dan rechts onderin zichtbaar is:

Afbeeldingslocatie: https://www.iculture.nl/wp-content/uploads/2025/06/Ruimtelijke-scenes-iOS-26-v2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-10 12:44

f.h

Ik had dit ook. Vanochtend CarPlay in de auto gebruikt en naar het widget venster geswiped. Na de autorit kon ik de widgets op mijn telefoon laden en instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Eerst even aan de auto hangen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
  • Laatst online: 21:14
praseodymium schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:09:
Mijn iPhone 13 staat ingesteld op English (UK) met een Nederlands Apple Account en ik kreeg vandaag in de Phone app een banner om Call Screening aan te zetten. Ik heb op aanzetten gedrukt, waarna de banner verdween. Nu kan ik de instelling nergens terugvinden. Is dit een bug omdat call screening niet beschikbaar is in Nederland, of is er iets anders aan de hand?
Hierbij:
Steps to enable call screening:
Open the Settings app: on your iPhone.
Tap on "Apps": in the settings menu.
Scroll down and tap on "Phone" .
Find "Screen Unknown Callers": and select your preferred option:
Never: Calls from unsaved numbers ring as usual.
Ask Reason for Calling: Your iPhone will ask the caller why they are calling before it rings, displaying a transcript on your screen.
Silence: Calls from unknown numbers are automatically silenced and sent to voicemail.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10 09:46

ddZ

Vanmorgen alles geüpdatet, van Watch 6, MBP M1 tot aan de iPad Pro M2 en iPhone 12 Pro.
Het valt niet tegen, maar heb het idee dat de IPad iets minder snappy aanvoelt als voorheen.
Batterij van mijn 12 is als sinds een tijdje ruk, dus daar valt niet veel meer aan te verkloten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

ddZ schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:28:
Vanmorgen alles geüpdatet, van Watch 6, MBP M1 tot aan de iPad Pro M2 en iPhone 12 Pro.
Het valt niet tegen, maar heb het idee dat de IPad iets minder snappy aanvoelt als voorheen.
Batterij van mijn 12 is als sinds een tijdje ruk, dus daar valt niet veel meer aan te verkloten :+
Indexering :)

Read al about it @ Tweakers: nieuws: Apple waarschuwt iPhone-gebruikers voor kortere accuduur na iOS 26-up...

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs8
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-10 15:49
De 26 update is gewoon niet te installeren op mijn iPad 8e generatie. Die heeft maar 32GB opslag, en de updater wil minimaal 14,56 GB vrije ruimte. Bij opslagbeheer zie ik dat 11,03 GB gebruikt wordt voor iPadOS en 6,85 GB voor systeemgegevens, dus het is gewoon onmogelijk om genoeg ruimte vrij te maken...
Ik dacht dan hang ik m aan iTunes, zodat die de update kan downloaden en er minder ruimte nodig is. Maar iTunes blijft maar aangeven dat 18.7 de laatste update is, en heeft ook geen extra optie voor updaten naar 26.0. Via een factory restore zal het waarschijnlijk wel lukken, maar dat is wel weer erg omslachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
praseodymium schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:09:
ik kreeg die melding ook, ik heb alles op NL staan.
Erik1805 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:27:
[...]

Hierbij:
Ask Reason for Calling: Your iPhone will ask the caller why they are calling before it rings, displaying a transcript on your screen.
Silence: Calls from unknown numbers are automatically silenced and sent to voicemail.
Volgens mij is call screening iets anders, dat een onbekende beller een bericht krijgt dat ze zich eerst moeten identificeren voor de call op je iPhone over gaat.

[ Voor 42% gewijzigd door Kassad op 16-09-2025 13:58 ]

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Laatst online: 21:14
Kassad schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:55:
[...]

ik kreeg die melding ook, ik heb alles op NL staan.

[...]

Volgens mij is call screening iets anders, dat een onbekende beller een bericht krijgt dat ze zich eerst moeten identificeren voor de call op je iPhone over gaat.
Dat staat er toch?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
ivo1969 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:09:
[...]

ik doe het even uit het hoofd, want nu ff geen iphone hier, maar instellingen, achtergronden, dan krijg je er als het goed is 2 te zien, welke geblurd is klik je op en rechtsonder op het rondje vervagen klikken en dan rechtsboven op gereed klikken
Thanks, maar dat is volgens mij voor het icoontjesscherm en als je dus niet hebt vergrendeld. Ik bedoel voor het vergrendelde scherm / AOD. Dus als hij op tafel ligt, dat je dan nog wat ziet in plaats van dat de hele afbeelding is vervaagd. Als ik het scherm activeer is de afbeelding wel al scherp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassad
Erik1805 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:02:
[...]

Dat staat er toch?
Overheen gelezen :) en ik heb het niet staan maar heb alles ook in NL staan dus dat snap ik

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:37
Erik1805 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:27:
[...]

Hierbij:
Die optie mis ik dus, ik zie alleen "Silence Unknown Callers" (aan/uit):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fgjy5EUHx-k4pVKEoSa14FapSM0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MqzWGNmLFFjSB8zzJxlck9qa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Kon nu in de instellingen de nieuwe schuifknopjes tegen, ontworpen door Stevie Wonder denk ik _O-

Wat ik nog steeds niet gevonden heb, gesprekken opnemen. Dit zou toch al vanaf iOS 18.1 moeten kunnen?

Pagina: 1 ... 22 ... 30 Laatste

Let op:
iOS/iPadOS betas zijn beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program of het Apple Beta Sofware Program. Vragen om of helpen met het verkrijgen van de iOS/iPadOS betas op elke ander manier is dan ook niet toegestaan. Zie ook de huisregels.
Vergeet ook niet om feedback en bugs bij Apple te melden!